Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:38
Mad-Matt schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:47:
[...]
Merk/type heb ik even niet bij de hand.
Via de Vattenfall app.
Vloerverwarmings pomp(en) die vol draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:45

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Wolly schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:49:
[...]

Meet die app niet het gehele verbruik van je huis?

Wellicht zijn er nog meer apparaten die continu aanstaan. Wat is het verbruik in kWh, want euro's zeggen zo weinig?
Verder is er nog niets in het huis.

En zou ook nog de vloerverwarming kunnen zijn. Die staat op 18c.
We hebben het met de buren vergeleken (identiek huis), die hadden de de WTW uitgezet (stekker los gehaald) en die waren dezelfde dag 3 euro minder kwijt aan stroom, mijn korte conclusie is dat de WTW dat veroorzaakt.

Ik ga het merk en type eens op zoeken en kijken wat voor verbruik daarbij hoort.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Mad-Matt schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:04:
[...]

Verder is er nog niets in het huis.

En zou ook nog de vloerverwarming kunnen zijn. Die staat op 18c.
We hebben het met de buren vergeleken (identiek huis), die hadden de de WTW uitgezet (stekker los gehaald) en die waren dezelfde dag 3 euro minder kwijt aan stroom, mijn korte conclusie is dat de WTW dat veroorzaakt.

Ik ga het merk en type eens op zoeken en kijken wat voor verbruik daarbij hoort.
Heb je naast die WTW unit niet ook nog een warmtepomp? Die zou met deze temperaturen best 3 euro per dag kunnen verstoken, zeker als je recent tegen 40-45ct/kWh een energiecontract hebt afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:58
Hier worden 35 woningen gebouwd, bestaande uit 3 blokken, namelijk:
- 2x 15 woningen (115m2)
- 1x 5 woningen (130m2)

De woningen zijn allemaal identiek, behalve dat de 5 woningen 0.3m breder zijn over de hele lengte t.o.v. de 30 woningen.

Kwa verwarming zijn ze ook allemaal identiek (bodemwarmtepomp, vloerverwarming en koeling).

Wat ik bijzonder vind is dat de 30 woningen 9 zonnepanelen krijgen en de 5 woningen 8 zonnepanelen. Waardoor kan dit komen? Heeft de ligging bijvoorbeeld effect op hoeveel panelen er nodig zijn?

De panelen zijn verder ook identiek (320Wp).

De 5 woningen krijgen de panelen op het zuidwesten. De 30 woningen krijgen de panelen op het zuidoosten.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:34
c-nan schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:19:
Hier worden 35 woningen gebouwd, bestaande uit 3 blokken, namelijk:
- 2x 15 woningen (115m2)
- 1x 5 woningen (130m2)

De woningen zijn allemaal identiek, behalve dat de 5 woningen 0.3m breder zijn over de hele lengte t.o.v. de 30 woningen.

Kwa verwarming zijn ze ook allemaal identiek (bodemwarmtepomp, vloerverwarming en koeling).

Wat ik bijzonder vind is dat de 30 woningen 9 zonnepanelen krijgen en de 5 woningen 8 zonnepanelen. Waardoor kan dit komen? Heeft de ligging bijvoorbeeld effect op hoeveel panelen er nodig zijn?

De panelen zijn verder ook identiek (320Wp).

De 5 woningen krijgen de panelen op het zuidwesten. De 30 woningen krijgen de panelen op het zuidoosten.
ik denk dat je zelf het antwoord geeft.
Waarschijnlijk is de opbrengst van de 8 panelen op zuidwesten in de berekening hoger dan de 9 panelen op zuidoosten.

Bouwer moet volgens de berekening gewoon bepaalde waardes halen en legt op basis daarvan een aantal panelen op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:50
Nou, vandaag voor de 2e keer uitgeloot.
We zijn aan het kijken voor een vrijstaande woning of 2/1 kap in regio kop noord holland en delen van friesland en Overijssel, ver van grote steden maar ook daar is het bar en boos met de beschikbaarheid.
Kijken zo rond de 600k+ maar blijkbaar meer dan genoeg mensen die dat ook te besteden hebben :P

We gaan rustig verder kijken, zitten nu in een tussenwoning tegen de randstad aan maar willen graag wat meer rust/ruimte/groter huis. Maar dat zullen meer mensen zoeken nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-07 08:27
Wij hebben van de koopbegeleider van de aannemer een deadline gekregen voor het doorgeven van de posities van de lichtpunten in het plafond, i.v.m. werkvoorbereiding prefab kanaalplaten.

Nu gaf hij tweemaal aan dat hij loze leidingen in het plafond en inbouwspots nog niet hoeft te weten, die maken ze achteraf.

Snapt iemand hier waarom dat zo is? Als lichtpunten niet achteraf kunnen, kunnen loze leidingen en inbouwspots toch ook niet achteraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
praliwi schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:35:
Wij hebben van de koopbegeleider van de aannemer een deadline gekregen voor het doorgeven van de posities van de lichtpunten in het plafond, i.v.m. werkvoorbereiding prefab kanaalplaten.

Nu gaf hij tweemaal aan dat hij loze leidingen in het plafond en inbouwspots nog niet hoeft te weten, die maken ze achteraf.

Snapt iemand hier waarom dat zo is? Als lichtpunten niet achteraf kunnen, kunnen loze leidingen en inbouwspots toch ook niet achteraf?
Die lichtpunten komen alvast in de kanaalplaten. Pas veel later als ze bezig gaan met electra dan kunnen ze inbouwspots nog boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Bezig met de hypotheek en moet een meerwerk lijst aanleveren. Wat denken jullie is dit reëel? Missen jullie nog iets belangrijks? Vrijstaande woning van +-200m2 en een perceel van ongeveer 430m2. Standaard badkamer is inclusief, keuken is exclusief. Heb voor mijn gevoel al wat hoger ingezet om te voorkomen dat we iets missen of als het tegenzit. Had zelf bedacht om ongeveer op 20% uit te komen straks na onderhandeling.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 50% gewijzigd door Workaholic op 29-11-2021 20:34 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hoi allen,

Wij zijn een van die gelukkigen die wel afgelopen zomer zijn ingeloot voor een project in Noord-Holland (zal later nog even het format invullen). Ondertussen heb ik al wel een vraag over de koof op onderstaande afbeelding van onze toekomstige keuken.

In onze woonkamer krijgen we drie plafondlichtpunten. Eentje willen we verhuizen naar de koof, om zo de spotjes daarin te kunnen bedienen. Maar de echte vraag is: hoe zouden jullie de afzuigkap van stroom voorzien? Ik denk dat het makkelijkst (en goedkoopst) zou zijn om een wandcontactpunt hoog tegen de muur (zodat ie achter de koof valt) te plaatsen en daar gewoon de afzuigkap op te plaatsen. Zijn jullie het daar mee eens of zijn er nog mogelijkheden/moeilijkheden die ik niet zie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJRAExpCRvONCgk3OdX6y8LUdJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RMUEC8rLmliZd1wjjfYcJsbA.png?f=fotoalbum_large

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ramon schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:38:
Hoi allen,

Wij zijn een van die gelukkigen die wel afgelopen zomer zijn ingeloot voor een project in Noord-Holland (zal later nog even het format invullen). Ondertussen heb ik al wel een vraag over de koof op onderstaande afbeelding van onze toekomstige keuken.

