Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:14
rauwst schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:34:
[...]

Zucht.... Kennelijk gebruiken ze voor de afgemonteerd cat6 aansluitingen flexibele leidingen. Deze zijn dus niet te hergebruiken voor andere kabels.

Terwijl als je enkel een loze leiding legt er wel reguliere vaste leidingen worden gelegd die herbruikbaar zijn.

Ga de kabels dus toch maar zelf achteraf (laten) leggen. Scheelt nu weer 1000eu :)

[Afbeelding]
Ik heb laatst, zonder ervaring, binnen 2u voor iets van 7 dubbele aansluitingen kabels getrokken.
Dat was 19mm gladde buis, maar dat ging echt heel erg makkelijk. Ik zou het gewoon zelf doen, leuk klusje wat een hoop geld uitspaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 09:29
Farmerwood schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:31:
[...]

Bij mij is er nu per verdieping een aparte buis voor afvoer, dus in principe zou die Focus er relatief makkelijk in te passen moeten zijn. (Buis van 1ste verdieping in de badkamer en die van de zolder zit direct op de box met een enkele 90 graden bocht.)
Dan zou ik daar op aansturen. Dan heb je zoneregeling op je ventilatie. Haal je je debieten gemakkelijker en geen gezeur met tocht wegens grotere roosters. Dat is een relatief eenvoudige oplossing (hoewel zo'n box niet gratis is).
[...]

Probleem met scheuren in een gestuct plafond is dat er standaard een waarschuwing bij volgt dat je scheuren kan krijgen door het zetten van het huis/kanaalplaten. Dat kan normaal enkele jaren duren, maar het heien versneld dat proces nu.
Daarom zal zulke schade een discussiepunt zijn. Als er echt scheuren in muren zitten zijn ze gewoon verantwoordelijk, want uit mijn 0-meting kwam naar voren dat er geen bestaande schades zijn.
Ja precies. Dat hebben de buren bij ons ook. Grote scheur in het plafond doordat de wals op 2 meter van de gevel op en neer aan het rijden was, maar alle aansprakelijkheid wordt afgewezen wegens: "scheuren horen bij nieuw stucwerk".

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-08 13:54
Hi medetweakers! Mijn vriendin en ik hebben recent een nieuwbouwhuis gekocht, onder andere met warmtepomp (zie ook bramth in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis") en hebben uiteraard de optie om in het meerwerk zonnepanelen te plaatsen (ja... nog niet "default"). Uiteraard erg hoge prijzen, zie afbeelding (note dat het een plat dak is, maar toch).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu bieden ze ook een PV-aansluiting aan voor, jawel, โ‚ฌ790 ๐Ÿ˜. Ik verwacht op zijn minst gouden kabels naar de technische ruimte. Het grote nadeel van alles is dat de ontwikkelaar (Heijmans) geen loze leidingen meer aanbied (omdat het "te vaak fout gaat", zoals verstoppingen e.d.). Aangezien het een nieuwbouwhuis is lijkt het me lastig een aansluiting zoals deze later aan te leggen. Ook is het onduidelijk of er naast de zonnepanelen nog andere zaken geplaatst worden (bijv een communicatiemodule tussen de PV inverter en de WP), ik heb hier om gevraagd. Ik heb al contact opgenomen met een lokale installateur die verwacht dat hij de met de beste materialen voor 6 panelen maximaal 4k kwijt zou zijn. Wat raden jullie aan? Alvast bedankt!
PS. ik heb gezien dat er regelmatig voor offertes een nieuw topic wordt geopend. Echter zijn we nog niet op het stadium dat dat aan de orde is, dus vandaar een bericht in dit topic. ๐Ÿ˜„

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat een bizarre prijzen en niet eens indrukwekkende panelen. Voor onze nieuwbouwwoning ben ik aan het kijken voor 15 kW en kom (achteraf) daarmee rond de โ‚ฌ11.000 excl uit. Dat zijn 40 panelen van 375 watt.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 06-10-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:05
rauwst schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:34:
[...]

Zucht.... Kennelijk gebruiken ze voor de afgemonteerd cat6 aansluitingen flexibele leidingen. Deze zijn dus niet te hergebruiken voor andere kabels.

Terwijl als je enkel een loze leiding legt er wel reguliere vaste leidingen worden gelegd die herbruikbaar zijn.

Ga de kabels dus toch maar zelf achteraf (laten) leggen. Scheelt nu weer 1000eu :)

[Afbeelding]
Waarom is die kabel later niet de wijzigen ?

Zit die verlijmt in de flexbuis ๐Ÿคจ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numblee
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18-07 22:35
Takkeding schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 18:30:
Ik heb reactie over de temperatuurregeling per ruimte. Het was toch de moeite om hier achteraan te gaan want ze gaan het in alle woningen doorvoeren oOo De volgende toelichting hebben ze gestuurd:

Daar een temperatuurregeling inmiddels conform het bouwbesluit verplicht is hebben wij in overleg met de ontwikkelaar besloten dit standaard in iedere woning op te nemen. Hiertoe zal dus geen meerprijs richting u in rekening worden gebracht. Mocht de temperatuurregeling reeds in een meerwerkblad zijn verwerkt dan ontvangt u hiertoe een minderwerkblad om dit te verrekenen.

Er wordt dus standaard een temperatuurregeling per verblijfsruimte in uw woning geรฏnstalleerd. Dit houdt in dat u de temperatuur in de badkamer, slaapkamer(s), woonkamer en keuken separaat kunt regelen. Dit wijkt af van de technische omschrijving, welke onlosmakelijk als contractstuk aan de aannemingsovereenkomst verbonden is. Hiertoe dient onderliggend schrijven als bevestiging.

Dus thanks voor de tips heren! Hoop dat jullie er ook wat mee kunnen @Fireball86 @Haassiej @Niwla @lizard87
Onze omgevingsvergunning is, voor zover ik het kan terugvinden, uitgegeven op 27 mei 2020. Dit betekent dat wij dan ook aan dit bouwbesluit voldoen? Ons is de optie voor apart te regelen kamers op de eerste verdieping voorgeschoteld voor welgeteld 3175,-. Zou ik dit gewoon kunnen voorleggen aan de kopersbegeleider?

Hoor graag van jullie! Was namelijk al vurig op zoek naar doe-het-zelf oplossingen om het toch voor elkaar te krijgen voor veel minder dan 3200 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:04
Flexbuis is zwaar kut en begrijp niet dat ze dit gebruiken. Een te strakke bocht en je krijgt er geen kabel meer doorheen. Het is alleen makkelijk met montage je hoeft geen buis meer te buigen. Helaas tegenwoordig veel frotters op de bouw. Flex zouden ze zoiezo moeten verbieden in muren.

@bramth Wat een prijzen zeg. En dat ze geen loze leidingen aanbieden. Lijkt wel of ze dat expres doen zodat iedereen maar de dure bedrade opties moet kiezen. Een loze leiding is hetzelfde als een bedrade leiding maar dan zonder die draad erin. Dan veren ze die maar ff door voordat ze alle muren dichtsmeren. Dus hoezo bang voor verstoppingen? Wat een onzin zeg zo kan ik ook een bedrijf beginnen en mensen oplichten.

En die prijzen voor panelen. Daar komt ook nog eens aanpassing groepenkast bij manman wat een oplichters zijn het. Mag hopen dat er standaard al zonnepanelen op het dak liggen en dit enkel uitbreiding opties zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Mastergo op 06-10-2021 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-08 17:19
kepler schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:15:
Dat lijkt me echt heel vervelend... Gelukkig waren ze hier aan de overkant aan het heien toen ze nog bezig waren met het bouwen van ons huis.

Het veldje naast ons huis wordt nu een grasveld, maar in de toekomst mogelijk nog bebouwd. Hopelijk gaan ze dan boren, doen ze nu naast ons bedrijf ook en dat is echt een hele stille techniek :D
Misschien een mooie kans om daar nu een stuk gras van te kopen, wie weet loont het in de toekomst :)
bramth schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:15:

***members only***

Nu bieden ze ook een PV-aansluiting aan voor, jawel, โ‚ฌ790 ๐Ÿ˜. Ik verwacht op zijn minst gouden kabels naar de technische ruimte. Het grote nadeel van alles is dat de ontwikkelaar (Heijmans) geen loze leidingen meer aanbied (omdat het "te vaak fout gaat", zoals verstoppingen e.d.). Aangezien het een nieuwbouwhuis is lijkt het me lastig een aansluiting zoals deze later aan te leggen. Ook is het onduidelijk of er naast de zonnepanelen nog andere zaken geplaatst worden (bijv een communicatiemodule tussen de PV inverter en de WP), ik heb hier om gevraagd. Ik heb al contact opgenomen met een lokale installateur die verwacht dat hij de met de beste materialen voor 6 panelen maximaal 4k kwijt zou zijn. Wat raden jullie aan? Alvast bedankt!

[...]
Wat staat er op de verkooptekening van je huis? Staan daar wel panelen ingetekend? Wij zitten ook bij Heijmans, bij ons stond het op de tekeningen wel en niet in de TO. Uiteindelijk heeft Heijmans besloten, na veel mails van verschillende mensen, om een extra loze leiding, met kabel die niet is afgemonteerd aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramth
@Deveon Ja, helemaal mee eens... Kan er helaas weinig aan doen.

@Mastergo Klopt, ik snap het ook niet. Heb het al meerdere malen gevraagd en aangegeven dat we er interesse in hebben. Kan me niet voorstellen dat we de enige zijn. Helaas is er niet iets van een koperscollectief om wat weerstand te bieden. Ik zat nog te denken om een extra UTP aansluiting of stopcontact op nieuwe groep te laten trekken (naast die voor de inverter + eventueel wifi punt), en dan vervolgens de kabel eruit te slopen, maar aangezien ze dan flexbuis kunnen gebruiken denk ik niet dat ik dat moet willen. Oja, en nee, het is of deze opties, of geen zonnepanelen op het dak bij oplevering.

