Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-06 13:25
timsurname schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:41:
Hoi mede-tweakers. Korte vraag over onze fornuisgroep, omdat ik er zelf toch niet helemaal uit kom. Kunnen jullie op basis van deze foto zien of deze fornuis groep voldoet aan de NEN norm?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die voldoet niet als je hoofdaansluiting 3x25A is. Want dan zit er 2x16A achter een fase van 25A. Als je hoofdaansluiting 3x40A is, voldoet het wel (maar een krachtgroep is vele malen netter en beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timsurname
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
Blihi schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:42:
[...]

Die voldoet niet als je hoofdaansluiting 3x25A is. Want dan zit er 2x16A achter een fase van 25A. Als je hoofdaansluiting 3x40A is, voldoet het wel (maar een krachtgroep is vele malen netter en beter)
De hoofdaansluiting is een 3x25A. Kan het nog zijn dat de fornuisgroep over twee fasen gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:04
Blihi schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:42:
[...]

En aangezien ik een krachtgroep zie ga ik van 3 fase uit en is het dus foutief. Er zijn de nodige posts al over geschreven.
timsurname schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:50:
[...]

De hoofdaansluiting is een 3x25A. Kan het nog zijn dat de fornuisgroep over twee fasen gaat?
Zou zomaar zo aangesloten kunnen zijn. Enige juiste is 3 fase.

[ Voor 24% gewijzigd door significant op 21-10-2021 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

user_tweakers schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:51:
Ik ben van plan om mijn huis na oplevering te laten stucen (in ieder geval de begane vloer).
Maar uiteindelijk zal er renovlies/vlies behang komen wat ik weer verf.

Is het stucen dan wel echt nodig? Ik begreep dat zonder stucen je nog wel eens de overgang van de prefab delen kan zien met een bepaalde lichtval.

Wat hebben jullie gedaan? alle kamers? muren / plafonds?
Ik ben ook wel benieuwd naar het resultaat en hoe het er dus uit kan zien als ik het niet doe.
Sausklaar stuccen door een goede stukadoor is altijd mooier dan renovlies. Daarom kies je juist voor stuccen, niet beide, da's zonde :P

De meeste kiezen voor renovlies want goedkoper en bang voor scheuren. En het is hetgeen wat het dichts bij stuccen in de buurt komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Heeft iemand een foto waarop ik het verschil kan zien tussen stuccen en renovlies?
Wat voor mij ook nog wel meeweegt is dat het stucwerk weer een langere droogtijd heeft, en dat de vloer pas gedaan kan worden als de ondervloer droog genoeg is. En we willen sowieso ook delen laten behangen, dus dan kun je behang, renovlies en sausen bij 1 partij neerleggen. Maar als het gewoon duidelijk minder mooi is dan wordt het een ander verhaal natuurlijk, vandaar dat ik graag het verschil zou willen zien maar met ff googlen net kom ik alleen maar op sites die een van beiden aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:06

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Marinos83 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:21:
Heeft iemand een foto waarop ik het verschil kan zien tussen stuccen en renovlies?
Wat voor mij ook nog wel meeweegt is dat het stucwerk weer een langere droogtijd heeft, en dat de vloer pas gedaan kan worden als de ondervloer droog genoeg is. En we willen sowieso ook delen laten behangen, dus dan kun je behang, renovlies en sausen bij 1 partij neerleggen. Maar als het gewoon duidelijk minder mooi is dan wordt het een ander verhaal natuurlijk, vandaar dat ik graag het verschil zou willen zien maar met ff googlen net kom ik alleen maar op sites die een van beiden aanbieden.
Zoek een lokale behanger en vraag zo’n iemand naar resultaten. Als jij een slechte behanger naast een super stukadoor zet is het bagger maar zet je een top behanger naast een beunhaas stukadoor is het top.

Dit soort details zijn niet mooi op foto’s te krijgen.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:41
[...]

Nee, want hij zit achter een één fase (blauwe) aardlek.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Marinos83 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:21:
Je moet echt ergens gaan kijken. Liefst bij twee referentie woningen en niet in een showroom van een stukadoor/behanger.
Heb je geen kennissen waarbij je zoiets kunt bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:26:
[...]

Je moet echt ergens gaan kijken. Liefst bij twee referentie woningen en niet in een showroom van een stukadoor/behanger.
Heb je geen kennissen waarbij je zoiets kunt bekijken?
Bij Homestudios van BAM kan je kijken hoe geschilderd behang eruit ziet. Het is veel ruwer dan mijn gestuukte muren. Weet niet of dat door de latex komt, of omdat het behang is. Ik wil niet dat zanderige gevoel op de muur, maar gewoon gladde muren (wel mat). Weet iemand of dat door het behang komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:26
Wij wilden de muren van onze nieuwe woning ook laten stucen. Vervolgens zei de schilder dat het niet nodig was en dat hij het wel strak zou schilderen. Wij hebben maar geluisterd naar zijn advies en zijn echt heel tevreden met het resultaat.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:28
Bravertal schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 08:18:
Wij wilden de muren van onze nieuwe woning ook laten stucen. Vervolgens zei de schilder dat het niet nodig was en dat hij het wel strak zou schilderen. Wij hebben maar geluisterd naar zijn advies en zijn echt heel tevreden met het resultaat.
Dat is op zich ook nog een mogelijkheid, bij mij zijn alle muren blokken die zover ik kon zien best netjes staan als ze daar een stuc laag vanuit be bouwer op aanbrengen (behangklaar) zou dat toch nog steeds redelijk recht moeten blijven. Dus is misschien alleen schuren nodig met zo'n wandschuurmachine. Maar eens afwachten hoe het eruit gaat zien over een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Dat zou ook onze voorkeursoptie zijn, rechtstreeks op de kale muur schilderen, maar het moeilijke is dat je er dan op moet gokken of het goed genoeg gaat zijn of niet. Als het door de bouwer toch niet zo netjes wordt opgeleverd is er geen tijd meer om nog even snel een stukadoor of glasvliezer te regelen lijkt me? Wat dat betreft is het wellicht beter om schilderwerk en stuccen/behangen bij 1 partij neer te leggen dan kan je daar mee overleggen op het moment dat er aan de klus begonnen moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-06 07:00
Ik ben van plan om oneffenheden weg te werken met Alabastine MuurGlad en de muren dan flink te schuren en van voorstrijk te voorzien, voordat ze gesausd worden. Ik heb meerdere ervaringen gelezen van Tweakers die daar goede resultaten mee behaald hebben (onder andere in dit topic).

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Hoe kan je eigenlijk een huis kopen zonder vergunning. Reden dat ik het vraag, zie dit artikel, waar huizen meer dan 12 maanden geleden al verkocht zijn en er nog geen zicht is op start bouw...

https://www.ed.nl/cranend...ijn-wachten-beu~acd7b59d/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GladstoneW
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-06 11:26
Hanzul schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:57:
Hoe kan je eigenlijk een huis kopen zonder vergunning.
Dat is op zich niet raar, dan is normaal gesproken een opschortende voorwaarde van de koop-/aanneemovereenkomst dat de omgevingsvergunning definitief verleend moet zijn.

En ja, als je pech hebt kan dat door bezwaren lang duren...

