Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:26
Miezie schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:07:
[...]

Als je na een jaar kraakjes hebt laat je de trappenmeneer komen en die heeft het zo kraakvrij voor je… persoonlijk zou ik niet weten waarom je een dichte trap met trapkast van hardhout wilt, dus die zou ik sowieso niet doen…

Wij konden als optie de plaklaag van de renovatie spullen op de vurenhouten trap laten zetten. Misschien kan dat bij jullie ook? Das het voordeligste. En anders kan je na een jaar wonen eens kijken of je een vloerbedekking er op doet of renovatiedelen of trapverf… you name it.
Bedankt, kan je toelichten waarom je niet een dichte trap van hardhout wilt? Ik zou graag leren..

Ik snap niet helemaal wat een 'plaklaag van de renovatie spullen' is maar ik neem aan dat dit niet kan vanuit de bouwer want niet aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:41

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Tiuri schreef op zondag 6 april 2025 @ 00:46:
[...]

Bedankt, kan je toelichten waarom je niet een dichte trap van hardhout wilt? Ik zou graag leren..

Ik snap niet helemaal wat een 'plaklaag van de renovatie spullen' is maar ik neem aan dat dit niet kan vanuit de bouwer want niet aangeboden.
Bij niet aangeboden: vragen kan altijd.

Hardhout doe je voor lange termijn looks. Als een trap niet open in de woonkamer zit, zie ik daar het nut gewoon niet van… zo simpel is het.

In onze eerste woning was de trap open. Daar hadden we tapijt op, stond warm en mooi. In onze tweede nieuwbouw was de trap dicht en hadden we er ook tapijt op… voor de maximale demping. Werkte top.
Nu zit er een renovatielaag op vanuit de bouw: ook mooi. Maar vanwege het geluid is tapijt ook altijd nog een optie, alleen geen noodzaak: ontkoppeld van de woonkamer.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

JDdeV1992 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:40:
Dag allen,

Wij zijn aan het oriënteren op de aankoop van een nieuwbouw woning. De verkoop start a.s. maandag en wij vragen ons af waar we in deze fase oog voor moeten hebben?

Verder ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met inpandige badkamers in nieuwbouwwoningen.
Goede relatie opbouwen met makelaar en het ontwikkelteam. Als jij bloedserieus bent en het wilt en een zekerheid bent… dan maximaal laten blijken. Ze zijn beïnvloedbaar.

Inpandige badkamer: vochtsensoren erin voor ventilatie en werkt goed. Als je met een standenschakelaar ventileert, zoals in vele woningen is de relatieve luchtvochtigheid er minder overtuigend op de correcte waarden en ontstaat de ellende.. in nieuwbouw helpt de temperatuur ook mee. Ik zou geen bezwaar hebben.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-08 12:04
Miezie schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:26:
[...]

Goede relatie opbouwen met makelaar en het ontwikkelteam. Als jij bloedserieus bent en het wilt en een zekerheid bent… dan maximaal laten blijken. Ze zijn beïnvloedbaar.

Inpandige badkamer: vochtsensoren erin voor ventilatie en werkt goed. Als je met een standenschakelaar ventileert, zoals in vele woningen is de relatieve luchtvochtigheid er minder overtuigend op de correcte waarden en ontstaat de ellende.. in nieuwbouw helpt de temperatuur ook mee. Ik zou geen bezwaar hebben.
Als ik het topic zo door lees wordt t allemaal wel een uitdaging... 560 v.o.n. en dan zeker nog wel 100k er bovenop... we kunnen max zo'n 600k lenen en hebben een huidige woning met 200k overwaarde ongeveer... je vraagt je toch af hoe een ieder dit financiert allemaal... kom toch al snel uit op maandlasten van 1900 bruto zo direct... dat is behoorlijk... dacht dat we met een verzamelinkomen van ca. 120k toch meer mogelijkheden zouden hebben 8)7

Eerst maar eens een gesprek met een financieel adviseur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:44
JDdeV1992 schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:30:
[...]

kom toch al snel uit op maandlasten van 1900 bruto zo direct... dat is behoorlijk... dacht dat we met een verzamelinkomen van ca. 120k toch meer mogelijkheden zouden hebben
Ik ben zelf starter, dus zonder overwaarde. Ik moet bijna het geheel financieren, dus heb een hypotheek van 1700 bruto met een verzamelinkomen van 94k. Dat even als context.

Dan klinkt 1900 bruto met een inkomen van 120k toch best haalbaar?

[ Voor 4% gewijzigd door KerstRunner op 06-04-2025 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDdeV1992
KerstRunner schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:24:
[...]

Ik ben zelf starter, dus zonder overwaarde. Ik moet bijna het geheel financieren, dus heb een hypotheek van 1700 bruto met een verzamelinkomen van 94k. 1900 bruto met een inkomen van 120k klinkt toch nog best haalbaar?
Dat vind ik dus enorm lastig in te schatten maar in vergelijk met de situatie die jij omschrijft kom ik tot een zelfde conclusie, zou moeten kunnen.

Overigens ben ik in mij berekening wel er van uit gegaan dat een gedeelte van de overwaarde besteed wordt aan het lager houden van de hypotheek. Afijn ik zal er geen financieel advies/hypotheken topic van maken. Wordt vervolgd na verkoopgesprek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

[...]

Als ik het topic zo door lees wordt t allemaal wel een uitdaging... 560 v.o.n. en dan zeker nog wel 100k er bovenop... we kunnen max zo'n 600k lenen en hebben een huidige woning met 200k overwaarde ongeveer... je vraagt je toch af hoe een ieder dit financiert allemaal... kom toch al snel uit op maandlasten van 1900 bruto zo direct... dat is behoorlijk... dacht dat we met een verzamelinkomen van ca. 120k toch meer mogelijkheden zouden hebben 8)7

€650k - €200k, hou je nog €450k over. Dat lijkt mij toch geen probleem als je samen €120k per jaar verdiend. Wij kunnen verder niet in jullie portemonnee kijken natuurlijk.

Hou rekening mee dat je het deel van de overwaarde dat je niet gebruikt voor de nieuwe woning niet fiscaal aftrekbaar is.

[ Voor 11% gewijzigd door Dj-sannieboy op 06-04-2025 16:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 21:08
Dj-sannieboy schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:26:
[...]

€650k - €200k, hou je nog €450k over. Dat lijkt mij toch geen probleem als je samen €120k per jaar verdiend. Wij kunnen verder niet in jullie portemonnee kijken natuurlijk.

Hou rekening mee dat je het deel van de overwaarde dat je niet gebruikt voor de nieuwe woning niet fiscaal aftrekbaar is.
Ja en vergeet niet je 3 dubbele vasten lasten tijdens de bouw niet.Daar hadden wij ons ook op verkeken.
1 overbrugging hypotheek
2 huidige hypotheek
3 nieuwbouw hypotheek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruudheijden
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:13
JDdeV1992 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:40:
Dag allen,

Wij zijn aan het oriënteren op de aankoop van een nieuwbouw woning. De verkoop start a.s. maandag en wij vragen ons af waar we in deze fase oog voor moeten hebben?

Verder ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met inpandige badkamers in nieuwbouwwoningen.
Kijk ook even naar de ligging. Waar is er het minst verkeer? Schijnen er geen koplampen direct je woning in? Waar grenzen de minste buren-tuinen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 21:08
Dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door feddesman op 06-04-2025 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

feddesman schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:36:
[...]
Ja en vergeet niet je 3 dubbele vasten lasten tijdens de bouw niet.Dat hadden wij ons ook op verkeken.
1 overbrugging hypotheek
2 huidige hypotheek
3 nieuwbouw hypotheek
Eens! Wij hebben ook nog eens te maken met een renteopslag op de huidige hypotheek omdat wij deze meeverhuizen.

Daarnaast betalen wij inmiddels ook onroerendezaakbelasting over ons huis in aanbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
Dj-sannieboy schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:16:
[...]

Eens! Wij hebben ook nog eens te maken met een renteopslag op de huidige hypotheek omdat wij deze meeverhuizen.

Daarnaast betalen wij inmiddels ook onroerendezaakbelasting over ons huis in aanbouw.
Ja daar maak ik mij ook wel wat zorgen om... komt zoveel bij kijken al zou je toch zeggen dat het haalbaar moet zijn... er zijn er meer die t doen.

Mag ik zo vrij zijn te vragen hoe je maandlasten er uit zien in bovenstaand scenario? Als je dat liever niet deelt dan begrijp ik dat uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:06
JDdeV1992 schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:57:
[...]

Ja daar maak ik mij ook wel wat zorgen om... komt zoveel bij kijken al zou je toch zeggen dat het haalbaar moet zijn... er zijn er meer die t doen.

Mag ik zo vrij zijn te vragen hoe je maandlasten er uit zien in bovenstaand scenario? Als je dat liever niet deelt dan begrijp ik dat uiteraard.
Ligt natuurlijk heel erg aan je persoonlijke situatie en koopprijs nieuwe woning.

Niet schrikken. Wij gaan van normaal zo'n €1200 bruto naar +/- €6600 bruto / maand. Nieuwe woning rond de 1mln. Dat is het eindbedrag zonder rentevergoeding als het bouwdepot leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
Hoepla33 schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:54:
[...]

Ligt natuurlijk heel erg aan je persoonlijke situatie en koopprijs nieuwe woning.

Niet schrikken. Wij gaan van normaal zo'n €1200 bruto naar +/- €6600 bruto / maand. Nieuwe woning rond de 1mln. Dat is het eindbedrag zonder rentevergoeding als het bouwdepot leeg is.
Zo dan.. hoe is die 6600 opgebouwd als ik vragen mag? Mag ook PB als je liever niet openbaar toelicht, helemaal niet ook goed natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

[...]

