In onze koop overeenkomst stadt dat de aannemer eventuele prijswijzigingen voor materiaal en arbeid niet mag doorberekenen. Behalve aanpassingen in de btw. Tja dat geldt natuurlijk ook bij een aanpassing van 21 naar 0%. 😉tomtom901 schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:57:
Na wat over en weer met de aannemer over de BTW op de inbegrepen zonnepanelen heb ik zojuist de bevestiging binnen dat we de BTW erop terugkrijgen (TL;DR aanneemovereenkomst in 2022 getekend incl btw, per 1-1 panelen met 0% BTW). Scheelt toch 365 euro die we even terugzien.
Volgende link en met name de casus op pagina 3 zijn erg sterk. Het document is onderbouwd door accountantskantoor PWC.
https://www.bouwendnederl...rland-qa-zonnepanelen.pdf
Mocht iemand met hetzelfde zitten.
In principe dezelfde wetgeving, maar de aannemer zou voor het meerwerk al expliciet kunnen vermelden dat de zonnepanelen met 0% BTW zijn. Deze casus is specifiek voor wanneer je de aanneemovereenkomst getekend hebt in 2022 of eerder (dus nog een prijs Incl 21% btw voor je zonnepanelen), maar in 2023 oplevering hebt.Miezie schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:25:
[...]
Heb je bij meerwerk dan andere belastingwetgeving?
Zit ook gewoon 21% in, want aan consumenten communiceer je prijzen incl 21% btw. Das ook vastgelegd in regels…
[ Voor 4% gewijzigd door tomtom901 op 12-09-2023 02:29 ]
Volgende week is onze oplevering gepland en onze vooroplevering was vorige week, waarbij wij ook enkele van dit soort gevallen hadden gevonden in de keuken. De aannemer gaf inderdaad ook aan: "de vloerenboer kan desnoods een uitsparing maken en dat zie je toch niet omdat er keuken overheen komt".cacao70 schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:26:
Vandaag de oplevering gehad. 11 punten waarvan er 10 direct opgelost waren.
De technische persoon van VEH gaf aan dat een stopcontact (voor de koel- vriescombinatie) wel erg laag hing en dat dit wellicht problemen kan opleveren voor de vloerenman. De bouwer gaf aan dat dit stukje vloer niet gezien wordt.
We zijn overeengekomen dat ik de vloerenman even een berichtje stuur. Ik ben wel benieuwd hoe jullie ernaar kijken:
[Afbeelding]
Er komt uiteindelijk een keramisch parket vloer.
Ik heb daar vervolgens op aangegeven dat heb mij geen barst uitmaakt wat er voor komt te staan, het moet gewoon goed zijn. De woning en de meerwerk opties zijn mij te duur om fouten te vergeven omdat er 'toch kastjes voor komen'. Ik heb het dus ook niet geaccepteerd en ik hoop voor hun dat ze dat gefixt hebben.
Dat is wel een belangrijke contexttomtom901 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 02:28:
[...]
In principe dezelfde wetgeving, maar de aannemer zou voor het meerwerk al expliciet kunnen vermelden dat de zonnepanelen met 0% BTW zijn. Deze casus is specifiek voor wanneer je de aanneemovereenkomst getekend hebt in 2022 of eerder (dus nog een prijs Incl 21% btw voor je zonnepanelen), maar in 2023 oplevering hebt.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Sorry, ja, gezien de casus al een aantal keer langs was gekomen dacht ik dat die context nog duidelijk was. Het is inderdaad voor de overgang tussen 22 en 23.Miezie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:33:
[...]
Dat is wel een belangrijke context. De discussie is ook juist voor die overgang tussen '22 en '23. Ik kan me zelfs voorstellen dat het in '23 gewoon standaard op papier geregeld is of gaat worden, ook in de AO.
Voor die prijs zouden ze eigenlijk vol moeten zitten tot ~2025, dus daar is idd een red flag.Draakje5 schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:09:
8 euro per m2 incl btw voor pleisterwerk door een ervaren stukadoor in de regio. Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden of moet navragen?
Ik vind het erg goedkoop..
kwaliteit - goedkoop - snel maar je mag er zoals altijd maar 2 kiezen volgens de "regels" van marktwerking.
persoonlijk zou ik alleen zaken met ze doen als ik ze aan het werk heb gezien. (dus niet alleen hun werk heb gezien)
Deze man heeft 30 jaar ervaring en bij menig familielid van schoonouders (naar tevredenheid) huizen gestuct.twain4me schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:45:
[...]
Voor die prijs zouden ze eigenlijk vol moeten zitten tot ~2025, dus daar is idd een red flag.
kwaliteit - goedkoop - snel maar je mag er zoals altijd maar 2 kiezen volgens de "regels" van marktwerking.
persoonlijk zou ik alleen zaken met ze doen als ik ze aan het werk heb gezien. (dus niet alleen hun werk heb gezien)
Vol zit hij zeker niet, want ik hoef niet eens een datum af te spreken. Kan er veel mis gaan met een beetje pleisterwerk?
Misschien vraag ik hem wel of hij een recent voorbeeld heeft waar we kunnen kijken.
[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 12-09-2023 08:51 ]
jaDraakje5 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:49:
[...]
Deze man heeft 30 jaar ervaring en bij menig familielid van schoonouders (naar tevredenheid) huizen gestuct.
Vol zit hij zeker niet, want ik hoef niet eens een datum af te spreken. Kan er veel mis gaan met een beetje pleisterwerk?
maar bij een gaasbandje vergeten oid (dus geen grote dingen zoals niet juist of helemaal niet voorstrijken,) is het makkelijk te repareren dus zolang je zijn werk een beetje in de gaten kan houden zijn de risico's relatief klein.
en oja, het zijn smeerkezen dus praat over afplakken/beschermen of doe dat zelf al.
