Een "behangklaar" muur en stucen alternatieven?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColtCZT
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-05 11:16
Hallo allen,

Naast dat je een "behangklare" wand kunt behangen, wat kun je hier nog meer mee?
En zijn er alternatieven voor stucken waar er geen behang op zit?

Ik wil bezuinigen op de € kosten maar wil wel een nette resultaat.

Ik twijfel in de behangklare kamer een dikke behang te plaatsen van minimaal 1 meter breed.
Tenzij er leuke alternatieven zijn?

[ Voor 21% gewijzigd door ColtCZT op 14-04-2021 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:02
Sauzen

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 10:31

Foamy

Fulltime prutser

Wat wij hebben gedaan: grotere gaatjes opvullen, hierna goede voorstrijk en daarna sauzen met roller met een heel klein beetje structuur. Je moet er van houden, maar door het kleine beetje structuur dat je aanbrengt zie je niks meer van de oneffenheden, etc.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColtCZT
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-05 11:16
Foamy schreef op woensdag 14 april 2021 @ 23:31:
Wat wij hebben gedaan: grotere gaatjes opvullen, hierna goede voorstrijk en daarna sauzen met roller met een heel klein beetje structuur. Je moet er van houden, maar door het kleine beetje structuur dat je aanbrengt zie je niks meer van de oneffenheden, etc.
Dank je wel man, dit is een goede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:05
Zoals @Foamy zegt. Heb het zelf ook mijn eerste woning gedaan. Stuccoed vond ik te duur en een sierpleister zoals spachtelputz is niet mijn ding.

Ik heb het zelf wel echter de tijd voor genomen om een muur echt goed vlak te krijgen. Gaten opvullen met een plamuurmes en muurvuller van Alabastine. Daarna heb ik de gehele muur geschuurd. Dit proces heb ik dan nog 1 of voor sommige muren 2 keer herhaald.

Zorg dat je een goed mondkapjes heb want het kan nogal stoffig worden. En om de oneffenheden goed te zien is een felle lamp zodat je de wand kan voorzien van strijklicht wenselijk.

Daarna zoals @Foamy zei een voorstrijk aanbrengen alvorens je gaat sausen.

Een oplossing die niet duur is maar wel veel tijds kost en gezien de stofbende die het wordt niet iets is wat je moet willen als je er al woont. Resultaat was wel dat de makelaar dacht dat we het hele huis gestuct hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 10:31

Foamy

Fulltime prutser

1107972 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 07:11:
Een oplossing die niet duur is maar wel veel tijds kost en gezien de stofbende die het wordt niet iets is wat je moet willen als je er al woont. Resultaat was wel dat de makelaar dacht dat we het hele huis gestuct hadden.
Oh ja, de stofbende was ik vergeten.. Maar inderdaad, deze stappenlijst. Kost je even wat tijd, maar het resultaat is prima aan te zien. Onze aannemer vroeg zich ik al af door wie we het hadden laten stuccen. ;)

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:07
Glasvliezen en daarna sauzen. Daarmee kun je een heel strak resultaat krijgen.

Wij hebben glasvlies dat aan 2 kanten al gesaust was in de fabriek. Na aanbrengen nog 1 maal sauzen en je hebt een strak resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Glasvezel is een optie of renovlies, afhankelijk van de staat van de muren (bij renovlies zie je álle oneffenheden terug, glasvezel verhult een hoop)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36
Combi van hierboven beschreven
Eerst gaatjes vullen.
Stofvrij maken
Voorstrijk glasvezel behang
Glasvezel zonder structuur aan brengen. (is duurder dan die met structuur, maar mooi glad resultaat).
1 of 2x verven. (perfection van praxis is relatief goedkoop en dekt goed!)

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
Als het een huurhuis betreft en je twijfelt over je verblijfsduur zou ik niet gaan voor glasvezelbehang, maar zoals al gezegd gaatjes vullen met albastine, schuren en sauzen.

Ik zou juist kijken of er ergens een goede aanbieding flexa powerdek is. Zelfs op een pasgestucte muur dekte dat bij mij in een keer. Kan je voor minder dan 50 euro al meerdere kamers doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:45

QuattroNL

It is I.

