-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
27 / 9.77 = 2,76 m3Termy schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 02:03:
[...]
Uiteraard maakt dat uit. Nogal wat meer warmteverlies in een grote tweekapper dan een klein appartement. 27 kWh met dit weer, die binnentemperatuur en zo'n groot huis met veel ongedeelde muur lijkt me heel netjes. Je kunt het altijd in het grote L/W topic checken maar ik zou me geen zorgen maken. 27 kWh is het energieequivalent van ongeveer 4 kuub gas
. Kan je nagaan hoe hoog je COP moet zijn om zo weinig stroom te verbruiken.
Hier sta ik te trappelen om de verhuizen naar ons in aanbouw zijnde tweekapper. Maandg 13kWh en 13,7m2 gasLupadi schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 00:01:
We zijn van de zomer verhuisd dus zitten nu in onze eerste winter, ik moet een beetje wennen aan de (lucht/water) warmtepomp en heb nog niet zo veel zich op of het verbruikt normaal is.
In de afhgelopen 24 uur heeft hij 27 kWh verbruikt voor alleen verwarmen van het huis, dat voelt als veel met benden 21 en boven 18-19 graden tegelijkertijd hadden we hiervoor een jaren 30 woning op gas waar we ook veel gas verstookte met soortgelijk weer 😅. Er valt vast nog wel wat te optimaliseren maar ben even benieuwd hoe de ervaringen van andere zijn en of ik de monteur toch nog maar een keer langs moet laten komen, of zelf met instellingen ga spelen
Oja het is een 2 kapper van 192m2 als dat nog uitmaakt
Prima verbruik.Lupadi schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 00:01:
We zijn van de zomer verhuisd dus zitten nu in onze eerste winter, ik moet een beetje wennen aan de (lucht/water) warmtepomp en heb nog niet zo veel zich op of het verbruikt normaal is.
In de afhgelopen 24 uur heeft hij 27 kWh verbruikt voor alleen verwarmen van het huis, dat voelt als veel met benden 21 en boven 18-19 graden tegelijkertijd hadden we hiervoor een jaren 30 woning op gas waar we ook veel gas verstookte met soortgelijk weer 😅. Er valt vast nog wel wat te optimaliseren maar ben even benieuwd hoe de ervaringen van andere zijn en of ik de monteur toch nog maar een keer langs moet laten komen, of zelf met instellingen ga spelen
Hier 20.5 grd beneden, boven 18.5-19, 2 kapper rond de 175m2.
Ventilatie is altijd heel lastig aan te passen. Grote kans dat de toegepaste WTW unit maar net voldoet voor de huidige ruimtes.N1ckk schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:35:
[...]
Ja daar dacht ik ook aan, gewoon aan de "buitenmuur" van die binnenmuur zoals de rode vlakken. En zou je dan naast aanvoer ook lucht afvoer doen? Tussenmuren komen nog en andere verdiepingen hebben dat ook niet allemaal.
[Afbeelding]
Aanvoer van verse lucht gaat via de slaapkamers en woonkamer, afvoer via toilet, badkamer en (hopelijk voor jou) de technische ruimte, hoewel er daar nu geen ingetekend staat.
Om van die ombenoemde ruimtes verblijfsruimtes te maken moet je dus verse lucht aanvoeren en dat moet zo ver mogelijk van de afvoer vandaan. De huidige getekende plekken in de muur zouden daarvoor op zich geschikt zijn. beter zou aan de andere kant van de ruimte zijn, maar dat wordt heel lastig.
Wat je moet aanleggen is dus een buis die door de muur gaat, met een aanvoerventiel in beide ruimtes. De afvoer moet dan onder de deur van de TR door weer terug gaan, dus in de TR moet je dan een afvoer realiseren. De deur moet je misschien wat inkorten aan de onderkant.
En inderdaad, dan moet je je installatie opnieuw in laten regelen. De nieuwe aanvoerventielen moeten namelijk afgesteld worden samen met alle andere, zodat er voldoende debiet is.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Nee, die 9,77 haalt geen enkele Nederlandse CV ketel. Eerder 8,5, dus 3,2 m3 gas.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
In mijn geval 195 m2 vrijstaand een verbruik van 45 kWh per dag deze dagen en dat is een perfect functionerend systeem, met een SCOP van 5. Dus niet druk over maken. Deze dagen hebben de warmtepompen het nu eenmaal heel zwaar, maar daar kunnen ze tegen.Lupadi schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 00:01:
45 voor alleen je warmtepomp? totaal komen wij ook wel rond de 40-45 uit op het moment,Blihi schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:30:
[...]
In mijn geval 195 m2 vrijstaand een verbruik van 45 kWh per dag deze dagen en dat is een perfect functionerend systeem, met een SCOP van 5. Dus niet druk over maken. Deze dagen hebben de warmtepompen het nu eenmaal heel zwaar, maar daar kunnen ze tegen.
nog even terug gekeken en onze jaren 30 woning verbruikte we in deze periode 7-10m3 gas per dag in vergelijking is het dan zelfs weinig!
Edit:
Wel fijn al deze reacties! heb er nu een wat beter gevoel bij
[ Voor 12% gewijzigd door Lupadi op 07-01-2026 09:11 ]
Ze zijn de spots vergeten bij ons in de woonkamer, ik wil die nu nog wel laten aanbrengen.
Idee is om dit over de lengte te doen, dus in 1 plaats en dan in de hele lengte en dus niet over platen verdeeld.
- The Neo and Only -
In de technische ruimte zag ik tijdens de bezichtigingen wel meerdere buizen naar buiten lopen, maar ik geloof best dat dit wel goed zit - het is een grote aannemerspartij immers... Fingers crossed. Ik ga even aankijken hoe het daar is zonder en als ik besluit het aan te passen, dan zoek ik een professional erbij die hier goed advies kan geven en evt. de apparatuur opnieuw kan inregelen.Blihi schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:57:
[...]
Ventilatie is altijd heel lastig aan te passen. Grote kans dat de toegepaste WTW unit maar net voldoet voor de huidige ruimtes.
Aanvoer van verse lucht gaat via de slaapkamers en woonkamer, afvoer via toilet, badkamer en (hopelijk voor jou) de technische ruimte, hoewel er daar nu geen ingetekend staat.
Om van die ombenoemde ruimtes verblijfsruimtes te maken moet je dus verse lucht aanvoeren en dat moet zo ver mogelijk van de afvoer vandaan. De huidige getekende plekken in de muur zouden daarvoor op zich geschikt zijn. beter zou aan de andere kant van de ruimte zijn, maar dat wordt heel lastig.
Wat je moet aanleggen is dus een buis die door de muur gaat, met een aanvoerventiel in beide ruimtes. De afvoer moet dan onder de deur van de TR door weer terug gaan, dus in de TR moet je dan een afvoer realiseren. De deur moet je misschien wat inkorten aan de onderkant.
En inderdaad, dan moet je je installatie opnieuw in laten regelen. De nieuwe aanvoerventielen moeten namelijk afgesteld worden samen met alle andere, zodat er voldoende debiet is.