[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 12-09-2023 08:56 ]
Als je hier een beetje rondkijkt is 8 euro de meter gewoon rete goedkoop: stucadoors kunnen wel vaker op korte termijn komen, ik heb er ook een in mijn netwerk zitten (midden nederland) vandaag bellen, morgen stucen (of overmorgen).Draakje5 schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:09:
8 euro per m2 incl btw voor pleisterwerk door een ervaren stukadoor in de regio. Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden of moet navragen?
Ik vind het erg goedkoop..
Stucadoors zijn altijd smeerpoetsen, maar het is maar net hoe ze het achterlaten: half jaartje geleden de zolder nog laten stucen: vloerbedekking lag er nog in en ook op de trap: ik dacht halverwege de dag dat komt nooit meer goed (wel zelf goede traploperstucloper geplakt en op zolder lag nog eigen stucloper van het wandje plaatsen). Maar hij had zijn eigen stucloper daaroverheen gelegd want de mijne was te glad

Nee joh, dat is geen enkel probleem. Plaatsen ze gewoon iets voor en gieten ze tegen aan. Zou hier niet moeilijk over doen. Het zit achter de kast, dit zie je nooit meer als de keuken geplaatst is. Pick your battles...Miezie schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:29:
[...]
Bij een gietvloer ben je de Sjaak, bij lekkerij ook… ik zou er niet mee akkoord gaan.
Precies, deze dus… of je het nou ziet of niet. Dit is met lekkerij ed gewoon een risico. De nen1010 vindt daar wat van en veiligheid boven alles.Ascension schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:30:
[...]
Nee joh, dat is geen enkel probleem. Plaatsen ze gewoon iets voor en gieten ze tegen aan. Zou hier niet moeilijk over doen. Het zit achter de kast, dit zie je nooit meer als de keuken geplaatst is. Pick your battles...
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Dit is inderdaad wel een dingetje, en zou het er ook niet bij laten. Bij ons staat dit in de Technische omschrijving:Miezie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:22:
[...]
Precies, deze dus… of je het nou ziet of niet. Dit is met lekkerij ed gewoon een risico. De nen1010 vindt daar wat van en veiligheid boven alles.
:fill(white):strip_exif()/f/image/kuyUGulZV8z6z1BG7jj5GrVK.png?f=user_large)
In de nen1010 hanteren ze een minimale hoogte van 25CM in de keuken en 15 cm in een droge ruimte.
Hoe de aannemer went of keert ze zullen dit gewoon moeten oplossen, en het is niet alsof het 3K is ofzo.
Het zal hoogstens een uur werk zijn en 5 euro aan materiaal...
Bij ons zit ie voor de koelkast gewoon op 35cm inderdaad.
Moet wel zeggen in onze vorige nieuwbouwwoning zat de WCD voor de koelkast ook tegen de grond aan.
Moet wel zeggen in onze vorige nieuwbouwwoning zat de WCD voor de koelkast ook tegen de grond aan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/gNt0vanAp7Pb50rz8HphjyjU.png?f=user_large)
Dank voor de verwijzing naar NEN1010, dan heb ik een stok om mee te slaan... Het zou wel érg zuur zijn als door deze eenvoudige aanpassing onze oplevering naar achteren gaat want dan komen we ontzettend in de knel met de planning van de werkzaamheden. Dus ik ga het denk ik alvast in het kopersportaal plaatsen dat we verwachten dat het stopcontact op minimaal 25cm zit.vormulier schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:39:
[...]
Dit is inderdaad wel een dingetje, en zou het er ook niet bij laten. Bij ons staat dit in de Technische omschrijving:
[Afbeelding]
In de nen1010 hanteren ze een minimale hoogte van 25CM in de keuken en 15 cm in een droge ruimte.
Hoe de aannemer went of keert ze zullen dit gewoon moeten oplossen, en het is niet alsof het 3K is ofzo.
Het zal hoogstens een uur werk zijn en 5 euro aan materiaal...
Dit heeft geen impact op de oplevering. Je woning wordt gewoon opgeleverd, wel of geen stopcontact verplaatst.HollovVpo1nt schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:18:
[...]
Dank voor de verwijzing naar NEN1010, dan heb ik een stok om mee te slaan... Het zou wel érg zuur zijn als door deze eenvoudige aanpassing onze oplevering naar achteren gaat want dan komen we ontzettend in de knel met de planning van de werkzaamheden. Dus ik ga het denk ik alvast in het kopersportaal plaatsen dat we verwachten dat het stopcontact op minimaal 25cm zit.
Als ze hier door je oplevering met een uur vertragen valt het wel mee tochHollovVpo1nt schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:18:
[...]
Dank voor de verwijzing naar NEN1010, dan heb ik een stok om mee te slaan... Het zou wel érg zuur zijn als door deze eenvoudige aanpassing onze oplevering naar achteren gaat want dan komen we ontzettend in de knel met de planning van de werkzaamheden. Dus ik ga het denk ik alvast in het kopersportaal plaatsen dat we verwachten dat het stopcontact op minimaal 25cm zit.
Maar kijk ook vooral even je technische omschrijving na, allicht dat daar ook al een minimum aan hoogte staat en dan heb je 2 manieren om aan te geven dat het hoger moet.
Dit is ingetekend door onze keukenboer en hier lijken de stopcontacten op 7cm te zitten. Moet ik hier nog achteraan?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ben benieuwd hoe het bij ons afgehandeld gaat worden. Vooral aangezien een deel in '22, en een deel in '23 getekend heeft. Oplevering is sowieso '24. Maar dan nog zou je op grond van het tekenen in '22 mogen aannemen dat er toen 21btw gerekend is op zonnepanelen?Miezie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:33:
[...]
Dat is wel een belangrijke context. De discussie is ook juist voor die overgang tussen '22 en '23. Ik kan me zelfs voorstellen dat het in '23 gewoon standaard op papier geregeld is of gaat worden, ook in de AO.
Kan ik een wandlichtpunt (zo goed als) dichtsmeren voordat er nog gerenovliesd wordt met alleen de draden eruit? Dit om zo een wandplank met verlichting op te hangen waarbij de wandplank niet zo dik is als de grootte van de inbouwdoos.
Of hoe zouden jullie dit doen?
