WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Hoewel de gasprijs zoveel hoger is dat ik daar nooit winst op zou maken.
[ Voor 81% gewijzigd door Blihi op 05-12-2021 21:18 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Die chat verklaard waarom ik het nu kon vinden. Het staat er idd echt. Aangezien wij ook gasloos zijn klinkt het interessant, want heb ook overproductie.
En dan nu weer terug ontopic.
- optie 1: alles laten doen via uw huis uw wensen. Voordeel is dat alles erin zit voor oplevering, nadeel is de hoge prijs en beperkte mogelijkheden qua indeling
- optie 2: casco oplevering en alles zelf regelen na oplevering. Ik vraag me af hoe makkelijk alles te verleggen is na casco oplevering, bijv alle aansluitingen creëren voor een bad of douche verplaatsen? Er zit dan al vloerverwarming in de badkamer.
Ben benieuwd wat jullie aanraden.
Kan je bij casco niet de leidingen al goed zetten? Kon bij onze vorm van casco wel gewoon.Thomas19903 schreef op maandag 6 december 2021 @ 00:41:
Wij zijn op dit moment in de fase van de badkamer uitkiezen voor in onze nieuwbouw. Daarin hebben we twee opties:
- optie 1: alles laten doen via uw huis uw wensen. Voordeel is dat alles erin zit voor oplevering, nadeel is de hoge prijs en beperkte mogelijkheden qua indeling
- optie 2: casco oplevering en alles zelf regelen na oplevering. Ik vraag me af hoe makkelijk alles te verleggen is na casco oplevering, bijv alle aansluitingen creëren voor een bad of douche verplaatsen? Er zit dan al vloerverwarming in de badkamer.
Optie 3 is alles op de juiste plek hangen/uitvoeren met basic sanitair, eventueel zoveel als mogelijk vervallen.
Je zou wel al de tegels kunnen doen, dan is het enkel nog meubels plaatsen.
Kun je bij casco opleveren echt niet kiezen waar je aansluitpunten komen? Want als dat niet goed zit zou ik daar nooit voor kiezen. Je kunt zeker riolering niet zomaar verplaatsen. Dat zit in de vloer ingestort. Waterleiding kan vaak nog wel (maar beperkt), maar dat kan ook problemen geven. Daarnaat zit je met garantie. Wat als er iets lek gaat in het leidingwerk, wie is dan het aanspreekpunt?Thomas19903 schreef op maandag 6 december 2021 @ 00:41:
Wij zijn op dit moment in de fase van de badkamer uitkiezen voor in onze nieuwbouw. Daarin hebben we twee opties:
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ik zou ze vragen om groep 4 op te verplaatsen van aardlekschakelaar 1 naar aardlekschakelaar 3. Als het licht dan uitvalt in een deel van het huis doordat de aardlek tript zit je niet meteen in het andere deel ook zonder licht.Alic3 schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:39:
Ik heb de laatste versie van de elektratekening binnen met de groepverdeling. Is dit een logische indeling?
Ik heb doorgegeven dat ik een 3-fase aansluting wil voor de kookplaat van 11W. Hoort deze niet op een eigen krachtgroep te zitten ipv een gewone groep?
Ik ben intussen de draad een beetje kwijt met de kook/krachtgroep discussie![]()
[Afbeelding]
Edit:
Ik had de verkeerde versie te pakken![]()
Dit is de allerlaatste versie:
[Afbeelding]
De kookplaat zit hier wel op een krachtgroep (K2) volgens mij.
@Farmerwood Zo klopt ie wel denk ik.
Nee dit kan helaas niet... Enige optie is dus om het of via de leverancier te doen van de aannemer of alles zelf regelen na oplevering met alle risico's van dien... lastige afweging!Blihi schreef op maandag 6 december 2021 @ 07:55:
[...]
Kun je bij casco opleveren echt niet kiezen waar je aansluitpunten komen? Want als dat niet goed zit zou ik daar nooit voor kiezen. Je kunt zeker riolering niet zomaar verplaatsen. Dat zit in de vloer ingestort. Waterleiding kan vaak nog wel (maar beperkt), maar dat kan ook problemen geven. Daarnaat zit je met garantie. Wat als er iets lek gaat in het leidingwerk, wie is dan het aanspreekpunt?
Ja. Het is niet bedoeld om scheurvorming tegen te gaan, maar zodat wat er aan scheuren ontstaat nu ontstaat, en niet als je vloer er op zit. Het krijgt de kans uit te zetten en weer te krimpen, en waar dan verschillende kanten op bewogen wordt ontstaat een scheur. Ik had na het opstookprotocol ook veel meer scheuren, maar daardoor erna geen enkel probleem met m'n vloer.Verwijderd schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:57:
Onze dekvloer heeft nu een aantal keer het opstookprotocol doorlopen en er zijn best wel veel scheuren ontstaan. Ik dacht dat het opstookprotocol juist was om scheurvorming tegen te gaan.
Is dit normaal?
Vooral riolering/afvoer verleggen is praktisch niet te doen dus als je de indeling zelf niet kan kiezen bij optie 2 staat die eigenlijk al vast. Denk dat het ook is hoeveel belang je hecht aan de badkamer, bij ons project was de standaard badkamer al van redelijk niveau en we vinden de badkamer verder niet super belangrijk zolang het maar netjes is.Voor die 20 minuten per dag dat ik in de badkamer ben...Thomas19903 schreef op maandag 6 december 2021 @ 00:41:
En is dit een LTV systeem?Verwijderd schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:57:
Onze dekvloer heeft nu een aantal keer het opstookprotocol doorlopen en er zijn best wel veel scheuren ontstaan. Ik dacht dat het opstookprotocol juist was om scheurvorming tegen te gaan.
[Afbeelding]
Is dit normaal?
Onze woning wordt Q1 opgeleverd maar heb ook nog 0 duidelijkheid over het opstookprotocol. De aannemer zegt vraag maar aan de vloerenleverancier. Vloerenleverancier zegt vraag het aan je aannamer die heeft het systeem geinstalleerd.
Bij andere bewoners is de woning inmiddels opgeleverd. En daar was de woning ca 8C bij oplevering, na 2 volle dagen de LTV aan was het pas 11 graden. De buizen in de vloer zijn vast een stuk warmer, maar volgens mij gaat dit veel te langzaam voor een goed opstookprotocol?
Verwijderd
Nee, stadsverwarming.SquareOne schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:26:
[...]
En is dit een LTV systeem?
Onze woning wordt Q1 opgeleverd maar heb ook nog 0 duidelijkheid over het opstookprotocol. De aannemer zegt vraag maar aan de vloerenleverancier. Vloerenleverancier zegt vraag het aan je aannamer die heeft het systeem geinstalleerd.
Bij andere bewoners is de woning inmiddels opgeleverd. En daar was de woning ca 8C bij oplevering, na 2 volle dagen de LTV aan was het pas 11 graden. De buizen in de vloer zijn vast een stuk warmer, maar volgens mij gaat dit veel te langzaam voor een goed opstookprotocol?
Stadsverwarming kan nog steeds LTV zijn, toch?
