Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:58
Farmerwood schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:06:
[...]

Ik moest er bijna 1000 euro voor aftikken. Was wel incl kruipluik naar de berging. Ook direct voor getekend. Dat luik wilde ik sowieso om nog met elektra in de berging bezig te kunnen.

Ga zelf nog een keer warm water doortrekken indien het handig blijkt.
Die van ons was inclusief warm water :D Ik weet ook niet waarom zo goedkoop, maar daardoor hebben twee water+afvoer laten leggen, eentje dus in de garage en eentje in de technische ruimte. Nog heel even getwijfeld over een punt in de master bedroom, maar toch niet gedaan.

Kan je voor warm water niet een kleine elektrische unit ophangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
kepler schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:08:
[...]
Kan je voor warm water niet een kleine elektrische unit ophangen?
Een warm waterleiding had me geloof ik nog 300-500 meer gekost. Was echt belachelijk.

Kan in principe relatief makkelijk in de kruipruimte een leiding splitten en doortrekken. Veel goedkoper dan een losse boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Strider schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:23:
[...]

Voor de klussers, is het handig om een waterleiding + afvoer in de garage te laten maken? Zodat je niet altijd je klusspullen etc. in de keuken hoeft af te wassen?
Zeker. Wij kiezen zelfs voor een uitstortgootsteen die ze ook in de veehouderij gebruiken namelijk deze. Lekker ruim en van kunststof dus glaswerk zoals vazen sneuvelen er niet in. Ik ga deze naast de wasmachine en droger ophangen en maak een achterwand van ki-kern dus lekker makkelijk schoon te houden.

Door de aannemer wordt meteen een afvoer en aanvoer gelegd inclusief warmwater. Kost iets van €250 geloof ik.

Ondanks dat die dingen bij mij altijd te klein zijn kreeg ik de 100 liter variant er niet doorheen bij vrouwlief.

[ Voor 29% gewijzigd door Toppe op 23-11-2021 14:19 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Warm water is alleen handig als je van plan bent om de kraan regelmatig te gebruiken. Anders heb je kans op legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Z___Z schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:48:
Warm water is alleen handig als je van plan bent om de kraan regelmatig te gebruiken. Anders heb je kans op legionella.
Water in die leiding koelt toch heel snel weer af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Inderdaad, daarom is isoleren van warmwaterleiding niet toegestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:27
Toppe schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:51:
[...]

Nieuwe leiding op 60cm diepte leggen lijkt me de enige fatsoenlijke weg. Al zou je buiten langs willen verleggen dan moet je zorgen dat je altijd buiten het bereik van vorst zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h111lM8hkry2TO1jeMipvz0ADog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ioc4UJYz09wiczT51OGLZvVt.png?f=fotoalbum_large
Overkapping is enkel de bovenkant zoals de naam doet vermoeden. Tuinkamer wordt rondom dicht met glas. Is dan niet ideaal om vanuit daar een tuinslang uit te rollen. O-)

Dit is een beetje het idee.
Afbeeldingslocatie: https://www.weltevree.eu/wp-content/uploads/2020/08/Weltevree_Waterworks_overview.jpg
https://www.weltevree.eu/nl/product/waterworks/

Alleen nog een frame maken voor erachter/van de muur te plaatsen i.p.v. in de muur.
Afbeeldingslocatie: https://www.weltevree.eu/wp-content/uploads/2020/08/Waterworks_zijkant_2000x2000-768x768.jpg
En dan zoiets eronder. Haspel van de Gardena daar weer onder.

Moestuintje komt ernaast en het hoeft allemaal niet teveel in het zicht te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mriPcBRjQkW6duFUGD48ouVej8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uhqY3QU9jcFvcz6jrsQFU05.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de huidige situatie ter hoogte van de oranje pijl op de eerste foto. Zouden hem naar de blauwe pijl willen, op (uiteraard niet in) de uitbouwmuur van de buren. Weegt volgens mij allemaal niets, paar kleine plugjes lijken mij voldoende en toegestaan.

Ik dacht er zelf aan om met een bocht direct naar beneden te gaan vanaf dit punt en dan ondergronds naar de nieuwe locatie. Voordat er beton gestort is uiteraard.
Alleen: Krijg je dan niet een "waterzak" daaronder? ofwel; kan nooit helemaal leeg laten lopen omdat het laagste punt een paar meter onder de grond ligt.
En moet de toevoer dan in een koker/buis, eventueel met isolatie voor het stuk boven de grond?
Er komt een zitje voor, veel zal je er niet van zien. (of niets)..

Ps) De losse baksteen is bekend bij de bouw, hier hadden ze eerst een loze leiding verkeerd geplaatst (100cm boven grond niveau i.p.v. 100mm onder grondpijl)

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 23-11-2021 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:19:
[...]

[Afbeelding]
Overkapping is enkel de bovenkant zoals de naam doet vermoeden. Tuinkamer wordt rondom dicht met glas. Is dan niet ideaal om vanuit daar een tuinslang uit te rollen. O-)

Dit is een beetje het idee.
[Afbeelding]
https://www.weltevree.eu/nl/product/waterworks/

Alleen nog een frame maken voor erachter/van de muur te plaatsen i.p.v. in de muur.
[Afbeelding]
En dan zoiets eronder. Haspel van de Gardena daar weer onder.

Moestuintje komt ernaast en het hoeft allemaal niet teveel in het zicht te hangen.

[Afbeelding]

Dit is de huidige situatie ter hoogte van de oranje pijl op de eerste foto. Zouden hem naar de blauwe pijl willen, op (uiteraard niet in) de uitbouwmuur van de buren. Weegt volgens mij allemaal niets, paar kleine plugjes lijken mij voldoende en toegestaan.

Ik dacht er zelf aan om met een bocht direct naar beneden te gaan vanaf dit punt en dan ondergronds naar de nieuwe locatie. Voordat er beton gestort is uiteraard.
Alleen: Krijg je dan niet een "waterzak" daaronder? ofwel; kan nooit helemaal leeg laten lopen omdat het laagste punt een paar meter onder de grond ligt.
En moet de toevoer dan in een koker/buis, eventueel met isolatie voor het stuk boven de grond?
Er komt een zitje voor, veel zal je er niet van zien. (of niets)..

Ps) De losse baksteen is bekend bij de bouw, hier hadden ze eerst een loze leiding verkeerd geplaatst (100cm boven grond niveau i.p.v. 100mm onder grondpijl)
Heb een vergelijkbare constructie gehad in ons oude huis. Aansluiting op de muur gebruikt om een buis te leggen. Onder de 60cm hoef je niet te vrezen voor bevroren leidingen, daarboven in theorie wel.

Van die buis isolatie is niet voldoende. Wil je veilig zijn dan zou ik aanraden om vorstvrij lint te gebruiken (bv Magnum) waardoor je leiding niet kan bevriezen.

Overigens vraag ik me af of dit echt daadwerkelijk voor vorstvrije kraan is, heb ze tot nu alleen gezien waar het kraandeel vast op de muurplaat dit ivm afblaasventiel.

Ik zou voor onder de grond gewoon een flexible mantelbuis kopen en die storten. Buis bovengronds er in doen en dan wegleggen en storten. Als het niet hoeft geen leidingen buiten in beton storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
kepler schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:57:
[...]

Water in die leiding koelt toch heel snel weer af?
Om dezelfde reden dat je de warm water leiding niet mag afdoppen in de keuken als je een Quooker neemt zonder warm water aansluiting. Stilstaand water is een bron van legionella. Gezien het niet afgesloten is, "loopt" die legionella naar je normale water die je wel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:46
Z___Z schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:48:
Dat wist ik niet, maar dat geldt dan toch ook voor koud water?
Wat is eigenlijk regelmatig?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 11:34
Weet iemand hoeveel ik ongeveer moet begroten voor de volgende zaken in onze eind volgend jaar te opleveren nieuwbouw woning:

- 100m2 PVC vloer, laten leggen
- Muren begane grond + 1ste verdieping die behangklaar worden opgeleverd laten schilderen/behangen (vloer oppervlak 80m2)

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 08:04
Pingu007 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:39:
Weet iemand hoeveel ik ongeveer moet begroten voor de volgende zaken in onze eind volgend jaar te opleveren nieuwbouw woning:

- Muren begane grond + 1ste verdieping die behangklaar worden opgeleverd laten schilderen/behangen (vloer oppervlak 80m2)

Thanks!
Je kan het zo goedkoop/duur maken als je zelf wilt. Ben je bezig met je onderbouwing van het meerwerk voor de geldverstrekker? Dan niet te strak rekenen, lekker ruim begroten - als die ruimte er is natuurlijk.

