Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:49
Verwijderd schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:06:
Appje van de uitvoerder dat het geregeld is. Ze werken het woensdag verder af.
[Afbeelding]

Zo te zien zijn ze wel bij de vloerverwarming geweest. Hoe kan ik nou zien of er iets lekt? Wordt de dekvloer dan vrij snel nat?
Je kan het merken aan de waterdruk van het systeem; die loopt dan sneller terug dan normaal. Met een vochtmeter kan je een eventueel lek ook detecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wanne-B88 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 18:30:
[...]

Zou je niet (namens een grote groep bewoners) je zorgen moeten gaan uitspreken bij de gemeente? Dit klinkt niet best, los van wat de metingen zeggen. Bij de tekst 'eerste scheuren zichtbaar' zal ook de gemeente haar twijfels toch niet kunnen verstoppen?
Reeds gedaan, maar ook al even online gekeken naar vergelijkbare zaken. Zie eigenlijk alleen maar berichten dat een aannemer gewoon door mag gaan op basis van de verleende vergunning zolang hij aantoonbaar binnen de normen blijft.
Dus vraag me af of het resultaat gaat hebben omdat (tot nu toe) 1 scheur in een muur geen levensgevaarlijke situatie is, maar niet geschoten...

Zie bijvoorbeeld: https://www.nhnieuws.nl/n...n-dag-al-scheuren-in-huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:32
Farmerwood schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:34:
[...]

Ik heb er alleen een foto van gezien. Daarop lijkt het renovlies niet gescheurd, maar je ziet een deuk en donkere lijn door/achter het renovlies door.

Net even de bestuurder van die heimachine gevraagd hoe het zit met die metingen en die gaf aan dat hij die helemaal niet kan zien. Daar kijkt het uitvoerder (zo nu en dan) naar en dan hoort hij het als het niet goed is. Tot zover het live monitoren.
Er zit niemand de hele dag naar die monitor te staren, dat gaat volledig automatisch en zodra de opgegeven grenswaarde wordt overschreden dan krijgt de uitvoerder een sms of belletje op zijn mobieltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 14:22

Niwla

dat dus....

DogPatch06 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:42:
[...]

De aanvraag van de bouwvergunning van het project waar ik in zit is van 17 maart 2020. In de TO wordt gesproken over een enkele kamerthermostaat in de woonkamer en vastgestelde temperaturen van de vloerverwarming per ruimte. Als ik het goed heb gelezen is deze wijziging van het bouwbesluit met ingang van 10 maart 2020 geldig.

Volgens mij is dat niet voldoende dus. Maar jammer dat ik het nu pas weet, want over enkele maanden wordt de woning opgeleverd en verwacht niet dat ze er nu wat mee kunnen :'( . Zoneregeling was wel een optie via de meerwerklijst a 2500 euro.

Daarnaast heb ik er dusdanig weinig kaas van gegeten dat ik ook niet de aannemer een bericht wil sturen waarbij ik de klok heb horen luiden, maar ik weet niet waar de klepel hangt zeg maar :)
Hier hetzelfde maar de bouw moet bij ons nog beginnen dus ga het nog wel uitzoeken. Sowieso een argument om voor elkaar te krijgen dat ze zolder een eigen thermostaat krijgt. 😂

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 05-10-2021 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonsz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-08 08:12
Takkeding schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 18:30:
Ik heb reactie over de temperatuurregeling per ruimte. Het was toch de moeite om hier achteraan te gaan want ze gaan het in alle woningen doorvoeren oOo De volgende toelichting hebben ze gestuurd:

Daar een temperatuurregeling inmiddels conform het bouwbesluit verplicht is hebben wij in overleg met de ontwikkelaar besloten dit standaard in iedere woning op te nemen. Hiertoe zal dus geen meerprijs richting u in rekening worden gebracht. Mocht de temperatuurregeling reeds in een meerwerkblad zijn verwerkt dan ontvangt u hiertoe een minderwerkblad om dit te verrekenen.

Er wordt dus standaard een temperatuurregeling per verblijfsruimte in uw woning geïnstalleerd. Dit houdt in dat u de temperatuur in de badkamer, slaapkamer(s), woonkamer en keuken separaat kunt regelen. Dit wijkt af van de technische omschrijving, welke onlosmakelijk als contractstuk aan de aannemingsovereenkomst verbonden is. Hiertoe dient onderliggend schrijven als bevestiging.

Dus thanks voor de tips heren! Hoop dat jullie er ook wat mee kunnen @Fireball86 @Haassiej @Niwla @lizard87
Dank hiervoor, heb reeds een mail gestuurd naar mijn aannemer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-09 14:32
[...]

De aanvraag van de bouwvergunning van het project waar ik in zit is van 17 maart 2020. In de TO wordt gesproken over een enkele kamerthermostaat in de woonkamer en vastgestelde temperaturen van de vloerverwarming per ruimte. Als ik het goed heb gelezen is deze wijziging van het bouwbesluit met ingang van 10 maart 2020 geldig.

Volgens mij is dat niet voldoende dus. Maar jammer dat ik het nu pas weet, want over enkele maanden wordt de woning opgeleverd en verwacht niet dat ze er nu wat mee kunnen :'( . Zoneregeling was wel een optie via de meerwerklijst a 2500 euro.

Daarnaast heb ik er dusdanig weinig kaas van gegeten dat ik ook niet de aannemer een bericht wil sturen waarbij ik de klok heb horen luiden, maar ik weet niet waar de klepel hangt zeg maar :)
Wie weet welke datum leidend is in deze? Datum aanvraag omgevingsvergunning of datum vaststellen omgevingsvergunning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt1982
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:23
Fonsz schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:28:
[...]

Dank hiervoor, heb reeds een mail gestuurd naar mijn aannemer :)
Vraag ook meteen wat voor regeling het is. Master/slave of master/master. Zou adviseren master/master want dat is de beste optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 08:24
assassin85 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:38:
[...]

Wie weet welke datum leidend is in deze? Datum aanvraag omgevingsvergunning of datum vaststellen omgevingsvergunning?
Datum aanvraag is leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
D.deJong schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:11:
[...]

Er zit niemand de hele dag naar die monitor te staren, dat gaat volledig automatisch en zodra de opgegeven grenswaarde wordt overschreden dan krijgt de uitvoerder een sms of belletje op zijn mobieltje.
Dat is ook voldoende toch en kun je onder live monitoren rekenen.

Heb al even gekeken naar die kastjes (stukje beroepsmatige interesse ook) en ze zijn van het bedrijf Onmidots. Niet geheel verrassend zit dit bedrijf in Groningen.

Je kunt daarmee idd instellen dat je een e-mail of smsje krijgt zodra de maximale waarde overschreven wordt. Aangezien die kastjes hun meetdata direct naar de cloud van de fabrikant sturen is de hele historie gewoon in te zien. Dus maar eens om gaan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonsz
Malt1982 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:43:
[...]

Vraag ook meteen wat voor regeling het is. Master/slave of master/master. Zou adviseren master/master want dat is de beste optie.
In de TO staat nu een Master/Slave met naregeling (thermostaat) op de overloop voor de slaapkamers. Ik vind een thermostaat op de overloop best opmerkelijk, omdat de temperatuur op de overloop tenminste 18 graden moet zijn en in de slaapkamer tenminste 20 graden bij -10 buiten. Als de thermostaat op de overloop zit, dan kan het lastig worden om 20 graden te halen in de slaapkamers als het op de overloop niet warmer wordt dan18 graden bij flinke kou. Of er moet een externe voeler op zitten in één van de slaapkamers natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt1982
Fonsz schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:01:
[...]

In de TO staat nu een Master/Slave met naregeling (thermostaat) op de overloop voor de slaapkamers. Ik vind een thermostaat op de overloop best opmerkelijk, omdat de temperatuur op de overloop tenminste 18 graden moet zijn en in de slaapkamer tenminste 20 graden bij -10 buiten. Als de thermostaat op de overloop zit, dan kan het lastig worden om 20 graden te halen in de slaapkamers als het op de overloop niet warmer wordt dan18 graden bij flinke kou. Of er moet een externe voeler op zitten in één van de slaapkamers natuurlijk.
Dit betekend dat als de thermostaat op de overloop op temperatuur is dat de rest op de verdieping niets meer doet. Veel koper vinden dit niet en prettig maar voldoet idd wel aan het bouwbesluit. Ik zou persoonlijk altijd kiezen voor master/master omdat je dan wel elke ruimte individueel kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:32
Farmerwood schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:50:
[...]

Dat is ook voldoende toch en kun je onder live monitoren rekenen.

Heb al even gekeken naar die kastjes (stukje beroepsmatige interesse ook) en ze zijn van het bedrijf Onmidots. Niet geheel verrassend zit dit bedrijf in Groningen.

