Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:36
Hier ook zowel voor als achter een vorstvrije buitenkraan maar ik heb dan ook een behoorlijke voortuin en achtertuin. (Groter dan mij lief is :+ :p )

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 26-03-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Bedankt voor alle reacties! Met deze inzichten ga ik het nog eens bespreken met mijn vriendin. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16
TNThomas schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:51:
Hoe denken jullie over een buitenkraan op de voorgevel? Is dit in de praktijk handig of juist een overbodige luxe?
Wij hebben er een. Eigenlijk nog nooit nodig gehad..

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekkerdoos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:51
Voor onze nieuwbouwwoning hebben wij t.b.v. zonwering gekozen voor het laten plaatsen van loze leidingen vanaf de bovenhoek van het kozijn naar een nabijgelegen centraaldoos. Nu hebben wij vandaag van de aannemer te horen gekregen dat bij de voorbereidingen in de betonwand de voorzieningen per ongeluk naar beneden zijn getrokken i.p.v. naar boven. Hiermee zou de centraaldoos in het plafond alleen nog te bereiken zijn via een hele grote omweg, waarmee de bekabeling praktisch onmogelijk wordt.

Als alternatief wordt er aangeboden om een leiding inclusief bekabeling aan te brengen vanaf de dichtstbijzijnde WCD in de ruimte. De aansluiting komt daarmee dus achter de WCD te zitten, en uit de gevel steekt dan al een kabel waarop de zonwering aangesloten zal moeten worden. Zien jullie dit als een goede oplossing? Zijn er dingen waar wij rekening mee moeten houden mochten wij hiermee akkoord gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:31
Hoe denken jullie over een buitenkraan op de voorgevel? Is dit in de praktijk handig of juist een overbodige luxe?
Wij hebben gekozen voor alleen een kraan op de zijgevel. Dan kun je daarmee is onze gedachte eenvoudig zowel de achtertuin als voortuin bereiken en zit de kraan achter een poort die je af kan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Nu online
Flying35 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 06:55:
[...]

Wij hebben gekozen voor alleen een kraan op de zijgevel. Dan kun je daarmee is onze gedachte eenvoudig zowel de achtertuin als voortuin bereiken en zit de kraan achter een poort die je af kan sluiten.
Dat klinkt ideaal inderdaad. Helaas hebben wij geen ruimte/pad langs het huis, want de berging staat tot tegen de erfgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:35
Ons project is een paar maanden bezig, nu dienen de eerste strubbelingen zich aan. Op de koperscontracttekening staan 16 pv panelen ingetekend op het dak aan de zuidkant, horizontaal gelegd. Echter blijkt nu tijdens de bouw dat er slechts 10 panelen aan de zuidkant liggen, deze zijn ook nog een verticaal gelegd. Het restant komt dan op het noorden te liggen.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee, wat onze rechten hieromtrent zijn? Ik heb begrepen dat de koperscontracttekening leidend is. We hebben de garantie op een nul-op-de-meter woning.
De projectontwikkelaar zegt dat ze momenteel bezig zijn met het aanpassen van het legplan voor de pv panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25
Stockbaard schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:52:
Ons project is een paar maanden bezig, nu dienen de eerste strubbelingen zich aan. Op de koperscontracttekening staan 16 pv panelen ingetekend op het dak aan de zuidkant, horizontaal gelegd. Echter blijkt nu tijdens de bouw dat er slechts 10 panelen aan de zuidkant liggen, deze zijn ook nog een verticaal gelegd. Het restant komt dan op het noorden te liggen.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee, wat onze rechten hieromtrent zijn? Ik heb begrepen dat de koperscontracttekening leidend is. We hebben de garantie op een nul-op-de-meter woning.
De projectontwikkelaar zegt dat ze momenteel bezig zijn met het aanpassen van het legplan voor de pv panelen.
Staat er nergens 'positie PV panelen onder voorbehoud of alleen ter indicatie'?

Het '0' op de meter woning lijkt me leidend. Je kan 16 panelen plaatsen van 300wp of 10 van 405 om aan dezelfde opwekking te komen om maar iets te zeggen.

Wat voor woning is het? Met 10 panelen ga je een 0 op de meter woning niet halen denk ik met warmtepomp. Wij zitten met 13 panelen op een netto jaarverbruik van + 3000KWH. We compenseren de warmtepomp wel volledig met de panelen, maar het normale stroomverbruik niet. Wij hebben dan ook geen 0 op de meter woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Stekkerdoos schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:40:
Voor onze nieuwbouwwoning hebben wij t.b.v. zonwering gekozen voor het laten plaatsen van loze leidingen vanaf de bovenhoek van het kozijn naar een nabijgelegen centraaldoos. Nu hebben wij vandaag van de aannemer te horen gekregen dat bij de voorbereidingen in de betonwand de voorzieningen per ongeluk naar beneden zijn getrokken i.p.v. naar boven. Hiermee zou de centraaldoos in het plafond alleen nog te bereiken zijn via een hele grote omweg, waarmee de bekabeling praktisch onmogelijk wordt.

Als alternatief wordt er aangeboden om een leiding inclusief bekabeling aan te brengen vanaf de dichtstbijzijnde WCD in de ruimte. De aansluiting komt daarmee dus achter de WCD te zitten, en uit de gevel steekt dan al een kabel waarop de zonwering aangesloten zal moeten worden. Zien jullie dit als een goede oplossing? Zijn er dingen waar wij rekening mee moeten houden mochten wij hiermee akkoord gaan?
Lijkt mij een prima oplossing. Zolang je stroom hebt in de bovenhoek van het kozijn is het prima toch? Maakt echt niet uit waar die stroom vandaan komt.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:25

neliss

h00t h00t!

Stekkerdoos schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:40:

Het lijkt mij persoonlijk juist een verbetering.
Een WCD inbouwdoos biedt voldoende ruimte om een domotica module in te bouwen, een centraaldoos is daar vaak te krap voor.
Ook kun je vanuit een WCD eventueel nog een jaloezieschakelaar (draaiknop) toevoegen voor het handmatig bedienen van je rolluik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neliss

neliss

h00t h00t!

Stockbaard schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:52:

De projectaannemer houdt normaliter een slag om de arm als het gaat om het aantal en de posities van de zonnepanelen.
Het aantal en positionering wordt bepaald adhv BENG/NOM calculaties, die worden pas uitgevoerd nadat alle keuzeopties definitief zijn gemaakt.
Kan het zijn dat jij een dakkapel/dakraam hebt gekozen op de zuidkant? Dat heeft natuurlijk impact op de plaatsing.

In mijn project wordt steevast beweerd dat de zuidkant van het dak 'volledig' gevuld gaat worden met zonnepanelen. Een velux raam op deze zijde was dan ook niet bespreekbaar.
Het zou mij niks verbazen als er straks een stuk of 16 op komen te liggen, en dat er nog zee van ruimte over blijft.