Teken datum zou niet uit moeten mogen maken..Diablow schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:02:
[...]
Ben benieuwd hoe het bij ons afgehandeld gaat worden. Vooral aangezien een deel in '22, en een deel in '23 getekend heeft. Oplevering is sowieso '24. Maar dan nog zou je op grond van het tekenen in '22 mogen aannemen dat er toen 21btw gerekend is op zonnepanelen?
een bouwer legt niet alle panelen in de opslag voor 4 jaar tot je huis af is die worden pas besteld rond de tijd dat het dak af is..
De BTW zal je hoogst waarschijnlijk gewoon terug krijgen.
( de berekening van de zonnepanelen kosten in 22 zullen dan ook een schatting geweest zijn vanuit de elctra boer qua kosten. )
Je wilt de stopcontacten kunnen bereiken zonder het apparaat weg te moeten halen. Onder bij de plint is dan heel logisch wat mij betreft. Lekker houden zo.PrixV schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:59:
Dit is ingetekend door onze keukenboer en hier lijken de stopcontacten op 7cm te zitten. Moet ik hier nog achteraan?
***members only***
Als er 7cm water in je woning staat heb je wel meer uitdagingen dan kortsluiting
Hier in zou ik toch wel de NEN aanhouden.. Je oven stekker zit ook niet op 7cm je snoer is dan te kort en moet je aan de gang met de kabels van de apparaten (garantie verlies?) of verlengsnoeren achter je kast leggen..SquareOne schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:15:
[...]
Je wilt de stopcontacten kunnen bereiken zonder het apparaat weg te moeten halen. Onder bij de plint is dan heel logisch wat mij betreft. Lekker houden zo.
Als er 7cm water in je woning staat heb je wel meer uitdagingen dan kortsluiting
De oven is er dus al uit voor dat je bij de stekker kan..
En voor mijn koelkast zou ik het ook wel prettig vinden om lekker in het grote gat van de koelkast een stekker te zien in plaats van op de vloer met een arm onder een plint los trekken hopen dat mijn arm 63CM is en bij de stekker kan
(hebben we het nog niet eens over het terug prikken of als de stekker lastig los laat en of de plint stuk gaat omdat je niet weet hoe hij vast zit)
Je kan alles dichtsmeren maar dan kan je er dus later ook niet meer bij. Persoonlijk zou ik eroverheen laten behangen zonder het dicht te smeren en vervolgens de plank iets aan de onderkant van de inbouwdoos monteren (bij een hoge plank) zodat de onevenheden van de inbouwdoos er boven uit het zicht blijft.TRD07 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:12:
Kan ik een wandlichtpunt (zo goed als) dichtsmeren voordat er nog gerenovliesd wordt met alleen de draden eruit? Dit om zo een wandplank met verlichting op te hangen waarbij de wandplank niet zo dik is als de grootte van de inbouwdoos.
Aan de andere kant kan dichtsmeren niet veel kwaad mits je nog een schakelaar hebt. Schakelaars zou ik nooit dichtsmeren.
Exact dit, gewoon zorgen dat ie in je plint valt maar wel zo dat je niet bij de eerste beste leeg loop van je vaatwasser meteen alles om zeep helpt. Achter apparaten mag je sowieso geen wcd hebben dus op 25cm zit je waarschijnlijk achter je koelkast.Vandaar de 7cm, dat is iets van de vloer en anders heb je inderdaad zoals @SquareOne zegt wel een groter probleem.SquareOne schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:15:
[...]
Je wilt de stopcontacten kunnen bereiken zonder het apparaat weg te moeten halen. Onder bij de plint is dan heel logisch wat mij betreft. Lekker houden zo.
Ik heb bij de uitbreiding van de keuken in m'n vorige huis gewoon 2x een bedrade flexleiding laten eindigen. Willen ze dat niet denk dan na over flex met enkel een trekdraad. Scheelt je dichtsmeren. Ben je de al in de fase na oplevering dan zou ik gewoon de wcd eruit halen, stukje flex eraan vast en de rest dichtsmeren.TRD07 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:12:
[ Voor 4% gewijzigd door LordBusiness op 12-09-2023 12:52 ]
Klopt. Jij mag btw terugverwachten, tenzij de regels bekend waren na het tekenen en het al geregeld was... maar die kans acht ik klein.Diablow schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:02:
[...]
Ben benieuwd hoe het bij ons afgehandeld gaat worden. Vooral aangezien een deel in '22, en een deel in '23 getekend heeft. Oplevering is sowieso '24. Maar dan nog zou je op grond van het tekenen in '22 mogen aannemen dat er toen 21btw gerekend is op zonnepanelen?
[ Voor 10% gewijzigd door Miezie op 12-09-2023 13:00 ]
De vaatwasser zit er naast en op de tekening te zien zit ook daarvan het stopcontact op 7cm hoogte. Mag ik er dus maar van uit gaan dat dit veilig genoeg is? Een keukenblad heeft daar toch ook wel ervaring mee wanneer ze zo'n tekening maken?LordBusiness schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:52:
[...]
Exact dit, gewoon zorgen dat ie in je plint valt maar wel zo dat je niet bij de eerste beste leeg loop van je vaatwasser meteen alles om zeep helpt. Achter apparaten mag je sowieso geen wcd hebben dus op 25cm zit je waarschijnlijk achter je koelkast.Vandaar de 7cm, dat is iets van de vloer en anders heb je inderdaad zoals @SquareOne zegt wel een groter probleem.
Mijn aannemer heeft vermeldt dat er geen btw teruggave gaat komen op de schaampanelen (getekend in 2021, oplevering in 23), ik heb al aan de aannemer aangegeven dat ik het daar niet mee eens ben en dat ze zo geld onrechtmatig in eigen zak steken. Maar ik ga dit gewoon als punt bij de notaris waar de 5% gestald is benoemen met het eerder gedeelde artikel. Ik verwacht dat ze dan uiteindelijk wel inbinden, want ik heb er gewoon recht opDiablow schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:02:
[...]
wij zitten ook met ongeveer hetzelfde, december 22 moesten wij doorgeven of we extra zonnepanelen wilde, daar hebben wij via de chat in het portaal akkoord op gegeven. maar in januari 23 kregen we pas het document om te ondertekenen dat we dit wilde.Miezie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:00:
[...]
