Dan zeg ik wel dat ze de kookplaat niet hoeven aan te sluitenFarmerwood schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:15:
[...]
Precies dit heeft (dezelfde) aannemer bij ons ook opgeleverd. Prima idd.
Tot de keukenleverancier (ook dezelfde als jij hebt) zei dat het niet goed was en het liet vervangen door een kookgroep...
Dus blijf goed opletten als ze voor de keuken komen. Ben benieuwd of ze wat geleerd hebben van de discussie die ik met ze gehad heb.
@Farmerwood De keukenleverancier bepaalde voor jou dat je die dure inductiekookplaat niet voor 100% kan gebruiken. Ik blijf dat erg merkwaardig vinden.
Verwijderd
@Farmerwood Hoe verhoudt de CO2 en afzuiging in de praktijk? Is het duidelijk merkbaar dat het niet voldoet? Misschien kun je dan onderhandelen over een afkoopsom.
Ik zou iig niet blij zijn met een hoop hak en breekwerk in een woning die inmiddels is afgwerkt en ingericht.
Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Ik zou iig niet blij zijn met een hoop hak en breekwerk in een woning die inmiddels is afgwerkt en ingericht.
Is er uberhaupt ruimte boven de ramen? Bij ons lopen de raamkozijnen tot plafond geen idee hoe dat bij jullie is?Farmerwood schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:41:
[...]
Vanmorgen eens bezig geweest met een reactie aan de projectleider. We zijn het er inmiddels over eens dat de huidige standleiding (helaas) niet voldoet. Met 125 mm kan die slechts 130 m3/h afzuigen wat voldoende is voor 43.3 m2. Wij hebben 68 m2 dat afgezogen moet worden. (En het toilet beneden zit ook op dezelfde buis, dus eigenlijk is die 43 nog te ruim genomen.)
De 'oplossing' van de aannemer is meer roosters in de woonkamer en dan extra afzuigen via de hal (waar er nu juist extra toevoer is vanuit de hal).
In de nieuw voorgestelde berekening passe ze ook een '70-regeling' toe waarvan ze zeggen dat de afzuiging maar 70% van de vereiste capaciteit hoeft te zijn. Daarmee zou het geheel kunnen voldoen met de reeds aanwezige afzuiging in badkamer en op zolder.
Het Bouwbesluit lijkt mij echter heel duidelijk op dit vlak:
https://rijksoverheid.bou...rtikelsgewijs/hfd3/afd3-6
Het uitgangspunt van het vijfde lid is dat bij een woning niet elke ruimte gelijktijdig wordt gebruikt. De totale capaciteit van een centrale ventilatievoorziening mag echter niet kleiner zijn dan 70% van de optelsom van de voorgeschreven ventilatiecapaciteiten van alle de op de centrale ventilatievoorziening aangesloten verblijfsgebieden. De totaal benodigde ventilatiecapaciteit behoeft dus niet een optelsom te zijn van de in de verschillende verblijfsgebieden benodigde capaciteit te zijn. Natuurlijk moet elk verblijfsgebied op enig moment kunnen beschikken over de in het eerste, derde en vierde lid bedoelde benodigde capaciteit. Daarbij kan het nodig zijn een regelsysteem voor de verdeling van de ventilatiecapaciteit over verschillende verblijfsgebieden te installeren.
Met de huidige Duco Silent die geen aparte zones aan kan sturen mogen ze die regeling niet toepassen. Dit ondanks dat ik per verdieping een eigen afvoerbuis heb en een eigen CO2-meter.
Ook de Focus gebruiken zal echter geen oplossing zijn, omdat je dan in de problemen komt door de afhankelijkheid tussen beide VGs in de nieuwe berekening. Als de CO2 sensor boven onder setpoint zit en die beneden juist erboven, dan wordt er beneden onvoldoende capaciteit beschikbaar gesteld.
Uiteindelijk zie ik maar 1 werkbare oplossing voor me op dit moment en dat is in een hoek van de trap een extra (schuine) koof maken met een extra standleiding tot in de hal beneden en misschien ook nog door de muur heen direct de woonkamer in. En daarbij wat extra roosters in de voorgevel.
Iemand enig idee hoe (onmogelijk) het is om achteraf nog roosters in de gevel boven een raam in te bouwen? Volgens de projectleider is het niet mogelijk zonder een stuk gevel af te breken boven het raam.
Neem van me aan de aannemer gaat dit zo goedkoop mogelijk oplossen maar ga niet met die simpele oplossingen in zee. Dat jij straks veel warmteverlies hebt daar zullen zij geen ruk om geven. Want bedenk dat roosters warmte uit huis gooit en die ruimte mag jij weer warmstoken ( daarvoor worden zonnepanelen op woningen gelegd om die warmteverlies te compenseren, jaja dat heet dan duurzaam bouwen).
Ik zou meer richting een forse schadevergoeding vragen. En dan een hele forse.
Lang verhaal dat nog wel terug te vinden is in deel 2 en het keukentopic. Keuken dag voor de verhuizing geplaatst, teveel mensen incl 2 elektriciens die geen flauw benul hadden wat ze deden, maar wel overtuigend waren in wat er zou moeten gebeuren. Heb het issue inmiddels denk ik met 6 of 7 electriciens besproken en er was er maar 1 die het ermee eens was dat het gewoon op die krachtgroep had gekund. @Blihi heeft toen nog een hele handleiding geschreven hoe hij aangesloten moet worden.sunnybird schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:10:
@Farmerwood De keukenleverancier bepaalde voor jou dat je die dure inductiekookplaat niet voor 100% kan gebruiken. Ik blijf dat erg merkwaardig vinden.
De CO2-meters in huis kennen vrij steile curves. Zowel omhoog als omlaag. Vrij goede aanwezigheidsdetectie... Dus naar mijn idee moet er wel wat gebeuren.Verwijderd schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:28:
@Farmerwood Hoe verhoudt de CO2 en afzuiging in de praktijk? Is het duidelijk merkbaar dat het niet voldoet? Misschien kun je dan onderhandelen over een afkoopsom.
Een koof in de hoek van de trap naar beneden zou een relatief kleine impact hebben, want de trap hebben we nog niks mee gedaan. Op zolder komt hij uit vlak naast de mv box.
Waarom niet voorstellen om een extern bureau er naar te laten kijken op hun kosten? Die zijn meteen in staat om te kijken wat de beste opties is. Een externe partij staat er onafhankelijk in en is in staat om ook na te rekenen welk warmte verlies je eventueel krijgt.Farmerwood schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:41:
[...]
Vanmorgen eens bezig geweest met een reactie aan de projectleider. We zijn het er inmiddels over eens dat de huidige standleiding (helaas) niet voldoet. Met 125 mm kan die slechts 130 m3/h afzuigen wat voldoende is voor 43.3 m2. Wij hebben 68 m2 dat afgezogen moet worden. (En het toilet beneden zit ook op dezelfde buis, dus eigenlijk is die 43 nog te ruim genomen.)
De 'oplossing' van de aannemer is meer roosters in de woonkamer en dan extra afzuigen via de hal (waar er nu juist extra toevoer is vanuit de hal).
In de nieuw voorgestelde berekening passe ze ook een '70-regeling' toe waarvan ze zeggen dat de afzuiging maar 70% van de vereiste capaciteit hoeft te zijn. Daarmee zou het geheel kunnen voldoen met de reeds aanwezige afzuiging in badkamer en op zolder.
Het Bouwbesluit lijkt mij echter heel duidelijk op dit vlak:
https://rijksoverheid.bou...rtikelsgewijs/hfd3/afd3-6
Het uitgangspunt van het vijfde lid is dat bij een woning niet elke ruimte gelijktijdig wordt gebruikt. De totale capaciteit van een centrale ventilatievoorziening mag echter niet kleiner zijn dan 70% van de optelsom van de voorgeschreven ventilatiecapaciteiten van alle de op de centrale ventilatievoorziening aangesloten verblijfsgebieden. De totaal benodigde ventilatiecapaciteit behoeft dus niet een optelsom te zijn van de in de verschillende verblijfsgebieden benodigde capaciteit te zijn. Natuurlijk moet elk verblijfsgebied op enig moment kunnen beschikken over de in het eerste, derde en vierde lid bedoelde benodigde capaciteit. Daarbij kan het nodig zijn een regelsysteem voor de verdeling van de ventilatiecapaciteit over verschillende verblijfsgebieden te installeren.
Met de huidige Duco Silent die geen aparte zones aan kan sturen mogen ze die regeling niet toepassen. Dit ondanks dat ik per verdieping een eigen afvoerbuis heb en een eigen CO2-meter.
Ook de Focus gebruiken zal echter geen oplossing zijn, omdat je dan in de problemen komt door de afhankelijkheid tussen beide VGs in de nieuwe berekening. Als de CO2 sensor boven onder setpoint zit en die beneden juist erboven, dan wordt er beneden onvoldoende capaciteit beschikbaar gesteld.
Uiteindelijk zie ik maar 1 werkbare oplossing voor me op dit moment en dat is in een hoek van de trap een extra (schuine) koof maken met een extra standleiding tot in de hal beneden en misschien ook nog door de muur heen direct de woonkamer in. En daarbij wat extra roosters in de voorgevel.
Iemand enig idee hoe (onmogelijk) het is om achteraf nog roosters in de gevel boven een raam in te bouwen? Volgens de projectleider is het niet mogelijk zonder een stuk gevel af te breken boven het raam.
Ik neem aan dat je uiteindelijk de beste en mooiste oplossing wilt en niet de makkelijkste?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Van binnen uit gezien is er ruimte boven de ramen. Het is allemaal identiteit aan de eerste verdieping waar de roosters ook boven de ramen zitten. Maar in de buitenmuur is er beneden geen rekening gehouden met ventilatie. Dus dat moet deels open. De projectleider zei ook dat het in principe wel kan, maar er moet wat gesloopt en opnieuw opgebouwd worden. Ook willen ze dezelfde roosters toepassen als in in de ramen aan de achterzijde van het huis.Mastergo schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:24:
[...]
Is er uberhaupt ruimte boven de ramen? Bij ons lopen de raamkozijnen tot plafond geen idee hoe dat bij jullie is?
Neem van me aan de aannemer gaat dit zo goedkoop mogelijk oplossen maar ga niet met die simpele oplossingen in zee. Dat jij straks veel warmteverlies hebt daar zullen zij geen ruk om geven. Want bedenk dat roosters warmte uit huis gooit en die ruimte mag jij weer warmstoken ( daarvoor worden zonnepanelen op woningen gelegd om die warmteverlies te compenseren, jaja dat heet dan duurzaam bouwen).
Ik zou meer richting een forse schadevergoeding vragen. En dan een hele forse.
Ik neig naar een voorstel voor roosters in het raam niks vreemds, want dat zie je veel) maar dat ze dan wel een rooster met flinke geluiddemping gebruiken. Die zijn fors duurder, dus willen ze natuurlijk eigenlijk niet doen.
En wat betreft het aantal roosters. We hebben nu 2 roosters in de schuifpui voor 68 m2. In ons vorige huis hadden we 4 roosters op 27m2. Dus het is echt geen overkill om er 2 bij te plaatsen.