In onze woonkamer krijgen we drie plafondlichtpunten. Eentje willen we verhuizen naar de koof, om zo de spotjes daarin te kunnen bedienen. Maar de echte vraag is: hoe zouden jullie de afzuigkap van stroom voorzien? Ik denk dat het makkelijkst (en goedkoopst) zou zijn om een wandcontactpunt hoog tegen de muur (zodat ie achter de koof valt) te plaatsen en daar gewoon de afzuigkap op te plaatsen. Zijn jullie het daar mee eens of zijn er nog mogelijkheden/moeilijkheden die ik niet zie?

[Afbeelding]
Waarom niet gewoon in het plafond zelf? Of wordt de hele koof volgebouwd?

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Workaholic schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:31:
Bezig met de hypotheek en moet een meerwerk lijst aanleveren. Wat denken jullie is dit reëel? Missen jullie nog iets belangrijks? Vrijstaande woning van +-200m2 en een perceel van ongeveer 430m2. Standaard badkamer is inclusief, keuken is exclusief. Heb voor mijn gevoel al wat hoger ingezet om te voorkomen dat we iets missen of als het tegenzit. Had zelf bedacht om ongeveer op 20% uit te komen straks na onderhandeling.

***members only***
Isoleren schuur lijkt wat hoog, badkamer wat laag, als ik met mijn eigen woning vergelijk (nagenoeg zelfde m2, perceel en ook vrijstaand). Maar je hebt het idd niet zuinig ingeschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:38
Ramon schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:38:
Hoi allen,

[Afbeelding]
Verplaats het lichtpunt naar de koof en maak achteraf daar een opbouw wcd op het plafond, alle draden naar de overige algemene WCD's in de keuken komen daar zeer waarschijnlijk ook vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024

***members only***
Ik denk dat je wat hoog zit maar alles valt of staat met welke keuzes je maakt natuurlijk.
Vloer bijv wij hebben 170 m2 en doen boven gietvloeren en beneden een steenachtige smeervloer, en zijn de helft kwijt. Deuren idem, we hebben alle deuren een upgrade gegeven, sommige stomp laten uitvoeren, en komt een op maat gemaakte glas in hout deur tussen hal en woonkeuken, maar bij elkaar ook nog niet de helft van de 15k die je hebt staan. Welk timmerwerk voorzie je voor 10k?Schilderen lijkt me ook hoog, tenzij het stuc/vlies er ook bij in zit wellicht.

Aanvulling: maar als het voor de bank akkoord is zou ik altijd aan de hoge kant gaan zitten, dan creeer je speelruimte voor jezelf. Gebruik je het niet dan wordt het restant gewoon gebruikt voor aflossing.

[ Voor 8% gewijzigd door Marinos83 op 29-11-2021 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-07 08:27
kepler schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:52:
[...]

Met een dubbele deur heb je toch beide voordelen? Onze dubbele deur is volgens mij 1.80 en de loopdeur is dus 90cm.

Moet je wel zorgen dat ze goed afsluiten inderdaad, maar dat doen ze bij ons. Ik zie echt geen nadelen met een dubbele deur :D Je zal toch maar een keer in de toekomst die breedte wel nodig hebben voor een motor, klusprojectje of wat dan ook.
In ons geval heb je dan niet beide voordelen, omdat de doorgang waar een kozijn past in de berging smaller is dan normaal. Bij een dubbele deur wordt de doorgang van de loopdeur daardoor maximaal 90 cm, wat toch wat krap kan zijn. Bij een enkele deur kan je een doorgang van ruim 110 cm krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-07 07:35
Het is al vaker aan bod gekomen.

Het vergroten van de standaard boiler 200L, naar 300L, kost hier € 1500,-.

Is dit het geld waard? Gezinssituatie is nu 2, met uitbreiding in de toekomst.

[ Voor 4% gewijzigd door Strider op 30-11-2021 12:29 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Strider schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:29:

Ik zou het wel doen. Hier hebben we 230 liter en vergroten was alleen mogelijk met externe boilers. Daar had ik voor nu geen zin in, en kan later altijd nog. Maar als je de standaard boiler kunt vergroten naar 300L zou ik dat doen.

Niks frustrerender dan wanneer je kinderen net uitgebreid hebben gedoucht en je wilt zelf in bad maar zit met koud water... Dan denk je achteraf: had ik die 1500 euro maar uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saban
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-12-2021

Ik zou het wel doen. Wij krijgen 150L en kunnen alleen vergroten naar 200L. Ik had het liefst vergroot naar 300L (of zelfs groter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:27
praliwi schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:55:
[...]

In ons geval heb je dan niet beide voordelen, omdat de doorgang waar een kozijn past in de berging smaller is dan normaal. Bij een dubbele deur wordt de doorgang van de loopdeur daardoor maximaal 90 cm, wat toch wat krap kan zijn. Bij een enkele deur kan je een doorgang van ruim 110 cm krijgen.
Ah ja, dan is het iets anders inderdaad. Ik weet eigenlijk niet hoe breed onze doorgang is bij de dubbele, eens kijken vanavond.

Wel staat me iets bij dat we oorspronkelijk ook een deur van 110 aan de andere kant van de garage hadden gewild (de tuinkant), maar dat bleek niet mogelijk omdat dat te groot was voor (ons type) deuren. Vangt teveel wind en wordt te zwaar kan ik me herinneren.

Geen idee of een andere deur dan wel was gelukt, we vonden het uiteindelijke niet belangrijk genoeg om op door te gaan. De deur is dus 90 breed geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-07 17:21

en mocht je nog geen douche wtw krijgen, regel die er ook bij ;). (het liefst wel de goede variant die bij ons in de meterkast staat, niet de variant die direct eigenlijk in het afvoerputje zit (deze is wat aan de korte kant dus inefficiënter en lastiger te repareren mocht er ooit iets fout gaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83

Als je WTW hebt op de douche en geen bad neemt, dan zou ik het rustig bij die 200L houden. Zeker als je nog met z'n 2en bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:11

Wij hebben er uiteindelijk vanaf gezien. Wij krijgen 180L + douchepijp WTW.
Bij uitbreiding werd het een losse boiler en een losse regelunit ipv combi-unit, wat meer ruimte kost. Douchepijp WTW wordt in Woningborg gerekend als ~50% efficiëntie.
Gezinssituatie is hier 2 personen met voorlopig nog geen uitbreiding. Dus naar ons inziens voor de komende jaren meer dan voldoende.
Het kan lonen even te kijken of de capaciteit van je standaard vat overeenkomt met hetgeen geadviseerd wordt door Woningborg (als je onder woningborg bouwt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wat ook ter sprake is gekomen dat dit eigenlijk, met de huidige normen, vaak geen meergeld mag kosten.

Zoek op woningborg in dit topic en kijk of jij ook in die situatie zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:33
Na lang meelezen hier ben ik nu ook aan de beurt. we hebben een nieuwbouwoning gekocht in Hedel.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Op dit moment zijn de bronnen geboord en de funderings palen zijn ook geplaatst. Ik heb daar gelijk een vraag over voor eventuele kenners hier.

