Sorry maar ik stel toch een normale vraag? Het ziet er voor een leek inderdaad uit als 2 kabels gewikkeld in huis tuin en keuken tape. Maar bedankt voor het vrij directe antwoord, ik wist niet dat dit topic alleen voor bouwprofessionals bedoelt was.Deleon78 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:19:
[...]
Lekker, zo’n oordeel van een leek.
Ja dat is hoe het hoort.
Verwijderd
Zeker, maar 1 echt opleverpunt. De elektra voor de tuin zit niet op een aparte groep, iets waar ik maar 10x op gehamerd had voor het storten van de dekvloer.

Heb je de oplevering via een VVE VEH persoon laten lopen?Verwijderd schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:39:
[...]
Zeker, maar 1 echt opleverpunt. De elektra voor de tuin zit niet op een aparte groep, iets waar ik maar 10x op gehamerd had voor het storten van de dekvloer.Hopelijk kunnen ze er nog een aparte groep van maken. De rest alleen wat beschadigingen op t houtwerk.
Verwijderd
Ja, erg kundige man hadden wij. Oplevering duurde zo'n 3 uurChUcKiE schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:42:
[...]
Heb je de oplevering via een VVE persoon laten lopen?
Top en is dat dan gewoon te doen via dat online inplan formulier? Moet je nog (vooraf) lid worden?
Verwijderd
Tijdens het online boeken van de keuring word je automatisch lid voor een jaar. Erg goed geregeld allemaal, netjes bevestiging en smsje van te voren.ChUcKiE schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:44:
Top en is dat dan gewoon te doen via dat online inplan formulier? Moet je nog (vooraf) lid worden?
Ik ben ook aan het nadenken voor een oplossing, maar dan voor de kids, anders kan ik een aantal keer cilinders vervangen als ze hun sleutel weer eens verliezen.Toppe schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:21:
Ik zit te kijken naar een oplossing voor toegangscontrole. Vrouwlief vergeet nog wel eens de deur op slot te draaien dus vindt het wel een geruststellende gedachten dat alles automatisch gaat.
Alleen zijn er ondertussen wel veel en verschillende systemen op de markt. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een Nuki achtige oplossing maar ook Danalock en UniFi Access.
Alles heeft natuurlijk zijn voor en nadelen maar wat mij vooral richting de UniFi Access kant trekt is het gebruik van een elektronische deuropener in plaats van het ‘slim’ maken van de cilinder. Op die manier is natuurlijk vanaf de buitenkant niet heel makkelijk te zien of je wel of geen slim slot hebt en via spanningsloos vergrendeld ben je redelijk safe bij het stroomloos maken van je huis. Enige eis dan is een sleutel om binnen te komen.
Tevens zie ik mooie combinaties om bijvoorbeeld de postbezorger zijn eigen ‘code’ te geven die alleen werkt op de dag dat ik hem vrij geef en die na gebruik meteen weer gedeactiveerd wordt.
Ik zit alleen een beetje met de installatie. De meeste van deze openers worden meteen in een kozijn geplaatst maar die optie heb ik niet vanwege openslaande deuren aan de voorkant. Ik moet dus -op een of andere manier- een gat door de hele deur boren zodat ik dan de UTP kan aansluiten.
Zijn er mede tweakers die hier al over na hebben gedacht? Hoe hebben jullie dit aangepakt?
In geval van een UniFi Access oplossing zal ik de klink aan de buitenkant van de deur vervangen voor een knop
VEH bedoel je denk ik?ChUcKiE schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:42:
[...]
Heb je de oplevering via een VVE persoon laten lopen?
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
NFC chip in de arm schietenScuderia110 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:56:
[...]
Ik ben ook aan het nadenken voor een oplossing, maar dan voor de kids, anders kan ik een aantal keer cilinders vervangen als ze hun sleutel weer eens verliezen.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Excuses! Ja natuurlijk klopt, thanks.zal het ff aanpassen
Fijn dat ie daar extra naar keek. Die van ons had amper oog voor de elektra. Ook mijn vraag over kookgroep/krachtgroep kon ie niet beantwoorden. En ik zelf ook niet, dus ik kan nu niet anders dan hopen dat het goed is.Verwijderd schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:39:
[...]
Zeker, maar 1 echt opleverpunt. De elektra voor de tuin zit niet op een aparte groep, iets waar ik maar 10x op gehamerd had voor het storten van de dekvloer.Hopelijk kunnen ze er nog een aparte groep van maken. De rest alleen wat beschadigingen op t houtwerk.
Verwijderd
Hij keek er ook niet naar hoor, ik wist zelf dat ik die had aangevraagd en dus zelf ff gecontroleerdPannencouque schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 07:35:
[...]
Fijn dat ie daar extra naar keek. Die van ons had amper oog voor de elektra. Ook mijn vraag over kookgroep/krachtgroep kon ie niet beantwoorden. En ik zelf ook niet, dus ik kan nu niet anders dan hopen dat het goed is.
Ah, dan snap ik 't. Bij ons stond ie als optie op de meerwerklijst, incl aparte groep. Ik ga er dus vanuit dat dat goed is gegaan.
Dat is fijn! Toen ons huidige huis werd opgeleverd in 2013 kon ik de beste man van VEH meer vertellen dan hij mij. We twijfelen dan ook erg om dit nog een keer te doen. Einde van dit jaar wordt ons nieuwe huis opgeleverd.Verwijderd schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:43:
[...]
Ja, erg kundige man hadden wij. Oplevering duurde zo'n 3 uur
Ik vraag me vooral af of je hiermee juridisch gezien steker staat op het moment dat een aannemer een bepaald probleem niet wil oplossen omdat het in zijn ogen voldoet aan de gestelde eisen.Fireball86 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 08:27:
[...]
Dat is fijn! Toen ons huidige huis werd opgeleverd in 2013 kon ik de beste man van VEH meer vertellen dan hij mij. We twijfelen dan ook erg om dit nog een keer te doen. Einde van dit jaar wordt ons nieuwe huis opgeleverd.
Dit zou toch de standaard moeten zijn/worden:
Arnhemse nieuwbouwwijken krijgen oplaadpunten verstopt in lantaarnpalen
https://nos.nl/artikel/23...verstopt-in-lantaarnpalen
niets moet......behalve adem halen
Dit stukje valt mij op:Niwla schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:20:
Dit zou toch de standaard moeten zijn/worden:
Voor zover ik weet is het niet toegestaan om te parkeren op een laadplek? Dat je auto er moet staan om te laden is logisch maar daarna moet je officieel toch gewoon weer van die plek weg halen?Zo'n parkeerplaats is niet exclusief voor elektrische auto's, zoals nu vaak het geval is, verzekert de wethouder. "Er zijn namelijk voortaan voldoende laadpunten beschikbaar, dus ook niet-elektrische auto's kunnen op zo'n parkeerplaats parkeren."
Verder mooie oplossing die de laad problemen van de elektrische rijder kunnen oplossen.
Dat weet ik ook niet. Op zich sta ik er open voor om opnieuw iemand mee te nemen van VEH, maar de ervaring van vorige keer maakt me wel wat terughoudend.Toppe schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:41:
[...]
Ik vraag me vooral af of je hiermee juridisch gezien steker staat op het moment dat een aannemer een bepaald probleem niet wil oplossen omdat het in zijn ogen voldoet aan de gestelde eisen.
Mijn oom is bouwtechnisch ingenieur, op dit moment ben ik meer genegen hem te vragen dan opnieuw iemand een paar honderd euro te betalen.
Wellicht niet de discussie voor hier maar tegenover mijn woning staan 2 plekken met 1 laadpaal en een bordje "alleen voor opladen elektrische voertuigen".Toppe schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:40:
[...]
Dit stukje valt mij op:
[...]
