Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:40
Dronium schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:29:
[...]

@Jazzle valt volgen mij dus precies in die uitzondering. Hij heeft een individuele grondgebonden woning. De VVE is er alleen voor het gezamelijk binnen terrein met parkeerplaatsen.
Laat het maar aan die bouwers over om het zo te regelen dat ze nergens toe verplicht zijn ;w
Aah, vanwege het appartementsrecht ging ik er van uit dat het allemaal hetzelfde terrein/perceel is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

Toppe schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:05:
[...]

Ja, welke andere opties heb je nog meer?
Laten vervallen

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Hoe ga je die aanbouw dan waterdicht maken?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:05:
[...]

Ja, welke andere opties heb je nog meer?
Stenen eruit in 1 meter secties, lood aanbrengen tot binnenblad en weer dichtmetselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Nu online

beschuitfluiter

Ter info; ik heb nu nog geen plannen voor een aanbouw/overkapping; was meer dat ik netjes voorbereid wil zijn, of bij evt verkoop dat al netjes had liggen. Dus twijfel nog een beetje. Meerwerk prijs inclusief blijft 375 euro

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-07 19:55

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wolly schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:19:
[...]

Stenen eruit in 1 meter secties, lood aanbrengen tot binnenblad en weer dichtmetselen.
Moet je wel een aannemer hebben die dit ook een goed plan vindt.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:46
Nevermind :)

[ Voor 98% gewijzigd door c-nan op 15-10-2021 11:55 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:40
Afspraak verzetten? Hoef je ook later te beginnen met betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:46
SquareOne schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:03:
[...]

Afspraak verzetten? Hoef je ook later te beginnen met betalen.
Er volgt net een 2e mail dat het volgende week wordt verstuurd, ons afspraak staat op vrijdag :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 04-07 12:39
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over het volgende akkefietje met mijn bouwer...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:33

vliegnerd

Nintendo fan.

Hanzul schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:56:
[...]
maar zolang er nog steeds stroom opgewekt wordt met gascentrales of erger steenkool is er geen argument te vinden om naast het financiele stuk over te stappen op een warmtepomp. Een cv ketel is een stuk efficiënter om te verwarmen dan een warmtepomp.
Dat is offtopic, maar niet waar:

Een CV ketel heeft rendement 107% als alles meezit.

Een STEG gascentrale heeft rendement van 60%. Een warmtepomp haalt in NL makkelijk SCOP 3 (w/w veel meer). Dat is dus samen een fictief rendement van 180% en dat is al bijna twee keer het rendement van de CV ketel.
Anders gezegd: Voor elke kuub gas maakt de gascentrale+warmtepomp veel meer Joule warmte.
Een w/w warmtepomp is nog veel gunstiger.

Je kunt dezelfde berekening ook met gram CO2 per Joule warmte doen. Zelfs voor een kolencentrale wint de warmtepomp. (Maar dan wint alleen de w/w warmtepomp nog)

Isoleren is natuurlijk nog VEEL VEEL VEEL beter en dat moet altijd eerst. Maar een warmtepomp levert alsnog minder CO2 uitstoot op.

[ Voor 8% gewijzigd door vliegnerd op 15-10-2021 13:58 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
vliegnerd schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:55:
[...]

Dat is offtopic, maar niet waar:

Een STEG gascentrale heeft rendement van 60%. Een warmtepomp haalt in NL makkelijk SCOP 3 (w/w veel meer). Dat is dus samen een fictief rendement van 180% en dat is al bijna twee keer het rendement van de CV ketel.
Anders gezegd: Voor elke kuub gas maakt de gascentrale+warmtepomp veel meer Joule warmte.
Een w/w warmtepomp is nog veel gunstiger.

Je kunt dezelfde berekening ook met gram CO2 per Joule warmte doen. Zelfs voor een kolencentrale wint de warmtepomp. (Maar dan wint alleen de w/w warmtepomp nog)

Isoleren is natuurlijk nog VEEL VEEL VEEL beter en dat moet altijd eerst. Maar een warmtepomp levert alsnog minder CO2 uitstoot op.
Ik zat me ook af te vragen of zijn opmerkingen wel helemaal kloppen. Deze website lijkt wat anders te beweren (aansluitend op jou opmerking:)https://www.klimaatexpert...-ketel-kosten-vergelijken (even buiten de discussie of het financiel rendabel is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

nel!s schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:41:
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over het volgende akkefietje met mijn bouwer...

***members only***
Leg dit neer bij de kopersbegeleiding/aannemer, open het gesprek; nee heb je, ja kun je krijgen. Leg de situatie uit, deel je ervaringen en die van het naastliggende project dat wel hardhout heeft, kijk waar het heengaat. Voor zover ik begrijp is er nog geen akkefietje, of is er hierover al wel contact geweest?

Ingebrekestelling en rechtsgang etc. kan altijd nog als er naar jouw mening geen billijke oplossing komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
vliegnerd schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:55:
[...]
Meer dan 100% rendement kan niet. Voor het keurmerk is 100% niet écht 100%. Tenslotte is de vraag waar die ketel die extra energie vandaan haalt.

Voor een warmtepomp kan het wel omdat het temperatuur verschil met de bron niet meegenomen wordt, feitelijk is alles stroom die je erin stopt volledig verloren en ben je enkel het temperatuur verschil aan het rondpompen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-07 08:27
beschuitfluiter schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:00:
Even een vraagje;

De aannemer is de loodstrip voor een toekomstige uitbouw vergeten in te metselen :(

Nu willen ze dat dmv inslijpen alsnog opleveren. Is dit een goed alternatief?
Nee. Dit moet een spouwlood zijn, dus gemonteerd op het binnenspouwblad (tegen je kalkzandsteen aan). Ga je dat achteraf inslijpen ga je lekkage krijgen aan de binnenkant van het buitenspouwblad.

Op dit te repareren moeten er, meter voor meter, een paar lagen bakstenen uit, een meter lood inwerken en dan weer terugmetselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
De achterkant van je bakstenen wordt vochtig als het regent. Als er geen lood aan de binnenkant zit loopt dit water uiteindelijk je uitbouw in. Dat hebben wij in ons eerste huis gehad en daar heb ik zelf het spouwlood aangebracht op deze manier. Een meter stenen er uit (twee lagen een meter breed) dan spouwlood monteren en daarna opnieuw opmetselen. Dan laten drogen en daarna de volgende meter.

Je kunt ook om en om een meter tegelijk doen overigens, maar je kunt niet over de hele breedte een rij bakstenen verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:34:
[...]

Moet je wel een aannemer hebben die dit ook een goed plan vindt.
Hoezo? Het is toch afgesproken en betaald? Dan moet het gewoon uitgevoerd worden. Meter voor meter is de enige correct manier van herstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Greebs schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:05:
[...]

Leg dit neer bij de kopersbegeleiding/aannemer, open het gesprek; nee heb je, ja kun je krijgen. Leg de situatie uit, deel je ervaringen en die van het naastliggende project dat wel hardhout heeft, kijk waar het heengaat. Voor zover ik begrijp is er nog geen akkefietje, of is er hierover al wel contact geweest?

Ingebrekestelling en rechtsgang etc. kan altijd nog als er naar jouw mening geen billijke oplossing komt.
Vergeten te melden maar helaas de bouwer wil hier absoluut niets van weten, dat station zijn we ruimschoots gepasseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:06:
[...]

Hoezo? Het is toch afgesproken en betaald? Dan moet het gewoon uitgevoerd worden. Meter voor meter is de enige correct manier van herstel.
Mee eens, maar als de aannemer dit voor €300 zou doen en hij nu het 6 dubbele kwijt is gaan ze er alles aan doen om hier onderuit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Als het nu niet gebeurt is het een opleverpunt. Dan moet het later alsnog uitgevoerd worden.

@beschuitfluiter Meldt dit schriftelijk bij de aannemer (kan per e-mail) en zorg dat je bevestiging krijgt dat je dit gemeld hebt.

Wordt het niet aangepast, neem het dan op als opleverpunt bij de PV van oplevering, en houdt de bankgarantie vast zolang het niet opgeleverd wordt.