Die optie staat zeker nog open ja, maar dat doe ik liever pas als er een voorstel ligt waar we ons zelf al in kunnen vinden. Als ik er al gaten in kan schieten ga ik niet een ander betalen om diezelfde gaten te maken. 😋Toppe schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:37:
[...]
Waarom niet voorstellen om een extern bureau er naar te laten kijken op hun kosten? Die zijn meteen in staat om te kijken wat de beste opties is. Een externe partij staat er onafhankelijk in en is in staat om ook na te rekenen welk warmte verlies je eventueel krijgt.
Ik neem aan dat je uiteindelijk de beste en mooiste oplossing wilt en niet de makkelijkste?
Daarom, op hun kosten. Wellicht heeft een externe partij wel een andere oplossing waar jij of de projectleider niet aan hebben gedacht.Farmerwood schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:45:
[...]
Die optie staat zeker nog open ja, maar dat doe ik liever pas als er een voorstel ligt waar we ons zelf al in kunnen vinden. Als ik er al gaten in kan schieten ga ik niet een ander betalen om diezelfde gaten te maken. 😋
Ik zou dit persoonlijk in elk geval aan een expert over laten die de regeltjes kent en weet wat wel en niet kan. Maar goed, dat ben ik
Ook met een schuin oog kijkend naar de kookgroep discussie en hoe zelfs mensen die ervoor gestudeerd hebben dat fout doen heb ik inmiddels eenzelfde beeld bij de mensen die ventilatieberekeningen maken.Toppe schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:47:
[...]
Daarom, op hun kosten. Wellicht heeft een externe partij wel een andere oplossing waar jij of de projectleider niet aan hebben gedacht.
Ik zou dit persoonlijk in elk geval aan een expert over laten die de regeltjes kent en weet wat wel en niet kan. Maar goed, dat ben ik
Als ik als leek al direct zie dat het fout zit terwijl niemand bij de bouw het opgevallen is...
Ben er inmiddels genoeg in thuis om een ontwerp te kunnen beoordelen en dat heeft die projectleider ook wel begrepen.
We zijn het er nu in ieder geval allemaal over eens wat het probleem is en ik wil de aannemer ook eerst de kans geven om op basis daarvan met een nieuw voorstel te komen.
Daarbij zijn we met ruim 50 huizen waar dit speelt. Als we gezamenlijk een bureau inhuren voor een inventarisatie dan zijn de kosten wel te overzien.
Ik krijg grote tegels van 120*120, tegelzetter komt wel vooraf even kijken, maar zei al dat normaal gesproken egaliseren niet nodig is. De vloeren op de verdiepingen worden wel geëgaliseerd voordat het pvc erop komt.Verwijderd schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:00:
Heeft iemand hier visgraat keramisch parket op z'n cementdekvloer laten leggen? Is het aan te raden om eerst te egaliseren? Of is een levelingssysteem voldoende?
Ja, die zorg snap ik dan ook wel weer. Any how; je hebt in contact met de projectleider en er komt nu wel wat schot in de zaak, dat is al lekker an sich!Farmerwood schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:09:
[...]
Ook met een schuin oog kijkend naar de kookgroep discussie en hoe zelfs mensen die ervoor gestudeerd hebben dat fout doen heb ik inmiddels eenzelfde beeld bij de mensen die ventilatieberekeningen maken.
Als ik als leek al direct zie dat het fout zit terwijl niemand bij de bouw het opgevallen is...
Ben er inmiddels genoeg in thuis om een ontwerp te kunnen beoordelen en dat heeft die projectleider ook wel begrepen.
We zijn het er nu in ieder geval allemaal over eens wat het probleem is en ik wil de aannemer ook eerst de kans geven om op basis daarvan met een nieuw voorstel te komen.
Daarbij zijn we met ruim 50 huizen waar dit speelt. Als we gezamenlijk een bureau inhuren voor een inventarisatie dan zijn de kosten wel te overzien.
Verwijderd
Bij grote tegels is het juist minder nodig, dus dat is jouw voordeel. Visgraat (15x90) heeft veel verspringingen, als daar onderling veel hoogte verschil in zit is het een slordige boel.Scuderia110 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:27:
[...]
Ik krijg grote tegels van 120*120, tegelzetter komt wel vooraf even kijken, maar zei al dat normaal gesproken egaliseren niet nodig is. De vloeren op de verdiepingen worden wel geëgaliseerd voordat het pvc erop komt.
Verwijderd
@feelthepower Bij ons is dat wel standaard, gewoon een raamwerk met blindplaat in dezelfde serie. Volgens mij vrij gebruikelijk.
Verschilt per aannemer denk ik. In een vorig (huur) huis hadden we idd ook die plaatjes voor de loze leidingen.feelthepower schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:06:
Zijn dit soort inbouwdozen/afdekplaatjes standaard? Ik zou eigenlijk het liefst uit dezelfde serie als rechts ook voor de loze leidingen een raamwerk hebben. Volgens mijn to mag ik daar niet op rekenen.
[Afbeelding]
Nu zijn ze netjes opgenomen in het raamwerk bij de rest van de aansluitingen met bijpassende blindplaat.
Bij mij kon de rechtse variant alleen in combinatie met het meerwerk "Een bestaande of extra gekozen loze leiding samenvoegen met bestaande of extra gekozen dubbele wandcontactdoos onder meergatsraam inclusief blindplaatje. Let op dus geen extra loze leiding of dubbele wandcontactdoos opgenomen." a 55 euro per stuk.feelthepower schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:06:
Zijn dit soort inbouwdozen/afdekplaatjes standaard? Ik zou eigenlijk het liefst uit dezelfde serie als rechts ook voor de loze leidingen een raamwerk hebben. Volgens mijn to mag ik daar niet op rekenen.
[Afbeelding]
Anders inderdaad de linker variant.
Bij ons het een allegaartje. Sterker nog, de loze leidingen zitten soms strak naast de wcd's zodat ze in één raampje passen en de andere keer er een paar cm naast, waardoor qua raampjes juist niets kan door de maatvoering. Om wild van te worden.feelthepower schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:06:
[Afbeelding]
Dat zijn klemdeksels. Die kosten 50 cent per stuk.feelthepower schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:06:
[Afbeelding]
Een 4-voudig raam met 4 blindplaten is een heel stuk duurder ( een blindplaat is zelfs duurder dan een stopcontact ). Dat gaat de aannemer niet doen het mag allemaal niks kosten.
[ Voor 32% gewijzigd door Mastergo op 10-10-2021 23:26 ]
@Mastergo dit is inclusief 2 extra groepen. Voor de keuken waren er al standaard 2 apart (oven en kookplaat), daar komen er dus twee bij. Volgensmij moet de vaatwasser ook apart, die vraag heb ik nu uitstaan.
Verder is het idd gewoon oplichting, maar je moet wel. Dat weet de aannemer ook...
Verder is het idd gewoon oplichting, maar je moet wel. Dat weet de aannemer ook...
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Als ik zowat de verhalen hierboven lees mbt afdekplaatjes en stopcontacten krijg ik wat twijfels met mijn project dat net gestart is.
Als schooljongen heb ik een paar jaar meegelopen bij een elektricien. Daar héél veel bijgeleerd en ook veel horror gezien van zogezegd pro's. Faseverdeling à la gemak, flagrante fouten, lekker budgetfocus. Mijn huidig huis heb ik volledig naar mijn hand & wettelijke standaard gezet en de bedoeling is dat dit met het projectbouw ook gaat gebeuren.
Echter doet het bouwbedrijf nogal lastig, zelf mag ik het niet doen. En alle kabels/buizen leg je liefst wel voor oplevering. Een beetje aanpassing naast de beperkte hoeveelheid stopcontacten kost ook de wereld (160 voor een loze leiding, 220 voor een extra stopcontact en ga zo maar door). Ik krijg de indruk dat het beter is om na oplevering een weekeindje te gaan frezen. De muren en vloeren moet immers toch nog behandeld worden.
Hoe lossen jullie dit op?
Als schooljongen heb ik een paar jaar meegelopen bij een elektricien. Daar héél veel bijgeleerd en ook veel horror gezien van zogezegd pro's. Faseverdeling à la gemak, flagrante fouten, lekker budgetfocus. Mijn huidig huis heb ik volledig naar mijn hand & wettelijke standaard gezet en de bedoeling is dat dit met het projectbouw ook gaat gebeuren.
Echter doet het bouwbedrijf nogal lastig, zelf mag ik het niet doen. En alle kabels/buizen leg je liefst wel voor oplevering. Een beetje aanpassing naast de beperkte hoeveelheid stopcontacten kost ook de wereld (160 voor een loze leiding, 220 voor een extra stopcontact en ga zo maar door). Ik krijg de indruk dat het beter is om na oplevering een weekeindje te gaan frezen. De muren en vloeren moet immers toch nog behandeld worden.
Als je het zelf kan (en de materialen hebt) zou ik alles achteraf doen. Dat is vrijwel altijd goedkoper en de Stucadoor moet toch nog langs komen, dus die kan alles mooi dicht smeren.larsg schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 01:14:
Als ik zowat de verhalen hierboven lees mbt afdekplaatjes en stopcontacten krijg ik wat twijfels met mijn project dat net gestart is.
Let wel op als je het beton door moet voor vloerverwarming. Wellicht kan je een uitsparing laten maken waar je makkelijk doorheen kan.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Dat is ieder zijn keuze, maar als je kalkzandsteen wanden hebt kan dat makkelijk, zelf achteraf. Ik heb beperkt zelf stopcontacten bijgemaakt. In totaal 8 stuks (4dubbele). Ma wel allemaal op relatief makkelijke plaatsen. Bij de aannemer heb ik nog 4 extra dubbele afgenomen op wat plaatsen die wat meer werk waren (meer slijpwerk). Buiten heb ik alle elektra zelf gedaan en heb ik 8 stopconten aangelegd. Vriend van mij heeft de meterkast omgelegd en twee extra groepen toegevoegd op loze leidingen. Scheeld veel geld. Tip wanneer je zelf wat kan, kijk wat makkelijk gaat, doe dat zelf en laat de aannemer de lastigere punten doen, ma bespaar er niet op, dat is in mijn ogen zonde.larsg schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 01:14:
Zoals hierboven ook al aangeraden. Afhankelijk van de wanden kun je zelf relatief makkelijk wel wat extra aanleggen. Dus kijk waar je het jezelf makkelijk kan maken. Zorg b.v. op elk wand waar je meerdere wcd's wilt hebben dat er vanuit de bouw 1 zit en trek vanaf daar zelf de rest.larsg schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 01:14:
Heb zelf op die manier ook nog een aantal extra zaken aangelegd. Had het geluk dat ik een neefje heb die electricien is en alle benodigde spullen zo voor kon rijden in zijn bus.
Oftewel pak de tekeningen erbij van wat je wilt hebben en kijk welke makkelijk door te trekken zijn.
Hou er rekening mee dat je 0 inspraak krijgt in de groepenindeling. Hier zat het halve huis incl keuken, badkamer, slaapkamer, berging en buitenkabels op 1 groep... (Excl de apparatuur in de keuken die een eigen groep kreeg).