Had je daar ook het zelfde stookgedrag en comfort niveau? 7-10 kub gas is niet schrikbarend veel op dit soort dagen.Lupadi schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:02:
[...]
45 voor alleen je warmtepomp? totaal komen wij ook wel rond de 40-45 uit op het moment,
nog even terug gekeken en onze jaren 30 woning verbruikte we in deze periode 7-10m3 gas per dag in vergelijking is het dan zelfs weinig!
Mijn label A 1990 huisje gaat ook zo ~5kub + 5-10kWh doorheen met enkel 19 graden overdag woonkamer/badkamer en kantoor verwarmen met airco....En de slaapkamer is nu een aangename 12 graden
Ik denk dat een bodemwarmtepomp (water/water) het een stuk beter doet deze periode, WTW zal ook een significant verschil maken. Voordeel is dat stroom niet zo duur is...Mijn ouders verbruiken nu met de gehele woning + warmtepomp zo'n 40kWh waar het voorheen met de CV waarschijnlijk zo'n 10 kub gas + 10kWh zou zijn geweest.
Ik heb het even opgezocht. Op 4 januari 59 kWh(E) voor alleen de WP, op 5 januari 53 kWh(E) voor alleen de WP.Lupadi schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:02:
[...]
45 voor alleen je warmtepomp? totaal komen wij ook wel rond de 40-45 uit op het moment,
Op jaarbasis verbruikt de WP 3,400 kWh(E), waarvan 650 kWh(E) voor warm water, 450 kWh(E) voor koelen en de rest, 2,300 kWh(E), voor verwarmen.
De warmtebehoefte voor verwarming van de woning is zo'n 11,000 kWh(T) op jaarbasis (woning uit 2020, vergunning 2018, toen nog opgeleverd met CV ketel, maar die is in 2022 vervangen). Dat klopt met de 1,300 m3 gas per jaar die ik de eerste jaren nodig had. De SCOP voor verwarmen komt daarmee in 2025 uit op 4.8.
De koelbehoefte is oplopend, van 2,400 kWh(T) warmte in 2022 tot 3,530 kWh(T) in 2025. Voor koelen is de SEER 7.8.
Voor warm water is zo'n 2,100 kWh(T) per jaar nodig. De SCOP daarvan zit dus iets boven de 3.2. Die wordt omlaag gehaald door de wekelijkse legionella-run die voor een groot deel met het elektrisch element gaat.
In bovenstaand is (E) elektrisch en (T) thermisch. Dat kun je alleen meten als je een warmtemeter in je systeem hebt (en dat is meestal niet het geval). Soms meet de WP het zelf ook, maar dat is meer een ruwe schatting.Edit:
Wel fijn al deze reacties! heb er nu een wat beter gevoel bijer valt vast nog wel wat te optimaliseren maar daar ga ik dan nu niet hard bovenop zitten
Het lijkt veel verbruik, maar dat is logisch in december en januari. Vroeger zou je ook veel gas verstoken, alleen merkte je dat niet omdat niemand naar de gasmeter keek. Daarnaast is het effect bij een warmtepomp dubbel: 1 m3 gas is 8.5 kWh(T) thermisch dus, ongeacht hoe koud het buiten is. Bij een WP is dat niet zo. 1 kWh(E) stroom levert 's winters 3 kWh(T) op en 's zomers 5 kWh(T).
Gemiddeld genomen zou je bij een goed werkende warmtepomp verwachten dat je nu 2 keer zoveel kWh(E) stroom gebruikt als dat je vroeger m3 gas verbruikte. Dus 1 m3 gas = 2 kWh(E) op jaarbasis (maar niet op maandbasis).
Wat je met een warmtepomp vooral niet moet doen is:
- Nachtverlaging instellen: Stel iedere ruimte in zoals je hem het liefste hebt en laat het daarbij. ga geen programma's instellen!
- Vakantie-verlaging bij vakanties in de winter. Het weer opwarmen van de woning kost meestal veel meer energie dan warmhouden en als je pech hebt is de WP zo gekozen dat het opwarmen helemaal niet snel genoeg meer lukt.
Hier gisteren een verbruik van 42 kwh voor het hele huis, dus inclusief boiler, koken etc.Blihi schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:30:
[...]
In mijn geval 195 m2 vrijstaand een verbruik van 45 kWh per dag deze dagen en dat is een perfect functionerend systeem, met een SCOP van 5. Dus niet druk over maken. Deze dagen hebben de warmtepompen het nu eenmaal heel zwaar, maar daar kunnen ze tegen.
Alleen ex auto laden, die wil ik met deze dagen wel voorverwarmd voor de deur hebben staan.
Het verbruik is even schrikken als je van een huis komt met CV maar als ik terugkijk is het qua kosten goed te doen en is het huis heerlijk comfortabel.
Je merkt wel dat de warmtepomp met deze dagen eigenlijk continue wel aanstaat, gelukkig staat hij een beetje in de luwte, sneeuwt dus niet helemaal vol .
Vrijstaand, 250 M², alle ruimtes worden verwarmd om het bouwvocht eruit te krijgen.
Het liefst slaat hij helemaal nooit af. Hij zou 24 uur continu moeten draaien. Wel zal elke WP in dit weer zo'n beetje elke 45 minuten een ontdooi-cyclus draaien.FabianGTI schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:01:
[...]
Hier gisteren een verbruik van 42 kwh voor het hele huis, dus inclusief boiler, koken etc.
Alleen ex auto laden, die wil ik met deze dagen wel voorverwarmd voor de deur hebben staan.
Het verbruik is even schrikken als je van een huis komt met CV maar als ik terugkijk is het qua kosten goed te doen en is het huis heerlijk comfortabel.
Je merkt wel dat de warmtepomp met deze dagen eigenlijk continue wel aanstaat, gelukkig staat hij een beetje in de luwte, sneeuwt dus niet helemaal vol .
Vrijstaand, 250 M², alle ruimtes worden verwarmd om het bouwvocht eruit te krijgen.
Hie draaide hij gisteren:Blihi schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:40:
[...]
Het liefst slaat hij helemaal nooit af. Hij zou 24 uur continu moeten draaien. Wel zal elke WP in dit weer zo'n beetje elke 45 minuten een ontdooi-cyclus draaien.
[...]
3 uur heet water
2 uur uit (themostaat was happy [Geen master master meer maar gewoon master en stooklijn aanpassen aan gemiddelde temp van de woonruimtes met Home Assistant])
19 uur verwarmen.
Totaal verbruik gisteren 16.22 kWh alleen de warmtepomp. voor een tussenwoning uit 24.
Ik vermoed dat de buren nu ook 24/7 stoken alleen met hun master-master regeling zal hun COP lager en stroomverbruik een stukje hoger liggen aangezien de koudste kamer een piepkleine zone is die eigenlijk 24/7 30 graden+ water nodig heeft om warm te blijven. (drive in woning op de BG een klein kantoor dat niet kan opboksen tegen de andere 2 verdiepingen die 3 maal zo groot zijn)
Al met al iedere 41 min een defrost en hij staat op het platte dak in open weer. Mij hoor je niet echt klagen over hoe het hier warm blijft.