Doordat je dit vroeg meldt kan de aannemer nooit achteraf zeggen dat hij er geen zin in heeft en je liever je geld terug geeft. Dit had gewoon moeten gebeuren en je hebt hem daar op gewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Nu online

beschuitfluiter

Blihi schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:01:
Als het nu niet gebeurt is het een opleverpunt. Dan moet het later alsnog uitgevoerd worden.

@beschuitfluiter Meldt dit schriftelijk bij de aannemer (kan per e-mail) en zorg dat je bevestiging krijgt dat je dit gemeld hebt.

Wordt het niet aangepast, neem het dan op als opleverpunt bij de PV van oplevering, en houdt de bankgarantie vast zolang het niet opgeleverd wordt.

Doordat je dit vroeg meldt kan de aannemer nooit achteraf zeggen dat hij er geen zin in heeft en je liever je geld terug geeft. Dit had gewoon moeten gebeuren en je hebt hem daar op gewezen.
Het is gemeld
Ze willen het of inslijpen of meerwerk laten vervallen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Daar zou ik dus ruzie over maken. Inslijpen is niet waterdicht. Meerwerk laten vervallen is lekker gemakkelijk. Het kan nog hersteld worden door het netjes in te werken. Neem ook alvast even contact op met je rechtsbijsstand hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

nel!s schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:15:
[...]

Vergeten te melden maar helaas de bouwer wil hier absoluut niets van weten, dat station zijn we ruimschoots gepasseerd.
Tsja dan heb je twee opties denk ik. Of wel de mallemolen in, of het accepteren en evt. zelf andere deuren plaatsen. Welk van de twee je kan/wil is een eigen afweging denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Als je achteraf een uitbouw laat maken, gaan er toch sowieso gevelstenen uit en kan dat lood toch gewoon geplaatst worden?

Alsof iedereen die ooit een uitbouw heeft gewild vooraf had bedacht een loodslab te laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
deejeebv schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:27:
[...]

Dat is wel een heel simpel sommetje. Je hypotheek loopt 30 jaar, denk niet dat de warmtepomp zo lang mee gaat. Alleen met rente rekenen slaat helemaal nergens op, de warmtepomp behoud zeker niet 30 jaar zijn waarde.
Als ik met een termijn van 15 jaar reken en 1% rente kom ik op een maandbedrag van €150.
Technische levensduur is minimaal 15-20 jaar en met fatsoenlijk onderhoud is een warmtepomp van 30 jaar ook best mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:37
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 16-10-2021 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Deleon78 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:30:
[...]

Ik weet nog niet eens waar ik volgend jaar woon, laat staan over 20 jaar. Voor een business case moet je het niet doen.
Als je daar zo over nadenkt dan doe je ook niet aan onderhoud?

Ik zou een dergelijke keuze ook maken op basis van hoe toekomstbestendig en aantrekkelijk een huis is voor de toekomst. Ik denk dat een huis met warmtepomp en bijbehorende installaties aantrekkelijker is en een hogere verkoopprijs zal krijgen als dezelfde woning met ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Eens, maar wij hadden berekend dat we goedkoper uit zouden zijn als we de gasketel lieten zitten voor een jaar of drie en dan pas over zouden stappen. Dat was een goede beslissing gezien de ervaringen met de installateur en de prijsverschillen tussen 'met de bouw mee' en 'achteraf doen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Greebs schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:10:
[...]

Tsja dan heb je twee opties denk ik. Of wel de mallemolen in, of het accepteren en evt. zelf andere deuren plaatsen. Welk van de twee je kan/wil is een eigen afweging denk ik.
Het is misschien ook een afweging of de kwaliteit van hardhouten buitendeuren echt zoveel beter is dan die ECOgarant of vergelijkbare Tricoya deuren. Heeft iemand daar misschien een onderbouwde mening over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:37
.

[ Voor 101% gewijzigd door Deleon78 op 16-10-2021 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:15
Ik blijf me wel verbazen over de enorme prijzen die hier voor een warmtepomp geroepen worden.
Bij mij stond het niet als optie op de lijst, ik heb mijn lucht/water WP door een derde partij laten installeren.

Het rekensommetje was :
Minderprijs geen CV-ketel€ 2800,-
Minderprijs geen gasaansluiting€ 700,-
Aanschaf & plaatsen WP€ 8000,-
Netto prijs Warmtepomp€ 4500,-

Dak nog vol laten leggen met panelen (20 ipv 8, had ik zowiezo gedaan) en mijn energierekening ging voor het eerste jaar vanaf +/- € 100,- per maand (ook geen gas, maar stadsverwarming) met € 125 omlaag. 8)
Dat zal ik in het tweede jaar helaas niet kunnen herhalen maar ik verwacht zeker geld terug te krijgen van mijn energieleverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Kijk, dat zijn nette bedragen. Hier vroegen ze 25k voor een lucht/water versie en 35k voor een grondgebonden versie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Blihi schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:37:
Kijk, dat zijn nette bedragen. Hier vroegen ze 25k voor een lucht/water versie en 35k voor een grondgebonden versie 8)7
Ik kreeg vergelijkbare offertes hier in de regio. Daarom zitten we voorlopig nog op het warmtenet. Kon niet uit. Als Vattenfall eind dit jaar de prijzen gelijk gaat trekken met gas, en daar lijkt het wel op, dan wordt het wel weer interessanter.

"Vattenfall, die warmtenetten beheert in Nijmegen (8000 woningen en bedrijven) en Arnhem-Duiven-Westervoort (25.000 woningen en bedrijven), zegt zijn ‘uiterste best’ te doen de tarieven zo laag mogelijk te houden. ,,Maar wij zijn afhankelijk van de inkoopcontracten van warmte. Die tarieven zijn ook gekoppeld aan de gasprijs.’"

Toevallig eerder deze week 2 bedrijven benaderd voor meer info over de Remeha Elga Ace. Een L/W warmtepomp die in hybride opstelling met het warmtenet kan functioneren. Die zou ongeveer op 3k komen qua aanschaf. Ben benieuwd wat voor besparing daarmee te halen zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:16
@Farmerwood vraag me af of het de moeite waard is. Grootste deel van de kosten van de stadsverwarming bestaan uit vaste kosten, die blijf je houden. Bovendien moet je die warmtepomp nog ergens kwijt kunnen. In ons project een offerte van >20k voorbij zien komen voor een l/w warmtepomp. En dan kwamen er nog installatiekosten bij. Dat verdien je nooit terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-07 17:45
Ascension schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:25:
@Farmerwood vraag me af of het de moeite waard is. Grootste deel van de kosten van de stadsverwarming bestaan uit vaste kosten, die blijf je houden. Bovendien moet je die warmtepomp nog ergens kwijt kunnen. In ons project een offerte van >20k voorbij zien komen voor een l/w warmtepomp. En dan kwamen er nog installatiekosten bij. Dat verdien je nooit terug.
Wel als je (genoeg) zonnepanelen plaatst toch? Of werkt dat niet zo :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Na 2023 niet echt. Die zonnepanelen wekken vooral stroom op in de zomer. De WP loopt vooral in de winter.

Als je niet meer mag salderen verandert de terugverdientijd behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:25:
DIe Elga Ace is een vrij kleine kast voor binnen plus een buitenunit, dus daarom leek het nog wel een optie.

We hopen hier een jaar of 10-15 te wonen, dus qua afschrijving hoef ik niet eens heel veel te besparen per jaar om het terug te kunnen verdienen. Er schijnt ook nog +/- 1500 euro subsidie mogelijk te zijn, maar onduidelijk of ik daarvoor als gebruiker van het warmtenet voor in aanmerking kom.

Zoals gezegd, heb ik nu vooral info opgevraagd of het interessant kan zijn.

Voorbeeldopstelling icm een CV-ketel.
Afbeeldingslocatie: https://www.bouwenaanvlaanderen.be/wp-content/uploads/2021/05/Remeha-Elga-Ace-AMBIANCE-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
Blihi schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:06:
Na 2023 niet echt. Die zonnepanelen wekken vooral stroom op in de zomer. De WP loopt vooral in de winter.