Gewend aan de huidige lage maandlasten? Je kan nog met allerlei dingen spelen, maar ik denk dat je op rond de 30-35% aan woonlasten van je salaris kwijt bent. Plaats dat even in perspectief met wat staatjes van het nibud en de staatjes van gezinsinkomens in NL en dan even je zegeningen tellen… bedenk je dan ook nog dat je energielasten dalen, je onderhoud de komende jaren laag is, etc.

Gewoon doen en spelen met hoeveel je aflost, als het je huis is…

In aanbouw betaalden we rond de 2500 per maand, nu 1700 en bij vorig huis rond de 1200. Maar het was altijd minder dan 30% van het totale netto inkomen… het is maar net wat je leefstijlinflafie is.
Persoonlijk heb ik sinds ons tweede huis niet meer wakker gelegen van de maandlasten. Daarvoor wel: toen had ik een fiasco met koopstudio, verlies gepakt, hoge maandlasten en hogere rente dan nu… en lagen de woonlasten op een verzamelinkomen van 4000-4500 netto op minimaal 2000…

Ps. Ik reken de hypotheeklasten altijd bruto… niks zo onbetrouwbaar als zakenpartner als de overheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Miezie op 06-04-2025 22:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:16
Miezie schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:52:
[...]

Ps. Ik reken de hypotheeklasten altijd bruto… niks zo onbetrouwbaar als zakenpartner als de overheid.
Ik ben zelf toch erg blij dat ik 10 jaar geleden niet met bruto lasten gerekend heb, anders zat ik nu nog steeds gehuurd in plaats van met 60% overwaarde.

Vooral als het zoals hierboven om overbruggingskosten gaat dan is het echt niet nodig om met bruto lasten rekening te houden als je nu een huis koopt. De kans dat die kosten de komende anderhalf jaar ineens niet meer aftrekbaar zijn, is wel erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Janpietertje89 schreef op maandag 7 april 2025 @ 00:25:
[...]

Ik ben zelf toch erg blij dat ik 10 jaar geleden niet met bruto lasten gerekend heb, anders zat ik nu nog steeds gehuurd in plaats van met 60% overwaarde.

Vooral als het zoals hierboven om overbruggingskosten gaat dan is het echt niet nodig om met bruto lasten rekening te houden als je nu een huis koopt. De kans dat die kosten de komende anderhalf jaar ineens niet meer aftrekbaar zijn, is wel erg klein.
Overwaarde realiseert zich pas als je er wat mee doet, dus daar reken ik dan weer niet mee ;).
In de tijd dat wij kochten, 2008, was huren al duurder dan kopen… dat was dus eigenlijk al geen optie.
Qua overbruggen ben ik het wel met je eens voor aftrek, echter hebben wij het op die manier nooit hoeven bekijken. Het gaat voor mij dan om korte versus lange termijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Miezie op 07-04-2025 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25
JDdeV1992 schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:08:
[...]

Zo dan.. hoe is die 6600 opgebouwd als ik vragen mag? Mag ook PB als je liever niet openbaar toelicht, helemaal niet ook goed natuurlijk.
Dat is vnl gewoon rente + aflossing. Waarbij bij een annuiteiten hypotheek het deel aflossing steeds groter wordt en rente steeds kleiner na iedere maand. Mogelijk nog een stuk aflossingsvrij, dat kan ook nog steeds.

Ik zou voornamelijk voor jezelf gaan kijken wat je maandelijks kwijt wilt zijn en eventueel rekening houden met groei in salaris. Iedereen leeft anders en met of zonder kinderen scheelt ook veel.

Wij waren nu (net jaarafrekening gehad eerste 12 mnd) ongeveer 50 euro per maand kwijt aan stroom. Het wordt iets hoger omdat we nu een terugleverboete krijgen. Maar het maandbedrag was bij de vorige woning op stadwarmte zeker 5x zo veel geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 07-04-2025 08:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:31
JDdeV1992 schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:57:
[...]

De hoge lasten tijdens het project is wel iets waar je rekening mee moet houden, maar is mijn inziens niet iets waar je te zwaar aan moet tillen. Het is echt een tijdelijke situatie waar je goed op kan plannen. Zo zijn bij ons de kosten ook enorm omhoog geschoten. Dit komt doordat we nu onze huidige hypotheek + Nieuwe hypotheek + Overbruggingshypotheek + rente opslag huidige hypotheek + rente opslag nieuwe hypotheek ivm geen NHG meer betalen. Dit komt er op neer dat onze hypotheeklasten nu al x2,75 zijn gegaan. Aan het einde van het project als het bouwdepot leeg is zal het x3,75 netto (of x4,75 bruto) zijn. Dit is voor ons te doen en zodra we in onze nieuwe woning wonen gaan de kosten weer fors naar beneden.

Je moet vooral bekijken wat het jou waard is om een eigen woning te laten bouwen of ben je net zo blij met het kopen van een bestaande woning. Wij hechten er veel waarde aan dat we de woning (binnen de regels van het project) volledig kunnen samenstellen zoals we zelf graag willen. Daarom hebben wij het er voor over om bijvoorbeeld 1 jaar de vakanties over te slaan, grote aankopen zoals een nieuwe auto uit te stellen en vaker ergens te gaan wandelen dan te gaan shoppen. We hoeven niet op een houtje te bijten en zouden nog steeds op vakantie kunnen als we willen, maar mijn ervaring met een nieuwbouwproject is ook dat kosten achteraf vaak hoger uitvallen. Je maakt overal budgetten voor maar als je eenmaal bezig bent is het moeilijk om jezelf er aan te houden. Toch iets extra's voor in de keuken of andere deuren etc. Het geeft ons een prettiger gevoel om dan even de aandacht op het huis te houden en daarna weer op vakantie te gaan etc. Maar ik ken ook genoeg mensen die tijdens de bouw nog wel hun normale patroon aanhouden door bijvoorbeeld spaargeld in te zetten of de hoge maandlasten mee te financieren in de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

averroes1198 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 16:04:
[...]

Ja die was ik ook al tegen gekomen hij DMlights. Maar hoe verhoudt dat zich kwalitatief t.o.v. Wever & Ducre?
Vroeg me af wat je uiteindelijk hebt gekozen / afwegingen zijn. Ik kijk nu ook naar Wever & Ducre strex of een 1-fase systeem van SLV. Prijzen liggen flink uiteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delikaap
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:59
Dag allen,

Ik ben nieuw hier, na wat zoekterm denk ik dat mijn vraag hier thuis hoort. Mocht dat niet het geval zijn, dan hoor ik het ook graag.

Onze nieuwbouwwoning is klaar. Onze garage zou volgens tekening geschakeld staan aan de naastgelegen woning, die door een andere aannemer is gebouwd. Nu loopt deze aannemer behoorlijk achter op onze woning en zijn zij nog niet begonnen met het metselwerk. De binnenmuren van deze woning staan wel al, maar doordat onze garage al klaar is, kunnen zij geen buitenmuur meer metselen (hier is geen ruimte meer voor). Bij de opleverkeuring kaarte onze adviseur dit aan. De aannemer gaf aan dat het niet zijn probleem was en dat hij de garage op 5 cm van de erfgrens is gebouwd. Als leek lijkt mij de enige oplossing dat de naastgelegen woning wordt vastegemetseld aan onze woning, maar dat betekent dat zij geen buitenmuur hebben ter hoogte van de garage én dat zij dan 5cm op ons perceel metselen.

Bij wie ligt de verantwoordelijkheid voor dit probleem en kunnen wij hier in een later stadium op worden aangesproken door de bouwer van de naastgelegen woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Delikaap schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:49:
Dag allen,

Ik ben nieuw hier, na wat zoekterm denk ik dat mijn vraag hier thuis hoort. Mocht dat niet het geval zijn, dan hoor ik het ook graag.

Onze nieuwbouwwoning is klaar. Onze garage zou volgens tekening geschakeld staan aan de naastgelegen woning, die door een andere aannemer is gebouwd. Nu loopt deze aannemer behoorlijk achter op onze woning en zijn zij nog niet begonnen met het metselwerk. De binnenmuren van deze woning staan wel al, maar doordat onze garage al klaar is, kunnen zij geen buitenmuur meer metselen (hier is geen ruimte meer voor). Bij de opleverkeuring kaarte onze adviseur dit aan. De aannemer gaf aan dat het niet zijn probleem was en dat hij de garage op 5 cm van de erfgrens is gebouwd. Als leek lijkt mij de enige oplossing dat de naastgelegen woning wordt vastegemetseld aan onze woning, maar dat betekent dat zij geen buitenmuur hebben ter hoogte van de garage én dat zij dan 5cm op ons perceel metselen.

Bij wie ligt de verantwoordelijkheid voor dit probleem en kunnen wij hier in een later stadium op worden aangesproken door de bouwer van de naastgelegen woning?
Het was een geschakelde garage op tekening maar nu in de werkelijkheid niet meer?
Dit heeft wel veel voordelen, maar de ontstane situatie is wel knap vervelend/lastig.

Verder: ik zou hier als het mijn was heel stellig (en misschien niet zo vriendelijk) in zijn, mijn/jouw garage staat op je eigen grond en daarmee basta, zoals jouw aannemer zegt. De aannemer van de buurman ziet maar hoe hij/zij het wilt oplossen op eigen perceel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:16
Draakje5 schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:04:
[...]

