Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03:28
Wij zijn bijna klaar met onze keuzes maar twijfelen nog over de plaatsing van onze verdeler vloerverwarming op de 1e verdieping. Standaard staat hij op de overloop en staat daar functioneel prima, maar niet de meest fraaie oplossing. Nu hebben we twee alternatieven bedacht, aangegeven door de rode vierkantjes hieronder:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

A. In de gangkast laten plaatsen. Grootste nadeel is dat de aanliggende (grote) slaapkamer dan later nooit meer in 2 slaapkamers te splitsen is, of je moet altijd langs die vloerverdeler lopen.

B. Onderin de hoek van de grote slaapkamer plaatsen. Vind ik esthetisch wel een mooie oplossing, zeker met een degelijke omkasting. Alleen moet de verdeler dan wel echt stil zijn, maar ik begrijp dat dit wel het geval is.

(En optie C. niet zo zeuren en die verdeler gewoon op de overloop laten staan :+)

Iemand nog tips/inzichten/dingen die ik over het hoofd zie? Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:28
Tiuri schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:42:
Wij zijn bijna klaar met onze keuzes maar twijfelen nog over de plaatsing van onze verdeler vloerverwarming op de 1e verdieping. Standaard staat hij op de overloop en staat daar functioneel prima, maar niet de meest fraaie oplossing. Nu hebben we twee alternatieven bedacht, aangegeven door de rode vierkantjes hieronder:

***members only***

A. In de gangkast laten plaatsen. Grootste nadeel is dat de aanliggende (grote) slaapkamer dan later nooit meer in 2 slaapkamers te splitsen is, of je moet altijd langs die vloerverdeler lopen.

B. Onderin de hoek van de grote slaapkamer plaatsen. Vind ik esthetisch wel een mooie oplossing, zeker met een degelijke omkasting. Alleen moet de verdeler dan wel echt stil zijn, maar ik begrijp dat dit wel het geval is.

(En optie C. niet zo zeuren en die verdeler gewoon op de overloop laten staan :+)

Slaapkamer zou ik persoonlijk nooit doen, risico op geluid + lampjes van de zone aansturing
Wat is de deelfactor (compactheid)? Mijn tweekapper met type D haalt de A++++ nog niet met die hoeveelheid zonnepanelen. Zit nu op 26kWh per vierkante meter met 1200wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:44
koningen schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:30:
[...]

Het scheelt ongeveer 15.000 euro.
Op een grote vrijstaande woning valt dat wellicht mee, maar op een rijtjes woning, is dat heel veel geld.
En hoeveel van dei 15K had je bespaart als het direct vanaf de bouw gedaan werd en je genoegen neemt met een simpele WTW?
Een WtW hoeft natuurlijk geen 6K te kosten en CO2 sturing kan je prima zonder. (Zeker als je vergelijkt met Type C)

Veel van wat je opnoemt heb je niet als je het direct bij het ontwerp van het huis meeneemt en je maakt ook de kosten niet voor Type C.

Bij mijn 300K v.o.n. rijtjeshuis konden ze het ook.

[ Voor 4% gewijzigd door vassago op 15-03-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:13
Afhankelijk van je verdeler denk ik en je opstelling. Waar de pomp zit enz.
Maar onze verdelers van riho maken helemaal geen geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:07
TNThomas schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:30:
Graag zou ik jullie mening horen over onderstaande opties. Ik merk dat wij de toegevoegde waarde slecht kunnen inschatten als onervaren huizenkopers, waardoor het beoordelen van de prijs ook lastig is. Kortom, welke raden jullie aan en zijn de prijzen normaal/eerlijk?

***members only***
Zoldertrap dicht laten zetten en loze leidingen rest niet.

Zonnepanelen installateur geeft 100 euro korting op de voorbereiding. Wij hebben dure 6mm2 kabel en utp naar zolder laten leggen voor de zonnepanelen.

Zelfde geldt voor laadpaal voorbereiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:29
nooberke schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:36:
[...]
Wat is de deelfactor (compactheid)? Mijn tweekapper met type D haalt de A++++ nog niet met die hoeveelheid zonnepanelen. Zit nu op 26kWh per vierkante meter met 1200wp
1,32

[ Voor 19% gewijzigd door KerstRunner op 15-03-2025 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Ik zit op 1,9...als ik het goed begrijp zit het normaliter tussen 1 en 3... Vermoed dat daar al een aardig verschil uit komt

Gaat om de verhouding vloeroppervlakte versus "koude" muur/vloer/dak

Een ingesloten appartment zal dus beter scoren (lager) daar dan een vrijstaande bungalow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
ChillPascal schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:27:
Wij hebben ons oog laten vallen op een nieuwbouwplan, waar het overgrootte deel tussen- of hoekwoningen betreft. Van de weinig overig beschikbare woningen (2^1-kapper en vrijstaand) heeft de helft een wat ons idee een vreemde indeling. Na de inloopbijeenkomst bleek dat de indeling, o.a. door de positie en draaiing van de trap vast was.

Hieronder een afbeelding van de optietekening met links wat ons betreft de meest gebruikelijke indeling voor een 2^1-kap woning. Rechts heeft dus een hal over de gehele breedte van de woning. In eerste instantie leek dit voor ons geen optie, maar bij nader inzien geeft het wellicht juist een interessante inrichting en rechthoekige ruimtes.

[Afbeelding]

(Her)kennen jullie de indeling van de rechter woning en zijn er wellicht mede-tweakers die ervaringen of afwegingen willen delen?
Je kunt ook overwegen een schuifwand aan te brengen in tekening linksboven, wat mijns inziens het beste van beide werelden biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05:47
whipcheck schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:40:
[...]

Zoldertrap dicht laten zetten en loze leidingen rest niet.

Zonnepanelen installateur geeft 100 euro korting op de voorbereiding. Wij hebben dure 6mm2 kabel en utp naar zolder laten leggen voor de zonnepanelen.

Zelfde geldt voor laadpaal voorbereiding.
Kan men zulke voorbereidingen achteraf dus nog netjes maken voor zonnepanelen of een laadpaal? Ik ben totaal onbekend met deze zaken, dus onze zorg is dat dit later erg veel werk wordt en mogelijk slordig wordt.

Mochten anderen nog hun mening willen delen over de opties hieronder, dan wordt dat gewaardeerd! :)

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:13
nooberke schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:36:
[...]

Appartement, moet nog gebouwd worden, voorlopig energielabel A++, compactheid 0,45, vloeroppervlakte 63 m². Ik heb dit appartement ook gekozen voor zijn compact ontwerp.
P.S. je moet natuurlijk van zo'n appartement houden.

[ Voor 5% gewijzigd door LvanStaalduinen op 15-03-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coentjuhh94
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-07 21:25
Ik lees hier dat het verstandig is als je geen zonnepanelen hebt naar zolder vast loze leidingen te laten aanleggen. Dit wil ik wel doen, maar hoeveel en waar is dan verstandig? halverwege de schuine wand waar eventueel panelen komen te liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Onze woning is geadverteerd als A++++. Kunnen opties als een aanbouw en extra dakramen voor een lager energielabel zorgen? Of moet de aannemer er voor zorgen dat het huis daadwerkelijk A++++ wordt? In het voorlopig energielabel stond bijvoorbeeld ook dat er douche WTW zou komen. Bij navraag bleek dit er helemaal niet te komen. Ik heb een beetje twijfels bij hoe dit werkt. Moeten zij mij nu een A++++ woning opleveren, ondanks de uitbouw en dakramen, omdat dit in de prijslijst/brochure/voorlopig-energielabel staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05
KerstRunner schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:25:
Onze woning is geadverteerd als A++++. Kunnen opties als een aanbouw en extra dakramen voor een lager energielabel zorgen? Of moet de aannemer er voor zorgen dat het huis daadwerkelijk A++++ wordt? In het voorlopig energielabel stond bijvoorbeeld ook dat er douche WTW zou komen. Bij navraag bleek dit er helemaal niet te komen. Ik heb een beetje twijfels bij hoe dit werkt. Moeten zij mij nu een A++++ woning opleveren, ondanks de uitbouw en dakramen, omdat dit in de prijslijst/brochure/voorlopig-energielabel staat?
Het zou kunnen dat score lager wordt omdat energieverbruik hoger wordt, kan worden gecompenseerd door zuinigere installatie of pv.

Als aannemer geen voorwaarden heeft opgenomen m.b.t. opties in relatie tot het energielabel. Is het verantwoordelijkheid van de aannemer om bij oplevering A++++ af te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:41
TNThomas schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:07:
[...]

Kan men zulke leidingen achteraf dus nog netjes maken voor zonnepanelen of een laadpaal? Ik ben totaal onbekend met deze zaken, dus onze zorg is dat dit later erg veel werk wordt en mogelijk slordig wordt.