@Haassiej Op de verkooptekeningen staan in ieder geval geen zonnepanelen, dus dat zit er echt niet standaard bij. De verkoopbegeleidster gaf wel aan dat ze pas recent gestopt zijn met loze leidingen (waarschijnlijk ons project dan als een van de eersten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bramth schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:33:
@Deveon Ja, helemaal mee eens... Kan er helaas weinig aan doen.
Er is altijd een keuze en deze meerprijs gaat zich nooit meer terugverdienen. Persoonlijk zou ik ze niet nemen en kan altijd achteraf nog iemand er iets van maken en dan kan je de BTW terug krijgen.

Duizenden huizen met zonnepanelen hadden oorspronkelijk ook geen loze leiding beschikbaar. Daarnaast zie ik ook regelmatig dat zelfs de zonnepanelen die er al lagen vervangen worden voor nieuwe ipv enkel uitbreiden van de set.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 06-10-2021 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvcb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-03 22:59
Hi medetweakers! Mijn vriendin en ik hebben recent een nieuwbouwhuis gekocht, onder andere met warmtepomp (zie ook bramth in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis") en hebben uiteraard de optie om in het meerwerk zonnepanelen te plaatsen (ja... nog niet "default"). Uiteraard erg hoge prijzen, zie afbeelding (note dat het een plat dak is, maar toch).

***members only***

[...]
Wat een bizarre prijzen worden hier gevraagd! Misschien eens kijken op het forum zonnepanelen voor tips achteraf plaatsen. Voor een kleine 6500,- incl btw krijgen wij 21x 380wp met 3 fase omvormer in Oost west opstelling.

Of is de basiswoning zo goedkoop (kan het me niet voorstellen trouwens in deze tijd) dat ze dit met de opties willen recht trekken of gewoon extra marge.

Met deze prijzen zou ik toch creatief zoeken om achteraf meteen ook voldoende panelen te kunnen leggen, zodat je verbruik ook gedekt is door de panelen. Zeker met de huidige exploderende energieprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 11:47
Mvcb schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:49:
[...]

Wat een bizarre prijzen worden hier gevraagd! Misschien eens kijken op het forum zonnepanelen voor tips achteraf plaatsen. Voor een kleine 6500,- incl btw krijgen wij 21x 380wp met 3 fase omvormer in Oost west opstelling.

Of is de basiswoning zo goedkoop (kan het me niet voorstellen trouwens in deze tijd) dat ze dit met de opties willen recht trekken of gewoon extra marge.

Met deze prijzen zou ik toch creatief zoeken om achteraf meteen ook voldoende panelen te kunnen leggen, zodat je verbruik ook gedekt is door de panelen. Zeker met de huidige exploderende energieprijzen.
Weet je dat zeker? Dat is absurd goedkoop en zou haast een fout moeten zijn. Dat is 0.67/Wp ex btw. Gangbaar is 1,- ex btw / Wp.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
c-nan schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:53:
[...]
Weet je dat zeker? Dat is absurd goedkoop en zou haast een fout moeten zijn. Dat is 0.67/Wp ex btw. Gangbaar is 1,- ex btw / Wp.
Dat is het al lang niet meer. Was een aantal jaar geleden een goede houvast. Een zelfleg set heb je op dit moment al vanaf โ‚ฌ0.60 euro per WP, inclusief BTW.
Ter vergelijking wij kregen van de aannemer al een factuur van โ‚ฌ0.93 inclusief btw en legkosten (origele set van 12x320) voor โ‚ฌ3580,00 inclusief btw. Uitbreiding vroegen ze vervolgens ook de hoofdprijs voor โ‚ฌ450,00 per paneel, dus heeft niemand gedaan. Ben nog aan het overwegen om wat tweede hands schaam panelen op miin tuinhuis te leggen, die staan voor een appel en een ei op marktplaats.

StandaartSet van de aannemer, had ik trouwens graag wat meer voor betaald๐Ÿ˜†, meer BTW terugave๐Ÿ˜

[ Voor 7% gewijzigd door Hanzul op 06-10-2021 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvcb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-03 22:59
c-nan schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:53:
[...]
Ik was iets te snel idd, bedrag betaal ik bij om op 14 extra panelen te krijgen met 3 fase omvormer. Standaard 7 stuks met 1 fase omvormer. Dan nog onder aan de streep net onder de โ‚ฌ1 ex btw per wp. Achteraf plaatsen scheelde nauwelijks in ons geval.

Ik vond in het hele nieuwbouw proces soms lastig te kiezen wat meteen maar te laten doen, en wat naderhand of toch maar helemaal niet. Als voorbeeld de zolderindeling, bij ons ruim 11k voor vv, paar elektra punten en wat metal stud wandjes. Dat gaan we zelf dan maar doen. Ander voorbeeld is dakkapel. Daar heb ik mij op verkeken. Ik vond de standaardprijs aan de hoge kant, dus niet gedaan. Naderhand offertes opgevraagd en blijkt nog duurder uit te vallen mede agv enorme prijsstijging en krapte op de markt. Maar ja, dat is eigen schuld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Haassiej schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:18:
[...]

Misschien een mooie kans om daar nu een stuk gras van te kopen, wie weet loont het in de toekomst :)

[...]
Dat idee hadden wij ook, alleen geen idee waar te beginnen :D Gewoon bij de gemeente? Ik ga eens rond vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
kepler schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:52:
[...]
Dat idee hadden wij ook, alleen geen idee waar te beginnen :D Gewoon bij de gemeente? Ik ga eens rond vragen
De gemeente waar ik onder val heeft de mogelijkheid om dat aan te vragen op de eigen website staan. Inloggen met digid, perceel aangeven en wat je wilt (kopen, huren,...) Dan krijg je daarna een 'aanbieding' als het goed is. Maar zover heb ik het nooit ingevuld.

Heb er ook al eens kort naar gekeken, want wij hebben een flinke groenstrook naast het huis liggen. Maar met de huidige grondprijzen wacht ik liever even met dat te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 06-10-2021 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Farmerwood schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:57:
[...]

De gemeente waar ik onder val heeft de mogelijkheid om dat aan te vragen op de eigen website staan. Inloggen met digid, perceel aangeven en wat je wilt (kopen, huren,...) Dan krijg je daarna een 'aanbieding' als het goed is. Maar zover heb ik het nooit ingevuld.

Heb er ook al eens kort naar gekeken, want wij hebben een flinke groenstrook naast het huis liggen. Maar met de huidige grondprijzen wacht ik liever even met dat te doen.
Inderdaad, hebben wij ook! Ik ga een aanvraag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

***members only***

[...]
Pfff. Op een plat dak? Lekker zelf doen! Ik was nog geen 3000 euro (inclusief BTW) kwijt voor 12 panelen van 315 Wp in oost/west opstelling. (0.66 euro per Wp ex BTW dus). Inclusief omvormer en aanpassing groepenkast. Maar inderdaad, de loze leidingen lagen er al.

De bouwer vroeg 800 euro per paneel en 800 voor de omvormer, dus totaal 10400 euro voor hetzelfde |:(

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 14-09 11:47
Blihi schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 08:23:
[...]

Pfff. Op een plat dak? Lekker zelf doen! Ik was nog geen 3000 euro (inclusief BTW) kwijt voor 12 panelen van 315 Wp in oost/west opstelling. (0.66 euro per Wp ex BTW dus). Inclusief omvormer en aanpassing groepenkast. Maar inderdaad, de loze leidingen lagen er al.

De bouwer vroeg 800 euro per paneel en 800 voor de omvormer, dus totaal 10400 euro voor hetzelfde |:(
Inclusief montage? Zo ja, welke partij was dat? Ons aannemer vraagt 560 inc btw voor 310 Wp panelen. Dat is meer dan het dubbele van wat jij hebt betaalt. Vandaar de vraag.

[ Voor 10% gewijzigd door c-nan op 07-10-2021 09:20 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb het zelf gemonteerd en aangesloten.

De panelen, omvormer en Solarstell connect montagesysteem heb ik gewoon via Internet besteld samen met bekabeling en gereedschap om die MC4 pluggen aan te sluiten.

Voor de aanleg heb ik gebruik gemaakt van een restpartij bestratingsmateriaal (was gratis) als gewicht. De bestaande omvormer heb ik hergebruikt voor mijn oost/west panelen en de bestaande panelen in zuid opstelling heb ik aangesloten op een nieuwe omvormer.

Uiteindelijk heb ik 22 panelen op het dak, in drie richtingen (10 ZZW, 5 WNW, 7 OZO) met een gezamenlijke berekende jaaropbrengst van 5700 kWh. Daar ben ik afgelopen jaar overheen gegaan.

[ Voor 88% gewijzigd door Blihi op 07-10-2021 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SquareOne schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:46:
[...]

Koppel even terug in het topic of het is gelukt :P. Zelfde soort wanden, hier en heb nog niet nagedacht over deze problematiek :+
Ik ga het toch niet doen, ik denk niet dat ik het mooi krijg aangezien ik 0 ervaring heb met hoekprofielen en smeren van gips.

Onze schilder lost het wel op zei hij, door het renovlies niet om de hoek te vouwen maar tot de hoek af te snijden en dan met een beetje gips en schuren de ronding netjes maken. Krijg je wel een beetje ronde hoeken, maar iig niet zo korrelig als het beton.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2021 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:27
Numblee schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:02:
[...]

Onze omgevingsvergunning is, voor zover ik het kan terugvinden, uitgegeven op 27 mei 2020. Dit betekent dat wij dan ook aan dit bouwbesluit voldoen? Ons is de optie voor apart te regelen kamers op de eerste verdieping voorgeschoteld voor welgeteld 3175,-. Zou ik dit gewoon kunnen voorleggen aan de kopersbegeleider?