Ik heb gelukkig naar de meeste centraaldozen een loze leiding laten leggen. Daardoor heb ik de mogelijkheid de groepen nog anders aan te leggen later. Heb de buitenkabel inmiddels al los, maar wil eigenlijk de berging er ook nog af hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 11-10-2021 08:03 ]
Goedemorgen, voor degenen die ook zo'n mooie bruine zolder hebben met hardboard platen. Wat hebben jullie hiermee gedaan? Wij willen ze graag wit maken maar ik twijfel over de meest handige aanpak. Primer/voorstrijk en dan sauzen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/AtWLGKS5mYQxV5oUYXaYn8u2.png?f=user_large)
Wij hebben het door de stucadoor laten spuiten met een muurverf met een soort voorstrijk daarin verwerkt. Wij wilde eerst de naden etc. weg laten werken maar de stucadoor zei dat we beter een paar jaartjes konden wachten ipv de werking van het dak. Na drie jaar ziet het er nog steeds strak wit uit. Alleen met wat naden en de gaatjes van de nietjes.Gsxrrr schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:32:
Goedemorgen, voor degenen die ook zo'n mooie bruine zolder hebben met hardboard platen. Wat hebben jullie hiermee gedaan? Wij willen ze graag wit maken maar ik twijfel over de meest handige aanpak. Primer/voorstrijk en dan sauzen?
[Afbeelding]
Wij hebben het geverfd. Achteraf had ik denk ik ook de naden liever dicht gekit of met een extra latje afgewerkt.Gsxrrr schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:32:
[Afbeelding]
Let erop dat je vocht doorlatende / ademende verf gebruikt als je gaat verven!
Ons werd toentertijd aangeraden om er Monodek op te smeren, zodat het nog kon ademen. Het huis is enorm vochtig bij oplevering en het word afgeraden dit gelijkt dicht te maken.Gsxrrr schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:32:
[Afbeelding]
Verwijderd
@Gsxrrr Toevallig dit weekend voorgestreken met "Alabastine voorstrijk rolbaar dekkend wit". We hebben dezelfde zolder dus aan 1 pot van 5 liter heb je precies genoeg voor de hele zolder incl. de betonnen wanden.
Volgend weekend sauzen met een damp open latex van Sigma.
Ik heb wel eerst alle nietjes dichtgesmeerd met plamuur en daarna licht geschuurd. De naden heb ik ook open gelaten.
Ik heb wel eerst alle nietjes dichtgesmeerd met plamuur en daarna licht geschuurd. De naden heb ik ook open gelaten.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2021 08:42 ]
Wij wilde ook de nietjes dichtsmeren maar de stucadoor gaf aan dat je grote kans hebt op roest (door veel vocht) van de nietjes wat door de verf/stuc heen kan komen. Wij hebben de nietjes daarom open gelaten.Verwijderd schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:40:
@Gsxrrr Toevallig dit weekend voorgestreken met "Alabastine voorstrijk rolbaar dekkend wit". We hebben dezelfde zolder dus aan 1 pot van 5 liter heb je precies genoeg voor de hele zolder incl. de betonnen wanden.
Ik heb wel eerst alle nietjes dichtgesmeerd met plamuur. De naden heb ik ook open gelaten.
Verwijderd
Ik heb dat in onze vorige woning ook gedaan zonder problemen. Die nietjes vind ik persoonlijk geen gezicht als je het gewoon zo kaal gaat sauzen. Zo'n naad kan ik mee leven, en daar kan ik later nog een koplat op spijkeren o.i.d.Dutchylex schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:42:
[...]
Wij wilde ook de nietjes dichtsmeren maar de stucadoor gaf aan dat je grote kans hebt op roest (door veel vocht) van de nietjes wat door de verf/stuc heen kan komen. Wij hebben de nietjes daarom open gelaten.
Hier zijn enkele platen intussen zo gaan werken dat alle nietjes scheef zitten en deels naar buiten gekomen zijn. Dus ondanks het dicht smeren zijn er inmiddels alweer een hoop te zien.
Ik ben aan het kijken naar een nieuwbouwhuis waarbij de binnen-unit van de warmtepomp in de trapkast geplaatst gaat worden, onbekend of er dan nog ruimte over gaat blijven... In de meerkeuzelijst zie ik geen optie om deze binnen-unit te verplaatsen. Vanuit een praktisch oogpunt is dit helemaal niet handig omdat je op de begane grond best wel wat opslagruimte kunt gebruiken voor een stofzuiger of iets dergelijks.
Herkenbare situatie?
Sowieso vind ik de hele entreehal al onpraktisch lijken, er is niet echt plek voor een kapstok en een schoenenkastje.
Herkenbare situatie?
Sowieso vind ik de hele entreehal al onpraktisch lijken, er is niet echt plek voor een kapstok en een schoenenkastje.

BlaBlaBla
Ik heb even wat raad nodig van het wijze Internet.
Onze woning wordt in februari 2022 opgeleverd. Vanuit het project hebben we wel de sanitaire ruimtes, maar geen keuken. De sanitair leverancier is van Wanrooij in Waardenburg.
Nu zijn we op zoek naar een tegelvloer, en we komen erachter dat aanschaf + leggen eigenlijk helemaal niet zoveel duurder is bij van Wanrooij als bij een willekeurige marktpartij (werkspot daargelaten).
Nu overwegen we om de vloer in de keuken/gang/entree/trapkast ook bij van Wanrooij af te nemen.
Deze vloer zou dan voor de oplevering al geplaatst worden, wat zeker een snellere doorlooptijd oplevert mbt. de keuken die we bij een 3e partij betrekken.
Het enige waar ik over twijfel in het volgende: de v-naden in de plafonds moeten nog dicht gezet worden en het heel plafond moet gestuct worden. Ook moeten de wanden nog gepleisterd worden. Ik was in de veronderstelling dat je altijd van boven naar beneden werkt en de vloer dus als laatste komt.
Als we het andersom zouden doen, gaan we dan veel problemen tegen komen? Of loopt het wel los als we die vloer beschermen voordat de stucadoor aan de gang gaat?
Onze woning wordt in februari 2022 opgeleverd. Vanuit het project hebben we wel de sanitaire ruimtes, maar geen keuken. De sanitair leverancier is van Wanrooij in Waardenburg.
Nu zijn we op zoek naar een tegelvloer, en we komen erachter dat aanschaf + leggen eigenlijk helemaal niet zoveel duurder is bij van Wanrooij als bij een willekeurige marktpartij (werkspot daargelaten).
Nu overwegen we om de vloer in de keuken/gang/entree/trapkast ook bij van Wanrooij af te nemen.
Deze vloer zou dan voor de oplevering al geplaatst worden, wat zeker een snellere doorlooptijd oplevert mbt. de keuken die we bij een 3e partij betrekken.
Het enige waar ik over twijfel in het volgende: de v-naden in de plafonds moeten nog dicht gezet worden en het heel plafond moet gestuct worden. Ook moeten de wanden nog gepleisterd worden. Ik was in de veronderstelling dat je altijd van boven naar beneden werkt en de vloer dus als laatste komt.
Als we het andersom zouden doen, gaan we dan veel problemen tegen komen? Of loopt het wel los als we die vloer beschermen voordat de stucadoor aan de gang gaat?
Gewoon even bellen met verkopende makelaar en als je de woning al gekocht hebt even bellen/mailen met je koper begeleider.Strider schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:41:
Ik ben aan het kijken naar een nieuwbouwhuis waarbij de binnen-unit van de warmtepomp in de trapkast geplaatst gaat worden, onbekend of er dan nog ruimte over gaat blijven... In de meerkeuzelijst zie ik geen optie om deze binnen-unit te verplaatsen. Vanuit een praktisch oogpunt is dit helemaal niet handig omdat je op de begane grond best wel wat opslagruimte kunt gebruiken voor een stofzuiger of iets dergelijks.
Herkenbare situatie?
[Afbeelding]
Bij ons project waren er ook nog wel wat “verborgen” meerwerk opties. De binnenuit verplaatsen was er echter bij ons helaas geen van en die staat bij ons ook onder de trap.
Vrienden van ons hebben hetzelfde. Zij hebben naast de meterkast links tegen dat muurtje van het toilet de kapstok. Totaal niet praktisch want als ze in de meterkast moeten zijn moeten alle jassen eraf.Strider schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:41:
Herkenbare situatie?
[Afbeelding]
@feelthepower Wij hebben er ook expliciet om moeten vragen om de loze/extra leidingen onder te brengen onder hetzelfde raampje. Dat was niet standaard.
Wel kun je vaak hetzelfde schakelmateriaal nog achteraf bijkopen om het goed te krijgen.
@larsg Zelf doen is natuurlijk altijd beter, maar houd er wel rekening mee dat je niet zomaar extra buizen in de vloeren er bij legt.
Houd er ook rekening mee dat er soms niet gefreesd mag worden in een wand in verband met de sterkte. Zo mochten wij in de kolom in de achtergevel niet meer dan 3 dozen verwerken, anders zou de kolom te zwak worden. Ook in de bekleding van de staalconstructie mag niet gefreesd worden.
Wel kun je vaak hetzelfde schakelmateriaal nog achteraf bijkopen om het goed te krijgen.
@larsg Zelf doen is natuurlijk altijd beter, maar houd er wel rekening mee dat je niet zomaar extra buizen in de vloeren er bij legt.
Houd er ook rekening mee dat er soms niet gefreesd mag worden in een wand in verband met de sterkte. Zo mochten wij in de kolom in de achtergevel niet meer dan 3 dozen verwerken, anders zou de kolom te zwak worden. Ook in de bekleding van de staalconstructie mag niet gefreesd worden.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ik ga inderdaad eens aan de makelaar vragen of die binnenunit niet verplaatst kan worden. Maar ik verwacht dat hij dit niet weet omdat het geen standaard optie is. Hoeveel ruimte neemt de binnenunit bij jou in beslag?frieskip schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:54:
[...]
Gewoon even bellen met verkopende makelaar en als je de woning al gekocht hebt even bellen/mailen met je koper begeleider.
Bij ons project waren er ook nog wel wat “verborgen” meerwerk opties. De binnenuit verplaatsen was er echter bij ons helaas geen van en die staat bij ons ook onder de trap.
Daar kwam de makelaar ook al mee. Het is geen deal-breaker, maar een architect had hier toch wel wat beter over kunnen nadenken. Mijn huurhuis uit 1965 heeft in dat opzicht een praktischer indelingMastergo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:03:
[...]
Vrienden van ons hebben hetzelfde. Zij hebben naast de meterkast links tegen dat muurtje van het toilet de kapstok. Totaal niet praktisch want als ze in de meterkast moeten zijn moeten alle jassen eraf.
BlaBlaBla
Plafond eerst, dan wanden, dan de vloer, dan het schilderwerk, plinten en pas als laatste de keuken.JackBol schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:42:
Een vloer beschermen tegen de stukadoor (met een k
Een stukadoor die rekening moet houden met vloeren is gewoon duurder. Op de bouw huren ze een paar rouwdouwers in die nergens naar lijken en de boel in no-time dicht hebben.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
De gehele trapkast staat vol (Nibe wp)Strider schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:16:
[...]