[ Voor 8% gewijzigd door GladstoneW op 22-10-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san1980
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-11-2023
Ook een vraag over de kookgroep. Ons appartement wordt over een maand opgeleverd.
Wij hebben als meerkeuze optie gekozen voor de 3x400 volt perilex aansluiting. Ik lees overal dat een krachtgroep dan de beste oplossing is in de meterkast. Bij ons hebben zij een 3 fase fornuisgroep geplaatst. Ik kan hier eigenlijk weinig informatie over vinden, voornamelijk zie ik 2 fase groepen.
Is een 3 fase fornuisgroep een correcte toepassing? Alvast bedankt voor de reactie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbDZ8E5AWFSmAwXEExPPTrJCZHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDObNTZeGZwzmIlTgW7Ddeg6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:17
Tsjonge jonge:

Bouwtijd en start werkbare werkdagen
Artikel 5
1. De Ondernemer verbindt zich de woning binnen 350 werkbare werkdagen na aanvang van de
bouw van de woning geheel voor bewoning gereed aan de Verkrijger op te leveren in de zin
van artikel 11 lid 4 van de Algemene Voorwaarden.

Lekker goed ingedekt zeg, hebben ze gewoon 2 jaar de tijd om lekker rustig te kunnen bouwen.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Strider schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:23:
Tsjonge jonge:

Bouwtijd en start werkbare werkdagen
Artikel 5
1. De Ondernemer verbindt zich de woning binnen 350 werkbare werkdagen na aanvang van de
bouw van de woning geheel voor bewoning gereed aan de Verkrijger op te leveren in de zin
van artikel 11 lid 4 van de Algemene Voorwaarden.

Lekker goed ingedekt zeg, hebben ze gewoon 2 jaar de tijd om lekker rustig te kunnen bouwen.
Redelijk standaard toch? Het is wat aan de hoge kant, maar niet heel raar.
Verder is het meestal ook in het belang van de bouwer om het zsm af te ronden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-06 14:21
finsdefis schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:40:
[...]

Redelijk standaard toch? Het is wat aan de hoge kant, maar niet heel raar.
Verder is het meestal ook in het belang van de bouwer om het zsm af te ronden.
Bij mij is dit 400 dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-06 07:00
Patox schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:43:
[...]

Bij mij is dit 400 dagen
Bij ons 295 dagen

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Ik bied meer: 410 dagen 8)
Maar bouwtijd zal waarschijnlijk en goede 1,5 jaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Nee. Want hij zit achter een 1 fase aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
san1980 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:29:
Ook een vraag over de kookgroep. Ons appartement wordt over een maand opgeleverd.
Wij hebben als meerkeuze optie gekozen voor de 3x400 volt perilex aansluiting. Ik lees overal dat een krachtgroep dan de beste oplossing is in de meterkast. Bij ons hebben zij een 3 fase fornuisgroep geplaatst. Ik kan hier eigenlijk weinig informatie over vinden, voornamelijk zie ik 2 fase groepen.
Is een 3 fase fornuisgroep een correcte toepassing? Alvast bedankt voor de reactie.

[Afbeelding]
Kan, als er een 3-fase aardlekschakelaar voor zit. Even een foto posten, dan zie je dat meteen.

Aangezien er '3-fase kookgroep' op staat gok ik dat dat wel goed zit.

ABB maakt nog gewoon dat soort kasten met 3-polige aardleks. Het mag gewoon, hoewel het wel afgeraden wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 22-10-2021 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
significant schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:50:
[...]

En aangezien ik een krachtgroep zie ga ik van 3 fase uit en is het dus foutief. Er zijn de nodige posts al over geschreven.
Bij 3x40A hoofdaansluiting kan dit prima. Dan mag het ook gewoon.

Ook bij een ABB busboard met 3-fase aardlekschakelaars kan dit goed zijn. Dan wordt het wel afgeraden, maar het mag wel.
[...]

Zou zomaar zo aangesloten kunnen zijn. Enige juiste is 3 fase.
Nee, dat kan dus niet zo aangesloten zijn, want de aardlek ervoor is 1-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 10:15

koekjah

Luctor et emergo

wij hebben de knoop doorgehakt en gaan voor dunstuc (dunpleister) en dan de muren spuiten met latex.

Renovlies/glasvlies heeft voor ons teveel nadelen en ook dat kan gaan werken. Het prijsverschil is verwaarloosbaar.

Regulier stucwerk is weer een beetje too much bij een nieuwbouw woning, waar de muren al redelijk vlak zijn. Bovendien hoog kostenplaatje en lange droogtijd.

De optie van dunpleister is 2x2mm en moet meer als voldoende zijn. We gaan t mee maken!

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:25
timsurname schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:41:
Hoi mede-tweakers. Korte vraag over onze fornuisgroep, omdat ik er zelf toch niet helemaal uit kom. Kunnen jullie op basis van deze foto zien of deze fornuis groep voldoet aan de NEN norm?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er zit een 2 fase fornuisgroep in. Lijkt gewoon prima als je een 2 fase kookplaat hebt.
Wel beetje vreemd ingedeeld de kast. Het lijkt dat de krachtgroep een 3 fase aardlekautomaat is achter een 1 fase aardlekschakelaar. Of ze hebben groep 12 alleen achter een enkele aardlekschakelaar geplaatst. Rare indeling.
Geen zonnepanelen zo te zien?

[ Voor 9% gewijzigd door Mastergo op 23-10-2021 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-06 20:37
Op verzoek van de schilder/behanger laat ik de slechtste plekken in de woning nog 1x stuccen. Blijkt dat het toch vanuit de bouw niet helemaal behangklaar is. (de norm behangklaar zegt meer iets over de muren, maar is niet altijd zo strak dat je direct behang erover kan doen). Daarbij kan ook gelijk de trapkast meegenomen worden bij het stuccen.

Nog een vraag, weet iemand of je in Floorplanner ook meubels kan importeren? Bij diverse meubelzaken mooie meubels gezien, maar nog wil eigenlijk een beter beeld krijgen.

En als iemand nog tips heeft qua indeling of iets anders hoor ik het graag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyL6oWeiTny5bqQxAdOV1wwm6IQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KHTmj1DjklAjakFZeLgv8tgE.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXhFqhpirTC45DkaTj75xDCMV1M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/87VcknZMWTs06fm8ccTI5kVV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Bj34cDxZGu1fe3p3bz14iR21jk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FTbwPx8zsW3dHluGpN6lixiC.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DI4FUkzfbiMBZ33YRblylvpnM-I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/URSk9MjPazrVEt7adGvGIJXa.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 11% gewijzigd door user_tweakers op 23-10-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
koekjah schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:49:
wij hebben de knoop doorgehakt en gaan voor dunstuc (dunpleister) en dan de muren spuiten met latex.

Renovlies/glasvlies heeft voor ons teveel nadelen en ook dat kan gaan werken. Het prijsverschil is verwaarloosbaar.

Regulier stucwerk is weer een beetje too much bij een nieuwbouw woning, waar de muren al redelijk vlak zijn. Bovendien hoog kostenplaatje en lange droogtijd.

De optie van dunpleister is 2x2mm en moet meer als voldoende zijn. We gaan t mee maken!
Idem hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

koekjah schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:49:

Wij ook.
2x dunpleister op de wanden die al behangklaar zijn vanaf de bouw. Kost €9,5ex/m2.
Plafonds wel stucen (deze worden ruw opgeleverd). €21,5ex/m2
Latex spuiten (1 RAL kleur) is €7,5ex/m2.