Voor het idee: onze PVC vloer was zo'n 75 euro per vierkante meter. Voor onze muur (renovliezen, inclusief sauzen etc) betalen we 13,50 euro per vierkante meter. Dan mag je zelf even doorrekenen hoeveel meters dat bij jou gaan zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Z___Z schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:00:
[...]

Om dezelfde reden dat je de warm water leiding niet mag afdoppen in de keuken als je een Quooker neemt zonder warm water aansluiting. Stilstaand water is een bron van legionella. Gezien het niet afgesloten is, "loopt" die legionella naar je normale water die je wel gebruikt.
Wat ik kan vinden geldt dat voor alle niet gebruikte leidingen, dus niet alleen de warme (logisch, want die koelen gewoon af als je ze niet gebruikt). Legionella is een probleem boven de 25, dus alleen in de zomer zou het echt een issue kunnen zijn.

Advies is om elke week een ongebruikte kraan door te spoelen.

https://www.eigenhuis.nl/wonen/veilig-wonen/legionella#/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Wanne-B88 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:44:
[...]

Je kan het zo goedkoop/duur maken als je zelf wilt. Ben je bezig met je onderbouwing van het meerwerk voor de geldverstrekker? Dan niet te strak rekenen, lekker ruim begroten - als die ruimte er is natuurlijk.

Voor het idee: onze PVC vloer was zo'n 75 euro per vierkante meter. Voor onze muur (renovliezen, inclusief sauzen etc) betalen we 13,50 euro per vierkante meter. Dan mag je zelf even doorrekenen hoeveel meters dat bij jou gaan zijn ;)
Waar kan ik die renovliezer inhuren :o
Wij zitten op 25€ de vierkante meter voor reno+sauzen.

Meerdere offertes en kwam niet echt lager uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
kepler schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:59:
[...]

Wat ik kan vinden geldt dat voor alle niet gebruikte leidingen, dus niet alleen de warme (logisch, want die koelen gewoon af als je ze niet gebruikt). Legionella is een probleem boven de 25, dus alleen in de zomer zou het echt een issue kunnen zijn.

Advies is om elke week een ongebruikte kraan door te spoelen.

https://www.eigenhuis.nl/wonen/veilig-wonen/legionella#/
Legionella is alleen gevaarlijk als het in waterdamp zit, wat voornamelijk ontstaat bij warm water. Maar goed als je de buitenkraan gebruikt om je gazon te sproeien is het wellicht ook verstandig om de eerste keer na de winter eerst flink wat water weg te spoelen voordat je de sproeier aansluit. Verder ben ik ook geen expert erin. Er zijn ook tweakers die hun SWW in de WP op 40 graden stoken en nergens last van hebben, dus hoe ernstig het legionella probleem in Nederland is voor gezonde mensen is misschien ook overdreven. Maar goed je kan ook net pech hebben en er wel een dikke longontsteking ervan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Z___Z schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:03:
[...]

Legionella is alleen gevaarlijk als het in waterdamp zit, wat voornamelijk ontstaat bij warm water. Maar goed als je de buitenkraan gebruikt om je gazon te sproeien is het wellicht ook verstandig om de eerste keer na de winter eerst flink wat water weg te spoelen voordat je de sproeier aansluit. Verder ben ik ook geen expert erin. Er zijn ook tweakers die hun SWW in de WP op 40 graden stoken en nergens last van hebben, dus hoe ernstig het legionella probleem in Nederland is voor gezonde mensen is misschien ook overdreven. Maar goed je kan ook net pech hebben en er wel een dikke longontsteking ervan krijgen.
Onze boiler verwarmt 1x per week naar 60 graden (normaal gesproken, geeft sinds het begin al error. Komen morgen voor de 3e keer langs) als preventie tegen legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-08 21:19
Pingu007 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:39:

Thanks!
+ mdf plinten €4-6 per strekkende meter
+ zelfklevende deklijst wellicht €2 per strekkende meter
+ profielen/droogloopmat €100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:51
Source90 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:59:
[...]

Waar kan ik die renovliezer inhuren :o
Wij zitten op 25€ de vierkante meter voor reno+sauzen.

Meerdere offertes en kwam niet echt lager uit.
Voor sauzen in wit zou het wellicht nog kunnen. Bij sauzen in kleur schieten prijzen omhoog.
Wij komen voor witte wanden op ca 15 p/m2 uit, en voor wanden met kleur ca 5p/m2 meerprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Zou dit een handige plek in de garage zijn? Ik denk zo dicht mogelijk in de hoek?

Aanbrengen afgedopte koud waterleiding op ca 1m + afvoer afgedopt zit hier op € 400,-
Ik ga ook eens vragen wat een warm waterleiding kost.

Ik heb overigens geen kruipruimte en om de hoek zit ook gelijk de buitenkraan, dus ik twijfel nog een beetje.
Overigens, kwasten mag je toch niet uitspoelen? Chemisch afval?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/waFUi3o.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 10:04
SquareOne schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:19:
[...]

Voor sauzen in wit zou het wellicht nog kunnen. Bij sauzen in kleur schieten prijzen omhoog.
Wij komen voor witte wanden op ca 15 p/m2 uit, en voor wanden met kleur ca 5p/m2 meerprijs.
Alleen sauzen voor dat bedrag? Of ook Reno?

Onze bouwer vraagt 29,50 per m2 Reno + wit sauzen.
Voordeel is dat het meteen erop zit als we de sleutel krijgen. Nadeel is dat het bijna 2x zo duur is als de prijzen die ik op internet tegenkom.

Geen idee of die renovlies behangers het ook stervens druk hebben en die internetprijzen nog kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Even buiten je vraag om: Ga je zelf nog extra elektra aanleggen in je berging terwijl je geen kruipruimte hebt of staat het niet op deze tekening?
Paar wcd’s verspreid over de ruimte zijn erg handig. Werkbank, accu elektrische fiets opladen, koelkast/diepvries….

En ben zelf erg blij dat ik een hotelschakelaar heb gekozen en vanaf beide kanten/deuren het licht in de berging aan kan doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Farmerwood op 23-11-2021 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Strider schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:43:
Zou dit een handige plek in de garage zijn? Ik denk zo dicht mogelijk in de hoek?

Aanbrengen afgedopte koud waterleiding op ca 1m + afvoer afgedopt zit hier op € 400,-

Ik heb overigens geen kruipruimte en om de hoek zit ook gelijk de buitenkraan, dus ik twijfel nog een beetje.

[Afbeelding]
Kwasten die met alkydverf gebruikt zijn mag je officieel niet afspoelen in de gootsteen, kwasten die met acrylverf zijn gebruikt mag je prima uitspoelen hoor :)

Wat betreft je kraan: Doen, zie mijn berichtje ergens hier boven ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 23-11-2021 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Farmerwood schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:27:
[...]

Even buiten je vraag om: Ga je zelf nog extra elektra aanleggen in je berging terwijl je geen kruipruimte hebt of staat het niet op deze tekening?
Paar wcd’s verspreid over de ruimte zijn erg handig. Werkbank, accu elektrische fiets opladen, koelkast/diepvries….

En ben zelf erg blij dat ik een hotelschakelaar heb gekozen en vanaf beide kanten/deuren het licht in de berging aan kan doen.
Doe die stopcontacten ook op 1.20m oid, hoef je niet te bukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjdgr
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-09 22:10
Blihi schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:30:
[...]
Ook heeft die aannemer de voorbereiding voor laden van auto's op de optielijst gezet, terwijl dat verplicht is conform bouwbesluit. Daar ga ik dus ook eens een keer een berichtje aan wijden.
Hoi, ik heb even gezocht of ik hier informatie over kon terugvinden. Ik zie alleen verplichting voor (voorbereiding) laadpaal als er meer dan 10 parkeervakken zijn. Wij hebben verplicht 2 parkeerplekken in de tuin. Zou dit bouwbesluit hier ook voor gelden? Eerst stond deze namelijk voor 0 euro op de optie lijst, en nu wordt er ca 700 voor gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-09 10:27
Tjdgr schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:36:
[...]