Ik ga inderdaad eens aan de makelaar vragen of die binnenunit niet verplaatst kan worden. Maar ik verwacht dat hij dit niet weet omdat het geen standaard optie is. Hoeveel ruimte neemt de binnenunit bij jou in beslag?
En kapstok vastmaken aan de deur van de trapkast?Strider schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:41:
Herkenbare situatie?
[Afbeelding]
Blijft een matige oplossing natuurlijk, want je mag niks voor de ventilatieroosters hangen en de ruimte is beperkt. Valt steeds vaker op dat er slecht gekeken wordt naar het gebruik van ruimtes. Lijkt wel alsof de huizen zoveel mogelijk m2 verblijfsgebied moeten hebben omdat dat een hogere verkoopprijs kan opleveren.Blik1984 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:35:
[...]
En kapstok vastmaken aan de deur van de trapkast?
Wij hebben inmiddels 2 kapstokken hangen. Een in de hal en een in de berging. In totaal iets van 15 haken en die hangen op de een of andere manier altijd aardig vol.
Onze hal is vrijwel gelijk aan die van @Strider, maar dan zonder trapkast. Onder de trap hang een kapstok, staat een flink schoenenrek en de kinderwagen heeft er zijn plek.
Is dat warmtenet toch nog ergens goed voor, want zo hou je wat ruimte over in huis voor basic zaken.
Tja. De vierkante meters moeten ergens vandaan komen, dus de hal wordt zo klein mogelijk gemaakt. Hier kun je inderdaad geen schoenenkastje kwijt.Strider schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:41:
Herkenbare situatie?
[Afbeelding]
Maar ik neem aan dat er nog een andere ingang is? Hoe vaak denk je de voordeur ook echt te gaan gebruiken? Daar rechts, is dat van de buren, of is dat jouw garage/berging? Kun je geen deur van daaruit naar de keuken maken?
De kapstok aan de deur lijkt mij ook vervelend als je van de woonkamer naar de entreehal loopt, dan loop je gewoon tegen de jassen aan. Ik zou mezelf daar echt rot aan storen, het is geen studentenflat meer. Daarnaast kunnen daar ook niet zoveel jassen op. Ik heb nu een kapstok van 2 meter en die hangt altijd volFarmerwood schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:41:
[...]
Blijft een matige oplossing natuurlijk, want je mag niks voor de ventilatieroosters hangen en de ruimte is beperkt. Valt steeds vaker op dat er slecht gekeken wordt naar het gebruik van ruimtes. Lijkt wel alsof de huizen zoveel mogelijk m2 verblijfsgebied moeten hebben omdat een hogere verkoopprijs kan opleveren.
Wij hebben inmiddels 2 kapstokken hangen. Een in de hal en een in de berging. In totaal iets van 15 haken en die hangen op de een of andere manier altijd aardig vol.
Onze hal is vrijwel gelijk aan die van @Strider, maar dan zonder trapkast. Onder de trap hang een kapstok, staat een flink schoenenrek en de kinderwagen heeft er zijn plek.
Is dat warmtenet toch nog ergens goed voor, want zo hou je wat ruimte over in huis voor basic zaken.
Ik heb liever een praktisch huis en accepteer daarmee graag een iets kleinere woonkamer, maarja dan zou ik zelf moeten gaan bouwen. Er zit een garage bij, dus inderdaad bij een uitbouw kan ik kiezen voor een deur vanuit de garage naar de keuken, en daar een plek voor een schoenenkast + kapstok te maken. Maar ook dat blijf ik een matige oplossing vinden, want de garage is niet de entreehal.Blihi schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:46:
[...]
Tja. De vierkante meters moeten ergens vandaan komen, dus de hal wordt zo klein mogelijk gemaakt. Hier kun je inderdaad geen schoenenkastje kwijt.
Maar ik neem aan dat er nog een andere ingang is? Hoe vaak denk je de voordeur ook echt te gaan gebruiken? Daar rechts, is dat van de buren, of is dat jouw garage/berging? Kun je geen deur van daaruit naar de keuken maken?
Bij een warmtepomp heb ik nooit zo stil gestaan bij de concessies die je moet maken. In dit huis gaat de binnenunit dan waarschijnlijk de hele trapkast gebruiken, de buitenunit hangen ze achter de garage muur. Ik mag 3 meter voor dat lelijke apparaat niets plaatsen en ik vraag me af hoe stil hij gaat zijn. Het is natuurlijk weer te duur om dat ding gewoon direct netjes op het platte dak te plaatsen, uit het zicht en minder herrie.
En dan mag je ook nog eens een stuk zolder opofferen voor de boiler.

BlaBlaBla
Kan die binnenunit niet in de garage, of op zolder? Nu is dat onverwarmde ruimte met halfsteens bouw, maar wellicht is daar een mogelijkheid.
[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 11-10-2021 12:24 ]
De stucadoor zal voor de keuken komen uiteraard.Blihi schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:17:
[...]
Plafond eerst, dan wanden, dan de vloer, dan het schilderwerk, plinten en pas als laatste de keuken.
Een vloer beschermen tegen de stukadoor (met een k, stucwerk is met een c ) kan nog wel, maar een keuken zal onherroepelijk beschadigen. Al is het alleen maar door het extreem fijne stof dat in al je apparaten/scharnieren/ladegeleiders gaat zitten.
Een stukadoor die rekening moet houden met vloeren is gewoon duurder. Op de bouw huren ze een paar rouwdouwers in die nergens naar lijken en de boel in no-time dicht hebben.
Volgorde zou zijn:
1) tegelvloer bij oplevering
2) stukadoor voor plafond + muren
3) keuken plaatsen
Maar ik begrijp wat je zegt
Vloer kun je dichtleggen. Evt zelf met goede stucloper, dan hoeft het niet duurder te zijn dan wanneer de vloer kaal was.JackBol schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:42:
Ik vond het slagveld van de stukadoor bij ons overigens erg meevallen.
Keuken zou ik wel later doen, dat stof wil je niet overal meteen in je scharnieren en je apparatuur hebben zitten.
@Strider Bij ons staat de binnenunit gewoon op zolder en de buitenunit “in” de garage. Overigens ondanks dat onze hal prima is gaan we wel voor het meerwerk om de bijkeuken/extra entree via de garage te laten lopen. Met z’n 5en is een hal altijd te krap voor schoenen en jassen terwijl in de bijkeuken daar zee van ruimte voor is. De “hoofdentree” blijft dan gelijk netjes en met name voor de gasten.
Wij hebben juist expliciet die uitbouw gedaan mede om een binnentoegang tot de berging te krijgen. Momenteel druk bezig om daar een bijkeuken te realiseren + fietsenschuur.Strider schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:09:
[...]
Ik heb liever een praktisch huis en accepteer daarmee graag een iets kleinere woonkamer, maarja dan zou ik zelf moeten gaan bouwen. Er zit een garage bij, dus inderdaad bij een uitbouw kan ik kiezen voor een deur vanuit de garage naar de keuken, en daar een plek voor een schoenenkast + kapstok te maken. Maar ook dat blijf ik een matige oplossing vinden, want de garage is niet de entreehal.
[Afbeelding]
Belangrijker was echter dat we in de praktijk 8/10 keer met de fiets thuis komen (of met fietsjes van de kinderen). Niets fijner dan meteen binnen staan, jas ophangen, schoenen uit en je loopt zo de keuken in.
Voor jouw misschien een matige oplossing. Ik had er (bij wijze van) een veto op uitgesproken als we het niet gehad hadden.
Wij willen in de slaapkamer achter de deur een kledingkast plaatsen. Voor nu hebben we een ruimte van 580 diep laten intekenen. Is dit voldoende? Of liever iets ruimer zitten en bijvoorbeeld 630 mm van maken? Dat tweede hebben we liever niet, omdat we dan ergens anders ruimte moeten inleveren.
Zie tekening:
:fill(white):strip_exif()/f/image/BCaL3F5EsxkKgudE8FwnDGNz.png?f=user_large)
De kast komt trouwens over de hele breedte (en dus niet zoals op de tekening te zien is).
Zie tekening:
:fill(white):strip_exif()/f/image/BCaL3F5EsxkKgudE8FwnDGNz.png?f=user_large)
De kast komt trouwens over de hele breedte (en dus niet zoals op de tekening te zien is).
EU DNS: 86.54.11.100
Ik zou 'm 60cm maken. Ikea pax kast is bijvoorbeeld 58cm voor het basiselement. Als je daar een deur op zet komt er ca. 1,5cm bij.c-nan schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:01:
Wij willen in de slaapkamer achter de deur een kledingkast plaatsen. Voor nu hebben we een ruimte van 580 diep laten intekenen. Is dit voldoende? Of liever iets ruimer zitten en bijvoorbeeld 630 mm van maken? Dat tweede hebben we liever niet, omdat we dan ergens anders ruimte moeten inleveren.
Zie tekening:
[Afbeelding]
Waarom zou je die in laten tekenen door de bouwer? Een kast kan prima bovenop vloerverwarming als dat je probleem is.c-nan schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:01:
Zie tekening:
[Afbeelding]
Een inbouwkast kun je heel eenvoudig op maat (laten) maken. Houd voor de diepte inwendig, dus achter de deuren, zeker 60 cm aan als je veel hangruimte nodig hebt. Ik heb zelf een kast die inwendig 62 diep is. Daar komt dan nog 8 cm bij voor het schuifdeurenpakket (drie deuren), dus totale diepte 70 cm. Maar dat moet je wel kwijt kunnen natuurlijk.
Zonder aanpassingen krijg we namelijk dit:Blihi schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:26:
[...]
Waarom zou je die in laten tekenen door de bouwer? Een kast kan prima bovenop vloerverwarming als dat je probleem is.
Een inbouwkast kun je heel eenvoudig op maat (laten) maken. Houd voor de diepte inwendig, dus achter de deuren, zeker 60 cm aan als je veel hangruimte nodig hebt. Ik heb zelf een kast die inwendig 62 diep is. Daar komt dan nog 8 cm bij voor het schuifdeurenpakket (drie deuren), dus totale diepte 70 cm. Maar dat moet je wel kwijt kunnen natuurlijk.
:fill(white):strip_exif()/f/image/yBV6KVyF0QP2caO723CP4mNq.png?f=user_large)
We laten de deur dus verplaatsen zodat er een kast achter kan. De aannemer heeft er zelf 580 van gemaakt, wij vragen ons af of dit voldoende is. Maar iedere centimeter dat we de deur laten verplaatsen betekent minder ruimte in een andere kamer.
Wellicht is het handig om de hele verdieping even te posten. Ik zie nu heel veel kleine stukjes voorbij komen en dat maakt nuttige reacties moeilijk.
Wat we nu doen is de deur van slaapkamer 1 verplaatsen, waardoor de deur van slaapkamer 3 automatisch mee schuift.Blihi schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:21:
Wellicht is het handig om de hele verdieping even te posten. Ik zie nu heel veel kleine stukjes voorbij komen en dat maakt nuttige reacties moeilijk.