Voor zover ik weet is het niet toegestaan om te parkeren op een laadplek? Dat je auto er moet staan om te laden is logisch maar daarna moet je officieel toch gewoon weer van die plek weg halen?
Verder mooie oplossing die de laad problemen van de elektrische rijder kunnen oplossen.
Er staan daar soms autos meer dan 8 uur te laden overdag. Sommigen staan er de complete nacht en ochtend. Nu weet ik niet hoe lang een gemiddelde elektrische auto moet laden maar ze staan er zeker nog nadat ze waarschijnlijk volgeladen zijn. Dat noem ik wel "parkeren".
Gelukkig nul komma nul parkeerproblemen hier in mijn buurt dus dat scheelt wel. Alleen het is wel asociaal om de plek bezet te houden als de auto al vol is. 2-3 straten verderop is er ook een laadpaal met 2 plekken dus wellicht is er toch voldoende laadgelegenheid voor de elektrische rijders hier in de buurt.
Ik woon nu in een appartement in Amsterdam en laadt de EV nu dus op in mijn wijk. Herken wel het beeld, ook bij mezelf, dat je dan soms vergeet om je auto op te halen (toch weer even 5 minuutjes lopen, stukje rijden etc) en weer voor de deur te zetten.dcell schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:04:
[...]
Wellicht niet de discussie voor hier maar tegenover mijn woning staan 2 plekken met 1 laadpaal en een bordje "alleen voor opladen elektrische voertuigen".
Er staan daar soms autos meer dan 8 uur te laden overdag. Sommigen staan er de complete nacht en ochtend. Nu weet ik niet hoe lang een gemiddelde elektrische auto moet laden maar ze staan er zeker nog nadat ze waarschijnlijk volgeladen zijn. Dat noem ik wel "parkeren".
Gelukkig nul komma nul parkeerproblemen hier in mijn buurt dus dat scheelt wel. Alleen het is wel asociaal om de plek bezet te houden als de auto al vol is. 2-3 straten verderop is er ook een laadpaal met 2 plekken dus wellicht is er toch voldoende laadgelegenheid voor de elektrische rijders hier in de buurt.
Gelukkig in het nieuwe huis een eigen plek voor de deur, maar ben wel benieuwd hoe ze de EV plekken op de openbare weg gaan inrichten in Nederland, aangezien er steeds meer EV's bij komen.
Eens dat het aso is, maar ik maak me er ook regelmatig schuldig aan.dcell schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:04:
[...]
Wellicht niet de discussie voor hier maar tegenover mijn woning staan 2 plekken met 1 laadpaal en een bordje "alleen voor opladen elektrische voertuigen".
Soms zet je de auto aan de lader, en heb je 'm vervolgens een dag of een paar dagen niet nodig. Dan vergeet je gewoon waar die staat als het niet direct voor je deur is.
Gelukkig bij ons nieuw huis een oprit
Vind het plan van Arnhem wel slim. Alle plekken laadplekken maken en voor alle type auto's beschikbaar maken.
Hier is het probleem precies andersom... Er staan regelmatig niet electrische auto's bij de laadplek, waardoor wij dus niet kunnen laden... Zelfs een keer 3 weken lang, ws iemand die op vakantie wasdcell schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:04:
[...]
Het is ook wel heel onduidelijk aangegeven, dat is ook niet handig
Het maakt heel erg uit hoeveel palen er staan en hoe druk het is kwa parkeren. Ik haal mijn vaak wel weg, maar dan heb je soms ook dat de laadplek 's nachts leeg staat terwijl er een tekort is aan parkeerplekken.
Ben wel benieuwd naar de laadsnelheid van die dingen, zullen wel geen snelladers zijn
Ik denk niet zozeer dat het aantal parkeerplekken een probleem is maar meer de verhouding tussen aantal parkeerplaatsen en laders.Requiem19 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:38:
[...]
Ik woon nu in een appartement in Amsterdam en laadt de EV nu dus op in mijn wijk. Herken wel het beeld, ook bij mezelf, dat je dan soms vergeet om je auto op te halen (toch weer even 5 minuutjes lopen, stukje rijden etc) en weer voor de deur te zetten.
Gelukkig in het nieuwe huis een eigen plek voor de deur, maar ben wel benieuwd hoe ze de EV plekken op de openbare weg gaan inrichten in Nederland, aangezien er steeds meer EV's bij komen.
Daarbij kunnen in een aantal regio’s al geen nieuwe bedrijven meer worden aangesloten op het energienet. Denk dat hier al een grote uitdaging ligt want de meeste EV’s zullen tussen 08:00 en 09:00 en tussen 17:00 en 19:00 aan de lader gaan.
In hoeverre zullen ook de netbeheerders in een nieuwbouw project betrokken worden om te zorgen dat er in de toekomst nog steeds ruimte is op het net voor uitbereiding?
[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 01-10-2021 13:02 ]
Vraag me wel af of hoeveel capaciteit er is. Neem aan dat er wel problemen ontstaan als alle laadplekken ook daadwerkelijk gebruikt gaan worden.SquareOne schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:41:
[...]
Vind het plan van Arnhem wel slim. Alle plekken laadplekken maken en voor alle type auto's beschikbaar maken.
Vandaag nog even achteraan gebeld waarom men nog geen reactie had gegeven. De kopersbegeleiding klonk licht geïrriteerd dus hoop de relatie niet nu al op scherp gezet te hebben. Aan de andere kant, het gaat om veel geld. Ze zijn het met veel druk aan het uitzoeken, die passage uit het bouwbesluit was hun niet bekend en ze gaan nu kijken of het inderdaad op het project van toepassing is. Gezien dat stukje in het bouwbesluit in Maart 2020 is gaan gelden en de vergunning van het project van Dec 2020 is schat ik in dat de aannemer pech gaat hebben.
Nogmaals thanks voor de info
Graag gedaan, ik ben benieuwd! Laat je de uitslag even weten?Takkeding schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:40:
[...]
Vandaag nog even achteraan gebeld waarom men nog geen reactie had gegeven. De kopersbegeleiding klonk licht geïrriteerd dus hoop de relatie niet nu al op scherp gezet te hebben. Aan de andere kant, het gaat om veel geld. Ze zijn het met veel druk aan het uitzoeken, die passage uit het bouwbesluit was hun niet bekend en ze gaan nu kijken of het inderdaad op het project van toepassing is. Gezien dat stukje in het bouwbesluit in Maart 2020 is gaan gelden en de vergunning van het project van Dec 2020 is schat ik in dat de aannemer pech gaat hebben.
Interessant, wij hebben ook een vergunning van rond december 2020. Alleen stond dit bij ons in het toegestuurde erratum:Takkeding schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:40:
[...]
Regeling
Aanvulling De RBE (ruimtebedieneenheid) staat omschreven in de TO in elke verblijfsruimten, dit is alleen van toepassing in de woonkamer positie conform verkooptekening. De temperatuur van de overige verblijfsruimten is d.m.v. de naregeling te verlagen
Zouden wij dan ook in aanmerking komen voor deze aanpassing volgens het toegelichte bouwbesluit?
Dat klinkt als thermostaat in de woonkamer, en thermostatische radiatorknoppen in de kamers - dat is namelijk je 'naregeling'. Kun je zelf een (slim) thermostaat systeem opzetten, maar dan kun je niet 1 kamer aanzetten en de rest niet. Maar wel de ene kamer harder zetten dan de andere als er beneden ook warmtevraag is.Haassiej schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 00:24:
[...]
Regeling
Aanvulling De RBE (ruimtebedieneenheid) staat omschreven in de TO in elke verblijfsruimten, dit is alleen van toepassing in de woonkamer positie conform verkooptekening. De temperatuur van de overige verblijfsruimten is d.m.v. de naregeling te verlagen
Zouden wij dan ook in aanmerking komen voor deze aanpassing volgens het toegelichte bouwbesluit?