Klopt. Jij mag btw terugverwachten, tenzij de regels bekend waren na het tekenen en het al geregeld was... maar die kans acht ik klein.
Huis word standaard met 5 panelen opgeleverd, en we hebben er 7 (wat maximaal op het dak past) extra genomen. (700 euro ps).
Ik vraag mij dus af of we op tijd waren...
Hou er rekening mee dat dit niet geldt voor geïntegreerde panelen, voordat je voor niks mot maakt met je aannemer
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Ook bij indakpanelen heb je recht op teruggaaf toch? Alleen maar 1/3 en niet 100%.rubenos schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:33:
Hou er rekening mee dat dit niet geldt voor geïntegreerde panelen, voordat je voor niks mot maakt met je aannemer
...
[ Voor 113% gewijzigd door D0m1nat0r11 op 12-09-2023 13:50 ]
Gewoon kabels naar toe leggen, wg800 enkel wcd er op en klaar. Kan je ze altijd pakken als je de plint van de keuken weg haalt. En het zit nooit in de weg opverkeerdPrixV schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:59:
***members only***
Niet bij nieuwbouw als de aannemer zowel huis bouwt als panelen legt.Ascension schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:39:
[...]
Ook bij indakpanelen heb je recht op teruggaaf toch? Alleen maar 1/3 en niet 100%.
Zie https://www.belastingdien...w/btw-tarief-zonnepanelenLevert u niet alleen de geïntegreerde zonnepanelen op, maar ook de nieuwbouwwoning zelf? Dan gaan de zonnepanelen op in de levering van de woning. De installatie en levering van de zonnepanelen zijn dan dus belast met 21% btw, net als de woning. Lees meer bij Installateurs en leveranciers van zonnepanelen.
Koopt u een nieuwbouwwoning? Dan betaalt u 21% btw voor uw geïntegreerde zonnepanelen. Want de geïntegreerde zonnepanelen zijn onderdeel van de nieuwbouwwoning. Voor de gehele levering – dus ook de geïntegreerde zonnepanelen – geldt daarom het 21%-tarief. Lees meer bij Ik koop zonnepanelen met 21% btw.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Wat de stopcontacten en NEN1010 discussie betreft: ik lees hier hele tegenstrijdige berichten over.
Hier staat bijvoorbeeld:
Hier staat bijvoorbeeld:
Maar deze tweaker zegt dat de keuken volgens NEN1010 geen natte ruimte is: gysman11 in "WCD inbouwapparatuur keuken IKEA"De keuken wordt gezien als een vochtige ruimte. Hiervoor geldt volgens NEN 1010 dat een stopcontact zich op minimaal 25 cm van de vloer moet bevinden. Let op: hier wordt gerekend vanaf de onderkant van de sokkel van het stopcontact.
Je vaatvasser zit neem ik aan in het lage gedeelte? Dan zit het goed want achter/onder een vaatwasser kunnen geen leidingen lopen i.v.m. zeer geringe ruimte voor leidingen. Die zijn dan altijd ingevreesd in de wand zodat ze geen ruimte innemen, zie ook de installatiehandleiding van je vaatwasser.PrixV schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:07:
[...]
De vaatwasser zit er naast en op de tekening te zien zit ook daarvan het stopcontact op 7cm hoogte. Mag ik er dus maar van uit gaan dat dit veilig genoeg is? Een keukenblad heeft daar toch ook wel ervaring mee wanneer ze zo'n tekening maken?
De keukenleverancier heeft zeker ervaring, maar maakt het voor zichzelf natuurlijk ook makkelijk. Kasten stellen, stekkers erachter laten vallen en dan onder de plint erin klikken is gewoon het eenvoudigste. Siemens levert bijvoorbeeld ook langere stekkers (tot 3 meter) voor hun ovens. Persoonlijk zou ik een volgende keer alle wcd op 7cm zetten. De plint trek je eenvoudig onder je keuken vandaan en daarna kan je de apparatuur eenvoudig vervangen als het nodig is.
Mogelijk ziet de NEN1010 de keuken als natte ruimte, en dan geldt de eis van 25cm hoogte wel volgens Hubo. Ik vraag me af hoe de aannemer hier mee omgaat als jij een tekening van de keukenleverancier aanlevert. Kan je hierna zomaar nog terug komen en had de aannemer je moeten waarschuwen of is het u vraagt, tekent en wij maken principe?
[ Voor 5% gewijzigd door LordBusiness op 12-09-2023 15:09 . Reden: Link Siemens toegevoegd. ]
Ik heb nu de digitale versie van de NEN1010 voor mij (gratis 30 dagen proef), en heel die 25cm kom ik nergens tegen. Hoe komen we daarbij? Ik ben één bron tegengekomen die de 25cm in verband legt met de NEN1010 en dat is deze link van Hubo: https://www.hubo.nl/klusi...-een-stopcontact-plaatsenLordBusiness schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:50:
[...]
Je vaatvasser zit neem ik aan in het lage gedeelte? Dan zit het goed want achter/onder een vaatwasser kunnen geen leidingen lopen i.v.m. zeer geringe ruimte voor leidingen. Die zijn dan altijd ingevreesd in de wand zodat ze geen ruimte innemen, zie ook de installatiehandleiding van je vaatwasser.
De keukenleverancier heeft zeker ervaring, maar maakt het voor zichzelf natuurlijk ook makkelijk. Kasten stellen, stekkers erachter laten vallen en dan onder de plint erin klikken is gewoon het eenvoudigste. Siemens levert bijvoorbeeld ook langere stekkers (tot 3 meter) voor hun ovens. Persoonlijk zou ik een volgende keer alle wcd op 7cm zetten. De plint trek je eenvoudig onder je keuken vandaan en daarna kan je de apparatuur eenvoudig vervangen als het nodig is.