Wij hebben een gesloten bodemlus warmtebron systeem gekocht , het lijkt er op dit moment alleen op dat men 2 bronnen onder ons huis geboord heeft, waar de rest van de rij allemaal netjes om en om (voorkant, achterkant) 1 bron heeft.

Hieronder op de foto te zien. eerste 2 palen zijn de buitekant van onze garage, daaarna volgt ons huis waar je dus duidelijk rechts en linksachter een setje van 2 leidingen de grond uit ziet komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5EO7E09gzCcr-LOuF0EPkCA9ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xlqIfz8C2Os4SFoiZ1LzqXcY.jpg?f=fotoalbum_large

Wij zijn zover we zien ook de enige met een uitbouw dus wellicht heeft dat er ook mee te maken, maar kan het zijn dat er 2 bodemlussen gebruikt worden voor 1 warmtepomp systeem, of kan het zijn dat ze een keer verkeerd geboord hebben of zo?

Zou dit reden zijn om een melding te maken of dit wel helemaal goed gaat bij de aankoopbegeleider?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Wolly schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:32:
[...]

Wat ook ter sprake is gekomen dat dit eigenlijk, met de huidige normen, vaak geen meergeld mag kosten.

Zoek op woningborg in dit topic en kijk of jij ook in die situatie zit.
Er is geen douche WTW.
Huis heeft 3 slaapkamers
Boiler is 200L-20% = 160L effectief.
Als ik dan uitga van de onderstaande tabel zou ik 144L nodig hebben, dan kan ik geen grotere boiler eisen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/1ba6203bcea1d61dfcbe0366abaee937c305c7db/?url=https%3A%2F%2Fi.postimg.cc%2FvmzsN7cD%2Fscreenshot-203.png

Het nieuwbouwhuis heeft een garage, kun je dat zien als een inpandige bergruimte?
De aannemer wil namelijk alleen een warm waterleiding in de garage aanleggen als ik deze ook laat isoleren (ivm vorst). Anders is alleen koud water mogelijk. Maar als de garage een inpandige bergruimte is, dan moet het daar volgens de Woningborg minimaal 15 graden zijn, dus kan er nooit vorst optreden.
Heb ik dit juist? Pagina 3.

Bijlage A - Garantie- en waarborgregeling Nieuwbouw 2020
https://gathering.tweaker.../quote_message/69647000/0

[ Voor 5% gewijzigd door Strider op 30-11-2021 13:53 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:41
m-designz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:40:

Wij hebben een gesloten bodemlus warmtebron systeem gekocht , het lijkt er op dit moment alleen op dat men 2 bronnen onder ons huis geboord heeft, waar de rest van de rij allemaal netjes om en om (voorkant, achterkant) 1 bron heeft.

Hieronder op de foto te zien. eerste 2 palen zijn de buitekant van onze garage, daaarna volgt ons huis waar je dus duidelijk rechts en linksachter een setje van 2 leidingen de grond uit ziet komen.

[Afbeelding]

Wij zijn zover we zien ook de enige met een uitbouw dus wellicht heeft dat er ook mee te maken, maar kan het zijn dat er 2 bodemlussen gebruikt worden voor 1 warmtepomp systeem, of kan het zijn dat ze een keer verkeerd geboord hebben of zo?

Alvast bedankt!
Wij hebben dezelfde ontwikkelaar/aannemer en dezelfde situatie. Ze stoppen er een verloopstuk in om van 2 aan/afvoer naar 1 te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THAfUbJvin0NKKXbKfWXfkdQO2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Il45BaFMEnVg1o0MdpzVfLx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:35

***members only***
Ben zelf ook een beetje met begroting bezig hiervoor. Zelfde maat huis ongeveer en iets kleinere tuin.

Eerste dat me opvalt is dat je opties wel echt duur zijn. Ik vind dat het project waar ik heb gekocht al forse prijzen rekent, maar jouw project is nog zo’n 30%-40% hoger. Dat helpt natuurlijk niet mee.

Ik vind sommige posten wel aan de hoge kant, al valt of staat alles wel met je keuzes. Je noemt 50k voor een eenvoudige tuin en oprit. Maar volgens mij kun je voor 50k best wel heel veel doen en laten.
Post voor de vloer lijkt me vrij hoog met 30k
Deuren aan de hoge kant, lukt mij niet met luxe taatsdeur en alle deuren stomp, afgedekte scharnieren en hardhout kozijn.
Elektra en loze leiding lijkt hoog met 22.5k
Dakkapel is heel duur, zou je kunnen overwegen om na de bouw te laten doen.

Aan de andere kant mis ik stucwerk en vind ik de post voor de badkamer aan de lage kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:15

hyb

@Strider Effectief volume is ook afhankelijk van welk merk installatie gebruikt wordt. Zie bijvoorbeeld een eerdere post: hyb in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-designz
  • Laatst online: 16:33
Homer-Simpson schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:54:
[...]

Wij hebben dezelfde ontwikkelaar/aannemer en dezelfde situatie. Ze stoppen er een verloopstuk in om van 2 aan/afvoer naar 1 te gaan.
Ok, maar is dat dan voor de capaciteit of zo? ik snap niet zo goed waarom dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
m-designz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:10:
[...]

Ok, maar is dat dan voor de capaciteit of zo? ik snap niet zo goed waarom dan...
Misschien was het een boring die niet diep genoeg kon? Of is de boring niet gelukt, slang lek, noem maar wat.

ik zou het wel even schriftelijk navragen wat de reden is, al is het maar om zeker te weten dat de hoofdverantwoordelijke ook op de hoogte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saban
Strider schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:49:
[...]

Er is geen douche WTW.
Huis heeft 3 slaapkamers
Boiler is 200L-20% = 160L effectief.
Als ik dan uitga van de onderstaande tabel zou ik 144L nodig hebben, dan kan ik geen grotere boiler eisen?

[Afbeelding]

Het nieuwbouwhuis heeft een garage, kun je dat zien als een inpandige bergruimte?
De aannemer wil namelijk alleen een warm waterleiding in de garage aanleggen als ik deze ook laat isoleren (ivm vorst). Anders is alleen koud water mogelijk. Maar als de garage een inpandige bergruimte is, dan moet het daar volgens de Woningborg minimaal 15 graden zijn, dus kan er nooit vorst optreden.

Moet je bij 3 slaapkamers kijken naar 3 personen in het tabel? Ik zou zeggen hoofdslaapkamer 2 personen, de rest van de slaapkamers 1 persoon. Maar geen idee hoe dat in het bouwbesluit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
saban schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:29:
[...]

Moet je bij 3 slaapkamers kijken naar 3 personen in het tabel? Ik zou zeggen hoofdslaapkamer 2 personen, de rest van de slaapkamers 1 persoon. Maar geen idee hoe dat in het bouwbesluit werkt.
Aantal slaapkamers + 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigB
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En hoe bepaal je nou de laadtijd onder woningborg van 2020?
Wij hebben 3 slaapkamers, dus 4 personen.
Standaard hebben we een douche, maar bij de bouw ook gekozen voor een bad erbij, moet je dan de waardes van het bad aanhouden of zoals het standaard voor de bouw was dus alleen douche?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
BigB schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:43:
[...]

