Het is niet ongebruikelijk nee. Al is het vaak een clausule met twee termijnen. Dus xx weken / maanden na oplevering maar uiterlijk op datum xx, bijvoorbeeld maximaal een jaar na sluiten overeenkomst. Dus mocht de bouw stil komen te liggen door bijv. zoiets als stiksof dan hebben de kopers altijd de zekerheid dat ze er na een jaar inkunnen.BooYooToo schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:30:
Wat houden jullie aan voor de overdracht datum?
Ik heb van iemand gehoord dat die in het contract had laten zetten x maand nadat ze zelf de oplevering hadden. Is dat een normaal iets bij het verkopen van je huidige woning?
Dat was ik wel van plan. X weken na oplevering nieuwbouw, met een maximale datum, wellicht.BooYooToo schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:30:
Wat houden jullie aan voor de overdracht datum?
Ik heb van iemand gehoord dat die in het contract had laten zetten x maand nadat ze zelf de oplevering hadden. Is dat een normaal iets bij het verkopen van je huidige woning?
Ik heb overdrachtsdatum gezet op 2 maanden na de verwachte oplevering van mijn nieuwe woning, met de optie om te vervroegen (in overleg) mocht het allemaal een stuk sneller gaan.
In mijn geval is dat dan 1 mei als overdracht vanwege de verwachte oplevering eind februari/begin maart.
In mijn geval is dat dan 1 mei als overdracht vanwege de verwachte oplevering eind februari/begin maart.
De buitenunit van de warmtepomp moet in 1 handeling afschakelbaar zijn. Het moet niet mogelijk zijn om de unit weer in te schakelen als de monteur er aan het werk is. Dat kun je op verschillende manieren bewerkstelligen:Draakje5 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:33:
Is een werkschakelaar verplicht bij een Warmtepomp?
'AI' Nen1010 zeggen ja. Maar helemaal geloven kan ik het niet, aangezien ze hier niet geplaatst zijn en de opleverkeuringsmeneer er ook niks over gezegd heeft.
De vraag komt langs bij het afsluiten van een onderhoudscontract.
1) Een werkschakelaar naast de buitenunit. Daarmee wordt de unit spanningsloos en de monteur heeft direct zicht op de schakelaar tijdens het werk.
2) een vergrendelbare en afsluitbare schakelaar elders. Dat kan zelfs een installatieautomaat zijn in de meterkast, maar hij moet op slot kunnen.
3) een afsluitbare ruimte waar de schakelaar in zit.
Dat laatste is bij woningen eigenlijk altijd het geval. De meterkast kan op slot, dus technisch gezien kan de monteur de groep uitschakelen, de deur van de meterkast op slot doen en aan het werk gaan. In de praktijk is dat niet voldoende, want hij weet niet hoeveel sleutels er in omloop zijn.
Een warmtepomp heeft geen onderhoudscontract nodig. Je kunt er een keer per jaar de tuinslang op zetten om hem even af te spoelen, maar meer eigenlijk niet. Soms heb je binnen nog filters in het CV circuit, die kun je ook zelf schoonmaken. Een contract daarvoor is onzinnig duur.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Dank! Dat maakt het een stuk minder problematisch allemaal.Blihi schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:40:
Dat is achterhaalde informatie. Ja, dit staat op allerlei websites vermeldt, maar is niet correct. Het hangt helemaal af van de gebruikte draad. Die "regel" komt uit de richtlijn voor aanleg en zegt dat je, als je van plan bent 5x 2,5 mm2 te trekken, het beste 19 mm buis kunt gebruiken.
Uitleg bijvoorbeeld hier: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"
Je moet alleen wel rekening houden met het feit dat het trekken van draden wat lastiger kan zijn. Gebruik daarom een goed kabelglijmiddel (ik heb ooit zo'n fles van een liter gekocht en daar nooit spijt van gekregen). Gebruik geen afwasmiddel of iets dergelijks.
Nee, ik wil helemaal geen grotere boilerVragen kun je altijd, maar mijn ervaring, op basis van dit topic, is dat je geen positief antwoord gaat krijgen. Je zou nog kunnen proberen om alleen de aansluiting voor het bad te laten maken en later zelf de boiler laat vergroten, maar ik denk dat je dan duurder uit bent.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Wat dan weer het ellende is als hij in storing schiet want die monteurs zijn rete druk en als je geen vaste klant bent dan kunnen ze nog al eens zeggen "u heeft pech", maar ook niet elke monteur wil elk merk onderhouden dan wel de installatie overnemen van het bedrijf die het geinstalleerd heeft.Blihi schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:20:
[...]
Een warmtepomp heeft geen onderhoudscontract nodig. Je kunt er een keer per jaar de tuinslang op zetten om hem even af te spoelen, maar meer eigenlijk niet. Soms heb je binnen nog filters in het CV circuit, die kun je ook zelf schoonmaken. Een contract daarvoor is onzinnig duur.
Daarnaast kan je niet zo maar aan onderdelen komen sommige merken moeten die via een aangesloten monteur omdat ze geen gezeik willen met consumenten die geen certificering hebben om gassen terug te winnen.
Dus ja het is duur en de kans dat je het nodig hebt is klein, Maar als je een monteur nodig hebt is het fijn om er al een in de telefoonboek te hebben.
Vraag anders of ze de slaapkamer als "onbenoemde ruimte" op papier kunnen zetten, zijn ze zelf vaak ook goed in...hoeft het niet aan allerlei regeltjes te voldoenTermy schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:29:
[...]
Dank! Dat maakt het een stuk minder problematisch allemaal.
[...]
Nee, ik wil helemaal geen grotere boiler. Wat ik bedoelde is dat we kunnen onderhandelen over de prijs van de badkamer (inclusief bad, en dus boiler) omdat we ook gewoon kunnen kiezen de badkamer naderhand te doen. De slaapkamer op zolder kunnen we niet achteraf realiseren (ivm ook aanleggen vvw en balansventilatie) dus als de boiler daaraan gekoppeld zat zaten we klem, maar het bad is prima achteraf te doen zonder dat we de boiler moeten upgraden dus daar hebben we een onderhandelingspositie.
We willen zo snel mogelijk over. Hebben expres war opties vanuit de bouw genomen qua schilderwerk, vloer etc. de keuken zit er ook gelijk in dus meer dan een maand wil ik er niet tussen laten zitten. Ik denk dat de verkoop van onze starterswoning ook erg snel zal gaan en wil het vooral niet te vroeg starten.Offtrack schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:04:
[...]
Begin Q2 opleveren is nog 3 maanden, heb je lange tijd gepland om daarna af te werken?
Wij hebben nu een vrij brede prognose van oplevering in Q3/Q4 (in mijn hoofd Q3), maar denken rond mei in de verkoop te gaan. Een half jaar is niet zo gek van te voren, lijkt mij?
Nou ja, we willen dus juist wel dat het als verblijfsruimte gerekend wordt zodat er ventilatie etc aangebracht wordt. En de slaapkamer blijkt dus niet het probleem voor de boiler, dat is het bad.nooberke schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:40:
[...]
Vraag anders of ze de slaapkamer als "onbenoemde ruimte" op papier kunnen zetten, zijn ze zelf vaak ook goed in...hoeft het niet aan allerlei regeltjes te voldoen
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Taatsdeur zegt niets over het materiaal, maar over de manier van draaien. Een houten deur kan dus best een taatsdeur zijn.UltraInstinct schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:08:
[...]
Bedankt.
Ik had nog een laatste vraag.
Is dit een normaal bedrag voor een houten deur?
[Afbeelding]
Veel kennissen zeggen dat het een abnormaal bedrag is en ik heb een vriend die zegt dat het meevalt. Dacht zelf dat het een taatsdeur zou zijn maar het is blijkbaar van hout gemaakt.
Als je vrij dichtbij woont kan je ook overwegen om de woning pas te verkopen na verhuizing. Nadelen zijn dan natuurlijk wel dat je langer met dubbele lasten zit en vrij laat pas weet wat het oplevert, dus alleen doen als het financieel past. Zo doe ik het iig ook. Mijn oplevering is eind februari, van mijn vriend is eind april, maar we verwachten tegelijkertijd klaar te zijn met "alles".RozeDwergbanaan schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:35:
Wij zijn nu in de laatste fase aangekomen. De stijgers zijn weg en de afbouw is begonnen. We wonen dichtbij dus regelmatig ga ik even kijken. Het enige wat nu nog te zien is zijn de vele vaklui die naar binnen gaan de huizen in. Nog wat lange maanden te gaan (begin q2 is de geplande oplevering). Wel een gek idee dat we hier al zo lang mee bezig zijn ondertussen. Nu plannen om onze huidige woning te verkopen.
Hoe ervaren jullie de laatste maanden voor je erin mag?