Verwijderd
Dat is volgens mij dus LTVVerwijderd schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:52:
Geen idee, mijn vloerverwarming verdeler is instelbaar van 20 tot 50 graden aanvoertemperatuur.
https://www.cvtotaal.nl/b...temperatuurverwarming-ltv
[ Voor 12% gewijzigd door Sinny op 06-12-2021 10:58 ]
De warmtepomp gaat dat nooit niet redden. Je zou dan moeten bij verwarmen met andere middelen. Het lijkt mij dat de aannemer bij oplevering een werkbare warmtepomp moet overleggen. Als de aannemer een opstookprotocol uitvoert ongeveer 2 weken voor de sleuteloverdracht dan is de woning op temperatuur.SquareOne schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:26:
[...]
En is dit een LTV systeem?
Onze vloerenleverancier heeft met ons hun opstookprotocol gedeeld. Ze begonnen in het gesprek daar zelf over.SquareOne schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:26:
[...]
Vloerenleverancier zegt vraag het aan je aannamer die heeft het systeem geinstalleerd.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Dat zit er bij ons niet in:JackBol schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:59:
[...]
Onze vloerenleverancier heeft met ons hun opstookprotocol gedeeld. Ze begonnen in het gesprek daar zelf over.
Vraag SquareOne aan vloerenleverancier: "Welk opstookprotocol dient er te worden uitgevoerd voordat de vloer wordt gelegd? Dan zorgen we dat dat is gebeurd voordat jullie komen om de vloer te leggen."
Antwoord vloerenleverancier: "Goedenavond,
Voor meer informatie kunt u kijken naar www.vloerverwarmingnederland.com. Mvg"

De aannemer voert geen opstookprotocol uit voor overdracht. Staat ook in onze getekende stukken. Tegen betaling uit laten voeren was ook geen optie.Beamer1 schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:57:
[...]
De warmtepomp gaat dat nooit niet redden. Je zou dan moeten bij verwarmen met andere middelen. Het lijkt mij dat de aannemer bij oplevering een werkbare warmtepomp moet overleggen. Als de aannemer een opstookprotocol uitvoert ongeveer 2 weken voor de sleuteloverdracht dan is de woning op temperatuur.
Edit: als ik het allemaal zelf zou moeten bedenken kom ik denk ik hier op uit:
https://www.vanvoorst.nl/...8/01/opstook-protocol.pdf
:fill(white):strip_exif()/f/image/UxMeNVbPXCiqldHRLaaiDF4U.png?f=user_large)
[ Voor 44% gewijzigd door SquareOne op 06-12-2021 11:05 ]
Verwijderd
Volgens mij is dat vrij standaard en voldoet vrijwel voor alles?
Ze zijn nu begonnen om de beneden verdieping te voorzien van gips.
Het blok naast ons loopt vier weken ‘voor’ en ze verwachten die halverwege januari op te leveren, als alles gewoon loopt zoals het moet zouden we ergens febuari te sleutel krijgen!
:strip_exif()/f/image/rHS8yEIX31y8K2I7EFCwkDHX.jpg?f=fotoalbum_large)
HoH van de schroeven is 40cm. Contact dozen zouden op 30cm vanaf de vloer komen. Volgens mij gaan ze dat never redden
[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 06-12-2021 11:06 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Dat ligt er maar net aan welke warmtepomp je hebt, en of deze beschikt over een opstook programma. Onze Panasonic J series heeft een apart opstook programma welke uiteindelijk het leidingwerk in stappen naar 50 graden brengt en weer terug, ongeacht de temperatuur van de woning.Beamer1 schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:57:
[...]
De warmtepomp gaat dat nooit niet redden. Je zou dan moeten bij verwarmen met andere middelen. Het lijkt mij dat de aannemer bij oplevering een werkbare warmtepomp moet overleggen. Als de aannemer een opstookprotocol uitvoert ongeveer 2 weken voor de sleuteloverdracht dan is de woning op temperatuur.
We hebben dit uiteindelijk niet zelf hoeven doen, want onze aannemer heeft samen met de installateur 2x dit protocol doorlopen voor overdracht. Was ook wel te zien aan de dekvloer, die zag er net zo uit als de vloer op de foto van @Verwijderd .
Scheelde volgens mij ook enorm aan stroomverbruik voor onze kosten, want je warmtepomp 50 graden laten stoken kost bergen energie

Dit had ook een foto van mijn dekvloer kunnen zijn na doorlopen opstookprotocol. Is idd normaal.Verwijderd schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:57:
[Afbeelding]
Is dit normaal?
Ben wel benieuwd wat Reinbouw (of waarschijnlijk Cevesin) bij jou in de documenten hebben gezet over de aanvoertemperatuur NA het doorlopen van het opstookprotocol. Die adviezen verschilden hier per woning leek het wel...
- Als we starten met het verzoek om groepskorting is de kans dat er ook daadwerkelijk sprake is van groepskorting klein. Immers, de kans is groot dat de leverancier fictieve prijzen gaat hanteren, waar dan zogenaamd groepskorting vanaf zou gaan, waardoor je per saldo evenveel kwijt bent als wanneer je een leverancier individueel zou benaderen.
- Als we starten met het verzoek om individuele offertes is er ook een grote kans dat bepaalde leveranciers niet eens een offerte uitbrengen. Zo liep een van de toekomstige bewoners er al tegenaan drie leveranciers voor een dienst te hebben benaderd en uiteindelijk maar één reactie te hebben ontvangen.
Heeft iemand de gouden tip? Of nog do's en don'ts?
Ik ging eigenlijk uit van een water/water warmtepomp, maar volgens mij geldt het ook voor een lucht/water warmtepomp. De warmtepomp heeft een minimale retourtemperatuur nodig, zit je daaronder dat gaat de warmtepomp in storing. Als het binnen 8gr is, dan krijgt de warmtepomp nooit de gewenste retourtemp. om goed te functioneren. Vandaar dat je dan moet bij verwarmen of alle groepen dichtzetten en 1 open bv de woonkamer.Dakillerbean schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:05:
[...]
Dat ligt er maar net aan welke warmtepomp je hebt, en of deze beschikt over een opstook programma. Onze Panasonic J series heeft een apart opstook programma welke uiteindelijk het leidingwerk in stappen naar 50 graden brengt en weer terug, ongeacht de temperatuur van de woning.
We hebben dit uiteindelijk niet zelf hoeven doen, want onze aannemer heeft samen met de installateur 2x dit protocol doorlopen voor overdracht. Was ook wel te zien aan de dekvloer, die zag er net zo uit als de vloer op de foto van @Verwijderd .
Scheelde volgens mij ook enorm aan stroomverbruik voor onze kosten, want je warmtepomp 50 graden laten stoken kost bergen energie
@SquareOne
Dat is jammer dat je dit na oplevering zelf moet doen. Opstookprotocol wat je hebt gevonden is goed, deze wordt namelijk heel vaak toegepast. E.e.a. is wel afhankelijk van je type warmtepomp, want bv bij een Nibe F serie kun je maar 7 dagen invoeren.
[ Voor 9% gewijzigd door Beamer1 op 06-12-2021 11:55 ]
Je zit dus vast aan de standaardindeling, of je moet in zee met de leverancier van de bouwer. Als de standaardopstelling echt niet aan jouw wensen voldoet, zit er niets anders op dan de dure route te nemen.Thomas19903 schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:50:
[...]
Nee dit kan helaas niet... Enige optie is dus om het of via de leverancier te doen van de aannemer of alles zelf regelen na oplevering met alle risico's van dien... lastige afweging!