Je kunt daarmee idd instellen dat je een e-mail of smsje krijgt zodra de maximale waarde overschreven wordt. Aangezien die kastjes hun meetdata direct naar de cloud van de fabrikant sturen is de hele historie gewoon in te zien. Dus maar eens om gaan vragen.
Dat is inderdaad meer dan voldoende. Er zijn wel foefjes om het gemiddelde van de trillingen omlaag te krijgen en dat is door simpelweg een extra kastje te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:44
Iemand hier bekend met kapotte vloerverwarmingen? Niet alleen hebben ze 'm in het begin veel te hoog opgestookt, maar er zit ook een irritante resonantie in die door het hele huis te horen is. Gisteren even gemeten...50dB. Heb het de aannemer al aangegeven maar die laat al een paar dagen niets meer horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

witterholt schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:49:
[...]

Je kan het merken aan de waterdruk van het systeem; die loopt dan sneller terug dan normaal. Met een vochtmeter kan je een eventueel lek ook detecteren.
Enig idee hoe ik de waterdruk kan aflezen? Volgens mij staat het er niet op, omdat het een stadsverwarmingsunit is.

Dit is hem, ik kan nergens een handleiding vinden en ik weet niet wat die glaasjes bovenin zijn en wat ik daar af kan lezen.

Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/medias/product_images_zoom/1_M_Uponor_Komfort4801verdeler_jpg_zoom.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX3pvb218NjQ2MDJ8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvem9vbS9oYjIvaGVlLzg4NjA5MTA4Nzg3NTAuanBnfGE2M2ZmYmU0MDY0NmY1ZDcwZGExNzc5ZWNmZjA5ZDEyNTc4MTZlYzIwNWMyNTI4NDczMDQ4M2JhNjMwYjQxMzE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
Verwijderd schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:35:
[...]

Enig idee hoe ik de waterdruk kan aflezen? Volgens mij staat het er niet op, omdat het een stadsverwarmingsunit is.

Dit is hem, ik kan nergens een handleiding vinden en ik weet niet wat die glaasjes bovenin zijn en wat ik daar af kan lezen.

[Afbeelding]
Hmm, ik heb zelf nog een gasgestookte CV-ketel die de waterdruk aangeeft. De glaasjes waar je naar verwijst zijn flow meters en daar kun je het in elk geval niet uit afleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:47
[...]

Is een bouwvergunning hetzelfde als een omgevingsvergunning?

Omgevingsvergunning is bij op 1 september verleend. Maar bouwvergunning weet ik niet?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
c-nan schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:51:
[...]

Is een bouwvergunning hetzelfde als een omgevingsvergunning?

Omgevingsvergunning is bij op 1 september verleend. Maar bouwvergunning weet ik niet?
Is hetzelfde

Verder is de datum waarop de aanvraag omgevingsvergunning is ingediend leidend, niet de datum van verlenen

[ Voor 16% gewijzigd door assassin85 op 04-10-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DogPatch06
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 21:38
assassin85 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:05:
[...]

Is hetzelfde

Verder is de datum waarop de aanvraag omgevingsvergunning is ingediend leidend, niet de datum van verlenen
Dan heb ik pech vermoed ik. Datum aanvraag 06-03-2021 (gepubliceerd in het Gemeenteblad van 18 maart), datum inwerkingtreding bouwbesluit 10-03-2021. Keurige timing van de aannemer :P

PVOutput 3.7 kWp op ZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
DogPatch06 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:08:
[...]

Dan heb ik pech vermoed ik. Datum aanvraag 06-03-2021 (gepubliceerd in het Gemeenteblad van 18 maart), datum inwerkingtreding bouwbesluit 10-03-2021. Keurige timing van de aannemer :P
Bij jou lijkt het erop alsof het de aannemer erom te doen is geweest :)

Ik heb ook pech met een tweetal maanden verschil, jammer maar we gaan door

[ Voor 8% gewijzigd door assassin85 op 04-10-2021 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:39
Dat punt van zoneregeling ga ik ook navragen bij de bouwer. Bij ons is dat ook een optie die je zelf kan kiezen maar die er niet standaard bij zit. De omgevingsvergunning is twee maanden geleden aangevraagd en vanaf morgen definitief. (bouw is ook nog niet begonnen. Volgende week naar de notaris voor de grond)
Maar het bestemmingsplan is al wel twee jaar geleden ingediend.
Ik zal ook is bij VEH informeren vanaf welke datum je het bouwbesluit moet pakken.

Ik zat namelijk ook nog is verder te kijken in de wijzigingen en daarbij viel mij de isolatiewaarden ook op.
In de technische omschrijving van ons project staat het volgende:
Dichte buitengevel: Rc=4,5m2K/W (minimaal niveau geldend Bouwbesluit)
Maar als ik in bouwbesluit 2012 kijk hoort dit volgens mij 4.7m2K/W te zijn.
Dit is vast gelegd onder https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2019-501.html

Zie ik iets over het hoofd? :? Of heeft onze bouwer nog een oude norm te pakken. Verderop in de technische omschrijving wordt wel vermeld dat het aantal zonnepanelen afhangt van de BENG berekening 2021. Dus ik neem aan dat het allemaal onder het zelfde bouwbesluit valt.

Wel heeft de bouwer oude SWK garantie regelingen gebruikt. Die in het jaar 2021 nog wel mogen. (Eisen als minimaal zoveel liter in de boiler aan de hand van de hoeveelheid slaapkamer geldt niet in die oude garantie regelingen) Maar het lijkt mij dat het project nog wel moet voldoen aan het bouwbesluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
assassin85 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:05:
[...]

Is hetzelfde

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-308644.html

Waar kan ik ingediende datum zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-08 17:19
Het lijkt erop dat ik pech heb @Takkeding met de nieuwe zone regels voor de verwarming.

Lijkt erop dat mijn aanvraag eerder is ingediend voor de vergunning.
<plaats>, x/y, Omgevingsvergunning, Verleende vergunning (reguliere procedure), straat x t/m y (oneven), Straat x t/m y (oneven) en straat x t/m y (even), bouwen van 30 woningen , 21-10-2020 . Rechtsmiddel: Bezwaar

Stadsberichten, 28 oktober 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assassin85
Helaas zo 1-2-3 niet te achterhalen. Het beste is om te bellen met het tel nr in dat document en de vraag daar stellen. Gezien de vergunning in sept 2021 is verleend grote kans dat de aanvraag na maart 2020 is ingediend

[ Voor 13% gewijzigd door assassin85 op 04-10-2021 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Laatst online: 21:38
Hi,

Plafond punt F is vanuit de bouw ingebracht als punt om verlichting aan te bevestigen. In ons scenario wordt dit punt gebruikt om de afzuigunit van stroom te voorzien. Volgens mij zit er aan de plafondunit alleen een stekker om deze van stroom te voorzien..

Kortom, zijn er mensen met ervaringen of dit problemen gaat opleveren? Of is het gewenst dat er een stopcontact op het plafond komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKFxN47JmfzVI2Eo31Cob16opI4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rhuJz5hzRhDXyXdVXcxLQbKY.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:27
Haassiej schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:30:

Lijkt erop dat mijn aanvraag eerder is ingediend voor de vergunning.

[...]
Die wijziging van het bouwbesluit is vanaf Maart 2020 gaan gelden. Meen dat onze projectontwikkelaar zei dat de gemeente 6 weken heeft om die vergunningen goed te keuren of af te wijzen dus dan zou het voor jou ook gewoon gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:25
PSP123 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:56:
Hi,

Plafond punt F is vanuit de bouw ingebracht als punt om verlichting aan te bevestigen. In ons scenario wordt dit punt gebruikt om de afzuigunit van stroom te voorzien. Volgens mij zit er aan de plafondunit alleen een stekker om deze van stroom te voorzien..

Kortom, zijn er mensen met ervaringen of dit problemen gaat opleveren? Of is het gewenst dat er een stopcontact op het plafond komt?

[Afbeelding]
Ik begrijp uit je vraag dat het te laat is om dat punt nog te laten verplaatsen?

Moet het plafond nog afgewerkt worden? Dan indien mogelijk een sleuft frezen naar de plek van de afzuigkap om de kabel weg te werken. Als dat niet kan kijken om boven een deel van de keuken een verlaagd plafond te laten maken.
In een nieuw huis is zo'n stroomkabel over het plafond echt geen gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
PSP123 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:56:
Hi,

[Afbeelding]
Slimme lampen kunnen ook prima achter een stopcontact ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Even over de zoneregeling uit het bouwbesluit van maart 2020.

Als ik dit zo lees is het toch helemaal niet verplicht dat je per kamer de temperatuur moet kunnen instellen? 1 thermostaat voor de hele verdieping voldoet ook lijkt het?
In beginsel moet de apparatuur de temperatuur kunnen reguleren per verblijfsruimte. In het geval dat meerdere aan elkaar grenzende verblijfruimtes onderdeel uitmaken van hetzelfde thermische gebied mag de zelfregulerende apparatuur ook de temperatuur per verblijfsgebied reguleren. (dus regelbaar per verdieping)
Of is ieder kamer een aparte thermische gebied?