Als je het heel belangrijk vindt, kun je overwegen om na oplevering de zonnepanelen te (laten) verleggen.
Ik verwacht niet dat je veel invloed kunt uitoefenen bij de aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:00
Ligt er aan hoeveel planten je water moet geven en/of hoe vaak je de fiets/auto/motor in de voortuin wil wassen. Ik ben er in elk geval erg blij mee.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Zijn er mensen die ervaring hebben met het plaatsen van een erker op het voorerf nádat de bouw klaar is? Ik zie bij de fase 1 woningen dat sommigen dit aan het doen zijn. Vind ik zelf ook interessant, maar loop een beetje vast in waar te beginnen. Ik snap dat ik een omgevingsvergunning nodig heb, een ontwerp met constructieberekening, etc.

Maar zou ik op basis van reeds vergunde ook niet gewoon kunnen zeggen 'precies hetzelfde als wat daar vergund is'? Of mag ik gebruik maken van hun tekeningen en constructieberekeningen? Zijn dezelfde (prefab) woningen, zelfde omgevingswet en bestemmingsplan. Alleen de gevensteen is net even anders.

[ Voor 6% gewijzigd door MagniArtistique op 27-03-2025 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
MagniArtistique schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:14:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het plaatsen van een erker op het voorerf nádat de bouw klaar is? Ik zie bij de fase 1 woningen dat sommigen dit aan het doen zijn. Vind ik zelf ook interessant, maar loop een beetje vast in waar te beginnen. Ik snap dat ik een omgevingsvergunning nodig heb, een ontwerp met constructieberekening, etc.

Maar zou ik op basis van reeds vergunde ook niet gewoon kunnen zeggen 'precies hetzelfde als wat daar vergund is'? Of mag ik gebruik maken van hun tekeningen en constructieberekeningen? Zijn dezelfde (prefab) woningen, zelfde omgevingswet en bestemmingsplan. Alleen de gevensteen is net even anders.
Als de buren hun berekeningen en tekeningen met jou willen delen mag je die gebruiken ja. Maar je zult een aannemer moeten vinden die het gaat bouwen.

Meestal regelt zo'n aannemer ook het vergunningstraject. Vraag het daarom eens bij de buren na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-09 21:42
Heb je er ook eentje aan de achtergevel? Ik weet niet wat het bij jullie kost, maar bij ons kon dat ding wel van goud zijn gemaakt :D
Dus heb voor de voorkant een tyleenslang van achter naar voor gelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
  • Nu online
Fethoz69 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:27:
[...]

Heb je er ook eentje aan de achtergevel? Ik weet niet wat het bij jullie kost, maar bij ons kon dat ding wel van goud zijn gemaakt :D
Dus heb voor de voorkant een tyleenslang van achter naar voor gelegd.
Achter is bij ons standaard en aan voorgevel kost grofweg €800.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mip
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 07:55

Mip

TNThomas schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:07:
[...]

Het gaat om een tweekapper, dus we zouden met de tuinslang door de berging van achter naar voor kunnen.
hier ook een tweekapper, gekozen voor een kraan op het midden van het perceel (=zijkant)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:21
Vrijstaand hier, twee buitenkraantjes gedaan. Ter waarde van een toffe OLED TV idd...mja achteraf voeg je het ook zo snel niet meer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max-96
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:52
Over een aantal maanden wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Nu krijgen we vandaag bericht vanuit het project dat er een hoogteverschil zichtbaar is tussen twee kanaalplaten op de eerste verdieping. De aangeboden oplossing is om hiervoor de v-naden op de begane grond kosteloos dicht te zetten.
Mij lijkt dit een prima oplossing. Maar ben benieuwd of we nog andere nadelen over het hoofd zien. Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:58

Nicap

Tsssk....

BlackLabel01 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 18:18:
[...]

Vrijstaand hier, twee buitenkraantjes gedaan. Ter waarde van een toffe OLED TV idd...mja achteraf voeg je het ook zo snel niet meer toe.
Wij hebben het niet gedaan en gaan het wel achteraf doen.
In eerste instantie wel gekozen voor een kraan aan de zijkant, maar toch van af gezien. Op korte termijn komt in die buurt ook een overkapping te staan, waar water naartoe gaat. Die gaat dan via een mantelbuis die aan de zijkant omhoog komt.
Aangezien er in de berging een stortbak komt met warm/koud water kunnen we hem daar ook in tussentijd even weghalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Situaties
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:34

Niet bij projectbouw, maar wel geholpen bij een verbouwing waarbij twee erkers aan de woning werden gezet. Waarschijnlijk moet je tekeningen aanleveren, ook voor de documentatie van de gemeente. Het helpt natuurlijk wanneer je dat in dezelfde stijl wilt doen. Je kunt ook altijd even bellen/contact opnemen met de betreffende afdeling van je gemeente. Mijn ervaring is dat het even duurt voor je iemand te spreken hebt, maar ze kunnen je dan vaak wel snel en accuraat van antwoord voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
max-96 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 18:59:
Over een aantal maanden wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Nu krijgen we vandaag bericht vanuit het project dat er een hoogteverschil zichtbaar is tussen twee kanaalplaten op de eerste verdieping. De aangeboden oplossing is om hiervoor de v-naden op de begane grond kosteloos dicht te zetten.
Mij lijkt dit een prima oplossing. Maar ben benieuwd of we nog andere nadelen over het hoofd zien. Hoe denken jullie hierover?
Ik zou nog proberen een garantietermijn zien vast te leggen op reparatie van toekomstige scheurvorming op de naden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
TNThomas schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:07:
[...]

Het gaat om een tweekapper, dus we zouden met de tuinslang door de berging van achter naar voor kunnen.
Wij hebben er een op de achtergevel op de hoek van de berging gedaan. Maar we hebben een achterom, geen idee of je dat ook hebt. Je kunt die slang dan zowel makkelijk van voor naar achter leggen. (door de garage kan natuurlijk ook altijd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBNg0GeNXk0Yrdn1K5gMtrFGXuo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ik8P4iuN6H3MJ4y3BxVnLaGv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Nu online
MagniArtistique schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:26:
[...]

Wij hebben er een op de achtergevel op de hoek van de berging gedaan. Maar we hebben een achterom, geen idee of je dat ook hebt. Je kunt die slang dan zowel makkelijk van voor naar achter leggen. (door de garage kan natuurlijk ook altijd).

[Afbeelding]
Een achterom hebben we helaas niet, maar ik de standaard buitenkraan komt op de achtergevel naast de bergingdeur en kan daardoor dus naar de voortuin/oprit. De extra buitenkraan (€800) zou dus voor op de voorgevel zijn, zodat je niet met een slang door de berging hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
Met het dichtsmeren van de v-naad verdwijnt niet het hoogteverschil tussen de platen natuurlijk. De overgang is geleidelijker dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max-96
kepler schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:20:
[...]

Met het dichtsmeren van de v-naad verdwijnt niet het hoogteverschil tussen de platen natuurlijk. De overgang is geleidelijker dat wel.
Daar heb je inderdaad een goed punt. Het volledig stucen van het plafond (+ v-naden dichtzetten) zou dan wel een complete oplossing zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
max-96 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:55:
[...]