Hoi, ik heb even gezocht of ik hier informatie over kon terugvinden. Ik zie alleen verplichting voor (voorbereiding) laadpaal als er meer dan 10 parkeervakken zijn. Wij hebben verplicht 2 parkeerplekken in de tuin. Zou dit bouwbesluit hier ook voor gelden? Eerst stond deze namelijk voor 0 euro op de optie lijst, en nu wordt er ca 700 voor gevraagd.
Het doel van de regel was om parkeerplaatsen bij appartementen te voorzien van laadpalen. Maar ook een parkeerplein zou hier in theorie aan moeten voldoen als ik het goed heb begrepen.

In jouw geval is er echter sprake van losse parkeerplaatsen bij de woningen. Dus dan val je buiten de boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Strider schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:43:

[Afbeelding]
Wij hebben 'm naast de achterdeur genomen in dezelfde situatie. Vonden wij wat logischer ivm looprichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Farmerwood schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:27:
[...]

Hurks heeft laten weten dat een warm waterleiding alleen bij een geïsoleerde garage kan, want bij een niet geïsoleerde ruimte moet je de waterleiding kunnen afsluiten, en dat kan bij warm dus niet? Jammer...

Die tip van de hotelschakelaar is erg goed, die ga ik meenemen! Helemaal niet aangedacht, thanks.

Omdat de garage geïsoleerd is, verwacht ik niet dat de leiding voor het lichtpunt en de enkele WCD weg zijn gewerkt, maar gewoon over de muren lopen. Dus mijn plan was om van die zichtbare leidingen aftakkingen te maken voor extra WCD's in de garage. Want inderdaad, die enkele is veels te weinig.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:36
Vandaag een kijkdag gehad. Het schiet mooi op. De kapconstructie is er 3 weken geleden opgekomen en ze zijn nu binnen bezig met alle aansluitingen.

Voor ons dak is een pre-fab constructie gebruikt die aan de binnenzijde is afgewerkt met groene spaanplaatachtige platen. (zie de foto). Aangezien we overal op de bovenste verdieping schuine wanden hebben ben ik wel benieuwd hoe iedereen deze heeft afgewerkt en wat voor resultaat dat geeft.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Strider schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:16:
[...]

Hurks heeft laten weten dat een warm waterleiding alleen bij een geïsoleerde garage kan, want bij een niet geïsoleerde ruimte moet je de waterleiding kunnen afsluiten, en dat kan bij warm dus niet? Jammer...

Die tip van de hotelschakelaar is erg goed, die ga ik meenemen! Helemaal niet aangedacht, thanks.

Omdat de garage geïsoleerd is, verwacht ik niet dat de leiding voor het lichtpunt en de enkele WCD weg zijn gewerkt, maar gewoon over de muren lopen. Dus mijn plan was om van die zichtbare leidingen aftakkingen te maken voor extra WCD's in de garage. Want inderdaad, die enkele is veels te weinig.
Mocht het nog kunnen, een stopcontact in de garage op een aparte groep is ook handig. Ofwel voor electrische verwarming (bv met klussen) ofwel voor laden electrische auto :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
darasta schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:47:
Aangezien we overal op de bovenste verdieping schuine wanden hebben ben ik wel benieuwd hoe iedereen deze heeft afgewerkt en wat voor resultaat dat geeft.
Zoek even terug in het topic. Is eerder voorbij gekomen hoe en met welke soorten verf je dit kan afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Bij ons is er in die communicatie iets mis gegaan bij de verkoopbegeleider, want de kraan in onze berging is als een afsluitbare buitenkraan aangelegd. Alsof het een niet geïsoleerde ruimte was. (We hebben de berging via de aannemer al laten isoleren.)
Dus zoiets zou prima moeten kunnen. Voor koud water in ieder geval. Warm trek ik later nog wel een keer mee in de bestaande gaten door fundering en vloer. Zit genoeg pur in om ruimte te maken voor een waterleiding.

Edit:
Wat betreft de locatie voor die kraan. Zou hem niet plaatsen waar je hem nu hebt op die tekening. Dat is namelijk een ideale plek voor een kapstok en schoenenrek.
Zou hem op de achtergevel of op de andere zijgevel doen. Beetje afhankelijk van wat je plannen met de achtergevel zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Farmerwood op 23-11-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:36
Farmerwood schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:51:
[...]

Zoek even terug in het topic. Is eerder voorbij gekomen hoe en met welke soorten verf je dit kan afwerken.
Ik heb wel wat suggesties gevonden, maar geen resultaten hiervan hoe de afwerking er dan vervolgens uitziet. (kan aan mijn zoekvaardigheden liggen...)
Zaken die geopperd zijn: Naden opvullen met flexgips, schuren en vervolgens renovliezen en sausen.
Acrylverf gebruiken voor de eerste lagen en dan afwerken met latex
Gipsplaten ervoor schroeven.

Gezien deze platen in de slaapkamers en in de badkamer zitten wil ik ze wel enigszins strak afgewerkt hebben. Morgen hebben we ook een afspraak met de stucadoor, dus wellicht heeft hij ook nog een goede suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Farmerwood schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:57:
[...]

Bij ons is er in die communicatie iets mis gegaan bij de verkoopbegeleider, want de kraan in onze berging is als een afsluitbare buitenkraan aangelegd. Alsof het een niet geïsoleerde ruimte was. (We hebben de berging via de aannemer al laten isoleren.)
Dus zoiets zou prima moeten kunnen. Voor koud water in ieder geval. Warm trek ik later nog wel een keer mee in de bestaande gaten door fundering en vloer. Zit genoeg pur in om ruimte te maken voor een waterleiding.

Edit:
Wat betreft de locatie voor die kraan. Zou hem niet plaatsen waar je hem nu hebt op die tekening. Dat is namelijk een ideale plek voor een kapstok en schoenenrek.
Zou hem op de achtergevel of op de andere zijgevel doen. Beetje afhankelijk van wat je plannen met de achtergevel zijn.
Inderdaad een goede plek voor een kapstok, eigenlijk zit de kraan overal in de weg. De achtergevel is handig voor een kast of werkbank. Bij de ingang komen fietsen te staan. Tijd voor mij om eens na te denken over een goede indeling.

Is het in mijn geval nog ooit mogelijk om een warm waterleiding bij te leggen? In de winter was ik liever mijn handen met warm water :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Laatst online: 20:17
Vraag met betrekking tot garage. Ik twijfel nog of ik er wel/geen radiator in moet laten plaatsen. Het is een geïsoleerde garage die tegen de woning aanstaat maar vrij is aan de andere zijde. Ik kan me voorstellen dat een radiator prettig is als je in de winter iets wilt klussen, maar verder kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat het supernuttig is. Mis ik iets hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:20
Blik1984 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:29:
Vraag met betrekking tot garage. Ik twijfel nog of ik er wel/geen radiator in moet laten plaatsen. Het is een geïsoleerde garage die tegen de woning aanstaat maar vrij is aan de andere zijde. Ik kan me voorstellen dat een radiator prettig is als je in de winter iets wilt klussen, maar verder kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat het supernuttig is. Mis ik iets hierin?
Mijn plan is is om een lucht-lucht warmtepomp aan te brengen. Je bent er maar eens in de zoveel tijd, dus is het wel lekker als het snel opgewarmd is. Daarnaast kan je ook snel koelen in de zomer als je er gaat klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
SquareOne schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:19:
[...]

Klopt, wij hebben inderdaad een paar muren in kleur. Verschillende kleuren ook nog eens (wel licht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Ik heb dus een stopcontact op aparte groep laten meenemen in de garage, dan kan ik er altijd nog elektrische radiator in laten plaatsen.

Tot nu blijft het redelijk warm in de garage, maar ook niet superkoud geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Doen. Je krijgt er enorme spijt van als je het niet doet, althans dat hadden wij in ons vorige nieuwbouwhuis.

Dure geïsoleerde garage, maar radiator vergeten. Die ruimte werd 7 graden in de winter. Nu was dat wel een C-geventileerd huis. Dus roosters als aanvoer van verse lucht, ook in de garage.

Nu hebben we vloerverwarming in de garage laten leggen, ideaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Wij hebben, net zoals @Verwijderd in zijn vorige huis, een C-geventileerde geïsoleerde berging met 1 rooster in de deur achter en een dakdoorvoer voorin.
Momenteel 10-12 graden daar zonder radiator. Dus ben wel blij dat we daar een radiator hebben gekozen. Ik hou de optie open om er evt nog een keer een elektrische radiator bij te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Dank voor de inzichten, ik ga een radiator meenemen in het plan. Tevens ga ik nog een wcd op aparte groep in laten toevoegen omdat ik voornemens ben om een warmtepomp bovenop de garage wil laten plaatsen en een warmtepompboiler in de garage wil plaatsen (garage is met ruim 20 m2 vrij groot, dus dat moet prima lukken qua ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
[...]

