Een afsluitende bijdrage.
Ons verhaal. Wij hebben met de jaarwisseling 2019/2020, een vrijstaande woning gekocht in een dorp in Brabant ZO, in een inbreidingslocatie, in een doodlopend hofje. Het betreft standaard, een woning van 157m2, verdeeld over 3 verdiepingen, op een perceel van 470m2 en een geïsoleerde garage van standaard 22m2.
Wij hebben bewust gekozen voor de volgende ruwbouw opties:
- Erker, voorzijde € 9890,-
- Uitbouw inpandig gesoleerde garage met 120CM, € 3390,00
- Houten openslaande deuren € 2300 (inplaats van senctionaaldeur) in zelfde stijl als voordeur;
- Extra draaikiepraam Garage en andere deur garage (tuindeur inplaats van een achterdeur) € 1610,00.
Rest veel klein meerwerk. Verleggen keukenleidingen, extra tegelwerk, extra stopcontacten, stortbak garage etc. Totale meerwerkprijs € 24200,00. Toen wij tekende stond de woning 5 maanden te koop en waren er pas 2 van de 6 verkocht. Voor de ontwikkelaar was het noodzakelijk dat er 3/6 verkocht waren, waren. Wij hebben, wat later dus volgens dit forum best bijzonder was, kunnen onderhandelen over het meerwerk en in totaal ongeveer € 800,00 korting gekregen (op het totale bedrag natuurlijk niet veel, maar beter iets dan niets.
Na het tekenen, moesten wij natuurlijk na de notaris, daar was de eerste hindernis. De project notaris rekende € 1000,00 voor de hypotheekakte. Wat een belachelijk hoog tarief is voor enkel een hypotheekakte. Na klacht hierover bij de makelaar neergelegd te hebben, mochten wij naar een andere notaris voor de hypotheekakte en zou er getekend worden met een volmacht, voor de overdracht. We moesten voor een ander notariskantoor wel een toelage betalen, maar waren onder de streep, toch ruim € 250,00 goedkoper uit, voor hetzelfde document. Hierbij onze eerste tip, let hier op je kan altijd voor de hypotheek naar een andere notaris, in het ergste geval moet je wel na twee notarissen op een dag.
In feb 2020 (vlak voor corona), was de overdracht van de grond en was de ontwikkelaar gestart met de sloop, van het oude pand, wat wij net gekocht hadden. Dat ging voorspoedig, ondertussen kwam Corona in Nederland, maar aannemer, gaf aan dat er gewoon gestart kon worden. Vervolgens brak voor ons echter de hel los. De gemeente had een bouwstop opgelegd. Er waren archeologische resten gevonden en de bouw werd hierdoor stil gelegd. Er moesten eerst rapporten geschreven worden, hoe hier mee omgegaan moest worden. Na een strijd met de ontwikkelaar, aannemer, gemeente, omgevingsdienst en de kopers, werd het terrein eindelijk vlak voor de bouwvak van 2020 vrijgegeven en is de aannemer aan de slag gegaan. In een kleine 10 maanden, is ons huis en het huis van onze 5 buren gebouwd.
Het huis is nog tradioneel gebouwd met een CV Ketel, kalkzandsteen elementen en standaard metselwerk enkel de kap was prefab. Na oplevering in mei 2021 hebben wij de volgende zaken zelf gedaan.
- Garage in twee gedeeld, met een metal sud wand waardoor in het achterste gedeelte mijn kantoor is en in voorste gedeelde een inpandige berging.
- Stopcontacten bijgemaakt + 2 extra groepen in de meterkast;
- Airco laten plaatsen om het kantoor te verwarmen
- loze leidingen voorzien van UTP aansluiting 6x.
- Alles laten dunpleisteren en latex spuiten (behalve de derde etage (lelijke bruine platen), die heeft mijn schoonvader gesaust)
- op eerste verdieping en begane grond PVC laten leggen.
- Op tweede etage Vinyl laten leggen
- keuken laten plaatsen
- overal plinten gezet, afgekit en geschilderd
- mee 150m2 straatwerk gelegd, inclusief grondwerk
- mee 100 stapelblokken gezet voortuinhuis + overkapping
- Tuinhuis gezet, geschilderd, goten gehangen infiltratie gemaakt.
- Schutting, herwerk en poort laten zetten;
- waterput laten slaan;
- bereging mee aangelegd + tuin vlak gemaakt en graszodes gelegd;
- overkapping aan huis laten zetten
- Buiten elektra aangelegd (inclusief tuinhuis)
- Alle lampen + badkamerspiegel opgehangen en al het klein ander spul.
Komende week staat nog de aanplant op het programma, die ik zelf ga doen en ze komen op de eerste etage nog rolluiken hangen. Alles terug kijkend kijk ik er met een positief gevoel op terug en zijn wij tevreden met ons huis. Achteraf zou ik volgende zaken anders doen:
- Garage hadden wij 120Cm uitgebouwd, zou in theorie ook 170CM kunnen zijn, spijt dat ik dat niet gevraagd heb, bij onze aannemer was alles bespreekbaar.
-Achteraf zou ik de achterkant van de originele garage verbreed willen hebben naar 400CM inplaats van de standaard 340CM. (Buurman heeft dat).
Beide zaken had in totaal een 4m2 meer ruimte opgelegd en voor zo uitbouw vroeg de aannemer slechts € 975,00m2 de meter...
- Daarnaast mis ik een lichtschakelaar bij de tuindeur van kantoor naar de achtertuin.
Verder heb ik nergens spijt van of wat ik zeg dat ik nu anders zou doen, dus dat is denk ik wel positief. Wat ik andere mee wil geven, denk na over je keuzes en denk ook buiten de standaard kaders. Zo werden wij hier door sommige 1,5 gelden voor gek uitgemaakt dat we geen uitbouw gekozen hadden van 3,35m2. We konden dat betalen, maar vinden het niet nodig en hadden liever een losse extra kamer beneden. Hebben daarom gekozen voor een tuinhuis en de oude garage omgebouwd naar kantoor en berging/bijkeuken. Voor de rest probeer te genieten van de keuzes en het proces en denk niet, val ik de koopbegeleider weer lastig, maar vraag gewoon zaken buiten de standaard keuze lijst als dat voor jouw belangrijk is. Nu hadden wij misschien wel geluk dat bij ons alles bespreekbaar was met de aannemer. De aannemer wilde ook gewoon een mooi huis neerzetten in eigen dorp.
Totale bouwkosten € 312.000 +/- (inclusief afwerking en tuinaanleg)
Grond/ontwikkelkosten €195.000
Totaal €505.00
[
Voor 32% gewijzigd door
Hanzul op 13-10-2021 12:54
]