• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-12 23:44
Blihi schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:17:
[...]
YMVK-as 4x2,5 mm2 is gewoon een kabel met 3 massieve aders en een aardlitze. Je hebt dan in de kabel: bruin (fase), blauw (nul), zwart (schakeldraad) en een koperen aardlitze die onder de stalen mantel zit.

Er bestaat ook nog YMVK-as 5x2,5 mm2. Dan heb je vier massieve aders (bruin, blauw, zwart en grijs) en een koperen aardlitze.
Dit klopt niet. In mijn ervaring als elektrotechnisch engineer/werkvoorbereider heb ik kilometers grondkabel ingekocht bij onder andere Technische Unie, Rexel, Draka en TKF.

De aanduiding 4x2,5mm² betekent 4 aders; de -as verwijst naar het aardscherm. Jouw theorie dat 4x2,5mm² staat voor 3 aders en een aardlitze, en 5x2,5mm² voor 4 aders en een aardlitze, is in de praktijk onjuist.

Daarnaast is de bewering dat de aardlitze van koper is eveneens niet correct; deze is van gegalvaniseerde staaldraden.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-12 07:20
KerstRunner schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:51:
[...]

Dit klopt niet. In mijn ervaring als elektrotechnisch engineer/werkvoorbereider heb ik kilometers grondkabel ingekocht bij onder andere Technische Unie, Rexel, Draka en TKF.

De aanduiding 4x2,5mm² betekent 4 aders; de -as verwijst naar het aardscherm. Jouw theorie dat 4x2,5mm² staat voor 3 aders en een aardlitze, en 5x2,5mm² voor 4 aders en een aardlitze, is in de praktijk onjuist.
Je hebt gelijk. YMVK-as 4x2,5 mm2 duidt inderdaad op 4 aders plus litze. Dat is voor een thuissituatie hoogst ongebruikelijk. In dit geval heeft de bouwer de eerdere 4x2,5 ook genuanceerd naar 3x2,5 + 2,5 voor de litze. Dat is al een logischere benaming.

Zolang het maar geen 2x2,5 + 2,5 wordt kun je een schakelaar aansluiten zoals gewenst.
Daarnaast is de bewering dat de aardlitze van koper is eveneens niet correct; deze is van gegalvaniseerde staaldraden.
Prima. Bij mijn in de grond zitten nog YMVK-as kabels met een koperen litze, maar als ze dat tegenwoordig alleen maar van staal maken dan ook goed. Ik kan het zo niet vinden, maar ik geloof je op je woord.

Het moet duidelijk zijn dat de litze niet hetzelfde is als het stalen scherm.

De kabel bestaat dus eerst uit een bundel aders met massieve kern, dan PVC met daarop een aardlitze. Daar overheen een stalen scherm en daar weer bovenop PVC. Bij het afmonteren knip je het stalen scherm af, maar de litze niet. Die gebruik je als randaarde.

Ik heb in de tuin overal 4x2,5mm2+2,5mm2 gebruikt. Bij alle stroompunten kan ik kiezen tussen bruin (vaste voeding), zwart (geschakelde voeding als het donker is) of grijs (geschakelde voeding de eerste paar uur na zonsondergang).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Ramno1998
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-12 10:23
Sincere1983 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:32:
[...]

Hou er rekening mee dat je waarschijnlijk een toeslag betaald als je het formaat tegels wijzigt.
Wij zijn op de wand van 30x60 naar 60x60 gegaan en betalen hier uit mijn hoofd 3,5k extra voor (aan aannemerskosten, dus niet de tegels zelf).
Hoeveel m2 heb je als ik vragen mag? Wij mogen ons binnenkort ook melden bij de sanitair- en tegelzaak. Ben heel benieuwd wat het meerwerk m.b.t. het tegelwerk gaat kosten.
Op dit moment zijn we voornemens om alleen te kiezen voor andere tegels en de wasbak en spiegel te laten vervallen.

• Playbunny
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-12 23:22
.

[ Voor 100% gewijzigd door Playbunny op 20-03-2025 13:21 ]

• KerstRunner
Ramno1998 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:18:
[...]

Hoeveel m2 heb je als ik vragen mag? Wij mogen ons binnenkort ook melden bij de sanitair- en tegelzaak. Ben heel benieuwd wat het meerwerk m.b.t. het tegelwerk gaat kosten.
Op dit moment zijn we voornemens om alleen te kiezen voor andere tegels en de wasbak en spiegel te laten vervallen.
Bij projectaannemer onderstaande betaald om 'standaard' sanitair te upgraden.

Bad en douchewand
Totaal extra materialen = 1.671
Totaal arbeid extra materialen = 1299
Incl btw = 3.415 euro om een bad en douchewand te laten plaatsen

Tegels
Tegels meerprijs badkamer = 2.612
Tegels meerprijs sanitair = 524
Meerprijs bouwkundig (?) = 802
Incl btw = 4.767 euro voor andere tegels

Zie onderstaande link voor 3D beelden:
https://visoft360.com/en/projectmodel3d/viewer/614261

Dit is dus een 'upgrade' vanaf standaard sanitair. Onder al dit geld zat dus al een badkamer. Daar schrok ik ook wel even van. Wastafel hebben we maar zo gelaten die vervangen we zelf wel.

[ Voor 58% gewijzigd door KerstRunner op 19-03-2025 16:37 ]

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:54
[...]

Volgens offerte 39,16m2 om op de wand (dus gewijzigd van 300x600 naar 600x600).
Puur de andere tegelkeuze was nagenoeg tegen 0 euro overigens.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-12 11:02
Playbunny schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:19:
Misschien dat ik iets over het hoofd zie en jullie het wellicht wel zien wat mogelijk is.

Voor onze nieuwbouwwoning willen wij in onze slaapkamer met vloerverwarming een inloopkast maken. Hiervoor is het idee om een muur te metselen (rood gearceerd). Aan deze muur is het idee om een tv op te hangen om vanuit bed nog tv te kunnen kijken.

Hier zal dus na oplevering een WCD gerealiseerd moeten worden. Alleen is de vraag nu hoe en of het kan?
Vanuit het WCD van de linker muur wordt niet geadviseerd om deze horizontaal te frezen tot aan de muur van de trap omdat dit een draagmuur is.
Omdat er klik PVC vloer zal komen was dan het idee dit te verlengen via kabels tussen de ondervloer. Echter omdat er vloerverwarming ligt wil ik de ondervloer zo dun mogelijk houden 4-6mm. Stroomkabels gaan al vanaf 15mm in diameter dus dit zal ook geen mogelijkheid zijn.