Mantelbuis vanuit de meterkast naar de garage laten leggen. Dan kun je zelf nog alle kanten op met elektra later, bijvoorbeeld voor het laden van een auto of iets dergelijks.

Ik heb zelf zo'n mantelbuis naar de schuur laten maken. De hele schuur en alle buitenstopcontacten en -verlichting zitten op een eigen groep met eigen aardlekschakelaar. Alleen de verlichting in de schuur zit op de woonkamer, zodat ik nooit in het donker kom te staan als ik aan het prutsen ben :)

Ook ligt er een 5x4mm2 kabel door die buis van de meterkast naar de schuur. Daar kan ooit een laadpaal op aangesloten worden.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Even een begroting aan het maken voor onze eensgezinswoning van 145m2 die okt2022 wordt opgeleverd.
Keuken 20k
Vloeren 6k
Muren 4k
Los meerwerk 5k
Verlies dubbele lasten 15k
Raamdecoratie, nwe bank/bedden etc. 10k

Oef 60k...en dan heb ik de tuin nog niet meegerekend..toch beetje geschrokken :o

[ Voor 4% gewijzigd door Pingu007 op 24-11-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Iemand hier ervaring met bijvoorbeeld Werkaandemuur.nl (bekend van VTwonen volgens mij).
Ben bang dat onze U-vorm vrij hol/galmend gaat klinken, sinds wij ook maar een zeer kleine partij gordijnen nemen (rest plissé die waarschijnlijk top-bottom open zullen staan, geen idee hoeveel dat meehelpt).

Zij hebben akoestische doeken, echter ben ik sceptisch of dit goed werkt.

Die akoestische panelen met ribbels (in één kleur) vind ik niet bepaald mooi, dit is dan een alternatief, mits het werkt. Voor circa 400€ per schilderij (voor iets grotere maat) is het ook niet iets wat ik even probeer en dan weer in de kliko wil gooien.

En is ergens te berekenen hoeveel van dit soort materiaal ik nodig zal hebben?

Dit zie ik ook wel zitten, alleen het vrouwtje niet..

[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 24-11-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:44
Pingu007 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:01:
Even een begroting aan het maken voor onze eensgezinswoning van 145m2 die okt2022 wordt opgeleverd.
Keuken 20k
Vloeren 6k
Muren 4k
Los meerwerk 5k

Oef 60k...en dan heb ik de tuin nog niet meegerekend..toch beetje geschrokken :o
4k maar voor de muren? Worden die sausklaar opgeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
jugger naut schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:12:
[...]

4k maar voor de muren? Worden die sausklaar opgeleverd?
Ben uitgegaan van 20,- per m2 Renovlies en sausen...misschien heb ik me ergens misrekend in het oppervlakte..
Begane grond 22m muur en 1ste verdieping 32m muur
54m * 2,65 hoogte * 20 = 2.8k
Plus dan nog wat losse muren maakt totaal 4k :?

Wellicht zit ik er helemaal naast hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:44
Pingu007 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:18:
[...]

Ben uitgegaan van 20,- per m2 Renovlies en sausen...misschien heb ik me ergens misrekend in het oppervlakte..
Begane grond 22m muur en 1ste verdieping 32m muur
54m * 2,65 hoogte * 20 = 2.8k
Plus dan nog wat losse muren maakt totaal 4k :?

Wellicht zit ik er helemaal naast hoor
Onze tussenwoning van 135 m2 heeft ongeveer 245m2 muur. (Exclusief de zolderkap, badkamer en toilet)

[ Voor 4% gewijzigd door jugger naut op 24-11-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
jugger naut schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:23:
[...]

Onze tussenwoning van 135 m2 heeft ongeveer 245m2 muur.
Dan moet ik het waarschijnlijk weer even opnieuw uitrekenen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 14:39
Keuken 20k
Vloeren 6k
Muren 4k
Los meerwerk 5k

145m2 vloer (minus badkamer / wc uiteraard) voor 6k vind ik wat krap. Ga je zelf leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Source90 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:11:
Iemand hier ervaring met bijvoorbeeld Werkaandemuur.nl (bekend van VTwonen volgens mij).
Ben bang dat onze U-vorm vrij hol/galmend gaat klinken, sinds wij ook maar een zeer kleine partij gordijnen nemen (rest plissé die waarschijnlijk top-bottom open zullen staan, geen idee hoeveel dat meehelpt).

Die akoestische panelen met ribbels (in één kleur) vind ik niet bepaald mooi, dit is dan een alternatief, mits het werkt. Voor circa 400€ per schilderij (voor iets grotere maat) is het ook niet iets wat ik even probeer en dan weer in de kliko wil gooien.

Zo'n doek doet niet heel veel, maar ik zie op die site dat er dus een stuk isolatie achter zo'n doek kan. Afhankelijk van het formaat van zo'n doek gaat dat natuurlijk wel wat doen. Als je daar een paar vierkante meter van ophangt gaat dat een hoop reflecties dempen.

Ik wilde nog zeggen dat ik goede ervaringen heb met art.com, maar dat was al een paar jaar geleden en ik zie nu dat die niet meer buiten de VS leveren dus dat blijkt nutteloze informatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:38
@Pingu007 50euro/ m2 voor de vloer gaat waarschijnlijk ook krap worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
jessy100 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:25:
[...]

145m2 vloer (minus badkamer / wc uiteraard) voor 6k vind ik wat krap. Ga je zelf leggen?
132m2 waarvan de begane grond 44m2 wat duurder (Vinyl) dan de 1ste en zolder, kom ik gemiddeld op zo'n 40,- per m2 uit. Ga niet zelf leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Keuken 20k
Vloeren 6k
Muren 4k
Los meerwerk 5k

Jep, gaat hard. En dan zie ik nog niet eens wat potjes onvoorzien.
Denk ook nog aan alle verlichting die er in moet, wat extra elektra werk, toch nog een muurtje zelf even verven of behangen etc.

Ook hier loopt het hard op richting de 100k aan meerwerk bovenop de V.O.N. prijs.
Zoals hier in het topic wel vaker gezegd: het kan ook allemaal goedkoper, maar als je alles laat doen en je wilt premium materialen loopt het snel uit de hand wat betreft kosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 14:39
Pingu007 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:27:
[...]

132m2 waarvan de begane grond 44m2 wat duurder (Vinyl) dan de 1ste en zolder, kom ik gemiddeld op zo'n 40,- per m2 uit. Ga niet zelf leggen.
Heb je rekening gehouden met egalisatie? dan gaat je m2 prijs flink omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
jessy100 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:36:
[...]

Heb je rekening gehouden met egalisatie? dan gaat je m2 prijs flink omhoog.
Ging ervanuit dat dit in de 60,- per m2 zit die ik had begroot voor het vinyl gedeelte dan.

[ Voor 5% gewijzigd door Pingu007 op 24-11-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90

Ik krijg net deze cijfers terug en dat er 25mm achter komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3BQeEnUb9siM3dh1S-Tf2RSeuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3WXiNZLN0XlISRQNwJKee3HZ.jpg?f=fotoalbum_large

Zegt mij nog steeds niet zoveel *O*
Dit zijn bijvoorbeeld hele andere waardes dan een akoestische paneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_3aJyjgBBMr07gXIFrTScwSJTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QalVRfhJFUa0u6K6JnK3A49Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 24-11-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dronium schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:49:
[...]

Krijgen jullie eigen parkeerplaatsen?
Hoe groot is het appartementen-complex, en van welke datum is de vergunning?

Volgens de laatste regeling moet er namelijk naar jouw parkplaats een mantelbuis of andere voorziening aangelegd worden zodat je een laadpaal kunt plaatsen en die kunt voeden vanuit je eigen meterkast.
Als er geen eigen plekken zijn moet er een bepaald percentage/aantal van de parkeervakken voorzien zijn van een (openbare) laadpaal.

Maar alles hangt aan de datum waarop de vergunning is afgegeven . . .
Mijn aannemer schermt juist ermee dat de datum van vergunningaanvraag leidend is. Waar kan ik goed terugvinden vanaf wanneer de EPBD III verplicht is?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Chip. schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:19:
Nou zwaar klote brief gehad van de aannemer...

[...]

Dit betekend dat mijn voortuin met 1.75 meter dieper wordt en mijn achtertuin -1.75m 😡. Al met al verlies ik daar door 14m2 in mijn achtertuin.