[ Voor 4% gewijzigd door c-nan op 05-10-2021 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt1982
c-nan schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:41:

Als ik dit zo lees is het toch helemaal niet verplicht dat je per kamer de temperatuur moet kunnen instellen? 1 thermostaat voor de hele verdieping voldoet ook lijkt het?

[...]

Je hebt inderdaad gelijk. Als je 1 thermostaat op de verdieping hebt hangen voldoe je aan het bouwbesluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-08 23:35
c-nan schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:41:

[...]

Bedoelen ze daar niet mee als je bijvoorbeeld een open keuken hebt die volledig in verbinding staat met de woonkamer? In dat geval lijkt het me logisch dat één thermostaat voldoet.

Maar dat is hoe ik 'aan elkaar grenzende verblijfruimten' interpreteer.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:43

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ridicuul schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:52:
[...]

Bedoelen ze daar niet mee als je bijvoorbeeld een open keuken hebt die volledig in verbinding staat met de woonkamer? In dat geval lijkt het me logisch dat één thermostaat voldoet.

Maar dat is hoe ik 'aan elkaar grenzende verblijfruimten' interpreteer.
Inderdaad. Denk niet dat een bouwer, zonder dat het hoeft, graag extra kosten maakt zoals bij @Takkeding gebeurt.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Toppe schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:54:
[...]

Inderdaad. Denk niet dat een bouwer, zonder dat het hoeft, graag extra kosten maakt zoals bij @Takkeding gebeurt.
In het geval dat meerdere aan elkaar grenzende verblijfruimtes onderdeel uitmaken van hetzelfde thermische gebied mag de zelfregulerende apparatuur ook de temperatuur per verblijfsgebied reguleren.
Wat is een verblijfsgebied (VG)?
Een verblijfsgebied is een gedeelte van een gebruiksfunctie bestaande uit een of meer op dezelfde bouwlaag gelegen aan elkaar grenzende ruimten anders dan een toiletruimte, een badruimte, een technische ruimte of een verkeersruimte.

Een verblijfsgebied (VG) bestaat dus uit één of meer verblijfsruimten of andere aparte ruimten die met elkaar in verbinding staan en op dezelfde verdieping zijn gelegen. Uitzondering hierop zijn de toiletruimte, badruimte, technische ruimte en verkeersruimte.
Een verdieping met enkel slaapkamers, hal en eventueel een badkamer mag je dus reguleren met 1 thermostaat. Tenminste, zo lees ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
c-nan schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:01:
[...]

[...]

[...]

Een verdieping met enkel slaapkamers, hal en eventueel een badkamer mag je dus reguleren met 1 thermostaat. Tenminste, zo lees ik het.
Ik zeg ook niet dat wat je zegt wel lijkt te kloppen maar ik neem aan dat de aannemer/ontwikkelaar van @Takkeding liever mensen laag betalen voor dit soort opties als het niet verplicht is vanuit het bouwbesluit.

Heb het bouwbesluit niet geschreven, maar lijkt me dat een aannemer/ontwikkelaar hierin wel kijkt wat wel en niet verplicht is en daar zijn/haar installatie op inricht.

Of het moet een liefdadigheidsinstelling zijn ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 05-10-2021 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:01:
[...]

[...]

[...]

Zo lees ik het helemaal niet. In je eerste post gaat het over een thermisch gebied, en daarna kom je met de definitie van een verblijfsgebied. Het is ook helemaal niet logisch omdat de badkamer bijvoorbeeld altijd al een hogere temperatuur zou moeten kunnen hebben dan bijv. je slaapkamer op dezelfde verdieping.
In beginsel moet de apparatuur de temperatuur kunnen reguleren per verblijfsruimte. In het geval dat meerdere aan elkaar grenzende verblijfruimtes onderdeel uitmaken van hetzelfde thermische gebied mag de zelfregulerende apparatuur ook de temperatuur per verblijfsgebied reguleren. (dus regelbaar per verdieping)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Wolly schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:11:
[...]

Zo lees ik het helemaal niet. In je eerste post gaat het over een thermisch gebied, en daarna kom je met de definitie van een verblijfsgebied. Het is ook helemaal niet logisch omdat de badkamer bijvoorbeeld altijd al een hogere temperatuur zou moeten kunnen hebben dan bijv. je slaapkamer op dezelfde verdieping.

[...]
Na wat Googlen kom ik tot de volgende conclusie:

Verblijfsruimte: Bijvoorbeeld een slaapkamer.
Thermisch gebied: Je woning.
Verblijfsgebied: Aan elkaar grenzende verblijfsruimtes.

3 aaneengrenzende slaapkamers vormen dus een verblijfsgebied binnen een thermisch gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
c-nan schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:15:
[...]

3 aaneengrenzende slaapkamers vormen dus een verblijfsgebied binnen een thermisch gebied.
Logisch denken: waarom zou een aannemer dan extra kosten gaan maken terwijl hij exact dit antwoord kan geven en daardoor geld kan verdienen door het als meerwerk te verkopen?

Ik denk dat er iets is wat hier over het hoofd wordt gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:15:
[...]

Hier staat het duidelijk, incl voorbeelden.
Het derde lid bepaalt dat een technisch bouwsysteem voor ruimteverwarming of ruimtekoeling of een combinatie daarvan, zelfregulerend moet zijn per verblijfsruimte of verblijfsgebied. Dit geldt ook voor stadverwarming of -koeling (levering van warmte- en/of koude). Zelfregulerend wil zeggen dat de temperatuur voor elke kamer apart (verblijfsruimte), of voor een bepaalde zone (verblijfsgebied) moet worden gereguleerd. De apparatuur moet automatisch de verwarmings- en koelingsoutput van de systemen voor ruimteverwarming en ruimte koeling kunnen aanpassen op basis van wisselingen in de binnentemperatuur (thermostatisch) en eventuele andere parameters op basis van (handmatig) vooraf ingevoerde instellingen. Voorbeelden van apparatuur die aan de voorwaarden voldoen zijn een thermostatische radiatorknop, een kamerthermostaat, een thermostaat van een ventilatorconvector en gebouwautomatisering en -controlesystemen die de temperatuur kunnen reguleren per verblijfsruimte of -gebied. In beginsel moet de apparatuur de temperatuur kunnen reguleren per verblijfsruimte. In het geval dat meerdere aan elkaar grenzende kamers onderdeel uitmaken van dezelfde thermische zone mag de zelfregulerende apparatuur ook de temperatuur per verblijfsgebied reguleren. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij aan elkaar grenzende kantoorruimtes, een open keuken of zeer kleine woningen. Op grond van artikel 6.55c geldt deze eis niet voor een verblijfsruimte die niet is bestemd om te worden verwarmd of gekoeld, zoals een industriehal of niet verwarmde of gekoelde garage.
https://rijksoverheid.bou...wijs/hfd6/afd6-13/art6-55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Toppe schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:17:
[...]

Logisch denken: waarom zou een aannemer dan extra kosten gaan maken terwijl hij exact dit antwoord kan geven en daardoor geld kan verdienen door het als meerwerk te verkopen?

Ik denk dat er iets is wat hier over het hoofd wordt gezien.
Geen idee, fout van de kopersbegeleider? Even andersom; waarom zouden ze geld vragen voor iets wat verplicht wordt gesteld vanuit het bouwbesluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
aan elkaar grenzende kantoorruimtes
Volgens mij is een kantoorruimte niet veel anders dan een slaapkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:19:
[...]

Geen idee, fout van de kopersbegeleider? Even andersom; waarom zouden ze geld vragen voor iets wat verplicht wordt gesteld vanuit het bouwbesluit?
Onkunde bij bouwer, onkunde bij koper, gevalletje 'proberen' bij bouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:20:
[...]

[...]

Ik moet de eerste verkoopbegeleider nog zien die dit als argument aandraagt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonsz
c-nan schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:20:
[...]

[...]

Volgens mij kun je in een slaapkamer ook studeren en is een kantoorruimte om in te werken. Een slaapkamer heeft meer functies dan een kantoorruimte volgens mij en is toch echt iets anders.

Daarnaast, als hier op het forum al onduidelijk is hoe het precies zit zal het voor de bouwer ook nog wel een hele klus zijn om uit te zoeken. En nemen ze wellicht de extra kosten voor lief om er vanaf te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Fonsz schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:32:
[...]

Volgens mij kun je in een slaapkamer ook studeren en is een kantoorruimte om in te werken. Een slaapkamer heeft meer functies dan een kantoorruimte volgens mij en is toch echt iets anders.

Daarnaast, als hier op het forum al onduidelijk is hoe het precies zit zal het voor de bouwer ook nog wel een hele klus zijn om uit te zoeken. En nemen ze wellicht de extra kosten voor lief om er vanaf te zijn.
Ik bedoelde niet functioneel hetzelfde, maar bouwtechnisch, als in een raampje en een deur.

