Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:38
jordyc schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:05:
[...]

De eerste hit in DuckDuckGo:
"Herinrichtinsrente is een schuldplichtigheid ten behoeve van de Staat door de eigenaren andere dan op grond van artikel 102 herinrichtingswet Oost-Groningen en de Groningse-Drentse Veenkoloniën verschuldigde bedragen die rust op de hun toegedeelde kavels, ter zake van de op grond van de lijst der geldelijke regelingen zoals zij door de arrondissementsrechtbank is gesloten."

Klinkt dus als iets wat bij wet vastgelegd is en je dus niet echt onderuit komt.
Dank, lijkt inderdaad op iets wat wettelijk geregeld is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:16
Verwijderd schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:11:
[...]

Ja dat dacht ik dus al :) Zo'n hoekprofiel van 1mm verzinkt voor dunpleister is niet zo lastig te plaatsen toch? Is dat niet zelf te doen met een beetje klusskills? :P
Zo zag het er bij onze woning uit.
Lijkt mij wel goed te doen als je weet welk profiel je nodig hebt en van dat smeersel hebt om het vast te zetten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkTpfmSIjgAz_NhhFfiDOUwE9NA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0mrDE6cRQf4wRao9sfEEmxzl.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 12:44
Zo, die zag ik niet helemaal aankomen. Vandaag de kast van de vloerverwarming verwijderd. Draaiknop stond op maximaal en de aanvoertemperatuur op 65 graden. Dat verklaart wel dat er al zo'n enorme bak water verbruikt is (zo'n 60 euro aan stadsverwarming). Die gaan we dus maar even snel afbouwen... stapsgewijs terug naar 30-35 denk ik? En de draaiknop op 3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:25
@Pannencouque
Bij nieuwbouw moet dat lager kunnen. Heb hem hier pas boven de 25 gezet toen het ook overdag goed begon te vriezen. Warmtepomp, geen stadsverwarming. Maar dat zou niet veel verschil moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 09:29
Pannencouque schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:33:
Zo, die zag ik niet helemaal aankomen. Vandaag de kast van de vloerverwarming verwijderd. Draaiknop stond op maximaal en de aanvoertemperatuur op 65 graden. Dat verklaart wel dat er al zo'n enorme bak water verbruikt is (zo'n 60 euro aan stadsverwarming). Die gaan we dus maar even snel afbouwen... stapsgewijs terug naar 30-35 denk ik? En de draaiknop op 3?
Als het een mengverdeler is, dan is 65 graden niet per se te veel. Stadsverwarming werkt anders dan cv en een lagere temperatuur is niet direct zuiniger, want je regelt de temperatuur van het ingaande water helemaal niet.

Maak eens een foto van de inhoud van die kast.

Overigens is stadsverwarming altijd vreselijk duur. Je betaalt het maximale tarief voor gas en daar bovenop een opslag.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

45 graden is een goede watertemperatuur. 25 graden in de winter gaat je alleen maar meer stookkosten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Laatst online: 13-09 13:24
Ik kwam vanochtend dit artikel tegen

https://www.nu.nl/economi...financiele-problemen.html

In hoeverre kan dit een probleem kan worden voor projecten die nog moeten beginnen, maar waar wel al een certificaat voor afgegeven is?
Weet iemand ook waarom specifiek Woningborg in de problemen zit terwijl de andere bouwverzekeraars die niet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:02

skate master

Autodesk Educator Expert

Krijgertje1979 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:25:

In hoeverre dit een probleem kan worden voor projecten die nog moeten beginnen, maar waar wel al een certificaat voor afgegeven is?
Weet iemand ook waarom specifiek Woningborg in de problemen zit terwijl de andere bouwverzekeraars die niet hebben?
Ik hoop maar dat dit geen problemen gaat opleveren.
Voor ons project moeten we ergens in de komende weken de handtekening zetten, en dit zou ook gebouwd worden onder Woningborg.
Duimen dat dit geen uitstel voor ons gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 13:26

basdej

OutSystems Consultant

skate master schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:47:
[...]

Voor ons project moeten we ergens in de komende weken de handtekening zetten, en dit zou ook gebouwd worden onder Woningborg.
zelfde hier...

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Krijgertje1979 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:25:

In hoeverre kan dit een probleem kan worden voor projecten die nog moeten beginnen, maar waar wel al een certificaat voor afgegeven is?
Als er een certificaat is afgegeven is de financiële borgstelling gegarandeerd.
Het is een industrie breed probleem. Deze partijen hebben miljarden aan werkgeld nodig om deze garanties af te kunnen geven. Nu alles duurder wordt hebben ze meer geld nodig, maar dat verdienen ze niet op die paar €1000 die ze per garantstelling verdienen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Je kan aan de bouwer het certificaat opvragen. Als ze je dat kunnen overhandigen zit je goed.
Kunnen ze dat nu niet, dan is het duimen.

Overigens wordt de soep vaak niet zo heet gegeven als deze geserveerd wordt. Om in de media te komen moet je forse statements maken. Als ze een beetje slim zijn bij Woningborg geven ze dit signaal in de media af ruim voordat het water aan de lippen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 07:13
[...]

Wij hebben 2 maanden terug getekend, maar wachten nog op het certificaat... :+ Ik verwacht dat t wel goed komt. In navolging op de miljoenennota is dit natuurlijk een heel goed moment voor Woningborg om zo'n bericht er uit te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door NCSmits op 28-09-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:27
Afgelopen week een leuk bericht ontvangen van de projectontwikkelaar, het is ondanks sluitingsdata van opties mogelijk om nog zoneregeling voor vloerverwarming te krijgen en een waterontharder. Beide waren geen opties in de initiële optielijst.

Voor de waterontharder is het opgesplitst in twee delen: de voorbereiding en aanschaf/plaatsen zijn aparte opties. Voor dat hele pretpakket wordt grof geld gevraagd (iets meer dan 4K) en ze weten bij navraag nog niet wat ze gaan plaatsen met hoeveel capaciteit, hangt af van de woning, maar de prijs is wel overal hetzelfde :+ De voorbereiding laat ik denk ik wel uitvoeren aangezien hier ook een extra stopcontact, afvoer en een bypass op het water bij inbegrepen is voor een prijs waar ik wel vrede mee heb. En achteraf kan de afvoer bijv. al niet aangelegd worden in de meterkast vanwege het ontbreken van een kruipruimte.

Nou ben ik vooral benieuwd of hier nog experts op het gebied van zoneregeling en bouwbesluit zijn. Volgens het bouwbesluit moet met de invoer van EPB3 minimaal ieder verblijfsgebied of verblijfsruimte de temperatuur zelf kunnen reguleren. De expert van VEH zei dat dat dus per leefruimte betekent, dus badkamer, slaapkamers, woonkamer en keuken. De projectontwikkelaar denkt daar iets anders over. Die zegt dat de hele woning een verblijfsgebied (dus verzameling van ruimtes) is en daarom maar op een thermostaat aangesloten hoeft te zijn. Hierop weer gebeld met VEH en ze hebben mij verteld dat ik met argumentatie uit GIW ISSO 2008 een eind moet komen. Ook mag je uitgaan van "goed en kundig" bouwen en dan zou je temperatuurregeling per aparte ruimte gewoon mogen verwachten. Wie heeft er eerder met dit bijltje gehakt? Kan zo vlug niet vinden dat het eerder besproken is en het googelen op GIW ISSO geeft wel een aantal hits maar geen uitgebreide documenten oid.

Linkje bouwbesluit, specifiek lid 3:
https://rijksoverheid.bou...2012/hfd6/afd6-13#art6.55

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 09:20
Takkeding schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:15:
Afgelopen week een leuk bericht ontvangen van de projectontwikkelaar, het is ondanks sluitingsdata van opties mogelijk om nog zoneregeling voor vloerverwarming te krijgen en een waterontharder. Beide waren geen opties in de initiële optielijst.

Voor de waterontharder is het opgesplitst in twee delen: de voorbereiding en aanschaf/plaatsen zijn aparte opties. Voor dat hele pretpakket wordt grof geld gevraagd (iets meer dan 4K) en ze weten bij navraag nog niet wat ze gaan plaatsen met hoeveel capaciteit, hangt af van de woning, maar de prijs is wel overal hetzelfde :+ De voorbereiding laat ik denk ik wel uitvoeren aangezien hier ook een extra stopcontact, afvoer en een bypass op het water bij inbegrepen is voor een prijs waar ik wel vrede mee heb. En achteraf kan de afvoer bijv. al niet aangelegd worden in de meterkast vanwege het ontbreken van een kruipruimte.

Nou ben ik vooral benieuwd of hier nog experts op het gebied van zoneregeling en bouwbesluit zijn. Volgens het bouwbesluit moet met de invoer van EPB3 minimaal ieder verblijfsgebied of verblijfsruimte de temperatuur zelf kunnen reguleren. De expert van VEH zei dat dat dus per leefruimte betekent, dus badkamer, slaapkamers, woonkamer en keuken. De projectontwikkelaar denkt daar iets anders over. Die zegt dat de hele woning een verblijfsgebied (dus verzameling van ruimtes) is en daarom maar op een thermostaat aangesloten hoeft te zijn. Hierop weer gebeld met VEH en ze hebben mij verteld dat ik met argumentatie uit GIW ISSO 2008 een eind moet komen. Ook mag je uitgaan van "goed en kundig" bouwen en dan zou je temperatuurregeling per aparte ruimte gewoon mogen verwachten. Wie heeft er eerder met dit bijltje gehakt? Kan zo vlug niet vinden dat het eerder besproken is en het googelen op GIW ISSO geeft wel een aantal hits maar geen uitgebreide documenten oid.