Afmeting orgineel: 12.50m * 8.00m = 100m2
Afmeting nieuw: 10.75m * 8.00m = 86m2

Heel boos en teleurgesteld. Morgen bellen omtrent wat dit betekend met de aankoopbegeleider. Wat is deze 'opmerking'? Ook bellen met de gemeente en met mijn rechtsbijstand. Ook uitzoeken wat mijn rechten zijn. Dat ze dit gewoon zo via de brief communiceren. Saillant detail, de brief dateerd van afgelopen donderdag, 18 november, terwijl ik toen gewoon nog aan de telefoon heb gehangen met de aankoopbegeleider, welke ook deze brief heeft verstuurd.

Heeft iemand zoiets meegemaakt wellicht?

[Afbeelding]
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Plannen zijn er om te wijzigen :9 volgens mij mag een vergunning best afwijken van het oorspronkelijke idee, is bij ons ook gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Als het binnen het bestemmingsvlak en bouwvlak / bebouwingspercentage valt , hoeft het bestemmingsplan hier niet persé beperkend in te zijn. Anders wordt het als het bestemmingsplan iets zegt over de aangewezen oriëntatie, maar op dat moment zal ook het bouwvlak binnen het bestemmingsvlak daar op aangepast worden en dat lijkt hier niet het geval te zijn. De ingetekende woningen lijken namelijk alleen een ondergrond te zijn zonder dat daar een apart bouwvlak overheen gelegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

De kavelindeling in het bestemmingsplan is niet leidend (dat is het kadaster).
Het bestemmingsplan stelt alleen wat er wel en niet mag.

Als de gemeente wil dat de huizen verzet moeten worden, dan zal dat wel in het bestemmingsplan moeten staan.

[ Voor 16% gewijzigd door JackBol op 24-11-2021 15:35 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:13
Keuken 20k
Vloeren 6k
Muren 4k
Los meerwerk 5k

Ons huis is iets groter (180 m2). Ik denk dat je met de genoemde bedragen redelijk goed zit. Er zijn echter nog wel een aantal dingen op te noemen:
- raambekleding 1500
- straatwerk oprit en terras, materiaal en uren (staat m.i. los van de tuin) 6000
- schutting (staat ook los van de tuin) 2500
- verlichting ....
- bouwgrond afvoeren en schone grond storten 500

Verlies dubbele lasten vind ik dat deze niet in het rijtje thuishoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:44
Source90 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:17:
Ik krijg net deze cijfers terug en dat er 25mm achter komt.
Ik heb van een andere site akoestische printpanelen met 40mm demping. Het werkt naar behoren maar heb ook redelijk grote afmetingen genomen. Je kan het doek ook verwisselen, dus indien gewenst eens een andere print ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Mokum80 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:46:
[...]

Ik heb van een andere site akoestische printpanelen met 40mm demping. Het werkt naar behoren maar heb ook redelijk grote afmetingen genomen. Je kan het doek ook verwisselen, dus indien gewenst eens een andere print ophangen.
Site mag uiteraard gedeeld worden 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

107mb schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:41:
Verlies dubbele lasten vind ik dat deze niet in het rijtje thuishoort.
Want dat geld heb je in een kistje onder het bed liggen?
Ik tel dat wel gewoon mee, want het zijn kosten buiten mijn normale uitgavepatroon om.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timsurname
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-12-2024

Ik weet niet wat je budget is, maar je zou ook een akoestisch spanplafond kunnen laten plaatsen. Wij vonden het uiteindelijk te duur (+- €9.000 voor 80m2), maar ik kan natuurlijk niet inschatten hoeveel waarde het voor jou heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Laatst online: 05-07-2024
Iemand verder nog ideeën voor akoestische oplossingen? Ik ben me er ook in aan het verdiepen maar het wordt al snel heel erg kantoorderig. Arte heeft mooi reliëf behang, maar wel erg prijzig :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Alic3 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:41:
Iemand verder nog ideeën voor akoestische oplossingen? Ik ben me er ook in aan het verdiepen maar het wordt al snel heel erg kantoorderig. Arte heeft mooi reliëf behang, maar wel erg prijzig :'(
Waarom niet gewoon gordijnen ophangen en een vloerkleed? Eventueel een wandkleed?
Ik kan me voorstellen dat mensen andere raambekleding dan gordijnen mooier vinden, maar het is toch ook gewoon fraai om gordijnen aan weerszijden van een raampartij op te hangen ook al doe je ze nooit dicht :)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:55
Zelf wat hout tegen de muur of het plafond lijmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
SquareOne schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:48:
[...]

Waarom niet gewoon gordijnen ophangen en een vloerkleed? Eventueel een wandkleed?
Ik kan me voorstellen dat mensen andere raambekleding dan gordijnen mooier vinden, maar het is toch ook gewoon fraai om gordijnen aan weerszijden van een raampartij op te hangen ook al doe je ze nooit dicht :)?
Goed punt. Die komen er ook Maar ik heb veel meer nodig naast gordijnen en een wandkleed. We gaan voor een gietvloer en dat helpt al niet mee voor de akoestiek. Maar de afmetingen van de woonkamer zijn 8x7x5,5 hoog. Dus dat wordt een galmbak.

Ik ben aan het kijken hoe ik dat een beetje leuk kan oplossen. Een wandje behang, een wandkleed, van die woodupp latjes. Maar misschien zijn er nog mooie andere opties. Al moet het ook weer geen kermis worden van verschillende dingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Alic3 op 24-11-2021 17:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 07:36
Alic3 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:59:
[...]

Goed punt. Die komen er ook Maar ik heb veel meer nodig naast gordijnen en een wandkleed. We gaan voor een gietvloer en dat helpt al niet mee voor de akoestiek. Maar de afmetingen van de woonkamer zijn 8x7x5,5 hoog. Dus dat wordt een galmbak.

Ik ben aan het kijken hoe ik dat een beetje leuk kan oplossen. Een wandje behang, een wandkleed, van die woodupp latjes. Maar misschien zijn er nog mooie andere opties. Al moet het ook weer geen kermis worden van verschillende dingen.
Wat ook helpt en weinig kost: onder de eettafel en salontafel een strook akoestische plaat lijmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Wij hebben inderdaad 1 muurtje behangen met Arte behang, dat is behoorlijk dik en dempt wel wat. Verder laten we een kast op maat maken voor een andere wand/nis, daarin komt een groot prikbord met een kurkachtige wand. Ook lekker dempend :D

Geen idee of het helpt, maar we willen sowieso een paar (grote) planten plaatsen. Misschien dat die het geluid ook wat breken/dempen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Liggen nu 2 rollen, rest komt van de week binnen :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPLV8m8ZdD--gLY4KbN4jSI88UE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFA9R0wvXaT1vtah1HT2bPkh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:59
Kurk op de muur, hebben wij bij een paar muren gedaan. Panelen van 90 bij 20 geeft best een geinig effect en is niet duur (bijv kurk24).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvXFhBn92DKUt8UpVT8NBVOBhjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqYACsR1eqHuTkicHcPPOHO4.jpg?f=fotoalbum_large

N.B. beter dan geen jonge katten in huis hebben (zoom maar in rechtsonder...)

[ Voor 9% gewijzigd door jurjen_g op 24-11-2021 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Is er ook nog iets te zeggen over de plek waar het dempende materiaal moet hangen?

Deze panelen in het wit zullen niet zoveel opvallen, zeker niet op de muur van de trap omhoog (open trapgat, dichte trap)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5r5XY3EzosAf8Lt5ELxhCkp_bMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAgLSwBUreJqrIeqHMDOexTS.jpg?f=fotoalbum_large

Of deze hexagon zie ik ook wel hangen bij de trap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8pC0e-tVs1SN62hj2yOA-nKwXg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DZ8FFdjjWUosjz3dt0SgtgVW.jpg?f=user_large

Kan alleen bar weinig vinden over de plaatsing in huis, waar het meeste zin heeft / tot zijn recht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:06
fsfikke schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:41:
[...]

Mijn aannemer schermt juist ermee dat de datum van vergunningaanvraag leidend is. Waar kan ik goed terugvinden vanaf wanneer de EPBD III verplicht is?
Volgens deze pagina :
De richtlijn is op 10 maart 2020 geïmplementeerd in de Nederlandse wet- en regelgeving. Vanaf deze datum moet aan de regeling en eisen worden voldaan.
Ik kan ook niet direct terug vinden welke datum, indienen of vergunnen, van belang is. Voor verdere vragen kun je misschien het beste hier terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Dronium schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:13:
Ik kan ook niet direct terug vinden welke datum, indienen of vergunnen, van belang is. Voor verdere vragen kun je misschien het beste hier terecht.
Mijn begrip was datum van indienen. Zou ook gek zijn anders - dien je in op de regels van A, duurt het verwerken lang en moet je opeens aan B voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
Op zolder komt een tweede badkamer, maar ivm nog twijfel over de exacte indeling op advies van de kopersbegeleiding gekozen om alleen de aan- en afvoerleidingen te laten leggen en de (zandcement)dekvloer op dat gedeelte te laten vervallen.