Mogelijk ziet de NEN1010 de keuken als natte ruimte, en dan geldt officieel de eis van 25cm hoogte wel. Ik vraag me af hoe de aannemer hier mee omgaat als jij een tekening van de keukenleverancier aanlevert. Kan je hierna zomaar nog terug komen en had de aannemer je moeten waarschuwen of is het u vraagt, tekent en wij maken principe?
Buiten dat zie ik dat er in het Belgische AREI een harde eis staan van 25cm. Maar nergens kan ik vinden dat de NEN1010 (a) iets zegt over de keuken en/of (b) een eis stelt van 25cm.
Ja vaatwasser zit in het lage gedeelte maar dan kan ik deze mooi afvinken als zijnde correctLordBusiness schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:50:
[...]
Je vaatvasser zit neem ik aan in het lage gedeelte? Dan zit het goed want achter/onder een vaatwasser kunnen geen leidingen lopen i.v.m. zeer geringe ruimte voor leidingen. Die zijn dan altijd ingevreesd in de wand zodat ze geen ruimte innemen, zie ook de installatiehandleiding van je vaatwasser.
Mogelijk ziet de NEN1010 de keuken als natte ruimte, en dan geldt officieel de eis van 25cm hoogte wel. Ik vraag me af hoe de aannemer hier mee omgaat als jij een tekening van de keukenleverancier aanlevert. Kan je hierna zomaar nog terug komen en had de aannemer je moeten waarschuwen of is het u vraagt, tekent en wij maken principe?
Dat laatste is uiteraard ook nog zo. Onze bouwer kennende zeggen ze toch dat we het zo aangeleverd hebben en zij het simpelweg zo uitvoeren. Maar ben blij dat ik die discussie niet aan hoef te gaan!
Goeie, vind hem hier ook niet zo terug. Misschien kwam dit uit een versie uit voor 2020?HollovVpo1nt schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:13:
[...]
Ik heb nu de digitale versie van de NEN1010 voor mij (gratis 30 dagen proef), en heel die 25cm kom ik nergens tegen. Hoe komen we daarbij? Ik ben één bron tegengekomen die de 25cm in verband legt met de NEN1010 en dat is deze link van Hubo: https://www.hubo.nl/klusi...-een-stopcontact-plaatsen
Buiten dat zie ik dat er in het Belgische AREI een harde eis staan van 25cm. Maar nergens kan ik vinden dat de NEN1010 (a) iets zegt over de keuken en/of (b) een eis stelt van 25cm.
Nope, kan ik ook niet vinden.LordBusiness schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:27:
[...]
Goeie, vind hem hier ook niet zo terug. Misschien kwam dit uit een versie uit voor 2020?
Ik ben er inmiddels uit waarom onze stopcontacten zo laag zitten... onze keukenboer heeft de maatvoering zelf aangegeven in de keukentekening... daar baal ik wel van. Aangezien het erop lijkt dat er geen normen voor zijn én wij zelf in onze tekening het zo laag hebben ingetekend ben ik bang dat we zelf de WCD moeten verleggen als we dat zo graag willen.
[ Voor 18% gewijzigd door HollovVpo1nt op 12-09-2023 14:49 ]
Dat is zeker even balen, Maar gelukkig niet een super grote klus!HollovVpo1nt schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:39:
[...]
Nope, kan ik ook niet vinden.
Ik ben er inmiddels uit waarom onze stopcontacten zo laag zitten... onze keukenboer heeft de maatvoering zelf aangegeven in de keukentekening... daar baal ik wel van. Aangezien het erop lijkt dat er geen normen voor zijn én wij zelf in onze tekening het zo laag hebben ingetekend ben ik bang dat we zelf de WCD moeten verleggen als we dat zo graag willen.
Voor toekomstige Tweakers die op ditzelfde onderwerp gaan Googlen even samengevat en FAQ (dit is vanuit mijn speurwerk, doe altijd je eigen onderzoek!)
Vraag: Welke norm zou ik moeten raadplegen voor de veiligheid van mijn elektrische installatie?
In de context van dit topic is dit de NEN1010: Voor het aanleggen van veilige laagspanningsinstallaties is NEN 1010 al jaren de norm. Ook het uitbreiden en aanpassen van installaties valt hieronder. NEN 1010 wordt daarnaast gebruikt voor controles en inspecties bij oplevering van projecten. NEN 1010 kent een breed toepassingsgebied in de woning- en utiliteitsbouw en de industrie.
Vraag: Waar geldt de NEN1010 precies voor?
Deze norm is van toepassing op het ontwerp, de installatie en de inspectie van elektrische installaties zoals van:
a) tot bewoning bestemde gebouwen en terreinen;
b) tot zakelijke doeleinden bestemde gebouwen en terreinen;
c) tot openbare doeleinden bestemde gebouwen en terreinen;
d) tot industriële doeleinden bestemde gebouwen en terreinen;
e) bedrijfsruimten en terreinen bestemd voor landbouw, tuinbouw of veeteelt;
f) geprefabriceerde gebouwen;
g) caravans, campings en vergelijkbare terreinen;
h) bouwterreinen, tentoonstellings-, kermis- en andere installaties voor tijdelijke doeleinden;
i) jachthavens;
j) buitenverlichting en vergelijkbare installaties (voor een uitzondering, zie 11.3 e));
k) medisch gebruikte ruimten;
l) verrijdbare of verplaatsbare eenheden;
m) fotovoltaïsche systemen;
n) laagspanningsopwekeenheden.
Projectmatige nieuwbouw past dus in scope (a).
Vraag: ik zie daar geen specifieke ruimten tussen staan, hoe zit dat?
De NEN1010 heeft aanvullende bepalen die speciaal gericht zijn op bepaalde ruimten. Deze ruimten en de voorschriften zijn omschreven in de NEN1010 hoofdstuk 7: BEPALINGEN VOOR BIJZONDERE INSTALLATIES EN BIJZONDERE RUIMTEN EN OMGEVINGEN. Dit betreft bepalingen voor:
Vraag: Online vind ik enkele pagina's die ook de keuken omschrijven als een ruimte waar de NEN1010 voorschriften voor heeft. Hoe zit dat?