Is het mogelijk om dit achter de plinten te verwerken? Ik ben bang dat de 90 graden hoek niet gaat werken met de kabels.

Tips, advies en oplossingen zijn welkom :-)

PS. ik heb 2 linker handen dus dit is allemaal nieuw voor mij.

[Afbeelding]
Als je bij de schakelaar O (bij de trap) een wcd erbij laat plaatsen (ook handig bij stofzuigen), dan kan je vanaf die wcd, aan de slaapkamer kant rechts van de wcd een klein stukje naar rechts frezen en dan de nieuwe wand in met een 90° bocht.

Of het bij alleen die schakelaar laten en dan daar zelf nog een blauwe en geel/groen draad naar toe trekken vanaf het centraalpunt en dan verlengen zoals hierboven staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Rouske op 19-03-2025 17:22 ]

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 30-12 12:50

twu

Misschien dat ik iets over het hoofd zie en jullie het wellicht wel zien wat mogelijk is.

Voor onze nieuwbouwwoning willen wij in onze slaapkamer met vloerverwarming een inloopkast maken. Hiervoor is het idee om een muur te metselen (rood gearceerd). Aan deze muur is het idee om een tv op te hangen om vanuit bed nog tv te kunnen kijken.

Hier zal dus na oplevering een WCD gerealiseerd moeten worden. Alleen is de vraag nu hoe en of het kan?
Vanuit het WCD van de linker muur wordt niet geadviseerd om deze horizontaal te frezen tot aan de muur van de trap omdat dit een draagmuur is.
Omdat er klik PVC vloer zal komen was dan het idee dit te verlengen via kabels tussen de ondervloer. Echter omdat er vloerverwarming ligt wil ik de ondervloer zo dun mogelijk houden 4-6mm. Stroomkabels gaan al vanaf 15mm in diameter dus dit zal ook geen mogelijkheid zijn.

Is het mogelijk om dit achter de plinten te verwerken? Ik ben bang dat de 90 graden hoek niet gaat werken met de kabels.

[Afbeelding]
Inderdaad via de schakelaar van de trap, maar dit kan je beste een elektricien laten doen.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

[Afbeelding]
Kan dat muurtje incl wcd e.d. niet als meerwerk vanuit de bouw? Wij laten dit in ieder geval wel doen vanuit de bouw.

• Playbunny
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-12 23:22
Dit was helaas een idee na de deadlines voor het meerwerk. Hier zijn ze heel standvast in dat de deadline is verstreken. Plus willen wij eerst zien of het ook voor ons beeld wenselijk is om daar nog een muur te plaatsen. Dit zal namelijk grote impact hebben op de ruime slaapkamer.

Ik ben bang dat er dus vanuit de centraaldoos een nul- en aardedraad getrokken zal moeten worden naar de schakelaar.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 26-12 06:38
Iemand tips voor nieuwe bestrating welke netjes geprijst zijn? Gaat om 20x5x7 en 100x100x6 bestrating totaal ca 100m2

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 00:08
Onderstaande vraag ook in het Ubiquiti-topic gesteld, maar mogelijk hebben mensen hier ook tips. :)

Wij moeten eind deze week het elektraplan voor ons nieuwbouwhuis opsturen en het enige waarover we twijfelen is de locatie van het AP op de begane grond. Een compromis tussen een centrale plek, maar toch uit het zicht blijkt lastig. We twijfelen tussen onderstaande opties, maar staan ook open voor andere ideeën. Waar zouden jullie een AP plaatsen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Blihi
Playbunny schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:28:
Dit was helaas een idee na de deadlines voor het meerwerk. Hier zijn ze heel standvast in dat de deadline is verstreken. Plus willen wij eerst zien of het ook voor ons beeld wenselijk is om daar nog een muur te plaatsen. Dit zal namelijk grote impact hebben op de ruime slaapkamer.

Ik ben bang dat er dus vanuit de centraaldoos een nul- en aardedraad getrokken zal moeten worden naar de schakelaar.
Zo'n wandje opbouwen uit gipsplaat. Op de plaats van de tv wat meer metalen staanders. Kabels gewoon in de wand wegwerken vanuit het dichtsbijzijnde stroompunt (o in dit geval, hoewel je daar wel extra draden naartoe zult moeten trekken). Dat is echt heel eenvoudig.

TV's wegen geen 100 kg meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 19-03-2025 18:21 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:11
TNThomas schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:16:
Onderstaande vraag ook in het Ubiquiti-topic gesteld, maar mogelijk hebben mensen hier ook tips. :)

Wij moeten eind deze week het elektraplan voor ons nieuwbouwhuis opsturen en het enige waarover we twijfelen is de locatie van het AP op de begane grond. Een compromis tussen een centrale plek, maar toch uit het zicht blijkt lastig. We twijfelen tussen onderstaande opties, maar staan ook open voor andere ideeën. Waar zouden jullie een AP plaatsen?

***members only***
Ik zou een in-wall in je tv meubel verwerken anders? Dan is hij uit het zicht en zo'n in-wall straalt beter rechtuit dan een ronde AP.

Ik heb ze op de bovenverdiepingen op de overloop zitten en nu een ronde AP in de woonkamer hangen, niet het mooiste maar wel super praktisch en als ik kijk hoeveel wtw ventielen er in plafonds zitten tegenwoordig dan valt 1 AP wel mee :P .

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:38

***members only***
Bij ons hangt hij in de trapkast, met soortgelijke indeling. Breedte 6m en lengte ongeveer 11m. Prima bereik in de woonkamer. Maar we hebben ook een garage op dezelfde plek (zonder binnendoor), maar daar heb ik heel weinig bereik. Maar ook niet nodig eigenlijk :')

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:57

[Afbeelding]
Laat een LL plaatsen haaks op de wand waar deze muur tegen aan gezet wordt. Dan frees je vanuit daar de leiding door deze muur in.

Zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dEg1mEWTjjBNhDQHMs8KY3KRbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oafYQhXhvyuRYIz0yT57Psa1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQjer9MLwalfHikusvsEKL9vNPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efAQQi8SsnG1ZUwn9vYHUtnU.jpg?f=fotoalbum_large

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:38
Draakje5 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:00:
[...]

Laat een LL plaatsen haaks op de wand waar deze muur tegen aan gezet wordt. Dan frees je vanuit daar de leiding door deze muur in.

Zo dus:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou de volgende keer de leiding wel horizontaal / verticaal laten infrezen. Dat is min of meer de afspraak in de bouw, met lat als alles dicht is, beter weten waar de leidingen zijn.
Maarja, dat hoeft niet ;)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:46
GeeMoney schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:57:
[...]

Ik zou een in-wall in je tv meubel verwerken anders? Dan is hij uit het zicht en zo'n in-wall straalt beter rechtuit dan een ronde AP.

Ik heb ze op de bovenverdiepingen op de overloop zitten en nu een ronde AP in de woonkamer hangen, niet het mooiste maar wel super praktisch en als ik kijk hoeveel wtw ventielen er in plafonds zitten tegenwoordig dan valt 1 AP wel mee :P .
Hier iets soortgelijks, maar dan een ronde AP op zijn kop opgehangen in het tv meubel. Bereik is top over de hele benedenverdieping. Ik heb het idee dat sommige te moeilijk denken over het bereik van zo’n ding.

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:38

[Afbeelding]
Los van leidingen, zou ik de rode muur altijd laten aansluiten op de buitenmuur.
Nu moet altijd om de muur heen lopen en voor de TV als iemand in bed ligt.

Idem met kleding pakken, je loopt door de slaapkamer naar buiten, terwijl het makkelijker/sneller kan als de toegang tot de inloopkast direct na de deur is, je veel sneller in/uit de slaapkamer bent. Ook handig als iemand nog slaapt en de ander kleding pakt.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• Draakje5
Loft schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:07:
[...]

Ik zou de volgende keer de leiding wel horizontaal / verticaal laten infrezen. Dat is min of meer de afspraak in de bouw, met lat als alles dicht is, beter weten waar de leidingen zijn.
Ik weet van de hele woning waar alle leidingen lopen. Moet een toekomstige bewoner maar een leidingzoeker gebruiken :-)

• De zytholoog
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22:28
[...]

Wij zitten in dezelfde situatie en zijn ook heel erg benieuwd naar het tegelwerk, zeker na het lezen van de absurde prijzen die hier voorbij komen.

De sanitairzaak hebben we inmiddels bezocht. Zij rekenen voor alles de adviesprijs en geven minder terug voor hetgeen vervalt. Waar het pas echt te gek werd: een hele simpele douchecabine van 90x90 kost 1800 euro (geen bijzondere kleur of wat dan ook), waar nog 1138 ‘inmeet- en installatiekosten’ bijkomen. En dat alles is nog zonder btw :+ ! Wij hebben uiteindelijk bijna niks afgenomen. Ik vertik het.

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-12 09:37
[...]

Kan dat niet voor verlies aan draagkracht zorgen in de muur? Of is dat enkel bij beton? Herinner me dat iemand hier ooit waarschuwde om nooit horizontaal te frezen (maar weet er zelf letterlijk niks van)

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:07
[...]

Ik vrees dat het schots en scheef frezen van leidingen de standaard is in projectbouw.

Gelukkig heb ik inderdaad ook overal foto's van.

Ik heb me laten vertellen dat het makkelijker werkt, omdat de pvc-buizen dan simpel in de geul kunnen worden geduwd en dan ook gelijk blijven zitten. Bij rechte geulen hebben ze de neiging om er uit te komen en dat is irritant voor de stucadoor die dan nog moet komen.

• Blihi
[...]

Oh, dat had je mijn aannemer dan even moeten vertellen. Ik denk niet dat er een verticale leiding in het huis zit. Hier lopen ze allemaal zoals op deze foto, gewoon vanuit de nieuwbouw...

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:33
Voordeel van de bochten bij het frezen is dat de buizen onder spanning staan en beter blijven zitten.

• Blihi
Onze elektricien hield wel van spanning. Hij hield er zoveel van dat hij meerdere groepen in schakelaars met elkaar verbonden had. Dat was spannend, zullen we maar zeggen...

• GerardBouw
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-12 14:44

Wij moeten eind deze week het elektraplan voor ons nieuwbouwhuis opsturen en het enige waarover we twijfelen is de locatie van het AP op de begane grond.
Wat wordt bedoeld met AP? Ik dacht zelf aansluitpunt, maar kon het niet zo goed uit de context halen.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

GerardBouw schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:32:
[...]

Wat wordt bedoeld met AP? Ik dacht zelf aansluitpunt, maar kon het niet zo goed uit de context halen.
Access Point

• coentjuhh94
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-12 22:37
Ik ben nog benieuwd naar jullie ervaringen rondom het realiseren van stabiele wifi door heel het huis. Bij onze beneden verdieping zit de router in de meterkast in het midden van het huis, maar boven wordt ongetwijfeld een stuk lastiger.

Is het verstandig om een loze leiding te laten aanleggen door de aannemer, zo ja wat is dan handig? Een loze leiding laten plaatsen op het plafond of bovenaan een muur voor een accespoint o.i.d.? Onderstaand de plattegrond van onze tweede verdieping:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7PzM6Fc0z-JCw5gbdT1gtA0ymQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DaNFbNFA6w4L011j8pkgif4i.png?f=fotoalbum_large

• kaassouflé
  • Laatst online: 22:45
coentjuhh94 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:45:
Ik ben nog benieuwd naar jullie ervaringen rondom het realiseren van stabiele wifi door heel het huis. Bij onze beneden verdieping zit de router in de meterkast in het midden van het huis, maar boven wordt ongetwijfeld een stuk lastiger.

Is het verstandig om een loze leiding te laten aanleggen door de aannemer, zo ja wat is dan handig? Een loze leiding laten plaatsen op het plafond of bovenaan een muur voor een accespoint o.i.d.? Onderstaand de plattegrond van onze tweede verdieping:

[Afbeelding]
Wij hebben ervoor gekozen om een loze leiding uit het plafond op de overloop te plaatsen voor een ap.

• coentjuhh94
kaassouflé schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:04:
[...]