Een keuken en slaapkamer zit vaak geen muur tussen, maar bij een kantoor (of dus ook bij een slaapkamer) wel. Dat wilde ik aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 19:54
Ik krijg bijna de sleutel, en heb een paar praktische vragen waarvan ik hoop dat iemand hier er ervaring mee heeft:

-Ik ga de stroom er af moeten halen om overal verhuislampen op te hangen. Ik snap dat het ook kan zonder de stroom er af te halen, maar ik vind het wel zo veilig. Als de stroom er weer op gaat, starten dan zaken als de warmtepomp, warmteterugwin, en mechanische ventilatie weer automatisch juist op?

-Ik moet de thermostaat verwijderen voor de stucadoor, als deze is losgehaald wat voor gevolgen heeft dat dan voor de warmtepomp? Verwarmt deze gewoon niet tot hij weer input krijgt van de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
Rudyy schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:27:
Ik krijg bijna de sleutel, en heb een paar praktische vragen waarvan ik hoop dat iemand hier er ervaring mee heeft:

-Ik ga de stroom er af moeten halen om overal verhuislampen op te hangen. Ik snap dat het ook kan zonder de stroom er af te halen, maar ik vind het wel zo veilig. Als de stroom er weer op gaat, starten dan zaken als de warmtepomp, warmteterugwin, en mechanische ventilatie weer automatisch juist op?

-Ik moet de thermostaat verwijderen voor de stucadoor, als deze is losgehaald wat voor gevolgen heeft dat dan voor de warmtepomp? Verwarmt deze gewoon niet tot hij weer input krijgt van de thermostaat?
Waarom ga je alle stroom/hoofdschakelaar eraf halen?
Lampen zitten op de kamer groep, warmtepomp op eigen groep.

Je kan de kamers toch per groep uitschakelen en van de warmtepomp (waarschijnlijk 3 fase grote schakelaar) afblijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:50
Rudyy schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:27:

Waarschijnlijk zit er geen verlichting op de groepen van de wtw, warmtepomp etc. Als je alleen de andere groepen uitschakelt heb je daar sowieso al geen last van. Controleer sowieso altijd met een duspol oid of de spanning er af is.

Als er goedbedoelende helpers rondlopen kun je ook de meterkast afsluiten en de sleutel in je broekzak steken; dan weet je zeker dat niemand de automaat flipt en jij zo gekieteld wordt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 19:54
Ah dat is dan wel een optie inderdaad. Maar hoe kom ik er achter wat op welke groep zit, dat is ook een kwestie van uitproberen toch?

Bij de vooroplevering heb ik er geen stickers bij gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4ck3r
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:13
Rudyy schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:37:
Ah dat is dan wel een optie inderdaad. Maar hoe kom ik er achter wat op welke groep zit, dat is ook een kwestie van uitproberen toch?

Lekker dan.. ik heb gisteren de vooroplevering gehad maar bij mij was alles keurig gelabeld. Maar gezien het feit dat er overal netjes kroonsteentjes hangen aan het plafond durf ik het prima aan zonder het stroomloos te maken. #vaakbenjetebang >:)

Try not to become a man of success but a man of value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
Nav deze discussie net een mail gestuurd naar de bouwbegeleider. Bij ons is inderdaad een extra thermostaat toegevoegd per verdieping, stond niet op de oorspronkelijke tekeningen. Toch even nagevraagd hoe deze themostaten nu ingedeeld zijn. Het lijkt mij namelijk niet prettig dat al de temperstuur in de badkamer naar 22 gaat de 2 slaapkamers ook diebtemp gaan krijgen omdat ze op dezelfde verdieping zitten.... :+

Ik vermoed/hoop dat er in de badkamer een extra thermostaat zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt1982
Sinny schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:05:
[...]

Nav deze discussie net een mail gestuurd naar de bouwbegeleider. Bij ons is inderdaad een extra thermostaat toegevoegd per verdieping, stond niet op de oorspronkelijke tekeningen. Toch even nagevraagd hoe deze themostaten nu ingedeeld zijn. Het lijkt mij namelijk niet prettig dat al de temperstuur in de badkamer naar 22 gaat de 2 slaapkamers ook diebtemp gaan krijgen omdat ze op dezelfde verdieping zitten.... :+

In de badkamer zal wel een elektrische radiator zitten om bij te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Het lijkt mij ook niet prettig als de slaapkamer op het zuiden dezelfde thermostaat setting heeft als de kamer op het noorden.

Daarnaast zijn deze slaapkamers (1 op het noorden, 1 op het zuiden) in de regel niet aangrenzend en in mijn ogen dus geen verblijfsgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:02

Tip: gelijk opschrijven/tekenen. Die groepen ga je vaker nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
Malt1982 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:08:
[...]

In de badkamer zal wel een elektrische radiator zitten om bij te sturen.
Ja, maar dat betekent alsnog niet dat ik de badkamer en de slaapkamer op dezelfde temperatuur wil hebben :9
Wolly schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:12:
[...]

Het lijkt mij ook niet prettig als de slaapkamer op het zuiden dezelfde thermostaat setting heeft als de kamer op het noorden.

Daarnaast zijn deze slaapkamers (1 op het noorden, 1 op het zuiden) in de regel niet aangrenzend en in mijn ogen dus geen verblijfsgebied.
Hier ook slaapkamers op noord en zuid... Noh niet eens over nagedacht dat dat ook nogal een bak kan schelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
[...]

Ik denk niet dat ze de thermostaat in je badkamer plaatsen, maar eerder in 1 van de slaapkamers of op de hal.

Heb je in de badkamer, behalve vloerverwarming, geen extra radiator die thermostatisch is?

/edit
Oh, bovenstaande reacties had ik niet gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door c-nan op 05-10-2021 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999

ChUcKiE

Dus........

ChUcKiE schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:51:
[...]

Antwoord van de aannemer is dat ze binnenkort NUTS gaan aanvragen (inclusief Glas/Coax) en dat ze dan te horen krijgen of er extra aanlegkosten aan vast hangen. De kosten van Glas/Coax zitten niet in de aanneemovereenkomst, dus daar moet ik dan wat van gaan vinden.

Dus binnenkort meer informatie.
Ondertussen zijn er al wat antwoorden binnengekomen:
- KPN glas wordt niet aangelegd in uw regio
- Eventueel koper zou kunnen, max 6MB 8)7
- E-fiber glasaansluiting kan, kosten 3150 euro ;w

Die E-fiber heb ik nu, met tweak internetdienst erover. Wellicht dat die te verhuizen valt naar mijn nieuwe woning (zelfde dorp) en dat het dan max 450 eenmalige aansluitkosten zal zijn.

Hopelijk kan Ziggo wel gewoon aangelegd worden en dan heb ik dat in ieder geval....

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ChUcKiE schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:14:
[...]

Die E-fiber heb ik nu, met tweak internetdienst erover. Wellicht dat die te verhuizen valt naar mijn nieuwe woning (zelfde dorp) en dat het dan max 450 eenmalige aansluitkosten zal zijn.

Hopelijk kan Ziggo wel gewoon aangelegd worden en dan heb ik dat in ieder geval....
Is het niet zo dat het óf koper óf glas is en dat de CAI verplicht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je krijgt een groepenkaart los. Als dat niet zo is, moet je er om vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
ChUcKiE schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:14:
[...]

Mag toch wel verwachten dat een nieuwbouw project een fatsoenlijke internet aansluiting krijgt :')

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Snamkob1994
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:03
Old

[ Voor 99% gewijzigd door Snamkob1994 op 15-01-2024 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Vraagje, wat vinden jullie hier van?

De muren laten stuken en het zag er in eerste instantie allemaal goed uit.

De stukadoor had nog aangegeven dat de muren in de keuken niet recht waren (in het midden) en dat hij dat nog heeft moeten herstellen voor het plaatsen van de keuken.

Paar weken later kwam de tegelboer met bijbehorende plinten en die gaf aan dat de muren aan de onderkant niet recht zijn waardoor er nu dus op sommige plaatsen wat inkepingen zijn van ~1cm tussen de muur en plint.

Is dit normaal of had ik van de stukadoor moeten verwachten dat alle muren recht werden opgeleverd van het plafond tot de vloer aan toe?

De tegelzetters gaven aan dat ik het beste siliconen kit kon gebruiken om het op te vullen.
Iemand hier nog ervaring mee of suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyN3Svxtoy6-duLqfSpUX-bfg_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8xwKIhXb5YsjuHkaEVR9WGx.jpg?f=fotoalbum_large

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsNieuweThuis
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10-2023
Naar aanleiding van @Takkeding ook navraag gedaan bij de verkopend makelaar. Hij zegt: "Publicatie aanvraag is op 25 november 2020
Afgiftedatum is 19 februari 2021.
Het is nog oude wetgeving Bouwbesluit 2012"
Mijn vraag was: "Kun jij nakijken voor ons wat de datum van aanvraag en -afgifte van de bouwvergunning is van ons project."
Dus heb gevraag om de bouwvergunning.

