Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:00
Quizvraag:

Wat is "een afgedopte waterleiding"?

spoiler:
Aannemer:
een flexleiding met een kunstof dop

Keukenleverancier:
een afgedopte muurplaat

Bij het plaatsen van de keuken kwamen we er dus achter dat aannemers en keukenleveranciers hier anders over kunnen denken. Bij ons is het opgelost, maar doe er je voordeel mee als je keuken niet via de projectleverancier koopt:
Laat je keukenleverancier uitschrijven wat hij verstaat onder "een afgedopte waterleiding".

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzert
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-09 19:01
Ik twijfel of ik hier op de juiste plek zit, maar aangezien het om een koopwoning in een nieuwbouwproject gaat probeer ik het hier.

Recent zijn wij ingestapt in een project waarvan de bouw al halverwege was. In no-time hebben wij heel veel beslissingen moeten nemen omdat alle deadline’s al verstreken waren. Sommige opties waren -begrijpelijk- niet meer mogelijk, andere nog wel, maar daarvoor ging dan wel een andere lade open qua prijzen. Prioriteiten afwegen en zonodig slikken.

In alle hectiek is ook het passeren van de aktes wat minder goed voorbereid gegaan dan ik idealiter zou doen. Hierdoor blijf ik met een vraag zitten, die ik hier eens wil voorleggen.

De akte van levering, die bestaat uit 2 verkopers, te weten de gemeente en de bouwer, bevat de volgende passage:

Members only: Akte van Levering
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

In de praktijk houdt dit in dat er op de situatietekening en kavel tekening een gestippelde rechthoek staat ingetekend achter in de tuin; uw parkeervoorziening. Navraag bij de bouwer levert op dat ze hier niets bijzonders voor zullen doen. De grond wordt, net als de rest van de tuin, aangevuld tot een bepaald niveau. Tegen bijbetaling per m2 kan men hier wel puinverharding aanbrengen.

De tekst in de leveringsakte spreekt over een aangelegde parkeervoorziening in stand houden, mijns inziens betekent dat, dat er ook daadwerkelijk een parkeervoorziening aangelegd wordt om in stand te houden. Uitgekomen grond terugbrengen voelt niet als een parkeervoorziening. Dan is puinverharding e.d. toch wel het minste wat je mag verwachten, zonder daarvoor bij te moeten betalen? Of zie ik dit verkeerd?

Hebben wij recht op een aangelegde parkeervoorziening? Wat zou deze dan minimaal inhouden? Heeft de gemeente, als mede verkoper, hier ook nog een rol in? Wie zet ons op het juiste spoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 15:09
@Fonzert Ik denk dat je gelijk hebt. Er staat letterlijk dat er een parkeergelegenheid wordt aangelegd. Wat staat er in de Technische Omschrijving? Dat is leidend naar je aannemer toe.

Ik zou bij de gemeente navragen wat ze er onder verstaan en voorleggen dat de aannemer dit niet gaat aanleggen.Als de TO het ook niet bevat, kan het zijn dat de manier van opleveren van de aannemer niet voldoet aan de eisen van de gemeente. Wellicht staat er in de bouwvergunning nog wat. Deze stukken kun je ook opvragen bij de gemeente. Het zou er op uit kunnen draaien dat je de oplevering niet kan accepteren als niet is voldaan aan alle voorwaarden. Dan helpt het als je de aannemer eerder hiervan schriftelijk al op de hoogte stelt. Maar dan moet je dus wel uitzoeken wat er precies is afgesproken.

[ Voor 3% gewijzigd door millerman_sf op 14-04-2025 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
@Fonzert Ik had een vergelijkbare passage destijds. In mijn geval ging het om 4 rijen stenen om puur de plek te markeren waar de 2 auto's konden parkeren die aangehouden moet worden om dus als parkeergelegenheid te dienen.
Aangezien wij toch zelf de tuin etc. gingen aanpakken heb ik dat gewoon mee laten nemen door mijn partijen.
Vanuit de gemeente/bouwer werd er niets meer/minder opgeleverd dan dit. Ook niet met bijbetaling mogelijk.

Het belangrijkste was volgens mijn begeleiders destijds dat je dus niet een heel andere plek in de tuin gaat aanmerken als parkeerplaats(en).
Mijn erf is daar groot genoeg voor, als je "vervelende" buren hebt die zouden dan dus gewoon handhaving even kunnen bellen.

Het belangrijkste in ons geval was dus de locatie en verder werd er niets opgeleverd.

Ik had ook een beukenhaag aan de voorzijde en daar stond keurig voor in de papieren dat ik die in eigen beheer heb en ook zelfstandig mag vervangen voor "iets vergelijkbaars" met een maximale hoogte van 75cm of zoiets.
Ik was die dus aan het vervangen en prompt handhaving op de stoep, natuurlijk een buur die gebeld heeft zonder eerst even naar ons toe te komen wat we van plan waren. Er is namelijk gewoon een heg terug geplaatst maar dan wel groen blijvend en die beter bij de rest van onze tuin past.

[ Voor 53% gewijzigd door GeeMoney op 14-04-2025 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Fonzert schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:02:
I
Hebben wij recht op een aangelegde parkeervoorziening? Wat zou deze dan minimaal inhouden? Heeft de gemeente, als mede verkoper, hier ook nog een rol in? Wie zet ons op het juiste spoor?
Denk het niet, er staat niet wie het aanlegt. Jij hebt de plicht om het aangelegd te krijgen en ook zo aan volgende kopers door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:08

vliegnerd

Nintendo fan.

Hier idem. Parkeerplaats in voortuin verplicht instandhouden: anders 50k boete.
Niets aangelegd.

“Aangelegde parkeervoorziening” staat er niet.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:31
Bij ons nieuwbouwproject leek de vaart er de afgelopen weken in te komen. 2 weken geleden is de vloer op de fundering gelegd en afgelopen vrijdag zijn ze begonnen aan de eerste verdiepingsvloer. Aan de woningen naast ons leek afgelopen vrijdag ook het werk aan de fundering afgerond te worden. Maar vandaag nam ik een kijkje en zag ik dat de vloeren van de woningen naast ons er alweer uitgesloopt waren. Herkent iemand dit en is het iets wat vaker gebeurt. Wat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn en moeten wij ons ook zorgen maken of wordt doorgaans alles goed geïnspecteerd voordat aan de volgende werkzaamheden wordt begonnen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvaynCGVj80i9kruQEhJZQcufJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRUzPw2S5e39uiS4G0hEX9Dj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZq-xhYbylAM-SZIIHR997AtjiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJYrMRM28ZDB7N9jjT10mLsa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4vocado
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-09 23:47
Mijn aannemer organiseert begin juli een kijk- en inmeetdag voor ons nieuwbouwproject. De oplevering staat gepland tussen september en december van dit jaar.

Ik heb mijn keuken bij een externe partij besteld. Zou het verstandig zijn om de keuken tijdens die dag al te laten inmeten?
Ik twijfel, omdat het me eigenlijk nog wat vroeg lijkt — na de oplevering moet nog gestuct worden en de vloer worden geëgaliseerd. Wat denken jullie?

Aan de andere kant lijkt het me ook handig om nu al te meten, zodat eventuele knelpunten tijdig opgemerkt kunnen worden en ik dit tegen de aannemer kan zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
4vocado schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:58:
Mijn aannemer organiseert begin juli een kijk- en inmeetdag voor ons nieuwbouwproject. De oplevering staat gepland tussen september en december van dit jaar.

Ik heb mijn keuken bij een externe partij besteld. Zou het verstandig zijn om de keuken tijdens die dag al te laten inmeten?
Ik twijfel, omdat het me eigenlijk nog wat vroeg lijkt — na de oplevering moet nog gestuct worden en de vloer worden geëgaliseerd. Wat denken jullie?

Aan de andere kant lijkt het me ook handig om nu al te meten, zodat eventuele knelpunten tijdig opgemerkt kunnen worden en ik dit tegen de aannemer kan zeggen.
ja doen waarschijnlijk krijg je geen optie meer tussen nu en oplevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4vocado
Lupadi schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:02:
[...]

Dank! En je hebt gelijk — aannemer heeft gezegd dat er geen andere mogelijkheid zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De zytholoog
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23:20
Ik twijfel of ik hier op de juiste plek zit, maar aangezien het om een koopwoning in een nieuwbouwproject gaat probeer ik het hier.

Recent zijn wij ingestapt in een project waarvan de bouw al halverwege was. In no-time hebben wij heel veel beslissingen moeten nemen omdat alle deadline’s al verstreken waren. Sommige opties waren -begrijpelijk- niet meer mogelijk, andere nog wel, maar daarvoor ging dan wel een andere lade open qua prijzen. Prioriteiten afwegen en zonodig slikken.