Het was een geschakelde garage op tekening maar nu in de werkelijkheid niet meer?
Dit heeft wel veel voordelen, maar de ontstane situatie is wel knap vervelend/lastig.

Verder: ik zou hier als het mijn was heel stellig (en misschien niet zo vriendelijk) in zijn, mijn/jouw garage staat op je eigen grond en daarmee basta, zoals jouw aannemer zegt. De aannemer van de buurman ziet maar hoe hij/zij het wilt oplossen op eigen perceel.
Je bent nu wel erg stellig, maar wat is de definitie van "eigen perceel"? Zover ik het heb begrepen worden in mijn project in ieder geval (en ik denk de meeste projecten) de definitieve kadastrale grenzen pas ná de bouw bepaald. En die kunnen ook best wat groter of kleiner uitvallen zonder dat dit mij ook maar iets van recht geeft tot compensatie, binnen bepaalde marges natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delikaap
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:59
Naast bovenstaande issue staat ook nog het volgende in het bestemmingsplan;

de afstand van vrijstaande en halfvrijstaande woningen tot de zijdelingse perceelgrens bedraagt minimaal 3 meter, tenzij:
1. het een perceelsgrens betreft tussen woningen die aan elkaar worden gebouwd;

Dat doet mij vermoeden dat de enige optie is dat de bouwer van de naastgelegen woning de woning ‘vast maakt’ aan mijn garage en dat ik de 5cm voor lief moet nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Janpietertje89 schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:53:
[...]

Je bent nu wel erg stellig, maar wat is de definitie van "eigen perceel"? Zover ik het heb begrepen worden in mijn project in ieder geval (en ik denk de meeste projecten) de definitieve kadastrale grenzen pas ná de bouw bepaald. En die kunnen ook best wat groter of kleiner uitvallen zonder dat dit mij ook maar iets van recht geeft tot compensatie, binnen bepaalde marges natuurlijk.
Er staat 5cm van erfgrens.
Verder: iderdaad, een valide vraag aan de aannemer hoe weet hij zeker dat het 5cm van de grens is gebouwd.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JDdeV1992
Dag allen,

Spannend hoor... had niet verwacht dat we zouden worden ingeloot maar we zijn zojuist gebeld dat we zijn ingeloot voor onze 2e keus!

We zijn vanmiddag even wezen kijken bij het woningtype op het bouwterrein (vergelijkebare woning eerdere fase) en we werden allebei positief gespannen!

De kosten zijn een puzzel maar we gaan het in ieder geval uitzoeken. 15 april staat hypotheek gesprek en 22 april met de verkoopmakelaar het gesprek. Spannend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16
Draakje5 schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:04:
[...]

6 meter lang? 5cm breed, dat is dus 0,3 m2. Daar ga je geen enkele zaak mee winnen.

De buurman kan hier gewoon tegenaan bouwen, dat wil zeggen: een binnenwand optrekken uit kalkzandsteen op eigen grond en dan een spouw open laten. Voor en achter de boel netjes aan laten sluiten en natuurlijk zorgen voor een waterdichte dakaansluiting.

Je moet de buurman zelfs toegang geven tot jouw perceel om dit te realiseren.

Niet moeilijker maken dan het is. Je had die 5cm immers niet gepland als moestuin of doorgang naar achteren...

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:44
JDdeV1992 schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:42:
Dag allen,

Spannend hoor... had niet verwacht dat we zouden worden ingeloot maar we zijn zojuist gebeld dat we zijn ingeloot voor onze 2e keus!

We zijn vanmiddag even wezen kijken bij het woningtype op het bouwterrein (vergelijkebare woning eerdere fase) en we werden allebei positief gespannen!

De kosten zijn een puzzel maar we gaan het in ieder geval uitzoeken. 15 april staat hypotheek gesprek en 22 april met de verkoopmakelaar het gesprek. Spannend!
Gefeliciteerd! En succes! Het is nogal een traject. Vaak leuk, soms minder leuk. Maar gelukkig staan er enorm veel ervaringen in dit topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExoFun
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:26
Wij zijn momenteel in de laatste beslissingen aan het nemen of we een nieuwbouw traject gaan instappen.
Momenteel is de planning tussen teken bij de notaris (September) en de eerste heipaal (januari). Wel een flinke periode. Is dit momenteel normaal? Het schilt toch weer een lange periode van dubbele lasten die hierdoor bijna 3 a 4 maanden langer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoepla33
ExoFun schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:41:
Wij zijn momenteel in de laatste beslissingen aan het nemen of we een nieuwbouw traject gaan instappen.
Momenteel is de planning tussen teken bij de notaris (September) en de eerste heipaal (januari). Wel een flinke periode. Is dit momenteel normaal? Het schilt toch weer een lange periode van dubbele lasten die hierdoor bijna 3 a 4 maanden langer is.
Ligt heel erg aan het project. Bij ons zijn ze op maandag 10 maart jl. gestart en wij zaten dinsdag 11 maart bij de notaris. Scheelt inderdaad de nodige knaken. Onze grond was rond de 500k, dus dat ze direct begonnen waren was voor ons heel goed nieuws. Toevallig is vandaag onze fundering gestort, dus dat is het resultaat van 1 maand bouw: grondwerk, palen, bekisting en storten fundering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
Er staan heel veel voorbeelden in dit topic over de periode tussen tekenen bij de notaris en de start van de bouw. Daarin is 3-4 maanden helemaal niet gek. Zoek binnen het topic eens met de term "notaris start" en je krijgt een compact overzicht met voorbeelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim792
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-09 15:37
Wij zaten destijds in april bij de notaris. Start bouw vervolgens september.. Kan altijd erger. En dan betaal je inderdaad al maanden dubbel zonder dat er iets gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bl0kkie87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 04:57
Tim792 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:55:
[...]

Wij zaten destijds in april bij de notaris. Start bouw vervolgens september.. Kan altijd erger. En dan betaal je inderdaad al maanden dubbel zonder dat er iets gebeurt.
Dit moet je wel even nuanceren met dat je alleen voor de grond de rente betaald, maar wél de volledige aflossing over het totale hypotheekbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:30
Bij ons koopcontract stond max 6mnd na goed nieuws brief. Dat gaan ze bij ons exact halen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
Wij krijgen een lucht-water warmtepomp met een boilervat. In de technische omschrijving staat dat dit vat 300L zal zijn. Echter zegt de aannemer 200L. Los van de discussie wie gelijk heeft, zou ik graag weten welk aan liters ‘beter’ is.

Wij zullen (ooit) met maximaal 4 personen zijn, het hele huis heeft vloerverwarming (ook zolder) en we hebben een ligbad en douche (zonder douche-WTW). Welke capaciteit zou beter aansluiten bij ons?

Een onnodig groot boilervat lijkt me namelijk ook niet ideaal i.v.m. het stroomverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
TNThomas schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:21:
Wij krijgen een lucht-water warmtepomp met een boilervat. In de technische omschrijving staat dat dit vat 300L zal zijn. Echter zegt de aannemer 200L. Los van de discussie wie gelijk heeft, zou ik graag weten welk aan liters ‘beter’ is.

Wij zullen (ooit) met maximaal 4 personen zijn, het hele huis heeft vloerverwarming (ook zolder) en we hebben een ligbad en douche (zonder douche-WTW). Welke capaciteit zou beter aansluiten bij ons?

Een onnodig groot boilervat lijkt me namelijk ook niet ideaal i.v.m. het stroomverbruik.
Hoeveel slaapkamers heb je?
Ik denk dat met een bad je al snel meer dan 200L moet hebben.
Woningborg: https://www.google.com/ur...Vaw3sfCTzgajwOowXGMQMxv0V

Vloerverwarming heeft overigens niks met de capaciteit van je boilervat te maken. Die is voor SWW.

[ Voor 19% gewijzigd door Draakje5 op 09-04-2025 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Draakje5 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:40:
[...]

Hoeveel slaapkamers heb je?
Ik denk dat met een bad je al snel meer dan 200L moet hebben volgens het bouwbesluit.

Vloerverwarming heeft overigens niks met de capaciteit van je boilervat te maken. Die is voor SWW.
Drie slaapkamers op de 1e verdieping en op zolder één slaapkamer door optionele wanden, dus vier in totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
TNThomas schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:44:
[...]

Drie slaapkamers op de 1e verdieping en op zolder één slaapkamer door optionele wanden, dus vier in totaal.
Wij hebben met 300L net genoeg voor 3 douchebeurten. Boiler staat op 52gr ingesteld.

200L zouden we niet mee uitkomen. Of het water onnodig warm moeten stoken (60gr).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Draakje5 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:46:
[...]

Wij hebben met 300L net genoeg voor 3 douchebeurten. Boiler staat op 52gr ingesteld.

200L zouden we niet mee uitkomen. Of het water onnodig warm moeten stoken (60gr).
Dat is nuttige informatie, bedankt! Dan weet ik dat ik blijf vasthouden aan de 300L in de technische omschrijving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
Draakje5 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:46:
[...]

Dan heb je een onzuinige douchekop denk ik.
Hier een 200Liter vat (welliswaar op 56 graden) en ik heb zojuist met zijn 5-en gedoucht.
Ik heb wel een zeer zuinige regendouche, circa 10l/minuut.

Uit een 200liter vat haal ik ongeveer 330liter water op 38 graden. (gemeten via ontharder).
Ik kan dus 30minuten douchen voordat hij koud wordt.

Ik had overigens liever 250l gehad maar dat kon hier helaas niet en ik heb geen zin in doorstromers.
Overigens 2 badkamers en een bad, gezin van 5.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 09-04-2025 20:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:33
Sluit mij aan bij het verbruik van GeeMoney. Verbruik is hier ongeveer hetzelfde.