Mochten anderen nog hun mening willen delen over de opties hieronder, dan wordt dat gewaardeerd! :)
  1. €220 – Zoldertrap uitvoeren als dichte trap i.p.v. open trap
  2. €430 – Ravelingen in dak t.b.v. toekomstige dakkapel
  3. €700 – Drie extra groepen in meterkast voor toekomstige airco, EV, etc. (excl. leidingen, bedradingen en werkschakelaar)
  4. €710 – Voorbereidend werk t.b.v. installatie zonnepanelen (aardlekautomaat type A en werkschakelaar)
  5. €300 – Extra loze leidingen t.b.v. ASP voor PV-panelen
  6. €470 – Menggranulaat terras achter (200mm, ~30m2)
  7. €1000 – Menggranulaat oprit (300mm, ~40m2)
  1. Scheelt geluid en er trekt wat minder warmte naar boven, hangt af van wat je met je zolder gaat doen
  2. Alleen interessant als je later een dakkapel wilt, dan zou ik het doen
  3. Niet doen, is achteraf goedkoper als het dan nodig is
  4. Overlaten aan de installateur van de panelen
  5. Deze zou ik zeker wel laten doen, bij voorkeur wel een leiding van 19 of 25 mm
Voor de laatste twee: Heb je al plannen voor je terras en/of oprit overleg met degene die het gaat aanleggen. Maar vraag ook bij de aannemer wat er komt te liggen als je het niet doet. Het is geen fijn spul om op te lopen of rijden maar ik denk dat het minder erg is als zand voor je deur(en) tijdens het inhuizen, zeker als je dat in een natte periode moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
coentjuhh94 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:01:
Ik lees hier dat het verstandig is als je geen zonnepanelen hebt naar zolder vast loze leidingen te laten aanleggen. Dit wil ik wel doen, maar hoeveel en waar is dan verstandig? halverwege de schuine wand waar eventueel panelen komen te liggen?
Dicht bij waar je de omvormer wilt plaatsen. En vanuit daar ga je door het dak onder je panelen. Liefst dicht bij elkaar. Dus ergens waar je zeker weet dat er panelen over komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:27

ChillPascal

In the end...

Novari131 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:15:
[...]

Je kunt ook overwegen een schuifwand aan te brengen in tekening linksboven, wat mijns inziens het beste van beide werelden biedt.
Klopt, dat is zeker een van de betere opties. Echter gaat het op inschrijving. Omdat de indeling zo verschilt was ik benieuwd naar ervaringen van de rechter indeling om zo de kansen te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleurclemens
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-07 17:27
headhunter1985 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:40:
[...]

Het zou kunnen dat score lager wordt omdat energieverbruik hoger wordt, kan worden gecompenseerd door zuinigere installatie of pv.

Als aannemer geen voorwaarden heeft opgenomen m.b.t. opties in relatie tot het energielabel. Is het verantwoordelijkheid van de aannemer om bij oplevering A++++ af te geven.
Wat zijn de opties als het energielabel lager blijkt dan eerder aangegeven? Wij hebben deze week definitief rapport ontvangen, met label A+++ en verbruik 30kwh/m2, terwijl eerder A++++ werd aangegeven en 0 verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:42
Fleurclemens schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:56:
Wat zijn de opties als het energielabel lager blijkt dan eerder aangegeven? Wij hebben deze week definitief rapport ontvangen, met label A+++ en verbruik 30kwh/m2, terwijl eerder A++++ werd aangegeven en 0 verbruik.
Heb je iets tijdens laten aanpassen aan het huis tov de originele tekeningen waarop het A++++ label was gebaseerd?
Een aanbouw, dakkapel, extra buitendeuren/ramen?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:42
KerstRunner schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:25:
Wat staat er in Aannemingsovereenkomst over het energielabel?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
FredvZ schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Wat staat er in Aannemingsovereenkomst over het energielabel?
Niks. Alleen een bijlage met documenten-lijst waar het voorlopig energielabel in is bijgevoegd. In het KAO wordt hier inhoudelijk niet naar gerefereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05
Als er niks in voorwaarden is opgenomen, is taak voor aannemer/ontwikkelaar te realiseren waarvoor is getekend.

Meest eenvoudig is het toevoegen van (extra) PV. Dat heeft direct invloed op fossiele verbruik en hiermee het energielabel.

Maar laat de aannemer/ontwikkelaar hier mee komen.

Vanuit ons werk, moeten wij vaak diverse kopersopties doorrekenen m.b.t. consequenties voor het energielabel. Eventuele extra maatregelen welke nodig zijn, worden dan verwerkt in de prijzen en omschrijvingen van deze opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleurclemens
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-07 17:27
FredvZ schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:05:
[...]

Heb je iets tijdens laten aanpassen aan het huis tov de originele tekeningen waarop het A++++ label was gebaseerd?
Een aanbouw, dakkapel, extra buitendeuren/ramen?
Ja we hebben een aanbouw, er staat nergens in de documenten dat dat invloed zou hebben op het energielabel. Overigens is dit het geval bij alle huizen in ons project voor zover ik weet (ook bij een aantal zonder of met kleinere aanbouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
Fleurclemens schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:56:
[...]

Ik weet niet of het uitmaakt voor je hypotheek ofzo, maar anders zou ik me niet druk maken op dat label.

Onze woning is in 2020 opgeleverd met een A label (geen idee of toen al A+++++ bestond). Onze huidige energieverbruik, inclusief verbruiksapparaten, dus niet alleen de woning zelf, is -100 kWh per maand.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 00:14
Blihi schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:36:
[...]

Ik weet niet of het uitmaakt voor je hypotheek ofzo, maar anders zou ik me niet druk maken op dat label.

Onze woning is in 2020 opgeleverd met een A label (geen idee of toen al A+++++ bestond). Onze huidige energieverbruik, inclusief verbruiksapparaten, dus niet alleen de woning zelf, is -100 kWh per maand.
Voor je hypotheek heb je een voorlopig energielabel nodig, daarna wordt er niet meer om gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Sincere1983 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:01:
Vraagje; heeft iemand via de aannemer alles met een blauwe/nul draad laten uitvoeren als aparte optie, zo ja, wat was je hiervoor kwijt?
500 euro bij ons. Dan voeren ze alle schakelaars uit met een 0 draad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-09 16:29
MagniArtistique schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:18:
[...]

500 euro bij ons. Dan voeren ze alle stopcontacten uit met een 0 draad.
Neem aan dat je schakelaars wilde zeggen.

Wandcontactdozen hebben altijd een nuldraad in Nederland. Anders doen ze het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Homer-Simpson schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:22:
[...]

Neem aan dat je schakelaars wilde zeggen.

Wandcontactdozen hebben altijd een nuldraad in Nederland. Anders doen ze het niet.
Woops 😂 dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
kaassouflé schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:18:
[...]

Voor je hypotheek heb je een voorlopig energielabel nodig, daarna wordt er niet meer om gevraagd.
Vaak krijg je een korting bij een hoger energielabel.

Zo was ons voorlopig energielabel A+++ en ons definitieve energielabel A++++. Hierdoor kregen we 0.10% punt rentekorting. Je moet dan inderdaad wel even het definitieve energielabel opsturen, anders gaat de bank door met ene voorlopige energielabel.

[ Voor 14% gewijzigd door Draakje5 op 16-03-2025 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:50
Het is natuurlijk ook niet allemaal zo makkelijk meer als "even wat panelen bijplaatsen" als de salderingsregeling straks vervalt :P Dan wint isolatie en zoiets als een water/water wp vs lucht/water wp toch weer erg in waarde ten opzichte van compensatie paneeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Janpietertje89 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:45:
Het is natuurlijk ook niet allemaal zo makkelijk meer als "even wat panelen bijplaatsen" als de salderingsregeling straks vervalt :P Dan wint isolatie en zoiets als een water/water wp vs lucht/water wp toch weer erg in waarde ten opzichte van compensatie paneeltjes.
Dat is niet waar.

Zonnepanelen blijven netto geld opleveren. Je moet alleen niet de situatie voor saldering vergelijken met daarna, maar je moet de situatie met minder panelen vergelijken met die met meer panelen. Netto leveren panelen nog steeds geld op, ook na 1-1-27. Niet veel meer, dat is duidelijk, dus of het rendabel is, is een andere vraag.

Wat veel zorgelijker is, is dat de mensen die allemaal thuisaccu's hebben aangeschaft om "te speculeren op de onbalansmarkt" straks in de problemen komen. Zij hebben namelijk de BTW afgetrokken als ondernemer en moeten dat dus blijven doen, maar ze gaan wel belasting betalen over het laden...

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
Blihi schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:57:
[...]

Dat is niet waar.

Zonnepanelen blijven netto geld opleveren. Je moet alleen niet de situatie voor saldering vergelijken met daarna, maar je moet de situatie met minder panelen vergelijken met die met meer panelen. Netto leveren panelen nog steeds geld op, ook na 1-1-27. Niet veel meer, dat is duidelijk, dus of het rendabel is, is een andere vraag.

Wat veel zorgelijker is, is dat de mensen die allemaal thuisaccu's hebben aangeschaft om "te speculeren op de onbalansmarkt" straks in de problemen komen. Zij hebben namelijk de BTW afgetrokken als ondernemer en moeten dat dus blijven doen, maar ze gaan wel belasting betalen over het laden...
Ik zeg ook nergens dat panelen niets opleveren. Maar probeerde wel het statement "ach paar paneeltjes erbij en je gaat van A+++ naar A++++ wat te nuanceren. Kan best waar zijn nu, maar kijk iets verder dan het label voor 2027.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Janpietertje89 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:03:
[...]