Scheelt als de WP ook koelt. Hoop zelf dat de markt van accu's (zoals Tesla Wall) wat volwassener wordt.

Los van zomer/winter wordt het meeste opgewekt als wij niet thuis zijn en het meeste verbruikt als de zon onder is.
Met zo'n accu is dat redelijk te ondervangen.
Afbeeldingslocatie: https://www.lgessbattery.com/common/images/front/normal/en/update_images_folder/about_why01.gif

[ Voor 26% gewijzigd door Source90 op 16-10-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

Voor zover ik weet is die afbouw nog steeds niet definitief. Daar moet een nieuw kabinet over beslissen. En dan nog is de afbouw in een periode van bijna 10 jaar.
Dus we kunnen nog wel even salderen met wat je nu op het dak legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Source90 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:25:
[...]

Scheelt als de WP ook koelt. Hoop zelf dat de markt van accu's (zoals Tesla Wall) wat volwassener wordt.

Los van zomer/winter wordt het meeste opgewekt als wij niet thuis zijn en het meeste verbruikt als de zon onder is.
[Afbeelding]
Bij nieuwbouw heb je minimaal 3 maanden geen verwarming nodig, 6 maanden kan je met accu’s redden maar de 3 zwaarste wintermaanden kan je onmogelijk genoeg opwekken om met batterijen te kunnen verwarmen.

In vergelijking heeft ons vergelijkbaar geïsoleerde woning uit 2016 ongeveer 150 kuub per maand nodig in de winter. Dat komt neer op ongeveer +/- 900 kWh aan energie en met een COP van 3 is dat 300 kWh aan stroom. Met mijn huidige 14 panelen ben ik al blij met 10% daarvan in de winter.

Disclaimer: Uiteraard een zeer simpele berekening maar gezien het enorme verschil ga je dat in de details echt niet rechttrekken. Verwarmen op zonnepanelen gaat het in de winter simpelweg niet worden. In het beste geval kan je energie aansluiting verlagen naar 10A oftewel een 10 Ampere woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Deveon schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:52:
[...]

Bij nieuwbouw heb je minimaal 3 maanden geen verwarming nodig, 6 maanden kan je met accu’s redden maar de 3 zwaarste wintermaanden kan je onmogelijk genoeg opwekken om met batterijen te kunnen verwarmen.

In vergelijking heeft ons vergelijkbaar geïsoleerde woning uit 2016 ongeveer 150 kuub per maand nodig in de winter. Dat komt neer op ongeveer +/- 900 kWh aan energie en met een COP van 3 is dat 300 kWh aan stroom. Met mijn huidige 14 panelen ben ik al blij met 10% daarvan in de winter.

Disclaimer: Uiteraard een zeer simpele berekening maar gezien het enorme verschil ga je dat in de details echt niet rechttrekken. Verwarmen op zonnepanelen gaat het in de winter simpelweg niet worden. In het beste geval kan je energie aansluiting verlagen naar 10A oftewel een 10 Ampere woning.
Mijn post ging dan ook met name over middag/avond. Zowel mijn partner als ik zijn gemiddeld 3 tot 4 dagen per week van huis, exact op de tijden dat de zonnepanelen overuren draaien (in de zomer). Als wij thuis komen is de opbrengst vrij laag, zon is tenslotte redelijk onder.
Dát is wellicht mooi te ondervangen met een batterij, zoals de grafiek aangeeft. Ik begrijp uiteraard dat niet de gehele winter overbrugd kan worden met een 10KWh accupack 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

De wet saldering is nog niet aangenomen vanweg demissionaire status, 2023 komt al snel en je weet niet wat een nieuw kabinet bedenkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:22
[...]

Onze woning is februari van dit jaar opgeleverd. Wij wonen sinds eind maart. Thermostaat staat op 20 graden. Sinds wij wonen is het altijd warmer dan 20 graden geweest (tussen de 21 en 24 graden). Warmtepomp verzorgt tot nu toe alleen warm water voor de douche.

Zal mij benieuwen wanneer de warmtepomp aanslaat omdat het onder de 20 graden wordt in de woning.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Source90 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:25:
[...]

[Afbeelding]
Of een auto zoals deze :) : https://www.gewoonvoorhem.nl/v2l-in-de-kia-ev6/

Persoonlijk gaat het mij niet alleen om het financiële aspect maar ook een stukje milieu bewust bezig zijn en het gevoel hebben dat je minder afhankelijk bent van derde. En als de prijzen van elektra en gas toe blijven nemen veranderen de rendement berekeningen ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Source90 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:01:
[...]
Mijn post ging dan ook met name over middag/avond. Zowel mijn partner als ik zijn gemiddeld 3 tot 4 dagen per week van huis, exact op de tijden dat de zonnepanelen overuren draaien (in de zomer). Als wij thuis komen is de opbrengst vrij laag, zon is tenslotte redelijk onder.
Dát is wellicht mooi te ondervangen met een batterij, zoals de grafiek aangeeft. Ik begrijp uiteraard dat niet de gehele winter overbrugd kan worden met een 10KWh accupack 8)7
Drie kwart van ons gas wordt verbruikt in die drie maanden. De rest van het jaar is er amper vraag zoals @Bravertal ook noemt.

Daarnaast heeft het geen zin om elektriciteit te bufferen in een accu en daarna om te zetten in warmte. Het is beter (minder verlies) om het gelijk te doen aangezien met een warmtepomp en vloerverwarming het opwarmen redelijk traag gaat waardoor je liever het hele jaar op dezelfde temperatuur stookt ongeacht of je thuis bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Deveon schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:16:
[...]

Drie kwart van ons gas wordt verbruikt in die drie maanden. De rest van het jaar is er amper vraag zoals @Bravertal ook noemt.

Daarnaast heeft het geen zin om elektriciteit te bufferen in een accu en daarna om te zetten in warmte. Het is beter (minder verlies) om het gelijk te doen aangezien met een warmtepomp en vloerverwarming het opwarmen redelijk traag gaat waardoor je liever het hele jaar op dezelfde temperatuur stookt ongeacht of je thuis bent.
Wie heeft het hier over enkel een warmtepomp? In de avond gaat de inductie aan, de 3,7kW oven (of zoals bij ons 2x een oven), vaatwasser, tv, PC, IR-sauna, etc. Precies op de momenten dat de zonnepanelen amper iets opbrengen.
Daarvoor wil ik in de toekomst een home-accu hebben, zodra de techniek wat beter wordt.
Warmtepomp maak ik mij niet zo druk om, als die de hele dag op temperatuur blijft zal het verbruik ook minimaal zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 16-10-2021 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Source90 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:23:
[...]

Wie heeft het hier over enkel een warmtepomp? In de avond gaat de inductie aan, de 3,7kW oven (of zoals bij ons 2x een oven), vaatwasser, tv, PC, IR-sauna, etc. Precies op de momenten dat de zonnepanelen amper iets opbrengen.
Daarvoor wil ik in de toekomst een home-accu hebben, zodra de techniek wat beter wordt.
Warmtepomp maak ik mij niet zo druk om, als die de hele dag op temperatuur blijft zal het verbruik ook minimaal zijn.
Warmtepomp is de grootste energieverbruiker. De meeste wit of bruingoed vraagt hooguit 10 minuten zulke pieken. Deze pieken ga je overigens niet met zonnepanelen opvangen en zal je al snel stroom van het net gaan halen.

Een accu is wat dat betreft een prima oplossing maar die van Tesla is erg groot en zou zelf het pas overwegen in een ironbased batterij. Die zijn veiliger, groter, zwaarder en gaat langer mee ten opzichte wat er nu bijvoorbeeld in EVs gebruikt wordt. Persoonlijk zou ik dan echter wel mijn accu via DC-DC willen laden en niet met AC ertussen. De accu dient dan een uitbreiding te zijn op je PV omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:22
Op goeie dagen houd ik meer dan 40 kWh per dag over. Hoe groot moet een accu zijn?