Daar heb je inderdaad een goed punt. Het volledig stucen van het plafond (+ v-naden dichtzetten) zou dan wel een complete oplossing zijn, toch?
Ja dat wel, maar een heel stuk duurder :D

Om hoeveel verschil gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max-96
kepler schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:10:
[...]

Ja dat wel, maar een heel stuk duurder :D

Om hoeveel verschil gaat het?
Ik kan het proberen… :D

Dat is me niet verteld, enkel “een zichtbaar hoogteverschil”.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Situaties
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:34
Kun je niet vragen (eisen) om het eerst zelf de stand van zaken te bekijken (en gelijk het verschil meten + foto's maken), voordat je een besluit maakt? Nu kun je geen goed oordeel vellen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De zytholoog
  • Registratie: Augustus 2024
  • Nu online

Dat is per gemeente verschillend. Er zijn gemeenten waarbij alle documentatie toegespitst moet zijn op de woning waar de vergunning voor wordt aangevraagd. Anderen zijn daar minder streng op. Je zult in ieder geval de situatietekening en geveltekeningen van je eigen woning bij moeten voegen, maar die heb/krijg je als het goed is van de bouwer.

Ik zou dus even contact opnemen met de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neliss

neliss

h00t h00t!

Het lijkt mij een groot risico om hier akkoord op te geven.
Ik zou aangeven dat het plafond vlak opgeleverd dient te worden.
Hoe dat opgelost moet worden, mag de aannemer zelf bedenken.
Dichtzetten van V-naden wordt gedaan om groeven tussen de kanaalplaten te verbergen, niet om hoogteverschil op te vangen.
Denk dan ook dat er iets meer werk vereist is om dit probleempje weg te poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:30
Het probleem zit dus op een andere etage dan de ‘oplossing’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
neliss schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:51:
[...]

Dichtzetten van V-naden wordt gedaan om groeven tussen de kanaalplaten te verbergen, niet om hoogteverschil op te vangen.
Denk dan ook dat er iets meer werk vereist is om dit probleempje weg te poetsen.
Het plafond wordt ook vlak opgeleverd als ze de afwijking wegstuccen :+ Blijf je alleen zitten met scheurgevaar op de plek van de vroegere V-groef. Misschien is het handig als ze daar weer een V groef maken in het stucwerk om dat te ondervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14:08
MagniArtistique schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:26:
[...]

[Afbeelding]
@TNThomas

Hier alleen op de achtergevel. Naast het kraantje hangt een haspel aan de muur (wandbox van gardena).

Naast het huis hangt nog zo'n haspel aan de muur (wederom een wandbox van gardena). Aan deze wandbox zit een koppeling: https://www.gardena.com/n.../koppeling/901028701.html.

Ik sproei de achtertuin/zijtuin tot ik bij de tweede wandbox ben. Daar koppel ik de slang aan de andere wandbox - met dus die koppeling - en ik kan aan de voorkant verder.

Een tweede kraantje kostte hier 1095 euro, dat heb ik dus maar op deze manier opgelost |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max-96
suzanhe schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:08:
[...]

Het probleem zit dus op een andere etage dan de ‘oplossing’?
Het gaat om de vloerplaten van de 1e verdieping, die dus het plafond van de begane grond vormen.
neliss schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:51:
[...]

Er wordt nu aangegeven dat het hoogteverschil wordt “uitgevlakt”. Ik heb dus navraag gedaan wat hier exact mee wordt bedoelt en gevraagd om garantie op scheurvorming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:53
max-96 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:07:
[...]

Het gaat om de vloerplaten van de 1e verdieping, die dus het plafond van de begane grond vormen.

[...]

Er wordt nu aangegeven dat het hoogteverschil wordt “uitgevlakt”. Ik heb dus navraag gedaan wat hier exact mee wordt bedoelt en gevraagd om garantie op scheurvorming.
Die v-groef zit er bij mijn weten juist om het hoogteverschil tussen de platen (wat volgens mij lastig te voorkomen is) minder zichtbaar te maken. Maar blijkbaar is het dan in dit geval zo extreem dat men overgaat tot het dichtzetten van de naden.

Garantie op scheurvorming gaat niemand je geven, vroeg of laat krijg je dit toch wel. Gewoon weer aanwerken en sausen, ben je er weer even vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
De pvc hwa vandaag vervangen voor zink.
Kijkt een stuk beter, maar nondeju wat een gedoe. Waarom kunnen fabrikanten geen universele bouwmaterialen maken.

Vergaarbak 1: heeft schroefgaten op andere positie zitten dan de pvc vergaarbak. de 80mm zinken hwa buis past hier perfect op.

Vergaarbak 2: heeft schroefgaten op de zelfde positie zitten als de pvc vergaarbak. Maar deze heeft dan weer ineens een mof nodig , en de zinken hwa buis past dus ineens niet meer!

Beugels voor bevestigen hwa aan de gevel: blijkbaar alleen gemaakt met een afstand van 2cm, terwijl de afstand tussen gevel en uitloop vergaarbak 3cm is, dus heb je 1cm schroef in het zicht.

Om nog maar niet te spreken over de belabberde aansluiting van een 80mm zinken HWA op een 80mm kunstoffen HWA...

Als je vaak bij de Hornbach komt, dan zie je ook dat er heeeel veel pvc wordt teruggebracht :+
Het blijft een kriem, verloopstukken, maten enz....

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 28-03-2025 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Draakje5 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:33:
Als je vaak bij de Hornbach komt, dan zie je ook dat er heeeel veel pvc wordt teruggebracht :+
Het blijft een kriem, verloopstukken, maten enz....
Je moet het ook niet terug brengen dat is gewoon zonde, er is altijd wat te doen! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:08
Voor onze nieuwbouwwoning kunnen we kiezen of we de stalen lateien aan de buitenzijde laten poedercoaten (in de kleur van de kozijnen). Zijn er nog meer voordelen dan dat het er netjes uitziet?

(Prijs van 60 euro per meter is behoorlijk veel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:33
peer1979 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:58:
Voor onze nieuwbouwwoning kunnen we kiezen of we de stalen lateien aan de buitenzijde laten poedercoaten (in de kleur van de kozijnen). Zijn er nog meer voordelen dan dat het er netjes uitziet?

Is het “gewoon verf” als je het niet laat doen?
Poadercoaten is een stuk robuuster en blijft langer mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:07
Zijn hier mensen die ervaring hebben met het ophogen van het bouwdepot tijdens de bouw?

Zo ja, zijn er dingen waar we echt op moeten letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Source90 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 01:42:
[...]

Is het “gewoon verf” als je het niet laat doen?
Poadercoaten is een stuk robuuster en blijft langer mooi.
Het is verzinkt staal lees ik net in de materiaallijst. Dit hoef je niet te verven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
peer1979 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:24:
[...]