Ik zeg ook nergens dat panelen niets opleveren. Maar probeerde wel het statement "ach paar paneeltjes erbij en je gaat van A+++ naar A++++ wat te nuanceren. Kan best waar zijn nu, maar kijk iets verder dan het label voor 2027.
Precies. Die labels zijn helemaal niet zo interessant als ze lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kookwekkert
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 27-07 15:07
Kan iemand mij vertellen wat de meest ideale positie en manier is om je stopcontacten, waterleidingen en afvoer in je muren te laten tekenen die je bij de keuken nodig hebt? Of ervaringen delen van hoe de technische tekening er van jullie keuken uiteindelijk uit ziet?

Elektra
Ik zie soms technische tekeningen waarbij de stroompunten achter de plint zitten, maar soms zitten ze ook direct achter de apparaten. Ik heb hier zelf niet echt verstand van en online kan ik niet echt informatie vinden. Maar als ik erover nadenk dan is achter de plint (dus ~5cm boven de vloer als je plint 10-15cm is) handig zodat je er altijd bij kunt zonder het apparaat eruit te halen. Aan de andere kant, is dat niet gevaarlijk met eventuele waterschade zo vlak boven de vloer?

Waterleidingen en afvoer
En komen de waterleidingen en afvoer idealiter achter de spoelbak/vaatwasser/stoomoven, of op een plek naast/onder deze apparaten uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Janpietertje89 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:03:
[...]

Is daar al duidelijkheid over dan? Het effect van zonnepanelen op het energielabel na de afschaffing van de salderingsregeling?

Conform de website van de rijksoverheid staat het energielabel voor "of een woning netto veel of weinig energie verbruikt.". Dit drukken ze uit in aantal kWh/m2 fossiele energie per jaar dat de woning gebruikt en het aantal kg COz/m2 per jaar, waarmee het aangewezen energiegebruik overeenkomt.

Dit staat los van het financiele rendement. De geïntroduceerde terugleverkosten hebben immers ook geen effect gehad op de impact van zonnepanelen op het energielabel. Dus er zou een hele wijziging moeten plaatsvinden in de berekeningsmethode NTA 8800, beoordelingsrichtlijn 9500 en ISSO publicatie 82.1 wil de afschaffing van de salderingsregeling impact gaan hebben op het energielabel.

We weten het allemaal niet, maar even wat nuance op jouw nuance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
Kookwekkert schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:58:
Kan iemand mij vertellen wat de meest ideale positie en manier is om je stopcontacten, waterleidingen en afvoer in je muren te laten tekenen die je bij de keuken nodig hebt? Of ervaringen delen van hoe de technische tekening er van jullie keuken uiteindelijk uit ziet?

Elektra
Ik zie soms technische tekeningen waarbij de stroompunten achter de plint zitten, maar soms zitten ze ook direct achter de apparaten. Ik heb hier zelf niet echt verstand van en online kan ik niet echt informatie vinden. Maar als ik erover nadenk dan is achter de plint (dus ~5cm boven de vloer als je plint 10-15cm is) handig zodat je er altijd bij kunt zonder het apparaat eruit te halen. Aan de andere kant, is dat niet gevaarlijk met eventuele waterschade zo vlak boven de vloer?

Waterleidingen en afvoer
En komen de waterleidingen en afvoer idealiter achter de spoelbak/vaatwasser/stoomoven, of op een plek naast/onder deze apparaten uit?
Niet helemaal antwoord op je vraag, maar: wij gaan na oplevering zelf een keuken van IKEA plaatsen. Omdat IKEA geen technische tekeningen maakt voor de aansluitingen hebben we dit via:

https://technischekeukentekening.nl/

laten doen. Kostte €150(volgensmij?) en de aannemer was er zeer tevreden mee!

[ Voor 4% gewijzigd door KerstRunner op 16-03-2025 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Kookwekkert schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:58:

Elektra
Stroompunten horen op een bereikbare plaats in de buurt van de apparaten te zitten, dus niet er direct achter. In het kastje er naast, er boven of er onder kan wel.

Als er 5 cm water op de vloer staat, dan zijn de stekkers van apparaten niet je grootste probleem.
Waterleidingen en afvoer
Altijd op een bereikbare plek. Dus onder de spoelbak (denk aan de hoogte, dus niet achter de spoelbak, maar er onder!). De vaatwasser ook, in de kast naast de vaatwasser (achter de vaatwasser is geen plaats), zo ook voor de stoomoven.

Stel dat zo'n apparaat gaat lekken, dan moet je de stopkraan dicht kunnen draaien. Daar moet je dus altijd bij kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-08 07:55
@koningen, je hebt een Type D ventilatie geretrofit in een projectmatig nieuwbouwhuis wat dan dus type C had oorspronkelijk? Dan heb je ook alle ramen met roosters vervangen door ramen zonder roosters?
Ik heb mijn woning zelf laten bouwen en heb geen roosters.
Als je die zelf moet verwijderen kost je heel veel money , nieuwe ramen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:07
Blihi schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:28:
[...]

Stroompunten horen op een bereikbare plaats in de buurt van de apparaten te zitten, dus niet er direct achter. In het kastje er naast, er boven of er onder kan wel.

Als er 5 cm water op de vloer staat, dan zijn de stekkers van apparaten niet je grootste probleem.

[...]

Altijd op een bereikbare plek. Dus onder de spoelbak (denk aan de hoogte, dus niet achter de spoelbak, maar er onder!). De vaatwasser ook, in de kast naast de vaatwasser (achter de vaatwasser is geen plaats), zo ook voor de stoomoven.

Stel dat zo'n apparaat gaat lekken, dan moet je de stopkraan dicht kunnen draaien. Daar moet je dus altijd bij kunnen.
Kijk even hoe lang je snoeren zijn die bij het apparaat zitten, onze aannemer maakte de aansluitingen "bijna altijd in de plint". Kwamen paar cm te kort en hebben nieuwe langere snoeren moeten kopen, het kost maar een paar tientjes maar wel vervelend als de magnetron en oven nog niet werken als de rest al staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
koningen schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:57:
[...]

Ik heb mijn woning zelf laten bouwen en heb geen roosters.
Als je die zelf moet verwijderen kost je heel veel money , nieuwe ramen e.d.
Nu begrijp ik je opmerkingen haha. Je zit hier in het projectmatige nieuwbouw topic. Wij hebben niet de keuze tussen WTW of type C. Als ik de keuze had had ik het ook gedaan, daar speelt geld geen rol in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Mensen die het hier benauwd van krijgen?

https://www.bouwendnederl...de-van-138-miljard-dreigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:06
Zoals ik het lees gaat het om nieuwe vergunning toch? Dus als er al een vergunning is gegeven is dit geen probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misayo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 25-08 22:34
Dit is alleen relevant als je toekomstige woning in de buurt van die Natura2000 gebieden zit toch?

In dat geval maak ik mij hier geen zorgen over wij zitten totaal niet in de buurt van plekken op die kaart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
Utrecht lijkt buiten de oranje/rode gebieden te vallen. Daar moet meeste huizenbouw komen, dus loopt wel los denk ik. Hilversum eo heeft meer problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
suzanhe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:35:
[...]

Zoals ik het lees gaat het om nieuwe vergunning toch? Dus als er al een vergunning is gegeven is dit geen probleem?
Ik denk het. Maar wélke vergunning hebben we het dan over. Ik kan op https://omgevingswet.over...2e-451d-a21c-de5414124f7f zien dat ze al vanaf 2022 allerlei onderzoeken, plannen en vergunningen aan het opstellen zijn. Een waterhuishoudkundig plan, beeldkwaliteitsplan, stikstofdepositieberekeningen, bodemonderzoeken, archeologische onderzoeken, milieuzoneringens onderzoeken en bestemingsplannen. De plannen zijn ook al ondertekend goedgekeurd door de Burgemeester en Wethouders van de betreffende gemeente.

Maar wat me zorgen baart is dat de omgevingsvergunning 10-2024 is aangevraagd maar nog niet is verleend.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-446681.pdf

Aangezien het project zich in de oranje zone bevind én Bouwend Nederland zegt ''In de rode zones kunnen de komende tijd zeker geen projecten vergund worden, en in de gele en oranje zones is de kans op een vergunning op korte termijn klein.'' begin ik me toch wel zorgen te maken.

Rode puntje (handige kleur gekozen..)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSUo-uRRmoHgVaZHSFJQ7fEn0V8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Gs99PJyiPqLMms3WgQ1U7pxc.jpg?f=user_large
Volledige kaart: https://media.umbraco.io/...-cobouw-bouwberichten.pdf

Ze zijn al wel begonnen met de grond bouwrijp te maken en de nutsvoorzieningen aan te leggen. De officiële bouw stond gepland voor augustus. Maar er lijkt dus nog geen omgevingsvergunning te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door KerstRunner op 17-03-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:06
KerstRunner schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:48:
[...]

Ik denk het. Maar wélke vergunning hebben we het dan over. Ik kan op https://omgevingswet.over...2e-451d-a21c-de5414124f7f zien dat ze al vanaf 2022 allerlei onderzoeken, plannen en vergunningen aan het opstellen zijn. Een waterhuishoudkundig plan, beeldkwaliteitsplan, stikstofdepositieberekeningen, bodemonderzoeken, archeologische onderzoeken, milieuzoneringens onderzoeken en bestemingsplannen. De plannen zijn ook al ondertekend goedgekeurd door de Burgemeester en Wethouders van de betreffende gemeente.

Maar wat me zorgen baart is dat de omgevingsvergunning 10-2024 is aangevraagd maar nog niet is verleend.