300L boilerwater op 52°c maakt natuurlijk een stuk meer water als 39°c (gemiddelde douchetemperatuur). Boiler heeft iets van 85% verbruikscapaciteit (ofwel 300×0,850=255L op 52°).
Dat zou betekenen dat Draakje5 er ruim 100L per douchebeurt doorheen spoelt (op 38-40°c). @TNThomas , zou dat niet als leidraad nemen, is geen gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
Wij zaten in juni bij de notaris exact 6 maanden daarna zijn ze gestart met de fundering van het eerste huis, ons huis startte ze (pas) in januari mee, de laatste huizen van onze fase nog 3-4 maanden later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:14
Bij ons is het ook zo lang ongeveer, heeft te maken met de warmtepompboring is ons verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
@GeeMoney, @Source90, bedankt voor de info! Dan probeer ik gewoon vast te houden aan de 300L. Echter klinkt 200L niet als een groot ‘verlies’ gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Source90 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:04:
Sluit mij aan bij het verbruik van GeeMoney. Verbruik is hier ongeveer hetzelfde.

300L boilerwater op 52°c maakt natuurlijk een stuk meer water als 39°c (gemiddelde douchetemperatuur). Boiler heeft iets van 85% verbruikscapaciteit (ofwel 300×0,850=255L op 52°).
Dat zou betekenen dat Draakje5 er ruim 100L per douchebeurt doorheen spoelt (op 38-40°c). @TNThomas , zou dat niet als leidraad nemen, is geen gemiddelde.
Wellicht moet ik het enigszins nuanceren dat het soms wel prima uitkomt en soms maar net.

De boiler ingestelde temperatuur is natuurlijk het max (min of meer, hij verwarmt volgens mij +1gr boven de ingestelde temperatuur officieel).
De boiler daalt tot ongeveer 7-8gr onder de ingestelde temperatuur voordat deze pas aanslaat en gaat verwarmen. Dat betekent dat het soms dus kan zijn als we met 3 man achter elkaar douchen, je begint met een boiler temperatuur van 46 graden. Het is dus niet altijd 52 graden voordat we beginnen met douchen.

57 graden lijkt me persoonlijk inefficient. Sowieso hoe hoger de temperatuur hoe meer energie het kost. Maar als het nodig is om niet zonder koud water te zitten aan het eind dan indd de enige oplossing.

Wij zitten gemiddeld op een 110kwh per maand voor SWW ( dus boiler verwarmen ). Valt me erg mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 09-04-2025 20:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TNThomas schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:21:

Liever een groot vat op lagere temperatuur dan andersom.

Een grotere delta T leidt tot meer verlies én je wp moet harder zijn best doen om het op de hogere doeltemperatuur te doen. Ik heb 270l en met een bad en even voor- en nadouchen is het vat echt wel 'leeg'. 200l met 3+ slaapkamers is in mijn ogen veel te weinig (wel eens puberende kinderen gehad?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:21
bl0kkie87 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:40:
[...]

Dit moet je wel even nuanceren met dat je alleen voor de grond de rente betaald, maar wél de volledige aflossing over het totale hypotheekbedrag.
En ook dat valt te nuanceren :)
Afhankelijk van de hypotheekverstrekker, kan het ook zijn dat je gewoon en de rente en de aflossing al over het gehele bedrag betaald. Dat hadden wij bij ASR. De rente over het deel van het bedrag dat nog in het bouwdepot stond, werd maandelijks bijgestort in het bouwdepot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
TNThomas schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:44:
[...]

Dan kijk even in de tabel van woningborg, maar waarschijnlijk voldoet 200 liter niet. Daarbij, als in de TO 300 liter staat, dan moet er gewoon 300 liter geleverd worden.

Ik breng dagelijks 300 liter water naar 45 graden en dat is meer dan genoeg om met vier personen te douchen (10 min pp). Zes keer lukt ook, maar dan voelt de laatste al wel dat de temperatuur daalt.

In de nieuwbouw zijn veel SWW vaten verkeerd aangesloten, dus met koperen leidingen, maar zonder thermosifons. Daardoor zijn er vaak enorme stilstandsverliezen. Dat kan ook verklaren waarom @Draakje5 zo weinig warmte uit 200 liter haalt.

Let er bij (voor)oplevering op dat de CV-leidingen vanuit het SWW vat eerst verticaal naar beneden lopen direct naast het vat en daarna pas horizontaal weg lopen naar de warmtepomp. Die leidingen mogen absoluut nooit omhoog lopen naast het vat en ook horizontaal is zeer ongunstig. Het stuk omlaag moet ongeveer 8 a 10 keer de diameter van de buis zijn, dus een cm of 20 bij 22mm buis.

Mocht je hier meer over willen lezen, zoek even op thermosifons en einrohrzikulation.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:13:
[...]

Liever een groot vat op lagere temperatuur dan andersom.

Een grotere delta T leidt tot meer verlies én je wp moet harder zijn best doen om het op de hogere doeltemperatuur te doen. Ik heb 270l en met een bad en even voor- en nadouchen is het vat echt wel 'leeg'. 200l met 3+ slaapkamers is in mijn ogen veel te weinig (wel eens puberende kinderen gehad?).
Twee pubers hier, maar dat is een kwestie van vroeg beginnen met opvoeden. Ik heb een douchetimer op 10 minuten en ze zorgen maar dat ze in die 10 minuten klaar zijn. De badkamerventilator gaat 10 minuten in de hoogste stand en dat hoor je heel duidelijk.

Als ik het echt te lang vind duren, draai ik de warmwaterkraan dicht boven het SWW vat. Moet je eens kijken hoe snel ze dan uit de douche zijn :+

Er zit een bad in de badkamer, maar dat wordt misschien een keer per jaar gebruikt. Ik heb er zelf het geduld niet voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spongepro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-09 16:43
Goedendag, wij hebben een bij een nieuwbouwproject een badkamer uitgezocht waarbij de douche verplaatst is t.o.v. de originele indeling. Wij krijgen nu het bericht dat in de entree naast de voordeur een extra schachtje nodig voor de douchepijp-WTW. Door de badkamerindeling zou het niet mogelijk om bij de ‘standaard’ positie achter het toilet te komen, vandaar dat er een andere positie gekozen is. Het afneembare paneel verplaatst mee van de standaard-positie naar de extra schacht.

Ik vraag mij af of dit puur gemak is of dat dit wel degelijk hout snijdt?
We vinden het namelijk erg zonde om af te wijken van de bestaande schacht en een nieuwe te gaan creëren...

Dit is de voorgestelde wijziging op de bg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBCU-99WqRYJFZzCKAVNbcqxUak=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YfOsGJZS8HqmdtmeIOeHR3w1.png?f=user_large

De badkamer boven de entree
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dy8w5QBTfQGmoMv4wxFRoXagaSI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5WfgzxBaiqArtuUJYClu1ZKd.png?f=fotoalbum_large

De originele indeling van de badkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iT6BLOxMuK96d95JKD0BrxZ0iqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/srhrqSRlZBRi5AuZP3SW3Zd5.png?f=fotoalbum_large

En het betreft deze wijziging voor de badkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mM69XbgB9Ak4-AYjwyE_ph4JfFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4YFNgJMC1PX2q9lmS3MNQfYb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik zie zo geen reden waarom dit niet zou kunnen. Misschien kun je ze om de leidingtrajecten vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:33
Blihi schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:45:
[...]Er zit een bad in de badkamer, maar dat wordt misschien een keer per jaar gebruikt. Ik heb er zelf het geduld niet voor...
Hier wilde mevrouw ook een bad, net als in onze vorige woning. Met de vraag hoe vaak ze ookalweer gebruik had gemaakt van het bad in het jaar ervoor, was het op één hand te tellen. Toen besloten om geen bad te nemen. Voor de aantal keren dat het gebruikt wordt per jaar, vind/vond ik het zonde van de ruimte. Kiest ze op vakantie maar een hotel uit met bad :+
Zelf ook het geduld niet voor en had het in het vorige huis wel gezien na een minuut of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
Nu het hier toch weer gaat over de grootte van het boilervat, wil ik graag mijn vraag stellen. Er zijn al vaker berekeningen voorbijgekomen, maar ik blijf twijfelen of ik de juiste berekening maak. Onze woning is standaard voorzien van een boiler van 200 liter, vier slaapkamers, een bad en een douchepijp-WTW.

Op onze woning is de Woningborg Garantie- en Waarborgregeling Nieuwbouw 2021 van toepassing. Als ik de tabel en beschrijving bekijk, zie ik het volgende:

Beschrijving Woningborg:
"De minimale inhoud van een boiler dient te voldoen aan de in onderstaande tabel vermelde hoeveelheid (in liters) en is gebaseerd op een warmwatertemperatuur van 55 °C en een nuttige inhoud van 80%."

Met het aantal slaapkamers + 1 komen wij uit op 5 personen, en met een bad en douchepijp-WTW op een eis van 213 liter.

Onze aannemer heeft ons de volgende beschrijving van de boiler gegeven:

"In de woning wordt een warmtepomp geplaatst met een voorraadvat van bruto 200 liter. Bij een voorraadvattemperatuur van 55 °C is er circa 280 liter gemengd (40 °C) water beschikbaar." Verder wordt verduidelijkt dat de 280 liter water zonder onderbreking geleverd kan worden. Ook staat beschreven dat het circa 2,5 uur duurt om de boiler volledig te vullen met warm water wanneer deze geheel leeg is.