Ik denk dat stroomprijzen in de toekomst variabel gaan worden, per uur kunnen de prijzen veranderen en op sommige momenten gewoon gratis, simpelweg omdat er dan teveel is.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-07 17:45
Bravertal schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:31:
Op goeie dagen houd ik meer dan 40 kWh per dag over. Hoe groot moet een accu zijn?

Ik denk dat stroomprijzen in de toekomst variabel gaan worden, per uur kunnen de prijzen veranderen en op sommige momenten gewoon gratis, simpelweg omdat er dan teveel is.
Daarom ben ik mijn huis met domotica aan het voorbereiden, zodat de wasmachine/vaatwasser/etc aangaat als het gratis is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:53

EiT

[...]
Kwam dit op LinkedIn tegen, dacht gelijk wie verzint dit.
Waarschijnlijk alleen te realiseren door een accupakket continue op te laden via die 10A. Want met koken en auto opladen ga je daar al overheen.
Als WP waarschijnlijk een EcoGEO Solar, dat is een WP met accupakket.

Dan bespaar je ongeveer 150 euro per jaar. Als je na 5-7 jaar de accu’s moet vervangen ben je veel meer kwijt dan je bespaard en ik vraag mij af in hoeverre het beter is voor het milieu.
Ook zal de aanschaf van de accu’s bij bouw met de huidige prijzen en tarieven niet een geweldige keuze zijn.

Ik zal in zo’n stress huis niet willen wonen, gaat waarschijnlijk net zo aflopen als andere proef project wijken ;)

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kepler schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:12:
[...]

Daarom ben ik mijn huis met domotica aan het voorbereiden, zodat de wasmachine/vaatwasser/etc aangaat als het gratis is :P
Hier idem, maar merkte toch ook al wel snel dat je voor sommige zaken toch de (beperkingen van de) dagelijkse planning de overhand heeft bij sommige zaken waardoor de besparing tegen valt.

De wasmachine kan prima overdag aan, maar de was moet niet pas uren na aflopen van het programm eruit gehaald worden, want dan kun je soms gewoon nog een keer gaan wassen. Dus er zit wel een duidelijk tijdframe in de periode waarin hij aan kan. E.e.a afhankelijk van onze aanwezigheid thuis.

De wasdroger gebruiken we eigenlijk zo min mogelijk. Alles staat op zolder met raam en dakraam op zuid. Alles droogt daar best snel en goed. Dus de droger doet vooral rondjes voor de handdoeken.
In tegenstelling tot de wasmachine heeft de droger geen support for remote control, dus die is ook lastiger op afstand te starten en stoppen. Heb er een Shelly Plug S tussen gezet, maar die is in de praktijk alleen leuk om stroommeting te doen en aan de hand daarvan een pushmelding te sturen als hij klaar is.

De vaatwasser wordt bij ons in het 'normale' schema overdag gevult (na afloop van maaltijden) en draait dan in de nacht zijn ronde. In de zomermaanden als het lang licht is past het nog wel net als hij meteen na het eten aan gaat.
Overschakelen naar een schema waarbij de eerste afwas er pas na het avondeten in gaat betekent meestal dat er nauwelijks meer plek is voor de ontbijtspullen...
En gek genoeg lukt het in de ochtend prima om hem tussen alles door leeg te halen, maar net rond het avondeten is het spitsuur met 2 kleine kinderen en is elke minuut winst mooi meegenomen. Bovendien ruimt het erg irritant uit als er intussen iemand staat te koken.
De vaatwasser automatisch laten uitpakken overdag heb ik nog niet voor elkaar helaas. :+

Als je kijkt naar de oven(s) en inductieplaat, dan gaan we ook echt niet onze planning afstemmen op de zon, dus die staan aan als we ze nodig hebben (tussen 17:00-18:00 meestal)

Ik zie zelf zodra we aan een nieuwe auto toe zijn wel nut in een elektrische auto die tevens als accu kan fungeren voor de zonnepanelen. We rijden vooral in het weekend, dus hij kan bijna de hele week opladen en als accu dienen.
Momenteel alleen nog geen budget, dus voorlopig staat hier nog een (wel zuinige) diesel voor de deur die we gekocht hebben in de tijd dat we wekelijks honderden kilometers reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
EiT schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:35:
[...]
Dan bespaar je ongeveer 150 euro per jaar. Als je na 5-7 jaar de accu’s moet vervangen ben je veel meer kwijt dan je bespaard en ik vraag mij af in hoeverre het beter is voor het milieu.
In het slechtste geval breid je na 15 tot 20 jaar de capaciteit uit. Je moet natuurlijk wel accu cellen gebruiken die voor de toepassing geschikt zijn (lifepo4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-07 14:10

hyb

We zijn inmiddels bezig met de laatste meerwerkopties. Zoals meermaals besproken in dit topic hebben we ook gekozen om enkel de tegels van de badkamer en toilet BG te laten aanpassen naar iets wat we mooier vinden. Meubels en douche passen we na oplevering naar smaak aan.

Members only:

Had gezien mijn eerdere ervaringen een heftigere offerte verwacht >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06-07 12:32
hyb schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:15:
We zijn inmiddels bezig met de laatste meerwerkopties. Zoals meermaals besproken in dit topic hebben we ook gekozen om enkel de tegels van de badkamer en toilet BG te laten aanpassen naar iets wat we mooier vinden. Meubels en douche passen we na oplevering naar smaak aan.

***members only***

Had gezien mijn eerdere ervaringen een heftigere offerte verwacht >:)
Nou vind dit al een behoorlijke offerte. Wat een boeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:33
Algemene vraag, hoe maken jullie allemaal zo snel keuzes bij een nieuwbouwhuis.

Ik heb het koopcontract nog niet eens binnen en ik moet voor half november al beslist hebben wat ik met het eerste deel meerwerk wil, wel/geen aanbouw, wel/geen keuken, installatietekening keuken etc.

En 4 weken daarna de rest, wel/geen badkamer, installatietekening sanitair, elektra plan etc.

De keuzes voor wel/geen aanbouw kan ik wel snel maken, maar zo'n keuken is toch een heel ander verhaal. Ik moet gewoon heel snel weten wat voor soort keuken ik wil en dan een installatietekening regelen, maar dat lukt bij een keukenboer alleen maar als ik daar ook een keuken koop. Terwijl het huis pas in Q2 2023 opgeleverd gaat worden, ik wil niet binnen 4 weken tijd snel een keuken kiezen terwijl ik er pas over 2 jaar gebruik van ga maken 8)7

Idem voor een gedegen elektra plan binnen 8 weken. Ik begrijp wel dat ze het ea. willen plannen, maar de bouw begint volgend jaar pas een keer.

Hoe gaan jullie hiermee om?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Strider schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:00:

Ik heb het koopcontract nog niet eens binnen en ik moet voor half november al beslist hebben wat ik met het eerste deel meerwerk wil, wel/geen aanbouw, wel/geen keuken, installatietekening keuken etc.

En 4 weken daarna de rest, wel/geen badkamer, installatietekening sanitair, elektra plan etc.

De keuzes voor wel/geen aanbouw kan ik wel snel maken, maar zo'n keuken is toch een heel ander verhaal. Ik moet gewoon heel snel weten wat voor soort keuken ik wil en dan een installatietekening regelen, maar dat lukt bij een keukenboer alleen maar als ik daar ook een keuken koop. Terwijl het huis pas in Q2 2023 opgeleverd gaat worden, ik wil niet binnen 4 weken tijd snel een keuken kiezen terwijl ik er pas over 2 jaar gebruik van ga maken 8)7

Idem voor een gedegen elektra plan binnen 8 weken. Ik begrijp wel dat ze het ea. willen plannen, maar de bouw begint volgend jaar pas een keer.

Keukeninstallatietekening was achteraf ook wel iets wat ik zelf had kunnen maken. Het is letterlijk de muren op papier zetten, afstand van het begin van de muur tot aan de elektrapunten en waterpunten. Ovens, VW, Quooker op aparte groep en je kookplaat op een krachtgroep.