Wij hebben ervoor gekozen om een loze leiding uit het plafond op de overloop te plaatsen voor een ap.
Heb je door deze loze leiding dan een internetkabel en stroomkabel getrokken? Want stroom heb je dan toch ook nodig?

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-12 11:02
coentjuhh94 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:07:
[...]
Heb je door deze loze leiding dan een internetkabel en stroomkabel getrokken? Want stroom heb je dan toch ook nodig?
Alleen UTP nodig, maar dan moet je wel een AP gebruiken die PoE(Power over Ethernet) ondersteunt en uiteraard een switch die PoE uitstuurt of een PoE injector gebruiken.

• KerstRunner
coentjuhh94 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:07:
[...]

Power over Ethernet

Stroom en internet door één buis geeft storing op de internetverbinding.

• coentjuhh94
Aha, dat maakt dit een stuk eenvoudiger inderdaad. Wanneer je een loze leiding laat aanleggen van het plafond, kun je dat nog wel correct laten afwerken met stucen? Ik kan geen duidelijk afbeelding vinden van hoe een loze leiding daadwerkelijk wordt opgeleverd. Een buisje die uitsteekt of zit dit in een soort van doosje?

• kaassouflé
  • Laatst online: 22:45
coentjuhh94 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:15:
Aha, dat maakt dit een stuk eenvoudiger inderdaad. Wanneer je een loze leiding laat aanleggen van het plafond, kun je dat nog wel correct laten afwerken met stucen? Ik kan geen duidelijk afbeelding vinden van hoe een loze leiding daadwerkelijk wordt opgeleverd. Een buisje die uitsteekt of zit dit in een soort van doosje?
Wij konden kiezen tussen een los pijpje of een pijpje afgewerkt in een centraaldoos. Wij hebben gekozen voor een los pijpje die vlak is met het plafond. Ik verwacht dat er geen problemen zijn met stucen als je het afplakt oid.

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:54
KerstRunner schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:11:
[...]

Power of Ethernet

Dit lees ik daarin niet? Dit is ons plan ook namelijk.

• KerstRunner
suzanhe schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:05:
[...]

Dit lees ik daarin niet? Dit is ons plan ook namelijk.
Power over Ethernet geeft geen storing. Een CAT kabel en een voedingskabel geeft storing. Die moet je gescheiden houden.

[ Voor 8% gewijzigd door KerstRunner op 21-03-2025 09:55 ]

• Blihi
Het is niet Power of Ethernet, maar Power over Ethernet, ofwel PoE. Een uitleg hier: https://www.routershop.nl...r-power-over-ethernet-poe

Je krijgt dan een switch met voeding waar de ethernet kabel in zit. Dat moet een PoE switch zijn die voldoende vermogen kan leveren voor je accesspoint.

Het accesspoint moet ook PoE ondersteunen!

Wil je bijvoorbeeld in huis 3 PoE camera's en 1 PoE accesspoint, dan moet je een switch hebben met tenminste 5 poorten, waarvan 4 PoE. De vijfde is nodig om de verbinding met het modem in de meterkast te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 21-03-2025 08:44 ]

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:55
KerstRunner schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:11:
[...]

Power of Ethernet

Met een sftp netwerkkabel moet dat toch wel kunnen, ik moet voor de laadpaal straks de stroom en netwerk door 1 pijp doen.

• Draakje5
De aanhouder wint. Maar wat een trieste bedoeling, zelfs de 2e keer de ventilatiekoker van de kruipruimte niet goed bevestigen en zelfs afzagen zodat het maar lijkt alsof er iets zit.
Members only:

• KerstRunner
leeri003 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:47:
[...]

Met een sftp netwerkkabel moet dat toch wel kunnen, ik moet voor de laadpaal straks de stroom en netwerk door 1 pijp doen.
In de kern stelt de NEN1010 dat netwerk- en voedingskabels niet samen in één buis mogen worden geplaatst. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor het combineren van 24V en 230V. Data- en voedingskabels moeten elektrisch en fysiek van elkaar gescheiden zijn. Nu zijn er wel uitzonderingen zoals wanneer beide kabels over de juiste mantel beschikken. SFTP biedt wel afscherming tegen elektromagnetische interferentie maar niet genoeg bescherming om alle andere veiligheidsrisico's af te dekken die de NEN1010 stelt.

Maar het zal allemaal wel werken. Je zal ook zeker niet de enige zijn.

[ Voor 89% gewijzigd door KerstRunner op 21-03-2025 10:05 ]

• leeri003
Dank voor je reactie

Ik heb namelijk een prachtige gele buis (lege gasbuis we hebben geen gas) die vanuit de meterkast naar de voorzijde van het huis loopt, vlakbij de plek waar ik de ev-lader wil hebben.
Voor mij de ideale manier om stroom en netwerk die kant op te werken.

[ Voor 4% gewijzigd door leeri003 op 21-03-2025 20:04 ]

• Blihi
leeri003 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:04:
Dank voor je reactie

Ik heb namelijk een prachtige gele buis (lege gasbuis we hebben geen gas) die vanuit de meterkast naar de voorzijde van het huis loopt, vlakbij de plek waar ik de ev-lader wil hebben.
Voor mij de ideale manier om stroom en netwerk die kant op te werken.
Dat is geen lege gasbuis neem ik aan, maar een lege gele mantelbuis.

Daar mag niets anders doorheen dan gas, maar.... wel als je de uiteindes een ander kleurtje geeft met tape :+

Als je kabels door die buis voert, gebruik dan YMVK-as kabel voor de elektra en SFTP voor het netwerk. Dat mag wel samen.

Wat niet mag is losse aders in een PVC buis samen met een UTP kabel.

• Draakje5
Een gele buis voor gas? Waarom zouden ze die aanleggen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqMnffhSUueHMLimssusDCF2uic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qiaw15YqCUAoM7FHSK00Ajac.jpg?f=fotoalbum_large

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-12 22:30
Draakje5 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:01:
Een gele buis voor gas? Waarom zouden ze die aanleggen?
[Afbeelding]
Groen, blauw, grijs en rood. Gas is echt geel geel.
Ik gok:
Blauw = water
Groen = coax/glasfiber
Grijs = Electra
Rood = glasfiber

• leeri003
Is inderdaad gele mantelbuis, ze waren te lui om die uit het bundeltje te verwijderen daar zat die standaard in, ik vind het wel een mooie weg naar buiten heb namelijk geen kruipruimte.
Zal er zwarte ductape om doen dan weten ze zeker dat er geen gas door gaat. ;-)
Ymvk was al de bedoeling en sftp ook.