Mijn veronderstelling is dat het boilervat groot genoeg is volgens de Woningborg-regels, omdat de 280 liter (ik neem aan de netto inhoud?) groter is dan de vereiste 213 liter. Maar de zin "een nuttige inhoud van 80%" brengt mij in verwarring. Klopt mijn conclusie of moet ik niet van de 280 liter uit gaan, maar van de 200 liter wat de grootte van mijn boilervat is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
@spongepro
Het zal waarschijnlijk verplaatst moeten worden om warmte verliezen van de douche WTW te voorkomen voor je energie label. Niet omdat het niet zou kunnen op de orginele plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:33:
[...]
Hier wilde mevrouw ook een bad, net als in onze vorige woning. Met de vraag hoe vaak ze ookalweer gebruik had gemaakt van het bad in het jaar ervoor, was het op één hand te tellen. Toen besloten om geen bad te nemen. Voor de aantal keren dat het gebruikt wordt per jaar, vind/vond ik het zonde van de ruimte. Kiest ze op vakantie maar een hotel uit met bad :+
Zelf ook het geduld niet voor en had het in het vorige huis wel gezien na een minuut of wat.
Die discussie hebben we hier ook gehad. Er zit wel een bad in, maar dan eentje met een afgeschuinde kant om vooral zo weinig mogelijk ruimte te verliezen. De belangrijkste reden om toch een bad te hebben: Dat is zo handig bij het wassen van grote dingen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:07:
[...]

Die discussie hebben we hier ook gehad. Er zit wel een bad in, maar dan eentje met een afgeschuinde kant om vooral zo weinig mogelijk ruimte te verliezen. De belangrijkste reden om toch een bad te hebben: Dat is zo handig bij het wassen van grote dingen.....
Wij hadden in het vorige huis een bad... 2 keer gebruikt en vooral veel schoongemaakt en ontdaan van stof.

Nu in dit huis geen bad en wel een beetje fomo maar dan boeken we een hotel, want voor 2 keer per jaar is het echt niet nuttig. Voor het wassen van grote dingen kan je altijd nog een zwembadje opblazen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Flying35 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:51:
Nu het hier toch weer gaat over de grootte van het boilervat, wil ik graag mijn vraag stellen. Er zijn al vaker berekeningen voorbijgekomen, maar ik blijf twijfelen of ik de juiste berekening maak. Onze woning is standaard voorzien van een boiler van 200 liter, vier slaapkamers, een bad en een douchepijp-WTW.

Op onze woning is de Woningborg Garantie- en Waarborgregeling Nieuwbouw 2021 van toepassing. Als ik de tabel en beschrijving bekijk, zie ik het volgende:

Beschrijving Woningborg:
"De minimale inhoud van een boiler dient te voldoen aan de in onderstaande tabel vermelde hoeveelheid (in liters) en is gebaseerd op een warmwatertemperatuur van 55 °C en een nuttige inhoud van 80%."

Met het aantal slaapkamers + 1 komen wij uit op 5 personen, en met een bad en douchepijp-WTW op een eis van 213 liter.

Onze aannemer heeft ons de volgende beschrijving van de boiler gegeven:

"In de woning wordt een warmtepomp geplaatst met een voorraadvat van bruto 200 liter. Bij een voorraadvattemperatuur van 55 °C is er circa 280 liter gemengd (40 °C) water beschikbaar." Verder wordt verduidelijkt dat de 280 liter water zonder onderbreking geleverd kan worden. Ook staat beschreven dat het circa 2,5 uur duurt om de boiler volledig te vullen met warm water wanneer deze geheel leeg is.

Mijn veronderstelling is dat het boilervat groot genoeg is volgens de Woningborg-regels, omdat de 280 liter (ik neem aan de netto inhoud?) groter is dan de vereiste 213 liter. Maar de zin "een nuttige inhoud van 80%" brengt mij in verwarring. Klopt mijn conclusie of moet ik niet van de 280 liter uit gaan, maar van de 200 liter wat de grootte van mijn boilervat is?
De tabel geeft de minimale bruto inhoud, dus in jouw geval 213 liter. 200 liter is dus in principe niet genoeg. Wel kan er eventueel gecorrigeerd worden voor een andere nuttige inhoud als de bouwer kan aantonen dat de nuttige inhoud hoger is dan 80%.

De netto behoefte is dus, volgens Woningborg, 170 liter.

Overigens heeft Woningborg de tabel in 2024 weer aangepast en de waardes nog lager gemaakt. Vreemd, want juist grotere boilers leveren meer comfort en een zuiniger stookgedrag (mits correct geïnstalleerd en daar gaat het vaak mis)

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 10-04-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Het probleem met die tabel van Woningborg is vooral de vereiste van 55 graden bij het verst gelegen tappunt. Dit is een eis vanuit de watervoorziening, maar de meeste WP installaties kunnen hier helemaal niet aan voldoen zonder vreselijk inefficient te worden.

Een R32 warmtepomp kan vaak niet veel meer dan 50 graden leveren (tot 54 graden bij de hogere vermogens). Daarboven moet je gaan verwarmen met een elektrisch element en dat gaat ten koste van de COP. Ter indicatie: ik haal een COP van 4 bij opwarmen tot 45 graden, maar slechts een COP van 2.5 bij opwarmen naar 60 graden. Daarom doe ik dat laatste maar een keer per week (legionella-preventie).

Zo haal ik een SCOP van 3.0 voor warm water (dus over een heel jaar gemeten). Voor verwarmen is de SCOP 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
@Blihi, dank voor de toelichting. De nieuwe waardes uit het woningborg tabel van 2024 heb ik ook gezien, maar ik doe de aanname dat die niet bij ons van toepassing zijn omdat wij een woningborgcertificaat hebben waarop expliciet staat vermeld dat de Woningborg Garantie- en waarborgregeling Nieuwbouw 2021 van toepassing is. Mocht dit zo zijn dan doe ik ook een tweede aanname en dat is dat de aannemer het boilervat moet vergrote om te voldoen aan de voorschriften van de waarborgregeling tenzij hij een onderbouwing heeft waarom het wel voldoende zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Blihi schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:45:
[...]

Twee pubers hier, maar dat is een kwestie van vroeg beginnen met opvoeden. Ik heb een douchetimer op 10 minuten en ze zorgen maar dat ze in die 10 minuten klaar zijn. De badkamerventilator gaat 10 minuten in de hoogste stand en dat hoor je heel duidelijk.

Als ik het echt te lang vind duren, draai ik de warmwaterkraan dicht boven het SWW vat. Moet je eens kijken hoe snel ze dan uit de douche zijn :+

Er zit een bad in de badkamer, maar dat wordt misschien een keer per jaar gebruikt. Ik heb er zelf het geduld niet voor...
Niet iedereen houdt er zo’n streng regime op na.

Persoonlijk lijkt mij 200L voor een gezin met 2 kinderen te weinig.

Een zuinige regendouche doet z’n 9 liter per minuut en sommige mensen douchen graag langer dan 10 minuten.

Ik heb er verder geen ervaring mee, momenteel hebben wij nog een HR ketel en ons nieuwbouwhuis wordt aangesloten op een warmtenet.

[ Voor 13% gewijzigd door Dj-sannieboy op 10-04-2025 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dj-sannieboy schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:51:
[...]

Niet iedereen houdt er zo’n streng regime op na.

Persoonlijk lijkt mij 200L voor een gezin met 2 kinderen te weinig.
Dat moet je proberen.
Een zuinige regendouche doet z’n 9 liter per minuut en sommige mensen douchen graag langer dan 10 minuten.
Maar een douche levert geen 55 graden water. Hooguit 40, maar meestal iets minder. Als je uitgaat van 10 graden binnenkomend koud water (in de winter) en 55 graden in de boiler, dan is de mengverhouding dus 40/60. Van die 9 liter/min (overigens bizar veel) houd je dan 5.5 liter/min water uit het vat over.

Met 200 liter kun je dan dus 36 minuten douchen. Tja. Als dat niet genoeg is, dan moet je een groter vat, of je gewoontes aanpassen.
Ik heb er verder geen ervaring mee, momenteel hebben wij nog een HR ketel en ons nieuwbouwhuis wordt aangesloten op een warmtenet.
Succes dan maar. Een warmtenet is een bodemloze put waar je geld in blijft gooien. De allerduurste vorm van verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoepla33
Wij zijn een gezin van 3 en hebben in het meerwerk de boiler van 200 naar 300 liter laten ophogen. Het viel qua kosten wel te overzien en we vonden het voor een vrijstaande woning van 200m2 (met een luxe regendouche ;) ) een beetje treurig als je dan à la de jaren 70 op zeker moment onder een koude douche staat. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:14:
[...]

Dat moet je proberen.

[...]

Maar een douche levert geen 55 graden water. Hooguit 40, maar meestal iets minder. Als je uitgaat van 10 graden binnenkomend koud water (in de winter) en 55 graden in de boiler, dan is de mengverhouding dus 40/60. Van die 9 liter/min (overigens bizar veel) houd je dan 5.5 liter/min water uit het vat over.

Met 200 liter kun je dan dus 36 minuten douchen. Tja. Als dat niet genoeg is, dan moet je een groter vat, of je gewoontes aanpassen.

[...]

Succes dan maar. Een warmtenet is een bodemloze put waar je geld in blijft gooien. De allerduurste vorm van verwarmen.
Het is echter niet altijd deze temperatuur (55) graden bij aanvang. Onze warmtepomp in ieder geval gaat echt niet op 52 graden al weer de boiler verwarmen naar 55.
Bij een boiler temperatuur van 48 graden, en 10 graden binnenkomend water, gaat je mengverhouding al snel naar 22/78 en kun je minder dan 30 minuten aaneengesloten douchen bij een 200L vat.

