Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:55:
Wij konden geen energie afsluiten omdat er volgens de administratie van de netbeheerder 2 meters waren... Ik heb foto's moeten maken van de ean codes voordat het lukte.

Daags voor oplevering kun je een contract afsluiten, dat hoeft niet nu al. Dan bekijk je ook samen de meterstanden. Tot die tijd is het de verantwoordelijkheid van de aannemer.
Klopt, dat is ook ons standpunt. Sowieso kan je volgens mij geen contract afsluiten als er geen aansluiting is, of ben ik gek?

Lijkt me dat de oplevering eerder is dan verwacht.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 13:48
We overwegen om een dakkapel achteraf aan de voorzijde te laten plaatsen, maar aangezien dit vergunningsplichtig is zou ik willen weten of de vergunningsaanvraag pas ingediend kan worden na de opvering of kan dat al daarvoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:23
Krijgertje1979 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:01:
We overwegen om een dakkapel achteraf aan de voorzijde te laten plaatsen, maar aangezien dit vergunningsplichtig is zou ik willen weten of de vergunningsaanvraag pas ingediend kan worden na de opvering of kan dat al daarvoor?
Kan daarvoor al. Wij hebben onze vergunning voor de garage in februari al gekregen, oplevering is over 2 weken.
Scheelt ook nog eens dat buren het niet bijhouden en geen bezwaar indienen 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:46
Krijgertje1979 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:01:
Via welk bedrijf laten jullie dit doen? En wat voor een dakkapel?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Toppe schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:38:
[...]

Daarom begin ik eerder te denken dat de oplevering van onze woning rond die tijd is. Elektra zit er nu allemaal in en ook het leidingwerk. Gipsplaatsen zitten op de eerste etage al allemaal op de wanden, kwestie daar van plafond er in, dekvloer storten en ze zijn daar klaar.

Hebben ze pak en beet nog een week of 6 voor, zou moeten kunnen.

@lonehitman jij hebt de brief vast ook gehad in het verleden. Zat er bij jou veel verschil tussen de datum van die brief en de oplevering?
Ga er maar vanuit dat je medio februari of uiterlijk de laatste week de oplevering hebt. Bij ons zat er volgens mij 2 weken tussen. De stroom die de bouwer gebruikt krijg je later van hen weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Toppe schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:22:
[...]

Zit dat stopcontact er dan wel? Anders heb je een lijst die vanaf dag één al niet klopt..?
Er zit wel een stopcontact op de muur maar dat is voor de stroomvoorziening van de verlichting. Mogelijk komt daar de verwarring vandaan. Dat wordt een heel veilige led-strip :D
896gerard schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:47:
[...]

Wij hebben een garage die garage blijft (dus met de dunne stalen klapdeur). Die Hörmann deur heeft aan de onderkant en bovenkant voor elke richel een kier naar buiten, dus het is daar nu standaard ijskoud.. Daar komt nog een keer iets beters voor.

Als je dubbele deuren hebt en die éne niet-loopdeur gaat bijna nooit open, dan staan er geheid toch vaak spullen achter als hij toch open moet. Dat is de menselijke natuur ;)

Als ik dus een keuze zou moeten maken voor een niet-garage als berging, dan zou het die extra brede enkele loopdeur worden, die gebruik je toch het meest. Liever 98% van de tijd een comfortabele brede deur dan 2% van de tijd het gemak van een brede opening (waarvoor je toch altijd moet opruimen).
Goed punt, daar heb ik me ook in vergist. Je waait in de garage met de deur dicht nog net niet uit je jasje, dat had ik niet verwacht. Gezien dat een hobbyruimte moet worden waar eea aan gereedschap ligt, vind ik zo'n lage temperatuur niet handig en is het ook niet echt inbraakproof. Best kans dat we daar toch nog eens iets anders voor nemen, hoewel dat erg zonde is van het geld (ook al 600 euro betaald voor een loopdeur), dus misschien dat ik wel ga kijken hoe ik die openingen kan isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Toppe schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:01:
[...]

Klopt, dat is ook ons standpunt. Sowieso kan je volgens mij geen contract afsluiten als er geen aansluiting is, of ben ik gek?

Lijkt me dat de oplevering eerder is dan verwacht.
Ik hoop het voor je! Overigens moet je een energiecontract twee weken voor oplevering afsluiten in verband met de wettelijke bedenktijden.
lonehitman schreef op donderdag 2 december 2021 @ 06:47:
[...]

Ga er maar vanuit dat je medio februari of uiterlijk de laatste week de oplevering hebt. Bij ons zat er volgens mij 2 weken tussen. De stroom die de bouwer gebruikt krijg je later van hen weer terug.
Maar dat kan helemaal niet zomaar. Sommige mensen zitten vast aan langdurige contracten die ze moeten verhuizen van de ene naar de andere woning. Dan kun je niet ruim voordat je de sleutel krijgt een energiecontract afsluiten.

Ik vind het nogal gemakkelijk van de aannemer om dit maar bij jou neer te leggen.

PS. Onze meterstanden waren bij oplevering nagenoeg 0 (gas: 1 m3, Elektra -18 kWh) Dat was ook mijn belangrijkste argument naar de bouwer toe in de discussie over het niet waterzijdig inregelen van de CV. Ik vroeg me af hoe hij dat gedaan had zonder gas te verbruiken? Waterzijdig inregelen doe je op vol vermogen, dan stookt de ketel er een kuub gas in 20 tot 30 minuten doorheen. Daar had hij geen antwoord op.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
Toppe schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:54:
Is dit normaal? Ik moet een contract afsluiten voor 4-2-2022 maar wanneer het huis opgeleverd wordt vertellen ze je niet…?

Een energieleverancier kan niet starten met leveren als er nog geen meter in zit dus het lijkt me dat de meter er dan al in zit?
[Afbeelding]
Het plaatsten van een meter heeft toch niks te maken met een opleverdatum behalve dat het nog maanden kan duren na plaatsing meter.
Wat is het probleem? Je hebt een EAN code, jij bepaalt wie gaat leveren en niet de aannemer en Indien er iets is met een langlopend contract dan bel je even de klantenservice van je leverancier.

[ Voor 10% gewijzigd door D.deJong op 02-12-2021 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op donderdag 2 december 2021 @ 07:59:
[...]

Ik hoop het voor je! Overigens moet je een energiecontract twee weken voor oplevering afsluiten in verband met de wettelijke bedenktijden.

[...]

Maar dat kan helemaal niet zomaar. Sommige mensen zitten vast aan langdurige contracten die ze moeten verhuizen van de ene naar de andere woning. Dan kun je niet ruim voordat je de sleutel krijgt een energiecontract afsluiten.

Ik vind het nogal gemakkelijk van de aannemer om dit maar bij jou neer te leggen.

PS. Onze meterstanden waren bij oplevering nagenoeg 0 (gas: 1 m3, Elektra -18 kWh) Dat was ook mijn belangrijkste argument naar de bouwer toe in de discussie over het niet waterzijdig inregelen van de CV. Ik vroeg me af hoe hij dat gedaan had zonder gas te verbruiken? Waterzijdig inregelen doe je op vol vermogen, dan stookt de ketel er een kuub gas in 20 tot 30 minuten doorheen. Daar had hij geen antwoord op.
@lonehitman heeft het over medio/eind februari. Dat zou dus wel kunnen kloppen met die twee weken van te voren ivm bedenktermijn.

Ik vindt het allang best, heb nog even om te markt bij te houden wat interessant is qua contract aangezien je nu maar hele beperkte keus hebt waar je kan afsluiten.

Vind het allemaal prima, maar begin wel door te krijgen dat het geen doorsnee aannemer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
D.deJong schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:27:
[...]

Het plaatsten van een meter heeft toch niks te maken met een opleverdatum behalve dat het nog maanden kan duren na plaatsing meter.
Wat is het probleem? Je hebt een EAN code, jij bepaalt wie gaat leveren en niet de aannemer en Indië er iets is met een langlopend contract dan bel je even de klantenservice van je leverancier.
Tuurlijk bepaal ik dat zelf maar het feit dat de aannemer wilt dat er nu al een contract afgesloten wordt (en dus ook de levering start) zegt wel wat over over hun.

Ze kunnen niet verwachten dat ik nu een contract afsluit en we 8 maanden betalen om dan een sleutel te krijgen, zo werkt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
D.deJong schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:27:
[...]