[ Voor 6% gewijzigd door leeri003 op 21-03-2025 23:04 ]

• Draakje5
Pas maar goed op als je daar gaat graven, zo'n glasvezel kabel ligt volgens mij los in de grond en heb je zo geraakt. En vergeet de klik melding niet.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:34
Bij ons ligt zowel glasvezel als kabel/ziggo gewoon in een buis door de kruipruimte.

• Blihi
leeri003 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 23:02:
Is inderdaad gele mantelbuis, ze waren te lui om die uit het bundeltje te verwijderen daar zat die standaard in, ik vind het wel een mooie weg naar buiten heb namelijk geen kruipruimte.
Zal er zwarte ductape om doen dan weten ze zeker dat er geen gas door gaat. ;-)
Ymvk was al de bedoeling en sftp ook.
Als je hem gebruikt voor de laadpaal zou ik grijze ductape pakken. Dan is duidelijk dat er 230V doorheen gaat.

• Blihi
Draakje5 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 08:35:
Pas maar goed op als je daar gaat graven, zo'n glasvezel kabel ligt volgens mij los in de grond en heb je zo geraakt. En vergeet de klik melding niet.
Een klic melding hoeft alleen als je machinaal gaat graven hoor. Als je gewoon met de schep het einde van de mantelbuis opzoekt hoeft dat helemaal niet.

Glasvezel en alle andere kabels liggen inderdaad los in de grond buiten de mantelbuis. De mantelbuizen moeten van de meterkast tot buiten de fundering lopen.

• Blihi
Draakje5 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:53:
De aanhouder wint. Maar wat een trieste bedoeling, zelfs de 2e keer de ventilatiekoker van de kruipruimte niet goed bevestigen en zelfs afzagen zodat het maar lijkt alsof er iets zit.

***members only***
Doet me denken aan mijn eerst huurhuis na verbouwing door de woningbouw. De inspecteur kwam controleren en trok behoorlijk hard aan de aarddraad die van de kelder naar de meterkast liep om de waterleidingen te aarden (aanvullende potentiaalvereffening). Ik vroeg hem waarom hij zoveel geweld gebruikte. Zijn antwoord: omdat ze anders aan allebei de kanten gewoon 20 cm aarddraad loos in de buis steken. Dan lijkt het ook goed...

• Mesmerize
  • Laatst online: 23:05
Dag allemaal,

Vanuit de projectbouw heb ik de optie om de V naden voor 290 euro per verdieping dicht te zitten. Is het doorgaans voordeliger/kwalitief beter om deze optie te nemen, of is het beter om zowel het dicht zetten en het stucen direct via de stucadoor te doen?

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-12 15:16
Mesmerize schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:39:
Dag allemaal,

Vanuit de projectbouw heb ik de optie om de V naden voor 290 euro per verdieping dicht te zitten. Is het doorgaans voordeliger/kwalitief beter om deze optie te nemen, of is het beter om zowel het dicht zetten en het stucen direct via de stucadoor te doen?
Goede vraag.
Ik kreeg advies te wachten. Het is plaat tegen plaat. Plafonds werken minder dan de muren, maar toch...
Info op het www is nogal tegenstrijdig

• KerstRunner
Dag allemaal,

Los van of het voor scheurvorming zal zorgen, had ik het voor dat geld graag bij de aannemer gedaan :Y . Dat kan er ook nog wel bij.

• TweakerMarco
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:30
Dag allemaal,

Gelijk doen, voor dat geld vind je later niet iemand die het wil doen met de rest van het plafond.

• Sincere1983
  • Laatst online: 22:54
Dag allemaal,

Als je laat stucen, vraag het aan de stucadoor. Onze zet het liever zelf dicht.

• TNThomas
Dag allemaal,

Hier heb ik enkele weken geleden drie stukadoors over gecontacteerd. Allemaal gaven ze aan dit liever zelf te doen en twee van de drie deden dit gratis als ik toch alle plafonds liet stuken.

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-12 06:00
Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door QBiT op 23-03-2025 10:54 ]

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:46
Even vooropgesteld dat ik geen expert ben, ik vind het wel vreemd. Waarom heeft de gemeente dit niet geregeld? Een nieuwbouw plan wordt op allerlei vlakken helemaal uitgezocht voordat er überhaupt een schop de grond in gaat. Geen idee wat de verdere gevolgen zijn maar het klinkt zo erg vreemd.

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-12 22:30
Klinkt alsof de gemeente weer eens heeft liggen slapen en dacht, 'ach dat doen we dan wel'.
Is dit wel een projectbouw woning of 1 woonhuis op een bedrijventerein? Als het een projectbouw wijk is dan is het uiterst vreemd dat de gemeent zo laks en langzaam is.

• basven22
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-12 12:20
Onder de Omgevingswet heet deze procedure 'BOPA', ofwel Buitenplanse Omgevingsplan activiteit. Dit is een vrij gebruikelijke procedure die veelvuldig wordt toegepast. Het geeft eigenlijk een eenmalige toestemming om af te wijken van het omgevingsplan. Op het moment dat de het omgevingsplan wordt bijgewerkt, zal de bestemming/functie op jullie perceel ook definitief worden bijgewerkt.

Op het moment dat deze 'BOPA' onherroepelijk is vergund heeft dit gewoon een vergelijkbare juridische status als een gewijzigd bestemmingsplan/omgevingsplan. Opzich niks om je zorgen over te maken. Was wel netjes geweest als je hierover volledig geïnformeerd was.

Het klopt wel dat als je later een bijgebouw oid wil realiseren je in principe een omgevingsvergunning moet aanvragen. De gemeente zal die vrijwel zeker ook vergunnen, maar wel zonde van de leges die je anders niet betaald had.

• De zytholoog
remcoVer schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:19:
[...]

Klinkt alsof de gemeente weer eens heeft liggen slapen en dacht, 'ach dat doen we dan wel'.
Is dit wel een projectbouw woning of 1 woonhuis op een bedrijventerein? Als het een projectbouw wijk is dan is het uiterst vreemd dat de gemeent zo laks en langzaam is.
Dat zijn behoorlijk wat aannames. Er is maar één iemand verantwoordelijk voor de bestemmingswijziging en dat is de bouwer. Hij vraagt het aan en mag pas bouwen als de vergunning er is.

