Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:46
Misayo schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:22:
Nu had ik in eerste instantie het idee om in ieder geval naar elke kamer 1 loze leiding te laten lopen, stuk of 3 naar zolder i.v.m. thuiskantoor, eventueel een extra slaapkamer + voorbereiding voor eventuele pv-panelen (afhankelijk van hoe de wetgeving etc is bij oplevering).
Elke kamer een loze leiding is sowieso een goed idee.

Ik zou ze niet naar je meterkast laten leggen, maar naar de MV-kast. Daar heb je veel meer ruimte voor een switch en aanverwante artikelen. Uiteraard wel zorgen dat er een/twee loze leidingen naar de meterkast gaan vanaf de MV-kast. Vanaf de MV kast kan je kabels trekken naar de rest van de zolder tegen de tijd dat je daar de boel gaat inrichten.

De plaats van de acesspoints is ook een esthetische afweging. Hier hangt er eentje op de overloop op de eerste verdieping op het plafond, bij de rookmelder. Op de begane grond hebben we in-wall accesspoints van Unifi.

Kwa stopcontacten: dat is afhankelijk van je eigen voorkeur en de plaats waar je je meubels neer gaat zetten. Ik zou in elk geval in overweging nemen om een extra WCD op eigen groep te laten plaatsen voor een wasdroger op zolder.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
PRzlBly schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:30:
De zwarte lijn parallel aan de rode lijn, met de groene stook er tussen. Dit is ongeveer 45cm.
Hek lijkt nu dus 45cm van de erfgrens te staan, op onze grond En dan moeten de planten nog gepland worden. Die zullen nu niet in de groene strook vallen.

In het midden van de afbeelding zie je het openbaar parkeervak, met daarboven de erfgrens(rood) dan een groene strook van 45cm en dan de zwarte lijn.
Dank voor de toelichting, nu snap ik hem.

Wat staat er in je koopakte? Ik heb ooit een woning gehad in een woonwijk waarbij voor elke woning was opgenomen dat er een haag in stand gehouden moest worden op eigen grond. Dit lijkt sterk op iets soortgelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRzlBly
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 29-04 09:07
FredvZ schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:42:
[...]

Dank voor de toelichting, nu snap ik hem.

Wat staat er in je koopakte? Ik heb ooit een woning gehad in een woonwijk waarbij voor elke woning was opgenomen dat er een haag in stand gehouden moest worden op eigen grond. Dit lijkt sterk op iets soortgelijks.
In de koopakte staat iets soortgelijks inderdaad. Maar niks over de exacte positie van de haag. Wel in de Technische Omschrijving, zie mijn eerste post.
Ik weet ook vrij zeker dat bij de andere percelen deze 45cm niet is aangehouden, dus lijkt mij echt een fout. Maar ga dit morgen nog even bekijken op het terrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misayo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20:30
Nicap schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:34:
[...]

Je kunt hier ook wel redelijk wat terugvinden in het topic wat betreft AP's en de plek om ze op te hangen.
Kijk bijvoorbeeld eens naar Ubiquity of TP-link's Omada lijn. Beide hebben POE AP's en ook Wall modules.

Die tekentjes op de plattegrond staan uitgelegd rechtsonderin met de legenda als het goed is. Die met "d" op de begane grond zijn idd loze leidingen.

Ook de software(Bluebeam) om de plattegronden uit te tekenen is wel genoemd in dit topic een paar keer. Dat is een trial versie waarbij je 14 dagen hebt. Dus eerst goed nademnken en uittekenen en daarna met de software intekenen.
Dank voor de reactie.

Helaas, geen legenda in de tekeningen die wij ontvangen hebben.. ik zal al dat het summier was. Zelfs na navraag bij de kopersbegeleider 'nee, dit zijn de enige tekeningen'..

Zal de software eens bekijken, had zelf online ook al van alles voorbij zien komen. Dus was een beetje op zoek naar ervaringen enz.

Wat betreft de AP's. Ik zal even die 2 opties die je noemt naast elkaar leggen. Nadeel van zoeken in een topic zoals dit je komt heel veel tegen, elk voor een aparte situatie die misschien weer net niet matched met de mijne. En aangezien ik vooral voor iets met gemak ga hoopte ik op een simpel antwoord.. zelfde bijvoorbeeld voor welke CAT straks in de loze leidingen te doen.. zoveel keuzes.
Flying35 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:11:
[...]

Het scheelt nog meer in kosten als je niet elke kamer in de woning wil voorzien van bedraad internet. Niet elke tweaker zal het met mij eens zijn, maar met wifi kan je een uitstekend netwerk creëren waarop je zonder problemen in heel de woning al je content kan streamen. Kijk eens naar een mesh systeem met bedrade backhaul. Je trekt dan 1 kabel per verdieping. Sluit daar de nodes op aan en vervolgens heb je door heel de woning uitstekend internet. Als ik de plattegrond bekijk is de woning relatief klein dus heb je dan wel echt in elke kamer een kabel nodig? Kan zijn dat je specifieke behoeftes hebt maar doorgaans zal het anno 2025 echt niet meer nodig zijn.

Voor het doorgeven van de gekozen opties kan je gewoon je plattegrond uitprinten en vervolgens gaan tekenen. Foto maken en doorsturen. De aannemer zal het vervolgens uitwerken in een nieuwe pdf die je terug krijgt om te accorderen. Je hoeft zelf niet die plattegronden te gaan maken. Dat is de taak van de aannemer.
Bedankt voor de reactie.

Klopt zeker wat betreft de kosten, maar de loze leiding an sich zijn de kosten niet en dan is in ieder geval de optie er. Het is nieuwbouw en ik heb liever dat ik nu iets niet gebruik dan dat ik over 10 jaar tóch een kabel wil trekken en ik dan zelf moet gaan frezen.. Laat ze waarschijnlijk in eerste instantie leeg, gebruik nu ook voornamelijk wifi maar wie weet ooit nodig voor goeie verbinding met een tv-kastje of wat dan ook.

Zal in ieder geval de mesh systeem even bekijken, alle opties naast elkaar leggen.

Goeie tip over de tekeningen, misschien hoeft het inderdaad niet zo kant-en-klaar aangeleverd te worden en is simpelweg wat aanpassingen met een pen voldoende. Zal het navragen bij de kopersbegeleider, wil voorkomen dat ik een deadline mis omdat zij te lang bezig zijn met het aanpassen van de tekening en er dan iets niet klopt.
Situaties schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:18:
Wij hebben toentertijd Microsoft Visio gebruikt als alternatief (dit kan in je office pakket zitten). Dat was een kwestie van de bouwtekening op schaal in de tekening laden en een rechthoek of lijn als liniaal gebruiken om je punten in te tekenen. Waarschijnlijk niet sneller dan professionele software, maar voor die ene keer meer dan goed.
Je kunt dan ook gelijk een schets maken van alle meubelen en daarop je wcd's e.d. peilen.
Thanks, dat is een goeie, die heb ik volgens mij inderdaad. Of eventueel via de werklaptop.
FredvZ schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:39:
[...]

Ik zou ze niet naar je meterkast laten leggen, maar naar de MV-kast. Daar heb je veel meer ruimte voor een switch en aanverwante artikelen. Uiteraard wel zorgen dat er een/twee loze leidingen naar de meterkast gaan vanaf de MV-kast. Vanaf de MV kast kan je kabels trekken naar de rest van de zolder tegen de tijd dat je daar de boel gaat inrichten.

De plaats van de acesspoints is ook een esthetische afweging. Hier hangt er eentje op de overloop op de eerste verdieping op het plafond, bij de rookmelder. Op de begane grond hebben we in-wall accesspoints van Unifi.

Kwa stopcontacten: dat is afhankelijk van je eigen voorkeur en de plaats waar je je meubels neer gaat zetten. Ik zou in elk geval in overweging nemen om een extra WCD op eigen groep te laten plaatsen voor een wasdroger op zolder.
Dank voor de reactie,

Even dat ik het goed begrijp, je stelt voor om alle loze leidingen op 2-3 na naar de MV-kast te laten lopen? Dus vanaf slaapkamer 2, 3 enz een leiding naar zolder in de MV-kast en daar dan een bedrade kabel in i.p.v. vanaf de meterkast?

Of bedoelde je specifiek de leidingen voor zolder? Want die was ik al van plan om naar de MV-kast te doen ook met het oog op pv-panelen. Daar had ik niet echt een specifiek punt voor verder, op zolder hoef ik immers niet te frezen als we zelf nog wandjes bouwen.

Goeie van de extra groep, die stond al op de planning voor de droger, de wasmachine zit ook al standaard op een eigen groep.

Gezien de functie van o.a. thuiskantoor neem ik aan dat de zolder in z'n geheel een eigen groep heeft, dat is vaak toch per verdieping? Of moet ik voor dingen zoals een 3d-printer etc misschien toch nóg een extra groep nemen op de zolder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PRzlBly
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 29-04 09:07
Misayo schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:09:
[...]
Thanks, dat is een goeie, die heb ik volgens mij inderdaad. Of eventueel via de werklaptop.
Kijk vooral even naar SketchUp! De gratis versie volstaat prima voor dit.
Even een Youtube tutorial van 30 min en je kunt aan de slag. Belangrijkste tip, overal een group van maken.