Het is verzinkt staal lees ik net in de materiaallijst. Dit hoef je niet te verven?
Het is natuurlijk wel wat luxer als het de juiste kleur heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:15

Dit is typisch 1 van die dingen dat als het binnen je budget je doet omdat het er mooier uit ziet.

Maar als je al buiten je budget zit en je ergens keuzes moet maken bij mij er waarschijnlijk als 1 van de eerste dingen af zou vallen, simpelweg omdat het 0 waarde toevoegt aan je huis of een veel langere levensduur biedt.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:46
rickskeg99 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 08:10:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met het ophogen van het bouwdepot tijdens de bouw?

Zo ja, zijn er dingen waar we echt op moeten letten?
Er wordt bijna altijd een nieuwe inkomenstoets gedaan met al het papierwerk. Dus als je in de tussentijd minder ben gaan werken of iets kan het worden afgewezen.

Ook heb je vaak afhandeling/aanvraagkosten. Wat dat betreft kan, afhankelijk van het bedrag het interessant zijn om naar een reguliere persoonlijke lening te kijken. Gezien de voordeligere rente + renteaftrek potentieel niet opwegen tegen de afhandelingskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 23:55
Hoi allemaal,

Eind juli wordt ons huis opgeleverd :D

We zijn vollop bezig met plannen maken, maar blijven tegen 1 punt aanlopen, de katten...

In ons huis nu hebben we een kattenluikje dat naar een klein portaaltje/bijkeuken gaan (niet geisoleerd, wel afgesloten) hier staan de kattenbakken, en hier staat hun eten.

In het nieuwe huis zijn het allemaal mooie kunststof deuren, waar ik het liefst geen gat ik ga zagen, maar ben bang dat we er niet onderuit komen.

We hebben een rijwoning zonder garage mogelijkheid oid, we hebben ook geen bijkeuken of andere ruimte waar een hoop bakken kunnen staan (3 bakken, 4 katten)

Hoe los ik dit op :D? We denken aan een serre aanbouwen en dan toch een kattenluikje, ik zie verder weinig andere opties.

Hoe hebben jullie dat gedaan? Als jullie een luikje hebben, welke zijn goed genoeg dat er geen kou binnenkomt? Het is een 0 op de meter huis met WTW en vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:44

Zeker een voordeel van de levensduur als de zinklaag nog een beschermlaag heeft.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tupolev schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 00:44:
[...]

Zeker een voordeel van de levensduur als de zinklaag nog een beschermlaag heeft.
En dat is alleen relevant als je er >15 jaar gaat wonen :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:14
_dizzy_ schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:23:
Hoi allemaal,

Eind juli wordt ons huis opgeleverd :D

We zijn vollop bezig met plannen maken, maar blijven tegen 1 punt aanlopen, de katten...

In ons huis nu hebben we een kattenluikje dat naar een klein portaaltje/bijkeuken gaan (niet geisoleerd, wel afgesloten) hier staan de kattenbakken, en hier staat hun eten.

In het nieuwe huis zijn het allemaal mooie kunststof deuren, waar ik het liefst geen gat ik ga zagen, maar ben bang dat we er niet onderuit komen.

We hebben een rijwoning zonder garage mogelijkheid oid, we hebben ook geen bijkeuken of andere ruimte waar een hoop bakken kunnen staan (3 bakken, 4 katten)

Hoe los ik dit op :D? We denken aan een serre aanbouwen en dan toch een kattenluikje, ik zie verder weinig andere opties.

Hoe hebben jullie dat gedaan? Als jullie een luikje hebben, welke zijn goed genoeg dat er geen kou binnenkomt? Het is een 0 op de meter huis met WTW en vloerverwarming.
Vier buiten gaande katten bij één tussenwoning? Ik neem aan dat dit een 1 April grap is? Ik weet wel een out-of-the-box oplossing....

Ik hoop van harte dat we geen buren worden, hier enorm veel overlast van de "schatjes" van de buren, excuus voor de botte reactie

Nu even realistisch, heb je ramen/glas tot (bijna) op de grond? Ik zou dan gaan voor een kattenluik in glas, is eventueel ook gemakkelijk weer te vervangen door een "normaal" raam in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03:28
In jullie ervaring, past een waterontharder in een meterkast van +- 35x75cm?

Ik vraag mij af of ik aan de bouwer moet vragen of de meterkast iets vergroot kan worden naar ongeveer 47.5x75cm Dat zou ik primair doen voor de waterontharder, want het snoept wel wat ruimte af in de entree die al niet heel groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Tiuri schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:42:

Ik vraag mij af of ik aan de bouwer moet vragen of de meterkast iets vergroot kan worden naar ongeveer 47.5x75cm Dat zou ik primair doen voor de waterontharder, want het snoept wel wat ruimte af in de entree die al niet heel groot is.
Een waterontharder past niet in de meterkast. Een goede waterontharder heeft naast de cilinder ook nog een zoutvat nodig. Beide horen niet in de meterkast te staan (het mag formeel niet eens).

Bij een waterontharder heb je een afvoer nodig (riolering). Dat moet je laten voorbereiden, want het is een rotklus om dat achteraf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
Tiuri schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:42:

Vraag dan om de waterleiding en een afvoer in de trapkast indien mogelijk. Veel praktischer en veiliger. Een waterontharder kan wel eens overlopen.(ondanks de overloop).

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Blihi schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:49:
[...]

Beide horen niet in de meterkast te staan (het mag formeel niet eens).
Benieuwd naar de bron hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:44
Blihi schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:49:
[...]

Een waterontharder past niet in de meterkast.
Ik heb in mijn werk binnen de elektrotechniek denk ik wel tientallen meterkasten gezien in nieuwbouwwoningen waar waterontharders in staan.

Even los van wat wel of niet mág, het past en je ziet het enorm veel. Er zijn zelfs leveranciers die ze met die insteek verkopen.

EDIT: Even gezocht in wat werkmappen van onze monteurs. Hier zelfs incl. drukverhoger rechtsboven en rechtsonder een module voor de stadsverwarming. Past best veel in zo'n meterkast! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGGMS23OMoSkYk6tpe8RtC5rU6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WACZAcimj9ps8Vs1BVukZ7j.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door KerstRunner op 01-04-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Tupolev schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 00:44:
[...]

Bedoel je te zeggen dat na 15 jaar er onderhoud nodig is aan de zinklaag? Want dan wordt dit wel weer interessanter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KerstRunner
Source90 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:02:
[...]

Zo ver ik kan kan vinden in de NEN2768:2016 voor Meterruimten + A2:2022 (versie 2016, aanvulling 2022 die alle eerdere aanvullingen vervangt) staat er nergens zowel direct als indirect dat een waterontharder in een meterruimte niet is toegestaan.

Wel wordt er in de laatste aanvulling extra aandacht besteed aan het vermijden van oneigenlijk gebruik van de meterruimte. Volgensmij is dit vooral gericht op het gebruik van de meterruimte als opslagplek. Maar zoals met alle normeringen is het allemaal een beetje 'vaag' omschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
KerstRunner schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:15:
[...]