In alle hectiek is ook het passeren van de aktes wat minder goed voorbereid gegaan dan ik idealiter zou doen. Hierdoor blijf ik met een vraag zitten, die ik hier eens wil voorleggen.

De akte van levering, die bestaat uit 2 verkopers, te weten de gemeente en de bouwer, bevat de volgende passage:

***members only***

In de praktijk houdt dit in dat er op de situatietekening en kavel tekening een gestippelde rechthoek staat ingetekend achter in de tuin; uw parkeervoorziening. Navraag bij de bouwer levert op dat ze hier niets bijzonders voor zullen doen. De grond wordt, net als de rest van de tuin, aangevuld tot een bepaald niveau. Tegen bijbetaling per m2 kan men hier wel puinverharding aanbrengen.

De tekst in de leveringsakte spreekt over een aangelegde parkeervoorziening in stand houden, mijns inziens betekent dat, dat er ook daadwerkelijk een parkeervoorziening aangelegd wordt om in stand te houden. Uitgekomen grond terugbrengen voelt niet als een parkeervoorziening. Dan is puinverharding e.d. toch wel het minste wat je mag verwachten, zonder daarvoor bij te moeten betalen? Of zie ik dit verkeerd?

Dit beding staat in de leveringsakte met de bedoeling om voldoende parkeergelegenheid te borgen, nu en in de toekomst. Strikt genomen staat er ook niet dat de aannemer een parkeerplaats aan gaat leggen. Er staat dat eenmaal een parkeerplaats gerealiseerd, deze in stand moet blijven.

Ik zou de TO er nog eens op na slaan. Bij ons staat daar de verplichting in om "op het eigen perceel de opstelplaatsen voor twee auto's te realiseren en in in stand te houden conform de juridische situatietekening". Voor zover ik weet moeten wij na oplevering ook alles nog zelf doen.

De vergunning opvragen zal verder niet veel zin hebben. In de vergunning staat waarschijnlijk als voorwaarde dat er voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein gerealiseerd moet worden. Ik ben nog nooit tegengekomen dat een gemeente eist dat de aannemer dit realiseert. Maakt voor de gemeente niks uit en lijkt me juridisch ook niet mogelijk om te eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:00
Flying35 schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:37:
Bij ons nieuwbouwproject leek de vaart er de afgelopen weken in te komen. 2 weken geleden is de vloer op de fundering gelegd en afgelopen vrijdag zijn ze begonnen aan de eerste verdiepingsvloer. Aan de woningen naast ons leek afgelopen vrijdag ook het werk aan de fundering afgerond te worden. Maar vandaag nam ik een kijkje en zag ik dat de vloeren van de woningen naast ons er alweer uitgesloopt waren. Herkent iemand dit en is het iets wat vaker gebeurt. Wat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn en moeten wij ons ook zorgen maken of wordt doorgaans alles goed geïnspecteerd voordat aan de volgende werkzaamheden wordt begonnen? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Productie fout van de vloerpanelen, fouten in leidingwerk? Goed om in de gaten te houden in ieder geval. Je zou kunnen navragen bij kopersbegeleiding maar of je daar het juiste antwoord gaat krijgen betwijfel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterX333
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:37
4vocado schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:58:

Ja, zou ik zeker doen. Levertijd van een keuken loopt al snel richting de 12 weken geloof ik, dus anders kan het meestal pas als je de sleutel hebt.

Edit: al gereageerd zie ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4vocado
MisterX333 schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:23:
[...]

Ja, zou ik zeker doen. Levertijd van een keuken loopt al snel richting de 12 weken geloof ik, dus anders kan het meestal pas als je de sleutel hebt.

Edit: al gereageerd zie ik :P
Dank voor de tip. Ik dacht dat het beter zou zijn na het stucwerk namelijk, maar ik heb maar een email gestuurd met de afspraak! Schijnt inderdaad 12-14 weken te zijn! :o

[ Voor 9% gewijzigd door 4vocado op 14-04-2025 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Laatst online: 19-09 15:16

***members only***

Even heel strikt gelezen staat er niets en ben je tot niets verplicht.

Er staat namelijk dat jij de aangelegde parkeerplaats(en) moet dulden en in stand houden. Als er geen aangelegde parkeerplaats(en) is (zijn), dan hoef je die dus ook niet te dulden, noch in stand te houden.

De gemeente verplicht zich hier dus eigenlijk tot het aanleggen van parkeerplaatsen voor aanvang van de bouw. Dat is heel bijzonder.

In onze aktes staat de verplichting om binnen zes maanden na oplevering twee parkeerplaatsen te realiseren en in stand te houden en deze verplichting op te leggen aan een eventuele koper (op straffe van een dwangsom van 50 euro per dag).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonzert
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-09 19:01
Dank voor de reacties. Ik heb in ieder geval de bouwvergunning opgevraagd, altijd interessant om dat ook eens door te nemen. De vraag ook iets algemener bij de gemeente neergelegd. Ik ben benieuwd.

De technische omschrijving rept met geen woord over de parkeervoorziening. In de stukken van de aannemer komt het niet verder dan een rechthoek per perceel op de perceel-overzichtstekening of een rechthoek voorzien van de letter 'P' op de individuele perceelstekening.
Wolly schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:36:
[...]
Denk het niet, er staat niet wie het aanlegt. Jij hebt de plicht om het aangelegd te krijgen en ook zo aan volgende kopers door te geven.
Misschien dat ik het zo wil lezen, maar er staat in de Akte van Levering (mijn vertaling: dat wat de koper geleverd krijgt) toch letterlijk 'aangelegde parkeervoorziening', niet dat de koper zich verplicht tot het zelfstanding aanleggen van en tevens dulden en handhaven van...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18:26
Lupadi schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:02:
[...]

Waarom zouden er geen momenten meer zijn?
Bij ons vorige en huidige project was en is er iedere maand een inmeet moment.
Daarnaast heeft inmeten weinig zin als bijvoorbeeld de dekvloeren nog niet liggen of binnenmuren nog niet af staan.
Even aan de aannemer vragen of die zaken al klaar zijn op die dag, en of er nog meer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25
auditor86 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:46:
[...]

Waarom zouden er geen momenten meer zijn?
Bij ons vorige en huidige project was en is er iedere maand een inmeet moment.
Daarnaast heeft inmeten weinig zin als bijvoorbeeld de dekvloeren nog niet liggen of binnenmuren nog niet af staan.
Even aan de aannemer vragen of die zaken al klaar zijn op die dag, en of er nog meer komen.
4vocado schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:03:
[...]

Dank! En je hebt gelijk — aannemer heeft gezegd dat er geen andere mogelijkheid zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:55
Ik heb een vraag.... Wij weten niet zo goed wat we aan moeten met de 2 trappen in onze toekomstige nieuwbouw.
Het betreft een prefab beton woning, waarbij beide trappen als 1 module worden gegoten zeg maar, is ook deel van de draagconstructie, ze zijn dus van beton.

Nu zagen wij gepolijst (?) beton, maar bij het nalezen zie ik dus ook dat het niet mogelijk is om gewoon zomaar elk beton te polijsten, het leek mij juist wel mooi om een deel te polijsten, maar goed, is het haalbaar? Of wederom een dom idee? :D

Wat hebben jullie gedaan bij een betonnen trap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:56:
[...]

Even heel strikt gelezen staat er niets en ben je tot niets verplicht.

Er staat namelijk dat jij de aangelegde parkeerplaats(en) moet dulden en in stand houden. Als er geen aangelegde parkeerplaats(en) is (zijn), dan hoef je die dus ook niet te dulden, noch in stand te houden.

De gemeente verplicht zich hier dus eigenlijk tot het aanleggen van parkeerplaatsen voor aanvang van de bouw. Dat is heel bijzonder.

In onze aktes staat de verplichting om binnen zes maanden na oplevering twee parkeerplaatsen te realiseren en in stand te houden en deze verplichting op te leggen aan een eventuele koper (op straffe van een dwangsom van 50 euro per dag).
Bij ons was de aangelegde parkeerplaats gewoon 2 rijtjes met tegels, waar je de auto op kan rijden, dus de project ontwikkelaar hoeft niet veel te doen. Het is hetzelfde al een rijtje stoeptegels vanaf de straat tot de voordeur. Uiteindelijk vervangt iedreeen die tegels door iets anders, maar je kan in ieder geval parkeren/zonder door het zand te lopen je huis bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Z___Z schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:32:
[...]