Betreft een bodem warmtepomp van Nibe, WTW is een Orcon, CO2 gestuurd.
Gemiddeld 9kWh/dag voor de warmtepomp en WTW/MV gecombineerd.
![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 07-01-2026 13:47 ]
Kleine kanttekening hierbij, warmtepompen werken efficienter als ze een lagere watertemperatuur moeten bereiken in het verwarmingscircuit en als het buiten warmer is. Dat maakt het moeilijk om in te schatten of nachtverlaging goed of slecht is: als je 's nachts minder verwarmt, heb je een hogere watertemperatuur nodig overdag (= slecht), maar verwarm je wel meer als het relatief warm is buiten (=goed).Blihi schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:22:
Wat je met een warmtepomp vooral niet moet doen is:
- Nachtverlaging instellen: Stel iedere ruimte in zoals je hem het liefste hebt en laat het daarbij. ga geen programma's instellen!
- Vakantie-verlaging bij vakanties in de winter. Het weer opwarmen van de woning kost meestal veel meer energie dan warmhouden en als je pech hebt is de WP zo gekozen dat het opwarmen helemaal niet snel genoeg meer lukt.
Ter illustratie, een Mitsubishi 6kW heeft een COP van 3.6 bij 25° verwarming, -7° buiten, versus 3.75 bij 35° verwarming, 2° buiten.
Daarnaast heeft nachtverlaging wel twee voordelen: je huis zal 's nachts minder warmteverlies hebben (lager temperatuursverschil binnen-buiten, vooral relevant als je huis niet super top geisoleerd is) en als je niet 100% kan salderen kan je overdag gebruik maken van eventuele zonnestroom.
Veel warmtepompen hebben ook een vakantiewerking, die je toelaat om de temperatuur te laten zakken als je weg bent en dan twee dagen op voorhand terug begint te verwarmen. Als dat geleidelijk genoeg gebeurt bespaar je daar echt wel stroom mee als je een week of twee weg bent.
Klopt, de efficientie hangt af van de T-lift, ofwel het verschil tussen de buitentemperatuur en de benodigde watertemperatuur.Danferno schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:08:
[...]
Kleine kanttekening hierbij, warmtepompen werken efficienter als ze een lagere watertemperatuur moeten bereiken in het verwarmingscircuit en als het buiten warmer is. Dat maakt het moeilijk om in te schatten of nachtverlaging goed of slecht is: als je 's nachts minder verwarmt, heb je een hogere watertemperatuur nodig overdag (= slecht), maar verwarm je wel meer als het relatief warm is buiten (=goed).
Een nieuwbouwhuis zal in de nacht nooit snel genoeg afkoelen om dit rendabel te maken. Je hebt op het koudste moment (6 uur 's ochtends) een hogere aanvoertemperatuur nodig om de woning op te warmen dan om de woning warm te houden. De "winst' tijdens het afkoelen wordt daarvoor volledig teniet gedaan.Ter illustratie, een Mitsubishi 6kW heeft een COP van 3.6 bij 25° verwarming, -7° buiten, versus 3.75 bij 35° verwarming, 2° buiten.
Daarnaast heeft nachtverlaging wel twee voordelen: je huis zal 's nachts minder warmteverlies hebben (lager temperatuursverschil binnen-buiten, vooral relevant als je huis niet super top geisoleerd is) en als je niet 100% kan salderen kan je overdag gebruik maken van eventuele zonnestroom.
Het stukje mbt zonnestroom klopt nu dat de salderingsregeling er af gaat, maar dan is een thuisaccu ook een mogelijkheid.
Alleen als je lang genoeg afwezig bent om de woning dusdanig te laten afkoelen dat deze stabiliseert. De warmte die je laat ontsnappen bij het afkoelen moet er weer terug in bij het opwarmen. Dat gebeurt met een lagere COP dan het op temperatuur houden (omdat de Ta hoger moet zijn). Dit heeft dus alleen zin als de woning echt langere tijd niet verwarmd hoeft te worden.Veel warmtepompen hebben ook een vakantiewerking, die je toelaat om de temperatuur te laten zakken als je weg bent en dan twee dagen op voorhand terug begint te verwarmen. Als dat geleidelijk genoeg gebeurt bespaar je daar echt wel stroom mee als je een week of twee weg bent.
Ruwweg moet je naar de temperatuur bij afkoelen kijken. Als je dat over tijd uitzet krijg je een grafiek met een soort elleboog. Waar het knikpunt zit is de sweetspot. Ben je langer weg dan dat, dan is afkoelen zinvol, anders niet.
's Winters is het grote probleem dat je niet weet hoe koud het aan het einde van de vakantie gaat zijn en voor je het weet maak je de fout dat de woning weer op moet warmen terwijl het buiten stervenskoud is en sneeuwt (zoals ik eind afgelopen week).
hij staat gelukkig bij ons redelijk beschut in het gangetje tussen de garage en het huis dus echt veel sneeuw/wind heeft hij gelukkig geen last van
ter illustrate ons energieverbruik van vandaag (ook duidelijk te zien is waar ik de wasmachine aan heb gezet, en waar de boiler ging opwarmen
het was vrijstaand en zeker niet, we hadden hem daar op 19 staan beneden en boven op standje “koelkast” was niet tegenop te verwarmen. verder heeft jaren 30 wel veel karakter Enzo...nooberke schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:07:
[...]
Had je daar ook het zelfde stookgedrag en comfort niveau? 7-10 kub gas is niet schrikbarend veel op dit soort dagen.
Mijn label A 1990 huisje gaat ook zo ~5kub + 5-10kWh doorheen met enkel 19 graden overdag woonkamer/badkamer en kantoor verwarmen met airco....En de slaapkamer is nu een aangename 12 graden![]()
Ik denk dat een bodemwarmtepomp (water/water) het een stuk beter doet deze periode, WTW zal ook een significant verschil maken. Voordeel is dat stroom niet zo duur is...Mijn ouders verbruiken nu met de gehele woning + warmtepomp zo'n 40kWh waar het voorheen met de CV waarschijnlijk zo'n 10 kub gas + 10kWh zou zijn geweest.
Hopelijk niet te beschut want dan gaat hij zijn uitgeblazen lucht hergebruiken en dat kan problemen opleveren.Lupadi schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:16:
hij staat gelukkig bij ons redelijk beschut in het gangetje tussen de garage en het huis dus echt veel sneeuw/wind heeft hij gelukkig geen last van
de ruimte tussen de garage en het huis is +- 3 meter en er is genoeg ruimte links en recht om zijn lucht kwijt te kunnen zou dus goed moeten gaanWolly schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:40:
[...]
Hopelijk niet te beschut want dan gaat hij zijn uitgeblazen lucht hergebruiken en dat kan problemen opleveren.