Beauty is in the eye of the beerholder
Een hoop leveranciers reageren niet meer aangezien de agenda's al voor de komende maanden vol zitten (is mijn ervaring). Korting geven doe je meestal als je meer klanten wil hebben, maar daar zit het probleem zo te merken nietMryc schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:34:
Vanuit een groot nieuwbouwproject willen we leveranciers gaan benaderen om waar mogelijk groepskorting te bedingen. Nu zit ik alleen even met het volgende:
- Als we starten met het verzoek om groepskorting is de kans dat er ook daadwerkelijk sprake is van groepskorting klein. Immers, de kans is groot dat de leverancier fictieve prijzen gaat hanteren, waar dan zogenaamd groepskorting vanaf zou gaan, waardoor je per saldo evenveel kwijt bent als wanneer je een leverancier individueel zou benaderen.
- Als we starten met het verzoek om individuele offertes is er ook een grote kans dat bepaalde leveranciers niet eens een offerte uitbrengen. Zo liep een van de toekomstige bewoners er al tegenaan drie leveranciers voor een dienst te hebben benaderd en uiteindelijk maar één reactie te hebben ontvangen.
'Ja we moeten deze nog gaan bestellen, maar gaat voorlopig nog niet gebeuren'.
Maar ze vragen nu wel of we wel/niet een grotere boiler willen kiezen. Terwijl ik ook wil weten waarvoor ik ga betalen en of het echt nodig is.
Ze willen gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, alles moet zo goedkoop mogelijk

[ Voor 11% gewijzigd door Strider op 06-12-2021 11:46 ]
BlaBlaBla
Ik lees er hier vrij weinig over. Zit me er nu even in de verdiepen en ik zou best de gevel en een stopcontact ter beschikking stellen als je daarmee een leven zou kunnen redden.
Wat is jullie kijk hierop?
Lijkt mij iets wat de gemeente mooi zou kunnen regelen.Toppe schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:48:
Ben wel eens benieuwd, in de bestaande wijken zie je steeds meer AED’s hangen. Ofwel gewoon gekocht ofwel via Buurtaed.nl
Ik lees er hier vrij weinig over. Zit me er nu even in de verdiepen en ik zou best de gevel en een stopcontact ter beschikking stellen als je daarmee een leven zou kunnen redden.
Wat is jullie kijk hierop?
Gemeentes doen hier helemaal niets voor, hooguit wat subsidie.jugger naut schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:51:
[...]
Lijkt mij iets wat de gemeente mooi zou kunnen regelen.
Je kan kijken of er in de buurt al een AED hangt:Toppe schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:55:
[...]
Gemeentes doen hier helemaal niets voor, hooguit wat subsidie.
https://www.hartstichting.nl/aed/maak-kans-op-een-aed
Indien er nog geen hangt, kan je er een aanvragen.
Dank voor de reactie. Wij hebben een Daikin Altherma 3 type EHVH08S23D6VBeamer1 schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:35:
[...]
Ik ging eigenlijk uit van een water/water warmtepomp, maar volgens mij geldt het ook voor een lucht/water warmtepomp. De warmtepomp heeft een minimale retourtemperatuur nodig, zit je daaronder dat gaat de warmtepomp in storing. Als het binnen 8gr is, dan krijgt de warmtepomp nooit de gewenste retourtemp. om goed te functioneren. Vandaar dat je dan moet bij verwarmen of alle groepen dichtzetten en 1 open bv de woonkamer.
@SquareOne
Dat is jammer dat je dit na oplevering zelf moet doen. Opstookprotocol wat je hebt gevonden is goed, deze wordt namelijk heel vaak toegepast. E.e.a. is wel afhankelijk van je type warmtepomp, want bv bij een Nibe F serie kun je maar 7 dagen invoeren.
In de handleiding staat volgens mij niks over een opstookprotocol dat moet worden toegepast.
https://www.daikin.nl/con...ation%20Manuals_Dutch.pdf
Nogmaals, het opstookprotocol is voor de vloer, niet voor de warmtepomp. Het is dus logisch dat dit niet in de handleiding staat, tenzij ze er als handigheidje voor klanten een programma voor hebben gemaakt.SquareOne schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:06:
[...]
Dank voor de reactie. Wij hebben een Daikin Altherma 3 type EHVH08S23D6V
In de handleiding staat volgens mij niks over een opstookprotocol dat moet worden toegepast.
https://www.daikin.nl/con...ation%20Manuals_Dutch.pdf
Vanuit ons project hebben een aantal bewoners wat leveranciers benaderd (oplevering Q1 '23). Die geven wel iets van 10% korting als je met minstens 5 buren bent. Het helpt als je aangeeft met hoeveel buren je totaal bent (wij 55 appartementen) en wanneer de opleverdatum ongeveer is. Het is voor zo'n partij ook gewoon handig als je veel werkzaamheden op één plek kunt uitvoeren. Ik denk niet dat het per se ze fictieve prijzen hebben want het zijn ook vloerenzaken waar je gewoon naartoe kunt en waar je de prijs kunt zien.Mryc schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:34:
Vanuit een groot nieuwbouwproject willen we leveranciers gaan benaderen om waar mogelijk groepskorting te bedingen. Nu zit ik alleen even met het volgende:
Wel selecteer ik liever een eigen leverancier dan dat ik mee moet gaan met 123stucwerkstunterdeals (ik noem maar wat). Kwaliteit is me meer waard dan 10% korting.
Er is geen officiële database met AED locaties.Source90 schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:01:
[...]
Je kan kijken of er in de buurt al een AED hangt:
https://www.hartstichting.nl/aed/maak-kans-op-een-aed
Indien er nog geen hangt, kan je er een aanvragen.
Maar goed, dat is de vraag natuurlijk ook niet.
Zou niet veel hoger gaan dan je uiteindelijke Ta. Dus met 35gr moet je een heel eind komen.Beamer1 schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:35:
[...]
Ik ging eigenlijk uit van een water/water warmtepomp, maar volgens mij geldt het ook voor een lucht/water warmtepomp. De warmtepomp heeft een minimale retourtemperatuur nodig, zit je daaronder dat gaat de warmtepomp in storing. Als het binnen 8gr is, dan krijgt de warmtepomp nooit de gewenste retourtemp. om goed te functioneren. Vandaar dat je dan moet bij verwarmen of alle groepen dichtzetten en 1 open bv de woonkamer.
@SquareOne
Als de retourtemp te laag is heb je 2 opties: Ta verlagen of de flow verhogen.
Edit: met een buffervat zou Ook moeten helpen.
Waar je met stucen ook mee moet opletten is dat de doorlooptijd al snel 2 weken is. Als je dan met 10 appartementen afspreekt, moet je wel zeker weten dat ze genoeg volk hebben om parallel te werken anders moet de laatste 20 weken op zijn appartement wachten. Daar wordt ook niemand blij van.Alic3 schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:18:
[...]
Vanuit ons project hebben een aantal bewoners wat leveranciers benaderd (oplevering Q1 '23). Die geven wel iets van 10% korting als je met minstens 5 buren bent. Het helpt als je aangeeft met hoeveel buren je totaal bent (wij 55 appartementen) en wanneer de opleverdatum ongeveer is. Het is voor zo'n partij ook gewoon handig als je veel werkzaamheden op één plek kunt uitvoeren. Ik denk niet dat het per se ze fictieve prijzen hebben want het zijn ook vloerenzaken waar je gewoon naartoe kunt en waar je de prijs kunt zien.