Uit de edit blijkt nu dat dit ook netjes aangevraagd en verleend is ;).

• De zytholoog
Gezien je edit is er gelukkig niet veel aan de hand! Heb je jouw adres al eens opgezocht via https://omgevingswet.over...p-de-kaart/zoeken/locatie? Mogelijk dat je op jouw adres de vergunning kunt zien voor het afwijken van het bestemmingsplan. Altijd goed om eens naar te kijken.

Zoals door basven22 al aangegeven is het enige 'probleem' dat je voor bv. een tuinhuisje een vergunning aan moet vragen en dus ook legeskosten betalen. Mogelijk kun je hier richting de bouwer nog iets mee?

Vermoedelijk is dit probleem wel verholpen zodra het is opgenomen in het omgevingsplan. Daar komt volgens mij die 2032 vandaan, dat is de uiterlijke datum dat gemeenten dat geregeld moeten hebben.

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Layumi schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:57:
[...]

Goede vraag.
Ik kreeg advies te wachten. Het is plaat tegen plaat. Plafonds werken minder dan de muren, maar toch...
Info op het www is nogal tegenstrijdig
Jaloers op deze optie ;)
Onze bouwer bood het niet aan en elders doen koste 2500 euro voor alleen beneden.

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-12 06:00
Dank voor de reacties! Al iets meer gerust gesteld.

• KerstRunner
PrixV schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:32:
[...]

Jaloers op deze optie ;)
Onze bouwer bood het niet aan en elders doen koste 2500 euro voor alleen beneden.
Wat jij bedoelt is denk ik incl. het geheel stucen. Ik vermoed dat de eerder besproken optie alleen de naden dichtzetten is maar wel met spacspuitwerk.

Dat vermoed ik maar kan er compleet naast zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door KerstRunner op 23-03-2025 16:53 ]

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
KerstRunner schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:51:
[...]

Wat jij bedoelt is denk ik incl. het geheel stucen. Ik vermoed dat de eerder besproken optie alleen de naden dichtzetten is maar wel met spacspuitwerk.

Dat vermoed ik maar kan er compleet naast zitten.
Aha dat zou kunnen.. wij hebben renovlies en plafonds hadden al spac vanuit de bouw. Gevraagd aan de partij van de renovlies wat het zou kosten om de naden dicht te zetten en hij kwam met dat bedrag. Maar wrss moet hij daar idd het plafond voor stuccen eerst.

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-12 11:24
Binnenkort heb ik ook de oplevering en ontving ik het opleverdossier. Een van de documenten is het inregelrapport van de WTW (type D).

Kan ik concluderen dat deze installatie NIET is ingeregeld? Het bouwnummer (even weggegumd) stond wel specifiek voor mijn huis ingevuld, verder niks. Dit is dus direct een opleverpunt als ze op die dag niet met een ingevuld document komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFc6j6K1tRSV7hGCtw7nj4pDVuI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gwqOiNgFZ6zBQMnjBv1uc8sn.png?f=fotoalbum_large

• TNThomas
@ShininNL, ik ben geen WTW-expert, maar de totale aanvoer is gelijk aan de totale afvoer. Dat is dus in balans en zou betekenen dat het correct is afgesteld (denk ik).

EDIT: Zie de berichten hieronder. Ik heb niet goed gekeken…

[ Voor 16% gewijzigd door TNThomas op 23-03-2025 19:29 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
TNThomas schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:32:
@ShininNL, ik ben geen WTW-expert, maar de totale aanvoer is gelijk aan de totale afvoer. Dat is dus in balans en zou betekenen dat het correct is afgesteld (denk ik).
Je klinkt als een verkoper. :P
Wanneer iemand twee vakjes in een sheet aanmaakt, eentje voor de gevraagde waarde en eentje voor de gemeten waarde zou je verwachten dat er achteraf nog iets gemeten wordt. Het zou mooi zijn als beide kolommen dan gelijk zijn in aan en afvoer.

• TNThomas
jadjong schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:35:
[...]

Je klinkt als een verkoper. :P
Wanneer iemand twee vakjes in een sheet aanmaakt, eentje voor de gevraagde waarde en eentje voor de gemeten waarde zou je verwachten dat er achteraf nog iets gemeten wordt. Het zou mooi zijn als beide kolommen dan gelijk zijn in aan en afvoer.
Je hebt helemaal gelijk (niet dat ik een verkoper ben, maar dat andere deel ;)). Ik heb niet goed gelezen en naar de kolom gekeken van de gevraagde waardes i.p.v. de (lege) kolom met gemeten waardes.

Hier zou ik dan inderdaad achteraan gaan en niet zo accepteren.

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:53
ShininNL schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:10:
Binnenkort heb ik ook de oplevering en ontving ik het opleverdossier. Een van de documenten is het inregelrapport van de WTW (type D).

Kan ik concluderen dat deze installatie NIET is ingeregeld? Het bouwnummer (even weggegumd) stond wel specifiek voor mijn huis ingevuld, verder niks. Dit is dus direct een opleverpunt als ze op die dag niet met een ingevuld document komen?

[Afbeelding]
Er is idd niet ingeregeld.
zonder de gemeten waardes kan je niet inregelen en de juiste ventiel stand bepalen.
Nu staat alleen de gewenste waarde erin en niet wat het daadwerkelijk doet.

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ShininNL schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:10:

[Afbeelding]
Je kan alleen concluderen dat het formulier niet is ingevuld. Als de bouwer een handige jongen is dan zegt hij 'alles is gemeten conform de gewenste waarde, ik vul het nu wel even in' :o

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Vraagje mbt het leidingwerk en de fundering. Bij ons is er eindelijk voortgang te zien. De fundering is afgelopen week er in gekomen en het lijkt er op dat ook de muren snel gezet zullen worden. Vanaf een afstandje achter de hekken kan ik het volgen. Het is mij nu opgevallen dat er geen leidingen uit de vloer komen waar straks ons kookeiland moet komen te staan. Als ik kijk bij sommige andere woningen zie ik wel op plekken uit de vloer een leiding komen. Ik ga dit uiteraard ook navragen bij de kopersbegeleider, maar zou het kunnen dat hier een fout gemaakt wordt? Of is het gebruikelijk dat pas op een later moment door de vloer geboord wordt om de stroomvoorziening voor het eiland te kunnen realiseren?