Hier hebben we wel voor gekozen. In het vorige huis zijn we zelf aan de slag gegaan, daar is zoveel werk aan besteedt om die primer op de muur te smeren voordat het verven moest beginnen, dat ik dat niet nogmaals ga doen (in een woning die notabene >2x groter is).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Waarom het plafond wel ? Wij doen die nl ook met dunpleister.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-06 14:54
V naden en sterk verloop in je plafond kun je goed opvangen met normaal stucwerk, niet met dunpleister, na het drogen van dunpleister ga je geheid v naden zien 'doorschijnen' en grote hoogteverschillen kun je er niet mee opvangen. Wij hebben gedeeltes stucwerk van 0,5cm en delen bijna 4cm dik ivm verloop/schuin liggen van de breedplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Wij twijfelen nog over het schilderwerk van de muren, of we hier iemand voor willen zoeken (want veel m2, sneller, en waarschijnlijk beter) of toch zelf doen (goedkoper en meer voldoening). Heeft er iemand ervaring met zo'n verfspuit systeem? Ziet er ideaal uit als je meerdere kamers moet gaan sausen. Hoewel we wel veel verschillende kleuren willen, dus zullen ongeveer voor elke muur opnieuw systeem schoon moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

nel!s schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:59:
V naden en sterk verloop in je plafond kun je goed opvangen met normaal stucwerk, niet met dunpleister, na het drogen van dunpleister ga je geheid v naden zien 'doorschijnen' en grote hoogteverschillen kun je er niet mee opvangen. Wij hebben gedeeltes stucwerk van 0,5cm en delen bijna 4cm dik ivm verloop/schuin liggen van de breedplaten.
Thanks, onze afwerker zei dat het wel kon tenzij er idd groot verloop is. Tegen die tijd maar even zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:53
Dat is correct, over het bedrag wat nog in je bouwdepot staat krijg je een rente vergoeding. Over het algemeen is de rente van die vergoeding gelijk aan de rente die je voor je hypotheek betaald.

Bij mij werden de rentekosten van de hypotheek (van BLG) de eerste tijd verrekend met de rente opbrengsten van het depot. Maar in het depot bij storten kan natuurlijk ook.

PS.
Niet helemaal goed gelezen. . . .
Is het bedrag wat van je eigen rekening wordt afgeschreven misschien al de aflossing van de hypotheek?

[ Voor 12% gewijzigd door Dronium op 24-10-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dronium schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:28:
[...]

Dat is correct, over het bedrag wat nog in je bouwdepot staat krijg je een rente vergoeding. Over het algemeen is de rente van die vergoeding gelijk aan de rente die je voor je hypotheek betaald.

Bij mij werden de rentekosten van de hypotheek (van BLG) de eerste tijd verrekend met de rente opbrengsten van het depot. Maar in het depot bij storten kan natuurlijk ook.
Als ze het in storten in het depot dan zou je verwachten dat ik dat bedrag als positieve boeking zou zien en dat doe ik dus niet.

Heb net alle bedragen bij elkaar opgesteld die in depot zijn verwerkt dan kom ik exact uit op het bedrag wat niet meer beschikbaar is. Alleen had ik hier volgens mij een verschil moeten hebben van exact die €551,30.

De vergoeding verdwijnt nu rechtstreeks in de zakken van de geld vertrekker, hoezo sigaar uit eigen doos :+

[ Voor 76% gewijzigd door Toppe op 24-10-2021 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Laatst online: 22:53
Toppe schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:32:
[...]

Als ze het in storten in het depot dan zou je verwachten dat ik dat bedrag als positieve boeking zou zien en dat doe ik dus niet.

Heb net alle bedragen bij elkaar opgesteld die in depot zijn verwerkt dan kom ik exact uit op het bedrag wat niet meer beschikbaar is. Alleen had ik hier volgens mij een verschil moeten hebben van exact die €551,30.

De vergoeding verdwijnt nu rechtstreeks in de zakken van de geld vertrekker, hoezo sigaar uit eigen doos :+
Heb je al gechecked welke bedragen er afgeschreven worden voor je hypotheek? Is daar misschien ook een verschil van € 551,30 (dat zou je dan minder betaald moeten hebben).
Anders toch eens bellen met hun servicedesk hoe dat nu in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dronium schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:48:
[...]

Heb je al gechecked welke bedragen er afgeschreven worden voor je hypotheek? Is daar misschien ook een verschil van € 551,30 (dat zou je dan minder betaald moeten hebben).
Anders toch eens bellen met hun servicedesk hoe dat nu in elkaar steekt.
Ik ga morgen nog wel eens met ze bellen want ze doen het gewoon dubbel.

Ze schrijven de maandelijkse kosten eerst uit het bouwdepot om het daarna nog eens van onze rekening af te schrijven. En alle de vergoeding die we moeten krijgen is niet positief maar negatief.

Heel raar dit allemaal.

Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 24-10-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:02
Mag je dubbele woonlasten uit een bouwdepot betalen dan? Hele rare constructie. Over je openstaande hypotheek betaal je rente maar op je bouwdepot stuk ontvang je rente, normaal gesproken strepen die tegen elkaar weg en zijn het dus administratieve boekingen.

Je woning is al aardig in aanbouw dus er loopt al zeker een stuk hypotheek van je nieuwe definitieve hypotheek.

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 24-10-2021 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Toppe schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:50:
[...]

Ik ga morgen nog wel eens met ze bellen want ze doen het gewoon dubbel.

Ze schrijven de maandelijkse kosten eerst uit het bouwdepot om het daarna nog eens van onze rekening af te schrijven. En alle de vergoeding die we moeten krijgen is niet positief maar negatief.

Heel raar dit allemaal.

***members only***
Er zijn twee dingen tegelijkertijd aan de hand.
Elke maand krijg je een rentevergoeding over je bouwdepot. Deze wordt in mindering gebracht van je maandbedrag.

In je bouwdepot zie je dus eerst de rente bijkomen en dan een maand later weer afgeschreven worden.
Tegelijkertijd wordt het vastgestelde maandbedrag afgeschreven, minus de rente.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:10:
Mag je dubbele woonlasten uit een bouwdepot betalen dan? Hele rare constructie. Over je openstaande hypotheek betaal je rente maar op je bouwdepot stuk ontvang je rente, normaal gesproken strepen die tegen elkaar weg en zijn het dus administratieve boekingen.

Je woning is al aardig in aanbouw dus er loopt al zeker een stuk hypotheek van je nieuwe definitieve hypotheek.
Nee, normaal gesproken niet. Maar aangezien we een serieuze overwaarde hadden en op dat moment minder spaargeld was dit een mooie oplossing om nog te kunnen sparen en toch nieuwbouw te kunnen kopen.

Uiteindelijk besloten om onze woning eerder te verkopen vanwege de gunstige markt en besloten tijdelijk te gaan huren waardoor deze constructie niet meer nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:10:

Waarom zou dat niet mogen? Je mag enkel de rente van het financieren daarvan niet aftrekken van je inkomsten. Met de huidige rentestanden valt er echter nog maar weinig af te trekken over bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Toppe Ik heb ook Obvion, de rentevergoeding wordt automatisch verrekend bij het incasseren van het maandbedrag van je rekening. Maar je ziet het in dat overzicht ook staan.