[ Voor 8% gewijzigd door Thomg op 20-12-2025 22:35 ]
Volgens mij zit de afvoer aan de linkerzijde. Ongeveer halverwege het gele dekseltje en het knieschot. De aansluiting zit daar al, nu nog afgedopt/dichttgepropt. De pijp met de zwanenhals moet nog geplaatst worden.nair schreef op zondag 21 december 2025 @ 00:28:
[Afbeelding]
Goedennacht! Ik heb er eigenlijk geen kaas van gegeten, maar in de getoonde foto is de opstelplaats voor de wasmachine, maar ik zie geen afvoer? Of ben ik zo'n leek dat het anders wordt gedaan?
Thx, dat wist ik niet.deejeebv schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:17:
[...]
Taatsdeur zegt niets over het materiaal, maar over de manier van draaien. Een houten deur kan dus best een taatsdeur zijn.
Wil een metalen deur hebben.
Momenteel heb ik dit als kozijn, kan ik dit standaard zo laten aangezien een taatsdeur anders aangebracht moet worden.
Een taatsdeur heeft geen kozijn nodig.UltraInstinct schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:09:
[...]
Thx, dat wist ik niet.
Momenteel heb ik dit als kozijn, kan ik dit standaard zo laten aangezien een taatsdeur anders aangebracht moet worden.
[Afbeelding]
Ja, dit kan je zo laten. Kozijn schroef je (of de leverancier Taatsfeur) er zo uit.UltraInstinct schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:09:
[...]
Thx, dat wist ik niet.
[Afbeelding]
Zonder deur zal de bouwer waarschijnlijk niet opleveren (tenminste niet bij hal naar woonkamer.
Bij ons was het wel mogelijk om de hal op te laten leveren zonder kozijn en deur, maar je moest een verklaring tekenen dat ze niet verantwoordelijk meer waren voor bepaalde zaken, zoals ventilatiekloof van 2cm oid onder de deur.Source90 schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:04:
[...]
Ja, dit kan je zo laten. Kozijn schroef je (of de leverancier Taatsfeur) er zo uit.
Zonder deur zal de bouwer waarschijnlijk niet opleveren (tenminste niet bij hal naar woonkamer.
Dit was overigen geen standaard optie.
Je zou nu nog kunnen vragen of ze dat nog willen doen.
Let wel op dat het dan handig om ook de vloerverwarming iets aan te passen, zodat het stukje waar de scharnier de grond in geschroefd moet worden geen buizen heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door BooYooToo op 21-12-2025 14:59 ]
Afvoeren zitten zowel links als rechts in de vloer.nair schreef op zondag 21 december 2025 @ 00:28:
[Afbeelding]
Goedennacht! Ik heb er eigenlijk geen kaas van gegeten, maar in de getoonde foto is de opstelplaats voor de wasmachine, maar ik zie geen afvoer? Of ben ik zo'n leek dat het anders wordt gedaan?
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Wij hebben het zelf laten doen door een aannemer en waren 1.200 per deur incl kozijn kwijt (excl schilderen).UltraInstinct schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:39:
Even een vraagje. Ik moet nu deuren gaan kiezen en heb als kozijn :
- [Afbeelding]
Opdek stalen kozijn met bovenlicht vzv paneel
Als ik dat wil veranderen naar een houten kozijn met stomp en zonder bovenlicht dan moet ik bijna 1000 euro bij betalen. Is dit een 'normale' prijs?
[Afbeelding]
Dus de besparing zal een paar honderd euro per deur zijn en dan haal je behoorlijk wat gedoe op de hals.
Ik zou het door de bouwer laten doen.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Deze en afgelopen week heeft de stukadoor de plafonds en enkele wanden gestuct. Nu zag ik gisteren dat de groep van de warmtepomp is uitgezet en ik merkte dat het dus erg koud was in huis met enorm veel vocht (Ramen beslagen, plasjes op de vensterbank, druppels aan de deurkrukken). De stukadoor is nu tijdelijk dicht vanwege kerst, dus ik kan het hem niet vragen, maar is het verstandig om de verwarming toch weer aan te zetten op een graad of 18? Of komt dat het droogproces niet ten goede? WTW staat wel aan, op stand 1.
Zeker de verwarming aanzetten op minimaal 18 en daarbij een raam (of een paar) op een kier. Dit vocht kan nu nergens heen en door de kou zal het ook niet opschieten.Capacitor schreef op woensdag 24 december 2025 @ 05:13:
Deze en afgelopen week heeft de stukadoor de plafonds en enkele wanden gestuct. Nu zag ik gisteren dat de groep van de warmtepomp is uitgezet en ik merkte dat het dus erg koud was in huis met enorm veel vocht (Ramen beslagen, plasjes op de vensterbank, druppels aan de deurkrukken). De stukadoor is nu tijdelijk dicht vanwege kerst, dus ik kan het hem niet vragen, maar is het verstandig om de verwarming toch weer aan te zetten op een graad of 18? Of komt dat het droogproces niet ten goede? WTW staat wel aan, op stand 1.
Ik heb een Hepvo stankafsluiter onder de WTW zitten. Deze lijkt te lekken:
:strip_exif()/f/image/VnBWINMPDdRGaYutKcf2rwQw.jpg?f=fotoalbum_large)
Met gevolg dat een deel van het plafond in de badkamer nat is.
Nu vraag ik me af, valt dit onder sanitair, de ventilatie zelf of de binnen riolering?
Mijnziens: essentieel onderdeel van de ventilatie maar dit deel zit buiten de MV zelf = binnen riolering. Sanitair sowieso niet want dit heeft niets met de badkamer of toilet te maken.
Overigens leek het alsof die hele afsluiter vol met water zit en het lijkt ook niet verder weg te lopen, alsof er ergens een vacuüm is.
:strip_exif()/f/image/VnBWINMPDdRGaYutKcf2rwQw.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu vraag ik me af, valt dit onder sanitair, de ventilatie zelf of de binnen riolering?
Mijnziens: essentieel onderdeel van de ventilatie maar dit deel zit buiten de MV zelf = binnen riolering. Sanitair sowieso niet want dit heeft niets met de badkamer of toilet te maken.
Overigens leek het alsof die hele afsluiter vol met water zit en het lijkt ook niet verder weg te lopen, alsof er ergens een vacuüm is.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Relevant voor je garantie of verzekering?
Ik zou zeggen dat dit hoort bij de installatie van de MV unit, dus installateur van de MV. Verder staat het in verbinding met je riool en niet je ventilatiekanalen, dus vanuit dat perspectief riolering.
Ik zou zeggen dat dit hoort bij de installatie van de MV unit, dus installateur van de MV. Verder staat het in verbinding met je riool en niet je ventilatiekanalen, dus vanuit dat perspectief riolering.
Dit hoort bij je ventilatie.Toppe schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:51:
Ik heb een Hepvo stankafsluiter onder de WTW zitten. Deze lijkt te lekken:
[Afbeelding]
Klopt. Het is alleen onderdeel van beide, dus ik vraag me af tot waar de grens wordt getrokken tussen ventilatie en riolering.
Aha ik dacht dat je spirobuis lekte. Maar die stankafsluiter is gewoon een sifon zie ik, dan is het meer iets voor de loodgieterToppe schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:21:
[...]
Klopt. Het is alleen onderdeel van beide, dus ik vraag me af tot waar de grens wordt getrokken tussen ventilatie en riolering.
Al is zelf vervangen waarschijnlijk nog wat efficiënter.
Klopt, als ik geen zichtbare schade had dan zou ik het zelf doen maar nu heb ik een mooie vochtplek van een halve vierkante meter in de badkamer.Wolly schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:29:
[...]
Aha ik dacht dat je spirobuis lekte. Maar die stankafsluiter is gewoon een sifon zie ik, dan is het keer iets voor de loodgieter![]()
Al is zelf vervangen waarschijnlijk nog wat efficiënter.
In feite moet de aannemer dat alsnog gaan herstellen maar onze aannemer is vooral van het afschuiven
De afbouw partij hier adviseert minimaal 18 graden... Zou ook de WTW hoger zetten... Maar waarschijnlijk kan dat maar voor korte periode (3x klikken max 45 minuten bijvoorbeeld)Capacitor schreef op woensdag 24 december 2025 @ 05:13:
Hier netjes voor de kerstvakantie duidelijkheid over de opleverdatum gekregen, half Februari krijgen we de sleutels... Niet slecht voor traditionele bouw die gestart is eind Maart...
Denk dat ze/we wel geprofiteerd hebben van het droge weer
Dat is rap! Bij ons zijn ze ook in maart begonnen maar ze hebben het over een oplevering in juni/juli. Ook traditionele bouw.nooberke schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:29:
[...]
Hier netjes voor de kerstvakantie duidelijkheid over de opleverdatum gekregen, half Februari krijgen we de sleutels... Niet slecht voor traditionele bouw die gestart is eind Maart...