De muren laten voor wat het is en een L-kast nemen wilt de baas niet
/f/image/l6cMMqIZMVkG3fVwNatx0QBD.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door c-nan op 11-10-2021 15:06 ]
Ik heb iets vergelijkbaars laten doen hier voor een semi-inbouwkast. Er staat hier een Ikea Pax-kast in met gewone deuren.c-nan schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:43:
[...]
Zonder aanpassingen krijg we namelijk dit:
[Afbeelding]
We laten de deur dus verplaatsen zodat er een kast achter kan. De aannemer heeft er zelf 580 van gemaakt, wij vragen ons af of dit voldoende is. Maar iedere centimeter dat we de deur laten verplaatsen betekent minder ruimte in een andere kamer.
Op de tekeningen is opgenomen dat er 65 cm ruimte moet zijn in de nis. De kast past er net in. Zit wel een 1 cm dikke plint tegen de muur aan nog.
Had die 65 gedaan op aanraden van de verkoopbegeleider dat je beter 1 a 2 cm over kunt hebben dan 1 a 2 cm tekort.
Thanks!Farmerwood schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:10:
[...]
Ik heb iets vergelijkbaars laten doen hier voor een semi-inbouwkast. Er staat hier een Ikea Pax-kast in met gewone deuren.
Op de tekeningen is opgenomen dat er 65 cm ruimte moet zijn in de nis. De kast past er net in. Zit wel ee 1 cm dikke plint tegen de muur aan nog.
Had die 65 gedaan op aanraden van de verkoopbegeleider dat je beter 1 a 2 cm over kunt hebben dan 1 a 2 cm tekort.
Die 580mm komt bij ons van de kopersbegeleider vandaan. Wij hadden enkel aangegeven dat we ruimte willen creëren voor een kledingkast. Ik denk ook dat 580mm net te weinig zal zijn.
Eventueel zou dit ook nog kunnen (2 kasten tegenover elkaar):
:fill(white):strip_exif()/f/image/yHTiQHRw7hRNaFByIOdWmKzF.png?f=user_large)
Ruimte is 527cm, dan krijg je:
60cm kast
90cm ruimte
60cm kast
10cm muurtje
Blijft over 307cm voor het bed.
Omdat de meterkast zelden open hoeft, zou ik in jouw geval een verrijdbare kapstok vóór de meterkast plaatsen, zoiets als dit:Strider schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:41:
Herkenbare situatie?
[Afbeelding]
https://www.bol.com/nl/nl...r13bkv1/9300000053286156/
Een warmtepomp in de kast onder de trap ga ik ook krijgen, met een aparte boiler ernaast, waardoor er bijna geen ruimte overblijft voor andere zaken.
Bij gebrek aan een aparte bijkeuken ga ik voor de stofzuiger en aanverwante artikelen een hoge kast in de keuken plaatsen, om alles toch bij de hand te hebben, zoiets als dit: https://www.ikea.com/nl/n...t-veddinge-wit-s09352984/
Edit: dit laatste lijkt in jouw keuken niet te passen, maar misschien kun je iets dergelijks in de hoek van de kamer plaatsen, op de complete plattegrond linksboven, in dezelfde stijl als de rest van je meubels. Niet supermooi misschien, wel praktisch
[ Voor 7% gewijzigd door Peter-Nogwat op 11-10-2021 15:35 ]
Dan zou ik kiezen voor 70 cm. Dat geeft je in slaapkamer 3 ook een mooie nis om een kast in te maken.c-nan schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:05:
[...]
Wat we nu doen is de deur van slaapkamer 1 verplaatsen, waardoor de deur van slaapkamer 3 automatisch mee schuift.
[Afbeelding]
58 cm is krap aan. Voor een kast met hang-gedeelte wil je liever wat meer. Daarbij moet de deur ook open kunnen. Ga je voor 58 cm, dan kan de deur niet meer helemaal open omdat de klink tegen je kastdeuren komt.
Dat is erg krap. 307 cm voor het bed betekent nog geen 65 cm naast het bed. En ook de 90 cm tussen de kasten is niet erg ruim.c-nan schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:14:
[...]
Thanks!
Die 580mm komt bij ons van de kopersbegeleider vandaan. Wij hadden enkel aangegeven dat we ruimte willen creëren voor een kledingkast. Ik denk ook dat 580mm net te weinig zal zijn.
[Afbeelding]
60cm kast
90cm ruimte
60cm kast
10cm muurtje
Bedankt voor je antwoord en dat van anderen deze ochtend!Farmerwood schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:00:
[...]
Zoals hierboven ook al aangeraden. Afhankelijk van de wanden kun je zelf relatief makkelijk wel wat extra aanleggen. Dus kijk waar je het jezelf makkelijk kan maken. Zorg b.v. op elk wand waar je meerdere wcd's wilt hebben dat er vanuit de bouw 1 zit en trek vanaf daar zelf de rest.
Heb zelf op die manier ook nog een aantal extra zaken aangelegd. Had het geluk dat ik een neefje heb die electricien is en alle benodigde spullen zo voor kon rijden in zijn bus.
Oftewel pak de tekeningen erbij van wat je wilt hebben en kijk welke makkelijk door te trekken zijn.
Hou er rekening mee dat je 0 inspraak krijgt in de groepenindeling. Hier zat het halve huis incl keuken, badkamer, slaapkamer, berging en buitenkabels op 1 groep... (Excl de apparatuur in de keuken die een eigen groep kreeg).
Ik heb gelukkig naar de meeste centraaldozen een loze leiding laten leggen. Daardoor heb ik de mogelijkheid de groepen nog anders aan te leggen later. Heb de buitenkabel inmiddels al los, maar wil eigenlijk de berging er ook nog af hebben.
Ik heb de groepenverdeling al opgevraagd maar ik vraag me oprecht af hoe lang het gaat duren voor ik daar iets van zie

Onder het motto, zelf is het beter en wellicht goedkoper afhankelijk van het bedrag dat ze willen teruggeven. Kan ik achteraf natuurlijk makkelijk met de frees en de boor via de kruipruimte wat kabels leggen. Natuurlijk tijdens het boren opletten voor de vloerverwarming maar deze laat ik wellicht toch wat dikker (kleinere HOH) leggen, kan ineens vragen dat er ten alle tijden 15cm van de muur moet gebleven worden.
Ik overweeg wel bij een ietwat degelijke faseverdeling ze de standaard stopcontacten gewoon te laten zetten, weliswaar zonder meterkast.
Ik ga in ieder geval prijzen vragen in de gevallen:
- Geen dekvloer en vloerverwarming & warmtepomp
- Geen elektriciteit
- Standaard elektriciteit maar geen groepenkast
- Geen warmtepomp
Wij hebben 5 jaar geleden ervoor gekozen om de deur van slaapkamer 1 naar achter te schuiven om zo in slaapkamer 3 een mooie nis te creëren voor een kast. Bij ons zit de trap alleen iets verder naar achter in het huis (grotere badkamer), maar door de deur te verschuiven creëerde we tussen slaapkamer 1 en 2 voldoende ruimte voor een inloopkast vanuit slaapkamer 2 wat bij ons dan ook onze slaapkamer werd.c-nan schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:05:
[...]
Wat we nu doen is de deur van slaapkamer 1 verplaatsen, waardoor de deur van slaapkamer 3 automatisch mee schuift.
[Afbeelding]
Als ik bij jullie de tekening bekijk vraag ik mij af hoe je de ruimte tussen de wandkast en bed in slaapkamer 1 eigen wilt gaan benutten. Is het niet makkelijk om de indeling in slaapkamer 2 te plaatsen?
Je kan toch evt ook nog een klein stukje van slaapkamer 2 afsnoepen? Dus 10 cm van slk 2 af en 58 van slk 3, zoiets zou ik doen denk ik. Wij hebben ook in de bouw nis laten maken, maar die bleek in de praktijk net te ondiep (55 cm) voor Pax kast. Nu maar boekenplanken en onderkastjes in gezet, ook mooi.c-nan schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:05:
[...]
[Afbeelding]
Voorspelling:larsg schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:54:
[...]
Bedankt voor je antwoord en dat van anderen deze ochtend!
Ik heb de groepenverdeling al opgevraagd maar ik vraag me oprecht af hoe lang het gaat duren voor ik daar iets van zie![]()
Onder het motto, zelf is het beter en wellicht goedkoper afhankelijk van het bedrag dat ze willen teruggeven. Kan ik achteraf natuurlijk makkelijk met de frees en de boor via de kruipruimte wat kabels leggen. Natuurlijk tijdens het boren opletten voor de vloerverwarming maar deze laat ik wellicht toch wat dikker (kleinere HOH) leggen, kan ineens vragen dat er ten alle tijden 15cm van de muur moet gebleven worden.
Ik overweeg wel bij een ietwat degelijke faseverdeling ze de standaard stopcontacten gewoon te laten zetten, weliswaar zonder meterkast.
Ik ga in ieder geval prijzen vragen in de gevallen:
- Geen dekvloer en vloerverwarming & warmtepomp
- Geen elektriciteit
- Standaard elektriciteit maar geen groepenkast
- Geen warmtepomp
Nee, nee, nee en nee.
Alle zaken die je hier vraagt zorgen ervoor dat er geen woning meer gebouwd wordt, maar een casco. Dat levert gezeur op met woningborg, gemeente, etc.
Ik ben bang dat ik je niet helemaal kan volgenDeveon schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:55:
[...]
Wij hebben 5 jaar geleden ervoor gekozen om de deur van slaapkamer 1 naar achter te schuiven om zo in slaapkamer 3 een mooie nis te creëren voor een kast. Bij ons zit de trap alleen iets verder naar achter in het huis (grotere badkamer), maar door de deur te verschuiven creëerde we tussen slaapkamer 1 en 2 voldoende ruimte voor een inloopkast vanuit slaapkamer 2 wat bij ons dan ook onze slaapkamer werd.
Als ik bij jullie de tekening bekijk vraag ik mij af hoe je de ruimte tussen de wandkast en bed in slaapkamer 1 eigen wilt gaan benutten. Is het niet makkelijk om de indeling in slaapkamer 2 te plaatsen?
Wij hebben 3 slaapkamers nodig, dus een inloopkast wordt het sowieso niet. Of bedoel je wat anders met "indeling in slaapkamer 2 plaatsen" ?
Dat zou eventueel kunnen, maar slaapkamer 2 heeft een raam, als je de muur daar gaat schuiven zit je raam direct tegen je muur. Weet niet of dat mooi/handig is?jurjen_g schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:02:
[...]
Je kan toch evt ook nog een klein stukje van slaapkamer 2 afsnoepen? Dus 10 cm van slk 2 af en 58 van slk 3, zoiets zou ik doen denk ik. Wij hebben ook in de bouw nis laten maken, maar die bleek in de praktijk net te ondiep (55 cm) voor Pax kast. Nu maar boekenplanken en onderkastjes in gezet, ook mooi.
Ik ga de vraag uitzetten, maar ik verwacht dat het negatief gaat zijn.Blihi schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:22:
Kan die binnenunit niet in de garage, of op zolder? Nu is dat onverwarmde ruimte met halfsteens bouw, maar wellicht is daar een mogelijkheid.