Linkje bouwbesluit, specifiek lid 3:
https://rijksoverheid.bou...2012/hfd6/afd6-13#art6.55
Bij ons project was zoneregeling eerst ook geen optie. Verschillende kopers hebben daar vragen over gesteld en uiteindelijk kregen we een erratum van de aannemer dat elke kamer voorzien wordt van een naregeling ivm het wijzigen van het bouwbesluit.

Bij extra navragen kreeg ik dit gestuurd:
Er wordt bedoeld, de wijziging van het bouwbesluit.

Art. 6.55 lid 3 “een technisch bouwsysteem voor ruimteverwarming of ruimtekoeling of een combinatie daarvan, is voorzien van zelfregulerende apparatuur waarmee de temperatuur per verblijfsgebied of per verblijfsruimte kan worden gereguleerd.”

De toelichting die hier bij hoort is:

2.3 Zelfregulerende apparatuur voor het reguleren van temperatuur

Met dit wijzigingsbesluit is de verplichting uit EPBD III geïmplementeerd om zelfregulerende apparatuur voor het reguleren van de temperatuur per kamer of zone voor te schrijven. De zelfregulerende apparatuur moet automatisch de verwarmings- en koelingsoutput van de systemen voor ruimteverwarming en ruimtekoeling kunnen aanpassen op basis van wisselingen in de binnentemperatuur (thermostatisch) en eventuele andere parameters op basis van (handmatig) vooraf ingevoerde instellingen. Voorbeelden van apparatuur die aan de voorwaarden voldoen zijn een thermostatische radiatorknop, een kamerthermostaat, een thermostaat van een ventilatorconvector en gebouwautomatisering en -controlesystemen die de temperatuur kunnen reguleren per kamer of zone. Deze zelfregulerende apparatuur moet worden geïnstalleerd bij nieuwbouw of bij het vervangen van één van de centrale warmteopwekkers in bestaande bouw. Bij nieuwbouw moet de zelfregulerende apparatuur de systemen voor ruimteverwarming en ruimtekoeling kunnen aansturen. Bij vervanging van de centrale warmteopwekkers in bestaande bouw hoeft de zelfregulerende apparatuur alleen te worden toegepast op het systeem voor ruimteverwarming.

In beginsel moet de apparatuur de temperatuur kunnen reguleren per verblijfsruimte. In het geval dat meerdere aan elkaar grenzende verblijfruimtes onderdeel uitmaken van hetzelfde thermische gebied mag de zelfregulerende apparatuur ook de temperatuur per verblijfsgebied reguleren. (dus regelbaar per verdieping) Zelfregulerende apparatuur hoeft niet te worden toegepast bij gebouwen of verblijfruimtes of -gebieden in gebouwen die niet worden verwarmd of gekoeld. Ook hoeft de zelfregulerende apparatuur bij verbouw niet te worden toegepast als de meerkosten voor het aanbrengen van zelfregulerende apparatuur meer dan 20% zijn van de totale installatiekosten van het (gedeeltelijk) vernieuwen of het veranderen of vergroten van het verwarmings- of koelingssysteem. Bij bestaande gebouwen die zijn aangesloten op stadsverwarming moet zelfregulerende apparatuur worden geïnstalleerd wanneer de afleverset wordt vervangen.

[ Voor 35% gewijzigd door Fireball86 op 28-09-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Nou ik heb net even flink lopen vloeken door het huis.
Net bericht gekregen dat bouw wordt met 2 maanden opgeschoven wat ons ongeveer 2k EUR aan rente kost.

Het is niet zo dat we financieel zo strak gepland hebben dat dit de plannen finaal in de war gooit, maar leuk is anders. :( :( :( :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Krijgertje1979 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:28:
Net bericht gekregen dat bouw wordt met 2 maanden opgeschoven wat ons ongeveer 2k EUR aan rente kost.

Het is niet zo dat we financieel zo strak gepland hebben dat dit de plannen finaal in de war gooit, maar leuk is anders. :( :( :( :(
Als je geluk hebt levert de verkoop van je huidige woning 10k extra op door deze 2 maanden later te verkopen :9.

Tenzij je nu geen koopwoning hebt, dan ben je t bokje

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
big bang schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:30:
[...]

Als je geluk hebt levert de verkoop van je huidige woning 10k extra op door deze 2 maanden later te verkopen :9.

Tenzij je nu geen koopwoning hebt, dan ben je t bokje
Helaas huis is al terugverkocht aan woningcorporatie dus dat gaat het niet compenseren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 13:26

basdej

OutSystems Consultant

Toevallig net via de mail het certificaat ontvangen! _/-\o_ dat scheelt weer

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:27
Fireball86 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:19:
[...]

2.3 Zelfregulerende apparatuur voor het reguleren van temperatuur

In beginsel moet de apparatuur de temperatuur kunnen reguleren per verblijfsruimte. In het geval dat meerdere aan elkaar grenzende verblijfruimtes onderdeel uitmaken van hetzelfde thermische gebied mag de zelfregulerende apparatuur ook de temperatuur per verblijfsgebied reguleren. (dus regelbaar per verdieping)
Thanks! Die uitleg had ik nog niet zo gevonden maar dat is vrij duidelijk. Dit ga ik zo bij ze neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Blihi schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 07:07:
[...]

Als het een mengverdeler is, dan is 65 graden niet per se te veel. Stadsverwarming werkt anders dan cv en een lagere temperatuur is niet direct zuiniger, want je regelt de temperatuur van het ingaande water helemaal niet.

Maak eens een foto van de inhoud van die kast.

Overigens is stadsverwarming altijd vreselijk duur. Je betaalt het maximale tarief voor gas en daar bovenop een opslag.
Ik zal eens een foto maken want heb er nul verstand van.
Stadsverarming wilde ik ook niet, maar was het enige minpunt tussen verder veel pluspunten. Dus we hebben het geaccepteerd. Soort van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:23

EiT

Geen idee hoever ze zijn met bouwen, maar je betaald toch alleen rente over grond en hetgeen is opgenomen uit bouw depot. Dit plus eerst je spaargeld opmaken voor je aan bouwdepot begint zou het toch een hoop rente moeten schelen. Tenzij je natuurlijk een huis hebt van een miljoen of meer waar de grond al 6 ton was.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pannencouque schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:54:
[...]
Ik zal eens een foto maken want heb er nul verstand van.
Stadsverarming wilde ik ook niet, maar was het enige minpunt tussen verder veel pluspunten. Dus we hebben het geaccepteerd. Soort van.
Stadsverwarming heeft ook voordelen. Geen omkijken naar, kleine unit in de meterkast, geen onderhoud en altijd snel en onbeperkt warm water. In een nieuwbouwhuis valt het verbruik hartstikke mee. Maar goed, die anti-stadsverwarming discussie is al tig keer gevoerd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
Ik zit ook met een vraagstuk over verwarming. Een warmtepompsysteem en dan vooral icm. de zonnepanelen die we zelf nog willen gaan leggen na oplevering.

De projectontwikkelaar heeft hier gekozen voor een constructie met een gedeelde warmtebron met in iedere woning een (gehuurde) warmtepomp van Itho Daalderop (https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00354). Nu heb ik tijdens een kijkmoment helaas gezien dat het een 1-fase model te zijn.

Qua vermogens past het allemaal wel, maar de schoonheidsprijs verdient het niet wat mij betreft. Op fase 2 bevindt zich de oven en warmtepomp, op fase 3 zit o.a. een 2x16A kookgroep.

Zeker vanwege het afschaffen van de salderingsregeling en het aansluiten van zonnepanelen vind ik het jammer dat het niet 3-fase aangesloten is. Door het aantal panelen dat ik wil neerleggen (+/- 20 verwacht ik) zit ik denk ik vast aan een 3F aansluiting, maar de grootste verbruiker zit dus maar op één van de drie fases aangesloten.

Iemand nog tips hier voor? Wellicht beter bestemd voor een eigen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
@davasch hoe kun je nu in een 3 fase aansluiting een kookgroep maken vanuit 1 fase. Ik ga er vanuit dat je een inductie plaat hebt en die zal als de inductieplaat voluit gebruikt tot 32A gaan op die fase, terwijl je hoofdzekering op 25A zit. Volgens mij een 3 fase automaat toepassen voor je inductie plaat en er dan 2 fasen van gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:24

vliegnerd

Nintendo fan.

davasch schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:16:
Ik zit ook met een vraagstuk over verwarming. Een warmtepompsysteem en dan vooral icm. de zonnepanelen die we zelf nog willen gaan leggen na oplevering.

De projectontwikkelaar heeft hier gekozen voor een constructie met een gedeelde warmtebron met in iedere woning een (gehuurde) warmtepomp van Itho Daalderop (https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00354). Nu heb ik tijdens een kijkmoment helaas gezien dat het een 1-fase model te zijn.

Qua vermogens past het allemaal wel, maar de schoonheidsprijs verdient het niet wat mij betreft. Op fase 2 bevindt zich de oven en warmtepomp, op fase 3 zit o.a. een 2x16A kookgroep.

Zeker vanwege het afschaffen van de salderingsregeling en het aansluiten van zonnepanelen vind ik het jammer dat het niet 3-fase aangesloten is. Door het aantal panelen dat ik wil neerleggen (+/- 20 verwacht ik) zit ik denk ik vast aan een 3F aansluiting, maar de grootste verbruiker zit dus maar op één van de drie fases aangesloten.

Het vermogen van de warmtepomp (elektrisch) is zo laag dat 1 fase logisch is. Het opgegeven vermogen is thermisch.

EDIT: de itho daalderop 5G 4kw uit mijn nieuwbouwhuis heeft een 1fase aansluiting. Nominaal elektrisch vermogen is 1 kW en 16A B karakteristiek automaat. Vanaf 5G 5kw zijn ze 3fase.