Wat is het probleem? Je hebt een EAN code, jij bepaalt wie gaat leveren en niet de aannemer en Indien er iets is met een langlopend contract dan bel je even de klantenservice van je leverancier.
Wij hadden destijds de zelfde bouwer. Vandaar de vraag van @Toppe aan mij. Ze geven nu nog geen opleverdatum zodat ze geen dingen zeggen die ze niet na kunnen komen. Wij waren achteraf erg blij met U.Veenstra als bouwbedrijf. Alles is mogelijk en alles wordt uiteindelijk opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
...

[ Voor 98% gewijzigd door Toppe op 02-12-2021 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
lonehitman schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:38:
[...]

Wij hadden destijds de zelfde bouwer. Vandaar de vraag van @Toppe aan mij. Ze geven nu nog geen opleverdatum zodat ze geen dingen zeggen die ze niet na kunnen komen. Wij waren achteraf erg blij met U.Veenstra als bouwbedrijf. Alles is mogelijk en alles wordt uiteindelijk opgelost!
Yep. Ondanks de af en toe vreemde/botte communicatie kan er een hoop geregeld worden, zowel met de mensen op kantoor als de mensen op de voer:

- Voorstel gedaan om damwand door extern bedrijf te laten plaatsen was akkoord zonder überhaupt een prijs te hebben genoemd.
- Komen afspraken na zonder dat je ze 100 keer moet helpen herinneren (op 1 "incident" na).
- Werken gestructureerd en netjes.
- Brengen je in contact met onderaannemers zodat je verder zaken met hun kan regelen.
- Foute facturatie's lossen ze binnen 2 dagen op.
- Denken mee en bieden opties, ook tijdens de bouw.
- Nemen kosten voor hun rekening die ze niet hoeven te dragen (zoals baggeren van de sloot) zonder hier om te vragen.
- Eigenaar en assistent bedrijfsleider lopen zelf met regelmaat op de bouw.

@lonehitman in elk geval dank voor je bericht. Wij gokken inderdaad eind februari, keuken wordt laatste week maart geleverd en kan zelfs geplaatst worden als we die ochtend pas een sleutel zouden krijgen.

[ Voor 43% gewijzigd door Toppe op 02-12-2021 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-09 10:27
Toppe schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:54:
Is dit normaal? Ik moet een contract afsluiten voor 4-2-2022 maar wanneer het huis opgeleverd wordt vertellen ze je niet…?

Een energieleverancier kan niet starten met leveren als er nog geen meter in zit dus het lijkt me dat de meter er dan al in zit?
[Afbeelding]
Is dit projectbouw of laat je in eigen beheer iets neerzetten? Ik zal van projectbouw uitgaan in mijn antwoord.

Met kleinverbruik aansluitingen is het normaal dat er een warme oplevering plaatsvindt. Dat wil zeggen dat je meter e.d. er al hangt, gas/stroom aansluiting werkt. Wanneer je je niet aanmeld bij een leverancier na de oplevering dan krijg je vanzelf brieven van de netbeheerder ;-)

Echter hoef jij geen aansluiting aan te vragen om de meter te kunnen plaatsen. De aannemer die vraagt je aansluiting aan, via mijnaansluiting.nl. Onderdeel van het opleveren van de aansluiting door de netbeheerder, is het plaatsen van de meter.

Ik zou in jouw situatie even bellen met de netbeheerder ter verificatie, daarna aannemer om te vragen wat het plan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
MadDonkey schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:00:
[...]

Is dit projectbouw of laat je in eigen beheer iets neerzetten? Ik zal van projectbouw uitgaan in mijn antwoord.

Met kleinverbruik aansluitingen is het normaal dat er een warme oplevering plaatsvindt. Dat wil zeggen dat je meter e.d. er al hangt, gas/stroom aansluiting werkt. Wanneer je je niet aanmeld bij een leverancier na de oplevering dan krijg je vanzelf brieven van de netbeheerder ;-)

Echter hoef jij geen aansluiting aan te vragen om de meter te kunnen plaatsen. De aannemer die vraagt je aansluiting aan, via mijnaansluiting.nl. Onderdeel van het opleveren van de aansluiting door de netbeheerder, is het plaatsen van de meter.

Ik zou in jouw situatie even bellen met de netbeheerder ter verificatie, daarna aannemer om te vragen wat het plan is.
De aanvraag van de meters via mijnaansluiting.nl is al gedaan. Anders had ik ook geen EAN code gehad ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Blihi schreef op donderdag 2 december 2021 @ 07:59:
[...]

Toppe schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:30:
[...]

@lonehitman heeft het over medio/eind februari. Dat zou dus wel kunnen kloppen met die twee weken van te voren ivm bedenktermijn.
Je hoeft niet twee weken van te voren een energiecontract af te sluiten hoor. Wij hebben dat een week van te voren geregeld. 1 mailtje naar de nieuwe energiemaatschappij met daarin dat wij afzien van de wettelijk bedenktijd was voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik twijfel heel sterk over het wel/niet aan laten leggen van warm/koud water in de berging. Aangezien wij hebben gekozen voor een kookeiland is het in de toekomst vrijwel onmogelijk om hier nog warm/koud water te krijgen. Ik zou het waterpunt gaan gebruiken om klusspullen te reinigen, ik weet ook niet precies hoevaak ik er in de praktijk gebruik van ga maken..
Hurks wil omdat het geen geisoleerde ruimte is geen waterleiding aansluiten, maar wel 2 niet aangesloten waterleidingen + afvoer leggen voor € 595,-. Het begin punt leggen ze bij het spoelgedeelte in de keuken, die moet ik zelf aansluiten.

Daarnaast twijfel ik over de locatie van het waterpunt. In de berging komen fietsen te staan, wat kasten, werkbank, kapstok, schoenenkast. Dus alle ruimte gaat benut worden.

Wat denken jullie hiervan, ervaring? :)

Want aan de andere kant, de spoelbak in de keuken is 3 stappen verderop..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pcbezPt.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:02
Strider schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:57:
Ik twijfel heel sterk over het wel/niet aan laten leggen van warm/koud water in de berging. Aangezien wij hebben gekozen voor een kookeiland is het in de toekomst vrijwel onmogelijk om hier nog warm/koud water te krijgen. Ik zou het waterpunt gaan gebruiken om klusspullen te reinigen, ik weet ook niet precies hoevaak ik er in de praktijk gebruik van ga maken..
Hurks wil omdat het geen geisoleerde ruimte is geen waterleiding aansluiten, maar wel 2 niet aangesloten waterleidingen + afvoer leggen voor € 595,-. Het begin punt leggen ze bij het spoelgedeelte in de keuken, die moet ik zelf aansluiten.

Daarnaast twijfel ik over de locatie van het waterpunt. In de berging komen fietsen te staan, wat kasten, werkbank, kapstok, schoenenkast. Dus alle ruimte gaat benut worden.
Uitgaande v/d nummers etc in je tekening zou ik kijken of ik het punt bij 1 kan krijgen, naast je LWP.
Dan kan je mogelijk als je wilt ook vanaf daar nog naar buiten werken voor een tappunt ;)

[Afbeelding]
Je hebt volgens mij geen doorgang vanuit je garage naar je woning dus altijd buiten langs, en weet niet wat je wilt/gaat klussen maar als je handen flink onder het vet zitten o.i.d. zal jezelf en moeder de vrouw vast blij zijn dat je overal vet hebt langs gesmeerd met je wandeltocht naar de keuken.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wij twijfelen om een luchtreiniger te kopen maar willen deze straks ook in het nieuwe huis gebruiken.

Zal dit goed gaan met type D ventilatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Annuk schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:29:
[...]

Uitgaande v/d nummers etc in je tekening zou ik kijken of ik het punt bij 1 kan krijgen, naast je LWP.
Dan kan je mogelijk als je wilt ook vanaf daar nog naar buiten werken voor een tappunt ;)

[...]

Je hebt volgens mij geen doorgang vanuit je garage naar je woning dus altijd buiten langs, en weet niet wat je wilt/gaat klussen maar als je handen flink onder het vet zitten o.i.d. zal jezelf en moeder de vrouw vast blij zijn dat je overal vet hebt langs gesmeerd met je wandeltocht naar de keuken.
Ik heb een deurgang vanuit de garage naar de woning, die deur staat in de tekening :P

Ik heb zelf ook gedacht aan punt 1, maar dan zit de leiding wel op een ongeisoleerde muur. Ik ga die muren niet isoleren.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

[Afbeelding]
Wij hebben een vergelijkbare indeling maar willen het spoelblok eigenlijk in de grote kastenwand hebben. Het doortrekken van de waterleiding naar de garage is dan peanuts. Ik twijfel nog om de warmwaterleiding in de keuken weg te laten en de kokendwaterkraan dan niet op warmwater aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:02
Strider schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:19:
[...]