Wel selecteer ik liever een eigen leverancier dan dat ik mee moet gaan met 123stucwerkstunterdeals (ik noem maar wat). Kwaliteit is me meer waard dan 10% korting.
het aantal m2 dat je op moet geven is dat bruto? dus zonder aftrek van deuren en ramen e.d.?
En heeft iemand ervaring met een partijen in het noorden? Mag via PM.
niets moet......behalve adem halen
Makkelijkst stuur je gewoon meteen een plattegrond van je huis mee. Daar vragen ze anders alsnog wel om. :-)Niwla schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:43:
Ik wil links en rechts wat offertes opvragen voor Renovlies + sausen.
het aantal m2 dat je op moet geven is dat bruto? dus zonder aftrek van deuren en ramen e.d.?
En heeft iemand ervaring met een partijen in het noorden? Mag via PM.
Ik heb vanochtend bericht ontvangen van de projectontwikkelaar dat zij de hemelwaterafvoer van de erker met een horizontaal verloopstuk willen verbinden aan de hwa van het dak. In de verkooptekening had de erker een eigen hwa die verticaal afloopt. Ze willen dat ik een erratum onderteken. Alvorens ik dat doe leg ik deze casus aan jullie voor.
Er zijn al soortgelijke woningen opgeleverd binnen dit project en die hebben een eigen hwa.
Zie bv:
:strip_exif()/f/image/rNbePEVqestAgr78mMIPBXjf.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu zie ik in de tekening dat de aannemer de hwa direct wil verbinden, zie.
:strip_exif()/f/image/UrAMzJ49Hlc5a4ggVOntikSs.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat vinden jullie van deze wijziging? Moet ik hier zomaar mee akkoord gaan? Doordat de afvoer in het voorstel een beetje schuin zal aflopen doet het voor mij provisorisch aan en vond ik het eindbeeld niet echt mooi. Aan de andere kant is een enkele afvoer ook minder rommelig. Wat te doen?
Gegroet Kay
Willen ze de HWA van het huis niet verplaatsen zodat die in lijn met de erker zit?sawtomyer schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:49:
Hallo mede tweakers,
Ik heb vanochtend bericht ontvangen van de projectontwikkelaar dat zij de hemelwaterafvoer van de erker met een horizontaal verloopstuk willen verbinden aan de hwa van het dak. In de verkooptekening had de erker een eigen hwa die verticaal afloopt. Ze willen dat ik een erratum onderteken. Alvorens ik dat doe leg ik deze casus aan jullie voor.
Er zijn al soortgelijke woningen opgeleverd binnen dit project en die hebben een eigen hwa.
Zie bv:
[Afbeelding]
Nu zie ik in de tekening dat de aannemer de hwa direct wil verbinden, zie.
[Afbeelding]
Wat vinden jullie van deze wijziging? Moet ik hier zomaar mee akkoord gaan? Doordat de afvoer in het voorstel een beetje schuin zal aflopen doet het voor mij provisorisch aan en vond ik het eindbeeld niet echt mooi. Aan de andere kant is een enkele afvoer ook minder rommelig. Wat te doen?
Gegroet Kay
Dit is een goede suggestie zeg, ik zal het eens vragen aan de aannemer!bbbrumbrum schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:52:
[...]
Willen ze de HWA van het huis niet verplaatsen zodat die in lijn met de erker zit?
Al eens gekeken naar het dunpleisteren van je woning? Heeft dezelfde gladde afwerking als traditionele stuc en kost nagenoeg hetzelfde als renovlies. Kan alleen toegepast worden op vlakke muren zoals die worden opgeleverd bij nieuwbouw woningen.HellBeast schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:41:
Ons huis wordt ook in februari ingeschat voor oplevering. In eerste instantie hadden we besloten om te laten stuccen. Maar de wanden zijn zo mooi glad (prefab), dat we hebben besloten om toch maar renovlies te laten doen. Het huis is best groot (193m2) en dat scheelt ons letterlijk duizenden euro's.
[Afbeelding]
Droogtijd is zeer kort in tegenstelling tot gewone stuc aangezien ze maar een laag van max 3mm aanbrengen.
Wij hebben voor een woning van 185m2 een offerte voor zowel renovlies als dunpleister laten maken. Dunpleister was 300 euro duurder.
[ Voor 7% gewijzigd door Kupauw op 06-12-2021 13:03 ]
Ik heb daar nog niet naar gekeken eigenlijk. Wel een goeie tip.Kupauw schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:59:
[...]
Al eens gekeken naar het dunpleisteren van je woning? Heeft dezelfde gladde afwerking als traditionele stuc en kost hetzelfde als renovlies. Kan alleen toegepast worden op vlakke muren zoals die worden opgeleverd bij nieuwbouw woningen.
Droogtijd is zeer kort in tegenstelling tot gewone stuc aangezien ze maar een laag van max 3mm aanbrengen.
Wij hebben voor een woning van 185m2 een offerte voor zowel renovlies als dunpleister laten maken. Dunpleister was 300 euro duurder.
Hallo Sinny,Sinny schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:15:
[...]
Aannemer is er op teruggekomen, het wordt een master-master bij ons, schijnbaar een communicatie foutje.Al met al toch blij dat ik er even achteraan gegaan ben in oktober.
Wij hebben als optie individuele ruimteverwarmimg gekozen voor de slaapkamers. Ik heb van de aannemer begrepen dat het master slave wordt.. ik heb de aannemer gevraagd hoe ze er voor gaan zorgen dat geborgd is dat de ruimten de warmte kunnen vasthouden. Wordt vervolgd..
Ik zou even nakijken wat de aanvraagdatum van de omgevingsvergunning is. Bouwbesluit geeft aan dat verblijfsruimtes apart regelbaar dienen te zijn.sawtomyer schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:14:
[...]
Hallo Sinny,
Wij hebben als optie individuele ruimteverwarmimg gekozen voor de slaapkamers. Ik heb van de aannemer begrepen dat het master slave wordt.. ik heb de aannemer gevraagd hoe ze er voor gaan zorgen dat geborgd is dat de ruimten de warmte kunnen vasthouden. Wordt vervolgd..
Zou dus geen optie moeten zijn, als de datum van de aanvraag na de datum van het bouwbesluit ligt.
Deze 2 opties werken misschien wel als de warmtepomp eenmaal in bedrijf is, maar als het binnen 8 gr en buiten 5 gr is, dan is het een ander verhaal, zoals de situatie bij de buren van SquareOne. Dan krijgt de warmtepomp het heel lastig om de woning op temperatuur te krijgen.bbbrumbrum schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:25:
[...]
Zou niet veel hoger gaan dan je uiteindelijke Ta. Dus met 35gr moet je een heel eind komen.
Als de retourtemp te laag is heb je 2 opties: Ta verlagen of de flow verhogen.
Edit: met een buffervat zou Ook moeten helpen.
Opstookprotocol is vaak ook een benadering van de ingestelde temperaturen. 40 graden wordt vaak ook niet gehaald.