Zo ver ik kan kan vinden in de NEN2768:2016 voor Meterruimten + A2:2022 (versie 2016, aanvulling 2022 die alle eerdere aanvullingen vervangt) staat er nergens zowel direct als indirect dat een waterontharder in een meterruimte niet is toegestaan.

Wel wordt er in de laatste aanvulling extra aandacht besteed aan het vermijden van oneigenlijk gebruik van de meterruimte. Volgensmij is dit vooral gericht op het gebruik van de meterruimte als opslagplek. Maar zoals met alle normeringen is het allemaal een beetje 'vaag' omschreven.
Precies, kon het zelf ook niet vinden en ben benieuwd naar de onderbouwing van de stelling :)

Staat hier ook in de meterkast, direct naast de water toevoer. Echter wel op de grond en niet zo hoog naast de automaten :o
Leek ons ook de handigste plek, in de trapkast is het water al het halve huis door geweest en heb je geen onthard water in het toilet en de keuken, of je moet het halve water netwerk omleggen.

Als je een waterleiding via de bouw vraagt, zal er een aftakking komen en echt geen loop die van de meterkast naar de trapkast en terug loopt. Zeker als de trapkast niet in de hal zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 01-04-2025 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
Source90 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:24:
[...]
of je moet het halve water netwerk omleggen.
Wij hebben voor deze optie gekozen uit de bouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/og0T3lza0m6l7fBJYkTgXsZphgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVO9LzbYMyAnLjJhPlXpDpq8.jpg?f=fotoalbum_large

Hij komt in de trapkast, daar moesten we ook een wandcontactdoos voor laten bijplaatsen. Maar in de meterkast had me ook prima geleken, heb toch geen kruipruimte waar ik later eventueel de ruimte voor zou moeten hebben om naartoe te boren.
[...]

Als je een waterleiding via de bouw vraagt, zal er een aftakking komen en echt geen loop die van de meterkast naar de trapkast en terug loopt. Zeker als de trapkast niet in de hal zit.
Ze beweren dus van wel maar ze beweren wel meer :P

[ Voor 18% gewijzigd door KerstRunner op 01-04-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:02:
[...]

Uit de richtlijnen meterruimten. Bijvoorbeeld: https://www.enexis.nl/met...hor_richtlijnendownloaden
In de meterruimte en in de directe omgeving ervan bevinden zich geen balken, leidingen en dergelijke,
die een vrije invoering van de aansluitleidingen in de weg staan.
De meterruimte is 35 cm diep en 77 cm breed. Er mag niets voor staan, want dan kun je niet meer bij de watermeter (staat dan dus in de weg).

Dus, als je toch een ontharder in de meterkast wilt, dan zul je de meterkast aanzienlijk breder moeten maken, zodat deze niet in de weg staat voor de watermeter, gasmeter of elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
KerstRunner schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:29:
[...]

Wij hebben voor deze optie gekozen uit de bouw:
[Afbeelding]

Hij komt in de trapkast, daar moesten we ook een wandcontactdoos voor laten bijplaatsen. Maar in de meterkast had me ook prima geleken, heb toch geen kruipruimte waar ik later eventueel de ruimte voor zou moeten hebben om naartoe te boren.

[...]

Ze beweren dus van wel maar ze beweren wel meer :P
Die "keerklep" heb ik nog wel eentje liggen ter overname. Ik had die bij mij geplaatst, maar die dingen leveren zoveel tegendruk op dat de waterdruk niet meer voldoende was. Ik heb hem dus maar weggelaten (ja, hij hoort er officieel wel te zitten).

Ik heb de ontharder in de ruimte achter de meterkast geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:43:
[...]

De meterruimte is 35 cm diep en 77 cm breed. Er mag niets voor staan, want dan kun je niet meer bij de watermeter (staat dan dus in de weg).
En dat is dus niet helemaal noodzakelijk waar.

De water ontharder hier past prima tussen de water meter en het electra gedeelte, je kan overal bij inclusief de water meter en de stoppen van enexis.

Het hangt dus heel erg van je meterkast af. Of het daar mee officieel mag even buiten beschouwing gelaten, maar hier het past prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
KerstRunner schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:03:
[...]

Ik heb in mijn werk binnen de elektrotechniek denk ik wel tientallen meterkasten gezien in nieuwbouwwoningen waar waterontharders in staan.

Even los van wat wel of niet mág, het past en je ziet het enorm veel. Er zijn zelfs leveranciers die ze met die insteek verkopen.

EDIT: Even gezocht in wat werkmappen van onze monteurs. Hier zelfs incl. drukverhoger rechtsboven en rechtsonder een module voor de stadsverwarming. Past best veel in zo'n meterkast! [Afbeelding]
Past wel, mag niet. Deze apparaten staan in de elektra-zone.

In de nieuwbouw zal een aannemer dit echt zo niet aanleggen, want de netbeheerder sluit de boel gewoon niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
vormulier schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:50:
[...]

En dat is dus niet helemaal noodzakelijk waar.

De water ontharder hier past prima tussen de water meter en het electra gedeelte, je kan overal bij inclusief de water meter en de stoppen van enexis.
En kun je ook nog bij de voedende kabel van Enexis, dus de kabel onder de stoppen?
Het hangt dus heel erg van je meterkast af. Of het daar mee officieel mag even buiten beschouwing gelaten, maar hier het past prima.
Of het past is niet de vraag. Of het mag wel. Die ruimte tussen de watermeter en elektra is daar niet voor bedoeld. Die zone is bedoeld voor gas of voor stadsverwarming (ook als je beide niet hebt).

In de praktijk komt niemand de boel slopen natuurlijk en we kennen geen keuringen voor de meterruimtes, dus...

[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 01-04-2025 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:43:
[...]

Uit de richtlijnen meterruimten. Bijvoorbeeld: https://www.enexis.nl/met...hor_richtlijnendownloaden

[...]

Dus, als je toch een ontharder in de meterkast wilt, dan zul je de meterkast aanzienlijk breder moeten maken, zodat deze niet in de weg staat voor de watermeter, gasmeter of elektra.
De conclusie die jij trekt volgt niet uit het stuk van Enexis. Dat stuk gaat alleen over invoerleidingen, in meterkasten met waterontharders hebben die invoerleidingen blijkbaar ook voldoende vrije ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 23:55
nooberke schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:21:
[...]

Vier buiten gaande katten bij één tussenwoning? Ik neem aan dat dit een 1 April grap is? Ik weet wel een out-of-the-box oplossing....

Ik hoop van harte dat we geen buren worden, hier enorm veel overlast van de "schatjes" van de buren, excuus voor de botte reactie

Nu even realistisch, heb je ramen/glas tot (bijna) op de grond? Ik zou dan gaan voor een kattenluik in glas, is eventueel ook gemakkelijk weer te vervangen door een "normaal" raam in de toekomst.
Tuin wordt afgezet, hebben we hier ook, dan hebben buren er hopelijk geen overlast van.