Bij ons was de aangelegde parkeerplaats gewoon 2 rijtjes met tegels, waar je de auto op kan rijden, dus de project ontwikkelaar hoeft niet veel te doen. Het is hetzelfde al een rijtje stoeptegels vanaf de straat tot de voordeur. Uiteindelijk vervangt iedreeen die tegels door iets anders, maar je kan in ieder geval parkeren/zonder door het zand te lopen je huis bereiken.
Ja, dan is er inderdaad sprake van een aangelegde parkeerplaats, maar was dat ook al zo bij het tekenen van de akte? Je tekent de akte op moment X en je krijgt de verplichting opgelegd om de op dat moment aangelegde parkeerplaats te dulden...

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:00

IkWilbert

Het is mij!

IkWilbert schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:10:
Wtw heb ik al diverse malen herstart door de stroom eraf te halen en erop te doen. Paneeltje zit vast geen beweging in te krijgen.

Heb nog garantie op alles, schakel de bouwer wel in dat er iemand moet itho of de installateur moet komen.
Afgelopen maandag is de installateur geweest, die kon uiteraard niets en heeft Itho ingeschakeld. De HMI of de printplaat is defect. Nu al bijna een week geen WTW en kan nog wel even duren want Itho heeft het druk... manmanman 7(8)7

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:29
Hier hebben we inmiddels de meer/minderwerklijsten ontvangen. De uitbouw incl. uitbouw aangebouwde berging valt mij alleszins mee: 34k voor 2.4 bij bijna 8 meter. Berging is standaard geïsoleerd en de uitbouw dus ook.

In totaal toch al gauw geraamd 100k meerwerk en daar zit wandafwerking en vloer nog niet in. Spannende onderneming maar n.a.v. hypotheekgesprek afgelopen dinsdag moet het te doen zijn.

Aankomende dinsdag verkoop gesprek bij de aangesloten makelaar. Verdere updates volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorn188
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-09 09:49
Onze nieuwbouwoning wordt over 3 maanden opgeleverd. We hebben offertes voor vloer, behang en keuken. Badkamer loopt via hoofdaannemer.
We gaan voor plak pvc en renovlies met een plak pvc hongaarse punt op de begane verdieping.

Onze vloerleverancier gaf aan dat het beste is om de vloer als eerste aan te pakken.
Vervolgens behangen en daarna de keuken. Ik dacht dat je logischerwijs van boven naar beneden werkt. Dus eerst plafond, muren en dan de vloer.
Maar ivm egaliseren adviseert de leverancier wat anders. Wat zijn jullie ervaringen met de volgorde?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:37
jorn188 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:39:
Onze nieuwbouwoning wordt over 3 maanden opgeleverd. We hebben offertes voor vloer, behang en keuken. Badkamer loopt via hoofdaannemer.
We gaan voor plak pvc en renovlies met een plak pvc hongaarse punt op de begane verdieping.

Onze vloerleverancier gaf aan dat het beste is om de vloer als eerste aan te pakken.
Vervolgens behangen en daarna de keuken. Ik dacht dat je logischerwijs van boven naar beneden werkt. Dus eerst plafond, muren en dan de vloer.
Maar ivm egaliseren adviseert de leverancier wat anders. Wat zijn jullie ervaringen met de volgorde?
Iedereen wil natuurlijk als eerste, want dan hoef je geen rekening te houden met het werk wat een ander al gedaan heeft en heb je geen last van vuil of fouten die werkers voor je achter gelaten hebben.

Mijn voorkeur zou zijn:
  1. Plafond
  2. Muren
  3. Vloer
  4. Keuken
Keuken als laatste zodat de vloer door gelegd kan worden. Dat is wel prettig als je ooit de keuken indeling gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-09 18:25
Kan iemand hier mij een schatting geven hoeveel renovlies laten plaatsen + verven zal kosten?

Mijn nieuwbouwappartement zal over 2 jaar opgeleverd worden, maar ik wil niet nu mensen hun tijd verspillen en offertes vragen.

Zit nu alvast alle kosten in te schatten.

Gaat om 72m2 appartement, 3 kamers, wanden worden 'behangklaar' opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:46
UltraInstinct schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:05:
Kan iemand hier mij een schatting geven hoeveel renovlies laten plaatsen + verven zal kosten?

Mijn nieuwbouwappartement zal over 2 jaar opgeleverd worden, maar ik wil niet nu mensen hun tijd verspillen en offertes vragen.

Zit nu alvast alle kosten in te schatten.

Gaat om 72m2 appartement, 3 kamers, wanden worden 'behangklaar' opgeleverd.
Hangt van hoeveelheid m2 muur af. Niet van de m2 vloer. Huidige prijzen liggen meestal tussen 20-30 euro per m2. Afhankelijk van dikte van Renovlies en hoeveelheid M2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:18
jorn188 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:39:

Ben met meerdere vloerleveranciers en behangers in gesprek geweest.
Allemaal gaven ze aan eerst het behang, dan de vloer en dan de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-09 18:25
perspectivebass schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:17:
[...]

Hangt van hoeveelheid m2 muur af. Niet van de m2 vloer. Huidige prijzen liggen meestal tussen 20-30 euro per m2. Afhankelijk van dikte van Renovlies en hoeveelheid M2.
20-30 euro per m2 is dat inclusief verven? Mijn woonkamer is 66,15 m2 dan zou dat op 1000-2000 euro alleen al moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
perspectivebass schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:17:
[...]

Bij mij €18,50 per m2 incl 2x sausen in gewenste kleur. 200gr renovlies, muren schuren enz. Hele pakket. Google en werkspot enz.

[ Voor 8% gewijzigd door Layumi op 19-04-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01:50
UltraInstinct schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:31:
[...]

20-30 euro per m2 is dat inclusief verven? Mijn woonkamer is 66,15 m2 dan zou dat op 1000-2000 euro alleen al moeten komen.
Mijn tussenwoning van 138m2 woonoppervlak kost €7.545,- om voor te bewerken, stotend te behangen met glad 100% glasvlies, schrobklasse 1 sausen en afkitten bij plafond/deur/kozijnen.

Wandoppervlakte weet ik niet precies. Maar het is gewoon duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:29
KerstRunner schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:28:
[...]

Mijn tussenwoning van 138m2 woonoppervlak kost €7.545,- om voor te bewerken, stotend te behangen met glad 100% glasvlies, schrobklasse 1 sausen en afkitten bij plafond/deur/kozijnen.

Wandoppervlakte weet ik niet precies. Maar het is gewoon duur.
Woonoppervlak maar je moet muur oppervlak rekenen. Ik heb nu drie offertes en ze liggen alle drie rond de 20 euro p/m2 inclusief schuren sausen en kitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Keuken als laatste zodat de vloer door gelegd kan worden. Dat is wel prettig als je ooit de keuken indeling gaat veranderen.
Als jij je over 10-15 jaar de keuken gaat wijzigen is het plakpvc wat nooit daglicht heeft gehad wel een iets andere kleur denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 22:07:
[/quote]

Als jij je over 10-15 jaar de keuken gaat wijzigen is het plakpvc wat nooit daglicht heeft gehad wel een iets andere kleur denk ik.
Dat is na 2 jaar al...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:44
Dronium schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:07:
[...]

Iedereen wil natuurlijk als eerste, want dan hoef je geen rekening te houden met het werk wat een ander al gedaan heeft en heb je geen last van vuil of fouten die werkers voor je achter gelaten hebben.

Mijn voorkeur zou zijn:
  1. Plafond
  2. Muren
  3. Vloer
  4. Keuken
In het geval van renovlies zou ik de egalisatie van de vloer eerst doen. Je krijgt geheid spetters op de muur.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:59
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwbouwproject waarvan de verkoop binnenkort start (nog geen prijzen bekend). Nu twijfel ik tussen inschrijven op projectbouw, of op een kavel en dan bouwen in eigen beheer.

De vrijheid en het projectmanagement van het bouwen in eigen beheer trekken mij erg aan. Daarnaast heb ik een aannemer in mijn kennissenkring die ik vertrouw en die mogelijk het huis kan bouwen.

Daarentegen heb ik geen bijzondere wensen en hoef ik geen bijzondere architectuur. Wat dat betreft zou projectbouw waarschijnlijk ook volstaan voor mij.

Welke van deze twee opties is in de regel goedkoper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 19:06
OosterF schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:14:
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwbouwproject waarvan de verkoop binnenkort start (nog geen prijzen bekend). Nu twijfel ik tussen inschrijven op projectbouw, of op een kavel en dan bouwen in eigen beheer.

De vrijheid en het projectmanagement van het bouwen in eigen beheer trekken mij erg aan. Daarnaast heb ik een aannemer in mijn kennissenkring die ik vertrouw en die mogelijk het huis kan bouwen.

Daarentegen heb ik geen bijzondere wensen en hoef ik geen bijzondere architectuur. Wat dat betreft zou projectbouw waarschijnlijk ook volstaan voor mij.