@SquareOne
Ik zie trouwens in de uitgebreide handleiding https://www.daikin.nl/con...ference%20guide_Dutch.pdf van de Daikin unit de functie voor het drogen van de dekvloer, vanaf pagina 191. Het beste kun je dit laten uitvoeren door de installateur of door Daikin zelf. Zoals je kan lezen valt dit onder de inbedrijfstelling. Ik vind het daarom ook vreemd dat de aannemer/installateur dit niet uitvoert voor de oplevering.
Omdat de onderaannemers beginnen te klagen als ze in een sauna moeten werken?Beamer1 schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:34:
[...]
Deze 2 opties werken misschien wel als de warmtepomp eenmaal in bedrijf is, maar als het binnen 8 gr en buiten 5 gr is, dan is het een ander verhaal, zoals de situatie bij de buren van SquareOne. Dan krijgt de warmtepomp het heel lastig om de woning op temperatuur te krijgen.
Opstookprotocol is vaak ook een benadering van de ingestelde temperaturen. 40 graden wordt vaak ook niet gehaald.
@SquareOne
Ik zie trouwens in de uitgebreide handleiding https://www.daikin.nl/con...ference%20guide_Dutch.pdf van de Daikin unit de functie voor het drogen van de dekvloer, vanaf pagina 191. Het beste kun je dit laten uitvoeren door de installateur of door Daikin zelf. Zoals je kan lezen valt dit onder de inbedrijfstelling. Ik vind het daarom ook vreemd dat de aannemer/installateur dit niet uitvoert voor de oplevering.
Bij vooroplevering hebben wij net gezien dat de kruipruimte blank staat.
Mag ik verwachten dat dit droog wordt opgeleverd, of kan dit weggezet worden onder het mom "grondwaterstand, doen we niets mee".
Via Google kom ik voornamelijk oplossing bij bestaande woning tegen, niet voor oplevering nieuwbouw
Standaard krijgt onze woning een stalen garagedeur van 250x250, deze laten wij tegen meerprijs vervangen door een electrische sectionaaldeur.
Gek genoeg kan de aannemer geen specificaties geven, alleen dat het merk Hörmann is, LPU geïsoleerd en een S profilering. Verder is de afwerking 'conform de materiaal en kleurenstaat'.
Nu krijgen we een tekening van de woning met alle opties erop, en staat de garagedeur ineens ingetekend als 250x225.
Moet ik hier zomaar mee akkoord gaan? Snap dat dit voor de aannemer goedkoper is, maar hij bestaat ook gewoon in 250x250 zoals oorspronkelijk getekend. Daar waren wij ook vanuit gegaan.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Ik weet niet of je lid bent van Vereniging Eigen Huis? zo ja, dan zou ik die vraag daar stellen.Source90 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:22:
Klein vraagje wat betreft oplevering:
Bij vooroplevering hebben wij net gezien dat de kruipruimte blank staat.
Mag ik verwachten dat dit droog wordt opgeleverd, of kan dit weggezet worden onder het mom "grondwaterstand, doen we niets mee".
Via Google kom ik voornamelijk oplossing bij bestaande woning tegen, niet voor oplevering nieuwbouw
Eerste wat ik zou denken: Deur wordt wat smaller vanwege de geleiders en alles?koekjah schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:45:
Even hier toetsen of ik een zeikerd ben, of niet.
Standaard krijgt onze woning een stalen garagedeur van 250x250, deze laten wij tegen meerprijs vervangen door een electrische sectionaaldeur.
Gek genoeg kan de aannemer geen specificaties geven, alleen dat het merk Hörmann is, LPU geïsoleerd en een S profilering. Verder is de afwerking 'conform de materiaal en kleurenstaat'.
Nu krijgen we een tekening van de woning met alle opties erop, en staat de garagedeur ineens ingetekend als 250x225.
Moet ik hier zomaar mee akkoord gaan? Snap dat dit voor de aannemer goedkoper is, maar hij bestaat ook gewoon in 250x250 zoals oorspronkelijk getekend. Daar waren wij ook vanuit gegaan.
Anders gewoon Hörmann eens bellen, die kunnen ongetwijfeld zien welke deur er exact in komt.
[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 06-12-2021 16:52 ]
- Iemand ervaring met het plaatsen in een nieuwbouwhuis? Doorlooptijden?
- Rare zaken waar je rekening mee moet houden?
- Wat waren jullie kwijt? Ik gok tussen de 7-12K incl. monteren
Dit is het idee wat we willen aan de buitenwand (bovenaan de afbeelding naast de hoekbank):
/f/image/h3v5CmHrS2CvyrHhlelOy84g.png?f=fotoalbum_large)
Zoiets (ook qua stijl)
:strip_exif()/f/image/lY3EiITpqKIDRGlOCh8hbXx4.jpg?f=fotoalbum_large)
Thx alvast!
O ja, klein voortgang update (gaat opeens snel.. ze zijn ergens begin oktober begonnen). Oplevering ook nog steeds voor juni gepland.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VkE2mhOMaK8rkDUjW4eiRPJw.jpg?f=user_large)
Ik probeer hetzelfde te puzzelen met een kookafvoer naar buiten maar het is ingewikkeld…
Is er wellicht een kachel fabrikant die zoiets doorrekent? Dan kan ik het jatten
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
We zij nog niet zover, vandaar deze postvliegnerd schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:21:
@Dutchylex Je zult ongetwijfeld een geveldoorvoer voor de afzuiging van je propaanhaard plannen? Hoe regel je dat met de WTW? Je hebt een luchtdicht huis, je kunt niet zomaar lucht afvoeren zonder invoer. Raam open als de haard aanstaat?
Ik probeer hetzelfde te puzzelen met een kookafvoer naar buiten maar het is ingewikkeld…
Is er wellicht een kachel fabrikant die zoiets doorrekent? Dan kan ik het jatten
- Aanbrengen vloerkoeling + standaard leidingwerk 150mm: € 2.750,-
- Aanbrengen vloerkoeling + leidingwerk op 100mm afstand (voor koeling en verwarming): € 4.000,-
Je leidingwerk van je vloerverwarming is achteraf niet meer aanpasbaar, is het verschil tussen 150mm en 100mm merkbaar beter? Is dit het geld waard?
BlaBlaBla
In nieuwbouw is het vermogen al heel erg snel veel te hoog.Dutchylex schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:09:
Het is altijd merkbaar. Alleen als je geen vergelijkingsmateriaal hebt kan je het ook niet vergelijken.Strider schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:47:
Kan hier nog iemand iets wijs over zeggen?
- Aanbrengen vloerkoeling + leidingwerk op 100mm afstand (voor koeling en verwarming): € 4.000,-
Je leidingwerk van je vloerverwarming is achteraf niet meer aanpasbaar, is het verschil tussen 150mm en 100mm merkbaar beter? Is dit het geld waard?
Een gelhaard geeft de sfeer die je zoekt zonder moeilijke structurele aanpassingen.
Ik heb nu gewoon radiators. Ik heb eigenlijk geen ervaring met vloerverwarming.Toppe schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:54:
[...]
Het is altijd merkbaar. Alleen als je geen vergelijkingsmateriaal hebt kan je het ook niet vergelijken.