We hebben tuindeuren, is volgens mij wel van dat dikkere glas (?) is dat geen probleem voor de isolatie tussen het glas?

Ik had voorheen een grotere woning (vrijstaand met een lapje grond buiten de kom) helaas ben ik er alleen voor komen te staan, en is een rijwoning inmiddels wat ik kan veroorloven. Ze zijn allemaal tussen de 10 en 18 jaar oud, dus weg gaan ze niet.

[ Voor 6% gewijzigd door _dizzy_ op 01-04-2025 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Wij hebben de meterkast vergroot, waterontharder staat in een inham waardoor watermeter, toevoer water en leidingen netbeheerder allemaal nog bereikbaar zijn.

Zoals @Wolly al aangeeft, ik kan de conclusie dat het per definitie niet mag, ook niet halen uit een bericht van een netbeheerder.

Desondanks zou ik de ontharder nooit op hoogte van de groepenkast hangen. Wij hebben een Sensorsoft (inmiddels overgenomen door Aquacell volgens mij) met zoutbak en compressor in één. Bij spoelen gooit hij aardig wat liter water erdoorheen. Als de afvoer niet goed zou zitten, spuit dat over je automaten heen. Niet heel wenselijk lijkt mij.
Met dat ding op de grond is het ergste wat kan gebeuren dat er een laagje water in de meterkast staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 21:01
Blihi schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:51:
[...]

Past wel, mag niet. Deze apparaten staan in de elektra-zone.

In de nieuwbouw zal een aannemer dit echt zo niet aanleggen, want de netbeheerder sluit de boel gewoon niet aan.
Hoeveel mensen laten de aannemer een waterontharder plaatsen? Niemand toch?

Zal duur zijn en keuze zal ook niet reuze zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:14
_dizzy_ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:40:
[...]

We hebben tuindeuren, is volgens mij wel van dat dikkere glas (?) is dat geen probleem voor de isolatie tussen het glas?
Online zie ik leveranciers die luikjes kunnen leveren in allerlei soorten glas...onder andere HR++ (dubbel) en HR+++ (tripple)

Ze doen dan simpelweg de bestaande ruit vervangen door een ruit met ruimte voor een kattenluik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
El Capitan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:09:
[...]

Hoeveel mensen laten de aannemer een waterontharder plaatsen? Niemand toch?

Zal duur zijn en keuze zal ook niet reuze zijn
Was 3K om hem via de aannemer te laten plaatsen.. Je krijgt er natuurlijk wel wat voor terug:
- WCD op locatie
- Afvoer op locatie
- Water leiding verleggen
- Ontharder die geen rekening houd met jou water verbruik, dus een generiek ding van een merk waar je nooit van gehoord hebt..

Maar ja, het kan ook voor de helft van het geld als je het achteraf zelf doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Via Remon water ontharder laten plaatsen. Afvoer aansuiten en waterleiding zat er allemaal bij in. En dat voor nog geen 1900 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
peer1979 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:15:
[...]

Bedoel je te zeggen dat na 15 jaar er onderhoud nodig is aan de zinklaag? Want dan wordt dit wel weer interessanter!
Indien er netjes wordt gewerkt op de bouw is er geen probleem en gaat zo’n latei levenslang mee, als je maar niet in een zoute omgeving woont. Maar bij installatie met een beschadiging kan er wel eens wat sneller corrosie optreden. Maar zelfs dan is 15 jaar natuurlijk geen probleem. Een coating geeft gewoon net wat meer zekerheid en ziet er netter uit.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
KerstRunner schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:03:
[...]

EDIT: Even gezocht in wat werkmappen van onze monteurs. Hier zelfs incl. drukverhoger rechtsboven en rechtsonder een module voor de stadsverwarming. Past best veel in zo'n meterkast! [Afbeelding]
Onze ontharder heeft een keer gelekt bij een koppeling, op een gegeven moment spoot het er echt uit. Dat was hier niet goed gegaan...

Aan de andere kant, we hebben ook een keer lekkage (knel koppeling spontaan gebroken) gehad net na de hoofdaansluiting in de meterkast. Als die omhoog was gericht dan was het ook een flink probleem geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:46:
Via Remon water ontharder laten plaatsen. Afvoer aansuiten en waterleiding zat er allemaal bij in. En dat voor nog geen 1900 euro.
Remon is niet bepaald de goedkoopste. Voor ca. 1200 euro kun je een Aqmos laten installeren, kwalitatief goed Duits spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:27:
[...]

De conclusie die jij trekt volgt niet uit het stuk van Enexis. Dat stuk gaat alleen over invoerleidingen, in meterkasten met waterontharders hebben die invoerleidingen blijkbaar ook voldoende vrije ruimte.
Nee, dat stuk gaat over de zonering van de meterkast en alle ruimte die de netbeheerder daarin claimt voor watermeter, gasmeter / warmtewisselaar en elektriciteitsmeter. Ook staat er beschreven hoe toegankelijk dat gedeelte (van 35 cm diep en 77 cm breed) moet zijn en blijven.

Is je meterkast ruim groter, kan er een ontharder naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
[...]
Precies, kon het zelf ook niet vinden en ben benieuwd naar de onderbouwing van de stelling :)

Staat hier ook in de meterkast, direct naast de water toevoer. Echter wel op de grond en niet zo hoog naast de automaten :o
Leek ons ook de handigste plek, in de trapkast is het water al het halve huis door geweest en heb je geen onthard water in het toilet en de keuken, of je moet het halve water netwerk omleggen.

Zou een beetje onzinnig zijn om de hoofdleiding weer terug naar de meterkast te brengen, aftakken kan prima achter de waterontharder. Maar kan me voorstellen dat een aannemer hier niet altijd in mee wil gaan.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:10:
[...]

Nee, dat stuk gaat over de zonering van de meterkast en alle ruimte die de netbeheerder daarin claimt voor watermeter, gasmeter / warmtewisselaar en elektriciteitsmeter. Ook staat er beschreven hoe toegankelijk dat gedeelte (van 35 cm diep en 77 cm breed) moet zijn en blijven.

Is je meterkast ruim groter, kan er een ontharder naast.
Een netbeheerder heeft hierover niets te bepalen.
Wij bepalen als netbeheerder dus niet welke apparaten waar wel of niet in de meterkast geplaatst mogen worden. Wel toetsen wij de inrichting van de meterkast op diverse momenten, wij hanteren daarvoor de NEN 2768. Onder andere bij plaatsing van de energieaansluiting en bij onderhoud hiervan. Wanneer bijvoorbeeld bij onderhoud een object in de meterkast zoals een waterontharder onze werkzaamheden belemmert, zullen we onze klant vragen deze te verwijderen van deze locatie.
https://www.westlandinfra...betreffend-waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Tupolev schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:46:
[...]