En hoe bepaal je nou de laadtijd onder woningborg van 2020?
Wij hebben 3 slaapkamers, dus 4 personen.
Standaard hebben we een douche, maar bij de bouw ook gekozen voor een bad erbij, moet je dan de waardes van het bad aanhouden of zoals het standaard voor de bouw was dus alleen douche?
Ik denk uitgaan van standaard badkamer aangeboden bij de woning. Als je zelf ervoor kiest om de woning te upgraden met een bad, kan ik me voorstellen dat de aannemer de bewoners zelf laat updraaien voor het upgraden van de boiler indien dat dan noodzakelijk is.

Voelt waarschijnlijk voor jullie "ze bieden standaard een karige badkamer aan, dus ik wil graag upgraden met een bad, wordt ik ook nog genaaid met de boiler". Dit soort momenten heb ik ook vrij regelmatig gehad tijdens de bouw 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door SquareOne op 30-11-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saban
Wij hebben 3 slaapkamers. Een douche met een douche-WTW.

Wat moet de inhoud van ons boiler dan zijn? Ik snap namelijk niet hoe het werkt met de laadtijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:35
Strider schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:49:
[...]

Bij mijn nieuwbouwwoning was er een verschil tussen een garage, een berging en een schuur.
- Een schuur bestaat uit standaard muren met een dak op vloerplaten die op de zandgrond liggen
- een berging is een schuur met isolatie, deze hebben wij gekozen en heeft dezelfde vloer en muren als de rest van de woning en ook een kruipruimte die is verbonden met de rest van de woning
- een garage is een berging met voldoende ventilatie om uitlaatgassen af te kunnen voeren

In een berging en schuur mag je dus eigenlijk geen auto zetten omdat je deze dan start in de berging/schuur en je kan stikken in de uitlaatgassen (regels hiervoor waren bij ons nog niet aangepast aan EV's)
Om de warmtepomp in de schuur te zetten, moest het een berging worden door het te laten isoleren.
De warmwaterleidingen voor de rest van de woning komen in ons geval dus vanaf de warmtepomp in de berging.

Wanneer het een garage is, zal het automatisch ook wel geïsoleerd zijn, dat was in ieder geval zo bij onze bouwer die bovenstaande definities aanhield voor een schuur, berging en garage, met bijbehorende prijsverschillen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigB
  • Niet online
SquareOne schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:52:
[...]

Ik denk uitgaan van standaard badkamer aangeboden bij de woning. Als je zelf ervoor kiest om de woning te upgraden met een bad, kan ik me voorstellen dat de aannemer de bewoners zelf laat updraaien voor het upgraden van de boiler indien dat dan noodzakelijk is.

Voelt waarschijnlijk voor jullie "ze bieden standaard een karige badkamer aan, dus ik wil graag upgraden met een bad, wordt ik ook nog genaaid met de boiler". Dit soort momenten heb ik ook vrij regelmatig gehad tijdens de bouw 8)7
Ja dat was ook mijn idee, als ik dan uitga van een douche en 4 personen is het alleen dus nog de laadtijd.
We kregen standaard een 180L boiler en bij minder dan 1.5u laadtijd is dat dus voldoende volgens de norm, bij langer dan 1.5u gaan ze uit van 192L dus zou 180L te weinig zijn.
De nieuwe norm is daar wat duidelijker in, zonder douche WTW 192L bij 4 personen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

m-designz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:40:

Zou dit reden zijn om een melding te maken of dit wel helemaal goed gaat bij de aankoopbegeleider?

Alvast bedankt!
Zal te maken hebben met het benodigde (bodemzijdig) vermogen en de opbouw van de bodem etc. etc.

Kijk even op https://wkotool.nl/, daar kan je de details van je lus(sen) inzien. Kan heel goed zijn dat er gewoon 2 nodig/gepland waren. Een warmtepomp kan prima gebruik maken van meerdere lussen in elk geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-07 19:30

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
NK Werkverschaffing:
We hebben spots in de dak overstek als meerwerk mee genomen. Waar je zou verwachten dat dit in de ruwbouw fase wordt mee genomen doen ze het hier wat anders. Of te wel, boeidelen plaatsen met afwerken rondom de woning om vervolgens alles weer te kunnen afbreken om een kabel te trekken en daarna weer alles te plaatsen en de nieuwe boeidelen te gaan schilderen… 7(8)7

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Oke dus bij een nieuwbouwwoning met een boiler van 200L gespecificeerd (of kleiner), moet je voldoen aan 1 van de volgende opties anders dan is het huis niet conform de woningborg opgeleverd. Maar dat gaat natuurlijk niemand controleren, vraag me dan wel gelijk af waarom ze dit niet duidelijk in het koopcontract of technische specificatie vermelden..:

1. Douche WTW
2. Laadtijd < 1.5 uur
dejeroen schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:02:
[...]

Bij mijn nieuwbouwwoning was er een verschil tussen een garage, een berging en een schuur.
- Een schuur bestaat uit standaard muren met een dak op vloerplaten die op de zandgrond liggen
- een berging is een schuur met isolatie, deze hebben wij gekozen en heeft dezelfde vloer en muren als de rest van de woning en ook een kruipruimte die is verbonden met de rest van de woning
- een garage is een berging met voldoende ventilatie om uitlaatgassen af te kunnen voeren

In een berging en schuur mag je dus eigenlijk geen auto zetten omdat je deze dan start in de berging/schuur en je kan stikken in de uitlaatgassen (regels hiervoor waren bij ons nog niet aangepast aan EV's)
Om de warmtepomp in de schuur te zetten, moest het een berging worden door het te laten isoleren.
De warmwaterleidingen voor de rest van de woning komen in ons geval dus vanaf de warmtepomp in de berging.

Wanneer het een garage is, zal het automatisch ook wel geïsoleerd zijn, dat was in ieder geval zo bij onze bouwer die bovenstaande definities aanhield voor een schuur, berging en garage, met bijbehorende prijsverschillen natuurlijk.
In de technische specificatie staat vermeld: aangebouwde berging. Ik vraag me dan af of je dit mag zien als een inpandige berging, want je kunt mits je hiervoor kiest, vanuit de keuken direct de berging inlopen. In de technische specificatie staat alleen geen temperatuur vermeld voor de berging. Safe, en ze willen het niet zien als een inpandige berging denk ik, maar extern is het dan ook niet lijkt mij.

Ik vind het maar bagger, ik wil graag koud en warm water in de garage hebben, handig voor na het klussen. Maar ik wil niet 12k aan isolatie gaan uitgeven.

Als ik het zo lees, dan zouden ze nog een thermolint kunnen aanbrengen. Maar Hurks is zo inflexibel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LBJicLt.png

[ Voor 78% gewijzigd door Strider op 30-11-2021 17:01 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:41
m-designz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:10:
[...]

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Meer mensen die hier twee openslaande tuindeuren hebben? Wat voor raam decoratie gaan jullie ophangen als ik vragen mag?

Wij hebben katten en willen dus liever geen gordijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:58
Toppe schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:04:
Meer mensen die hier twee openslaande tuindeuren hebben? Wat voor raam decoratie gaan jullie ophangen als ik vragen mag?