BlaBlaBla
Ik neem aan dat er een warmtepomp komt. Vloerverwarming is echt 100 keer beter dan radiatoren (want die laatste hangen altijd in de weg) en 100mm is beter dan 150mm. Hoe dichter bij elkaar, hoe zuiniger de wp kan werken, want er kan een lagere temperatuur water gemaakt worden. Ook koelen zal efficiënter zijn.Strider schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:47:
Kan hier nog iemand iets wijs over zeggen?
Als je het geld ervoor hebt: ga voor vloerverwarming op 100mm
Wordt dat niet bloedheet in een goed geisoleerd nieuwbouwhuis met vloerverwarming?Dutchylex schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:09:
Dat zou kunnen...Ik heb geen idee in hoeverre de normale warmte installatie dan minder hard aan de gang hoeft? Ik moet duidelijk een keer naar de specialist om wat vragen te gaan stellenAscension schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:05:
[...]
Wordt dat niet bloedheet in een goed geisoleerd nieuwbouwhuis met vloerverwarming?
je huis zal iets van ~4kw nodig hebben bij -10 op een gemiddeld donker avondje (+5) stook je dus al veel en veel met een gemiddeld haard. Ik zou niet af gaan op haard verkopers, maar de materie gewoon zelf goed snappen.Dutchylex schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:12:
[...]
Dat zou kunnen...Ik heb geen idee in hoeverre de normale warmte installatie dan minder hard aan de gang hoeft? Ik moet duidelijk een keer naar de specialist om wat vragen te gaan stellen
Het bijkomende probleem is dat je waarschijnlijk een wp krijgt en dus het toepassen van temp verlaging is niet echt aan de orde. dus de haard aanzetten omdat je in een koud huis aankomt is gewoon niet meer aan de orde. de functionaliteit van de haard is nagenoeg geheel overbodig in de huidige nieuwbouwwoning.
(ik heb klanten die persee een haard wilde maar hem eigenlijk nooit aan (kunnen) doen, ik ken een huis waar vanwegen de warmte het raam open moet als het ethanolhaardje aangaat
[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 06-12-2021 18:28 ]
Hi Sinny, ik heb de omgevingsvergunning opgevraagd bij de gemeente en aangegeven dat ik in het bijzonder geïnteresseerd ben naar de aanvangsdatum.Sinny schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:29:
[...]
Ik zou even nakijken wat de aanvraagdatum van de omgevingsvergunning is. Bouwbesluit geeft aan dat verblijfsruimtes apart regelbaar dienen te zijn.
Zou dus geen optie moeten zijn, als de datum van de aanvraag na de datum van het bouwbesluit ligt.
Ik heb niet zozeer een probleem dat individuele verwarming als optie is aangeboden, maar ben wel getriggerd doordat bij master/slave de slaapkamers niet verwarmd zullen worden wanneer de thermostaat voor de begane grond niet aanslaat doordat daar de ruimte wel op temperatuur is.
Kennissen hebben verbouwd naar nieuwbouw normen. Vloerverwarming gefreesd en een gesloten houtkachel geplaatst. Deed altijd korte broek aan als we op visite gingen. Op sommige momenten was het 27 gradenAscension schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:05:
[...]
Wordt dat niet bloedheet in een goed geisoleerd nieuwbouwhuis met vloerverwarming?
Interessant! Maar is dan (heel zwart/wit gezien) alleen een Gel Haard of elektrische een optie?twain4me schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:24:
[...]
je huis zal iets van ~4kw nodig hebben bij -10 op een gemiddeld donker avondje (+5) stook je dus al veel en veel met een gemiddeld haard. Ik zou niet af gaan op haard verkopers, maar de materie gewoon zelf goed snappen.
Het bijkomende probleem is dat je waarschijnlijk een wp krijgt en dus het toepassen van temp verlaging is niet echt aan de orde. dus de haard aanzetten omdat je in een koud huis aankomt is gewoon niet meer aan de orde. de functionaliteit van de haard is nagenoeg geheel overbodig in de huidige nieuwbouwwoning.
(ik heb klanten die persee een haard wilde maar hem eigenlijk nooit aan (kunnen) doen, ik ken een huis waar vanwegen de warmte het raam open moet als het ethanolhaardje aangaat)
Is bij ons net gedaan, droogt snel. Alle wanden bgg en 1e verdieping 3 dgn werk met 2 man (totale woning is ruim 200m2). Ze hebben alle wanden geschuurd om het superstrak te krijgen.HellBeast schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:03:
[...]
Ik heb daar nog niet naar gekeken eigenlijk. Wel een goeie tip.
Of je zet een haard screensaver op je tvDutchylex schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:13:
[...]
Interessant! Maar is dan (heel zwart/wit gezien) alleen een Gel Haard of elektrische een optie?
Hier in de wijk weet ik 2 huizen waar de TV in een soort schilderijlijst zit en er staat dus de hele dag een 'schilderij' aan.Ascension schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:22:
[...]
Of je zet een haard screensaver op je tvAls het dan toch al nep is…
Op zich leuk idee, maar een schilderij dat waarschijnlijk constant +/- 100-150W staat te verstoken hoef ik niet aan de muur.
[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 07-12-2021 06:35 ]
Dat valt opzich ook wel mee:Farmerwood schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:25:
[...]
Hier in de wijk weet ik 2 huizen waar de TV in een soort schilderijlijst zit en er staat dus de hele dag een 'schilderij' aan.
Op zich leuk idee, maar een schilderij dat constant minimaal 150W staat te verstoken hoef ik niet aan de muur.
Art modus
Omdat de tv geen zwart scherm maar foto's of schilderijen toont, is het logisch dat je denkt dat de tv veel energie verbruikt. In de realiteit valt dit best mee. Volgens Samsung is het energieverbruik in de Art modus ongeveer 30 procent van de reguliere tv modus. Dit is wel afhankelijk van de hoeveelheid licht in de ruimte. Zo is het energieverbruik hoger als de tv in een felverlichte ruimte staat. De ingebouwde sensor detecteert of er activiteit in de kamer is. Als er niemand aanwezig is, gaat het scherm automatisch uit. Hiermee voorkom je dat de tv onnodig veel energie verbruikt.
Ik heb hem net ook sinds paar weken en dat werkt echt prima. Ik heb nog niet gemeten hoeveel het verbruik is, maar als wij er niet zijn gaat hij vanzelf uit dmv de bewegingssensor.Source90 schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:33:
[...]
Dat valt opzich ook wel mee:
Art modus
Omdat de tv geen zwart scherm maar foto's of schilderijen toont, is het logisch dat je denkt dat de tv veel energie verbruikt. In de realiteit valt dit best mee. Volgens Samsung is het energieverbruik in de Art modus ongeveer 30 procent van de reguliere tv modus. Dit is wel afhankelijk van de hoeveelheid licht in de ruimte. Zo is het energieverbruik hoger als de tv in een felverlichte ruimte staat. De ingebouwde sensor detecteert of er activiteit in de kamer is. Als er niemand aanwezig is, gaat het scherm automatisch uit. Hiermee voorkom je dat de tv onnodig veel energie verbruikt.
Haha, en wij (en vooral de kleinste) kijken ook nog weleens andere dingen op de TVFarmerwood schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:25:
[...]
Hier in de wijk weet ik 2 huizen waar de TV in een soort schilderijlijst zit en er staat dus de hele dag een 'schilderij' aan.
Op zich leuk idee, maar een schilderij dat waarschijnlijk constant +/- 100-150W staat te verstoken hoef ik niet aan de muur.