Ik neem aan dat de plaatsing bij jullie al standaard zo was?Deveon schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:40:
@Strider Bij ons staat de binnenunit gewoon op zolder en de buitenunit “in” de garage. Overigens ondanks dat onze hal prima is gaan we wel voor het meerwerk om de bijkeuken/extra entree via de garage te laten lopen. Met z’n 5en is een hal altijd te krap voor schoenen en jassen terwijl in de bijkeuken daar zee van ruimte voor is. De “hoofdentree” blijft dan gelijk netjes en met name voor de gasten.
Ga jij de berging/garage opsplitsen in een bijkeuken en een fietsenschuur? Wat voor bijkeuken gaat het worden? Iets voor de droger + wasmachine etc?Farmerwood schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:53:
[...]
Wij hebben juist expliciet die uitbouw gedaan mede om een binnentoegang tot de berging te krijgen. Momenteel druk bezig om daar een bijkeuken te realiseren + fietsenschuur.
Belangrijker was echter dat we in de praktijk 8/10 keer met de fiets thuis komen (of met fietsjes van de kinderen). Niets fijner dan meteen binnen staan, jas ophangen, schoenen uit en je loopt zo de keuken in.
Voor jouw misschien een matige oplossing. Ik had er (bij wijze van) een veto op uitgesproken als we het niet gehad hadden.
BlaBlaBla
We zitten midden in het proces voor de berging momenteel. Doel is om de reeds geisoleerde ruimte (694cmx292cm) te verdelen in een bijkeuken en berging.Strider schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:39:
[...]
Ga jij de berging/garage opsplitsen in een bijkeuken en een fietsenschuur? Wat voor bijkeuken gaat het worden? Iets voor de droger + wasmachine etc?
In de berging moet ik 9 fietsen kwijt (hobby), een werkbank en een hoop spullen.
De bijkeuken biedt plaats aan kapstok, schoenen, schoonmaakmiddelen, diepvries, oud papier, glas, voorraden en kattenbak.
Wasmachine en wasdroger staan op zolder in de technische ruimte. Dat was de standaard plek en in de praktijk ook fijner, want het is veel dichterbij de wasmanden en kasten van de slaapkamers.
Huidige ontwerp/schetsen:
/f/image/jquWbJFZM6MsjINUs8CCm4RR.png?f=fotoalbum_large)
Mooie opstelling zeg, ben erg benieuwd hoe je fietsenruimte er straks in de praktijk uit gaat zien. Fietsen is hier namelijk ook een hobby en ik wil ook graag een werkbank erin
.
Waar ga je trouwens je tuinspullen laten, of heb je daar een tuinhuisje voor?
BlaBlaBla
Mooie tekening. Al denk ik dat je berging wel klein is voor je hoeveelheid fietsen, al zie ik dat je wel een achterom hebt, dus mogelijk kan je er ook wat kwijt in je tuinhuis.Farmerwood schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:53:
[...]
We zitten midden in het proces voor de berging momenteel. Doel is om de reeds geisoleerde ruimte (694cmx292cm) te verdelen in een bijkeuken en berging.
In de berging moet ik 9 fietsen kwijt (hobby), een werkbank en een hoop spullen.
De bijkeuken biedt plaats aan kapstok, schoenen, schoonmaakmiddelen, diepvries, oud papier, glas, voorraden en kattenbak.
Wasmachine en wasdroger staan op zolder in de technische ruimte. Dat was de standaard plek en in de praktijk ook fijner, want het is veel dichterbij de wasmanden en kasten van de slaapkamers.
Huidige ontwerp/schetsen:
[Afbeelding]
Is het geen optie om je garage nog een meter te verlengen naar de voorzijde, dat was bij ons prijskwaliteit de beste uitbouw. Hebben voor 1,20 verlening €3390,00 betaald, wat het dubbel en dwars waard is. Oprit achter je voordeur is anders toch maar loze buitenruimte.
Volgens die tekening gaat dat ivm de voordeur niet lukken. 3.4k voor 1.2m verlenging klinkt overigens wel goedkoop zeg.Hanzul schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:53:
[...]
Mooie tekening. Al denk ik dat je berging wel klein is voor je hoeveelheid fietsen, al zie ik dat je wel een achterom hebt, dus mogelijk kan je er ook wat kwijt in je tuinhuis.
Is het geen optie om je garage nog een meter te verlengen naar de voorzijde, dat was bij ons prijskwaliteit de beste uitbouw. Hebben voor 1,20 verlening €3390,00 betaald, wat het dubbel en dwars waard is. Oprit achter je voordeur is anders toch maar loze buitenruimte.
BlaBlaBla
Er hangen inmiddels 2 haken aan de muur waar elk 2 fietsen aan hangen (3x race en 1x mtb). Voor boven de haken liggen inmiddels al planken en steunen klaar. Die hang ik zo op dat er 30 cm schapruimte is. Daar passen standaard Ikea opbergbakken op dan.Strider schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:32:
Mooie opstelling zeg, ben erg benieuwd hoe je fietsenruimte er straks in de praktijk uit gaat zien. Fietsen is hier namelijk ook een hobby en ik wil ook graag een werkbank erin.
Onder de hangende fietsen staan momenteel een fietskar, 3 'grote' fietsen van mij en mijn vrouw en 2 kinderfietsen.
Tegen de andere muur moet dan de werkbank komen + ruimte om een ladder, fietsenrek en dakkoffer op te hangen. Ook daar komt denk ik nog een plank 30 cm onder het plafond.
Een fietslift voor onderhoud hoop ik nog kwijt te kunnen en een kleine pc, groot scherm en de fietstrainer om in de winter daar binnen te kunnen trainen. Met voor en achterdeur open heb je dan hopelijk geen 2 ventilatoren nodig.
Voor de tuinspullen zijn we nog beetje in dubio. We hebben nu 3 opties in overweging:
- Tuinkast(en) naast de containers tegen de muur van de berging
- Het deel naast de berging overkappen of zelfs een schuurtje van maken
- In de nog geplande overkapping een hoek inrichten voor de winteropslag van tuinspullen
- Een combi van bovenstaande opties kan ook natuurlijk
Het huis is inmiddels al ruim een half jaar geleden opgeleverd, dus iets erbij bouwen gaat niet meer gebeuren.Hanzul schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:53:
[...]
Mooie tekening. Al denk ik dat je berging wel klein is voor je hoeveelheid fietsen, al zie ik dat je wel een achterom hebt, dus mogelijk kan je er ook wat kwijt in je tuinhuis.
We hebben trouwens wel al het nodige gedaan ten opzichte van de standaard berging. Hij is al 120 cm verlengd, 80 cm naar voren geplaatst en alles is geïsoleerd.
Teven heb ik water, riolering en een luik naar de kruipruimte aan laten leggen. Ook 2 loze leidingen en meerdere wcd's zijn beschikbaar. Er moet nog een krachtgroep naar de werkbank en wil ook nog warm water doortrekken.
Wij hebben bijna hetzelfde gedaan met onze slaapkamer. muurtje geplaatst en het bed daar met het hoofdeinde tegenaan. Aan 1x kant idd maar iets van 60 cm, aan de andere kant 90. ruim voldoende.
Wij hebben zelfs een nisje gemaakt in de wand en elektra voor lampjes en stroompunten voor mobieltje. bevalt heel goed
Wij hebben zelfs een nisje gemaakt in de wand en elektra voor lampjes en stroompunten voor mobieltje. bevalt heel goed
c-nan schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:14:
[...]
Thanks!
[Afbeelding]
60cm kast
90cm ruimte
60cm kast
10cm muurtje
Bij ons is het precies dezelfde indeling (alleen dan gespiegeld) en we werden ook al gewaarschuwd door de koperbegeleider dat de trapkast zodanig vol zou zijn dat je misschien net een paraplu kwijt zou kunnen. Verplaatsen naar de zolder was geen optie die aangeboden werd, later zijn ze er nog op teruggekomen, maar de eerste inschatting was dat het minimaal 5k zou kosten.Strider schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:09:
[...]
De kapstok aan de deur lijkt mij ook vervelend als je van de woonkamer naar de entreehal loopt, dan loop je gewoon tegen de jassen aan. Ik zou mezelf daar echt rot aan storen, het is geen studentenflat meer. Daarnaast kunnen daar ook niet zoveel jassen op. Ik heb nu een kapstok van 2 meter en die hangt altijd vol![]()
[...]
Ik heb liever een praktisch huis en accepteer daarmee graag een iets kleinere woonkamer, maarja dan zou ik zelf moeten gaan bouwen. Er zit een garage bij, dus inderdaad bij een uitbouw kan ik kiezen voor een deur vanuit de garage naar de keuken, en daar een plek voor een schoenenkast + kapstok te maken. Maar ook dat blijf ik een matige oplossing vinden, want de garage is niet de entreehal.
Bij een warmtepomp heb ik nooit zo stil gestaan bij de concessies die je moet maken. In dit huis gaat de binnenunit dan waarschijnlijk de hele trapkast gebruiken, de buitenunit hangen ze achter de garage muur. Ik mag 3 meter voor dat lelijke apparaat niets plaatsen en ik vraag me af hoe stil hij gaat zijn. Het is natuurlijk weer te duur om dat ding gewoon direct netjes op het platte dak te plaatsen, uit het zicht en minder herrie.
En dan mag je ook nog eens een stuk zolder opofferen voor de boiler.
[Afbeelding]

We zaten de denken om een kapstok voor de meterkast te plaatsen, met als gevolg dat wanneer je bij de meterkast moet je dus alle jassen moet verwijderen, maar in onze huidige woning is het afgelopen 3 maanden ook maar 1 keer nodig geweest, dus dat zou geen ramp moeten zijn. Daarnaast hebben we een loopdeur genomen naar de (uitgebouwde) garage en van de garage naar de keuken. Daar is meer dan genoeg ruimte voor een kapstok en schoenenrek.
Iedereen zijn eigen budget natuurlijk, maar begane grond oppervlakte is voor mij veel meer waard dan 2e verdieping oppervlakte. Aangezien huizen hier voor meer dan 3k/m2 gaan, zou ik het wel het overwegen waard vinden om die 1,5 m2 onder de trap terug te krijgen in ruil voor 1,5 m2 op zolder.Krijgertje1979 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:38:
[...]
Bij ons is het precies dezelfde indeling (alleen dan gespiegeld) en we werden ook al gewaarschuwd door de koperbegeleider dat de trapkast zodanig vol zou zijn dat je misschien net een paraplu kwijt zou kunnen. Verplaatsen naar de zolder was geen optie die aangeboden werd, later zijn ze er nog op teruggekomen, maar de eerste inschatting was dat het minimaal 5k zou kosten.Dat hadden we er zoiezo niet voor over.
We zaten de denken om een kapstok voor de meterkast te plaatsen, met als gevolg dat wanneer je bij de meterkast moet je dus alle jassen moet verwijderen, maar in onze huidige woning is het afgelopen 3 maanden ook maar 1 keer nodig geweest, dus dat zou geen ramp moeten zijn. Daarnaast hebben we een loopdeur genomen naar de (uitgebouwde) garage en van de garage naar de keuken. Daar is meer dan genoeg ruimte voor een kapstok en schoenenrek.