Top-down bottom-up plisse wellicht?
Die kan je ook op het raam spannen met geleiders zodat ze mooi blijven zitten bij openen deur.
(Ook hier kunnen ze uiteraard in hangen, enige waar je dat mee voorkomt is jaloezieën denk ik)

Beetje zelfde idee wat wij op al onze draai-kiep ramen doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Source90 op 30-11-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:08:
[...]

Die kan je ook op het raam spannen met geleiders zodat ze mooi blijven zitten bij openen deur.
(Ook hier kunnen ze uiteraard in hangen, enige waar je dat mee voorkomt is jaloezieën denk ik)

Tot nu toe ben ik ze alleen tegen gekomen waarbij je moet boren in je kozijn en die van Luxaflex heeft dat niet maar ik kan nergens een prijs vinden van wat die meuk zou moeten kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:09
[...]

Hebben wij inderdaad ook, je moet ze vastzetten op de deuren. Bij houten deuren lijkt me geen probleem, bij kunststof wil je dat misschien niet. Wij hebben ze van de Hema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:28
Of gewoon iets in de dag maken. Dan kan je ook gewoon rolgordijnen etc gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deleon78 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:00:
Of gewoon iets in de dag maken. Dan kan je ook gewoon rolgordijnen etc gebruiken.
We willen sowieso geen rolgordijnen. Ondingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
deejeebv schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:48:
[...]

Hebben wij inderdaad ook, je moet ze vastzetten op de deuren. Bij houten deuren lijkt me geen probleem, bij kunststof wil je dat misschien niet. Wij hebben ze van de Hema.
Ga Veneta denk ik een keer thuis laten komen en hoop dat ze wat meer duidelijkheid kunnen geven over de montage mogelijkheden. Klembeugels op een deur is niet ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Toppe schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:18:
[...]

We willen sowieso geen rolgordijnen. Ondingen.
“Etc”. Welk type raambekleding kan je niet gebruiken? Ik snap het probleem niet helemaal.
Maar graag gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deleon78 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:25:
[...]

“Etc”. Welk type raambekleding kan je niet gebruiken? Ik snap het probleem niet helemaal.
Maar graag gedaan.
Je hebt gelijk. Er zijn meer opties dan een rolgordijn in de dag.

Alleen stop altijd met lezen bij een zin waar ‘je, kan, rolgordijn’ tegelijk in voorkomen :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
Toppe schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:27:
[...]

Alleen stop altijd met lezen bij een zin waar ‘je, kan, rolgordijn’ tegelijk in voorkomen :9
Fair enough haha :)
Overigens zien plissé gordijnen er zelden duurder uit dan 5€ per stuk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deleon78 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:30:
[...]

Fair enough haha :)
Overigens zien plissé gordijnen er zelden duurder uit dan 5€ per stuk ;)
€2,99

https://www.ikea.com/nl/n...issegordijn-wit-20242282/

;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-06 10:02
Toppe schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:04:

Wij overwegen shutters. Duurt nog 15 maanden voordat we dit moeten beslissen, maar staat voor nu wel hoog op t lijstje. Red je helaas niet voor €2,99 ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.woninginrichting-aanhuis.nl/site/assets/files/4530/shutters_blend.802x1200.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door NCSmits op 30-11-2021 20:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:27:
[...]

Veneta komt bij een afspraak aan huis met hele bezemwagen aan spullen, is wel fijn want van elk model is er wel een sample.

Er is nu max. 25% korting. Als je niet helemaal in de slappe was zit, kan je net als wij een offerte vragen en na inmeten/adviesgesprek akkoord geven :)

Scheelde ons vorige week bijna €1.000 op totale order. Kan weer mooi elders worden besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:55:
[...]

Veneta komt bij een afspraak aan huis met hele bezemwagen aan spullen, is wel fijn want van elk model is er wel een sample.

Er is nu max. 25% korting. Als je niet helemaal in de slappe was zit, kan je net als wij een offerte vragen en na inmeten/adviesgesprek akkoord geven :)

Scheelde ons vorige week bijna €1.000 op totale order. Kan weer mooi elders worden besteed.
Als ik nu een afspraak maak dan is die 25% korting wel weer voorbij denk ik zo.

Opzich is het maken van een afspraak niet gek, morgen eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Laatst online: 14-07 12:35
Dit schijnt alleen bij Woningborg te zijn en niet bij SWK. Zelf gebeld met SWK (waar wij bij zitten) en erkende deze tabel niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-07 11:08
Zijn er hier meer mensen met een grondwarmtepomp van Itho Daalderop?

Van de tegelboer moet ik middels een opstookprotocol de aanvoertemperatuur veranderen, maar ik zie werkelijk waar nergens een thermostaatkraan zitten om dat te regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-07 20:06
NCSmits schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:46:
[...]

Wij overwegen shutters. Duurt nog 15 maanden voordat we dit moeten beslissen, maar staat voor nu wel hoog op t lijstje. Red je helaas niet voor €2,99 ;)

[Afbeelding]
U houdt niet van daglicht en slaapt overdag in een kist? ;)
Wat een donker hol maak je hier mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:05:
[...]

Als ik nu een afspraak maak dan is die 25% korting wel weer voorbij denk ik zo.

Opzich is het maken van een afspraak niet gek, morgen eens bellen.
Als het enkel voor die dubbele deuren is, zal de korting niet echt denderend zijn. Bij het hele huis gaat het wel schelen :)
Wij hebben gebeld en daarna (zoals afgesproken) per mail de winkelwagen gemaild met alle geschatte maten. Die staan nu vast totdat er ingemeten is, daarmee dus ook de korting.

Inmeten is ergens december en leveren zal pas maart zijn, was allemaal geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:17:
[...]

Als het enkel voor die dubbele deuren is, zal de korting niet echt denderend zijn. Bij het hele huis gaat het wel schelen :)
Wij hebben gebeld en daarna (zoals afgesproken) per mail de winkelwagen gemaild met alle geschatte maten. Die staan nu vast totdat er ingemeten is, daarmee dus ook de korting.

Inmeten is ergens december en leveren zal pas maart zijn, was allemaal geen probleem.
Gaat om het hele huis. Wellicht kan ik dit ook voorstellen. Morgen contact opnemen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-07 21:22
Toppe schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:25:
[...]

Gaat om het hele huis. Wellicht kan ik dit ook voorstellen. Morgen contact opnemen!
Ik ben benieuwd naar je ervaringen en overwegingen, wij krijgen twee dubbel openslaande deuren (en hebben ook katten) en vinden dit zo'n beetje het grootste vraagstuk voor het hele huis :P

Mijn fotografie en videografie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 15:33
[...]