Ik zie dat er nieuwe haarden van Flamelusion en Dimplex zijn die wel behoorlijk echt lijken en van andere merken ook. Ik heb 2 jaar geleden een keer elektrisch gezien maar de techniek schijnt heel hard te gaan. Misschien nog maar eens een bezoekje gaan brengen aan een specialist...
Hebben zelf ook gekeken naar ‘The Frame’ en vrij snel besloten dit niet te doen. Of je hem nou neer zet of ophangt op fijne kijk hoogte, hij hangt te laag om ‘echt’ als schilderij door te kunnen.Farmerwood schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:25:
[...]
Daarbij konden wij geen goed beeld vinden wat bij ons past qua inrichting van de woning.
Het is en blijft een tof product, als ik hem ergens zie dan moet ik altijd even kijken en twijfelen, maar nee, het is geen product voor ons.
Wij hebben sowieso besloten geen TV meer in het woongemeente op te gaan hangen. Geeft ons (en ook de kleinste in het gezin) veel meer rust.
[ Voor 68% gewijzigd door Toppe op 07-12-2021 08:16 ]
De deur wordt maar liefst 25cm smaller, dat zal niet door de geleiders komen want hij bestaat ook in de variant 250x250 (zoals oorspronkelijk ook ingetekend). Zoals gezegd is deze waarschijnlijk een stuk voordeliger voor de aannemer.Toppe schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:51:
[...]
Eerste wat ik zou denken: Deur wordt wat smaller vanwege de geleiders en alles?
Anders gewoon Hörmann eens bellen, die kunnen ongetwijfeld zien welke deur er exact in komt.
Wat ik me nu afvraag is of ik hier mee akkoord moet gaan, het betekent namelijk ook dat ze de voorzijde van de garage verder dicht moeten metselen.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Je zou de aannemer kunnen wijzen op zijn 'typfout' waarbij je aangeeft dat er per ongeluk blijkbaar 225 ipv 250 in de informatie terecht gekomen is. En dan kijken wat je voor reactie krijgt.koekjah schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:15:
[...]
De deur wordt maar liefst 25cm smaller, dat zal niet door de geleiders komen want hij bestaat ook in de variant 250x250 (zoals oorspronkelijk ook ingetekend). Zoals gezegd is deze waarschijnlijk een stuk voordeliger voor de aannemer.
Wat ik me nu afvraag is of ik hier mee akkoord moet gaan, het betekent namelijk ook dat ze de voorzijde van de garage verder dicht moeten metselen.
Maar de vereiste sponning maat van een 250x250 sectionaaldeur kan anders zijn dan de sponning maat van een 250x250 stalen deur.koekjah schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:15:
[...]
De deur wordt maar liefst 25cm smaller, dat zal niet door de geleiders komen want hij bestaat ook in de variant 250x250 (zoals oorspronkelijk ook ingetekend). Zoals gezegd is deze waarschijnlijk een stuk voordeliger voor de aannemer.
En de ouderwetse kanteldeuren worden in de dag geplaatst en een sectionaaldeur achter de dag, daar zit dus al sowieso maat verschil.
Maar ik denk dat zoals @Farmerwood ook al aangeeft een mailtje of belletje naar de aannemer de snelste weg is. Die kan je vast antwoord geven of het klopt dat er een smallere deur in komt en waarom.
[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 07-12-2021 08:25 ]
Waar ga je dan een tv plaatsen? en geen goed beeld wat past bij de inrichting van de woning?Toppe schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:01:
[...]
Hebben zelf ook gekeken naar ‘The Frame’ en vrij snel besloten dit niet te doen. Of je hem nou neer zet of ophangt op fijne kijk hoogte, hij hangt te laag om ‘echt’ als schilderij door te kunnen.
Daarbij konden wij geen goed beeld vinden wat bij ons past qua inrichting van de woning.
Het is en blijft een tof product, als ik hem ergens zie dan moet ik altijd even kijken en twijfelen, maar nee, het is geen product voor ons.
Wij hebben sowieso besloten geen TV meer in het woongemeente op te gaan hangen. Geeft ons (en ook de kleinste in het gezin) veel meer rust.
Er zijn meerdere opties die je kan overwegen. Van een beamer tot een TV in een kast waar normaal deurtjes voor zitten.lonehitman schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:29:
[...]
Waar ga je dan een tv plaatsen? en geen goed beeld wat past bij de inrichting van de woning?
Wij hebben juist heel bewust de TV bij de bank neergezet, want dat is de plek waar we lekker voor de tv willen hangen of (op de grond) spelen met de kinderen.
In de (leef)keuken is de zithoek zonder tv.
Kan misschien meteen even gebruik maken van de mogelijkheid een oproepje te doen.
Wij willen graag een eettafelbank (op maat) bij de eettafel plaatsen en zijn momenteel zoekende naar een bedrijf die zoiets zou kunnen leveren in de regio Arnhem/Nijmegen.
Als iemand iets kan aanbevelen...
Ik kwam bv dit bedrijf tegen dat aan onze wensen/stijl voldoet, maar ze zitten in Zuid-Holland en hoop iets dichterbij terecht te kunnen.
[ Voor 2% gewijzigd door Farmerwood op 07-12-2021 09:12 . Reden: typo ]
Er komt een TV in de woonkeuken en een beamer in de woonkamer.lonehitman schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:29:
[...]
Waar ga je dan een tv plaatsen? en geen goed beeld wat past bij de inrichting van de woning?
We hebben wel een mantelbuis in de muur laten leggen maar die moeten we nu dus dicht maken. Iemand een suggestie hiervoor? Woning wordt opgeleverd met behang en sauswerk dus bijvoorkeur maak ik hem voor die tijd dicht.
Mantelbuis of een PVC koker? In het tweede geval gewoon een PVC afsluitkap.Toppe schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:56:
[...]
Er komt een TV in de woonkeuken en een beamer in de woonkamer.
We hebben wel een mantelbuis in de muur laten leggen maar die moeten we nu dus dicht maken. Iemand een suggestie hiervoor? Woning wordt opgeleverd met behang en sauswerk dus bijvoorkeur maak ik hem voor die tijd dicht.
PVC inderdaad. Moet even kijken hoe hij exact uit komt maar volgens mij ligt hij gelijk met de gipsplaat, een dop steekt dus uit en heeft de verkeerde kleur.JackBol schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:00:
[...]
Mantelbuis of een PVC koker? In het tweede geval gewoon een PVC afsluitkap.
Prop papier met wat stuc is dan makkelijker
Verwijderd
Of je nou een mooie zwarte TV hebt of een hele grote lege witte muur die als scherm fungeert, dan kies ik toch liever voor een mooie TV.
Ben benieuwd hoe het eruit komt te zien @Toppe. Misschien zit ik er naast
Frank pouwer historische bouwmaterialen hebben een timmerman die prachtige tafels maakt, ik denk dat een bank ook wel kan. En een bonus is dat je in die gigantische loods zelf het mooiste hout uit kunt zoeken!Farmerwood schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:36:
[...]
Er zijn meerdere opties die je kan overwegen. Van een beamer tot een TV in een kast waar normaal deurtjes voor zitten.
Wij hebben juist heel bewust de TV bij de bank neergezet, want dat is de plek waar we lekker voor de tv willen hangen of (op de grond) spelen met de kinderen.
