Ik zie dat je een extra stopcontact voor een spiegelkast in de badkamer hebt aangevraagd, maar bij ons was er al een extra leiding aanwezig waar we pas achter kwamen totdat we de uhuw login gegevens hadden gekregen. Stond niet vermeld op de huisplattegronden, maar wel op de specifieke badkamer plattegrond van uhuw. Wellicht dus overbodig...Strider schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:45:
[...]
Het enige wat ik naar de garage kan laten leggen is een (19mm) loze leiding, waar ik ook voor ga kiezen. Die wil ik gebruiken voor misschien een UTP kabel of een extra elektriciteit kabel.
Aangezien ik de garage niet ga gebruiken voor een auto te stallen denk ik niet dat ik ooit in de garage een auto wil gaan opladen. Ik ga wel een loze mantelbuis vanuit de meterkast buiten naast het huis laten leggen, ik wil op de oprit in de toekomst wel de mogelijkheid hebben voor een laadpaal.
Waarom heb jij de schuur op een aparte groep laten zetten?
[...]
Heb jij de optie om een radiator in de garage te laten installeren? Wat betaal je daarvoor als ik vragen mag? Ik heb alleen de optie om vloerverwarming in de garage te laten leggen, maar dat heeft natuurlijk alleen maar zin als je de garage ook laat isoleren.
Bij elkaar zou dat €1950 + € 12000 kosten, best wel aan de dure kant. Ik denk dat als ik in de garage wat wil gaan klussen, en het is koud, een elektrisch kacheltje hopelijk voldoende gaat zijn.
-------------------------
Wat is jullie mening over de onderstaande meerwerk opties?
Mis ik hier nog belangrijke punten?
(hotelschakelaar om in de woonkamer het licht in de berging te schakelen moet ik ernog bij plaatsen, ik denk dat een lichtschakelaar bij de ingang van de garage ook handig is).
Begane grond
[Afbeelding]
Floorplanner inrichting: https://i.imgur.com/IgFdhdU.jpg
Eerste verdieping
[Afbeelding]
Floorplanner inrichting: https://i.imgur.com/tNSy8Ui.jpg
Tweede verdieping
[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie!107mb schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:41:
[...]
Ons huis is iets groter (180 m2). Ik denk dat je met de genoemde bedragen redelijk goed zit. Er zijn echter nog wel een aantal dingen op te noemen:
- raambekleding 1500
- straatwerk oprit en terras, materiaal en uren (staat m.i. los van de tuin) 6000
- schutting (staat ook los van de tuin) 2500
- verlichting ....
- bouwgrond afvoeren en schone grond storten 500
Verlies dubbele lasten vind ik dat deze niet in het rijtje thuishoort.
Raambekleding en verlichting zit bij Raamdecoratie etc.
Voorkant gelijk aan stoep dus dat scheelt weer ;-)
Schutting e.d. is idd iets wat gelijk moet gebeuren dus die kan er bij!
De dubbele lasten hoort idd niet bij het rijtje meerwerk, maar is wel een uitgave die ik moet begroten on der de noemer wat kost het huis ons voordat we er in kunnen wonen.
We gaan proberen 30k mee te financieren voor het meerwerk en de rest spaargeld.
Moeten nog even wennen aan het idee dat een tussenwoning ons bijna 550k gaat kosten
Niet normaal eigenlijk...
Welke bouwer heb je? Hier Dura Vermeer en dat was precies hetzelfde op onze tekenening. Dat was gewoon een opbouw WCD met schakelaar en stopcontact op die paal. Ik kan later proberen een foto voor je te zoeken - dat hele hek (was bij mij een dichte plaat) heb ik weg laten slopen namelijk en er een trapafdichting overheen/omheen laten maken.Source90 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:57:
Kopersbegeleiding zegt dat het altijd al een hekje was en conform tekening is..
Dit lijkt mij sterk: hoe wil je een wandcontactdoos en schakelaar in een hekje plaatsen?
Kan ik hier nog iets in afdwingen?
Veel stof is sowieso de basis inderdaad! Maar beneden komt bij ons de keuken en eetkamer, met een klein zithoekje dat vooral kamervulling is. Dus dan is de ruimte voor kleden en stof beperkt. Bovendien kun je in een woning naar mijn mening amper teveel dempen. Tenzij je de kantoorlijk niet erg vindt.nel!s schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:55:
[...]
Wij hebben leem stuc op de muren, precies om de reden dat we de akoestiek in strak gestucte nieuwbouwhuizen bijna onverdraaglijk vinden.
Verder hebben wij:
- veel gordijnen
- op het keramisch parket ook nog vloerkleden, en wel Desso Rodin wat een zeer lage isolatiewaarde heeft een derhalve bijna niets afdoet aan de functionering van je vvw.
Je kunt hier heerlijk aan één kant van de kamer zitten terwijl aan de andere kant kinderen spelen, en nog een gesprek voeren ook. Is echt onmogelijk in veel andere nieuwbouwwoningen, zeker als je ook nog een minimalistisch interieur hebt.
@Alic3 Had jij van Arte-behang duidelijk gevonden wat de dempingswaarden eigenlijk zijn? Dat kon ik niet duidelijk vinden, alleen wat vage getallen en claims.
Ha, leuk! Wij zijn bezig met exact hetzelfde. De meeste panelen hangen inmiddels, alleen diegene onder de tv nog niet. Hoe heb jij het opgelost met de kabels? Ik dacht een deel van vilt te vervangen voor een klein metalen plaatje om daar een soort van kabelgoot van te maken. Eventueel vastmaken met magneetjes zodat het verwijderbaar is.jelmerc schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:55:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ter inspiratie. ik heb gebruik gemaakt van panelen van Woodup en daar een tv wand van gemaakt. mooi kabels erachter weg gewerkt. leuk om te doen en doet idd ook z'n werk tbv geluids absorbtie.
Nog niet echt. Ik moet me sowies nog verdiepen in waar ik exact op moet letten. Maar veel verder komt ik niet dan 'positieve akoestische werking' als ik op hun site kijk. Zie bijv. https://www.arte-internat...ons/velveteen/ridge/87030millerman_sf schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:21:
[...]
Veel stof is sowieso de basis inderdaad! Maar beneden komt bij ons de keuken en eetkamer, met een klein zithoekje dat vooral kamervulling is. Dus dan is de ruimte voor kleden en stof beperkt. Bovendien kun je in een woning naar mijn mening amper teveel dempen. Tenzij je de kantoorlijk niet erg vindt.
@Alic3 Had jij van Arte-behang duidelijk gevonden wat de dempingswaarden eigenlijk zijn? Dat kon ik niet duidelijk vinden, alleen wat vage getallen en claims.
Sowieso is flex in de meterkast geen big deal. In het ergste geval trek je dat stukje even los. Tenminste, ik zie een deel van de flexbuis meteen met een mof aan normale buis zitten, het zal echt niet zo zijn dat je huis uit 100% flex buis bestaat.Stealth2000 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:48:
[Afbeelding]
Loze leidingen van flexbuis... Ik heb er geen ervaring mee maar lees altijd wel dat je dit liever niet wil hebben met het trekken van kabels. Ik ben heel benieuwd hoe soepeltjes dit gaat. Iemand die dit ook heeft en moeiteloos kabels heeft getrokken?
It's time to play the music, it's time to light the lights
100% niet maar alle loze leidingen die ik heb zien zitten in huis zijn gedaan met flex. Nou goed, als het inderdaad qua bochten mee valt dan zal het wellicht met een knappe trekveer wel te doen zijn.big bang schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:59:
[...]
Sowieso is flex in de meterkast geen big deal. In het ergste geval trek je dat stukje even los. Tenminste, ik zie een deel van de flexbuis meteen met een mof aan normale buis zitten, het zal echt niet zo zijn dat je huis uit 100% flex buis bestaat.
Bijvoorbeeld:
/f/image/EfjjAjYLd2q2JB2SR8F17JLU.png?f=fotoalbum_large)
(overigens wel fijn, daar komt een fatsoenlijke unifi AP aan het plafond zodat de hele verdieping ruim voldoende signaal heeft.)
Bedacht me dat ik er beter een foto erbij had kunnen doen. Al een dag+pagina verder later, dus maar even quote ipv edit:beesting schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:47:
Op zolder komt een tweede badkamer, maar ivm nog twijfel over de exacte indeling op advies van de kopersbegeleiding gekozen om alleen de aan- en afvoerleidingen te laten leggen en de (zandcement)dekvloer op dat gedeelte te laten vervallen.
Alleen bij het kijkmoment zag ik dat in dat deel zoals afgesproken geen dekvloer ligt, maar ook dat de spouwmuur met de leidingen erin niet is afgewerkt. Dit zijn kalkzandsteenblokken die ze normaalgesproken van een witte vlakke afwerklaag voorzien waarbij de leidingsleuven ook afgevuld worden. Maar bij dit oppervlak van ca. 3m bij 2m hoogte liggen de leidingen dus open in de wand en is ook de afwerklaag niet geplaatst.
Nu heb ik het ambitieuze plan om daar zelf (groten)deels de werkzaamheden te doen om een zolderindeling te realiseren. Dus wanden+vliering plaatsen, leidingen verleggen en de dekvloer aanhelen. Omdat ik deze werkzaamheden niet eerder heb gedaan (maar geen twee linkerhanden, geen haast en wel internet/GoT/youtube), vraag ik me even af:
Is het juist handig dat ze hier de muur niet hebben afgewerkt (bijv. ivm verplaatsen water- en elektraleidingen in de wand) of is dit onhandig (bijv. omdat het verplaatsen geen probleem is, maar het wel veel/vervelend werk is om de hele wand netjes vlak af te werken voordat het deels wordt betegeld en gerenovliest)? Iemand hier ervaring mee of ideeën over?
:strip_exif()/f/image/f5svoBaIbMljsdFxOV1Ghju9.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht iemand advies/ervaring mbt zelf de wandafwerking doen, wat is de beste optie:
- Bouwbedrijf melden om voor oplevering te fixen, zoals afgesproken en zodat ik dat zelf niet hoef te doen?
- Of niet melden omdat ik zelf de elektra- en waterpunten in de wand zo makkelijker kan verplaatsen?
- (of is het om het even?
)
Verwijderd
Als je leidingen gaat verleggen, zou ik het liever zo hebben dan afgewerkt. Kun je veel preciezer frezen. En als er tegels op komen, is het waarschijnlijk zo vlak genoeg.
Dus; frezen -> sleuven smeren -> tegelen.
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2021 19:08 ]
Wij krijgen in onze nieuwbouw projectbouwwoning een 2 fase (naar verwachting) kookgroep.
Nu nemen wij een Bora kookplaat Pure Inductie voorzien van afzuiging.
Deze geeft een maximaal opgegeven vermogen op van 7,6 kW.
De bouwbegeleider adviseert (via de installateur) om de groep te verhogen van 2 naar 3 fase a 355 euro...