Verder saldeer de slimme meter over de fases. Dus als je 2kW levert op fase 1 en je gebruikt 2kW op een andere fase is het toch netto nul.

[ Voor 6% gewijzigd door vliegnerd op 29-09-2021 08:15 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:05
EiT schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:57:
[...]

Geen idee hoever ze zijn met bouwen, maar je betaald toch alleen rente over grond en hetgeen is opgenomen uit bouw depot. Dit plus eerst je spaargeld opmaken voor je aan bouwdepot begint zou het toch een hoop rente moeten schelen. Tenzij je natuurlijk een huis hebt van een miljoen of meer waar de grond al 6 ton was.
en twee maand langer wonen in het huurhuis a 1000 euro per maand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

107mb schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 23:16:
[...]

en twee maand langer wonen in het huurhuis a 1000 euro per maand?
Startdatum zegt vrij weinig over de opleverdatum, tenzij ze aan het maximaal aantal bouwdagen komt.

Toen ze bij ons eenmaal begonnen gingen ze als de brandweer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
sunnybird schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:29:
@davasch hoe kun je nu in een 3 fase aansluiting een kookgroep maken vanuit 1 fase. Ik ga er vanuit dat je een inductie plaat hebt en die zal als de inductieplaat voluit gebruikt tot 32A gaan op die fase, terwijl je hoofdzekering op 25A zit. Volgens mij een 3 fase automaat toepassen voor je inductie plaat en er dan 2 fasen van gebruiken.
Ook deze discussie is al regelmatig voorbij gekomen. Ondanks dat het idd niet aan de NEN voldoet wordt er vrijwel altijd standaard een kookgroep op 1 fase geïnstalleerd. Ook bij een 3x25 hoofdaansluiting.

Als je er wat over zegt tegen de electricien krijg je het antwoord dat het geen enkel probleem is, gewoon werkt en de zekering er in de praktijk nooit uit klapt.

De enige die me tot nu bevestigde dat het idd niet volgens de norm is was de electricien van het bedrijf dat zonnepanelen kwam leggen.

Dus als er standaard een kookgroep op 1 fase op je 3-fase hoofdaansluiting zit heb je in theorie een terecht punt, maar in de praktijk moet je flink moeite doen om dat gelijk te krijgen.

• Ascension
  • Laatst online: 13-09 08:24

Vervelend maar dit is een risico bij nieuwbouw. Hier lopen we ook al drie maanden achter op de eerst afgegeven opleverprognose. Ik vermoed dat ze nog steeds ruim in het aantal werkbare dagen zitten?

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
vliegnerd schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:51:
[...]
Verder saldeer de slimme meter over de fases. Dus als je 2kW levert op fase 1 en je gebruikt 2kW op een andere fase is het toch netto nul.
Bedankt voor de reacties :) Qua aangesloten vermogen zie ik inderdaad geen probleem. Ook de kookgroep discussie ga ik maar niet voeren.

Nu er nog gesaldeerd wordt is het inderdaad geen probleem. Maar als ik het goed begrijp zal daarna dus waarschijnlijk op 2 fases teruggeleverd gaan worden (voor lager tarief) terwijl op de fase waar de warmtepomp op aangesloten is energie afgenomen wordt.

Het is helaas zo, er valt voor nu weinig aan te veranderen vrees ik. Binnen de gebruikte serie warmtepompen is een 3-fase model beschikbaar maar dat is een ander type.

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:11:
[...]
Vervelend maar dit is een risico bij nieuwbouw. Hier lopen we ook al drie maanden achter op de eerst afgegeven opleverprognose. Ik vermoed dat ze nog steeds ruim in het aantal werkbare dagen zitten?
Ik reed gisteren nog langs jou project en had juist het idee dat het wel lekker ging daar. Reden bekend voor die vertraging?

Al gaat de school voor mijn gevoel wel traag. Die moet na de kerstvakantie open hoorde ik, maar zo ziet het er nog niet uit momenteel...

• Krijgertje1979
Ascension schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:11:
[...]

Nee dat klopt natuurlijk wel, alleen bij ons project moeten ze nog beginnen. Opgegeven redenen zijn materiaaltekorten en tekort aan gekwalificeerd personeel.Hopelijk blijft het hierbij.

• Farmerwood
  • Niet online
davasch schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:22:
[...]
Nu er nog gesaldeerd wordt is het inderdaad geen probleem. Maar als ik het goed begrijp zal daarna dus waarschijnlijk op 2 fases teruggeleverd gaan worden (voor lager tarief) terwijl op de fase waar de warmtepomp op aangesloten is energie afgenomen wordt.
Heb er zelf nogal wisselde verhalen over gehoord van verschillende partijen. Paar aanbieders van zonnepanelen die bij hoog en laag beweerden dat je echt een 3-fase omvormer moet hebben omdat het anders met salderen idd niet goed zou gaan en je dan straks voor je eigen opgewekte stroom aan het betalen gaat.

Anderen zeiden dat de huidige slimme meters prima in staat zijn om dat intern te herkennen en verrekenen. Wellicht dat het beiden klopt en het laatste alleen geldt voor de nieuwere generaties slimme meters. Anderzijds moet zoiets met een firmware update ook prima te voegen zijn op oudere meters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:24

vliegnerd

Nintendo fan.

davasch schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:22:
[...]

Bedankt voor de reacties :) Qua aangesloten vermogen zie ik inderdaad geen probleem. Ook de kookgroep discussie ga ik maar niet voeren.

Ook als het PV salderen afgebouwd wordt dan gaat het nog prima. Het salderen van je eigen slimme meter staat daar los van.

Als je panelen 2 kW opwekken op fase 1 en jij gebruikt 2 kW op fase 2 dan is het resultaat 0. Geen verbruik en geen teruglevering. Je saldeert dan nog helemaal niets op de energierekening.

Het net moet wel werken, maar je eigen meter blijft op 0 staan.

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 29-09-2021 08:32 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Ascension
Farmerwood schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:24:
[...]

Ik reed gisteren nog langs jou project en had juist het idee dat het wel lekker ging daar. Reden bekend voor die vertraging?
Ze zijn al sinds juli vorig jaar bezig he ;)

Heb het idee dat onze aannemer sowieso niet zo snel bouwt en nu zeggen ze dat de oplevering van de NUTS-voorziening een zeer onzekere factor is. Die schijnen met horten en stoten af en toe een paar woningen aan te sluiten.

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:33:
[...]
Hm, nu je het zegt idd. Hier zijn ze maar 6 weken eerder begonnen en we hebben al dik een half jaar de sleutel inmiddels.

Vraagje voor de mensen die inmiddels ook al (even) de sleutel hebben.
Vorige maand (helaas) een zoveelste opleverpunt ontdekt. De dakdoorvoer van de ventilatie in de berging lekt. Om het pijpje heen was het nat en het spacwerk stond inmiddels bol en was helemaal zacht.

Nu had ik voor afgelopen vrijdag een afspraak met de uitvoerder (die nog bezig is met een volgende bouwfase) gemaakt om het te fixen. Vrijdag niemand gezien en ik dus maandag contact gezocht met de aannemer. Krijg ik te horen dat ze donderdag al geweest zijn, dak gerepareerd is en ze binnenkort komen om het binnen te fixen.
Buiten het feit dat ik nu voor nop mijn kinderen een dag dierentuin door de neus geboord heb door voor niks thuis te blijven vind ik het ook gewoon niet kunnen dat er mensen aan je huis gaan klussen zonder dat je thuis bent of daar op z'n minst expliciet toestemming voor gegeven hebt. Dit is ook niet de eerste keer dat het gebeurd is.

Hoe zijn de ervaringen van anderen hiermee? (Volgens de uitvoerder kwam het voor hem ook als een verrassing dat ze eerder gekomen waren)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
davasch schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:16:

Af laten keuren bij oplevering. Die kookgroep hoort daar niet. Zorg dat je in je papieren hebt staan dat jouw kookplaat 7.4 kW is, dan is dit gewoon een prutsoplossing. Daar moet een krachtgroep in,.

Als je op de ene fase gaat terugleveren en op een andere gaat verbruiken krijg je enorme stromen over je nuldraad. Bijvoorbeeld: 25A verbruik op 1 fase en 16A teruglevering op de twee andere fases levert een stroom van 41A over de nuldraad op (heeft met de faseverschuiving te maken en het feit dat teruglevering in de andere richting gaat dan afname. Dat kan nog met een groepenkast met 40A hoofdschakelaar, maar heb je 3x40A als hoofdzekeringen, dan moeten alle componenten al naar 63A (de aardlekschakelaars, de hoofdschakelaar, etc.)

Verbruikers moeten netjes verdeeld worden over de fases. Een WP op 1 fase en de PV op een andere fase is niet netjes verdeeld.

Ga je zelf uitbreiden? Zorg dan dat je een 3-fase leiding naar je omvormer hebt. Laat 2x19mm buizen leggen, 1 voor de 3-fase draden, de andere voor de randaarde naar de bevestigingsconstructie en eventueel netwerkkabel. Laat die buizen bedraden of doe dat zelf.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
vliegnerd schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:31:
[...]

Ook als het PV salderen afgebouwd wordt dan gaat het nog prima. Het salderen van je eigen slimme meter staat daar los van.

Als je panelen 2 kW opwekken op fase 1 en jij gebruikt 2 kW op fase 2 dan is het resultaat 0. Geen verbruik en geen teruglevering. Je saldeert dan nog helemaal niets op de energierekening.

Het net moet wel werken, maar je eigen meter blijft op 0 staan.
Nee, dat is dus onzin. Als je 2 kW opwekt op fase 1 en je gebruikt 2 kW op fase 2, dan loopt er een stroom van 13A over de nuldraad tussen jouw groepenkast en de netbeheerder. Echt waar.