En anders kan een _goede_ keukenzaak er ook wel een maken voor 250-400 euro als je aangeeft er nog niet aan vast te willen zitten. Die je dan retour krijgt bij aanschaf van een keuken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:05:
[...]

Keukeninstallatietekening was achteraf ook wel iets wat ik zelf had kunnen maken. Het is letterlijk de muren op papier zetten, afstand van het begin van de muur tot aan de elektrapunten en waterpunten. Ovens, VW, Quooker op aparte groep en je kookplaat op een krachtgroep.

En anders kan een _goede_ keukenzaak er ook wel een maken voor 250-400 euro als je aangeeft er nog niet aan vast te willen zitten. Die je dan retour krijgt bij aanschaf van een keuken.
Of, zoals al redelijk vaak langsgekomen in dit topic, een technische keukentekening bij een onafhankelijke partij voor circa 175€.

Probeer ook te bedenken waar je welke meubels gaat zetten. En hiermee, waar je stroom nodig hebt.
Wij hebben ons bijvoorbeeld verkeken op de plafondpunten, waardoor er één en ander niet op de juiste plek zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Laatst online: 00:15

Ik heb mijn keuken uitgezocht (maar nog niet besteld) terwijl ik het huis nog in optie had. Gelukkig hoefde de aannemer de tekening nog niet zo vroeg te hebben maar toch.

Wat belangrijk is, is dat je de indeling van de keuken uit vogelt. Waar komt de kookplaat, waar de wasbak en vaatwasser, hoe wordt de workflow. Wil je wel of geen eiland etc. Als je die indeling weet kan er een tekening voor de aansluitingen gemaakt worden. Zaken als frontjes, blad, welke type koelkast of vaatwasser kan bij een goede keukenboer nog tot een paar maanden voor levering aangepast worden.

De keuken en badkamer zijn na grond en het huis de grootste kosten-posten (tuin laat ik even buiten beschouwing :) ). Het is ook prettig om vast een idee te hebben wat zoiets gaat kosten als je het volgens jouw wensen laat doen. Help goed bij de budgetering.
En zo ruim van te voren kopen kan ook een voordeel hebben: je krijgt de nieuwste apparatuur voor de huidige prijzen :*) (want wat je nu uitzoekt is dan niet meer leverbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 17:41

Nou wij zitten in de 1ste fase van hetzelfde project en hadden gelukkig wel wat meer tijd, maar de grote uitbouwopties daar ben je al snel klaar mee. Keuken daar zou ik zo snel mogelijk proberen achter te komen welke opstelling je precies wilt. Als je die weet dan kun je zoals aangegeven een technische tekening al laten maken op basis van je gewenste opstelling. Het keukentopic doorlezen geeft je ook behoorlijk wat informatie (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1704607/0) en voorbeelden.

Als je echt het bij de keukenzaak van je keuzen uiteindelijk wilt afnemen, dan is het heel veel afspraken heel snel te maken. Bij meeste zaken gaven ze aan dat er wel een week nodig was om een technische tekening te maken, maar bij doorvragen kom je er vrij snel achter dat als je eenmaal getekend hebt dat het ook wel in 1 of 2 dagen kan.

De elektra-opties hadden we vrij laat aangeleverd, maar uiteindelijk was het toch ook vrij goed te doen om binnen een paar dagen vast te stellen hoe we elke ruimte wilden gebruiken en welke electra-opties noodzakelijk/wenselijk waren. Maken ons overigens geen illusie dat we het perfect gedaan hebben, want toekomst voorspellen is nu eenmaal lastig, maar bij veel dingen valt nog wel laten een mouw aan aan te passen en anders hoop ik dat we er wel mee leren leven 8)7 8)7

Wij zouden denk ik ook behoorlijk gestressed zijn met zo'n korte aanloopperiode, maar het is te doen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

Logisch nadenken, prioriteiten stellen bij de beschikbare opties en dan kijken naar de portemonnee.

8 weken voor een elektra plan lijkt kort, maar is echt goed te doen. Even een avondje zitten en de ruimtes doorlopen, wat wil je waar en vooral: wat wil je uitgeven.

Keuken: Hebben wij vorig jaar december gekocht en zijn vandaag toevallig nog even terug geweest om wat laatste zaken toch aan te passen. Betalen ongetwijfeld teveel maar hebben nog nooit gehoord ‘kan niet’ of ‘doen we niet’. Als je niet voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten is alles mogelijk. Kijk vooral naar een zaak die goed voelt.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb

hyb

Al het voorgaande inderdaad. Wat betreft keuken, belangrijkste is:
- Wel of geen eiland
- Waar denk je de wasbak en de vaatwasser te plaatsen.

Elektra kan vaak eenvoudig nog verlegd worden, echter is afvoer al wat lastiger. Zeker bij een eiland moet je zorgen dat er voldoende aansluitingen zitten (of je moet een kruipruimte hebben).

Wij hebben uiteindelijk alleen de plaatsing van de (extra) water en afvoer aansluitingen doorgegeven. Elektra gaan we waar nodig en mogelijk achteraf doen.

Edit: als je écht nog geen voorkeur voor een keukenindeling hebt zou je ook kunnen zorgen dat je leidingen zo liggen dat je er nog alle kanten mee op kan. Stel: er zit een schiereiland in. Verplaats de leidingen dan zo dat je er altijd nog een eiland van kunt maken (verleggen van leidingen onder een eiland moet toch wel kunnen). Wil je misschien een kastenwand met apparatuur, zorg dan dat er voldoende (loze?) leidingen lopen naar betreffende muur. Ik heb de indruk dat er in betreffende ruimtes vaak maar 2 of max 3 opstellingen logisch zijn, dus dan is dit wel in een paar avondjes uit te zoeken.

[ Voor 37% gewijzigd door hyb op 16-10-2021 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-06 22:51
Ik ben een planning aan het maken voor de werkzaamheden na opleveren. De ervaring leert van andere dat je de geplande tijd x2 moet doen en dan zit ik volgens mij wel een beetje goed.

Iemand nog tips of een eigen planning die je misschien wilt delen?

Zie hier mijn planning:
https://docs.google.com/s...wqQK_kvf76yCIgYyl/pubhtml

6 weken is uiteraard vrij kort, dus verwacht dat het misschien wel het dubbele wordt.
Na de oplevering kan ik waarschijnlijk wel 4 weken vrij zijn, daarnaast elke middag vanaf 14:00 wel tijd.
badkamer/wc is vanuit de bouw klaar.. schilderwerk/stucadoor/behang is uitbesteed. Trapkast kan ik laten doen door een timmerman.

Dus zelf sleuven, kabels trekken, vloer leggen en waarschijnlijk vooral heel veel kleine dingen die ik nu nog over het hoofd zie.

[ Voor 35% gewijzigd door user_tweakers op 17-10-2021 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:16
@user_tweakers ik zie 1 week voor stucen, dat lijkt me wel erg kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Stucadoor die bij ons komt doet ongeveer 70m2 per dag, dan kun je uitrekenen of een week genoeg is. Hou ook rekening met droogtijd hoewel dat niet heel lang zal zijn als het alleen pleisterwerk is. En ik zou altijd overal stucloper neerleggen, die stucadoors zijn de grootste varkens die je in je huis krijgt.