Je rentevergoeding gaat over het bedrag wat nog in depot zit. Dus dat wordt steeds minder.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 24-10-2021 18:55 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-06 16:11
ik krijg best vaak negatieve reacties omtrent de grondwarmtepomp en mijn gasloze huis:
- neemt ruimte in beslag (klopt)
- is duur (klopt, maar zit in de huisprijs 'verborgen')
- verbruikt veel stroom (maar hey, ik heb er voor 6300 watt aan panelen op liggen)
- wat doet de bron over een aantal jaar? goede vraag. ik weet het niet.

aan de andere kant, ik kreeg vandaag mijn jaarafschrift van Essent. Ik betaal elke maand 50 euro voorschot, maar krijg net te horen dat ik 820 euro terug krijg. Wat betreft de negativiteit omtrent mijn warmtepomp en alle berichten omtrent de energiecrisis kan ik maar één ding zeggen: Heerlijk zo'n nieuwbouwwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-06 19:27
107mb schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:04:
ik krijg best vaak negatieve reacties omtrent de grondwarmtepomp en mijn gasloze huis:
- verbruikt veel stroom (maar hey, ik heb er voor 6300 watt aan panelen op liggen)

aan de andere kant, ik kreeg vandaag mijn jaarafschrift van Essent. Ik betaal elke maand 50 euro voorschot, maar krijg net te horen dat ik 820 euro terug krijg. Wat betreft de negativiteit omtrent mijn warmtepomp en alle berichten omtrent de energiecrisis kan ik maar één ding zeggen: Heerlijk zo'n nieuwbouwwoning.
Ben benieuwd naar de rekeningen die woningen met stadsverwarming gaan krijgen de komende maanden. Denk met een beetje pech 400+ euro per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
107mb schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:04:

Tegenwoordig zou je makkelijk EUR50 per maand terug moeten kunnen krijgen.

Leuk, maar zegt verder niets. Wat is totale WP stroomverbruik en totale gegenereerde energie, maw wat is je SCOP?

Bron zit neem ik aan gewoon 25jr garantie op?

Tegenwoordig hebben idd mensen alle nog meer reden om jaloers te zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-06 16:11
bbbrumbrum schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:13:
[...]

Tegenwoordig zou je makkelijk EUR50 per maand terug moeten kunnen krijgen.

Leuk, maar zegt verder niets. Wat is totale WP stroomverbruik en totale gegenereerde energie, maw wat is je SCOP?

Bron zit neem ik aan gewoon 25jr garantie op?

Tegenwoordig hebben idd mensen alle nog meer reden om jaloers te zijn. :+
ik ben niet heel bewust met besparen bezig (computer altijd aan, veel netwerkapparatuur, dikker audio/video apparatuur die veel wordt gebruikt. Wel veel ledverlichting). De besparing zou idd veel hoger kunnen zijn,

Wat bedoel je met SCOP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Blik1984 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:07:
[...]

Ben benieuwd naar de rekeningen die woningen met stadsverwarming gaan krijgen de komende maanden. Denk met een beetje pech 400+ euro per maand
Tijd dat ze die onzin eens loskoppelen van de gasprijzen. Slaat helemaal nergens op, geen gas maar wel gasprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Anoniem: 36835 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:55:
@Toppe Ik heb ook Obvion, de rentevergoeding wordt automatisch verrekend bij het incasseren van het maandbedrag van je rekening. Maar je ziet het in dat overzicht ook staan.

Je rentevergoeding gaat over het bedrag wat nog in depot zit. Dus dat wordt steeds minder.
Ondertussen zoveel zitten lezen dat ik het allemaal niet meer helder heb, ik ga toch even mijn best doen.

Members only:

[ Voor 35% gewijzigd door Toppe op 24-10-2021 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even bellen idd. Bij m'n vorige huis hadden we ook obvion, en de afspraak om de dubbele lasten te financieren en dus te betalen vanuit het bouwdepot. Dat werd in het begin ook niet gedaan en moest dus achteraan gebeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Anoniem: 36835 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:35:
Even bellen idd. Bij m'n vorige huis hadden we ook obvion, en de afspraak om de dubbele lasten te financieren en dus te betalen vanuit het bouwdepot. Dat werd in het begin ook niet gedaan en moest dus achteraan gebeld worden.
Ik ga morgen maar even bellen met ze hoe het zit inderdaad. Het lijkt er gewoon op dat ze de kosten uit het bouwdepot halen en nog van onze rekening willen afschrijven.

Daarbij zou een vergoeding die iemand krijgt altijd positief moeten zijn en dat gebeurt hier ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-06 16:20

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Blik1984 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:07:
[...]

Ik ben benieuwd, in januari hoor ik wat de nieuwe tarieven zijn, ennatuurlijk heeft al aangekondigd dat de prijzen verhoogd zullen worden.

Ik ben blij dat ik de stadsverwarming alleen voor SWW gebruik :Y)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
revolution-nl schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:02:
[...]
Ik ben benieuwd, in januari hoor ik wat de nieuwe tarieven zijn, ennatuurlijk heeft al aangekondigd dat de prijzen verhoogd zullen worden.

Ik ben blij dat ik de stadsverwarming alleen voor SWW gebruik :Y)
Gezien deze post en je signature heb jij zowel warmtenet als een warmtepomp? Welke precies?
Ben heel benieuwd of die combinatie uit kan. Ook gezien het vastrecht bij het warmtemeter. Heb momenteel een paar offerte-aanvragen uit staan voor zo’n opstelling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-06 16:20

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Farmerwood schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:06:
[...]

Gezien deze post en je signature heb jij zowel warmtemeter als een warmtepomp? Welke precies?
Ben heel benieuwd of die combinatie uit kan. Ook gezien het vastrecht bij het warmtemeter. Heb momenteel een paar offerte-aanvragen uit staan voor zo’n opstelling.
Na wikken en weg ben ik voor de KIS oplossing gegaan.

Het eerste plan was stadsverwarming volledig opzeggen en om te gaan voor lucht/water warmtepomp. Dit bleek erg duur en ingrijpend, als je in ogenschouw neemt dat er bij vervanging geen subsidie meer is, daarnaast heb je nog steeds geen oplossing voor koelen.

Uiteindelijk dus gegaan voor een airco (lucht/lucht) in de woonkamer, (later ook op zolder hoewel die er primair hangt voor koelen) en stadswarmte voor SWW en back-up. Door de hoge isolatie waarde (bj 2019) is dit enorm goed bevallen en hebben wij geen comfort impact gehad ten opzichten van het voorgaande jaar waarbij we verwarmde met de vloerverwarming op stadswarmte.

Back-up stadswarmte is niet nodig geweest afgelopen winter, ik betaal nu maandelijks 35 euro aan ennatuurlijk hierbij hebben wij geluk dat het vastrecht enigszins meevalt. Wat mij betreft echt een no-brainer voor iedere nieuwbouwwoning die op stadswarmte zit, voordeel is dat het zomer binnen ook goed toeven is :)

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 24-10-2021 20:17 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:18:
[...]

Tijd dat ze die onzin eens loskoppelen van de gasprijzen. Slaat helemaal nergens op, geen gas maar wel gasprijs.
Genoeg stadsverwarming installaties die met een grote gasketel in de wijk worden gestookt. Dus die relatie kan er wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Laatst online: 17-06 09:32

SPT

Ik woon inmiddels een maand of drie in mijn nieuwbouwwoning, die zoals veel projectmatige nieuwbouwwoningen op zolder is voorzien van goedkope spaanplaten (in mijn geval houtkleur). Mijn vraag: zijn er al mensen die die hebben afgewerkt en hoe is het resultaat?

Heb de zolder zelf verbouwd, en ben nu toe aan het schilderen. Heb alle gaatjes netjes gedicht, platen en timmerwerk licht opgeschuurd, en nu is het plan om alles in de grondverf te zetten en daarna met witte zijdeglans houtverf te schilderen (roller). Ik zou het na in grondverf zetten ook kunnen sausen met dezelfde muurverf als waarmee ik de muren ga witten, maar het lijkt me dat dat minder mooi wordt op een houten ondergrond (maar als ik dat fout heb hoor ik het graag).