Denk dat ze/we wel geprofiteerd hebben van het droge weer
Als het goed is krijgen we in Q1 2026 meer duidelijkheid.
Uitgezet of uit gegaan door een defect aan je warmtepomp?Capacitor schreef op woensdag 24 december 2025 @ 05:13:
Nu zag ik gisteren dat de groep van de warmtepomp is uitgezet en ik merkte dat het dus erg koud was in huis
Spel en typfouten voorbehouden
Ik neem aan uitgezet. De bijbehorende aardlekschakelaar stond naar beneden (zitten geen andere groepen op.)FredvZ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:09:
[...]
Uitgezet of uit gegaan door een defect aan je warmtepomp?
Ik ga morgen nog een kijkje nemen om te kijken of dat weer is gebeurd. Dan moet ik inderdaad naar de warmtepomp kijken.
Flink verschil! Hoe ver zijn ze nu? Ik rekende oorspronkelijk ook op begin Q2.Dj-sannieboy schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:54:
[...]
Dat is rap! Bij ons zijn ze ook in maart begonnen maar ze hebben het over een oplevering in juni/juli. Ook traditionele bouw.
Als het goed is krijgen we in Q1 2026 meer duidelijkheid.
Bij ons zijn ze begin maart begonnen. Makelaar zei in de loop van Q1, bouwer kwam na start bouw met "wordt op z'n vroegst Q2" en in de laatste berichtgeving spreekt men over "misschien voor de bouwvakvakantie, maar wellicht erna".
Ik ben uiteraard totaal niet objectief, maar dit is mijn 3e nieuwbouwwoning en ik vind het nogal traag gaan. (Project is 25 woningen in een bestaande wijk).
Huidige status: pannen erop, dakkapellen erop, glas rondom erin, behalve de BG, metselwerk klaar. Nog geen binnenmuren en steigers rondom staan nog.
Ik ben uiteraard totaal niet objectief, maar dit is mijn 3e nieuwbouwwoning en ik vind het nogal traag gaan. (Project is 25 woningen in een bestaande wijk).
Huidige status: pannen erop, dakkapellen erop, glas rondom erin, behalve de BG, metselwerk klaar. Nog geen binnenmuren en steigers rondom staan nog.
[ Voor 16% gewijzigd door Hoepla33 op 25-12-2025 08:36 ]
Ik weet ook niet waarom ze verwachten nog een half jaar nodig te hebben.nooberke schreef op donderdag 25 december 2025 @ 08:24:
[...]
Flink verschil! Hoe ver zijn ze nu? Ik rekende oorspronkelijk ook op begin Q2.
Vrijwel alle dakpannen liggen erop en alle ramen zijn geplaatst. Het metselwerk is zo goed als afgerond. De dekvloer op de begane grond ligt er inmiddels in.
Daarnaast heb ik al enkele ingefreesde leidingen gezien en wat elektradraden die uit het plafond in de hal komen.
Het gaat om een twee-onder-een-kapwoning.
Bij ons was het team die de straat moest opleveren zwaar vertraagd waardoor de woning praktisch al klaar is maar de oplevering zelf nog een paar maanden moet wachten. Nuts was al een paar maanden geleden aangesloten.Dj-sannieboy schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:55:
[...]
Ik weet ook niet waarom ze verwachten nog een half jaar nodig te hebben.
Dus dat is ook een optie...
Wij zitten sinds 6 maanden in ons nieuwbouwhuis en hebben inmiddels een stalen deur laten plaatsen ipv de standaard deur.UltraInstinct schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:09:
[...]
Thx, dat wist ik niet.
[Afbeelding]
Bij ons was er wel een optie vanuit de bouw om geen kozijn te laten plaatsen en een voorbereiding voor een eventuele taatsdeur dmv leidingloze zone.
Omdat we tot het laatste moment getwijfeld hebben, is er bij ons wel een kozijn geplaatst, maar hebben we wel de leidingvrije zone gedaan om eventueel alsnog een taatsdeur te kunnen plaatsen.
Net na plaatsen hebben we uiteindelijk toch besloten om een taatsdeur te doen.
Al met al is hem dit niet geworden omdat de stucadoor heel slecht (lees scheef) heeft gestuct en we hier te laat achter kwamen. Tijdens het inmeten werd vermeld dat het beter was om een stalen deur te nemen.
Wij hebben nu dus een 'gewone' stalen deur, maar zijn er uiteindelijk beter mee uit.
Nadeel taatsdeur;
- Geluid wordt niet meer tegengehouden. Dit zowel van boven naar beneden. Maar ook andersom.
- Je muur (kozijn) moet echt strak STRAK gestuct zijn. Hoe goed die stucadoor ook is: Zet er een laser waterpas naast!
- In onze bouw zat er een rookmelder op het plafond in de gang achter de deur. Deze had eerst verplaatst moeten worden omdat de taatsdeur naar beide kanten open gaat.
Wij hebben nu een 'gewone' stalen deur via MijnDeurVanStaal en zijn er echt heel, heel blij mee!
Doe dus goed onderzoek voordat je echt overgaat op een taatsdeur.
Beide punten niet mee eens.[b]Kraz schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:04:[/
Nadeel taatsdeur;
- Geluid wordt niet meer tegengehouden. Dit zowel van boven naar beneden. Maar ook andersom.
- Je muur (kozijn) moet echt strak STRAK gestuct zijn. Hoe goed die stucadoor ook is: Zet er een laser waterpas naast!
Hier zijn de muren ook niet allemaal even recht opgeleverd vanuit de bouw (renovlies geplaatst, kan geen stucadoor de schuld geven). Toch past de taatsdeur prima, dat meten ze allemaal op voor bestellen/plaatsen. De deur sluit sowieso niet af, gaat over millimeters.
Geluid wordt wel degelijk voor het overgrote deel tegengehouden. Wij hebben een taatsdeur tussen hal (voordeur) en gang. Ik kan niet verstaan wat er aan de deur wordt gezegd als mijn partner open doet. Kou wordt ook prima tegengehouden, maar beide (geluid/kou) zal altijd minder zijn dan een afsluitende deur (en daar kies je ook voor).
Om even door te gaan over taatsdeuren: zijn er hier mensen die een taatsdeur hebben laten plaatsen die maar één kant op draait of die is begrensd in openingshoek?
Normaal gesproken draait een taatsdeur beide kanten op en scharniert deze om een as in plafond en vloer, zonder kozijn. Dat spreekt ons ook aan, maar wij zouden de draairichting graag willen beperken tot één richting of de hoek willen begrenzen tot waar de deur geopend kan worden i.v.m. de ruimte en indeling van de hal. Online kunnen we hier helaas weinig over vinden, dus hopelijk heeft iemand hier ervaring mee. We horen het graag!
Normaal gesproken draait een taatsdeur beide kanten op en scharniert deze om een as in plafond en vloer, zonder kozijn. Dat spreekt ons ook aan, maar wij zouden de draairichting graag willen beperken tot één richting of de hoek willen begrenzen tot waar de deur geopend kan worden i.v.m. de ruimte en indeling van de hal. Online kunnen we hier helaas weinig over vinden, dus hopelijk heeft iemand hier ervaring mee. We horen het graag!
[ Voor 13% gewijzigd door TNThomas op 26-12-2025 10:31 ]
Ja dat kan. Niet zo moeilijk denken. Gewoon een deurstopper in de vloer of in het kozijn verwerken. Zodat deze maar één kant open kan.TNThomas schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:00:
Om even door te gaan over taatsdeuren: zijn er hier mensen die een taatsdeur hebben laten plaatsen die maar één kant op draait of die is begrensd in openingshoek?
< dit stukje webruimte is te huur >
Dat is ongeveer waar wij eind november/begin december op zaten... Dat scheelt maar weinig dus...Dj-sannieboy schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:55:
[...]
Ik weet ook niet waarom ze verwachten nog een half jaar nodig te hebben.
Vrijwel alle dakpannen liggen erop en alle ramen zijn geplaatst. Het metselwerk is zo goed als afgerond. De dekvloer op de begane grond ligt er inmiddels in.
Daarnaast heb ik al enkele ingefreesde leidingen gezien en wat elektradraden die uit het plafond in de hal komen.
Het gaat om een twee-onder-een-kapwoning.
Mogelijk één specifiek deel of team met vertraging... Hopelijk valt het uiteindelijk mee...
Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Betreft een nieuwbouwwoning die dit jaar in april is opgeleverd. Ventilatie is WTW type D i.c.m. bodemwarmtepomp (vloerverwarming).
Nu in de koude ochtenden zijn alle ramen zeiknat (ook in de kamers waar niet geslapen wordt) van het condens aan de binnenkant van het raam. De ramen zijn voor zover ik weet allemaal HR++ uitgevoerd. In alle slaapkamers staat de thermostaat op 21 graden ingesteld.
