Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 12:38
In Q2 2025 wordt onze woning opgeleverd. De dubbele lasten starten in 2023 t.m 2025. Hoe hebben jullie dat ingeschat voor de voorlopige teruggave IB? Een inschatting aan de veilige kant? Grond (40% van de hypotheek) valt in 2023. Dan komt de ruwbouw ergens op 40% van de hypotheeksom in 2024 en de overige 20% in 2025. Met deze gegevens wil ik grond plus ruwbouw aan dubbele lasten voor 60% voorlopig aangifte 2024 opvoeren. Eens?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 12:07
utbone schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:58:
In Q2 2025 wordt onze woning opgeleverd. De dubbele lasten starten in 2023 t.m 2025. Hoe hebben jullie dat ingeschat voor de voorlopige teruggave IB? Een inschatting aan de veilige kant? Grond (40% van de hypotheek) valt in 2023. Dan komt de ruwbouw ergens op 40% van de hypotheeksom in 2024 en de overige 20% in 2025. Met deze gegevens wil ik grond plus ruwbouw aan dubbele lasten voor 60% voorlopig aangifte 2024 opvoeren. Eens?
Dit was bij ons gingen de facturen als volgt:
Augustus 2022 - Grond (ongeveer 35% van het totaal)
De bouw (resterende 65%)

Januari 2023 - Start bouw 5%
Februari 2023 - Fundering 20%
Maart 2023 - 1e verdiepingslover 7.5%
April - 2e verdiepingsvloer 7.5%
Mei - Ruwbouw gevels begaande grond 7.5%
Mei - Voorschot meerwerk
Juni - Ruwbouwgevels verdiepingen 7.5%
juni - Dekvloeren 10%
Juli - Dak waterdicht 12,5%

December oplevering, met nog 2 facturen te gaan (tegel/spuitwerk en oplevering van 22.5%). Dus voor mijn gevoel zit de grootste facturen wel in het begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:57
Zijn er hier Tweakers met een open technische ruimte op zolder?
Hebben jullie ooit de geluidsdruk van de WTW gemeten in je verblijfsruimte (slaapkamer(s))?

Deze moet onder de 30dB liggen volgens bouwbesluit. Dit is eigenlijk fluisterstil. Maar ik heb nog al eens gehoord dat die dingen wel wat herrie maken. En wij hebben geen afgesloten technische ruimte op zolder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-07 15:30
utbone schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:58:
Ik ben gewoon van het normale hypotheekbedrag uitgegaan als dubbele lasten, en dan is de rentevergoeding mooi meegenomen voor de stijging van de kosten van de zaken in het bouwdepot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:38

tomtom901

Moderator General Chat
oinkoink12 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:55:
[...]

Ik ben gewoon van het normale hypotheekbedrag uitgegaan als dubbele lasten, en dan is de rentevergoeding mooi meegenomen voor de stijging van de kosten van de zaken in het bouwdepot.
Same :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:16
Draakje5 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:28:
Hebben jullie ooit de geluidsdruk van de WTW gemeten in je verblijfsruimte (slaapkamer(s))?

Deze moet onder de 30dB liggen volgens bouwbesluit. Dit is eigenlijk fluisterstil. Maar ik heb nog al eens gehoord dat die dingen wel wat herrie maken. En wij hebben geen afgesloten technische ruimte op zolder.
Ik kan bij ons wel een controleren door de deur open te zetten en dan een meting te doen. Zal wel even laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
Draakje5 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:28:

Is die 30db met de slaapkamer deur open of dicht? En mag het nooit boven die 30db uitkomen? Kan me zomaar voorstellen dat een WTW op hoogste stand altijd hoorbaar is.

Wij krijgen ook een open technische ruimte op zolder trouwens, was nu van plan hem zelf dicht te maken maar als het vanuit de bouw zou moeten zou natuurlijk alleen maar beter zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Lupadi schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:15:
[...]

Is die 30db met de slaapkamer deur open of dicht? En mag het nooit boven die 30db uitkomen? Kan me zomaar voorstellen dat een WTW op hoogste stand altijd hoorbaar is.

Wij krijgen ook een open technische ruimte op zolder trouwens, was nu van plan hem zelf dicht te maken maar als het vanuit de bouw zou moeten zou natuurlijk alleen maar beter zijn ;)
Om te voorkomen dat men een voor een gezond binnenmilieu noodzakelijke installatie wegens geluidoverlast uitschakelt is een maximum gesteld aan de geluidsproductie van installaties voor warmteopwekking, warmteterugwinning en luchtverversing. Het volgens NEN 5077 bepaalde karakteristieke installatiegeluidsniveau in een verblijfsruimte is voor de hiervoor genoemde installaties tezamen ten hoogste 30 of 35 dB (zie tabel). Dit geldt zowel wanneer er sprake is van een gecombineerd systeem als voor afzonderlijke apparaten. Opgemerkt wordt dat bij de berekening van het karakteristieke installatiegeluidsniveau wordt uitgegaan van het niveau dat optreedt in de hoogste stand van het voorgeschreven regelbereik van die installatie (dit is de voorgeschreven ventilatiecapaciteit als bedoeld in artikel 3.38) voor normale langdurige aanwezige ventilatiestromen.
https://rijksoverheid.bou...gewijs/hfd3/afd3-2/art3-9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRCmf_CiFXpB8XHD3RHi8xZNQlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6VHN7asZnNAbgmQTfxgAMFB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik durf niet te zeggen of de meting met deur open of dicht is. Ik meen ooit gelezen of gehoord te hebben dat het deur dicht was, maar daar kan ik zo geen eenduidig antwoord op vinden. Wellicht iemand anders??

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 15-09-2023 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:39
Weten jullie toevallig welke stenen dit zijn? Helaas is dit niet gespecificeerd op de oplever documenten. We willen een stuk namelijk doorleggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iyenc368wS265T4pYe5U28PiDVY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SQzM9J1cwErYB4FZ2ArxD3zN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dvcirJo2AzUbcoIAXtmMT1OhTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xA74SKyTvc3htXDRy9pXqFpY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHjxnpJnxqBlpGmw5ofOkobN9AY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W0suV3YduDA7fOGgK4m40pE5.png?f=fotoalbum_large

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:37

KoudeAardbei

Moderator

c-nan schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:38:
Weten jullie toevallig welke stenen dit zijn? Helaas is dit niet gespecificeerd op de oplever documenten. We willen een stuk namelijk doorleggen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
https://www.steenenzandha...etonklinker-6cm-antraciet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 21:49

skate master

Autodesk Educator Expert

c-nan schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:38:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit zijn betonklinkers waalformaat
Kleur lijkt mij grijs zo op de foto
https://www.wassinkbestra...aalformaat-5x20x7cm-grijs

[ Voor 5% gewijzigd door skate master op 15-09-2023 22:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• El-Vder
@Draakje5 Ik heb het zojuist gemeten. Het gaat om een Brink flair 400 die op max vermogen zo’n 37dB (1m van wtw) produceert. Metingen in de kamer recht tegenover de technische ruimte heb ik 30 dB met één van beide deuren dicht, 28 dB met beide deuren dicht. Beide zijn geluidwerende deuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Source90 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:07:
Meestal is de vooroplevering, het moment dat je veelal iemand mee neemt, een week of 2 van te voren. Als je daar wel heen kan, zou ik zoals hierboven aangegeven kijken of je iemand kan machtigen om de sleutel in ontvangst te nemen.
Mogelijk met de lijst aan opleverpunten om die langs te lopen/af te vinken.
Goed punt, dat moet wel te regelen zijn. Bij m'n huidige woning was er slechts 1 oplevermoment, dus had de verwachting dat bij de laatste oplevering de keurder pas mee gaat. Als ik jullie zo hoog kan ik die beter bij de vooroplevering meenemen en dan is de oplevering een moment met de sleutel en een snelle check of er al opleverpunten zijn afgehandeld... Zal vast straks ook in de mail van de aannemer staan, maar of die is altijd wat laat of ik ben wat ongeduldig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
Volgens mij neem je juist tijdens de oplevering iemand mee voor een opleverkeuring, aangezien er dan een proces-verbaal wordt opgesteld. Bij ons was er niemand mee tijdens de vooroplevering, ook de uitvoerder niet.
@LordBusiness in 2 weken tijd kan er nog van alles kapot gaan in de woning, wat dan niet gezien wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:43
Draakje5 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:41:
[...]

https://www.venvo.nl/medi...00_zip_inbouw_screens.pdf

Jouw screen kast lijkt 255 breed, dat is het dubbele als deze of die Diod aangeeft.
Die van jou lijkt op de tekening ook haast wel maatwerk met MDF planken ipv prefab kast.
@Draakje5 , @Diod. In mei hebben wij alsnog besloten om voor inbouwscreens te gaan. Stukje duurder, maar onze conclusie was dat dit inderdaad veel mooier zou zijn.

Ondertussen zijn we een aantal maanden verder en loopt de bouw verder gestaag. Echter zijn gisteren de inbouw screensgeplaatst. Vanwege de grote houten plank, vinden we het echt verschrikkelijk... toch de indruk dat we beter voor opbouw hadden kunnen gaan.

Hoe zien jullie dit? Die grote houten plaat links en rechts is toch totaal onnodig?
(Ik schrijf dit bericht zwaar geïrriteerd vanachter mijn computer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BT0H6sBUY5M8oVfvBAiRe-mxA2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Krojkk7vIBjmc80yBioDNyI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTt5HM68vOmJksvqR2ibHgNquoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plTFPT9MRPA64UNzw9kxmedu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPTwio1WGtWIH4_-6sgGlb5ZkIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5Su2WlxU4cWh3GwAXUdQF97.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
@G33st
Hoe was het afgewerkt zonder inbouwscreens?

Je kozijn sluit meestal aan op de zijkant van de gevelstenen. Er is nu een witte lat tegen je stenen gemonteerd, maar met welk doel. Is je kozijn ivm de inbouwscreens verder naar achteren gemonteerd? Dan heb je daar wel iets extra's nodig omdat anders de isolatie bloot komt te liggen.

De kast er boven zal in hetzelfde uitgevoerd worden als de latjes aan de zijkant neem ik aan. Dan oogt het al weer meer als een geheel. Vind het niet direct lelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Wacht nou maar eerst eens hoe het er uit zien als het is afgewerkt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie weinig om je druk over te maken…..zijgeleiders heb je nodig tegen het klapperen. Ziet er in combinatie met de kozijnen prima uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:49

d0s

sssst

Ik zie het probleem ook niet, ik zou zelfs willen zeggen nodig omdat het netjes afsluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oinkoink12
Ziet er goed uit, eigenlijk zoals het hoort. Maar dit zie je toch op elke afbeelding van zo'n ding voordat je het bestelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-09 20:18
Bij opbouw heb je ook nog steeds zijgeleiders, alleen zitten die dan op de gevel geplakt ipv in de kozijnuitsparing. Lijkt mij dus ook helemaal prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-09 19:14
Waarom moeten die zijgeleiders dan op zo’n brede plaat zitten? Weet niet of ik het wel of niet lelijk vind, denk dat je dat pas met het complete plaatje kunt zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:07
Toppe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:00:
[...]

Wij hebben Busch-comfortschakelaar flex en die werkt prima. Geen gezeik met dat hij uit gaat als je zit enzo :)
Is hiervoor een blauwe draad benodigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
cacao70 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 23:19:
[...]

Is hiervoor een blauwe draad benodigd?
Geen idee, zaten er al in toen we de sleutel kregen. Maar acht de kans vrij groot :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 22:25
G33st schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:05:
[...]

@Draakje5 , @Diod. In mei hebben wij alsnog besloten om voor inbouwscreens te gaan. Stukje duurder, maar onze conclusie was dat dit inderdaad veel mooier zou zijn.

Ondertussen zijn we een aantal maanden verder en loopt de bouw verder gestaag. Echter zijn gisteren de inbouw screensgeplaatst. Vanwege de grote houten plank, vinden we het echt verschrikkelijk... toch de indruk dat we beter voor opbouw hadden kunnen gaan.

Hoe zien jullie dit? Die grote houten plaat links en rechts is toch totaal onnodig?
(Ik schrijf dit bericht zwaar geïrriteerd vanachter mijn computer)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er in ieder geval heel anders uit dan bij ons.

De screenbak lijkt nogal ver naar voren te komen? Bij ons steekt die tot tegen de achterkant van de gevelsteen (achter de rollaag boven het raam).

Misschien is het hier zo gebeurd omdat jouw type inbouwscreen enkel op deze manier (langs buiten, de voorkant) te onderhouden valt en er daardoor dus een afneembaar iets langs de voorkant nodig is?

Latjes aan de zijkant waren bij ons overbodig. De geleiders worden gewoon op de profielen van het raam geschroefd, de screenbak op de geleiders geschoven, er wordt compriband op de zijkanten en bovenkant geplakt en vervolgens wordt het geheel tot tegen de gevelsteen geduwd (ik laat hier nog enkele minder relevante stappen weg, but you get the gist).

Zou het zelf niet zo geweldig mooi vinden (en jij precies ook niet, aan je bericht te zien), maar da’s smaak.
Kan ook nog beteren naarmate de afwerking vordert, natuurlijk. Maar als ik inbouwscreen denk, is dat voor mij een screen weggewerkt achter mijn gevelsteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
Toppe schreef op zondag 17 september 2023 @ 07:40:
[...]

Geen idee, zaten er al in toen we de sleutel kregen. Maar acht de kans vrij groot :D
Dankje.
Waar heb je deze zitten?

Momenteel dacht ik aan:
- de interne berging (waar de wasmachine + voorraad zal staan)
- de wc
- wandlamp in de hal

Ik twijfel nog over de badkamer
en de railsverlichting in de hal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
cacao70 schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:39:
[...]

Dankje.
Waar heb je deze zitten?

Momenteel dacht ik aan:
- de interne berging (waar de wasmachine + voorraad zal staan)
- de wc
- wandlamp in de hal

Ik twijfel nog over de badkamer
en de railsverlichting in de hal
Wc en kleedkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 13:18
Wij zijn momenteel bezig met het (projectmatig) laten bouwen van een nieuwbouw huis. (damiaanberg.nl)
Helaas verleden week te horen gekregen dat er 3 maanden vertraging is en dat de woning in Q1 2024 wordt opgeleverd.

We krijgen echter geen duidelijkheid van de aannemer hoeveel zonnepanelen er op het dak worden geïnstalleerd. Ik begrijp dat onder BENG normen een x gedeelte aan energie via bijv zonnepanelen moet worden verkregen.

Mijn vragen hierover:
- is de BENG berekening op te vragen bij de aannemer of wordt dit pas bij de oplevering als document verstrekt?
- Kunnen wij als koper online een BENG berekening opvragen?
- de woning is verkocht als BENG2 - 20%. We hebben voor veel afbouwopties gekozen, waaronder 2 extra koekoeks in de kelder. Beïnvloed dit de BENG berekening waar de aannemer bij oplevering aan moet voldoen? Bijvoorbeeld door het leggen van extra zonnepanelen?

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Breud schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:21:

- is de BENG berekening op te vragen bij de aannemer of wordt dit pas bij de oplevering als document verstrekt?
Deze kan je opvragen bij de gemeente waar de bouwvergunning is afgegeven (soms kan dat gratis) Deze zit tussen de vergunnings stukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Laatst online: 16:34

IkWilbert

Het is mij!

Wij konden onze beng berekening vinden op

https://registergroenverklaringen.nl/

Maar ook via mailtje naar de gemeente is deze op te vragen. Vraag dan direct om alle beschikbare documenten.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Facerafter
  • Laatst online: 13-09 15:58
Even benieuwd wat jullie hier van vinden..
Wij zijn ongv. een maand voor de oplevering en hadden donderdag nog een kijkdag. Toen viel het mij op dat de WC beneden kleiner is dan de WC boven, terwijl ze op de tekening maar 2cm verschillen.
Nu lijkt het erop dat de tekening van de WC boven het inbouwreservoir heeft meegenomen in de afmetingen van de ruimte. Maar beneden hebben ze dat niet gedaan... waardoor de werkelijke ruimte die je hebt boven dus ongv. 20 cm kleiner is.

In het bouwbesluit zie ik dat een toiletruimte een vloeroppervlakte van ten minste 0,9 m x 1,2m moet hebben. Met het inbouwreservoir is de vloeroppervlakte van de WC boven dus niet voldoende met ongv. 0,98m x 1,02m, kan ik hier iets mee? Het is niet alsof ze de wc nog groter kunnen maken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Laatst online: 19-09 15:15
Facerafter schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:14:
Even benieuwd wat jullie hier van vinden..
Wij zijn ongv. een maand voor de oplevering en hadden donderdag nog een kijkdag. Toen viel het mij op dat de WC beneden kleiner is dan de WC boven, terwijl ze op de tekening maar 2cm verschillen.
Nu lijkt het erop dat de tekening van de WC boven het inbouwreservoir heeft meegenomen in de afmetingen van de ruimte. Maar beneden hebben ze dat niet gedaan... waardoor de werkelijke ruimte die je hebt boven dus ongv. 20 cm kleiner is.

In het bouwbesluit zie ik dat een toiletruimte een vloeroppervlakte van ten minste 0,9 m x 1,2m moet hebben. Met het inbouwreservoir is de vloeroppervlakte van de WC boven dus niet voldoende met ongv. 0,98m x 1,02m, kan ik hier iets mee? Het is niet alsof ze de wc nog groter kunnen maken..
Hoeveel groter had je het "kleinste kamertje" willen hebben? Als je geen toilet met inbouwreservoir had gehad was het een staande wc-pot met een opbouwreservoir geworden. Qua diepte had dat niet uitgemaakt lijkt mij. Wel grappig dat je me triggert om de afmetingen op onze bouwtekening te bekijken (nooit eerder op gelet), het toilet boven wordt 104,5 breed x 125,0 diep. Ook hier gaat 20cm af maar gezien de maat van onze huidige toilet (net even opgemeten) heb ik niet de indruk dat ik met m'n knieën tegen de deur aan kom te zitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
Inmdidels de sleutel enkele dagen in het bezig. Onlangs is de elektricien geweest om al het elektrawerk door te nemen.
Het gebruik van slimme dimmers is aan bod gekomen. LED-gigant raad de volgende slimme dimmer aan: MiBoxer AC Triac Dimmer (Zigbee 3.0 + 2.4G + Push) (TRI-C1ZR). Deze heeft een blauwe draad nodig.
Als ik alle schakelaars optel dan kom ik op 11x blauwe draad trekken. Echter, er zijn ook modellen die geen blauwe draad nodig hebben. Wat is wijsheid in dit geval? Investeren in het trekken van de blauwe draad, of kiezen voor wat 'gemak' en een ander type slimme dimmer gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
cacao70 schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:47:
Inmdidels de sleutel enkele dagen in het bezig. Onlangs is de elektricien geweest om al het elektrawerk door te nemen.
Het gebruik van slimme dimmers is aan bod gekomen. LED-gigant raad de volgende slimme dimmer aan: MiBoxer AC Triac Dimmer (Zigbee 3.0 + 2.4G + Push) (TRI-C1ZR). Deze heeft een blauwe draad nodig.
Als ik alle schakelaars optel dan kom ik op 11x blauwe draad trekken. Echter, er zijn ook modellen die geen blauwe draad nodig hebben. Wat is wijsheid in dit geval? Investeren in het trekken van de blauwe draad, of kiezen voor wat 'gemak' en een ander type slimme dimmer gebruiken?
Je kunt die kastjes ook gewoon in je centraaldoos hangen ipv direct achter de schakelaar scheelt een hoop ;) (daar heb je sowieso een bull draad)

Daarnaast zou ik ook even zelf zoeken wat je wilt (en waar je ze vervolgens aan gaat koppelen) dat kan nog wel impact hebben op de keus of dit de Beste optie voor jou is ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Lupadi op 17-09-2023 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Facerafter
  • Laatst online: 13-09 15:58
Blurk62 schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:44:
[...]

Hoeveel groter had je het "kleinste kamertje" willen hebben? Als je geen toilet met inbouwreservoir had gehad was het een staande wc-pot met een opbouwreservoir geworden. Qua diepte had dat niet uitgemaakt lijkt mij. Wel grappig dat je me triggert om de afmetingen op onze bouwtekening te bekijken (nooit eerder op gelet), het toilet boven wordt 104,5 breed x 125,0 diep. Ook hier gaat 20cm af maar gezien de maat van onze huidige toilet (net even opgemeten) heb ik niet de indruk dat ik met m'n knieën tegen de deur aan kom te zitten :)
Naja het is meer dat het inbouwreservoir ook echt ingetekend staat en standaard opgeleverd word, ook omdat ze daar een standleiding in hebben gezet die doorloopt tot boven en willen wegwerken.
Maar daardoor is het vloeroppervlakte dus niet meer de vereiste 1.20m...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
Breud schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:21:
hou er rekening mee dat de tip om de omgevingsvergunning op te vragen niet volledig antwoord op je vraag zal geven. Bij deze EP berekening (van projectontwikkelaar/architect om de vergunning te krijgen) wordt waarschijnlijk gerekend met forfaitwaardes. Zo stond bij ons in die stukken bijv. dat we 5 panelen kregen. In de praktijk zal je aannemer een herberekening maken met de daadwerkelijke waardes. In ons geval resulteerde dat in 2 panelen. Na aandringen heb ik deze nieuwe berekening wel van mijn aannemer ontvangen.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
Facerafter schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:14:
Het inbouwreservoir valt binnen de 0,9x1,2m want anders zou je een staande pot krijgen die waarschijnlijk nog verder naar voren komt. Je toilet voldoet gewoon aan bouwbesluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
Lupadi schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:56:
[...]

Je kunt die kastjes ook gewoon in je centraaldoos hangen ipv direct achter de schakelaar scheelt een hoop ;) (daar heb je sowieso een bull draad)

Daarnaast zou ik ook even zelf zoeken wat je wilt (en waar je ze vervolgens aan gaat koppelen) dat kan nog wel impact hebben op de keus of dit de Beste optie voor jou is ;)
Dankjewel!

In principe wil ik de slimme dimmers gebruiken om scene's te creeren gebruik makende van het zigbee protocol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breud
rubenos schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:04:
[...]

hou er rekening mee dat de tip om de omgevingsvergunning op te vragen niet volledig antwoord op je vraag zal geven. Bij deze EP berekening (van projectontwikkelaar/architect om de vergunning te krijgen) wordt waarschijnlijk gerekend met forfaitwaardes. Zo stond bij ons in die stukken bijv. dat we 5 panelen kregen. In de praktijk zal je aannemer een herberekening maken met de daadwerkelijke waardes. In ons geval resulteerde dat in 2 panelen. Na aandringen heb ik deze nieuwe berekening wel van mijn aannemer ontvangen.
Op advies in een andere reactie zal ik bij de gemeente de omgevingsvergunning en BENG berekening eens opvragen. Op de website van https://registergroenverklaringen.nl/ staat ons bouwproject niet vermeld.

@rubenos als je zegt dat de aannemer een herberekening gaat maken, nemen ze in de nieuwe calculatie ook de impact van de extra meerwerk opties op de BENG mee? Ik vermoed van wel, want onze aannemer laat heel bewust de installatie van airco's buiten de optie lijst, terwijl de voorbereidende werkzaamheden (leidingen, freezen etc) wel wordt gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G33st
Diod schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:46:
[...]

Dat ziet er in ieder geval heel anders uit dan bij ons.

De screenbak lijkt nogal ver naar voren te komen? Bij ons steekt die tot tegen de achterkant van de gevelsteen (achter de rollaag boven het raam).

Misschien is het hier zo gebeurd omdat jouw type inbouwscreen enkel op deze manier (langs buiten, de voorkant) te onderhouden valt en er daardoor dus een afneembaar iets langs de voorkant nodig is?

Latjes aan de zijkant waren bij ons overbodig. De geleiders worden gewoon op de profielen van het raam geschroefd, de screenbak op de geleiders geschoven, er wordt compriband op de zijkanten en bovenkant geplakt en vervolgens wordt het geheel tot tegen de gevelsteen geduwd (ik laat hier nog enkele minder relevante stappen weg, but you get the gist).

Zou het zelf niet zo geweldig mooi vinden (en jij precies ook niet, aan je bericht te zien), maar da’s smaak.
Kan ook nog beteren naarmate de afwerking vordert, natuurlijk. Maar als ik inbouwscreen denk, is dat voor mij een screen weggewerkt achter mijn gevelsteen.
@Draakje5, @Verwijderd , @Verwijderd , @d0s , @oinkoink12 , dank heren voor jullie reactie. Dit was voor mij aardig gerusttellend. Ik ging zo toch met een prettiger gevoel het weekend in. De manier waarop ik het formuleerde hier, was even mijn uiting van frustratie. Echt mooi vind ik het nog steeds niet, maar als dit de manier is dan is het zo.

Ondanks dat ik jullie reacties had gelezen, heb ik nog even gewacht met reageren. Ik heb het even laten bezinken.

Waar ik stiekem een beetje mee zit is het volgende:
Ik kies inbouwscreens, zodat ik geen bak aan de bovenkant op mijn kozijnen heb zitten. Alleen daarvoor zijn nu ter vervanging een grote dikke plank aan de linker- en rechterzijde geplaatst. Met als extra nadeel dat mijn kozijnen 15cm dieper liggen. De twijfel bij mij is nu, is het resultaat van nu wel mooier dan opbouw.

Ik snap overigens wel dat ze vanwege de terugliggende kozijnen deze latten nodig hebben.

Ik heb vanwege mijn vele thuiswerken een aardig goede band met de metselaars. Net al even gepolst hoe zij het zagen, zij deelden jullie mening. Vonden dit inderdaad een prima oplossing. Enige wat ze aangaven is dat de plank/latjes misschien iets kleiner had gekund.

Zelf zat ik net nog met het volgende hersenspinsel. De plank iets minder diepmaken , zodat de gevelsteen er nog net een stuk voorlangs kan komen. Dan is de plank uit het vooraanzicht verdwenen. Hierbij trek ik uiteraard wel veel meerwerk naar mij toe... maar ik bouw (als het goed is) maar 1 keer. Hebben jullie hier nog ideeen bij?

Ik zal dit zo ook nog even polsen bij de metselaars polsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartenteraar
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 27-06-2024
Hallo allemaal,
Ik zit nu in de fase dat ik moet gaan nadenken over het betegelen van de tuin.
Vanuit lokale hovenier kreeg ik de volgende offerte voor betegelen met "Schellevis" tegels. Het gaat om ongeveer 150m2 voor dan wat ik vind best flink bedrag. Ik heb helemaal geen ervaring verder dus hopelijk kan iemand hier wat wijsheid delen mbt de prijsstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eX3-9xZT4O3gWcrWMUQO7rY8Krk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8LjT35p9Sf4u1pq8Duz29eaM.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

G33st schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:40:
[...]

Zelf zat ik net nog met het volgende hersenspinsel. De plank iets minder diepmaken , zodat de gevelsteen er nog net een stuk voorlangs kan komen. Dan is de plank uit het vooraanzicht verdwenen. Hierbij trek ik uiteraard wel veel meerwerk naar mij toe... maar ik bouw (als het goed is) maar 1 keer. Hebben jullie hier nog ideeen bij?

Ik zal dit zo ook nog even polsen bij de metselaars polsen.
Nogmaals, wacht tot het netjes is afgewerkt en afgelakt. Dan ziet het er prima uit.

En geloof me, de eerste paar maanden zie je alles en ben je super kritisch op alles, daarna ga je gewoon lekker wonen in je huis en kijk je nooit meer naar zulke details.

En als je je dan echt nog steeds stoort aan dit, kun je altijd nog even met de zaag er langs, maar dan wordt het vaak alleen maar lelijker.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2023 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:27
Maartenteraar schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:54:
Hallo allemaal,
Vanuit lokale hovenier kreeg ik de volgende offerte voor betegelen met "Schellevis" tegels. Het gaat om ongeveer 150m2 voor dan wat ik vind best flink bedrag. Ik heb helemaal geen ervaring verder dus hopelijk kan iemand hier wat wijsheid delen mbt de prijsstelling.

[Afbeelding]
Afgraven is helaas aardig aan de prijs, zeker als we het over 150m2 hebben, al denk ik dat de duurste kostenpost die 8cm dikke schellevis tegels zijn. Die kosten aardig wat per M2.

Welke maat tegels heb je? Dan kan je redelijk makkelijk online opzoeken wat de tegels ongeveer moeten kosten.
100x100x8 cm schellevis tegels kosten bijvoorbeeld 60€/stuk, met 80m2 zit je al aan de €5k exclusief arbeid (tegels zijn 178kg/stuk!). Dat zijn online prijzen, hovenier zal wel een marge daar bovenop -voor zijn eigen boterham- aanhouden.

[ Voor 17% gewijzigd door Source90 op 18-09-2023 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
Breud schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:24:
[...]
@rubenos als je zegt dat de aannemer een herberekening gaat maken, nemen ze in de nieuwe calculatie ook de impact van de extra meerwerk opties op de BENG mee? Ik vermoed van wel, want onze aannemer laat heel bewust de installatie van airco's buiten de optie lijst, terwijl de voorbereidende werkzaamheden (leidingen, freezen etc) wel wordt gedaan.
In de berekening wordt staat ook het gebruiksoppervlak, dat zal met een uitbouw anders zijn en dus onderdeel zijn van de berekening. Zou je gezien de fase van je project niet beter bij je aannemer kunnen aandringen op de herberekening aangezien die er al zal zijn? Dan heb je alles helder, aantal panelen en opwekking, maar ook het verbruik van de gebouwgebonden installaties en wat je evt. wil afdekken met extra opwekking om bijv. energnieneutraal of NOM te kunnen bereiken.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 22:25
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:56:
[...]
En geloof me, de eerste paar maanden zie je alles en ben je super kritisch op alles, daarna ga je gewoon lekker wonen in je huis en kijk je nooit meer naar zulke details.
[...]
Dat is absoluut waar, @G33st :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:48
Hallo allemaal,

[Afbeelding]
Als ik snel even reken dan zitten de kosten voornamelijk in je tegels en het afgraven. Zonder gespecificeerd te krijgen per post wat er gerekend wordt is het lastig in te schatten waar verbetering inzit, maar ik vermoed dat de hovenier je geen bodemprijs rekent voor de tegels en dat ook het grondwerk waarschijnlijk ook goedkoper kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G33st
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:56:
[...]

Nogmaals, wacht tot het netjes is afgewerkt en afgelakt. Dan ziet het er prima uit.

En als je je dan echt nog steeds stoort aan dit, kun je altijd nog even met de zaag er langs, maar dan wordt het vaak alleen maar lelijker.
Zaag langs is inderdaad geen mooiere optie. Mijn optie zou stenen uitbikken zijn. Plaat iets minder diep maken. Dan opnieuw stenen ervoor, met een uitsparing voor de plank. Zodat de plank uit het vooraanzicht verdwenen is en je op de mooie steen kijkt. Reeële optie in dit stadium? Eigenlijk niet.

Maar misschien hebben jullie inderdaad gelijk. Nu let je inderdaad overal op. Ik ben alleen veel te bang dat ik dat blijf doen en me er dan nog 60 jaar aan moet storen.

Ter info: ik vond de geleverde en door architect zo getekende stalraampjes te groot (96 x 56cm), hier heb ik nieuwe voor laten bestellen (80 x 50) met diezelfde gedachte. Bang dat ik mij er nog 60 jaar aan ga storen... Mogelijk dan ook wat overdreven..

Ik ben blij als het huis zo klaar is. Het bouwen van een huis is leuk, maar niet leuk.

[ Voor 25% gewijzigd door G33st op 18-09-2023 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
Hallo allemaal,

[Afbeelding]
Zou de gekozen tegels eens opzoeken, bijvoorbeeld op deze website en zo uitrekenen of je tevreden bent over arbeid e.d. aangezien dit niet los gespecificeerd is. Aardig wat m2 tegels trouwens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartenteraar
Source90 schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:59:
[...]
Afgraven is helaas aardig aan de prijs, zeker als we het over 150m2 hebben, al denk ik dat de duurste kostenpost die 8cm dikke schellevis tegels zijn. Die kosten aardig wat per M2.

Welke maat tegels heb je? Dan kan je redelijk makkelijk online opzoeken wat de tegels ongeveer moeten kosten.
100x100x8 cm schellevis tegels kosten bijvoorbeeld 60€/stuk, met 80m2 zit je al aan de €5k exclusief arbeid (tegels zijn 178kg/stuk!). Dat zijn online prijzen, hovenier zal wel een marge daar bovenop -voor zijn eigen boterham- aanhouden.
Dank allen voor jullie reacties!

Volgens mij is de beste man nu uitgegaan van 60x60. Ik weet zelf niet of schellevis goeie tegels zijn, prijs is wel aan de hoge kant tov wat ik bij Hornbach oid zie. Maarja dat zullen niet super tegels zijn.

Afgraven is nodig volgens hem om te vullen met puin, dit zou tegen verzakken zijn. Zeker omdat ivm "zware" auto's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

G33st schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:57:
[...]

Zaag langs is inderdaad geen mooiere optie. Mijn optie zou stenen uitbikken zijn. Plaat iets minder diep maken. Dan opnieuw stenen ervoor, met een uitsparing voor de plank. Zodat de plank uit het vooraanzicht verdwenen is en je op de mooie steen kijkt. Reeële optie in dit stadium? Eigenlijk niet.

Maar misschien hebben jullie inderdaad gelijk. Nu let je inderdaad overal op. Ik ben alleen veel te bang dat ik dat blijf doen en me er dan nog 60 jaar aan moet storen.

Ter info: ik vond de geleverde en door architect zo getekende stalraampjes te groot (96 x 56cm), hier heb ik nieuwe voor laten bestellen (80 x 50) met diezelfde gedachte. Bang dat ik mij er nog 60 jaar aan ga storen... Mogelijk dan ook wat overdreven..

Ik ben blij als het huis zo klaar is. Het bouwen van een huis is leuk, maar niet leuk.
Vraag jezelf af als je dit huis gekocht had van een ander, of je dit soort details waren opgevallen. Waarschijnlijk niet.

Het feit dat je je over dit soort dingen al zo laat opwinden doet mij vermoeden dat je verder een vrij zorgeloos leven hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:11
oinkoink12 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:55:
[...]

Bedoel je dat je de rentevergoeding over het bouwdepot niet hebt afgetrokken van de rente die je moet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:38
@Maartenteraar ik heb ook een hele berg Schellevis tegels maar welke zijn bij jou 8cm dik en waar ga je die voor gebruiken ?
Ik heb alleen op mijn oprit de grootste Schellevis liggen (240x120x12cm a 980kg per stuk) verder heb ik tot 100x100x5 liggen voor terrassen. Die 5cm zijn al gewapend en daar kan al een flinke last op. Voor een oprit zou ik twijfelen maar al het andere kan makkelijk met 5cm dik. Die zijn per stuk 9 euro goedkoper en als je een grote partij afneemt is mijn ervaring dat daar nog makkelijk 10-15% af kan.
Ook 10 zakken inveegzand is wel erg veel, zoveel voegen heb je niet namelijk met 100x100 tegels :P .
Grond afvoeren zal inderdaad de duurste post zijn, dat is met PFAS en stikstof gedoe erg kostbaar geworden.

Voor wat plaatjes van mijn Schellevis:
GeeMoney in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"

[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 18-09-2023 11:07 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:15
Zojuist deelfactuur (25%) ontvangen --> stuc, tegelwerk etc klaar. Dat is de laatste factuur voordat ons nieuwe onderkomen wordt opgeleverd (rest 10% is laatste termijn net voor oplevering). Goede reden om straks weer even rondje te fietsen. Niet dat ik van buiten op een afstandje kan zien of het tegelwerk goed is uitgevoerd. Gaat om het idee.

10 oktober laatste kijkmoment + inmeten en dan waarschijnlijk (?) paar weken later voor- en definitieve oplevering.

We zouden zoveel mogelijk 'spullen' pas aanschaffen als we de sleutel van onze nieuwe woning hebben. Je raadt het al: de garage staat hier al aardig vol.

Nog twee maandjes (hopen we) en dan vertrekken we naar Veerse Poort, Middelburg. ZIN IN!!!

Edit: rondje gefietst en wat 'wazige' foto's. Lens een keer schoonmaken helpt...

De relingen zijn op
Valt me op dat bij geen enkel appartement op de BG de schuifpui is geplaatst. Reden?
Onze hut vordert gestaag. Ramen open en luchten maar. Hop dat vocht eruit

PS 'penthouse' à 925K staat nog te koop ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-4DuQRvXGcRwlZaZE2yub25Ebo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAWZzfCSEY7VOqZqTb3rZA3M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_FfXav7mB0DaYlVZ4bDFLpUwQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUQN2Jv2oyxWpLe5bLIKVdxq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Brains Bush op 18-09-2023 13:25 . Reden: foto's toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartenteraar
GeeMoney schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:05:
@Maartenteraar ik heb ook een hele berg Schellevis tegels maar welke zijn bij jou 8cm dik en waar ga je die voor gebruiken ?
Ik heb alleen op mijn oprit de grootste Schellevis liggen (240x120x12cm a 980kg per stuk) verder heb ik tot 100x100x5 liggen voor terrassen. Die 5cm zijn al gewapend en daar kan al een flinke last op. Voor een oprit zou ik twijfelen maar al het andere kan makkelijk met 5cm dik. Die zijn per stuk 9 euro goedkoper en als je een grote partij afneemt is mijn ervaring dat daar nog makkelijk 10-15% af kan.
Ook 10 zakken inveegzand is wel erg veel, zoveel voegen heb je niet namelijk met 100x100 tegels :P .
Grond afvoeren zal inderdaad de duurste post zijn, dat is met PFAS en stikstof gedoe erg kostbaar geworden.

Voor wat plaatjes van mijn Schellevis:
GeeMoney in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"
dank voor je reactie. Jij hebt wel echt heeeeele grote tegels zo wow. Wist geeneens dat ze zo groot leverbaar zijn :).
Er is nu uitgegaan (vermoed ik) van 60X60 tegels. Die dikkere komen op het stukje van de weg naar de garage toe en de rest is voor het terras achter om op te zitten.
Hovenier gaf aan dat die dikkere echt nodig zijn ivm de zware last van de auto die er dan overheen rijdt.
Al met al zijn die tegels wel flink aan de prijs zie ik online, zijn wel heel mooi moet ik zeggen. Schijnt ook wel goede kwaliteitstegels te zijn (voor zover dat bestaat dan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Maartenteraar schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:13:
[...]

dank voor je reactie. Jij hebt wel echt heeeeele grote tegels zo wow. Wist geeneens dat ze zo groot leverbaar zijn :).
Er is nu uitgegaan (vermoed ik) van 60X60 tegels. Die dikkere komen op het stukje van de weg naar de garage toe en de rest is voor het terras achter om op te zitten.
Hovenier gaf aan dat die dikkere echt nodig zijn ivm de zware last van de auto die er dan overheen rijdt.
Al met al zijn die tegels wel flink aan de prijs zie ik online, zijn wel heel mooi moet ik zeggen. Schijnt ook wel goede kwaliteitstegels te zijn (voor zover dat bestaat dan).
Klopt, zijn wel één van de betere tegels zover ik weet. Zijn (de dikkere) ook gewapend, waardoor ze zo zwaar zijn.

Ik denk toch echt dat je een grotere tegel krijgt (minimaal 80x80), sinds dat de kleinste maat is in 10cm dikte.
Zie ook de gewichten die er bij horen, wat de arbeid prijzig maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIknSYLLgCL1T1cbqyUnRLx9KbE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bCelBOCz0WSAlQ6hEfw0L7q5.png?f=fotoalbum_large

Zie:
https://link.assetfile.io...entsoverzicht+web+def.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 18-09-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:48
lang: De aannemer heeft vanuit onze gekozen opties besloten om 3x35 aan te vragen bij liander. Nu zijn er een aantal groepen die reserve zijn voor eventuele apparaten of veranderingen in de planning. Wel vroeg ik me af voordat ik hier bezwaar op ga maken of er verplichtingen zijn vanuit bouwbesluit om een bepaalde aansluiting aan te vragen. Ik kan me toch niet voorstellen dat ik hier niet zelf een keuze in mag maken en desnoods verzwaren mocht het echt niet passen.

kort: zijn ze verplicht een bepaalde aansluiting aan te vragen bij de netbeheerder op basis van berekeningen?

extra voor de enthousiastelingen:
  • 1x16A voor WP
  • 1x16A voor WP booster (ga ik dus niet aan zetten)
  • 1x16A voor douche-wc (ja overkill, maar anders wilden ze de voorbereiding niet doen)
  • 1x16A voor quooker
  • 1x16A voor vaatwasser
  • 1x16A voor oven (ongebruikt)
  • 1x16A voor warmhoudlade
  • 1x16A voor WCD's buiten
  • 1x16A wasdroger
  • 1x16A wasmachine
  • 3x16A algemeen
  • 3x16A kookplaat (wordt niet gebruikt momenteel)
  • 3x16A kookplaat 2 (als losse groepen t.b.v. domino elementen)
  • 3x16A oven
  • 3x16A PV
In totaal dus 16 1-fase groepen en 3 krachtgroepen. (waarvan 1 krachtgroep en 1 groep voorlopig ongebruikt)

Ik zit nou niet bepaald op de €92 per maand extra en €350 extra aansluitkosten te wachten, helaas heeft de aannemer de aanvraag al gedaan. Maar hoop daar nog iets in te kunnen veranderen. Liander zal verlichten waarschijnlijk niet erg vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door ThePsycho op 18-09-2023 20:11 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ThePsycho schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:10:
lang: De aannemer heeft vanuit onze gekozen opties besloten om 3x35 aan te vragen bij liander. Nu zijn er een aantal groepen die reserve zijn voor eventuele apparaten of veranderingen in de planning. Wel vroeg ik me af voordat ik hier bezwaar op ga maken of er verplichtingen zijn vanuit bouwbesluit om een bepaalde aansluiting aan te vragen. Ik kan me toch niet voorstellen dat ik hier niet zelf een keuze in mag maken en desnoods verzwaren mocht het echt niet passen.

kort: zijn ze verplicht een bepaalde aansluiting aan te vragen bij de netbeheerder op basis van berekeningen?

• 1x16A voor WP
  • 1x16A voor douche-wc (ja overkill, maar anders wilden ze de voorbereiding niet doen)
  • 1x16A voor quooker
  • 1x16A voor vaatwasser
  • 1x16A wasdroger
  • 1x16A wasmachine
  • 3x16A algemeen
  • 3x16A oven
  • 3x16A PV
In totaal dus 16 1-fase groepen en 3 krachtgroepen. (waarvan 1 krachtgroep en 1 groep voorlopig ongebruikt)

Ik zit nou niet bepaald op de €92 per maand extra en €350 extra aansluitkosten te wachten, helaas heeft de aannemer de aanvraag al gedaan. Maar hoop daar nog iets in te kunnen veranderen. Liander zal verlichten waarschijnlijk niet erg vinden.
wat voor oven heb je dat je daarvoor 3x16a nodig hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThePsycho
Toppe schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:14:
[...]

wat voor oven heb je dat je daarvoor 3x16a nodig hebt?
Bora X BO vraagt om 2x16, maar daar heb ik gewoon meteen een 3x16 laten aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oinkoink12
Midan schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:05:
[...]

Bedoel je dat je de rentevergoeding over het bouwdepot niet hebt afgetrokken van de rente die je moet betalen?
klopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:38

• 1x16A voor WP
  • 1x16A voor quooker
  • 1x16A voor vaatwasser
  • 1x16A wasdroger
  • 1x16A wasmachine
  • 3x16A algemeen
  • 3x16A oven
  • 3x16A PV

Weigeren! Dat kan nog prima op 3x25A.
De truc is gelijktijdigheid en tijdelijke overschreiding.
Mocht het later alsnog niet passen kan je altijd zelf nog laten upgraden maar later terug schroeven is veel minder makkelijk.

PS. Ik spreek uit ervaring en mijn lijst is nog groter met veel actieve apparaten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Al een wat oudere foto, inmiddels is ook de afgeplakte groep in bedrijf en naast dit heb ik dus nog twee onderverdelers >:) .

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 18-09-2023 23:09 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 21:00
Oud: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cq36SJj-JKMc6_H8ZKgbc2yXJzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kAVN5vttPOi29JOuR8mRqrt.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeW9LSbsTGSo5uxHZaNw1K0yjM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eY4WDZWzf2sf5zWtzWQO0bGC.jpg?f=fotoalbum_large

Plank met ingefreesde HUE lichtstrip eindelijk af en nu na een jaartje nieuwbouw deze kant van de keuken af, alhoewel het volgende klusje alweer begint te kriebelen.

Ik wilde de stekker eigenlijk doorleggen naar de vaatwasser, dus onder het blad door. Echter heel eerlijk: ik ben voor makkelijk gegaan...sorry dat ik de perfectionisten, autisten, OCD'ers en mezelf ook, hier teleurstel. |:( Wel heel het huis + tuin vol HUE nu.

Mocht ik ooit weer nieuwbouw hebben, moet ik echt nog beter nadenken over mijn lichtplan, want de lamp met spotjes in het plafond is gewoon te weinig voor de keuken, zeker als je er zelf "voor staat" tijdens het koken. Vandaar deze uitbreiding + spatwand.

[ Voor 89% gewijzigd door Bteq op 18-09-2023 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midan
Teveel ontvangen hra betaal je dan terug in definitieve aanslag IB?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Bteq schreef op maandag 18 september 2023 @ 23:08:

Ik wilde de stekker eigenlijk doorleggen naar de vaatwasser, dus onder het blad door. Echter heel eerlijk: ik ben voor makkelijk gegaan...sorry dat ik de perfectionisten, autisten, OCD'ers en mezelf ook, hier teleurstel. |:(
Als je zelf tevreden bent is het prima toch :D ?

Moet zeggen het viel me direct op, maar dat is ook omdat je aanrecht nog super leeg is.
Straks of zie je het niet meer, of je komt een WCD punt te kort ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
vormulier schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:19:
[...]

Als je zelf tevreden bent is het prima toch :D ?

Moet zeggen het viel me direct op, maar dat is ook omdat je aanrecht nog super leeg is.
Straks of zie je het niet meer, of je komt een WCD punt te kort ;)
Haha ja, heb het even leeggemaakt voor de foto. Nee, tot nu toe is dat stopcontact nooit gebruikt voor keukendoelen. Uiteraard wel die in het midden van de keuken zit (waterkoker, tosti-ijzer, maar verder pleur ik alles in de 2 ovens). Aan de andere kant nog 4 hoge kasten met een koffiehoek met ook nog stopcontacten, dus het komt goed haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Mocht ik ooit weer nieuwbouw hebben, moet ik echt nog beter nadenken over mijn lichtplan, want de lamp met spotjes in het plafond is gewoon te weinig voor de keuken, zeker als je er zelf "voor staat" tijdens het koken. Vandaar deze uitbreiding + spatwand.
Heb je zo wel voldoende licht? Ik zit met hetzelfde namelijk en wilde ook zo'n plank gebruiken. Ik kon helaas geen extra plafondlichtpunt of spotjes meer realiseren, maar wel nog een wandlichtpunt boven de kookplaat. Hoe diep is jouw plaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Laatst online: 08:48
Oud: [Afbeelding]

Nieuw:
[Afbeelding]

Plank met ingefreesde HUE lichtstrip eindelijk af en nu na een jaartje nieuwbouw deze kant van de keuken af, alhoewel het volgende klusje alweer begint te kriebelen.

Ik wilde de stekker eigenlijk doorleggen naar de vaatwasser, dus onder het blad door. Echter heel eerlijk: ik ben voor makkelijk gegaan...sorry dat ik de perfectionisten, autisten, OCD'ers en mezelf ook, hier teleurstel. |:( Wel heel het huis + tuin vol HUE nu.

Heb je die plank met ingefreesde HUE lichtstrip zelf gemaakt?

offtopic:
Vanwaar de keuze om de middelste keukenkast niet ook een greep te laten hebben? Ook al is het de vaatwasser, dan had het alsnog gekund toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midan
Oud: [Afbeelding]

Nieuw:
[Afbeelding]

Nice! die adapter zou mij niet zijn opgevallen als je niets had gezegd over doorleggen naar de vaatwasser. Wat zijn dat voor tegeltjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
tomtom901 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:32:
[...]

Heb je zo wel voldoende licht? Ik zit met hetzelfde namelijk en wilde ook zo'n plank gebruiken. Ik kon helaas geen extra plafondlichtpunt of spotjes meer realiseren, maar wel nog een wandlichtpunt boven de kookplaat. Hoe diep is jouw plaat?
Keukenblad is 306cm x65cm. Plank is 306cm x20cm x4cm dik.

Ja, zo heb ik zeker voldoende licht! De foto is wat steriel en kleuren komen anders over op de foto, maar alleen al die lichtstrip geeft voldoende licht (staat nooit op kleur TL-wit en 100%fel, maar op 'warm wit/geelachtig'). Laat staan met alle overige plafondlampen etc.

@tomtom901 de Bora? 760mm x 515mm.

De "tegels" zijn snijbare matjes van IsoDeco.

Plank samen gemaakt met mijn vader (die op zijn werk voorzien is van al het materiaal en apperatuur). Juist die achterwand en plank ben ik dus vergeten toen ik de keuken kocht.

[ Voor 17% gewijzigd door Bteq op 19-09-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Bteq schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:47:
[...]

Keukenblad is 306cm x65cm. Plank is 306cm x20cm x4cm dik.

Ja, zo heb ik zeker voldoende licht! De foto is wat steriel en kleuren komen anders over op de foto, maar alleen al die lichtstrip geeft voldoende licht (staat nooit op kleur TLwit en 100%fel,.maar op 'warm wit/geelachtig'). Laat staan met alle overige plafondlampen etc.
Zelf gemaakt of ergens gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
  • 1x16A voor WP
  • 1x16A voor quooker
  • 1x16A voor vaatwasser
  • 1x16A wasdroger
  • 1x16A wasmachine
  • 3x16A algemeen
  • 3x16A oven
  • 3x16A PV
Kun je de wasdroger niet als loze leiding laten uitvoeren? Volgens mij kunnen die tegenwoordig best samen op een groep met de wasmachine, mits je een moderne machine hebt. Vaatwasser/quooker kun je ook combineren, door bijvoorbeeld een energieverdeler van Quooker te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
LordBusiness schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:08:
[...]
Kun je de wasdroger niet als loze leiding laten uitvoeren? Volgens mij kunnen die tegenwoordig best samen op een groep met de wasmachine, mits je een moderne machine hebt. Vaatwasser/quooker kun je ook combineren, door bijvoorbeeld een energieverdeler van Quooker te gebruiken.
De sluitingsdatum was afgelopen december al en toen had ik gemeld dat ik op 3x25 wilde beginnen en zelf wel zou verzwaren indien nodig. (dat heeft dus weinig gedaan overduidelijk).

@GeeMoney Ik ga inderdaad gewoon de 3x35A weigeren. Het is bij Liander zelfs zo dat 3x35 aanvragen duurder is dan 3x25 aanvragen en later verzwaren naar 3x35, ondanks dat ze dan 2 keer langs moeten komen? 8)7 (Scheelt €80)

[ Voor 16% gewijzigd door ThePsycho op 19-09-2023 10:26 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:36

HollovVpo1nt

I like gadgets

Onze woning is gisteren opgeleverd! De opleveringskeuring van Vereniging Eigen Huis was echt goud waard. De inspecteur noemde punten op waarvan wij niet eens wisten dat het een opleverpunt was, zoals krasjes op de ramen of verzanding in het verf van de kozijnen. Dat is die 274 euro dubbel en dwars waard.

De opleverpunten vielen over het algemeen mee, het waren voornamelijk punten m.b.t. afwerking.

Het enige punt wat niet goed is bij is, is toch de hoogte van de stopcontacten in de keuken. De aannemer is hier alleen niet de 'schuldige', maar de keukenleverancier. Wat bij ons mis gegaan is:
- Wij hebben de keuken elders afgenomen dan de projectleverancier
- De externe keukenboer heeft ook de tekeningen aangeleverd voor het leidingwerk en elektra
- De keukenboer heeft ons gevraagd of de keuken op de afgewerkte vloer komt, of op de onafgewerkte vloer, wij hebben aangegeven dat de keuken op de afgewerkte (PVC) vloer komt.
- De keukenboer heeft een maag van 50mm aangehouden voor de hoogte van de stopcontacten, uitgaande van een afgewerkte vloer. Op onze keukentekening is de hoogte van deze stopcontacten dus aangegeven als 50mm.
- Maar de aannemer beschouwt dit als hoogte vanaf de onafgewerkte vloer, als je het verder niet aangeeft.

Daardoor zitten onze keuken stopcontacten letterlijk tegen de onafgewerkte vloer aan zonder ruimte voor een vloer er onder. Dat is zuur, want we moeten nu óf sparingen maken in de vloer, óf de stopcontacten hoger zetten.

Kortom, tip: Mocht je je voor een andere keukenboer kiezen dan de projectleverancier, vraag dan nadrukkelijk of de ingetekende maten uit gaan vanaf een afgewerkte vloer of de onafgewerkte vloer bij oplevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:36:
Daardoor zitten onze keuken stopcontacten letterlijk tegen de onafgewerkte vloer aan zonder ruimte voor een vloer er onder. Dat is zuur, want we moeten nu óf sparingen maken in de vloer, óf de stopcontacten hoger zetten.
Dus je had ze 5/10mm hoger gewild ?
plus dat deze WCD`s straks onder de kastjes zitten en je ze eigenlijk hooit meer ziet? (<- aanname)

Persoonlijk zou ik tussen de vloer en WCD toch een paar extra CM willen hebben voor als de vaatwasser gekke dingen doet en om die reden ze iets hoger willen (of als je de vloer gaat dweilen met extra water)

Dus als je ze verhoogd zou ik daar ook even over nadenken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 20:36

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Al een tijdje aan het meelezen hier, project gevonden afgelopen juli, vorige maand de koop- en aanneemovereenkomst getekend en de hypotheekaanvraag gestart. En nu binnenkort naar de notaris voor de levering van het perceel, dus het is echt begonnen, ik kan niet meer terug…
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oinkoink12
Midan schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:05:
[...]

Teveel ontvangen hra betaal je dan terug in definitieve aanslag IB?
Ik ontvang geen HRA, dus ik zou niet weten hoe dat precies werkt.
Ik doe alles per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breud
dankjewel voor deze hele waardevolle tip. Wij zitten ook midden in een nieuwebouwproject en hebben elders een keuken afgenomen.

Volgende week is er een kijkmoment op de bouw, waarbij we ook onze eigen leveranciers mogen meenemen. We zullen dit zeker bespreken met onze keukenboer.

:) :) :) :)
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:36:
Onze woning is gisteren opgeleverd! De opleveringskeuring van Vereniging Eigen Huis was echt goud waard. De inspecteur noemde punten op waarvan wij niet eens wisten dat het een opleverpunt was, zoals krasjes op de ramen of verzanding in het verf van de kozijnen. Dat is die 274 euro dubbel en dwars waard.

De opleverpunten vielen over het algemeen mee, het waren voornamelijk punten m.b.t. afwerking.

Het enige punt wat niet goed is bij is, is toch de hoogte van de stopcontacten in de keuken. De aannemer is hier alleen niet de 'schuldige', maar de keukenleverancier. Wat bij ons mis gegaan is:
- Wij hebben de keuken elders afgenomen dan de projectleverancier
- De externe keukenboer heeft ook de tekeningen aangeleverd voor het leidingwerk en elektra
- De keukenboer heeft ons gevraagd of de keuken op de afgewerkte vloer komt, of op de onafgewerkte vloer, wij hebben aangegeven dat de keuken op de afgewerkte (PVC) vloer komt.
- De keukenboer heeft een maag van 50mm aangehouden voor de hoogte van de stopcontacten, uitgaande van een afgewerkte vloer. Op onze keukentekening is de hoogte van deze stopcontacten dus aangegeven als 50mm.
- Maar de aannemer beschouwt dit als hoogte vanaf de onafgewerkte vloer, als je het verder niet aangeeft.

Kortom, tip: Mocht je je voor een andere keukenboer kiezen dan de projectleverancier, vraag dan nadrukkelijk of de ingetekende maten uit gaan vanaf een afgewerkte vloer of de onafgewerkte vloer bij oplevering

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Vandaag kopersmiddag gehad in onze woning met alle nieuwe buren, erg gezellig.

Kregen ook te horen wanneer de opleverdatum is. 19 Oktober is de dag, meteen om 08.00 uur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brains Bush
IkWilbert schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:45:
Vandaag kopersmiddag gehad in onze woning met alle nieuwe buren, erg gezellig.

Kregen ook te horen wanneer de opleverdatum is. 19 Oktober is de dag, meteen om 08.00 uur :)
Lekker snel al. En dan 2-3 weken later de sleuteloverdracht? Of is de opleverdatum ook meteen de sleuteldatum? Tussendoor dan nog vooroplevering.

Hoop dat dit tempo ook zo bij ons gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Brains Bush schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:00:
[...]

Lekker snel al. En dan 2-3 weken later de sleuteloverdracht? Of is de opleverdatum ook meteen de sleuteldatum? Tussendoor dan nog vooroplevering.

Hoop dat dit tempo ook zo bij ons gaat.
Geen vooroplevering, 19 okt krijgen wij de sleutel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Laatst online: 05-07-2024
Ik dacht het eerder hier gelezen te hebben maar ik kan het niet terugvinden. Hoor je bij de oplevering van je nieuwbouwhuis je definitieve energielabel te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brains Bush
Alic3 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:53:
Ik dacht het eerder hier gelezen te hebben maar ik kan het niet terugvinden. Hoor je bij de oplevering van je nieuwbouwhuis je definitieve energielabel te krijgen?
Als het goed is bij oplevering. Vaak in de map waar ook alle andere documenten in zijn verzameld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Alic3 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:53:
Ik heb hem direct gekregen bij oplevering, stond bij ons in het volgjewoning portaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
de tijd van 3 maanden na oplevering komt eraan, en ik ben even aan het kijken hoeveel ik bij de notaris in het depot wil laten staan tbv het oplossen van opleverpunten. Ik vind 1 opleverpunt wel ingewikkeld om in te schatten. We hebben een garage bij het huis, en de keurder van VEH betwijfelde op de ventilatie goed genoeg was voor een garage (enkel natuurlijke ventilatie). De aannemer moet daarvoor documentatie aanleveren om aan te tonen dat de ventilatie voldoende is, maar als het niet voldoende is dan moeten ze het gaan herstellen. Wat zou een goede indicatie zijn qua kosten om dit aan te passen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Blik1984 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:26:
de tijd van 3 maanden na oplevering komt eraan, en ik ben even aan het kijken hoeveel ik bij de notaris in het depot wil laten staan tbv het oplossen van opleverpunten. Ik vind 1 opleverpunt wel ingewikkeld om in te schatten. We hebben een garage bij het huis, en de keurder van VEH betwijfelde op de ventilatie goed genoeg was voor een garage (enkel natuurlijke ventilatie). De aannemer moet daarvoor documentatie aanleveren om aan te tonen dat de ventilatie voldoende is, maar als het niet voldoende is dan moeten ze het gaan herstellen. Wat zou een goede indicatie zijn qua kosten om dit aan te passen?
Ik heb toentertijd bij de notaris aangegeven dat ik het herstellen (ofwel kosten) lastig vond in te schatten (problemen met schuifdeur). Notaris heeft simpelweg aangegeven de gehele 5% vast te houden. Wellicht de vraag bij de notaris op de mail zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Source90 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:30:
[...]

Ik heb toentertijd bij de notaris aangegeven dat ik het herstellen (ofwel kosten) lastig vond in te schatten (problemen met schuifdeur). Notaris heeft simpelweg aangegeven de gehele 5% vast te houden. Wellicht simpelweg de vraag bij de notaris op de mail zetten?
Goede suggestie, ga ik doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
@Brains Bush @Blik1984
Dank, een map heb ik mooit gezien en in het portal zie ik het ook niet staan.

Ik ben de lijst met openstaande issues aan het verzamelen voor de brief aan de notaris om de 5% vast te houden. Het ontbrekende energielabel kan er ook nog wel bij.

Het bedrag aan openstaande punten is intussen hoger dan de 5% omdat de screens niet geleverd zijn |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brains Bush
Alic3 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:49:
@Brains Bush @Blik1984

Ik ben de lijst met openstaande issues aan het verzamelen voor de brief aan de notaris om de 5% vast te houden. Het ontbrekende energielabel kan er ook nog wel bij.

Het bedrag aan openstaande punten is intussen hoger dan de 5% omdat de screens niet geleverd zijn |:(
Even bellen met de aannemer, kopersbegeleider. Zij dienen dit aan te leveren.

volgens mij geldt dit nog steeds: https://www.lente-akkoord...rmatie%20te%20verschaffen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Draakje5
Wij hebben (eindelijk) de vloer uitgezocht. Vele winkels afgegaan maar uiteindelijk gekozen voor de:
Marazzi Treverkmust Brown 25x150 met een lichtbruine voeg. Bij een tegelhandel in Wijchen die ons aansprak door de vele jaren ervaring, landelijke bekendheid binnen het tegelwereldje en uitsluitend (al jaren) met een paar tegelzetters werkt.

Ik ben wel blij dat dit klaar is (voor de begane grond), want er is té veel keus.
Nu alleen nog boven een PVC vloertje uitzoeken die we wellicht zelf gaan leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQnMcKnLob0I_jEybzSkS56FgPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQIaEq2b3Tmm4FjCzNEY2nGN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Alic3 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:49:
@Brains Bush @Blik1984

Ik vind persoonlijk die 5% ook maar heel beperkt/laag, in mijn geval is het minder dan 2% van de woningwaarde. Ik snap dat sommige zaken voor een aannemer een heel stuk goedkoper zijn om te regelen dan voor een particulier. Maar als ik voor alle opleverpunten zelf het materiaal en vaklui moet regelen dan ben ik een pak meer kwijt dan de aannemer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alic3
Brains Bush schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:56:
[...]

Even bellen met de aannemer, kopersbegeleider. Zij dienen dit aan te leveren.

volgens mij geldt dit nog steeds: https://www.lente-akkoord...rmatie%20te%20verschaffen.
Ze horen wel meer te doen :+ Het gaat de laatste tijd niet echt van een leien dakje met de aannemer. Die is er helemaal klaar mee omdat het project zo ver uitloopt, onderaannemers komen niet opdagen en ze reageren amper op berichten. Het energielabel is nog een van de minst 'erge' punten.
Blik1984 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:29:
[...]

Ik vind persoonlijk die 5% ook maar heel beperkt/laag, in mijn geval is het minder dan 2% van de woningwaarde. Ik snap dat sommige zaken voor een aannemer een heel stuk goedkoper zijn om te regelen dan voor een particulier. Maar als ik voor alle opleverpunten zelf het materiaal en vaklui moet regelen dan ben ik een pak meer kwijt dan de aannemer.
Ik vind het ook echt heel laag. Ik zou het ook helemaal snappen als de aannemer zegt joehh we stoppen ermee. Dan kost het mij heel veel geld. En bij ons komen naast de privé punten ook nog de punten van de VvE erbij in de gemeenschappelijke ruimtes. Dat is ook allemaal half af na 3 maanden :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 08:48
Draakje5 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:24:
Wij hebben (eindelijk) de vloer uitgezocht. Vele winkels afgegaan maar uiteindelijk gekozen voor de:
Marazzi Treverkmust Brown 25x150 met een lichtbruine voeg. Bij een tegelhandel in Wijchen die ons aansprak door de vele jaren ervaring, landelijke bekendheid binnen het tegelwereldje en uitsluitend (al jaren) met een paar tegelzetters werkt.

Ik ben wel blij dat dit klaar is (voor de begane grond), want er is té veel keus.
Nu alleen nog boven een PVC vloertje uitzoeken die we wellicht zelf gaan leggen.

[Afbeelding]
Mooie vloer hoor. Wordt ie in de breedte gelegd ook (zoals op de impressie), of in de lengte?
Optisch maakt dan nog wel uit... B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 22:21
Alic3 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:25:
@Blihi @LordBusiness @El-Vder @Blik1984 @lizard87 Ik snap jullie reacties (en medeleven ;) ) prima, als ik het project niet kende was ik ook huiverig. Je kan het nooit zeker weten natuurlijk, maar de aannemer staat niet op het punt om failliet te gaan. Er is zó ontzettend veel personeel op de bouwplaats en in het weekend werken ze door.

Ik heb de grove planning van de uitvoerder gezien (vanuit mijn rol als VvE bestuur) en als ik kijk naar hoeveel er ten opzichte van gisteren (en vorige week) is gebeurd dan heb ik daar wel vertrouwen in. Loop ik een risico? Ongetwijfeld, maar ik heb er vertrouwen in.

Aan de buitenkant is er al 30% meer afgewerkt ten opzichte van gisteren. We kunnen weer bouwstroom gebruiken gelukkig, korte lijntjes met de uitvoerder en die staat er heel welwillend in.

De uitloop van de werkbare dagen komt nog door de leverprobelen na corona en wat tegenvallers helemaal aan het begin van de bouw met de grondwerkzaamheden. Daarom zetten ze nu alles op alles.

Ik heb nooit gezegd dat het ideaal is, maar ik sta hier pragmatisch in :)
Als ik je berichten zo lees, werkt de aannemer inmiddels een stuk minder goed mee. Balen voor je. Denk behalve aan die 5%, ook nog aan het tijdig inschakelen van rechtsbijstand. Want je wilt niet dat dit een vervelend staartje gaat krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
wfvanputten schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:35:
[...]

Mooie vloer hoor. Wordt ie in de breedte gelegd ook (zoals op de impressie), of in de lengte?
Optisch maakt dan nog wel uit... B)
De vloer wordt van voor naar achter gelegd. Dus in de lengte van de woning (2 kapper, U-vorm).

• LordBusiness
  • Niet online
jvdmeer schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:35:
[...]

Als ik je berichten zo lees, werkt de aannemer inmiddels een stuk minder goed mee. Balen voor je. Denk behalve aan die 5%, ook nog aan het tijdig inschakelen van rechtsbijstand. Want je wilt niet dat dit een vervelend staartje gaat krijgen.
Die ervaring heb ik bij m'n huidige appartement ook, onlangs zijn ze na 5 jaar nog een keer terug gekomen voor een restpunt. De 5% heb ik pas vorig jaar vrij gegeven, ongekend dat het blijkbaar zo weinig prio had. Vandaar ook m'n waarschuwing aan @Alic3, maar kan me goed voorstellen dat als alles klaar staat je graag door wilt.. dat weet de aannemer ook.

@Alic3 Wil je een update geven van de restpunten tov juni? Ben wel benieuwd. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alic3
jvdmeer schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:35:
[...]

Goede vraag. Het gaat helaas steeds slechter en ik heb er intussen een hard hoofd in dat het allemaal op korte termijn goed opgelost wordt. Ik heb gelukkig maanden geleden al een rechtsbijstandverzekering afgesloten want dit vervelende staartje zie ik nu al aankomen inderdaad.

Ik heb alleen de mental capacity nu even niet om daarmee aan de slag te gaan. Eerst de huidige verbouwing/afbouw afmaken, eigen huis verkopen en dan heb ik ruimte om dit verder aan te pakken. Het is nogal veel naast een fulltime baan.

Ik zit ook in het VvE-bestuur dus ik krijg (gelukkig) alles mee wat betreft de aannemer en het gedoe met de onderaannemers. Die komen of niet opdagen, of er is personeelstekort etc. De leverancier van de aluminium kozijnen is bijv. gestopt met dit type kozijn. Waardoor hun specialisten zijn vertrokken en ze nu zzp'ers moeten inhuren maar die zijn niet te krijgen. Dat een hele nieuwe batch ramen tijdens één transport stuk ging hielp ook niet mee.

Members only:

In mijn oorspronkelijke post schreef ik al dat de werkbare dagen voor de aannemer eind juni zouden verlopen.

Wij waren een van de eersten die werden opgeleverd waardoor wij heel veel opleverpunten hebben. Een week na ons is de aannemer gestopt voor een week of twee met opleveren en hebben ze de rest van de appartementen veel verder afgemaakt. Waardoor die appartementen veel minder openstaande punten hadden. We hebben wat dat betreft echt veel pech gehad.

Als ik kijk naar de opsoming die ik in mijn vorige post hierover maakte. Dan is vooral een DEEL van de punten BUITEN ons appartement afgemaakt/opgelost.
- We hebben nu een terras met tegels en de beplating zit op het plafond. Maar we hebben GEEN aluminiumbeplating aan de buitenkant op meerdere plekken, daar zie je de isolatie nog zitten.
- We hebben geen regenpijp maar wel de bedrading voor de WLP/screens buiten waardoor nu met de regen de groep er steeds uitklapt in de meterkast.
- We hebben nu wel een (verkeerde) bel en een half werkend intercomsysteem. Ik hoor de bel maar ik moet alsnog naar de portiekdeur lopen. Gelukkig zit ik op BG. Buren op hogere etages hebben het lastiger.

In huis is eigenlijk weinig gedaan. Wat is er wel gedaan? Een loszittende buis bij de vloerverwarming is vastgezet en ze hebben een punt kunnen afvinken om iets NIET te doen 8)7

De lijst is eigenlijk alleen maar groter geworden. Dit heb ik net naar de notaris gestuurd.

Members only:

Echt leuk is het allemaal niet. Het is zeker allemaal los van de projectaannemer te fixen en met een deel zou ik wel kunnen leven. Maar het klopt natuurlijk voor geen meter hoe slecht deze hele oplevering is gegaan en gaat. En het is vooral VEEL GEDOE :(

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
Zojuist hoerabrief gehad _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niel-z
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-08 11:42
mkrmr schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:28:
Al een tijdje aan het meelezen hier, project gevonden afgelopen juli, vorige maand de koop- en aanneemovereenkomst getekend en de hypotheekaanvraag gestart. En nu binnenkort naar de notaris voor de levering van het perceel, dus het is echt begonnen, ik kan niet meer terug…

***members only***
Gaaf, wij krijgen bijna de sleutel van Fase I.
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Alic3 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:18:
[...]

Goede vraag. Het gaat helaas steeds slechter en ik heb er intussen een hard hoofd in dat het allemaal op korte termijn goed opgelost wordt. Ik heb gelukkig maanden geleden al een rechtsbijstandverzekering afgesloten want dit vervelende staartje zie ik nu al aankomen inderdaad.
Super vervelend, maar misschien toch maar vast rechtsbijstand erbij trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:48
[...]

Ik heb alleen de mental capacity nu even niet om daarmee aan de slag te gaan. Eerst de huidige verbouwing/afbouw afmaken, eigen huis verkopen en dan heb ik ruimte om dit verder aan te pakken. Het is nogal veel naast een fulltime baan.

Ik zit ook in het VvE-bestuur dus ik krijg (gelukkig) alles mee wat betreft de aannemer en het gedoe met de onderaannemers. Die komen of niet opdagen, of er is personeelstekort etc. De leverancier van de aluminium kozijnen is bijv. gestopt met dit type kozijn. Waardoor hun specialisten zijn vertrokken en ze nu zzp'ers moeten inhuren maar die zijn niet te krijgen. Dat een hele nieuwe batch ramen tijdens één transport stuk ging hielp ook niet mee.

***members only***

In mijn oorspronkelijke post schreef ik al dat de werkbare dagen voor de aannemer eind juni zouden verlopen.

Wij waren een van de eersten die werden opgeleverd waardoor wij heel veel opleverpunten hebben. Een week na ons is de aannemer gestopt voor een week of twee met opleveren en hebben ze de rest van de appartementen veel verder afgemaakt. Waardoor die appartementen veel minder openstaande punten hadden. We hebben wat dat betreft echt veel pech gehad.

Als ik kijk naar de opsoming die ik in mijn vorige post hierover maakte. Dan is vooral een DEEL van de punten BUITEN ons appartement afgemaakt/opgelost.
- We hebben nu een terras met tegels en de beplating zit op het plafond. Maar we hebben GEEN aluminiumbeplating aan de buitenkant op meerdere plekken, daar zie je de isolatie nog zitten.
- We hebben geen regenpijp maar wel de bedrading voor de WLP/screens buiten waardoor nu met de regen de groep er steeds uitklapt in de meterkast.
- We hebben nu wel een (verkeerde) bel en een half werkend intercomsysteem. Ik hoor de bel maar ik moet alsnog naar de portiekdeur lopen. Gelukkig zit ik op BG. Buren op hogere etages hebben het lastiger.

In huis is eigenlijk weinig gedaan. Wat is er wel gedaan? Een loszittende buis bij de vloerverwarming is vastgezet en ze hebben een punt kunnen afvinken om iets NIET te doen 8)7

De lijst is eigenlijk alleen maar groter geworden. Dit heb ik net naar de notaris gestuurd.

***members only***

Echt leuk is het allemaal niet. Het is zeker allemaal los van de projectaannemer te fixen en met een deel zou ik wel kunnen leven. Maar het klopt natuurlijk voor geen meter hoe slecht deze hele oplevering is gegaan en gaat. En het is vooral VEEL GEDOE :(
Dit is natuurlijk behoorlijk vervelend, ik had ook gezien dat anderen het ook niet erg handig vonden om de oplevering te accepteren met zoveel opleverpunten, maar gezien de waslijst aan punten zou ik denk ik toch al voorzichtig beginnen voor te bereiden voor een geschillenregeling via Woningborg.

Dit lijkt me toch niet eens in de buurt te komen van de minimale verwachting die je mag hebben van een deugdelijk opgeleverde woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brains Bush
[...]

Jeetje, lees met regelmaat mee, maar dit was me enigzins ontgaan. Pittige lijst zeg. Balen!!!
Sterkte met de afwikkeling en zal waarschijnlijk 'uitgevochten' gaan worden?

Dan is 'even bellen' met de aannemer voor een energielabel inderdaad niet de hoogste prio.

Hopelijk - en jij hebt er niets aan - is dit een uitzondering op de norm/regel? Over 3 weken zullen we het zelf gaan ervaren bij ons project
Pagina: 1 ... 248 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.