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:12
Flying35 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:55:
Vraagje mbt het leidingwerk en de fundering. Bij ons is er eindelijk voortgang te zien. De fundering is afgelopen week er in gekomen en het lijkt er op dat ook de muren snel gezet zullen worden. Vanaf een afstandje achter de hekken kan ik het volgen. Het is mij nu opgevallen dat er geen leidingen uit de vloer komen waar straks ons kookeiland moet komen te staan. Als ik kijk bij sommige andere woningen zie ik wel op plekken uit de vloer een leiding komen. Ik ga dit uiteraard ook navragen bij de kopersbegeleider, maar zou het kunnen dat hier een fout gemaakt wordt? Of is het gebruikelijk dat pas op een later moment door de vloer geboord wordt om de stroomvoorziening voor het eiland te kunnen realiseren?
Beide situaties zijn mogelijk. Wij hadden hier ook even twijfels over en achteraf bleken toch een wateraansluiting en afvoer te missen. Aankaarten kan zeker geen kwaad!

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

• Draakje5
Meestal, maar niet altijd, worden hier uitsparingen voor gemaakt tijdens de productie van de vloeren.
Navragen en je weet het zeker :)

In principe zou je dit ook terug kunnen zien op de technische tekening van de vloerdelen van je woning die meestal bij de omgevingsvergunning toegevoegd worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 24-03-2025 09:18 ]

• Blihi
Stroom ligt meestal op de betonvloer in de dekvloer, dus niet onder de vloer door. Water ook, maar riolering moet echt nu al zichtbaar zijn, want dat ligt onder de betonvloer.

Navragen kan geen kwaad. Ik heb zelf wel eens om maandag om 7 uur op de bouw gestaan omdat ze beton zouden gaan storten en de metaalvlechter die zondag besloten had een stuk piepschuim weg te mikken. Dat stuk piepschuim was mijn "zachte blok" en zat bewust op die plek in de vloer voordat het beton gestort zou worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Blihi op 24-03-2025 10:07 ]

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Het is inderdaad een gebruikelijke route om projecten mogelijk te maken. Wat hier nog niet is benoemd is een probleem met de financiering. Niet elke hypotheekverstrekker is er happig op. Kennelijk was het bij jouw financiering geen probleem, maar kan het wel worden bij een toekomstige koper. Van belang is dat de gemeente dit zo snel mogelijke in het Omgevingsplan goed opneemt.

• TNThomas
Wij zitten ook in deze fase en zien ook verschillen per kavel. Laten jullie ook in Limburg bouwen toevallig?

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
@ThePsycho, @Draakje5 en @Blihi, dank voor de reacties. Dat stelt mij weer gerust.

@TNThomas, nee niet in Limburg.

• breagor
  • Laatst online: 30-12 09:00
ik zou hier denk ik wel wat meer werk van maken...hoe zit bijv. als je de woning weer wilt verkopen (2032 is nog ver weg)..kan me voorstellen dat het voor kopers toch minder aantrekkelijk maakt

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:31
Members only:

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:11
Ik heb gewoon het bedrag uit mijn bouwdepot betaald. Scheelde ook 1 cent. Nooit meer iets over gehoord.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:31
SquareOne schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:55:
[...]

Ik heb gewoon het bedrag uit mijn bouwdepot betaald. Scheelde ook 1 cent. Nooit meer iets over gehoord.
Thanks, dat is een optie die ik eigenlijk niet had overwogen maar wel erg aantrekkelijk klinkt. Denk dat dat hem gaat worden ;) :P

• SlayaStone
  • Laatst online: 23:13
nooberke schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:16:
[...]

Thanks, dat is een optie die ik eigenlijk niet had overwogen maar wel erg aantrekkelijk klinkt. Denk dat dat hem gaat worden ;) :P
Ik had dit toen ook, mailtje gestuurd naar de aannemer en ze vonden die paar centen geen probleem.

• De zytholoog
Bas.013 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:01:
[...]

Het is inderdaad een gebruikelijke route om projecten mogelijk te maken. Wat hier nog niet is benoemd is een probleem met de financiering. Niet elke hypotheekverstrekker is er happig op. Kennelijk was het bij jouw financiering geen probleem, maar kan het wel worden bij een toekomstige koper. Van belang is dat de gemeente dit zo snel mogelijke in het Omgevingsplan goed opneemt.
Het opnemen van de vergunning in het Omgevingsplan verandert toch helemaal niets aan de feitelijke situatie? Er ligt gewoon een vergunning waardoor wonen daar nu is toegestaan. Het opnemen in het Omgevingsplan is slechts een procedurele stap.

Als er nog geen vergunning ligt voor strijdig gebruik dan snap ik dat een hypotheekverstrekker lastig kan doen, maar hier is het risico letterlijk 0.

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
De zytholoog schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:46:
[...]

Het opnemen van de vergunning in het Omgevingsplan verandert toch helemaal niets aan de feitelijke situatie? Er ligt gewoon een vergunning waardoor wonen daar nu is toegestaan. Het opnemen in het Omgevingsplan is slechts een procedurele stap.

Als er nog geen vergunning ligt voor strijdig gebruik dan snap ik dat een hypotheekverstrekker lastig kan doen, maar hier is het risico letterlijk 0.
Mee eens dat er niks veranderd aan de feitelijke situatie. Maar de papieren situatie is niet helemaal hoe het zou moeten zijn c.q. hoe het kan zijn.
Er zijn hypotheekverstrekkers die kijken naar de bestemming in het bestemmingsplan (Omgevingsplan), en die zien dan een andere bestemming dan wonen. Mijn ervaring is dat sommige financierders hier moeilijk over doen, of een toeslag rekenen. Ondanks dat een woning met een vergunning gebouwd was. Het feit dat er op het perceel een agrarische bestemming lag, was de reden hiervoor.

• De zytholoog
Bas.013 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:28:
[...]