In hoeverre kun je nog spreken van bouwvocht? Ventileren is geen optie, want de ramen hebben uberhaupt geen rooster en het raam open zetten is leuk, maar dat is dweilen met de kraan open.
![]() | ![]() | ![]() |
Nu in de koude ochtenden zijn alle ramen zeiknat (ook in de kamers waar niet geslapen wordt) van het condens aan de binnenkant van het raam. De ramen zijn voor zover ik weet allemaal HR++ uitgevoerd. In alle slaapkamers staat de thermostaat op 21 graden ingesteld.
In hoeverre kun je nog spreken van bouwvocht? Ventileren is geen optie, want de ramen hebben uberhaupt geen rooster en het raam open zetten is leuk, maar dat is dweilen met de kraan open.
Het was juist enorm droog weer met die koude dagen. Waarschijnlijk is dit vocht wat manifesteert op de koudste plek... Maar met dit droge weer zou ik überhaupt niet zoveel vocht verwachten.ShininNL schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:57:
Weet iemand waar dit aan kan liggen?Betreft een nieuwbouwwoning die dit jaar in april is opgeleverd. Ventilatie is WTW type D i.c.m. bodemwarmtepomp (vloerverwarming).
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Heb je metingen van je luchtvochtigheid en CO2? Hangen er CO2 sensoren die je WTW regelen?
Ik geloof dat alleen de hoofdregelaar van de WTW (we hebben een Orcon / HRC300) in de keuken CO2 gestuurd is en in principe altijd op 'auto' staat (de andere standen gelden altijd maar voor 60 minuten). Zou het kunnen dat de installatie gewoon niet (goed) is ingeregeld? We hebben namelijk ook nooit een inregelrapportage ontvangen.nooberke schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:01:
[...]
Het was juist enorm droog weer met die koude dagen. Waarschijnlijk is dit vocht wat manifesteert op de koudste plek... Maar met dit droge weer zou ik überhaupt niet zoveel vocht verwachten.
Heb je metingen van je luchtvochtigheid en CO2? Hangen er CO2 sensoren die je WTW regelen?
Soms kun je er niet zo veel aan doen.ShininNL schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:57:
Weet iemand waar dit aan kan liggen?Betreft een nieuwbouwwoning die dit jaar in april is opgeleverd. Ventilatie is WTW type D i.c.m. bodemwarmtepomp (vloerverwarming).
Je wtw kan je hoger zetten en proberen of het scheelt.
Een raam open zetten scheelt ook. 21 graden is vrij warm, helemaal voor een slaapkamer. Je condensatiepunt gaat omlaag en je krijgt wat meer luchtstroom bij je ramen.
Wij hadden het gister ook. Vanochtend niet, terwijl binnen en buiten weinig veranderd was kwa temperstuur voor zover we zagen. 19grd en 55% vocht in de slaapkamers.
Meer ventileren en stoken.ShininNL schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:57:
Verder kijken bij de bron wat je kan doen. Badkamer, wasrek en koken bijvoorbeeld.
dat zou toch niet moeten? weet je zeker dat de ventilatie goed werkt? (check anders het apparaat even, of ie daadwerkelijk aan is, en niet in storing staat ofzo).ShininNL schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:57:
ik woon in nieuwbouw / 2020, wtw (type D) en WP, beetje hetzelfde dus, en dit heb ik nog nooit gezien hier. Ik heb wel gehad dat de wtw in storing ging (vanwege een kapotte sensor), en dan is dus je luchtkwaliteit binnen niet heel best (aangezien het huis nagenoeg luchtdicht is).
[betreft specie/spackwerk in ventilatie ventiel en beetje in kanaal]
Ik heb een maand geleden de sleutels van mijn nieuwbouw appartement gekregen. Betreft ~50m2 appartement.
Ik heb inmiddels de opleverding getekend, maar heb nog bouwgarantie oid van de bouwer.
Ik hoop dat iemand genoeg hierover weet of dit acceptabel is want ik weet het niet, maar het lijkt mij geen goed teken.
Ik wilde de plafond stuccen (deze foto's en video zijn dus pre-stuc, ik heb nog niet gestucced, dit is spackspuitwerk van de bouwer zelf en ik heb nog niks aageraakt qua plafond behalve die ventielen eraf halen) en haalde de ventielcaps eraf. Toen zag ik het volgende:
Nog een video:[Video: https://imgur.com/a/eJB6fuP]Dit is niet 't enige ventiel waar dit is gebeurd.
Ik heb een maand geleden de sleutels van mijn nieuwbouw appartement gekregen. Betreft ~50m2 appartement.
Ik heb inmiddels de opleverding getekend, maar heb nog bouwgarantie oid van de bouwer.
Ik hoop dat iemand genoeg hierover weet of dit acceptabel is want ik weet het niet, maar het lijkt mij geen goed teken.
Ik wilde de plafond stuccen (deze foto's en video zijn dus pre-stuc, ik heb nog niet gestucced, dit is spackspuitwerk van de bouwer zelf en ik heb nog niks aageraakt qua plafond behalve die ventielen eraf halen) en haalde de ventielcaps eraf. Toen zag ik het volgende:
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 11% gewijzigd door Lainey23 op 31-12-2025 20:20 ]
Niks aan de hand. Ze spuiten het plafond gewoon zonder de kanalen af te dekken. En met een nat doekje veeg je het overigens zo weg.Lainey23 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:18:
Ik wilde de plafond stuccen (deze foto's en video zijn dus pre-stuc, ik heb nog niet gestucced, dit is spackspuitwerk van de bouwer zelf en ik heb nog niks aageraakt qua plafond behalve die ventielen eraf halen) en haalde de ventielcaps eraf. Toen zag ik het volgende:Nog een video:
[Video]
Dit is niet 't enige ventiel waar dit is gebeurd.
Stuccen over spackwerk heen, gaat dat goed?Lainey23 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:18:
Dit is niet 't enige ventiel waar dit is gebeurd.
Ook het spack dat in iets dieper in de kanaal terecht is gekomen? (zie video)Draakje5 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:37:
[...]
Niks aan de hand. Ze spuiten het plafond gewoon zonder de kanalen af te dekken. En met een nat doekje veeg je het overigens zo weg.
Ik heb een professionele stukadoor met sterke referenties ingehuurd. Ik heb na jouw opmerking gegoogled over spackwerk plafonds stuccen en het is wel een ding zo te zien... Als je een paar toetsvragen hebt die ik kan stellen en waarvan goede antwoorden vertrouwen geeft in zijn aanpak, hoor ik die graag hoor, maar ik verwacht niet dat je hier verder in tijdsteekt voor me. Ga je goed in iedergeval!maussert schreef op woensdag 31 december 2025 @ 21:35:
[...]
Stuccen over spackwerk heen, gaat dat goed?
Heb je een offerte gekregen? Wellicht staat er gewoon op dat hij eerst heel het plafond schuurt?Lainey23 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 22:43:
[...]
Ook het spack dat in iets dieper in de kanaal terecht is gekomen? (zie video)
[...]
Ik heb een professionele stukadoor met sterke referenties ingehuurd. Ik heb na jouw opmerking gegoogled over spackwerk plafonds stuccen en het is wel een ding zo te zien... Als je een paar toetsvragen hebt die ik kan stellen en waarvan goede antwoorden vertrouwen geeft in zijn aanpak, hoor ik die graag hoor, maar ik verwacht niet dat je hier verder in tijdsteekt voor me. Ga je goed in iedergeval!
Sleegers gaf aan dat het voor hun niet uitmaakte? Is de stuc niet simpelweg dik genoeg om het spuitwerk te verbloemen?
Had de optie om het plafond "kaal" op te leveren maar dan zou de berging kaal eindigen uiteindelijk
Had de optie om het plafond "kaal" op te leveren maar dan zou de berging kaal eindigen uiteindelijk
Zal zijn exacte proces vragen over na de feestdagenSource90 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 22:44:
[...]
Heb je een offerte gekregen? Wellicht staat er gewoon op dat hij eerst heel het plafond schuurt?
Ik heb nog een paar foto's waarop het plafond zichtbaar is, genomen tijdens een kijkdag ver voor de oplevering. Ik zie denk ik niet die beruchte v-naden, dus dat is een plus.
![]() | ![]() | ![]() |
Doen jullie wtw uit in verband met vuurwerk? Ik merk vandaag in de slaapkamers een beetje rooklucht. Ik heb de wtw even uitgezet, maar nu stijgt het CO2-niveau naar 1500+.
Wij niet. Maar als je veel last van de geur hebt kun je dat doen. Eventueel een raampje open als dat beter is qua geur en daarna de WTW weer aan.Midan schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 02:45:
Doen jullie wtw uit in verband met vuurwerk? Ik merk vandaag in de slaapkamers een beetje rooklucht. Ik heb de wtw even uitgezet, maar nu stijgt het CO2-niveau naar 1500+.