Als de katten nog jong / actief zijn raad ik top down bottom up plisse's af. Wij hebben net een paar maand geleden ze allemaal vervangen door shutters, omdat de katten de plisse's (van Veneta) in 2,5 jaar vakkundig hebben vernield tijdens het achter (brom)vliegen aanrennen. Helaas blijken plisse's niet bestand tegen 4 kilo kat die met klauwen daar hoog inspringen. Degene waar ze niet in zijn gesprongen hebben ze alternatief de touwtjes doorgeknaagd, waardoor we ook geen jaloezieën meer durfden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Wij houden het maar bij een hond als ik dit zo lees :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 14:39
Rudyy schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:10:

Van de tegelboer moet ik middels een opstookprotocol de aanvoertemperatuur veranderen, maar ik zie werkelijk waar nergens een thermostaatkraan zitten om dat te regelen.
Ik krijg ook een itho daalderop en kon dit in de handleiding niet vinden. Bij mij gaf de tegelleverancier in zijn opstookprotocol wel aan dat dit bij een bodemwartepomp niet gold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsNieuweThuis
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10-2023
@jurjen_g Heb je de shutters ook van Veneta? Of van een ander bedrijf? Tevreden. Heb je het over de hele beneden verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
OnsNieuweThuis schreef op woensdag 1 december 2021 @ 07:43:
@jurjen_g Heb je de shutters ook van Veneta? Of van een ander bedrijf? Tevreden. Heb je het over de hele beneden verdieping?
Shutters hebben we toch iets duurder gedaan, Veneta wel op bezoek gehad, maar ze hadden niet zo'n mooie oplossing voor raampartijen met zowel een draai-kiepdeel als een vast deel. Uiteindelijk via de lokale decokay. Ze zitten op de 2 onderste verdiepingen, we hebben een woonkeuken met een vide en daarboven de open woonkeuken. Achterpui met openslaande tuindeuren hebben we nog even overgeslagen, zowel vanwege kosten als dat we niet helemaal overtuigd zijn dat het praktisch is om telkens ook de shutters te moeten opendraaien. Raam in de vide hebben we alleen het onderste deel gedaan, dat hadden we ook al met de plisse's. Dus uiteindelijk 3 raampartijen met shutters, 1 in 3 delen, 1 in 4 delen en 1 losse.

Prijs was 367 per M2, ongeacht hoeveelheid draaidingen, dorpels etc., Met verborgen scharnieren (tip:wel voor kiezen, anders zie je erg veel van die metalen scharnieren zitten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKPQqyJYc_f1MJqbTLciN9G_LfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLFkngZjXLJ34fd121bhnoTM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door jurjen_g op 01-12-2021 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g

[ Voor 78% gewijzigd door jurjen_g op 01-12-2021 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-06 10:02
D.deJong schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:14:
[...]

Dan schilder je ze toch wit of zet je ze open? :? Ik zocht een random foto van shutters die voor dubbele deuren waren geplaatst... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
NCSmits schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:00:
[...]

Dan schilder je ze toch wit of zet je ze open? :? Ik zocht een random foto van shutters die voor dubbele deuren waren geplaatst... :)
Ook al zet die zwarte open dan nog kijk je tegen een zwart vlak aan, wit is inderdaad een stuk beter.
Hoe je een shutter ook draait /open zet er is altijd een houding (zittend/ staand/ 1,50 lang of 2,00 lang)een stand dat je er tegen aan zit te kijken.
Smaken verschillen zal ik maar zeggen.

[ Voor 20% gewijzigd door D.deJong op 01-12-2021 08:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 36835

D.deJong schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:14:
[...]

U houdt niet van sfeer?

Men is vaak te bang om een kamer niet wit te verven en vaak panisch bezig om mogelijk licht en wit in hun nieuwbouwbalzaaltje te krijgen.

De meest sfeervolle plekken zoals bijv. hotels of goeie restaurants zijn vaak ook enigszins donkerder gestyled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:25:
[...]

U houdt niet van sfeer?

Men is vaak te bang om een kamer niet wit te verven en vaak panisch bezig om mogelijk licht en wit in hun nieuwbouwbalzaaltje te krijgen.

De meest sfeervolle plekken zoals bijv. hotels of goeie restaurants zijn vaak ook enigszins donkerder gestyled.
Over hotels gesproken. Waren week of geleden nog in een hotel waar ze een gordijn koof hadden van walnoot print (koof zelf was van metaal) en zeker met de lampen er achter kreeg je heel chique gevoel.

Nergens te vinden die krengen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
[...]

U houdt niet van sfeer?

Ik kijk graag naar buiten (vanuit iedere positie) en dat gaat niet met shutters. Ik wilde geen discussie starten over een smaak gebonden artikel overigens.
Blijkbaar misten sommigen de smiley.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saban
[...]

U houdt niet van sfeer?

Donker stylen kan alleen als je je lichtplan perfect in orde hebt, anders is het al snel donker. Een gemiddelde hotel kamer heeft echt veel lampen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 12:27
[...]

U houdt niet van sfeer?

Maar een woonkamer heeft veel meer functies dan een sfeervolle plek, althans voor ons. Het moet ook wel enigszins praktisch zijn.
We hebben alleen een wit plafond, maar verder allemaal gekleurde wanden. Deze zijn echter lichte kleuren, inderdaad om het niet te donker te maken.

Nu is zwart überhaupt helemaal hip, maar daar zijn we niet echt van. We hebben wel zwarte accenten (bv kranen), maar ik ken ook mensen die idd zwarte schutters hebben, zwarte taatsdeur en ook nog een zwarte trap :D Het ziet er wel mooi uit, maar niks voor ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

D.deJong schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:00:
[...]

Ik kijk graag naar buiten (vanuit iedere positie) en dat gaat niet met shutters.
Ze kunnen open he ;) En op verschillende standen.

Ben wel benieuwd wat voor raambekleding jij dan gaat installeren. Ik houd ook van naar buiten kijken, maar houd niet van mensen die naar binnen kijken. Wij gaan voor houten jaloezieen met een lamel van 62mm. Daar krijg je veel licht mee binnen, maar kan ook potdicht.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 01-12-2021 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:15:
[...]

Ben wel benieuwd wat voor raambekleding jij dan gaat installeren. Ik houd ook van naar buiten kijken, maar houd niet van mensen die naar binnen kijken. Wij gaan voor houten jaloezieen met een lamel van 62mm. Daar krijg je veel licht mee binnen, maar kan ook potdicht.
Wij wilden ook bewust geen shutters omdat ze voor ons gevoel veel te veel licht buiten houden in open toestand. Wij houden ook graag van zoveel mogelijk licht dat naar binnen schijnt.
Smaken verschillen dus idd. :)

In de woonkamer, met 3 ramen in de voor- en zijgevel, hebben we nu licht-grijze plisse-gordijnen opgehangen die overdag dicht zijn van +/- 150-180 cm van de grond. Daardoor kan de meerderheid van de mensen niet naar binnen kijken.
Omdat ze volledig dicht wel een kale saaie muur maken kunnen 's avonds ook gordijnen dicht. Helpt meteen met de akoestiek. (Waar shutters juist weer een nadeel zijn met akoestiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Farmerwood schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:21:
[...]