Zou een beetje onzinnig zijn om de hoofdleiding weer terug naar de meterkast te brengen, aftakken kan prima achter de waterontharder. Maar kan me voorstellen dat een aannemer hier niet altijd in mee wil gaan.
Dat ligt toch echt aan de indeling van je woning. Als de trapkast naast de meterkast zit/in de hal, kan dat prima lijkt mij. Bij ons zit de trap in de woonkamer. Er zit hoe dan ook een behoorlijk stuk leiding terug moeten naar het beginpunt, om al die apparaten daarvoor van onthard water te voorzien.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hier ligt vanuit de bouw een “loop” naar de trapkast, waarna het naar boven gaat (langs badkamer, naar warmtepomp).
Als ik de ontharder in de trapkast had gezet met aftakking, zou de keuken en het toilet beneden al gepasseerd zijn.
Dat is 60% van de apparaten waar ik een ontharder voor wil (vaatwasser, koffieapparaat, stoomoven, toilet en de VT-wonen zwarte kraan/spoelbak ).

Dat was bij ons de reden om de meterkast uit te breiden met het gele stuk, was toch loze ruimte. De ontharder staat nu in het hoekje van het gele deel.

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 02-04-2025 02:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fonzert
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-09 19:01
In de conceptversie van de NEN2768:2024 wordt de waterontharder alvast wél genoemd, dus het zit er aan te komen...

Members only: NEN
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:43
Hier staat de waterontharder (Aqmos) ook in de meterkast, naast de automaten. Vind ik het prettig? Nee, niet echt. Ik heb een op maat geknipte puinzak (op een zo net mogelijke manier) over de waterontharder geschoven. Mocht het ooit gaan lekken dan gaat alles naar beneden en niet naar mijn automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesteit
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:10
Waar kan ik de hoogte van de plafonds terugvinden? Ik ging er van uit dat dit 2.6 is maar de keukenboer gaf aan dat dit 2.65 was. Is dat zelf meten vanaf de dwarsdoorsnede uit de bouwtekening? Kan het namelijk nergens in de technische omschrijving vinden. Kan het uiteraard ook aan de BB vragen maar probeer zo min mogelijk losse vragen te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Majesteit schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:05:
Waar kan ik de hoogte van de plafonds terugvinden? Ik ging er van uit dat dit 2.6 is maar de keukenboer gaf aan dat dit 2.65 was. Is dat zelf meten vanaf de dwarsdoorsnede uit de bouwtekening? Kan het namelijk nergens in de technische omschrijving vinden. Kan het uiteraard ook aan de BB vragen maar probeer zo min mogelijk losse vragen te stellen.
Als het zo 'precies' komt, dan denk ik dat de enige juiste oplossing is inmeten door de keukenboer.

Ik zou niet uitgaan van een technische tekening voor plafondhoogte voor je keuken.

Soms is het 2.60. Soms 2.63 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesteit
Draakje5 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:07:
[...]

Als het zo 'precies' komt, dan denk ik dat de enige juiste oplossing is inmeten door de keukenboer.

Ik zou niet uitgaan van een technische tekening voor plafondhoogte voor je keuken.

Soms is het 2.60. Soms 2.63 etc.
Willen de keuken kasten 2-3 cm onder plafondhoogte maar 2.58 of 2.63 is dan wel een wezenlijk verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:09
Het bouwbesluit zegt minimaal 2,60m. Dus om een veilige marge te hebben en gezeik te vermijden, is het doorgaans 2,65m. Alleen kan het soms net wat schelen. Je kunt dit ook nameten op de bouwtekeningen.

Komt de keukenboer niet nog inmeten voor het plaatsen? Dat is hier wel gebeurd, zodat het gewoon tot aan het plafond kon worden gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door millerman_sf op 03-04-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesteit
millerman_sf schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:17:
Het bouwbesluit zegt minimaal 2,60m. Dus om een veilige marge te hebben en gezeik te vermijden, is het doorgaans 2,63m. Alleen kan het soms net wat schelen.

Komt de keukenboer niet nog inmeten voor het plaatsen? Dat is hier wel gebeurd, zodat het gewoon tot aan het plafond kon worden gemaakt.
Ga ik navragen, kan wellicht een optie zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardBouw
  • Laatst online: 10:54
Binnenkort zullen wij door moeten geven of we vanaf de meterkast een mantelbuis naar de voor- en/of achter- en/of zijgevel van het huis willen leggen. Deze optie wordt zoals in de afbeelding vermeld. Ik vroeg me af wat "ca. minus 800 mm maaiveld" betekent. Betekent dit dat de mantelbuis 800 mm onder of boven het maaiveld zal eindigen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqJ98MssSFuctZkWz0qNlIF4sb4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/K7oiK0AWKNsqZ3aHDw9CCMKT.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

GerardBouw schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:09:
Binnenkort zullen wij door moeten geven of we vanaf de meterkast een mantelbuis naar de voor- en/of achter- en/of zijgevel van het huis willen leggen. Deze optie wordt zoals in de afbeelding vermeld. Ik vroeg me af wat "ca. minus 800 mm maaiveld" betekent. Betekent dit dat de mantelbuis 800 mm onder of boven het maaiveld zal eindigen?

[Afbeelding]
Dat je straks 800 mm mag graven voordat je hem tegen komt?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardBouw
fenrir schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:27:
[...]

Dat je straks 800 mm mag graven voordat je hem tegen komt?
Ik dacht het zelf ook al, maar wilde het toch graag even zeker weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:04

[Afbeelding]
Als ze de mantelbuis over de fundering naar buiten leggen krijg je daar wel een zeer scherpe bocht als ze daarna naar 800mm diep gaan... :F
En zie er dan nog maar eens wat doorheen te krijgen of dat ze niet goed opletten met het plaatsen van de vloerdelen en ze die bovenop de mantelbuis leggen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:00

[Afbeelding]
Slik 300 euro. Die van ons was 110, maar zit ongeveer een cm of 30 van af de onderkant van de fundering. Het huis staat op palen van 13m en voor die paar 100 euro kan je beter 30 cm dieper graven onder de fundering door. Nu ligt er zelfs nog een waterleiding in de weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hj8TKDSe_TzhTBxbshgOzrxDi-E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jwx4NBitkSoiIfJ6XSyjtWol.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardBouw
Rouske schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:33:
[...]

Als ze de mantelbuis over de fundering naar buiten leggen krijg je daar wel een zeer scherpe bocht als ze daarna naar 800mm diep gaan... :F
En zie er dan nog maar eens wat doorheen te krijgen of dat ze niet goed opletten met het plaatsen van de vloerdelen en ze die bovenop de mantelbuis leggen |:(
Goede opmerking, dankje!. Ga ik navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Nu online
Een vraag voor de mensen met een carport: hoe hoog is de onderkant van jullie carport?

Wij willen de carport na de bouw laten realiseren, want onze aannemer van het huis wilt/kan dit niet tijdens de bouw doen (lang verhaal). Wel kunnen we tijdens de bouw een loodindekking laten plaatsen, maar daarvoor moet ik de hoogte van de carport weten. Online worden veel verschillende hoogtes geadviseerd, dus vraag ik het hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
TNThomas schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:07:
Een vraag voor de mensen met een carport: hoe hoog is de onderkant van jullie carport?