Ik kan me niet voorstellen dat de geur minder wordt met een raampje op dan met de wtw uit. In de wtw zitten filters. Ik heb hem gisteren wel een paar uur uit gehad. Ondanks dat ik er een koolstoffilter in heb zitten zag roken we het nog iets en de PM2.5 waarde liep op tot 45.Homer-Simpson schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 08:12:
[...]
Wij niet. Maar als je veel last van de geur hebt kun je dat doen. Eventueel een raampje open als dat beter is qua geur en daarna de WTW weer aan.
Nu staat de PM2.5 weer op 1.
Geur is ook redelijk afhankelijk van de windrichting en de locatie van het inblaasventiel van de WTW.deejeebv schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 08:34:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat de geur minder wordt met een raampje op dan met de wtw uit. In de wtw zitten filters. Ik heb hem gisteren wel een paar uur uit gehad. Ondanks dat ik er een koolstoffilter in heb zitten zag roken we het nog iets en de PM2.5 waarde liep op tot 45.
Nu staat de PM2.5 weer op 1.
Kort antwoord op de vraag had ook ‘nee’ kunnen zijn.
Hoelang hebben bij jullie de dakplaten onbedekt op het huis gelegen?
Bij ons zijn voor de kerstvakantie de dakplaten (IsoBouw SlimFix) op het dak gelegd en niet afgedekt. De aannemer geeft aan dat zulke platen wel 3 maanden tegen neerslag kunnen voordat de dakpannen erop gaan, maar op de website van de producent lees ik dat deze z.s.m. afgedekt dienen te worden. Het is mij dus onduidelijk wat hierin ‘normaal’ is.
Bij ons zijn voor de kerstvakantie de dakplaten (IsoBouw SlimFix) op het dak gelegd en niet afgedekt. De aannemer geeft aan dat zulke platen wel 3 maanden tegen neerslag kunnen voordat de dakpannen erop gaan, maar op de website van de producent lees ik dat deze z.s.m. afgedekt dienen te worden. Het is mij dus onduidelijk wat hierin ‘normaal’ is.
Naar mijn inziens is dit zo'n gevalletje, het is de aannemer z'n vak toch? Dus mijn antwoord op je vraag, dan zal dat wel 'normaal' zijn? Soms zitten we hier op dit topic de aannemers ook wel heel erg op de vingers...TNThomas schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:53:
Zou wat zijn als de aannemer zich met mijn werk zou gaan bemoeien.
Ik heb ook wel een beetje vertrouwen in onze aannemer. Ze doen het vaker en hebben net zo goed als ik geen zin in problemen nadien.
[ Voor 6% gewijzigd door KerstRunner op 01-01-2026 15:54 ]
Weet iemand uit ervaring of er tijdens winters weer (vorst, sneeuw) wel verder gewerkt wordt in huis als deze wind en waterdicht is?
Wel eens van vorstverlet gehoord? Met die zoekterm vind je vast wel een antwoord op jouw vraagImperium schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:02:
Weet iemand uit ervaring of er tijdens winters weer (vorst, sneeuw) wel verder gewerkt wordt in huis als deze wind en waterdicht is?
Vorstverlet ken ik 😉arpeggio schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:16:
[...]
Wel eens van vorstverlet gehoord? Met die zoekterm vind je vast wel een antwoord op jouw vraag
Mijn vraag ging er juist over of er, bij een wind- en waterdichte woning, in de praktijk vaak binnen wordt doorgewerkt (bijv. met heaters), of dat het dan alsnog stopt. Vooral benieuwd naar anekdotische ervaringen.
De reden dat ik het vraag: onze oplevering staat nu globaal op februari. Met het winterweer in aantocht ben ik wat beducht voor vertraging door vorst. Onze huidige woning wordt per 01-04 overgedragen, dus eventuele uitloop heeft voor ons wel consequentie. Vandaar de vraag.
[ Voor 29% gewijzigd door Imperium op 01-01-2026 19:48 ]
Ga er maar vanuit dat de aannemer zijn werknemers gewoon aan het werk zet als ze binnen droog en uit de vorst kunnen werken.
We hebben helaas al vaker zaken moeten bespreken met de aannemer waarbij ze fouten hebben gemaakt. Ons vertrouwen is dus wat geschaad door het bouwproces heen.KerstRunner schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:51:
[...]
Naar mijn inziens is dit zo'n gevalletje, het is de aannemer z'n vak toch? Dus mijn antwoord op je vraag, dan zal dat wel 'normaal' zijn? Soms zitten we hier op dit topic de aannemers ook wel heel erg op de vingers...
Ik heb ook wel een beetje vertrouwen in onze aannemer. Ze doen het vaker en hebben net zo goed als ik geen zin in problemen nadien.
Onze aannemer mag zich trouwens zeker met mijn werk bemoeien als ze me ervoor betalen wat wij betalen voor ons huis.
Het leek ons prettig ervaringen van anderen hierover te horen i.p.v. de aannemer te contacteren (lastigvallen).
Wat mij betreft is voorschrift fabrikant/producent leidend. Je kan informeren naar de risico's van te lang blootstelling. Geen idee, schimmel? Constructiekwaliteit? Isolatiewaarde? Al zal het wellicht wel meevallen.TNThomas schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:06:
[...]
We hebben helaas al vaker zaken moeten bespreken met de aannemer waarbij ze fouten hebben gemaakt. Ons vertrouwen is dus wat geschaad door het bouwproces heen.
Onze aannemer mag zich trouwens zeker met mijn werk bemoeien als ze me ervoor betalen wat wij betalen voor ons huis.
Het leek ons prettig ervaringen van anderen hierover te horen i.p.v. de aannemer te contacteren (lastigvallen).
Hier ook vaak genoeg de aannemer moeten corrigeren omdat producent iets anders zei.
Standaard antwoord om van gezeur af te zijn is natuurlijk al snel 'maak je maar niet zo druk, wij zijn de experts'... alle daken afdekken kost een hoop centen natuurlijk..
[ Voor 11% gewijzigd door Draakje5 op 01-01-2026 21:07 ]
Vertrouwen is goed. Controle is beter.KerstRunner schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:51:
[...]
Naar mijn inziens is dit zo'n gevalletje, het is de aannemer z'n vak toch? Dus mijn antwoord op je vraag, dan zal dat wel 'normaal' zijn? Soms zitten we hier op dit topic de aannemers ook wel heel erg op de vingers...
Zeker als het, zoals voor veel mensen, om de grootste aankoop uit hun leven gaat.
Project in Noord-Holland toevallig?TNThomas schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:53:
Want ik herken je verhaal.
Nee, in het zuiden van het land. Liggen bij jullie de IsoBouw dakpanelen nu ook zo lang onbedekt erop?Roadman schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:37:
[...]
Project in Noord-Holland toevallig?
Want ik herken je verhaal.
Ik ben het er opzich mee eens dat de voorschriften van de fabrikant leidend zijn, al zie je vaak dat dit soort voorschriften er ook heel erg op gericht zijn om de fabrikant in te dekken. Ik kan me goed voorstellen dat als je veel met een product werkt je door praktijkervaring hier vanaf durft te wijken. Ik zou hierin de aannemer dus wel durven vertrouwen.Draakje5 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:05:
[...]
Wat mij betreft is voorschrift fabrikant/producent leidend. Je kan informeren naar de risico's van te lang blootstelling. Geen idee, schimmel? Constructiekwaliteit? Isolatiewaarde? Al zal het wellicht wel meevallen.
Hier ook vaak genoeg de aannemer moeten corrigeren omdat producent iets anders zei.
Standaard antwoord om van gezeur af te zijn is natuurlijk al snel 'maak je maar niet zo druk, wij zijn de experts'... alle daken afdekken kost een hoop centen natuurlijk..
Het is PS met een vurenhouten latje, dat kan echt wel wat hebben. Fabrikanten wippen met 5 condooms zodat het zeker weten veilig is.TNThomas schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:53:
Het is juist fijn dat het het dak nu 99% waterdicht is.
[ Voor 4% gewijzigd door D.deJong op 02-01-2026 15:33 ]
Een eiken trap gaat richting de 7500 euro.Z___Z schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:45:
[...]
Als je eiken treden wil ipv vuren standaard treden dan zou ik dat wel doen tijdens de bouw. Na de bouw is het of bekleding of een nieuwe trap.
2 jaar geleden offerte gevraagd bij drie trappenboeren voor 2 trappen allemaal rond de 15.000 euro voor twee.
daarboven op nog even de inflatie correctie toepassen.
Frake/Mahonie oid kost je ongeveer 5.000 euro incl plaatsen
vuren 2.500-2750
Als de woning casco dicht is gaan ze vaak gewoon door.