Welke van deze twee opties is in de regel goedkoper?
Als je appels met appels vergelijkt is de grond vaak veel goedkoper in eigen beheer dan bij projectbouw. Het huis hangt van de bouwer af, maar redelijk gelijk valt mij op. Alleen omdat je vaak meer grond doet, is het per saldo even duur of duurder als je in eigen beheer bouwt. Alleen per m2 wel veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
Als ik je goed begrijp @el flaco dan is een identiek huis op een identieke kavel in de regel goedkoper te bouwen in eigen beheer. Ik had het precies andersom verwacht vanwege de schaalvoordelen van projectbouw. Daarom goed om te weten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:53

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

@OosterF als je de keuze hebt dan zou ik zelf bouwen. Onderaan de streep misschien even duur, maar je hebt alles zelf in de hand. Projectbouw in de basis is goedkoper, maar de opties en het meerwerk voor installatiewerk is schofterig veel duurder.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
OosterF schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:45:
Als ik je goed begrijp @el flaco dan is een identiek huis op een identieke kavel in de regel goedkoper te bouwen in eigen beheer. Ik had het precies andersom verwacht vanwege de schaalvoordelen van projectbouw. Daarom goed om te weten!
Klopt. Grond veel goedkoper, m3 prijs vaak ook, 646m2 voor 300k volledig afgewerkt, was onze offerte. Schaalvoordelen gaan naar de bouwer, niet naar de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
@el flaco duidelijk! Met jouw offerte zit je op 240 euro per m3. Volledig afgebouwd? Dat is wel heel erg scherp toch? Ik vind online bedragen van gemiddeld meer dan twee keer zo hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• el flaco
OosterF schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:41:
@el flaco duidelijk! Met jouw offerte zit je op 240 euro per m3. Volledig afgebouwd? Dat is wel heel erg scherp toch? Ik vind online bedragen van gemiddeld meer dan twee keer zo hoog.
Ik pm je de bouwer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 15:32
Mijn nieuwsgierigheid is ook gewekt. Zelf al gebouwd, maar ik wil nog wel een keer. (en andere familie leden ook)

Heb jij ook (basis) tekeningen erbij?

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rm84
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:33
el flaco schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:18:
[...]

Klinkt interessant. Welke regio?

Ik pm je de bouwer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Wolly schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:17:
[...]

Vaak gaat het verkeerd met het thermosifon waardoor je continu warmteverlies door de leiding krijgt.

[Afbeelding]
Dit triggerde mij om ons losse boilervat eens te checken. Wij hebben een geïntegreerd vat en daarnaast nog een los vat. Van het losse vat is de bovenste/linker leiding erg warm. Is dit normaal of is het hier ook fout gedaan? Hij loopt wel een stuk horizontaal. We waren van de week op vakantie en dan zie je dat hij om 2:30 53 graden bereikt en daarna om 21:00 uur is gezakt naar 48 waardoor hij weer aanspringt. Is dit een gebruikelijk warmteverlies of teveel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwOWtJLQa97W4EOgH2PfUa9RDak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gm1exIptUG5E9he18z4PeE2G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LUkHTmSgFB6QHC25Y1i5h0FUds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ob3kOmFKD0A7sejRmvvpMSyZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
PrixV schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:40:
[...]

Dit triggerde mij om ons losse boilervat eens te checken. Wij hebben een geïntegreerd vat en daarnaast nog een los vat. Van het losse vat is de bovenste/linker leiding erg warm. Is dit normaal of is het hier ook fout gedaan? Hij loopt wel een stuk horizontaal. We waren van de week op vakantie en dan zie je dat hij om 2:30 53 graden bereikt en daarna om 21:00 uur is gezakt naar 48 waardoor hij weer aanspringt. Is dit een gebruikelijk warmteverlies of teveel?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De bovenste leiding aan de zijkant op de foto is dramatisch. Die loopt zelfs omhoog, voor extra-maximaal warmteverlies. Die leiding is waarschijnlijk ook heet.

De warmwaterleiding, midden bovenop (links op de foto). moet ook niet horizonaal, maar zoveel mogelijk omlaag lopen. Ook hier treedt verlies op.

De koud-water aanvoer zit bovenin, dat is ook de meest onhandige plek. Ik gok dat ook die warm aanvoelt.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 20-04-2025 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 06:53
el flaco schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:38:
[...]

Klopt. Grond veel goedkoper, m3 prijs vaak ook, 1246m3 voor 300k volledig afgewerkt, was onze offerte. Schaalvoordelen gaan naar de bouwer, niet naar de consument.
En dit was 10 jaar geleden dan ofzo? Want dat lijkt me voor de hedendaagse tarieven onhaalbaar. Of is dat niet in Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 21:07
maussert schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:14:
[...]

En dit was 10 jaar geleden dan ofzo? Want dat lijkt me voor de hedendaagse tarieven onhaalbaar. Of is dat niet in Nederland?
Idd wij zijn vorig jaar alle mogelijkheden af gegaan, die 300k moet je vermenigvuldigen met 2 tot 3.

Inmiddels net verhuisd naar ons nieuwe huis, voor 300k heb je misschien net een klein kaal basis huis.
Misschien 300k 10 jaar geleden of het is in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
PrixV schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:40:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Van 53 naar 48 graden in 19 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Draakje5 schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:59:
[...]

Van 53 naar 48 graden in 19 uur?
Yes. Is dat veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Blihi schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:44:
[...]

De bovenste leiding aan de zijkant op de foto is dramatisch. Die loopt zelfs omhoog, voor extra-maximaal warmteverlies. Die leiding is waarschijnlijk ook heet.

De warmwaterleiding, midden bovenop (links op de foto). moet ook niet horizonaal, maar zoveel mogelijk omlaag lopen. Ook hier treedt verlies op.

De koud-water aanvoer zit bovenin, dat is ook de meest onhandige plek. Ik gok dat ook die warm aanvoelt.
Zal zo boven eens voelen! Kan ik die weer gaan inschieten bij de nazorg. Het probleem is dat het bedrijf wat het aangesloten heeft
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
er echt geen fuck verstand van heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
PrixV schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:57:
[...]

Zal zo boven eens voelen! Kan ik die weer gaan inschieten bij de nazorg. Het probleem is dat het bedrijf wat het aangesloten heeft
***members only***
er echt geen fuck verstand van heeft.
De grote vraag is denk ik ‘wie zegt dat dit fout is?’

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Blihi schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:44:
[...]

Alle leidingen voelen warm behalve de onderste. Dit lijkt me dus niet in orde. Ik wil hem graag aanmelden bij nazorg maar weet niet goed wat ik moet zeggen om het hen duidelijk te maken. Zeker gezien het al een drama was om toen een oplossing te krijgen voor de lekkage (geen afvoer en verkeerd ventiel op het overstortventiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Toppe schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:29:
[...]

Heb jij een andere mening dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Het is wellicht niet conform installatie advies, maar het is natuurlijk maar de vraag of het niet aan het bouwbesluit voldoet. Er is geen bouwbesluit dat zegt dat leidingen na een boiler verplicht omlaag moeten als een sifonwerking. Geval helaas pindakaas denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 20-04-2025 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 23:27
0.25 graad afkoeling per uur is volgens mij prima, althans zo heb ik het onthouden uit eerdere discussies hier en in het WP topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Toppe schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:29:
[...]

Exact. Het is een flink verlies, ik zit op 1 graad verlies per 10 uur, maar geen installateur gaat de installatie kosteloos optimaal tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
kepler schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:21:
0.25 graad afkoeling per uur is volgens mij prima, althans zo heb ik het onthouden uit eerdere discussies hier en in het WP topic.
Daar zit ik met 5 gaden in 19 uur bijna aan. Misschien is het dan wel in orde zoals het is. Zeker als ik het niet kan staven met bewijs dat zij het zo MOETEN doen dan vrees ik dat het een gebed zonder eind wordt.
Hij koelt normaal wel sneller af maar dat is natuurlijk omdat we water verbruiken. Gemiddeld verwarmt de warmtepomp 2x per dag het water naar 53 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
PrixV schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:14:
[...]

Heb jij een andere mening dan?
Het gaat niet om mij, het gaat om ‘de wet’. Ding moet geplaatst zijn conform voorschriften fabrikant. Dat is het enige waarop je kan terugvallen

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
PrixV schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:13:
[...]

Alle leidingen voelen warm behalve de onderste. Dit lijkt me dus niet in orde. Ik wil hem graag aanmelden bij nazorg maar weet niet goed wat ik moet zeggen om het hen duidelijk te maken. Zeker gezien het al een drama was om toen een oplossing te krijgen voor de lekkage (geen afvoer en verkeerd ventiel op het overstortventiel).
Dat is een heel lastig verhaal. Als de installatie werkt, dat wil zeggen: je hebt voldoende warm water en verwarming, geen klachten, etc. dan heeft melden geen zin. De installatie hoeft niet optimaal te zijn, maar moet functioneren.