We hebben een 3x25A meterkast
Nu vraag ik mij af of dit ten eerste echt nodig is, ten tweede vindt ik dit wel een duur "grapje",
Is dit echt nodig of gaan we het redden met een 2 fase kookgroep?
De bouwbegeleider adviseert (via de installateur) om de groep te verhogen van 2 naar 3 fase a 355 euro...
Nu vraag ik mij af of dit ten eerste echt nodig is, ten tweede vindt ik dit wel een duur "grapje",
[ Voor 11% gewijzigd door NL_Scratch op 25-11-2021 19:31 ]
Je gaat het best redden, de kookplaat kan prima op 2-fase functioneren. Alleen je bouwer zou eigenlijk standaard een 3-fase aansluiting moeten regelen.
Zoek maar op 'kookgroep' in dit topic of het topic over elektrische installaties.
Zoek maar op 'kookgroep' in dit topic of het topic over elektrische installaties.
Ik heb zelf ook een Bora kookplaat geplaatst begin dit jaar en kwam erachter dat deze het niet doet op 2 fase. De null is namelijk in de kookplaat onderling verbonden tussen de twee fases. Sluit je hem op 2 fasen aan dan vliegt de aardlek eruit omdat elke fase een eigen aardlek heeft die nu via de nul verbonden zijn. De twee groepen van de kookgroep moeten dus achter een gezamenlijke aardlek zitten wat kan met een 3-fase groep met een 3-fase aardlek (of zonder aardlek, maar ja dat mag dan weer niet..).NL_Scratch schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:21:
Wij krijgen in onze nieuwbouw projectbouwwoning een 2 fase (naar verwachting) kookgroep.
Wat wij voor prijzen zagen voor PVC was bij een gerenommeerd bedrijf, zo'n 45 euro/m² excl leggen. Dan kom je dus op 60 euro per m² uit.Pingu007 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:39:
Weet iemand hoeveel ik ongeveer moet begroten voor de volgende zaken in onze eind volgend jaar te opleveren nieuwbouw woning:
- 100m2 PVC vloer, laten leggen
- Muren begane grond + 1ste verdieping die behangklaar worden opgeleverd laten schilderen/behangen (vloer oppervlak 80m2)
Thanks!
Ik heb er hier eentje gehad voor 13,25/m². Wel meerprijs voor wat ander klein werk (50 euro per wand in kleur - verf zelf aan te leveren). Maar zelfs dan ben ik niet in de buurt van €25/m² gekomen.Source90 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:59:
[...]
Waar kan ik die renovliezer inhuren![]()
Wij zitten op 25€ de vierkante meter voor reno+sauzen.
Meerdere offertes en kwam niet echt lager uit.
Mat is ook een beetje wat je wil qua formaat en kwaliteit. Wij hebben een aantal matten gevoeld die allemaal echt vervelend voelden aan je voeten - dan kom je zomaar uit bij een mat van 300 euro...user_tweakers schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:18:
[...]
+ mdf plinten €4-6 per strekkende meter
+ zelfklevende deklijst wellicht €2 per strekkende meter
+ profielen/droogloopmat €100
Ga je het netwerk voor de hele buurt aanleggen?Toppe schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:05:
Liggen nu 2 rollen, rest komt van de week binnen
[Afbeelding]
Ik moet ook nog een rol kopen maar ben met een paar kabels wel klaar hoop ik. Dan nog even verdiepen in iets met access points.
Hebben wij wel gedaan. Geen gesjouw met je smerige spullen door de hut. En ook als je een compleet verbaggerd thuis komt, of kinderen/bezoek hebt met modderlaarzen of wat dan ook - ideaal.Strider schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:23:
[...]
Voor de klussers, is het handig om een waterleiding + afvoer in de garage te laten maken? Zodat je niet altijd je klusspullen etc. in de keuken hoeft af te wassen?
Koopje! Wij wilden wat deuren omzetten maar dat kostte netto 600 euro per deur. Daar zijn we gauw mee gestopt.basdej schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:39:
[...]
Totaalpakket voor alle deuren in de woning, 9 geloof ik was 2500 euro inclusief garnituur
Super, dankjewel voor het advies! Dan laat ik het denk ik maar ongenoemd bij de vooroplevering.Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:06:
Als je leidingen gaat verleggen, zou ik het liever zo hebben dan afgewerkt. Kun je veel preciezer frezen. En als er tegels op komen, is het waarschijnlijk zo vlak genoeg.
Komen alleen niet op dat hele muurvlak tegels (groter deel dekvloer laten vervallen dan de afmetingen vd uiteindelijke badkamer), dus zal nog wel even moeten kijken hoe ik de rest goed afwerk haha. Maar komt vast goed.
Is hij wel goed aangesloten dan? In de handleiding van mijn Bora staan namelijk de aansluitschema's voor de verschillende situaties, en 2-fase staat daar ook gewoon in vermeld. Lijkt me dat hij het dan wel moet doen..marc0_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:02:
[...]
Ik heb zelf ook een Bora kookplaat geplaatst begin dit jaar en kwam erachter dat deze het niet doet op 2 fase. De null is namelijk in de kookplaat onderling verbonden tussen de twee fases. Sluit je hem op 2 fasen aan dan vliegt de aardlek eruit omdat elke fase een eigen aardlek heeft die nu via de nul verbonden zijn. De twee groepen van de kookgroep moeten dus achter een gezamenlijke aardlek zitten wat kan met een 3-fase groep met een 3-fase aardlek (of zonder aardlek, maar ja dat mag dan weer niet..).
@Pannencouque haha, ik krijg 25 bedrade aansluitingen, allemaal naar zolder
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik snapte het idd ook eerst niet. De aardlek vloog er telkens uit. Het klopt dat hij op 2 fasen aangesloten kan worden maar wat je daar ook ziet in de gebruiksaanwijzing is dat je dan de nul tussen de fasen moet koppelen op het schema. En dat gaat niet goed als elke fase zijn eigen aardlek heeft (wat standaard is in je groepenkast). Dat gaat alleen met een losse 3 fasen aardlek. of zonder aardlek. Helaas niet zo duidelijk vermeld door Bora.lizard87 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:08:
[...]
Is hij wel goed aangesloten dan? In de handleiding van mijn Bora staan namelijk de aansluitschema's voor de verschillende situaties, en 2-fase staat daar ook gewoon in vermeld. Lijkt me dat hij het dan wel moet doen..
Aansluiten op kookgroep moet gewoon werken.marc0_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:43:
[...]
Ik snapte het idd ook eerst niet. De aardlek vloog er telkens uit. Het klopt dat hij op 2 fasen aangesloten kan worden maar wat je daar ook ziet in de gebruiksaanwijzing is dat je dan de nul tussen de fasen moet koppelen op het schema. En dat gaat niet goed als elke fase zijn eigen aardlek heeft (wat standaard is in je groepenkast). Dat gaat alleen met een losse 3 fasen aardlek. of zonder aardlek. Helaas niet zo duidelijk vermeld door Bora.
Zeker zeker zeker weten goed aangesloten?
:fill(white):strip_exif()/f/image/zDPpQcUjGKvRaCW7iBkzDAMs.png?f=user_large)
De halve wijk krijgt hier een BORA op kookgroep aangesloten..
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 25-11-2021 22:54 ]
Pffff wat een gedoe.
Hoofdaansluiting: 1x40A: kookgroep.
3x25: krachtgroep.
De rest is beunen om letterlijk €10 te besparen.
Hoofdaansluiting: 1x40A: kookgroep.
3x25: krachtgroep.
De rest is beunen om letterlijk €10 te besparen.
Bora adviseerde mij gewoon een kookgroep te nemen ‘want dat werkt toch?’Source90 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:52:
[...]
Aansluiten op kookgroep moet gewoon werken.
Zeker zeker zeker weten goed aangesloten?
[Afbeelding]
De halve wijk krijgt hier een BORA op kookgroep aangesloten..
In de handleiding staat ook nog ergens dat hij niet met een stekker aangesloten mag worden

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 26-11-2021 08:00 ]
Ik heb nergens gesteld dat het de ideale aansluit manier is.Toppe schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 07:59:
[...]
Bora adviseerde mij gewoon een kookgroep te nemen ‘want dat werkt toch?’
In de handleiding staat ook nog ergens dat hij niet met een stekker aangesloten mag worden
Echter moet het wel gewoon werken. Als je stoppen eruit vliegen, is dat mijns inziens vanwege niet juist aansluiten ipv de kookgroep.
Ik wil gebruik maken van de 5% regeling via een notaris, maar kan nergens vinden wat ongeveer de notaris kosten zijn. Verschilt natuurlijk per notaris maar wat hebben anderen betaald?
Nagenoeg altijd incl. in het project.MemeMaster schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:28:
Ik wil gebruik maken van de 5% regeling via een notaris, maar kan nergens vinden wat ongeveer de notaris kosten zijn. Verschilt natuurlijk per notaris maar wat hebben anderen betaald?
Heb je projectbouw of zelfbouw?
Ik heb van vuren houten latten en frame gemaakt. Daar dan deze panelen op bevestigd met zwarte schroeven. Achter de TV een stuk open gelaten en achter het TV meubel zit ook een stukje zonder paneel. Tussen de tv en meubel een stukje geen horizontale lat geplaatst zodat je effect een "kabelgoot" hebt achter het paneel. Hoop dat dit een beetje duidelijk is.acidd91 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:24:
[...]
Ha, leuk! Wij zijn bezig met exact hetzelfde. De meeste panelen hangen inmiddels, alleen diegene onder de tv nog niet. Hoe heb jij het opgelost met de kabels? Ik dacht een deel van vilt te vervangen voor een klein metalen plaatje om daar een soort van kabelgoot van te maken. Eventueel vastmaken met magneetjes zodat het verwijderbaar is.
Projectbouw. Wat bedoel je met incl. in het project?Source90 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:37:
[...]
Nagenoeg altijd incl. in het project.
Heb je projectbouw of zelfbouw?
Dit wil ik dus ook doen. Maarrr ik zie ff niet hoe ik vanuit de meterkast naar de kruipruimte kom. Moet ik een of meerdere gaten boren in de bodem? Dit is hoe de bodem er nu uitziet. Alle elektra buizen en loze leidingen komen van boven.Farmerwood schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:45:
[...]
Als je een kruipruimte hebt is het zonde van het geld, maar als je die niet hebt is het waarschijnlijk je enige optie.
Ik heb zelf vanaf de meterkast meerdere mantelbuizen naar buiten getrokken. Zowel naar de voor- als achtergevel. Kost je een paar uur en een buis zoals bv deze van enkele tientjes.
Het was hier niet nodig om door de fundering te boren. Van binnen uit was het letterlijk 10 cm die graven om er onderdoor te kunnen.
:strip_exif()/f/image/FawV50a0PniK0VvFhTeHbjgt.jpg?f=fotoalbum_large)
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Dan is die 5% vrijwel zeker al geregeld in je contract met de aannemer. Kijk even na wat daarin is opgenomen.MemeMaster schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:55:
[...]