Schilder laten komen om het te spuiten is financieel wel een optie, maar vraag me af of dit ergens binnen nu en een maand tijd hebben en wil het wel een keer af hebben.

Lijkt me dat zo'n beetje iedereen in dit draadje op enig moment tegen dit dilemma aanloopt, dus ben erg benieuwd naar jullie ervaringen :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
SPT schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:28:
Mijn vraag: zijn er al mensen die die hebben afgewerkt en hoe is het resultaat?
….

dus ben erg benieuwd naar jullie ervaringen :).
Is al een paar keer voorbij gekomen, dus zoek ook even terug.

Verven kan prima, maar gebruik wel verf die kan ademen.
Gaten hier wel dicht gesmeerd, maar door de werking van het dak zijn velen inmiddels toch weer zichtbaar helaas.
De overgang tussen de platen ga ik nog een keer afwerken met latjes, maar nog niet gedaan. Let erop dat je die maar op 1 plaat vast zet ivm werking tussen de platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Farmerwood schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:39:
[...]

Gaten hier wel dicht gesmeerd, maar door de werking van het dak zijn velen inmiddels toch weer zichtbaar helaas.
De overgang tussen de platen ga ik nog een keer afwerken met latjes, maar nog niet gedaan. Let erop dat je die maar op 1 plaat vast zet ivm werking tussen de platen.
Dank je! Had blijkbaar op de verkeerde termen gezocht, want als ik op dakplaat zoek kom ik inderdaad wel wat dingen tegen.

Ik heb watergedragen grondverf en binnenlak gekocht, dus ga er vanuit dat dat voldoende dampdoorlatend is. Dit aspect vind ik trouwens wel lastig, want bij de productinformatie van verf zie ik nergens iets over dampdoorlatendheid staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Volgende keer met een drevel de nieten er dieper in slaan. Met een beetje geluk sla je ze meteen wat krom waardoor ze er minder makkelijk uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
SPT schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:45:
[...]

Dank je! Had blijkbaar op de verkeerde termen gezocht, want als ik op dakplaat zoek kom ik inderdaad wel wat dingen tegen.

Ik heb watergedragen grondverf en binnenlak gekocht, dus ga er vanuit dat dat voldoende dampdoorlatend is. Dit aspect vind ik trouwens wel lastig, want bij de productinformatie van verf zie ik nergens iets over dampdoorlatendheid staan.
Over het algemeen is een EPS lak dampdoorlatend en losse primer + verf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Toppe schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:58:
[...]

Over het algemeen is een EPS lak dampdoorlatend en losse primer + verf niet.
Maar hecht dat goed (gezien zuigende werking spaanplaat) zonder grondverf? Lijkt me niet, toch...

Ik heb voor de zekerheid net maar even een mailtje gestuurd naar de aannemer. Benieuwd of zij deze vraag kunnen beantwoorden.

[ Voor 17% gewijzigd door SPT op 24-10-2021 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
SPT schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:59:
[...]

Maar hecht dat goed (gezien zuigende werking spaanplaat) zonder grondverf? Lijkt me niet, toch...

Ik heb voor de zekerheid net maar even een mailtje gestuurd naar de aannemer. Benieuwd of zij deze vraag kunnen beantwoorden.
Mijn schoonvader heeft ze gewoon met flexa muurverf getext. Eerste laag klein beetje behangplak ingedaan. Na twee lagen was het resultaat al prima, na 3 lagen, voor een zolder voor mij heel netjes. Als je een klein stijgertje kan regelen is daf wel fijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Hanzul op 24-10-2021 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Waarom is dat eigenlijk? Ik dacht altijd dat de warme kant (binnen) dampdicht moest zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
SPT schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:59:
[...]

EPS is Een Pots Systeem en dus een primer en laklaag in één ;)

@Hanzul zijn suggestie werkt ook. Eventueel kan je ook een primer voor zuigende ondergrond er bij gooien :)

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 25-10-2021 07:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

SPT schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:28:
Ik woon inmiddels een maand of drie in mijn nieuwbouwwoning, die zoals veel projectmatige nieuwbouwwoningen op zolder is voorzien van goedkope spaanplaten (in mijn geval houtkleur). Mijn vraag: zijn er al mensen die die hebben afgewerkt en hoe is het resultaat?

Heb de zolder zelf verbouwd, en ben nu toe aan het schilderen. Heb alle gaatjes netjes gedicht, platen en timmerwerk licht opgeschuurd, en nu is het plan om alles in de grondverf te zetten en daarna met witte zijdeglans houtverf te schilderen (roller). Ik zou het na in grondverf zetten ook kunnen sausen met dezelfde muurverf als waarmee ik de muren ga witten, maar het lijkt me dat dat minder mooi wordt op een houten ondergrond (maar als ik dat fout heb hoor ik het graag).

Schilder laten komen om het te spuiten is financieel wel een optie, maar vraag me af of dit ergens binnen nu en een maand tijd hebben en wil het wel een keer af hebben.

Lijkt me dat zo'n beetje iedereen in dit draadje op enig moment tegen dit dilemma aanloopt, dus ben erg benieuwd naar jullie ervaringen :).
Nietjes opgevuld, 1x voorgestreken met Alabastine Sneldrogende Voorstrijk Wit en daarna twee keer gesausd met Sikkens Superlatex Matt.

Resultaat is erg mooi al zeg ik het zelf. Alle producten zijn dampdoorlatend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
thejoker80 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 03:24:
[...]
Waarom is dat eigenlijk? Ik dacht altijd dat de warme kant (binnen) dampdicht moest zijn?
Uitleg van Google:
Het zijn geïmpregneerde platen. De term dampdoorlatend is inherent aan muurverf: ze zijn het allemaal in meer of mindere mate. Vochttransport moet altijd kunnen plaatsvinden, en gaat dan van warm naar koud.

Als u de platen meer gaat afsluiten ( en lakverf doet dat, ook watergedragen, maar dan muurverf ) dan remt u dat transport. Er zal niet snel rot optreden, maar de naden gaan wel meer werken, en dus sneller scheuren /open staan.

U kunt deze platen het dus beter met een muurverf op basis van kunstharsdispersie behandelen dan met een lakverf. Als u iets mindere kwaliteit wilt accepteren is rollen met een brede vachtroller ook mogelijk.

Mijn advies is gebaseerd uit praktijkervaring en op het best mogelijke resultaat, dat is dus spuiten. Het staat u natuurlijk geheel vrij andere applicatie methoden te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timsurname
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
Mastergo schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:07:
[...]

Er zit een 2 fase fornuisgroep in. Lijkt gewoon prima als je een 2 fase kookplaat hebt.
Wel beetje vreemd ingedeeld de kast. Het lijkt dat de krachtgroep een 3 fase aardlekautomaat is achter een 1 fase aardlekschakelaar. Of ze hebben groep 12 alleen achter een enkele aardlekschakelaar geplaatst. Rare indeling.
Dus jij zegt dat het prima is zo qua kookgroep? We hebben inderdaad geen zonnepanelen, die plaatsen we zelf achteraf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
timsurname schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:31:
[...]

Dus jij zegt dat het prima is zo qua kookgroep? We hebben inderdaad geen zonnepanelen, die plaatsen we zelf achteraf.
Als je een 1-fase hoofdaansluiting hebt, dan is dit toegestaan en zelfs de enige optie.