Wij wilden ook bewust geen shutters omdat ze voor ons gevoel veel te veel licht buiten houden in open toestand. Wij houden ook graag van zoveel mogelijk licht dat naar binnen schijnt.
Smaken verschillen dus idd. :)

In de woonkamer, met 3 ramen in de voor- en zijgevel, hebben we nu licht-grijze plisse-gordijnen opgehangen die overdag dicht zijn van +/- 150-180 cm van de grond. Daardoor kan de meerderheid van de mensen niet naar binnen kijken.
Omdat ze volledig dicht wel een kale saaie muur maken kunnen 's avonds ook gordijnen dicht. Helpt meteen met de akoestiek. (Waar shutters juist weer een nadeel zijn met akoestiek)
Nadeel van Plisse gordijnen vind ik altijd dat je zelf dan ook niet meer naar buiten kan kijken. Vind ik altijd irritant als ik bij mensen op bezoek ben die die dingen hebben. Het liefst heb ik iets waar je wel door naar buiten kan kijken en niet door naar binnen kan kijken. We moeten zelf nog iets uitkiezen en zijn er nog niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Z___Z schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:01:
[...]

Nadeel van Plisse gordijnen vind ik altijd dat je zelf dan ook niet meer naar buiten kan kijken. Vind ik altijd irritant als ik bij mensen op bezoek ben die die dingen hebben. Het liefst heb ik iets waar je wel door naar buiten kan kijken en niet door naar binnen kan kijken. We moeten zelf nog iets uitkiezen en zijn er nog niet uit.
Dan zou ik anti-inkijk-folie oid op je ramen plakken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Farmerwood schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:31:
[...]

Ja dat ziet er niet uit 😂
Weet ook niet of je ruiten gaan barsten mocht iemand wel dit gaat doen.

Ik denk aan verticale lamellen in de keuken (vloer tot plafond raam) en vitrage in de woonkamer. Vitrage lijkt wel uit de mode te zijn, want ik zie het nog maar weinig voorbij komen. Maar het is een oplossing voor akoestiek, je kan er doorheen kijken en laat veel licht door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:15:
[...]

Ze kunnen inderdaad open maar er is een groot verschil in kijkhoek of je zit of staat en of je lang of kort van postuur bent en dat vind ik irritant aan shutters.

Ik zit aan de achterzijde vrij zonder pottekijkers dus daar hangen in-betweens ( gordijnen) voor in de avond en in de keuken vouwgordijnen ook voor alleen in de avond in de zelfde stof, wel al het licht maar indien gewenst toch privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:48
Patox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:07:
[...]

Sorry kleine bump van een tijd geleden, heb jij hier nog meer informatie van? Wij hebben SWK maar in de technische omschrijving wordt gesproken van het volgende:

Waar in SWK zouden deze 'comfort' eisen staan?

[Afbeelding]
Ooit nog nagevraagd bij SWK? ;)

Wij krijgen een aanpassing vanuit de aannemer, in eerste instantie was er per verdieping regeling. Dit was uiteraard niet volgens bouwbesluit, daar heb ik ze op gewezen. Nu dus een aanpassing naar master-slave, maar geen idee of SWK vindt dat het dan aan de eisen voldoet. Dus ik heb even gebeld, maar daar kreeg ik de mededeling even te mailen :) zodat iemand met verstand er naar kon kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:52
Patox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:07:
[...]

Sorry kleine bump van een tijd geleden, heb jij hier nog meer informatie van? Wij hebben SWK maar in de technische omschrijving wordt gesproken van het volgende:

Waar in SWK zouden deze 'comfort' eisen staan?

[Afbeelding]
Beetje laat, maar dit soort zaken zijn terug te vinden in de modules van SWK: https://www.swk.nl/documenten/

Verder komt het ook gewoon uit het bouwbesluit (quote uit de toelichting):
In beginsel moet de apparatuur de temperatuur kunnen reguleren per verblijfsruimte. In het geval dat meerdere aan elkaar grenzende verblijfruimtes onderdeel uitmaken van hetzelfde thermische gebied mag de zelfregulerende apparatuur ook de temperatuur per verblijfsgebied reguleren. Zelfregulerende apparatuur hoeft niet te worden toegepast bij gebouwen of verblijfruimtes of -gebieden in gebouwen die niet worden verwarmd of gekoeld. Ook hoeft de zelfregulerende apparatuur bij verbouw niet te worden toegepast als de meerkosten voor het aanbrengen van zelfregulerende apparatuur meer dan 20% zijn van de totale installatiekosten van het (gedeeltelijk) vernieuwen of het veranderen of vergroten van het verwarmings- of koelingssysteem. Bij bestaande gebouwen die zijn aangesloten op stadsverwarming moet zelfregulerende apparatuur worden geïnstalleerd wanneer de afleverset wordt vervangen.
Er is ook al jurisprudentie dat dit betekent dat je de temperatuur in elke ruimte moet kunnen instellen EN vasthouden. Met name dat laatste is niet mogelijk bij Master/Slave regeling, want in de slave ruimte kun je de temperatuur dus niet vasthouden, bijvoorbeeld als in de Master ruimte de temperatuur stijgt door instraling van de zon.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Sinny schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:52:
[...]

Ooit nog nagevraagd bij SWK? ;)

Wij krijgen een aanpassing vanuit de aannemer, in eerste instantie was er per verdieping regeling. Dit was uiteraard niet volgens bouwbesluit, daar heb ik ze op gewezen. Nu dus een aanpassing naar master-slave, maar geen idee of SWK vindt dat het dan aan de eisen voldoet. Dus ik heb even gebeld, maar daar kreeg ik de mededeling even te mailen :) zodat iemand met verstand er naar kon kijken.
Nee, Master/slave voldoet dus niet. Je moet per ruimte de temperatuur kunnen instellen en behouden.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:31:
[...]

Zo’n spiegel ruit die ze ook in films gebruiken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Laatst online: 13-07 17:21
Rudyy schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:10:

Wij hebben de itho warmtepomp en ik heb niks noppes nada aan opstookprotocol gedaan. Het is eigenlijk ook helemaal niet nodig met de itho bodemwarmtepomp. De aanvoertemperatuur is maar 24 - 29 graden. Als je dan naar die opstookprotocollen kijkt, is dat net iets meer dan de eerste stap. ;)
En inderdaad er is nergens iets waarmee je die temperatuur kan regelen, behalve je thermostaat hoger of lager zetten (aanvoertemperatuur blijft wel om en nabij hetzelfde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Laatst online: 13:02
Hi allen, voor ons nieuwbouw project zijn de volgende kosten niet inbegepen:

De entree- en aansluitkosten (abonnement) voor nutsvoorzieningen (water,
elektra) en provider telecom en/of glasvezeldiensten.

Ik heb gezocht om een indicatie te krijgen van de bedragen, maar vind het lastig te vinden. Kunnen jullie mij helpen met een inschatting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Thomas19903 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:21:
Hi allen, voor ons nieuwbouw project zijn de volgende kosten niet inbegepen:

De entree- en aansluitkosten (abonnement) voor nutsvoorzieningen (water,
elektra) en provider telecom en/of glasvezeldiensten.

Ik heb gezocht om een indicatie te krijgen van de bedragen, maar vind het lastig te vinden. Kunnen jullie mij helpen met een inschatting?
Bij ons stond dat ook en ik heb 0 euro hoeven betalen. Je moet gewoon zelf je abonnementen regelen na oplevering (water/elektra) en glasvezel werd aangelegd tot & met de meterkast. KPN heeft de rest gratis gedaan(glasvezelkabel omzetten naar iets bruikbaars).

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 01-12-2021 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Laatst online: 13:02
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:24:
[...]