Aangezien het project zich in de oranje zone bevind én Bouwend Nederland zegt ''In de rode zones kunnen de komende tijd zeker geen projecten vergund worden, en in de gele en oranje zones is de kans op een vergunning op korte termijn klein.'' begin ik me toch wel zorgen te maken.

Rode puntje (handige kleur gekozen..)
[Afbeelding]
Volledige kaart: https://media.umbraco.io/...-cobouw-bouwberichten.pdf

Ze zijn al wel begonnen met de grond bouwrijp te maken en de nutsvoorzieningen aan te leggen. De officiële bouw stond gepland voor augustus. Maar er lijkt dus nog geen omgevingsvergunning te zijn.
Hmmm dat snap ik.. wij zitten net randje geel maar wel de goed nieuws brief gehad (omdat oa omgevingsverhunning is verleend) en al bij notaris geweest, bouw begint ergens komende 2/3 maanden (hopelijk dan haha).

Blijft allemaal erg onduidelijk helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@KerstRunner zolang de omgevingsvergunning nog niet onherroepelijk is, moet je afwachten. Als die vergunning er inderdaad niet komt, kan de bouw niet starten en dan zal de aannemer het contract opschorten (dan heeft het feitelijk nooit bestaan).

De gemeente kan die vergunning verlenen en hopen dat er niemand bezwaar maakt. Als er wel iemand bezwaar maakt dan zit je met de gebakken peren en helaas is het zo dat er professionele bezwaar-maak-clubjes zijn in vrijwel alle gemeentes.

Als je een hoera-brief gehad hebt, dan zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• media-richard
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:38

***members only***

Wij hebben de verdeler in de slaapkamer. Je hoort deze soms savonds wel. Hebben hem weggewerkt in onze IKEA Pax kledingkast.

Wat gebeurt er anders met de ruimte op de overloop? In jouw opzet zou je dit dan ook mooi als voorraadkast kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Blihi schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:09:
@KerstRunner zolang de omgevingsvergunning nog niet onherroepelijk is, moet je afwachten. Als die vergunning er inderdaad niet komt, kan de bouw niet starten en dan zal de aannemer het contract opschorten (dan heeft het feitelijk nooit bestaan).

De gemeente kan die vergunning verlenen en hopen dat er niemand bezwaar maakt. Als er wel iemand bezwaar maakt dan zit je met de gebakken peren en helaas is het zo dat er professionele bezwaar-maak-clubjes zijn in vrijwel alle gemeentes.

Als je een hoera-brief gehad hebt, dan zit je goed.
mwah de overeenkomst is er altijd.
Het tekenwerk e.d. zul je altijd moeten betalen....evenals de vergunningaanvraag en andere kosten.
En dan zit je nog met de kavel.....dus kan altijd vervelend uitpakken..

gebeurd geukkig niet zo vaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
koningen schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:08:
[...]

mwah de overeenkomst is er altijd.
Nee, dat is dus niet zo. Je hebt opschortende voorwaarden. Dat zijn voorwaarden die de werking van de overeenkomst opschorten. Als daaraan niet voldaan wordt heeft de overeenkomst juridisch gezien nooit bestaan.

Het verkrijgen van een omgevingsvergunning is zo'n opschortende voorwaarde.

Dat is niet hetzelfde als een ontbindende voorwaarde, zoals het niet kunnen krijgen van een hypotheek. In dat geval wordt de overeenkomst ontbonden, maar heeft hij wel bestaan. Juridisch zit daar een verschil in.
Het tekenwerk e.d. zul je altijd moeten betalen....evenals de vergunningaanvraag en andere kosten.
En dan zit je nog met de kavel.....dus kan altijd vervelend uitpakken..

gebeurd geukkig niet zo vaak
Ook nee. Als de bouwer inderdaad geen vergunning krijgt, dan kost dat de koper niets. De kavel is dan ook niet van jou, want de overeenkomst heeft nooit bestaan. Zie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
media-richard schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:42:
[...]

Wij hebben de verdeler in de slaapkamer. Je hoort deze soms savonds wel. Hebben hem weggewerkt in onze IKEA Pax kledingkast.

Wat gebeurt er anders met de ruimte op de overloop? In jouw opzet zou je dit dan ook mooi als voorraadkast kunnen gebruiken.
Je kan deze ook een verdieping lager of hoger plaatsen.
Als hij lager ligt op zijn kop , zo hoog mogelijk tegen plafond. Wel een ontluchting ergens maken, dat lukt altijd wel ergens.

Van hoog naar laag heeft wel een nadeel dat alle slangen dan over een langere afstand verticaal verplaatsen moet worden. Daar moet je wel isolatie om heen doen....die de slangen niet aantasten.

Maar is er geen logeer/werkkamer waar die verdeler heen kan?
De toe en afvoer kan makkelijk in de afwerkvloer. (2x32(+6)) mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Blihi schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:11:
[...]

Nee, dat is dus niet zo. Je hebt opschortende voorwaarden. Dat zijn voorwaarden die de werking van de overeenkomst opschorten. Als daaraan niet voldaan wordt heeft de overeenkomst juridisch gezien nooit bestaan.

Het verkrijgen van een omgevingsvergunning is zo'n opschortende voorwaarde.

Dat is niet hetzelfde als een ontbindende voorwaarde, zoals het niet kunnen krijgen van een hypotheek. In dat geval wordt de overeenkomst ontbonden, maar heeft hij wel bestaan. Juridisch zit daar een verschil in.

[...]

Ook nee. Als de bouwer inderdaad geen vergunning krijgt, dan kost dat de koper niets. De kavel is dan ook niet van jou, want de overeenkomst heeft nooit bestaan. Zie hierboven.
Dan moet je dat uitdrukkelijk opnemen in de overeenkomst. Want dat staat er niet automatisch in.
Ik weet sowieso al een aantal (grote) bouwers die dat niet standaard hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
koningen schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:14:
[...]

Dan moet je dat uitdrukkelijk opnemen in de overeenkomst. Want dat staat er niet automatisch in.
Gebruikt niet zo ongeveer iedereen de "woningborg eengezinswoning" template?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Weet je zeker dat jij over projectbouw praat?

Projectbouw gaat vrijwel altijd onder standaard contracten van Woningborg of SWK.

De koop- en aanneemovereenkomst zijn daarbij onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je koopt dus zowel een kavel (of een bestaand oud pand in geval van herbouw) als dat je opdracht geeft tot bouwen. Die twee contracten staan niet los van elkaar. Als er geen vergunning komt heb je ook de kavel niet gekocht.

Bij zelfbouw kan dit anders zijn. Dan koop je eerst de kavel en pas daarna ga je een aannemer zoeken om samen met hem of haar te verbouwen en het vergunningstraject in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Janpietertje89 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:15:
[...]

Woningborg of SWK en er zullen best nog een paar andere zijn.

Bouwen zonder een dergelijk fonds er achter is over het algemeen een zeer slecht idee, maar het gebeurt wel. ook in de projectbouw overigens (een paar jaar terug nog in Helmond en toen ging de aannemer failliet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
[...]

Het valt me nu al meerdere keren op dat je niet helemaal door lijkt te hebben in het projectmatige nieuwbouw topic te zijn. Dat werkt allemaal net iets anders dan zelfbouw.

De overeenkomsten van praktisch iedereen hier vallen onder voorwaarden van stichting Woningborg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Janpietertje89 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:15:
[...]

Woningborg is niet standaard bij zelfbouwen.
kost je btw 1% ex btw. dus zomaar 4000-5000 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koningen
Blihi schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:22:
[...]

Weet je zeker dat jij over projectbouw praat?

Projectbouw gaat vrijwel altijd onder standaard contracten van Woningborg of SWK.

De koop- en aanneemovereenkomst zijn daarbij onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je koopt dus zowel een kavel (of een bestaand oud pand in geval van herbouw) als dat je opdracht geeft tot bouwen. Die twee contracten staan niet los van elkaar. Als er geen vergunning komt heb je ook de kavel niet gekocht.

Bij zelfbouw kan dit anders zijn. Dan koop je eerst de kavel en pas daarna ga je een aannemer zoeken om samen met hem of haar te verbouwen en het vergunningstraject in te gaan.
Bij projectbouw is dat i.d.d. zo was even met mijn gedacht anders :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Dit is het projectbouw topic, dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:49
KerstRunner schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:48:
[...]

Vraag inzage in de stukken bij de gemeente en kijk of er ook een rapport van de AERIUS Calculator in zit.
Bekijk de resultaten en uitslag daarvan. Dat rapport is leidend voor de stikstofuitstoot.Op bladzijde 2 vindt je het resultaat en hoeveel mol stikstof per hectare per jaar berekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Hoe werkt het aanleggen van elektra in de tuin (zoals tuinverlichting) door een mantelbuis?

Stel wij laten een mantelbuis in de tuin leggen door de aannemer en gebruiken deze later voor tuinverlichting. Dan hebben we geen schakelaar om de verlichting te bedienen toch? Hoe werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
TNThomas schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:15:
Hoe werkt het aanleggen van elektra in de tuin (zoals tuinverlichting) door een mantelbuis?

Stel wij laten een mantelbuis in de tuin leggen door de aannemer en gebruiken deze later voor tuinverlichting. Dan hebben we geen schakelaar om de verlichting te bedienen toch? Hoe werkt dit?
Je kan er een schakelaar tussen zetten. Of een slimme switch op wifi of zigbee.