Het is ook niet voor niets dat Woningborg eisen aan de capaciteit van het vat stelt. Met een bad en 3 slaapkamers is 200L gewoon te weinig.

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 10-04-2025 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14:08
JDdeV1992 schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:08:
[...]

Vergelijkbaar hier waar we x4 zouden gaan in het tweede jaar van de bouw, wat komt door (op basis van rentestand begin dit jaar zoals op de offerte):
  1. Huidige hypotheek naar 1-jaars rente (1,1% wordt 4,8%)
  2. Overbruggingshypotheek
  3. Nieuwe hypotheek (hypotheekrente op basis van meeverhuizing 'huidige' 1,1%, maar ook met een nieuw deel tegen 4,4%).
Oja, en omdat m'n nieuwe hypotheek dan bijna op het maximum te lenen bedrag komt moest je het volledige meerdere in spaargeld aanwezig hebben: je maximale draagkracht is immers reeds toegekend aan die nieuwe hypotheek waardoor je 'theoretisch' onvoldoende inkomen hebt voor de overbrugging+huidige hypotheek.

Mijn spaargeld is amper toereikend omdat ik dat gebruikt heb voor extra aflossen. Dat straft ons nu af en nieuwbouw is bij ons daarom vrijwel volledig uit beeld. Alles van boven de €900k VON verkoopt in deze regio ook niet meer. Het project waar we deze offerte voor hebben opgevraagd staat inmiddels bijna een half jaar in de markt zonder ook maar één verkochte woning...

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Stom op 10-04-2025 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:30:
[...]

Het is echter niet altijd deze temperatuur (55) graden bij aanvang. Onze warmtepomp in ieder geval gaat echt niet op 52 graden al weer de boiler verwarmen naar 55.
Bij een boiler temperatuur van 48 graden, en 10 graden binnenkomend water, gaat je mengverhouding al snel naar 22/78 en kun je minder dan 30 minuten aaneengesloten douchen bij een 200L vat.
Een boilervat koelt niet in zijn geheel af. In het vat zelf wordt nagenoeg niet gemengd. Dus als het vat 55 graden is, heb je ook echt 80% van de inhoud tegen 55 graden tot je beschikking.

Een 200 liter vat op 55 graden moet echt genoeg zijn om geruime tijd te kunnen douchen. Bij 80% nuttige inhoud haal je daar 266 liter water van 37 graden uit. Bij 7 liter/min is dat toch bijna 40 minuten douchen. Bij een wat zuiniger afgestelde douche meer.

Het probleem van veel nieuwbouwinstallaties is dat die verkeerd geinstalleerd zijn, waardoor de vaten afkoelen waar je bij staat (voel maar eens aan de leidingen die er omheen zitten. Zijn die warm? Dan zit daar een warmtelek).
Het is ook niet voor niets dat Woningborg eisen aan de capaciteit van het vat stelt. Met een bad en 3 slaapkamers is 200L gewoon te weinig.
Dat ben ik met je eens. Hoe groter het vat hoe beter, want dan kun je meer warm water opslaan bij een lagere temperatuur en dat is veel zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Hoepla33 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:28:
Wij zijn een gezin van 3 en hebben in het meerwerk de boiler van 200 naar 300 liter laten ophogen. Het viel qua kosten wel te overzien en we vonden het voor een vrijstaande woning van 200m2 (met een luxe regendouche ;) ) een beetje treurig als je dan à la de jaren 70 op zeker moment onder een koude douche staat. :D
Ja prima natuurlijk, alleen had er waarschijnlijk al een 300 liter vat in moeten zitten zonder meerwerk. Want ik ga er even vanuit dat je op 200 m2 sowieso 4 slaapkamers hebt en een badkamer met bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
Wij hebben standaard maar 150L boiler voor een woning van 170m2 met 4 slaapkamers.. Deze is even groot bij elk woning type in ons project (van tussenwoning tot vrijstaand). Met meerwerk kunnen we deze upgraden naar 240L maar mag deze standaard van 150L dan wel?

Het bad is optioneel in de woning en hebben wel wel afgenomen dus deze is niet 'standaard',

[ Voor 18% gewijzigd door suzanhe op 10-04-2025 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:23
Source90 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:33:
[...]
Met kleine kinderen zou ik het niet kunnen missen, ik gooi de twee oudste in bad en kan zelf snel douchen terwijl zij er een bende van maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Blihi schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:33:
[...]
Een 200 liter vat op 55 graden moet echt genoeg zijn om geruime tijd te kunnen douchen. Bij 80% nuttige inhoud haal je daar 266 liter water van 37 graden uit. Bij 7 liter/min is dat toch bijna 40 minuten douchen. Bij een wat zuiniger afgestelde douche meer.
[...]
Mijn vrouw doucht eerder met 45 graden dan 37 graden. :+

In ons nieuwe huis heeft de douche een maximale doorstroomhoeveelheid van15,6 l/min (bij 3 bar).

Al met al concludeer ik uit de discussie hier dat het nogal afhankelijk van verschillende factoren is hoeveel liter boiler noodzakelijk is.

[ Voor 22% gewijzigd door Dj-sannieboy op 10-04-2025 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dj-sannieboy schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:12:
[...]

Mijn vrouw doucht eerder met 45 graden dan 37 graden. :+
Zou je denken?
In ons nieuwe huis heeft de douche een maximale doorstroomhoeveelheid van15,6 l/min (bij 3 bar).
Alleen haal je die 3 bar nergens.
Al met al concludeer ik uit de discussie hier dat het nogal afhankelijk van verschillende factoren is hoeveel liter boiler noodzakelijk is.
Dat is zo, daarom bestaat die tabel van woningborg als ondergrens en daar dient de bouwer zich aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla33
Blihi schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:53:
[...]

Ja prima natuurlijk, alleen had er waarschijnlijk al een 300 liter vat in moeten zitten zonder meerwerk. Want ik ga er even vanuit dat je op 200 m2 sowieso 4 slaapkamers hebt en een badkamer met bad.
300 liter en bad was idd een package deal, maar wij hebben het bad laten vervallen. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BooYooToo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:45
betonron schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 06:48:
[...]

Wij hebben ook dezelfde leverancier UHUW die ons sanitair levert. Absurde prijzen, maar we ontkomen ook niet aan om enkele opties mee te nemen vanuit hun omdat het achteraf gewoon niet te doen is zonder veel uit te trekken en repareren. Tegels kan ik nog niks van zeggen hoe duur die zijn, daar hebben we nog geen inlog voor gehad. Alleen weten wij wel zeker dat we het via de bouw gaan doen. Opties voor sanitair die wij wel meenemen:

- Enkele wastafel naar dubbele wastafel met ook twee waterleidingen en afvoerpijpen. Je kon ook twee losse goedkope wastafels met ieder een eigen afvoer/waterleiding kiezen en dan achteraf weghalen en je eigen grote wastafel kiezen, maar de meerprijs was evenduur als ik direct de grote zou nemen..
- douche put naar douchegoot
- losstaand wc naar zwevend met inbouw reservoir
-scheidingsmuurtjes met nis

Rest zoals douchewand, wastafelkasten , spiegel(kasten) gaan we achteraf doen omdat die ruim 2-3 keer over de kop gaan en je krijgt ook nog doodleuk indexatie van 10% bovenop de adviesprijs
Ik weet niet in welke fase jullie nu zitten. Ik hoop dat je er nog wat aan hebt. Tegen ons was gezegd dat ze van de meeste A merken wel alles kunnen bestellen. Ook al staat het niet op de website. Alle merken die UHUW heeft kan je op hun website (dus niet je portaal) vinden. Ik ben ze online allemaal afgegaan en zo bij INK uitgekomen.

Wij zijn naar de INK showroom gegaan (op afspraak) en hebben daar voor relatief normale prijzen van alles kunnen kiezen. Het zal vast goedkoper kunnen, maar het was zeker goedkoper dan de meeste opties die UHUW aanbiedt vanuit het portaal. Offerte laten maken door INK en die hebben zij naar UHUW gestuurd (en ook naar mij).

Daarnaast hebben we een ander Geberit toilet genomen, die ook niet via de website te kiezen was. Scheelde 300 euro tov standaard en sluit beter aan op onze wensen. Daarnaast ook een andere afvoer. Volgens mij stond dat merk niet op de UHUW website, maar ik heb gewoon het artikel en leverancier gemaild naar ze en dat hebben ze op de offerte gezet.

Uiteindelijk zijn we op ongeveer 25K 11K (bij INK) uitgekomen voor badkamer en toilet, inclusief een voorzetwand voor de douche kraan, verlichting voor spiegels etc. We hebben het voor ons doen wel heel luxe gemaakt. Daar moeten de tegels nog wel bij komen.

Bij een andere aannemer kwamen we ook rond dit bedrag uit, inclusief tegels en sanitair dat zijn aanboden, maar zonder al dat andere werk van extra stroompunten en verplaatsen leidingen. Ik ben dit topic te laat tegengekomen. Ik heb aan het begin van deze week de handtekening gezet onder al het meerwerk en sanitair. Ik dacht dat tegels niet zoveel duurder zouden zijn, maar lees nu anders. Ik moet dat nog afwachten.

[ Voor 5% gewijzigd door BooYooToo op 10-04-2025 19:50 . Reden: kleine verduidelijkingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:33:
[...]

Een boilervat koelt niet in zijn geheel af. In het vat zelf wordt nagenoeg niet gemengd. Dus als het vat 55 graden is, heb je ook echt 80% van de inhoud tegen 55 graden tot je beschikking.