Glasvezelbehang is niet supergoedkoop.
Als de muur al redelijk strak is dan zou ik 'm (na de eventuele gaatjes dicht en gladgemaakt te hebben) voorstijken en sauzen. Idd met een lichte structuur erin, zie je zo goed als geen oneffenheid meer.
De gesauzde muur kan je eventueel daarna nog verven.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Let er wel op dat structuurverf een vrij ruwe afwerking geeft wat in bepaalde kamers, zoals een kinderkamer, geen fijn resultaat is. Het kan een schurend effect hebben als je er tegenaan komt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:23
Als je houdt van een "industriele look" :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:17

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Je kan de muur ook compleet inrollen met behanglijm ipv met dure voorstrijk. Dat isoleert ook alle rare plekken en isoleert de muur zodat de aanzuigende werking verdwijnt. Het toepassen van behanglijm werkt ook bij vlekken op plafond die bruine plekken hebben door oude waterschade.

[ Voor 24% gewijzigd door Nijl op 15-04-2021 10:15 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
com2,1ghz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:05:
[...]

Als je houdt van een "industriele look" :')
De vraag was om kosten te besparen :9

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

+1 voor renovlies. WIj hebben het ook. Het is veel fijner dan glasvezel en werkt heel erg strak af. Ziet er uit alsof het gestuct is. Rollen van 1 meter breed dus verwerk je ook vrij snel, verder is verwerking nt als die van glasvezelbehang, dus muur inlijmen en dan er tegenaan.

Qua gebruik evt voorstrijkmiddel: daar kun je ook goedkope tex voor gebruiken. Echte voorstrijk is duur, en als de muur niet teveel zuigt ben je met tex ook prima uit de voeten en voor een hel stuk minder :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:38
Stucpasta is vrij gemakkelijk zelf aan te brengen (met een goed plamuurmes), en een goed resultaat te verkrijgen op een behangklare muur. Als het droog is, even schuren, dan verven. De stucpasta is niet supergoedkoop in vergelijking met roodband, maar goed zelf te doen. Kost wel wat tijd om netjes zelf aan te brengen, maar je zit niet met zo'n lange droogtijd als met echte stuc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:39
Ik zou de muur pleisteren. Dat stelt echt niets voor. Een zak pleister en een pleistermes zijn echt niet duur en dan kan je zelf je muur van behangklaar naar sausklaar afwerken. Dan krijg je hem superstrak (mits netjes gestuct is). Even met een beetje schuurpapier er over, voorstrijken (met verdunde, goedkope latex) en dan afwerken zoals je wilt.
Succes met de klus!

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco_Dijk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:47
Bij mijn recente verbouwing (nieuwe vloer en wanden) kwam toen ik de plinten van de muur af trok ook een hele lading stuc mee.

Ik heb dit opgelost door bij de bouwmarkt een zak Fix & Finish te halen. Zelf mixen en aanbrengen met een plamuurmes is een fluitje van een cent (Kosten F&F + plamuurmessen +- 25 euro).

Daarna de muren opgeschuurd met een schuurblok en relatief fijn schuurpapier +-180k (Kosten +- 10 euro)

Vervolgens met kwaliteitsverf (in mijn geval Sikkens Alphatex SF) en goede rollers aan de slag gegaan. Note: Gebruik kwaliteits-schilderstape voor een mooi strak resultaat. Wij hebben 2 lagen verf aangebracht. (Kosten +- 200 euro).

Ik heb alle wanden van mijn woonkamer + 2 slaapkamers kunnen realiseren voor minder dan 250 euro aan materiaal. Wanneer vrienden op bezoek komen vragen ze regelmatig welke stukadoor of schilder we deze job hebben laten uitvoeren :).

edit = typo

[ Voor 3% gewijzigd door Marco_Dijk op 15-04-2021 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:32
Renovlies idd.. fijner voor je handen en beter te bewerken dan glaswol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Marco_Dijk schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:51:
Bij mijn recente verbouwing (nieuwe vloer en wanden) kwam toen ik de plinten van de muur af trok ook een hele lading stuc mee.

Ik heb dit opgelost door bij de bouwmarkt een zak Fix & Finish te halen. Zelf mixen en aanbrengen met een plamuurmes is een fluitje van een cent (Kosten F&F + plamuurmessen +- 25 euro).

Daarna de muren opgeschuurd met een schuurblok en relatief fijn schuurpapier +-180k (Kosten +- 10 euro)

Vervolgens met kwaliteitsverf (in mijn geval Sikkens Alphatex SF) en goede rollers aan de slag gegaan. Note: Gebruik kwaliteits-schilderstape voor een mooi strak resultaat. Wij hebben 2 lagen verf aangebracht. (Kosten +- 200 euro).