Hoor graag van jullie! Was namelijk al vurig op zoek naar doe-het-zelf oplossingen om het toch voor elkaar te krijgen voor veel minder dan 3200 euro...
Het gaat om de aanvraagdatum welke regels gelden, niet om de uitgifte. Maar de gemeente moet jou daar wel bij kunnen helpen om de aanvraagdatum te achterhalen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:02

ChUcKiE

Dus........

ChUcKiE schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:14:
[...]

Ondertussen zijn er al wat antwoorden binnengekomen:
- KPN glas wordt niet aangelegd in uw regio
- Eventueel koper zou kunnen, max 6MB 8)7
- E-fiber glasaansluiting kan, kosten 3150 euro ;w

Die E-fiber heb ik nu, met tweak internetdienst erover. Wellicht dat die te verhuizen valt naar mijn nieuwe woning (zelfde dorp) en dat het dan max 450 eenmalige aansluitkosten zal zijn.

Hopelijk kan Ziggo wel gewoon aangelegd worden en dan heb ik dat in ieder geval....
Ziggo kan worden aangelegd, maar eigen bijdrage wordt 1950,-- euro.
Wat een prijzen zeg. Heb nu nog de vraag uit staan om mijn bestaande glasvezel te verhuizen in de hoop dat dat dus die 450-500 euro zal bedragen, maar ik vrees het ergste.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:23

EiT

ChUcKiE schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:28:
[...]

Ziggo kan worden aangelegd, maar eigen bijdrage wordt 1950,-- euro.
Wat een prijzen zeg. Heb nu nog de vraag uit staan om mijn bestaande glasvezel te verhuizen in de hoop dat dat dus die 450-500 euro zal bedragen, maar ik vrees het ergste.
Nog een keer proberen en proberen of het gratis kan met x jarig contract. Bij een zakelijk contract lukt dat nog wel eens.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Takkeding schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:00:
[...]

Het gaat om de aanvraagdatum welke regels gelden, niet om de uitgifte. Maar de gemeente moet jou daar wel bij kunnen helpen om de aanvraagdatum te achterhalen. Succes!
Fout. Het gaat om de regels die gelden op de datum van de beslissing van de gemeente (datum vergunning). Als dat negatief uitpakt is er soms overgangsrecht.

Denk daarbij aan het verbod op gasketels. Dat ging in per 1 juli 2018, datum vergunning (niet indienen aanvraag).

Zie ook: https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/103

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

ChUcKiE schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:14:
[...]

Ondertussen zijn er al wat antwoorden binnengekomen:
- KPN glas wordt niet aangelegd in uw regio
- Eventueel koper zou kunnen, max 6MB 8)7
- E-fiber glasaansluiting kan, kosten 3150 euro ;w

Die E-fiber heb ik nu, met tweak internetdienst erover. Wellicht dat die te verhuizen valt naar mijn nieuwe woning (zelfde dorp) en dat het dan max 450 eenmalige aansluitkosten zal zijn.

Hopelijk kan Ziggo wel gewoon aangelegd worden en dan heb ik dat in ieder geval....
Een paar jaar geleden deed mijn aannemer ook vaag m.b.t. dit. Ze bleven maar zeggen dat ze niet konden zeggen of er wat werd aangelegd en wie dat moest betalen. Ze verwezen door naar mijnaansluiting.nl (en dan begin je te trillen van de kosten :+). Uiteindelijk zowel glas als kabel wat aangelegd is, was tijdens de bouw uiteindelijk al te zien in de slotgracht die was gegraven voor alle aansluitingen.

Omdat er toch enige stress was bij de toekomstige eigenaren heb ik contact gezocht met Ziggo en Reggefiber (dat ligt ook in de hele stad en ook in de wijk naast mij) en zij bevestigden dat beide beschikbaar waren bij de oplevering. Geen kosten voor ons. Dus misschien daar eens navragen?

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Blihi schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:10:
[...]

Fout. Het gaat om de regels die gelden op de datum van de beslissing van de gemeente (datum vergunning). Als dat negatief uitpakt is er soms overgangsrecht.

Denk daarbij aan het verbod op gasketels. Dat ging in per 1 juli 2018, datum vergunning (niet indienen aanvraag).

Zie ook: https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/103
Uit je bron:
[quote]
dat de regelgeving van toepassing is zoals die geldt op het moment van het indienen van de aanvraag.
[/quote]

Er staat ook dat dat niet voor alles geld maar met het wijzigen van de EPC naar de BENG norm was er ook wel wat berichtgeving over dat de datum van aanvraag daarvoor geld, niet de uitgifte.

Over dat deel in je post heen gelezen... Dat zeg je zelf al 8)7

Maar in beide gevallen lijkt het dan in ieder geval dat @Numblee een leuke cent terug kan verwachten. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Takkeding op 07-10-2021 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsNieuweThuis
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10-2023
Toch nog een vraag voor ik de verkopersbegeleiding ga "verblijden" met een mail:

Dit werd bij ons aangeboden als meerwerk; zie hieronder.
Als ik ze wijs op het bouwbesluit zou het betekenen toch dat er 1 extra thermostaat/temperatuur regelaar op de 1e verdieping moet komen. Op de overloop dan??
Wat zou hier nou de meerwaarde van zijn?
Op de zolder zullen ze het niet doen want omdat we geen dakkapellen hebben gekozen in de bouw is dat onbenoemde ruimte gebleven.
Heel graag jullie reacties

Dit stond in de meerkwerklijst:

Zone-regeling met drie extra thermostaten op de eerste verdieping
Standaard is de woning voorzien van een stooklijnversteller welke de aanvoertemperatuur berekend aan de hand van de buitentempratuur zodat er altijd een constante watertempratuur in de installatie aanwezig is.
Met de zone-regeling kunt u de slaapkamer na-regelen zodat de slaapkamers afzonderlijk op diverse temperaturen worden ingesteld, echter nooit hoger dan de tempratuur welke op de stooklijnversteller is ingesteld in de woonkamer.
De na-regeling staat dus niet in directe verbinding met de warmtepomp.
Vanaf de verdeler op de tweede verdieping loopt een leiding naar de regelbalk
van de na-regeling naar de warmtepomp om het signaal door te geven wanneer de warmtepomp in de koelmodus staat.
(*) U dient rekening te houden dat ondanks de extra thermostaten de ruimte
wel tijd nodig heeft om zich aan te passen aan de nieuwe gevraagde temperatuur. (**) Deze optie is bedacht t.b.v comfort, maar is nadelig voor uw
energieverbruik en kan gevolgen hebben voor de EPC van uw woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
OnsNieuweThuis schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:50:
Op de zolder zullen ze het niet doen want omdat we geen dakkapellen hebben gekozen in de bouw is dat onbenoemde ruimte gebleven.
Was dat iets wat de aannemer zelf veranderde als je een dakkapel nam of zijn ze verplicht er dan een 'benoemde' / verblijfsruimte van te maken?
Dat zou hier namelijk nogal een verschil maken.

Als een onbenoemde ruimte van ruim 30m2 waar we een dakkapel in hebben laten plaatsen (en verwarming) ineens een verblijfsruimte wordt, dan krijg ik heel andere ventilatie eisen.

[ Voor 17% gewijzigd door Farmerwood op 07-10-2021 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Numblee
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18-07 22:35
Takkeding schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:14:
[...]

Uit je bron:
[quote]
dat de regelgeving van toepassing is zoals die geldt op het moment van het indienen van de aanvraag.
[/quote]

Er staat ook dat dat niet voor alles geld maar met het wijzigen van de EPC naar de BENG norm was er ook wel wat berichtgeving over dat de datum van aanvraag daarvoor geld, niet de uitgifte.

Over dat deel in je post heen gelezen... Dat zeg je zelf al 8)7

Maar in beide gevallen lijkt het dan in ieder geval dat @Numblee een leuke cent terug kan verwachten. :P
@Blihi
Maar als ik onderstaande lees dan geldt toch, bij afgeven van een omgevingsvergunning, het bouwbesluit geldend op de datum van indienen? Aangezien die dam valt binnen het overgangsrecht, of begrijp ik dan de uitleg verkeerd?

"Bij de omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen geldt bijvoorbeeld, in afwijking van de algemene regel, het overgangsrecht dat de regelgeving van toepassing is zoals die geldt op het moment van het indienen van de aanvraag."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Wat zijn een beetje gangbare prijzen voor vloeren leggen?
Ik heb de volgende prijzen geoffreerd gekregen bij de eerste vloerwinkel waar we zijn geweest.

Het materiaal kan ik wel googlen, en die prijzen zijn best prima. Ik weet alleen niet of deze legprijzen normaal zijn. Ik heb niet veel zin om meer offertes op te vragen voor prijsvergelijk omdat we er kwa materiaal wel redelijk uit zijn.
  • Tegels 60x60 (leggen, lijm, primer, levelen) - โ‚ฌ62,50 / m2
  • PVC (leggen, lijm, primer en egaliseren 2-3 mm) - โ‚ฌ32,50 / m2
  • Visgraat parket (Legloon vol verlijmd) - โ‚ฌ44,50 / m2

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
JackBol schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:11:
Ik heb de volgende prijzen geoffreerd gekregen bij de eerste vloerwinkel waar we zijn geweest.

Het materiaal kan ik wel googlen, en die prijzen zijn best prima. Ik weet alleen niet of deze legprijzen normaal zijn. Ik heb niet veel zin om meer offertes op te vragen voor prijsvergelijk omdat we er kwa materiaal wel redelijk uit zijn.
Kan alleen iets zeggen van PVC, leggen. Deze is bij ons in de regio ongeveer 20 euro. โ‚ฌ10,00 legkosten en โ‚ฌ10,00 voor egaliseren. Ben er mede door dit forum wel achter gekomen dat prijzen tussen randstad en de provincie/ dorp echt veel kunnen schelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hanzul op 07-10-2021 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:36

Tegels zitten denk ik iets aan de hoge kant. Voor dat geld zou ik visgraat motief verwachten. โ‚ฌ50 p/m2 is gangbaarder voor leggen. Tegels zitten ook vaak rond de โ‚ฌ50 p/m2.