Schakelaar kun je evt ook in je meterkast monteren als je er niet iedere dag aan hoeft. Of in je tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Draakje5 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:22:
[...]

Je kan er een schakelaar tussen zetten. Of een slimme switch op wifi of zigbee.

Schakelaar kun je evt ook in je meterkast monteren als je er niet iedere dag aan hoeft. Of in je tuin.
Werkt zoiets als Philips Hue dan ook als ik ervoor kies geen schakelaar te plaatsen? Ik zou de verlichting namelijk elke avond aan- en uitzetten zonder te tuin in te hoeven of naar de meterkast te hoeven gaan.

Meteen nog een vraag: als we een WCD op de achtergevel laten plaatsen, is een loze leiding (mantelbuis) de tuin in dan nog nodig? Zoals je merkt is dit onbekend terrein voor ons. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door TNThomas op 17-03-2025 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De zytholoog
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 04:59
Kroonkurk schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:50:
[...]

Vraag inzage in de stukken bij de gemeente en kijk of er ook een rapport van de AERIUS Calculator in zit.
Bekijk de resultaten en uitslag daarvan. Dat rapport is leidend voor de stikstofuitstoot.Op bladzijde 2 vindt je het resultaat en hoeveel mol stikstof per hectare per jaar berekend is.
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet zal je hierover weinig terugvinden in de omgevingsvergunning. Dit is namelijk geen toetsingskader meer voor de bouwvergunning. De bouwvergunning is dan ook niet het probleem, het probleem is dat de vergunning voor een (indien van toepassing) 'Natura 2000-activiteit' lastig te krijgen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
Kroonkurk schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:50:
[...]

Super dank voor dit advies. Wij gaan 950 meter van een natura-2000 gebied wonen.

https://www.ruimtelijkepl...oggeveldoost-BOH1_tb3.pdf

"Uit de berekening volgt dat het plan geen significant negatief effect veroorzaakt op de stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden in de omgeving, ten opzichte van de referentiesituatie.
De toename van de stikstofdepositie voldoet voor zowel de bouwfase als de gebruiksfase aan de grenswaarde van afgerond 0,00 mol/ha/jaar. Op basis van de resultaten kunnen daarom vanwege de ontwikkeling van de woningen die het plan mogelijk maakt, significante negatieve effecten op voorhand worden uitgesloten."

Betekend dit, geen zorgen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
De zytholoog schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:35:
[...]

Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet zal je hierover weinig terugvinden in de omgevingsvergunning. Dit is namelijk geen toetsingskader meer voor de bouwvergunning. De bouwvergunning is dan ook niet het probleem, het probleem is dat de vergunning voor een (indien van toepassing) 'Natura 2000-activiteit' lastig te krijgen is.
Oke dus toch geen hoop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De zytholoog
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 04:59
Even heel kort door de bocht omdat ik het plan natuurlijk niet helemaal ken:
In jouw geval is er een bestemmingsplan vastgesteld waarbij al naar stikstof is gekeken. Later is er een omgevingsvergunning aangevraagd voor het bouwen van de woningen. Als de aanvraag binnen de contouren van het bestemmingsplan valt dan zou er in principe geen probleem moeten zijn, dit is namelijk beoordeeld bij het vaststellen van het bestemmingsplan. Op de cruciale vraag in dit verhaal kan ik echter geen antwoord geven. Is er in de stikstofberekening intern gesaldeerd (of iets anders waardoor het oude rapport niet meer toereikend is) en is dat nu van tafel geveegd door de RvS? Zover reikt mijn kennis helaas niet.

Ik zou me in ieder geval niet druk maken om de bouwvergunning die er sinds oktober ligt. Voor zo'n relatief groot plan is dat best normaal en zoals gezegd wordt stikstof sowieso niet in deze vergunning beoordeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door De zytholoog op 17-03-2025 23:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KerstRunner
De zytholoog schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:00:
[...]

Even heel kort door de bocht omdat ik het plan natuurlijk niet helemaal ken:
In jouw geval is er een bestemmingsplan vastgesteld waarbij al naar stikstof is gekeken. Later is er een omgevingsvergunning aangevraagd voor het bouwen van de woningen. Als de aanvraag binnen de contouren van het bestemmingsplan valt dan zou er in principe geen probleem moeten zijn, dit is namelijk beoordeeld bij het vaststellen van het bestemmingsplan. Op de cruciale vraag in dit verhaal kan ik echter geen antwoord geven. Is er in de stikstofberekening intern gesaldeerd (of iets anders waardoor het oude rapport niet meer toereikend is) en is dat nu van tafel geveegd door de RvS? Zover rijkt mijn kennis helaas niet, deze cruciale vraag kan ik niet beantwoorden.

Ik zou me in ieder geval niet druk maken om de bouwvergunning die er sinds oktober ligt. Voor zo'n relatief groot plan is dat best normaal en zoals gezegd wordt stikstof sowieso niet in deze vergunning beoordeeld.
Dankjewel voor de uitgebreide toelichting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 18-09 13:57
TNThomas schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:25:
[...]

Werkt zoiets als Philips Hue dan ook als ik ervoor kies geen schakelaar te plaatsen? Ik zou de verlichting namelijk elke avond aan- en uitzetten zonder te tuin in te hoeven of naar de meterkast te hoeven gaan.

Meteen nog een vraag: als we een WCD op de achtergevel laten plaatsen, is een loze leiding (mantelbuis) de tuin in dan nog nodig? Zoals je merkt is dit onbekend terrein voor ons. ;)
Bespaar jezelf een hoop geld en koop gewoon wat ‘domme’ lampen en zet er zo’n ding tussen: https://www.ledlampenkope...ateriaal/dag-nacht-sensor

Zijn ook te krijgen met klok waarbij je evt zelf nog tijden in kan stellen. Maar iets als HUE hiervoor is echt zoeken naar een dure oplossing voor een heel goedkoop probleem.

En voor een WCD aan je gevel is een mantelbuis misschien teveel van het goede, maar zou ik een loze leiding laten trekken.

En gezien je beperkte kennis: schakel even een elektricien in om het allemaal aan te sluiten.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:35
RobbieB schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:12:
[...]

Bespaar jezelf een hoop geld en koop gewoon wat ‘domme’ lampen en zet er zo’n ding tussen: https://www.ledlampenkope...ateriaal/dag-nacht-sensor

Zijn ook te krijgen met klok waarbij je evt zelf nog tijden in kan stellen. Maar iets als HUE hiervoor is echt zoeken naar een dure oplossing voor een heel goedkoop probleem.
Dat is wel heel kort door de bocht..
Mijn HUE lampen gaan elke avond bij schemering aan, dat is in de winter een andere tijd dan de lente. Ze gaan geleidelijk aan op een door mij ingestelde helderheid. Succes om dat met een tijdschakelaar in te stellen, dat is gewoon volle bak 100% of uit.
Hue is een stukje gemak in een ecosysteem wat naar mijn mening heel goed werkt, zeker als de rest van de lampen ook HUE zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 18-03-2025 02:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Laatst online: 09-09 16:28
Source90 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 02:00:
[...]

Mijn HUE lampen gaan elke avond bij schemering aan, dat is in de winter een andere tijd dan de lente. Ze gaan geleidelijk aan op een door mij ingestelde helderheid. Succes om dat met een tijdschakelaar in te stellen, dat is gewoon volle bak 100% of uit.
Hue is een stukje gemak in een ecosysteem wat naar mijn mening heel goed werkt, zeker als de rest van de lampen ook HUE zijn.
En ook niet geheel onbelangrijk, je hebt kleurtjes die je kunt instellen afhankelijk van de ambiance die je wilt creëeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 18-09 13:57
Source90 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 02:00:
[...]

Zeker, maar je betaald al snel 5x zo veel voor een simpele LED lamp. Om over hun buiten armaturen nog maar niet te spreken.

Ik ben ook groot fan van HUE, maar het is wel onevenredig duur, voor het beetje gemak dat het oplevert. Maar als je het geld hebt, en dat belangrijk vindt, geef het er dan vooral aan uit. Dat geldt voor alle luxe producten.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koningen
TNThomas schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:25:
[...]

Als je kiest voor een mantel buis neem deze dan niet te krap en zorg dat er een draadje in ligt (liefst twee of drie) anders wordt het heel lastig om er een draad in te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
koningen schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:02:
[...]

Als je kiest voor een mantel buis neem deze dan niet te krap en zorg dat er een draadje in ligt (liefst twee of drie) anders wordt het heel lastig om er een draad in te trekken.
Een draad hoort er in te zitten inderdaad. Daarmee trek je eerst zelf drie of vier nylon draadjes in die buis en pas daarna ga je andere dingen er in trekken.

Of je trekt steeds een nylon touwtje mee als je er iets in trekt, zodat je altijd een signaaldraad houdt.

En mocht je de signaaldraad echt kwijt zijn, dan zijn er nog twee mogelijkheden: Een stalen riool-ontstoppingsveer gebruiken, of aan de ene kant de stofzuiger op de buis en er dan een nylon touwtje in laten gaan. Daar maak je wel eerst even een pluisje aan, liefst zo groot mogelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Blihi op 18-03-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vd
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20-08 22:34
Heeft iemand nog een tip om de financiën bij te houden? Bestaat er misschien een handige applicatie om alle uitgaven en begroting in bij te houden? Of zijn we gewoon overgeleverd aan een excel bestandje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
bas_vd schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:00:
Heeft iemand nog een tip om de financiën bij te houden? Bestaat er misschien een handige applicatie om alle uitgaven en begroting in bij te houden? Of zijn we gewoon overgeleverd aan een excel bestandje?
Google sheets mag ook (als je hem makkelijker vanuit meerdere locaties wilt bijhouden) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Wat voor ontzettende bende maakt mijn bouwer nou weer van de grondkabel optie? Iemand met iets meer verstand van elektra die mee kan kijken?