Projectbouw. Wat bedoel je met incl. in het project?
Bij ons heeft de aannemer gekozen voor de optie van een bankgarantie. Dat betekent in de praktijk dat je het volle bedrag betaald, maar dat de eerste 3 maanden 5% vast staat bij de notaris (die de aannemer gekozen heeft).
Binnen die 3 maanden kon ik kosteloos aangeven dat het bedrag niet vrijgegeven mocht worden.
Die plaat is hier van dik plastic en ook het enige tussen de meterkast van de kruipruimte. Kijk maar eens vanuit de kruipruimte. Je kunt er gewoon een extra gat bij maken op een handige plek.OMX2000 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:04:
[...]
Dit wil ik dus ook doen. Maarrr ik zie ff niet hoe ik vanuit de meterkast naar de kruipruimte kom. Moet ik een of meerdere gaten boren in de bodem? Dit is hoe de bodem er nu uitziet. Alle elektra buizen en loze leidingen komen van boven.
[Afbeelding]
Oke dan ga ik dit nog even nakijken. Staat in dit in de aanneemovereenkomst?Farmerwood schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:04:
[...]
Dan is die 5% vrijwel zeker al geregeld in je contract met de aannemer. Kijk even na wat daarin is opgenomen.
Bij ons heeft de aannemer gekozen voor de optie van een bankgarantie. Dat betekent in de praktijk dat je het volle bedrag betaald, maar dat de eerste 3 maanden 5% vast staat bij de notaris (die de aannemer gekozen heeft).
Binnen die 3 maanden kon ik kosteloos aangeven dat het bedrag niet vrijgegeven mocht worden.
Jep. Artikel 18 als je het model KAO van Woningborg hebt.MemeMaster schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:08:
[...]
Oke dan ga ik dit nog even nakijken. Staat in dit in de aanneemovereenkomst?
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ligt eraan. In ons geval staat het niet bij de notaris, maar staat Woningborg garant voor die 5%.Farmerwood schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:04:
[...]
maar dat de eerste 3 maanden 5% vast staat bij de notaris (die de aannemer gekozen heeft).
De notaris die in de KAO vernoemd is, is enkel de partij waarbij de garantie opvraagbaar is.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Heb dit laatst ook uitgezocht omdat het mij inderdaad anders ook voordeel opleverde, maar het is datum van indienen van vergunningsaanvraag.Dronium schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:13:
[...]
Volgens deze pagina :
[...]
Ik kan ook niet direct terug vinden welke datum, indienen of vergunnen, van belang is. Voor verdere vragen kun je misschien het beste hier terecht.
Mijn notaris rekent 375€ ex BTW, maar dat gaat om zelfbouw.MemeMaster schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:28:
Net voor de plek waar de waterleiding naar boven komt zit een dop, als je deze lostrekt kijk je waarschijnlijk zo in de kruipruimte.OMX2000 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:04:
[...]
Dit wil ik dus ook doen. Maarrr ik zie ff niet hoe ik vanuit de meterkast naar de kruipruimte kom. Moet ik een of meerdere gaten boren in de bodem? Dit is hoe de bodem er nu uitziet. Alle elektra buizen en loze leidingen komen van boven.
[Afbeelding]
Anders zitten er aan de andere kant vast nog wel vrije doppen.
[ Voor 4% gewijzigd door D.deJong op 26-11-2021 11:09 ]
Ik heb hier gisteren een muur moeten openbreken om kabels in leidingen te krijgen....
Situatie: Vanuit de meterkast loopt een 19mm buis naar de technische ruimte. Deze komt op de verkeerde plaats uit de vloer, precies onder de buitenmuur (dat is bij alle buizen) en ongeveer 2 meter verder dan waar hij moet zijn. Dus heeft onze vriendelijke installateur daar een oplossing voor geprutst...
Hij heeft een mooie S-bocht door de muur gelegd van de doos naar de aansluiting in de vloer. Maar goed, netjes werken is ook een vak, dus die S-bocht kwam niet boven het buisje uit. Dus aan de S-bocht zat nog een s-bocht met heel krappe bochtjes. En om de aansluiting op de 19mm buis uit de vloer te maken had meneer er gewoon een 16mm pijpje in gestoken. (Dat heeft hij overigens overal in huis zo gedaan, dus 19mm buizen in het beton en dan 16mm buis in de muur wat in die 19mm buizen gestoken is. Daar ligt ook gewoon 5x2.5mm2 doorheen overigens.)
Nou ja, het is dus onmogelijk om kabels door al die S-bochten te trekken, maar er moesten wel kabels doorheen, namelijk: 2xUTP en 1x6mm2 randaarde (voor de PV installatie). Die 6mm2 zat er al doorheen.
Dus ik eerst een veer er door gestoken. Dat ging met hangen en worden. Daar 2xUTP aanvast en maar sjorren. Dat ging cm voor cm, tot de kabel loskwam van de veer.
Uiteindelijk dus de wand open gebroken (en daarvoor moest de CV installatie even aan de kant
)
In de muur het stukje met krappe bochtjes weg gezaagd, kabels er uit, nieuwe kabels er in met een stukje 19mm flexbuis zodat het geheel toch weer netjes in de muur past. PUR er overheen en klaar is Kees. Nou moet ik eigenlijk die PUR nog glad strijken met wat gips, maar dat zich achter de CV installatie en die moest wel weer opgehangen worden, dus ik ben bang dat dat niet gaat gebeuren tot er over een paar jaar een warmtepomp in komt.
Je kunt je voorstellen dat ik behoorlijk heb staan vloeken op de installateur met zijn gepruts met bochtjes. Dat heeft is overal voor elkaar gekregen. Er zijn heel wat buizen waarvan ik zeker weet dat ik er nooit meer iets opnieuw doorheen ga krijgen.
Situatie: Vanuit de meterkast loopt een 19mm buis naar de technische ruimte. Deze komt op de verkeerde plaats uit de vloer, precies onder de buitenmuur (dat is bij alle buizen) en ongeveer 2 meter verder dan waar hij moet zijn. Dus heeft onze vriendelijke installateur daar een oplossing voor geprutst...
Hij heeft een mooie S-bocht door de muur gelegd van de doos naar de aansluiting in de vloer. Maar goed, netjes werken is ook een vak, dus die S-bocht kwam niet boven het buisje uit. Dus aan de S-bocht zat nog een s-bocht met heel krappe bochtjes. En om de aansluiting op de 19mm buis uit de vloer te maken had meneer er gewoon een 16mm pijpje in gestoken. (Dat heeft hij overigens overal in huis zo gedaan, dus 19mm buizen in het beton en dan 16mm buis in de muur wat in die 19mm buizen gestoken is. Daar ligt ook gewoon 5x2.5mm2 doorheen overigens.)
Nou ja, het is dus onmogelijk om kabels door al die S-bochten te trekken, maar er moesten wel kabels doorheen, namelijk: 2xUTP en 1x6mm2 randaarde (voor de PV installatie). Die 6mm2 zat er al doorheen.
Dus ik eerst een veer er door gestoken. Dat ging met hangen en worden. Daar 2xUTP aanvast en maar sjorren. Dat ging cm voor cm, tot de kabel loskwam van de veer.
Uiteindelijk dus de wand open gebroken (en daarvoor moest de CV installatie even aan de kant
In de muur het stukje met krappe bochtjes weg gezaagd, kabels er uit, nieuwe kabels er in met een stukje 19mm flexbuis zodat het geheel toch weer netjes in de muur past. PUR er overheen en klaar is Kees. Nou moet ik eigenlijk die PUR nog glad strijken met wat gips, maar dat zich achter de CV installatie en die moest wel weer opgehangen worden, dus ik ben bang dat dat niet gaat gebeuren tot er over een paar jaar een warmtepomp in komt.
Je kunt je voorstellen dat ik behoorlijk heb staan vloeken op de installateur met zijn gepruts met bochtjes. Dat heeft is overal voor elkaar gekregen. Er zijn heel wat buizen waarvan ik zeker weet dat ik er nooit meer iets opnieuw doorheen ga krijgen.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Vandaag de vooroplevering gehad, ruim 2,5 uur rondgelopen met een vertegenwoordiger van de aannemer. Zeker deskundige jongen die echt elke ruimte tot in detail heeft opgenomen. Ik denk dat hij wel +/- 50 punten heeft genoteerd, die voornamelijk te maken hebben met de afwerking.
Schept vertrouwen voor de echte oplevering over 2 weken
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Net al paar keer met de uitvoerder gebeld over een opleverpunt m.b.t een ventilatierooster in de dakkapel.
Die zat er bij oplevering niet in.
Dit is de optie tekst:
Aannemer biedt nu aan om in een van de beide ramen een rooster te plaatsen en wil niks anders leveren, want dit is verkocht zegt hij.
Dat ziet er en niet mooi uit en doet geen recht aan de oppervlakte van de ruimte die 31 m2 is.
Nu is de ruimte verkocht als onbenoemde ruimte, maar door de door aannemer geleverde indeling in 2 ruimtes, verwarming en extra ramen (in de dakkapel) is het duidelijk dat het een verblijfsruimte wordt. Dus ik wil het er eigenlijk op gooien dat het rooster geschikt moet zijn voor 31m2.
Iemand ervaring met zo'n situatie?
Die zat er bij oplevering niet in.
Dit is de optie tekst:
De bijbehorende afbeelding laat helemaal geen rooster zien. De verkoopbegeleider heeft ons (2 jaar geleden) mondeling gezegd dat er 1 groot rooster boven beide ramen bedoelt wordt met die tekst, maar die uitspraak is nu natuurlijk niks meer waard...Dakkapel klein (ca. 140 cm breed)
Het leveren en aanbrengen van een dakkapel in het dakvlak aan de voorzijde / zijgevel (afhankelijk van het bouwnummer) van de woning. De dakkapel is ca. 140 cm breed. De dakkapel is voorzien van een kozijn met twee draai/kiepramen. In het kozijn komt een ventilatierooster. De zijwangen en boeidelen zijn van onderhoudsarm plaatmateriaal. De binnenzijde van de dakkapel wordt op dezelfde manier afgewerk als het schuine dakvlak. De uitvoering vindt plaats conform de optietekening en de technische omschrijving. Alleen van toepassing op het bouwnummer / de positie welke op de optietekening aangegeven is.
- zijgevel
Aannemer biedt nu aan om in een van de beide ramen een rooster te plaatsen en wil niks anders leveren, want dit is verkocht zegt hij.
Dat ziet er en niet mooi uit en doet geen recht aan de oppervlakte van de ruimte die 31 m2 is.
Nu is de ruimte verkocht als onbenoemde ruimte, maar door de door aannemer geleverde indeling in 2 ruimtes, verwarming en extra ramen (in de dakkapel) is het duidelijk dat het een verblijfsruimte wordt. Dus ik wil het er eigenlijk op gooien dat het rooster geschikt moet zijn voor 31m2.
Iemand ervaring met zo'n situatie?