PVC; beetje premium vloer kost ca โ‚ฌ40-50 P/m2 bij Laminaat XXL (zie pvc topic) krijg je het leggen daar zeer goedkoop bij. Egaliseren is niet inclusief maar denk dat ca. โ‚ฌ75 p/m2 incl. egaliseren wel moet lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42
@SquareOne hoe groter de tegels hoe duurder. Ze zijn moeilijker te leggen en een stuk zwaarder en die mannen doen dat allemaal op hun knieรซn vanuit de rug :7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Numblee schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:09:
[...]

@Blihi
Maar als ik onderstaande lees dan geldt toch, bij afgeven van een omgevingsvergunning, het bouwbesluit geldend op de datum van indienen? Aangezien die dam valt binnen het overgangsrecht, of begrijp ik dan de uitleg verkeerd?

"Bij de omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen geldt bijvoorbeeld, in afwijking van de algemene regel, het overgangsrecht dat de regelgeving van toepassing is zoals die geldt op het moment van het indienen van de aanvraag."
Ja, zolang het een wijziging van bijvoorbeeld het bouwbesluit betreft. Berekeningen en dergelijke hoef je dan niet opnieuw te doen.

Maar bijvoorbeeld de gasketels was een wijziging in de regels voor nutsbedrijven. Dat had verder niets met bouwbesluit te doen. De nutsbedrijven mogen geen gasvoorziening meer aanleggen. Dan kun je dus wel een woning bouwen met gasketel, maar je kunt hem nergens op aansluiten (een uitzondering daargelaten, want sommige gemeentes mochten hier weer van afwijken).

Ik reageerde dus meer op de algemene stelling dat de datum indienen geldig is, dat is dus niet altijd zo.

Wat betreft de regeling per vertrek: Hierover durf ik niet stellig te beweren dat het verplicht is. Ja, je moet per ruimte kunnen regelen, maar Woningborg/SWK eisen dat je de referentietemperatuur per vertrek kunt halen en behouden bij gelijktijdige verwarming van de ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsNieuweThuis
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10-2023
@Farmerwood Bij ons was dat zo. Het is nu een onbenoemde ruimte. Alleen de technische ruimte is er en verder niets. Als we of een dakraam lieten plaatsen of een dakkapel werd het een verblijfsruimte en telde dit ook mee als m2 verblijfsruimte. Wij hebben namelijk een kelder als optie en die kon maar net doorgang omdat je zoveel m2 minimaal moet hebben als verblijfsruimte en wij dus de zolder niet in de bouw aanpaste. Wij realiseren de dakkapellen na de bouw.

maar @Farmerwood nog over die thermostaat. Wat is de winst van een tweede regelaar, bijvoorbeeld op de overloop van de 1e etage dan? Moet namelijk wel de moeite zijn om de knuppel in het hoenderhok te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
OnsNieuweThuis schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:50:
Toch nog een vraag voor ik de verkopersbegeleiding ga "verblijden" met een mail:

Dit werd bij ons aangeboden als meerwerk; zie hieronder.
Als ik ze wijs op het bouwbesluit zou het betekenen toch dat er 1 extra thermostaat/temperatuur regelaar op de 1e verdieping moet komen. Op de overloop dan??
Wat zou hier nou de meerwaarde van zijn?
Heel graag jullie reacties

Dit stond in de meerkwerklijst:

Zone-regeling met drie extra thermostaten op de eerste verdieping
Standaard is de woning voorzien van een stooklijnversteller welke de aanvoertemperatuur berekend aan de hand van de buitentempratuur zodat er altijd een constante watertempratuur in de installatie aanwezig is.
Met de zone-regeling kunt u de slaapkamer na-regelen zodat de slaapkamers afzonderlijk op diverse temperaturen worden ingesteld, echter nooit hoger dan de tempratuur welke op de stooklijnversteller is ingesteld in de woonkamer.
De na-regeling staat dus niet in directe verbinding met de warmtepomp.
Vanaf de verdeler op de tweede verdieping loopt een leiding naar de regelbalk
van de na-regeling naar de warmtepomp om het signaal door te geven wanneer de warmtepomp in de koelmodus staat.
(*) U dient rekening te houden dat ondanks de extra thermostaten de ruimte
wel tijd nodig heeft om zich aan te passen aan de nieuwe gevraagde temperatuur. (**) Deze optie is bedacht t.b.v comfort, maar is nadelig voor uw
energieverbruik en kan gevolgen hebben voor de EPC van uw woning.
Als ik het allemaal goed lees dan zijn er twee zaken die door elkaar lopen.

Het bouwbesluit zegt dat je moet kunnen regelen per ruimte. Dat mag echter ook door een thermostatische radiatorkraan gebeuren in combinatie met een weersafhankelijke regeling. Dat is zeer ongunstig voor je energieverbruik en zou ik zeker niet aanraden.

Ook een master/slave regeling mag van het bouwbesluit (je hebt dan alleen warmtevraag als de woonkamer dat vraagt, en dan kun je de slaapkamers een beetje bijregelen. Je kunt dus niet alleen de slaapkamers verwarmen zonder de woonkamer te verwarmen).

Woningborg en SWK gaan verder in hun eisen. Zij stellen ook comfort-eisen en dan is een master/master regeling eigenlijk verplicht. Oftewel, iedere ruimte kan, los van elke andere ruimte, de warmtevraag sturen.

Voorbeelden van systemen die dat doen zijn de Honeywell HCE80 (draadloos) of de Honeywell HCE20 (bedraad) met bijbehorende thermostaten per ruimte. Die laatste heb ik twee in huis.

Ik zou, voordat je de aannemer belt, eens contact zoeken met Woningborg en vragen hoe het nu echt zit (en houd ons op de hoogte). Uiteindelijk moet de aannemer namelijk aan de eisen van Woningborg voldoen.

PS. Ik vind het wel interessant. Mijn vader is aan het bouwen (nou ja, zodra de sloop van het huidige pand klaar is, maar daar is extra asbest gevonden, dus vertraging). Daar wordt een master/slave regeling toegepast en dat zou dus eventueel aangepast moeten gaan worden naar master/master. Ook heeft die aannemer de voorbereiding voor laden van auto's op de optielijst gezet, terwijl dat verplicht is conform bouwbesluit. Daar ga ik dus ook eens een keer een berichtje aan wijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-08 23:35
Blihi schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:30:
[...]

Ook heeft die aannemer de voorbereiding voor laden van auto's op de optielijst gezet, terwijl dat verplicht is conform bouwbesluit. Daar ga ik dus ook eens een keer een berichtje aan wijden.
Bij ons stond dat niet eens op de optielijst. Ik heb daar een offerte voor laten maken door de aannemer en uiteindelijk wordt er voor 80 euro een mantelbuis naar de zijgevel van de woning (waar de oprit zit) aangelegd. Zijn er meer voorbereidingen die getroffen moeten worden volgens het Bouwbesluit tbv het laden van een EV?

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:43

Toppe

Okรฉ โœ…

Topicstarter
[...]

Ook heeft die aannemer de voorbereiding voor laden van auto's op de optielijst gezet, terwijl dat verplicht is conform bouwbesluit. Daar ga ik dus ook eens een keer een berichtje aan wijden.
Ik vindt dit interessant, heb je een link waarin dit bepaald wordt? Bij ons ligt de fundering net dus kunnen ze dit gewoon nog mee nemen.

Heb hier wel eens eerder naar gevraagd maar toen kreeg ik te horen dat het niet verplicht was.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 21:42
Ridicuul schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:44:
[...]

Bij ons stond dat niet eens op de optielijst. Ik heb daar een offerte voor laten maken door de aannemer en uiteindelijk wordt er voor 80 euro een mantelbuis naar de zijgevel van de woning (waar de oprit zit) aangelegd. Zijn er meer voorbereidingen die getroffen moeten worden volgens het Bouwbesluit tbv het laden van een EV?
Tekst bouwbesluit:
Een te bouwen woongebouw met een parkeergelegenheid in het gebouw of buiten het gebouw op hetzelfde perceel, met meer dan tien parkeervakken, heeft leidingdoorvoeren voor oplaadpunten voor ieder parkeervak.

Bron: https://rijksoverheid.bou...cs/wet/bb2012/hfd5/afd5-4

Geldt dus alleen als je eigen parkeergelegenheid of garage hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:40
deejeebv schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:56:
[...]

Tekst bouwbesluit:
Een te bouwen woongebouw met een parkeergelegenheid in het gebouw of buiten het gebouw op hetzelfde perceel, met meer dan tien parkeervakken, heeft leidingdoorvoeren voor oplaadpunten voor ieder parkeervak.

Bron: https://rijksoverheid.bou...cs/wet/bb2012/hfd5/afd5-4

Geldt dus alleen als je eigen parkeergelegenheid of garage hebt.
Van 10 of meer vakken. Daarnaast betreft dit alleen de doorvoer, niet de voorbereiding in bijvoorbeeld de meterkast.

Niet echt relevant voor ons segment als ik dit topic zo lees.

[ Voor 5% gewijzigd door monkey7 op 08-10-2021 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Okรฉ โœ…

Topicstarter
monkey7 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:58:
[...]

Van 10 of meer vakken. Daarnaast betreft dit alleen de doorvoer, niet de voorbereiding in bijvoorbeeld de meterkast.
Klopt. Alleen kiezen de monteurs van zoโ€™n laadt installatie vaak de weg van de minste weerstand. Als ze niet onder de grond hoeven of via een andere route een kabel kunnen aanleggen willen ze vaak die route kiezen.

Als de leiding er al ligt scheelt dit ook voor hun een berg werk.

Maar goed, het geld dus alleen als je meer dan 10 parkeervakken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
Toppe schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:01:
[...]

Klopt. Alleen kiezen de monteurs van zoโ€™n laadt installatie vaak de weg van de minste weerstand. Als ze niet onder de grond hoeven of via een andere route een kabel kunnen aanleggen willen ze vaak die route kiezen.