Uit de optielijst:
06-05-099

Aansluiting voor grondkabel met 10 meter kabel YMVK-as 4x2,5 mm2

Het leveren en aansluiten van YMVK-as 4x2,5 mm2 grondkabel op een schakelaar in de woning. Grondkabel wordt nabij de gevel, ter plaatse van de schakelaar, op rol aangebracht (circa 10m1 overlengte, gerekend vanaf schakelaar). Deze kabel is geschikt voor verlichting of wandcontactdozen in meerdere groepen. Grondkabel is noodzakelijk om bijvoorbeeld eventuele tuinverlichting te maken. De kabel is voorzien van een stalen mantel om graafschade en ongelukken te voorkomen. Het aantal aders is altijd inclusief de aarddraad. Afgemonteerd op een reeds aanwezige groep. Wij adviseren om bij doorlussen van vast afgemonteerde punten (wandcontactdozen met continue spanning) gebruik te maken van bovengrondse lasmogelijkheden. Met deze kabel wordt continue spanning geleverd.
Nu nemen ze dit in mijn meerwerkbrief op:
06-05-0991

Aansluiting voor grondkabel met 10 meter kabel, YMVK-as 4x2 mm2

Aansluiting voor grondkabel met 10 meter kabel, YMVK-as 3x2,5+2,5 mm2. Het leveren en aansluiten van YMVK-as 3x2,5+2,5 mm2 grondkabel op een schakelaar in de woning. Grondkabel wordt nabij de gevel, ter plaatse van de schakelaar, op rol aangebracht (circa 10m1 overlengte, gerekend vanaf schakelaar). Deze kabel is geschikt voor verlichting of wandcontactdozen. Grondkabel is noodzakelijk om bijvoorbeeld eventuele tuinverlichting te maken. De kabel is voorzien van een stalen mantel om graafschade en ongelukken te voorkomen. De kabel bestaat uit 3 massieve aders en 1 aardlitze. Afgemonteerd op een reeds aanwezige groep. Wij adviseren om bij doorlussen van vast afgemonteerde punten (wandcontactdozen met continue spanning) gebruik te maken van bovengrondse lasmogelijkheden. Met deze kabel wordt continue spanning geleverd en 1 schakelmogelijkheid.
Wat gebeurt er allemaal? We gaan van een YMVK-as 4x2,5 mm2 kabel in de oorspronkelijke optielijst naar:
- Een YMVK-as 4x2 mm2 kabel in de korte omschrijving. OK, typo?
- Daarna naar een YMVK-as 3x2,5 + 2,5 mm2 kabel in de lange omschrijving. OK, dat is duidelijk geen typo maar echt iets anders.
- En daarna wordt de kabel omschreven als "3 massieve aders en 1 aardlitze". Dat is dan toch gewoon YMVK-as 3x2,5 mm2 en niet conform de optielijst?

Ik zou het liefste dit helemaal niet afnemen via de bouwer maar ik wil wel graag een schakelaar hiervoor hebben in de keuken en dat wordt denk ik lastig zelf retrofitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 14:49

neliss

h00t h00t!

Tiuri schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:41:
Wat voor ontzettende bende maakt mijn bouwer nou weer van de grondkabel optie? Iemand met iets meer verstand van elektra die mee kan kijken?

Uit de optielijst:

[...]

[...]

Wat gebeurt er allemaal? We gaan van een YMVK-as 4x2,5 mm2 kabel in de oorspronkelijke optielijst naar:
- Daarna naar een YMVK-as 3x2,5 + 2,5 mm2 kabel in de lange omschrijving. OK, dat is duidelijk geen typo maar echt iets anders.
- En daarna wordt de kabel omschreven als "3 massieve aders en 1 aardlitze". Dat is dan toch gewoon YMVK-as 3x2,5 mm2 en niet conform de optielijst?

Ik zou het liefste dit helemaal niet afnemen via de bouwer maar ik wil wel graag een schakelaar hiervoor hebben in de keuken en dat wordt denk ik lastig zelf retrofitten.
Aannemer maakt er inderdaad een zootje van.
Maar: 3x2,5mm2 (+mantel) is prima voor tuinverlichting etc, waarschijnlijk is deze kabel hiervoor bedoeld. Heb je een andere bestemming hiervoor?
Voor een 3-fase circuit zou 4 aders nodig zijn, maar gezien het geschakeld wordt vanuit de keuken lijkt me dat niet de intentie te zijn.
2,0mm2 is niet gangbaar, lijkt me inderdaad een typfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Ik heb hier niet genoeg verstand van, van wat ik begrijp is dat een van de aders geschakeld gaat zijn via die schakelaar. Die ader zou gebruikt worden voor tuinverlichting. De overige aders zouden dan gebruikt worden voor buiten-wcd en bv. een elektrische barbeque of heater, bijvoorbeeld.

Heb hier eerder vragen overgesteld in dit topic en toen reageerden @Rouske en @jadjong heel behulpzaam, misschien dat zij nog een beter idee hebben wat hier nu van te maken:

Tiuri in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

Ik vind het gewoon heel jammer dat de bouwer opeens weer met dit soort onzin op de proppen komt. Wat ze uiteindelijk ook gaan leveren, in die omschrijving staan wel gewoon 3 verschillende grondkabels beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Tiuri schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:45:
Ik heb hier niet genoeg verstand van, van wat ik begrijp is dat een van de aders geschakeld gaat zijn via die schakelaar. Die ader zou gebruikt worden voor tuinverlichting. De overige aders zouden dan gebruikt worden voor buiten-wcd en bv. een elektrische barbeque of heater, bijvoorbeeld.

Heb hier eerder vragen overgesteld in dit topic en toen reageerden @Rouske en @jadjong heel behulpzaam, misschien dat zij nog een beter idee hebben wat hier nu van te maken:

Ik vind het gewoon heel jammer dat de bouwer opeens weer met dit soort onzin op de proppen komt. Wat ze uiteindelijk ook gaan leveren, in die omschrijving staan wel gewoon 3 verschillende grondkabels beschreven.
Mijn menings als elektricien; ik vind het ook verwarrende opties.

Die optie 06-05-99 is vooral heel vreemd. In de omschrijving staat geschikt voor wandcontactdozen op meerdere groepen. Als ze hier meerdere installatieautomaten mee bedoelen, is dat niet conform NEN1010. Onderstaande wens vereist dan ook twee verschillende kabels van groepenkast naar tuin.
Tiuri schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:21:
[...]
we willen graag een groep met continue spanning buiten en een groep die schakelbaar zou zijn met een schakelaar (b.v. voor de sfeerverlichting in de tuin).
Maar ik las eerder ook dat je mogelijk een heater in je tuin wilt. Dan lijken me meerdere grondkabels sowieso geen slecht idee. Of 1 (geschakelde) grondkabel en een mantelbuis.

En dat het aantal aders incl. de aarde zou zijn, terwijl een -as kabel (grondkabel) normaliter geen aarde-ader heeft maar een aardlitze is ook een vreemde omschrijving.

Je zou zeggen dat het 3x2,5 ymvk-as zou moeten zijn, één bruine draad voor vaste voeding (wcd's), één zwarte draad die geschakeld wordt door een schakelaar binnenshuis (verlichting), één blauwe draad als nul én de aardlitze. Zolang dit op één installatie(of aardlek)automaat ('groep') zit mag dit.

Dus terugkoppelen naar de kopersbegeleiding: "We hebben 3x2,5 ymvk-as nodig waarvan 1 ader geschakeld wordt door een schakelaar binnenshuis en de andere aders zijn vaste voeding en nul."

[ Voor 13% gewijzigd door KerstRunner op 18-03-2025 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coentjuhh94
Ik heb een vraag omtrent het in de toekomst smart maken van schakelaars; Een aantal schakelaars zijn dubbele schakelaars, dus twee schakelaars op één blokje. Is het écht nodig om deze om te zetten naar enkele schakelaars om deze schakelaars om te bouwen naar een smart schakelaar? Het is namelijk een redelijk duurtgeintje (160 euro per extra schakelaar).

Zie onderstaand voorbeeld van de huidige schakelaar A en B volgens de bouwtekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uOZoRvU4b6BsPiY63SYxa8ILFk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NoETfOoWGgL8zKj6WDfLRW0G.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door coentjuhh94 op 18-03-2025 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:03
coentjuhh94 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:55:
Ik heb een vraag omtrent het in de toekomst smart maken van schakelaars; Een aantal schakelaars zijn dubbele schakelaars, dus twee schakelaars op één blokje. Is het écht nodig om deze om te zetten naar enkele schakelaars om deze schakelaars om te bouwen naar een smart schakelaar? Het is namelijk een redelijk duurtgeintje (160 euro per extra schakelaar).