In de meerwerklijst stond als optie:
Zone-regeling met drie extra thermostaten op de eerste verdieping
Standaard is de woning voorzien van een stooklijnversteller welke de aanvoertemperatuur berekend aan de hand van de buitentempratuur zodat er altijd een constante watertempratuur in de installatie aanwezig is.
Met de zone-regeling kunt u de slaapkamer na-regelen zodat de slaapkamers afzonderlijk op diverse temperaturen worden ingesteld, echter nooit hoger dan de tempratuur welke op de stooklijnversteller is ingesteld in de woonkamer.
De na-regeling staat dus niet in directe verbinding met de warmtepomp.
Vanaf de verdeler op de tweede verdieping loopt een leiding naar de regelbalk
van de na-regeling naar de warmtepomp om het signaal door te geven wanneer de warmtepomp in de koelmodus staat.
(*) U dient rekening te houden dat ondanks de extra thermostaten de ruimte
wel tijd nodig heeft om zich aan te passen aan de nieuwe gevraagde temperatuur. (**) Deze optie is bedacht t.b.v comfort, maar is nadelig voor uw
energieverbruik en kan gevolgen hebben voor de EPC van uw woning.
Voor een prijs van 2000 euro.
Dan was er nog een optie voor 4 thermostaten op 1e verdieping en ook nog 1 voor naregeling op zolder a 1000 euro extra.

Mijn concrete vraag is nu:
Valt het project nu ook toch in de regel waar jullie het over hebben? Want dan zou ik de bouwer nog tijdig kunnen benaderen.

Fijn als jullie willen reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Greatsword schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:09:
Vraagje, wat vinden jullie hier van?

De muren laten stuken en het zag er in eerste instantie allemaal goed uit.

De stukadoor had nog aangegeven dat de muren in de keuken niet recht waren (in het midden) en dat hij dat nog heeft moeten herstellen voor het plaatsen van de keuken.

Paar weken later kwam de tegelboer met bijbehorende plinten en die gaf aan dat de muren aan de onderkant niet recht zijn waardoor er nu dus op sommige plaatsen wat inkepingen zijn van ~1cm tussen de muur en plint.

Is dit normaal of had ik van de stukadoor moeten verwachten dat alle muren recht werden opgeleverd van het plafond tot de vloer aan toe?

De tegelzetters gaven aan dat ik het beste siliconen kit kon gebruiken om het op te vullen.
Iemand hier nog ervaring mee of suggesties?

[Afbeelding]
1 cm is wel fors, gaat een hoop kit in zitten dan. Ik wist niet dat tegelplinten nog een ding waren :P MDF plinten kun je nog een beetje buigen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hedgy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 19:15
Onze woning is inmiddels opgeleverd :) dus hier een update
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:27
c-nan schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:51:
[...]

Ik bedoelde niet functioneel hetzelfde, maar bouwtechnisch, als in een raampje en een deur.

Een keuken en slaapkamer zit vaak geen muur tussen, maar bij een kantoor (of dus ook bij een slaapkamer) wel. Dat wilde ik aangeven.
Ik denk dat het vooral daarom gaat, dan zijn het eigenlijk geen aparte ruimtes als je het mij vraagt :P In jouw stukje over thermische gebieden staat ook dat verkeersruimtes uitgezonderd zijn. Een slaapkamer is vaak toegankelijk via de overloop en niet via een andere slaapkamer, ik denk dat dat dan dus niet direct met elkaar in verbinding staat volgens die bepaling.

En wat @Toppe zegt klopt ook ongetwijfeld, het zijn echt geen filantropen. Dit grapje kost ze totaal voor het hele project, afgaande op de optieprijs, bijna 40k. Dat is toch wel de moeite om wat langer uit te laten zoeken als je het niet zeker weet als bouwer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
@Greatsword, bij onze woning speelt dit probleem ook. Ook bij diverse andere woningen in het project viel me op dat de onderkant van de wanden niet recht is afgewerkt. Wij hebben daarom systeemplinten gebruikt welke wat flexibeler zijn dan normale. Een alternatief is een (dikke) kitlaag aan de bovenkant van de plint wat als nadeel heeft dat het kan barsten en stof vangt. Ik heb ook geen idee of een aan de onderkant niet rechte wand naderhand met gips te corrigeren is (ik ben ook geen stucadoor :) ).

[ Voor 22% gewijzigd door witterholt op 05-10-2021 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 12:56
Hedgy schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:03:

***members only***
Leuke en interessante post om te lezen! En leerzaam. Ben nu wel benieuwd naar de leuke dingetjes die je buren hadden bedacht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hedgy
praliwi schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:45:
[...]

Leuke en interessante post om te lezen! En leerzaam. Ben nu wel benieuwd naar de leuke dingetjes die je buren hadden bedacht :P
- We hebben een vrij grote voortuin, iemand heeft het hek wat we vooraan standaard krijgen doorgetrokken langs de erfafscheiding zodat het alvast als schutting dient (er wordt hedera geplant bij de hekken). Ook is dit doorgetrokken aan de andere kant op eigen grond om een scheiding te maken tussen oprit en "tuin met privacy".
Wij gaan de tuin ook opsplitsen in twee delen, een oprit met een pad naar de voordeur, daarnaast willen we een schutting om daar een tuin te hebben waar je in kan komen via de schuifpui, en dan natuurlijk ook een schutting met de buren. Dit hadden we ook best wel met dezelfde hekken kunnen doen :p
- de trapkast zagen we bij iemand in een andere dan de standaard uitvoering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Snamkob1994 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:00:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic (en andere bouw/energie gerelateerde) topics dus ik zal mij ook voorstellen nu ons project wat meer vorm begint te krijgen.

***members only***

De ruwbouw is na de bouwvak gestart en ze zijn nu bezig met de fundering, de palen zijn inmiddels geboord en het gaaswerk ligt er.

[Afbeelding]
Gefeliciteerd met de woning! De warmtepomp is wel een heel commercieel praatje voor wat uiteindelijk een COP 1 oplossing lijkt te zijn.

Een wp die thermisch max 1700 watt levert en de rest van de warmtebehoefte aanvult met electrische (bij)verwarming is allesbehalve optimaal te noemen.

Zie bijv. Inventum ecolution modul air All-E, verbruik zéér hoog.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 05-10-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:20
Hedgy schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:03:

***members only***
Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis!!

Offtopic misschien:

Kun je mij wat linkjes door sturen naar je patch panel/switch/en kast(of hoe je dat ook noemt) wij krijgen ook zo'n bizar ondiepe meterkast dus ben op zoek naar opties :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvR1601
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:46
Enige tijd meegelezen en inmiddels voorgesteld maar nu heb ik een vraag. Van de kopersbegeleiding hebben wij een vraag gekregen over de dubbele tuindeuren. Kort gezegd: ze hebben de ‘verkeerde’ geïnstalleerd t.o.v. van de verkoopstukken. Zie bijgevoegd document om het verschil aan te tonen. De vraag van de kopersbegeleiding is of wij hiermee akkoord gaan of bezwaar hebben (dan installeren ze de juiste).

Mijn vrouw vindt de deuren zonder stapeldorpels mooi, maar ik denk dat ze met wel functioneel zijn doordat er minder vuil op de ruiten komt en het eruit ziet als een ‘echte’ deur. Hebben jullie ervaring met aanpassingen in de verkoopstukken of advies betreft de deuren? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbW22rhbQjBCwd6SziFH39m_paU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gu0i8xFa6n8OgEww9m1WThR0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:17
HvR1601 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:19:
Enige tijd meegelezen en inmiddels voorgesteld maar nu heb ik een vraag. Van de kopersbegeleiding hebben wij een vraag gekregen over de dubbele tuindeuren. Kort gezegd: ze hebben de ‘verkeerde’ geïnstalleerd t.o.v. van de verkoopstukken. Zie bijgevoegd document om het verschil aan te tonen. De vraag van de kopersbegeleiding is of wij hiermee akkoord gaan of bezwaar hebben (dan installeren ze de juiste).

Mijn vrouw vindt de deuren zonder stapeldorpels mooi, maar ik denk dat ze met wel functioneel zijn doordat er minder vuil op de ruiten komt en het eruit ziet als een ‘echte’ deur. Hebben jullie ervaring met aanpassingen in de verkoopstukken of advies betreft de deuren? [Afbeelding]
Wij hebben zonder en zou echt niet met willen. Maar wij hebben aan beide kanten ook ramen tot aan de vloer. Het is denk ik vooral een kwestie van smaak. Ik zou met je vrouw mee gaan ;)

Edit: zie nu dat het raam ook zonder is, dan zou ik zeker zonder willen. Maar goed zoals ik zei is het volgens mij vooral een kwestie van smaak.

[ Voor 5% gewijzigd door Nuevocasa op 05-10-2021 21:24 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hedgy
jessy100 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:15:
[...]

Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis!!

Offtopic misschien:

Kun je mij wat linkjes door sturen naar je patch panel/switch/en kast(of hoe je dat ook noemt) wij krijgen ook zo'n bizar ondiepe meterkast dus ben op zoek naar opties :p
Bedankt! En heb een PM gestuurd voor de spulletjes.