Uiteraard!Fireball86 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:12:
[...]
Graag gedaan, ik ben benieuwd! Laat je de uitslag even weten?
Ik denk dat @lizard87 gelijk heeft, de VEH gaf dus aan dat je mag verwachten dat je je badkamer bijvoorbeeld naar 22 graden kan stoken en je woonkamer op 18 graden houdt. Het is een beetje erg energieverslindend om je hele woning naar 22 graden te stoken om het op de badkamer even lekker te hebben. En juist om energie te besparen zijn die regels er gekomen.Haassiej schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 00:24:
[...]
Zodra ik antwoord heb van de kopersbegeleiding/projectontwikkelaar hierover laat ik dat zeker weten incl hun toelichting.
Wij moesten een absurd bedrag betalen voor zoneregeling ruin 3K per verdieping. Dus niet gedaan, hadden het in ons vorige huis ook niet. Zet hem op de temperatuur die wij in onze slaapkamer willen, en de kids kunnen hun kamer bijverwarmen met de airco als ze willen als ze huiswerk maken (lees gamen). Onze vergunning is nog uit 2018 volgens mij, we krijgen ook nog een cv-ketel.
Ik ga me hier ook nader in verdiepen en volg dit graag. Niet zozeer omdat ik per ruimte naregeling wil hebben maar dit voor mij wel een argument is op de zolder (voorzien van vloerverwarming, technische ruimte en 2 verblijfsruimten) een eigen thermostaat te krijgen maar deze meegaat met de thermostaat in de woonkamer (op eerste verdieping hang een “eigen” thermostaat op de overloop).Takkeding schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:30:
[...]
Uiteraard!
[...]
Ik denk dat @lizard87 gelijk heeft, de VEH gaf dus aan dat je mag verwachten dat je je badkamer bijvoorbeeld naar 22 graden kan stoken en je woonkamer op 18 graden houdt. Het is een beetje erg energieverslindend om je hele woning naar 22 graden te stoken om het op de badkamer even lekker te hebben. En juist om energie te besparen zijn die regels er gekomen.
Zodra ik antwoord heb van de kopersbegeleiding/projectontwikkelaar hierover laat ik dat zeker weten incl hun toelichting.
Heb op 't moment op basis van meerwerk naar alle 4 de woonlagen een loze leiding met utp6 kabel aangevraagd. Ik heb me laten vertellen dat dit volstaat om overal met een stabiele verbinding te kunnen thuiswerken.
Deze oplossing is echter wel vrij prijzig. Nou begreep ik van een collega dat het tegenwoordig ook mogelijk is om het internet via het stopcontact (?) naar elke verdieping te krijgen, voor aanzienlijk minder kosten.
Kloot dat?
Deze oplossing is echter wel vrij prijzig. Nou begreep ik van een collega dat het tegenwoordig ook mogelijk is om het internet via het stopcontact (?) naar elke verdieping te krijgen, voor aanzienlijk minder kosten.
Kloot dat?
Ja. Niet doen, storingsgevoelig!rauwst schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:31:
Heb op 't moment op basis van meerwerk naar alle 4 de woonlagen een loze leiding met utp6 kabel aangevraagd. Ik heb me laten vertellen dat dit volstaat om overal met een stabiele verbinding te kunnen thuiswerken.
Kloot dat?
Als je wil besparen, kan je dan niet alleen loze leidingen nemen en zelf afmonteren. Scheeld vaak wel aanzienlijk in de kosten.rauwst schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:31:
Kloot dat?
Yes zelf monteren ook overwogen maar begreep dat cat6 kavels vrij stug zijn waardoor dat lastig kan zijn.Hanzul schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:39:
[...]
Als je wil besparen, kan je dan niet alleen loze leidingen nemen en zelf afmonteren. Scheeld vaak wel aanzienlijk in de kosten.
Maargoe, via 't stopcontact is dus No-Go. Dan maar wat meer investeren nu om straks gedoe te voorkomen.
Als je budget het toe laat zou ik naar elke kamer in het huis minimaal 1 loze leiding laten trekken.rauwst schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:06:
[...]
Yes zelf monteren ook overwogen maar begreep dat cat6 kavels vrij stug zijn waardoor dat lastig kan zijn.
Vraag hierbij om minimaal 19 mm en stugge buis. En hopelijk onnodig om te vragen: Geen 90 graden bochten erin leggen.
Daar kun je prima zelf CAT6 kabel doorheen trekken en afmonteren.
Merk hier bij mij inmiddels steeds beter dat het signaal echt moeilijk door muren en vooral plafonds heen komt. Heb in de slaapkamers de UTP nog niet aangesloten (kinderen zijn 1 en 3) maar wifi bereik is daar vrijwel 0. En dat terwijl er recht boven op zolder een AP staat.
Er bestaan inderdaad powerline adapters om een netwerk te bouwen via je elektra maar dat zou ik alleen in situaties gebruiken waarbij je echt geen UTP-kabel kan trekken. Het is zeer storingsgevoelig en biedt vaak een slechte performance. Loze leidingen kosten misschien wat geld maar daar heb je dan ook jaren plezier van, want na oplevering nog onzichtbaar kabels wegwerken is vrijwel onmogelijk.rauwst schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:31:
Gewoon loze leidingen nemen. En regel even Cat6a ! ipv gewoon cat6.rauwst schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:31:
Kloot dat?
Afmonteren valt mee, helemaal als je de connectors koopt waar je de aders met een tang in door kan drukken. Dat kost je denk ik 10 euro voor de tangetjes en per aansluiting 15 euro schakelmateriaal ipv 100
Een beetje geduld of een electricien of handige computer neef even regelen en dan zitten die aansluitingen er zo op.
[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 03-10-2021 14:37 ]
Cat6 is echt meer dan voldoende voor thuisgebruik. Zolang je niet over de 50m lengte heen gaat biedt het vrijwel dezelfde mogelijkheden als CAT6a voor wat betreft snelheden en het is makkelijker te trekken omdat het soepeler is. Persoonlijk trek ik liever 2x Cat6 door een buis dan 1x Cat6a.GeeMoney schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:36:
[...]
Gewoon loze leidingen nemen. En regel even Cat6a ! ipv gewoon cat6
Belangrijker is om 100% koper kabels te kopen en zeker geen CCA-kabels (Copper Clad Aluminium) die een veel slechtere performance halen.
Maargoed voor dit soort zaken lopen er aparte topics.
Cat6 of cat6a zegt niet persé iets over de flexibiliteit en cat6a is formeel gecertificeerd voor 10gbit en dus zeker toekomst bestendiger. Ook is het PoE+ geschikt/gecertificeerd en het prijsverschil is te verwaarlozen. Gewoon cat6a nemen dusFarmerwood schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:47:
[...]
Cat6 is echt meer dan voldoende voor thuisgebruik. Zolang je niet over de 50m lengte heen gaat biedt het vrijwel dezelfde mogelijkheden als CAT6a voor wat betreft snelheden en het is makkelijker te trekken omdat het soepeler is. Persoonlijk trek ik liever 2x Cat6 door een buis dan 1x Cat6a.
Belangrijker is om 100% koper kabels te kopen en zeker geen CCA-kabels (Copper Clad Aluminium) die een veel slechtere performance halen.
Maargoed voor dit soort zaken lopen er aparte topics.
Ik heb hier in alle loze leidingen probleemloos 2x cat6a kunnen trekken. (18 leidingen hebben hier 2 kabels per stuk, uiteraard wel 19mm pvc)
100% koper is inderdaad sowieso een vereiste maar CCA moet je je best voor doen die te vinden bij de wat betere kabelshops volgens mij.
[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 03-10-2021 14:53 ]
10gbit wie gaat dat gebruiken op termijn in huis per aansluiting? Als je op die termijn gaat kijken dan moet je wellicht tegen die tijd de kabels überhaupt al vervangen want dan zitten ze einde levensduur.