Ik heb de hele woning in 3D erin gezet met alle opties op basis van de plattegrond van de projectontwikkelaar.
Ook dat er veel zaken al standaard in te laden zijn helpt enorm. (Meubels etc..)

Ook handig om op een later moment te delen met een meubelmaker, een aannemer, hovenier etc. Deze werken vaak ook met SketchUp

[ Voor 21% gewijzigd door PRzlBly op 24-04-2025 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
PRzlBly schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:36:
[...]

Even een Youtube tutorial van 30 min en je kunt aan de slag. Belangrijkste tip, overal een group van maken.

Ik heb de hele woning in 3D erin gezet met alle opties op basis van de plattegrond van de projectontwikkelaar.
Ook dat er veel zaken al standaard in te laden zijn helpt enorm. (Meubels etc..)

Ook handig om op een later moment te delen met een meubelmaker, een aannemer, hovenier etc. Deze werken vaak ook met SketchUp
Goede tip!
En als je je dan nóg iets langer verdiept, dan kun je ook plugins vinden voor bijvoorbeeld zon/schaduw-analyses etc.
SketchUp is echt heel veelzijdig én bruikbaar voor beginners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:09

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

FredvZ schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:39:
[...]

Ik heb ook overal loze leidingen, 2 gaan er vanuit de meterkast naar zolder naar de technische ruimte, alle andere loze komen ook op zolder in de technische ruimte uit.
Zoals je begrijpt komt alles in de technische ruimte te hangen :)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardBouw
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:40
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:25:
[...]

Ik heb ook overal loze leidingen, 2 gaan er vanuit de meterkast naar zolder naar de technische ruimte, alle andere loze komen ook op zolder uit.
Zoals je begrijpt komt alles in de technische ruimte te hangen :)
Bedoel je alle loze leidingen die vanuit de woonkamer, slaapkamers, etc. naar de zolder lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:09

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

GerardBouw schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:08:
[...]

Bedoel je alle loze leidingen die vanuit de woonkamer, slaapkamers, etc. naar de zolder lopen?
Ja, mijn technische ruimte is op zolder, daar komen dus alle loze leidingen uit.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Even dat ik het goed begrijp, je stelt voor om alle loze leidingen op 2-3 na naar de MV-kast te laten lopen? Dus vanaf slaapkamer 2, 3 enz een leiding naar zolder in de MV-kast en daar dan een bedrade kabel in i.p.v. vanaf de meterkast?
Ja, dus:

Slaapkamer 1 --> MV-kast
Slaapkamer 2 --> MV-kast
Slaapkamer 3 --> MV-kast
(plafond overloop --> MW-kast) (als je het ziet zitten een accesspoint op het plafond te hangen)
2x Meterkast --> MV-kast

De standaard loze leidingen in de woonkamer zou ik dan ongewijzigd laten.

De centrale switch en evt router kunnen dan in de MV-kast en daar heb je dan voldoende ruimte om ook apparatuur voor domotica op te hangen.
Of bedoelde je specifiek de leidingen voor zolder? Want die was ik al van plan om naar de MV-kast te doen ook met het oog op pv-panelen. Daar had ik niet echt een specifiek punt voor verder, op zolder hoef ik immers niet te frezen als we zelf nog wandjes bouwen.
Goede keuze voor de PV-panelen. Belangrijk hiervoor is dat er een 19mm buis komt, dan kunnen alle VD-draden door dezelfde buis. Mocht je de overige loze leidingen toch in de meterkast uit laten komen, vergeet dan niet een extra leze leiding voor een UTP-kabel voor de omvormer.
Gezien de functie van o.a. thuiskantoor neem ik aan dat de zolder in z'n geheel een eigen groep heeft, dat is vaak toch per verdieping? Of moet ik voor dingen zoals een 3d-printer etc misschien toch nóg een extra groep nemen op de zolder?
Dat ben ik eerlijk gezegd nog niet tegenkomen. Meestal wordt de lichtgroep van de onderliggende kamer gebruikt. In ons vorige huis hadden ze de kamers op de eerste verdieping verdeeld over de 3 fases, terwijl de hele zolder verdieping op dezelfde groep van de grote slaapkamer zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:55
PRzlBly schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:36:
[...]

Ik gebruik de laatste gratis downloadable versie, Sketchup make 2017. die is veel uitgebreider dan de huidige gratis web versie (vooral de outliner en het wijzigen van namen daarin gebruik ik erg veel). Je moet, om van de 3dwarehouse.sketchup.com componenten bibliotheek gebruik te kunnen maken alleen wat meer werk doen: de 'load in newer version' extensie installeren en de componenten downloaden en via 'load in newer version' converteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:44
We krijgen woensdag 7 mei de sleutel ( *O*) ik heb al via een aantal wegen geprobeerd een opleverkeuring te regelen maar niemand lijkt tijd te hebben (maatwerk.nl, keuringshuis, huiskeur)
Iemand nog suggesties? Het huis staat in de regio Eindhoven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
  • Laatst online: 20:20
Lupadi schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:27:
We krijgen woensdag 7 mei de sleutel ( *O*) ik heb al via een aantal wegen geprobeerd een opleverkeuring te regelen maar niemand lijkt tijd te hebben (maatwerk.nl, keuringshuis, huiskeur)
Iemand nog suggesties? Het huis staat in de regio Eindhoven
Vereniging eigen huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenw1990
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:39
Wij zijn net verhuisd naar een nieuwbouwwijk. Nu heeft de gemeente recht voor mijn keukenraam en slaapkamer een lantaarnpaal geplaatst (1m van het raam) het uitzicht is verpest en we ervaren lichthinder. In de situatietekening was dit uiteraard niet te zien omdat die van de aannemer is. Had ik dit van tevoren kunnen weten? En is hier nog iets tegen te doen? De rest van de straat heeft hier niet last van omdat de palen niet direct voor huizen zijn geplaatst. Het is een brede stoep maar toch is er gekozen om de paal dicht bij het huis te zetten ipv de weg kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23
rubenw1990 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:36:
Wij zijn net verhuisd naar een nieuwbouwwijk. Nu heeft de gemeente recht voor mijn keukenraam en slaapkamer een lantaarnpaal geplaatst (1m van het raam) het uitzicht is verpest en we ervaren lichthinder. In de situatietekening was dit uiteraard niet te zien omdat die van de aannemer is. Had ik dit van tevoren kunnen weten? En is hier nog iets tegen te doen? De rest van de straat heeft hier niet last van omdat de palen niet direct voor huizen zijn geplaatst. Het is een brede stoep maar toch is er gekozen om de paal dicht bij het huis te zetten ipv de weg kant.
In principe kun je dit weten ja. Je vraagt de omgevingsvergunning op bij de gemeente en daar zal je volgens mij altijd een situatietekening vinden waar lantaarnpalen op staan, groenstroken, putdeksels, internetkastjes van Ziggo enz enz.
Maargoed, ook dat kan wijzigen..

Je kan de gemeente vragen naar het type lantaarnpaal te kijken en/of de led lamp die er in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:37
rubenw1990 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:36:
Vervelende situatie. In principe is gemeente hier vrij in. Je kunt evt contact opnemen en situatie voorleggen (en een alternatieve locatie voorstellen die voor beide partijen werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Situaties
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:06
Bij kennissen van ons was de lantaarnpaal midden voor de oprit gezet. Het heeft toen tijd en moeite gekost, maar uiteindelijk is die lantaarnpaal wel verplaatst. Het kan dus een poging waard zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

IkWilbert

Het is mij!

Situaties schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:34:
Bij kennissen van ons was de lantaarnpaal midden voor de oprit gezet. Het heeft toen tijd en moeite gekost, maar uiteindelijk is die lantaarnpaal wel verplaatst. Het kan dus een poging waard zijn.
Midden voor het oprit? Zaten ze niet toevallig in Bananasplit? 8)7

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:37
IkWilbert schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:53:
[...]

Midden voor het oprit? Zaten ze niet toevallig in Bananasplit? 8)7
Dat was een telefooncel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:27
[...]
Ga ervan uit dat de zolder standaard bij andere “groepenbundels” komt. Zeker gezien hier zelden grote apparatuur op komt te staan.
Mocht je dit niet specifiek hebben verzocht. Zou ik nog een loze leiding naar zolder laten leggen voor de hobbykamer/3dprinters.

Hier zit zolder op de groep “hal/trap/overloop/badkamer/zolder/WTW”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misayo
FredvZ schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:05:
[...]

Ja, dus:

Slaapkamer 1 --> MV-kast
Slaapkamer 2 --> MV-kast
Slaapkamer 3 --> MV-kast
(plafond overloop --> MW-kast) (als je het ziet zitten een accesspoint op het plafond te hangen)
2x Meterkast --> MV-kast

De standaard loze leidingen in de woonkamer zou ik dan ongewijzigd laten.