Van wat ik heb kunnen vinden/ niet heb kunnen vinden doet de NEN1010 geen uitspraken over 'natte ruimten' of specifiek de keuken.
Vraag: Hoe zit het met de 25cm eis die ik online op sommige plekken tegen kom?
De verwarring kan ontstaan zijn doordat de Belgische AREI wél eist dat de WCD op minimaal 25cm van de vloer moet zitten in natte ruimten, waaronder de keuken.
Vraag: Mijn keuken WCD lijkt te laag te zitten, zijn daar in Nederland eisen voor?
Zie ook vorig antwoord. Voor zover ik heb kunnen vinden zijn er geen voorschriften m.b.t. WCD plaatsing in de keuken omdat de NEN1010 de keuken niet als een aparte ruimte omschrijft waar eisen voor zouden gelden.
Vraag: Kan ik de NEN1010 zelf raadplegen?
De NEN1010 kost je een rib uit je lijf, maar je kunt 30 dagen lang een gratis proefversie raadplegen via www.werkenmetnen1010.nl
Vraag: Welke norm zou ik moeten raadplegen voor de veiligheid van mijn elektrische installatie?
In de context van dit topic is dit de NEN1010: Voor het aanleggen van veilige laagspanningsinstallaties is NEN 1010 al jaren de norm. Ook het uitbreiden en aanpassen van installaties valt hieronder. NEN 1010 wordt daarnaast gebruikt voor controles en inspecties bij oplevering van projecten. NEN 1010 kent een breed toepassingsgebied in de woning- en utiliteitsbouw en de industrie.
Vraag: Waar geldt de NEN1010 precies voor?
Deze norm is van toepassing op het ontwerp, de installatie en de inspectie van elektrische installaties zoals van:
a) tot bewoning bestemde gebouwen en terreinen;
b) tot zakelijke doeleinden bestemde gebouwen en terreinen;
c) tot openbare doeleinden bestemde gebouwen en terreinen;
d) tot industriële doeleinden bestemde gebouwen en terreinen;
e) bedrijfsruimten en terreinen bestemd voor landbouw, tuinbouw of veeteelt;
f) geprefabriceerde gebouwen;
g) caravans, campings en vergelijkbare terreinen;
h) bouwterreinen, tentoonstellings-, kermis- en andere installaties voor tijdelijke doeleinden;
i) jachthavens;
j) buitenverlichting en vergelijkbare installaties (voor een uitzondering, zie 11.3 e));
k) medisch gebruikte ruimten;
l) verrijdbare of verplaatsbare eenheden;
m) fotovoltaïsche systemen;
n) laagspanningsopwekeenheden.
Projectmatige nieuwbouw past dus in scope (a).
Vraag: ik zie daar geen specifieke ruimten tussen staan, hoe zit dat?
De NEN1010 heeft aanvullende bepalen die speciaal gericht zijn op bepaalde ruimten. Deze ruimten en de voorschriften zijn omschreven in de NEN1010 hoofdstuk 7: BEPALINGEN VOOR BIJZONDERE INSTALLATIES EN BIJZONDERE RUIMTEN EN OMGEVINGEN. Dit betreft bepalingen voor:
Waarbij de voorschriften voor 701 (bad/douche) het meeste bij de scope van dit topic passen.701 Ruimten met een bad of douche
702 Zwembaden en fonteinen
703 Ruimten en cabines met saunakachels
704 Installaties op bouw- en sloopterreinen
705 Bedrijfsruimten en bedrijfsterreinen voor landbouw, tuinbouw en veeteelt
706 Nauwe geleidende ruimten
708 Campings en vergelijkbare terreinen
709 Jachthavens en vergelijkbare terreinen
710 Medisch gebruikte ruimten
711 Tentoonstellingen, shows en stands
712 Fotovoltaïsche systemen (PV-systemen)
713 Meubilair
714 Installaties voor buitenverlichting
715 Verlichtingsinstallaties met zeer lage spanning
717 Verrijdbare of verplaatsbare eenheden
718 Ruimten met een publieke functie en bedrijfsruimten
721 Elektrische installaties in caravans en campers
722 Laadinrichtingen voor elektrische voertuigen
729 Ruimten met beperkte toegang bestemd voor bedieningshandelingen en onderhoud
730 Walaansluitingen voor schepen voor de binnenvaart
740 Tijdelijke elektrische installaties voor constructies, toestellen en kramen op kermissen, in attractieparken en circussen
753 Verwarmingskabels en ingebouwde verwarmingssystemen
Vraag: Online vind ik enkele pagina's die ook de keuken omschrijven als een ruimte waar de NEN1010 voorschriften voor heeft. Hoe zit dat?
Van wat ik heb kunnen vinden/ niet heb kunnen vinden doet de NEN1010 geen uitspraken over 'natte ruimten' of specifiek de keuken.
Vraag: Hoe zit het met de 25cm eis die ik online op sommige plekken tegen kom?
De verwarring kan ontstaan zijn doordat de Belgische AREI wél eist dat de WCD op minimaal 25cm van de vloer moet zitten in natte ruimten, waaronder de keuken.
Vraag: Mijn keuken WCD lijkt te laag te zitten, zijn daar in Nederland eisen voor?
Zie ook vorig antwoord. Voor zover ik heb kunnen vinden zijn er geen voorschriften m.b.t. WCD plaatsing in de keuken omdat de NEN1010 de keuken niet als een aparte ruimte omschrijft waar eisen voor zouden gelden.
Vraag: Kan ik de NEN1010 zelf raadplegen?
De NEN1010 kost je een rib uit je lijf, maar je kunt 30 dagen lang een gratis proefversie raadplegen via www.werkenmetnen1010.nl
Toevoeging nog hieraan is dat koopbegeleiders graag aangeven dat het om een richtlijn gaat voor het bouwbesluit en niet om een eis vanuit het bouwbesluit.