Alleen bij het kijkmoment zag ik dat in dat deel zoals afgesproken geen dekvloer ligt, maar ook dat de spouwmuur met de leidingen erin niet is afgewerkt. Dit zijn kalkzandsteenblokken die ze normaalgesproken van een witte vlakke afwerklaag voorzien waarbij de leidingsleuven ook afgevuld worden. Maar bij dit oppervlak van ca. 3m bij 2m hoogte liggen de leidingen dus open in de wand en is ook de afwerklaag niet geplaatst.

Nu heb ik het ambitieuze plan om daar zelf (groten)deels de werkzaamheden te doen om een zolderindeling te realiseren. Dus wanden+vliering plaatsen, leidingen verleggen en de dekvloer aanhelen. Omdat ik deze werkzaamheden niet eerder heb gedaan (maar geen twee linkerhanden, geen haast en wel internet/GoT/youtube), vraag ik me even af:

Is het juist handig dat ze hier de muur niet hebben afgewerkt (bijv. ivm verplaatsen water- en elektraleidingen in de wand) of is dit onhandig (bijv. omdat het verplaatsen geen probleem is, maar het wel veel/vervelend werk is om de hele wand netjes vlak af te werken voordat het deels wordt betegeld en gerenovliest)? Iemand hier ervaring mee of ideeën over?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
Source90 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:40:
Is er ook nog iets te zeggen over de plek waar het dempende materiaal moet hangen?

Deze panelen in het wit zullen niet zoveel opvallen, zeker niet op de muur van de trap omhoog (open trapgat, dichte trap)

[Afbeelding]

Of deze hexagon zie ik ook wel hangen bij de trap.

[Afbeelding]

Kan alleen bar weinig vinden over de plaatsing in huis, waar het meeste zin heeft / tot zijn recht komt.
Volgens deze website:
Absorptie op oorhoogte aan de wand, zo dicht mogelijk bij de geluidsbronnen, is het meest effectief. Een hoogte van 120 cm tussen 80 cm en 200 cm is vaak toereikend. Er wordt dan zowel zittend als staand van geprofiteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Blihi schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:31:
[...]

Mantelbuis vanuit de meterkast naar de garage laten leggen. Dan kun je zelf nog alle kanten op met elektra later, bijvoorbeeld voor het laden van een auto of iets dergelijks.

Ik heb zelf zo'n mantelbuis naar de schuur laten maken. De hele schuur en alle buitenstopcontacten en -verlichting zitten op een eigen groep met eigen aardlekschakelaar. Alleen de verlichting in de schuur zit op de woonkamer, zodat ik nooit in het donker kom te staan als ik aan het prutsen ben :)

Ook ligt er een 5x4mm2 kabel door die buis van de meterkast naar de schuur. Daar kan ooit een laadpaal op aangesloten worden.
Het enige wat ik naar de garage kan laten leggen is een (19mm) loze leiding, waar ik ook voor ga kiezen. Die wil ik gebruiken voor misschien een UTP kabel of een extra elektriciteit kabel.

Aangezien ik de garage niet ga gebruiken voor een auto te stallen denk ik niet dat ik ooit in de garage een auto wil gaan opladen. Ik ga wel een loze mantelbuis vanuit de meterkast buiten naast het huis laten leggen, ik wil op de oprit in de toekomst wel de mogelijkheid hebben voor een laadpaal :).

Waarom heb jij de schuur op een aparte groep laten zetten?
Heb jij de optie om een radiator in de garage te laten installeren? Wat betaal je daarvoor als ik vragen mag? Ik heb alleen de optie om vloerverwarming in de garage te laten leggen, maar dat heeft natuurlijk alleen maar zin als je de garage ook laat isoleren.
Bij elkaar zou dat €1950 + € 12000 kosten, best wel aan de dure kant. Ik denk dat als ik in de garage wat wil gaan klussen, en het is koud, een elektrisch kacheltje hopelijk voldoende gaat zijn.

-------------------------

Wat is jullie mening over de onderstaande meerwerk opties?
Mis ik hier nog belangrijke punten?
(hotelschakelaar om in de woonkamer het licht in de berging te schakelen moet ik ernog bij plaatsen, ik denk dat een lichtschakelaar bij de ingang van de garage ook handig is).

Begane grond
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HdWQIlC.jpg
Floorplanner inrichting: https://i.imgur.com/IgFdhdU.jpg

Eerste verdieping
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rPRu8gt.jpg
Floorplanner inrichting: https://i.imgur.com/tNSy8Ui.jpg

Tweede verdieping
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rVkhQlB.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
@Strider Mbt de leidingen: had zelf destijds wil de tip van iemand gelezen om te zorgen dat op elke wand waar je mogelijk een leiding wilt later in elk geval 1 (evt loze) leiding te laten plaatsen. Uiteindelijk zelf veel laten plaatsen (prijs viel gelukkig mee), maar net niet op elke wand. En besef nu waarom die tip wordt gegeven: de hoek omgaan als je zelf nog een leiding wilt verplaatsen/aftakken is een stuk vervelender dan gewoon een stukje op dezelfde muur verplaatsen.

Overigens sowieso nog een tip voor iedereen die twijfelt over hotelschakelingen of spijt heeft er een vergeten te zijn: met slimme lampen zoals Philips Hue kun je dat probleem eenvoudig en vrij goedkoop oplossen (afhankelijk van de meerprijs voor de hotelschakeling zelfs goedkoper dan vanuit de bouw). Dat hoeft niet perse een ingewikkeld domoticasysteem te worden (mag wel natuurlijk ;) ), maar kan ook gewoon met een slimme schakelaar (of bijv. de dit jaar geïntroduceerde Hue Wallswitch waarmee je een bestaande schakelaar met normale verlichting slim maakt). Dat kun je als gewone schakelaars gebruiken, ook als je verder geen automatisering of apps wilt gebruiken. Voor details beter in het Hue-topic, maar wilde de tip toch meegeven omdat het hier ook over de noodzaak van hotelschakelingen, e.d. ging nu.

[ Voor 3% gewijzigd door beesting op 24-11-2021 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
@Strider kost iets van 600 euro zeg ik uit mijn hoofd. De garage is al geïsoleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Hier nog een vraagje over afwijking van tekening. Gelukkig wel een veel kleiner puntje dan de andere casus hierboven.

Op de eerste foto staat er een wandcontactdoos en lichtschakelaar "I" afgebeeld in een muurtje naast de trap.

De tweede en derde foto is de situatie nu, een hekje en een lichtpunt en totaal onlogische wandcontactdoos boven de muur.
Members only:

Lijkt mij erg gevaarlijk om daar iets in te prikken, hangt altijd een snoer boven de trap als je daar bezig bent met stofzuigen, Strijken, etc.

Enfin, waar ik het meest van baal is dat wij nu een hekje krijgen.

Kopersbegeleiding zegt dat het altijd al een hekje was en conform tekening is..
Dit lijkt mij sterk: hoe wil je een wandcontactdoos en schakelaar in een hekje plaatsen?

Kan ik hier nog iets in afdwingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
@Strider ik vind het apart dat het lichtpunt in je garage/berging alleen bij de achterdeur schakelbaar is, ik zou verwachten hotelschakeling bij achterdeur en bij garagedeur. Nu open je de garagedeur en moet in het donker je gehele garage door....

@Source90 ik ben bang dat ze er niks aan gaan veranderen.
Vaak zit er bovenaan de trap nog een paal, maar bij jouw gaat het hekje de hoek om en heb je deze paal niet. Anders had je waarschijnlijk op deze paal een buis gehad en de opbouw schakelaar met wcd, zoals dat in de tekening staat.
Nu heb je inbouw ;) maar wel.op een andere plek.
In ons huidige huis zit de schakelaar en wcd ook op die plek in de muur op de 1e verdieping, nooit echt last ervan als we de stekker van de stofzuiger er in stoppen.

Ik zie er wel een voordeel in, je kan nu boven de schakelaar eenvoudig een extra lichtpunt maken op deze schakelaar 'J', want dat lichtpunt aan de andere kant van de zolder heb je weinig aan als je de trap op loopt.