Laatst zelf hier in huis cat 6 kabel getrokken door een loze leiding en het punt zelf aangesloten en aan de andere zijde een connector voor de modem. Was erg makkelijk zelf te doen ook. Voordeel als je het laat doen is dat alles meteen netjes weg gewerkt zit en je niet hoeft te vloeken tijdens het strippen van de kabels
Laatst zelf hier in huis cat 6 kabel getrokken door een loze leiding en het punt zelf aangesloten en aan de andere zijde een connector voor de modem. Was erg makkelijk zelf te doen ook. Voordeel als je het laat doen is dat alles meteen netjes weg gewerkt zit en je niet hoeft te vloeken tijdens het strippen van de kabels
Untappd: Louwke80
Tsja, je kan ook alles achter 4 groepen plaatsen maar toch doet niemand datLouwke schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:53:
10gbit wie gaat dat gebruiken op termijn in huis per aansluiting? Als je op die termijn gaat kijken dan moet je wellicht tegen die tijd de kabels überhaupt al vervangen want dan zitten ze einde levensduur.
Als je nu toch bezig bent, doe het dan goed zou ik zeggen. Het prijsverschil is nog geen 10 cent per strekkende meter. Op een rol van 100m bespaar je dus maximaal een tientje.
Met cat6a weet je zeker dat je klaar bent.
PoE+ is wel lekker met camera’s, accesspoints en andere devices
Overigens 2,5gbit+ moet je al voor op cat6a zitten.
Maar mijn boodschap is eigenlijk: voor een paar cent meer ben je veel toekomst bestendiger.
@c-nan dat hangt van de vergunningsdatum af.
[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 03-10-2021 14:58 ]
Begrijp ik goed dat het verplicht is dat je per kamer afzonderlijk de temperatuur moet kunnen instellen?
@GeeMoney wij moeten nog naar de notaris, bouw moet nog starten, dus best recent
In ons verkoopdocumentatie staat:
@GeeMoney wij moeten nog naar de notaris, bouw moet nog starten, dus best recent
In ons AO staat:60.10 Warmtebron.
.02 De temperatuur in de woonkamer wordt geregeld door middel van een thermostaat in de woonkamer.
.03 De temperatuur van de slaapkamers wordt geregeld door middel van een thermostaat in slaapkamer 1.
Overeenkomstig het model, vastgesteld door Woningborg N.V. op 01 januari 2020 (versie 01-10-2020). Bij deze aannemingsovereenkomst horen:
- -
Algemene Voorwaarden voor de aannemingsovereenkomst voor eengezinshuizen (projectmatige bouw), vastgesteld door Woningborg N.V. op 01 januari 2020;
Algemene Toelichting voor de aannemingsovereenkomst voor eengezinshuizen (projectmatige bouw) en bijbehorende Algemene Voorwaarden, vastgesteld door Woningborg N.V. op 01 januari 2020.
[ Voor 108% gewijzigd door c-nan op 03-10-2021 15:15 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Het gaat om de vergunninsaanvraag van het project, die is vaak veel eerder dan start bouw toegekend. Zou zomaar 2018 kunnen zijn bijvoorbeeld en dan hoeven ze niet aan die regel te voldoen voor naregeling per ruimte.c-nan schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:56:
Begrijp ik goed dat het verplicht is dat je per kamer afzonderlijk de temperatuur moet kunnen instellen?
[...]
In ons AO staat:
[...]
Geen idee of het voldoet maar je krijgt dus per verdieping een thermostaat in jouw geval. En niet per ruimte regelbaar.
[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 03-10-2021 15:24 ]
Ieder zijn keuze.GeeMoney schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:49:
[...]
het prijsverschil is te verwaarlozen. Gewoon cat6a nemen dus.
Bij 'Sander' kost een doos Belden CAT6 100m momenteel 47 euro. Cat6a kost 88 euro. En dan heb je ook nog Cat6A afmontagemateriaal nodig om wat duurder is dan voor Cat6.
En uiteindelijk is het duurste de switch(es), want die moet(en) de snelheden ook ondersteunen.
Ik heb 2 dozen Cat6 kabel gehaald (305m) wat bijna 200 euro scheelde met de 6A versie. Ik steeds die 200 euro en wat ik me verder bespaar liever in wat extra spul voor de home automation.
Als je loze leidingen laat leggen, eis dan wel om extra gladde leidingen dit maakt het veel makkelijker om kabels te trekken later. Evt zelfs nog maatje dikker, ben je altijd voor bereid op de toekomst
Verwijderd
Ik heb ook lang zitten wikken en wegen. Uiteindelijk Cat6 gekozen. Gigabit internet is al overkill, dus waarom voorbereiden op 10Gbps. Daarnaast is Cat6 ook geschikt voor 10Gbps in huis.
10Gpbs kies je niet zozeer voor je internet snelheid maar voor je netwerk snelheid.Verwijderd schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:56:
Ik heb ook lang zitten wikken en wegen. Uiteindelijk Cat6 gekozen. Gigabit internet is al overkill, dus waarom voorbereiden op 10Gbps. Daarnaast is Cat6 ook geschikt voor 10Gbps in huis.
Verwijderd
Voor de mensen die nog weten dat ik een lichtpunt moest verplaatsen voor een taatsdeur, het betere beunwerk is geschied:
:strip_exif()/f/image/qEr0s0qu8BiS8b6wRleRUz2X.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu mag de stukadoor het verder netjes maken.
Via het kanaal was niet te doen, dit was veel makkelijker.
Iemand trouwens een idee hoeveel mm een stukadoor ongeveer op een onafgewerkt nieuwbouwplafond smeert?
:strip_exif()/f/image/qEr0s0qu8BiS8b6wRleRUz2X.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand trouwens een idee hoeveel mm een stukadoor ongeveer op een onafgewerkt nieuwbouwplafond smeert?
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2021 18:32 ]
And the beunhaas award goes to: @Verwijderd !Verwijderd schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:20:
Voor de mensen die nog weten dat ik een lichtpunt moest verplaatsen voor een taatsdeur, het betere beunwerk is geschied:
[Afbeelding]
Dikte hangt beetje af van wat nodig is. Als ze met MP75 smeren is het officieel een minimale laagdikte van 10mm. In ons vorige huis hebben ze 5mm gesmeerd
[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 03-10-2021 18:58 ]
If it looks stupid but it works...Verwijderd schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:20:
[Afbeelding]
Zo te lezen moet ik hier dus ook cat6 gaan kopen en trekken. Voordat ik zelf uitgebreid ga zoeken: wat is een goede webshop hiervoor?
SandervurinkPannencouque schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:30:
[...]
If it looks stupid but it works...
Zo te lezen moet ik hier dus ook cat6 gaan kopen en trekken. Voordat ik zelf uitgebreid ga zoeken: wat is een goede webshop hiervoor?
Interessant, aan ons project ging een wijziging van het bestemmingsplan vooraf, die door de gemeente in september 2020 is gepubliceerd en op 1 december 2020 is vastgesteld. Helaas kan ik de aanvraag datum van de omgevingsvergunning niet direct terug vinden, echter wel de datum dat de vergunning is verleend, dit was op 1 april 2021.GeeMoney schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:23:
[...]
Het gaat om de vergunninsaanvraag van het project, die is vaak veel eerder dan start bouw toegekend. Zou zomaar 2018 kunnen zijn bijvoorbeeld en dan hoeven ze niet aan die regel te voldoen voor naregeling per ruimte.
Geen idee of het voldoet maar je krijgt dus per verdieping een thermostaat in jouw geval. En niet per ruimte regelbaar.