Mee eens dat er niks veranderd aan de feitelijke situatie. Maar de papieren situatie is niet helemaal hoe het zou moeten zijn c.q. hoe het kan zijn.
Er zijn hypotheekverstrekkers die kijken naar de bestemming in het bestemmingsplan (Omgevingsplan), en die zien dan een andere bestemming dan wonen. Mijn ervaring is dat sommige financierders hier moeilijk over doen, of een toeslag rekenen. Ondanks dat een woning met een vergunning gebouwd was. Het feit dat er op het perceel een agrarische bestemming lag, was de reden hiervoor.
Dat is wel heel kortzichtig van de hypotheekverstrekkers, maar goed om te weten dat het voorkomt!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-12 21:47
Wij zijn inmiddels in de vloerenfase beland. Ook een wereld op zich. In eerste instantie bij 6 partijen een offerte uitgezet. De een rekent plaatsingskosten voor de m2 inclusief het snijverlies, de ander is een goede 13.000 euro duurder dan de goedkoopste partij met precies hetzelfde product en m2..

Een vraag voor de kenners: Belakos vs Hebeta, iemand ervaring met beiden? Voor- en nadelen? Chatgpt schaalt ze ongeveer gelijk in.

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-12 15:16
MagniArtistique schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:55:
Wij zijn inmiddels in de vloerenfase beland. Ook een wereld op zich. In eerste instantie bij 6 partijen een offerte uitgezet. De een rekent plaatsingskosten voor de m2 inclusief het snijverlies, de ander is een goede 13.000 euro duurder dan de goedkoopste partij met precies hetzelfde product en m2..

Een vraag voor de kenners: Belakos vs Hebeta, iemand ervaring met beiden? Voor- en nadelen? Chatgpt schaalt ze ongeveer gelijk in.
Ken de merken zelf niet. PVC???
We zijn ook aan het oriënteren. Wat ik wel meekrijg is dat de meeste kosten opgaan aan materiaal, egaliseren en het leggen zelf. Visgraat is weer duurder om te leggen dan bijv, tegels of recht toe recht aan.

Wij kijken naar prijzen rond de €40-45. Kom je op €100-110 voor visgraat en rond de €85 voor recht.
Incl alles er op en aan.

€13.000 verschil????? Hoe groot is dat huis/hoe duur je vloer?? Bizar verschil

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:40
Voor PVC vloeren is een heel mooi topic beschikbaar
PVC vloer, ervaringen mee?

• MisterX333
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:01
Layumi schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:39:
[...]

Ken de merken zelf niet. PVC???
We zijn ook aan het oriënteren. Wat ik wel meekrijg is dat de meeste kosten opgaan aan materiaal, egaliseren en het leggen zelf. Visgraat is weer duurder om te leggen dan bijv, tegels of recht toe recht aan.

Wij kijken naar prijzen rond de €40-45. Kom je op €100-110 voor visgraat en rond de €85 voor recht.
Incl alles er op en aan.

€13.000 verschil????? Hoe groot is dat huis/hoe duur je vloer?? Bizar verschil
Die prijzen zijn ook wel schreeuwend duur, dat zijn bijna de tarieven voor ons bij een visgraat houtlook tegelvloer. Voor visgraat pvc betalen wij 60/65 euro per m2 inclusief alles (Hebeta & Belakos).

Voor 13.000 euro verschil moet je wel in een heel groot huis wonen denk ik. :+ Anyway beste om even een kijkje in het genoemde topic te nemen.

• TNThomas
MagniArtistique schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:55:

In dit recente topic wordt Belakos een paar keer (positief) benoemd: Verschil in PVC vloeren

• TNThomas
Hoe denken jullie over een buitenkraan op de voorgevel? Is dit in de praktijk handig of juist een overbodige luxe?

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:09
Ligt eraan hoe makkelijk je van voor naar achteren komt. Wij hebben een tussen woning en zowel voor als achter een buitenkraan. Dat is wel fijn met het bewateren van de planten. Als je een hoekwoning hebt waar je een tuinslang van achter naar voor kan halen dan zou ik denk ik één kraan verkiezen.

• TNThomas
El-Vder schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:04:
Ligt eraan hoe makkelijk je van voor naar achteren komt. Wij hebben een tussen woning en zowel voor als achter een buitenkraan. Dat is wel fijn met het bewateren van de planten. Als je een hoekwoning hebt waar je een tuinslang van achter naar voor kan halen dan zou ik denk ik één kraan verkiezen.
Het gaat om een tweekapper, dus we zouden met de tuinslang door de berging van achter naar voor kunnen.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

TNThomas schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:07:
[...]

Het gaat om een tweekapper, dus we zouden met de tuinslang door de berging van achter naar voor kunnen.
Wij zijn voor alleen een buitenkraan aan de achtergevel gegaan, wel vlakbij de zijgevel waardoor we met een tuinslang ook naar voren kunnen. (Tweekapper)

Ik vond bijna €900 voor één buitenkraan wel voldoende.

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:11

neliss

h00t h00t!

TNThomas schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:51:
Hoe denken jullie over een buitenkraan op de voorgevel? Is dit in de praktijk handig of juist een overbodige luxe?
Ik heb gekozen voor alleen een buitenkraan achter.
Wel heb ik gekozen voor een wastafel in de garage, kun je ook een tuinslang op zetten. Qua kosten kwam dat iets hoger uit dan een buitenkraan voor, maar ik vind een wastafel in de garage veelzijdiger.
Het hangt ook een beetje af van het formaat van je voortuin en wat je erin gaat zetten.

• Draakje5
Wij hebben hem niet. En ik loop regelmatig met 2 tuinslangen van de achtertuin naar voortuin ( 15 meter slang zeker ). Handig is het niet.

Persoonlijk wilde ik geen kraan aan de voorgevel, omdat men hier makkelijk bij kan en dan zit ik met nog een kraan die ik moet behouden voor vorst. En tja 700 euro voor een kraan die dan af en toe in de zomer gebruikt wordt.. daar kan ik een mooie gardena haspel van 20M van kopen en nog 500 euro overhouden.

Handig is het dus niet. Ik zou zeggen afhankelijk van hoe vaak je de voortuin water moet geven. En/of je auto wilt wassen.

Edit: 35 meter: https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 26-03-2025 20:22 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Handig. Een slang van 20+ meter is maar behelpen en ben ik in ieder geval snel zat.
Pagina: 1 ... 342 ... 366 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.