Berekening:
2 kW afname = 8.7A bij 230 V
2 kW teruglevering, 120 graden verschoven ten opzichte van de afname = cos(120-180) * 8.7 = 0.5 * 8.7 = 4.3 A

Samen: 8.7+4.3 = 13A

[ Voor 11% gewijzigd door Blihi op 29-09-2021 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:49:
[...]

Nee, dat is dus onzin. Als je 2 kW opwekt op fase 1 en je gebruikt 2 kW op fase 2, dan loopt er een stroom van 13A over de nuldraad tussen jouw groepenkast en de netbeheerder. Echt waar.

Berekening:
2 kW afname = 8.7A bij 230 V
2 kW teruglevering, 120 graden verschoven ten opzichte van de afname = cos(120-180) * 8.7 = 0.5 * 8.7 = 4.3 A

Samen: 8.7+4.3 = 13A
Toch niet, de slimme meters (in ieder geval die nu gebruikt worden) salderen eerst over de fases voordat ze terug rapporteren.

• Blihi
Ja, ze salderen over het geheel, maar er loopt wel degelijk een dergelijke stroom over een ongezekerde nuldraad. Dat is vooral problematisch bij een slecht ingerichte groepenkast met 3x40A hoofdzekering. Dan kan er over de nul zoveel stroom lopen dat er een 63A hoofdschakelaar toegepast moet worden en dat gebeurt meestal niet.

Dus, er loopt een grote stroom over de nuldraad, maar de 'slimme' meter saldeert op de juiste manier (vooralsnog)

• Farmerwood
  • Niet online
@Blihi en @Jazzle, hebben jullie niet beiden gelijk?

Voor zover ik het begrepen loopt er idd wel degelijk die stroom terug, maar verrekend de meter dat gewoon in zijn administratie. Je betaalt er dus niet voor, maar het gaat wel over het net.

• Blihi
Inderdaad @Farmerwood en die stroom gaat mogelijk ook door de componenten in de groepenkast.

Ik had de fout gemaakt om een PV verdeler te ontwerpen met twee omvormers op twee fases en de verbruikers op de andere fase. Dat was een heel slecht idee en gelukkig werd ik daarop gewezen in het elektra topic.

Overigens is er een tijdje een slimme meter geweest die dit fout deed, maar dat is inmiddels aangepast.

Verwijderd

Farmerwood schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:42:
[...]

Hm, nu je het zegt idd. Hier zijn ze maar 6 weken eerder begonnen en we hebben al dik een half jaar de sleutel inmiddels.

Vorige maand (helaas) een zoveelste opleverpunt ontdekt. De dakdoorvoer van de ventilatie in de berging lekt. Om het pijpje heen was het nat en het spacwerk stond inmiddels bol en was helemaal zacht.

Nu had ik voor afgelopen vrijdag een afspraak met de uitvoerder (die nog bezig is met een volgende bouwfase) gemaakt om het te fixen. Vrijdag niemand gezien en ik dus maandag contact gezocht met de aannemer. Krijg ik te horen dat ze donderdag al geweest zijn, dak gerepareerd is en ze binnenkort komen om het binnen te fixen.
Buiten het feit dat ik nu voor nop mijn kinderen een dag dierentuin door de neus geboord heb door voor niks thuis te blijven vind ik het ook gewoon niet kunnen dat er mensen aan je huis gaan klussen zonder dat je thuis bent of daar op z'n minst expliciet toestemming voor gegeven hebt. Dit is ook niet de eerste keer dat het gebeurd is.

Hoe zijn de ervaringen van anderen hiermee? (Volgens de uitvoerder kwam het voor hem ook als een verrassing dat ze eerder gekomen waren)
Tsja, ik persoonlijk kan me daar weinig druk om maken. Het is (als het goed is) z.s.m. opgelost onder garantie en dat lijkt mij het belangrijkst bij een lekkage. Kinderen kunnen vast een andere keer naar de dierentuin. Wou je ze anders op de lip gaan staan kijken als ze je dak repareren? Bij een klusjesman die je niet kent via werkspot zou ik dat begrijpen, maar bij een garantiereparatie buitenshuis door de aannemer zelf, lekker laten gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:15:
[...]

Tsja, ik persoonlijk kan me daar weinig druk om maken. Het is (als het goed is) z.s.m. opgelost onder garantie en dat lijkt mij het belangrijkst bij een lekkage. Kinderen kunnen vast een andere keer naar de dierentuin. Wou je ze anders op de lip gaan staan kijken als ze je dak repareren? Bij een klusjesman die je niet kent via werkspot zou ik dat begrijpen, maar bij een garantiereparatie buitenshuis door de aannemer zelf, lekker laten gaan.
Het gevoel is ook mede veroorzaakt door de aannemer, en dan met name de uitvoerder, die elk probleem bagataliseert en doet alsof er niks aan de hand is. (Zie bv het ventilatie issue dat nog steeds voort sleept)
Dus ik wil gewoon even met eigen ogen zien wat er geconstateerd is aan schade en het eindresultaat. Ik ga ze zeker niet op de lip staan kijken. Vind dat zelf ook mega irritant als iemand dat bij mij doet.

Meteen maar even een update over het immer voortslepende ventilatie issue:
Voor de bouwvak dus nieuwe berekeningen van de aannemer gehad. Daaruit bleek dat bij een aantal huizen idd te weinig roosters waren. Bij mij wilden het het oplossen met een rooster in de dakkapel (want dat was ook nog een opleverpunt dat die er niet is, maar wel in de verkooptekst staat).
Dit terwijl er op begane grond juist te weinig ventilatiecapaciteit is. Ook ging men voorbij aan mijn bezwaren en was opnieuw inregelen van het systeem niet nodig zeiden ze. Dus niet mee akkoord gegaan en de andere mensen in de wijk ook niet.

Tijdens mijn eigen vakantie kreeg ik een bericht van de uitvoerder dat de projectleider die week langs wilde komen voor een toelichting. Aangegeven dat ik per 20 september weer thuis was en ik uit keek naar een belletje voor een afspraak. Helaas nog steeds niks gehoord.

Intussen hadden we VEH en Woningborg benaderd met de vraag te helpen met dit issue. VEH verwees door naar Woningborg omdat zij zelf die expertise niet zouden hebben. Woningborg wil eerst een reactie van de aannemer voor ze een mening geven over ons verhaal. En die reactie is er nog niet...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:47:
[...]

Als je op de ene fase gaat terugleveren en op een andere gaat verbruiken krijg je enorme stromen over je nuldraad. Bijvoorbeeld: 25A verbruik op 1 fase en 16A teruglevering op de twee andere fases levert een stroom van 41A over de nuldraad op (heeft met de faseverschuiving te maken en het feit dat teruglevering in de andere richting gaat dan afname. Dat kan nog met een groepenkast met 40A hoofdschakelaar, maar heb je 3x40A als hoofdzekeringen, dan moeten alle componenten al naar 63A (de aardlekschakelaars, de hoofdschakelaar, etc.)
Huh? De fases zijn toch 120 graden verschoven van elkaar waardoor je op de nul nooit tegelijkertijd de stroom van 2 fases kan hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42
Wolly schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:10:
[...]

Huh? De fases zijn toch 120 graden verschoven van elkaar waardoor je op de nul nooit tegelijkertijd de stroom van 2 fases kan hebben?
Dit soort vragen en opmerkingen kunnen we beter in het Elektra topic voeren, daar zit namelijk de absolute kennis op dat gebied :).
Het enige belangrijke in dit topic is dat een "kookgroep" niet in een 3-fase huisaansluiting thuis hoort.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 29-09-2021 10:14 ]

• Farmerwood
  • Niet online
[...]

Dat is ook niet wat @Blihi aangeeft. In principe kan 1 fase 25A vanaf het net trekken en tegelijkerheid 16A aan geleverde energie van de zonnepanelen. Op dat moment heb je 41A door je ene fase lopen.

• Wolly
  • Niet online
Farmerwood schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:15:
[...]

Dat is ook niet wat @Blihi aangeeft. In principe kan 1 fase 25A vanaf het net trekken en tegelijkerheid 16A aan geleverde energie van de zonnepanelen. Op dat moment heb je 41A door je ene fase lopen.
Dat kan, maar wel op dezelfde fase.

Het leek alsof Blihi bedoelde dat je op de ene fase teruglevert en op de andere fase verbruikt.
Als je op de ene fase gaat terugleveren en op een andere gaat verbruiken krijg je enorme stromen over je nuldraad

• Wolly
  • Niet online
GeeMoney schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:13:
[...]

Dit soort vragen en opmerkingen kunnen we beter in het Elektra topic voeren, daar zit namelijk de absolute kennis op dat gebied :).
True.
Het enige belangrijke in dit topic is dat een "kookgroep" niet in een 3-fase huisaansluiting thuis hoort.
Ook waar, helaas is er geen standaard A4 tje waarmee een electricien zonder morren overstag gaat.

• Blihi
[...]

Zie: Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

• Blihi
@Farmerwood Ik zou ook niet gelukkig zijn met iemand die op mijn dak aan de gang gaat zonder dat even bij mij te melden. Dat is niet zoals het hoort. Het lijkt een kwestie van een lange adem te worden in jouw geval. Ik zou zeggen: volhouden!

Zolang jij het tweede opleverformulier niet tekent, kan het project niet opgeleverd worden en dat kost de aannemer geld.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999

ChUcKiE

Dus........

Ascension schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:33:
[...]