@Farmerwood je hebt een onbenoemde ruimte gekocht met wandjes? Of zijn het nu echt verblijfsruimtes?
Dat is nogal een verschil (tienduizenden euro’s meerwerk, denk ik)
Terug te vinden in de omgevingsvergunning.
[ Voor 14% gewijzigd door vliegnerd op 26-11-2021 14:29 ]
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
@DogPatch06 Nice
Bij ons ging dit ook ongeveer zo; De bouwer heeft een onafhankelijke bouwkundige ingehuurd die de voor- en definitieve oplevering verzorgt. Hij deed dit zo netjes en uitgebreid dat we het gevoel hebben dat we straks hoogstwaarschijnlijk voor niks iemand van VEH gaan meenemen naar de echte oplevering.
.. maar voor de zekerheid doen we het toch maar, een extra paar ogen kan nooit kwaad
Jullie ook?
.. maar voor de zekerheid doen we het toch maar, een extra paar ogen kan nooit kwaad
@vorkje is die bouwkundige van de bouwer echt onafhankelijk? Hij wordt natuurlijk betaald door de bouwer dus of hij nu direct jouw belang dient... ik zou altijd zelf iemand meenemen in ieder geval.
Deze vertegenwoordiger was een uitvoerder van de aannemer die de volgende fases in het project gaat bouwen en inviel voor iemand anders die afwezig was.vorkje schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:31:
@DogPatch06 NiceBij ons ging dit ook ongeveer zo; De bouwer heeft een onafhankelijke bouwkundige ingehuurd die de voor- en definitieve oplevering verzorgt. Hij deed dit zo netjes en uitgebreid dat we het gevoel hebben dat we straks hoogstwaarschijnlijk voor niks iemand van VEH gaan meenemen naar de echte oplevering.
.. maar voor de zekerheid doen we het toch maar, een extra paar ogen kan nooit kwaadJullie ook?
Ik heb wel iemand ingehuurd die namens mij scherp gaat zijn en niet namens de aannemer. Overigens niet namens VEH maar via een lokale partij, met goede recensies, aangezien je bij de VEH niet weet of je een toppertje krijgt of brandhout.
Op de orginele verkooptekeningen is het een onbenoemde ruimte van ruim 50 m2 incl opstelplaats voor de wasmachine en MV box, maar wij hebben een aantal zaken als meerwerk afgenomen:vliegnerd schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:25:
@Farmerwood je hebt een onbenoemde ruimte gekocht met wandjes? Of zijn het nu echt verblijfsruimtes?
- Indeling in 2 ruimtes (+/- 20 en 30 m2) incl 2 extra wcd's, 2 loze leidingen en een radiator in beide ruimtes met een ontwerptemperatuur van 20 graden.
De opstelplaats voor de wasmachine is in de kleinste ruimte
- Dakkapel in de grote ruimte van 140cm incl ventilatierooster (naja die had er dus in moeten zitten
- Dakraam in de kleine ruimte (standaard Velux ding van 114x118 cm)
Hierbij moet wel opgemerkt worden dat bij die optie voor 2 ruimtes expliciet vermeld staat dat ze niet zullen voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit, maar ook dat een dakraam of dakkapel apart te bestellen zijn.
In totaal gaat het om meerwerkkosten van bijna 15k voor die drie samen.Zolderindeling met twee onbenoemde ruimten en overloop
De zolderverdieping indelen met een overloop en twee onbenoemde ruimten. Er worden lichte scheidingswanden (metal-stud met een afwerking van gipsplaat) geplaatst met twee keer een stalen binnendeurkozijn zonder bovenlicht en standaard binnendeur met garnituur. De onbenoemde ruimten zijn voorzien van een lichtpunt met schakelaar, twee dubbele wandcontactdozen en een loze leiding. De ruimten worden verwarmd door een radiator met ontwerptemperatuur van 20 graden.
De overloop is onverwarmd. Het standaard aanwezige wandlichtpunt, enkele wandcontactdoos, schakelaar en de rookmelder worden op de overloop aangebracht. Exclusief dakraam of dakkapel, deze kunt u als aparte optie kiezen. E.e.a. conform optietekening.
Een onbenoemde ruimte is een ruimte waarin niet wordt voldaan aan de eisen voor een verblijfsruimte (te laag, te klein, te weinig daglicht). De ontstane ruimte voldoet hiermee niet aan de eisen van verblijfsgebied conform het bouwbesluit.
Heb net ook een jurist van VEH gesproken en die gaf aan dat ik idd een punt heb. Voor de aannemer was het door afname van die opties overduidelijk dat wij van plan waren om die ruimte als verblijfsruimte in gebruik te nemen en de (onwetende) consument het idee krijgt dat je met de aanschaf van de dakkapel wel voldoet aan de eisen van een benoemde ruimte. De ruimte is na die indeling 30 m2 groot met een nokhoogte van 4.5m. Dus te klein en te laag zijn niet aan de orde en met de dakkapel haal je extra licht en lucht erbij.
Daarbij is het onzinnig om zomaar een rooster te plaatsen. De capaciteit moet ergens op gebaseerd zijn en logischerwijs is dat de ruimte waar je hem plaatst. De tekeningen zijn niet bindend, maar dat hij er niet op staat is in dit geval gewoon een fout van de aannemer.
Op basis van onderstaand wetsartikel had de aannemer mij ervoor moeten waarschuwen dat het rooster niet voldoet aan de eisen voor luchtverversing in de ruimte.
Nu de vraag of ik hier weer uren/dagen tijd aan wil besteden voor uiteindelijk een paar honderd euro.Boek 7. Bijzondere overeenkomsten
Titel 12. Aanneming van werk
Afdeling 1. Aanneming van werk in het algemeen
Artikel 754
De aannemer is bij het aangaan of het uitvoeren van de overeenkomst verplicht de opdrachtgever te waarschuwen voor onjuistheden in de opdracht voor zover hij deze kende of redelijkerwijs behoorde te kennen. Hetzelfde geldt in geval van gebreken en ongeschiktheid van zaken afkomstig van de opdrachtgever, daaronder begrepen de grond waarop de opdrachtgever een werk laat uitvoeren, alsmede fouten of gebreken in door de opdrachtgever verstrekte plannen, tekeningen, berekeningen, bestekken of uitvoeringsvoorschriften.
Als verder alles dik in orde zou zijn zou het antwoord absoluut nee zijn, maar gezien de manier waarop de uitvoerder zijn klanten behandeld twijfel ik.
Duur ruitje:
Triple gelaagd met roedes
:strip_exif()/f/image/tr1ZIwL9wQZ8uf3XXsRCTchY.jpg?f=fotoalbum_large)
Meteen even bij de elektricien een praatje gemaakt met de vraag of hij even de andere kant op kijkt als ik worstenbroodjes meeneem zodat ik een leiding voor de beamer kan leggen. Worstenbroodjes waren prima, zelf leiding leggen was niet de bedoeling. Hij doet het liever zelf. Top geregeld!
Triple gelaagd met roedes
:strip_exif()/f/image/tr1ZIwL9wQZ8uf3XXsRCTchY.jpg?f=fotoalbum_large)
Meteen even bij de elektricien een praatje gemaakt met de vraag of hij even de andere kant op kijkt als ik worstenbroodjes meeneem zodat ik een leiding voor de beamer kan leggen. Worstenbroodjes waren prima, zelf leiding leggen was niet de bedoeling. Hij doet het liever zelf. Top geregeld!
[ Voor 26% gewijzigd door Toppe op 26-11-2021 17:23 ]
Dat is geknoeid stucspul of lijm van de binnenwanden. Weg schrapen met een verfkrabber of een vloerschraper https://www.hornbach.nl/s...eel/10370221/artikel.htmlFastFox91 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:46:
[Afbeelding]
Iemand een idee welk spul hier op de vloer ligt en hoe ik dit weg kan halen?
Dank! Zo fijn om als leek hier zo informatie te krijgen.hansgrave schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:56:
[...]
Dat is geknoeid stucspul of lijm van de binnenwanden. Weg schrapen met een verfkrabber of een vloerschraper https://www.hornbach.nl/s...eel/10370221/artikel.html
Verwijderd
Reinbouw kan niet omgaan met alles behalve een beschadiging op een kozijn of een lekkende radiator als opleverpunt. Dus ik geef je weinig kans.Farmerwood schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:11:
[...]
Nu de vraag of ik hier weer uren/dagen tijd aan wil besteden voor uiteindelijk een paar honderd euro.
Als verder alles dik in orde zou zijn zou het antwoord absoluut nee zijn, maar gezien de manier waarop de uitvoerder zijn klanten behandeld twijfel ik.
Daarnaast wordt het denk ik sowieso een lastige strijd als er niet expliciet ergens staat dat de dakkappel of gipswanden er voor zorgen dat deze onbenoemde ruimte veranderd in een verblijfsplaats.
Technisch gezien is het nog steeds een onbenoemde ruimte maar dan met dakkapel en gipswanden. En zal je er zelf nog het e.e.a. moeten doen om het te laten voldoen aan het bouwbesluit. Dat doen ze heel slim.
Ik wacht ook nog op een oplossing voor de door hun beschadigde/verkleurde zijgevel. Er zit weinig beweging in.
Wortelsoft kan een ritje naar de Hornbach maken, dank dit weekend al nodig bij een vriendin en in de nieuwe woning zal dat vast ook wel van pas komen..hansgrave schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:56:
[...]
Dat is geknoeid stucspul of lijm van de binnenwanden. Weg schrapen met een verfkrabber of een vloerschraper https://www.hornbach.nl/s...eel/10370221/artikel.html
Ik twijfel nog steeds een beetje over de inrichting.
In de ruwbouw fase ben ik vergeten de schuifpui richting te wijzigen, waardoor de bank en eettafel aan dezelfde muur staan als ik de bank tegen de vaste kant van de pui zet. Liever laat ik het verspringen, maar dan komt de bank voor het schuivende deel te staan.
Hieronder heb ik de opties/ideeën:
/f/image/GIfbHmlsQU5BazMfrgaCpQbK.png?f=fotoalbum_large)
Links zie je
/f/image/UQn4kIG0AQOLcYm6xOFTfUIQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PHeEW8l8yX3JyRxsov3BoBf7.png?f=fotoalbum_large)
Omdat ik de tv hangend wil maken ga ik een sleuf maken voor de bekabeling en heb geen zin om dat 2x te doen.
Mijn voorkeur heeft de bank aan de andere kant als de eettafel. Naar mijn idee oogt het ruimtelijker.
Ik zal 99/100x via de schuifpui mijn woning betreden, daarom moet de looproute wel altijd vrij blijven.
Hebben jullie nog een idee om de ruimte beter te benutten?
In de ruwbouw fase ben ik vergeten de schuifpui richting te wijzigen, waardoor de bank en eettafel aan dezelfde muur staan als ik de bank tegen de vaste kant van de pui zet. Liever laat ik het verspringen, maar dan komt de bank voor het schuivende deel te staan.