Je kunt in zo'n geval beter een eigen installateur vragen om thermosifons te plaatsen, of dat zelf doen na afloop van de nazorg-periode. Dat is echt geen lastige klus. Voor een beschrijving van wat thermosifons zijn, zie hier: https://klimaatproductenkiezen.eu/glossarium/thermosifon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kepler schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:21:
Sorry, maar 0.25 graad per uur is echt aan de hoge kant. Stel je hebt een 300 liter vat wat bij stilstand 0.25 graad per uur afkoelt. Dan heb je dus een stilstandverlies van 85 Watt.

Een 300 liter energielabel A heeft een stilstandsverlies van zo'n 50 Watt. Een B-label van zo'n 70 Watt. Dus met 85 Watt zit je echt aan de hoge kant, namelijk 20% meer.

Een 200 liter vat wat 0.25 graad per uur afkoelt heeft een stilstandsverlies van 57 Watt. Een B-label vat zit op 48 Watt en daar zit je dus 20% boven.

Een A-label vat van 300 liter zou bij stilstand, gevuld met 55 graden water, 0.2 graad per uur mogen afkoelen. Hoe koeler het water in het vat, hoe minder dat wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
PrixV schreef op maandag 21 april 2025 @ 00:23:
[...]

Daar zit ik met 5 gaden in 19 uur bijna aan. Misschien is het dan wel in orde zoals het is. Zeker als ik het niet kan staven met bewijs dat zij het zo MOETEN doen dan vrees ik dat het een gebed zonder eind wordt.
Hij koelt normaal wel sneller af maar dat is natuurlijk omdat we water verbruiken. Gemiddeld verwarmt de warmtepomp 2x per dag het water naar 53 graden.
Met 5 graden in 19 uur zit je daar dus boven. Het enige wat je kunt proberen is om te beargumenteren dat de installatie ruim slechter presteert dan volgens het energielabel zou moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Let ook op dat die verliezen er dus continu zijn. De hele dag door. Dus 85 Watt verlies continu kost op jaarbasis maar liefst 744 kWh aan warmte. Bij waterproductie wek je dat met SCOP 3 op (bij een goed ingeregelde installatie), dat is alsnog 250 kWh per jaar aan elektriciteit.

Dit zou, bij een 300 liter A-label vat slechts 146 kWh zijn. Een extra kostenpost van 100 kWh per jaar dus, ofwel zo'n 40 euro. Misschien niet iets om je heel druk over te maken, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 21:08
Kan je voor ons ook de bouwer pm en?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 23:27
Blihi schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:25:
[...]

Sorry, maar 0.25 graad per uur is echt aan de hoge kant. Stel je hebt een 300 liter vat wat bij stilstand 0.25 graad per uur afkoelt. Dan heb je dus een stilstandverlies van 85 Watt.

Een 300 liter energielabel A heeft een stilstandsverlies van zo'n 50 Watt. Een B-label van zo'n 70 Watt. Dus met 85 Watt zit je echt aan de hoge kant, namelijk 20% meer.

Een 200 liter vat wat 0.25 graad per uur afkoelt heeft een stilstandsverlies van 57 Watt. Een B-label vat zit op 48 Watt en daar zit je dus 20% boven.

Een A-label vat van 300 liter zou bij stilstand, gevuld met 55 graden water, 0.2 graad per uur mogen afkoelen. Hoe koeler het water in het vat, hoe minder dat wordt.
Duidelijk, dan heb ik dat verkeerd onthouden :)

Dan ga ik nog eens beter naar die van mij kijken :D

Edit: voor die 40 euro per jaar vind ik het ook wel weer prima eigenlijk :')

[ Voor 4% gewijzigd door kepler op 21-04-2025 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:30:
Let ook op dat die verliezen er dus continu zijn. De hele dag door. Dus 85 Watt verlies continu kost op jaarbasis maar liefst 744 kWh aan warmte. Bij waterproductie wek je dat met SCOP 3 op (bij een goed ingeregelde installatie), dat is alsnog 250 kWh per jaar aan elektriciteit.

Dit zou, bij een 300 liter A-label vat slechts 146 kWh zijn. Een extra kostenpost van 100 kWh per jaar dus, ofwel zo'n 40 euro. Misschien niet iets om je heel druk over te maken, maar toch.
Op grote schaal is het natuurlijk zonde voor het totale energieverbruik van Nederland, maar 100 kWh is met de huidige energieprijzen eerder 28 euro dan 40, en als je overdag op PV de boiler kan opladen en PV salderen stopt, is het nog minder. Jammer dat de sector dit niet beter doet, maar op individueel niveau is het denk ik de tijd/moeite niet waard op te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Als je heel precies kijkt, dan is het ook niet allemaal verlies, want 's winters warmt de ruimte op. 's Zomers daarintegen moet je extra koelen.

Het is vooral vervelend dat dit tot comfortklachten leidt. Doordat het vat continu interne stroming heeft, maak je geen gebruik van de gelaagdheid van het vat. Dat zorgt dat je vaker het vat moet opwarmen (het opwarmen duurt dan wel minder lang).

Voor het comfort is een goede installatie dus echt belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bij ons merk ik ook redelijk wat warmteverlies bij een klepje. Lijkt me zinvol het vat hier rondom te isoleren met steen/glaswol oid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdxMDuHiYnU2K7aHdP6lczuqhAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GebOM1TmLgTfV701DaZFHMti.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:26
Wij hebben op zolder een radiator (Jaga Tempo geloof ik?) staan als bijverwarming. Iemand ervaring hier met zo'n ding?

Vandaag was ik aan het klussen in het net opgeleverde huis en ondanks dat alle ramen gesloten zijn, hoor ik dat ding gewoon beneden helemaal loeien. Lijkt erop dat hij de zolder op een bepaalde minimum temperatuur wilt houden? Ik ben gaan luisteren en de (bodem)warmtepomp maakt op dat moment ook een zacht geluid.

Het is niet continu, maar enkele malen per uur dat je een hard gebrom hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramno1998
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-09 15:48
Wij hebben vandaag de offerte ontvangen voor 2 ingebouwde kranen, een ingebouwde regendouche en een drain in plaats van een putje incl. montagekosten. In totaal zijn we incl. btw circa 4,7k kwijt voor deze zaken. Hierbij zijn alle vervallen zaken al meegenomen.

Over ongeveer 2 weken hebben we een afspraak opstaan bij de tegelzaak. Ben heel erg benieuwd hoe dit qua kosten uit gaat vallen. Zijn er mensen die hun ervaringen willen delen m.b.t. meerprijs tegels en montagekosten van de tegels? Dan weet ik enigszins waar ik rekening mee kan houden.. We hebben 'slechts' een badkamer van iets meer dan 5 m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX333
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:37
Ramno1998 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:24:
Wij hebben vandaag de offerte ontvangen voor 2 ingebouwde kranen, een ingebouwde regendouche en een drain in plaats van een putje incl. montagekosten. In totaal zijn we incl. btw circa 4,7k kwijt voor deze zaken. Hierbij zijn alle vervallen zaken al meegenomen.

Over ongeveer 2 weken hebben we een afspraak opstaan bij de tegelzaak. Ben heel erg benieuwd hoe dit qua kosten uit gaat vallen. Zijn er mensen die hun ervaringen willen delen m.b.t. meerprijs tegels en montagekosten van de tegels? Dan weet ik enigszins waar ik rekening mee kan houden.. We hebben 'slechts' een badkamer van iets meer dan 5 m2
Hou rekening met adviesprijzen (80-100 euro m2) en extra (dubbele) montage kosten. Wij kwamen uit op 7,5k voor badkamer (9m2) en 2 toiletten bij Intermat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:30
MisterX333 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:36:
[...]

Hou rekening met adviesprijzen (80-100 euro m2) en extra (dubbele) montage kosten. Wij kwamen uit op 7,5k voor badkamer (9m2) en 2 toiletten bij Intermat.
Wij ook Intermat en voor tegels 2 WC's en badkamer van circa 8m2 totaal 10k aan tegels kwijt + montage en incl de teruggave van de standaard tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Ramno1998 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:24:

We hebben uiteindelijk €8.182,- moeten bijbetalen voor alleen het plaatsen van een bad, een betegelde douchewand, wandtegels van 25x40 en vloertegels van 45x45. Gaat over badkamer van 6,2m2 en één toilet.

Het hele proces bij LIV (Klok Bouw) in Nijmegen verliep bijzonder ontransparant. Pas vier weken voor de sluitingsdatum mocht je langskomen om keuzes te maken, maar prijzen waren nergens te vinden. Voor alles moest een offerte worden opgesteld, die vervolgens pas één week voor de deadline binnenkwam.

