Hallo allen,
Binnenkort (eind mei) moeten wij onze optielijst doorgeven wat betreft stopcontacten loze leidingen etc.
Nu had ik in eerste instantie het idee om in ieder geval naar elke kamer 1 loze leiding te laten lopen, stuk of 3 naar zolder i.v.m. thuiskantoor, eventueel een extra slaapkamer + voorbereiding voor eventuele pv-panelen (afhankelijk van hoe de wetgeving etc is bij oplevering).
Daarnaast meen ik hier een keer te hebben gelezen dat het verstandig kan zijn bij de huidige nieuwbouwwoningen om op elke verdieping een AP te plaatsen zodat de wifi daadwerkelijk goed is. Alleen ik heb geen flauw idee wat hierbij handig is. Was laatst een artikel over nieuwe modellen van Ubiquiti, maar geen idee of dat wat is.
Het liefst heb ik gewoon in de meterkast een switch o.i.d. die het naar de verschillende AP's kan sturen voor goeie wifi en daarnaast ook dat ik in elke ruimte bedraad internet kan hebben en dus vooral op zolder.
De modem/router die je vaak vanuit de internetprovider krijgt zal misschien prima zijn, maar ik wil dus eigenlijk een situatie waarbij mijn thuisnetwerk 1x instellen is en bij een switch van provider ik alleen maar de inkomende modem hoef te wisselen. Is daar een goeie optie voor, heel technisch ben ik nu ook weer niet dus het moet eigenlijk ook nog redelijk plug-en-play zijn.
De AP's zou ik dan hoog op de muur/plafond willen plaatsen (woonkamer indien nodig, overloop en ergens op zolder), maar moet ik dan ook zorgen voor een stopcontact of kan dit ook via power-over-ethernet? Scheelt namelijk ook weer in de kosten.
En heeft er nog iemand tips voor een redelijk makkelijk op te pakken programma waarbij ik de leidingen, wdcs etc kan toevoegen aan een PDF bestandje? Wat ook makkelijk kan helpen met op welke hoogte iets moet. Ik neem aan dat de 'standaard' in een tekening in de technische omschrijving staat. Vanuit de bouwer heb ik een tekening met weinig detail namelijk.
Op de tekening van de BG zie ik bijvoorbeeld ook 2x een 'd' aan weerszijde van de achtergevel, ik neem aan dat dit 2x een loze leidinge naar de meterkast is of zal dit verbonden zijn? Op slaapkamer 1 zit een zelfde iets. Zal het ook maar eens navragen bij de kopersbegeleider.
Indien iemand nog tips heeft over wat handige plekken zijn voor loze leidingen/stopcontacten etc. hieronder de tekeningen, enige wat niet klopt is dat de keuken een L-vorm is geworden:
Alvast bedankt!