/f/image/GIfbHmlsQU5BazMfrgaCpQbK.png?f=fotoalbum_large)
Links zie je
/f/image/UQn4kIG0AQOLcYm6xOFTfUIQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PHeEW8l8yX3JyRxsov3BoBf7.png?f=fotoalbum_large)
Omdat ik de tv hangend wil maken ga ik een sleuf maken voor de bekabeling en heb geen zin om dat 2x te doen.
Mijn voorkeur heeft de bank aan de andere kant als de eettafel. Naar mijn idee oogt het ruimtelijker.
Ik zal 99/100x via de schuifpui mijn woning betreden, daarom moet de looproute wel altijd vrij blijven.
De stoppen vliegen er niet uit, je aardlekschakelaar vliegt eruit.Source90 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:17:
[...]
Ik heb nergens gesteld dat het de ideale aansluit manier is.
Echter moet het wel gewoon werken. Als je stoppen eruit vliegen, is dat mijns inziens vanwege niet juist aansluiten ipv de kookgroep.
Mijn kookgroep zat eerst aangesloten op 2 fasen op 2 aparte aardlekschakelaar schakelaars. Bij de oude kookplaat werkte dat, dat werkt niet met een bora kookplaat omdat de nul onderling verbonden is.
Een bora aansluiten op 2 fasen (kookgroep) werkt alleen als je die twee groepen aansluit via een losse 3-fase aardlek.
Dus dat moet je checken bij een bora plaat als je een 2 fase kookgroep krijgt van de bouwer: of die wel op een aparte 3-fase aardlekschakelaar aangesloten wordt.
Het hoort ook niet te werken met twee losse ALS, omdat dat gevaarlijk is. Dan kan je op de helft van hetzelfde apparaat nog stroom hebben. Het hele doel van een kookgroep is dat als er kortsluiting is in het apparaat dat je hele apparaat spanningloos wordt. Daarom zijn de twee groepen gekoppeld. Anders kan je net zo goed het apparaat aansluiten op twee losse groepen.marc0_ schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:40:
[...]
De stoppen vliegen er niet uit, je aardlekschakelaar vliegt eruit.
Mijn kookgroep zat eerst aangesloten op 2 fasen op 2 aparte aardlekschakelaar schakelaars. Bij de oude kookplaat werkte dat, dat werkt niet met een bora kookplaat omdat de nul onderling verbonden is.
Een bora aansluiten op 2 fasen (kookgroep) werkt alleen als je die twee groepen aansluit via een losse 3-fase aardlek.
Dus dat moet je checken bij een bora plaat als je een 2 fase kookgroep krijgt van de bouwer: of die wel op een aparte 3-fase aardlekschakelaar aangesloten wordt.
Als je altijd via de achterkant komt zou ik de schuifdeur vervangen voor een openslaande deur, gezien die veel sneller en makkelijker te openen is dan een schuifdeur.user_tweakers schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:59:
Ik twijfel nog steeds een beetje over de inrichting.
[Afbeelding]
Links zie je
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Man man man. Dat is spreekwoordelijk hetzelfde.marc0_ schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:40:
[...]
De stoppen vliegen er niet uit, je aardlekschakelaar vliegt eruit.

Voor de rest, wat @Z___Z schrijft. Hij is gewoon niet goed aangesloten.
Een BORA op een kookgroep werkt prima als je hem just aansluit. Tuurlijk, een 3fase krachtgroep is beter. Maar ga geen kookgroep achter een 3fase aardlekschakelaar hangen. Kookgroepen zijn ontworpen als oplossing voor 1fase kasten, niet als halve oplossing om achter een 3fase ALS te hangen. Daar hoort gewoon een nette 3fase krachtgroep, of nog beter, een losse 3 fase aardlekautomaat.
[ Voor 37% gewijzigd door Source90 op 27-11-2021 00:49 ]
Je bent toch gewaarschuwd door de aannemer dat ondanks de wijzigingen de ontstane ruimtes nog steeds niet voldoen aan het bouwbesluit dus ook de ventilatie niet.Farmerwood schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:11:
[...]
[...]
Op de orginele verkooptekeningen is het een onbenoemde ruimte van ruim 50 m2 incl opstelplaats voor de wasmachine en MV box, maar wij hebben een aantal zaken als meerwerk afgenomen:
- Indeling in 2 ruimtes (+/- 20 en 30 m2) incl 2 extra wcd's, 2 loze leidingen en een radiator in beide ruimtes met een ontwerptemperatuur van 20 graden.
De opstelplaats voor de wasmachine is in de kleinste ruimte
- Dakkapel in de grote ruimte van 140cm incl ventilatierooster (naja die had er dus in moeten zitten
- Dakraam in de kleine ruimte (standaard Velux ding van 114x118 cm)
Hierbij moet wel opgemerkt worden dat bij die optie voor 2 ruimtes expliciet vermeld staat dat ze niet zullen voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit, maar ook dat een dakraam of dakkapel apart te bestellen zijn.
[...]
In totaal gaat het om meerwerkkosten van bijna 15k voor die drie samen.
Heb net ook een jurist van VEH gesproken en die gaf aan dat ik idd een punt heb. Voor de aannemer was het door afname van die opties overduidelijk dat wij van plan waren om die ruimte als verblijfsruimte in gebruik te nemen en de (onwetende) consument het idee krijgt dat je met de aanschaf van de dakkapel wel voldoet aan de eisen van een benoemde ruimte. De ruimte is na die indeling 30 m2 groot met een nokhoogte van 4.5m. Dus te klein en te laag zijn niet aan de orde en met de dakkapel haal je extra licht en lucht erbij.
Daarbij is het onzinnig om zomaar een rooster te plaatsen. De capaciteit moet ergens op gebaseerd zijn en logischerwijs is dat de ruimte waar je hem plaatst. De tekeningen zijn niet bindend, maar dat hij er niet op staat is in dit geval gewoon een fout van de aannemer.
Op basis van onderstaand wetsartikel had de aannemer mij ervoor moeten waarschuwen dat het rooster niet voldoet aan de eisen voor luchtverversing in de ruimte.
[...]
Nu de vraag of ik hier weer uren/dagen tijd aan wil besteden voor uiteindelijk een paar honderd euro.
De uitvoerder is overigens ook slechts een persoon in dienst van de aannemer en kan je moeilijk hier de schuld van geven, kantoor bepaald wat je krijgt voor je centen en dat is bij de meeste aannemers zo min mogelijk.
Blijft natuurlijk vreemd dat de belofte/ uitspraken van kopersbegeleiding afwijken van de uiteindelijke uitvoering.
Momenteel hebben wij een plat dak en onze nieuwe woning krijgt een traditioneel dak (45 graden?). Hierdoor is het voor mij erg lastig om in te schatten hoeveel ruimte we straks op zolder krijgen. Dat de trap letterlijk midden in het huis staat helpt ook niet aan mee met de indeling.
Momenteel kom ik op het volgende uit om twee slaapkamers te realiseren met eventueel de mogelijkheid voor een tweede simpele badkamer (bij het raam), met toegang tot technisch ruimte via een slaapkamer. De wasmachine zal in de bijkeuken komen te staan.
:strip_exif()/f/image/MCIZMIUuyvqeaDenvpTBDGe0.jpg?f=fotoalbum_medium)
Vooralsnog is er standaard één raam en dakramen volgen achteraf. De dakkapel aan de voorkant (2m) is door de gemeente afgekeurd. We overwegen eventueel een dakkapel van Velux die vergunningsvrij zou zijn. Aan de achterkant komen zoveel mogelijk zonnepanelen dus is een dakkapel eigen niet wenselijk, echter gaat woongenot boven energie-opwekking.
Eventueel de tekening met optionele dakramen (met gouden randje denk ik..):
Momenteel kom ik op het volgende uit om twee slaapkamers te realiseren met eventueel de mogelijkheid voor een tweede simpele badkamer (bij het raam), met toegang tot technisch ruimte via een slaapkamer. De wasmachine zal in de bijkeuken komen te staan.
:strip_exif()/f/image/MCIZMIUuyvqeaDenvpTBDGe0.jpg?f=fotoalbum_medium)
Vooralsnog is er standaard één raam en dakramen volgen achteraf. De dakkapel aan de voorkant (2m) is door de gemeente afgekeurd. We overwegen eventueel een dakkapel van Velux die vergunningsvrij zou zijn. Aan de achterkant komen zoveel mogelijk zonnepanelen dus is een dakkapel eigen niet wenselijk, echter gaat woongenot boven energie-opwekking.
Eventueel de tekening met optionele dakramen (met gouden randje denk ik..):
:strip_exif()/f/image/gFe3jXCvDxalBJnf4KUnxUah.jpg?f=fotoalbum_medium)
Wat helpt is om een 3D layout te maken in bijvoorbeeld sketchup, of iets als floorplanner.Deveon schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:16:
Momenteel hebben wij een plat dak en onze nieuwe woning krijgt een traditioneel dak (45 graden?). Hierdoor is het voor mij erg lastig om in te schatten hoeveel ruimte we straks op zolder krijgen. Dat de trap letterlijk midden in het huis staat helpt ook niet aan mee met de indeling.
De maten aan de randen zijn weggevallen, dus de dak hellingshoek is niet goed te bepalen voor ons, maar je nokhoogte lijkt meer dan 5 meter als ik het zo in schat.
Kijk goed naar de hoogtelijnen (de stippellijnen) met de hoogtes 1,5meter en 2,6 meter. Het dak moet steiler zijn dan 45graden, je knieschot is 1,0 meter hoog (daar gaat de vloer af, dus wordt iets minder) en vlak daarnaast zit al de 1,5 meter. Door naar de hoogtelijnen te kijken kun je zelf de dakhoek bepalen. 2,6 meter is de hoogte die alle ruimtes hebben, dus alles daaronder is lager en alles daarboven is hoger dan de andere ruimtes in je huis 😀
Verder verwacht ik dat je prima een bed (gewoon bed, geen stapelbed) tegen het knieschot kan zetten.
Je zegt dat de vergunning voor de dakkapel is afgewezen. Is het projectbouw of individuele bouw en wie heeft die aanvraag gedaan?
In die aanvraag staat ook wel de hellingshoek van je dak. Maar ik vermoed dat je aannemer je gewoon heeft teruggekoppeld dat er geen vergunning is voor een dakkapel. In dat geval kun je die ook gewoon zelf aanvragen (heb ik ook gedaan) en je hebt een grote kans dat die wordt goedgekeurd. Vermoedelijk passen er ook best wat zonnepanelen boven je dak, ik heb 2 rijen zonnepanelen boven de dakkapel (landscape, dus horizontaal) op een naar mijn idee gelijkwaardig dak.
Tot slot zou ik het overwegen om een vliering aan te leggen. Je hebt er voldoende ruimte voor en zal in het midden van de vliering zelfs nog kunnen staan gezien de nokhoogte.