De centrale switch en evt router kunnen dan in de MV-kast en daar heb je dan voldoende ruimte om ook apparatuur voor domotica op te hangen.

[...]

Goede keuze voor de PV-panelen. Belangrijk hiervoor is dat er een 19mm buis komt, dan kunnen alle VD-draden door dezelfde buis. Mocht je de overige loze leidingen toch in de meterkast uit laten komen, vergeet dan niet een extra leze leiding voor een UTP-kabel voor de omvormer.

[...]

Dat ben ik eerlijk gezegd nog niet tegenkomen. Meestal wordt de lichtgroep van de onderliggende kamer gebruikt. In ons vorige huis hadden ze de kamers op de eerste verdieping verdeeld over de 3 fases, terwijl de hele zolder verdieping op dezelfde groep van de grote slaapkamer zat.
Helder, bedankt.

Was domotica in eerste instantie niet van plan. Maar het zou dan wel een mogelijkheid zijn. Zo'n meterkast kan al gauw vrij vol worden. Weet ook niet hoe 'vol' de MV-kast is op zolder.

De buizen had ik al navraag over gedaan zijn gelukkig 19m en niet van die flexibele dingen.

Met de 2 extra groepen op zolder voor zowel wasmachine als droger kan ik altijd de zwaardere dingen daar op aansluiten mocht dat nodig zijn. Die dingen draaien immers nut 24/7.
Source90 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:59:
[...]

Ga ervan uit dat de zolder standaard bij andere “groepenbundels” komt. Zeker gezien hier zelden grote apparatuur op komt te staan.
Mocht je dit niet specifiek hebben verzocht. Zou ik nog een loze leiding naar zolder laten leggen voor de hobbykamer/3dprinters.

Hier zit zolder op de groep “hal/trap/overloop/badkamer/zolder/WTW”.
Thanks voor de input, denk dat de reguliere groep voldoende is voor de gamepc en thuiskantoor. Is het immers nu ook. Voor de 3d-printers wellicht sluit ik deze dan aan via de groep van de wasmachine en/of droger. Voor elk laat ik daar al een aparte groep voor aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:16
Novari131 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:52:
[...]

Vervelende situatie. In principe is gemeente hier vrij in. Je kunt evt contact opnemen en situatie voorleggen (en een alternatieve locatie voorstellen die voor beide partijen werkt).
Heb wel eens gezien dat mensen aan hun kant vh huis zwarte tape op de lantaarnpaal hebben geplakt om lichtoverlast tegen te gaan

@rubenw1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05:01
Nicap schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:27:
[...]

40 euro per jaar was het volgens mij. Daar kun je geen bedrijf voor laten komen dunkt me.
Bedoelde ook per jaar.. typfout in mijn snelheid.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:12
Blik1984 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:05:
[...]

Heb wel eens gezien dat mensen aan hun kant vh huis zwarte tape op de lantaarnpaal hebben geplakt om lichtoverlast tegen te gaan

@rubenw1990
Ik heb ook zo'n LED straatlantaarn recht voor mijn dakkapel op de 1e verdieping, scheelt dat ik er niet slaap en rolluiken heb maar het slaat eigenlijk echt nergens op hoe fel die lamp is en hoeveel licht naar de zijkanten straalt. Het is een straat-lamp, die kan toch gewoon naar beneden stalen denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:55
Naar aanleiding van de discussie over het boilervat en warmteverlies kreeg ik ineens nog een oprisping voor onze nieuwbouwwoning. Misschien dat een van jullie hier wat over kan zeggen.

We hebben nog 2 weken tot de deadline voor het meerwerk, dus het is nog op tijd. :P

Naast onze vrijstaande woning komt een aangebouwde berging/garage. We laten deze garage volledig isoleren, maar we hebben er voor gekozen om de vloerverwarming niet door te laten leggen in de garage. (Weet niet meer precies wat het kostte, maar was wel een paar duizend euro)

Om te verwarmen komt er een Dimplex DTD4T - 1500W Convectorkachel. Dit is natuurlijk een kachel die vrij veel stroom vreet, maar ik vermoed dat we deze amper aan zullen hebben. Het hoeft per slot van rekening in de berging niet 'warm' te zijn. Ik heb ook geen tijdrovende klushobby die ik in de winter in de garage wil uitvoeren dus als het daar bij wijze van spreken midden winter 10 graden is is het wat mij betreft prima.

Maarrr... in de garage staat ook ons 300L boilervat voor de warmwatervoorziening. Ga ik mezelf nu qua stroomverbruik in de vingers snijden als dat boilervat van - pak 'm beet - november tot en met maart in een relatief koude ruimte staat opgesteld? Of is zo'n boilervat zo goed geisoleerd dat dit niet/amper uitmaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:12
Hoepla33 schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:09:
Naar aanleiding van de discussie over het boilervat en warmteverlies kreeg ik ineens nog een oprisping voor onze nieuwbouwwoning. Misschien dat een van jullie hier wat over kan zeggen.

We hebben nog 2 weken tot de deadline voor het meerwerk, dus het is nog op tijd. :P

Naast onze vrijstaande woning komt een aangebouwde berging/garage. We laten deze garage volledig isoleren, maar we hebben er voor gekozen om de vloerverwarming niet door te laten leggen in de garage. (Weet niet meer precies wat het kostte, maar was wel een paar duizend euro)

Om te verwarmen komt er een Dimplex DTD4T - 1500W Convectorkachel. Dit is natuurlijk een kachel die vrij veel stroom vreet, maar ik vermoed dat we deze amper aan zullen hebben. Het hoeft per slot van rekening in de berging niet 'warm' te zijn. Ik heb ook geen tijdrovende klushobby die ik in de winter in de garage wil uitvoeren dus als het daar bij wijze van spreken midden winter 10 graden is is het wat mij betreft prima.

Maarrr... in de garage staat ook ons 300L boilervat voor de warmwatervoorziening. Ga ik mezelf nu qua stroomverbruik in de vingers snijden als dat boilervat van - pak 'm beet - november tot en met maart in een relatief koude ruimte staat opgesteld? Of is zo'n boilervat zo goed geisoleerd dat dit niet/amper uitmaakt?
Een ruimte verwarmen zodat een boilervat minder warmte verliest is natuurlijk echt de omgekeerde wereld, dat vat is veel beter geïsoleerd dan je ruimte. En dat beetje warmte dat je boilervat extra verliest als het echt kouder is in je berging draagt natuurlijk weer bij aan de warmte in de ruimte zodat die kachel minder hoeft te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:18
@Hoepla33 als je het warmteverlies van de wpboiler in de onverwarmde berging wilt verminderen kun je overwegen de boiler tzt extra te isoleren met bv glaswol of pif. Daar zijn in dit topic meerdere voorbeelden van te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:45
@Hoepla33 ik heb de vloerverwarming in de garage ook weggelaten, maar had hem achteraf toch graag gehad, stond nu aardig wat vocht op de ramen en deuren in de garage omdat het niet verwarmd was (wel geïsoleerd)
Huis is opgeleverd in nov24, kreeg een korting van €1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riderider
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
De BENG-berekening voor onze tussenwoning (~135m2) is inmiddels afgerond. Er worden standaard 2 PV panelen geplaatst (Jinko 435wp), in combinatie met micro-omvormers.

We hebben de mogelijkheid gekregen om extra PV panelen te laten plaatsen. 8 extra panelen kosten €2.950, waarbij er vanaf 4 panelen een centrale omvormer wordt geplaatst (ipv micro omvormers). Ondanks de enorm gedaalde prijzen lijken mij dit schappelijke prijzen.

Wat vinden jullie hiervan? Zouden jullie dit direct meenemen of denken jullie dat er heel veel te besparen valt door het later te plaatsen?

Indien we de extra PV panelen later plaatsen zullen we óf met micro omvormers moeten werken, of deze moeten vervangen door een centrale omvormer.

[ Voor 20% gewijzigd door Riderider op 28-04-2025 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Riderider schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:39:
De BENG-berekening voor onze tussenwoning (~135m2) is inmiddels afgerond. Er worden standaard 2 PV panelen geplaatst (Jinko 435wp), in combinatie met micro-omvormers.

We hebben de mogelijkheid gekregen om extra PV panelen te laten plaatsen. 8 extra panelen kosten €2.950, waarbij er vanaf 4 panelen een centrale omvormer wordt geplaatst (ipv micro omvormers). Ondanks de enorm gedaalde prijzen lijken mij dit schappelijke prijzen.

Wat vinden jullie hiervan? Zouden jullie dit direct meenemen of denken jullie dat er heel veel te besparen valt door het later te plaatsen?

Indien we de extra PV panelen later plaatsen zullen we óf met micro omvormers moeten werken, of deze moeten vervangen door een centrale omvormer.
Prima prijs en zou ik direct doen. Scheelt je ook weer wat gedoe met achteraf offertes opvragen, installatie, troep in huis, problemen met doortrekken van kabels door loze leidingen, meerdere systemen door elkaar heen, etc. Enige minpuntje is dat je geen micro omvormers hebt maar 1 centraal punt en dat dat wordt wel als minder ideaal gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:11

Onder de euro per Wp (is ongeveer mijn vuistregel) is inderdaad wel een schappelijke prijs. Panelen zijn ongeveer 450 euro extra en dan nog een omvormer van ongeveer 500 euro (van wat ik zo gauw op internet kan vinden) is het extra materiaal wat ze dan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
leeri003 schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:36:
@Hoepla33 ik heb de vloerverwarming in de garage ook weggelaten, maar had hem achteraf toch graag gehad, stond nu aardig wat vocht op de ramen en deuren in de garage omdat het niet verwarmd was (wel geïsoleerd)
Huis is opgeleverd in nov24, kreeg een korting van €1200.
Is het dan wel goed genoeg geventileerd? Heb een garage (andere ventilatie-eisen, dat wel) zonder vloerverwarming, maar nog nooit vochtproblemen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Als er een beter energielabel uit voorkomt is het ook wel fijn dat het via de bouwer gaat die regelen dit dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:36
@Riderider: Indien de optie bestaat, dan kun je beter kiezen voor micro-omvormers: nauwelijks duurder, meer efficient en geen geluid in huis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:57
LvanStaalduinen schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:54:
@Riderider: Indien de optie bestaat, dan kun je beter kiezen voor micro-omvormers: nauwelijks duurder, meer efficient en geen geluid in huis.
String-omvormers maken al een tijd geen geluid meer, behalve misschien een paar tikjes van relais bij in- en afschakelen. Vroeger hadden ze nog wel ventilatoren, maar nu is het vrijwel altijd passief met koelribben.

Micro-omvormers zijn nauwelijks duurder? Dat klopt echt niet.

Even op basis van prijzen as we speak via de groothandel van m'n werk, ik heb jaren bij een installateur gewerkt.

Een 3-fase 4000W hybride string-omvormer van Growatt of Huawei kost nu €630 ex. btw. Met wat solar-kabel en MC4-connectoren ben je nog een paar tientjes verder.

12 Enphase IQ8MC micro-omvormers, Q-kabels, gateway, relais en einddop kosten €1.755 ex. btw.

Een systeem van €4,5k met string-omvormer kost dus ruim €5,5k met micro-omvormers. Het extra rendement op een systeem wat geen enkele schaduwval heeft en één windrichting is nihil.

Dus mijn mening staat haaks op die van jou, ja neem micro-omvormers als de situatie daar om vraagt maar neem absoluut geen micro-omvormers als dat niet nodig is. Zonnepanelen zijn immers een kwestie van investering / rendement.

[ Voor 13% gewijzigd door KerstRunner op 29-04-2025 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
KerstRunner schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:58:
[...]

String-omvormers maken al een tijd geen geluid meer, behalve misschien een paar tikjes van relais bij in- en afschakelen. Vroeger hadden ze nog wel ventilatoren, maar nu is het vrijwel altijd passief met koelribben.

Micro-omvormers zijn nauwelijks duurder? Dat klopt echt niet.

Even op basis van prijzen as we speak via de groothandel van m'n werk, ik heb jaren bij een installateur gewerkt.

Een 3-fase 4000W hybride string-omvormer van Growatt of Huawei kost nu €630 ex. btw. Met wat solar-kabel en MC4-connectoren ben je nog een paar tientjes verder.

12 Enphase IQ8MC micro-omvormers, Q-kabels, gateway, relais en eindsop kosten €1.755 ex. btw.

Een systeem van €4,5k met string-omvormer kost dus ruim €5,5k met micro-omvormers. Het extra rendement op een systeem wat geen enkele schaduwval heeft en één windrichting is nihil.

Dus mijn mening staat haaks op die van jou, ja neem micro-omvormers als de situatie daar om vraagt maar neem absoluut geen micro-omvormers als dat niet nodig is. Zonnepanelen zijn immers een kwestie van investering / rendement.
Perfect verwoord, micro-omvormers zijn perfect met bijvoorbeeld schaduwvorming. Zonder zorgt het vooral voor meer verschillende onderdelen, en dus ook meer kans op dat er iets kapot gaat.

Vriend van mij heeft in 4 jaar tijd al 3 micro-omvormers mogen vervangen. Impact is natuurlijk beperkt omdat er maar 1 paneel uitvalt per keer, maar het is wel weer iedere keer gezeur, installatie-afspraak maken, thuis blijven, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:07
Iemand die mij een goed PVC verkoper + legger kan aanraden in de omgeving van Capelle/Rotterdam?

Op internet zie ik LAB21 staan, qua reviews PVC goed, maar qua ZZP leggers is het Russian roulette..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• suzanhe
UltraInstinct schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:54:
Iemand die mij een goed PVC verkoper + legger kan aanraden in de omgeving van Capelle/Rotterdam?

Op internet zie ik LAB21 staan, qua reviews PVC goed, maar qua ZZP leggers is het Russian roulette..
Geen ervaring maar LaminaatXXL lijkt wel goede prijzen te hebben. Verkopen veel merken PVC en je ziet online gelijk prijzen voor leggen, egaliseren etc

[ Voor 10% gewijzigd door suzanhe op 29-04-2025 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Wij hadden in 2021 een goede ervaring met Nano Inrichters uit Moordrecht.
https://nano-inrichters.nl/

Dit jaar een goede ervaring met Uwnieuwbouwwoning.nl maar daarvan weet ik niet of die ook naar Rotterdam komen.

[ Voor 16% gewijzigd door FredvZ op 29-04-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:52
Wie o wie kan duidelijkheid verschaffen omtrent een nieuwbouwwoning waar de bouw nog van moet starten?
We hebben in december de akte gepasseerd en de betaling voor de grond gedaan.
Wat moeten we nu opgeven hiervoor? We hebben, naar mijn weten, geen woz beschikking ontvangen over de nieuwbouwgrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:58
Blik1984 schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:57:
[...]

Is het dan wel goed genoeg geventileerd? Heb een garage (andere ventilatie-eisen, dat wel) zonder vloerverwarming, maar nog nooit vochtproblemen gehad.
Was ook mijn eerste reactie maar ook @Draakje5 heeft er last van en daar is wel degelijk ventilatie aanwezig maar die heeft dacht ik wel een aluminium pui/sectionaaldeur.

In mijn vol geïsoleerde onverwarmde berging met mechanische ventilatie is ook geen vocht te bekennen en het wordt er niet kouder dan 8-10 graden midden in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misayo
Sincere1983 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:29:
Wie o wie kan duidelijkheid verschaffen omtrent een nieuwbouwwoning waar de bouw nog van moet starten?
We hebben in december de akte gepasseerd en de betaling voor de grond gedaan.
Wat moeten we nu opgeven hiervoor? We hebben, naar mijn weten, geen woz beschikking ontvangen over de nieuwbouwgrond?
Bedoel je wat je als WOZ moet opgeven bij de belastingaangifte?

Zit in een zelfde situatie, ook eind december grond op naam. Bouw begint hopelijk volgende maand, maar ook dus nog geen WOZ ontvangen.

Had in eerste instantie een schatting gedaan op basis van de WOZ-waardes van ongeveer dezelfde percelen in de nieuwbouwwijk die wél al in aanbouw waren. Maar ook nog contact gehad met de BD, er werd mij aangegeven dat deze WOZ-waarde op dit moment in ieder geval geen invloed had op de aangifte. Ik mocht hier 'gewoon iets invullen'. Heb dit ook nog getest en of ik nu €0 of €500.000 invulde, in beide gevallen bleef mijn aangifte hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Misayo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:36:
[...]

Bedoel je wat je als WOZ moet opgeven bij de belastingaangifte?

Zit in een zelfde situatie, ook eind december grond op naam. Bouw begint hopelijk volgende maand, maar ook dus nog geen WOZ ontvangen.

Had in eerste instantie een schatting gedaan op basis van de WOZ-waardes van ongeveer dezelfde percelen in de nieuwbouwwijk die wél al in aanbouw waren. Maar ook nog contact gehad met de BD, er werd mij aangegeven dat deze WOZ-waarde op dit moment in ieder geval geen invloed had op de aangifte. Ik mocht hier 'gewoon iets invullen'. Heb dit ook nog getest en of ik nu €0 of €500.000 invulde, in beide gevallen bleef mijn aangifte hetzelfde.
Ja, inderdaad wat we bij de aangifte moeten invullen.

Dan geef ik de waarde denk ik op van de aankoop van de grond (is een aparte koopakte geweest, pak m beet 40% van totale waarde).
Ga je hier dan geen OZB of eigen woning forfait over moeten betalen dus?

[ Voor 5% gewijzigd door Sincere1983 op 29-04-2025 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
FredvZ schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:56:
[...]

Wij hadden in 2021 een goede ervaring met Nano Inrichters uit Moordrecht.
https://nano-inrichters.nl/

Dit jaar een goede ervaring met Uwnieuwbouwwoning.nl maar daarvan weet ik niet of die ook naar Rotterdam komen.
Als ik kijk naar de reviews van nano inrichters...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misayo
Sincere1983 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:48:
[...]

Ja, inderdaad wat we bij de aangifte moeten invullen.

Dan geef ik de waarde denk ik op van de aankoop van de grond (is een aparte koopakte geweest, pak m beet 40% van totale waarde).
Ga je hier dan geen OZB of eigen woning forfait over moeten betalen dus?
Zelf ook gedaan inderdaad, de kosten van de grond. Dit was iets hoger dan mijn schatting, maar mocht het invloed hebben beter te hoog dan te laag.

Ik verwacht wel dat ik nog OZB moet gaan betalen, dat zal immers de reden zijn geweest dat de bouwer ons tot 31 december de tijd gaf om de grond op naam te zetten. Zodat die kosten voor ons zouden zijn. Maar ik heb nog niks ontvangen en ga er ook niet zelf over bellen.

De OZB zal waarschijnlijk wel tegen een hoger tarief zijn omdat het nu nog een leeg grasveld is en waarschijnlijk dus nog 'niet-woning' bestemming heeft.

Wat betreft de eigenwoningforfait, zoals ook hier beschreven staat:
Het eigenwoningforfait is € 0 tijdens de periode dat de woning in aanbouw is, of dat de nieuwe woning leeg staat.
Aangezien je nu nog geen woning hebt - even terzijde of dit nog een grasveld of een huis in aanbouw is - is dit dus €0,- en ga je pas hier iets voor betalen op het moment dat je de woning betrekt.

[ Voor 5% gewijzigd door Misayo op 29-04-2025 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
@Misayo bedankt voor de toelichting. Zo zie ik het ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
GeeMoney schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:34:
[...]

Was ook mijn eerste reactie maar ook @Draakje5 heeft er last van en daar is wel degelijk ventilatie aanwezig maar die heeft dacht ik wel een aluminium pui/sectionaaldeur.

In mijn vol geïsoleerde onverwarmde berging met mechanische ventilatie is ook geen vocht te bekennen en het wordt er niet kouder dan 8-10 graden midden in de winter.
Wij hebben inderdaad af en toe in de winter condens op de aluminium sectionaaldeur.
De deur aan de achterkant van de garage heeft nooit condens gezien aan de binnenkant.

Los daarvan, stijgt luchtvochtigheid wel naar 70% in de winter zonder verwarmen. (9 grd 70% vocht). Maar verder geen condens behalve op de aluminium delen.

We hebben wel ventilatie (dmv roosters). Heeft @leeri003 dat ook?

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 29-04-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:28
Hier nog een leuke update;

In onze leveringsakte zit een kettingbeding voor instandhouding van een haag van max 120 hoog op eigen grond. Dat kostte me m2, veiligheid, privacy. Nav. vergunningsaanvragen voor onder andere een overkapping blijkt dat deze vanuit BKP en omgevingswet vergund mag worden, echter heb ik dus een privaatrechtelijke afspraak met de afdeling grondzaken. Beetje lastig om een overkapping te plaatsen als je tegelijkertijd een haag instand moet houden. Inmiddels zijn we zover dat de gemeente, bij passering vergunningsaanvraag, het kettingbeding ahw ongeldig verklaard wordt.

Tip voor anderen; controleer vanuit wie je kettingbeding opgelegd wordt. En als dit de gemeente is; voldoen ze dan wel aan de eigen maatstaven en eisen in het BKP en bestemmingsplan. Je kunt het op zijn minst ter discussie stellen.

[ Voor 6% gewijzigd door MagniArtistique op 29-04-2025 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:47

Ik
Ken er geen in de buurt maar
Ook wij zijn bij lab21 geweest en wij waren niet tevreden hoe het proces ging. Standaard verkooppraatje kwam ipv te luisteren wat we willen en op basis daarvan advies te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misayo
MagniArtistique schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:36:
Hier nog een leuke update;

In onze leveringsakte zit een kettingbeding voor instandhouding van een haag van max 120 hoog op eigen grond. Dat kostte me m2, veiligheid, privacy. Nav. vergunningsaanvragen voor onder andere een overkapping blijkt dat deze vanuit BKP en omgevingswet vergund mag worden, echter heb ik dus een privaatrechtelijke afspraak met de afdeling grondzaken. Beetje lastig om een overkapping te plaatsen als je tegelijkertijd een haag instand moet houden. Inmiddels zijn we zover dat de gemeente, bij passering vergunningsaanvraag, het kettingbeding ahw ongeldig verklaard wordt.

Tip voor anderen; controleer vanuit wie je kettingbeding opgelegd wordt. En als dit de gemeente is; voldoen ze dan wel aan de eigen maatstaven en eisen in het BKP en bestemmingsplan. Je kunt het op zijn minst ter discussie stellen.
Maar dit was je dan toch bekend voor je überhaupt die woning koopt?

Bij ons in het project zijn namelijk woningen die grenzen aan een nog aan te leggen park, deze hebben dus op de situatietekening een schanskorf van max 0,6m hoog aan een kant van hun achtertuin. En ook hierover staat iets in de akte (ondanks dat het niet voor onze woning van toepassing is staat het vermeld in de onze).

Woningen waar wij juist om die reden niet voor hebben ingeschreven. Terwijl onze woning gewoon een hek+begroening van 1,80m krijgt voor de achtertuin en aan de voorkant + zijkant een haag van 0,6m komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Misayo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:20:
[...]

Maar dit was je dan toch bekend voor je überhaupt die woning koopt?

Bij ons in het project zijn namelijk woningen die grenzen aan een nog aan te leggen park, deze hebben dus op de situatietekening een schanskorf van max 0,6m hoog aan een kant van hun achtertuin. En ook hierover staat iets in de akte (ondanks dat het niet voor onze woning van toepassing is staat het vermeld in de onze).

Woningen waar wij juist om die reden niet voor hebben ingeschreven. Terwijl onze woning gewoon een hek+begroening van 1,80m krijgt voor de achtertuin en aan de voorkant + zijkant een haag van 0,6m komt.
Er is in het voorstadium altijd gesproken over een haag. Maar nooit over die 1.20 hoog of over het feit dat deze niet op de erfgrens komt maar op eigen grond. Dat stond pas in de akte van levering.

Maargoed, het is dus prima in overleg met een welwillende gemeente aan te passen. Die zijn er uiteindelijk ook gewoon op uit om een stukje groen te kunnen waarborgen. Dat een ontwikkelaar vervolgens besluit om dit in deze vorm te gieten waardoor veiligheid en privacy in het geding komen dat zal (onze gemeente in ieder geval) minder uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Smartbikers schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:00:
[...]

Ik
Ken er geen in de buurt maar
Ook wij zijn bij lab21 geweest en wij waren niet tevreden hoe het proces ging. Standaard verkooppraatje kwam ipv te luisteren wat we willen en op basis daarvan advies te geven.
Waar was je niet tevreden mee? Hoe ging de montage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:47
UltraInstinct schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:23:
[...]

Waar was je niet tevreden mee? Hoe ging de montage?
Wij zijn uiteindelijk er niet mee in zee gegaan aangezien er totaal niet geluisterd werd naar de wensen en het echt puur gericht was op snelle verkoop dan verkoop én service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Smartbikers schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:01:
[...]

Wij zijn uiteindelijk er niet mee in zee gegaan aangezien er totaal niet geluisterd werd naar de wensen en het echt puur gericht was op snelle verkoop dan verkoop én service.
Dat is jammer. Welk vestiging zijn jullie gegaan? Heeft de meeste positieve reviews op reviewsites, maar ik twijfel zelf ook enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

MagniArtistique schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:29:
Jesus christ. Wij lopen net langs de bouw en constateren dat er een andere gevelsteen (grijs in plaats van bege) gebruikt wordt dan waarmee men gecommuniceerd heeft. In de verkooptekening staat het schijnbaar wel aangegeven, maar in alle visuals, inclusief de video's niet.
Heb je geen “kleur- en materiaalstaat” ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Dj-sannieboy schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:44:
[...]

Heb je geen “kleur- en materiaalstaat” ontvangen?
Nee? Wel een technische beschrijving maar daarin staat of baksteen kleur X of Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Een verkooptekening zal helaas toch vaak prevaleren boven de visuals..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Draakje5 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:03:
Een verkooptekening zal helaas toch vaak prevaleren boven de visuals..
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door MagniArtistique op 30-04-2025 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardBouw
  • Laatst online: 20:40
Mensen die ervaring hebben met het zelf plaatsen van de keuken? We twijfelen om dit zelf te doen of te laten doen (zwart of door de keukenleverancier zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

MagniArtistique schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:47:
[...]

Nee? Wel een technische beschrijving maar daarin staat of baksteen kleur X of Y.
Wij hebben naast de technische omschrijving ook een kleur- en materiaalstaat gekregen waarin de kleuren en materialen vermeld staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Zijn er hier nog tips met betrekking tot screens aan de buitenzijde volledig verduisterend?
Vrienden van mij hebben het merk Roma maar die klapperen nogal al is de vraag of dat niet komt door het doek.
Doordat hij verduisterend is, laat hij ook geen wind door en dus klappert het sneller dan een doek wat wel wind doorlaat is mijn simpele gedachte.
Het zijn al rits screens wat ze hebben en "storm" bestendig voor zover dat kan.

Veneta heeft geen screens die volledig verduisterend kunnen althans, bij mijn buren was dat het geval 3 maanden geleden.
Ik wil vooral de kamers donker kunnen maken ivm slapen van de kinderen, rolluiken vinden we niet mooi.
Dat het daarnaast nog wat extra warmte kan tegenhouden is mooi meegenomen :) .

Iemand suggesties?
(Ik heb overal een loze leiding voorbereid) voor de warmte niet persé nodig maar onze oudste klaagt al jaren dat het echt veel te licht is om in slaap te vallen.

[ Voor 36% gewijzigd door GeeMoney op 30-04-2025 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Nu online
GeeMoney schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:34:
Zijn er hier nog tips met betrekking tot screens aan de buitenzijde volledig verduisterend?
Vrienden van mij hebben het merk Roma maar die klapperen nogal al is de vraag of dat niet komt door het doek.
Doordat hij verduisterend is, laat hij ook geen wind door en dus klappert het sneller dan een doek wat wel wind doorlaat is mijn simpele gedachte.

Veneta heeft geen screens die volledig verduisterend kunnen althans, bij mijn buren was dat het geval 3 maanden geleden.
Ik wil vooral de kamers donker kunnen maken ivm slapen van de kinderen, rolluiken vinden we niet mooi.
Dat het daarnaast nog wat extra warmte kan tegenhouden is mooi meegenomen :) .

Iemand suggesties?
(Ik heb overal een loze leiding voorbereid) voor de warmte niet persé nodig maar onze oudste klaagt al jaren dat het echt veel te licht is om in slaap te vallen.
Bij veel screens is het verschil tussen verduisterend en doorlatend slechts 1-3% in openheid. Dat zal voor de winddruk en het klapperen dus niet veel verschil maken (voor lichtdoorlaat wel). Het betreft dus waarschijnlijk een kwalitatief minder of minder goed gemonteerd screen...

Maar ga je aan de binnenzijde geen gordijnen of raambekleding meer doen? Ik zou zelf namelijk altijd voor een wat opere screens gaan, zodat je nog enigs naar buiten kunt kijken. Het licht dat daar nog doorheen komt wordt wel weer geblokkeerd door de gordijnen aan de binnenzijde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
BBBrt schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:57:
[...]

Bij veel screens is het verschil tussen verduisterend en doorlatend slechts 1-3% in openheid. Dat zal voor de winddruk en het klapperen dus niet veel verschil maken (voor lichtdoorlaat wel). Het betreft dus waarschijnlijk een kwalitatief minder of minder goed gemonteerd screen...

Maar ga je aan de binnenzijde geen gordijnen of raambekleding meer doen? Ik zou zelf namelijk altijd voor een wat opere screens gaan, zodat je nog enigs naar buiten kunt kijken. Het licht dat daar nog doorheen komt wordt wel weer geblokkeerd door de gordijnen aan de binnenzijde...
We hebben al duetten verduisterend en dat zit overal maar verduisterd niet genoeg.
Ik wil de screens automatiseren dat ze dus rond bedtijd dicht gaan en als het donker genoeg is eventueel weer open gaan om dan vroeg in de ochtend weer te sluiten tot 07:30 uur ofzo.
Het gaat om alle slaapkamers op de eerste verdieping, verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Nu online
GeeMoney schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:10:
[...]

We hebben al duetten verduisterend en dat zit overal maar verduisterd niet genoeg.
Ik wil de screens automatiseren dat ze dus rond bedtijd dicht gaan en als het donker genoeg is eventueel weer open gaan om dan vroeg in de ochtend weer te sluiten tot 07:30 uur ofzo.
Het gaat om alle slaapkamers op de eerste verdieping, verder niet.
Dan lekker voor 100% dicht/verduisterend gaan.
En dan dus niet zorgen maken om de wind. Als je een goede ritsscreen hebt, dan kunnen die daar gewoon tegen. Het zou ook gek zijn als dat niet zo zou zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
BBBrt schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:26:
[...]

Dan lekker voor 100% dicht/verduisterend gaan.
En dan dus niet zorgen maken om de wind. Als je een goede ritsscreen hebt, dan kunnen die daar gewoon tegen. Het zou ook gek zijn als dat niet zo zou zijn ;)
Ja, maar die klapperen bij vrienden dus en dat is een rits screen van roma. Het doek is helemaal dicht en daar kan dus geen wind doorheen waardoor hij sneller klappert. Gewoon storm garantie hebben ze ook maar ze zijn nu aan het kijken of dat klapperen verminderd kan worden met iets.

Ik krijg morgen een staaltje binnen van 1% licht doorlatend. Wellicht dat dat icm de huidige duetten voldoende kan zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 30-04-2025 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Nu online
GeeMoney schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:55:
[...]

Ja, maar die klapperen bij vrienden dus en dat is een rits screen van roma. Het doek is helemaal dicht en daar kan dus geen wind doorheen waardoor hij sneller klappert. Gewoon storm garantie hebben ze ook maar ze zijn nu aan het kijken of dat klapperen verminderd kan worden met iets.

Ik krijg morgen een staaltje binnen van 1% licht doorlatend. Wellicht dat dat icm de huidige duetten voldoende kan zijn?
Ja maar mijn punt was dus dat het 1) niet zo'n goed merk is of 2) niet goed gemonteerd is. (Rits)screens horen niet te klapperen. En de lichtdoorlatende screens zijn nog steeds praktisch winddicht (gaat echt om paar procentjes verschil), dus dat gaat het verschil ook niet maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Inmiddels de belastingaangifte ook weer moeten doen.
13-12-2024 akte gepasseerd voor de nieuwbouwwoning.
In de aangifte in principe de gehele huidige hypotheek op moeten geven voor de nieuwe woning.
Dit word in de aangifte dan bestempeld als ‘bouwdepot’ en daarmee valt het in box 3 (het is tenslotte beschikbaar vermogen voor, op dit moment, een 2e woning/grond).

Klopt dit zo? Mag onze belastingvrinden namelijk wat extra centen overmaken dus altijd goed nog een laatste dubbelcheck te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
BBBrt schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:58:
[...]

Ja maar mijn punt was dus dat het 1) niet zo'n goed merk is of 2) niet goed gemonteerd is. (Rits)screens horen niet te klapperen. En de lichtdoorlatende screens zijn nog steeds praktisch winddicht (gaat echt om paar procentjes verschil), dus dat gaat het verschil ook niet maken ;)
De onderbalk als het ware heeft speling, ik heb nu bij 4 vrienden en kennissen gekeken maar ze hebben het allemaal. Dat is ook waar het geklapper vandaan komt. Ik ben dus inderdaad op zoek naar praktijk ervaringen. 3 klagen niet over geklapper en 1 vriend dus wel en hij is precies degene met 100% verduisterend :p .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Sincere1983 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:30:
Inmiddels de belastingaangifte ook weer moeten doen.
13-12-2024 akte gepasseerd voor de nieuwbouwwoning.
In de aangifte in principe de gehele huidige hypotheek op moeten geven voor de nieuwe woning.
Dit word in de aangifte dan bestempeld als ‘bouwdepot’ en daarmee valt het in box 3 (het is tenslotte beschikbaar vermogen voor, op dit moment, een 2e woning/grond).

Klopt dit zo? Mag onze belastingvrinden namelijk wat extra centen overmaken dus altijd goed nog een laatste dubbelcheck te doen
https://www.belastingdien...oning_leeg_of_in_aanbouw/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Dat beantwoord niet helemaal mijn vraag. We hebben op dit moment dus bouwgrond in bezit en gaan er binnen nu en 3 jaar wonen.
Ik kan er alleen nou niet helemaal uit concluderen dat dus in box 3 valt en je er in die hoedanigheid dus vermogensbelasting over betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Sincere1983 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:43:
[...]

Dat beantwoord niet helemaal mijn vraag. We hebben op dit moment dus bouwgrond in bezit en gaan er binnen nu en 3 jaar wonen.
Ik kan er alleen nou niet helemaal uit concluderen dat dus in box 3 valt en je er in die hoedanigheid dus vermogensbelasting over betaalt.
Als je aan de voorwaarden voldoet (welke op de pagina vermeld staan) dan valt het niet in box 3 en is de rente ook aftrekbaar.

Overigens lijkt mij dit meer iets voor Aangifte inkomstenbelasting 2024

[ Voor 8% gewijzigd door Dj-sannieboy op 30-04-2025 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 14:34
GeeMoney schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:53:
[...]

De onderbalk als het ware heeft speling, ik heb nu bij 4 vrienden en kennissen gekeken maar ze hebben het allemaal. Dat is ook waar het geklapper vandaan komt. Ik ben dus inderdaad op zoek naar praktijk ervaringen. 3 klagen niet over geklapper en 1 vriend dus wel en hij is precies degene met 100% verduisterend :p .
Roma heeft ook buiten lamellen/jaloezieën, kan mij voorstellen dat die beter verduisteren als je ze helemaal dichtklapt.

Uit ervaring weet ik dat die ook enigszins rammelen in de wind, echter niet zo substantieel dat ik het geklapper zou noemen. Wel top tegen warmte en omdat je kan kantelen kan je de warmte buiten houden en alsnog licht binnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:34
GeeMoney schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:53:
[...]

We hebben hier Harol screens en een buitenjaloezie laten installeren. We vangen aan die kant van het huis best wat wind maar heb nog niets gehoord van de zonwering (voor zover me is opgevallen). Het geluid van de motor is eigenlijk het meeste geluid dus we voorkomen vooral dat hij beweegt terwijl we nog slapen.

We hebben onderhand ook wel wat wind gehad hier en tot nu toe is het stil.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online

Lab21 zou er met een boog omheen lopen..

verkoop wel oke, klantenservice ook nog wel te doen (al hadden ze te weinig mensen en dan ook nog een aantal die de stress niet aan konden qua boze klanten)

Maar montage en de afhandeling daar van man man man.. bijna een boek waardig.. Als je daar gekocht hebt en je krijgt ZZPer B****, dan heb ik medelij met je.

[ Voor 3% gewijzigd door vormulier op 01-05-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:58
vormulier schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:02:
[...]

Lab21 zou er met een boog omheen lopen..

verkoop wel oke, klantenservice ook nog wel te doen (al hadden ze te weinig mensen en dan ook nog een aantal die de stress niet aan konden qua boze klanten)

Maar montage en de afhandeling daar van man man man.. bijna een boek waardig.. Als je daar gekocht hebt en je krijgt ZZPer B****, dan heb ik medelij met je.
Ik heb hier ook klik PVC gekocht. Degelijke kwaliteit en mooi materiaal voor een nette prijs. Alhoewel ze dezelfde kwaliteit voor verschillende prijzen wegzetten, dus je moet wel net ‘de aanbieding’ mooi vinden. Maar ik heb het wel zelf laten leggen. Tegenwoordig krijg je bij de meeste bedrijven een ZZP er doorgestuurd, en daar vertrouw ik liever niet op. Zelfs bij een gerenommeerd bedrijf met een eigen legservice heb ik het ‘geluk’ gehad om een stel ZZP’ers te krijgen die vooral de klus zo snel mogelijk hebben afgerond. Daar ben ik ook dan ook geen klant meer. En dat terwijl de eigen legservice alle oog voor kwaliteit heeft en vooral voor klanttevredenheid werkt.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Tupolev schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:28:
[...]
Tegenwoordig krijg je bij de meeste bedrijven een ZZP er doorgestuurd, en daar vertrouw ik liever niet op.
Snap ik, Bij lab21 houden ze er echter geen controlle over. De ZZPer die ze hadden ingehuurd, had weer andere ZZPers ingehuurd. Tjah en zo blijf je aan de gang natuurlijk en dat mag dan van lab21, en vinden ze prima en doen ze niks mee als het werk maar afkomt klant ervaring zal ze roesten..

Langverhaal kort: Klanten afzetten met smoesjes en excuses.

Voorbeeld: De egaline hebben we extra dik moeten leggen en daardoor komen we de rest later van de week doen want het moest langer drogen dan verwacht.. (en dan geen vocht meting komen doen, en kijken doe dik het er daadwerkelijk in lag etc. etc.)

Dit doen ze om zo naar de volgende klant te kunnen "beginnen met de klus" want dan is de klus van de ZZPer en heeft hij 30 dagen in zijn contract om het af te maken zit je dan met je strakke planning qua nieuwbouw, keuken die je hebt afgeroepen, je verhuiswagen etc. etc. en ze geven je geen andere legger tot die 30 dagen verstreken zijn :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:36
GeeMoney schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:34:
Ik heb Roma screens (vier Roma, zipSCREEN.2), openheidsfactor 1 %. Ik heb deze versie gekozen, niet om maximaal te verduisteren, maar voor maximale zonwering. Hoezo klapperen, nooit meegemaakt. Roma is prijzig, maar wordt beschouwd als een topmerk. Mijn screens zijn 1,2 m breed. Mogelijk zijn de screens van vrienden erg breed. Desondanks zou het klapperen bij zipscreens niet storend moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 02-05 18:44
Een behang vraagje, ik ben benieuwd naar jullie mening.

We willen onze muren laten behangen met glasvlies en hebben hier een paar offertes voor ontvangen.

Bedrijf A geeft aan: glasvlies behangen + schilderen in gewenste kleur kost X.
Muren dienen wel helemaal glad en behangklaar te zijn. Indien we hier nog extra werk aan moeten verichten, zoals stukjes stucen, hoekprofielen plaatsten etc dan komen er kosten bij.

Bedrijf B geeft aan: glasvlies behangen + schilderen in gewenste kleur kost Y.
Eventueel bijwerken om muren helemaal glad te maken voor het behangen zit in de prijs inbegrepen.

De definitie van behangklaar is erg vaag. Hij ontbreekt eigenlijk helemaal in onze technische omschrijving. Het kan alles betekenen.

X en Y liggen dicht bij elkaar qua prijs.
Makkelijke keus zou je zeggen, gaan voor B.

Echter.
Bedrijf B is onderaannemer van onze aannemer tijdens de bouw, en verantwoordelijk voor het behangklaar afwerken van de muren!
Ik vind eigenlijk dat B hier iets niet eerlijk speelt. Ze kunnen er immers nu voor kiezen tijdens de bouw wat slordiger te werken, zodat ze meer kans hebben om na oplevering de behangklus te krijgen, want ze zorgen er zo voor dat A duurder zal worden wanneer ze de randen van "behangklaar" opzoeken.

Daarnaast heb ik bij A opzich een goed gevoel, ze lijken voor kwaliteit te gaan, doen niet moeilijk met garantie of dingen herstellen geven ze aan. Waar we bij B al een flinke lijst met eisen kregen, ondermeer onder welke hoek je wel of niet mag kijken om te beoordelen of de kwaliteit goed is of niet, beperken van kleurkeuzes in de verf etc.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Tupolev schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:28:
[...]

Ik heb hier ook klik PVC gekocht. Degelijke kwaliteit en mooi materiaal voor een nette prijs. Alhoewel ze dezelfde kwaliteit voor verschillende prijzen wegzetten, dus je moet wel net ‘de aanbieding’ mooi vinden. Maar ik heb het wel zelf laten leggen. Tegenwoordig krijg je bij de meeste bedrijven een ZZP er doorgestuurd, en daar vertrouw ik liever niet op. Zelfs bij een gerenommeerd bedrijf met een eigen legservice heb ik het ‘geluk’ gehad om een stel ZZP’ers te krijgen die vooral de klus zo snel mogelijk hebben afgerond. Daar ben ik ook dan ook geen klant meer. En dat terwijl de eigen legservice alle oog voor kwaliteit heeft en vooral voor klanttevredenheid werkt.
Ik heb op werkspot een vloerenlegger gevonden met 300+ positieve reviews. Ik denk dat ik het beste hem kan contacteren en af stemmen. Als hij aangeeft hoeveel PVC's, plinten ik etc moet kopen dan komt het wel goed.

Gaat mij niet om de materiaal maar om het leggen, ik hoor veel horror verhalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:20
auditor86 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:37:

We willen onze muren laten behangen met glasvlies en hebben hier een paar offertes voor ontvangen.

Muren dienen wel helemaal glad en behangklaar te zijn. Indien we hier nog extra werk aan moeten verichten, zoals stukjes stucen, hoekprofielen plaatsten etc dan komen er kosten bij.

Eventueel bijwerken om muren helemaal glad te maken voor het behangen zit in de prijs inbegrepen.

De definitie van behangklaar is erg vaag. Hij ontbreekt eigenlijk helemaal in onze technische omschrijving. Het kan alles betekenen.

Echter.
Bedrijf B is onderaannemer van onze aannemer tijdens de bouw, en verantwoordelijk voor het behangklaar afwerken van de muren!
Ik vind eigenlijk dat B hier iets niet eerlijk speelt. Ze kunnen er immers nu voor kiezen tijdens de bouw wat slordiger te werken, zodat ze meer kans hebben om na oplevering de behangklus te krijgen, want ze zorgen er zo voor dat A duurder zal worden wanneer ze de randen van "behangklaar" opzoeken.

Daarnaast heb ik bij A opzich een goed gevoel, ze lijken voor kwaliteit te gaan, doen niet moeilijk met garantie of dingen herstellen geven ze aan. Waar we bij B al een flinke lijst met eisen kregen, ondermeer onder welke hoek je wel of niet mag kijken om te beoordelen of de kwaliteit goed is of niet, beperken van kleurkeuzes in de verf etc.

***members only***
Kies je voor B dan is er blijkbaar 1 partij die verantwoordelijk is, kies je voor A dan kan die altijd zeggen dat de afwerking niet goed was en hij extra kosten moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
deejeebv schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:51:
[...]

Kies je voor B dan is er blijkbaar 1 partij die verantwoordelijk is, kies je voor A dan kan die altijd zeggen dat de afwerking niet goed was en hij extra kosten moet maken.
Precies, maar moreel gezien zit dat me niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:50
auditor86 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:37:

Echter.

***members only***
Er zijn genoeg behangers die een totaal prijs per m2 bieden en schuren vooraf je wanden glad incl. kleine reparaties. Weet je gelijk hoe en wat qua prijs.

Bijv. zoiets gevonden:

Topkwaliteit 150 tot 200 grams renovlies/glasvezelbehang
Hoogste kwaliteit, laagste prijs
A-merken & materialen (EinzA en SPS Multimat)
Machinaal schuren van de wanden
Kleine reparaties wanden
Professioneel aanbrengen glasvlies behang
Kitten en verven (RAL 9010, 9016, 9003)
Prijs incl voorrijkosten
Erkend vakbedrijf & 6 maanden garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
In mijn aanneemcontract staat dat ze het appartement binnen 430 werkzame dagen willen opleveren. Geven ze altijd een ruim periode zodat ze safe staan en zijn ze gemiddeld vele malen sneller klaar dan de 430 werkdagen?

Ik mail de aannemer maar krijg geen reactie op m'n vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-05 16:24
UltraInstinct schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:21:
[...]

Geven ze altijd een ruim periode zodat ze safe staan en zijn ze gemiddeld vele malen sneller klaar dan de 430 werkdagen?
Dat is wel mijn ervaring (n=1). Uiteraard willen ze zichzelf indekken maar ook de aannemer is er bij gebaat om zo snel mogelijk op te leveren en te kunnen factureren. Bij ons was het 400 werkzame dagen en is het huis na 1 jaar en 3 maanden opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
emile schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:23:
[...]

Dat is wel mijn ervaring (n=1). Uiteraard willen ze zichzelf indekken maar ook de aannemer is er bij gebaat om zo snel mogelijk op te leveren en te kunnen factureren. Bij ons was het 400 werkzame dagen en is het huis na 1 jaar en 3 maanden opgeleverd.
Ja dat klopt. Dat zeiden ze ook tijdens een kennismaking want per termijn onderdeel kunnen ze factureren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zVkapmzCKqUsj5eht5rFF-pheU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bzPupLoaEkxsiga9VDiIk6BW.png?f=fotoalbum_large

1 jaar en 3 maanden zou zo perfect zijn... ik hoop echt dat ze bij ons snel klaar zijn...
Welk aannemer had jij als ik vragen mag?

[ Voor 10% gewijzigd door UltraInstinct op 02-05-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
UltraInstinct schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:27:
[...]

Ja dat klopt. Dat zeiden ze ook tijdens een kennismaking want per termijn onderdeel kunnen ze factureren.
[Afbeelding]

1 jaar en 3 maanden zou zo perfect zijn... ik hoop echt dat ze bij ons snel klaar zijn...
Een appartement duurt doorgaans langer met bouwen dan een grondgebonden woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
UltraInstinct schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:27:
[...]

[Afbeelding]

Een standaard jaar heeft ongeveer 260 werkzame dagen.

430 werkzame dagen is dus zeker geen 15 maanden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Wolly schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:30:
[...]

Klopt, maar emile gaf aan dat het bij hem 400 werkzame dagen waren en uiteindelijk is vele malen sneller gegaan haha. Ik kan altijd hopen, maar denk dat het toch 2 jaar zal duren.. we shall see.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• suzanhe
Wolly schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:30:
[...]

Werkbare dagen voor de bouw werken anders dan 'reguliere', reguliere is die 260 voor de bouw ligt lager circa 180. Als het een jaar is met weinig regen evt hoger maar van die 260 moeten igg de bouwvak, en andere feestdagen etc af.
https://www.eigenhuis.nl/...eriode/werkbare-werkdagen

[ Voor 8% gewijzigd door suzanhe op 02-05-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12:11
Ik lees op internet twee manieren voor de wandafwerking, namelijk renovlies en dunpleister. Nu vroeg ik mij af, is het ook mogelijk om de muren direct te voorzien van extra dik vliesbehang, zodat de muren niet gesaust hoeven te worden. Dit bespaart aanzienlijk in de kosten, omdat dit zelf gedaan kan worden en er hoeft niet gesaust te worden. Heeft er iemand toevallig ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
suzanhe schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:02:
[...]

Werkbare dagen voor de bouw werken anders dan 'reguliere', reguliere is die 260 voor de bouw ligt lager circa 180. Als het een jaar is met weinig regen evt hoger maar van die 260 moeten igg de bouwvak, en andere feestdagen etc af.
https://www.eigenhuis.nl/...eriode/werkbare-werkdagen
Wist ik dit maar eerder, had mijn handtekening dan niet eens gezet. Binnen 2 jaar is wel te doen maar 2.5 jaar is wel imo teveel. 12 maanden geleden was het appartement online gezet op funda. En we zijn nog steeds niet naar de notaris geweest.......... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
UltraInstinct schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:48:
[...]

Wist ik dit maar eerder, had mijn handtekening dan niet eens gezet. Binnen 2 jaar is wel te doen maar 2.5 jaar is wel imo teveel. 12 maanden geleden was het appartement online gezet op funda. En we zijn nog steeds niet naar de notaris geweest.......... :+
Het is dus wel het echt max he, vanuit woningborg moet er de mogelijkheid bestaan dat het gebouw namelijk afgemaakt kan worden door een andere aannemer. Dus het zal echt wel minder zijn dan wat er staat maar hoeveel.. en het gaat natuurlijk pas lopen vanaf start bouw dus als je nog niet notaris bent geweest kan dat moment mis ook nog wel eventjes duren.. 😔 bij ons zit tussen notaris en start bouw ca 5/6 mnd waarschijnlijk

[ Voor 4% gewijzigd door suzanhe op 02-05-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
.

[ Voor 99% gewijzigd door suzanhe op 02-05-2025 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
kaassouflé schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:29:
Ik lees op internet twee manieren voor de wandafwerking, namelijk renovlies en dunpleister. Nu vroeg ik mij af, is het ook mogelijk om de muren direct te voorzien van extra dik vliesbehang, zodat de muren niet gesaust hoeven te worden. Dit bespaart aanzienlijk in de kosten, omdat dit zelf gedaan kan worden en er hoeft niet gesaust te worden. Heeft er iemand toevallig ervaring mee?
Er zijn wel meer opties.
Glasvlies (dat is glad zoals renovlies, maar sterker, doordat er geen papier in zit)
Glasvezel, dat spul met zo een ruitjes patroon.

Je kunt ook gewoon een bloemetjes behang kiezen.

Je kunt met spachtelputz aan de slag.

Je kunt echt stucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
suzanhe schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:53:
[...]

Het is dus wel het echt max he, vanuit woningborg moet er de mogelijkheid bestaan dat het gebouw namelijk afgemaakt kan worden door een andere aannemer. Dus het zal echt wel minder zijn dan wat er staat maar hoeveel.. en het gaat natuurlijk pas lopen vanaf start bouw dus als je nog niet notaris bent geweest kan dat moment mis ook nog wel eventjes duren.. 😔 bij ons zit tussen notaris en start bouw ca 5/6 mnd waarschijnlijk
Dat is wel een lang periode, notaris zal in mei bij mij plaats vinden en bouw begin juli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
UltraInstinct schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:52:
[...]

Dat is wel een lang periode, notaris zal in mei bij mij plaats vinden en bouw begin juli
In juli? Om vervolgens 2 weken later weer te stoppen vanwege de bouwvak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Draakje5 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:13:
[...]

In juli? Om vervolgens 2 weken later weer te stoppen vanwege de bouwvak?
Ja eind juli stoppen ze

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHzndPDIOhcyyvyOm_B9SKsFA1I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hhRbaWUkriTOLaURZmtMOQU9.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door UltraInstinct op 02-05-2025 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Laatst online: 21:44
Iemand ervaring met het indelen van de zolder na de bouw en dan met name wat te doen met de ventilatie, mijn mogelijk wat simplistische wereld beeld is dat het een kwestie van een T stuk op de aanvoer pijp is en die via het verlaagd plafond uit laten komen in de 2 kamers. En vervolgens alles opnieuw in laten regelen,

Is dit te simpel gedacht?
En wie maakt de berekening voor het opnieuw inregelen? Lever ik die aan bij een inregelmeneer of gaan die voor mij rekenen?

Members only:
Pagina: 1 ... 346 347 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.