Ik heb een deurgang vanuit de garage naar de woning, die deur staat in de tekening :P
Nu je het zegt... :+
Was ook automatisme omdat je aangaf dat de garage niet geïsoleerd is/wordt vanuit de bouw, dan willen veel bouwers hier ook niet aan (doorgang woning-garage)
Ik heb zelf ook gedacht aan punt 1, maar dan zit de leiding wel op een ongeisoleerde muur. Ik ga die muren niet isoleren.
Je kunt ook nog overwegen om evt. alleen een koudwater-leiding te (laten) plaatsen en evt. met een klein boilertje te gaan werken, vermoedelijk ook iets minder legionella kansen als het niet veel gebruikt wordt ;)
Waar zou je zelf je wasbak willen plaatsen dan? Als je evt. werkt met opbouw waterleiding dan kan dat spul ook geïsoleerd worden waar nodig.
Evt. kunnen 2 of 4 ook nog, de anderen zou ik al snel af laten vallen.
Punt 3,5,6 zitten allemaal langs de mooie lange muur waar je evt. kasten of iets als een werkbank oid kunt plaatsen, die kans ontneem je al als je daar je afvoer + waterleiding laat plaatsen.

Ik keek voor punt 2 verkeerd, en dacht dat de LWP pomp (binnenunit) bij 2 kwam, maar die komt buiten.
Nadeel is wel dat het dan in de hoek komt, en dat je eigenlijk niet makkelijk wat langere voorwerpen kunt afspoelen onder de kraan wanneer nodig (zonder van alles te draaien etc).
Punt 4 is wel mooi naast de deur, maar dat hoekje is ook een ideaal hoekje om b.v. een kapstok en schoeisel rek te plaatsen voordat je de woning betreed (is anders imho een dood hoekje). Die kans ontneem je al deels dus als hier je wasbak geplaatst gaat worden.

Dus ja ik blijf bij punt 1, mooi vlak naast de buitendeur, vrije ruimte eromheen zodat je langere voorwerpen kunt spoelen wanneer nodig, je zit niet direct bij de doorgang naar de woning zodat iemand direct "last" van je hebt als je aan het spoelen bent.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toppe schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:19:
Wij twijfelen om een luchtreiniger te kopen maar willen deze straks ook in het nieuwe huis gebruiken.

Zal dit goed gaan met type D ventilatie?
type D ventilatie is toch al een luchtreiniger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:42:
[...]

type D ventilatie is toch al een luchtreiniger?
Van buiten naar binnen wel. Als je echter verontreinigingers binnen hebt, helpt het daar niet tegen, buiten dat je het wegventileert natuurlijk.

Verder is er geen verschil, de luchtreiniger zal niet merken of de lucht uit een ventiel of uit een raamrooster komt.

Maar vraag blijft wel: waarom?

Als je verontreiniging buiten hebt zou ik eerder andere filters, of een extra filterbox voor je WTW inlaat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@Verwijderd @bbbrumbrum

Heb drie katten en ben daardoor altijd wel wat ‘verkouden’ als ik binnen ben. Het hok waar we nu zitten heeft 0 ventilatie en dus wil ik z’n ding aanschaffen. Alleen vindt ik het zonde om er een hoop geld aan uit te geven om vervolgens hem in het nieuwe huis niet te gebruiken.

En hè, extra schone lucht in een huis kan nooit kwaad toch? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 13:48
Strider schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:26:
[...]

Via welk bedrijf laten jullie dit doen? En wat voor een dakkapel?
We hebben nog geen bedrijf geselecteerd. We hebben op onze huidige woning een dakkapel van Klaassen Dakkappellen naar tevredenheid laten plaatsen, dus gaan daar ook een offerte opvragen. Eerste check over de vergunningseisen is dat een dakkapel maximaal de helft van de woningbreedte zou mogen, dus lijkt er op dat dat voor onze woning op maximaal 2.85m breedte wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:13

[Afbeelding]
Wij hebben ook een spoelbak in de (geïsoleerde) berging en het is echt handig. Regelmatig toch vieze spullen die ik liever daar was dan in de 'schone' wasbak in de keuken. Denk aan bv verfspullen of als je kinderen hebt zandhanden/voeten na het buitenspelen.

Geen idee of het makkelijk kan in een niet geïsoleerde berging, maar ik kan het wel aanraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
kepler schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:27:
[...]
Geen idee of het makkelijk kan in een niet geïsoleerde berging, maar ik kan het wel aanraden :)
Als er in een buitengevel een kraan geplaatst kan worden, dan moet het ook in een niet geïsoleerde berging kunnen. Ook gewoon een afsluiter op plaatsen net zoals op een buitenkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen wat de meest linker groep is?

De groepenkastkaart was nog niet ingevuld.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 03-12-2021 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:13
Farmerwood schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:56:
[...]

Als er in een buitengevel een kraan geplaatst kan worden, dan moet het ook in een niet geïsoleerde berging kunnen. Ook gewoon een afsluiter op plaatsen net zoals op een buitenkraan.
Nou ja, er zal ook een afvoer zitten met een sifon. Dus je zal extra moeten opletten dat het echt niet gaat vriezen in de berging. Alhoewel een kapotte sifon minder vervelend is dan een kapotte waterleiding :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Toppe schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:14:
Kan iemand mij vertellen wat de meest linker groep is?
Jazeker, de elektricien die het heeft aangelegd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:34:
[...]

Jazeker, de elektricien die het heeft aangelegd :+
Die was er niet meer, vandaar de vraag. Dat je niet weet waarvoor hij is snap ik ook nog ;)

Ik heb expliciet een krachtgroep gevraagd voor de keuken en dat is dit niet….

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 03-12-2021 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:51
Toppe schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:36:
[...]

Die was er niet meer, vandaar de vraag. Dat je niet weet waarvoor hij is snap ik ook nog ;)

Zonnepanelen, warmtepomp of kookplaat

[ Voor 7% gewijzigd door wortelsoft op 03-12-2021 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
wortelsoft schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:38:
[...]

Zonnepanelen, warmtepomp of kookplaat
Ja er komt een warmtepomp. Maar goed, eerste twee opleverpunten heb ik al genoteerd staan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

De groepenkaart aan de rechterkant is niet ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wolly schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:48:
[...]

De groepenkaart aan de rechterkant is niet ingevuld?
Nop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
[...]

Dat is wel een krachtgroep. Zie mijn vraag van twee weken terug.

Je krijgt 4 pin aardlekschakelaars. Dit is een 3pin flexomaat op busboard. De nul zit hier anders aangesloten.

@Toppe zie
http://lv.support.abb.nl/...x-3-fase-kookgroep-eruit/

Onder B.

De mijne:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmixriell-SJ-k7YgIna0TXT6Bg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZeESEL03m9k0Sc0F1SbAOUx.jpg?f=fotoalbum_large

Ga hem wel zelf aanpassen. Let erop dat je de fase wel goed onderverdeeld vanwege het busboard systeem.

Of zie mijn hele vragenlijst in het elektra topic 🤡

[ Voor 68% gewijzigd door Source90 op 03-12-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Farmerwood schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:56:
[...]

Dat leek mij ook, maar Hurks wil ze niet aansluiten, ook niet met een afsluiter :-(

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
Blihi schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:15:
[...]

Nee, Master/slave voldoet dus niet. Je moet per ruimte de temperatuur kunnen instellen en behouden.
Vanochtend met SWK gebeld;

Kort door de bocht kon zij mij niet helpen. Er was nog geen garantie, want het huis was nog niet opgeleverd. In sommige gevallen was M-S genoeg in andere niet. Ik moest vooral de vraag neer leggen bij de aannemer; "Hoe zorgt dit systeem ervoor dat de temp op elke losse verblijfsruimte wordt behouden?". Na oplevering konden we er altijd proefondervindelijk achter komen of het genoeg was...... |:( 8)7

Laat dat nou net hetgeen zijn dat ik wil voorkomen.

Dus ik heb net de vraag maar weer neergelegd bij de aannemer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Nou ja, je hebt in ieder geval wel een punt om meteen na oplevering te gaan testen/proberen en de bankgarantie vast te houden als het niet goed is.