Als de leiding er al ligt scheelt dit ook voor hun een berg werk.

Maar goed, het geld dus alleen als je meer dan 10 parkeervakken hebt.
Ik denk dat dit voor sommige nog best interessant kan zijn... in ons geval is er een gemeenschappelijke afgesloten parkeerplaats voor 32 woningen, die opgesplitst is in 32 eigendom gedeeltes, waardoor er volgens mij wel voldaan moet worden aan deze eis ;) Het zou zomaar kunnen dat meerdere mensen zo'n constructie hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:25
Dat hoofdstuk (afdeling) 5.4 is inderdaad alleen van toepassing op appartementen of hoogbouw met eigen parkeer gelegenheid. Omdat daar je kabels dan vaak over gedeelde grond moeten, bijvoorbeeld van de VVE.
Bij woningen met parkeer gelegenheid op eigen grond moet, en kun je het zelf regelen. Niemand kan je tegenhouden iom op je eigen perceel een laadgelegenheid aan te leggen.

Wat hier buiten de boot valt zijn (rijtjes) woningen waar je alleen kunt parkeren op openbaar terrein. Daar blijf je dus afhankelijk van de gemeente en eventuele bezwaarmakers voor een openbare laadpaal.
Sinny schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:34:
[...]

Ik denk dat dit voor sommige nog best interessant kan zijn... in ons geval is er een gemeenschappelijke afgesloten parkeerplaats voor 32 woningen, die opgesplitst is in 32 eigendom gedeeltes, waardoor er volgens mij wel voldaan moet worden aan deze eis ;) Het zou zomaar kunnen dat meerdere mensen zo'n constructie hebben :)
Hmmm, staan die 32 in een of twee rijen? Of zijn het 16 tweekappers.
Ik ben benieuwd of dat inderdaad ook onder deze regeling valt. Zijn alleen de parkeerplaatsen gemeenschappelijk? Want dan is het weer niet hetzelfde perceel als het woongebouw en is er dus nog een gat in de regeling :-(

[ Voor 38% gewijzigd door Dronium op 08-10-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Sinny schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:34:
[...]

Juist. En dan moet er dus een buis liggen tussen jouw parkeerplaats en jouw meterkast/berging. Althans, zo lees ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
Dronium schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:37:
Dat hoofdstuk (afdeling) 5.4 is inderdaad alleen van toepassing op appartementen of hoogbouw met eigen parkeer gelegenheid. Omdat daar je kabels dan vaak over gedeelde grond moeten, bijvoorbeeld van de VVE.
Bij woningen met parkeer gelegenheid op eigen grond moet, en kun je het zelf regelen. Niemand kan je tegenhouden iom op je eigen perceel een laadgelegenheid aan te leggen.

Wat hier buiten de boot valt zijn (rijtjes) woningen waar je alleen kunt parkeren op openbaar terrein. Daar blijf je dus afhankelijk van de gemeente en eventuele bezwaarmakers voor een openbare laadpaal
Ja dat is het inderdaad, waarbij het "voordeel" is dat wij geen appartement noch hoogbouw gekocht hebben ;) echter wel een woning met appartementsrecht op een gedeelde binnenplaats :)
Blihi schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:42:
[...]

Juist. En dan moet er dus een buis liggen tussen jouw parkeerplaats en jouw meterkast/berging. Althans, zo lees ik het.
Dat klopt, dat gaat ook gebeuren ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Sinny op 08-10-2021 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master

skate master

Autodesk Educator Expert

Hoe gaat het bij jullie met de aanvraag van glasvezel? Moeten jullie dit zelf doen of regelt de aannemer dit?
Ik heb onze aannemer gevraagd of ze bij de aanvraag van water en electra ook gelijk de glasvezel aansluiting willen aanvragen.

Reactie aannemer:
Aanvraag glasvezel wordt niet meer direct uitgevoerd maar pas zodra je een abonnement afneemt bij de provider. Wij kunnen deze aanvraag dus niet meenemen.
Hierbij kreeg ik de volgende link: https://www.totaaltv.nl/n...tegie-glasvezel-wijzigen/

Is dit daadwerkelijk de wijze waarop nu gewerkt wordt of probeert onze aannemer er makkelijk vanaf te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
skate master schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:15:
Hoe gaat het bij jullie met de aanvraag van glasvezel? Moeten jullie dit zelf doen of regelt de aannemer dit?
Ik heb onze aannemer gevraagd of ze bij de aanvraag van water en electra ook gelijk de glasvezel aansluiting willen aanvragen.

Reactie aannemer:

[...]

Hierbij kreeg ik de volgende link: https://www.totaaltv.nl/n...tegie-glasvezel-wijzigen/

Is dit daadwerkelijk de wijze waarop nu gewerkt wordt of probeert onze aannemer er makkelijk vanaf te komen?
Bij ons was de glasvezel al tot in de meterkast aangelegd. Ik weet niet of dat extra service van onze aannemer was, of dat jullie aannemer er makkelijk van af probeert te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

Reactie aannemer:

[...]

Hier was ook bij oplevering glasvezel en kabel beschikbaar in de meterkast. Stond ook in de TO dat dit aangelegd zou worden. Inclusief de opmerking dat abonnementskosten van de betreffende diensten voor eigen rekening van de bewoner zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul

Reactie aannemer:

[...]

Bij ons stond in de TO, expleciet vermeld dat er niet bijzat. Aannemer heeft het wel gewoon geregeld en gaf dat ook 3 maanden van te voren aan. Bij oplevering lag er Ziggo en glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Volgens mij ligt er dus geen Ziggo of KPN wanneer we de sleutel krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxvCfrESXWs5hGC9LDzx1L2tZYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JihJTc1PxV6ZDM27Y3mtMf3q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
JackBol schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:38:

[Afbeelding]
Ik denk iig dat je er niet vanuit mag gaan dat het er wel ligt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
[...]

Hier precies hetzelfde gehad en uiteindelijk contact gehad met de RVO hierover. Ze zijn het alleen verplicht als er de parkeerplaats op hetzelfde perceel staat. Bijvoorbeeld een appartement met parkeerplaats/garage.

Dit zei het RVO per mail, hopelijk hebben jullie er wat aan:
Woongebouwen
De verplichting uit de EPBD laadinfrastructuur is allen van toepassing voor de parkeergelegenheid behorende bij woongebouwen, en dus niet individuele grondgebonden woningen met een gezamenlijk parkeerplein of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:17

[Afbeelding]
Hebben de woningen in de buurt wel allemaal Ziggo en/of glasvezel van KPN? Jouw aannemer hoeft het alleen maar te melden net als voor de overige nutsvoorzieningen.

Zie stap twee op de site van KPN.
https://www.kpn.com/internet/glasvezel/nieuwbouw.htm

Op mijnaansluiting.nl is het allemaal in รฉรฉn keer te regelen.

Edit:
Volgens mij zijn de aansluitkosten, de kosten die eventueel in rekening worden gebracht door een provider bij het aan gaan van een contract. De aanleg tm de meterkast is normaal gesproken gratis.

[ Voor 12% gewijzigd door Nuevocasa op 08-10-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium

[Afbeelding]
Bij mij stond er ook niets over in de TO of koop-contract. Toen ik de eerste keer op locatie ging kijken was er alleen nog maar een gat voor de fundering. Maar de rollettjes glasvezel lagen al klaar!
Mogelijk is dat door de gemeente mee genomen bij het bouwrijp maken van het terrein.

Bij mij ging het om een pleintje met 20 woningen maar wel binnen een uitbreidings gebied. Hoe is de situatie bij jouw? Hoeveel woningen is het bouwproject, en heb je al contact met je toekomstige buren? Indien inderdaad nodig allemaal tegelijk een aanvraag indienen.

Bij oplevering hier was dus zowel glasvezel aanwezig (van KPN die doen geen koper meer) als CAI van Ziggo. Buiten abonnements kosten nooit een rekening voor gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Nuevocasa schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:18:
[...]

Hebben de woningen in de buurt wel allemaal Ziggo en/of glasvezel van KPN? Jouw aannemer hoeft het alleen maar te melden net als voor de overige nutsvoorzieningen.
Wij zijn onderdeel van de laatste 4 huizen op een plan van +/- 100.
Ik neem aan dat alle toekomstige buren wel Internet hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:17
JackBol schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:45:
[...]

Wij zijn onderdeel van de laatste 4 huizen op een plan van +/- 100.
Ik neem aan dat alle toekomstige buren wel Internet hebben :)
De aannemer hoeft dan alleen maar bij het aanvragen van de nutsvoorzieningen ook een 'vinkje' te zetten bij 'media en communicatie'. Minimaal 12 weken van tevoren las ik op de KPN site. Dit is gewoon gratis, heb bij mijn beide nieuwbouw woningen daar niet voor hoeven betalen. In het buitengebied kan dat anders zijn, heb daar geen ervaring mee.

[ Voor 15% gewijzigd door Nuevocasa op 08-10-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999

ChUcKiE

Dus........

Daar is het anders. Bij mij dus 1 nieuwbouwhuis ergens aan de rand van het dorp (tussen andere huizen met bestaande Ziggo en E-fiber glas) kosten het dus fors geldt voor ons om het aan te laten leggen :(

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
In het verleden hebben wij een CPO woning laten bouwen en waren de kosten duidelijk gespecificeerd, maar voor onze toekomstige nieuwbouwwoning hebben wij nu het koopcontract ontvangen en is duidelijk onderscheid gemaakt tussen het kavel en aannemersovereenkomst. Is dit tegenwoordig gebruikelijk bij projectbouw?