Met de kennis van nu denk ik dat we beter onderzoek hadden moeten doen. Zo blijkt een wc-pot achteraf helemaal niet duur te zijn – we hadden dus helemaal niet voor de standaardversie hoeven kiezen. En voor slechts een paar honderd euro extra, zoals andere kopers betaald hebben, hadden wij ook gewoon 60x60 tegels kunnen nemen.

Het hele traject rondom de keuken en badkamer via de aannemer was frustrerend. “Zeg maar wat je wilt, dan hebben we het later wel over de prijs” is geen manier van werken. Ik wil gewoon vanaf het begin weten wat dingen kosten, zodat ik mijn keuzes daar op kan baseren. Dat is toch niet te veel gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:16
KerstRunner schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:01:
[...]

We hebben uiteindelijk €8.182,- moeten bijbetalen voor alleen het plaatsen van een bad, een betegelde douchewand, wandtegels van 25x40 en vloertegels van 45x45. Gaat over badkamer van 6,2m2 en één toilet.

Het hele proces bij LIV (Klok Bouw) in Nijmegen verliep bijzonder ontransparant. Pas vier weken voor de sluitingsdatum mocht je langskomen om keuzes te maken, maar prijzen waren nergens te vinden. Voor alles moest een offerte worden opgesteld, die vervolgens pas één week voor de deadline binnenkwam.

Met de kennis van nu denk ik dat we beter onderzoek hadden moeten doen. Zo blijkt een wc-pot achteraf helemaal niet duur te zijn – we hadden dus helemaal niet voor de standaardversie hoeven kiezen. En voor slechts een paar honderd euro extra, zoals andere kopers betaald hebben, hadden wij ook gewoon 60x60 tegels kunnen nemen.

Het hele traject rondom de keuken en badkamer via de aannemer was frustrerend. “Zeg maar wat je wilt, dan hebben we het later wel over de prijs” is geen manier van werken. Ik wil gewoon vanaf het begin weten wat dingen kosten, zodat ik mijn keuzes daar op kan baseren. Dat is toch niet te veel gevraagd?
Erg bijzonder, als je aangeeft dat je een bepaald budget hebt moeten ze toch aan kunnen geven of iets binnen of buiten dat budget valt lijkt me. Anders is het inderdaad geen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
Janpietertje89 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:21:
[...]

Erg bijzonder, als je aangeeft dat je een bepaald budget hebt moeten ze toch aan kunnen geven of iets binnen of buiten dat budget valt lijkt me. Anders is het inderdaad geen doen.
Maar dat is het hem juist. Het budget staat helemaal niet vast. Ik vind het gehele proces zo'n omgekeerde wereld. Vertel eerst maar eens wat er allemaal mogelijk is, dan bepaal ik wel hoeveel ik er aan wil uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
[...]

Ik heb een kennis die bij Fort Lent aan het bouwen is, en LIV inderdaad om die reden ook vriendelijk heeft bedankt voor de keuken en badkamer.

Het is natuurlijk een hele slimme tactiek. Zo kort mogelijk voor deadlines pas offertes sturen. Dan kun je kiezen of we doen het niet (en we hebben alles standaard) of we slikken de prijs..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmderonde
  • Laatst online: 18-09 11:01
Mijn meerprijs voor een badkamer die in de buurt van m'n ideale badkamer kwam was ruim 16k. Toen heb ik gekozen voor casco opleveren, daarvoor krijg ik 5k terug. Voor die 21k kan ik op m'n gemak gaan shoppen. En zonder druk want 'k heb nu nog een jaar tot oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
[...]

Ik zit in hetzelfde project.
Ook gesproken voor de keuken en de badkamer. Offertes kwamen gelijk al na een paar dagen en ruim op tijd. Mijn ervaring is dus wat anders.

Men hanteert wel een soort van "koppel" verkoop.
De badkamer wordt standaard ingebouwd met de door de aannemer geselecteerde materialen. Wij hebben aangegeven dat we een kale badkamer wilde zonder inbouw e.d. Dat is dus niet mogelijk. Badkamer wordt standaard ingebouwd. Kies je een andere partij, moet die dus een gloednieuwe badkamer eerst slopen 8)7 8)7 en dan opnieuw inbouwen. Heel vreemd. Hierdoor word je wel min of meer gedwongen om badkamer bij hen aan te schaffen.
Wij hebben voor een andere indeling, tegels, douche, sanitair enz. Prijs was in de richting die we vooraf hadden ingeschat. Overigens worden prijzen van standaardbadkamer van de rekening afgehaald.

M.b.t. de keuken. Bij aanschaf keuken bij de aannemer krijg je een keukencheque van (in ons geval) €5500. Dat bedrag ging van de totaalprijs af. Alle andere opties zoals (vloerverwarming verleggen, stopcontacten enz) werden gedaan zonder meerkosten. Echter weinig creativiteit en meedenken hebben ons besloten elders keuken aan te schaffen, waardoor de keukencheque €2000 minder waard was.
Enne door aanschaf keuken bij een ander: €250 voor aanpassen tekening, €325 voor verleggen vloerverwarming enz enz. Uiteindelijk wel keuken naar ons zin bij een andere partij met uitstekende service, zoals levenslange garantie op hang-sluitwerk enz.

Mijn ervaring is dat het inhuren van derden voor behangen, schikleren, vloer enz ons nu al ruim €7500 scheelt met de aannemer. Alleen wel zelf plannen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Layumi schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:24:
[...]

Ik zit in hetzelfde project.
Ook gesproken voor de keuken en de badkamer. Offertes kwamen gelijk al na een paar dagen en ruim op tijd. Mijn ervaring is dus wat anders.

Men hanteert wel een soort van "koppel" verkoop.
De badkamer wordt standaard ingebouwd met de door de aannemer geselecteerde materialen. Wij hebben aangegeven dat we een kale badkamer wilde zonder inbouw e.d. Dat is dus niet mogelijk. Badkamer wordt standaard ingebouwd. Kies je een andere partij, moet die dus een gloednieuwe badkamer eerst slopen 8)7 8)7 en dan opnieuw inbouwen. Heel vreemd. Hierdoor word je wel min of meer gedwongen om badkamer bij hen aan te schaffen.
Wij hebben voor een andere indeling, tegels, douche, sanitair enz. Prijs was in de richting die we vooraf hadden ingeschat. Overigens worden prijzen van standaardbadkamer van de rekening afgehaald.

M.b.t. de keuken. Bij aanschaf keuken bij de aannemer krijg je een keukencheque van (in ons geval) €5500. Dat bedrag ging van de totaalprijs af. Alle andere opties zoals (vloerverwarming verleggen, stopcontacten enz) werden gedaan zonder meerkosten. Echter weinig creativiteit en meedenken hebben ons besloten elders keuken aan te schaffen, waardoor de keukencheque €2000 minder waard was.
Enne door aanschaf keuken bij een ander: €250 voor aanpassen tekening, €325 voor verleggen vloerverwarming enz enz. Uiteindelijk wel keuken naar ons zin bij een andere partij met uitstekende service, zoals levenslange garantie op hang-sluitwerk enz.

Mijn ervaring is dat het inhuren van derden voor behangen, schikleren, vloer enz ons nu al ruim €7500 scheelt met de aannemer. Alleen wel zelf plannen...
Fijn dat het proces bij jou wel soepel verloopt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Layumi
KerstRunner schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:55:
[...]

Fijn dat het proces bij jou wel soepel verloopt!
Nou soepel.... op dat vlak wel, maar af en toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRzlBly
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 26-08 08:06
Iemand een idee wat hier aan de hand is? Ik zie dit bij geen ander huis in het project.
De spleet zit er aan de linkerkant nog niet, maar loopt uit naar rechts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meuO7IEM_rR32A_Rlp5ri9zfGzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUko4rpmz9oyCJTBC41K67wT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_sgG62tFpdtC1ZJtnUTv7JYZHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9IeYg2wEfY0jAyZcEl39yUg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door PRzlBly op 23-04-2025 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 19:26
Het ziet eruit als een kozijn dat niet goed past. Ik vraag me wel af hoe ze dit netjes willen gaan afwerken, want het verschil is best groot...

Waar is die kabel rechts voor? Komt hier nog een screen/rolluik voor waardoor de spleet niet meer te zien is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 13:47
savagenld schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:25:
Het ziet eruit als een kozijn dat niet goed past. Ik vraag me wel af hoe ze dit netjes willen gaan afwerken, want het verschil is best groot...