Aangezien er een krachtgroep op je foto staat heb je zo te zien een 3-fase hoofdaansluiting.
- Als het een 3x25A aansluiting is dan is dit niet correct omdat je 2x16A = 32A achter een 25A hoofdzekering zet.
- Als je een 3x35A of meer aansluting hebt, dan mag het wel omdat elke fase dan op meer dan 32A afgezekerd is.

Omdat 3x25A het meest voorkomt geef ik je de meeste kans dat dit niet correct aangesloten is. Dus zeker even goed checken en indien nodig een opleverpunt van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Net Obvion gesproken om even uitleg te vragen wat er nou allemaal aan de hand is en ze snappen het zelf ook niet helemaal.

Er is inderdaad een extra bedrag in het bouwdepot gestort om de dubbele lasten uit te betalen. Helaas is dit geen apart potje en weten ze dus ook niet exact welk bedrag het is. Die afspraken zijn gemaakt met de adviseur en die kan dat zien.

Dat de hypotheek uit het bouwdepot wordt afgeschreven zien ze wel. Ook dat daar wel een positieve rente vergoeding tegen over staat.

Waarom er überhaupt dan ook maar €1 van onze rekening wordt afgeschreven snappen ze niet en zien ze ook niet. Voor zover ze kunnen zien heeft er geen enkele incassatie plaats gevonden.

Ook meteen de vraag gesteld waarom de positieve rente vergoeding die we krijgen niet als positief saldo wordt bijgeboekt maar als negatief saldo wordt berekend. Ook dit konden ze me niet vertellen.

Nu het hele verhaal op de mail naar ze zetten zodat ze dit kunnen gaan uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:25
Farmerwood schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:04:
[...]

Als je een 1-fase hoofdaansluiting hebt, dan is dit toegestaan en zelfs de enige optie.

Aangezien er een krachtgroep op je foto staat heb je zo te zien een 3-fase hoofdaansluiting.
- Als het een 3x25A aansluiting is dan is dit niet correct omdat je 2x16A = 32A achter een 25A hoofdzekering zet.
- Als je een 3x35A of meer aansluting hebt, dan mag het wel omdat elke fase dan op meer dan 32A afgezekerd is.

Omdat 3x25A het meest voorkomt geef ik je de meeste kans dat dit niet correct aangesloten is. Dus zeker even goed checken en indien nodig een opleverpunt van maken.
Hier eigenlijk nooit over nagedacht maar je hebt wel gelijk. Zelf heb ik 3 fase aansluiting ( 3x25A ) en een 2-fase kookplaat aanlsuiting. ( meterkast zelf aangepast ) We gebruiken zelden 3 of meer pitten dus nooit een probleem gehad. Hebben een stoomoven dus daardoor zoiezo minder kookplaat in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toppe schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:09:
Net Obvion gesproken om even uitleg te vragen wat er nou allemaal aan de hand is en ze snappen het zelf ook niet helemaal.

Er is inderdaad een extra bedrag in het bouwdepot gestort om de dubbele lasten uit te betalen. Helaas is dit geen apart potje en weten ze dus ook niet exact welk bedrag het is. Die afspraken zijn gemaakt met de adviseur en die kan dat zien.

Dat de hypotheek uit het bouwdepot wordt afgeschreven zien ze wel. Ook dat daar wel een positieve rente vergoeding tegen over staat.

Waarom er überhaupt dan ook maar €1 van onze rekening wordt afgeschreven snappen ze niet en zien ze ook niet. Voor zover ze kunnen zien heeft er geen enkele incassatie plaats gevonden.

Ook meteen de vraag gesteld waarom de positieve rente vergoeding die we krijgen niet als positief saldo wordt bijgeboekt maar als negatief saldo wordt berekend. Ook dit konden ze me niet vertellen.

Nu het hele verhaal op de mail naar ze zetten zodat ze dit kunnen gaan uitzoeken.
Wat zegt je adviseur? Je hebt gewoon recht op nazorg, laat hem dit lekker allemaal uitvogelen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Anoniem: 36835 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:31:
[...]

Wat zegt je adviseur? Je hebt gewoon recht op nazorg, laat hem dit lekker allemaal uitvogelen voor je.
Sla de adviseur in deze even bewust over. Hetgeen wat we afgesproken hebben klopt in deze, de lasten worden vanuit het bouwdepot betaald.

Het gaat er nu vooral om wat er dan wordt afgeschreven aangezien er volgens obvion niet afgeschreven moet worden. Daarmee heb ik meteen antwoord op de vraag: Betalen wij het, komt het uit het bouwdepot of dubbel?

Ze hebben een reactie tijd van 1 tot 2 dagen gaven ze telefonisch aan, als ik eind van de week geen antwoord heb dan mag de adviseur het verder oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:17
In mijn koopovereenkomst staat niets beschreven over een vergoeding als de perceelgrootte negatief afwijkt.
Aangezien ik €1000,- per m² betaal heb ik gevraagd voor een vergoeding als het opgeleverde perceel uiteindelijk kleiner blijkt te zijn.

Zij geven aan dat er in die situatie geen sprake van een vergoeding is.

Wat voor reactie kan ik hier nu op teruggeven, het lijkt er nu een beetje op dat als ik het contract daardoor niet zou ondertekenen, de makelaar dat best vind en gewoon naar nummer 2 op de lijst gaat.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:33
Strider schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:39:
In mijn koopovereenkomst staat niets beschreven over een vergoeding als de perceelgrootte negatief afwijkt.
Aangezien ik €1000,- per m² betaal heb ik gevraagd voor een vergoeding als het opgeleverde perceel uiteindelijk kleiner blijkt te zijn.

Wat voor reactie kan ik hier nu op teruggeven, het lijkt er nu een beetje op dat als ik het contract daardoor niet zou ondertekenen, de makelaar dat best vind en gewoon naar nummer 2 op de lijst gaat.
Lijkt tegenwoordig wel de standaard te zijn.
Bij ons stond er zelfs expliciet in:
“Verschil tussen de werkelijke en de blijkens de hiervoor opgegeven maar of oppervlakte van het verkochte geeft geen aanleiding tot enige rechtsvordering tot vergoeding ter zake”

En dat aan de situatietekening geen rechten konden worden ontleend t.a.v maatvoering.

Ik maakte me er ook wat zorgen over initieel. Uiteindelijk zit er wellicht 0,5m2 in op een perceel van 350m2 dus dat is te overzien.

[ Voor 6% gewijzigd door SquareOne op 25-10-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

Ik heb die discussie ook proberen te voeren met onze grondprijs van bijna 900 euro per m2.
Kreeg als antwoord dat de percelen altijd conservatief ingemeten worden en eigenlijk altijd iets groter uitvallen.

Een vergoeding bij een kleiner perceel (en ook evt bijbetaling bij groter perceel) was verder onbespreekbaar. Dan moesten we maar van de koop afzien.
Uiteindelijk is het perceel door het kadaster 3 m2 groter ingemeten dan aan ons verkocht. Toch 2700 euro 'bespaard' dus.

Denk dat je bij de rechter nog wel een kans maakt als je perceel echt fors kleiner blijkt en je aantoonbaar kan maken dat ze dit bij verkoop hadden kunnen weten. Maar dan de vraag of je die rechtsgang wilt maken als dat het geval blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Staat er bij ons idem in. De makelaar zei letterlijk dat je hier dus geen aanspraak op kunt maken, tenzij het verschil echt fors is. Dan kun je het via een rechter aanvechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-06 12:33
Bij mijn contract zat er een 5% regel in, pas boven die 5% (positief en negatief) heb ik recht op een vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-06 14:21
Voor mijn Hypotheek aanvraag moet ik een meerwerk specificatie aanleveren (Triodos). Hier gaan we nog over praten met de ontwikkelaar maar dat zal niet voordat de financiering afloopt zijn. Ik heb wel een globaal idee, maar hoe streng gaan ze zijn als er straks facturen afwijken? Dus hoe gedetailleerd wordt dit meestal gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 22:20

Volgens mij wordt 5% verschil als acceptabel gezien alles daarboven kan je eventueel aanvechten.