Het probleem van veel nieuwbouwinstallaties is dat die verkeerd geinstalleerd zijn, waardoor de vaten afkoelen waar je bij staat (voel maar eens aan de leidingen die er omheen zitten. Zijn die warm? Dan zit daar een warmtelek).

[...]

Dat ben ik met je eens. Hoe groter het vat hoe beter, want dan kun je meer warm water opslaan bij een lagere temperatuur en dat is veel zuiniger.
Je vat is alleen 55 graden als de WP net klaar is met verwarmen als je start met douchen. Het vat koelt dan af tot 45-50 graden voordat hij weer gaat verwarmen. Dus als je pech hebt begin je met 45 graden en heb je een stuk minder liters om te douchen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:28:
[...]

Zou je denken?

[...]

Alleen haal je die 3 bar nergens.

[...]

Dat is zo, daarom bestaat die tabel van woningborg als ondergrens en daar dient de bouwer zich aan te houden.
3 bar haal je inderdaad alleen met een hydrofoor. Sowieso een regendouche zonder hydrofoor is IMHO geen echte regendouche zoals je in een hotel hebt.

Door ervaring van anderen met regendouche heb ik dus gekozen om geen regendouche te nemen. Het geeft op standaard waterleidingdruk een slap straaltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
BooYooToo schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:55:
[...]

Ik weet niet in welke fase jullie nu zitten. Ik hoop dat je er nog wat aan hebt. Tegen ons was gezegd dat ze van de meeste A merken wel alles kunnen bestellen. Ook al staat het niet op de website. Alle merken die UHUW heeft kan je op hun website (dus niet je portaal) vinden. Ik ben ze online allemaal afgegaan en zo bij INK uitgekomen.

Wij zijn naar de INK showroom gegaan (op afspraak) en hebben daar voor relatief normale prijzen van alles kunnen kiezen. Het zal vast goedkoper kunnen, maar het was zeker goedkoper dan de meeste opties die UHUW aanbiedt vanuit het portaal. Offerte laten maken door INK en die hebben zij naar UHUW gestuurd (en ook naar mij).

Daarnaast hebben we een ander Geberit toilet genomen, die ook niet via de website te kiezen was. Scheelde 300 euro tov standaard en sluit beter aan op onze wensen. Daarnaast ook een andere afvoer. Volgens mij stond dat merk niet op de UHUW website, maar ik heb gewoon het artikel en leverancier gemaild naar ze en dat hebben ze op de offerte gezet.

Uiteindelijk zijn we op ongeveer 25K 11K (bij INK) uitgekomen voor badkamer en toilet, inclusief een voorzetwand voor de douche kraan, verlichting voor spiegels etc. We hebben het voor ons doen wel heel luxe gemaakt. Daar moeten de tegels nog wel bij komen.

Bij een andere aannemer kwamen we ook rond dit bedrag uit, inclusief tegels en sanitair dat zijn aanboden, maar zonder al dat andere werk van extra stroompunten en verplaatsen leidingen. Ik ben dit topic te laat tegengekomen. Ik heb aan het begin van deze week de handtekening gezet onder al het meerwerk en sanitair. Ik dacht dat tegels niet zoveel duurder zouden zijn, maar lees nu anders. Ik moet dat nog afwachten.
Betaal je dus 25k incl plaatsen sanitair excl nog tegels + leggen ervan?

Wij zijn nu ook laatste fase van keus maken sanitair via project en ook INK wastafel gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:44
Hoepla33 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:28:
offtopic:
Die geiser uit de jaren 70 bleef het ook gewoon doen na 10 minuten. Maar het was niet bepaald een regendouche….

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betonron
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 11:29
BooYooToo schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:55:
[...]

Goeie tip, wij moeten ook medio april uiterlijk tekenen voor sanitair. Toevallig ook een project in noord Holland?

We hebben de keuze om alle meubels te laten vervallen maar wel met behoud van de leidingen. Dus tweede afvoer, draingoot ipv put.

Alle andere meubels kopen we achteraf bij sanitairwinkel en monteren het zelf/ laten het door iemand monteren. 25k waarvan 11k meubels en excl. tegels, is dat nog vrij veel voor mijn gevoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BooYooToo
betonron schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:42:
[...]

Goeie tip, wij moeten ook medio april uiterlijk tekenen voor sanitair. Toevallig ook een project in noord Holland?

We hebben de keuze om alle meubels te laten vervallen maar wel met behoud van de leidingen. Dus tweede afvoer, draingoot ipv put.

Alle andere meubels kopen we achteraf bij sanitairwinkel en monteren het zelf/ laten het door iemand monteren. 25k waarvan 11k meubels en excl. tegels, is dat nog vrij veel voor mijn gevoel?
Wij vonden het ook veel, maar nadat we bij 2 aannemers zijn geweest met een eigen showroom, kwamen we op soortgelijke bedragen uit, waarvan 13K arbeid was en naar mijn gevoel mindere kwaliteit sanitair en minder aanpassingen aan de badkamer.

Voordeel van UHUW was dat we heel makkelijk nieuwe offertes konden aanvragen en de bestaande offerte konden laten aanpassen. Wij hebben dus flink uitgepakt, ook al waren we dat niet van plan, omdat arbeid al berekend in is de standaard badkamer/toilet. De meerprijs is dus vooral het sanitair of de meubels die je kiest. We zijn dus eigenlijk heel goedkoop begonnen, maar uiteindelijk op dit bedrag uitgekomen.

Ik zou zeggen kijk eens op de INK website, je kan daar een folder met prijzen downloaden. Het kan een flink stuk goedkoper dan wij hebben gedaan en toch heel mooi eruit zien. Aan de andere kant als je nu al je keuzes gemaakt hebt en je bent er blij mee, dan is dat ook goed toch?

Zoals ik al zei, we hebben voor ons doen flink uitgepakt. En wij hebben er geen spijt van. Ik heb mijn huidige badkamer zelf verbouwd, maar dat heeft me 2 hele weken gekost, inclusief weekenden en was toen nog niet helemaal klaar. Zal bij elkaar wel 4 weken hebben geduurd, verspreid over een paar maanden. En was uiteindelijk ook 2 keer duurden dan we initieel dachten (totaal van rond de 6K). Nu we het financieel kunnen, laten we het graag doen. Scheelt veel stress.

Bij ons kon je wel je badkamer/toilet casco laten opleveren, maar je kreeg geen geld terug.

Ons project is net buiten Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BooYooToo
suzanhe schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:23:
[...]

Betaal je dus 25k incl plaatsen sanitair excl nog tegels + leggen ervan?

Wij zijn nu ook laatste fase van keus maken sanitair via project en ook INK wastafel gekozen.
Klopt.

Ik ben achteraf veel te laat offertes vanuit UHUW gaan maken, dus als je tijd hebt, maak daar gebruik van. Je ziet dan heel goed wat het maakloon is en wat het scheelt tov standaard. Uiteindelijk hebben we toch nog 4-5 offertes laten maken en de laatste alleen gaan fine tunen.

Ik heb best veel gemaild met onze contact persoon. Hij reageerde heel snel, soms ook in het weekend. Alleen 1x moest hij lang wachten op een reactie van leverancier. Dat heeft toen denk ik 4 werkdagen geduurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
BooYooToo schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:26:
[...]

Klopt.

Ik ben achteraf veel te laat offertes vanuit UHUW gaan maken, dus als je tijd hebt, maak daar gebruik van. Je ziet dan heel goed wat het maakloon is en wat het scheelt tov standaard. Uiteindelijk hebben we toch nog 4-5 offertes laten maken en de laatste alleen gaan fine tunen.

Ik heb best veel gemaild met onze contact persoon. Hij reageerde heel snel, soms ook in het weekend. Alleen 1x moest hij lang wachten op een reactie van leverancier. Dat heeft toen denk ik 4 werkdagen geduurd.
Ah oke - dank voor de tips! Wij zijn straks ook circa 26k kwijt incl alles terwijl er al een standaard badkamer inzat dus het tikt gewoon vrij snel aan als je bijv INK meubel, rose kranen etc neemt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Z___Z schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:46:
[...]

Je vat is alleen 55 graden als de WP net klaar is met verwarmen als je start met douchen. Het vat koelt dan af tot 45-50 graden voordat hij weer gaat verwarmen. Dus als je pech hebt begin je met 45 graden en heb je een stuk minder liters om te douchen.
Nee, zo werkt dat niet. Het vat koelt niet als geheel af, want warmte stijgt op. Het vat wordt onderin koud en blijft bovenin warm. Mengen gebeurt wel iets tussen de lagen in, maar dat is minimaal. Eenmaal opgewarmd heb je zo'n 80% effectief beschikbaar op 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Bedankt voor alle informatie m.b.t. de warmtepomp. Het is me duidelijk dat de 300L beter past bij onze behoeften, na het lezen van de berichten/ervaringen hier.

Zojuist nog eens gaan kijken bij onze kavel en helaas gezien dat het menggranulaat niet op de juiste plekken is gelegd, zoals vooraf afgesproken… Ik heb de aannemer meteen gemaild (online portaal), dus hopelijk kunnen/willen ze dit nog corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Hier 13 maanden na oplevering ook weer moeten mailen.
De schilder zal wel haast gehad hebben in 2023. Gelukkig 15 maanden garantie op schilderwerk.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:47
Blihi schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:33:
[...]