3 meter is bijzonder weinig, een Vaillant zou hier dus al niet passen.Lupadi schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:56:
[...]
de ruimte tussen de garage en het huis is +- 3 meter en er is genoeg ruimte links en recht om zijn lucht kwijt te kunnen zou dus goed moeten gaan

Welk type heb jij?
Vakantiemodus betekent dan ook niet dat je de WP helemaal uit zet. Je kan prima de stooklijn met 2 graden verlagen zodat je maar 19 graden behoud ipv 21. Hoef je de dag voordat je terugkomt alleen maar 2 graden bij te stoken, wat prima te doen is met een lage aanvoer temperatuur.Blihi schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:19:
[...]
Klopt, de efficientie hangt af van de T-lift, ofwel het verschil tussen de buitentemperatuur en de benodigde watertemperatuur.
[...]
Een nieuwbouwhuis zal in de nacht nooit snel genoeg afkoelen om dit rendabel te maken. Je hebt op het koudste moment (6 uur 's ochtends) een hogere aanvoertemperatuur nodig om de woning op te warmen dan om de woning warm te houden. De "winst' tijdens het afkoelen wordt daarvoor volledig teniet gedaan.
Het stukje mbt zonnestroom klopt nu dat de salderingsregeling er af gaat, maar dan is een thuisaccu ook een mogelijkheid.
[...]
Alleen als je lang genoeg afwezig bent om de woning dusdanig te laten afkoelen dat deze stabiliseert. De warmte die je laat ontsnappen bij het afkoelen moet er weer terug in bij het opwarmen. Dat gebeurt met een lagere COP dan het op temperatuur houden (omdat de Ta hoger moet zijn). Dit heeft dus alleen zin als de woning echt langere tijd niet verwarmd hoeft te worden.
Ruwweg moet je naar de temperatuur bij afkoelen kijken. Als je dat over tijd uitzet krijg je een grafiek met een soort elleboog. Waar het knikpunt zit is de sweetspot. Ben je langer weg dan dat, dan is afkoelen zinvol, anders niet.
's Winters is het grote probleem dat je niet weet hoe koud het aan het einde van de vakantie gaat zijn en voor je het weet maak je de fout dat de woning weer op moet warmen terwijl het buiten stervenskoud is en sneeuwt (zoals ik eind afgelopen week).
De grootste besparing zal het niet warmhouden van je warme water zijn. Een weekje niet warm houden zal toch wel iets aan erergie besparen.
Nachtverlaging zorgt er wel weer voor dat je overdag een warmere vloer hebt, wat wel zo lekker is als je er met sokken overheen loopt. Wij hebben overigens W/W WP, dus geen nachtverlaging, want de bron heeft geen temperatuurverschil tussen dag en nacht.
Nu ben ik extra jaloers op mensen met een water/water bodemwarmtepompSource90 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:45:
Dan valt het bij ons mee. Inmiddels 170m2 tweekapper.
Betreft een bodem warmtepomp van Nibe, WTW is een Orcon, CO2 gestuurd.
Gemiddeld 9kWh/dag voor de warmtepomp en WTW/MV gecombineerd.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Om je te helpen met jaloers maken. Tweekapper uit 2024 van 157m2. Ons verbruik gisteren met een Itho Daalderop WPU 5G, en dat is een aan/uit warmtepomp dus er zullen vast nog wel zuinigere zijn.nooberke schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:00:
[...]
Nu ben ik extra jaloers op mensen met een water/water bodemwarmtepomp![]()
|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||
Dat is precies waar ik het over heb. Dat "even twee graden erbij" kan stiekem veel meer energie kosten dan het zou hebben gekost om de woning warm te houden. Ik snap dat je me niet wil geloven, maar ik heb jaren aan meetdata uit de eigen woning om dit cijfermatig te onderbouwen.Z___Z schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:09:
[...]
Vakantiemodus betekent dan ook niet dat je de WP helemaal uit zet. Je kan prima de stooklijn met 2 graden verlagen zodat je maar 19 graden behoud ipv 21. Hoef je de dag voordat je terugkomt alleen maar 2 graden bij te stoken, wat prima te doen is met een lage aanvoer temperatuur.
Het opwarmen van de woning, ook al is het maar 2 graden, kost onevenredig veel energie en is dus alleen zinvol als je echt lange tijd kunt stoppen met verwarmen van de woning. Hoe lang "lange tijd" precies is, hangt van de woning af, maar je kunt er de donder op zeggen dat bij een moderne nieuwbouwwoning een week niet voldoende is.
Relatief gezien is warm water maar een fractie van de totale behoefte, maar uiteraard, niet warm houden bespaart iets. Die warmte moet er later alsnog in, maar dat is dan wel efficienter, omdat het efficienter is om koud water ver op te warmen dan steeds lauw water een stukje. Juist daarom is 1 SWW run per dag ook efficienter dan SWW steeds te laten reageren op elk verbruik.De grootste besparing zal het niet warmhouden van je warme water zijn. Een weekje niet warm houden zal toch wel iets aan erergie besparen.
Je zult het temperatuurverschil niet kunnen voelen tussen een vloer die egaal op temperatuur gehouden wordt om de woning warm te houden en een vloer die steeds afkoelt en opwarmt, tenzij je dat met veel te hoge aanvoertemperaturen gaat doen, waarbij je dus weer heel inefficient gaat stoken.Nachtverlaging zorgt er wel weer voor dat je overdag een warmere vloer hebt, wat wel zo lekker is als je er met sokken overheen loopt. Wij hebben overigens W/W WP, dus geen nachtverlaging, want de bron heeft geen temperatuurverschil tussen dag en nacht.
Dit lijkt me helemaal niet gek. Die pieken om de 45 minuten zijn defrosts, dat klopt wel. Als hij om de 10 minuten afslaat klopt het inderdaad niet. Heb je toevallig een Honeywell thermostaat? Dan zou het 12 minuten moeten zijn, want dat is de standaard bij hun en nee, dat is inderdaad niet hoe het hoort.Lupadi schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:16:
Hmm toch voor de zekerheid nog maar even een mailtje gestuurd naar de installateur, echt continue draaien doet hij namelijk niet hij lijkt nog wel behoorlijk te pendelen, heb er best even naast gestaan (iets met sneeuwpoppen maken) en hij lijkt elke 10 minuten af te slaan even stil te staan en dan weer te gaan draaien
ter illustrate ons energieverbruik van vandaag (ook duidelijk te zien is waar ik de wasmachine aan heb gezet, en waar de boiler ging opwarmen)
[Afbeelding]
Eens. Alleen jammer dat de aannemers er niet aan willen. Ons huis was nog gepland met een CV ketel. De aannemer heeft wel een offerte gemaakt voor WTW en L/W warmtepomp.nooberke schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:00:
[...]
Nu ben ik extra jaloers op mensen met een water/water bodemwarmtepomp![]()
De meerprijs voor type-D ventilatie met WTW was 4k. De meerprijs voor de warmtepompen 25k (L/W) of 30k (W/W), maar daar kwam nog 4k bij voor de vloerverwarming in plaats van radiatoren.