Maar omdat er misschien meer tweakers interesse in hebben:

1. Patch panel pricewatch: Equip 16-Port Cat.6 Shielded Patch Panel, Light Grey
2. Switch https://eu.store.ui.com/c...ching/products/usw-24-poe
3. Het rack https://www.thomann.de/nl...all_rack_3.htm?ref=mobile
(bij "relevante producten" staan 3 producten die wij erbij gekocht hebben om alles te kunnen monteren).

later gaan wij deze nog monteren aan het plafond voor WiFi (2 stuks):
https://eu.store.ui.com/c...os=1&_sid=e780209d6&_ss=r
Dit is ook de reden dat wij een PoE switch genomen hebben.

het past trouwens net, zoals je ziet hebben we met een touw de kabels wat omhoog gezet zodat de deur nog makkelijk dicht kan :P

[ Voor 5% gewijzigd door Hedgy op 05-10-2021 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:14
Hedgy schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:38:
[...]

Bedankt! En heb een PM gestuurd voor de spulletjes.

Maar omdat er misschien meer tweakers interesse in hebben:

1. Patch panel pricewatch: Equip 16-Port Cat.6 Shielded Patch Panel, Light Grey
2. Switch https://eu.store.ui.com/c...ching/products/usw-24-poe
3. Het rack https://www.thomann.de/nl...all_rack_3.htm?ref=mobile
(bij "relevante producten" staan 3 producten die wij erbij gekocht hebben om alles te kunnen monteren).

later gaan wij deze nog monteren aan het plafond voor WiFi (2 stuks):
https://eu.store.ui.com/c...os=1&_sid=e780209d6&_ss=r
Dit is ook de reden dat wij een PoE switch genomen hebben.

het past trouwens net, zoals je ziet hebben we met een touw de kabels wat omhoog gezet zodat de deur nog makkelijk dicht kan :P
Haha mooi, ik heb precies dezelfde Unifi spullen, alleen nog in de doos :')
Zoveel andere kleine klusjes die er nog liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snamkob1994
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:03
Wolly schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:50:
[...]

Gefeliciteerd met de woning! De warmtepomp is wel een heel commercieel praatje voor wat uiteindelijk een COP 1 oplossing lijkt te zijn.

Een wp die thermisch max 1700 watt levert en de rest van de warmtebehoefte aanvult met electrische (bij)verwarming is allesbehalve optimaal te noemen.

Zie bijv. Inventum ecolution modul air All-E, verbruik zéér hoog.
Ja klopt, ik had het topic al gelezen en ook mijn zorgen besproken met de aannemer maar soms zijn er keuzes waar we het mee moeten doen.

Mijn hoop is dat met wat tweaken het toch mogelijk is 'slim' met het systeem om te gaan. Als je moet ventileren, CO2 en H20, gestuurd is de warmte die je terug wint uit het huis meegenomen en heb je een kleine winst met de COP van 4-5. Verder is het dan een kwestie van proberen zo weinig mogelijk energie te verliezen wat automatisch de warmtevraag beperkt. Eventueel een slimme regeling die een overschot van zonne energie gebruikt om water in het boiler reservoir te verhitten, ook met het oog op de verwachtte salderingsregelen. We zullen het volgend jaar zien :)

Maar ik denk wel dat je een punt hebt en eigenlijk belachelijk is, zeker bij een groter huis, alles met een COP van 1 te verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kepler schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:03:
[...]

Haha mooi, ik heb precies dezelfde Unifi spullen, alleen nog in de doos :')
Zoveel andere kleine klusjes die er nog liggen...
Ik zie steeds meer overeenkomsten tussen ons... :P
Hier liggen ook al een tijdje een paar van die Unifi AP's in doos. Bij gebrek aan de voeding/switch nog niet aangesloten.

@Hedgy tnx voor het delen van de specs van je meterkast zo. Zoiets kan hier ook wel eens mooi passen.

Hier gaan de heiwerkzaamheden van fase 3 vrolijk door. De aannemer lijkt zich inmiddels wel te beseffen dat ze op het randje (of net erover) zitten qua trillingen, want ze zijn nu eerst de stukken verder van de huizen aan het doen ondanks dat daar nog geen palen klaar lagen.
Zal wel zijn omdat ze bang zijn dat we de boel toch stil weten te laten leggen en ze dan tenminste al bijna klaar zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:44
Dapper wel. Want het heien is misschien goedkoper maar stilstand kost ook geld, dus het is wel een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:20
Farmerwood schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:05:
[...]

Ik zie steeds meer overeenkomsten tussen ons... :P
Hier liggen ook al een tijdje een paar van die Unifi AP's in doos. Bij gebrek aan de voeding/switch nog niet aangesloten.

@Hedgy tnx voor het delen van de specs van je meterkast zo. Zoiets kan hier ook wel eens mooi passen.

Hier gaan de heiwerkzaamheden van fase 3 vrolijk door. De aannemer lijkt zich inmiddels wel te beseffen dat ze op het randje (of net erover) zitten qua trillingen, want ze zijn nu eerst de stukken verder van de huizen aan het doen ondanks dat daar nog geen palen klaar lagen.
Zal wel zijn omdat ze bang zijn dat we de boel toch stil weten te laten leggen en ze dan tenminste al bijna klaar zijn...
Dat er nog steeds heipalen geslagen mogen worden snap ik niet. In de Bornsche Maten wordt een deel van de woningen op staal gebouwd (o.a. mijn huis) en op sommige plekken ligt de zandgrond dieper en worden palen geboord. Heien is hier volgens mij niet (meer) toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
De heimachine is zojuist om zo'n 15m van mijn huis gezet en er liggen 18 palen naast van 300x300x950mm Dus de komende uren krijgt het huis een aardige test...

Uitvoerder laat net weten dat ze de valhoogte van de hamer aangepast hebben zodat de trillingen minder moeten zijn. En daarna "De schade kan volgende week opgenomen worden zodat het eventueel hersteld kan worden"
Er stond vanmorgen ook even een busje bij de heimachine van een bedrijf dat boringen doet, maar dat bleek valse hoop. Busje was snel weer weg en geen gat te zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Dat lijkt me echt heel vervelend... Gelukkig waren ze hier aan de overkant aan het heien toen ze nog bezig waren met het bouwen van ons huis.

Het veldje naast ons huis wordt nu een grasveld, maar in de toekomst mogelijk nog bebouwd. Hopelijk gaan ze dan boren, doen ze nu naast ons bedrijf ook en dat is echt een hele stille techniek :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Nou, ik zit lekker weg te trillen achter mijn bureau. Maar ze lijken de slag van de hamer wel wat ingekort te hebben waardoor e.e.a langer duurt, maar de trillingen ook wel (iets) minder zijn.

Tussendoor ook even goed nieuws:
Net de projectleider gesproken en die komt hier a.s vrijdagochtend langs om persoonlijk over het hele mechanische ventilatieprobleem te spreken. Hij heeft het overgenomen van de uitvoerder omdat het allemaal veel te lang duurde inmiddels vond hij.
Eindelijk lijkt er dan toch wat schot in de zaak te komen. Is wel hun laatste kans. Als de projectleider niet snel meters maakt, dan krijgen ze geen uitstel meer van een juridische stap.

Eind deze maand is het een jaar geleden dat ik er na onze kijkdag vragen over stelde.

[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 06-10-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Farmerwood schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:33:
Nou, ik zit lekker weg te trillen achter mijn bureau. Maar ze lijken de slag van de hamer wel wat ingekort te hebben waardoor e.e.a langer duurt, maar de trillingen ook wel (iets) minder zijn.

Tussendoor ook even goed nieuws:
Net de projectleider gesproken en die komt hier a.s vrijdagochtend langs om persoonlijk over het hele mechanische ventilatieprobleem te spreken. Hij heeft het overgenomen van de uitvoerder omdat het allemaal veel te lang duurde inmiddels vond hij.
Eindelijk lijkt er dan toch wat schot in de zaak te komen. Is wel hun laatste kans. Als de projectleider niet snel meters maakt, dan krijgen ze geen uitstel meer van een juridische stap.

Eind deze maand is het een jaar geleden dat ik er na onze kijkdag vragen over stelde.
Dat wordt dus gewoon een afkoopverhaal denk ik.

Heb je al een bedrag in gedachten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:15:
[...]
Dat wordt dus gewoon een afkoopverhaal denk ik.

Heb je al een bedrag in gedachten?
Hij klonk niet alsof hij het af wilde kopen, want hij zei letterlijk dat ze een installatie willen opleveren die voldoet aan de eisen en waar ook de bewoners tevreden over zijn.
Ook wilde hij aan ons toelichten hoe deze situatie heeft kunnen ontstaan. Dus ik ga niet vooruit lopen op een afkoopbedrag.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 06-10-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:17:
[...]

Hij klonk niet alsof hij het af wilde kopen, want hij zei letterlijk dat ze een installatie willen opleveren die voldoet aan de eisen en waar ook de bewoners tevreden over zijn.
Ook wilde hij aan ons toelichten hoe deze situatie heeft kunnen ontstaan. Dus ik ga niet vooruit lopen op een afkoopbedrag.