Ik heb alle wanden van mijn woonkamer + 2 slaapkamers kunnen realiseren voor minder dan 250 euro aan materiaal. Wanneer vrienden op bezoek komen vragen ze regelmatig welke stukadoor of schilder we deze job hebben laten uitvoeren :).

edit = typo
Goede tip, ik ga dit eens proberen bij mij in de hal of boven (minder erg als het mislukt :p ) en ook stof is daar niet zo erg omdat er geen meubelen staan.

Ik moet ook nog twee gaten in het plafond dichtsmeren (verwijderde leidingen). Dat kan misschien ook wel op deze manier.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donool
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:56
Ik heb thuis recent renovlies aangebracht en ben hier erg over te spreken. De oneffenheden in de muur zie je wel erg goed dus daar moet je vooraf wel iets aan doen.
Daarna Sikkens Alpha Projecttex aangebracht en het ziet er weer superstrak uit.

Succes met de klus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:30
Ik heb indertijd op mijn behangklare wanden laten spack spuiten, ook omdat ik stuccen te duur vond.
Het fijne is dat het binnen no-time gedaan kan worden je de korrelgrofte kan kiezen en voor een fractie van de prijs ten opzichte van stuccen.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:32
Wij hebben van een bevriende stucadoor (maar kun je ook huren bij de boels) een schuurlans geleend om de muren te schuren. Het was vrij netjes behangklaar, dus zijn met een plamuurmes de groffe gaatjes langs gegaan om te vullen, schuren, voorstrijken, sauzen.

Spack spuiten vind ik de meest jammere kostenbesparing voor een hagelnieuwe woning, maar dat is smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:41
ColtCZT schreef op woensdag 14 april 2021 @ 23:25:
Hallo allen,

Naast dat je een "behangklare" wand kunt behangen, wat kun je hier nog meer mee?
En zijn er alternatieven voor stucken waar er geen behang op zit?

Ik wil bezuinigen op de € kosten maar wil wel een nette resultaat.

Ik twijfel in de behangklare kamer een dikke behang te plaatsen van minimaal 1 meter breed.
Tenzij er leuke alternatieven zijn?
Los van de kosten ben ik van mening dat je ook even moet kijken wat je op termijn met de muren wilt.
Zelf heb ik de bovenverdieping laten stuccen met een grove stuc. Allemaal leuk en aardig tot je er iets mee wilt. Behangen kan niet, verf loopt onder de tape door bij het verven, muurstickers willen niet plakken, etc.

Bedenk dus wat je met je muur wilt, voor je een afwerking kiest (grof of glad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Onze muren zagen er vrij goed uit van uit de bouw. (behang klaar). Wij hebben de gaatjes gevuld met een vuller of fix & finish en bij de gips wanden met gips vuller. Daarna geschuurd met een goedkope schuurmuis met een schuurgaasje erop en een bouwstofzuiger. Een schuurgaasje gaat veel langer mee dan schuurpapier en is speciaal bedoeld voor muren. We hebben 2 goedkope schuurmachines versleten. Mondkap en oordoppen is een must. De gips wanden moet je echt heel licht schuren, anders krijg je allemaal gaatjes door de luchtbellen die er in zitten.

Daarna voorstrijk en 2x goede latex verf.
De extra schrobvaste verf van de Hornbach beviel erg goed. In de keuken hebben we schrobvaste verf van Sikkens gebruikt. Deze verf van Sikkens wordt echt hard en is echt schrobvast en tot nu toe nog geen vlekken. Ideaal spul.

Zou ik het nog een keer doen op deze manier? Nee, nooit meer!!!
We zijn 3 weken bezig geweest met de muren. Het resultaat is super, maar wat een verschrikkelijk werk. Ik ben gek op klussen, maar dit ga ik nooit meer doen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hein
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-08 19:32
Marco_Dijk schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:51:

edit = typo
Bovenstaande heb ik ook gedaan, maar dan in een jaren 30 woning. De vorige bewoners hebben alles behangen, niet mijn ding dus alles eraf getrokken. Daaronder zat de originele pleisterlaag, met scheuren etc. Slechte pleister afsteken / afkloppen, opvullen met F&F voor kleine putjes en scheurtjes , roodband voor de grote gaten. Daarna nog afwerken met stucpasta uit de emmer, door het bindmiddel geeft dat net een strakkere afwerking. Daarna voorstrijk en verven met een matte muurverf (Alphatex is idd prima, ik had Veveo). Kijk vooral even naar strijklicht want dat is het grote demasqué.

Voordeel is dat het de portemonnee niet gaat protesteren maar het is een berg werk. Vooral het schuren tussen het aanbrengen van de lagen. Denk dagen i.p.v. uren...

Zou ik het nog eens doen?

Nee
Pagina: 1