[ Voor 22% gewijzigd door Scuderia110 op 17-10-2021 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Misschien iets off topic, maar ik wil alvast netwerkkabels gaan kopen, maar in tegenstelling tot velen hier niet echt thuis daarin. Er zijn vele topics over, maar misschien hebben meerdere mensen in dit topic er iets aan. We krijgen een glasvezelverbinding, vandaar door het huis dacht ik aan deze kabel omdat deze veel voorkomt in de diverse topics: BELDEN 7965E Grijs UTP PVC Cat6 U/UTP CPR ECA 305 meter doos

Nut/noodzaak voor 6a is er niet wat ik ervan begrijp. Kabels trekken heb ik al voorbij zien komen in dit topic, dus voordat ik dat ga vragen ga ik eerst even op zoek.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:49
Scuderia110 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:15:
Misschien iets off topic, maar ik wil alvast netwerkkabels gaan kopen, maar in tegenstelling tot velen hier niet echt thuis daarin. Er zijn vele topics over, maar misschien hebben meerdere mensen in dit topic er iets aan. We krijgen een glasvezelverbinding, vandaar door het huis dacht ik aan deze kabel omdat deze veel voorkomt in de diverse topics: BELDEN 7965E Grijs UTP PVC Cat6 U/UTP CPR ECA 305 meter doos

Nut/noodzaak voor 6a is er niet wat ik ervan begrijp. Kabels trekken heb ik al voorbij zien komen in dit topic, dus voordat ik dat ga vragen ga ik eerst even op zoek.
Bestel dan wel direct 2 rollen/dozen, en ze van te voren even merken (op de ene even met stift een streep zetten, en ook op de doos/rol).
Ervanuit gaande dat je elke aansluiting dubbel bedraad gaat uitvoeren is 2 rollen/dozen makkelijker, dan kan je ze gelijktijdig trekken zonder eerst van alles uit te meten en/of er dan achter komen dat het OF veel te lang/ruim is, of dat het eigenlijk net te kort is.
Het voordeel van het merken is natuurlijk dat je dan direct weet welke kabel je gebruikt voor welke aansluiting ;)

Wat ik meestal doe, kabels merken (zoals bovenstaande), kabels trekken met ruime overlengte (ongeveer 40cm uit de muur laten hangen, en in de meterkast vanaf plafond tot vloer aan overlengte houden).
Dan direct na het trekken de kabel natuurlijk ook even weer merken met een streepje en dan de 2 kabels even bundelen met een stukje schilders-tape en opschrijven welke doos het is.

Edit: i.p.v. merken kan je ook overwegen om nog een zelfde hoeveelheid kabel te kopen met een andere kleur mantel, b.v. deze kabel doet het ook goed in het netwerken topic, en die heb je evt. ook nog in andere kleuren. Blauw of Zwart

[ Voor 15% gewijzigd door Annuk op 17-10-2021 18:55 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Eventjes een vraagje, tijdje terug was er eventjes een discussie over PV panelen en de bijbehordende extra kosten die daar voor worden gevraagd door de aannemer. Ik vroeg mij af of dit een beetje een schappelijk prijs is of dat ik wellicht er beter aan kan doen om het achteraf bij te laten installeren. We krijgen sowieso 8 PV panelen (100x160, in serie geschakeld) en 1 extra paneel kost 550 euro. Sowieso vraag ik mij af of je niet beter de PV panelen in parallel kunt laten schakelen. Ik heb gevraagd of dit kon en dit kon volgens hun niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Chip. schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:54:
Eventjes een vraagje, tijdje terug was er eventjes een discussie over PV panelen en de bijbehordende extra kosten die daar voor worden gevraagd door de aannemer. Ik vroeg mij af of dit een beetje een schappelijk prijs is of dat ik wellicht er beter aan kan doen om het achteraf bij te laten installeren. We krijgen sowieso 8 PV panelen (100x160, in serie geschakeld) en 1 extra paneel kost 550 euro. Sowieso vraag ik mij af of je niet beter de PV panelen in parallel kunt laten schakelen. Ik heb gevraagd of dit kon en dit kon volgens hun niet.
Denk dat je die vragen beter hier kunt stellen: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Nee, dit is bijna het dubbele van de marktprijs. PV panelen schakel je in serie, niet parallel. Het kan wel met microomvormers, maar dat is alleen zinnig als er schaduwplekken zijn die gedurende de dag veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Met die prijs per extra paneel zouden er voor mij maar 2 redenen kunnen zijn om ze meteen mee te nemen bij de aannemer:
1: panelen zijn indak waardoor achteraf bij plaatsen lastig(er) wordt.
2: Als er maar een paar extra panelen bij op kunnen. Je krijgt er al 8 tenslotte.

Informeer bij de aannemer naar het type panelen en welke omvormer die hij laat installeren. Hier waren de panelen nog best redelijk (JAsolar 325 wp), maar bij de omvormer van SAJ wilde geen enkel zonnepanelenbedrijf dat ik gesproken heb extra panelen op bij plaatsen. Troep was nog een te positieve bewoording zei iemand letterlijk tegen me.

Met die info dan idd in het bovengenoemde topic hulp vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 17-10-2021 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:54
@ChUcKiE ik ben vanmiddag even langs je nieuwe huis gereden en dat is even flink opgeschoten! Ziet er gaaf uit hoor :) benieuwd wanneer je de sleutel krijgt

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Ha, zijn er hier mensen die gekozen hebben voor magneetsloten? Hebben jullie dan een akoestische slagdichting in het kozijn (rubbers), of een ‘gewoon’ kozijn? Een leverancier liet me weten dat magneetsloten alleen mogelijk zijn met een rubber profiel in het kozijn, maar ik vind daar niks over terug (behalve iemand op een Belgisch forum die het aanraadt omdat de deur anders herrie maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:56

ChUcKiE

Dus........

laurens0619 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:17:
@ChUcKiE ik ben vanmiddag even langs je nieuwe huis gereden en dat is even flink opgeschoten! Ziet er gaaf uit hoor :) benieuwd wanneer je de sleutel krijgt
Haha grappig 😀 kom je uit de buurt? Verwachting ligt ergens begin februari….

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:54
ChUcKiE schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 23:02:
[...]

Haha grappig 😀 kom je uit de buurt? Verwachting ligt ergens begin februari….
Ik kom daar regelmatig wandelen in t weekend :)
Maar februari is wel rap, hopelijk zit alles mee

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Edit: irrelevante vraag

[ Voor 97% gewijzigd door assassin85 op 18-10-2021 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:01
EiT schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:35:
[...]
Dan bespaar je ongeveer 150 euro per jaar.
Waarschijnlijk bespaar je meer zodra de salderingsmogelijkheid vervalt, gezien je dan niet of minder hoeft af te nemen tijdens de pieken.

Ook gebruikt een wasmachine maar (relatief) kortstondig die hoge piek. Wanneer je accu 30A kan leveren en de aansluiting 10A dan kan je piekvermogen net zo hoog zijn als met 1 fase 40A aansluiting.

De vraag is meer hoe je gaat zorgen dat die stromen netjes verdeeld worden over de accu en aansluiting etc.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:08
Dan zou je dus wellicht in de toekomst wat meer slimmere regelingen er tussen moeten gaan plaatsen. Denk aan een regelaar met daar op aangesloten de PV installatie, het vaste net en de accu's. Afhankelijk van de vraag van het huis zal deze dus dan gaan beslissen of hij het vaste net bij moet schakelen of dat de huidige af vraag nog te behandelen is met opbrengst en lading in de accu. Zoiets zie je bijvoorbeeld dus al op voertuigen met brandstof cellen.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-06 11:19
Wij hebben vorige week een inmeetdag gehad, en onderstaande viel me op in de muur op de badkamer. Dit is echt nog de prefab wand. Weet iemand of dit kwaad kan? Of dat het vermelden bij de bouwbegeleider nutteloos zal zijn.

Ze hebben, zo te zien, al geprobeerd met een wit goedje eroverheen het te "verhelpen".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0InVQ42ZMbHAFoE_f6YhvMi7t0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HD2ORwuj3UJsD3MeAED9iSaY.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Volgens mij is hier al een paar keer langsgekomen dat de lijm die ze gebruiken sterker is dan het originele materiaal.
Of dat in dit geval zo is durf ik niet te zeggen. Volgens mij was het @Toppe ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:58:
Volgens mij is hier al een paar keer langsgekomen dat de lijm die ze gebruiken sterker is dan het originele materiaal.
Of dat in dit geval zo is durf ik niet te zeggen. Volgens mij was het @Toppe ?
Moeilijk te beoordelen op een foto, ik weet niet of het scheuren zijn die ze dicht hebben gesmeerd of dat ze het echt gevuld hebben.

Maar in de regel is het reparatie materiaal sterker dan het oorspronkelijke materiaal inderdaad.