De makelaar zegt bij mij het volgende:Krijgertje1979 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:38:
[...]
Bij ons is het precies dezelfde indeling (alleen dan gespiegeld) en we werden ook al gewaarschuwd door de koperbegeleider dat de trapkast zodanig vol zou zijn dat je misschien net een paraplu kwijt zou kunnen. Verplaatsen naar de zolder was geen optie die aangeboden werd, later zijn ze er nog op teruggekomen, maar de eerste inschatting was dat het minimaal 5k zou kosten.Dat hadden we er zoiezo niet voor over.
In principe is het uitgangspunt, zoals e.e.a. op tekening is weergegeven. Hier gaat ook de installateur standaard van uit. Mocht het zo zijn dat er aanpassingen benodigd zijn, omdat er iets wijzigt in de installatie of vanwege technische voorschriften anders dient te worden uitgevoerd, dan kan men daar eventueel van af wijken. Dergelijke afwijkingen worden dan besproken met jullie. Jullie wens of gedachte kan in eerste instantie niet uitgevoerd worden. Je mag natuurlijk tijdens het gesprek met de kopersbegeleider de vraag stellen of dit nog aangepast kan worden, maar hou er rekening mee dat men dit niet zal doen of alleen dus wanneer iets technisch moet.
Ik denk dat ik de praktische trappenkast ruimte ook moet opgeven.
BlaBlaBla
Kan de berging niet geïsoleerd worden en de WP daar naar toe?
Ik heb ons huis uitgezocht vanwege de ruimtes.
Oa een fatsoenlijke hal en overloop waren belangrijk, maar ook een tuin die niet aan de straat grenst. Een huis met zo’n hal zal voor mij elke dag een ergernis zijn.
Nu snap ik dat je op moment weinig te kiezen hebt, maar je kan hem nu nog eenmalig verhuizen.
Hier staat de WP (achteraf geplaatst) in de berging, koste 450 euro om de CV ketel naar de berging te verplaatsen, en was ik ook af van de verdeler in de hal.
Was wel wat overtuigingskracht en 4 kratten bier voor nodig om ze zover te krijgen, maar de uiteindelijke meer prijs was een lachertje.
Onze stofzuigers, dweil etc, staan gewoon in een keukenkast.
Oa een fatsoenlijke hal en overloop waren belangrijk, maar ook een tuin die niet aan de straat grenst. Een huis met zo’n hal zal voor mij elke dag een ergernis zijn.
Nu snap ik dat je op moment weinig te kiezen hebt, maar je kan hem nu nog eenmalig verhuizen.
Hier staat de WP (achteraf geplaatst) in de berging, koste 450 euro om de CV ketel naar de berging te verplaatsen, en was ik ook af van de verdeler in de hal.
Was wel wat overtuigingskracht en 4 kratten bier voor nodig om ze zover te krijgen, maar de uiteindelijke meer prijs was een lachertje.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Wat voor haken heb je hier voor gebruikt?Farmerwood schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:37:
Er hangen inmiddels 2 haken aan de muur waar elk 2 fietsen aan hangen (3x race en 1x mtb).
Ik ben ook nog opzoek naar mooie haken om 2x race, 4x mtb, 2x cyclocross kwijt te kunnen in de berging.
Heb 2 van deze gekocht:skate master schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:21:
[...]
Wat voor haken heb je hier voor gebruikt?
Ik ben ook nog opzoek naar mooie haken om 2x race, 4x mtb, 2x cyclocross kwijt te kunnen in de berging.

https://www.lidl.nl/p/eufab-fietsophangsysteem/p100062380
Volgens Lidl kunnen er 3 fietsen aan, maar ik vind 2 echt wel de max zoals het nu hangt. Je kunt de haken in een hoek naar keuze hangen.
Ik heb ze trouwens voor 15 euro het stuk gekocht, dus de aanbieding is wel eens beter geweest.
Zit er nog noemenswaardig verschil tussen Sikkens en Sigma?Verwijderd schreef op zondag 26 september 2021 @ 10:44:
[...]
Nee, wil je de rolls royce onder de muurverf, neem dan sikkens alphacryl pure mat sf![]()
Histor/Flexa is allemaal bouwmarkt spul, troep om mee te werken vind ik persoonlijk. Sikkens/Sigma is stukken beter.
Ik heb nu twee offertes en de prijzen liggen nogal uiteen met:
Optie 1: Glidden Tex Mat van Sigma
Optie 2: Alphacryl Pure Mat SF van Sikkens
Ook nog een offerte met "Clean Latex":
Optie 3: SPS Recimat EC
Zelf totaal geen kaas van gegeten.
Zelfde verhaal voor: Renovlies behang (150 gr/m2). vs Glasvlies behang (200 gr/m2).
Op internet kom ik niet echt "onafhankelijke" vergelijkingen tegen. Een aanrader om voor 200 gr/m² te gaan, of is 150 gr/m² meer dan voldoende voor een nieuwbouw?
[ Voor 19% gewijzigd door Source90 op 12-10-2021 13:32 ]
In jouw geval is de verplaatsing na oplevering van het huis gebeurd? Dat lijkt mij toch wel een andere situatie. Ik vind eigenlijk dat je bij een huis van meer dan een half miljoen toch wel wat meer flexibliteit mag vervangen, maarja.EiT schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:56:
Kan de berging niet geïsoleerd worden en de WP daar naar toe?
De hal die ik deelde is van een woning uit Nuenen west, ik heb naar meerdere (2 kapper) woningen in dat project gekeken en het viel mij op dat veel van de woningen dezelfde soort kleine hal hebben. Of, je moet 'kiezen' voor een hoekhuis of een tussenwoning. De laatste type huizen hebben de keuken aan de kant van de straat , een smallere keuken, waarbij de ruimte bij de hal is getrokken. Geen mogelijkheid tot een grote leefkeuken, maar wel een praktische hal.

BlaBlaBla
Verwijderd
Volgens mij is Sigma en Sikkens van hetzelfde kaliber en moet je voor nieuwbouw 150 gram renovlies hebben. 200 gram is voor muren die veel oneffenheden hebben, zodat je die beter kunt maskeren. Maar w hebben het hier over nieuwbouwmuren.Source90 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:29:
[...]
Zit er nog noemenswaardig verschil tussen Sikkens en Sigma?
Zelfde verhaal voor: Renovlies behang (150 gr/m2). vs Glasvlies behang (200 gr/m2).
Op internet kom ik niet echt "onafhankelijke" vergelijkingen tegen. Een aanrader om voor 200 gr/m² te gaan, of is 150 gr/m² meer dan voldoende voor een nieuwbouw?
Onze schilder heeft inmiddels een alternatief voor Sikkens Alphacryl geoffreerd: Herbol Zenith. Hij zegt zelfde kwaliteit, mooier resultaat maar iets gunstiger in prijs. Ik ken die schilder al heel lang, dus ik vertrouw zeker op zijn kennis en kunde.
SPS is prima maar alleen als je de unitex primer gebruikt als je het mij vraagt. Verder is Sigma/Sikkens een beetje BMW/Mercedes. Allebei prima, maar de verwerker heeft z’n eigen voorkeur.Source90 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:29:
[...]
Zit er nog noemenswaardig verschil tussen Sikkens en Sigma?
De bekende merken maken echt geen slechte latex meer
Lekker dan, tuinman wou vandaag om 14:00 afspreken op de kavel, ben ik hem om kwart over ‘oeps, vergeten, kom er nu aan, 5 minuten. Ondertussen 10 minuten verder
[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 12-10-2021 14:25 ]
Nee, situatie net iets anders, maar verplaatsing ketel is voor oplevering gebeurd, WP is achteraf geplaatst. Wij hebben bij koop direct aangegeven dat wij een WP wilde. Via aannemer was dat niet meer mogelijk, maar ik zat natuurlijk wel met het probleem van aansluitingen. De reactie van aannemer was: zet maar onder de trap of op zolder. CV ketel verplaatsen was eerst absoluut geen optie. Aantal andere bewoners had ook geprobeerd CV ketel in garage te krijgen met oog op de toekomst. Ze wilde er echt niet aan.Strider schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:11:
[...]
In jouw geval is de verplaatsing na oplevering van het huis gebeurd? Dat lijkt mij toch wel een andere situatie. Ik vind eigenlijk dat je bij een huis van meer dan een half miljoen toch wel wat meer flexibliteit mag vervangen, maarja.
Naar lang door zeuren en de belofte wat kratten bier bij aannemer en installateur te brengen was het wel mogelijk
Voordeel was wel dat het hier om een lokale aannemer ging en geen BAM, Heijmans etc. Daar krijg je sowieso weinig tot niets voor elkaar.
Druk en zetfouten voorbehouden.
3,6m brede keuken is geen smalle keuken in mijn ogen 🤔.Strider schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:11:
[...]
In jouw geval is de verplaatsing na oplevering van het huis gebeurd? Dat lijkt mij toch wel een andere situatie. Ik vind eigenlijk dat je bij een huis van meer dan een half miljoen toch wel wat meer flexibliteit mag vervangen, maarja.
De hal die ik deelde is van een woning uit Nuenen west, ik heb naar meerdere (2 kapper) woningen in dat project gekeken en het viel mij op dat veel van de woningen dezelfde soort kleine hal hebben. Of, je moet 'kiezen' voor een hoekhuis of een tussenwoning. De laatste type huizen hebben de keuken aan de kant van de straat , een smallere keuken, waarbij de ruimte bij de hal is getrokken. Geen mogelijkheid tot een grote leefkeuken, maar wel een praktische hal.
[Afbeelding]
IMHO is de Hal aan de voorkant van het huis aan de kant van de buren het efficiëntst. Wij krijgen ook een U vorm op de BG, weet niet waarom dat de standaard in Nederland lijkt te zijn voor 2-onder-1-kap. Hal naast de buren heb je het minst overlast van de buren, je kan de meeste ramen kwijt in je woonruimte, je trap komt aan de donkere kant boven, waardoor je boven de garage ramen kwijt kan voor bijvoorbeeld een kamer of badkamer.
U-indeling kom je eigenlijk altijd ruimte te kort aan de voorkant, gezien een standaard huis zo’n 10 meter lang is. Haal je daar de hal af van 3 meter houd je 7 meter over om te verdelen in 2 halve leenruimtes. Wordt meestal verdeeld in iets van ~3 meter en ~4 meter. Allebei dus ruimtes die net niet zijn.
Even een vraagje aan de experts hier:
Ook wij hebben recentelijk getekend voor (projectmatige)nieuwbouw. Op 27-09 de KAO getekend. Datum van passeren, start bouw, etc blijft natuurlijk vaag. Van de week het eerste bericht gehad van de projectnotaris dat ze onze getekend KAO hebben ontvangen, met het advies om tijdig te beginnen met het regelen van de financiering.