Heb het idee dat onze aannemer sowieso niet zo snel bouwt en nu zeggen ze dat de oplevering van de NUTS-voorziening een zeer onzekere factor is. Die schijnen met horten en stoten af en toe een paar woningen aan te sluiten.
Misschien een stomme vraag, maar wie verzorgt de NUTS aanvraag? Ik zou verwachten de aannemer en dan zeker voor water/elektra, maar de rest? Sinds er glasvezel is in ons dorp kunnen wij kiezen voor Ziggo/Coax en Glasvezel.
Zit beide ook in de aanvraag vanuit de aannemer, of moet je de als toekomstige bewoner een aanvraag voor doen?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:43

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ChUcKiE schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:37:
[...]

Misschien een stomme vraag, maar wie verzorgt de NUTS aanvraag? Ik zou verwachten de aannemer en dan zeker voor water/elektra, maar de rest? Sinds er glasvezel is in ons dorp kunnen wij kiezen voor Ziggo/Coax en Glasvezel.
Zit beide ook in de aanvraag vanuit de aannemer, of moet je de als toekomstige bewoner een aanvraag voor doen?
Even navragen bij je aannemer. Normaal gesproken gaat het via mijnaansluiting.nl en is het voor de aannemer kwestie van een vinken voor glas en CAI. Onze aannemer deed het als ‘service’

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:14
Farmerwood schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:42:
[...]

Toevallig zitten we in dezelfde fase. Het fixen van alle punten gaat hier ook erg traag en chaotisch. Een keertje ook niemand komen opdagen en idd ook een keertje andersom, dat was dan weer hun probleem want ze stonden voor een dichte deur :D

Verder verloopt veel van die communicatie via de onderaannemers, dus ik wordt regelmatig gebeld voor een afspraak. Ik moet dan altijd heel hard nadenken, want al die onderaannemers ken ik natuurlijk niet :P

Het gaat dusdanig traag dat we het 5procent bedrag bij de notaris hebben vastgehouden na 3 maanden. Toen we dat gemeld hebben bij de aannemer zit er (toevallig? Vast niet) weer tempo in het oplossen.

• Blihi
[...]

Zoals Toppe al zegt: Navragen. Bij ons wilde de aannemer geen glasvezel/coax aan laten leggen, ondanks dat dat er in de hele wijk wel ligt. Na enig aandringen hebben ze toch de juiste vinkjes gezet en zijn glasvezel en coax aangelegd. Weliswaar te laat, dus het afmonteren gebeurde bij enkelen pas na oplevering, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
[...]

Bij mij regelt de aannemer dit. M.b.t. glas kan je ook op https://www.kpnnetwerk.nl checken. Als ik daar mijn nieuwe postcode en huisnummer invoer krijg ik de melding dat er glasvezel wordt aangelegd. Als ik een huisnummer van een woning invoer die al verder gevorderd is krijg ik de melding dat glasvezel beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ascension schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:23:
[...]

Bij mij regelt de aannemer dit. M.b.t. glas kan je ook op https://www.kpnnetwerk.nl checken. Als ik daar mijn nieuwe postcode en huisnummer invoer krijg ik de melding dat er glasvezel wordt aangelegd. Als ik een huisnummer van een woning invoer die al verder gevorderd is krijg ik de melding dat glasvezel beschikbaar is.
Dat zei die site van KPN netwerk bij ons ook altijd, maar er moeten vier dingen gebeuren:
1) de glasvezel kabel moet naar de meterkast, dat gaat via mijnaansluiting.nl
2) de glasvezel kabel moet in de meterkast afgemonteerd worden op een basisplaat, dat moet de aannemer regelen met kpnnetwerk (dat is dus niet kpn, om het duidelijk te houden)
3) op de basisplaat moet een eindpunt geklikt worden en dat moet ook in de centrale afgemaakt worden. Dat doet jouw provider, maar kun je dus niet zelf.
4) het modem moet aangesloten worden. Dat kun je zelf doen, maar meestal gaat dat tegelijk met stap 3.

Stap 2 wil nog wel eens vergeten worden door de aannemer. Stap 3 moet je zelf regelen, maar kan pas als stap 2 gedaan is....

• Ascension
@Blihi ik ga in ieder geval gelijk bij oplevering een abonnement aanvragen, dan hebben we 3 maanden de tijd om het werkend te krijgen voordat we verhuizen :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Blihi
Abonnement aanvragen zodra de opleverdatum vast ligt. Maar dan kan het zomaar zijn dat stap 2 nog moet en dat er te weinig personeel is voor stap 3 :)

Oh, en dat moeten ze niet, net als hier, de glasvezels kruisen, want dan wordt het helemaal leuk.

Hier gebeurde het volgende: De glasvezel met stickertje A in de centrale zat in poortje 11 en liep naar huis B. De glasvezel met stickertje B zat in poortje 12 en liep naar huis A. Huis A had wel signaal, huis B niet (wij dus).

Monteur komt er bij en begint te zoeken, tot hij er achter komt dat hij steeds probeert iets te veranderen op poortje 12, want dat hoort bij huis B, maar dat hij geen resultaten ziet. Uiteindelijk rijd hij naar de centrale en ziet dat in poortje 12 kabeltje B zit, maar dat het stickertje verkeerd zit, want dat is dus kabeltje A.

Dus, meneer trekt kabeltje A er uit, doet kabeltje B er in en doet daar een nieuw stickertje op. Nu werkt alles in huis B (bij mij dus), maar huis A doet niets meer (de overburen). Dat is echter niet het probleem van mijn monteur en hij vertrekt.

De buurman van huis A komt vragen of ik wel Internet heb. Ja, ik wel. Dus komt er na een paar weken een monteur bij huis A. Die ziet dat kabel A in de centrale niet in een poortje zit, en dat er iets niet klopt met de stickertjes. Dus, hij plakt een nieuw stickertje, doet het kabeltje in poortje 11 en maakt een melding dat er iets niet klopt.

Op dat moment lijkt alles opgelost te zijn. Kabeltje met sticker A gaat naar huis A, kabeltje met sticker B gaat naar huis B en de poortjes kloppen..... We hebben allebei Internet.

Een paar weken later komt KPN netwerk de stoep open graven. Zij hebben een melding dat er iets niet klopt. Ze graven kabeltjes A en B op, knippen die door, lassen ze kruislings aan elkaar en gaan naar de centrale. Daar wisselen ze eindjes A en B om en doen er weer nieuwe stickertjes op, zodat het weer klopt....

Toen die mannen me uitlegden wat ze aan het doen waren kon ik maar 1 ding zeggen: "werk hebben is geen kunst, werk houden ....."

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Bij ons project (Steenbrugge Deventer, bouwer Van Wijnen B.V.) werd er tijdens de bouw al een pre-fab meterkast geplaatst die nog voor de muren werden opgetrokken werd aangesloten op alle nutsvoorzieningen inclusief CAI en glas. Heb zelfs een foto waar de meterkast op de fundering staat, waar je de oranje glasvezel kabel afgemonteerd en al met KPN Glasvezel sticker ziet zitten. Toen stond er nog geen muur recht op of een steiger om het geheel 8)

De reden van de aannemer was 2ledig: Ze hoeven geen centrale stroompunten tijdelijk neer te zetten voor hun apparatuur tijdens de bouw en de oplevering is niet afhankelijk van aansluiten nutsvoorzieningen, en de bewoner kan direct na oplevering verder met zaken zoals een internetaansluiting. Enige nadeel was wel dat we begonnen met een meterstand van tegen de 4.000kWh aan, en de huidige energieleverancier in de app maar blijft zeuren om een hoger voorschot i.v.m. historisch verbruik 8)7

Zodoende had ik 3 dagen na oplevering een werkende internetverbinding. Een hele opluchting want 4G was niet te doen in de wijk (nog steeds niet :'( ), en binnen was je door alle isolatie al helemaal onbereikbaar. Paar tijdelijke oude Unifi accesspoints door het huis gegooid, en we hadden mooi de mogelijkheid een muziekje te streamen tijdens het klussen! (en de kids Youtube tegen de verveling als ze weer eens met papa en/of mama mee moesten :+ )

• Greebs
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Wij zitten in de staart van het meerwerkproces, maar er komen toch nog meer zaken op je pad dan je denkt zijn we al achter :+

Op een tekening van voor de zomer bleek een wijziging te staan waar wij ons niet in konden vinden:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Links de verkooptekening, rechts de aanpassing. Wij hebben geen bijkeuken/garage, dus dit zou aardig wat ruimteverlies opleveren voor voorraad en andere randzaken (ik noem een stofzuiger bijv). Aangegeven dat we niet akkoord konden gaan met deze aanpassing. Eerst werd aangegeven dat dit is wat het is, nogmaals laten weten dat wij niet akkoord gaan om meerdere redenen. Veel tijd overheen gegaan, vandaag uitsluitsel:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ze bieden ons de optie om de bodemwarmtepomp voor op de overloop op zolder te plaatsen, inclusief wanden en deur, kosteloos. Hier ben ik op zich blij mee, dit geeft ons beneden naast de keuken een bruikbare trapkast en dat hoekje op zolder vind ik niet zo interessant (stond al verdeler vloerverwarming en zone leidingwerk ingetekend).

Nu hoor ik alleen niet zo vaak dat de (bodem)warmtepomp op zolder staat. Een zoektocht levert wat zaken op die mee zouden kunnen spelen in deze keuze:
-Benodigde isolatie van aan/afvoerleidingen (ik neem aan dat de installateur weet wat hij doet en dit goed komt).
-Lastig vervangen warmtepomp bij defect (volgens mij kunnen deze nieuwe units in gedeeltes naar beneden en boven).
-Kans op grotere gevolgen in huis bij evt. lekkage (dit kan ik begrijpen, aan de andere kant zijn er genoeg zaken op 1e verdieping en zolder waar lekkage op kan treden).

Wij neigen ernaar hier akkoord mee te gaan. Heeft iemand anders met dit bijltje gehakt? Ziet iemand zwaarwegende argumenten om dit toch niet te moeten willen?