***members only***
Wat zou dan een mogelijke oplossing kunnen zijn? Lijkt me niet dat ze achteraf een halve wijk gaan slopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:48:
[...]
Wat zou dan een mogelijke oplossing kunnen zijn? Lijkt me niet dat ze achteraf een halve wijk gaan slopen.
Zover zal het ook niet komen natuurlijk.

Extra raamroosters plaatsen kan zonder grote sloopwerkzaamheden. Danwel in of boven een raam. Duco, waar alle roosters van zijn, biedt ook gewoon roosters aan die ze aanprijzen als 'ideaal voor renovaties'.

De MV unit opnieuw inregelen zou uberhaupt geen sloopwerkzaamheden tot gevoel mogen hebben.

Enige vraagteken momenteel is de capaciteit van het vertikale deel van de standleiding die door een koof achter de badkamermuur langs naar zolder loopt. Die is volgens tekening 125 mm diameter en daar zou bijna 70 dm3/s doorheen moeten. (62 vanuit woonkamer/keuken en 7 vanuit het toilet.) Staat nu op 36 dm3/s ingesteld.

Met een extra koof in een hoek van de trap zou er wellicht nog een mogelijkheid zijn voor een extra buis, maar omdat het horizontale deel van de standleiding wel lijkt te voldoen is het nog even de vraag of dat nodig is. Durf ik op dit moment niks over te zeggen en ik wil eerst even de reactie van de projectleider horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Laatst online: 13-09 08:24
Heeft iemand hier al eens geëxperimenteerd met elektronische ventilatieroosters? Ons huis krijgt helaas nog mechanische ventilatie met handmatige luchtroosters. Het lijkt me ideaal als deze elektronisch te bedienen zijn zodat ik ze 'slim' kan maken icm een CO2-sensor en aansturing van de MV-box. Merk in onze huidige woning dat de roosters vaak te lang openstaan (veel verlies van warmte) of er juist niet voldoende wordt geventileerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:29
@Farmerwood Onze aannemer bleef ook op het standpunt dat volgens norm opleveren belangrijker is dan vergoeden. Zal ook wel met de verzekeringen te maken hebben. Ze kunnen de kosten nu doorberekenen aan degene die de plannen gemaakt heeft.

Bij onze buren is de 'oplossing' uiteindelijk geweest om een tweede ventilatie-unit bij te plaatsen in een andere ruimte. Dat betekende boren in het dak voor de afvoer, extra leidingen (in het zicht) etc. Wat echter vervelender is, is dat de twee units elkaar in de weg zitten. Ze zuigen allebei uit dezelfde ruimte af en dus gaan ze op elkaar inwerken waardoor er af en toe vervelende klapperingen van de raamroosters ontstaan.

Ik heb er zelf voor gekozen hier maar geen punt van te maken. Ik heb wel zelf extra buizen aangelegd en de unit wat verplaatst/afgesteld om meer debiet te halen. Daarnaast heb ik de CO2 grenzen anders ingesteld waardoor we hopelijk minder last hebben van de afzuigherrie.

@Toppe Ze gaan dit soort zaken echt niet oplossen bij mensen die het niet als opleverpunt hebben opgenomen. Het PV van oplevering is nagenoeg heilig. Wat daar niet in staat wordt niet opgelost (tenzij het iets is wat je binnen 3 maanden meldt en niet te zien was bij oplevering, of iets wat weinig kost).
Ascension schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:04:
Heeft iemand hier al eens geëxperimenteerd met elektronische ventilatieroosters? Ons huis krijgt helaas nog mechanische ventilatie met handmatige luchtroosters. Het lijkt me ideaal als deze elektronisch te bedienen zijn zodat ik ze 'slim' kan maken icm een CO2-sensor en aansturing van de MV-box. Merk in onze huidige woning dat de roosters vaak te lang openstaan (veel verlies van warmte) of er juist niet voldoende wordt geventileerd.
Ze bestaan wel, bijvoorbeeld Duco heeft ze in hun assortiment. Daar zul je dan wel elektra naar toe moeten leggen en netwerken met dat soort componenten zijn over het algemeen heel erg duur, dus niet standaard.

Wij hebben van die vervelende klapper-roosters. Als het te hard waait klappen ze dicht om tocht te voorkomen, maar bij een beetje wind buiten klapperen die dingen dus constant. Ik heb er al stukjes foam in geplakt om ze gewoon open te houden, want ik kon er niet van slapen. Dat beetje warmteverlies neem ik dan maar op de koop toe. De slaapkamers worden toch nauwelijks verwarmd.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@Blihi uiteraard. Maar ik hoeverre kon je dit als koper weten? In dit soort gevallen moet je ook kunnen vertrouwen op de kennis en kunde van de aannemer.

Als ik in het zelfde project zou zitten en nu blijkt dat bij mij ook de ventilatie niet goed blijkt te zijn zou ik er toch in elk geval even wat aandacht aan besteden.

Indien geen enkele woning voldoet volgens de normen die op papier staan kan dat moeilijk als ‘foutje, niet gezien’ worden weg gemoffeld…

[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 06-10-2021 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:34:
@Blihi uiteraard. Maar ik hoeverre kon je dit als koper weten? In dit soort gevallen moet je ook kunnen vertrouwen op de kennis en kunde van de aannemer.

Als ik in het zelfde project zou zitten en nu blijkt dat bij mij ook de ventilatie niet goed blijkt te zijn zou ik er toch in elk geval even wat aandacht aan besteden.

Indien geen enkele woning voldoet volgens de normen die op papier staan kan dat moeilijk als ‘foutje, niet gezien’ worden weg gemoffeld…
De verkoopbegeleider heeft zelfs expliciet gevraagd of niet iedereen een melding wilde doen. Ze zouden alle huizen gaan narekenen en het oplossen waar nodig is (Aldus in februari 2021 toen de aannemer net aangegevn had dat er idd e.e.a niet leek te kloppen).
Vraag is natuurlijk wat die belofte juridisch waard is als ze nu weigeren en mensen geen melding gedaan hebben. Heb iedereen toen wel gezegd voor de zekerheid gewoon binnen die 3 maanden een servicemelding aan te maken.

Als je er echt werk van maakt moet het misschien wel lukken. Zoals @Toppe ook al aangeeft is dit niet iets dat een leek direct opvalt. Je kunt het ook op gooien dat als bij de aannemer het al niemand opgevallen is zelfs na een expliciete vraag/melding, dat het dan aannemelijk is dat een leek het ook niet ziet.

Inmiddels de eerste nieuwe scheuren in het stucwerk op de begane grond in het plafond.
Gemeente heeft volgens de uitvoerder net nog controle gedaan. Meters slaan 84% uit en mogen tot 100%. Intussen stuitert mijn bureau bij elke slag een paar mm de lucht in...
Buurvrouw van onze tweekapper meldt net de eerste scheur in een muur.

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 06-10-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:04
rauwst schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:38:
Thanks all voor de input op mijn internet vraag. Ik ga voor nu voor een loze leiding + afgemonteerde Cat6 voor elke verdieping. Mocht het later nodig blijken om er Cat6a van te maken dan fix ik dat tzt zelf wel.

Laatste openstaande punt betreft aansluitingspunten voor zonneafwering:
[Afbeelding]

Willen uiteindelijk aan de voorkant van de woning voor de twee grote ramen per woonlaag (drie in totaal) iets van zonwering. Raadzaam om de aansluitpunten nu alvast aan te leggen via de ontwikkelaar of kan dit net zo goed achteraf nog worden gefixt? En volstaat 1 aansluitpunt per verdieping of moet er voor elk raam een afzonderlijk aansluitpunt komen?
Voor de bovenste etage zou je buiten schuin een gat naar zolder achter de knieschotten kunnen laten boren. Als je somfy motors hebt kan je die dan met een afstandsbediening of draadloze drukknop kunnen bedienen. Zo hebben wij het gedaan.
Beneden zal je wel een buis moeten laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:08:
[...]

Inmiddels de eerste nieuwe scheuren in het stucwerk op de begane grond in het plafond.
Gemeente heeft volgens de uitvoerder net nog controle gedaan. Meters slaan 84% uit en mogen tot 100%. Intussen stuitert mijn bureau bij elke slag een paar mm de lucht in...
Buurvrouw van onze tweekapper meldt net de eerste scheur in een muur.
Allemachtig. Wordt je niet vrolijk van. Al wordt het opgelost, kost je toch al met al weer wat dagen werk… al is het maar het schoonmaken en opruimen van de rotzooi. Hebben ze nog lang nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:26:
[...]

Allemachtig. Wordt je niet vrolijk van. Al wordt het opgelost, kost je toch al met al weer wat dagen werk… al is het maar het schoonmaken en opruimen van de rotzooi. Hebben ze nog lang nodig?
Uitvoerder gaf bij de start 6 dagen aan. Ze lijken nu na dag idd bijna halverwege. Nog 6 palen hier voor de deur en dan schuiven ze een stukje door naar een volgend blok. Na morgen durf ik dus pas gerust te zijn dat er geen nieuwe schades ontstaan.