Zie onderstaand voorbeeld van de huidige schakelaar A en B volgens de bouwtekening:
[Afbeelding]
Waarom niet een 'friends of hue' schakelaar/ schakelaars? Dat valt qua prijs erg mee en werkt vanaf elk punt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
coentjuhh94 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:55:

[Afbeelding]
Er zijn ook dubbele smart dimmers met bijv. Zigbee of via Wifi. Hier een voorbeeld: https://www.robbshop.nl/ecodim-dubbele-draaidimmer-zigbee

Of als je meer iets in de Shelly achtige hoek zoekt bijv. de: https://www.robbshop.nl/fibaro-double-switch-2-2x1500w

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pFfM_CytesesZYO3r9wK9CjaMA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4v3lSKVOdZ1nXllmmxzeyV2m.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coentjuhh94
Dank voor de snelle reacties @KerstRunner en @Hoepla33 . Ik ben gerust gesteld, zo iets dergelijks moet mij zelf vast wel lukken, wist niet dat er zoveel goede opties waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiboy
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-07 08:54
Heb ook een nieuwbouwwoning gekocht. Mijn tweede nieuwbouwwoning. De vorige was een appartement.

Heb zojuist de opties voor meer- en minderwerk gekregen en ze rekenen eventjes €1.060 voor een buitenkraantje. Is dit niet een beetje van de zotte? En mag je zoiets niet standaard verwachten bij een huis van ruim 9 ton?

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:00
mooiboy schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:16:
Heb ook een nieuwbouwwoning gekocht. Mijn tweede nieuwbouwwoning. De vorige was een appartement.

Heb zojuist de opties voor meer- en minderwerk gekregen en ze rekenen eventjes €1.060 voor een buitenkraantje. Is dit niet een beetje van de zotte? En mag je zoiets niet standaard verwachten bij een huis van ruim 9 ton?

Standaard mag je niet veel verwachten, maar €1060 is wel veel. Bij ons is het de helft voor een huis in dezelfde prijscategorie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mip
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 07:55

Mip

Same, rond de €400-€500 afhankelijk van de plek waar je de kraan wilt hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke

Is dat met of zonder putje?

Betaal hier 595 + 440 voor een putje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Hier is een vorstvrije buitenkraan met schrobputje op de achtergevel standaard en een extra kost net geen €800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Paar jaar geleden was het nog 'gratis' voor een huis van 5,5 ton. Zonder schrobput, maar omdat we toch niet van plan zijn daar iets met zeep oid te gaan doen zit er een infiltratieput.

[ Voor 47% gewijzigd door Diablow op 19-03-2025 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Ja, het is van de zotte.
Nee, zoiets hoef je niet standaard te verwachten bij een huis van 9 ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:15

De prijs van een nieuwbouw woning zegt vaak niet iets over wat je mag verwachten. Een nieuwbouw huis in Amsterdam van een paar miljoen wordt in een project ook geleverd met een armoedige badkamer. Mijn nieuwbouw appartement heeft geen deurbel maar gaat via een app, kennelijk mag je een deurbel niet meer verwachten tegenwoordig.

Ik zou het voor mezelf goed praten dat je voor die ca €1100 niet gaat kunnen aanleggen later, dus dan maar nu..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonzert
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-09 19:01
2 maanden gelden zijn wij ingestapt in een nieuwbouwproject waarvan toen de bouw al 8 maanden geleden gestart was. 2 weken later toegang gekregen tot het klantportaal waar alle deadlines al lang gepasseerd waren, dus hebben de afgelopen weken in het teken gestaan van het kijken wat er nog wel mogelijk was. Gelukkig kunnen al onze wensen nog vervuld worden, jammer genoeg wordt er dan wel een ander laatje opengetrokken als het om de prijzen gaat. Deadline gepasseerd, meerkosten enz enz.

Nu ondertussen het dak er op zit, krijgen wij de optie om 1 van de 2 daklichten uit te laten voeren als daktoegangskoepel. Dit om het onderhoud aan de buitenunit van de warmtepomp - die op het platte dak staat- te vergemakkelijken. Tevens zal hierbij een ankerpunt tbv een veiligheidsharnas worden aangebracht in de nabijheid van de buitenunit. De meerkosten zijn in principe gelijk aan de meerkosten qua inkoop van de opstand van de dakkoepel, dus dat is prima. Ik vraag me alleen af of dit niet standaard had/zou moeten zijn?

Als je deze last-minute optie niet kiest is de buitenunit alleen met een hoogwerker of iets dergelijks bereikbaar, de goothoogte van het platte dak is daar ca 12 meter en ligt bijna 2 meter naar binnen tov. de gevel. Ook zal er geen ankerpunt worden voorzien als je de optie laat.

Ik heb nog geen idee hoe vaak er onderhoud aan de buitenunit moet worden gepleegd, maar kan me zo voorstellen dat iedere 1 á 2 jaar toch wel iemand onder de kappen van de WP moet kijken. Zou dit dan niet vanuit de bouw gefaciliteerd moeten worden? Een conventionele CV ketel dient toch ook op een permanent bereikbare plaats te worden gehangen?

Als ik google op daktoegangskoepels/luiken, krijg ik wel arbo gerelateerde regelgeving; <2 meter van de dakrand -> Permanent hekwerk plaatsen, daar heb ik in de aanbieding nog niets over gehoord, zou men hier dan ook in moeten voorzien?

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Fonzert schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:53:
Er zijn vrij weinig bedrijven die een hoogwerker gaan regelen als ze bij jou de WP moeten fixen. Die hebben ze zelf niet en eentje huren gaat, inclusief transport, al snel richting de 1000.- per keer. "sensor defect, ik bestel een nieuwe en kom volgende week terug" wordt dan een hele dure reparatie. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Fonzert schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:53:
2 maanden gelden zijn wij ingestapt in een nieuwbouwproject waarvan toen de bouw al 8 maanden geleden gestart was. 2 weken later toegang gekregen tot het klantportaal waar alle deadlines al lang gepasseerd waren, dus hebben de afgelopen weken in het teken gestaan van het kijken wat er nog wel mogelijk was. Gelukkig kunnen al onze wensen nog vervuld worden, jammer genoeg wordt er dan wel een ander laatje opengetrokken als het om de prijzen gaat. Deadline gepasseerd, meerkosten enz enz.

Nu ondertussen het dak er op zit, krijgen wij de optie om 1 van de 2 daklichten uit te laten voeren als daktoegangskoepel. Dit om het onderhoud aan de buitenunit van de warmtepomp - die op het platte dak staat- te vergemakkelijken. Tevens zal hierbij een ankerpunt tbv een veiligheidsharnas worden aangebracht in de nabijheid van de buitenunit. De meerkosten zijn in principe gelijk aan de meerkosten qua inkoop van de opstand van de dakkoepel, dus dat is prima. Ik vraag me alleen af of dit niet standaard had/zou moeten zijn?

Als je deze last-minute optie niet kiest is de buitenunit alleen met een hoogwerker of iets dergelijks bereikbaar, de goothoogte van het platte dak is daar ca 12 meter en ligt bijna 2 meter naar binnen tov. de gevel. Ook zal er geen ankerpunt worden voorzien als je de optie laat.

Ik heb nog geen idee hoe vaak er onderhoud aan de buitenunit moet worden gepleegd, maar kan me zo voorstellen dat iedere 1 á 2 jaar toch wel iemand onder de kappen van de WP moet kijken. Zou dit dan niet vanuit de bouw gefaciliteerd moeten worden? Een conventionele CV ketel dient toch ook op een permanent bereikbare plaats te worden gehangen?

Als ik google op daktoegangskoepels/luiken, krijg ik wel arbo gerelateerde regelgeving; <2 meter van de dakrand -> Permanent hekwerk plaatsen, daar heb ik in de aanbieding nog niets over gehoord, zou men hier dan ook in moeten voorzien?

Ik zou niet weten wat voor onderhoud je aan de buitenunit zou willen plegen. Het is geen CV ketel met gasvoerende delen. Een buitenunit heeft echt niet tot nauwelijks onderhoud nodig.

Ik kan er wel "gemakkelijk" bij. Dat wil zeggen, met twee ladders het dak op. Ongeveer een keer per jaar klim ik het dak op met de tuinslang om de zonnepanelen af te spoelen. Dan spoel ik ook de buitenunits van de WP en de airco af. Verder hoef ik daar helemaal nooit bij te zijn.

"Onderhoud" aan de WP wordt door veel installateurs verkocht omdat dat nu eenmaal hun oude verdienmodel is: Goedkoop een CV ketel leveren en ophangen met een onderhoudscontract. Je bent dan verzekerd van maandelijkse inkomsten zonder dat je daar echt iets voor hoeft te doen. Bij een CV ketel moet je wel om de twee jaar onderhoud doen, dus pakkingen vervangen, sifons legen, metingen doen. Bij een WP hoeft dat allemaal niet. Er zijn geen pakkingen, er valt niets te meten wat de WP niet al zelf doet en er zijn geen sifons voor condenswaterafvoer.

Het enige wat zo'n onderhoudscontract je geeft is een soort verzekering dat je bij storing iemand kunt bellen. Dat kan ook zonder contract, maar dan moet je wat langer wachten. En als er echt een keer iets is met de buitenunit, zullen de kosten van herstel zo hoog zijn dat de kosten voor het huren van een hoogwerker bij Boels er ook nog wel bij kunnen.

PS. Op de site van Remeha, als voorbeeld, staat een lijstje van onderdelen die onderhouden zouden moeten worden. Ongeveer de helft van die onderdelen zit helemaal niet in de WP, dat zijn onderdelen die in binnenunits van airco's zitten, maar dus niet in een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
jadjong schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:04:
[...]