Waar is die kabel rechts voor? Komt hier nog een screen/rolluik voor waardoor de spleet niet meer te zien is?
Zelfs als je er een screen/rolluik voor hangt, valt het op dat het kozijn niet parallel loopt aan de bak van het screen/rolluik lijkt me? Dus aan links komt er een kleiner deel kozijn onder de bak uit dan aan rechts, er vanuit gaande dat de bak kleiner is dan het kozijn (is bij mij wel zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRzlBly
savagenld schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:25:

Die kabel is een optie die we gekozen hebben. Voorbedrading voor zonwering/rolluiken.
Deze kabel hebben we bij alle ramen/deuren en deze komt uit in de meterkast.

Deze spleet hebben we gelukkig niet bij andere ramen :)

Het visuele component maak ik mij niet druk om, het gaat mij vooral om het constructieve aspect. Is dit iets is waar wij (op de lange termijn) problemen mee kunnen gaan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 21:01
PRzlBly schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:26:
[...]

Die kabel is een optie die we gekozen hebben. Voorbedrading voor zonwering/rolluiken.
Deze kabel hebben we bij alle ramen/deuren en deze komt uit in de meterkast.

Deze spleet hebben we gelukkig niet bij andere ramen :)

Het visuele component maak ik mij niet druk om, het gaat mij vooral om het constructieve aspect. Is dit iets is waar wij (op de lange termijn) problemen mee kunnen gaan krijgen?
zon spleet is een mooie plek voor een wespennest, zeker als het veel in de zon komt. In de gaten houden dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:33
Stukje compriband erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:57
PRzlBly schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:55:
Iemand een idee wat hier aan de hand is? Ik zie dit bij geen ander huis in het project.
De spleet zit er aan de linkerkant nog niet, maar loopt uit naar rechts.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ofwel je latei is scheef/niet waterpas, maar dat betekent dan eigenlijk dat het halve huis scheef is opgemetseld. Dat lijkt me niet zo snel het geval (en makkelijk na te meten.
Het kozijn zelf zal ook niet zo scheef zijn. Dus het is eerder dat het kozijn niet waterpas te stellen is. De rechter bovenhoek kan niet ver genoeg omhoog, wat waarschijnlijk komt doordat in die hoek te weinig horizontale ruimte is (dus te ver naar binnen/richting het kozijn gemetseld.

Dit zou wel te herstellen moeten zijn, door weer wat metselwerk uit te halen, het kozijn te stellen en dan weer aan te helen. Wat werk, maar beter dan een scheef kozijn + spleet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bij je volgende bezoek aan de bouwplaats dus even een waterpas meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Blihi schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:30:

Thanks voor de gehele berekening en de onderbouwing.
Ik ga hem in gedachten houden voor na de nazorg periode om hier zelf naar te laten kijken maar 40 euro pm is natuurlijk het overwegen waard of dit de moeite is om hier een ander bedrijf voor te laten komen.
Onze boiler staat normaliter op 53 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misayo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 25-08 22:34
Hallo allen,

Binnenkort (eind mei) moeten wij onze optielijst doorgeven wat betreft stopcontacten loze leidingen etc.

Nu had ik in eerste instantie het idee om in ieder geval naar elke kamer 1 loze leiding te laten lopen, stuk of 3 naar zolder i.v.m. thuiskantoor, eventueel een extra slaapkamer + voorbereiding voor eventuele pv-panelen (afhankelijk van hoe de wetgeving etc is bij oplevering).

Daarnaast meen ik hier een keer te hebben gelezen dat het verstandig kan zijn bij de huidige nieuwbouwwoningen om op elke verdieping een AP te plaatsen zodat de wifi daadwerkelijk goed is. Alleen ik heb geen flauw idee wat hierbij handig is. Was laatst een artikel over nieuwe modellen van Ubiquiti, maar geen idee of dat wat is.

Het liefst heb ik gewoon in de meterkast een switch o.i.d. die het naar de verschillende AP's kan sturen voor goeie wifi en daarnaast ook dat ik in elke ruimte bedraad internet kan hebben en dus vooral op zolder.

De modem/router die je vaak vanuit de internetprovider krijgt zal misschien prima zijn, maar ik wil dus eigenlijk een situatie waarbij mijn thuisnetwerk 1x instellen is en bij een switch van provider ik alleen maar de inkomende modem hoef te wisselen. Is daar een goeie optie voor, heel technisch ben ik nu ook weer niet dus het moet eigenlijk ook nog redelijk plug-en-play zijn.

De AP's zou ik dan hoog op de muur/plafond willen plaatsen (woonkamer indien nodig, overloop en ergens op zolder), maar moet ik dan ook zorgen voor een stopcontact of kan dit ook via power-over-ethernet? Scheelt namelijk ook weer in de kosten.

En heeft er nog iemand tips voor een redelijk makkelijk op te pakken programma waarbij ik de leidingen, wdcs etc kan toevoegen aan een PDF bestandje? Wat ook makkelijk kan helpen met op welke hoogte iets moet. Ik neem aan dat de 'standaard' in een tekening in de technische omschrijving staat. Vanuit de bouwer heb ik een tekening met weinig detail namelijk.

Op de tekening van de BG zie ik bijvoorbeeld ook 2x een 'd' aan weerszijde van de achtergevel, ik neem aan dat dit 2x een loze leidinge naar de meterkast is of zal dit verbonden zijn? Op slaapkamer 1 zit een zelfde iets. Zal het ook maar eens navragen bij de kopersbegeleider.

Indien iemand nog tips heeft over wat handige plekken zijn voor loze leidingen/stopcontacten etc. hieronder de tekeningen, enige wat niet klopt is dat de keuken een L-vorm is geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUGOPnZTdbgGdGu04UOoYfIxpGM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFcIVjFfxNzvqR8UqeQa6j0p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6qzOE9FLDarzT_07_T9KH1zsxU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5y1pScIbli9dwly9TUKogGfu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYHjJxMIVY1zT-p_1R8yEgaKjeM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3g6gV5rlhmjVGgbvi4VxVDG.jpg?f=fotoalbum_tile

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:58

Nicap

Tsssk....

PrixV schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:52:
[...]

Thanks voor de gehele berekening en de onderbouwing.
Ik ga hem in gedachten houden voor na de nazorg periode om hier zelf naar te laten kijken maar 40 euro pm is natuurlijk het overwegen waard of dit de moeite is om hier een ander bedrijf voor te laten komen.
Onze boiler staat normaliter op 53 graden.
40 euro per jaar was het volgens mij. Daar kun je geen bedrijf voor laten komen dunkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:58

Nicap

Tsssk....

Misayo schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:22:
Hallo allen,

Binnenkort (eind mei) moeten wij onze optielijst doorgeven wat betreft stopcontacten loze leidingen etc.

Nu had ik in eerste instantie het idee om in ieder geval naar elke kamer 1 loze leiding te laten lopen, stuk of 3 naar zolder i.v.m. thuiskantoor, eventueel een extra slaapkamer + voorbereiding voor eventuele pv-panelen (afhankelijk van hoe de wetgeving etc is bij oplevering).

Daarnaast meen ik hier een keer te hebben gelezen dat het verstandig kan zijn bij de huidige nieuwbouwwoningen om op elke verdieping een AP te plaatsen zodat de wifi daadwerkelijk goed is. Alleen ik heb geen flauw idee wat hierbij handig is. Was laatst een artikel over nieuwe modellen van Ubiquiti, maar geen idee of dat wat is.

Het liefst heb ik gewoon in de meterkast een switch o.i.d. die het naar de verschillende AP's kan sturen voor goeie wifi en daarnaast ook dat ik in elke ruimte bedraad internet kan hebben en dus vooral op zolder.

De modem/router die je vaak vanuit de internetprovider krijgt zal misschien prima zijn, maar ik wil dus eigenlijk een situatie waarbij mijn thuisnetwerk 1x instellen is en bij een switch van provider ik alleen maar de inkomende modem hoef te wisselen. Is daar een goeie optie voor, heel technisch ben ik nu ook weer niet dus het moet eigenlijk ook nog redelijk plug-en-play zijn.

De AP's zou ik dan hoog op de muur/plafond willen plaatsen (woonkamer indien nodig, overloop en ergens op zolder), maar moet ik dan ook zorgen voor een stopcontact of kan dit ook via power-over-ethernet? Scheelt namelijk ook weer in de kosten.

En heeft er nog iemand tips voor een redelijk makkelijk op te pakken programma waarbij ik de leidingen, wdcs etc kan toevoegen aan een PDF bestandje? Wat ook makkelijk kan helpen met op welke hoogte iets moet. Ik neem aan dat de 'standaard' in een tekening in de technische omschrijving staat. Vanuit de bouwer heb ik een tekening met weinig detail namelijk.