Ik ga toch eens informeren bij mijn aannemer
De meesten krijgen gewoon een 16mm flexbuis waarbij er geen fluit te kiezen is omdat er met 1 type buis gewerkt wordt. Dan biedt een cat 6a plek voor 1 kabel en bij cat 6 kan je er twee trekken. Aangezien die loze leidingen flink aan de prijs zijn biedt dit voer voor nadenken.GeeMoney schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:56:
[...]
Tsja, je kan ook alles achter 4 groepen plaatsen maar toch doet niemand dat.
Als je nu toch bezig bent, doe het dan goed zou ik zeggen. Het prijsverschil is nog geen 10 cent per strekkende meter. Op een rol van 100m bespaar je dus maximaal een tientje.
Met cat6a weet je zeker dat je klaar bent.
PoE+ is wel lekker met camera’s, accesspoints en andere devices.
Overigens 2,5gbit+ moet je al voor op cat6a zitten.
Maar mijn boodschap is eigenlijk: voor een paar cent meer ben je veel toekomst bestendiger.
@c-nan dat hangt van de vergunningsdatum af.
Uiteraard als ik zelf de elektra zou doen, kwam er overal 25 mm low friction flexbuis in. Echter geen keuze.
Afgelopen week netwerkkabels getrokken waarbij ik een paar leidingen die voorzien zijn van cat 5e UTP vervangen heb voor dubbel cat6. Mijn handen liggen nog steeds open, want die trekveer heeft wel een paar velletjes te grazen gehad
[ Voor 14% gewijzigd door fonsoy op 03-10-2021 22:26 ]
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Waarom bel je ook niet even de gemeente? Wellicht dat iemand op de afdeling vergunningen even tijd heeft om het uit te zoeken of wat later in de week op te pakken. Wel handig om even te kijken op https://zoek.officielebek...n/officielebekendmakingen voor de gegevens over de vergunning zodat het voor ze makkelijker zoeken is. Als ik een deel van de unieke naam van mijn project intik en aangeef dat het om een bekendmaking van de betreffende gemeente gaat krijg ik een kleine 14 hits en een daarvan is een "verlening omgevingsvergunning". Daar staat niet de daadwerkelijke aanvraagdatum in maar ik kan mij zo voorstellen dat de gemeente het met die gegevens zo naar voren getoverd heeft.
Thanks all voor de input op mijn internet vraag. Ik ga voor nu voor een loze leiding + afgemonteerde Cat6 voor elke verdieping. Mocht het later nodig blijken om er Cat6a van te maken dan fix ik dat tzt zelf wel.
Laatste openstaande punt betreft aansluitingspunten voor zonneafwering:
:strip_exif()/f/image/dvHOmHeYbAw4LEWhUKeGIw30.jpg?f=fotoalbum_large)
Willen uiteindelijk aan de voorkant van de woning voor de twee grote ramen per woonlaag (drie in totaal) iets van zonwering. Raadzaam om de aansluitpunten nu alvast aan te leggen via de ontwikkelaar of kan dit net zo goed achteraf nog worden gefixt? En volstaat 1 aansluitpunt per verdieping of moet er voor elk raam een afzonderlijk aansluitpunt komen?
:strip_exif()/f/image/dvHOmHeYbAw4LEWhUKeGIw30.jpg?f=fotoalbum_large)
Willen uiteindelijk aan de voorkant van de woning voor de twee grote ramen per woonlaag (drie in totaal) iets van zonwering. Raadzaam om de aansluitpunten nu alvast aan te leggen via de ontwikkelaar of kan dit net zo goed achteraf nog worden gefixt? En volstaat 1 aansluitpunt per verdieping of moet er voor elk raam een afzonderlijk aansluitpunt komen?
Hoe wil je die zonwering aan kunnen sturen en voeden?rauwst schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:38:
[Afbeelding]
Je kan voor zonwering kiezen met ingebouwd zonnepaneel en een accu. Wil je dat niet dan moet je dus naar elk raam 230V trekken. Als je dat niet zichtbaar op de gevel wilt doen, dan moet het dus vanuit binnen voor je de muren gaat afwerken.
Deze optie zal in de praktijk betekenen dat er vanaf de dichtstbijzijnde centraaldoos een leiding naar een hoek van het raam getrokken wordt. Daarmee heb je dus geen mogelijkheid om een fysieke schakelaar op te nemen. Als je dat wilt zul je na oplevering zelf een leiding moeten (laten) freezen. In dat geval is het handig om te zorgen dat er in al die muren een wandcontactdoos zit waar je van kan aftakken.
Tegenwoordig gaat alle zonwering radiografisch, je kan dus prima een fysieke schakelaar gebruiken zonder te frezen.Farmerwood schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 23:34:
[...]
Hoe wil je die zonwering aan kunnen sturen en voeden?
Je kan voor zonwering kiezen met ingebouwd zonnepaneel en een accu. Wil je dat niet dan moet je dus naar elk raam 230V trekken. Als je dat niet zichtbaar op de gevel wilt doen, dan moet het dus vanuit binnen voor je de muren gaat afwerken.
Deze optie zal in de praktijk betekenen dat er vanaf de dichtstbijzijnde centraaldoos een leiding naar een hoek van het raam getrokken wordt. Daarmee heb je dus geen mogelijkheid om een fysieke schakelaar op te nemen. Als je dat wilt zul je na oplevering zelf een leiding moeten (laten) freezen. In dat geval is het handig om te zorgen dat er in al die muren een wandcontactdoos zit waar je van kan aftakken.
230V is genoeg bij het montagepunt van je zonwering.
Net wat je wilt...Wolly schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 23:42:
[...]
Tegenwoordig gaat alle zonwering radiografisch, je kan dus prima een fysieke schakelaar gebruiken zonder te frezen.
230V is genoeg bij het montagepunt van je zonwering.
Ik heb mijn rolluiken met een simpele Somfy LT motor laten installeren zonder enige draadloze bediening.
Naast elk raam een fysieke schakelaar met daar achter een Shelly 2.5 van 2 tientjes. Scheelde fors in prijs met de duurdere Somfy motoren en heb nu alle mogelijke bedieningen werkend. Fysieke schakelaar, via app op de telefoon en via mijn home automation.
Vind bediening naast het raam wel zo prettig. Ook met 2 kleine kinderen die nu makkelijk hun eigen rolluiken kunnen bedienen.
[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 03-10-2021 23:52 ]
Wij hebben uiteindelijk ervoor gekozen om naar elk raam op het zuiden een loze leiding naar de buitenkant te laten trekken voor stroom voor zonwering. (En naar elk raam binnen ook een loze leiding voor een elektrisch gordijn/plissé/etc)rauwst schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:38:
Thanks all voor de input op mijn internet vraag. Ik ga voor nu voor een loze leiding + afgemonteerde Cat6 voor elke verdieping. Mocht het later nodig blijken om er Cat6a van te maken dan fix ik dat tzt zelf wel.
[Afbeelding]
Op welke hoogte? Op +/- 300mm of ergens hoog? Indien hoog, is dat niet lelijk?HaikoW schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 00:12:
[...]
Wij hebben uiteindelijk ervoor gekozen om naar elk raam op het zuiden een loze leiding naar de buitenkant te laten trekken voor stroom voor zonwering. (En naar elk raam binnen ook een loze leiding voor een elektrisch gordijn/plissé/etc)
--
Om te bepalen welke bouwbesluit er voor ons geld moeten we weten wanneer de vergunning is aangevraagd of is verleend? En hoe heet zo een vergunning en waar kan ik achterhalen wat de datum is geweest?
De omgevingsvergunning is verleend op 01-09-2021, maar dat zal 'm vast niet zijn
[ Voor 6% gewijzigd door c-nan op 04-10-2021 08:45 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Die powerline adapters zijn stervensduur als je het goed wilt doen. Zeker bij de huidige woningen met 3-fase, is het heel lastig werkend te krijgen omdat die adapters zomaar op een andere fase kunnen zitten en het signaal dan helemaal terug moet naar de wijkcentralerauwst schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:31:
Kloot dat?