Ze hebben de loos-WD en WM ook andersom zitten, maar wel in het knieschot ipv opbouw.

Wel weer extra werk om het hekje te vervangen voor een wand....

[ Voor 63% gewijzigd door Rouske op 25-11-2021 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Source90 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:57:
Hier nog een vraagje over afwijking van tekening. Gelukkig wel een veel kleiner puntje dan de andere casus hierboven.

Op de eerste foto staat er een wandcontactdoos en lichtschakelaar "I" afgebeeld in een muurtje naast de trap.

De tweede en derde foto is de situatie nu, een hekje en een lichtpunt en totaal onlogische wandcontactdoos boven de muur.

***members only***

Lijkt mij erg gevaarlijk om daar iets in te prikken, hangt altijd een snoer boven de trap als je daar bezig bent met stofzuigen, Strijken, etc.

Dit lijkt mij sterk: hoe wil je een wandcontactdoos en schakelaar in een hekje plaatsen?

ik heb wel eens bij een vriend gezien dat ze het lichtknopje op de paal van dat hekje hebben geplaatst :D Dat had dus ook nog gekund :')

• Blihi
Strider schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:45:
[...]

Het enige wat ik naar de garage kan laten leggen is een (19mm) loze leiding, waar ik ook voor ga kiezen. Die wil ik gebruiken voor misschien een UTP kabel of een extra elektriciteit kabel.

Aangezien ik de garage niet ga gebruiken voor een auto te stallen denk ik niet dat ik ooit in de garage een auto wil gaan opladen. Ik ga wel een loze mantelbuis vanuit de meterkast buiten naast het huis laten leggen, ik wil op de oprit in de toekomst wel de mogelijkheid hebben voor een laadpaal :).

Waarom heb jij de schuur op een aparte groep laten zetten?
De schuur was nog niet eens het belangrijkste, maar vooral de buitenverlichting die vanuit de schuur gevoed wordt. Ik heb het in mijn vorige huis gehad dat af en toe het halve huis zonder stroom zat omdat een kolonie pissebedden een buitenstopcontact als huisje hadden gebruikt. Dat is dramatisch storingzoeken, want zo'n pissebed maakt contact, de aardlek vliegt er uit, maar ondertussen brandt ook die pissebed door. Zodra je de aardlek weer inschakelt heb je geen storing meer....

Voordat ik dat probleem gevonden had 8)7 Dus: Nu alle buitenboel op een eigen groep, met eigen aardlek.

(Oh, en dat is nog los van het inbraakgevaar: Als je buitenlampen op dezelfde aardlek zitten als het halve huis kun je dus van buitenaf het halve huis stroomloos maken....)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Karolijn
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09-2024

***members only***

In onze woning wordt de lichtschakelaar ook opbouw op het paaltje van zo'n hekje. Super lelijk, maar weet ook nog niet hoe beter te krijgen. In de muur is voor jullie misschien wat onhandig, maar aanzienlijk mooier dan zo'n ouderwets smal opbouw blokje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi

***members only***

Ik zou zeggen: Koop een paar gipsplaatjes en maak van dat hekje een wandje. Schroef er gewoon twee lagen stucplaat tegenaan (de eerste laag op de spijlen, de tweede laag over de boven- en onderrail. Dan kan je het stopcontact er in wegwerken. Even afstrijken met wat fix-and-finish, latex er over en klaar.

Denk het niet. Die WCD + schakelaar zijn opbouw op de tekening. Die komen dus op een paaltje of iets dergelijks.

Overigens zit die schakelaar boven de trap helemaal niet verkeerd hoor. Daar komt nog een leuning onder en dan heb je daar echt geen last van. Je kunt daar gewoon je stofzuiger in pluggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 25-11-2021 07:51 ]

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 14:02
Ik ben ook maar eens gaan kijken waar de schakelaar op onze zolder komt. Op de hoek van het hekje inderdaad. Had ik niet eens gezien, maar maakt ook niet uit. Dat hekje gaat uiteindelijk toch weg en dan zal de schakelaar ook mooi in de muur verwerkt worden.

This is absolutely ridiculous

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
FastFox91 schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:58:
@roltor @Blik1984 @Toppe @kepler @Pannencouque
De dakkapellenplaatser geeft ook een optie om het afval mee te nemen, maar in de eerste offerte was dit niet meegenomen of aangeboden. Ze vroegen er best veel voor en ik heb het in eerste instantie afgewezen. Nu wil ik even kijken hoeveel het kost om het zelf te regelen en dan een keuze te maken. Ze zullen het afval wel in een container plaatsen als ik de container zelf regel. De consensus is nu geloof ik wel om het uit te laten besteden. Dank!
Ik heb van de week gezien wat een lel afval eraf komt. Enorm blij dat ik dat voor 350 euro heb afgekocht. Je vergist je eenvoudig in het volume van isolatiemateriaal en het gewicht van dakpannen e.d.

Tevens blij dat ik ze het materiaal van de aannemer naar binnen heb laten hijsen. Dat scheelt ook veel sjouwwerk met loodzwaar spul.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Blihi schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:49:

Overigens zit die schakelaar boven de trap helemaal niet verkeerd hoor. Daar komt nog een leuning onder en dan heb je daar echt geen last van. Je kunt daar gewoon je stofzuiger in pluggen.
Ik weet niet waarom ik me geroepen voel om dit te posten, maar sinds wij op een batterij stofzuiger zonder snoer over zijn gegaan is onze zuigbeleving ongelooflijk veel fijner. Ik zou zeggen hang zo'n ding in je trapkast en stop met die ellendige snoeren

• Blihi
nel!s schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:43:
[...]

Ik weet niet waarom ik me geroepen voel om dit te posten, maar sinds wij op een batterij stofzuiger zonder snoer over zijn gegaan is onze zuigbeleving ongelooflijk veel fijner. Ik zou zeggen hang zo'n ding in je trapkast en stop met die ellendige snoeren
:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 15:09
Hier zaten wij ook mee. Bijna alles is van vilt, wat erg kantoor-achtig aan doet. Baux heeft panelen die meer op design zijn gericht in veel vormen en kleuren, maar ze doen mij teveel denken aan oude goedkope systeemplafondplaten. Wij gaan nu naast de eettafel foto's op doek laten printen met akoestisch materiaal erachter. In het trapgat komen over 3 verdiepingen op de achterwand panelen van WoodUpp. Dat vonden we echt het enige dat er chique genoeg uit zag. Gevolg is dat er nu ook gietvloer op de 1e en 2e verdieping komt, anders werd het teveel hout op hout met ook houten traptreden.

• Alic3
millerman_sf schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:10:
[...]

Hier zaten wij ook mee. Bijna alles is van vilt, wat erg kantoor-achtig aan doet. Baux heeft panelen die meer op design zijn gericht in veel vormen en kleuren, maar ze doen mij teveel denken aan oude goedkope systeemplafondplaten. Wij gaan nu naast de eettafel foto's op doek laten printen met akoestisch materiaal erachter. In het trapgat komen over 3 verdiepingen op de achterwand panelen van WoodUpp. Dat vonden we echt het enige dat er chique genoeg uit zag. Gevolg is dat er nu ook gietvloer op de 1e en 2e verdieping komt, anders werd het teveel hout op hout met ook houten traptreden.
Baux kende ik nog niet. Ik snap wat je bedoelt met de systeemplafondachtige dingen. Vanaf een afstandje ziet het er wel leuk uit. Maar het is ook niet echt goedkoop zeg.

Leuk zo'n strak huis met een gietvloer en veel ramen, maar het is echt waardeloos voor je akoestiek :|

• Gsxrrr
  • Laatst online: 20:22
Karolijn schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:26:
[...]

In onze woning wordt de lichtschakelaar ook opbouw op het paaltje van zo'n hekje. Super lelijk, maar weet ook nog niet hoe beter te krijgen. In de muur is voor jullie misschien wat onhandig, maar aanzienlijk mooier dan zo'n ouderwets smal opbouw blokje.
hier ook inderdaad, ziet er niet uit, maar het is de zolder maar. Foto uit een video vandaar de beroerde kwaliteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ldu1r5xihtMYqcUQ3q8r3WzdNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4a3Dcye71pKuA34IWePnafx.jpg?f=fotoalbum_large

• Farmerwood
  • Niet online
nel!s schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:43:
[...]