Een heater is goedkoper dan in de wachtstand gaan zitten
Een heater is goedkoper dan in de wachtstand gaan zitten
Imperium schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:42:
[...]
Vorstverlet ken ik 😉
Mijn vraag ging er juist over of er, bij een wind- en waterdichte woning, in de praktijk vaak binnen wordt doorgewerkt (bijv. met heaters), of dat het dan alsnog stopt. Vooral benieuwd naar anekdotische ervaringen.
De reden dat ik het vraag: onze oplevering staat nu globaal op februari. Met het winterweer in aantocht ben ik wat beducht voor vertraging door vorst. Onze huidige woning wordt per 01-04 overgedragen, dus eventuele uitloop heeft voor ons wel consequentie. Vandaar de vraag.
Dit zal dan wel normaal zijn onder aannemers aangezien mijn prefab systeemdak ook vlak voor de kerstvakantie geplaatst is en het nu ook aan de elementen overgeleverd is. Al deel ik ook je zorgen hoor, op zolder lag bij mij vanmiddag een nieuw plasje water.TNThomas schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:53:
Soms zie ik ook wel zaken waar ik mijn vraagtekens bij heb, maarja je wilt de aannemer ook niet over alles lastigvallen.
Over dakplaten die in weer en wind liggen; tussen het leggen van deze platen en het leggen van dakpannen zit nou eenmaal wel eens een maand tijd. Daar is qua planning nou eenmaal niet zo veel aan te veranderen.
Een plasje water op zolder is vergelijkbaar met de hoeveelheid vocht die onderaannemers zoals stucadoors en tegelzetters mee naar binnen nemen, daar is niks mis mee en dat vind men wel volkomen begrijpelijk.
Een plasje water op zolder is vergelijkbaar met de hoeveelheid vocht die onderaannemers zoals stucadoors en tegelzetters mee naar binnen nemen, daar is niks mis mee en dat vind men wel volkomen begrijpelijk.
Als ik het Verwerkingsvoorschrift voor Isobouw SlimFix XT lees, dan zie ik toch wat meer info dan de eenvoudige opmerking dat de dakplaten "z.s.m. afgedekt dienen te worden".TNThomas schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:53:
Zie dit stukje tekst uit het Verwerkingsvoorschrift:
:strip_exif()/f/image/kdgdQl0GdUlYixX17p44lumF.png?f=user_large)
( https://www.bouwbestel.nl.../file/8553/product/83717/ )
Als ik dit lees, dan interpreteer ik dat als volgt. De dakplaten zijn op zichzelf bestand tegen neerslag, maar de naden en de nok zijn dat niet. Daarom dienen deze na montage direct regendicht afgewerkt te worden. Na het leggen van de dakpannen is het dak volledig neerslag-dicht.
Edit: link naar Verwerkingsvoorschrift toegevoegd.
[ Voor 5% gewijzigd door arpeggio op 03-01-2026 11:55 ]
@arpeggio, bedankt voor de info! Dat had ik nog niet gezien, dus deze info is geruststellend.
Voor de vloer op de begane grond hebben we uiteindelijk gekozen om voor 120x120 keramische tegels te gaan. Na wat offertes opgevraagd te hebben bij verschillende tegelzetters hoor ik allerlei verschillende verhalen en weet nu niet goed wat wijsheid is. Hebben andere Tweakers ervaring met een tegelvloer in een nieuwbouwwoning? De woning wordt opgeleverd net een zandcement dekvloer, zover ik weet niet zwevend, en uiteraard vloerverwarming.
Punten waar wij tegen aanlopen:
1. Breedte voeg: 1.5mm, 2mm, 3mm. Heb het allemaal voorbij horen komen.
2. Dilatatievoeg: Nodig of niet? Op zijn langste punt is de vloer 13 meter en op zijn breedste punt 8.7 meter (het huis is geen rechthoek).
3. Epoxy- of cementvoeg?
ChatGPT is heel stellig (
) en raadt een 3mm voeg aan van epoxy met dilatatievoegen zodat er geen aaneengesloten stuk van meer dan 8 meter betegeld is. Doe ik het anders, dan garandeert ChatGPT dat het fout gaat (
). Hoor dus graag ervaringen van mede-Tweakers!
2. Dilatatievoeg: Nodig of niet? Op zijn langste punt is de vloer 13 meter en op zijn breedste punt 8.7 meter (het huis is geen rechthoek).
3. Epoxy- of cementvoeg?
ChatGPT is heel stellig (
Wij hebben keramische tegels van 1 bij 1, lengte ca 13,5 meter, zonder dilatatievoeg, en een voegbreedte van 2 mm, weet niet zeker of het epoxy of cementvoeg is. Vloer ligt er nu 8-9 maanden en tot nu toe alles perfect. Vorige huis keramische tegels van 70 bij 70, ook bijna 13 meter lang, ook zonder dilatatievoeg (ondanks aanbouw van ca 3 meter dus vloer niet 1 geheel) ook daar geen probleem, na 5 jaar verhuisd en was nog steeds prima.Tiuri schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:40:
Voor de vloer op de begane grond hebben we uiteindelijk gekozen om voor 120x120 keramische tegels te gaan. Na wat offertes opgevraagd te hebben bij verschillende tegelzetters hoor ik allerlei verschillende verhalen en weet nu niet goed wat wijsheid is. Hebben andere Tweakers ervaring met een tegelvloer in een nieuwbouwwoning? De woning wordt opgeleverd net een zandcement dekvloer, zover ik weet niet zwevend, en uiteraard vloerverwarming.
3. Epoxy- of cementvoeg?
ChatGPT is heel stellig () en raadt een 3mm voeg aan van epoxy met dilatatievoegen zodat er geen aaneengesloten stuk van meer dan 8 meter betegeld is. Doe ik het anders, dan garandeert ChatGPT dat het fout gaat (
Wel iets om bij stil te staan, hoe groter de tegel, hoe meer kans dat deze niet 100% vlak is en dus een hele lichte bolling, daarom hebben wij uiteindelijk voor 1 bij 1 gekozen ipv 1,2 bij 1,2
Geen ervaring nog met tegelvloer in de woonkamer maar:Tiuri schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:40:
3. Epoxy- of cementvoeg?
ChatGPT is heel stellig () en raadt een 3mm voeg aan van epoxy met dilatatievoegen zodat er geen aaneengesloten stuk van meer dan 8 meter betegeld is. Doe ik het anders, dan garandeert ChatGPT dat het fout gaat (
Met tegels van 30x60 maakt 2 of 3 mm wel degelijk een verschil maar met tegels van 1.2x1.2m lijken de voegen optisch extreem klein, of je nou 2 of 3mm kiest. Mijn aannemer zij wel dat hij de voegen minimaal 3 mm wilde hebben omdat de hechting dan beter is maar ik snap dat je voegen zo klein mogelijk wil hebben zodat er minder vuil achter blijft hangen. Wat voor voegkleur neem je? Mijn aannemer raad aan om een voegkleur te nemen die overeen komt met de kleur van de tegel voor een naadloos geheel of wellicht een tintje donkerder omdat vuil hier minder zichtbaar op is. Ik hoorde overigens ook klachten van mensen met een tegelvloer dat er heel veel echo is dus hou daar rekening mee (spackspuit op het plafond en gordijnen kunnen dit verminderen)
Bedankt! Onze tegel is er in 60x60 of 120x120, het is een tegel van Atlas Concorde. Ik neem toch aan dat als ze 120x120 verkopen dat deze vlak genoeg moeten zijn.NatalieF schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:17:
[...]
Wij hebben keramische tegels van 1 bij 1, lengte ca 13,5 meter, zonder dilatatievoeg, en een voegbreedte van 2 mm, weet niet zeker of het epoxy of cementvoeg is. Vloer ligt er nu 8-9 maanden en tot nu toe alles perfect. Vorige huis keramische tegels van 70 bij 70, ook bijna 13 meter lang, ook zonder dilatatievoeg (ondanks aanbouw van ca 3 meter dus vloer niet 1 geheel) ook daar geen probleem, na 5 jaar verhuisd en was nog steeds prima.
Wel iets om bij stil te staan, hoe groter de tegel, hoe meer kans dat deze niet 100% vlak is en dus een hele lichte bolling, daarom hebben wij uiteindelijk voor 1 bij 1 gekozen ipv 1,2 bij 1,2
Ik geef niet zelf een voegdikte op, ik heb nu drie tegelzetters die alle drie dus een andere voegdikte aanhouden. De voeg die wij hebben uitgezocht valt vrijwel weg met de tegel (zandgrijs).Mark K schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:50:
[...]