--

Dan nog een korte binnendeurenvraag. Wij willen iets zwaarder dan honingraat, dus kijken naar tubulaire of massieve vlasvezelplaat als vulling. Qua geluid/warmte ontloopt het elkaar niet veel. Qua gewicht is tubulair iets lichter en ik lees dat dit voor de levensduur van de scharnieren beter kan zijn. Weet iemand hoeveel/wat je hier nu echt van merkt in die levensduur?

• Hedgy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 19:15
[...]

Wij hadden dit tijdens het tekenen al gevraagd maar kwamen niet verder dan "waarschijnlijk komt er wel glasvezel ja". We hebben bij fase 1 van het project een postcodecheck gedaan en die gaf glasvezel aan, dus we gingen er vanuit dat dat wel goed kwam. :)

Bij ons gaf de postcodecheck op ons eigen toekomstig adres vrij snel "er komt glasvezel" en vlakbij opleverdatum "er is glasvezel" te staan. Wij hebben het een week of 2 van te voren bij KPN besteld met leverdatum de dag dat we de sleutel kregen. We hebben via de klantenservice op facebook gevraagd of het pakket op ons ander adres geleverd kan worden en dat ging goed. :)
Monteur kwam op de sleuteldatum, die stond eerst op de ochtend gepland maar dit konden we ook wijzigen naar de middag. Dus het eerste wat in ons huis geregeld was was het internet :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@Greebs zoek mijn relaas even op met betrekking tot isolatie/geluid van zo'n ding ;) .
Als je niet van plan bent op diezelfde zolder te gaan slapen dan zal het meevallen.
Anders vragen om:

Geen leidingen koud op de wanden te beugelen.
De pomp op een grote rubbermat te plaatsen tegen het resoneren.
De wanden extra voorzien van isolatie dmv schuim (vlokken matten) met daarvoor geluidswerend gips en dan pas de pomp en installatie. (denk aan punt 1).
De deur ook een geluidsisolerende variant van te laten maken. (mooie zware dikke deur).

gevonden: GeeMoney in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 29-09-2021 16:06 ]

• Greebs

Greebs

inert

@GeeMoney dank! Bij jullie was dus enkel het geluid bezwaarlijk begrijp ik. En dan niet van de warmtepomp zelf (qua geluidsvolume vond ik veel de vergelijking met een koelkast), maar in de leidingen? Op de BG zou je dit niet/minder hebben dus.

Als ik op die tekening de locatie van de warmtepomp rechts voor noem, dan slapen wij een verdieping lager links achter. Dat zou ik zelf ook aandurven denk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonsz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-08 08:12
Dakillerbean schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:12:
Bij ons project (Steenbrugge Deventer, bouwer Van Wijnen B.V.) werd er tijdens de bouw al een pre-fab meterkast geplaatst die nog voor de muren werden opgetrokken werd aangesloten op alle nutsvoorzieningen inclusief CAI en glas. Heb zelfs een foto waar de meterkast op de fundering staat, waar je de oranje glasvezel kabel afgemonteerd en al met KPN Glasvezel sticker ziet zitten. Toen stond er nog geen muur recht op of een steiger om het geheel 8)

De reden van de aannemer was 2ledig: Ze hoeven geen centrale stroompunten tijdelijk neer te zetten voor hun apparatuur tijdens de bouw en de oplevering is niet afhankelijk van aansluiten nutsvoorzieningen, en de bewoner kan direct na oplevering verder met zaken zoals een internetaansluiting. Enige nadeel was wel dat we begonnen met een meterstand van tegen de 4.000kWh aan, en de huidige energieleverancier in de app maar blijft zeuren om een hoger voorschot i.v.m. historisch verbruik 8)7

Zodoende had ik 3 dagen na oplevering een werkende internetverbinding. Een hele opluchting want 4G was niet te doen in de wijk (nog steeds niet :'( ), en binnen was je door alle isolatie al helemaal onbereikbaar. Paar tijdelijke oude Unifi accesspoints door het huis gegooid, en we hadden mooi de mogelijkheid een muziekje te streamen tijdens het klussen! (en de kids Youtube tegen de verveling als ze weer eens met papa en/of mama mee moesten :+ )
Dit is een vinding van van Wijnen die ook door mijn aannemer wordt toegepast (Volker Wessels). Direct na het leggen van de begane grond vloer wordt de meterkast geplaatst met daarin de nutsaansluitingen. Best wel efficiënt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Greebs schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:19:
@GeeMoney dank! Bij jullie was dus enkel het geluid bezwaarlijk begrijp ik. En dan niet van de warmtepomp zelf (qua geluidsvolume vond ik veel de vergelijking met een koelkast), maar in de leidingen? Op de BG zou je dit niet/minder hebben dus.

Als ik op die tekening de locatie van de warmtepomp rechts voor noem, dan slapen wij een verdieping lager links achter. Dat zou ik zelf ook aandurven denk ik :)
In de pomp zit een compressor en die resoneert, en die hoor je als de pomp dus je huis/boiler aan het opwarmen is of zijn legionella programma draait.
Dat is dus 9 van de 10x in de nacht :9 . Overigens hoor je dat resoneren in de leidingen door de hele woning tot aan de vloerverwarming verdelers eigenlijk maar het wordt naarmate je verder van de pomp af komt wel snel minder.
Aangezien hij naast onze slaapkamer zit was dit dramatisch goed hoorbaar. (ondanks max 38dB geluid).

Door de leidingen dus van de wand te halen en de pomp zelf op een rubber mat te zetten en de ruimte zelf ook drastisch te isoleren zijn we van 95%van al het geluid af en is het dus nu gelukkig prettig slapen voor mijn vrouw. (Ik had er minder last van).

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 29-09-2021 16:28 ]

• kepler
  • Laatst online: 21:14
Ascension schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:47:
@Blihi ik ga in ieder geval gelijk bij oplevering een abonnement aanvragen, dan hebben we 3 maanden de tijd om het werkend te krijgen voordat we verhuizen :)
Ik heb net weer gebeld met KPN... Ik heb het abonnement aangevraagd eind juni, voor een start in juli (verhuizing stond in de planning voor 1 september).

We hebben nog steeds geen internet :') Heel veel contact gehad met KPN netwerk, bovenop zitten lijkt te helpen. Kastje in de meterkast is vorige week eindelijk aangesloten, maar om 1 of andere reden werkt het nog niet... Vanavond weer eens verder kijken

• Fonsz
GeeMoney schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:27:
[...]

In de pomp zit een compressor en die resoneert, en die hoor je als de pomp dus je huis/boiler aan het opwarmen is of zijn legionella programma draait.
Dat is dus 9 van de 10x in de nacht :9 . Overigens hoor je dat resoneren in de leidingen door de hele woning tot aan de vloerverwarming verdelers eigenlijk maar het wordt naarmate je verder van de pomp af komt wel snel minder.
Aangezien hij naast onze slaapkamer zit was dit dramatisch goed hoorbaar. (ondanks max 38dB geluid).

Door de leidingen dus van de wand te halen en de pomp zelf op een rubber mat te zetten en de ruimte zelf ook drastisch te isoleren zijn we van 95%van al het geluid af en is het dus nu gelukkig prettig slapen voor mijn vrouw. (Ik had er minder last van).
Wij krijgen ook een (afgesloten) technische ruimte op zolder, alleen we hebben geen bodemwarmte pomp, maar een luchtwarmtepomp (monoblock systeem). Kan dan isolatie van zo’n ruimte ook zinvol zijn? We gaan er overigens niet slapen.

• Greebs

Greebs

inert

GeeMoney schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:27:
[...]

Helder. Ik denk dat we dat maar moeten beleven. Kan me voorstellen dat er heel veel verschillende factoren van invloed kunnen zijn op of en hoe je dat geluid hoort, nog naast de door jou genoemde aandachtspunten. Qua plaatsing BG/zolder en afstand tot onze slaapkamer of verdelers vloerverwarming verschilt het allemaal niet zoveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Greebs schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:19:

Wij hebben in ons vorige huis ook een w/w warmtepomp gehad, deze was stil als hij de vloerverwarming opwarmde. Als er echter warm water voor douchen werd gemaakt dan was het niet te vergelijken met een koelkast. Echt veel harder en irritanter zelfs, ik ben blij dat we er vanaf zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Fonsz schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:33:
[...]

Wij krijgen ook een (afgesloten) technische ruimte op zolder, alleen we hebben geen bodemwarmte pomp, maar een luchtwarmtepomp (monoblock systeem). Kan dan isolatie van zo’n ruimte ook zinvol zijn? We gaan er overigens niet slapen.
Volgens mij heb je dan je compressor buiten zitten als ik mij niet vergis? (dus ook de herrie buiten ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:45:
[...]

Wij hebben in ons vorige huis ook een w/w warmtepomp gehad, deze was stil als hij de vloerverwarming opwarmde. Als er echter warm water voor douchen werd gemaakt dan was het niet te vergelijken met een koelkast. Echt veel harder en irritanter zelfs, ik ben blij dat we er vanaf zijn.
Wij hebben nu een CV ketel op zolder, die hoor je ook brommen als hij warm water aanmaakt voor de douche. Ons nieuwe huis krijgt overigens ook een W/W warmtepomp op zolder in een technische ruimte. Is volgens de tekening in een geluiddempende ruimte. Dus we gaan het zien.

• Greebs

Greebs

inert

Wolly schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:45:
[...]

Dan kan het dus zelfs nog een voordeel zijn dat hij op zolder bij andere lawaaimakers staat en niet in de trapkast pal naast de woonkamer/keuken. (Ik houd de moed er maar een beetje in :+ )

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999

ChUcKiE

Dus........

[...]