Om te testen zet je in de master-ruimte een elektrische kachel neer en probeer je de slave ruimte op temperatuur te houden. Dat moet gewoon werken. Die elektrische kachel is dan een substituut voor een open haard of instraling van de zon of iets dergelijks.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 11:34
Juridisch vraagje:
In ons contract staat volgende:
Koper zal ter verkrijging van de financiering al het
hem mogelijke verrichten en kan op deze ontbindende voorwaarde alleen een
beroep doen door aan verkoper ten minste twee schriftelijke afwijzingen over te
leggen.

Maar er wordt nergens iets gezegd over de consequenties, behalve dat het contract ontbonden wordt.
Dus nergens in de overeenkomst wordt er gesproken over 10% boete oid.
Bankgarantie hebben we in eerder stadium al uit de overeenkomst laten halen.

Is er nu wel of niet sprake van een boete?
De termijn voor de financiering wordt wat krap en wil alvast even weten wat de eventuele consequenties kunnen zijn.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Ontbinding op basis van voorbehoud financiering zitten vaak geen verdere consequenties aan verbonden, behalve dat je geen koopcontract meer hebt daarna :+ Anders wordt het ook wel erg makkelijk cashen voor ontwikkelaars, terwijl dit voorbehoud er juist is om kopers te beschermen.

Je moet dus wel twee afwijzingen van hypotheekverstrekkers kunnen overleggen die 'voldoen' aan eventuele overige zaken (hoogte hypotheek/maandbedrag) die je vast hebt laten leggen.

Maar als je verwacht de financiering wel rond te kunnen krijgen, maar enkel wat meer tijd nodig te hebben, zou ik proberen het voorbehoud ietwat te verlengen. Een nieuwe koper is ook weer gedoe voor de ontwikkelaar, dus kan goed zijn dat als jij om bijv. 2 weken extra vraagt (en dit schriftelijk vastlegt), dat je dit ook krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Pingu007 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:29:
Juridisch vraagje:
In ons contract staat volgende:
Koper zal ter verkrijging van de financiering al het
leggen.

Maar er wordt nergens iets gezegd over de consequenties, behalve dat het contract ontbonden wordt.
Dus nergens in de overeenkomst wordt er gesproken over 10% boete oid.
Bankgarantie hebben we in eerder stadium al uit de overeenkomst laten halen.

Is er nu wel of niet sprake van een boete?
De termijn voor de financiering wordt wat krap en wil alvast even weten wat de eventuele consequenties kunnen zijn.

Bedankt!
Stel je ontbindende voorwaarde is 1 Januari dan moet je vóór die datum laten weten dat je geen hypotheek kan krijgen aan de hand van 2 afwijzingen.

Ná 1 Januari is de koop definitief. Als je er dan vanaf wilt, in welke reden dan ook, moet je een boete gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Toppe schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:47:
[...]

Stel je ontbindende voorwaarde is 1 Januari dan moet je vóór die datum laten weten dat je geen hypotheek kan krijgen aan de hand van 2 afwijzingen.

Ná 1 Januari is de koop definitief. Als je er dan vanaf wilt, in welke reden dan ook, moet je een boete gaan betalen.
Ook als er geen boete genoemd wordt verder in de koopovereenkomst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Sinny schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:55:
[...]

Kort door de bocht kon zij mij niet helpen. Er was nog geen garantie, want het huis was nog niet opgeleverd. In sommige gevallen was M-S genoeg in andere niet. Ik moest vooral de vraag neer leggen bij de aannemer; "Hoe zorgt dit systeem ervoor dat de temp op elke losse verblijfsruimte wordt behouden?". Na oplevering konden we er altijd proefondervindelijk achter komen of het genoeg was...... |:( 8)7

Volgens mij loop jij bij SWK tegen hetzelfde aan wat ik bij Woningborg heb met mijn ventilatieissue. Ze willen hun klant (jouw aannemer) te vriend houden en behouden als klant.
Daarbij gaan ze er ook vanuit dat de aannemer weet wat hij doet en jij de onwetende klant bent die ergens een bel heeft horen luiden zonder te weten waar de klepel hangt.

Begin hier intussen ook een beetje spijt te krijgen dat we naar sommige adviezen geluisterd hebben van de mensen die het goed weten... We hebben alleen beneden vloerverwarming en boven overal radiatoren. Heeft volgens mij 95-100% van de bewoners voor gekozen trouwens.

Er werd afgeraden om vloerverwarming te kiezen omdat je het nu snel kunt verwarmen als je wilt. Dat deel klopt helemaal en ben ik ook blij mee, maar wij lopen graag op sokken of blote voeten in huis. En je voelt inmiddels echt de kou vanaf je voeten omhoog je lichaam in trekken. Dagje werken met de voeten op de grond en ik snap nu wat mijn vrouw constant ervaart. ( :+ )

Achteraf had ik dus misschien liever wel beide gehad zoals we gelukkig in de badkamer wel hebben gedaan. Dus inmiddels liggen de eerste kleedjes op strategische plekken en hopelijk brengt de Sint sloffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Pingu007 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:50:
[...]

Ook als er geen boete genoemd wordt verder in de koopovereenkomst?
Wat staat er in de algemene voorwaarden? Lijkt me wel dat er ergens gesproken wordt over een boete.

En anders even contact opnemen met de verkopende partij waar je het boete bedrag kan vinden. Bij voorkeur via de mail zodat je zeker weet dat je het zwart op wit hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Toppe schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:16:
[...]

Wat staat er in de algemene voorwaarden? Lijkt me wel dat er ergens gesproken wordt over een boete.

En anders even contact opnemen met de verkopende partij waar je het boete bedrag kan vinden. Bij voorkeur via de mail zodat je zeker weet dat je het zwart op wit hebt staan.
FINANCIERING
Deze overeenkomst zal, mits met inachtneming van het navolgende, ontbonden
(kunnen) worden als koper niet voor ...... een toezegging heeft
verkregen voor het aangaan van één of meer geldleningen ter financiering van
het registergoed tot een totale hoofdsom van ten minste inclusief toekenning
van een starterslening - via de gemeente ....... bij SvN, onder de bij de grote
geldverstrekkende instellingen gebruikelijke bepalingen, en - indien van
toepassing - de garantie van de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen ter
zake van de overeenkomst(en) tot voormelde geldlening(en) niet voor
voormelde datum is verleend. Koper zal ter verkrijging van de financiering al het
leggen. Het voorbehoud van stichtingsgarantie (Nationale Hypotheekgarantie) is
niet van toepassing

Enige wat er over instaat in de koopovereenkomst.
Heb ook geen algemene voorwaarden gekregen, of gelden er standaard voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Pingu007 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:44:
[...]

FINANCIERING
Deze overeenkomst zal, mits met inachtneming van het navolgende, ontbonden
(kunnen) worden als koper niet voor ...... een toezegging heeft
verkregen voor het aangaan van één of meer geldleningen ter financiering van
het registergoed tot een totale hoofdsom van ten minste inclusief toekenning
van een starterslening - via de gemeente ....... bij SvN, onder de bij de grote
geldverstrekkende instellingen gebruikelijke bepalingen, en - indien van
toepassing - de garantie van de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen ter
zake van de overeenkomst(en) tot voormelde geldlening(en) niet voor
voormelde datum is verleend. Koper zal ter verkrijging van de financiering al het
leggen. Het voorbehoud van stichtingsgarantie (Nationale Hypotheekgarantie) is
niet van toepassing

Enige wat er over instaat in de koopovereenkomst.
Heb ook geen algemene voorwaarden gekregen, of gelden er standaard voorwaarden?
Het gaat hier expliciet om de financiering. En daar staat dat je vóór de afgesproken datum twee afwijzingen moet kunnen overleggen wil je er kosteloos onderuit komen.

Verder betaal je normaal gesproken altijd een boete. Ook als je geen hypotheek hebt ná de afgesproken datum.

Waar ben je bang voor? Dat je de hypotheek niet op tijd rond krijgt of dat je überhaupt geen hypotheek krijgt?

Ik zou je vragen hierover even neer leggen bij de hypotheek adviseur, die kan eventueel ook uitstel vragen bij de verkopende partij.

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 03-12-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Toppe schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:29:
[...]

Het gaat hier expliciet om de financiering. En daar staat dat je vóór de afgesproken datum twee afwijzingen moet kunnen overleggen wil je er kosteloos onderuit komen.

Verder betaal je normaal gesproken altijd een boete. Ook als je geen hypotheek hebt ná de afgesproken datum.

Waar ben je bang voor? Dat je de hypotheek niet op tijd rond krijgt of dat je überhaupt geen hypotheek krijgt?