Ofwel:
1. ga na waarom de vergunning voor de dakkapel er niet is, als hij echt is afgewezen moet je nagaan waarom dat is gedaan. Misschien is er slechts een kleine aanpassing nodig en soms ontbrak er informatie.
2. overweeg een vliering
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
De bovenste afbeelding is van Floorplanner maar hoewel ik prima een tekening kan lezen en interpreteren vond ik het met onze huidige blokkendoos al dat de realiteit vaak toch net anders oogt, ook al zijn de maten vergelijkbaar. Het voorbeeld van een bed tegen de knieschot kwam daar bij mij niet uit en vond dat van achter mijn scherm nog twijfelachtig.fmb schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:44:
[...]
Wat helpt is om een 3D layout te maken in bijvoorbeeld sketchup, of iets als floorplanner.
De maten aan de randen zijn weggevallen, dus de dak hellingshoek is niet goed te bepalen voor ons, maar je nokhoogte lijkt meer dan 5 meter als ik het zo in schat.
Kijk goed naar de hoogtelijnen (de stippellijnen) met de hoogtes 1,5meter en 2,6 meter. Het dak moet steiler zijn dan 45graden, je knieschot is 1,0 meter hoog (daar gaat de vloer af, dus wordt iets minder) en vlak daarnaast zit al de 1,5 meter. Door naar de hoogtelijnen te kijken kun je zelf de dakhoek bepalen. 2,6 meter is de hoogte die alle ruimtes hebben, dus alles daaronder is lager en alles daarboven is hoger dan de andere ruimtes in je huis 😀
Verder verwacht ik dat je prima een bed (gewoon bed, geen stapelbed) tegen het knieschot kan zetten.
De nok blijft iets onder de 5m steken dus zal een vliering waarschijnlijk ervoor zorgen dat het plafond iets lager uit komt. Staan zou misschien net lukken maar wil na oplevering bepalen afhankelijk van de kosten of het interessant is. In principe krijgt de garage ook een vliering en wil niet eindeloos spullen opslaan.
Het vreemd alleen is dat de tekening niet helemaal overeen lijkt te komen. Op de plattegrond zie ik het knieschot onder het dakraam (met vensterbank?). Terwijl op het zijaanzicht het knieschot duidelijk niet onder het dakraam zit.
:strip_exif()/f/image/OIZDQhNEJ5G3Husa9qJsnkFY.jpg?f=fotoalbum_medium)
De vergunning is door de projectontwikkelaar gedaan op eigen initiatief. Vanwege het gouden randje en slechts een buitenmaat van 2 meter vonden wij het niet interessant. De gemeente heeft het afgekeurd omdat het te druk zou worden omdat het dak verticaal doorloopt over de eerste etage, eventueel kunnen achteraf zelf nog proberen om een vergunning te krijgen al denk ik zelf dat het niet waard is om de voorkant op te delen in twee kleinere slaapkamers.Je zegt dat de vergunning voor de dakkapel is afgewezen. Is het projectbouw of individuele bouw en wie heeft die aanvraag gedaan?
In die aanvraag staat ook wel de hellingshoek van je dak. Maar ik vermoed dat je aannemer je gewoon heeft teruggekoppeld dat er geen vergunning is voor een dakkapel. In dat geval kun je die ook gewoon zelf aanvragen (heb ik ook gedaan) en je hebt een grote kans dat die wordt goedgekeurd. Vermoedelijk passen er ook best wat zonnepanelen boven je dak, ik heb 2 rijen zonnepanelen boven de dakkapel (landscape, dus horizontaal) op een naar mijn idee gelijkwaardig dak.
Tot slot zou ik het overwegen om een vliering aan te leggen. Je hebt er voldoende ruimte voor en zal in het midden van de vliering zelfs nog kunnen staan gezien de nokhoogte.
Ofwel:
1. ga na waarom de vergunning voor de dakkapel er niet is, als hij echt is afgewezen moet je nagaan waarom dat is gedaan. Misschien is er slechts een kleine aanpassing nodig en soms ontbrak er informatie.
2. overweeg een vliering
Even een vraag, want ik snap niks van die elektra.
We hebben een Bora, en dit is hoe het installatieschema eruit ziet:

Is dit nu zoals het hoort te zijn?
Aansluiting zou 3x25A moeten zijn.

Dit is een beetje zoals de discussie hierboven.Pannencouque schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het kan. Het mag officieel. Ideaal is anders.
Zoals ik het nu zie, zit je halve woning en de wasmachine op diezelfde aardlekschakelaar.
Beter is om die fornuisgroep eruit te halen en er een krachtgroep/kracht aardlek in te zetten.
Als je niets gaat veranderen achteraf (dus geen laadpaal, of meer groepen toevoegen) zou ik het zo laten.
Voor een krachtgroep moet je namelijk een kast erbij plaatsen. Gaat niet passen omdat het 4 plekken inneemt en de fornuisgroep maar 2. Kast is nu vol.
[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 27-11-2021 10:13 ]
Klinkt goed, heb meteen even gezocht op Desso Rodin maar waar zie je die lage isolatie terug? Ik lees juist op https://www.vloerbedekkingvoordelig.nl/desso/rodin "Het tapijt zorgt voor minimale energiekosten, gezien het warmte vasthoudt. "nel!s schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:55:
[...]
- op het keramisch parket ook nog vloerkleden, en wel Desso Rodin wat een zeer lage isolatiewaarde heeft een derhalve bijna niets afdoet aan de functionering van je vvw.
[...]
Ik zie ook dat het 80% wol is dus dat klinkt juist als zeer goed isolerend?
WoodUpp kende ik nog niet, ga ik me ook in verdiepen want ook nieuwbouwhuis met giet/smeervloeren...millerman_sf schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:10:
[...]
In het trapgat komen over 3 verdiepingen op de achterwand panelen van WoodUpp. Dat vonden we echt het enige dat er chique genoeg uit zag. Gevolg is dat er nu ook gietvloer op de 1e en 2e verdieping komt, anders werd het teveel hout op hout met ook houten traptreden.
Voordeel is dan wel weer dat als we wat hout op de muur doen het niet snel te veel hout is, want op de vloer dus geen hout(look). Wat ik me wel afvraag: moet je de muur nog afwerken voor je dit er op plaatst? Lijkt me dat je dan niet hoeft te stuccen / vliezen op die delen wat wellicht weer wat in de kosten scheelt?
Er gaat in de (nabije) toekomst wel een laadpaal komen. De installateur daarvan zal dus weer eea moeten verbouwen?Source90 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:09:
[...]
Dit is een beetje zoals de discussie hierboven.
Het kan. Het mag officieel. Ideaal is anders.
Zoals ik het nu zie, zit je halve woning en de wasmachine op diezelfde aardlekschakelaar.
Beter is om die fornuisgroep eruit te halen en er een krachtgroep/kracht aardlek in te zetten.
Als je niets gaat veranderen achteraf (dus geen laadpaal, of meer groepen toevoegen) zou ik het zo laten.
Voor een krachtgroep moet je namelijk een kast erbij plaatsen. Gaat niet passen omdat het 4 plekken inneemt en de fornuisgroep maar 2. Kast is nu vol.
Anderzijds: als het zo mag, gaat de aannemer er echt niets meer aan veranderen.
Wij hebben hier ook mee geworsteld. Allemaal schuine wanden op de bovenste verdieping.Deveon schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:16:
De bestektekeningen zijn vaak op maat getekend. Als je ze in pdf hebt kan je de afstand meten tussen de 150cm lijn en de 260cm lijn en dit gebruiken om de hellingshoek te bepalen.
Schetsprogrammas als sketchup, floorplanner of homebyme kunnen echt helpen om een idee te krijgen hoe ruim het is.
Thuis een groot stuk karton scheef tegen een muur plakken geeft ook inzicht, maar is wel wat meer gedoe.
Het zijn panelen die je er zelf op schroeft. Zou het wel afwerken. Stel je wilt ze eens ergens anders hangen, heb je een stuk kale muur.Marinos83 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:20:
[...]
WoodUpp kende ik nog niet, ga ik me ook in verdiepen want ook nieuwbouwhuis met giet/smeervloeren...![]()
Voordeel is dan wel weer dat als we wat hout op de muur doen het niet snel te veel hout is, want op de vloer dus geen hout(look). Wat ik me wel afvraag: moet je de muur nog afwerken voor je dit er op plaatst? Lijkt me dat je dan niet hoeft te stuccen / vliezen op die delen wat wellicht weer wat in de kosten scheelt?
Er kan een mini kastje bij komen met enkele plekken voor bijvoorbeeld een aardlekautomaat voor de laadpaal. Je zou daar nog een aardlekautomaat voor de kookplaat bij kunnen laten zetten. Of de monteur van de laadpaal (als die echt vanuit laadpaal wordt gestuurd en niet zelf ingehuurd) het gaat plaatsen betwijfel ik.Pannencouque schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:23:
[...]
Er gaat in de (nabije) toekomst wel een laadpaal komen. De installateur daarvan zal dus weer eea moeten verbouwen?
Anderzijds: als het zo mag, gaat de aannemer er echt niets meer aan veranderen.
De uitvoerder zegt nu gewoon letterlijk dat hij volgens de verkooptekst idd een rooster moet leveren en heeft daarom gewoon het goedkoopste rooster besteld dat hij kon vinden.D.deJong schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 07:35:
[...]
Je bent toch gewaarschuwd door de aannemer dat ondanks de wijzigingen de ontstane ruimtes nog steeds niet voldoen aan het bouwbesluit dus ook de ventilatie niet.
De uitvoerder is overigens ook slechts een persoon in dienst van de aannemer en kan je moeilijk hier de schuld van geven, kantoor bepaald wat je krijgt voor je centen en dat is bij de meeste aannemers zo min mogelijk.
Blijft natuurlijk vreemd dat de belofte/ uitspraken van kopersbegeleiding afwijken van de uiteindelijke uitvoering.
Waar het mij om gaat is dat als je als aannemer een optie aanbiedt die een ventilatierooster bevat dat de capaciteit daarvan dan ook ergens op gebaseerd moet zijn. En dat bevestigde VEH ook. Het meest logische is dat de oppervlakte van de ruimte daarvoor gebruikt wordt en als consument mag je daar ook vanuit gaan. Er is dus zelfs een wetsartikel dat de aannemer verplicht mij te informeren als dat niet zo is.
Dat het officieel geen verblijfsruimte was bij oplevering boeit me in dat opzicht niet. Daar ging ik zelf voor zorgen, maar dat deed ik mede door opties van de aannemer af te nemen die dat mogelijk moeten maken. En de toezeggingen die mondeling gedaan zijn bleken dus niks waard. (What’s new…)
https://dessotarkett.nl/m...ngsflyer-oktober-2019.pdfMarinos83 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:17:
[...]
Klinkt goed, heb meteen even gezocht op Desso Rodin maar waar zie je die lage isolatie terug? Ik lees juist op https://www.vloerbedekkingvoordelig.nl/desso/rodin "Het tapijt zorgt voor minimale energiekosten, gezien het warmte vasthoudt. "
Ik zie ook dat het 80% wol is dus dat klinkt juist als zeer goed isolerend?