Uiteraard de afgelopen weken ons goed verdiept in de financieringsmogelijkheden. We weten al een tijdje precies wat willen en gaan ik voor zelf afsluiten zonder advies. Nu hebben we zojuist toegang tot het digitale portaal van de hypotheekverstrekker om alle documentatie te uploaden. Daar vragen ze ook om de bouwvergunning. Is dit normaal? Op de website van de hypotheekverstekker staat dat er namelijk niet.
Ook wij hebben recentelijk getekend voor (projectmatige)nieuwbouw. Op 27-09 de KAO getekend. Datum van passeren, start bouw, etc blijft natuurlijk vaag. Van de week het eerste bericht gehad van de projectnotaris dat ze onze getekend KAO hebben ontvangen, met het advies om tijdig te beginnen met het regelen van de financiering.
Uiteraard de afgelopen weken ons goed verdiept in de financieringsmogelijkheden. We weten al een tijdje precies wat willen en gaan ik voor zelf afsluiten zonder advies. Nu hebben we zojuist toegang tot het digitale portaal van de hypotheekverstrekker om alle documentatie te uploaden. Daar vragen ze ook om de bouwvergunning. Is dit normaal? Op de website van de hypotheekverstekker staat dat er namelijk niet.
Inmiddels mijn woning ingetekend en op meubeljacht gegaan.. De meubels die ik in gedachte heb passen mooi qua afmetingen.
Het idee is om een strakke basis woonstijl aan te houden. Dit mag een beetje landelijk zijn met industriële elementen. Zo heb ik een beetje het volgende in gedachte:
- Greeploze mat witte keuken met donker werkblad (dus geen licht werkblad zoals op de tekening)
- Natuur eiken laminaat
- Lichte grijze stoffen bank
- Zwart stalen meubels zoals tv kast, dressoir naast de bank. Zwart komt dan weer terug in de poten van de stoelen, bijzettafel en eettafel.
Maar ik heb het idee dat ik een beetje de fout in gaat dat sommige dingen niet bij elkaar passen.
Iemand hier nog tips voor interieur styling? Zeker kleuren combineren / muur kleuren vind ik lastig.
Misschien ligt het ook wel aan de tekening dat het gewoon niet zo mooi lijkt te passen.
Wellicht nog meer mensen een idee? De woning is +- 10,30m lang en 4m breed (incl kleuren)
Het idee is om een strakke basis woonstijl aan te houden. Dit mag een beetje landelijk zijn met industriële elementen. Zo heb ik een beetje het volgende in gedachte:
- Greeploze mat witte keuken met donker werkblad (dus geen licht werkblad zoals op de tekening)
- Natuur eiken laminaat
- Zwart stalen meubels zoals tv kast, dressoir naast de bank. Zwart komt dan weer terug in de poten van de stoelen, bijzettafel en eettafel.
Maar ik heb het idee dat ik een beetje de fout in gaat dat sommige dingen niet bij elkaar passen.
Iemand hier nog tips voor interieur styling? Zeker kleuren combineren / muur kleuren vind ik lastig.
Misschien ligt het ook wel aan de tekening dat het gewoon niet zo mooi lijkt te passen.
Wellicht nog meer mensen een idee? De woning is +- 10,30m lang en 4m breed (incl kleuren)
/f/image/ET14uovcrjYvTEBVVTrrgexW.png?f=fotoalbum_large)
Cool!user_tweakers schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:04:
Inmiddels mijn woning ingetekend en op meubeljacht gegaan.. De meubels die ik in gedachte heb passen mooi qua afmetingen.
- Natuur eiken laminaat
[Afbeelding]
Met welke tool doe je dit?
Verwijderd
Strak, landelijk en industrieel. Dat is je probleem, kies er 1.user_tweakers schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:04:
Het idee is om een strakke basis woonstijl aan te houden. Dit mag een beetje landelijk zijn met industriële elementen.
Persoonlijk vind ik blauw ook een vreselijke kleur om ergens sfeer aan te geven. Erg koud en kil en niks past er bij behalve wit, en dat accentueert het koude juist nog meer. Maar dat is smaak
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2021 20:45 ]
https://floorplanner.com/
Thanks.. ik dacht al zoiets..Verwijderd schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:43:
[...]
Strak, landelijk en industrieel. Dat is je probleem, kies er 1.
Persoonlijk vind ik blauw ook een vreselijke kleur om ergens sfeer aan te geven. Erg koud en kil en niks past er bij behalve wit, en dat accentueert het koude juist nog meer. Maar dat is smaak
Keuken staat al vast, al kan ik nog kiezen voor andere kleur/front.
De rest is allemaal nog vrij naar keuze... Er is veel moois te kiezen, nu dus vooral even focussen naar een type stijl.
Verwijderd
@user_tweakers Gewoon op instagram en pinterest kijken, zoeken naar hashtags. Daar is echt een hoop inspiratie te vinden.
Ik zie niet per se voorwerpen heel erg vloeken met elkaar qua stijl. Ik denk juist dat er een paar uitgesproken statements/blikvangers in kunnen qua voorwerpen/kleur. Bij blauw kunnen overigens veel meer kleuren dan alleen maar wit, e.e.a. wel afhankelijk van de precieze kleur blauw natuurlijk. Denk aan bruintinten/kopertinten (of goud), groen, grijs, bepaalde kleuren roze, warm/okergeel, etc. etc.
En aan de andere kant, als jij het zo mooi vindt @user_tweakers lekker doen toch? Jij moet er elke dag zijn, niet ik, niet Pinterest, niet VTwonen. Bij twijfel: een muur is zo weer een andere kleur, grote uitgaven zoals keuken, bank etc. dan wat minder risico mee nemen.
En aan de andere kant, als jij het zo mooi vindt @user_tweakers lekker doen toch? Jij moet er elke dag zijn, niet ik, niet Pinterest, niet VTwonen. Bij twijfel: een muur is zo weer een andere kleur, grote uitgaven zoals keuken, bank etc. dan wat minder risico mee nemen.
Dat is een stuk zekerheid voor de bank, zodat er geen hypotheekgelden verstrekt worden voor luchtkastelen. Bij projectbouw is dit vaak afgedekt door in de KAO op te nemen dat afgifte van een onherroepelijke bouwvergunning een opschortende voorwaarde is.Batata007 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:58:
Even een vraagje aan de experts hier:
Ik zou, nog afgezien van deze vraag, overwegen om wel een hypotheekadviseur in de arm te nemen. Hij/zij kan je het adviesbedrag makkelijk besparen over de looptijd van je hypotheek.
Zijn er lezers waarbij de bouwer ook een forum ter beschikking heeft gesteld voor de toekomstig bewoners? Zo ja, wat voor vragen komen daar vooral voorbij? Ons forum loopt nog geen storm merk ik, maar zou me kunnen voorstellen dat je er best nuttige zaken met elkaar kunt delen.
Bij ons was er op de portal een adresboek. Ik heb gewoon iedereen in dat adresbook een whatsapp link gestuurd per mail, daarmee kon iedereen zelf kiezen of die deel wilde nemen aan de groepsappMryc schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:58:
Zijn er lezers waarbij de bouwer ook een forum ter beschikking heeft gesteld voor de toekomstig bewoners? Zo ja, wat voor vragen komen daar vooral voorbij? Ons forum loopt nog geen storm merk ik, maar zou me kunnen voorstellen dat je er best nuttige zaken met elkaar kunt delen.
Helaas geen adresboek hier. Op de bewonersportal kun je wel wat gegevens over jezelf als nieuwe bewoner invullen, maar denk dat nog geen 10% dit tot nu toe gedaan heeft.SquareOne schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:03:
[...]
Bij ons was er op de portal een adresboek. Ik heb gewoon iedereen in dat adresbook een whatsapp link gestuurd per mail, daarmee kon iedereen zelf kiezen of die deel wilde nemen aan de groepsapp
In het project heb ik de optie om voor de niet geisoleerde garage de standaard stalen deur te vervangen voor houten openslaande deuren a 2880 euro. Het is alleen onduidelijk wat ik precies krijg: “ Dit zijn openslaande houten tuindeuren, deze zijn niet geïsoleerd. Het kozijn wordt geplaatst in de metselwerkopening waar nu ook de stalen kantelpoort in zit. ”
Ik neig er toch naar om het zelf achteraf te vervangen, dan weet ik iig wat ik krijg voor die 2880 euro en voor dat bedrag zouden mooie geisoleerde deuren inclusief installatie toch mogelijk zijn?
Jullie Nog tips?
Ik neig er toch naar om het zelf achteraf te vervangen, dan weet ik iig wat ik krijg voor die 2880 euro en voor dat bedrag zouden mooie geisoleerde deuren inclusief installatie toch mogelijk zijn?
Jullie Nog tips?
[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 13-10-2021 06:25 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
In het algemeen geldt dat je je interieur zo rustig mogelijk moet houden en dan een of twee echte blikvangers kunt maken. Een enorme lamp, een bijzondere afzuigkap, etc. Iets dat er echt uit springt.user_tweakers schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:04:
- Natuur eiken laminaat
[Afbeelding]
Nu heb je wel heel veel blikvangers
Er zijn overigens ook bedrijfjes die je hiermee kunnen helpen. Wij hebben, toen vloer, keuken en gordijnen eenmaal gekozen waren, die materialen gewoon meegenomen naar een meubelzaak. Wij waren op zoek naar een bankstel (en dan een forse U-vormige bank.), maar dan bestaande uit losse elementen, dus geen doorlopende rugleuning rondom.
Dat bleek heel moeilijk, want meestal zitten al die elementen met beugels aan elkaar vast en kun je die niet los opstellen en dan krijg je weer losse banken met armleuingen. Het duurde al even voordat we wisten dat we moesten vragen om 'doorgestoffeerde' zijkanten. Uiteindelijk uitgekomen bij de Bommel meubelen in Eindhoven. De verkoopster daar wist meteen wat we bedoelden en we konden het in de showroom opstellen om een idee te krijgen.
Qua kleur heeft zij ons meegenomen met het stalenboek naar buiten. Onze keuken, gordijnen en vloer bij elkaar gelegd en daar een kleur bij gezocht. Wij dachten zelf aan zwart of antraciet leer, zij suggereerde een beige stof en we zijn heel blij dat we dat gedaan hebben. Vervolgens raadde ze er ook nog een vloerkleed bij aan (het was een goede verkoopster).
Die avond heb ik het geheel in Sketchup uitgetekend en de volgende ochtend zijn we met die tekeningen terug gegaan (toen had ze ook nog een tip over het toepassen van materialen in Sketchup: Uitvergroten, dan komt het beter over) en hebben we de gok (voor ons echt een gok met zulke lichte kleuren) genomen. Het resultaat is fantastisch.
Van stalen, tot ontwerp tot resultaat:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
We zitten met ongeveer de helft van de bewoners in een besloten Facebookgroep. Ik vind het vooral leuk om te weten wie bij welk bouwnummer hoort. De vragen die gesteld worden gaan over:Mryc schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:58:
- veel vragen over meerwerkopties
- inkoopdeals voor stucwerk, vloeren en stalen deuren
- vragen en tips over UHUW voor de badkamer
- discussie over zonwering en over de prijzen hiervan
- Ook zijn er wat floorplanner/sketchup indelingen geplaatst ter inspiratie
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.