Tot nu toe geen rotzooi trouwens. Het zijn scheuren, maar er komt geen stucwerk naar beneden.
Lullig hiervan is dat het gewoon onder het risico van plafond stucen vs werken van het huis zal worden geschaard. Maar ik ga er in ieder geval melding van maken. In ieder geval proberen een schadevergoeding te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:04
Farmerwood schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:56:
[...]

Zover zal het ook niet komen natuurlijk.

Extra raamroosters plaatsen kan zonder grote sloopwerkzaamheden. Danwel in of boven een raam. Duco, waar alle roosters van zijn, biedt ook gewoon roosters aan die ze aanprijzen als 'ideaal voor renovaties'.

De MV unit opnieuw inregelen zou uberhaupt geen sloopwerkzaamheden tot gevoel mogen hebben.

Enige vraagteken momenteel is de capaciteit van het vertikale deel van de standleiding die door een koof achter de badkamermuur langs naar zolder loopt. Die is volgens tekening 125 mm diameter en daar zou bijna 70 dm3/s doorheen moeten. (62 vanuit woonkamer/keuken en 7 vanuit het toilet.) Staat nu op 36 dm3/s ingesteld.

Met een extra koof in een hoek van de trap zou er wellicht nog een mogelijkheid zijn voor een extra buis, maar omdat het horizontale deel van de standleiding wel lijkt te voldoen is het nog even de vraag of dat nodig is. Durf ik op dit moment niks over te zeggen en ik wil eerst even de reactie van de projectleider horen.
Extra roosters plaatsen allemaal leuk en aardig maar dan stook je helemaal voor de mussen. En een extra ventilatiebox zeker niet mee akkoord gaan. ( die dingen gaan over 10 jaar kapot en zijn belachelijk duur ). Zou ook geen oplossing weten maar laat je zeker niet afkopen met een simpele oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Mastergo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:35:
[...]
Extra roosters plaatsen allemaal leuk en aardig maar dan stook je helemaal voor de mussen. En een extra ventilatiebox zeker niet mee akkoord gaan. ( die dingen gaan over 10 jaar kapot en zijn belachelijk duur ). Zou ook geen oplossing weten maar laat je zeker niet afkopen met een simpele oplossing.
Als ik kijk hoe weinig roosters we nu hebben vergeleken met ons vorige huis... (Precies de klacht ook natuurlijk) :P

Die Duco Silent kost 247 euro dus dat zijn over 10 jaar ook de kosten niet natuurlijk om te vervangen.
De box heeft een capaciteit van 400 m3/h en zou dus voldoende moeten zijn voor ons huis.We hebben 112 m2 aan Verblijfsgebieden (en nog +/- 100 m2 overig oppervlak zoals toilet, badkamer, hal, berging en onbenoemde ruimtes op zolder). Benodigde capaciteit komt dan op 101 dm3/s en die 400 m3/h is omgerekend 111 dm3/s)
Een 2de box zoals @Blihi noemt lijkt me dan ook niet nodig.

Onder het motto 'een plaatje zegt meer dan 1000 woorden':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUAnhD8eSp0-Hutd2ZXifm5VfFA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hE9Ecot7Wav90NfErqsCvTG9.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Die 400 m3 per uur haalt ie in de buitenlucht :)

Nee, zodra je een beetje leidingwerk aan dat ding hebt hangen gaat de capaciteit snel omlaag. Zeker als er te krappe leidingen zijn gebruikt (zoals hier) ingestort in het beton is er geen beginnen aan om die te vergroten. Extra leidingen is dan de enige optie.

Overigens hier een plaatje van de ventilatie in ons huis nu. Dit was gisteren de hele dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ghOJFsPmTtW5p9YzuzXMVthg_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6QOv2WdPd54AmwFKKNu57lEC.png?f=fotoalbum_large

Boven in blauw het vochtgehalte in de badkamer, onder het CO2 niveau in de woonkamer/keuken. In grijs het toerental van de ventilator (dit is gemeten met een seriele kabel in de Ducobox aan een raspberry pi.)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@Farmerwood Als het aan mij zou liggen zou bij mij de ducobox silent er uit mogen en vervangen mogen worden voor een focus met zoneregeling. Dat de kanalen dan te klein zijn is een minder groot probleem omdat er per ruimte vraaggestuurd geventileerd kan worden. Dat moet echter wel allemaal achteraf aan te passen zijn en dat is, helaas, vaak niet eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Farmerwood schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:30:
[...]

Uitvoerder gaf bij de start 6 dagen aan. Ze lijken nu na dag idd bijna halverwege. Nog 6 palen hier voor de deur en dan schuiven ze een stukje door naar een volgend blok. Na morgen durf ik dus pas gerust te zijn dat er geen nieuwe schades ontstaan.

Tot nu toe geen rotzooi trouwens. Het zijn scheuren, maar er komt geen stucwerk naar beneden.
Lullig hiervan is dat het gewoon onder het risico van plafond stucen vs werken van het huis zal worden geschaard. Maar ik ga er in ieder geval melding van maken. In ieder geval proberen een schadevergoeding te krijgen.
ik dacht ze binnen een bepaalde straal altijd een nul meting doen (alsin bestaande scheuren bepalen) en dan daarna bepalen wat er bij is gekomen?

Is het echt zo dat als ze binnen de norm blijven, terwijl jouw huis allerlei scheuren vertoond na het heien dat ze dan niet verantwoordelijk zijn? Zeker als er alternatieven zijn.

Volgens mij stond in ons koopcontract iets over switchen naar boren als er bebouwing te dichtbij stond, die kosten zouden dan voor ons zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:19:
@Farmerwood Als het aan mij zou liggen zou bij mij de ducobox silent er uit mogen en vervangen mogen worden voor een focus met zoneregeling. Dat de kanalen dan te klein zijn is een minder groot probleem omdat er per ruimte vraaggestuurd geventileerd kan worden. Dat moet echter wel allemaal achteraf aan te passen zijn en dat is, helaas, vaak niet eenvoudig.
Bij mij is er nu per verdieping een aparte buis voor afvoer, dus in principe zou die Focus er relatief makkelijk in te passen moeten zijn. (Buis van 1ste verdieping in de badkamer en die van de zolder zit direct op de box met een enkele 90 graden bocht.)
kepler schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:42:
[...]
ik dacht ze binnen een bepaalde straal altijd een nul meting doen (alsin bestaande scheuren bepalen) en dan daarna bepalen wat er bij is gekomen?

Is het echt zo dat als ze binnen de norm blijven, terwijl jouw huis allerlei scheuren vertoond na het heien dat ze dan niet verantwoordelijk zijn? Zeker als er alternatieven zijn.
Probleem met scheuren in een gestuct plafond is dat er standaard een waarschuwing bij volgt dat je scheuren kan krijgen door het zetten van het huis/kanaalplaten. Dat kan normaal enkele jaren duren, maar het heien versneld dat proces nu.
Daarom zal zulke schade een discussiepunt zijn. Als er echt scheuren in muren zitten zijn ze gewoon verantwoordelijk, want uit mijn 0-meting kwam naar voren dat er geen bestaande schades zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rauwst
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-05 21:07
rauwst schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:38:
Thanks all voor de input op mijn internet vraag. Ik ga voor nu voor een loze leiding + afgemonteerde Cat6 voor elke verdieping. Mocht het later nodig blijken om er Cat6a van te maken dan fix ik dat tzt zelf wel.
Zucht.... Kennelijk gebruiken ze voor de afgemonteerd cat6 aansluitingen flexibele leidingen. Deze zijn dus niet te hergebruiken voor andere kabels.

Terwijl als je enkel een loze leiding legt er wel reguliere vaste leidingen worden gelegd die herbruikbaar zijn.

Ga de kabels dus toch maar zelf achteraf (laten) leggen. Scheelt nu weer 1000eu :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_9vU_Pgy4qB6S2eRSzkCsyOZnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USMTbOCdzgq3Pp2UNwPHbTkT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Farmerwood schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:31:
[...]

Bij mij is er nu per verdieping een aparte buis voor afvoer, dus in principe zou die Focus er relatief makkelijk in te passen moeten zijn. (Buis van 1ste verdieping in de badkamer en die van de zolder zit direct op de box met een enkele 90 graden bocht.)

[...]

Probleem met scheuren in een gestuct plafond is dat er standaard een waarschuwing bij volgt dat je scheuren kan krijgen door het zetten van het huis/kanaalplaten. Dat kan normaal enkele jaren duren, maar het heien versneld dat proces nu.
Daarom zal zulke schade een discussiepunt zijn. Als er echt scheuren in muren zitten zijn ze gewoon verantwoordelijk, want uit mijn 0-meting kwam naar voren dat er geen bestaande schades zijn.
Ik snap het, maar voor het heien zat er niks en erna wel. Lijkt mij logisch dat het dan door het heien komt en ze kunnen betalen. Ze kunnen niet aantonen dat die scheuren er uiteindelijk toch wel waren gekomen.

Maar ik snap ook dat ze er onderuit proberen te komen. Succes ermee
Pagina: 1 ... 37 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.