Bij ons stond dat ook en ik heb 0 euro hoeven betalen. Je moet gewoon zelf je abonnementen regelen na oplevering (water/elektra) en glasvezel werd aangelegd tot & met de meterkast. KPN heeft de rest gratis gedaan(glasvezelkabel omzetten naar iets bruikbaars).
Dat zou heel fijn zijn! Ga het nog wel even voor de zekerheid aanvragen. Ik zou het gek vinden als bijv water nog niet aangelegd is maar al wel een badkamer geplaatst wordt. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:24:
[...]

Wel slim om dit aan te geven bij de aannemer. Schijnbaar vragen ze niet niet altijd standaard aan. Bij ons werd het, nadat ik er om gevraagd had, als ‘service’ mee aangevraagd. Voor een vinkje… bizar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thomas19903 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:29:
[...]

Dat zou heel fijn zijn! Ga het nog wel even voor de zekerheid aanvragen. Ik zou het gek vinden als bijv water nog niet aangelegd is maar al wel een badkamer geplaatst wordt. :|
Water heb je geen keus in, is afhankelijk van de regio en de rekening krijg je gewoon toegestuurd. Elektra moet je wel afnemen bij een beheerder maar daarvoor heb je wel even hoor. Zodra je de sleutel hebt kan het licht in elk geval aan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-07 08:59
Blihi schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:14:
[...]

Beetje laat, maar dit soort zaken zijn terug te vinden in de modules van SWK: https://www.swk.nl/documenten/

Verder komt het ook gewoon uit het bouwbesluit (quote uit de toelichting):

[...]

Er is ook al jurisprudentie dat dit betekent dat je de temperatuur in elke ruimte moet kunnen instellen EN vasthouden. Met name dat laatste is niet mogelijk bij Master/Slave regeling, want in de slave ruimte kun je de temperatuur dus niet vasthouden, bijvoorbeeld als in de Master ruimte de temperatuur stijgt door instraling van de zon.
Zou je me kunnen/willen aangeven waar ik die jurisprudentie kan vinden? Wij krijgen morgenochtend de sleutel van ons nieuwe huis. Gebouwd onder SWK garantie. De aannemer heeft bij ons dus inderdaad de master/slave regeling toegepast. Ik had liever master/master gehad, maar kon daar nooit echt wat over vinden. Overigens komt er iemand van VEH mee met de oplevering. Weten die daar ook meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:48
Blihi schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:15:
[...]

Nee, Master/slave voldoet dus niet. Je moet per ruimte de temperatuur kunnen instellen en behouden.
Hoe graag ik je ook wil geloven en het met je eens ben, wil ik gewoon graag van SWK zwart op wit bevestigd hebben dat Master-slave niet voldoet aan de eisen van SWK ;) Dan kan ik daar de aannemer mee om de oren slaan :9 Er staat namelijk nergens dat het een Master - Master moet zijn in de modules, plus kan het er volgens mij ook nog eens aan liggen welke modules voor de woning specifiek gelden. Bij ons geldt volgens mij bijvoorbeeld nog steeds de 20 graden (II P) ipv de nieuwe 22 graden (II R) voor verblijfsruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-07 23:06
Blihi schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:14:

@Blihi vanaf wanneer geldt dit? Vanaf BENG? Bepaalde data omgevingsvergunning?

Heb je een link naar zo'n uitspraak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Is dit normaal? Ik moet een contract afsluiten voor 4-2-2022 maar wanneer het huis opgeleverd wordt vertellen ze je niet…?

Een energieleverancier kan niet starten met leveren als er nog geen meter in zit dus het lijkt me dat de meter er dan al in zit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQXWtclVhLntY9xHKwKVcaNpXsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLQqqlao07oKzWVY8lwbUwVG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 01-12-2021 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toppe schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:54:
Is dit normaal? Ik moet een contract afsluiten voor 4-2-2022 maar wanneer het huis opgeleverd wordt vertellen ze je niet…?

Een energieleverancier kan niet starten met leveren als er nog geen meter in zit dus het lijkt me dat de meter er dan al in zit?
[Afbeelding]
Beetje vreemd. Wij moesten bij oplevering meterstanden ondertekenen om de aannemer te "vrijwaren" en daarna zelf een contract regelen. Tot de oplevering heeft de aannemer alle energiekosten betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:28:
[...]

Beetje vreemd. Wij moesten bij oplevering meterstanden ondertekenen om de aannemer te "vrijwaren" en daarna zelf een contract regelen. Tot de oplevering heeft de aannemer alle energiekosten betaald.
Daarom begin ik eerder te denken dat de oplevering van onze woning rond die tijd is. Elektra zit er nu allemaal in en ook het leidingwerk. Gipsplaatsen zitten op de eerste etage al allemaal op de wanden, kwestie daar van plafond er in, dekvloer storten en ze zijn daar klaar.

Hebben ze pak en beet nog een week of 6 voor, zou moeten kunnen.

@lonehitman jij hebt de brief vast ook gehad in het verleden. Zat er bij jou veel verschil tussen de datum van die brief en de oplevering?

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 01-12-2021 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wij konden geen energie afsluiten omdat er volgens de administratie van de netbeheerder 2 meters waren... Ik heb foto's moeten maken van de ean codes voordat het lukte.

Daags voor oplevering kun je een contract afsluiten, dat hoeft niet nu al. Dan bekijk je ook samen de meterstanden. Tot die tijd is het de verantwoordelijkheid van de aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marinos83
Klinkt voor mij alsof de aannemer geen zin heeft om voor de beperkte tijd dat hij verantwoordelijk is voor het verbruik zelf een leverancier te regelen. Veel energiebedrijven werken ook liever niet met dat soort bouwaansluitingen, veel adinistratieve rompslomp voor wienig verbruik.
Ik zou gewoon aangeven dat hij zelf een leveringscontract af mag sluiten voor zijn eigen verbruik en dat jij een leveringscontract afsluit zodra de opleverdatum vast staat. Dan hoef je niets met elkaar te verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beamer1
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-07 18:40
wortelsoft schreef op woensdag 1 december 2021 @ 05:25:
[...]

Ik krijg ook een itho daalderop en kon dit in de handleiding niet vinden. Bij mij gaf de tegelleverancier in zijn opstookprotocol wel aan dat dit bij een bodemwartepomp niet gold.
Vaak wordt het spoelprotocol en het opstookprotocol uitgevoerd tijdens het inbedrijfstellen van de warmtepomp voor de oplevering. Dus dit kun je in de regelaar van de warmtepomp instellen. Nibe noemt het programma bv 'vloerdroogfunctie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Marinos83 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:00:
Klinkt voor mij alsof de aannemer geen zin heeft om voor de beperkte tijd dat hij verantwoordelijk is voor het verbruik zelf een leverancier te regelen. Veel energiebedrijven werken ook liever niet met dat soort bouwaansluitingen, veel adinistratieve rompslomp voor wienig verbruik.
Ik zou gewoon aangeven dat hij zelf een leveringscontract af mag sluiten voor zijn eigen verbruik en dat jij een leveringscontract afsluit zodra de opleverdatum vast staat. Dan hoef je niets met elkaar te verrekenen.
Er ligt al bouwstroom, wordt volop gebruikt.

Pagina: 1 ... 58 ... 354 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.