Dat witte kan een chemische reactie zijn of gewoon kalm in het water. Ik vermoed dat ze dit gerepareerd hebben op de bouw en dan is kalk zeer waarschijnlijk de oorzaak.

Die donker grijze vierkant in de scheur kan ook een hijspunt zijn geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 18-10-2021 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tijdens de oplevering viel de man van eigenhuis op dat er nog flink wat cementsluier op 1 plek zat op de gevel. Dat werd meteen "opgelost" door de uitvoerder door een mannetje een lader op te sturen met een staalborstel .

Nu 3 weken verder is er nog steeds een vlek zichtbaar :X . Volgens mij is een staalborstel niet de juiste manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWnV-78_I0zD4pxSf1UAXGtXps8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pRpciXMlKS9v9K7uJE7ch0A7.jpg?f=fotoalbum_large

Trekt dit nog bij? Of is het toch de cementsluier nog? En kan dat verwijderd worden met een chemisch goedje o.i.d.?

Ik heb het nogmaals aangegeven bij de uitvoerder en dat ik niet wil dat ze nog een keer met een staalborstel bezig gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-07 07:36
Farmerwood schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:50:
[...]

Hier idem, maar merkte toch ook al wel snel dat je voor sommige zaken toch de (beperkingen van de) dagelijkse planning de overhand heeft bij sommige zaken waardoor de besparing tegen valt.

De wasmachine kan prima overdag aan, maar de was moet niet pas uren na aflopen van het programm eruit gehaald worden, want dan kun je soms gewoon nog een keer gaan wassen. Dus er zit wel een duidelijk tijdframe in de periode waarin hij aan kan. E.e.a afhankelijk van onze aanwezigheid thuis.

De wasdroger gebruiken we eigenlijk zo min mogelijk. Alles staat op zolder met raam en dakraam op zuid. Alles droogt daar best snel en goed. Dus de droger doet vooral rondjes voor de handdoeken.
In tegenstelling tot de wasmachine heeft de droger geen support for remote control, dus die is ook lastiger op afstand te starten en stoppen. Heb er een Shelly Plug S tussen gezet, maar die is in de praktijk alleen leuk om stroommeting te doen en aan de hand daarvan een pushmelding te sturen als hij klaar is.

De vaatwasser wordt bij ons in het 'normale' schema overdag gevult (na afloop van maaltijden) en draait dan in de nacht zijn ronde. In de zomermaanden als het lang licht is past het nog wel net als hij meteen na het eten aan gaat.
Overschakelen naar een schema waarbij de eerste afwas er pas na het avondeten in gaat betekent meestal dat er nauwelijks meer plek is voor de ontbijtspullen...
En gek genoeg lukt het in de ochtend prima om hem tussen alles door leeg te halen, maar net rond het avondeten is het spitsuur met 2 kleine kinderen en is elke minuut winst mooi meegenomen. Bovendien ruimt het erg irritant uit als er intussen iemand staat te koken.
De vaatwasser automatisch laten uitpakken overdag heb ik nog niet voor elkaar helaas. :+

Als je kijkt naar de oven(s) en inductieplaat, dan gaan we ook echt niet onze planning afstemmen op de zon, dus die staan aan als we ze nodig hebben (tussen 17:00-18:00 meestal)

Ik zie zelf zodra we aan een nieuwe auto toe zijn wel nut in een elektrische auto die tevens als accu kan fungeren voor de zonnepanelen. We rijden vooral in het weekend, dus hij kan bijna de hele week opladen en als accu dienen.
Momenteel alleen nog geen budget, dus voorlopig staat hier nog een (wel zuinige) diesel voor de deur die we gekocht hebben in de tijd dat we wekelijks honderden kilometers reden.
Wellicht wat offtopic, maar de Shelly Plug S variant is toch juist niet geschikt voor wasmachines, omdat deze maar tot 2500 watt gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Laatst online: 25-06 12:34
Anoniem: 36835 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:30:
Tijdens de oplevering viel de man van eigenhuis op dat er nog flink wat cementsluier op 1 plek zat op de gevel. Dat werd meteen "opgelost" door de uitvoerder door een mannetje een lader op te sturen met een staalborstel .

Nu 3 weken verder is er nog steeds een vlek zichtbaar :X . Volgens mij is een staalborstel niet de juiste manier.

[Afbeelding]

Trekt dit nog bij? Of is het toch de cementsluier nog? En kan dat verwijderd worden met een chemisch goedje o.i.d.?

Ik heb het nogmaals aangegeven bij de uitvoerder en dat ik niet wil dat ze nog een keer met een staalborstel bezig gaan.
Ik denk dat wat je nu ziet het resultaat is van die staalborstel, de kleur van de steen binnenin. Dus in 1e instantie hadden ze er al niet met een staalborstel overheen moeten gaan, of in ieder geval iets subtieler.

Ik gok echter dat dit met de tijd en weersinvloeden uiteindelijk wel goed gaat komen.... Al zal dat wel een tijd gaan duren ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Dakillerbean Ik dacht dat die bakstenen altijd gewoon door-en-door dezelfde kleur hadden. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Laatst online: 03-07 22:26

[Afbeelding]

Mijn favoriete website over bouw heeft ook een pagina over uitbloeiing, een van de termen die voor de witte waas wordt gebruikt.

https://www.joostdevree.n...etrouwbaarbaksteen_nl.pdf

Daar wordt nergens melding gemaakt van het gebruik van een staalborstel om witte waas te verwijderen. Wanneer je op andere sites kijkt, van gevelreinigers bijvoorbeeld, maakt ook niemand melding van het gebruik van een staalborstel voor het verwijderen van de witte waas.

Wanneer ik in jouw schoenen stond, zou ik contact opnemen met vereniging eigenhuis om te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Zij hebben namelijk bouwkundigen in dienst waar je vragen aan kunt stellen. En ze hebben juristen in dienst die je op de goede weg kunnen helpen.

Mijn amateuroog zegt namelijk dat het nog erg lang kan duren voor het kleurverschil weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prodat
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17-06 00:02
Ons huis zal worden opgeleverd zonder PV panelen, maar hierbij wel de optie om PV panelen te laten installeren als meerwerk.
Bij ons kunnen er maximaal 10 op;

Offerte opgevraagd uiteraard, en stijl achterover geslagen ( what's new :+ )
Aannemer kon geen informatie verstrekken m.b.t. type panelen, omvormer etc.

Members only: title

Ter vergelijking;
Mijn ouders hebben vorig jaar (2020) 16 panelen inclusief complete installatie voor 4950 incl. BTW laten installeren op hun bestaande bouw.

Ik heb ze vriendelijk bedankt voor de offerte 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Prodat schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:00:
[...]
Ons huis zal worden opgeleverd zonder PV panelen, maar hierbij wel de optie om PV panelen te laten installeren als meerwerk.
Bij ons kunnen er maximaal 10 op;

Offerte opgevraagd uiteraard, en stijl achterover geslagen ( what's new :+ )
Aannemer kon geen informatie verstrekken m.b.t. type panelen, omvormer etc.

***members only***

Ter vergelijking;
Mijn ouders hebben vorig jaar (2020) 16 panelen inclusief complete installatie voor 4950 incl. BTW laten installeren op hun bestaande bouw.

Ik heb ze vriendelijk bedankt voor de offerte 8)7
Bij ons waren panelen geen optie omdat de aannemer van mening was dat de ontwikkelingen op de PV markt zo snel gaan dat bij de oplevering van het huis waarschijnlijk veel betere of goedkopere panelen leverbaar waren dan hij bij het tekenen kon offreren.

Wij hebben als optie wel de voorbereiding door de aannemer laten doen: extra groep in de meterkast, loze leiding van het dak naar de meterkast en een dakdoorvoer samen voor €550. Dat vond ik best een schappelijke prijs (nb, ons huis is 4 verdiepingen hoog, dus die loze leiding moet best een eind naar de meterkast).
Kan ik na oplevering rustig een veel betere offerte uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:08
Ja even snel gekeken bij ons ook was het belachelijk duur. 2750 voor 3 en dan elke extra paneel 550 euro. totaal dus 6600 voor 10 panelen en dan niet eens weten wat voor panelen het zijn. Kon alleen al bij Vattenfal al 15 panelen voor die prijs krijgen. Voorbereiding weet ik nog niet wat dat kost, enigste optie lijst die we missen is het meerwerk voor de electra op dit moment.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:56

ChUcKiE

Dus........