Het kan wel, maar dan moet je zoiets gebruiken en in de groepenkast laten inbouwen: https://www.devolo.global/magic-2-lan-dinrail
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Mijn huis krijgt de komende dagen een goede test op stevigheid. Vanmorgen zijn ze begonnen met heiwerkzaamheden voor de volgende fase aan de overkant van de straat.
Hele huis staat te trillen....
Afgelopen week is er een 'vooropname' van mogelijk schade geweest. Kwam niks uit behalve paar (haar)scheurtjes in het stucwerk van het plafond op de begane grond.
Op de gevel is een kleine meter geplaatst die live zou moeten aangeven aan het heimachine wanneer er teveel trillingen zijn. Ben inmiddels wel benieuwd hoeveel trillingen er dan moeten zijn.
Afgelopen week is er een 'vooropname' van mogelijk schade geweest. Kwam niks uit behalve paar (haar)scheurtjes in het stucwerk van het plafond op de begane grond.
Op de gevel is een kleine meter geplaatst die live zou moeten aangeven aan het heimachine wanneer er teveel trillingen zijn. Ben inmiddels wel benieuwd hoeveel trillingen er dan moeten zijn.
Ik hoop voor je dat het meevalt. Hier hebben ze de palen geboord, dat geeft geen trillingen.
Later zijn ze wel met zwaar materieel aan de gang geweest op straat. Bij een van de buren heeft dat tot schade geleid (scheuren in het stucwerk), maar de aannemer en gemeente zeggen gewoonweg dat het niet hun schuld is. Sta je dan.
Later zijn ze wel met zwaar materieel aan de gang geweest op straat. Bij een van de buren heeft dat tot schade geleid (scheuren in het stucwerk), maar de aannemer en gemeente zeggen gewoonweg dat het niet hun schuld is. Sta je dan.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
@Farmerwood jammer dat ze niet boren, in ons wijkje zijn alleen de eerste huizen geheid, alle volgende projecten zijn geboord.
Die man die de vooropname deed vertelde me dat er idd vaak geboord wordt in reeds bestaande wijken om overlast te voorkomen. Echter is boren duurder en door de nog steeds stijgende prijzen en dalende winstmarges grijpen aannemers steeds vaker naar opties om geld te besparen. Dat doet deze aannemer dus ook. Het is dezelfde aannemer die ook mijn huis gebouwd heeft, dus bij schade kom ik sowieso bij hen terecht.
Kan ze uit het raam bezig zien. Nu net geen 100m van ons huis. Ze moeten ook nog aan de slag +/- 20m voor de deur. Goede reden om wat vaker naar kantoor te gaan de komende tijd..
Kan ze uit het raam bezig zien. Nu net geen 100m van ons huis. Ze moeten ook nog aan de slag +/- 20m voor de deur. Goede reden om wat vaker naar kantoor te gaan de komende tijd..
Verwijderd
Bij mij wordt het enige opleverpunt opgelost. De tuinkabel op een aparte groep. Hij komt nu los in een centraaldoos in de muur uit op de achtergevel.
Oplossing: Doos ernaast boren en sleuf naar de grond, dan de kruipruimte in en naar de meterkast.
Als dat maar goed gaat met de vloerverwarming, maar hopelijk zit die een stukje van de muur.
Altijd pijnlijk dat hak en breekwerk in een vers opgeleverd huis.
Oplossing: Doos ernaast boren en sleuf naar de grond, dan de kruipruimte in en naar de meterkast.
Als dat maar goed gaat met de vloerverwarming, maar hopelijk zit die een stukje van de muur.
:strip_exif()/f/image/FAwVgr7DZ5h1c8IMTd1GbhZo.jpg?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk heel bijzonder dat ze tuinkabels uberhaupt nog zo aansluiten. Dat is altijd storingsgevoelig.
Wij hadden het in het vorige huis ook zo en op een gegeven moment zaten er beestjes in een buitenstopcontact. Iedere keer als zo'n insect tussen de polen kroop sloeg de aardlek er uit, tot dat beesje volledig gefrituurd was. Het was onmogelijk de oorzaak de vinden, want die aardlek sloeg er op de meest gekke momenten uit en deed dat dan twee, drie keer en daarna niet meer.
Het duurde even voordat ik die storing gevonden had...
Wij hadden het in het vorige huis ook zo en op een gegeven moment zaten er beestjes in een buitenstopcontact. Iedere keer als zo'n insect tussen de polen kroop sloeg de aardlek er uit, tot dat beesje volledig gefrituurd was. Het was onmogelijk de oorzaak de vinden, want die aardlek sloeg er op de meest gekke momenten uit en deed dat dan twee, drie keer en daarna niet meer.
Het duurde even voordat ik die storing gevonden had...
Volgens mij zit vloerverwarming altijd minimaal 10 cm van de muur af voor elektra etc. Dus dat zou geen probleem mogen zijn.Verwijderd schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:23:
Als dat maar goed gaat met de vloerverwarming, maar hopelijk zit die een stukje van de muur.Altijd pijnlijk dat hak en breekwerk in een vers opgeleverd huis.
Wel even kijken dat ze een fatsoenlijke kabel gebruiken om naar de meterkast te trekken. Gaat via de (vochtige) kruipruimte neem ik aan?
Ik zie het precies andersom. Zolang het stucwerk er nog niet op zit en de vloeren nog niet gelegd zijn heb je de mogelijkheid om alles te fixen nu je er nog bij kan.Verwijderd schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:23:Altijd pijnlijk dat hak en breekwerk in een vers opgeleverd huis.
Mijn huis wordt over 5 maanden opgeleverd. Volgende week kijkdag. Ik ga er vanuit dat er fouten gemaakt zijn. Nu is nog de mogelijkheid om die te herstellen.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Verwijderd
Je hebt ook gelijk, maar toch vind ik het minder. Het had niet gehoeven zeg maar en daar baal ik dan van. Helemaal omdat ik voor het storten van de dekvloer nog gemaild had met "Let op die kabel moet op een aparte groep".JackBol schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:34:
[...]
Ik zie het precies andersom. Zolang het stucwerk er nog niet op zit en de vloeren nog niet gelegd zijn heb je de mogelijkheid om alles te fixen nu je er nog bij kan.
Mijn huis wordt over 5 maanden opgeleverd. Volgende week kijkdag. Ik ga er vanuit dat er fouten gemaakt zijn. Nu is nog de mogelijkheid om die te herstellen.
Ja ik duik de kruipruimte straks in om te kijken hoe ze het hebben gedaanFarmerwood schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:27:
[...]
Volgens mij zit vloerverwarming altijd minimaal 10 cm van de muur af voor elektra etc. Dus dat zou geen probleem mogen zijn.
Wel even kijken dat ze een fatsoenlijke kabel gebruiken om naar de meterkast te trekken. Gaat via de (vochtige) kruipruimte neem ik aan?
Het probleem is dat je mailt naar de klantbegeleider en niet naar de uitvoerder. Dus als de klantbegeleider het niet belangrijk genoeg vindt (of vergeet) om door te melden, dan gebeurt er helemaal niks.Verwijderd schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:43:
[...]
Je hebt ook gelijk, maar toch vind ik het minder. Het had niet gehoeven zeg maar en daar baal ik dan van. Helemaal omdat ik voor het storten van de dekvloer nog gemaild had met "Let op die kabel moet op een aparte groep".
[...]
Beauty is in the eye of the beerholder
280cm hoogte, 10cm rechts van vensterc-nan schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 08:43:
[...]
Op welke hoogte? Op +/- 300mm of ergens hoog? Indien hoog, is dat niet lelijk?