Ik moet dan wel meteen denken aan een Donald Duck strip waar een verkoper een stofzuiger op batterijen verkoopt die werkt op '54 batterijen die u slechts eenmaal per uur hoeft te vervangen'

Voor we dit huis kochten hebben we ook bij een bestaande woning gekeken waar de eigenaar een 'centraal stofzuigsysteem' had. Dacht eerst dat het een fout was in de verkooptekst, maar het bleek te kloppen. Op strategische plekken in huis kon je een stofzuigerslang in de muur prikken en stofzuigen. Grote voordeel van dat systeem was dat je niet meteen een deel van het stof gewoon weer terug de kamer in blaast. Het verbaasde me niet te horen dat de eigenaar astma had.

Wordt wel lastig realiseren bij projectbouw dit, want dan moet de aannemer wel iets meer dan 19mm willen gebruiken voor loze leidingen naar een centraal punt. :+

Heb zelf op een aantal handige plaatsen een stopcontact opgenomen voor de stofzuiger zodat je het hele huis door kunt met een minimum aan omprikken. Kleine makkelijk tilbare stofzuiger erbij en dat werkt ook prima voor ons.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Gisteren hadden we ook een kijkmoment bij de woningen. Voor het eerst dat we de gevelbekleding in het echt hebben gezien. En is nog mooier dan op de plaatjes O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qf23NuXwx_a2tWbOQMPkQeyh_JQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PIFGhcw1viSqRK9UGScXucw.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is het uitzicht aan de achterkant van ons terp. Grotendeels de reden om van vrijstaand naar een 2 onder 1 kap te verhuizen. (locatie, locatie, locatie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAKX1HUFu1hfg2zOMfA2erdgCmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3JlffBM117s27P7xG7QUHdr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had mij voorbereid met de geprinte meerwerk en electra tekening om gelijk te controleren wat er vergeten is. Plaatjes zeggen meer dan tekst, dus even een voorbeeld. Tot dusver zijn ze de buitenkraan, 3 wcd's en 2 loze leidingen vergeten. (waaronder natuurlijk precies ook de loze leiding van de 'werkkamer')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LOKxdEOQWSIjMvU1u7Z4JqZQwE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KyzLXzzX8EuxgCqIz9wM1Er9.png?f=user_large
Geen ramp, plafond gaat nog glad gemaakt worden. Maar ik had wat discussie om de vraag wie dit netjes gaat maken (bouwer of stuccer na oplevering).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WF4eHgb3X1Wlnh0ofltuUmQ76ZM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/buYA06fb2IjnnQTbNCZipwPv.png?f=user_large
Stak een stukje vloerverwarming uit. Ben benieuwd hoe ze dit vlak willen krijgen, zal nog wat meer hak en breekwerk nodig zijn vermoed ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPGAToI42TyqNSwrsMxRSM7LLMs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8GD4X3n50heeE4DqmMMrRPX6.png?f=fotoalbum_large
Lekker verankerd :X Nou goed, wordt opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiIZr5QrtrhFqn0oIWn6RRgZc10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dMk9YrscONNroZit4dyTSaR.jpg?f=fotoalbum_large
Slaapkamer op zolder waar de MV buis uitkomt. Ik heb hier wel eens dramatischere voorbeelden gezien maar hier was ik ook niet te blij mee. Ik had liever gezien dat ze die buis gelijk door de muur staken en op de overloop de hoogte in ging. Dat was niet mogelijk blijkbaar. Nu hebben we op die plek een kast gepland dus daarin willen we het wegwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJ5vOV0hDipwtCFA0GgB3NHVrPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwd6ApxjBFbDrCRXgFBNQuRx.jpg?f=fotoalbum_large
Loze leidingen van flexbuis... Ik heb er geen ervaring mee maar lees altijd wel dat je dit liever niet wil hebben met het trekken van kabels. Ik ben heel benieuwd hoe soepeltjes dit gaat. Iemand die dit ook heeft en moeiteloos kabels heeft getrokken?

De planning is nog steeds ergens in Maart oplevering. Al met al zijn ze nu verder dan ik had verwacht dus ik hoop op begin van de maand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
millerman_sf schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:10:
[...]

Wij hebben leem stuc op de muren, precies om de reden dat we de akoestiek in strak gestucte nieuwbouwhuizen bijna onverdraaglijk vinden.

Verder hebben wij:
- veel gordijnen
- op het keramisch parket ook nog vloerkleden, en wel Desso Rodin wat een zeer lage isolatiewaarde heeft een derhalve bijna niets afdoet aan de functionering van je vvw.

Je kunt hier heerlijk aan één kant van de kamer zitten terwijl aan de andere kant kinderen spelen, en nog een gesprek voeren ook. Is echt onmogelijk in veel andere nieuwbouwwoningen, zeker als je ook nog een minimalistisch interieur hebt.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvNdb2oEW7vtZf08IHUUd50fF1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXJrwU1rXCuSEvMsICJEObiP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUWdKx3uaDoHXNw4jnBBTVN7CmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a0AUYXMevjUXZehhWcgfIsl5.jpg?f=fotoalbum_large

Ter inspiratie. ik heb gebruik gemaakt van panelen van Woodup en daar een tv wand van gemaakt. mooi kabels erachter weg gewerkt. leuk om te doen en doet idd ook z'n werk tbv geluids absorbtie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Stealth2000 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:48:
Gisteren hadden we ook een kijkmoment bij de woningen. Voor het eerst dat we de gevelbekleding in het echt hebben gezien. En is nog mooier dan op de plaatjes O+

[Afbeelding]
Geen 13 in een dozijn woning ook. Het geeft me een beetje een wintersportgevoel qua vormgeving, maar wellicht vertekend beeld door de steigers.
Stealth2000 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:48:
[Afbeelding]
Loze leidingen van flexbuis... Ik heb er geen ervaring mee maar lees altijd wel dat je dit liever niet wil hebben met het trekken van kabels. Ik ben heel benieuwd hoe soepeltjes dit gaat. Iemand die dit ook heeft en moeiteloos kabels heeft getrokken?
Hangt er vooral vanaf hoe netjes ze de leidingen gelegd hebben. Zolang er geen bochten van meer dan 45 graden in zitten zul je er wel kabels doorheen krijgen.
Hier is de elektricien nog terug geweest omdat ze de nul-draad vergeten waren die ik bij de lichtschakelaars bij had laten trekken. Had ik gedaan omdat ik wist dat ze flexbuis gebruikten voor de elektra. Maar toen ik zag met welk gemak ze de nieuwe draden er doorheen trokken, dan had ik daar geld kunnen besparen.
De heren gaven wel aan er altijd goed op te letten hoe ze de leidingen leggen omdat er wel vaker iets opnieuw moet.

Zo te zien zitten er al controle draden door de buizen. goed checken direct na of bij de oplevering dat ze allemaal open zijn en je er makkelijk iets doorheen krijgt. Zolang de muren niet afgewerkt zijn kun je wellicht nog een nieuwe buis trekken.

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Farmerwood schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:06:
[...]

Geen 13 in een dozijn woning ook. Het geeft me een beetje een wintersportgevoel qua vormgeving, maar wellicht vertekend beeld door de steigers.

[...]

Hangt er vooral vanaf hoe netjes ze de leidingen gelegd hebben. Zolang er geen bochten van meer dan 45 graden in zitten zul je er wel kabels doorheen krijgen.
Hier is de elektricien nog terug geweest omdat ze de nul-draad vergeten waren die ik bij de lichtschakelaars bij had laten trekken. Had ik gedaan omdat ik wist dat ze flexbuis gebruikten voor de elektra. Maar toen ik zag met welk gemak ze de nieuwe draden er doorheen trokken, dan had ik daar geld kunnen besparen.
De heren gaven wel aan er altijd goed op te letten hoe ze de leidingen leggen omdat er wel vaker iets opnieuw moet.

Zo te zien zitten er al controle draden door de buizen. goed checken direct na of bij de oplevering dat ze allemaal open zijn en je er makkelijk iets doorheen krijgt. Zolang de muren niet afgewerkt zijn kun je wellicht nog een nieuwe buis trekken.
Yes, we hebben het al omgedoopt tot wintersport dorp. 8)

Thanks, je comment over de leidingen klinkt goed. Ik ga sowieso bij oplevering gelijk aan de slag met die loze leidingen. Hoe ze qua bochten zijn gelegd is nu niet meer te zien dus dat gaan we ervaren.
Overigens waren ze bij mij ook nuldraad vergeten dus dat kon ik gelukkig nu al aangeven.
Pagina: 1 ... 56 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.