Je moet naar de Rc waarde kijken, Rodin is de enige die onder de 0,07 komt die onze TO als max aanmerkte.
Dit idee kwam ik onlangs tegen, ook Woodupp of soortgelijk. Wellicht wel leuk als je er plek voor hebt. Paar knusse kussens erop en je hebt een iets andere zithouding voor afwisseling van de bank.Marinos83 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:20:
[...]
WoodUpp kende ik nog niet, ga ik me ook in verdiepen want ook nieuwbouwhuis met giet/smeervloeren...![]()
Akoestisch materiaal zit ook direct op de ideale hoogte.
:strip_exif()/f/image/Q5l872qdGU3qWlniO5L41z6r.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelijk instagram waardig 😅
Plamuurmes er tegenaan en met de hamer wegtikken. Is het er zo af.FastFox91 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:46:
[Afbeelding]
Iemand een idee welk spul hier op de vloer ligt en hoe ik dit weg kan halen?
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Je wil graag je gelijk maar ik vermoed dat je dat niet gaat krijgen.Farmerwood schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:51:
[...]
De uitvoerder zegt nu gewoon letterlijk dat hij volgens de verkooptekst idd een rooster moet leveren en heeft daarom gewoon het goedkoopste rooster besteld dat hij kon vinden.
Waar het mij om gaat is dat als je als aannemer een optie aanbiedt die een ventilatierooster bevat dat de capaciteit daarvan dan ook ergens op gebaseerd moet zijn. En dat bevestigde VEH ook. Het meest logische is dat de oppervlakte van de ruimte daarvoor gebruikt wordt en als consument mag je daar ook vanuit gaan. Er is dus zelfs een wetsartikel dat de aannemer verplicht mij te informeren als dat niet zo is.
Dat het officieel geen verblijfsruimte was bij oplevering boeit me in dat opzicht niet. Daar ging ik zelf voor zorgen, maar dat deed ik mede door opties van de aannemer af te nemen die dat mogelijk moeten maken. En de toezeggingen die mondeling gedaan zijn bleken dus niks waard. (What’s new…)
Dat rooster hoeft aan geen enkele norm te voldoen en daar is voor gewaarschuwd en je statement dat het je nu ineens niks boeit of het wel of niet een verblijfsruimte is vind ik erg slap als je eerst begint over allerlei normeringen waar je denkt recht op te hebben.
Maar,... welk rooster komt er nu in? Is dat genoeg om 7 dm3/s/m2 te kunnen aanzuigen? En met welke snelheid?Farmerwood schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:51:
[...]
De uitvoerder zegt nu gewoon letterlijk dat hij volgens de verkooptekst idd een rooster moet leveren en heeft daarom gewoon het goedkoopste rooster besteld dat hij kon vinden.
Dat hangt er denk ik een beetje vanaf wat je verwacht te willen veranderen. Om nog betere demping te krijgen, willen wij er een houten frame achter met akoestisch dempend materiaal om nog beter te kunnen dempen. Dan is afwerking vrij zinloos. Als je zo'n plaat ergens los gebruikt, zoals bij het getoonde TV-meubel, zou ik het als meubel beschouwen en gewoon de wand afwerken.Marinos83 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:20:
[...]
Overigens hebben we bij verschillende aanbieders van die platen stalen opgevraagd, WoodUpp was duidelijk de mooiste qua materiaal en afwerking. Er is ook een merk dat ze levert met aan de uiteindes afwisselend uitstekende latjes, zodat je 2 platen in elkaar kunt schuiven zonder echt een naad te zien. Erg mooi ook. Alleen hebben die platen een massief houten achterkant, waar strookjes vilt in strookjes op geplakt worden. Dat dempt minder en dan heeft extra demping erachter ook weinig zin. Als iemand interesse heeft, zoek ik het wel even op.
Wat voor buitendeuren hebben jullie in de berging? Wij kunnen kiezen voor een dubbelde deur met doorgang van 180cm (je gebruikt dus meestal 1 deur met doorgang 90cm, bijv. met de fiets) of een enkele deur met doorgang 110cm.
Ik kan me eigenlijk geen situatie bedenken waarbij ik de 180cm doorgang nodig zou hebben voor de berging?
Verder kan de dubbele deur alleen uitgevoerd worden in hout, en de enkele deur ook in kunststof. Is dat wel raadzaam, een kunststof buitendeur in de berging? I.v.m. beschadigingen door bijvoorbeeld fietsen? De rest van ons huis heeft wel kunststof kozijnen.
Ik kan me eigenlijk geen situatie bedenken waarbij ik de 180cm doorgang nodig zou hebben voor de berging?
Verder kan de dubbele deur alleen uitgevoerd worden in hout, en de enkele deur ook in kunststof. Is dat wel raadzaam, een kunststof buitendeur in de berging? I.v.m. beschadigingen door bijvoorbeeld fietsen? De rest van ons huis heeft wel kunststof kozijnen.
Tja, wij hebben gekozen voor een dubbele deur. Tijdens verhuizen was het handig. Nu blijft de 2e deur altijd dicht. Maar ik zou eigenlijk altijd voor een dubbele deur kiezen, ik denk dat ik het mooier vindt.praliwi schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:47:
Wat voor buitendeuren hebben jullie in de berging? Wij kunnen kiezen voor een dubbelde deur met doorgang van 180cm (je gebruikt dus meestal 1 deur met doorgang 90cm, bijv. met de fiets) of een enkele deur met doorgang 110cm.
Tja, ik weet niet zo goed wat ik zou moeten adviseren.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Wij hebben hier ook lang over nagedacht. In principe hebben wij genoeg aan één loopdeur. Echter, werd een enkele loopdeur slechts in combinatie met kanteldeur mogelijk gemaakt. In geval van een dubbele klapdeur kregen we houtenkozijnen. Ik denk dat houtenkozijnen een betere isolatie heeft dan een metalen kanteldeuren.praliwi schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:47:
Eén van onze buren gaat de geïsoleerde garage gedeeltelijk gebruiken als kantoor. Zij hebben ervoor gekozen om na de oplevering een kozijn in te laten plaatsen. Voorbeeld:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9tgN0skOjP5opPoBrZoH8MNu.jpg?f=user_large)
@millerman_sf dank voor de woodupp suggestie. Wij krijgen een vide in de woning, en ik verwacht wel echt geluidsdemping te moeten hebben in die vide. Ik vind dit een mooie stijlvolle optie
Blijft toch een mooi topic dit, van taatsdeuren van 6k naar geschroefde gevelpanelen (daktrim word nog geplaatst neem ik aan?)Cagdas schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:14:
[...]
Wij hebben hier ook lang over nagedacht. In principe hebben wij genoeg aan één loopdeur. Echter, werd een enkele loopdeur slechts in combinatie met kanteldeur mogelijk gemaakt. In geval van een dubbele klapdeur kregen we houtenkozijnen. Ik denk dat houtenkozijnen een betere isolatie heeft dan een metalen kanteldeuren.
Eén van onze buren gaat de geïsoleerde garage gedeeltelijk gebruiken als kantoor. Zij hebben ervoor gekozen om na de oplevering een kozijn in te laten plaatsen. Voorbeeld:
[Afbeelding]
wij hebben een dubbele deur en dat is soms best handig. Er staan wel eens (kinder)fietsen in de weg en dan is het makkelijk om de andere deur even open te doen.praliwi schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:47:
Je kan ook denken dat je met een dubbele deur zo goed als altijd die andere dicht kan laten, maar bij een enkele deur kan je de andere helft nooit open doen
Nogmaals dank voor de input! We hebben het voor onze situatie uit laten werken:Farmerwood schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:31:
[...]
Grove schets, maar dit is het idee.
Onderin zou je kunnen kiezen voor een grote eettafel of juist een eethoek naar Oostenrijks voorbeeld met half ronde bank en grote tafel.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/2J584XtV6ZzDdc4uBWWDr7yP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VepubksvQHZzKst4bcR2iLpr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mh6ISUDgoc0mS9FMYHFkXkky.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk echter dat we toch met het oorspronkelijke idee gaan. Uiteindelijk is dat het meeste ruimte-efficient (en da's ook de reden dat 90% voor een dergelijke opstelling kiest
Mag ik vragen hoe je aan die sample van de marazzi oltre serie bent gekomen? Wij hebben die ook op het oog en willen alle kleuren even goed kunnen vergelijken. Edit: Ik zie nu dat je ze van @nel!s hebt. Mocht je nog van deze samples af willen of ze niet meer nodig hebben dan houd ik me aanbevolenSquareOne schreef op zondag 20 juni 2021 @ 19:55:
[...]
Met dank aan @nel!s, waar ik zojuist wat Samples heb op kunnen halen.
Hier een vergelijking met de Atlas Concorde Nid - kleur cashmere
Op de foto’s vallen de kleuren wel wat donkerder uit dan op het oog.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Voor wie nu nog deze post tegenkomt en ook benieuwd is. Deze ligt bij Regge tegels op een best groot oppervlakte in de showroom. Montfoort Tegels heeft deze ook liggen in de vloerkasten.SquareOne schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:57:
[...]
Heeft iemand deze toevallig al in een showroom op groter formaat zien liggen?
Marazzi Oltre
[Afbeelding]
[ Voor 26% gewijzigd door Poumelie op 28-11-2021 20:40 ]
@Poumelie klopt, ze liggen nu bij ons en is mooi geworden. Het ging tussen de Atlas nid en deze. In de showroom werd duidelijk dat nid en glanst in vergelijking met de marazzi oltre.
Hier plaatjes in strijklicht. Het blijft mat:
:strip_exif()/f/image/POZCWGieUeAiJoPyqD83Z6cE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LV2Gv2ucgdnrOgWpXMSAW0ha.jpg?f=fotoalbum_large)
Samples heb ik gewoon besteld bij Casa39.
Hier plaatjes in strijklicht. Het blijft mat:
:strip_exif()/f/image/POZCWGieUeAiJoPyqD83Z6cE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LV2Gv2ucgdnrOgWpXMSAW0ha.jpg?f=fotoalbum_large)
Samples heb ik gewoon besteld bij Casa39.
Ik heb een enkele deur van 100 breed zodat ik er met de motor doorheen kan.praliwi schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:47:
Ik bestrijd dus dat dat rooster aan geen enkele norm hoeft te voldoen. Als (onwetende) consument mag je er vanuit gaan dat als de aannemer je ventilatieroosters voor een bepaalde ruimte verkoopt, dat die dan ook voldoende capaciteit bieden. VEH bevestigde dat ook.D.deJong schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:53:
[...]
Je wil graag je gelijk maar ik vermoed dat je dat niet gaat krijgen.
Dat rooster hoeft aan geen enkele norm te voldoen en daar is voor gewaarschuwd en je statement dat het je nu ineens niks boeit of het wel of niet een verblijfsruimte is vind ik erg slap als je eerst begint over allerlei normeringen waar je denkt recht op te hebben.