Antwoord van de aannemer is dat ze binnenkort NUTS gaan aanvragen (inclusief Glas/Coax) en dat ze dan te horen krijgen of er extra aanlegkosten aan vast hangen. De kosten van Glas/Coax zitten niet in de aanneemovereenkomst, dus daar moet ik dan wat van gaan vinden.

Dus binnenkort meer informatie.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Z___Z schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:50:
[...]

Wij hebben nu een CV ketel op zolder, die hoor je ook brommen als hij warm water aanmaakt voor de douche. Ons nieuwe huis krijgt overigens ook een W/W warmtepomp op zolder in een technische ruimte. Is volgens de tekening in een geluiddempende ruimte. Dus we gaan het zien.
Het verschil met een gas CV ketel is dat die in hooguit 10 minuten klaar is terwijl een W/W bodemwarmtepomp letterlijk uren kan draaien.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Zegt niet zoveel hoor. Volgens die website is glasvezel bij mij beschikbaar terwijl de fundering net legt. Bij de buren is het ook beschikbaar terwijl dat zelfs nog braakliggend terrein is :9

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:10:
Abonnement aanvragen zodra de opleverdatum vast ligt. Maar dan kan het zomaar zijn dat stap 2 nog moet en dat er te weinig personeel is voor stap 3 :)

Oh, en dat moeten ze niet, net als hier, de glasvezels kruisen, want dan wordt het helemaal leuk.

Hier gebeurde het volgende: De glasvezel met stickertje A in de centrale zat in poortje 11 en liep naar huis B. De glasvezel met stickertje B zat in poortje 12 en liep naar huis A. Huis A had wel signaal, huis B niet (wij dus).

Monteur komt er bij en begint te zoeken, tot hij er achter komt dat hij steeds probeert iets te veranderen op poortje 12, want dat hoort bij huis B, maar dat hij geen resultaten ziet. Uiteindelijk rijd hij naar de centrale en ziet dat in poortje 12 kabeltje B zit, maar dat het stickertje verkeerd zit, want dat is dus kabeltje A.

Dus, meneer trekt kabeltje A er uit, doet kabeltje B er in en doet daar een nieuw stickertje op. Nu werkt alles in huis B (bij mij dus), maar huis A doet niets meer (de overburen). Dat is echter niet het probleem van mijn monteur en hij vertrekt.

De buurman van huis A komt vragen of ik wel Internet heb. Ja, ik wel. Dus komt er na een paar weken een monteur bij huis A. Die ziet dat kabel A in de centrale niet in een poortje zit, en dat er iets niet klopt met de stickertjes. Dus, hij plakt een nieuw stickertje, doet het kabeltje in poortje 11 en maakt een melding dat er iets niet klopt.

Op dat moment lijkt alles opgelost te zijn. Kabeltje met sticker A gaat naar huis A, kabeltje met sticker B gaat naar huis B en de poortjes kloppen..... We hebben allebei Internet.

Een paar weken later komt KPN netwerk de stoep open graven. Zij hebben een melding dat er iets niet klopt. Ze graven kabeltjes A en B op, knippen die door, lassen ze kruislings aan elkaar en gaan naar de centrale. Daar wisselen ze eindjes A en B om en doen er weer nieuwe stickertjes op, zodat het weer klopt....

Toen die mannen me uitlegden wat ze aan het doen waren kon ik maar 1 ding zeggen: "werk hebben is geen kunst, werk houden ....."
Letterlijk dit hebben ze in een wijk in Amsterdam gedaan met 500 woningen…

heb nog 5 jaar voor die groene reus gewerkt

• Fonsz
GeeMoney schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:48:
[...]

Volgens mij heb je dan je compressor buiten zitten als ik mij niet vergis? (dus ook de herrie buiten ;) )
Klopt hoor, compressor zit inderdaad in de buitenunit.

• Pannencouque
Verwijderd schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:00:
[...]

Stadsverwarming heeft ook voordelen. Geen omkijken naar, kleine unit in de meterkast, geen onderhoud en altijd snel en onbeperkt warm water. In een nieuwbouwhuis valt het verbruik hartstikke mee. Maar goed, die anti-stadsverwarming discussie is al tig keer gevoerd. :+
Die discussie is inderdaad bekend :+ Voor mij wegen die 'voordelen' niet op tegen de financiële nadelen. Maar die keuze kon ik niet meer maken. De enige keuze was om nooit meer te gaan wonen waar we nu gaan wonen, omdat die alles met stadswarmte doen. Dan is 't kiezen of delen.

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-09 09:47
*knip*
Een externe poll hier aanbieden is niet de bedoeling en het voegt niks toe.

[ Voor 76% gewijzigd door tweakduke op 29-09-2021 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:29

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wat off-topic posts na aanleiding van de poll weggehaald. Lees even de TS voor wat hier ontopic is.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-09 09:47
Tkn, ik had een poll gemaakt over het wel of niet muziek afspelen in de tuin (imho past dat onder het kopje domotica/WiFi in de eerste post en derhalve on topic) met een linkje naar een externe poll site die ik hier voor had gebruikt en niet toegankelijk is zonder de link. Mij lijkt dat een relevante discussie, zeker voor mensen die een aansluiting voor zo'n installatie overwegen, maar alas deze discussie is in de mod optiek off topic. Er waren uiteindelijk 4 stemmen voor 'ja, ik draai muziek en tijdens een BBQ mag ie wat harder', 11 stemmen voor 'niet echt, hoogstens af en toe een bluetooth speaker', en 14 voor 'absoluut niet, het is hier geen woonwagenkamp'. Dit zou je mee kunnen nemen in je beslissing om al dan niet in zo'n installatie te investeren, en dank allen voor de stemmen ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Muziek in de tuin waar je buren het kunnen horen is vreselijk asociaal, punt. Als je dat wil, ga dan lekker achteraf wonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:30:
Muziek in de tuin waar je buren het kunnen horen is vreselijk asociaal, punt. Als je dat wil, ga dan lekker achteraf wonen.
Als al die buren op dat moment bij mij in de tuin zitten ivm feestje, dan kan het prima hoor. :+

Maar punt is helder. Overlast probeer je te voorkomen. Maar de een heeft last van muziek en de ander van de spelende kinderen van de buren.
Je moet ook gewoon beseffen waar je aan begint als je een nieuwbouwhuis koopt in een project. De gemiddelde nieuwbouwwijk bestaat uit jonge gezinnen met kleine kinderen, dus je gaat daar niet voor je rust wonen.

Toevallig hadden wij afgelopen weekend onze eerste burendag incl BBQ en activiteiten voor de kinderen.
We hadden in totaal +/- 140 mensen die kwamen. 53 huizen waarvan er volgens mij van zo'n 40 huizen de bewoners aanwezig waren. Bijna 20 kinderen van 0-2 jaar. Ruim 35 kinderen van 3-11 jaar (waarvan de meerderheid jonger dan 6) en slechts 4 kinderen tussen 12-18. En daarbij ruim 80 volwassenen.

Het zal dus niet verbazen dat je hier in de wijk altijd wel spelende kinderen hoort met bijbehorende 'overlast' :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
nel!s schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:28:
Tkn, ik had een poll gemaakt over het wel of niet muziek afspelen in de tuin (imho past dat onder het kopje domotica/WiFi in de eerste post en derhalve on topic) met een linkje naar een externe poll site die ik hier voor had gebruikt en niet toegankelijk is zonder de link. Mij lijkt dat een relevante discussie, zeker voor mensen die een aansluiting voor zo'n installatie overwegen, maar alas deze discussie is in de mod optiek off topic. Er waren uiteindelijk 4 stemmen voor 'ja, ik draai muziek en tijdens een BBQ mag ie wat harder', 11 stemmen voor 'niet echt, hoogstens af en toe een bluetooth speaker', en 14 voor 'absoluut niet, het is hier geen woonwagenkamp'. Dit zou je mee kunnen nemen in je beslissing om al dan niet in zo'n installatie te investeren, en dank allen voor de stemmen ;)
Het had denk ik geholpen als je het direct zo aan had gevlogen. Dus een vraag over hoe en of mensen audio, aansluitingen, elektra, etc. in de tuin regelen. Dat kan ook wel nuttig zijn voor de rest en past binnen het topic.

Maar een discussie over wel/geen muziek (o.b.v. een vooringenomen geformuleerde poll met een term als 'woonwagenkamp') gaat denk ik redelijk snel ontsporen, zoals je vaak bij rijdende rechter-achtige onderwerpen ziet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Farmerwood schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:46:
[...]

Als al die buren op dat moment bij mij in de tuin zitten ivm feestje, dan kan het prima hoor. :+

Maar punt is helder. Overlast probeer je te voorkomen. Maar de een heeft last van muziek en de ander van de spelende kinderen van de buren.
Je moet ook gewoon beseffen waar je aan begint als je een nieuwbouwhuis koopt in een project. De gemiddelde nieuwbouwwijk bestaat uit jonge gezinnen met kleine kinderen, dus je gaat daar niet voor je rust wonen.

Toevallig hadden wij afgelopen weekend onze eerste burendag incl BBQ en activiteiten voor de kinderen.
We hadden in totaal +/- 140 mensen die kwamen. 53 huizen waarvan er volgens mij van zo'n 40 huizen de bewoners aanwezig waren. Bijna 20 kinderen van 0-2 jaar. Ruim 35 kinderen van 3-11 jaar (waarvan de meerderheid jonger dan 6) en slechts 4 kinderen tussen 12-18. En daarbij ruim 80 volwassenen.

Het zal dus niet verbazen dat je hier in de wijk altijd wel spelende kinderen hoort met bijbehorende 'overlast' :)
Spelende kinderen is wat anders dan muziek. Muziek kun je uitzetten, kinderen zijn kinderen. En een feestje is een uitzondering. Standaard muziek aan als je in je tuin gaat zitten is asociaal en egoïstisch. Doe dan gewoon een koptelefoon op.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Farmerwood schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:46:
[...]