Wij willen de carport na de bouw laten realiseren, want onze aannemer van het huis wilt/kan dit niet tijdens de bouw doen (lang verhaal). Wel kunnen we tijdens de bouw een loodindekking laten plaatsen, maar daarvoor moet ik de hoogte van de carport weten. Online worden veel verschillende hoogtes geadviseerd, dus vraag ik het hier. :)
Lood zit toch boven je carport, je moet de bovenkant weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:35:
[...]

Lood zit toch boven je carport, je moet de bovenkant weten.
Klopt, maar het leek me eenvoudiger voor anderen om de hoogte tot aan de onderkant te delen. Daarna kan ik met de aannemer van de carport overleggen hoe hoog de loodindekking moet komen. Als mensen echter ook de hoogte van de loodindekking weten, dan is dat extra fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Garantie op schilderwerk is 1 jaar. Weet iemand of dit na oplevering ingaat of pas na 3 maanden na oplevering? Van dat laatste staat me iets bij maar kan het niet duidelijk vinden. (Woningborg).

"Woningborg garantietermijn gaat in 3 maanden na oplevering".

[ Voor 14% gewijzigd door Draakje5 op 05-04-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-08 12:04
Dag allen,

Wij zijn aan het oriënteren op de aankoop van een nieuwbouw woning. De verkoop start a.s. maandag en wij vragen ons af waar we in deze fase oog voor moeten hebben?

Verder ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met inpandige badkamers in nieuwbouwwoningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:46
JDdeV1992 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:40:
Dag allen,

Wij zijn aan het oriënteren op de aankoop van een nieuwbouw woning. De verkoop start a.s. maandag en wij vragen ons af waar we in deze fase oog voor moeten hebben?

Verder ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met inpandige badkamers in nieuwbouwwoningen.
Waarschijnlijk moet je nu nog inschrijven op verschillende Bouwnummers? Wat dan vooral belangrijk is, is om goed inzicht te hebben wat de verschillen tussen de bouwnummers zijn. Dit kan soms best subtiel zijn.

Ik heb geen inpandige badkamer maar zet het raam nooit open, want afzuiging is goed. Sterker nog bij balans ventilatie werkt het beter als je het raam dicht laat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• suzanhe
  • Laatst online: 20:30
JDdeV1992 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:40:
Dag allen,

Afhankelijk van toewijzingsmethodiek ook misschien beetje tactisch kiezen (voor zover mogelijk). Dus huizen met veel hartjes (dat was bij ons het systeem) niet op 1 zetten bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03:28
Ons meerwerk zit er eindelijk op. Oorspronkelijke deadline was 13 februari maar dat is dus 3 april geworden..

Nu moeten wij voor 10 april al de keuze maken voor onze trappen. Beneden hebben wij een dichte trap en boven een open trap. De dichte trap is wel bereikbaar aan de achterkant via de trapkast. Vanuit de bouwer (VIOS trappen) wordt standaard alles in vurenhout opgeleverd. Wij kunnen de traptreden laten upgraden naar mahonie voor 3250 euro per trap. De muurleuning upgraden is nog eens 400 euro extra. De rest van de trap is dan nog wel van vurenhout, dus al het hekwerk/trapbomen/spillen. Ook wordt er niets afgelakt, de treden ook niet. Ook lijkt het dat mahonie toch wat zachter is dan eikenhout, aldus ChatGPT.

Nu lees ik in dit topic ook veel verhalen dat trappen nog werken na oplevering van het huis en de optie vanuit de bouwer is natuurlijk ook niet 'af' want er moet alsnog gelakt worden. Ik twijfel dus over wat wij moeten doen. Voor ons is het uiterlijk belangrijk maar zeker ook dat de trap redelijk stil / kraakvrij is.

Vraag 1: Is het verstandig de trap toch als basis op te laten leveren en hier later mee aan de slag te gaan? Of gaat later de traptreden vervangen en/of overzettreden gebruiken alleen maar duurder zijn en kwalitatief minder?

Vraag 2: Goede/minder goede ervaringen met bepaalde opties om traptreden te vervangen / renoveren in een nieuwbouwwoning? Volgens mij zijn er 3 opties:
- Overzettreden (lijkt mij het makkelijkst en goedkoopst)
- Alleen de vurenhouten treden vervangen door hardhouten treden (eigenlijk wat VIOS aanbiedt)
- De hele trap vervangen (dat lijkt me prijzig en ingrijpend)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

TNThomas schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:07:

2.30… onderkant zit direct boven de garagedeur.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Tiuri schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:34:
Ons meerwerk zit er eindelijk op. Oorspronkelijke deadline was 13 februari maar dat is dus 3 april geworden..

Nu moeten wij voor 10 april al de keuze maken voor onze trappen. Beneden hebben wij een dichte trap en boven een open trap. De dichte trap is wel bereikbaar aan de achterkant via de trapkast. Vanuit de bouwer (VIOS trappen) wordt standaard alles in vurenhout opgeleverd. Wij kunnen de traptreden laten upgraden naar mahonie voor 3250 euro per trap. De muurleuning upgraden is nog eens 400 euro extra. De rest van de trap is dan nog wel van vurenhout, dus al het hekwerk/trapbomen/spillen. Ook wordt er niets afgelakt, de treden ook niet. Ook lijkt het dat mahonie toch wat zachter is dan eikenhout, aldus ChatGPT.

Nu lees ik in dit topic ook veel verhalen dat trappen nog werken na oplevering van het huis en de optie vanuit de bouwer is natuurlijk ook niet 'af' want er moet alsnog gelakt worden. Ik twijfel dus over wat wij moeten doen. Voor ons is het uiterlijk belangrijk maar zeker ook dat de trap redelijk stil / kraakvrij is.

Vraag 1: Is het verstandig de trap toch als basis op te laten leveren en hier later mee aan de slag te gaan? Of gaat later de traptreden vervangen en/of overzettreden gebruiken alleen maar duurder zijn en kwalitatief minder?

Vraag 2: Goede/minder goede ervaringen met bepaalde opties om traptreden te vervangen / renoveren in een nieuwbouwwoning? Volgens mij zijn er 3 opties:
- Overzettreden (lijkt mij het makkelijkst en goedkoopst)
- Alleen de vurenhouten treden vervangen door hardhouten treden (eigenlijk wat VIOS aanbiedt)
- De hele trap vervangen (dat lijkt me prijzig en ingrijpend)
Als je na een jaar kraakjes hebt laat je de trappenmeneer komen en die heeft het zo kraakvrij voor je… persoonlijk zou ik niet weten waarom je een dichte trap met trapkast van hardhout wilt, dus die zou ik sowieso niet doen…

Wij konden als optie de plaklaag van de renovatie spullen op de vurenhouten trap laten zetten. Misschien kan dat bij jullie ook? Das het voordeligste. En anders kan je na een jaar wonen eens kijken of je een vloerbedekking er op doet of renovatiedelen of trapverf… you name it.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Pagina: 1 ... 343 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.