We hebben wel vloerverwarming laten aanleggen, maar verder dus gewoon de gasgestookte CV gehouden. Die heb ik bij oplevering direct ingesteld op een Ta van 35 graden, wat voor een CV ketel belachelijk laag is. Om dat voor elkaar te krijgen heb ik de fabrikant nog in huis gehad voor een software update, maar voordat de fabrikant met mij wilde praten moest ik eerst een online cursus doen. Ik heb dus een certificaat gehaald voor installeren van de Intergas XTreme
De CV ketel heeft twee jaar probleemloos gedraaid met een Ta van 35 graden. Daarna is hij er uit gegaan en heb ik voor minder dan 8k een L/W warmtepomp aangelegd (deels zelf, deels laten doen, want koelmiddelen mag je niet zelf aankomen). Leuk detail: de voedingskabel naar de WP is een 5x4mm2 YMvK-as kabel en die heb ik door de ongebruikte gasleiding getrokken. Dat past precies.
De CV ketel is op marktplaats gegaan en heeft toch nog 500 euro opgebracht.
Achteraf is het gewoon jammer dat aannemers zulke idiote meerprijzen rekenen voor sommige zaken, maar tegelijkertijd ben ik blij met de installatie zoals hij nu is. Ik heb er geen enkel vertrouwen in dat de installateur vanuit de bouw in staat zou zijn geweest dit aan te leggen. Die partij maakte werkelijk overal een zootje van.
Die meerprijs voor Type -D klinkt nog wel doenbaar!Blihi schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:03:
[...]
Eens. Alleen jammer dat de aannemers er niet aan willen. Ons huis was nog gepland met een CV ketel. De aannemer heeft wel een offerte gemaakt voor WTW en L/W warmtepomp.
De meerprijs voor type-D ventilatie met WTW was 4k. De meerprijs voor de warmtepompen 25k (L/W) of 30k (W/W), maar daar kwam nog 4k bij voor de vloerverwarming in plaats van radiatoren.
We hebben wel vloerverwarming laten aanleggen, maar verder dus gewoon de gasgestookte CV gehouden. Die heb ik bij oplevering direct ingesteld op een Ta van 35 graden, wat voor een CV ketel belachelijk laag is. Om dat voor elkaar te krijgen heb ik de fabrikant nog in huis gehad voor een software update, maar voordat de fabrikant met mij wilde praten moest ik eerst een online cursus doen. Ik heb dus een certificaat gehaald voor installeren van de Intergas XTreme![]()
De CV ketel heeft twee jaar probleemloos gedraaid met een Ta van 35 graden. Daarna is hij er uit gegaan en heb ik voor minder dan 8k een L/W warmtepomp aangelegd (deels zelf, deels laten doen, want koelmiddelen mag je niet zelf aankomen). Leuk detail: de voedingskabel naar de WP is een 5x4mm2 YMvK-as kabel en die heb ik door de ongebruikte gasleiding getrokken. Dat past precies.
De CV ketel is op marktplaats gegaan en heeft toch nog 500 euro opgebracht.
Achteraf is het gewoon jammer dat aannemers zulke idiote meerprijzen rekenen voor sommige zaken, maar tegelijkertijd ben ik blij met de installatie zoals hij nu is. Ik heb er geen enkel vertrouwen in dat de installateur vanuit de bouw in staat zou zijn geweest dit aan te leggen. Die partij maakte werkelijk overal een zootje van.
Mijn woning gaat in februari opgeleverd worden met een L/W warmtepomp met R410A koudemiddel, dat gaat in de toekomst ook vast nog wel gezeik opleveren. Erg toekomstbestendig
Tripple glas of een douche-wtw niet mogelijk, uiteindelijk is het doel van de aannemer om zo goedkoop mogelijk aan de norm te voldoen
Mijn Intergas ketel moduleert nu terug naar 33 graden overigens
Ik ben blij dat we dat niet gedaan hebben. Er zijn zoveel fouten gemaakt met de ventilatie dat ik heel veel zelf het moeten herstellen. Dat zou met type-D nooit gelukt zijn.nooberke schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:51:
[...]
Die meerprijs voor Type -D klinkt nog wel doenbaar!
Ik heb nu een gezoneerd systeem, CO2-gestuurd. Dat werkt vrij goed en veel beter dan wat er bij oplevering in het huis zat.
Mijn woning gaat in februari opgeleverd worden met een L/W warmtepomp met R410A koudemiddel, dat gaat in de toekomst ook vast nog wel gezeik opleveren. Erg toekomstbestendig
Tripple glas of een douche-wtw niet mogelijk, uiteindelijk is het doel van de aannemer om zo goedkoop mogelijk aan de norm te voldoen
Mijn Intergas ketel moduleert nu terug naar 33 graden overigens
De makelaar die bij ons nieuwbouwproject betrokken is presteerde het te beweren dat het tegenwoordig juist weer minder type D wordt omdat C beter/prettiger zou zijn of zoSL65 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:10:
Mooi dat je keuze had. Veel projecten hebben überhaupt al geen bodem warmte pompen, mede vanwege regelgeving volgens mij. Snap verder niet dat type D niet overal al gemeengoed is, maar in deze tijd is iedereen blij met wat je kan krijgen natuurlijk.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Wat was zijn argument dan?Termy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:31:
[...]
De makelaar die bij ons nieuwbouwproject betrokken is presteerde het te beweren dat het tegenwoordig juist weer minder type D wordt omdat C beter/prettiger zou zijn of zo. Gelukkig bleek dit project wel gewoon type D te hebben anders had ik het geskipt.
Ik kan er 0 bedenken.
Nee een Daikin unit met een naamloze ik gok standaard thermostaat, hij lijkt op deze om het wat duidelijker te maken zo ziet het energie verbruik van het afgelopen uur er uitBlihi schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:54:
[...]
Dit lijkt me helemaal niet gek. Die pieken om de 45 minuten zijn defrosts, dat klopt wel. Als hij om de 10 minuten afslaat klopt het inderdaad niet. Heb je toevallig een Honeywell thermostaat? Dan zou het 12 minuten moeten zijn, want dat is de standaard bij hun en nee, dat is inderdaad niet hoe het hoort.
Hoe hebben jullie invloed gekregen op het inregelen van bijvoorbeeld je WP of WTW en/of bijvoorbeeld hoe je verbruikers aangesloten worden?
Met name je WP regeling kan ook persoonsafhankelijke wens zijn.
Reden hiervoor was mijn andere topic:
Bericht Kopersbegeleider: 3x25A of 3x35A
Een Mohlenhof, ja dan heb je 99% zeker een master-master regeling in je huis. Pendelen is dan ook wel bijna gegarandeerd. Niks aan te doen tenzij je naar gewoon master verwarming gaat.Lupadi schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:26:
[...]