In ons huidige appartement hadden we dit niet voorbereid. Alle elektra werd dus via een gat in het kozijn aangelegd met een los kabeltje. Niet de mooiste oplossing. In de nieuwe woning hebben we per raam alvast een punt laten aanleggen. Bij ons ging het helaas niet per verdieping of groepje ramen die bij elkaar op een muur zaten. Het gaat zelfs per deel omdat de screens gesplitst worden opgeleverd. We hebben dus 14 aansluitpunten a 165 eurorauwst schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:38:
[Afbeelding]
Op welke hoogte/afstand van kozijn hebben jullie de punten laten aanleggen?Alic3 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:21:
[...]
In de nieuwe woning hebben we per raam alvast een punt laten aanleggen. We hebben dus 14 aansluitpunten a 165 euro
Weet ik eigenlijk niet precies. De elektra partij stemt dit af met de partij die de screens gaat monteren. En de deadline van de elektra was nog vóór dat bekend was hoe en welke screens ze zouden plaatsen. Volgens mij komt het aansluitpunt achter de screenbak boven het kozijn zodat alles netjes weggewerkt is.HaikoW schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:32:
[...]
Op welke hoogte/afstand van kozijn hebben jullie de punten laten aanleggen?
Moest de tuinkabel ook vanuit binnen schakelbaar zijn?Verwijderd schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:23:
Bij mij wordt het enige opleverpunt opgelost. De tuinkabel op een aparte groep. Hij komt nu los in een centraaldoos in de muur uit op de achtergevel.
Als dat maar goed gaat met de vloerverwarming, maar hopelijk zit die een stukje van de muur.Altijd pijnlijk dat hak en breekwerk in een vers opgeleverd huis.
[Afbeelding]
Anders is dit wel omslachtig om via de binnenkant van de woning naar de meterkast te gaan.
Ik neem aan dat de tuinkabel buiten op rol is, waarom dan niet een langere rol nemen en van buiten onder de fundering door via de kruipruimte naar de meterkast...
Verwijderd
Ja daar zit een schakelaar. De tuinverlichting komt er ook op, en die kan dan aan/uit met die schakelaar.Rouske schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:23:
[...]
Moest de tuinkabel ook vanuit binnen schakelbaar zijn?
Anders is dit wel omslachtig om via de binnenkant van de woning naar de meterkast te gaan.
Ik neem aan dat de tuinkabel buiten op rol is, waarom dan niet een langere rol nemen en van buiten onder de fundering door via de kruipruimte naar de meterkast...
Hier is alles in een bovenhoek van het kozijn naar buiten geboord waardoor het altijd netjes achter het roluik/screen verdwijnt.HaikoW schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:32:
[...]
Op welke hoogte/afstand van kozijn hebben jullie de punten laten aanleggen?
Heb ook wel gezien dat mensen die het zelf deden het in de onderhoek deden om minder dicht te hoeven smeren. Dan werk je de bedrading weg in de geleider van rolluik/screen.
Is een vooroplevering voor een bouwer optioneel? Van buren die recentelijk een kijkmoment hebben gehad (wij zijn over een maand pas aan de beurt) kregen we te horen dat de bouwer heeft gezegd dat die niet doorging, want : "Ze hebben toch 3 maanden na oplevering om alles recht te trekken.".
Lijkt mij wel vreemd.
Lijkt mij wel vreemd.
Het lijkt me optioneel ja.
Wel fijn voor zowel de bouwer als de koper, want de bouwer heeft voor de oplevering vaak toch nog al z'n mannetjes op de bouwplaats lopen (al is het maar sommige dagen) en idealiter zijn een hoop opleverpunten reeds verholpen voordat de koper erin trekt.
Maar tenzij er harde afspraken zijn gemaakt, denk ik niet dat je een vooroplevering kunt eisen.
Wel fijn voor zowel de bouwer als de koper, want de bouwer heeft voor de oplevering vaak toch nog al z'n mannetjes op de bouwplaats lopen (al is het maar sommige dagen) en idealiter zijn een hoop opleverpunten reeds verholpen voordat de koper erin trekt.
Maar tenzij er harde afspraken zijn gemaakt, denk ik niet dat je een vooroplevering kunt eisen.
Waarom niet werken met een aardlekautomaat? Mocht er buiten dan iets gebeuren dan flipt alleen de tuingroep eruit.Verwijderd schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:33:
[...]
Ja daar zit een schakelaar. De tuinverlichting komt er ook op, en die kan dan aan/uit met die schakelaar.
Dan maar een extra "inmeetmoment" plannen een aantal weken voor de oplevering.Xi-s schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:47:
Het lijkt me optioneel ja.
Zover ik weet is de vooroplevering optioneel. Wij hebben zowel opleveringen gehad met vooroplevering en zonder. De reden om wel een vooroplevering te doen was vaak dat er dan zo min mogelijk opleverpunten op het officiële document van de oplevering stonden. Daardoor scoorde de aannemer beter in het gemiddeld aantal opleverpunten per opgeleverde woning.HellBeast schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:59:
Is een vooroplevering voor een bouwer optioneel? Van buren die recentelijk een kijkmoment hebben gehad (wij zijn over een maand pas aan de beurt) kregen we te horen dat de bouwer heeft gezegd dat die niet doorging, want : "Ze hebben toch 3 maanden na oplevering om alles recht te trekken.".
Lijkt mij wel vreemd.
Dus als ze het skippen, dan heeft dat een reden lijkt mij. Aangezien ze er zelf ook beter van worden.Fonsz schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:26:
[...]
Zover ik weet is de vooroplevering optioneel. Wij hebben zowel opleveringen gehad met vooroplevering en zonder. De reden om wel een vooroplevering te doen was vaak dat er dan zo min mogelijk opleverpunten op het officiële document van de oplevering stonden. Daardoor scoorde de aannemer beter in het gemiddeld aantal opleverpunten per opgeleverde woning.
Verwijderd
Ik heb een aparte groep besteld. De groepautomaat vervang ik ooit wel voor een aardlekautomaat. Die ruimte is er wel in de groepenkast.witterholt schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:57:
[...]
Waarom niet werken met een aardlekautomaat? Mocht er buiten dan iets gebeuren dan flipt alleen de tuingroep eruit.
Heeft iemand hier ervaring met SPS Resimat EC?
Standaard werkt de renovliezer met Glidden Professional Tex Mat (Schrobklasse 1), dit kan geupgrade worden naar SPS Resimat.
Mijn vraag is of beide of SPS vergelijkbaar is met Sikkens Alphacryl, of allebei onderdoen voor de Sikkens?
Standaard werkt de renovliezer met Glidden Professional Tex Mat (Schrobklasse 1), dit kan geupgrade worden naar SPS Resimat.
Mijn vraag is of beide of SPS vergelijkbaar is met Sikkens Alphacryl, of allebei onderdoen voor de Sikkens?
De buren hebben inmiddels de eerste zichtbare scheur in de muur dwars door het renovlies heen zichtbaar. Hier ook al wat extra haarscheuren ontdekt in het stucwerk.Farmerwood schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:03:
Mijn huis krijgt de komende dagen een goede test op stevigheid. Vanmorgen zijn ze begonnen met heiwerkzaamheden voor de volgende fase aan de overkant van de straat.
Letterlijk het hele huis staat te trillen en ze zijn lang niet bij de palen voor onze deur. Hou echt mijn hart vast.
Uitvoerder is er inmiddels al door meerdere mensen op aangesproken, maar volgens hem zitten de trillingen nog steeds binnen de norm en mag hij dus door gaan...
Hier 5 jaar geleden ook voor renovlies gekozen maar is ook vrij snel gaan scheuren. Uiteindelijk heb ik mij laten vertellen dat renovlies sneller scheurt dan glasvezelbehang. Toevallig hier iemand die dat kan beamen? Onze huidige buren hebben ook direct gestuct en hebben nergens last van gehad (rijtjeswoning maar ander aannemer, CPO project).Farmerwood schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:01:
[...]