Het opvallendste eraan is dat op de kavel ook onderscheid wordt gemaakt tussen grondkosten en ontwikkelingskosten. Is het normaal dat de ontwikkelingskosten kosten meer zijn dan de grondkosten (~20% van de totale prijs)? Uiteindelijk kijken wij naar de totaalprijs en of het ons waard is maar met onze CPO woning waren de kosten hiervoor aanzienlijk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Deveon schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:27:
In het verleden hebben wij een CPO woning laten bouwen en waren de kosten duidelijk gespecificeerd, maar voor onze toekomstige nieuwbouwwoning hebben wij nu het koopcontract ontvangen en is duidelijk onderscheid gemaakt tussen het kavel en aannemersovereenkomst. Is dit tegenwoordig gebruikelijk bij projectbouw?

Het opvallendste eraan is dat op de kavel ook onderscheid wordt gemaakt tussen grondkosten en ontwikkelingskosten. Is het normaal dat de ontwikkelingskosten kosten meer zijn dan de grondkosten (~20% van de totale prijs)? Uiteindelijk kijken wij naar de totaalprijs en of het ons waard is maar met onze CPO woning waren de kosten hiervoor aanzienlijk lager.
Wij hadden ook een koopovereenkomst voor de grond en een aanneem overeenkomst met de bouwer.
De reden hier voor is dat we de grond niet van de bouwer kochten maar van een project ontwikkelaar. Dus dat moest een aparte overeenkomst zijn. Ze waren wel contractueel aan elkaar verbonden.

Bij ons stond de ontwikkelingskosten van de grond niet uitgespecificeerd. Was gewoon 1 bedrag voor al het zand samen in bouwrijpe staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Hier ook. Grondkosten van de projectontwikkelaar en aanneemsom van de bouwer. Grond was niet verder uitgespecificeerd, maar uit de verschillen tussen de kavels kon je wel herleiden dat het ging om +/- 500 euro per m2 aan aankoopkosten en 170 euro per m2 aan ontwikkelkosten. Een kwart dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
Bij ons werd als argument voor de lage grondprijs de waarborg gebruikt.

Als ze de grond voor bijna de helft erop zouden zetten, zou het deel van het huis vele malen lager (maar realistischer) uitvallen. Bij een eventuele aanspraak op het waarborg fonds, zou een derde partij een veel kleiner budget hebben voor het afbouwen.

Kwam toentertijd vanuit de makelaar. Wat ik in de tussentijd geleerd geen is dat bijna alles uit die hoek met een korreltje zout genomen moet worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:47:
Hier ook. Grondkosten van de projectontwikkelaar en aanneemsom van de bouwer. Grond was niet verder uitgespecificeerd, maar uit de verschillen tussen de kavels kon je wel herleiden dat het ging om +/- 500 euro per m2 aan aankoopkosten en 170 euro per m2 aan ontwikkelkosten. Een kwart dus.
Bij ons gaat het om โ‚ฌ409 per m2 voor de grond plus โ‚ฌ435 per m2 voor ontwikkelingskosten. Persoonlijk denk ik ook dat dit het grote prijsverschil verklaard tussen onze eerste en tweede voorkeur (het is de tweede voorkeur geworden). Als een van duurdere woningen binnen het project betalen we denk ik mee aan de ontwikkeling van de "sociale" koopwoningen. Wel fijn om te lezen dat uitsplitsen tegenwoordig vaker voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
Source90 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:09:
Bij ons werd als argument voor de lage grondprijs de waarborg gebruikt.

Als ze de grond voor bijna de helft erop zouden zetten, zou het deel van het huis vele malen lager (maar realistischer) uitvallen. Bij een eventuele aanspraak op het waarborg fonds, zou een derde partij een veel kleiner budget hebben voor het afbouwen.

Kwam toentertijd vanuit de makelaar. Wat ik in de tussentijd geleerd geen is dat bijna alles uit die hoek met een korreltje zout genomen moet worden.
Maak daar maar een grote zak van, 23 kilo kan nog net volgens de arbo 8)

Hier is de aannemer failliet gegaan en worden de laatste woningen na bijna een jaar van vooral gebrek aan communicatie, eindelijk afgebouwd.

De nieuwe aannemer doet alles zo goedkoop mogelijk, ook als dat dus volledig afwijkt van de tekeningen. Als je hem daar op aanspreekt is het antwoord : "Met jouw heb ik niets te maken, ga maar na Woningborg".
Vervolgens de reactie van Woningborg "Dat hoeven wij niet met u te overleggen".
Dus wordt de rechtsbijstand geraadpleegd : Tot aan de oplevering heb je niets in te brengen, dan kun je pas een protocol van oplevering opmaken en dan wordt het een juridisch gevecht. Grootste probleem is dan dat achteraf zaken corrigeren natuurlijk weer veel duurder is dan het nu meteen goed doen. . . maar de (nieuwe) aannemer heeft zijn geld en jij mag met Woningborg in gevecht! :-(

Ik ben blij dat mijn woning wel klaar was. Welliswaar met wat opleverpunten die ik zelf heb moeten oplossen of accepteren. Maar geen groot gevecht met een verzekeraar om รผberhaupt je woning ongeveer naar wens afgebouwd te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Bij onze woning is de grond gekocht van een projectontwikkelaar. De aannemer is geen deelnemer in die projectontwikkelaar, dus die heeft niets verdiend op de grond.

De aannemer heeft de boel uitbesteed aan een andere aannemer en die laatste heeft daarbij verzuimd om na te rekenen of de beloofde prijzen wel klopten. Dat bleek niet het geval te zijn, waardoor hij uiteindelijk op een project van 9 vrijstaande woningen een verlies heeft moeten incasseren van ruim 3 ton.

Dit is vooral te merken aan wat zaken die laat in het bouwtraject zitten. Het moest steeds goedkoper, dus....

Ze probeerden een goedkopere ketel te slijten onder het mom: "die is ongeveer hetzelfde". Ze hadden echter niet gerekend op het CV tuning topic van Tweakers, dus na een vrij uitgebreide technische mail was de conclusie dat ze toch maar beter de beloofde ketel konden leveren. (jammer dat ze het inregelen overgeslagen hebben, maar daarvoor hebben ze uiteindelijk wel betaald).

Ze hebben de ventilatie niet goed doorgerekend op de vergrote woningen. Er is dus een installatie aangelegd voor de basiswoning, maar de meeste woningen zijn zo'n 54 tot 95 kuub groter gemaakt met allerhande uitbouwen. De ventilatie voldoet dus officieel niet.

Meerwerk later in het traject werd extreem duur (zonnepanelen wilden ze 800 euro per stuk voor, etc).

Moraal van het verhaal: Het is beter als je ook de grond koopt van de aannemer (of een ontwikkelmaatschappij waar hij bij betrokken is). Dan kan er makkelijker met budget geschoven worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 08-10-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dronium schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:32:
[...]

Maak daar maar een grote zak van, 23 kilo kan nog net volgens de arbo 8)

Hier is de aannemer failliet gegaan en worden de laatste woningen na bijna een jaar van vooral gebrek aan communicatie, eindelijk afgebouwd.

De nieuwe aannemer doet alles zo goedkoop mogelijk, ook als dat dus volledig afwijkt van de tekeningen. Als je hem daar op aanspreekt is het antwoord : "Met jouw heb ik niets te maken, ga maar na Woningborg".
Vervolgens de reactie van Woningborg "Dat hoeven wij niet met u te overleggen".
Dus wordt de rechtsbijstand geraadpleegd : Tot aan de oplevering heb je niets in te brengen, dan kun je pas een protocol van oplevering opmaken en dan wordt het een juridisch gevecht. Grootste probleem is dan dat achteraf zaken corrigeren natuurlijk weer veel duurder is dan het nu meteen goed doen. . . maar de (nieuwe) aannemer heeft zijn geld en jij mag met Woningborg in gevecht! :-(

Ik ben blij dat mijn woning wel klaar was. Welliswaar met wat opleverpunten die ik zelf heb moeten oplossen of accepteren. Maar geen groot gevecht met een verzekeraar om รผberhaupt je woning ongeveer naar wens afgebouwd te krijgen.
Pff. wat een drama. Ik ben blij dat we dat niet meegemaakt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
ChUcKiE schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:18:
Daar is het anders. Bij mij dus 1 nieuwbouwhuis ergens aan de rand van het dorp (tussen andere huizen met bestaande Ziggo en E-fiber glas) kosten het dus fors geldt voor ons om het aan te laten leggen :(
Dan zit je in het verkeerde topic. Wellicht dat ze je beter kunnen helpen in het zelfbouw topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

Reactie aannemer:

[...]

Dit kregen wij in eerste instantie ook te horen. Pas later is toch besloten glasvezel en kabel te laten aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blihi schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:30:
De aannemer heeft de boel uitbesteed aan een andere aannemer en die laatste heeft daarbij verzuimd om na te rekenen of de beloofde prijzen wel klopten. Dat bleek niet het geval te zijn, waardoor hij uiteindelijk op een project van 9 vrijstaande woningen een verlies heeft moeten incasseren van ruim 3 ton.
[...]
Moraal van het verhaal: Het is beter als je ook de grond koopt van de aannemer (of een ontwikkelmaatschappij waar hij bij betrokken is). Dan kan er makkelijker met budget geschoven worden.
Grappig.

Onze concept overeenkomst was ~54% voor de grond en ~46% voor de aannemer.
Maar toen het tijd was om te tekenen was ineens ~45% voor de grond en ~55% voor de aannemer.

Ik denk dat het ermee te maken had dat de overeenkomst van de aannemer richting de project ontwikkelaar aan het aflopen was en als ze die opnieuw zouden moeten onderhandelen, ze nog minder van de taart zou den overhouden. De totale verkoopsprijs was immers met ons al overeengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:06:
Appje van de uitvoerder dat het geregeld is. Ze werken het woensdag verder af.
[Afbeelding]

Zo te zien zijn ze wel bij de vloerverwarming geweest. Hoe kan ik nou zien of er iets lekt? Wordt de dekvloer dan vrij snel nat?
Nou vandaag de uitvoerder gesproken en hij gaf toe dat de elektricien de vloerverwarming heeft geraakt |:( Uitvoerder was niet blij maar hij heeft het door de warmte-installateur weer laten repareren. Er zit een soort reparatiehuls omheen blijkbaar. Hopelijk hebben ze goed spul gebruikt wat tegen cement kan en niet dat ik na 10 jaar met een lekkage zit. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo

Tegels: laat een tegelzetter dit per uur doen. Dat is vele malen goedkoper dan per m2.
Stel je hebt 60 m2. 60x62,50 = 3750 euro alleen voor het leggen.