Nee een Daikin unit met een naamloze ik gok standaard thermostaat, hij lijkt op deze om het wat duidelijker te maken zo ziet het energie verbruik van het afgelopen uur er uit
[Afbeelding]
Met home assistant of andere home automation software. Voor veel merken is er wel een integratie te vinden waarmee je de boel kan finetunen. Meeste fabrikanten laten dit niet zo maar toe of alleen maar een heel beperkte set gegevens (en dan ook nog via de cloud).Sincere1983 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:42:
Ik vroeg mij af;
Hoe hebben jullie invloed gekregen op het inregelen van bijvoorbeeld je WP of WTW en/of bijvoorbeeld hoe je verbruikers aangesloten worden?
Oneens. Ik heb ook master/master regeling met een stuk of zes ruimtes en geen enkel probleem met pendelen. Maar het is wel een puzzel geweest om het zo ingericht te krijgen. De Honeywell HCE20 is daarbij een goed model omdat die heel veel instelbare parameters heeft.vormulier schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:46:
[...]
Een Mohlenhof, ja dan heb je 99% zeker een master-master regeling in je huis. Pendelen is dan ook wel bijna gegarandeerd. Niks aan te doen tenzij je naar gewoon master verwarming gaat.
Wat bedoel je met "invloed"? Mijn warmtepomp (Toshiba) is van mij. Hoe ik die instel bepaal ik zelf. Dat kan gewoon met de instellingen van het apparaat zelf. Ook een Daikin of een Remeha kun je gewoon helemaal zelf instellen (via het installateursmenu).Sincere1983 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:42:
Ik vroeg mij af;
Als die menu's geblokkeerd zijn door een niet bij jou bekend password moet je daar gewoon achteraan. Jij bent vrij om te kiezen wie je aan die installaties laat werken, ze mogen dat niet voor je blokkeren. Ook de fabrikant niet.
Het aansluiten van verbruikers/verdelen over de fases heb je helaas geen invloed op. Hooguit kun je dat achteraf aanpassen (ik heb de hele groepenkast vervangen binnen een paar jaar, simpelweg omdat de elektricien die bij ons geweest was een eersteklas prutser was. Hij had zelfs groepen onderling doorverbonden).
Snap dat het kan en dat het moeite kost. Maar generaliserend gezien word je huis niet zo opgeleverd.Blihi schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:56:
[...]
Oneens. Ik heb ook master/master regeling met een stuk of zes ruimtes en geen enkel probleem met pendelen. Maar het is wel een puzzel geweest om het zo ingericht te krijgen.
Standaard word het opgehangen wp een beetje ingesteld als je geluk hebt en je hebt een pendel te pakken.
Dat is inderdaad waar. Formeel moeten ze de boel waterzijdig inregelen. In de praktijk gebeurt dit zelden. Onlangs nog weer een woning gezien waar de thermostaat van ruimte 1 de slangen van ruimte 2 bediende en andersom. Ja, dan krijg je het nooit goed natuurlijk.vormulier schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:59:
[...]
Snap dat het kan, en dat het moeite kost. Maar generaliserend gezien word je huis niet zo opgeleverd.
Standaard, word het opgehangen wp een beetje ingesteld als je geluk hebt en je hebt een pendel te pakken.
Ze krijgen ook veel sneller klachten over te koude huizen dan over te hoge elektriciteitsrekeningen, dus vaak staan de WPs ook zeer extravagant ingesteld. Besparingen van 30% zonder comfortverlies door juiste inregeling zijn helaas eerder de regel dan de uitzondering ...vormulier schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:59:
[...]
Snap dat het kan en dat het moeite kost. Maar generaliserend gezien word je huis niet zo opgeleverd.
Standaard word het opgehangen wp een beetje ingesteld als je geluk hebt en je hebt een pendel te pakken.
Het idee is dat iemand op leeftijd niet gaat klagen en die hebben het nu eenmaal veel eerder koud dus gaat de WAR hup omhoog, Maar goed voor dat het een heel warmptepomp topic wordDanferno schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:27:
[...]
Ze krijgen ook veel sneller klachten over te koude huizen dan over te hoge elektriciteitsrekeningen, dus vaak staan de WPs ook zeer extravagant ingesteld. Besparingen van 30% zonder comfortverlies door juiste inregeling zijn helaas eerder de regel dan de uitzondering ...
Best beroerde grafiek. Een pendelende warmtepomp die zijn vermogen niet goed kwijt kan.Lupadi schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:26:
[...]
Nee een Daikin unit met een naamloze ik gok standaard thermostaat, hij lijkt op deze om het wat duidelijker te maken zo ziet het energie verbruik van het afgelopen uur er uit
[Afbeelding]
Het liefst laat ik de installateur vóór oplevering woning dit gelijk góed inregelen en naar mijn wensen ipv. dat ik daarna zelf nog zaken moet aanpassen in hoe ik dit wens.Blihi schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:59:
[...]
Wat bedoel je met "invloed"? Mijn warmtepomp (Toshiba) is van mij. Hoe ik die instel bepaal ik zelf. Dat kan gewoon met de instellingen van het apparaat zelf. Ook een Daikin of een Remeha kun je gewoon helemaal zelf instellen (via het installateursmenu).
Als die menu's geblokkeerd zijn door een niet bij jou bekend password moet je daar gewoon achteraan. Jij bent vrij om te kiezen wie je aan die installaties laat werken, ze mogen dat niet voor je blokkeren. Ook de fabrikant niet.
Het aansluiten van verbruikers/verdelen over de fases heb je helaas geen invloed op. Hooguit kun je dat achteraf aanpassen (ik heb de hele groepenkast vervangen binnen een paar jaar, simpelweg omdat de elektricien die bij ons geweest was een eersteklas prutser was. Hij had zelfs groepen onderling doorverbonden).
Vandaar mijn vraag, zijn jullie bijv. door aannemer uitgenodigd om bij het inregelen aanwezig te zijn (vast niet).
Sorry je krijgt hier een eenheidsworst, ik denk niet dat ze speciaal voor jou instellingen gaan aanpassen. En er bij zijn op de bouw is buiten kijkdagen om niet mogelijk (en op die dagen regelen ze je WP niet in)Sincere1983 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:16:
[...]
Het liefst laat ik de installateur vóór oplevering woning dit gelijk góed inregelen en naar mijn wensen ipv. dat ik daarna zelf nog zaken moet aanpassen in hoe ik dit wens.
Vandaar mijn vraag, zijn jullie bijv. door aannemer uitgenodigd om bij het inregelen aanwezig te zijn (vast niet).
Hij wordt gewoon ingeregeld, gewoon na oplevering een servicemelding doen dat hij niet goed werkt, en dan met de betreffende monteur die komt laten inrichten naar je wensen.Sincere1983 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:16:
[...]
Het liefst laat ik de installateur vóór oplevering woning dit gelijk góed inregelen en naar mijn wensen ipv. dat ik daarna zelf nog zaken moet aanpassen in hoe ik dit wens.