Ik zou je vragen hierover even neer leggen bij de hypotheek adviseur, die kan eventueel ook uitstel vragen bij de verkopende partij.
Beide eigenlijk.
Ben ZZP-er en het project heeft geen officiele woningborg aanmelding, dus blijven niet veel hypotheekverstrekkers over.
En met de feestdagen is het best wel krap.
Hypotheekadviseur zegt dat het allemaal wel goedkomt, maar dat we wel vaart moeten maken.

Het is eigenlijk meer dat ik me afvroeg waarom er niets over evt. boete in contract staat, wellicht slecht knip/plak werk van de makelaar die het contract heeft opgezet.
Hij had het ook over anti-speculatie beding, maar die vind ik ook niet terug in de koopovereenkomst 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Pingu007 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:40:
[...]

Beide eigenlijk.
Ben ZZP-er en het project heeft geen officiele woningborg aanmelding, dus blijven niet veel hypotheekverstrekkers over.
En met de feestdagen is het best wel krap.
Hypotheekadviseur zegt dat het allemaal wel goedkomt, maar dat we wel vaart moeten maken.

Het is eigenlijk meer dat ik me afvroeg waarom er niets over evt. boete in contract staat, wellicht slecht knip/plak werk van de makelaar die het contract heeft opgezet.
Hij had het ook over anti-speculatie beding, maar die vind ik ook niet terug in de koopovereenkomst 8)7
ZZP’r en geen Woningborg maakt het inderdaad lastig.

In jou geval zou ik bij de makelaar aangeven dat je wel interesse hebt maar dat je langer nodig hebt voor de hypotheek en dat je graag uitstel wil van 4 tot 6 weken, een exacte periode zou je in overleg met je adviseur kunnen doen. Wellicht kan die een document voor je opstellen waarin hij aangeeft dat er op dit moment geen belemmeringen zijn maar dat hij simpelweg meer tijd nodig heeft ivm ZZP’r en geen officieel garantie fonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Ze zijn net begonnen met de bouw hier, fundering is uitgegraven en is nu al een groot zwembad.
De aannemer biedt de mogelijkheid aan om tijdens de bouw drainage aan te leggen in de tuin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMi_NYnghDKtMHd1w12j6LuTkzc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3zVC5S5JbTH8X2cIZhw8k6GS.jpg?f=user_large

Prijs valt mee, echter.. we willen na de bouw alsnog de tuin laten afgraven en de bouwgrond vervangen. Is het raadzaam om de drainage nu al mee te nemen, of tijdens het aanleggen van de tuin?
Ondergrond is echte Zeeuwse klei trouwens.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master

skate master

Autodesk Educator Expert

koekjah schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:18:
Ze zijn net begonnen met de bouw hier, fundering is uitgegraven en is nu al een groot zwembad.
De aannemer biedt de mogelijkheid aan om tijdens de bouw drainage aan te leggen in de tuin:

[Afbeelding]

Prijs valt mee, echter.. we willen na de bouw alsnog de tuin laten afgraven en de bouwgrond vervangen. Is het raadzaam om de drainage nu al mee te nemen, of tijdens het aanleggen van de tuin?
Ondergrond is echte Zeeuwse klei trouwens.
Licht eraan hoe diep de drain gelegd wordt. Grote kans dat deze op ca 60cm onder maaiveld ligt als deze een vrije uitstroom moet hebben in een slootje.
Deze ga je dan waarschijnlijk met je werkzaamheden in de tuin tegen komen.

Ik zou het achteraf doen. Mocht de aannemer last hebben van het water in de tuin mag hij voor eigen rekening de drain aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 16:17

EiT

Wij hebben de tuin 1,5m laten omspitten, geen last van water.

Zou een lokale hovenier een offerte laten maken, die zal ook weten of je wel of geen drainage nodig hebt.

Als je een groot oppervlakte laat bestraten zou je nog een drainage goot aan de rand kunnen leggen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Het bijzondere is dat deze drain aangesloten wordt op de HWA, dat is achteraf iets ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
koekjah schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:53:
Het bijzondere is dat deze drain aangesloten wordt op de HWA, dat is achteraf iets ingewikkelder.
En je kan hem niet laten aansluiten en bovengronds laten uitkomen? Niet ideaal, maar werkt wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
koekjah schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:53:
Zelf een aansluiting op je HWA maken is echt geen rocketscience hoor. Je zet een T-stuk in je HWA riool (evt zet je het er met extra overschuifmof tussen en daarna gebruik je zo'n pvc stukje om de drain aan te sluiten:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/http://witway.zilvercdn.nl/uploads/webshop/drainage-rioolverloop.png

Kost je alles bij elkaar 2 tientjes aan PVC als je pech hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door NCSmits op 03-12-2021 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
... foutje

[ Voor 97% gewijzigd door NCSmits op 03-12-2021 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Thanks. Ik ga het achteraf laten doen, tuin moet toch volledig omgespit worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Ik heb binnenkort eindelijk de oplevering. De renovliezer kwam langs tijdens de voorschouw. Hij bood aan de twee trappen in huis ook te verven voor €1500. Is dat een redelijke prijs of te duur?

Voor het dichten van de gaten in de dakplaten op zolder en sausen rekent hij €850. Vind ik eigenlijk ook veel te duur vooral aangezien de dakplaten al wit zijn en niet van die donkerbruine. Van mij hoeven de dakpannen niet eens volledig gesausd te worden alleen de plekjes met de spijkers opvullen en daaroverheen verven met dezelfde kleur. Is denk ik wel een gedoe om achteraf te doen want dan moet ik speciale apparatuur hebben zoals een geschikte ladder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
MemeMaster schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:33:
Ik heb binnenkort eindelijk de oplevering. De renovliezer kwam langs tijdens de voorschouw. Hij bood aan de twee trappen in huis ook te verven voor €1500. Is dat een redelijke prijs of te duur?

Voor het dichten van de gaten in de dakplaten op zolder en sausen rekent hij €850. Vind ik eigenlijk ook veel te duur vooral aangezien de dakplaten al wit zijn en niet van die donkerbruine. Van mij hoeven de dakpannen niet eens volledig gesausd te worden alleen de plekjes met de spijkers opvullen en daaroverheen verven met dezelfde kleur. Is denk ik wel een gedoe ok het om achteraf te doen denk want dan moet ik speciale apparatuur hebben zoals een geschikte ladder.
Opzich nette prijzen. Weet niet wat voor je trap je hebt en hoe lang die erin zit. Bij ons was het advies, als je die wil schilderen om dit pas na 1 jaar te doen. Eerst jaar werkt de trap nog best veel. Waardoor je het wanneer je het meteen schilderd je kans hebt dat je het na een jaar nog een keer kan kitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Hanzul schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:39:
[...]

Opzich nette prijzen. Weet niet wat voor je trap je hebt en hoe lang die erin zit. Bij ons was het advies, als je die wil schilderen om dit pas na 1 jaar te doen. Eerst jaar werkt de trap nog best veel. Waardoor je het wanneer je het meteen schilderd je kans hebt dat je het na een jaar nog een keer kan kitten.
Het is gewoon een standaard trap zoals in de meeste rijtjeswoningen. Dat van het wachten met kitten weet ik. Hij zou dus alleen de trap schuren en witverven. Het staat nu alleen nog in de grondverf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
MemeMaster schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:43:
[...]

Het is gewoon een standaard trap zoals in de meeste rijtjeswoningen. Dat van het wachten met kitten weet ik. Hij zou dus alleen de trap schuren en witverven. Het staat nu alleen nog in de grondverf.
Wachten tot na het eerste jaar en anders pas schilderen nádat je verhuisd bent. Kans op schade is natuurlijk altijd aanwezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Voor het dichten van de gaten in de dakplaten op zolder en sausen rekent hij €850. Vind ik eigenlijk ook veel te duur vooral aangezien de dakplaten al wit zijn en niet van die donkerbruine. Van mij hoeven de dakpannen niet eens volledig gesausd te worden alleen de plekjes met de spijkers opvullen en daaroverheen verven met dezelfde kleur. Is denk ik wel een gedoe om achteraf te doen want dan moet ik speciale apparatuur hebben zoals een geschikte ladder.
Met allebei ervaring.

Ik vind 1500 euro voor een enkele laag verf erg prijzig. Ook omdat witgeverfde trappen in mijn ervaring erg snel vies worden en je ziet elke beschadiging direct. 2 lagen was ook wel nodig om de schade vanuit de bouw te verbergen.