Nee, zo werkt dat niet. Het vat koelt niet als geheel af, want warmte stijgt op. Het vat wordt onderin koud en blijft bovenin warm. Mengen gebeurt wel iets tussen de lagen in, maar dat is minimaal. Eenmaal opgewarmd heb je zo'n 80% effectief beschikbaar op 55 graden.
Mijn Nibe met boilervat heeft zowel in het midden als bovenin het vat een temperatuur sensor.
Daarbij zie ik ook bij de Hot Water top (boven in dus) sensor dat de temperatuur langzaam terugloopt, na 8 uur zo'n 3 graden
:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FvnL4YI3blJicYuoeO56JHDcdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYK25gCmad2aijWDPr5BN6kK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
roltor schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:59:
[...]

Mijn Nibe met boilervat heeft zowel in het midden als bovenin het vat een temperatuur sensor.
Daarbij zie ik ook bij de Hot Water top (boven in dus) sensor dat de temperatuur langzaam terugloopt, na 8 uur zo'n 3 graden
:
[Afbeelding]
Dat is vrij veel. Ik zou eens foto's in het WP topic posten.

Zoals gezegd: in de nieuwbouw zijn heel veel boilervaten verkeerd aangesloten, waardoor ze een enorm standverlies hebben.

Kijk bijvoorbeeld eens naar deze post: Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:06:
[...]

Zoals gezegd: in de nieuwbouw zijn heel veel boilervaten verkeerd aangesloten, waardoor ze een enorm standverlies hebben.

Kijk bijvoorbeeld eens naar deze post: Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Je geeft aan dat er veel foutief worden aangesloten. Maar wat kan je er fout aan doen? Er moet toch een leiding lopen? Gaat het over de afstand of positie van de leiding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUJ0GpIXhkgY6TVDrbPvZuBtYZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBh0Ct4kkDkKLDQNmZJmCejP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Draakje5 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:16:
[...]

Je geeft aan dat er veel foutief worden aangesloten. Maar wat kan je er fout aan doen? Er moet toch een leiding lopen? Gaat het over de afstand of positie van de leiding?

[Afbeelding]
Vaak gaat het verkeerd met het thermosifon waardoor je continu warmteverlies door de leiding krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://klimaatproductenkiezen.eu/glossarium/img/thermosifon-voorbeelden.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:17:
[...]

Vaak gaat het verkeerd met het thermosifon waardoor je continu warmteverlies door de leiding krijgt.

[Afbeelding]
Bijzonder fenomeen, eens op inlezen. Ik herken het wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoStgsaswupbZ1SoqVVHTT_95g8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxseS9aE1U5ix9ye0OKnbJMj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Precies. Leidingen moeten direct naast het vat omlaag, dus niet eerst een heel stuk horizontaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
Blihi schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:06:
[...]

Ik heb een Nibe warmtepomp met geïntegreerd boilervat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRzeb-XqojcN1V3busDJOqeI1ww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFQeNlLzJRJPR7L4iQgsrXIW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77MacNpUNDpn2hkhTe3QHoX75IU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rlZTMWhPFqrpniUrMVsawKiK.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is de 2e van links de warmwater uitgang, die voelt een beetje warm inderdaad.
De dikke grijze buizen zijn van de vloerverwarming.
Ik vind het lastig in te schatten of het nu goed of fout is aangesloten.
En of ik er evt. nog iets aan kan doen zonder veel sloopwerk of specialistische gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
roltor schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:46:
[...]

Ik heb een Nibe warmtepomp met geïntegreerd boilervat.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij is de 2e van links de warmwater uitgang, die voelt een beetje warm inderdaad.
De dikke grijze buizen zijn van de vloerverwarming.
Ik vind het lastig in te schatten of het nu goed of fout is aangesloten.
En of ik er evt. nog iets aan kan doen zonder veel sloopwerk of specialistische gereedschap.
Wat ik begrijp voorkomen kun je het niet. Alleen het warmteverlies zo klein mogelijk maken door dus zo snel mogelijk met de leidingen omlaag te gaan.

Stuk leiding isoleren is denk ik niet verstandig ivm legionella (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Bij zo'n geintegreerd vat kun je eigenlijk niets aanpassen. Daar zou het goed moeten zijn.

Waterleidingen mogen niet geisoleerd worden. Verwarmingsleidingen eventueel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:00

IkWilbert

Het is mij!

Vanmorgen en wtw (itho hru eco 300) even vd stroom gehaald omdat ik een filter melding had. Filters schoongemaakt en teruggeplaatst.

Zet de wtw weer aan en enige wat ik nu krijg is een rood lampje wat continu brandt en een h1 code. De co2 kastjes in huis knipperen ook allemaal rood. Heb de wtw al een paar keer herstart en de co kastje een keer los gehad en terug geplaatst. Kan in de handleiding hier niets over vinden. Is dit iets wat ik zelf kan oplossen of moet er een monteur bijkomen...

[ Voor 10% gewijzigd door IkWilbert op 13-04-2025 13:51 ]

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
Blihi schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:15:
Bij zo'n geintegreerd vat kun je eigenlijk niets aanpassen. Daar zou het goed moeten zijn.

Waterleidingen mogen niet geisoleerd worden. Verwarmingsleidingen eventueel wel.
Ik zal vanavond eens voelen hoe warm de verwarmingsleiding is, maar de verwarming staat nauwelijks aan, en het water is maar 25 graden.
Ik ging er vanuit dat dat water in die leiding dan ook niet warmer zal zijn. Dus de winst lijkt me beperkt.

Gelukkig gaat de waterleiding vrij snel naar beneden.

Ik verwacht eigenlijk dat voornamelijk de isolatie van het interne vat leidt tot de warmteverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
IkWilbert schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:49:
Vanmorgen en wtw (itho hru eco 300) even vd stroom gehaald omdat ik een filter melding had. Filters schoongemaakt en teruggeplaatst.

Zet de wtw weer aan en enige wat ik nu krijg is een rood lampje wat continu brandt en een h1 code. De co2 kastjes in huis knipperen ook allemaal rood. Heb de wtw al een paar keer herstart en de co kastje een keer los gehad en terug geplaatst. Kan in de handleiding hier niets over vinden. Is dit iets wat ik zelf kan oplossen of moet er een monteur bijkomen...
Wel op je filter reset knopje gedrukt als je die hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

vormulier schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:47:
[...]

Wel op je filter reset knopje gedrukt als je die hebt ?
Uiteraard, netjes via input display op de wtw aangegeven dat het filter is schoongemaakt. Direct daarna code h1 en werkt niets meer. Input scherm en knoppen reageren nergens op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaG1CSMSjeIl1b7MhbNCUSHaAwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftKJ4j8qnAmSI481hlwLV0Yg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door IkWilbert op 13-04-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
IkWilbert schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:01:
[...]

Uiteraard, netjes via input display op de wtw aangegeven dat het filter is schoongemaakt. Direct daarna code h1 en werkt niets meer. Input scherm en knoppen reageren nergens op.

[Afbeelding]
Code H1:
H01 — Geen communicatie tussen HMI en HRU
Oplossing:
Meestal volstaat het opnieuw opstarten van het apparaat.
Wanneer deze fouten daarna opnieuw verschijnen dient de HMI
vervangen te worden.
Je HMI is je bedirningspaneel.

Ik zou even de unit aan / uit zetten en even kijken of je paneel nog goed zit en even de handleiding verder bekijken of er iets is wat je kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Wtw heb ik al diverse malen herstart door de stroom eraf te halen en erop te doen. Paneeltje zit vast geen beweging in te krijgen.

Heb nog garantie op alles, schakel de bouwer wel in dat er iemand moet itho of de installateur moet komen.

[ Voor 29% gewijzigd door IkWilbert op 13-04-2025 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:46
Wij hebben ook z’n WTW vind het maar een gammel ding waar veel aan vervangen moest worden. (Sensoren die te vuil werden waardoor ze niet meer werkten, warmtewisselaar die lekte)

Die HMI is bij ons ook al keer vervangen. Voordeel is makkelijk zelf te doen. Stekkertje eruit stekkertje erin. Kost ongeveer 150 euro om die HMI online te bestellen.

https://www.techniekwebsh...or-nee-geschikt-voor.html

[ Voor 28% gewijzigd door perspectivebass op 13-04-2025 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
roltor schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:51:
[...]

Ik zal vanavond eens voelen hoe warm de verwarmingsleiding is, maar de verwarming staat nauwelijks aan, en het water is maar 25 graden.
Ik ging er vanuit dat dat water in die leiding dan ook niet warmer zal zijn. Dus de winst lijkt me beperkt.

Gelukkig gaat de waterleiding vrij snel naar beneden.

Ik verwacht eigenlijk dat voornamelijk de isolatie van het interne vat leidt tot de warmteverliezen.
Bij een extern vat gebeurt het dus juist wel dat de verwarmingsleiding het probleem is en dat daar enorme verliezen optreden. Dat is precies het effect wat hier nu een paar keer beschreven is: het ontbreken van thermosifons. Uitleg kun je hier vinden: https://klimaatproductenkiezen.eu/glossarium/thermosifon

Bij interne vaten, waar dus het warm watervat verwerkt zit in een grote behuizing met de binnenunit van de warmtepomp ga je er meestal vanuit dat dit effect niet optreedt en dat de leidingen goed aangelegd zijn.

De stilstandsverliezen van een warm watervat zouden op de specificaties moeten staan en zijn ook te meten: warm het vat op tot 55 graden, zet dan de WP uit en gebruik een paar dagen geen warm water. Warm het vat dan weer op tot 55 graden en meet hoeveel warmte daarvoor nodig is. Je hebt dan een idee van de stilstandsverliezen (even warmte over meerdere dagen terugrekenen naar Watts).

Pagina: 1 ... 344 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.