Zo heb ik het althans gedaan (zo ook met de ventilatie etc)
KPN - Vodafone Ziggo Partner
WP kunnen ze ook niet 100% efficient inrichten. Ze weten alleen de theoretische warmteverlies van de te bouwen woning. Ze weten ook niet wat je doeltemperatuur zal zijn, dus ze kunnen alleen de 22 graden uit het bouwbesluit aannemen.vormulier schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:28:
[...]
Sorry je krijgt hier een eenheidsworst, ik denk niet dat ze speciaal voor jou instellingen gaan aanpassen. En er bij zijn op de bouw is buiten kijkdagen om niet mogelijk (en op die dagen regelen ze je WP niet in)
Dus ze zouden altijd op safe inrichten of de aanbeveling van de WP fabrikant overnemem. Die zijn altijd zo dat je een huis altijd warm kan krijgen en daarmee is de stooklijn altijd te hoog ingesteld tov de meest efficiente stooklijn.
Wij hebben deze alleen in de woonkamer, in de rest van het huis hebben we simpele met een draai dingetje.vormulier schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:46:
[...]
Een Mohlenhof, ja dan heb je 99% zeker een master-master regeling in je huis. Pendelen is dan ook wel bijna gegarandeerd. Niks aan te doen tenzij je naar gewoon master verwarming gaat.
Nog steeds master master, het zijn allemaal thermostaten alleen de aannemer heeft geld bespaart op schermpjes in de andere kamers.Lupadi schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:54:
[...]
Wij hebben deze alleen in de woonkamer, in de rest van het huis hebben we simpele met een draai dingetje.
Naar gewoon master verwarming betekent alles thermostaten er uit en nieuwe er in zeker?vormulier schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:46:
[...]
Waarom zou je van master-master naar master-slave willen?Lupadi schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:27:
[...]
Naar gewoon master verwarming betekent alles thermostaten er uit en nieuwe er in zeker?
In dit topic was de tendens ten tijden van bouwen onze woning (2021-2022) dat M/S kudt is.
https://www.wth.nl/wat-is-een-master-master-regeling
Wij hebben helaas M/S en zou in mijn handjes knijpen als er hier M/M was aangelegd. De verwarmingsvraag vanuit de woonkamer is zelden aanwezig, vaak is de temperatuur hoger dan de temperatuur op de thermostaat. Hierdoor verwarmd de badkamer of de werkkamer amper op.
Snap dan ook niet de reactie een paar posts eerder dat je dit zou willen wijzigen.
Of een Mohlenhof moet anders werken, dan heb ik niets gezegd.
[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 08-01-2026 22:39 ]
Mijn primaire doel is niet perse een master/master of een master/slave maar een fatsoenlijk ingeregeld huis dat enigszins energie zuinig is, De warmtepomp slaat nu dus elke keer aan als de badkamer niet warm genoeg is (terwijl we daar maar een klein deel van de dag zijn) wat effectief betekent dat dat ding blijft verwarmen, het lijkt me dan zo veel logischer/makkelijker om een master/slave te hebben die je gewoon altijd helemaal open zet in de badkamer, scheelt in iedergeval een hoop pendelen...Source90 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:38:
[...]
Waarom zou je van master-master naar master-slave willen?
In dit topic was de tendens ten tijden van bouwen onze woning (2021-2022) dat M/S kudt is.
https://www.wth.nl/wat-is-een-master-master-regeling
Wij hebben helaas M/S en zou in mijn handjes knijpen als er hier M/M was aangelegd. De verwarmingsvraag vanuit de woonkamer is zelden aanwezig, vaak is de temperatuur hoger dan de temperatuur op de thermostaat. Hierdoor verwarmd de badkamer of de werkkamer amper op.
Snap dan ook niet de reactie een paar posts eerder dat je dit zou willen wijzigen.
Of een Mohlenhof moet anders werken, dan heb ik niets gezegd.
Je moet kijken wat past bij je woning en je warmtepomp. Wil je van het pendelen af en stabieler verwarmen kan je je huis in 2 zones verdelen bijvoorbeeld met alleen maar 2 thermostaten en dus 2 "master" zones. (op deze manier krijg je meer flow en kan je WP zijn warmte meer kwijt)Lupadi schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:45:
[...]
Mijn primaire doel is niet perse een master/master of een master/slave maar een fatsoenlijk ingeregeld huis dat enigszins energie zuinig is, De warmtepomp slaat nu dus elke keer aan als de badkamer niet warm genoeg is (terwijl we daar maar een klein deel van de dag zijn) wat effectief betekent dat dat ding blijft verwarmen, het lijkt me dan zo veel logischer/makkelijker om een master/slave te hebben die je gewoon altijd helemaal open zet in de badkamer, scheelt in iedergeval een hoop pendelen...
Je kan ook kijken welke kamer constant warmte vraagt en weer uitzet bij en dus zorgt voor het pendel gedrag en die zone uitzetten of combineren met een andere slaapkamer die er naast zit zou dan kunnen helpen.
Daarnaast is het afstellen van je WP cruciaal.
Bij master master krijg je minder thermostaten niet meer, dus zones uitzetten / loskoppelen en je flow inregelen per zone. (je hoeft dus niks aan te schaffen)Naar gewoon master verwarming betekent alles thermostaten er uit en nieuwe er in zeker?
Hier het huis omgezet van master-master naar master-slave. Dit geeft een goed beeld welke verdieping welke vraag heeft en hoe het huis afkoelt / opwarmt (met veel temperatuur sensoren).
Uiteindelijk denk ik de 3 verdiepingen in 3 zones te verdelen BG/badkamer/hal/wc altijd open(buffer zone), 1e op de woonkamer thermostaat en de 2e op een slaapkamer thermostaat uit de koudste ruimte. Op deze manier kan de WP zijn flow en warmte kwijt en verlies ik minimaal COP en heb ik geen pendel hierdoor staan er altijd minimaal 1 zone + buffer zone open.
Maar goed het word allemaal een enorm wamtepomp topic zo natuurlijk
Yes goed punt, het begon met een vraag over of het verbruik normaal was maar loopt een beetje uit de handvormulier schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:02:
[...]
Je moet kijken wat past bij je woning en je warmtepomp. Wil je van het pendelen af en stabieler verwarmen kan je je huis in 2 zones verdelen bijvoorbeeld met alleen maar 2 thermostaten en dus 2 "master" zones. (op deze manier krijg je meer flow en kan je WP zijn warmte meer kwijt)
Je kan ook kijken welke kamer constant warmte vraagt en weer uitzet bij en dus zorgt voor het pendel gedrag en die zone uitzetten of combineren met een andere slaapkamer die er naast zit zou dan kunnen helpen.
Daarnaast is het afstellen van je WP cruciaal.
[...]
Bij master master krijg je minder thermostaten niet meer, dus zones uitzetten / loskoppelen en je flow inregelen per zone. (je hoeft dus niks aan te schaffen)
Hier het huis omgezet van master-master naar master-slave. Dit geeft een goed beeld welke verdieping welke vraag heeft en hoe het huis afkoelt / opwarmt (met veel temperatuur sensoren).