Heb je trouwens ook aangegeven dat als het groter is dat je dan bijbetaald? Misschien dat dat helpt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Mastergo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:27:
[...]

Hier eigenlijk nooit over nagedacht maar je hebt wel gelijk. Zelf heb ik 3 fase aansluiting ( 3x25A ) en een 2-fase kookplaat aanlsuiting. ( meterkast zelf aangepast ) We gebruiken zelden 3 of meer pitten dus nooit een probleem gehad. Hebben een stoomoven dus daardoor zoiezo minder kookplaat in gebruik.
Maar als je er nooit over nagedacht hebt, moet je dus ook niet het foute antwoord geven.
Mastergo schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:07:
[...]

Het is helemaal geen rare indeling. Groep 12 is de teruglevergroep voor de PV panelen en de krachtgroep zal voor de warmtepomp zijn. Dat is een aardlekautomaat, dus die heeft zijn eigen aardlek.

Nogmaals: Is de hoofdaansluiting 3x25A, dan is deze kast fout en die kun je dus af laten keuren bij oplevering omdat de kookgroep 2x16 > 25A op 1 fase is. Is de hoofdaansluiting 3x40A dan voldoet de kast wel, hoewel het netter zou zijn om de kookgroep te vervangen door een aardlekautomaat op 3 fase.

Laat je niets wijs maken: Elke 2-fase kookplaat kan op een 3-fase automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorusz
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-06 15:01
Farmerwood schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:57:
[...]

Denk dat je bij de rechter nog wel een kans maakt als je perceel echt fors kleiner blijkt en je aantoonbaar kan maken dat ze dit bij verkoop hadden kunnen weten. Maar dan de vraag of je die rechtsgang wilt maken als dat het geval blijkt.
Dit klopt en is ook jurisprudentie over volgens het juridisch advies van VEH. Bij afwijkingen >5% kun je (ondanks dat de KO iets anders zegt) een vergoeding rechterlijk afdwingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
.

[ Voor 110% gewijzigd door Deleon78 op 25-10-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:58
Patox schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:41:
Voor mijn Hypotheek aanvraag moet ik een meerwerk specificatie aanleveren (Triodos). Hier gaan we nog over praten met de ontwikkelaar maar dat zal niet voordat de financiering afloopt zijn. Ik heb wel een globaal idee, maar hoe streng gaan ze zijn als er straks facturen afwijken? Dus hoe gedetailleerd wordt dit meestal gemaakt?
Bij ons (Florius) was het niet meer dan een Excel met bedragen per onderdeel. Deels gebaseerd op de meerwerkopties van de aannemer, deels (voorlopige) offertes en grotendeels op onze natte vinger. En dat was genoeg voor ze :)
Members only: meerwerkspecificatie florius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
Patox schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:41:
Bij Triodos was een door mij ondertekende excel overzicht met grove bedragen genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 22:34
wortelsoft schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:18:
[...]

Bij Triodos was een door mij ondertekende excel overzicht met grove bedragen genoeg.
Hier hetzelfde bij ABN Amro. Ik heb een excel sheet gemaakt met de optie code, optie omschrijving en prijs. Dit was voldoende.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Vandaag hdden we de voorschouw, over 2 weken wordt de woning opgeleverd. We kwamen erachter dat er een flinke lekkage aanwezig is in de badkamer op de eerste etage. Plafond van Wc beneden en de meterkast inclusief alle bekabeling en groepenkasten waren natAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0_SIesMAd-9swmsG3rz5shxudk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8HzVQqopHynvPdKVXNSPcwK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0on2sswG2Pn8-Zt3tEAGHCs3I4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kygq8byV81fSuQVznwJGk7pa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUJNN9NDvGg3K7OH4l8zZG_JIDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJVszYRwaoJRJuYyjzPVQmR1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APKDrDxa-XcKlXjNReI3rOyr-dg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkuKhjR45cdaghuhW2CUQmii.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-06 15:22
Ik meld mij hier ook, we hebben nog slechts een optie maar acht de kans groot dat we er voor gaan.
Members only:

Wat mij tot nu toe tegenvalt is de respons vanuit de bouwer. We hebben n.a.v. het eerste gesprek en het doornemen van alle relevante stukken (tekeningen, plattegronden, TO, akte van levering) een twintigtal vragen gedropt bij de makelaar, nu exact 4 weken geleden. Deze zijn deels beantwoord, maar de vragen die de aannemer moet beantwoorden staan nog open. Een aantal daarvan lijkt ons heel simpel te beantwoorden, maar er zitten bijvoorbeeld ook fouten (inconsistenties) in de tekeningen die we eerst verhelderd willen hebben. 1e paal gaat waarschijnlijk pas 2e kwartaal 2022 de grond in, maar ze nemen naar onze mening wel erg veel tijd. Vooral bij vrouwlief komt er wat ongeduld om de knoop door te hakken.

Verder nog een vraag: wat is jullie ervaring met het meenemen van de keuken en sanitair door de bouwer? En dan specifiek bij BAM (ofwel Homestudios): hoe is hun prijsstelling en hebben jullie daar kunnen vinden/krijgen wat je zocht? Als voordeel wordt soms gezien dat dit je tijd scheelt na oplevering van de woning, maar is het in de praktijk niet zo dat de woning bij keuze voor casco keuken/sanitair gewoon eerder wordt opgeleverd? Voor sanitair denk ik dat we er nog wel uit zouden kunnen komen, maar v.w.b. de keuken zie ik één groot bezwaar, en dat is de recirculatieafzuigkap. Had al begrepen dat de aannemer echt geen extra gat in de gevel gaat maken voor een echte afzuigkap omdat het WTW systeem daardoor verstoord zou worden, en de verkopend makelaar waarschuwde ons ook meteen voor het vervallen van de garantie voor dat deel van de woning (ik denk dat ze de desbetreffende gevel bedoelt) als we die zelf (laten) doorboren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
assassin85 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:09:
Vandaag hdden we de voorschouw, over 2 weken wordt de woning opgeleverd. We kwamen erachter dat er een flinke lekkage aanwezig is in de badkamer op de eerste etage. Plafond van Wc beneden en de meterkast inclusief alle bekabeling en groepenkasten waren nat[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Pfff, dan zakt de moed je toch ook in de schoenen...
Is 2 weken wel haalbaar dan? Lijkt me dat ze daar nog flink wat herstelwerk aan hebben

[ Voor 9% gewijzigd door Tinuz___ op 25-10-2021 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 22:34
Tinuz___ schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:17:
Ik meld mij hier ook, we hebben nog slechts een optie maar acht de kans groot dat we er voor gaan.

***members only***

Wat mij tot nu toe tegenvalt is de respons vanuit de bouwer. We hebben n.a.v. het eerste gesprek en het doornemen van alle relevante stukken (tekeningen, plattegronden, TO, akte van levering) een twintigtal vragen gedropt bij de makelaar, nu exact 4 weken geleden. Deze zijn deels beantwoord, maar de vragen die de aannemer moet beantwoorden staan nog open. Een aantal daarvan lijkt ons heel simpel te beantwoorden, maar er zitten bijvoorbeeld ook fouten (inconsistenties) in de tekeningen die we eerst verhelderd willen hebben. 1e paal gaat waarschijnlijk pas 2e kwartaal 2022 de grond in, maar ze nemen naar onze mening wel erg veel tijd. Vooral bij vrouwlief komt er wat ongeduld om de knoop door te hakken.

