• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:05
BooYooToo schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:30:
Wat houden jullie aan voor de overdracht datum?
Ik heb van iemand gehoord dat die in het contract had laten zetten x maand nadat ze zelf de oplevering hadden. Is dat een normaal iets bij het verkopen van je huidige woning?
Het is niet ongebruikelijk nee. Al is het vaak een clausule met twee termijnen. Dus xx weken / maanden na oplevering maar uiterlijk op datum xx, bijvoorbeeld maximaal een jaar na sluiten overeenkomst. Dus mocht de bouw stil komen te liggen door bijv. zoiets als stiksof dan hebben de kopers altijd de zekerheid dat ze er na een jaar inkunnen.

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-12 11:59

Offtrack

Ondertitel

BooYooToo schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:30:
Wat houden jullie aan voor de overdracht datum?
Ik heb van iemand gehoord dat die in het contract had laten zetten x maand nadat ze zelf de oplevering hadden. Is dat een normaal iets bij het verkopen van je huidige woning?
Dat was ik wel van plan. X weken na oplevering nieuwbouw, met een maximale datum, wellicht.

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb overdrachtsdatum gezet op 2 maanden na de verwachte oplevering van mijn nieuwe woning, met de optie om te vervroegen (in overleg) mocht het allemaal een stuk sneller gaan.

In mijn geval is dat dan 1 mei als overdracht vanwege de verwachte oplevering eind februari/begin maart.

Motor-forum.nl

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:43
Draakje5 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:33:
Is een werkschakelaar verplicht bij een Warmtepomp?
'AI' Nen1010 zeggen ja. Maar helemaal geloven kan ik het niet, aangezien ze hier niet geplaatst zijn en de opleverkeuringsmeneer er ook niks over gezegd heeft.

De vraag komt langs bij het afsluiten van een onderhoudscontract.
De buitenunit van de warmtepomp moet in 1 handeling afschakelbaar zijn. Het moet niet mogelijk zijn om de unit weer in te schakelen als de monteur er aan het werk is. Dat kun je op verschillende manieren bewerkstelligen:

1) Een werkschakelaar naast de buitenunit. Daarmee wordt de unit spanningsloos en de monteur heeft direct zicht op de schakelaar tijdens het werk.
2) een vergrendelbare en afsluitbare schakelaar elders. Dat kan zelfs een installatieautomaat zijn in de meterkast, maar hij moet op slot kunnen.
3) een afsluitbare ruimte waar de schakelaar in zit.

Dat laatste is bij woningen eigenlijk altijd het geval. De meterkast kan op slot, dus technisch gezien kan de monteur de groep uitschakelen, de deur van de meterkast op slot doen en aan het werk gaan. In de praktijk is dat niet voldoende, want hij weet niet hoeveel sleutels er in omloop zijn.

Een warmtepomp heeft geen onderhoudscontract nodig. Je kunt er een keer per jaar de tuinslang op zetten om hem even af te spoelen, maar meer eigenlijk niet. Soms heb je binnen nog filters in het CV circuit, die kun je ook zelf schoonmaken. Een contract daarvoor is onzinnig duur.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:57

Termy

valt er nog wat te fragge?

Blihi schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:40:
Dat is achterhaalde informatie. Ja, dit staat op allerlei websites vermeldt, maar is niet correct. Het hangt helemaal af van de gebruikte draad. Die "regel" komt uit de richtlijn voor aanleg en zegt dat je, als je van plan bent 5x 2,5 mm2 te trekken, het beste 19 mm buis kunt gebruiken.

Uitleg bijvoorbeeld hier: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

Je moet alleen wel rekening houden met het feit dat het trekken van draden wat lastiger kan zijn. Gebruik daarom een goed kabelglijmiddel (ik heb ooit zo'n fles van een liter gekocht en daar nooit spijt van gekregen). Gebruik geen afwasmiddel of iets dergelijks.
Dank! Dat maakt het een stuk minder problematisch allemaal.
Vragen kun je altijd, maar mijn ervaring, op basis van dit topic, is dat je geen positief antwoord gaat krijgen. Je zou nog kunnen proberen om alleen de aansluiting voor het bad te laten maken en later zelf de boiler laat vergroten, maar ik denk dat je dan duurder uit bent.
Nee, ik wil helemaal geen grotere boiler :). Wat ik bedoelde is dat we kunnen onderhandelen over de prijs van de badkamer (inclusief bad, en dus boiler) omdat we ook gewoon kunnen kiezen de badkamer naderhand te doen. De slaapkamer op zolder kunnen we niet achteraf realiseren (ivm ook aanleggen vvw en balansventilatie) dus als de boiler daaraan gekoppeld zat zaten we klem, maar het bad is prima achteraf te doen zonder dat we de boiler moeten upgraden dus daar hebben we een onderhandelingspositie.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:20:
[...]
Een warmtepomp heeft geen onderhoudscontract nodig. Je kunt er een keer per jaar de tuinslang op zetten om hem even af te spoelen, maar meer eigenlijk niet. Soms heb je binnen nog filters in het CV circuit, die kun je ook zelf schoonmaken. Een contract daarvoor is onzinnig duur.
Wat dan weer het ellende is als hij in storing schiet want die monteurs zijn rete druk en als je geen vaste klant bent dan kunnen ze nog al eens zeggen "u heeft pech", maar ook niet elke monteur wil elk merk onderhouden dan wel de installatie overnemen van het bedrijf die het geinstalleerd heeft.

Daarnaast kan je niet zo maar aan onderdelen komen sommige merken moeten die via een aangesloten monteur omdat ze geen gezeik willen met consumenten die geen certificering hebben om gassen terug te winnen.

Dus ja het is duur en de kans dat je het nodig hebt is klein, Maar als je een monteur nodig hebt is het fijn om er al een in de telefoonboek te hebben.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Termy schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:29:
[...]

Dank! Dat maakt het een stuk minder problematisch allemaal.

[...]

Nee, ik wil helemaal geen grotere boiler :). Wat ik bedoelde is dat we kunnen onderhandelen over de prijs van de badkamer (inclusief bad, en dus boiler) omdat we ook gewoon kunnen kiezen de badkamer naderhand te doen. De slaapkamer op zolder kunnen we niet achteraf realiseren (ivm ook aanleggen vvw en balansventilatie) dus als de boiler daaraan gekoppeld zat zaten we klem, maar het bad is prima achteraf te doen zonder dat we de boiler moeten upgraden dus daar hebben we een onderhandelingspositie.
Vraag anders of ze de slaapkamer als "onbenoemde ruimte" op papier kunnen zetten, zijn ze zelf vaak ook goed in...hoeft het niet aan allerlei regeltjes te voldoen >:)

• RozeDwergbanaan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:50
Offtrack schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:04:
[...]

Begin Q2 opleveren is nog 3 maanden, heb je lange tijd gepland om daarna af te werken?

Wij hebben nu een vrij brede prognose van oplevering in Q3/Q4 (in mijn hoofd Q3), maar denken rond mei in de verkoop te gaan. Een half jaar is niet zo gek van te voren, lijkt mij?
We willen zo snel mogelijk over. Hebben expres war opties vanuit de bouw genomen qua schilderwerk, vloer etc. de keuken zit er ook gelijk in dus meer dan een maand wil ik er niet tussen laten zitten. Ik denk dat de verkoop van onze starterswoning ook erg snel zal gaan en wil het vooral niet te vroeg starten.
Pagina: 1 ... 365 366 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.