Geen ervaring nog met tegelvloer in de woonkamer maar:
Met tegels van 30x60 maakt 2 of 3 mm wel degelijk een verschil maar met tegels van 1.2x1.2m lijken de voegen optisch extreem klein, of je nou 2 of 3mm kiest. Mijn aannemer zij wel dat hij de voegen minimaal 3 mm wilde hebben omdat de hechting dan beter is maar ik snap dat je voegen zo klein mogelijk wil hebben zodat er minder vuil achter blijft hangen. Wat voor voegkleur neem je? Mijn aannemer raad aan om een voegkleur te nemen die overeen komt met de kleur van de tegel voor een naadloos geheel of wellicht een tintje donkerder omdat vuil hier minder zichtbaar op is. Ik hoorde overigens ook klachten van mensen met een tegelvloer dat er heel veel echo is dus hou daar rekening mee (spackspuit op het plafond en gordijnen kunnen dit verminderen)
Eens dat de voegdikte op een 120x120 tegel niet veel doet, al is smaller natuurlijk wel fraaier. Ben bekend met het echo probleem en we proberen dat actief tegen te gaan (gordijnen, vloerkleed, akoestische panelen aan de muur).
Interessant onderwerp. Wellicht je vraag specifieker maken. Kennelijk zijn er diverse soorten dilataties. Ook even opgezocht en ik lees rand en midden dilataties. En gaat het vooral om grote oppervlaktes, dus meer dan 8 vierkante meter wanneer je moet denken aan midden dilataties. Rand dilataties zijn altijd noodzakelijk. Hoe groter de tegel, hoe groter de spanningsveld. Dus de voegbreedte wil je dan ook niet te klein hebben.Tiuri schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:40:
3. Epoxy- of cementvoeg?
Over de voegbreedte. Daar was ik zelf ook nog mee bezig. Om uit te zoeken wat mooi is en wat handig. Kennelijk hoe groter de voegbreedte hoe meer foutmarge voor de tegel en de tegelzetter.
< dit stukje webruimte is te huur >
@KerstRunner Deze week met de sneeuw zal ons waarschijnlijk niet helpen gok ik. Klopt mijn aanname dat bij sneeuw er geen grondwerkzaamheden kunnen plaatsvinden, of zeer beperkt?
Met vorst geldt er een breekverbod vanuit de meeste gemeenten! Meeste in mijn werkgebied (Gelderland-Zuid) gelden voor nu tot 12 januari.N1ckk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:29:
@KerstRunner Deze week met de sneeuw zal ons waarschijnlijk niet helpen gok ik. Klopt mijn aanname dat bij sneeuw er geen grondwerkzaamheden kunnen plaatsvinden, of zeer beperkt?
[ Voor 12% gewijzigd door KerstRunner op 05-01-2026 14:02 ]
Logisch, maar jammer voor ons. Zou een "kink in de kabel" zitten werd vlak voor de kerstvakantie gesteld, maar ik twijfel dus sterk aan een echte of een spreekwoordelijke kink. Wat dat laatste zou toch vrij "makkelijk" op te sporen moeten zijn, maar de informatievoorziening stopte bij die beperkte uitleg zei de bouwer en tussentijds logischerwijs door de vakantie niets meer gehoord en nu dus sneeuw-stop.KerstRunner schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:57:
[...]
Met vorst geldt er een breekverbod vanuit de meeste gemeenten! Meeste in mijn werkgebied (Gelderland-Zuid) gelden voor nu tot 12 januari.
Ik ben me inmiddels helemaal suf aan het denken over een praktische indeling van de zolder 😅. Heeft iemand hier een vergelijkbare indeling en is diegene heel tevreden met hoe de wanden zijn geplaatst? (Zoals je ziet is er niet bespaard op aansluitingen).
De afvoer voor de wasmachine had ik eigenlijk liever rechtsboven gehad, maar dat bleek helaas niet mogelijk voor de aannemer. Mijn vriendin zou graag een soort waskast willen, maar dat wordt op de huidige positie van de afvoer lastig onder het schuine dak én met het dakraam op die plek.
Zelf heb ik al een mogelijke indeling bedacht, maar ik wil er nog zoveel meer in kwijt. Idealiter zou ik graag ruimte hebben voor opslag (bijvoorbeeld met stellingkasten of transparante bakken), een hobbyhoek om met elektronica te knutselen én, als het even kan, een uitklapbare IKEA-slaapbank. Dan kan die, als er geen logés zijn, ook mooi dienen om zelf op de PlayStation te gamen.
De afvoer voor de wasmachine had ik eigenlijk liever rechtsboven gehad, maar dat bleek helaas niet mogelijk voor de aannemer. Mijn vriendin zou graag een soort waskast willen, maar dat wordt op de huidige positie van de afvoer lastig onder het schuine dak én met het dakraam op die plek.
Zelf heb ik al een mogelijke indeling bedacht, maar ik wil er nog zoveel meer in kwijt. Idealiter zou ik graag ruimte hebben voor opslag (bijvoorbeeld met stellingkasten of transparante bakken), een hobbyhoek om met elektronica te knutselen én, als het even kan, een uitklapbare IKEA-slaapbank. Dan kan die, als er geen logés zijn, ook mooi dienen om zelf op de PlayStation te gamen.
![]() | ![]() |
Volgens mij onderschat je een beetje hoeveel ruimte je hebt. Mijn zolder is breder en langer, dus is niet helemaal vergelijkbaar, volgens je kunt er behoorlijk wat meer. Volgens mij kun je over de breedte van de zolder aan de kant van de huidige dakramen een ruime wasruimte inclusief kast ruimte creeren.KerstRunner schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:37:
Ik ben me inmiddels helemaal suf aan het denken over een praktische indeling van de zolder 😅. Heeft iemand hier een vergelijkbare indeling en is diegene heel tevreden met hoe de wanden zijn geplaatst? (Zoals je ziet is er niet bespaard op aansluitingen).
[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Over de breedte aan de schuine zijde zou je een tweede kamer kwijt kunnen die als hobby/speel/logeer-ruimte kan dienen. (2.2m x 5.16m) Heb je wel dakramen nodig voor lichtinval. Heb zelf een 3-in-1 van Velux en dat geeft een bak natuurlijke lichtinval.
Niet te veel denken in rechte lijnen en dan hou je nog stuk middenruimte over, waar je vast ook iets mee kan. Je hebt ook een redelijk hoge nok, je zou kunnen overwegen daar een vliering in te zetten voor nog meer opbergruimte.
Zomaar wat ideeen.
@KerstRunner
De vrij indeelbare zolder. Altijd een feestje qua wensen en technische installaties 🙂.
Mijn zusje heeft een soortgelijke plattegrond, en komt ook qua jullie wensen overeen met hun huishouden destijds. Inmiddels heeft hun (tiener) zoon de zolder vrijwel overgenomen. Dat was ook wel een beetje de verwachting 10 jaar geleden, toen ik ze hielp met de inrichting.
Even uit de losse pols hun situatie omgewerkt naar jouw plattegrond:
:strip_exif()/f/image/gLNc9kQX65jTGo849GZnXxbW.jpg?f=fotoalbum_large)
De ruimte is opgedeeld in een donker (kast & hobby ruimte) en daglicht deel (kamer en overloop)
Berg en hobby ruimte: hoge kasten tegen de muren, een laag diep bureau tegen de kap, met daaronder uitschuifbare plastic opbergdozen, in deze ruimte staat soms ook een droogrek en strijkplank (die opgeborgen wordt in de kast aan de trap zijde). Er is een mogelijkheid om deze ruimte geheel dicht te maken. Mijn zus heeft dat uiteindelijk nooit gedaan.
Slaapkamer: we hebben een uitschuifbaar bed aan de kap zijde gemaakt, de ruimte bij de CV ketel/ omvormer is in de loop der jaren gebruikt als berghok, werkkamer en game hoek (nu).
Een bed kan eventueel ook geplaatst worden tegen de linker buitenmuur of het muurtje tussen slaapkamer en berging
Wasmachine / droger: zijn verhoogd ingebouwd, en verder uitgebouwd over de trap heen (extra bergruimte voor groot verpakking wasmiddelen). De afvoer hebben we een beetje om moeten leggen.
Iets waarvan ze nu blij mee zijn, maar destijds de meerwaarde niet van zagen: boven de waskast hebben we een bovenraam geïnstalleerd, zodat er toch nog behoorlijk wat daglicht de overloop op komt.
Hoe zit het met ventilatie?
De vrij indeelbare zolder. Altijd een feestje qua wensen en technische installaties 🙂.
Mijn zusje heeft een soortgelijke plattegrond, en komt ook qua jullie wensen overeen met hun huishouden destijds. Inmiddels heeft hun (tiener) zoon de zolder vrijwel overgenomen. Dat was ook wel een beetje de verwachting 10 jaar geleden, toen ik ze hielp met de inrichting.