Per uur. Stel 3 dagen leggen a 8 uur. 24 uur x 50 euro = 1200 euro.
Materiaal zijn echt de kosten niet. ( onze tegelzetter was 50 euro incl btw )

Veel bedrijven bieden een type PVC incl. leggen, primen en egaliseren aan voor een vaste prijs per m2.
Wij hadden bijvoorbeeld een Vivafloor pvc 3mm voor 59 euro per m2 all in.
En voor de 1e etage een iets goedkopere type Vivafloor 2,5mm voor 39 euro per m2. Over de totaalprijs nog een korting gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Okรฉ โœ…

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 18:02:
[...]

Nou vandaag de uitvoerder gesproken en hij gaf toe dat de elektricien de vloerverwarming heeft geraakt |:( Uitvoerder was niet blij maar hij heeft het door de warmte-installateur weer laten repareren. Er zit een soort reparatiehuls omheen blijkbaar. Hopelijk hebben ze goed spul gebruikt wat tegen cement kan en niet dat ik na 10 jaar met een lekkage zit. :(
Vloerverwarming is een ander diameter dan โ€˜normaalโ€™ leiding werk. Die reparatie koppelingen worden dus specifiek gemaakt voor die diameter buis. Geen zorgen dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Mastergo schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 20:37:
[...]

Tegels: laat een tegelzetter dit per uur doen. Dat is vele malen goedkoper dan per m2.
Stel je hebt 60 m2. 60x62,50 = 3750 euro alleen voor het leggen.

Per uur. Stel 3 dagen leggen a 8 uur. 24 uur x 50 euro = 1200 euro.
Materiaal zijn echt de kosten niet. ( onze tegelzetter was 50 euro incl btw )

Veel bedrijven bieden een type PVC incl. leggen, primen en egaliseren aan voor een vaste prijs per m2.
Wij hadden bijvoorbeeld een Vivafloor pvc 3mm voor 59 euro per m2 all in.
En voor de 1e etage een iets goedkopere type Vivafloor 2,5mm voor 39 euro per m2. Over de totaalprijs nog een korting gekregen.
Wij laten het ook per uur doen. Scheelt inderdaad de helft.
De geschatte tijd van legger heb ik maal anderhalf gedaan, daarmee zit ik nog op de helft van Regge (en waarschijnlijk nog een stuk lager als schatting tegelzetter klopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramth
Blihi schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 08:23:
[...]

Pfff. Op een plat dak? Lekker zelf doen!

[...]
Deveon schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:44:
[...]

Er is altijd een keuze en deze meerprijs gaat zich nooit meer terugverdienen. Persoonlijk zou ik ze niet nemen en kan altijd achteraf nog iemand er iets van maken en dan kan je de BTW terug krijgen.

[...]
Mvcb schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:49:
[...]

Thanks allemaal! Ja, later zelf aanleggen is nu ook ons plan. Waarschijnlijk wel met iets van een "gevulde" leiding, of de PV aansluiting wanneer daar meer duidelijk over is. Uiteindelijk zal het niet duurder uitvallen dan deze prijzen in ieder geval. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
bramth schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 00:03:
[...]

[...]

[...]

Thanks allemaal! Ja, later zelf aanleggen is nu ook ons plan. Waarschijnlijk wel met iets van een "gevulde" leiding, of de PV aansluiting wanneer daar meer duidelijk over is. Uiteindelijk zal het niet duurder uitvallen dan deze prijzen in ieder geval. 8)7
Ik zou eerst even offertes aanvragen voor zonnepanelen en vragen wat voor bedrading er nodig is.
Dit kan 3 aderig zijn of 5 aderig ( geen idee of je 3 fase krijgt )

Misschien is het slimmer en goedkoper om een bedrade leidingen te laten leggen naar de zolder.
Bijvoorbeeld 1x Cat5/6 kabel. Dat zal een stukje goedkoper zijn. Hopelijk leggen ze ook 19mm buis.
En zoiezo kabel moet ten alle tijden vervangen kunnen worden dus mocht de kabel vastzitten dan hebben zij een probleem. Vraag specifiek geen flex buis te gebruiken!

Maar die beschrijvingen opties slaan nergens op. 790 euro voor wat? 5 aderig? 3 aderig? 2,5mm2 of 4 mm2? Zou deze optie zoiezo niet kiezen want ze buiten je ook nog ff uit met uitbreiding meterkast.
Dit doet een zonnepaneelboer ook voor je waarschijnlijk voor 1/3e van die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramth
Mastergo schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:03:
[...]

Ik zou eerst even offertes aanvragen voor zonnepanelen en vragen wat voor bedrading er nodig is.
Dit kan 3 aderig zijn of 5 aderig ( geen idee of je 3 fase krijgt )

Misschien is het slimmer en goedkoper om een bedrade leidingen te laten leggen naar de zolder.
Bijvoorbeeld 1x Cat5/6 kabel. Dat zal een stukje goedkoper zijn. Hopelijk leggen ze ook 19mm buis.
En zoiezo kabel moet ten alle tijden vervangen kunnen worden dus mocht de kabel vastzitten dan hebben zij een probleem. Vraag specifiek geen flex buis te gebruiken!

Maar die beschrijvingen opties slaan nergens op. 790 euro voor wat? 5 aderig? 3 aderig? 2,5mm2 of 4 mm2? Zou deze optie zoiezo niet kiezen want ze buiten je ook nog ff uit met uitbreiding meterkast.
Dit doet een zonnepaneelboer ook voor je waarschijnlijk voor 1/3e van die prijs.
Ja je hebt ook helemaal gelijk. De vraag wat er bij zit staat al een paar weken open en ze lijkt het ook niet te weten.. ๐Ÿ˜‚ Ik ga maandag wel even bellen om te vragen vragen dat ze geen flexbuis gaan gebruiken, hoewel ik me afvraag of de kopersbegeleider daar antwoord op kan geven :o.

Een tijdje terug vroeg ik over de leiding dikte en de wandcontactdoos afmetingen en kreeg toen het volgende terug:

Members only:

M.a.w.: ๐Ÿ–•

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Na de 100 discussies over de kookgroep, dit heeft onze aannemer opgeleverd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNs0JIgbAewy7q2fBkuzxUe8160=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SKbG9theP1EdWaCY5nEL5hak.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit de "juiste" manier? Ik heb er weinig verstand van, maar volgens mij is dit een krachtgroep en dus juist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Verwijderd schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:31:

[Afbeelding]

Is dit de "juiste" manier? Ik heb er weinig verstand van, maar volgens mij is dit een krachtgroep en dus juist?
4-polig is een krachtgroep, inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium

[Afbeelding]

Yep, dat is een 3-fase (ook wel kracht genoemd) aardlek automaat. Ik heb dezelfde zitten voor mijn fornuis en mijn zwager heeft er niets van gezegd toen de stoppenkast omgebouwd moest worden..

Voor de duidelijkheid die zwager is electricien en doet alles volgens het boekje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Vraagje over afzuiging van de BORA en gaten maken in de vloer:

Wij laten nu achteraf een tweetal gaten maken voor de stoomoven met vaste wateraansluiting.
De BORA doen wij nu als recirculatie.

Ik vroeg mij af of het verstandig is om alvast een gat onder de BORA (komt geen vloerverwarming onder eiland) te laten boren (voorrijkosten zijn helft van prijs, ze zijn er toch al) om later eventueel naar buiten te gaan.

Achteraf boren lijkt mij niet makkelijk, dan zou heel het eiland weg moeten.

Paar vragen:
- wanneer ik nu een gat laat boren; kan ik deze op een of andere manier goed dichten tegen tocht/kou?
- wanneer er een gat in de vloer zit, is het dan haalbaar om later en gat in de keuken bodem te maken en de BORA om te bouwen, of moet alsnog het hele eiland weg?

Bevind zich een kruipruimte onder de gehele woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
Source90 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:51:
Vraagje over afzuiging van de BORA en gaten maken in de vloer:

Wij laten nu achteraf een tweetal gaten maken voor de stoomoven met vaste wateraansluiting.
De BORA doen wij nu als recirculatie.

Ik vroeg mij af of het verstandig is om alvast een gat onder de BORA (komt geen vloerverwarming onder eiland) te laten boren (voorrijkosten zijn helft van prijs, ze zijn er toch al) om later eventueel naar buiten te gaan.

Achteraf boren lijkt mij niet makkelijk, dan zou heel het eiland weg moeten.

Paar vragen:
- wanneer ik nu een gat laat boren; kan ik deze op een of andere manier goed dichten tegen tocht/kou?
- wanneer er een gat in de vloer zit, is het dan haalbaar om later en gat in de keuken bodem te maken en de BORA om te bouwen, of moet alsnog het hele eiland weg?

Bevind zich een kruipruimte onder de gehele woning.
Heb je twijfels over recirculatie dan?

Als je later ombouwd zul je mogelijk opnieuw moeten kijken naar je ventilatie. Ik ga er vanuit dat je ventilatie met WTW hebt. Zo'n Bora staat per dag niet zo heel lang aan maar verplaatst in die tijd wel een hele berg lucht. In de winter is dat dus warme lucht die je naar buiten verplaatst. Dat moet dan wel weer verwarmd worden hetzij door je WTW hetzij door je normale verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Wij hebben de keuken ergens anders dan bij de projectleverancier gekocht, met als gevolg dat het aanpassen van het leidingwerk als meerwerk gezien wordt.