In onze stukken van de omgevingsdienst staat echter op tekening:
Daarmee is het voor mij niet langer een richtlijn maar een eis of ben ik dan te kort door de bocht?Er zal worden gebouwd conform het geldende bouwbesluit en alle van toepassing zijnde NEN- en NPR normen en eventueel aanvullende eisen van de gemeente.
...
- Elektra volgens NEN 1010.
...
In deze heeft de bouwer m.i. eerder een probleem met de gemeente als die afwijkt van de omgevingsvergunning waarin de NEN-1010 als eis is gesteld. De omgevingsvergunning is geen contractstuk met de koper.LordBusiness schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:11:
Toevoeging nog hieraan is dat koopbegeleiders graag aangeven dat het om een richtlijn gaat voor het bouwbesluit en niet om een eis vanuit het bouwbesluit.
[...]
Daarmee is het voor mij niet langer een richtlijn maar een eis of ben ik dan te kort door de bocht?
Los daarvan; werk moet voldoen aan de eis van goed en deugdelijk werk. Laat voor dat nou net de NEN normen gebruikt worden. Dus ten alle tijde zou ik de NEN norm zien als eis en niet als flexibele richtlijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 12-09-2023 16:33 ]
Onze hypotheek is gestart in april 2022, oplevering wordt Q1. Omdat de looptijd van het bouwdepot 18 maanden was, is deze verlengd naar 24 maanden, maar de rentevergoeding stopt wél na 18 maanden. Ik wist dat ik het bouwdepot kon verlengen, maar ben er altijd vanuit gegaan dat de rentevergoeding hier onderdeel van was. Blijkbaar niet, oftewel: binnenkort gaan we al de volle mep betalen, ondanks dat ik nog aardig wat termijnbedragen en meerwerk niet heb betaald. Hoe was/is dit bij jullie?
[ Voor 5% gewijzigd door rubenos op 12-09-2023 16:47 ]
Een nieuwbouwwoning moet opgeleverd worden conform de bouwregelgeving. Een NEN Norm op zich is geen bouwregelgeving. Een NEN Norm in een bouwproject is pas van toepassing als het:LordBusiness schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:11:
[...]
Daarmee is het voor mij niet langer een richtlijn maar een eis of ben ik dan te kort door de bocht?
1. Een NEN Norm is waar in het Bouwbesluit naar verwezen wordt, of
2. Een NEN Norm is die in de technische specificatie benoemd wordt
In het Bouwbesluit stelt:
Artikel 6.8. Voorziening voor elektriciteit
1Een voorziening voor elektriciteit voldoet aan:
a.NEN 1010 bij lage spanning, en
b.NEN-EN-IEC 61936-1 en NEN-EN 50522, bij hoge spanning.
2Bij een bestaand bouwwerk voldoet in afwijking van het eerste lid, onderdeel b, de voorziening voor elektriciteit aan V 1041.
Het is dus alles behalve een richtlijn, maar een harde eis.
Dat klopt dus niet helemaal. NEN Normen zijn op zichzelf geen verplichtingen, tenzij ernaar verwezen wordt vanuit de bouwregelgeving of technische specificaties van een project. Er bestaan namelijk ook NEN Normen die niet in de bouwregelgeving opgenomen zijn of technische specificaties van projecten. In het geval van @LordBusiness staat er in de technische omschrijving "- Elektra volgens NEN 1010.", maar dat is eigenlijk overbodig omdat dit als volgens het Bouwbesluit al verplicht is.Draakje5 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:32:
[...]
Dus ten alle tijde zou ik de NEN norm zien als eis en niet als flexibele richtlijn.
[ Voor 23% gewijzigd door HollovVpo1nt op 12-09-2023 16:56 ]
Bij MoneYou standaard 24 maanden gerekend vanaf juli 2022, maximaal 30 maanden. Die zijn ook goed ingericht op nieuwbouw, blij mee. Waarschijnlijk gaan wij die 24 tot 30 maanden ook wel nodig hebben voor alles wat er na oplevering (bij ons ook Q1) komt.rubenos schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:46:
Onze hypotheek is gestart in april 2022, oplevering wordt Q1. Omdat de looptijd van het bouwdepot 18 maanden was, is deze verlengd naar 24 maanden, maar de rentevergoeding stopt wél na 18 maanden. Ik wist dat ik het bouwdepot kon verlengen, maar ben er altijd vanuit gegaan dat de rentevergoeding hier onderdeel van was. Blijkbaar niet, oftewel: binnenkort gaan we al de volle mep betalen, ondanks dat ik nog aardig wat termijnbedragen en meerwerk niet heb betaald. Hoe was/is dit bij jullie?
Een vraag over de (regelmatige terugkerende) discussie over de kookgroep. In mijn meterkast is het als volgt aangesloten:
/f/image/x8JZElJcVXA23oZEqEI1HC1t.png?f=fotoalbum_large)
Mijn aanname (nog geen documentatie ontvangen):
De kookgroep zit linksboven en is aangesloten op een van de 3 fase aardlekschakelaars. Aangezien het een ABB meterkast is, zou het dan via een Busboard aangesloten zijn, oftewel de kookgroep hangt effectief maar aan een enkele 25A hoofzekering en voldoet daarmee niet.
Is er een snelle manier om dit te controleren? Of tijdens de vooroplevering even de behuizing van de meterkast eraf halen? Wat denken jullie?
/f/image/x8JZElJcVXA23oZEqEI1HC1t.png?f=fotoalbum_large)
De kookgroep zit linksboven en is aangesloten op een van de 3 fase aardlekschakelaars. Aangezien het een ABB meterkast is, zou het dan via een Busboard aangesloten zijn, oftewel de kookgroep hangt effectief maar aan een enkele 25A hoofzekering en voldoet daarmee niet.
Is er een snelle manier om dit te controleren? Of tijdens de vooroplevering even de behuizing van de meterkast eraf halen? Wat denken jullie?