Zelf ben ik er 2 ruime middagen mee bezig geweest bij ons. Mocht het mogelijk zijn dan gewoon van boven naar beneden werken en iedereen in huis even beneden (of ergens anders) houden, dan gaat het echt heel snel. Het gaf me ook echt voldoening om de trap zo mooi te zien worden. Pas 2 jaar later uiteindelijk de kitranden 'ververst' met dezelfde procedure.

Die irritante spijkertjes zitten soms niet helemaal netjes verzonken in de dakplaten bij ons, dus kijk even of hij daar een mooie oplossing voor heeft. Ik heb ze zelf erin geprobeerd te slaan maar dat werkte echt voor geen meter. Daarna gewoon zelf eroverheen geverfd in 2 avonden want onze zolder is toch gewoon een opslagplek. Het ziet er niet heel netjes uit bij de spijkertjes maar met houtvuller de naden kunnen vullen en dan is het toch weer iets strakker.

Maar dan moet je natuurlijk wel zin hebben het zelf te doen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 04-12-2021 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:57

Ik heb in 01-2020 1200,00€ betaald voor 2 trappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
wortelsoft schreef op woensdag 1 december 2021 @ 05:25:
[...]

Ik krijg ook een itho daalderop en kon dit in de handleiding niet vinden. Bij mij gaf de tegelleverancier in zijn opstookprotocol wel aan dat dit bij een bodemwartepomp niet gold.
?lWTF? Wat een onzin, hoe weet de vloer nu waar het water vandaan komt?

Je moet de aanvoertemp in de instellingen aanpassen, vaak zit er ook een speciaal opstook programma in.
En anders gewoon je stooklijn aanpassen.

[ Voor 16% gewijzigd door bbbrumbrum op 04-12-2021 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:51
bbbrumbrum schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:34:
[...]

?lWTF? Wat een onzin, hoe weet de vloer nu waar het water vandaan komt?

Je moet de aanvoertemp in de instellingen aanpassen, vaak zit er ook een speciaal opstook programma in.
En anders gewoon je stooklijn aanpassen.
Een bodemwarmtepomp wordt niet zo warm als de meeste vloerverwarming via cv gestookt dus er zit wel wat in. Speciaal opstookprotocol zit er niet in volgens de handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
wortelsoft schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:14:
[...]

Een bodemwarmtepomp wordt niet zo warm als de meeste vloerverwarming via cv gestookt dus er zit wel wat in. Speciaal opstookprotocol zit er niet in volgens de handleiding
Ik dacht al dat je dat argument ging gebruiken.

Maar je huis heeft een bepaald warmteverlies en daarvoor een bepaalde Watertemperatuur nodig om dat te compenseren.
Het maakt niet uit of die watertemp door een doorstromer, e-CV, gas-CV, LWWP, WWWP, zonneboiler/CV-houtkachel (met mengventiel) word gemaakt.

Voor de WP’s en Gas-CV (in mindere mate) is een lagere temperatuur efficienter en dus gewenst.

Dus BS, zéker dat het bij LW wel zou moeten en WW niet.

Je hebt de installateurs handleiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
Opstookprotocol doe je voor de vloeren om barsten te voorkomen en/of beperkt te forceren…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Over dat opstartprotocol zijn meningen verdeeld.

Bij ons is het niet uitgevoerd. De vloeren zijn tijdens de bouw door de aannemer van een tegelvloer voorzien. Zonder enig opstartprotocol. Dat heeft nergens tot problemen geleid....

Maar @bbbrumbrum heeft wel deels gelijk. Het doel van het opstartprotocol is om de thermische massa van de vloer op de juiste temperatuur te krijgen. Dat is de temperatuur die de vloer meestal zal hebben. Bij een woning met vloerverwarming is dat zo'n 23 graden. Om die vloer die temperatuur te maken moet je een tijdje stoken. De buizen zetten dan iets uit ten opzichte van een koudere vloer en dat kan wat scheurvorming geven. Dat is veel minder bij een LT (lage temperatuur) systeem, waar de buizen dicht bij elkaar liggen en het water dat de vloer in gaat niet boven de 30 graden uit komt, dan bij een HT systeem waar buizen verder uit elkaar liggen en het water warmer is.

Daarnaast zal de scheurvorming tegenwoordig meestal zeer beperkt zijn omdat de hele dekvloer waarin de vloerverwarming ligt zwevend geplaatst is. Deze is gegoten (anhydriet) of geplaatst op een zwevende thermische/akoestische laag. Het krimpen/uitzetten zal dus door de vloer als geheel gebeuren en niet snel tot scheuren leiden.

Dus: Vraag het aan de vloerenlegger na. Deze moet garantie geven op de vloer. Als hij vraagt om een opstartprotocol zit er niets anders op dan dat uit te voeren. Als hij er niet om vraagt, hoeft het niet.

@bbbrumbrum Het maakt dus wel uit welk opwerksysteem er gebruikt wordt omdat het afgiftesysteem daarop aangepast is. Bij 30 graden water en buizen op 10 cm in een zwevende anhydrietvloer hoef je geen opstartprotocol meer te doen, zoals bij 45 graden water in buizen op 20 cm in een zandcementvloer rechtstreeks op het beton wel nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Deleon78 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:01:
Opstookprotocol doe je voor de vloeren om barsten te voorkomen en/of beperkt te forceren…
Overigens komen de barsten er niet in door het opwarmen, maar juist door het krimpen naderhand. Het belangrijkste van het opstartprotocol is dan ook voornamelijk het gecontroleerd afkoelen. Het langzaam opwarmen is puur om de thermische massa egaal warm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beamer1
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-09 13:18
Blihi schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:35:
Over dat opstartprotocol zijn meningen verdeeld.

Bij ons is het niet uitgevoerd. De vloeren zijn tijdens de bouw door de aannemer van een tegelvloer voorzien. Zonder enig opstartprotocol. Dat heeft nergens tot problemen geleid....

Maar @bbbrumbrum heeft wel deels gelijk. Het doel van het opstartprotocol is om de thermische massa van de vloer op de juiste temperatuur te krijgen. Dat is de temperatuur die de vloer meestal zal hebben. Bij een woning met vloerverwarming is dat zo'n 23 graden. Om die vloer die temperatuur te maken moet je een tijdje stoken. De buizen zetten dan iets uit ten opzichte van een koudere vloer en dat kan wat scheurvorming geven. Dat is veel minder bij een LT (lage temperatuur) systeem, waar de buizen dicht bij elkaar liggen en het water dat de vloer in gaat niet boven de 30 graden uit komt, dan bij een HT systeem waar buizen verder uit elkaar liggen en het water warmer is.

Daarnaast zal de scheurvorming tegenwoordig meestal zeer beperkt zijn omdat de hele dekvloer waarin de vloerverwarming ligt zwevend geplaatst is. Deze is gegoten (anhydriet) of geplaatst op een zwevende thermische/akoestische laag. Het krimpen/uitzetten zal dus door de vloer als geheel gebeuren en niet snel tot scheuren leiden.

Dus: Vraag het aan de vloerenlegger na. Deze moet garantie geven op de vloer. Als hij vraagt om een opstartprotocol zit er niets anders op dan dat uit te voeren. Als hij er niet om vraagt, hoeft het niet.

@bbbrumbrum Het maakt dus wel uit welk opwerksysteem er gebruikt wordt omdat het afgiftesysteem daarop aangepast is. Bij 30 graden water en buizen op 10 cm in een zwevende anhydrietvloer hoef je geen opstartprotocol meer te doen, zoals bij 45 graden water in buizen op 20 cm in een zandcementvloer rechtstreeks op het beton wel nodig was.
Als jouw aannemer zowel de vloer als de vloerafwerking heeft aangebracht is hij ook verantwoordelijk voor de eventuele scheuren e.d. Vaak is dat niet het geval. Het is gewoon een garantie kwestie voor de aannemer. Daarom moet de installateur, in de meeste gevallen, het opstookprotocol van de desbetreffende vloer uitvoeren van de aannemer. Los van welke temperatuur (hoog of laag) de vloer ingaat. Want mochten er 'kraters' ontstaan dan moet er altijd een 'schuldige' aangewezen worden voor de schade aan de vloerafwerking. In de woningbouw is een opstookprotocol vaak wel minder spannend dan bij bv een gymzaal/magazijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 22:37
Wij zijn recent ingeloot voor een nieuwbouwwoning. Heeft iemand ervaring met het omdraaien van de woonfunctie van de woonkamer en keuken? Dus niet een gespiegelde opstelling, maar enkel het wisselen van de keukenleidingen en de WTW afvoer/inblaas punten (die dienen ook omgewisseld te worden) van de voorzijde naar de achterzijde. Een dergelijke optie staat niet in de meerwerk lijst, en in de meerwerklijst staat dat opties buiten de meerwerklijst om niet mogelijk zijn. Maar dit lijkt me iets waar de aannemers toch wel aan mee willen werken?