De tekst in de optielijst is niet eenduidig te interpreteren, een ondersteunent plaatje is niet opgenomen en de verkoopbegeleider heeft (mondeling) bevestigd dat het rooster voldoende capaciteit heeft.
Maargoed ik doe dit mede door de manier waarop hij tot nu toe omgaat met de nazorg van het project. Zoals ik in een eerdere post al zei was ik gewoon direct akkoord gegaan als verder alles soepel zou lopen.
Voor de duidelijkheid wat betreft de status van 'verblijfsruimte': Zoals al gezegd was ik mij goed bewust van de status onbenoemde ruimte in de orginele verkooptekeningen, maar daar wilden we dus zelf een verblijfsruimte van maken. Dit mede door bij de aannemer opties af te nemen die hiervoor moesten zorgen. Als dan uit alle info die je hebt gekregen blijkt dat dit ook zo is wil je niet van de uitvoerder horen die maar gewoon 'een roostertje' besteld om aan de verkooptekst te voldoen...
Van de onderaannemer die me belde voor de plaatsingsafspraak begreep ik dat ze een DucoLine ZR serie hadden liggen, maar het was niet duidelijk of dat de 10, 17 of 23 is..Blihi schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:54:
[...]
Maar,... welk rooster komt er nu in? Is dat genoeg om 7 dm3/s/m2 te kunnen aanzuigen? En met welke snelheid?
Op het moment dat er duidelijk staat dat de ruimtes die zijn ontstaan na de koop van deze optie niet aan het bouwbesluit voldoen ben jij akkoord gegaan dat er geen enkele eis aan ventilatie, daglichtintrede ed gesteld kan worden.Farmerwood schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:10:
[...]
Ik bestrijd dus dat dat rooster aan geen enkele norm hoeft te voldoen. Als (onwetende) consument mag je er vanuit gaan dat als de aannemer je ventilatieroosters voor een bepaalde ruimte verkoopt, dat die dan ook voldoende capaciteit bieden. VEH bevestigde dat ook.
De tekst in de optielijst is niet eenduidig te interpreteren, een ondersteunent plaatje is niet opgenomen en de verkoopbegeleider heeft (mondeling) bevestigd dat het rooster voldoende capaciteit heeft.
Maargoed ik doe dit mede door de manier waarop hij tot nu toe omgaat met de nazorg van het project. Zoals ik in een eerdere post al zei was ik gewoon direct akkoord gegaan als verder alles soepel zou lopen.
Voor de duidelijkheid wat betreft de status van 'verblijfsruimte': Zoals al gezegd was ik mij goed bewust van de status onbenoemde ruimte in de orginele verkooptekeningen, maar daar wilden we dus zelf een verblijfsruimte van maken. Dit mede door bij de aannemer opties af te nemen die hiervoor moesten zorgen. Als dan uit alle info die je hebt gekregen blijkt dat dit ook zo is wil je niet van de uitvoerder horen die maar gewoon 'een roostertje' besteld om aan de verkooptekst te voldoen...
[...]
Van de onderaannemer die me belde voor de plaatsingsafspraak begreep ik dat ze een DucoLine ZR serie hadden liggen, maar het was niet duidelijk of dat de 10, 17 of 23 is..
Uitspraken van makelaars en verkoopbegeleiders zijn niet boeiend op het moment dat jij getekend hebt voor een optie die het bouwbesluit uitsluit.
Ik wil het topic niet gaan vervuilen met een heel welles/nietes-spelletje. De optie van de dakkapel geeft geen enkel detail over de technische specificatie van het rooster en er wordt niks gezegd over niet voldoen aan het bouwbesluit. Ook was het rooster niet opgenomen in de optietekeningen (en alle andere roosters wel).D.deJong schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:26:
[...]
Op het moment dat er duidelijk staat dat de ruimtes die zijn ontstaan na de koop van deze optie niet aan het bouwbesluit voldoen ben jij akkoord gegaan dat er geen enkele eis aan ventilatie, daglichtintrede ed gesteld kan worden.
Uitspraken van makelaars en verkoopbegeleiders zijn niet boeiend op het moment dat jij getekend hebt voor een optie die het bouwbesluit uitsluit.
Die clausule die jij noemt stond bij de optie om de 2de verdieping in 2 ruimtes te verdelen. Sterker nog: Er wordt in die tekst ook min of meer de suggestie gewekt dat je door aanschaf van de optie dakkapel in ieder geval kunt bijdragen aan het wel voldoen aan het bouwbesluit...
Heb je nog een aparte afzuigkap? Staat wel in het lijstje namelijk..?Pannencouque schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toppe schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:57:
[...]
Heb je nog een aparte afzuigkap? Staat wel in het lijstje namelijk..?
Nee dus, we hebben gewoon de Bora met recirculatie. Blij dat ik van die kap af ben, deze ezel heeft zich wel honderd keer aan dezelfde kap gestoten...
Zit dat stopcontact er dan wel? Anders heb je een lijst die vanaf dag één al niet klopt..?Pannencouque schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:50:
[...]
Dat was me niet eens opgevallen.
Nee dus, we hebben gewoon de Bora met recirculatie. Blij dat ik van die kap af ben, deze ezel heeft zich wel honderd keer aan dezelfde kap gestoten...
De samples heb ik alweer doorgegeven in het nieuwbouwproject.Poumelie schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:05:
[...]
Mag ik vragen hoe je aan die sample van de marazzi oltre serie bent gekomen? Wij hebben die ook op het oog en willen alle kleuren even goed kunnen vergelijken. Edit: Ik zie nu dat je ze van @nel!s hebt. Mocht je nog van deze samples af willen of ze niet meer nodig hebben dan houd ik me aanbevolen
[...]
Voor wie nu nog deze post tegenkomt en ook benieuwd is. Deze ligt bij Regge tegels op een best groot oppervlakte in de showroom. Montfoort Tegels heeft deze ook liggen in de vloerkasten.
Wij zijn uiteindelijk voor de Atlas Concorde Nid gegaan, maar voornamelijk omdat de leverancier waar we wilden bestellen de Oltre niet in het assortiment had.
Als ik zou moeten kiezen puur o.b.v. de tegel zou ik voor de Oltre zijn gegaan.
Bij ons [ook deze aannemer] ging de vooroplevering net zo. Bij elk puntje werd netjes een gele sticker geplaatst door iemand met tientallen jaren ervaring in de bouw. Wij kregen daardoor ook veel vertrouwen in een goede oplevering, totdat we de schilder zagen. Die loste vlak voor oplevering de punten op door overal de stickers af te trekken zonder iets te doen.DogPatch06 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:46:
Vandaag de vooroplevering gehad, ruim 2,5 uur rondgelopen met een vertegenwoordiger van de aannemer. Zeker deskundige jongen die echt elke ruimte tot in detail heeft opgenomen. Ik denk dat hij wel +/- 50 punten heeft genoteerd, die voornamelijk te maken hebben met de afwerking.
***members only***

Ik dacht dat jij een andere aannemer had dan wij...896gerard schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:28:
[...]
En bij de oplevering kregen we te maken met het grootste serpent dat ze aan konden nemen.
[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 29-11-2021 10:31 ]
Wij hebben een garage die garage blijft (dus met de dunne stalen klapdeur). Die Hörmann deur heeft aan de onderkant en bovenkant voor elke richel een kier naar buiten, dus het is daar nu standaard ijskoud.. Daar komt nog een keer iets beters voor.praliwi schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:47:
Als je dubbele deuren hebt en die éne niet-loopdeur gaat bijna nooit open, dan staan er geheid toch vaak spullen achter als hij toch open moet. Dat is de menselijke natuur
Als ik dus een keuze zou moeten maken voor een niet-garage als berging, dan zou het die extra brede enkele loopdeur worden, die gebruik je toch het meest. Liever 98% van de tijd een comfortabele brede deur dan 2% van de tijd het gemak van een brede opening (waarvoor je toch altijd moet opruimen).
Bedankt! De rest ook. Dit is nu ook mijn conclusie896gerard schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:47:
[...]
Wij hebben een garage die garage blijft (dus met de dunne stalen klapdeur). Die Hörmann deur heeft aan de onderkant en bovenkant voor elke richel een kier naar buiten, dus het is daar nu standaard ijskoud.. Daar komt nog een keer iets beters voor.
Als je dubbele deuren hebt en die éne niet-loopdeur gaat bijna nooit open, dan staan er geheid toch vaak spullen achter als hij toch open moet. Dat is de menselijke natuur![]()
Als ik dus een keuze zou moeten maken voor een niet-garage als berging, dan zou het die extra brede enkele loopdeur worden, die gebruik je toch het meest. Liever 98% van de tijd een comfortabele brede deur dan 2% van de tijd het gemak van een brede opening (waarvoor je toch altijd moet opruimen).
Wij hebben donderdag de sleutel gekregen, super blij mee!
Helaas wel 3 restpuntjes nog, maar dat moet wel goed komen (leverproblemen, missen 2 deurkozijnen en de douchecabine).
Maar wat ons opvalt na een paar dagen is het verbruik van de WTW, dit zit op ca 3 a 4 euro per dag. Is dit normaal? (Telt lekker door per maand)
Helaas wel 3 restpuntjes nog, maar dat moet wel goed komen (leverproblemen, missen 2 deurkozijnen en de douchecabine).
Maar wat ons opvalt na een paar dagen is het verbruik van de WTW, dit zit op ca 3 a 4 euro per dag. Is dit normaal? (Telt lekker door per maand)
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Welk merk/type is het? En hoe heb je gemeten?Mad-Matt schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:33:
Wij hebben donderdag de sleutel gekregen, super blij mee!
Merk/type heb ik even niet bij de hand.Wolly schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:45:
[...]
Welk merk/type is het? En hoe heb je gemeten?
Via de Vattenfall app.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Meet die app niet het gehele verbruik van je huis?Mad-Matt schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:47:
[...]
Merk/type heb ik even niet bij de hand.
Via de Vattenfall app.
Wellicht zijn er nog meer apparaten die continu aanstaan. Wat is het verbruik in kWh, want euro's zeggen zo weinig?
Met een dubbele deur heb je toch beide voordelen? Onze dubbele deur is volgens mij 1.80 en de loopdeur is dus 90cm.896gerard schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:47:
[...]
Wij hebben een garage die garage blijft (dus met de dunne stalen klapdeur). Die Hörmann deur heeft aan de onderkant en bovenkant voor elke richel een kier naar buiten, dus het is daar nu standaard ijskoud.. Daar komt nog een keer iets beters voor.
Als je dubbele deuren hebt en die éne niet-loopdeur gaat bijna nooit open, dan staan er geheid toch vaak spullen achter als hij toch open moet. Dat is de menselijke natuur![]()
Moet je wel zorgen dat ze goed afsluiten inderdaad, maar dat doen ze bij ons. Ik zie echt geen nadelen met een dubbele deur
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.