Verder nog een vraag: wat is jullie ervaring met het meenemen van de keuken en sanitair door de bouwer? En dan specifiek bij BAM (ofwel Homestudios): hoe is hun prijsstelling en hebben jullie daar kunnen vinden/krijgen wat je zocht? Als voordeel wordt soms gezien dat dit je tijd scheelt na oplevering van de woning, maar is het in de praktijk niet zo dat de woning bij keuze voor casco keuken/sanitair gewoon eerder wordt opgeleverd? Voor sanitair denk ik dat we er nog wel uit zouden kunnen komen, maar v.w.b. de keuken zie ik één groot bezwaar, en dat is de recirculatieafzuigkap. Had al begrepen dat de aannemer echt geen extra gat in de gevel gaat maken voor een echte afzuigkap omdat het WTW systeem daardoor verstoord zou worden, en de verkopend makelaar waarschuwde ons ook meteen voor het vervallen van de garantie voor dat deel van de woning (ik denk dat ze de desbetreffende gevel bedoelt) als we die zelf (laten) doorboren.
Gefeliciteerd! Dat is bij ons op steenworp afstand :P

Geen ervaring met BAM, wel met een ander aannemer. Wij konden de keuken en sanitaire ruimtes via de projectleverancier regelen, mijn ervaringen:
- Keuken scherp geprijsd, maar onduidelijk welk merk. Ze voeren een eigen label. Na veel zoeken erachter gekomen dat het om Nobilia ging.
- Als de keuken er al in zit betekend het wel dat je geen vloer onder je keuken hebt en ook de wanden niet zijn afgewerkt achter de keukenkasten.
- Sanitaire ruimtes via de projectleverancier, erg prijzig, dus laten we casco opleveren.

Waarom vind je recirculatie een nadeel?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
c-nan schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:28:
[...]
Waarom vind je recirculatie een nadeel?
Gaat vroeger of later toch stinken, of je moet echt heel consequent filters en binnenwerk schoonhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:11

Osxy

Holy crap on a cracker

Tinuz___ schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:31:
[...]

Gaat vroeger of later toch stinken, of je moet echt heel consequent filters en binnenwerk schoonhouden
Dat is met afzuiging naar buiten niet echt anders. Recirculatie van nu is niet te vergelijken met jaren terug.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tinuz___ schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:31:
[...]

Dat geldt bijna voor alles. Ook voor je koffiezetapparaat en je vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Tinuz___ schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:19:
[...]

Pfff, dan zakt de moed je toch ook in de schoenen...
Is 2 weken wel haalbaar dan? Lijkt me dat ze daar nog flink wat herstelwerk aan hebben
Idd dat vraag ik me ook af. + laat je juist alles (badkamer) in de bouw doen zodat t goed gedaan wordt (denk je) en je achteraf niet met lekkages komt te zitten, krijg je dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
Osxy schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:33:
[...]

Dat is met afzuiging naar buiten niet echt anders. Recirculatie van nu is niet te vergelijken met jaren terug.
Ben wel benieuwd naar de innovaties op dit gebied dan, aangekoekt vet is in de loop der jaren i.i.g. weinig geëvolueerd ;)
Anoniem: 36835 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:34:
[...]

Dat geldt bijna voor alles. Ook voor je koffiezetapparaat en je vaatwasser.
Mwoah, niet echt vergelijkbare apparaten, mijn bonenmachine moet ik in de zomer wat vaker schoonmaken i.v.m. fruitvliegjes, maar geen last van luchtjes. En een vaatwasser is toch juist inherent schoon? Tenminste wel hoe wij hem gebruiken (spoel alles voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kupauw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-06 17:02
assassin85 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:09:
Vandaag hdden we de voorschouw, over 2 weken wordt de woning opgeleverd. We kwamen erachter dat er een flinke lekkage aanwezig is in de badkamer op de eerste etage. Plafond van Wc beneden en de meterkast inclusief alle bekabeling en groepenkasten waren nat[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aiii dat valt even tegen! Wij hebben morgen voorschouw en ook over 2 weken oplevering, hoop dat we niet tegen dit soort dingen aanlopen morgen.

Hebben ze wel kunnen aangeven of dit de oplevering in de weg kan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 25-10-2021 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Tinuz___ schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:17:

***members only***

Wij hebben ook een woning van BAM/AM gekocht. Is vrijwel hetzelfde als de woning die jullie in optie hebben. Je kan niks wijzigen aan de sanitair lay-out. Keuken is of van Bruynzeel of van Siematic afhankelijk van het project.

Wij gaan ook achteraf een gat in de gevel boren voor de afzuigkap. Je kan gewoon een keuken bestellen bij ze zonder afzuigkap. Dat de garantie vervalt op die muur is natuurlijk onzin (denk ik). Als er wat fout gaat aan die muur, moet je wel bewijzen dat het niet komt door je gat. Voorgevel is sowieso niet dragend, dus behalve lekkage kan er weinig mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Kupauw schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:16:
[...]

Aiii dat valt even tegen! Wij hebben morgen voorschouw en ook over 2 weken oplevering, hoop dat we niet tegen dit soort dingen aanlopen morgen.

Hebben ze wel kunnen aangeven of dit de oplevering in de weg kan staan?
Nee nog niet met zekerheid, voor nu laten ze de opleverdatum staan hoe t nu is en zodra ze weten of het herstel langer zal duren laten ze het me weten.

Ben alleen benieuwd of in het geval dat dit binnen de 2 weken hersteld wordt, mijn plafonds ook opgedroogd zullen zijn binnen 2 weken. Zo niet kan de stukadoor niet op tijd beginnen en loopt de hele planning spaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

@Tinuz___ Wij hebben de badkamer via de aannemer (projectleverancier) laten doen, kost je een duit maar gaf ons veel rust. Vooral omdat de gemiddelde aannemer/tegelaar/specialist maanden vantevoren al volgepland zit. Aangezien je definitieve opleverdatum pas laat bekend is, zijn we bang dat we daardoor teveel vertraging oplopen.

Keuken doen we via een ander bedrijf, ook hier vroeg de projectleverancier de hoofdprijs. Keukens zijn gelukkig sneller leverbaar en te zetten.

Die start bouw zou ik met een korrel zout nemen. De makelaar spiegelde dit veel rooskleuriger voor dan de praktijk. In ons geval zijn we er al een paar maanden overheen, zonder zicht op wanneer ze écht beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DogPatch06
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-06 09:55
Met het risico dat dit onderwerp al meerdere keren is besproken stel ik toch even mijn vraag. Vandaag hadden we een kijkdag en men is al begonnen met het aanleggen van de meterkast (nuts moet nog komen). Zie de volgende foto:

Members only:

Een vraag hierover:

Op de aardlekschakelaars van de verschillende groepen zie ik 40A staan. Betekent dit dat ik naar een 3x40a aansluiting ga en dus qua netbeheerderskosten fors duurder uit ga zijn? Of kan er straks ook een 3x25a aansluiting zijn met 40a aardlekschakelaars?

(Dit het stickertje fornuisgroep eigenlijk wel goed? Hoort die niet rechtsboven bij de blauwe groep te zitten die aan elkaar gesloten is?)

Members only:

PVOutput 3.7 kWp op ZO

Pagina: 1 ... 43 ... 351 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.