Het verbaast me soms ook welke keuzes mensen maken. Zo willen mijn oom en tante weg uit een hoekwoning waar een speeltuin om de hoek zit vanwege de kinderherrie, maar kopen ze nu wel een nieuwbouw-tussenwoning :X uit ervaring heb ik ze verteld dat ze er dan qua rust niet echt op vooruit zullen gaan, maar ze gaan er toch echt mee door.
Verwijderd schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:53:
[...]

Spelende kinderen is wat anders dan muziek. Muziek kun je uitzetten, kinderen zijn kinderen. En een feestje is een uitzondering. Standaard muziek aan als je in je tuin gaat zitten is asociaal en egoïstisch. Doe dan gewoon een koptelefoon op.
Ook kinderen kun je aanleren dat ze rekening met anderen moeten houden of even mee naar binnen nemen als ze een driftbui hebben.

Één van de redenen dat wij verhuizen naar een rustiger en kleinschaliger (nieuwbouw-)hofje met als kleinste woningtype een tweekapper is om van het massale af te zijn (ook parkeerproblemen bijv). Bij een grote projectwijk met aangrenzende achtertuinen van rijtjeshuizen is er altijd wel iets van geluid, ook wel iets om rekening mee te houden als je je daar snel aan stoort. Iets wat mijn bovengenoemde oom dus niet heeft gedaan :P

Maar goed, de meeste mensen zullen al dolblij zijn dat ze door een loting heen komen bij nieuwbouw, dus dan is dit vaak van secundair belang.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik heb een trauma van zo'n galmbak met aangrenzende achtertuinen, vandaar dat we ook verhuisd zijn. Daar hebben we onze nieuwe woning ook op uitgezocht, relatief "rustig" doodlopend plekje voor nieuwbouw zonder hele rij met achterburen of brandgang achter het huis.

Maar goed, even een positieve noot: 12:30uur oplevering *O*

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2021 11:34 ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
Verwijderd schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:26:
Nou, ik heb een trauma van zo'n galmbak met aangrenzende achtertuinen, vandaar dat we ook verhuisd zijn. Daar hebben we onze nieuwe woning ook op uitgezocht, relatief "rustig" doodlopend plekje voor nieuwbouw zonder hele rij met achterburen of brandgang achter het huis.

Congrats!

Betreft keuze van project, wij hebben dezelfde keuze gemaakt en gaan nu in en autoluw hofje wonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 07:13
Wij hopen met onze baby van 5 maanden juist op een kinderrijke wijk!

(Buren)geluid stoor ik me over het algemeen niet zo heel erg aan. Als er over en weer maar wat respect voor elkaar is. Als iemand tot 's avonds laat op z'n zolderkamer thunderdome 14 op volume 9000 zit af te spelen met alle ramen wijd open is het duidelijk dat zo iemand gewoon schijt aan de buren heeft. Maar als er iemand een keer z'n verjaardag viert en daarvoor de hele familie in de tuin heeft met BBQ en een muziekje heb ik daar zeker geen moeite mee.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:37
[...]

Het zal je verbazen hoe moeilijk mensen kunnen doen over geluid van spelende kinderen. Een vriend van mij heeft op dit moment een langlopend geschil met zijn buurman over dat zijn kinderen teveel herrie maken. Dan hebben we het hier over kinderen van 4-8 jaar, die overdag geluid produceren in de vorm van spelen en uiteraard ook af en toe schreeuwen. Die vriend krijgt dus iedere keer als de buurman zijn kinderen hoort een appje van de buurman en op die manier wordt een logboek qua geluidsoverlast opgezet... koekoek!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Blaffende honden, katten die in je tuin schijten, mensen die ‘barbecueën’, buurman met een motor die alleen maar aan het sleutelen is, zingende buurvrouw, ruziemakende stelletjes, niet bijhouden van (voor)tuinen, kozijnen zonder verf of een buurmeisje die net een vriendje heeft en een pak Duracell heeft gekocht voor de energie.

Allemaal zaken die invloed hebben op je woon comfort. Nu heb ik liever buren die gewoon een zacht muziekje in de tuin aan hebben staan in plaats van het open zetten van de tuin deuren en Hazes op standje hard omdat ze het anders in de tuin niet horen.

Ja, je hebt hele egoïstische mensen die inderdaad de muziek consequent hard in de tuin afspelen maar die worden er vanzelf op aangesproken. Het over een kam scheren van iedereen die muziek in zijn tuin draait is alleen niet helemaal terecht. Ja, ik draaide ook altijd muziek maar mijn buren wisten niet eens dat we dat deden. Zo zacht stond hij.

Als ik Netflix in de tuin keek stond hij harder :+

In ons eerste appartementje hadden wij een onderbuurvrouw en die blowde er op los, handelde (denk ik) op los en stuurde met regelmaat de kinderen even naar buiten als er een man (ja, alleen verschillende mannen) binnen kwam. Heb haar uiteindelijk aangeven dat ze vooral haar ding moet doen maar als ik er nog meer last van heb ik meteen een melding bij de wijk agent doe en ook bij de woningbouw. Nooit meer last van gehad en konden alsnog prima met elkaar door één deur.

[ Voor 31% gewijzigd door Toppe op 30-09-2021 13:27 ]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ik zit te kijken naar een oplossing voor toegangscontrole. Vrouwlief vergeet nog wel eens de deur op slot te draaien dus vindt het wel een geruststellende gedachten dat alles automatisch gaat.

Alleen zijn er ondertussen wel veel en verschillende systemen op de markt. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een Nuki achtige oplossing maar ook Danalock en UniFi Access.

Alles heeft natuurlijk zijn voor en nadelen maar wat mij vooral richting de UniFi Access kant trekt is het gebruik van een elektronische deuropener in plaats van het ‘slim’ maken van de cilinder. Op die manier is natuurlijk vanaf de buitenkant niet heel makkelijk te zien of je wel of geen slim slot hebt en via spanningsloos vergrendeld ben je redelijk safe bij het stroomloos maken van je huis. Enige eis dan is een sleutel om binnen te komen.

Tevens zie ik mooie combinaties om bijvoorbeeld de postbezorger zijn eigen ‘code’ te geven die alleen werkt op de dag dat ik hem vrij geef en die na gebruik meteen weer gedeactiveerd wordt.

Ik zit alleen een beetje met de installatie. De meeste van deze openers worden meteen in een kozijn geplaatst maar die optie heb ik niet vanwege openslaande deuren aan de voorkant. Ik moet dus -op een of andere manier- een gat door de hele deur boren zodat ik dan de UTP kan aansluiten.

Zijn er mede tweakers die hier al over na hebben gedacht? Hoe hebben jullie dit aangepakt?

In geval van een UniFi Access oplossing zal ik de klink aan de buitenkant van de deur vervangen voor een knop

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 30-09-2021 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:49
Toppe schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:21:
Ik zit te kijken naar een oplossing voor toegangscontrole. Vrouwlief vergeet nog wel eens de deur op slot te draaien dus vindt het wel een geruststellende gedachten dat alles automatisch gaat.

Alleen zijn er ondertussen wel veel en verschillende systemen op de markt. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een Nuki achtige oplossing maar ook Danalock en UniFi Access.
In geval van een UniFi Access oplossing zal ik de klink aan de buitenkant van de deur vervangen voor een knop
Ik snap de neiging van een echte tweaker om aan ingewikkelde "slimme" oplossingen te denken, maar er zijn ook veel simpelere manieren om te zorgen dat je deur altijd op slot gaat.

ik kan natuurlijk adviseren je vrouw op te voeden, maar ik zal niet gaan stoken in een relatie ;)

Sloten die mechanisch vanzelf in het slot vallen, bijvoorbeeld deze van Nemef. Die ze zelf "slim" noemen :X

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
dixet schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:28:
[...]

Ik snap de neiging van een echte tweaker om aan ingewikkelde "slimme" oplossingen te denken, maar er zijn ook veel simpelere manieren om te zorgen dat je deur altijd op slot gaat.

ik kan natuurlijk adviseren je vrouw op te voeden, maar ik zal niet gaan stoken in een relatie ;)

Sloten die mechanisch vanzelf in het slot vallen, bijvoorbeeld deze van Nemef. Die ze zelf "slim" noemen :X
Het is niet alleen om te zorgen dat hij in het slot valt, het gaat er ook om dat ik kan beheren wie die deur wel en niet kan openen.

Er zijn inderdaad genoeg manieren om te zorgen dat de deur ‘op slot’ is :)

• Kupauw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-08 15:04
Zojuist even langs de bouwplaats gelopen en er was nog 1 rij waar de grond bij de voordeur nog open lag. Ze zijn daar nog bezig met het aanleggen van elektra/water/etc... Nu zag ik dat ze bij elk huis de elektra aftappen van de hoofdkabel op de volgende manier. Is dit normaal? Het ziet er een beetje amateuristisch uit met een beetje plastic om de kabel gewikkeld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5pLbM8ofdKT0zotz31YdWZcZ-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sn8owHSmpMAe5jVcY6c9oWPd.jpg?f=fotoalbum_large

• Pannencouque
Verwijderd schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:26:

En, goed gegaan?

Overigens is het ook zoeken wat bij je past. Wij komen juist in een wijk waar we veel kinderen verwachten en daar passen die van ons prima tussen. Dat je dan wat geluid hebt, is te verwachten. Keerzijde is ook dat je mag verwachten dat het na acht uur rustig is en er maar weinig gekken een bak herrie zullen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:47
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 30-09-2021 22:19 ]

Pagina: 1 ... 35 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.