Even uit de losse pols hun situatie omgewerkt naar jouw plattegrond:
:strip_exif()/f/image/gLNc9kQX65jTGo849GZnXxbW.jpg?f=fotoalbum_large)
De ruimte is opgedeeld in een donker (kast & hobby ruimte) en daglicht deel (kamer en overloop)
Berg en hobby ruimte: hoge kasten tegen de muren, een laag diep bureau tegen de kap, met daaronder uitschuifbare plastic opbergdozen, in deze ruimte staat soms ook een droogrek en strijkplank (die opgeborgen wordt in de kast aan de trap zijde). Er is een mogelijkheid om deze ruimte geheel dicht te maken. Mijn zus heeft dat uiteindelijk nooit gedaan.
Slaapkamer: we hebben een uitschuifbaar bed aan de kap zijde gemaakt, de ruimte bij de CV ketel/ omvormer is in de loop der jaren gebruikt als berghok, werkkamer en game hoek (nu).
Een bed kan eventueel ook geplaatst worden tegen de linker buitenmuur of het muurtje tussen slaapkamer en berging
Wasmachine / droger: zijn verhoogd ingebouwd, en verder uitgebouwd over de trap heen (extra bergruimte voor groot verpakking wasmiddelen). De afvoer hebben we een beetje om moeten leggen.
Iets waarvan ze nu blij mee zijn, maar destijds de meerwaarde niet van zagen: boven de waskast hebben we een bovenraam geïnstalleerd, zodat er toch nog behoorlijk wat daglicht de overloop op komt.
Hoe zit het met ventilatie?
Ik heb bijna hetzelfde en ook dezelfde gedachtegang (wasruimte, stellingkast en een extra slaapkamer + werkplekken). Alleen hebben wij wel met een plat dak i.p.v. hellend - dus dat maakt het indelen wat makkelijker. De aannemer had een optie voor het dichtzetten van de technische ruimte en het verplaatsen van de aansluitingen van de wasmachine - die hebben we genomen (flink duur, 6k€ ofzo), maar ik heb mijn ideeën erbij getekend wat we nog meer willen doen:KerstRunner schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:37:
[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/q5Bc10g7Zdaw8WwzHBQFdd0A.png?f=user_large)
Het idee is om rechts (voorzijde) twee bureaus te plaatsen, met een glazen wand ertussen voor thuis werkplekken voor ons allebei. Ik bel nogal veel voor mijn werk, dus ik krijg een isolatiebox... wel met het idee dat we elkaar nog zien. Links in het blauw komt een normale wand met deur en creëren we een slaapkamer. In de technische ruimte bouwen we om de wasmachine en droger een keuken element met een wasbak en een kraantje + opslag. Idee qua stijl voor glazen wand zie hieronder (nog in potlood)
[ Voor 3% gewijzigd door N1ckk op 06-01-2026 14:01 ]
Hoe herken je welke je hebt? Mijn technische beschrijving beschrijft het nietDj-sannieboy schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:46:
[...]
Ons toekomstige huis (bouw start Q1 2025) krijgt ook een type-C ventilatie. Wij hadden liever type-D gehad, maar helaas is dat geen mogelijkheid.
Een afknapper is het echter niet, want wij zijn erg blij dat wij ingeloot waren voor deze woning.
Er staat vast wel of je MV = C of WTW = D krijgt.N1ckk schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:24:
[...]
Hoe herken je welke je hebt? Mijn technische beschrijving beschrijft het niet
Bij type D heb je GEEN roosters in je ramen.
Ah dank, dan is het D. Ik heb op zolder geen ventilatie systeem aansluitingen / gaten, maar zou af en toe een raam open zetten voldoende zijn of raden jullie aan het WTW systeem uit te breiden en zo ja is dit goed te doen?
Is rechtsonder op de plattegrond niet je WTW? Dan is het wel te doen, als er een beetje ruimte rondom de buizen zit. Vaak zijn de units ook enigszins overgedimensioneerd.N1ckk schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:29:
Ah dank, dan is het D. Ik heb op zolder geen ventilatie systeem aansluitingen / gaten, maar zou af en toe een raam open zetten voldoende zijn of raden jullie aan het WTW systeem uit te breiden en zo ja is dit goed te doen?
Spiraal-T-Stuk er tussen en een plafondpunt maken. Zou hem wel opnieuw laten inregelen daarna.
@Source90 Nee in het midden boven (wtw staat in het vlakje). Plafondpunt is dus wel noodzakelijk om plafond te verlagen denk ik? Niet erg, maar hoe veel heb je dan nodig in dikte?
Waarom niet gewoon bovenin uit de muur?
Excuus, ik keek naar de plattegrond van @KerstRunner .N1ckk schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:44:
@Source90 Nee in het midden boven (wtw staat in het vlakje). Plafondpunt is dus wel noodzakelijk om plafond te verlagen denk ik? Niet erg, maar hoe veel heb je dan nodig in dikte?
Dan is het nog makkelijker, je bent al op de verdieping. Aftakking erin en wat buizen plaatsen.
Evenwel advies om opnieuw in te laten regelen, anders knijp je wellicht de andere ruimtes te veel.
[ Voor 22% gewijzigd door Source90 op 06-01-2026 16:49 ]
Ja daar dacht ik ook aan, gewoon aan de "buitenmuur" van die binnenmuur zoals de rode vlakken. En zou je dan naast aanvoer ook lucht afvoer doen? Tussenmuren komen nog en andere verdiepingen hebben dat ook niet allemaal.Draakje5 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:46:
Waarom niet gewoon bovenin uit de muur?
Mits onbenoemde ruimte 1 en 2 open blijven met elkaar kun je eventueel in 1 de aanvoer doen en 2 de afvoer op de muur. Maar ik ben geen ventilatie expert. Lijkt me makkelijker te realiseren dan in een plafond.N1ckk schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:35:
[...]
Ja daar dacht ik ook aan, gewoon aan de "buitenmuur" van die binnenmuur zoals de rode vlakken. En zou je dan naast aanvoer ook lucht afvoer doen? Tussenmuren komen nog en andere verdiepingen hebben dat ook niet allemaal.
[Afbeelding]
Als je de gehele verdieping toevoer gaat doen, gaat de verhouding afzuigen/inblazen nogal schreef lijkt mij.N1ckk schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:35:
[...]
Ja daar dacht ik ook aan, gewoon aan de "buitenmuur" van die binnenmuur zoals de rode vlakken. En zou je dan naast aanvoer ook lucht afvoer doen? Tussenmuren komen nog en andere verdiepingen hebben dat ook niet allemaal.
[Afbeelding]
Afzuigen/uitblazen zal in de badkamer, keuken en het toilet zijn. Eventueel nog elders beneden, afhankelijk van de woningindeling en plaatsing van inblaasventielen.
Volgens mij is o.a. @Blihi iets meer thuis in de debieten/WTW inregeling?
We zijn van de zomer verhuisd dus zitten nu in onze eerste winter, ik moet een beetje wennen aan de (lucht/water) warmtepomp en heb nog niet zo veel zich op of het verbruikt normaal is.
In de afhgelopen 24 uur heeft hij 27 kWh verbruikt voor alleen verwarmen van het huis, dat voelt als veel met benden 21 en boven 18-19 graden tegelijkertijd hadden we hiervoor een jaren 30 woning op gas waar we ook veel gas verstookte met soortgelijk weer 😅. Er valt vast nog wel wat te optimaliseren maar ben even benieuwd hoe de ervaringen van andere zijn en of ik de monteur toch nog maar een keer langs moet laten komen, of zelf met instellingen ga spelen
Oja het is een 2 kapper van 192m2 als dat nog uitmaakt
In de afhgelopen 24 uur heeft hij 27 kWh verbruikt voor alleen verwarmen van het huis, dat voelt als veel met benden 21 en boven 18-19 graden tegelijkertijd hadden we hiervoor een jaren 30 woning op gas waar we ook veel gas verstookte met soortgelijk weer 😅. Er valt vast nog wel wat te optimaliseren maar ben even benieuwd hoe de ervaringen van andere zijn en of ik de monteur toch nog maar een keer langs moet laten komen, of zelf met instellingen ga spelen
Oja het is een 2 kapper van 192m2 als dat nog uitmaakt
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
:strip_exif()/f/image/sDQNjtVThdKw4tGtwNdDMcui.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zqdiC4ImRibrmVxqh2bSsAf5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/jyKJubgz30sb7Fr35YTzUTWa.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/z1i3JZlaD0JwnOOWmf8CJ4SS.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/uR36AhSGjZ0uEt9vnUmutjMR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/I5JjHPq11rHudyKxXLsMUgRH.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ZcdxcwjqRxKOll9axlSeM2Zq.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/RX3oeQIoDRBnJcgvzUPUVY50.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/RO2voDO25QWyQ1NenCtoY8nb.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/TOEFbSAdoyaJypopJ8Nvsk48.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/FBT2NRgEZhPCb0YXhyruFHBE.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/0b9c3Y3jZOq3Oq6xiNQ4ly3M.png?f=fotoalbum_tile)