We hebben een technische tekening aangeleverd en krijgen nu de offerte voor het omleggen van wat leidingen รก 1500,- euro.
In de specificatie staat de helft niet genoemd en twijfel of ik dit ga melden. Gaat waarschijnlijk veel meer kosten, terwijl men aangeeft het leidingwerk aan te passen 'conform tekening'.

Wat is wijsheid...

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:47
.

[ Voor 117% gewijzigd door Deleon78 op 09-10-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

En de helft staat dus niet cf tekening gespecificeerd.
Ga er idd vanuit dat ze het cf tekening doen, maar zou het erg vervelend vinden als achteraf blijkt dat de helft niet gedaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20
Better safe than sorry. Gewoon aankaarten :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 09-10-2021 14:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Slecht weekend gehad @Deleon78 ?
Overigens is dat niet wat je zei, misschien voordat je je bericht aangepast hebt.

Los van het feit dat de aannemer elke spijker 5x over de kop laat gaan en zich aan geen enkele afspraak houdt, vind ik de vraag vrij legitiem. Je oogst wat je zaait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 09-10-2021 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Helemaal met je eens hoor. Wellicht ben ik wat beinvloed door de afgelopen maanden. Slechte communicatie, overal de hoofdprijs voor vragen, niet flexibel zijn... en dan nu met dit halfbakken voorstel komen.
Ik heb de vraag uitgezet en ben benieuwd naar het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Okรฉ โœ…

Topicstarter
Wij zijn aan het kijken naar de kasten voor onze kleedkamer. Deze is alleen voor mij en vrouwlief.

Ondertussen hebben we verschillende opties waarbij Ikea toch wel meerdere oplossingen heeft.

Vrouwlief heeft het liefst wat Malm kasten met daarboven steigerbuis voor het hang spul.

Ik heb liever een modulair systeem wat ik volledig aan mijn eisen kan aanpassen.

Het PAX systeem van Ikea zou perfect zijn, maar deze zijn te hoogโ€ฆ de kasten moeten namelijk maximaal een meter hoog zijn.

Iemand enig idee of er nog andere oplossingen zijn voor een kleedkamer/inloopkast?

Aangezien budget ook altijd wel een dingetje is, volgens mij moeten we voor een kant en klaar systeem zo rond de โ‚ฌ2000/โ‚ฌ2500 kunnen slagen en voor maatwerk โ‚ฌ5000.

Ruimte is 392x190 en de deur zit rechts onder in de hoek

[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 09-10-2021 18:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Toppe schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:50:
Wij zijn aan het kijken naar de kasten voor onze kleedkamer. Deze is alleen voor mij en vrouwlief.

Ondertussen hebben we verschillende opties waarbij Ikea toch wel meerdere oplossingen heeft.

Vrouwlief heeft het liefst wat Malm kasten met daarboven steigerbuis voor het hang spul.

Ik heb liever een modulair systeem wat ik volledig aan mijn eisen kan aanpassen.

Het PAX systeem van Ikea zou perfect zijn, maar deze zijn te hoogโ€ฆ de kasten moeten namelijk maximaal een meter hoog zijn.

Iemand enig idee of er nog andere oplossingen zijn voor een kleedkamer/inloopkast?

Aangezien budget ook altijd wel een dingetje is, volgens mij moeten we voor een kant en klaar systeem zo rond de โ‚ฌ2000/โ‚ฌ2500 kunnen slagen en voor maatwerk โ‚ฌ5000.

Ikea Platsa systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[b]bramth in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"bramth schreef op zaterdag 9 oktober 2021

Wat je dan nodig hebt is twee of drie leidingen van de omvormer naar het dak ( 1 voor de plus van iedere string en 1 voor de nulkabels per omvormer en een voor de randaarde als die er niet al loopt).

En dan een leiding van de meterkast naar de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand hier visgraat keramisch parket op z'n cementdekvloer laten leggen? Is het aan te raden om eerst te egaliseren? Of is een levelingssysteem voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Okรฉ โœ…

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:00:
Heeft iemand hier visgraat keramisch parket op z'n cementdekvloer laten leggen? Is het aan te raden om eerst te egaliseren? Of is een levelingssysteem voldoende?
Als je dekvloer er normaal in ligt is egaliseren niet nodig, een fatsoenlijke poederlijm kan wel 1/3mm werking opvangen. Wat betreft levelen: stel die vraag aan je tegelzetter, het hangt namelijk niet alleen af van de ondergrond maar ook van je tegel zelf. Niet elke tegel komt mooier uit โ€˜de verfโ€™ bij het gebruik van een nivelleringsysteem.

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 09-10-2021 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Toppe schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:50:

Tylko (https://tylko.com) heeft ook mooie kasten. Laatst nog zelf naar gekeken want ze gaan zelfs tot en met 360 hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastergo

[Afbeelding]

Dit is de juiste manier. Was dit maar standaard bij elke aannemer maar zo.

@koekjah Hier kan ik zo niet tegen dat ze zulke bedragen vragen. Het is een kwestie van de tekening aanpassen voor de monteur maakt het niks uit. Hier zo'n bedragen voor vragen is echt diefstal maarja dat is met alles.
Is deze prijsincl. aanpassing groepenkast? Of komt dat er nog bij?
Hoeveel apparte groepen heb je standaard en hoeveel heb je er nodig?
Ikzelf heb het electra zelf verlegd. Koste me een dag werk maar wel veel geld bespaard. 100 euro materiaal.
( gelukkig hoefde bij ons water/gas/afvoer niet verplaatst te worden dat is een ander verhaal )

Heb je eventueel een tekening met standaard oplevering en je nieuwe tekening van de keuken?
En is het zo dat als je de keuken bij het project koopt dat de wijzigingskosten er dan wel inzitten lijkt me namelijk niet.

@Blihi En officieel nog een 6mm2 aarde vanuit de meterkast. . Niet 1 zonnepaneel boer die dit doet want ze halen de aarde standaard van de omvormer of een stopcontact met 2,5mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

[Afbeelding]

Precies dit heeft (dezelfde) aannemer bij ons ook opgeleverd. Prima idd.
Tot de keukenleverancier (ook dezelfde als jij hebt) zei dat het niet goed was en het liet vervangen door een kookgroep...

Dus blijf goed opletten als ze voor de keuken komen. Ben benieuwd of ze wat geleerd hebben van de discussie die ik met ze gehad heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Okรฉ โœ…

Topicstarter
Alic3 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:17:
[...]

Tylko (https://tylko.com) heeft ook mooie kasten. Laatst nog zelf naar gekeken want ze gaan zelfs tot en met 360 hoog.
Mooi, maar ruim โ‚ฌ9000 en dan heb ik nog niet eens wat ik wil.

Hebben ook nog naar Lundia gekeken maar ook daar ben je een zelfde soort bedrag kwijt voor een kast.

Ik snap dat arbeid en materiaal duur is, maar een meubelmaker doet het ook voor dat geld, volledig op maat en naar wens.

Nu een Pax bij Ikea in elkaar geklikt: โ‚ฌ950 en voor dat geld is het een prima kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Vanmorgen eens bezig geweest met een reactie aan de projectleider. We zijn het er inmiddels over eens dat de huidige standleiding (helaas) niet voldoet. Met 125 mm kan die slechts 130 m3/h afzuigen wat voldoende is voor 43.3 m2. Wij hebben 68 m2 dat afgezogen moet worden. (En het toilet beneden zit ook op dezelfde buis, dus eigenlijk is die 43 nog te ruim genomen.)

De 'oplossing' van de aannemer is meer roosters in de woonkamer en dan extra afzuigen via de hal (waar er nu juist extra toevoer is vanuit de hal).
In de nieuw voorgestelde berekening passe ze ook een '70-regeling' toe waarvan ze zeggen dat de afzuiging maar 70% van de vereiste capaciteit hoeft te zijn. Daarmee zou het geheel kunnen voldoen met de reeds aanwezige afzuiging in badkamer en op zolder.

Het Bouwbesluit lijkt mij echter heel duidelijk op dit vlak:
https://rijksoverheid.bou...rtikelsgewijs/hfd3/afd3-6
Het uitgangspunt van het vijfde lid is dat bij een woning niet elke ruimte gelijktijdig wordt gebruikt. De totale capaciteit van een centrale ventilatievoorziening mag echter niet kleiner zijn dan 70% van de optelsom van de voorgeschreven ventilatiecapaciteiten van alle de op de centrale ventilatievoorziening aangesloten verblijfsgebieden. De totaal benodigde ventilatiecapaciteit behoeft dus niet een optelsom te zijn van de in de verschillende verblijfsgebieden benodigde capaciteit te zijn. Natuurlijk moet elk verblijfsgebied op enig moment kunnen beschikken over de in het eerste, derde en vierde lid bedoelde benodigde capaciteit. Daarbij kan het nodig zijn een regelsysteem voor de verdeling van de ventilatiecapaciteit over verschillende verblijfsgebieden te installeren.

Met de huidige Duco Silent die geen aparte zones aan kan sturen mogen ze die regeling niet toepassen. Dit ondanks dat ik per verdieping een eigen afvoerbuis heb en een eigen CO2-meter.
Ook de Focus gebruiken zal echter geen oplossing zijn, omdat je dan in de problemen komt door de afhankelijkheid tussen beide VGs in de nieuwe berekening. Als de CO2 sensor boven onder setpoint zit en die beneden juist erboven, dan wordt er beneden onvoldoende capaciteit beschikbaar gesteld.

Uiteindelijk zie ik maar 1 werkbare oplossing voor me op dit moment en dat is in een hoek van de trap een extra (schuine) koof maken met een extra standleiding tot in de hal beneden en misschien ook nog door de muur heen direct de woonkamer in. En daarbij wat extra roosters in de voorgevel.

Iemand enig idee hoe (onmogelijk) het is om achteraf nog roosters in de gevel boven een raam in te bouwen? Volgens de projectleider is het niet mogelijk zonder een stuk gevel af te breken boven het raam.
Pagina: 1 ... 38 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.