Op de tekening van de BG zie ik bijvoorbeeld ook 2x een 'd' aan weerszijde van de achtergevel, ik neem aan dat dit 2x een loze leidinge naar de meterkast is of zal dit verbonden zijn? Op slaapkamer 1 zit een zelfde iets. Zal het ook maar eens navragen bij de kopersbegeleider.

Indien iemand nog tips heeft over wat handige plekken zijn voor loze leidingen/stopcontacten etc. hieronder de tekeningen, enige wat niet klopt is dat de keuken een L-vorm is geworden:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Alvast bedankt!
Je kunt hier ook wel redelijk wat terugvinden in het topic wat betreft AP's en de plek om ze op te hangen.
Kijk bijvoorbeeld eens naar Ubiquity of TP-link's Omada lijn. Beide hebben POE AP's en ook Wall modules.

Die tekentjes op de plattegrond staan uitgelegd rechtsonderin met de legenda als het goed is. Die met "d" op de begane grond zijn idd loze leidingen.

Ook de software(Bluebeam) om de plattegronden uit te tekenen is wel genoemd in dit topic een paar keer. Dat is een trial versie waarbij je 14 dagen hebt. Dus eerst goed nademnken en uittekenen en daarna met de software intekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:31
Misayo schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:22:
Het scheelt nog meer in kosten als je niet elke kamer in de woning wil voorzien van bedraad internet. Niet elke tweaker zal het met mij eens zijn, maar met wifi kan je een uitstekend netwerk creëren waarop je zonder problemen in heel de woning al je content kan streamen. Kijk eens naar een mesh systeem met bedrade backhaul. Je trekt dan 1 kabel per verdieping. Sluit daar de nodes op aan en vervolgens heb je door heel de woning uitstekend internet. Als ik de plattegrond bekijk is de woning relatief klein dus heb je dan wel echt in elke kamer een kabel nodig? Kan zijn dat je specifieke behoeftes hebt maar doorgaans zal het anno 2025 echt niet meer nodig zijn.

Voor het doorgeven van de gekozen opties kan je gewoon je plattegrond uitprinten en vervolgens gaan tekenen. Foto maken en doorsturen. De aannemer zal het vervolgens uitwerken in een nieuwe pdf die je terug krijgt om te accorderen. Je hoeft zelf niet die plattegronden te gaan maken. Dat is de taak van de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Situaties
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:34
Wij hebben toentertijd Microsoft Visio gebruikt als alternatief (dit kan in je office pakket zitten). Dat was een kwestie van de bouwtekening op schaal in de tekening laden en een rechthoek of lijn als liniaal gebruiken om je punten in te tekenen. Waarschijnlijk niet sneller dan professionele software, maar voor die ene keer meer dan goed.
Je kunt dan ook gelijk een schets maken van alle meubelen en daarop je wcd's e.d. peilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRzlBly
Ben benieuwd of dit gebruikelijk is.

In de Technische Verkoopomschrijving staat:
"Daar waar de achtertuin grenst aan het openbaar gebied wordt een zwart gaashekwerk aangebracht
(circa 180 cm. hoog) met bovenbuis voorzien van groenblijvende klimplant (circa 40-60 cm. hoog, 4
stuks per meter)."

Situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-oqm901vHxMzUDVAaRIXk9Q2Xg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ilB9gDZn8ajKJJ7zq7YfxB9n.png?f=user_large

De rode lijn is de erfgrens. Tegen deze erfgrens liggen 3 openbare parkeervakken.
Het gaashekwerk is nu op de zwarte lijn geplaatst. Aan onze kant van het hek worden dan nog de planten geplaatst.

Verschil rode en zwarte lijn is ongeveer 45cm. Deze zijde is ruim 20m lang dus dan tikt die 45cm wel aan.

Naar mijn interpretatie (en die van Gemini) biedt de omschrijving geen ruimte om het hek 45cm van de erfgrens te plaatsen.

Gemini:
"Daar waar de achtertuin grenst aan het openbaar gebied wordt een zwart gaashekwerk aangebracht" suggereert sterk dat het hekwerk op de grens tussen de achtertuin en het openbaar gebied geplaatst moet worden. De formulering "Daar waar ... grenst aan" duidt doorgaans de precieze locatie van de scheiding aan.

Projectontwikkelaar geeft een onduidelijke reactie en refereert naar een meting van kadaster die later gaat plaatsvinden. Maar dat staat volgens mij los van of het hek op of voor(45cm) de erfgrens geplaatst moet worden.

Op de tekening zie je dat de ruimte tussen de zwarte en rode lijn groen is ingetekend.
Mijn interpretatie: Hekwerk op rode lijn, klimplanten tegen hekwerk in groene strook.
Wat denken jullie?

Indien mijn interpretatie klopt, hoe makkelijk is het nog om mijn gelijk te halen als die parkeervakken eenmaal zijn aangelegd tegen het hek? (45cm op onze grond). Dus bij wachten op kadaster wat ontwikkelaar aangeeft. Wordt dit eventueel een administratieve/juridische molen, of simpel een ingebrekestelling richting de ontwikkelaar en die moeten het maar fixen met de gemeente? Of is deze plaatsing juist gebruikelijk?

[ Voor 16% gewijzigd door PRzlBly op 24-04-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
@PRzlBly Wie heeft de rode lijn getekend? Jij zelf?

Een hekwerk zet je meestal op de erfgrens tegen openbaar gebied, en de hedera op je eigen grond.
Dus jouw interpretatie lijkt me de enige juiste.

Ook daar waar de achtertuin grenst aan het openbaar gebied wordt een hekwerk geplaatst is vrij duidelijk. Je achtertuin grenst niet aan het openbaar gebied 45cm van je erfgrens af...
Kadaster heeft hier mi weinig mee te maken. Hekwerken worden doorgaans door de aannemer voor oplevering en voor definitieve inmeting geplaatst.

Ze weten wel te bezuinigen op de klimplanten.. 4 per meter...

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 24-04-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRzlBly
Draakje5 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:10:
@PRzlBly Wie heeft de rode lijn getekend? Jij zelf?

Een hekwerk zet je meestal op de erfgrens tegen openbaar gebied, en de hedera op je eigen grond.
Dus jouw interpretatie lijkt me de enige juiste.

Ook daar waar de achtertuin grenst aan het openbaar gebied wordt een hekwerk geplaatst is vrij duidelijk. Je achtertuin grenst niet aan het openbaar gebied 45cm van je erfgrens af...
Kadaster heeft hier mi weinig mee te maken. Hekwerken worden doorgaans door de aannemer voor oplevering en voor definitieve inmeting geplaatst.

Tekening komt uit de situatietekening van de ontwikkelaar.
Nu ik nog eens goed kijk staat in de legenda:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPNA2RCJWNaDko9FSR3DKr6TiUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uk5mqbVWchAedVMjXqsPSxd1.png?f=fotoalbum_large

Dit omschrijft volgens mij ook duidelijk dat de planten in de groene strook moeten staan. En dat staan ze straks niet aanzien het hekwerk al op de zwarte lijn staat.
Morgen nog eens naar het huis toe, even nacheken, en dan weer contact met de ontwikkelaar.

[ Voor 3% gewijzigd door PRzlBly op 24-04-2025 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:10:

Hedera is net als onkruid, daar heb je niet veel stekjes van nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:00
PRzlBly schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:50:

Situatie:
[Afbeelding]

De rode lijn is de erfgrens. Tegen deze erfgrens liggen 3 openbare parkeervakken.
Het gaashekwerk is nu op de zwarte lijn geplaatst. Aan onze kant van het hek worden dan nog de planten geplaatst.
Dat plaatje geeft echt te weinig info om hier iets zinnigs over te zeggen.

De rode lijn is duidelijk, maar over welke zwarte lijn heb je het? Ik tel er minstens 5...
Op basis van je verhaal is het ook moeilijk te begrijpen waar je huis staat, wat je tuin is en waar de parkeerplaatsen komen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRzlBly
FredvZ schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:28:
[...]

Dat plaatje geeft echt te weinig info om hier iets zinnigs over te zeggen.

De rode lijn is duidelijk, maar over welke zwarte lijn heb je het? Ik tel er minstens 5...
Op basis van je verhaal is het ook moeilijk te begrijpen waar je huis staat, wat je tuin is en waar de parkeerplaatsen komen.
De zwarte lijn parallel aan de rode lijn, met de groene stook er tussen. Dit is ongeveer 45cm.
Hek lijkt nu dus 45cm van de erfgrens te staan, op onze grond En dan moeten de planten nog gepland worden. Die zullen nu niet in de groene strook vallen.

In het midden van de afbeelding zie je het openbaar parkeervak, met daarboven de erfgrens(rood) dan een groene strook van 45cm en dan de zwarte lijn.

[ Voor 21% gewijzigd door PRzlBly op 24-04-2025 21:34 ]

Pagina: 1 ... 345 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.