Er zijn vrij weinig bedrijven die een hoogwerker gaan regelen als ze bij jou de WP moeten fixen. Die hebben ze zelf niet en eentje huren gaat, inclusief transport, al snel richting de 1000.- per keer. "sensor defect, ik bestel een nieuwe en kom volgende week terug" wordt dan een hele dure reparatie. :+
Er zijn hele wijken waar de buitenunit van de airco verwerkt zit in een soort schoorsteenconstructie. Daar kun je van zijn leven niet meer bij.

Sensoren vervangen is inderdaad een vervelende klus, maar de eerste paar jaar is dat sowieso garantiewerk vanuit de bouw.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Laatst online: 19:55

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkAqaCehzd2ExmUdlp86BjYN5EU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kn0jTuM8jmoZiDYo4MUgLg9.jpg?f=fotoalbum_large
Gaat hard opeens :D

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
KerstRunner schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:15:
[...]

Mijn menings als elektricien; ik vind het ook verwarrende opties.

Die optie 06-05-99 is vooral heel vreemd. In de omschrijving staat geschikt voor wandcontactdozen op meerdere groepen. Als ze hier meerdere installatieautomaten mee bedoelen, is dat niet conform NEN1010. Onderstaande wens vereist dan ook twee verschillende kabels van groepenkast naar tuin.

[...]

Maar ik las eerder ook dat je mogelijk een heater in je tuin wilt. Dan lijken me meerdere grondkabels sowieso geen slecht idee. Of 1 (geschakelde) grondkabel en een mantelbuis.

En dat het aantal aders incl. de aarde zou zijn, terwijl een -as kabel (grondkabel) normaliter geen aarde-ader heeft maar een aardlitze is ook een vreemde omschrijving.

Je zou zeggen dat het 3x2,5 ymvk-as zou moeten zijn, één bruine draad voor vaste voeding (wcd's), één zwarte draad die geschakeld wordt door een schakelaar binnenshuis (verlichting), één blauwe draad als nul én de aardlitze. Zolang dit op één installatie(of aardlek)automaat ('groep') zit mag dit.

Dus terugkoppelen naar de kopersbegeleiding: "We hebben 3x2,5 ymvk-as nodig waarvan 1 ader geschakeld wordt door een schakelaar binnenshuis en de andere aders zijn vaste voeding en nul."
Ik snap er ook niets meer van.. Dit stukje proza is dus geschreven door 'de installateur' van het project, niet door de kopersbegeleiding. Dat maakt het allemaal nog vager.. 'de installateur' moet er toch gewoon verstand van hebben?

Deze installatie zit wel achter een aparte alamat afgemonteerd (was weer een extra optie die ik heb afgenomen voor $$$), maar bouwer biedt ook prima de optie deze kabel af te nemen zonder aparte alamat.

Gevaarlijk voor iemand met weinig verstand van elektra, maar ik heb wat in ChatGPT gerommeld en het lijkt er vooral op dat de 4-aderige YMVK-as kabel een extra fase draad heeft die mogelijk maakt een wisselschakeling te plaasen (dus schakelaar in huis en schakelaar in je tuin, bv.) of krachtstroom (maar het lijkt me dat dit niet tegelijkertijd kan).

Dus dit hele verhaal onderstreept weer dat ik liever zo min mogelijk met mijn bouwer te maken wil hebben: Hoe haalbaar is het om binnen (tegen de buitenmuur aan naast de tuindeur) een schakelaar te retrofitten die de tuinelektra aan/uit kan schakelen? Kan ik daar nog iets voor laten plaatsen, bijvoorbeeld een loze leiding? Als alternatief kan ik natuurlijk iets als een 'slimme groep schakelaar' (https://www.home2link.nl/nl/shelly-pro-1.html) plaatsen in de meterkast en met een 'nep schakelaar' werken in de keuken, maar het liefste zou ik een fysieke schakelaar gebruiken.

EDIT: Ik bedenk me net, zo'n schakelaar later zelf realiseren, dat moet toch eigenlijk heel simpel kunnen als ik een loze leiding heb die loopt van de meterkast naar de plek van die schakelaar?

Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door Tiuri op 19-03-2025 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Tiuri schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:41:

Uit de optielijst:

[...]

[...]

YMVK-as 4x2,5 mm2 is gewoon een kabel met 3 massieve aders en een aardlitze. Je hebt dan in de kabel: bruin (fase), blauw (nul), zwart (schakeldraad) en een koperen aardlitze die onder de stalen mantel zit.

Hiermee kun je dus doen wat jij wilt. In de tuin gebruik je de bruine en blauwe draad samen met de aardlitze en de zwarte als schakeldraad die van de schakelaar af komt.

Er bestaat ook nog YMVK-as 5x2,5 mm2. Dan heb je vier massieve aders (bruin, blauw, zwart en grijs) en een koperen aardlitze.

Die heb je nodig als je 3-fase naar je schuur wilt hebben, maar dan kun je geen schakeldraad meer gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Tiuri schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:41:
[...]

Ik snap er ook niets meer van.. Dit stukje proza is dus geschreven door 'de installateur' van het project, niet door de kopersbegeleiding. Dat maakt het allemaal nog vager.. 'de installateur' moet er toch gewoon verstand van hebben?

Deze installatie zit wel achter een aparte alamat afgemonteerd (was weer een extra optie die ik heb afgenomen voor $$$), maar bouwer biedt ook prima de optie deze kabel af te nemen zonder aparte alamat.

Gevaarlijk voor iemand met weinig verstand van elektra, maar ik heb wat in ChatGPT gerommeld en het lijkt er vooral op dat de 4-aderige YMVK-as kabel een extra fase draad heeft die mogelijk maakt een wisselschakeling te plaasen (dus schakelaar in huis en schakelaar in je tuin, bv.) of krachtstroom (maar het lijkt me dat dit niet tegelijkertijd kan).

Dus dit hele verhaal onderstreept weer dat ik liever zo min mogelijk met mijn bouwer te maken wil hebben: Hoe haalbaar is het om binnen (tegen de buitenmuur aan naast de tuindeur) een schakelaar te retrofitten die de tuinelektra aan/uit kan schakelen? Kan ik daar nog iets voor laten plaatsen, bijvoorbeeld een loze leiding? Als alternatief kan ik natuurlijk iets als een 'slimme groep schakelaar' (https://www.home2link.nl/nl/shelly-pro-1.html) plaatsen in de meterkast en met een 'nep schakelaar' werken in de keuken, maar het liefste zou ik een fysieke schakelaar gebruiken.

EDIT: Ik bedenk me net, zo'n schakelaar later zelf realiseren, dat moet toch eigenlijk heel simpel kunnen als ik een loze leiding heb die loopt van de meterkast naar de plek van die schakelaar?

***members only***
Je plaatje is te simplistisch, maar klopt wel. Teken de kleuren er bij.

Dus, van de meterkast naar de tuin: bruin, blauw, geelgroen/aardlitze.
Van de meterkast naar de schakelaar: bruin
Van de schakelaar terug naar de meterkast: zwart die aangesloten wordt op de zwarte ader van de grondkabel.

In de tuin kun je dan een stopcontact maken: aangesloten op blauw, bruin en aardlitze en verlichting op blauw, zwart en aardlitze. Dit laatste is dan geschakeld.

Zo'n grondkabel werk je aan de beide uiteinden af met een verdeeldoos. In die doos gebruik je Wago-klemmen om de aardlitze te verbinden met massieve geel-groene aders.

De geel-groene randaarde heeft dus geen vaste ader in de grondkabel. Daar is de aardlitze voor.

Edit: Soms gebruiken ze YMVK-as kabel met bruin, grijs en zwart als kleuren. In dat geval moet je grijs als blauw zien en moet je formeel de uiteindes ook omkleuren door er blauwe tape omheen te wikkelen of een blauwe krimpkous omheen te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 19-03-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Blihi schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:21:
[...]

Je plaatje is te simplistisch, maar klopt wel. Teken de kleuren er bij.

Dus, van de meterkast naar de tuin: bruin, blauw, geelgroen/aardlitze.
Van de meterkast naar de schakelaar: bruin
Van de schakelaar terug naar de meterkast: zwart die aangesloten wordt op de zwarte ader van de grondkabel.

In de tuin kun je dan een stopcontact maken: aangesloten op blauw, bruin en aardlitze en verlichting op blauw, zwart en aardlitze. Dit laatste is dan geschakeld.

Zo'n grondkabel werk je aan de beide uiteinden af met een verdeeldoos. In die doos gebruik je Wago-klemmen om de aardlitze te verbinden met massieve geel-groene aders.

De geel-groene randaarde heeft dus geen vaste ader in de grondkabel. Daar is de aardlitze voor.

Edit: Soms gebruiken ze YMVK-as kabel met bruin, grijs en zwart als kleuren. In dat geval moet je grijs als blauw zien en moet je formeel de uiteindes ook omkleuren door er blauwe tape omheen te wikkelen of een blauwe krimpkous omheen te doen.
Top, dank voor deze inzichten, ik snap dat mijn plaatje iets te simplistisch was maar goed om te horen dat het wel kan. Dan gaat deze optie er sowieso uit via de bouwer en gaan we dit rustig plannen met de rest van de tuin na oplevering.
Pagina: 1 ... 341 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.