De buren hebben inmiddels de eerste zichtbare scheur in de muur dwars door het renovlies heen zichtbaar.
Als het goed is gaan ze volgend jaar beginnen met de bouw van onze nieuwe woning en hoop toch met glasvezelbehang bewaard van scheuren te blijven (wordt niet geheid). Het plafond willen wel graag laten stuccen en begreep dat minder werkt dan de muren.
Partij waarmee ik nu in gesprek ben geeft aan dat ze op 200gram géén garantie op scheuroverbrugging vanuit leverancier krijgen en daarom met 150gram renovliezen. 200 gram is dikker en heeft minder overbruggingskracht. 150gram is moeilijker te plaatsen, maar goed daarvan geven ze aan dat dit hun probleem is.Deveon schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:12:
[...]
Hier 5 jaar geleden ook voor renovlies gekozen maar is ook vrij snel gaan scheuren. Uiteindelijk heb ik mij laten vertellen dat renovlies sneller scheurt dan glasvezelbehang. Toevallig hier iemand die dat kan beamen? Onze huidige buren hebben ook direct gestuct en hebben nergens last van gehad (rijtjeswoning maar ander aannemer, CPO project).
Als het goed is gaan ze volgend jaar beginnen met de bouw van onze nieuwe woning en hoop toch met glasvezelbehang bewaard van scheuren te blijven (wordt niet geheid). Het plafond willen wel graag laten stuccen en begreep dat minder werkt dan de muren.
@Farmerwood is de renovlies gescheurd, of zit er een scheur in de muur achter het renovlies?
Ik heb er alleen een foto van gezien. Daarop lijkt het renovlies niet gescheurd, maar je ziet een deuk en donkere lijn door/achter het renovlies door.SquareOne schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:24:
[...]
@Farmerwood is de renovlies gescheurd, of zit er een scheur in de muur achter het renovlies?
Net even de bestuurder van die heimachine gevraagd hoe het zit met die metingen en die gaf aan dat hij die helemaal niet kan zien. Daar kijkt het uitvoerder (zo nu en dan) naar en dan hoort hij het als het niet goed is. Tot zover het live monitoren.
Tjonge jonge....ik kan heel goed begrijpen dat je hier niet bij mee bent.Farmerwood schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:34:
[...]
Ik heb er alleen een foto van gezien. Daarop lijkt het renovlies niet gescheurd, maar je ziet een deuk en donkere lijn door/achter het renovlies door.
Net even de bestuurder van die heimachine gevraagd hoe het zit met die metingen en die gaf aan dat hij die helemaal niet kan zien. Daar kijkt het uitvoerder (zo nu en dan) naar en dan hoort hij het als het niet goed is. Tot zover het live monitoren.
Zou je niet (namens een grote groep bewoners) je zorgen moeten gaan uitspreken bij de gemeente? Dit klinkt niet best, los van wat de metingen zeggen. Bij de tekst 'eerste scheuren zichtbaar' zal ook de gemeente haar twijfels toch niet kunnen verstoppen?Farmerwood schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:34:
[...]
Ik heb er alleen een foto van gezien. Daarop lijkt het renovlies niet gescheurd, maar je ziet een deuk en donkere lijn door/achter het renovlies door.
Ik heb reactie over de temperatuurregeling per ruimte. Het was toch de moeite om hier achteraan te gaan want ze gaan het in alle woningen doorvoeren
De volgende toelichting hebben ze gestuurd:
Daar een temperatuurregeling inmiddels conform het bouwbesluit verplicht is hebben wij in overleg met de ontwikkelaar besloten dit standaard in iedere woning op te nemen. Hiertoe zal dus geen meerprijs richting u in rekening worden gebracht. Mocht de temperatuurregeling reeds in een meerwerkblad zijn verwerkt dan ontvangt u hiertoe een minderwerkblad om dit te verrekenen.
Er wordt dus standaard een temperatuurregeling per verblijfsruimte in uw woning geïnstalleerd. Dit houdt in dat u de temperatuur in de badkamer, slaapkamer(s), woonkamer en keuken separaat kunt regelen. Dit wijkt af van de technische omschrijving, welke onlosmakelijk als contractstuk aan de aannemingsovereenkomst verbonden is. Hiertoe dient onderliggend schrijven als bevestiging.
Dus thanks voor de tips heren! Hoop dat jullie er ook wat mee kunnen @Fireball86 @Haassiej @Niwla @lizard87

Daar een temperatuurregeling inmiddels conform het bouwbesluit verplicht is hebben wij in overleg met de ontwikkelaar besloten dit standaard in iedere woning op te nemen. Hiertoe zal dus geen meerprijs richting u in rekening worden gebracht. Mocht de temperatuurregeling reeds in een meerwerkblad zijn verwerkt dan ontvangt u hiertoe een minderwerkblad om dit te verrekenen.
Er wordt dus standaard een temperatuurregeling per verblijfsruimte in uw woning geïnstalleerd. Dit houdt in dat u de temperatuur in de badkamer, slaapkamer(s), woonkamer en keuken separaat kunt regelen. Dit wijkt af van de technische omschrijving, welke onlosmakelijk als contractstuk aan de aannemingsovereenkomst verbonden is. Hiertoe dient onderliggend schrijven als bevestiging.
Dus thanks voor de tips heren! Hoop dat jullie er ook wat mee kunnen @Fireball86 @Haassiej @Niwla @lizard87
Gezien de grootte van de plek op de vloer vermoed ik dat ze enig reparatiewerk aan een vloerverwarming leiding hebben verricht? want de 1e foto die je hier liet zien betrof alleen een gat tegen de muur aan? Ik zou het gewoon even navragen. En als er alsnog een lek zit merk je dit vrij snel zodra de vloerverwarming aan is en er nog niets ligt, dan krijgt de vloer aldaar dezelfde kleur als de nog natte specie nu.Verwijderd schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:06:
Appje van de uitvoerder dat het geregeld is. Ze werken het woensdag verder af.
[Afbeelding]
Zo te zien zijn ze wel bij de vloerverwarming geweest. Hoe kan ik nou zien of er iets lekt? Wordt de dekvloer dan vrij snel nat?
Pff ben een beetje klaar met ons project. Van de ontwikkelaar horen we echt niks mbt start bouw, dit terwijl we al bijna 6 maanden na de hoera brief zijn.
Ondertussen pusht de aannemer ons wel om definitieve keuzes te maken mbt meerwerk want ze moeten alles bestellen. Een offerte met definitieve kosten hebben ze echter nog steeds niet....
Ondertussen pusht de aannemer ons wel om definitieve keuzes te maken mbt meerwerk want ze moeten alles bestellen. Een offerte met definitieve kosten hebben ze echter nog steeds niet....
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
De aanvraag van de bouwvergunning van het project waar ik in zit is van 17 maart 2020. In de TO wordt gesproken over een enkele kamerthermostaat in de woonkamer en vastgestelde temperaturen van de vloerverwarming per ruimte. Als ik het goed heb gelezen is deze wijziging van het bouwbesluit met ingang van 10 maart 2020 geldig.Takkeding schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 18:30:
Ik heb reactie over de temperatuurregeling per ruimte. Het was toch de moeite om hier achteraan te gaan want ze gaan het in alle woningen doorvoerenDe volgende toelichting hebben ze gestuurd:
Volgens mij is dat niet voldoende dus. Maar jammer dat ik het nu pas weet, want over enkele maanden wordt de woning opgeleverd en verwacht niet dat ze er nu wat mee kunnen
Daarnaast heb ik er dusdanig weinig kaas van gegeten dat ik ook niet de aannemer een bericht wil sturen waarbij ik de klok heb horen luiden, maar ik weet niet waar de klepel hangt zeg maar
[ Voor 5% gewijzigd door DogPatch06 op 04-10-2021 19:43 ]
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.