Uiteindelijk denk ik de 3 verdiepingen in 3 zones te verdelen BG/badkamer/hal/wc altijd open(buffer zone), 1e op de woonkamer thermostaat en de 2e op een slaapkamer thermostaat uit de koudste ruimte. Op deze manier kan de WP zijn flow en warmte kwijt en verlies ik minimaal COP en heb ik geen pendel hierdoor staan er altijd minimaal 1 zone + buffer zone open.
Maar goed het word allemaal een enorm wamtepomp topic zo natuurlijker zijn hier genoeg topics over te vinden secifiek op het merk van je WP. Waar je het hele ei kwijt kan en je specifiek op je situatie hulp kan vragen.
Wat hebben jullie gedaan met afwerking muren en vloeren? De offerte van de projectontwikkelaar voor tegel begane grond, 2 en 3e verdieping PVC valt uit op 40k. Met op de muren primer, renovlies behang en 2x schilderen. Schuren ook de muren en egaliseren de vloeren. Iemand heeft ervaring mee of goed advies? Zou alles wel zelf durven behalve de tegels, maar ook wel fijn dat het heel netjes wordt gedaan natuurlijk binnen 8 weken. Thanks!
Huis van 117m2 met drie verdiepingen.
[ Voor 4% gewijzigd door MyXboxGotBanned op 10-01-2026 10:13 ]
Zonder oppervlaktes en informatie of je een dure tegel/vloer kiest is het lastig hier wat over te zeggen.MyXboxGotBanned schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:35:
Hey mensen,
Wat hebben jullie gedaan met afwerking muren en vloeren? De offerte van de projectontwikkelaar voor tegel begane grond, 2 en 3e verdieping PVC valt uit op 40k. Met op de muren primer, renovlies behang en 2x schilderen. Schuren ook de muren en egaliseren de vloeren. Iemand heeft ervaring mee of goed advies? Zou alles wel zelf durven behalve de tegels, maar ook wel fijn dat het heel netjes wordt gedaan natuurlijk binnen 8 weken. Thanks!
Ik denk dat het waarschijnlijk goedkoper kan, en mogelijk ook sneller...
Voor minder dan 20k heb ik 2 verdiepingen PVC, alle plafonds gestuct, alle muren dunpleister en alles twee maal gespoten. Doorlooptijd 5 weken
Tweekapper van circa 130 vierkante meter en Belakos vloeren
[ Voor 3% gewijzigd door nooberke op 10-01-2026 09:17 ]
Keukenleverancier komt inmeten. Die van de vloer (pvc plak + egaliseren) die geloofde het wel, als er bijzonderheden zijn maak maar foto's zei die.
Zelf heb ik niet echt een idee wat ik wil doen. Kijken of al het meerwerk er in zit en klopt kwa afmetingen, de ramen etc opmeten voor raambekleding en dan houdt het eigenlijk wel op met wat ik kan bedenken.
Iemand verdertips/adviezen/ideen wat te doen? Met tape op de vloeren dingen uitzetten gaat niet want door het slechte weer zit de dekvloer er nog niet in..
Checken of alle elektra zit op plekken waar je het verwacht. Verder gewoon genieten, is ook gewoon leuk om je huis in het echt te zienKerstRunner schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:23:
Wij hebben binnenkort het eerste en enige kijk-/inmeetmoment! Na 15 maanden voor het eerst in de woning! Over een kleine 3 maanden is het af.
Keukenleverancier komt inmeten. Die van de vloer (pvc plak + egaliseren) die geloofde het wel, als er bijzonderheden zijn maak maar foto's zei die.
Zelf heb ik niet echt een idee wat ik wil doen. Kijken of al het meerwerk er in zit en klopt kwa afmetingen, de ramen etc opmeten voor raambekleding en dan houdt het eigenlijk wel op met wat ik kan bedenken.
Iemand verdertips/adviezen/ideen wat te doen? Met tape op de vloeren dingen uitzetten gaat niet want door het slechte weer zit de dekvloer er nog niet in..
Overigens als de dekvloer er nog niet inzit, kan de keukenboer dan wel inmeten? Je hebt dan nog geen binnenmuren.
Ik zou verder veel foto’s maken. Altijd handig om nog even te kunnen zien hoe sommige zaken lopen voordat er straks meer afwerking in zit.
Terechte vraag. Ik hoop dat de binnenmuren er wel staan. Bij een vriend van mij stonden die er ook al vóór de cementdekvloer.SlayaStone schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:32:
[...]
Overigens als de dekvloer er nog niet inzit, kan de keukenboer dan wel inmeten? Je hebt dan nog geen binnenmuren.
(Foto's dus van vriend niet van mij)
![]() | ![]() |
De binnenmuren staan er vast en zeker. De volgorde is: eerst de binnenmuren op de constructievloer. Daar wordt de vloerverwarming omheen gedrapeerd. Daarna kan pas de afdekvloer worden gestort.KerstRunner schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:59:
[...]
Terechte vraag. Ik hoop dat de binnenmuren er wel staan. Bij een vriend van mij stonden die er ook al vóór de cementdekvloer.
[Afbeelding] [Afbeelding]
De foto's laten dat ook duidelijk zien.
Let op dat als je kiest voor bijv dunpleister het opmeten van bepaalde soorten raambekleding die je ‘in de dag’ monteert weinig zin heeft. Er gaan dan nog enkele millimeters af. Verder de bestelde optielijst aflopen inderdaadKerstRunner schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:23:
Wij hebben binnenkort het eerste en enige kijk-/inmeetmoment! Na 15 maanden voor het eerst in de woning! Over een kleine 3 maanden is het af.
Maak niet alleen foto’s maar ook filmpjes! Mij al een paar keer gered omdat ik van iets vergeten was een foto te makenKerstRunner schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:23:
Ik denk dat je ook nog een voorschouw hebt voordat de definitieve oplevering zal zijn, maar het is altijd goed om ook tijdens deze dag al te letten op eventuele beschadigingen of punten waarvan je denkt he, dat is vreemd. Dan hebben ze ruim voldoende de tijd om het te herstellen of jou gerust te stellenKerstRunner schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:23:
Een voorschouw is niet verplicht/standaard dus dat zou hij even moeten navragen. Anders kan je meestal wel nog een enkele keer op afspraak komen kijken . Kan je in de gaten houden of eventuele punten al zijn opgepaktwesleyroy12 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:00:
[...]
Ik denk dat je ook nog een voorschouw hebt voordat de definitieve oplevering zal zijn, maar het is altijd goed om ook tijdens deze dag al te letten op eventuele beschadigingen of punten waarvan je denkt he, dat is vreemd. Dan hebben ze ruim voldoende de tijd om het te herstellen of jou gerust te stellen
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
:strip_exif()/f/image/qPykwvZkAelUuUs6ce0IgEvh.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/eqwn7Wq2xudjq2B23oa4mRC3.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Ky800Ugt2nNUWuLp1kf1IakW.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/rIIhUZphoqaIg3yq3ZawPYZv.jpg?f=fotoalbum_tile)