[ Voor 3% gewijzigd door Rubenus op 04-12-2021 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Rubenus schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:06:
Wij zijn recent ingeloot voor een nieuwbouwwoning. Heeft iemand ervaring met het omdraaien van de woonfunctie van de woonkamer en keuken? Dus niet een gespiegelde opstelling, maar enkel het wisselen van de keukenleidingen en de WTW afvoer/inblaas punten (die dienen ook omgewisseld te worden) van de voorzijde naar de achterzijde. Een dergelijke optie staat niet in de meerwerk lijst, en in de meerwerklijst staat dat opties buiten de meerwerklijst om niet mogelijk zijn. Maar dit lijkt me iets waar de aannemers toch wel aan mee willen werken?
Gewoon vragen. Vaak zijn die dingen wel mogelijk. Er is altijd veel meer mogelijk dan wat op de optielijst staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Kon bij ons buiten de MW lijst om. Kostte 2300 euro. En vervolgens nog 1500 voor ‘verleggen leiding werk’, I.e. opnieuw het lijntje op de DWG aanpassen.

Maar ja, wat kan je? Het is kiezen of delen met dit soort dingen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
Het leidingwerk kon bij ons eventueel wel verplaatst worden, niet gevraagd naar kosten daarvan. De WTW afvoer/inblaas punten werden dan alleen niet aangepast! Was blijkbaar te veel werk... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 15:22
Sinny schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:55:
[...]

Ik volg dit met veel interesse, zelf namelijk ook bij de bouwbegeleider deze vraag neergelegd. Plus SWK gebeld, alleen die wisten van niks af.

Het antwoord dat ik heb gekregen vanuit ons project (bouwbegeleider) was als volgt:

Members only:

Als ik dit zo lees, dan is dit ook een master-slave principe (toch?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
De voorkant van mijn nieuwbouwhuis ligt op het zuiden. Nu is het de bedoeling dat het dak aan de voorkant vol gelegd gaat worden met zonnepanelen.

De zolder heeft standaard geen ramen, Ik wil tijdens de bouw een dakvenster (Velux 114x118 cm, € 1675,- :')) laten plaatsen. Maar ik twijfel tussen het zuiden en het noorden. Ik wil geen budget besteden aan 2 dakvensters.

Het zuiden heeft als voordeel dat de aannemer zelf moet gaan puzzelen wat ze met de zonnepanelen gaan doen die dan niet meer op het zuiden passen. Daarnaast kan ik dan in de toekomst op het noorden nog een dakkapel plaatsen. Dan heb ik aan beide kanten licht. Maar wel minder rendement van de zonnepanelen, en misschien gaat het er ook niet fraai uitzien.

Een dakvenster op het noorden heeft als voordeel dat ik meer zonnepanelen op het zuiden ga krijgen, en daarmee meer rendement. In de toekomst nog een dakvenster op het zuiden gaat denk ik nog wel een dingetje worden.

Op welke plek zouden jullie het dakvenster laten plaatsen?
De zolder gaat straks gebruikt worden als homegym + fotostudio, en misschien in de toekomst als een extra werkkamer.

Foto van hetzelfde huis vol met zonnepanelen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bDonfAh.png

[ Voor 4% gewijzigd door Strider op 05-12-2021 01:22 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
@Strider raam op het noorden is prima toch, scheelt ook in de warmte en voor een fotostudio werk je toch met kunstlicht neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Strider schreef op zondag 5 december 2021 @ 00:27:
De voorkant van mijn nieuwbouwhuis ligt op het zuiden. Nu is het de bedoeling dat het dak aan de voorkant vol gelegd gaat worden met zonnepanelen.

De zolder heeft standaard geen ramen, Ik wil tijdens de bouw een dakvenster laten plaatsen. Maar ik twijfel tussen het zuiden en het noorden. Ik wil geen budget besteden aan 2 dakvensters.

Het zuiden heeft als voordeel dat de aannemer zelf moet gaan puzzelen wat ze met de zonnepanelen gaan doen die dan niet meer op het zuiden passen. Daarnaast kan ik dan in de toekomst op het noorden nog een dakkapel plaatsen. Dan heb ik aan beide kanten licht. Maar wel minder rendement van de zonnepanelen, en misschien gaat het er ook niet fraai uitzien.

Een dakvenster op het noorden heeft als voordeel dat ik meer zonnepanelen op het zuiden ga krijgen, en daarmee meer rendement. In de toekomst nog een dakvenster op het zuiden gaat denk ik nog wel een dingetje worden.

De zolder gaat straks gebruikt worden als homegym + fotostudio, en misschien in de toekomst als een extra werkkamer.

[Afbeelding]
Een dwarsstraat: Kan hij niet op het oosten? Of te laag vanwege de ontluchting die bovenin zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ascension schreef op zondag 5 december 2021 @ 00:43:
@Strider raam op het noorden is prima toch, scheelt ook in de warmte en voor een fotostudio werk je toch met kunstlicht neem ik aan.
Tot het moment dat ik de zolder zou willen opsplitsen in 2 ruimtes, voorlopig nog niet.
Source90 schreef op zondag 5 december 2021 @ 01:20:
[...]
Een dwarsstraat: Kan hij niet op het oosten? Of te laag vanwege de ontluchting die bovenin zit?
Nee geen optie bij Hurks, ik mag ook de plaats niet bepalen, alleen voor en/of achter.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Strider schreef op zondag 5 december 2021 @ 01:23:
[...]

Tot het moment dat ik de zolder zou willen opsplitsen in 2 ruimtes, voorlopig nog niet.

[...]

Nee geen optie bij Hurks, ik mag ook de plaats niet bepalen, alleen voor en/of achter.
Nadeel van projectbouw is helaas wel dat er vrij weinig afwijkends mogelijk is.
Mooiste is natuurlijk een dakraam wat exact even groot is als de zonnepanelen:

Afbeeldingslocatie: https://velcdn.azureedge.net/-/media/marketing/nl/pv-panelen/viridian-1280x458.jpg

Denk dat er trouwens wel meer dan 10 panelen op dit dak kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Source90 schreef op zondag 5 december 2021 @ 01:49:
[...]

Nadeel van projectbouw is helaas wel dat er vrij weinig afwijkends mogelijk is.
Mooiste is natuurlijk een dakraam wat exact even groot is als de zonnepanelen:

[Afbeelding]

Denk dat er trouwens wel meer dan 10 panelen op dit dak kunnen.
Heb ik naar gevraagd, maar ze wisten nog niet welke panelen het zouden gaan worden, maar een verlies van 2 a 3 panelen was realistisch.

Hurks is hier ook niet flexibel in. Een standaard zonnepaneel is zover ik terug heb kunnen vinden geen 114cm breed, dus dan zouden ze een smallere Velux dakraam moeten installeren. En dat bieden ze weer niet aan. Dus de mooie integratie van Velux gaat het helaas niet worden.

*Net een bericht van Hurks gekregen. Ik was in de veronderstelling dat wij ong. 10 panelen zouden krijgen, want een huis met gas aansluiting kreeg dat 2 jaar terug in het zelfde project ook. Nu kreeg ik te horen dat dit in ons geval niet juist is, en wij mogen rekenen op 2 a 3 panelen :X

[ Voor 32% gewijzigd door Strider op 05-12-2021 11:21 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
Haassiej schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 23:48:
[...]

Ik volg dit met veel interesse, zelf namelijk ook bij de bouwbegeleider deze vraag neergelegd. Plus SWK gebeld, alleen die wisten van niks af.