Tsja, wij hebben gekozen om 21 panelen, inclusief omvormer, optimizers en in-dak systeem uiteraard wel via de aannemer te laten plaatsen.
Kosten: 11.000

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

[Afbeelding]

De enige manier om dit weg te krijgen is om dat mannetje je hele gevel te laten staalborstelen :+ Het lijkt op het effect wat je hebt als je met een sleutel over een baksteen krast, dan krijg je ook een lichte streep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauryn
  • Laatst online: 05-11-2023
Wij hebben ook extra pv laten plaatsen via de bouwer. Hij wilde geen loze leidingen naar zolder leggen. Wilde ook geen rekening houden met de plek van de dakramen. Dus dan maar via de bouwer. Koste bij ons 572,- per stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MadDonkey schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:57:
[...]

Mijn favoriete website over bouw heeft ook een pagina over uitbloeiing, een van de termen die voor de witte waas wordt gebruikt.

https://www.joostdevree.n...etrouwbaarbaksteen_nl.pdf

Daar wordt nergens melding gemaakt van het gebruik van een staalborstel om witte waas te verwijderen. Wanneer je op andere sites kijkt, van gevelreinigers bijvoorbeeld, maakt ook niemand melding van het gebruik van een staalborstel voor het verwijderen van de witte waas.

Wanneer ik in jouw schoenen stond, zou ik contact opnemen met vereniging eigenhuis om te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Zij hebben namelijk bouwkundigen in dienst waar je vragen aan kunt stellen. En ze hebben juristen in dienst die je op de goede weg kunnen helpen.

Mijn amateuroog zegt namelijk dat het nog erg lang kan duren voor het kleurverschil weg is.
Die bouwkundige van eigenhuis stond er bij. Het ging als volgt:

Bouwkundige: Maak die vlek nog even schoon.
Uitvoerder: is goed, doe ik meteen.
Bouwkundige: hoe ga je dat doen?
Uitvoerder: staalborstel.
Bouwkundige: ok.

|:(

Overal lees ik ook dat je niet met een staalborstel over je gevelstenen moet gaan.

Doordat hij het meteen ging "oplossen" staat het niet op het proces-verbaal. Wel op het keuringsrapport van Eigenhuis.

Maar goed, wat kun je er nog aan doen. Uitbreken en opnieuw metselen? Lijkt me rigoureus en zal ook verschil opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Stenen kunnen achteraf ook gekleurd worden, gebeurt in restauratie ook, misschien dat het daarmee netter te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb

hyb

@Anoniem: 36835 uit interesse, heb je wellicht ook een foto van hoe het mét cementsluier was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonsz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-07 20:07
Naast 5 panelen die standaard op de woning worden gelegd nog 19 panelen extra bijbesteld (330WP), onderdeel van een NOM (nul op de meter pakket) voor € 6380.
De aannemer is gaan rekenen hoeveel panelen er nodig waren om NOM te bereiken en toen bleek ineens dat het bijna de helft goedkoper kon. De optie stond eerst voor €11.995 in de prijslijst :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hyb schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:38:
@Anoniem: 36835 uit interesse, heb je wellicht ook een foto van hoe het mét cementsluier was?
Nee, ging allemaal heel vlug tijdens oplevering. Pas dagen erna zag ik dat die vlek erger was geworden door de staalborstel.

Edit: toch wel op een filmpje gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvwgMO6NHQEOj3Dmpxbs8EXXYlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSdDNr6BmKzUj4o6EqFv3IPA.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet was het een stuk minder erg. Prutsers :(

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 19-10-2021 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-07 19:25
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:41:
[...]

Nee, ging allemaal heel vlug tijdens oplevering. Pas dagen erna zag ik dat die vlek erger was geworden door de staalborstel.

Edit: toch wel op een filmpje gevonden:

[Afbeelding]

Zoals je ziet was het een stuk minder erg. Prutsers :(
Spuit de gevel eens goed af met een tuinslang, echt goed zeiknat spuiten. Door het borstelen met de staalborstel kan het goed zijn dat er nu veel stof/gruis aan die bakstenen geplakt zit. Waarschijnlijk is het grootste deel weg na een keer goed schoonspuiten.

Probeer je hele muur te spuiten niet alleen te focussen op dat kleine plekje in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het heeft wel flink geregend in de afgelopen tijd, dat heeft geen verschil gemaakt.

Vrijdag heb ik even een overleg momentje met de uitvoerder. Wordt vervolgd. Een gevelrenovatiebedrijf wat ook bakstenen kan bijkleuren lijkt me idd een goede uiteindelijke oplossing als niks werkt, wat @Scuderia110 aangaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:05
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:33:
@Dakillerbean Ik dacht dat die bakstenen altijd gewoon door-en-door dezelfde kleur hadden. :-(
Nope. heb je niet nog ergens een losse steen liggen? Sla er maar eens een stukje af. Maar door de staalborstel is het toplaagje eraf geborsteld. Enige manier om dit weer bij te krijgen is door de stenen te vervangen of wachten tot dat de natuur zijn werk doet waardoor het kleurverschil minder wordt.

Ik zou hier in ieder geval niet akkoord meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-07 15:18
Qocel schreef op maandag 20 september 2021 @ 00:33:
Ik hoop dat dit de juiste plek is om dit te vragen en anders hoor ik het graag :)

Onderstaand twee tekeningen, de originele en een met mijn aanpassingen in het rood en looproute in het blauw.

We zijn aan het worstelen met de indeling van ons nieuwbouwhuis. We gaan zelf slaapkamer 1 gebruiken en willen de kast rechts als inloopkast gebruiken. Van de kast links willen we een extra badkamer maken met een douche en wastafelmeubel. Door de plaats van de ramen en deuren in slaapkamer 1 is er niet echt een logische plek om het bed neer te zetten, zonder dat het bed voor een raam of een deur staat. Nu hebben we het idee om de deur naar slaapkamer 1 dicht te maken, zodat het bed mooi in het midden tegenover het raam kan staan. Dan zou het gevolg zijn dat we door de inloopkast heen moeten lopen om de slaapkamer in en uit te gaan. De vraag is dan of je daar inderdaad ook twee deuren van maakt of gewoon een opening.

Nadeel is dus dat je altijd door de inloopkast moet (onze meningen verschillen of dit een goede optie is). Ander nadeel is dat je meer opbergruimte verliest in de inloopkast.
Voordeel is dat we het bed op een mooie plek kunnen zetten.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zijn er wellicht nog andere creatieve ideeën? Of heeft iemand misschien een soortgelijke situatie? We zijn erg benieuwd, binnenkort moeten we de aanpassingen doorgeven en we zijn hier nog niet helemaal over uit.

[Afbeelding][Afbeelding]
Eerder heb ik bovenstaande vraag gesteld hier en jullie kwamen met een aantal goede adviezen. Het zat ons dwars en daarom hebben we er toch werk van gemaakt. De architect had het oorspronkelijk anders bedacht en wijst naar de ontwikkelaar die dit gewijzigd heeft. Inmiddels zijn we via de makelaar en de aannemer met een aanpassing bezig. Wordt vervolgd.

Alleen bij het puzzelen naar een logische indeling viel ons ineens iets anders op. De badkamer deur zit deels boven de trap. Dit is wat mij betreft onacceptabel, want naast onhandig ook nog eens heel gevaarlijk. Nu heb ik hier zojuist een mail over gestuurd en wacht op reactie. Ik kan me voorstellen dat dit ook helemaal niet mag, maar de tekening is wel overal doorheen gekomen (vergunning, Woningborg). Ik kan er alleen niet echt iets over vinden. Iemand die hier meer vanaf weet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbyTUJkId6A7iavwZTf9Z8k3Yrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CljEEOxevffsjWkzm6wUB9Sz.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 41 ... 352 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.