In de (leef)keuken is de zithoek zonder tv.
Kan misschien meteen even gebruik maken van de mogelijkheid een oproepje te doen.
Wij willen graag een eettafelbank (op maat) bij de eettafel plaatsen en zijn momenteel zoekende naar een bedrijf die zoiets zou kunnen leveren in de regio Arnhem/Nijmegen.
Als iemand iets kan aanbevelen...
Ik kwam bv dit bedrijf tegen dat aan onze wensen/stijl voldoet, maar ze zitten in Zuid-Holland en hoop iets dichterbij terecht te kunnen.
Verwijderd
Geweldige loods voor de houtliefhebber idd. Ook een keer wat oude wagonplanken gehaald. Wel prijzig.nel!s schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:20:
[...]
Frank pouwer historische bouwmaterialen hebben een timmerman die prachtige tafels maakt, ik denk dat een bank ook wel kan. En een bonus is dat je in die gigantische loods zelf het mooiste hout uit kunt zoeken!
Mooi bedrijf idd. Fiets er wel eens langs.nel!s schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:20:
[...]
Frank pouwer historische bouwmaterialen hebben een timmerman die prachtige tafels maakt, ik denk dat een bank ook wel kan. En een bonus is dat je in die gigantische loods zelf het mooiste hout uit kunt zoeken!
Maar een tafel of bank is toch wel iets anders om te maken in mijn ogen. Het bekleden is een vak apart. Maar kan eens informeren of zoiets mogelijk is.
Is het tegenwoordig normaal om bij een nieuwbouwhuis vloerverwarming op te leveren met leidingen die hart-op-hart 150mm worden gelegd? Want je leest overal dat als vloerverwarming je hoofdverwarming is, je beter voor 100mm kunt gaan.Blihi schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:04:
[...]
Ik neem aan dat er een warmtepomp komt. Vloerverwarming is echt 100 keer beter dan radiatoren (want die laatste hangen altijd in de weg) en 100mm is beter dan 150mm. Hoe dichter bij elkaar, hoe zuiniger de wp kan werken, want er kan een lagere temperatuur water gemaakt worden. Ook koelen zal efficiënter zijn.
Als je het geld ervoor hebt: ga voor vloerverwarming op 100mm
BlaBlaBla
Witte muur als scherm? Er komt gewoon netjes een elektrisch scherm te hangen hoor. En hebben heel bewust een beamer uitgezocht die over de 3 meter op meer dan 5 meter afstand kan projecteren.Verwijderd schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:14:
Ieder z'n ding, maar een beamer in de woonkamer vind ik in de categorie vallen van enorme zuilspeakers in de woonkamer. Leuk voor een aparte thuisbioscoop, maar niet in de woonkamer... als we het dan toch over schoonheidsprijzen hebben![]()
Of je nou een mooie zwarte TV hebt of een hele grote lege witte muur die als scherm fungeert, dan kies ik toch liever voor een mooie TV.
Ben benieuwd hoe het eruit komt te zien @Toppe. Misschien zit ik er naast
Bij ons is 150mm gelegd (hoewel in de tekeningen 100mm staat, don't ask), maar ik heb nog een gasketel. Ik krijg de woning prima warm met 35 graden aanvoertemperatuur van het water.Strider schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:33:
[...]
Is het tegenwoordig normaal om bij een nieuwbouwhuis vloerverwarming op te leveren met leidingen die hart-op-hart 150mm worden gelegd? Want je leest overal dat als vloerverwarming je hoofdverwarming is, je beter voor 100mm kunt gaan.
Hoe dichter de leidingen bij elkaar liggen, hoe beter, want daarmee is het afgiftevermogen van de vloer hoger en kun je met een lagere temperatuur water af. Dat is gunstig voor het gebruik.
Nu is het zo dat men meestal geen 100mm specificeert in documenten, maar alleen temperaturen per ruimte.
Ik heb een gashaard laten plaatsen (op flessen) in mijn nieuwbouw woning en dat ging perfect.Dutchylex schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:09:
Wij zijn druk bezig met de invulling van onze woonkamer en hebben altijd graag een haard gewild, voornamelijk voor de ambiance en een beetje als room divider. Een houthaard vinden we te lastig/teveel gedoe met grote afvoerpijp boven je gevel etc. dus het zal een propaan unit worden. Die vinden we er ook heel realistisch uitzien tegenwoordig. Elektra met damp vinden we helemaal niks.
- Iemand ervaring met het plaatsen in een nieuwbouwhuis? Doorlooptijden?
- Wat waren jullie kwijt? Ik gok tussen de 7-12K incl. monteren
Dit is het idee wat we willen aan de buitenwand (bovenaan de afbeelding naast de hoekbank):
[Afbeelding]
Zoiets (ook qua stijl)
[Afbeelding]
Thx alvast!
O ja, klein voortgang update (gaat opeens snel.. ze zijn ergens begin oktober begonnen). Oplevering ook nog steeds voor juni gepland.![]()
[Afbeelding]
Wij zijn er echt super blij mee omdat het niet alleen extra sfeer geeft maar ook een berg (snel) warmte.
Vorig jaar dat we konden schaatsen was het heerlijk als we binnenkwamen om een kop chocomelk op te warmen en lekker bij de haard te zitten.
Het enige grootste nadeel aan LTV is dat het even snel bijverwarmen onmogelijk is. En voor mij ook persoonlijk: een haard moet vlammen hebben en warmte afgeven
Een gesloten gashaard heeft nauwelijks onderhoud, is super makkelijk in gebruik (Wi-Fi module met app) en hoef je dus niet iedere keer schoon te maken.
Goedkoop is het echter niet, gasflessen zijn duur en mijn haard is uit mijn hoofd 7.5kW en die pompt er in een uur of 10 halve stand branden een fles doorheen.
Hier een onafgewerkte foto net na plaatsing. (Daarna laten stuken en een meubel eronder door laten lopen)
:strip_exif()/f/image/saC79iiPaVzCQdRq82zH8sev.jpg?f=fotoalbum_medium)
Wij hebben ook een warmtepomp met vloerverwarming overal en zoneregeling.
Je zet de haard niet de hele dag aan als hoofdverwarming hé
[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 07-12-2021 10:00 ]
Hoe hebben anderen dit aangepakt?
Ok, en zonder de problemen zoals beluchting, teveel warmte toename etc? Heb je ook vloerverwarming, warmtepomp, etc.? Ik lees best wat verschillende meningen...GeeMoney schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:51:
[...]
Ik heb een gashaard laten plaatsen (op flessen) in mijn nieuwbouw woning en dat ging perfect.
Makkelijk antwoord, NeeAscension schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:05:
[...]
Aanvoertemperatuur kun je aanpassen zodat het behaaglijk is. We hebben het hier op alle drie de veriepingen.
Heerlijk!!
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Ik heb mijn post wat aangevuld voor je.Dutchylex schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:54:
[...]
Ok, en zonder de problemen zoals beluchting, teveel warmte toename etc? Heb je ook vloerverwarming, warmtepomp, etc.? Ik lees best wat verschillende meningen...
Ik was overigens €6500,- kwijt inclusief plaatsen, Wi-Fi module etc.
Op de foto zie je grind in de haard maar we hebben ook de blokken hout erbij en deze later erbij geplaatst.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.