Het antwoord dat ik heb gekregen vanuit ons project (bouwbegeleider) was als volgt:

***members only***

Als ik dit zo lees, dan is dit ook een master-slave principe (toch?).
Aannemer is er op teruggekomen, het wordt een master-master bij ons, schijnbaar een communicatie foutje. :) Al met al toch blij dat ik er even achteraan gegaan ben in oktober.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 10:04
Hebben wij ook gedaan en stond ook niet op de optielijst. Vroegen ze wel 800 euro voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
Iemand nog tips voor een geschikte buis/pijp om twee hdmi kabels en elektra voor het ophangen van de tv door te kunnen krijgen? Aangezien we geen spouw hebben in de woningscheidende wand hebben zou ik het liefst niet zo heel diep in de muur gaan frezen dus ik zoek iets rechtshoekigs waar ik ook later nog nieuwe kabels doorheen kan krijgen, iets van 20mm bij 40mm ofzo. Iemand suggesties?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:41
Strider schreef op zondag 5 december 2021 @ 00:27:

De zolder heeft standaard geen ramen, Ik wil tijdens de bouw een dakvenster (Velux 114x118 cm, € 1675,- :')) laten plaatsen. Maar ik twijfel tussen het zuiden en het noorden. Ik wil geen budget besteden aan 2 dakvensters.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLQzoSqkkBZe5hxegTW5k0feRxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRhDykIvhnOGQmTDT7aUgq2m.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook een dakraam gekozen op het noorden. Niet nagedacht over panelen. Eind oktober heb ik er 14 laten plaatsen en het past (toevallig) perfect.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:41
Bravertal schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:05:
[...]

[Afbeelding]

Hier ook een dakraam gekozen op het noorden. Niet nagedacht over panelen. Eind oktober heb ik er 14 laten plaatsen en het past (toevallig) perfect.
Je hebt panelen laten plaatsen op het noorden?
Geen plek op de andere daken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bravertal
SquareOne schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:35:
[...]

Je hebt panelen laten plaatsen op het noorden?
Geen plek op de andere daken?
Ik had 23 panelen á 335wp (11 op oost en 12 op zuid). Deze zijn 1 maart geplaatst en hebben tot nu toe 6.400wp opgewekt. Verwacht dat ze ongeveer 7.000 kWh opwekken. Ik verwacht met deze set ongeveer ongeveer 500 kWh over te houden (ben gasloos). De kosten waren 1wp = €0,75

Met de set op het noorden (14 panelen á 380 wp) verwacht ik tenminste 2.500 terug te leveren. De set is eind oktober geplaatst. De kosten waren 1wp = €0,73.

Totaal lever ik dan 3.000 kWh terug á €0,38 teruglevertarief. Ik had het geld liggen en dit is een mooi rendement voor mij.

Zo zie je dat het noorden ook geld oplevert.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:41
Bravertal schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:43:
[...]

Ik had 23 panelen á 335wp (11 op oost en 12 op zuid). Deze zijn 1 maart geplaatst en hebben tot nu toe 6.400wp opgewekt. Verwacht dat ze ongeveer 7.000 kWh opwekken. Ik verwacht met deze set ongeveer ongeveer 500 kWh over te houden (ben gasloos). De kosten waren 1wp = €0,75

Met de set op het noorden (14 panelen á 380 wp) verwacht ik tenminste 2.500 terug te leveren. De set is eind oktober geplaatst. De kosten waren 1wp = €0,73.

Totaal lever ik dan 3.000 kWh terug á €0,38 teruglevertarief. Ik had het geld liggen en dit is een mooi rendement voor mij.

Fair enough! Met zo’n teruglevertarief gaat het hard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
[...]
offtopic:
Waar krijg jij zo’n hoog teruglevertarief?
Toen ik begin dit jaar een nieuwe energieleverancier zocht was het hoogste tarief dat ik vond € 0.10. Deze leverancier is daar inmiddels mee gezakt naar € 0.07 voor nieuwe contracten.
Daarbij zit er ook vaak een max aan het aantal kWh waar je dat tarief voor krijgt. 1500 kWh bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Farmerwood schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:37:
[...]

offtopic:
Toen ik begin dit jaar een nieuwe energieleverancier zocht was het hoogste tarief dat ik vond € 0.10. Deze leverancier is daar inmiddels mee gezakt naar € 0.70 voor nieuwe contracten.
Daarbij zit er ook vaak een max aan het aantal kWh waar je dat tarief voor krijgt. 1500 kWh bij mij.
Wij krijgen het basistarief als teruglever tarief. Als je veel per KWH betaald, zal je ook meer terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Farmerwood schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:37:
[...]

offtopic:
Toen ik begin dit jaar een nieuwe energieleverancier zocht was het hoogste tarief dat ik vond € 0.10. Deze leverancier is daar inmiddels mee gezakt naar € 0.70 voor nieuwe contracten.
Via United Consumers afgesloten. Zij hadden het hoogste teruglevertarief (inmiddels is dat gezakt €0,36 geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Source90 schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:50:
[...]
Wij krijgen het basistarief als teruglever tarief. Als je veel per KWH betaald, zal je ook meer terugkrijgen.
Klopt, ze zijn niet de goedkoopste maar aangezien ik teruglever en geen gas hebt is de hoogte van het teruglevertarief voor mij belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Source90 schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:50:
[...]
Het basistarief is voor energiebelasting en opslag duurzame energie, niet de prijs die je zelf betaald. Echter mag je het wel wegstrepen zo lang je meer verbruikt dan opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Ik vermoed dat je teruglevertarief in de war haalt met salderen. Als je in een heel jaar meer opwekt dan verbruikt krijg je hooguit 11 ct per kWh terug. Echt geen 36 ct en bij de meeste leveranciers momenteel maar 6 of 7 ct.

Als je een goedkoper contract had, zou je 23 ct per kWh betalen en is dat dus ook het teruglevertarief over de kWh die je zelf afneemt.

Over een paar jaar is dat niet meer zo. Dan betaal je een ander tarief voor wat je afneemt dan voor wat je terug levert.

Ik ben zelf netto producent (afname 3500 kWh, opwekking 6000 kWh). Totale energierekening voor elektra was dus 2500×-0,11 = -275 euro vorig jaar. Helaas betaal ik wel voor gas.

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 05-12-2021 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Ik heb de laatste versie van de elektratekening binnen met de groepverdeling. Is dit een logische indeling?
Ik heb doorgegeven dat ik een 3-fase aansluting wil voor de kookplaat van 11W. Hoort deze niet op een eigen krachtgroep te zitten ipv een gewone groep?

Ik ben intussen de draad een beetje kwijt met de kook/krachtgroep discussie :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5zgXKNpJYr8vs-tjJ4R1rNJB3Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n89tOP1YuU6K3LtsknDwDYFd.png?f=user_large

Edit:

Ik had de verkeerde versie te pakken :'(

Dit is de allerlaatste versie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjcklp2I2KetBOgZxJFkDCclDBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxQMHSy2d7HgTPIZ29ogMVmc.jpg?f=fotoalbum_large

De kookplaat zit hier wel op een krachtgroep (K2) volgens mij.

@Farmerwood Zo klopt ie wel denk ik.

[ Voor 63% gewijzigd door Alic3 op 05-12-2021 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Alic3 schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:39:
Ik heb doorgegeven dat ik een 3-fase aansluting wil voor de kookplaat van 11W. Hoort deze niet op een eigen krachtgroep te zitten ipv een gewone groep?
[Afbeelding]
Correct. Op deze kookgroep kun je geen 11 kW kookplaat aansluiten.
Dus zelfs zonder de kookgroep discussie is dit fout.

Edit:
@Alic3, dat lijkt er al meer op idd, maar zoals het er nu staat krijg je denk ik 3 gekoppelde losse automaten ipv een krachtgroep zoals bij de warmtepomp vermeld staat. Kwamen afgelopen dagen nog wat foto’s van voorbij incl verschillende meningen.

[ Voor 18% gewijzigd door Farmerwood op 05-12-2021 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Bravertal schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:50:
[...]
Via United Consumers afgesloten. Zij hadden het hoogste teruglevertarief (inmiddels is dat gezakt €0,36 geloof ik).
Ik vrees voor je dat @Blihi gelijk heeft en je wat tarieven door elkaar gehaald hebt. 36 cent krijg je nergens als teruglevertarief voor zover ik kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Blihi schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:45:
[...]

Ik vermoed dat je teruglevertarief in de war haalt met salderen. Als je in een heel jaar meer opwekt dan verbruikt krijg je hooguit 11 ct per kWh terug. Echt geen 36 ct en bij de meeste leveranciers momenteel maar 6 of 7 ct.

Als je een goedkoper contract had, zou je 23 ct per kWh betalen en is dat dus ook het teruglevertarief over de kWh die je zelf afneemt.

Over een paar jaar is dat niet meer zo. Dan betaal je een ander tarief voor wat je afneemt dan voor wat je terug levert.

Ik ben zelf netto producent (afname 3500 kWh, opwekking 6000 kWh). Totale energierekening voor elektra was dus 2500×-0,11 = -275 euro vorig jaar. Helaas betaal ik wel voor gas.
Nee, Blihi, ik verward dat niet. Check via Independer maar en dan zie je het zelf. :)

Pagina: 1 ... 59 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.