KerstRunner schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:51:
[...]
Dit klopt niet. In mijn ervaring als elektrotechnisch engineer/werkvoorbereider heb ik kilometers grondkabel ingekocht bij onder andere Technische Unie, Rexel, Draka en TKF.
De aanduiding 4x2,5mm² betekent 4 aders; de -as verwijst naar het aardscherm. Jouw theorie dat 4x2,5mm² staat voor 3 aders en een aardlitze, en 5x2,5mm² voor 4 aders en een aardlitze, is in de praktijk onjuist.
Je hebt gelijk. YMVK-as 4x2,5 mm2 duidt inderdaad op 4 aders plus litze. Dat is voor een thuissituatie hoogst ongebruikelijk. In dit geval heeft de bouwer de eerdere 4x2,5 ook genuanceerd naar 3x2,5 + 2,5 voor de litze. Dat is al een logischere benaming.
Zolang het maar geen 2x2,5 + 2,5 wordt kun je een schakelaar aansluiten zoals gewenst.
Daarnaast is de bewering dat de aardlitze van koper is eveneens niet correct; deze is van gegalvaniseerde staaldraden.
Prima. Bij mijn in de grond zitten nog YMVK-as kabels met een koperen litze, maar als ze dat tegenwoordig alleen maar van staal maken dan ook goed. Ik kan het zo niet vinden, maar ik geloof je op je woord.
Het moet duidelijk zijn dat de litze niet hetzelfde is als het stalen scherm.
De kabel bestaat dus eerst uit een bundel aders met massieve kern, dan PVC met daarop een aardlitze. Daar overheen een stalen scherm en daar weer bovenop PVC. Bij het afmonteren knip je het stalen scherm af, maar de litze niet. Die gebruik je als randaarde.
Ik heb in de tuin overal 4x2,5mm2+2,5mm2 gebruikt. Bij alle stroompunten kan ik kiezen tussen bruin (vaste voeding), zwart (geschakelde voeding als het donker is) of grijs (geschakelde voeding de eerste paar uur na zonsondergang).
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu