Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
tomtom901 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:43:
[...]

Super vervelend, maar misschien toch maar vast rechtsbijstand erbij trekken?
Ja ik denk dat dat sowieso wel een goed idee is. Bellen kan altijd voor een eerste advies.
Krijgertje1979 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:49:
[...]

Dit is natuurlijk behoorlijk vervelend, ik had ook gezien dat anderen het ook niet erg handig vonden om de oplevering te accepteren met zoveel opleverpunten, maar gezien de waslijst aan punten zou ik denk ik toch al voorzichtig beginnen voor te bereiden voor een geschillenregeling via Woningborg.

Dit lijkt me toch niet eens in de buurt te komen van de minimale verwachting die je mag hebben van een deugdelijk opgeleverde woning.
Weigeren was ook niet echt gelukt, er waren te weinig echt grote dingen om het gegrond te kunnen weigeren. Ik weet van een aantal buren die het echt wilden weigeren, en die hebben het uiteindelijk ook moeten accepteren. Weigeren is makkelijker gezegd dan gedaan.
Krijgertje1979 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:49:
[...]

Dit is natuurlijk behoorlijk vervelend, ik had ook gezien dat anderen het ook niet erg handig vonden om de oplevering te accepteren met zoveel opleverpunten, maar gezien de waslijst aan punten zou ik denk ik toch al voorzichtig beginnen voor te bereiden voor een geschillenregeling via Woningborg.

Dit lijkt me toch niet eens in de buurt te komen van de minimale verwachting die je mag hebben van een deugdelijk opgeleverde woning.
Het is nog te vroeg om het te hebben over uitvechten, maar dit is niet 123 opgelost nee. Woningborg en rechtsbijstand zijn inderdaad de volgende stappen. Eérst maar de eigen verbouwing afronden en verhuizen en dan heb ik tijd en ruimte om met dit probleem met de aannemer op te lossen. Dan hebben ze ook nog een paar maanden extra om dingen te gaan oplossen. Wie weet kan ik tegen die tijd al meer afstrepen van het lijstje.

Ik denk wel dat we de uitzondering zijn.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Alic3 op 20-09-2023 13:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:38

tomtom901

Moderator General Chat
Alic3 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:00:
[...]

Ja ik denk dat dat sowieso wel een goed idee is. Bellen kan altijd voor een eerste advies.
Zou het dossier vast aan laten maken, dan heb je er melding van gemaakt, kunnen ze achteraf niet aankomen dat je te laat was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
-edit: knip-

[ Voor 99% gewijzigd door Aubergine op 26-01-2024 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
Aubergine schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:03:
[...]

Heb je dingen zoals

***members only***

zelf geconstateerd of heeft een een externe partij dat gedaan die jullie hebben meegenomen bij oplevering?

Verder: veel sterkte! Zo'n lijst gun je niemand...
Zelf geconstateerd. Vrijwel iedereen in het gebouw blijkt een omvormer met een te laag wattage te hebben gekregen. Bij sommige buren is het al vervangen, bij mij en anderen nog niet.

Wel balen dat ik de factuur naar Klimaatgarant die de installaties regelt al had betaald voordat ik er op gewezen werd. Bij de buren die nog niet hadden betaald, is de omvormer vrij snel vervangen. Heb al een paar keer om een reactie gevraagd van ze, maar ik hoor maar niks. Kan ook daarvoor rechtsbijstand gaan inschakelen denk ik.

Er liep bij ons wel iemand mee vanuit NRBI.

Members only:

• DrDeath
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 14:29
Hi mede-tweakers, ik heb een kort vraagje waar jullie hopelijk wat mee kunnen helpen.

Wij krijgen bij onze nieuwbouwwoning een losstaande berging van 21,6 vierkante meter. Ik wil die als gym gaan gebruiken, dus wat isolatie is nodig. Verwarmen gaan we doen met een airco die we later laten aansluiten. De aannemer geeft aan dit de isolatie te kunnen regelen voor 12.000 euro (inclusief geïsoleerde deur, isolatie van muren, vloer en plafond). Qua kwaliteit en dikte van de isolatie sluiten ze aan bij de eisen voor een woning (dus iets van 30cm per muur incl. kalksteen).

Ik vraag me af of dit een redelijke prijs is. Online lees ik nogal uiteenlopende prijzen, van € 5.000 - € 12.000. Ik besef me dat de nieuwbouwaannemer doorgaans wat duurder is dan zelf naderhand een aannemer inhuren, maar soms is het verschil wel erg groot.

Denken jullie dat dit een redelijke inschatting is van de aannemer, of gaat dit echt te ver? Alvast heel erg bedankt voor enige input! :)

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
DrDeath schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:35:
Hi mede-tweakers, ik heb een kort vraagje waar jullie hopelijk wat mee kunnen helpen.

Wij krijgen bij onze nieuwbouwwoning een losstaande berging van 21,6 vierkante meter. Ik wil die als gym gaan gebruiken, dus wat isolatie is nodig. Verwarmen gaan we doen met een airco die we later laten aansluiten. De aannemer geeft aan dit de isolatie te kunnen regelen voor 12.000 euro (inclusief geïsoleerde deur, isolatie van muren, vloer en plafond). Qua kwaliteit en dikte van de isolatie sluiten ze aan bij de eisen voor een woning (dus iets van 30cm per muur incl. kalksteen).

Ik vraag me af of dit een redelijke prijs is. Online lees ik nogal uiteenlopende prijzen, van € 5.000 - € 12.000. Ik besef me dat de nieuwbouwaannemer doorgaans wat duurder is dan zelf naderhand een aannemer inhuren, maar soms is het verschil wel erg groot.

Denken jullie dat dit een redelijke inschatting is van de aannemer, of gaat dit echt te ver? Alvast heel erg bedankt voor enige input! :)
Niet helemaal vergelijkbaar, maar voor onze garage van 18 m2 betaal ik 4000 euro aan isolatie (via de aannemer) en 795 voor het uitbereiden van de vloerverwarming. Dan heb ik inderdaad dezelfde RC waarden als de woning. Garage is wel halfsteens en zit aan 1 kant aan de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeath
tomtom901 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:51:
[...]

Niet helemaal vergelijkbaar, maar voor onze garage van 18 m2 betaal ik 4000 euro aan isolatie (via de aannemer) en 795 voor het uitbereiden van de vloerverwarming. Dan heb ik inderdaad dezelfde RC waarden als de woning. Garage is wel halfsteens en zit aan 1 kant aan de woning.
Dat is wel een significant verschil. Snap dat het 1 muur minder is, maar stel je rekent daar 25% voor (wat al meer is omdat het dak en de vloer ook meetellen) dan kom je op 5.000 euro i.p.v. 12.000. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:57
Ik vind 12K een prima prijs voor het isoleren van een garage muren en plafond en aanbrengen van kalkzandsteen + geisoleerde garagedeur.
Maargoed, wij hebben er zelf 24K voor betaald dusja..

Let wel op: Ik zou wel ff checken of kalkzandsteen niet te zwaar is voor je vloer van de garage. Bij ons is er namelijk een extra heipaal geplaatst en is de fundering breder ingezet tbv de geisoleerde garage tov een halfsteens garage.

[ Voor 38% gewijzigd door Draakje5 op 20-09-2023 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeath
Draakje5 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:29:
Ik vind 12K een prima prijs voor het isoleren van een garage muren en plafond en aanbrengen van kalkzandsteen + geisoleerde garagedeur.
Maargoed, wij hebben er zelf 24K voor betaald dusja..

Let wel op: Ik zou wel ff checken of kalkzandsteen niet te zwaar is voor je vloer van de garage. Bij ons is er namelijk een extra heipaal geplaatst en is de fundering breder ingezet tbv de geisoleerde garage tov een halfsteens garage.
Oke, het kan dus altijd erger. Hoe groot is je garage, als ik vragen mag?

En het lijkt erop dat ze in het ontwerp de fundering al wat verstevigen t.o.v. het originele ontwerp. Maar daarin vertrouw ik eigenlijk ook wel op de expertise van de architect en aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
DrDeath schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:40:
[...]

Oke, het kan dus altijd erger. Hoe groot is je garage, als ik vragen mag?

En het lijkt erop dat ze in het ontwerp de fundering al wat verstevigen t.o.v. het originele ontwerp. Maar daarin vertrouw ik eigenlijk ook wel op de expertise van de architect en aannemer.
18m2. Ik zou er in ieder geval even op letten en als je niks ziet vraag er naar. Neem aan dat ze niet voor de lol bij ons een extra heipaal en bredere fundering storten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 100% gewijzigd door Aubergine op 26-01-2024 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
Aubergine schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:25:
[...]

Zo zie je ook weer precies hoe aannemers werken.

Maar knap dat je de kennis in huis hebt!
Met Google en wat rondvragen in de buren-app (waar veel kennis zit) kom je gelukkig een heel eind :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:03
@Alic3 ik weet de waardes niet maar omvormers zijn meestal iets onder bemeten omdat dat de efficiëntie op de langere termijn ten goede komt.
Verschil moet niet teveel zijn natuurlijk maar een 5000watt omvormer voor 5400Wp aan panelen is prima. Hierdoor slaat hij namelijk eerder aan en later af en je panelen nemen elk jaar in efficiëntie af en omdat je omvormer dan nog ruim binnen die marge valt slaat hij dus gewoon nog steeds snel aan en laat pas af.

Dus afhankelijk van je waardes is het dus mogelijk gewoon in orde.

3000watt omvormer en 6000Wp aan panelen is natuurlijk niet goed :p.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 20-09-2023 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Is dit EPDM of Bitumen?
Er komt nog grind op. En op de randen komt nog ook een dakbedekking die gebrand wordt. Ik weet niet of deze ook gebrand was, dacht het niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8Y0TsJa8Cxq6SSAl7AAOLfsNdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYtUyNee6uYQcUAyViJp0GLP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Gezien de kleine stroken zal het eerder bitumen zijn dan EDPM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@Draakje5 bitumen zo te zien.
Normaal gesproken branden ze de rollen en alleen in kleine hoeken of doorvoeren willen ze nog weleens lijm gebruiken dacht ik. Maar maakt het wat uit dan? ;).

[ Voor 72% gewijzigd door GeeMoney op 20-09-2023 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
vormulier schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:27:
[...]

Gezien de kleine stroken zal het eerder bitumen zijn dan EDPM
Thanks. En kun je dan ook nog zien of dat dit gelijmd of gebrand is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mo1YszVXrwHU4Tbu0qbnazwpj6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MmjMCYLBcfVnrLknPOMogmJW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:33:
[...]

Ik nijg naar gelijmd bitumen, je ziet namelijk geen directe brand sporen ze zitten er wel duidelijk, moet even verder kijken dan 1 strookje is dus gebrand

[ Voor 16% gewijzigd door vormulier op 20-09-2023 21:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 21:49

skate master

Autodesk Educator Expert

Draakje5 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:33:
[...]

[Afbeelding]
Duidelijk bitumen wat erop gebrand is.
Je ziet aan de randen netjes de bitumen er onderuit komen.

Netjes gewerkt door de vakman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Op de eerste foto die je neergezet hebt zie je het veel duidelijker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQx8aA6LSOte5HRbu0Ohy96WZmw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zc9BD4OzM6ywLJFNRAaZEyG3.png?f=user_large

dit donkere bitumen is van de brander

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Draakje5 Wat een raar verloop zit daar thv de regenpijp, lijkt wel of dat ene dakdeel hoger ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
GeeMoney schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:09:
@Alic3 ik weet de waardes niet maar omvormers zijn meestal iets onder bemeten omdat dat de efficiëntie op de langere termijn ten goede komt.
Verschil moet niet teveel zijn natuurlijk maar een 5000watt omvormer voor 5400Wp aan panelen is prima. Hierdoor slaat hij namelijk eerder aan en later af en je panelen nemen elk jaar in efficiëntie af en omdat je omvormer dan nog ruim binnen die marge valt slaat hij dus gewoon nog steeds snel aan en laat pas af.

Dus afhankelijk van je waardes is het dus mogelijk gewoon in orde.

3000watt omvormer en 6000Wp aan panelen is natuurlijk niet goed :p.
We hebben 9 panelen a 375 op oost/west en we hebben een omvormer van 2,5kW (Goodwe GW2500xs). Dan lijkt me een omvormer van 2,5kW wat te weinig? Pas bij een efficiëntie van 75% kom ik op 2500kW uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Alic3 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:52:
[...]

We hebben 9 panelen a 375 op oost/west en we hebben een omvormer van 2,5kW (Goodwe GW2500xs). Dan lijkt me een omvormer van 2,5kW wat te weinig? Pas bij een efficiëntie van 75% kom ik op 2500kW uit.
Bij Oost West moet jij sowieso een omvormer hebben met twee trackers, jouw omvomer heeft er maar één.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
Wolly schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:56:
[...]

Bij Oost West moet jij sowieso een omvormer hebben met twee trackers, jouw omvomer heeft er maar één.
En wat doet dat? Alle panelen liggen oost/west en ik heb nog niemand van de overige 54 buren over een tracker gehoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Alic3 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:57:
[...]

En wat doet dat? Alle panelen liggen oost/west en ik heb nog niemand van de overige 54 buren over een tracker gehoord.
Zoals eerder in dit artikel aangehaald is, is het zo dat de keuze op vlak van het type omvormer bij een zonnepanelen oost-west opstelling ontzettend belangrijk is. Niet elke omvormer is namelijk (even) geschikt, in tegendeel. Er dient dan ook steevast te worden gekozen voor een omvormer waarbij sprake is van ten minste drie zogenaamde MPP-trackers. Daarbij gaat het om 2 trackers voor het oostelijke systeem en 1 voor het westelijke systeem. De MPP-tracker is verantwoordelijk voor de optimalisatie van de installatie. Haar belang mag dan ook zeker niet worden onderschat.

Vanwege het gegeven dat de oost- en de westzijde over afzonderlijke karakteristieken beschikken, dient elke zijde aangesloten te worden op een aparte MPP-tracker.
https://recharged.nl/zonn...len-oost-west-opstelling/

Verder kan je beter in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 je vragen stellen over je installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:47:
@Draakje5 Wat een raar verloop zit daar thv de regenpijp, lijkt wel of dat ene dakdeel hoger ligt?
Ja. Wij hebben een geisoleerde garage (dak) dus ons garagedak ligt wat lager en daar zit nog isolatie bovenop. Ik vermoed dat het niet helemaal lekker uit kwam en de isolatie afschot platen van de uitbouw forser zijn dan op de garage. Is dit erg? Er zit op het garagedak alsmede uitbouw vd woning een afvoer.

Wat ik bijzonderder vind is dat ze het gat niet opgevuld hebben met steen (zie rode pijl) hier kijk je naar de isolatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5UKV9qa3wMu3bQagOhH19gK-zQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2jvFS41OWwAhxtI6vaZkvfbH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
[...]

Dat lijkt inderdaad wel wat tekort. Ik zou een 3k omvormer verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:33
Heb hier straks 18x (minimaal) 400wP, met een omvormer van 6kW (deze Huawei).
Uitgaande van 75-80% zou dat genoeg moeten zijn toch? @GeeMoney

[ Voor 26% gewijzigd door vuurtjih op 20-09-2023 22:24 ]

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:16
GeeMoney schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:14:
[...]

Hmmm hier ook 9x 375wp (zuidoost) met een sunnyboy 2.5. Woning echter al een ruim jaar geleden opgeleverd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Laat ik voorop stellen dat ik geen zonnepanelen expert of leverancier ben maar uit de vele offertes die ik voor zowel mijn huidige woning, vorige woning en mijn schoonouders heb gekregen en onderhandeld houden ze afhankelijk van de ligging een berekening aan van 75% tot 90% voor de omvormer tov de panelen.

Ook levert de omvormer vaak ietsje boven zijn capaciteit. Een 2kW omvormer bij mijn schoonouders zit regelmatig op 2180 vol in de zomer. Die hebben 6x405Wp ligging maar vanwege ligging en plat dak rekenden ze met 2200Wp en heb ik daar dus een 2kW omvormer gehangen.

Wellicht dat @Blihi hier ook kan helpen, die is er ook aardig mee bezig geweest en heeft meerdere liggingen en strings ook.

Zelf heb ik 8250Wp aan panelen met 7,5kW aan omvormers.

[ Voor 48% gewijzigd door GeeMoney op 20-09-2023 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
[...]

Veel fabrikanten van omvormers hebben rekentools beschikbaar en die kun je gebruiken om dit door te rekenen. Je zegt 9 panelen oost/west, maar betekent dit 4 oost en 5 west of bedoel je 9 oost en 9 west?

Er is een heel zonnepaneel-topic. Het is handig daar de vraag eens te stellen en dan met meer precieze gegevens, dus hoeveel panelen in welke orientatie en onder welke hoek.

Ik heb zelf 4 strings, verdeeld over 3 omvormers. 12 x 315 Wp OZO en 11 graden hoek, 8 x 385 Wp OZO en 7 graden hoek, 10 x 315 Wp WNW en 13 graden hoek en 4 x 345 Wp ZZW op 13 graden.

De berekende opbrengst door de fabrikant van de drie omvormers (Solis) is 9,356 kWh/jaar en het afgelopen jaar heb ik dat ook ruimschoots gehaald (9,456 kWh opgewekt).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:08:
[...]

Ja. Wij hebben een geisoleerde garage (dak) dus ons garagedak ligt wat lager en daar zit nog isolatie bovenop. Ik vermoed dat het niet helemaal lekker uit kwam en de isolatie afschot platen van de uitbouw forser zijn dan op de garage. Is dit erg? Er zit op het garagedak alsmede uitbouw vd woning een afvoer.

Wat ik bijzonderder vind is dat ze het gat niet opgevuld hebben met steen (zie rode pijl) hier kijk je naar de isolatie.

[Afbeelding]
Dit mag gewoon niet. Stuur de foto naar de aannemer. Er mogen geen gaten van meer dan 1 cm in de gevel zitten, ook niet onder het lood (wat nog moet komen).

Man wat wordt er bij jou slordig gewerkt. Dat was bij ons ook al zo, maar dit is nog erger.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:15
Draakje5 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:08:
[...]

[Afbeelding]
Zoiets hadden wij bij onze vorige woning ook. Door capillaire werking kwam er telkens onder de loodslab water naar binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Alic3 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:18:
[...]

Goede vraag. Het gaat helaas steeds slechter en ik heb er intussen een hard hoofd in dat het allemaal op korte termijn goed opgelost wordt. Ik heb gelukkig maanden geleden al een rechtsbijstandverzekering afgesloten want dit vervelende staartje zie ik nu al aankomen inderdaad.

Ik heb alleen de mental capacity nu even niet om daarmee aan de slag te gaan. Eerst de huidige verbouwing/afbouw afmaken, eigen huis verkopen en dan heb ik ruimte om dit verder aan te pakken. Het is nogal veel naast een fulltime baan.

Ik zit ook in het VvE-bestuur dus ik krijg (gelukkig) alles mee wat betreft de aannemer en het gedoe met de onderaannemers. Die komen of niet opdagen, of er is personeelstekort etc. De leverancier van de aluminium kozijnen is bijv. gestopt met dit type kozijn. Waardoor hun specialisten zijn vertrokken en ze nu zzp'ers moeten inhuren maar die zijn niet te krijgen. Dat een hele nieuwe batch ramen tijdens één transport stuk ging hielp ook niet mee.

***members only***

In mijn oorspronkelijke post schreef ik al dat de werkbare dagen voor de aannemer eind juni zouden verlopen.

Wij waren een van de eersten die werden opgeleverd waardoor wij heel veel opleverpunten hebben. Een week na ons is de aannemer gestopt voor een week of twee met opleveren en hebben ze de rest van de appartementen veel verder afgemaakt. Waardoor die appartementen veel minder openstaande punten hadden. We hebben wat dat betreft echt veel pech gehad.

Als ik kijk naar de opsoming die ik in mijn vorige post hierover maakte. Dan is vooral een DEEL van de punten BUITEN ons appartement afgemaakt/opgelost.
- We hebben nu een terras met tegels en de beplating zit op het plafond. Maar we hebben GEEN aluminiumbeplating aan de buitenkant op meerdere plekken, daar zie je de isolatie nog zitten.
- We hebben geen regenpijp maar wel de bedrading voor de WLP/screens buiten waardoor nu met de regen de groep er steeds uitklapt in de meterkast.
- We hebben nu wel een (verkeerde) bel en een half werkend intercomsysteem. Ik hoor de bel maar ik moet alsnog naar de portiekdeur lopen. Gelukkig zit ik op BG. Buren op hogere etages hebben het lastiger.

In huis is eigenlijk weinig gedaan. Wat is er wel gedaan? Een loszittende buis bij de vloerverwarming is vastgezet en ze hebben een punt kunnen afvinken om iets NIET te doen 8)7

De lijst is eigenlijk alleen maar groter geworden. Dit heb ik net naar de notaris gestuurd.

***members only***

Echt leuk is het allemaal niet. Het is zeker allemaal los van de projectaannemer te fixen en met een deel zou ik wel kunnen leven. Maar het klopt natuurlijk voor geen meter hoe slecht deze hele oplevering is gegaan en gaat. En het is vooral VEEL GEDOE :(
Dat is een beste lijst en met een hele trage afwikkeling nu kan ik je enkel de tip mee geven je spierballen te laten zien. Ik zou inderdaad je rechtsbijstand vast informeren en woningborg en dat ook laten voorzichtig laten blijken aan de aannemer. Wellicht krijg je op die manieer wat meer prioriteit, wat ook wel prettig is als dit nog eens gek af zou kunnen lopen met de aannemer.

Vergis je niet dat die instanties ook tijd nodig hebben om zich in te lezen, op te schalen en je te adviseren. Het is niet dat er morgen gelijk een brief met een dreigende rechtszaak op de mat ligt. Ze kunnen je ook helpen met de juiste meldingen doen bij de aannemer op de juiste momenten i.v.m. aanspraak op garanties, doorlooptijden om zaken na te komen etc, dat hoef je niet allemaal zelf uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
Blihi schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:22:
[...]

Veel fabrikanten van omvormers hebben rekentools beschikbaar en die kun je gebruiken om dit door te rekenen. Je zegt 9 panelen oost/west, maar betekent dit 4 oost en 5 west of bedoel je 9 oost en 9 west?

Er is een heel zonnepaneel-topic. Het is handig daar de vraag eens te stellen en dan met meer precieze gegevens, dus hoeveel panelen in welke orientatie en onder welke hoek.

Ik heb zelf 4 strings, verdeeld over 3 omvormers. 12 x 315 Wp OZO en 11 graden hoek, 8 x 385 Wp OZO en 7 graden hoek, 10 x 315 Wp WNW en 13 graden hoek en 4 x 345 Wp ZZW op 13 graden.

De berekende opbrengst door de fabrikant van de drie omvormers (Solis) is 9,356 kWh/jaar en het afgelopen jaar heb ik dat ook ruimschoots gehaald (9,456 kWh opgewekt).
Goeie vraag, geen idee want het is een gemeenschappelijk dat en er is geen inzicht waar je eigen panelen liggen. Maar goede tip, ik duik dat andere topic maar eens in.
LordBusiness schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:07:
[...]
Dat is een beste lijst en met een hele trage afwikkeling nu kan ik je enkel de tip mee geven je spierballen te laten zien. Ik zou inderdaad je rechtsbijstand vast informeren en woningborg en dat ook laten voorzichtig laten blijken aan de aannemer. Wellicht krijg je op die manieer wat meer prioriteit, wat ook wel prettig is als dit nog eens gek af zou kunnen lopen met de aannemer.

Vergis je niet dat die instanties ook tijd nodig hebben om zich in te lezen, op te schalen en je te adviseren. Het is niet dat er morgen gelijk een brief met een dreigende rechtszaak op de mat ligt. Ze kunnen je ook helpen met de juiste meldingen doen bij de aannemer op de juiste momenten i.v.m. aanspraak op garanties, doorlooptijden om zaken na te komen etc, dat hoef je niet allemaal zelf uit te zoeken.
Ja daar heb je ook helemaal gelijk in want ik heb het idee alsof wij echt 0 prio krijgen vanuit de aannemer. Ik heb ze de tijd gegeven want we gaan voorlopig nog niet verhuizen ivm de verbouwing maar mijn geduld raakt ook wel een beetje op. Ik ga maar eens informeren wat ik kan gaan doen en druk op de ketel houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:27
GeeMoney schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:14:
[...]

Oost-west.
Dus 4/5 panelen aan elke kant. Voor een totaal van 3.375 wp. Wat ze nooit halen door niet in de perfecte 'piekhoek' te liggen. Maar wel beter voor het totale opwek gedurende de dag.

Omvormer van 2500 is hiervoor perfect. Die eventuele 10x aftoppingen worden perfect gecompenseerd in de winter.

[ Voor 7% gewijzigd door bottom line op 21-09-2023 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 08:48
Draakje5 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:38:
[...]

De vloer wordt van voor naar achter gelegd. Dus in de lengte van de woning (2 kapper, U-vorm).
Het mooist denk ik ook.. (y)

• marit-rk
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-02 22:45
Dit is vast al eens gevraagd, maar ik kon het niet vinden. Ons huis is zojuist opgeleverd, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Om het vocht uit de woning te krijgen: wel ramen open, niet de ramen open. Ik snap er niks meer van. Ik begreep in ieder geval dat als we er wonen de ramen in principe altijd dicht moeten behalve als we een keertje een kwartiertje willen luchten. MAAR, wat doen we totdat we er gaan wonen? Moeten we de ramen nu wél tegen elkaar open zetten? En zo ja voor hoe lang? En zetten we de wtw dan uit? (even los van hoe vochtig het nu buiten is, want dan laten we ze natuurlijk sowieso dicht :+ )

[ Voor 12% gewijzigd door marit-rk op 21-09-2023 10:25 . Reden: duidelijkheid ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:27
marit-rk schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:20:
Dit is vast al eens gevraagd, maar ik kon het niet vinden. Ons huis is zojuist opgeleverd, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wel ramen open, niet de ramen open. Ik snap er niks meer van. Ik begreep in ieder geval dat als we er wonen de ramen in principe altijd dicht moeten behalve als we een keertje een kwartiertje willen luchten. MAAR, wat doen we totdat we er wonen? Moeten we de ramen nu wél tegen elkaar open zetten? En zo ja voor hoe lang? En zetten we de wtw dan uit?
Waarvoor? Vocht uit de woning?
Met 93% luchtvochtigheid op dit moment zal je met ramen open meer vocht naar binnen halen dan andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marit-rk
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-02 22:45
Source90 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:23:
[...]

Waarvoor? Vocht uit de woning?
Met 93% luchtvochtigheid op dit moment zal je met ramen open meer vocht naar binnen halen dan andersom.
Oke, niet als in letterlijk nú nú (ik ben niet eens in de buurt van de nieuwe woning nu), maar in theorie, wat zou je de komende weken moeten doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 15:09
IF luchtvochtigheid buiten < luchtvochtigheid binnen THEN ramen open ELSE ramen dicht ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
millerman_sf schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:27:
IF luchtvochtigheid buiten < luchtvochtigheid binnen THEN ramen open ELSE ramen dicht ;)
instructions unclear, auto is leeg gehaald door dieven.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 23:27
millerman_sf schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:27:
Zit absolute vs relatieve luchtvochtigheid daar ook niet nog voor iets tussen? Kan me voorstellen dat 70% RH bij 21°C meer vocht bevat dan 90% RH bij 14°C, maar ben absoluut geen expert. Zou precies gewoon je wtw z'n werk laten doen, die is daar voor gemaakt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
Ja, uiteraard. Maar als je alle ramen open hebt, gaat de temperatuur binnen ook vanzelf richting temperatuur buiten. Ik zou me er niet teveel zorgen over maken en inderdaad gewoon goed luchten zoveel en vaak als je kunt.

De WTW werkt niet snel genoeg om de hoeveelheid vocht van de bouw uit je huis te krijgen. Als je daar meer haast bij hebt, kun je nog een bouwdroger huren.

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:33
Is een opstookprotocol nog steeds nodig en duurt dat inderdaad ~ 10 dagen?

Krijgen we de sleutel, kunnen we nog niks :+

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:07
vuurtjih schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:23:

Ik krijg random antwoorden, ook vanuit de bouwer.

Mijn bouwer vertelde dat met een warmtepomp de grond temperatuur niet zo hoog wordt, dus dat het niet veel uitmaakt... De club die de vloer komt leggen wil het wel gedaan hebben...

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
Onze vloerenlegger gaf het wel aan. Maar de anhydriet dekvloer heeft in een snikhete zomer na het drogen nog een paar weken extra warmte opgevangen. Deze is zo zeer waarschijnlijk heter geworden, dan dat de warmtepomp er aan temperatuur doorheen jaagt. Doordat het qua timing niet haalbaar was, hebben we het niet gedaan. Nu meer dan een jaar later hebben we precies 0 zichtbare scheuren in de gietvloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:37
vuurtjih schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:23:

Kreeg daar ook wisselende respons op. VEH en bouwer gaven aan dat het ouderwets is omdat temperatuur van je vloer door LTV niet meer zoveel verschilt. De vloerenlegger gaf het als harde eis (maar die deed sowieso alles om zich in te dekken).

Uiteindelijk wel gedaan, zag erna toch nog wel wat scheuren in de vloer die er eerst niet zaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit is vast al eens gevraagd, maar ik kon het niet vinden. Ons huis is zojuist opgeleverd, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Om het vocht uit de woning te krijgen: wel ramen open, niet de ramen open. Ik snap er niks meer van. Ik begreep in ieder geval dat als we er wonen de ramen in principe altijd dicht moeten behalve als we een keertje een kwartiertje willen luchten. MAAR, wat doen we totdat we er gaan wonen? Moeten we de ramen nu wél tegen elkaar open zetten? En zo ja voor hoe lang? En zetten we de wtw dan uit? (even los van hoe vochtig het nu buiten is, want dan laten we ze natuurlijk sowieso dicht :+ )
Ik zou in het begin zo veel mogelijk spuien. op de dagen dat je het niet voor het vocht doet doe je het voor de VOS (vluchtige organische stoffen) dat is meuk die uit bouw materialen (en meubels) komt daarnaast helpt het ok om dat hele fijne bouwstof het huis uit te krijgen. dan zijn er nog mensen die bang zijn voor radon en thoron.

Je mag je ramen gewoon open zetten alleen gaat de efficentie van de wtw wat omlaag. het huis blijft veder gewoon functioneren en aangezien je in deze periode nog niet hoeft te verwramen (en er dus weinig terug te winnen is) kunnen de ramen gewoon open.. sommige mensen zetten de ventilatie op maximaal dat kan ook, maar ik zou zeker extra ventileren in de begin weken en zeker tijdens het klussen. hoe meer vuile lucht gewoon naar buiten waait (via raam of afvoer pijp) hoe beter het is voor je. daarnaast wil je natuurlijk vocht verlagen en dan is vandaag niet de beste dag. maar waarschijnlijk als je gaat meten zal het alsnog helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaccohierden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 13:38
Al enige tijd volg ik dit topic, nu een vraag waar ik nog geen antwoord op kon vinden.
Hoe kan ik het beste omgaan met deze situatie?

In 2022 hebben wij een factuur ontvangen en betaald als aanbetaling voor de zonnepanelen, dit betreft 25% van het totale bedrag inclusief 21% BTW. Vorige week ontvingen wij de factuur voor de overige 75% exclusief BTW.

Kan ik als consument de BTW van de 25% zonnepanelen terugvragen via de belastingdienst en de regels van voor 1-1-2023?
Of moet het bouwbedrijf ook dit BTW bedrag verrekenen gezien onze woning inclusief zonnepanelen nog niet is opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
jaccohierden schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:20:
Al enige tijd volg ik dit topic, nu een vraag waar ik nog geen antwoord op kon vinden.
Hoe kan ik het beste omgaan met deze situatie?

In 2022 hebben wij een factuur ontvangen en betaald als aanbetaling voor de zonnepanelen, dit betreft 25% van het totale bedrag inclusief 21% BTW. Vorige week ontvingen wij de factuur voor de overige 75% exclusief BTW.

Kan ik als consument de BTW van de 25% zonnepanelen terugvragen via de belastingdienst en de regels van voor 1-1-2023?
Of moet het bouwbedrijf ook dit BTW bedrag verrekenen gezien onze woning inclusief zonnepanelen nog niet is opgeleverd.
Waarschijnlijk krijg je nog een creditnota van de aannemer. Deze mag je dan inhouden op je laatste betaling. Of uit laten betalen mocht je hypotheek verstrekker daar niet in mee willen werken.

Maar denk dat je deze vraag t beste bij de aannemer moet leggen. En niet zelf meteen geld inhouden of terugvragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Had je dit document reeds gelezen? Daar staat deze casus in als situatie D volgens mij.
LordBusiness schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:00:
[...]
Hoeveel panelen heb je? 365 euro klinkt niet als een enorm bedrag voor de btw op panelen en alle bijbehorende zaken. Dit zou dan dan ongeveer 1738 euro zijn excl. btw. Zie ook deze toelichting. De laatste versie van het PWC document staat hier.

"De leveringen en diensten die direct noodzakelijk zijn voor het aanbrengen en functioneren van de
zonnepanelen, zoals het aanleggen van kabels, het aanpassen (en de ombouw) van de meterkast in
verband met de aanschaf van zonnepanelen, de levering van elektrakabels, omvormers, microomvormers, montagemateriaal, producten om de panelen aan het dak te bevestigen
(zonnepaneelsteunen) en zogenoemde optimizers vallen onder (of gaan op in de) ‘installatie’ in de
zin van dit wetsvoorstel en kunnen dus ook tegen 0% btw in rekening worden gebracht."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Hoe vochtig is de woning? Het ligt echt heel erg aan de periode waarin de woning gebouwd is of er veel vocht in zit. Kalkzandsteen dat tijden lang in de zeikende regen heeft gestaan zal veel vocht opnemen. Is de woning (zoals hier) maandenlang wel afgemetseld geweest, maar nog kozijnloos terwijl het buiten zonnig is, dan zit er vrijwel geen vocht in.

Om vocht uit de woning te krijgen moet je ventileren. De relatieve luchtvochtigheid in de woning zal in het begin vrijwel altijd hoger zijn dan die van de buitenlucht, want in huis is het warmer en warme lucht kan meer vocht opnemen.

De woning zal voorzien zijn van balansventilatie. Open ramen zorgen voor een minder efficiente werking van het WTW gedeelte, maar dat is pas van belang als je gaan verwarmen. Tot die tijd: Zoveel mogelijk de ramen open laten (doe ze wel op slot als je van huis gaat).

In de winter, als je stevig aan het stoken bent is het nog steeds verstandig om een keer per dag te spuien: dus even alle ramen open. Een kwartiertje kan dan al genoeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 26-01-2024 14:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Aubergine schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:17:
[...]

Dank voor de link!

Ik mis wat details in casus A.

Wij hebben de koopovk in 2022 getekend en de bouw is halverwege 2023 gestart (oplevering in 2024). Heb je dan nog steeds recht op BTW teruggave? Ik heb begrepen dat onze zonnepanelen nog niet (of pas dit jaar) ingekocht zijn/worden.
Volgens mij wel, onze situatie is namelijk hetzelfde (en dat is ook wat casus A beschrijft).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:58
@tomtom901 @Aubergine Even voor de duidelijkheid: in situatie A moet de verkoper (de projectontwikkelaar) jou de btw terugbetalen.

Tot 1 januari was de projectontwikkelaar namelijk verplicht om particulieren btw in rekening te brengen over de verkoop van zonnepanelen (dat zat in de VON prijs die voor 1 januari 2023 is afgesproken met jou). Na 1 januari is het tarief 0% op zonnepanelen. Dat verschil moet de projectonwikkelaar jou terugbetalen.

Je kunt dus de btw niet bij de belastingdienst terugvragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 21-09-2023 15:30 ]

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Requiem19 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:29:
@tomtom901 @Aubergine Even voor de duidelijkheid: in situatie A moet de verkoper (de projectontwikkelaar) jou de btw terugbetalen.

Sorry, ja, dacht dat dat helder was, maar goede toevoeging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
tomtom901 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:23:
[...]

Volgens mij wel, onze situatie is namelijk hetzelfde (en dat is ook wat casus A beschrijft).
Tipje, neem even de finale versie over in je post. Want in de eerste versie stond nog niet alles. Zie mijn post hierboven. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aubergine
Requiem19 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:29:

Tot 1 januari was de projectontwikkelaar namelijk verplicht om particulieren btw in rekening te brengen over de verkoop van zonnepanelen (dat zat in de VON prijs die voor 1 januari 2023 is afgesproken met jou). Na 1 januari is het tarief 0% op zonnepanelen. Dat verschil moet de projectonwikkelaar jou terugbetalen.

Nee exact, ik ben me ervan bewust dat ik hiervoor bij de projectontwikkelaar moet zijn.

Maar ik vrees dat die gaat zeggen "hoewel je het huis in 2022 hebt gekocht, hebben wij de panelen in 2023 pas gekocht - dus er is nooit btw over betaald" oid. Kan hij dit argument gebruiken? Of is er bij de VON prijs in 2022 al rekening gehouden met BTW in de begroting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
LordBusiness schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:33:
[...]
Tipje, neem even de finale versie over in je post. Want in de eerste versie stond nog niet alles. Zie mijn post hierboven. :9
Doe ik.
Aubergine schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:34:
[...]

Nee exact, ik ben me ervan bewust dat ik hiervoor bij de projectontwikkelaar moet zijn.

Maar ik vrees dat die gaat zeggen "hoewel je het huis in 2022 hebt gekocht, hebben wij de panelen in 2023 pas gekocht - dus er is nooit btw over betaald" oid. Kan hij dit argument gebruiken? Of is er bij de VON prijs in 2022 al rekening gehouden met BTW in de begroting?
In de VON hebben ze met BTW moeten rekenen, want dat was geldig toen. Dus je hebt recht op die vordering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:58
Aubergine schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:34:
[...]

Het maakt niet of de projectontwikkelaar de panelen met of zonder btw heeft gekocht. De wet schrijft voor dat hij jou in 2023 geen btw in rekening mag brengen. Dat heeft hij in 2022 wel gedaan, maar dat is door nieuwe regelgeving achterhaald. Hij is dus hoe dan ook verplicht jou de btw die in de VON prijs zat (mbt de zonnepanelen) terug te betalen.

Voor wie het interessant vindt: er is economisch ook geen verschil voor de projectonwikkelaar of hij wel/niet btw heeft betaald op de aanschaf:

Situatie 1: projectontwikkelaar heeft btw over de aankoop v/d panelen betaald in 2022
- Prijs die projectontwikkelaar heeft: EUR 1.000 betaald + EUR 210 btw
- Projectonwikkelaar vraagt in zijn btw aangifte EUR 210 terug
- Netto kosten voor projectontwikkelaar; EUR 1000

Situatie 2: projectonwikkelaar heeft geen over de aankoop v/d panelen betaald in 2023:
- Prjjs die projectonwikkelaar betaald heeft: EUR 1.000 + EUR 0 btw
- Netto kosten voor projectontwikkelaar: EUR 1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:24:
[...]

Dit mag gewoon niet. Stuur de foto naar de aannemer. Er mogen geen gaten van meer dan 1 cm in de gevel zitten, ook niet onder het lood (wat nog moet komen).

Man wat wordt er bij jou slordig gewerkt. Dat was bij ons ook al zo, maar dit is nog erger.
Dankjewel, punt en foto is gemeld bij aannemer.

Edit: en 2e punt ook melden waard?? Hier lijkt afschot de verkeerde kant op te zitten.. de water afvoer zit aan de andere kant ( achtertuin ). Of ben ik nu aan het zeuren? Bouwbesluit/woningborg lijkt me duidelijk met 1cm afschot per m1?

Members only:

[ Voor 43% gewijzigd door Draakje5 op 21-09-2023 20:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Terugkoppeling vanuit de aannemer, het gat wordt binnen een paar dagen opgevuld. Dit was men inderdaad vergeten. d:)b (dankjewel DJI Mini Drone)

Het afschot op het platte dak moet nog aangepakt worden en zal met de oplevering goed zijn.
Dit kan je toch niet anders oplossen dan de bitumen dakbedekking er af te halen en een goed afschot onder het bitumen te plaatsen (schuine afschotplaten o.i.d.) of bestaan er mogelijkheden om een dak op afschot te maken bovenop het bitumen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeonovA
  • Laatst online: 08:59
Draakje5 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:58:
Terugkoppeling vanuit de aannemer, het gat wordt binnen een paar dagen opgevuld. Dit was men inderdaad vergeten. d:)b (dankjewel DJI Mini Drone)

Het afschot op het platte dak moet nog aangepakt worden en zal met de oplevering goed zijn.
Kan je niet beter gaan benoemen wat er wel goed gaat tijdens de bouw? :+

Wij hebben ook echt een aantal serieuze punten bij ons project, maar de hoeveelheid fouten die jij hier post is gewoon absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:17

vliegnerd

Nintendo fan.

Draakje5 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:58:
Dit kan je toch niet anders oplossen dan de bitumen dakbedekking er af te halen en een goed afschot onder het bitumen te plaatsen (schuine afschotplaten o.i.d.) of bestaan er mogelijkheden om een dak op afschot te maken bovenop het bitumen?
Ik ken jouw aannemer natuurlijk niet, maar ik zou er geen woord van geloven dat het met de oplevering wel opgelost is. Goed in de gaten houden en alvast als opleverpunt noteren.

Ze kunnen dit --volgens mij-- helemaal niet oplossen zonder het hele dak te slopen (ander punt HWA ook niet accepteren, want zo staat het niet in de omgevingsvergunning). Dus tenzij je een heel nieuw dak ziet...

Die foto... HWA aan de hoge kant monteren 8)7

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
LordBusiness schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:46:
Heeft iemand wel eens wat uitgezocht m.b.t. een latere opleverdatum omdat de koper niet beschikbaar was in de opleverperiode? Ik vraag dit voor een vriend. :9
Ik heb enkel dit verhaal terug gevonden, maar weet niet hoe ver je dat nog hebt uitgezocht @BertVK omdat ik onlangs pas je berichten zag van een vooroplevering.

***members only***
Korte terugkoppeling, ik heb de projectleider van het project gesproken bij de aannemer. Zij gaan gewoon oplevereren, huis gaat uit de verzekering etc.. Ik zal iemand moeten machtigen, voor de keurder van het huis maakte het niet uit wie erbij aanwezig is. Vooroplevering wel iets naar voren gehaald, dat was voor de projectleider geen probleem. Neem ik de gemachtigde ook alvast mee. Verwacht in die 2 weken geen wereld van verschil, de rest is aan de keurder. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
vliegnerd schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:02:
[...]

Ik ken jouw aannemer natuurlijk niet, maar ik zou er geen woord van geloven dat het met de oplevering wel opgelost is. Goed in de gaten houden en alvast als opleverpunt noteren.

Ze kunnen dit --volgens mij-- helemaal niet oplossen zonder het hele dak te slopen (ander punt HWA ook niet accepteren, want zo staat het niet in de omgevingsvergunning). Dus tenzij je een heel nieuw dak ziet...

Die foto... HWA aan de hoge kant monteren 8)7
De bouwtekening was gedraaid, de deur zit nu ook aan de verkeerde kant :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
LordBusiness schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:52:
[...]
Korte terugkoppeling, ik heb de projectleider van het project gesproken bij de aannemer. Zij gaan gewoon oplevereren, huis gaat uit de verzekering etc.. Ik zal iemand moeten machtigen, voor de keurder van het huis maakte het niet uit wie erbij aanwezig is. Vooroplevering wel iets naar voren gehaald, dat was voor de projectleider geen probleem. Neem ik de gemachtigde ook alvast mee. Verwacht in die 2 weken geen wereld van verschil, de rest is aan de keurder. :)
Zo zou ik het ook hebben gedaan (ook derden persoon meenemen bij voor oplevering).
Bij ons is de VEH ook bij de voor oplevering mee geweest. Driekwart van de punten was bij oplevering al afgewerkt. Met de kennis een lijstje bijhouden en hem/haar dit laten afvinken wanneer de bouwer zijn tweede rondje bij oplevering doet, moet het goed komen. En anders heb je nog 3 maanden de tijd om het in te brengen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaccohierden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 13:38
LordBusiness schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:03:
Had je dit document reeds gelezen? Daar staat deze casus in als situatie D volgens mij.

[...]
Thanks, nog niet gezien! Document ondertussen doorgenomen. Situatie D is inderdaad deels van toepassing (staat in het onderwerp dat het om V.O.N prijzen gaan en niet om meerwerk zonnepanelen). Projectontwikkelaar wil ons toch BTW laten betalen over de 25% van de meerwerk voor zonnepanelen factuur in 2022, echt heel onhandig voor ons. Jullie tips hoe dit aan te vliegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dabuh
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07:27
Lees inmiddels al bijna driekwart jaar mee in dit topic dus hoog tijd om ook een bijdrage te leveren aan het forum.
Members only:

Zoals benoemd kan de aannemer dus geen leidingwerk leveren voor de badkamer op de bovenste etage. We willen dit alsnog achteraf gaan doen. Nu vraag ik mij voornamelijk af wat ik nu reeds moet toevoegen dan wel weglaten (opties meerwerk) voor het alsnog achteraf realiseren van een badkamer. Hieronder de plattegrond met daarbij de badkamer ingetekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoTaCkGIGI5RQmsWgVVmlId-tiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/boNK4wZNosQovI60feMXGrOR.jpg?f=fotoalbum_large

In deze afbeelding zit momenteel al een plafondlichtpunt (r) verwerkt en staan ook de muren ingetekend voor het afscheiden van een badkamer gedeelte. Deze muren moeten we zelf opbouwen. Bij voorkeur zou ik hier ook het schakelpunt in verwerken voor het plafondlichtpunt.

Zaken waar ik zelf aan dacht:
  • Vloerverwarming onder het gedeelte van de douche weglaten
  • Vloerverwarming 20 cm achter het toilet weglaten zodat er wellicht een leiding door de vloer naar beneden kan.
  • Loze leiding laten leggen in de rechtermuur te zodat deze uiteindelijk door installateur kan worden gebruikt voor aanleggen punten voor plafondlichtpunt (r)
  • Alternatief op hierboven, loze leiding in muur aan de bovenkant (afscheiding muur met de gang) zodat vanuit daar elektra geregeld kan worden
  • Alternatief. Plafondlichtpunt (r) wel al laten uitvoeren door aannemer met de schakelaar op het punt waar ook schakelaar m zit. Hierbij weet ik niet hoe makkelijk het is om achteraf een schakelpunt te wijzigen of toe te voegen
Jullie feedback wordt gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Ook een vraagje voor een inmiddels 1,5jaar oud huis;

Voor het boren van wat gaten op de foto's vanuit de bouw gekeken en ik zag hier deze leiding. Iemand enig idee wat dit is en/of waarom hij in de afbouw fase uit de muur kwam? (Als in; eindigt in de slaapkamer?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEBRVhbu2spo2BFkeFs0wzVVkY0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6tIFkU0w8gDSssPIWzknHF3y.png?f=fotoalbum_large

Het oogt als een vrij stugge kabel/buis, zou bijna denken waterleiding. Er is echter zowel boven als onder dit punt niets met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:48
Dabuh schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:03:
Lees inmiddels al bijna driekwart jaar mee in dit topic dus hoog tijd om ook een bijdrage te leveren aan het forum.

***members only***

Zoals benoemd kan de aannemer dus geen leidingwerk leveren voor de badkamer op de bovenste etage. We willen dit alsnog achteraf gaan doen. Nu vraag ik mij voornamelijk af wat ik nu reeds moet toevoegen dan wel weglaten (opties meerwerk) voor het alsnog achteraf realiseren van een badkamer. Hieronder de plattegrond met daarbij de badkamer ingetekend.

[Afbeelding]

In deze afbeelding zit momenteel al een plafondlichtpunt (r) verwerkt en staan ook de muren ingetekend voor het afscheiden van een badkamer gedeelte. Deze muren moeten we zelf opbouwen. Bij voorkeur zou ik hier ook het schakelpunt in verwerken voor het plafondlichtpunt.

• Vloerverwarming 20 cm achter het toilet weglaten zodat er wellicht een leiding door de vloer naar beneden kan.
  • Loze leiding laten leggen in de rechtermuur te zodat deze uiteindelijk door installateur kan worden gebruikt voor aanleggen punten voor plafondlichtpunt (r)
  • Alternatief op hierboven, loze leiding in muur aan de bovenkant (afscheiding muur met de gang) zodat vanuit daar elektra geregeld kan worden
  • Alternatief. Plafondlichtpunt (r) wel al laten uitvoeren door aannemer met de schakelaar op het punt waar ook schakelaar m zit. Hierbij weet ik niet hoe makkelijk het is om achteraf een schakelpunt te wijzigen of toe te voegen
We hebben zelf een extra badkamer kunnen realiseren op zolder ne gelukkig konden we het leidingwerk wel afnemen, wat ook noodzakelijk was aangezien de afvoeren al prefab in de fabriek in breedplaatvloerdelen zijn aangebracht.

Bij het laten plaatsen van de badkamer ben ik er achtergekomen dat er behoorlijk wat zaken zijn waar rekening gehouden moet worden, beste is om een loddgieter te laten kijken en adviseren wat je precies nodig hebt qua afvoeren naar riool en aanvoer van warm en koud water. Je deelt natuurlijk niet de plattegronden van de andere afdelingen dus lastig in the schatten wat wel en niet kan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:07
We gaan vandaag een dekvloer gieten… ligt daar nou een handleiding? Nou ja, boeiend, zoeken ze later wel uit…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZWiRPg92X3EOkVm5YkAN04EEtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVQv4OT7YEy5BnwfMLyhnao1.jpg?f=fotoalbum_large

Net zo lomp als dat ze over een WCD hadden gestuct. Bij de vooroplevering mistte we die. Zat die dus achter het stuc werk.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Dabuh Die tweede badkamer is natuurlijk leuk maar hoe krijg je je afvoerleidingen op de stand leiding dan ?
Als nu achter je douche de trap zit dan zal je denk ik het beste je douche en toilet om kunnen draaien zodat je niet 110 in die vloer moet zien te krijgen maar slechts 50/60mm inclusief afschot is dat je grootste uitdaging denk ik. En dan in je trapgat dus een lepe hoek creëren wat dus mogelijk ook een hele nieuwe trap kost.
En warm en koud water, hoe krijg je die daar?

Ik denk dat je je nog vergist hoe lastig het is als ik zo de tekening zie.

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 22-09-2023 18:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
kw_nl schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:12:

Net zo lomp als dat ze over een WCD hadden gestuct. Bij de vooroplevering mistte we die. Zat die dus achter het stuc werk.
Voordat je de verkeerde de schuld geeft, dat is normaal. het is nagenoeg onmogelijk om snel en netjes te stuken als je om de inbouwdozen heen moet stucen. daarom zitten er deksels op en hebben die tegenwoordig zelfs rfid om ze makkelijk terug te kunnen vinden het foutje zit hem dus in dat vergeten is om het gat open te maken en een wcd te plaatsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat

***members only***
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabuh
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07:27
GeeMoney schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:18:
@Dabuh Die tweede badkamer is natuurlijk leuk maar hoe krijg je je afvoerleidingen op de stand leiding dan ?
Als nu achter je douche de trap zit dan zal je denk ik het beste je douche en toilet om kunnen draaien zodat je niet 110 in die vloer moet zien te krijgen maar slechts 50/60mm inclusief afschot is dat je grootste uitdaging denk ik. En dan in je trapgat dus een lepe hoek creëren wat dus mogelijk ook een hele nieuwe trap kost. En warm en koud water, hoe krijg je die daar?

Ik denk dat je je nog vergist hoe lastig het is als ik zo de tekening zie.
Bedankt voor het meedenken. Ik verwacht zeker niet dat het makkelijk zal zijn, maar ben gewoon aan het zoeken naar mogelijke oplossingen. En uiteindelijk zal het makkelijker te realiseren zijn wanneer je in een casco huis stapt, dan wanneer we het na een jaar of 5 alsnog willen laten uitvoeren. Ik wil het zeker ook bij een loodgieter neerleggen, maar voor nu ligt de nadruk op de opties die ik moet doorgeven bij de project aannemer.

Warm en koud water zou moeten lukken. De technische ruimte inclusief de boiler zit aan de overkant van de gang. Mijn eerste idee voor voor de afvoerleiding is om die in de hoek van het toilet naar beneden te laten gaan. De ruimte daaronder wordt een kantoortje waarbij ik de leiding dan in een koof zou wegwerken. De ruimte direct daar weer onder is het toilet op de begane grond, van waaruit wellicht een manier gevonden kan worden om deze op de standleiding aan te sluiten. De precieze locatie van deze leidingen zal natuurlijk sterk afhangen van hetgeen door de aannemer aan leidingwerk in de betonplaten is neergelegd. Hier krijg ik op den duur nog een volledig overzicht van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
twain4me schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:05:
[...]

Voordat je de verkeerde de schuld geeft, dat is normaal. het is nagenoeg onmogelijk om snel en netjes te stuken als je om de inbouwdozen heen moet stucen. daarom zitten er deksels op en hebben die tegenwoordig zelfs rfid om ze makkelijk terug te kunnen vinden het foutje zit hem dus in dat vergeten is om het gat open te maken en een wcd te plaatsen :P
Hier was ook alles dichtgestuct inderdaad en weer open gemaakt op moment dat het stucwerk klaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Wat was in de laatste fase gebruikelijk qua communicatie vanuit de bouw, bij degenen die hun huis opgeleverd hebben gekregen? Onze laatste update is van vóór de bouwvak, met als prognose (zonder hieraan rechten te ontlenen) eind Q4. Inmiddels zingen er geruchten rond dat het eerder opleveren vanaf Q1 gaat worden, vanuit mensen die dat bij opzichters of werklui navragen bij de inmeetmomenten. Kan gebeuren, maar ik baal vooral dat er blijkbaar niet wat proactiever vanuit de aannemer zelf wordt gecommuniceerd dat er een paar weken/maanden vertraging aan zitten te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online

***members only***

[Afbeelding]

Ik heb enkel een extra wasbak met koud/warm water op zolder laten plaatsen, achteraf had ik beter het volgende erbij kunnen doen.
- Juiste diameter afvoer even opletten, is nu goed gegaan (75mm) is nodig voor een bad/douche. WC is 110 dacht ik.
- Vergeet je aarding niet, mogelijk is een extra loze leiding genoeg.
- Dan is er nog zoiets als lucht toevoer/afvoer die je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
twi schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:52:
Wat was in de laatste fase gebruikelijk qua communicatie vanuit de bouw, bij degenen die hun huis opgeleverd hebben gekregen? Onze laatste update is van vóór de bouwvak, met als prognose (zonder hieraan rechten te ontlenen) eind Q4. Inmiddels zingen er geruchten rond dat het eerder opleveren vanaf Q1 gaat worden, vanuit mensen die dat bij opzichters of werklui navragen bij de inmeetmomenten. Kan gebeuren, maar ik baal vooral dat er blijkbaar niet wat proactiever vanuit de aannemer zelf wordt gecommuniceerd dat er een paar weken/maanden vertraging aan zitten te komen.
Hier idem. Prognose is al even 'eind van het jaar'. We zitten bijna in Oktober maar meer info wordt er nog niet gegeven.
De eerste woningen zijn al klaar maar kunnen nog niet opgeleverd worden. Voor hen extra balen.

Een opleverdatum kregen wij bij de vorige woning ook pas 2 weken van te voren.

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 22-09-2023 22:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
maar ik baal vooral dat er blijkbaar niet wat proactiever vanuit de aannemer zelf wordt gecommuniceerd dat er een paar weken/maanden vertraging aan zitten te komen.
Communicatie is blijkbaar altijd een puntje bij projecten. Hier heeft het ook lang stil gelegen voor de bouwvak qua verdere communicatie maar we hadden in week 28 wel een update gekregen voor week 39/40 (dat is uiteindelijk 39 geworden.)

Nog steeds niet heel precies maar goed genoeg om al een planning te maken :) Allicht zul je ergens in oktober weer verder info krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Vandaag weer eens in de woning mogen rondlopen. Maar hoe waren de vloeren bij jullie eigenlijk? Vrij strak of toch aardig wat putjes en golven te bespeuren?
Nu weet ik dat we toch gaan egaliseren, maar ik weet niet of ze de golf bewegingen wel op kunnen vangen met <3mm egaline...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 21:13
Iemand heeft ooit in dit topic gedeeld hoe je het beste draden door je loze leidingen heen kan trekken. Ik kan het helaas niet meer vinden. Weet iemand toevallig waar ik het over heb en kan mij hierbij helpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:37
Thomas19903 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 07:25:
Iemand heeft ooit in dit topic gedeeld hoe je het beste draden door je loze leidingen heen kan trekken. Ik kan het helaas niet meer vinden. Weet iemand toevallig waar ik het over heb en kan mij hierbij helpen?
Ik heb de tekst toendertijd gekopieerd in een word bestand, staat echter op mijn werklaptop en die ligt op kantoor. Kan het maandag hier delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 22:37
Draad stevig vastmaken aan trekveer (meerdere aders). Trekveer er doorheen duwen. Een duwen en een trekken. Trekken doe je aan de muurkant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-09 20:18
Ik heb 'm gevonden via het nette LAN afwerking topic, want ik wist wie 'm gepost had xD Zie hier de post met plaatje in het LAN topic!

Wat je dan ook nog wel ziet is dat er wat elektratape omheen gedaan wordt zodat er echt niks kan uitsteken wat ergens achter kan blijven hangen.

[ Voor 11% gewijzigd door lizard87 op 23-09-2023 08:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Hier is de communicatie ook niet altijd even fijn.

De opleverdatum is echter hier bij elke nieuwsbrief gemeld als 'op schema', na 3 nieuwsbrieven werd het maand eerder en in de laatste nieuwsbrief is aangegeven dat het in de loop van december gaat worden en dat we begin november een exacte datum krijgen. Na een belletje naar de projectleider heb ik weeknummers gehad. De bouw is inmiddels al zo ver dat ik zeker weet dat ze het gaan halen, desnoods met een weekendje overwerk. Dit moet gewoon voor de kerst af. :*)

Ben dus zelf maar vast begonnen om de partijen voor de afbouw met potlood vast te leggen vanaf week 1.
Dat was deze post:
Annuk schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:38:
[...]

Heeft even iets langer geduurd, maar hierbij ff een kleine "handleiding" hoe ik het meestal doe.

[Afbeelding]

@Scuderia110

[ Voor 23% gewijzigd door LordBusiness op 23-09-2023 08:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:31
lizard87 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:32:
[...]

Ik heb 'm gevonden via het nette LAN afwerking topic, want ik wist wie 'm gepost had xD Zie hier de post met plaatje in het LAN topic!

Wat je dan ook nog wel ziet is dat er wat elektratape omheen gedaan wordt zodat er echt niks kan uitsteken wat ergens achter kan blijven hangen.
Ik zou geen tape gebruiken ;) dat kan losschieten en je buis "verstoppen".
De aderparen goed om elkaar heen twisten en een te lang stuk even afknippen.
Tevens met z'n 2en werken, 1 invoeren en 1 trekken. Goed communiceren onderling, en evt even kabelglijmiddel gebruiken. Absoluut geen Dreft oid gebruiken, dat droogt in en wordt een lijmlaag!

En meer dan Cat6 ben je niet nodig (ook voor 10Gbit niet), hogere versies worden ook dikker en moeilijker handelbaar.
Tevens 2 rollen tegelijk gebruiken als je 2 kabels per buis wilt. Oftewel beter 2x (3x) doos/rol van 100m dan 1x rol van 300m.
Als je duidelijk hebt/weet waar AP's of camera's komen daar kan je evt 1 kabel trekken.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• depsycholoog
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-08 21:13
Huis is recent opgeleverd. Ik vind dit er raar uit zien. Wat jullie?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NelGKdtybs4b6JbOX8jkqxGogI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZoHRo6juo6StgSLUJA1FQ0i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
depsycholoog schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:36:
Huis is recent opgeleverd. Ik vind dit er raar uit zien. Wat jullie?[Afbeelding]
Dat lijkt me niet de bedoeling nee.
Heeft de keurder dit niet gezien? Zou de aannemer vragen dit op te lossen ( te verlengen ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• depsycholoog
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-08 21:13
Ja gaan we doen. De inspecteur heeft het niet gezien.
Nog iets: hebben jullie tips voor hoe plissé gordijnen te monteren hier? Het rooster maakt het nogal ingewikkeld..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HV9_JzHdMEoCpgCaKU_YrA5JrDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8hVcBpwXoX5F4ONGTag9q5R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LvMGJeMpS9iHPJ3HgSmHr79PMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odRkW0K2hIWsGXQSMp96gR0l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@depsycholoog ik zou je plissé dan op het kozijn doen en tot net onder je roosters. Als je hem door last lopen ben je je ventilatie flink aan het blokkeren/hinderen en ze worden veel sneller smerig.
Als je verwacht ze vaak open te doen zal je mogelijk de deurklinken moeten verlengen zodat ze voor je plissé gordijn langs kunnen.

[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 23-09-2023 23:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:17
depsycholoog schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:26:
Ja gaan we doen. De inspecteur heeft het niet gezien.
Nog iets: hebben jullie tips voor hoe plissé gordijnen te monteren hier? Het rooster maakt het nogal ingewikkeld..[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn keuze: Geen plissé doen. Altijd lastig.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:15
@depsycholoog er zijn plisse gordijnen die binnen de glaslatten geplaatst worden. Zoals de Luxaflex Trufit waarbij de geleiding op het glas geplakt worden. Die kan je dan laten lopen tot net onder het ventilatierooster.
Veneta heeft hier ook opties voor waarbij de geleiding aan de glaslatten vast gemaakt wordt.

In beide gevallen moet je bij een erg zonnige ligging door de erg korte afstand plisse gordijn tot het glas opletten dat het glas niet te heet wordt en er een thermische breuk ontstaat. Afkloppen, maar bij mij (met ramen waar in de zomer van de vroege ochtend tot ca haverwegen de middag de zon op staat) gaat het met HR++ glas al een jaar of 5 goed. Ik houd voor de zekerheid wel een beetje ruimte aan de bovenkant open voor wat extra ventilatie van het glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iTmen79
  • Laatst online: 18:59
Wij zitten nog te twijfelen of we de plissé in de dag of op de dag gaan doen.

Als we het in de dag doen dan heeft elk glasvlak een plissé, ook die kleine vaste ruitjes onder het kantel/kiepraam.
Afbeeldingslocatie: https://onedrive.live.com/embed?resid=147B460DDD528BF5%21123205&authkey=%21ACdPHeXYkLNLlPU&width=4032&height=2268

Als we het op de dag doen (aan het plafond) dan moeten we kijken wat de afstand van het raam wordt en of het raam dan nog wel kan kantelen en hoe ver de deurklik uitsteekt.

In elk geval één plissé hier in de dag:
Afbeeldingslocatie: https://onedrive.live.com/embed?resid=147B460DDD528BF5%21123634&authkey=%21AHY5dtxdNtg1Lfw&width=1680&height=945

[ Voor 14% gewijzigd door iTmen79 op 24-09-2023 11:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:55
Veel architecten moeten wat vaker bij hun klanten gaan kijken als het af is en dan feedback ophalen / reflecteren :/ no offense Twain <3
Dit komt zooooo vaak voor! (Geen ruimte voor raambekleding)

[ Voor 20% gewijzigd door Deleon78 op 24-09-2023 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
Genoeg ruimte voor inbetweens en (vouw)gordijnen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:55
Alic3 schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:02:
Genoeg ruimte voor inbetweens en (vouw)gordijnen toch?
Hier lijkt wel ruimte boven het raam te zijn ja :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 22:37
Franciesco schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:52:
@depsycholoog

In beide gevallen moet je bij een erg zonnige ligging door de erg korte afstand plisse gordijn tot het glas opletten dat het glas niet te heet wordt en er een thermische breuk ontstaat. Afkloppen, maar bij mij (met ramen waar in de zomer van de vroege ochtend tot ca haverwegen de middag de zon op staat) gaat het met HR++ glas al een jaar of 5 goed. Ik houd voor de zekerheid wel een beetje ruimte aan de bovenkant open voor wat extra ventilatie van het glas.
Een thermische breuk ontstaat door temperatuurverschillen in het glas. Dus een stukje open laten vergroot de kans op een breuk.
Pagina: 1 ... 249 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.