Bij een 3-fase aardlekschakelaar en ABB busboard worden de fasen 1-2-3-1-2-3 verdeeld, dus in dit geval is de kookgroep juist wel goed verdeeld over twee fasen.terb schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:12:
Een vraag over de (regelmatige terugkerende) discussie over de kookgroep. In mijn meterkast is het als volgt aangesloten:
[Afbeelding]
Buiten dat 3-fase aardlekschakelaar niet meer geadviseerd wordt door NEN1010, is het wel toegestaan.
Daar ontkom je niet aan. Over de laatste <6 maanden krijg je geen rente vergoeding meer.rubenos schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:46:
Bij ons zit er nog zo'n 20% van in het bouw-depot. Valt wel te overzien.
Mooier zou zijn als ze het 20% restbedrag gewoon uit zouden keren, stal ik het zelf op een vrij opneembare spaarrekening a 2,5% en betaal ik de termijnen wel wanneer nodig
Dat is gewoon een prima hoogte die veel gebruikt wordt voor stekkers achter de plint.PrixV schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:07:
[...]
De vaatwasser zit er naast en op de tekening te zien zit ook daarvan het stopcontact op 7cm hoogte. Mag ik er dus maar van uit gaan dat dit veilig genoeg is? Een keukenblad heeft daar toch ook wel ervaring mee wanneer ze zo'n tekening maken?
Een opbouwkast op de grond laten zwerven is een stuk veiliger bij lekkages?D0m1nat0r11 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:48:
[...]
Gewoon kabels naar toe leggen, wg800 enkel wcd er op en klaar. Kan je ze altijd pakken als je de plint van de keuken weg haalt. En het zit nooit in de weg opverkeerd
Ben je dan dom, of ben je heel erg dom.
Plafonds op BG gaan spuiten terwijl de woning nog niet waterdicht is.
Met als resultaat... ja, dat je gewoon op de betonnen kanaalplaat kijkt omdat het spuitwerk er af bladderd door het water.
Met als resultaat... ja, dat je gewoon op de betonnen kanaalplaat kijkt omdat het spuitwerk er af bladderd door het water.

Is dit bij jou nu aan de hand? Dit is wel treurnis ja…Draakje5 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:33:
Ben je dan dom, of ben je heel erg dom.
Met als resultaat... ja, dat je gewoon op de betonnen kanaalplaat kijkt omdat het spuitwerk er af bladderd door het water.![]()
superB
Ja. Nou de stukadoor/spuiter kan mooi over x weken nog een factuurtje sturen naar de aannemer.inXs schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:42:
[...]
Is dit bij jou nu aan de hand? Dit is wel treurnis ja…
[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 12-09-2023 20:58 ]
Bij ASR, wat nogal anders werkt dan gebruikelijk. Depot loopt voor 30 maanden, met bijna de volledige duur rente vergoeding. De grote maar, is dat de rentevergoeding 1% lager is dan de gemiddelde hypotheekrente.rubenos schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:46:
Hoe was/is dit bij jullie?
Ah dat was met mijn 1,39% rente niet veel beter geweestDiablow schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:33:
[...]
Bij ASR, wat nogal anders werkt dan gebruikelijk. Depot loopt voor 30 maanden, met bijna de volledige duur rente vergoeding. De grote maar, is dat de rentevergoeding 1% lager is dan de gemiddelde hypotheekrente.
Dank voor de reacties, goed om te weten dat het 'normaal' is (maar iets beter had gekund qua voorwaarden wat dit betreft). Gezien de voortgang van de bouw maar gewoon vanuit gaan dat ik sowieso al aardig wat termijnen heb afgetikt zodra dit speelt.
Hoe ver van tevoren regelen of regelden jullie de vloeren? Zit daar een lange levertijd op (plus leggen) of valt dat wel mee? Wat zijn de ervaringen?
De vloer is het laatste dat wij nog moeten regelen voor (Q4 - 2024, maar verwachten eerder) en willen niet opeens te laat zijn.
De vloer is het laatste dat wij nog moeten regelen voor (Q4 - 2024, maar verwachten eerder) en willen niet opeens te laat zijn.
Q4-24?Cordon schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:42:
Hoe ver van tevoren regelen of regelden jullie de vloeren? Zit daar een lange levertijd op (plus leggen) of valt dat wel mee? Wat zijn de ervaringen?
Jemig, dat is wel erg ver vooruit hoor. Ik vond dat we met 6 maanden vooruit al best vroeg waren en dat was geen enkel probleem. Vergeet ook niet dat een hoop werklui door het stilvallen van de nieuwbouwmarkt echt minder klussen hebben dan bijv. 1 jaar geleden.
@Cordon Ik moet nog steeds een vloer bestellen en die wil ik er in november in hebben, is tot nu toe geen probleem. De tijden zijn echt wel veranderd in vergelijking met een jaar of langer terug.
Ik heb circa een jaar van te voren mijn vloer besteld. Let wel, dit was in de tijd dat "prijzen omhoog gingen vanwege de oorlog / corona" en ik destijds een vloerenleverancier gevonden had die bereid was de vloertegels tijdig te bestellen en op te slaan.Cordon schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:42:
Nu zou dat niet meer zo ver vooruit hoeven.
Jeetje man, het enige wat ik ruim vooraf heb geregeld was de keuken, vanwege de toen lange levertijden. De rest pas 6 maanden van te voren uitgezocht en besteld.Cordon schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:42:
Hahaha, bedankt voor de reacties. Ik vroeg het me even af, dus ik heb nog alle tijd. Gelukkig! 😅
Ligt er ook aan of je voor hele speciale marmeren tegels gaat uit La Specia of gewoon VT wonen look. Dat eerste moet misschien speciaal geimporteerd worden, dat tweede is waarschijnlijk altijd wel op voorraad.Cordon schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:42:
Vloeren zijn het allerlaatste wat wij geregeld hebben, maar we hebben dan ook niet hele speciale wensen. Ongeveer 6 weken van te voren tekenen ivm de 'legservice' geldt volgens mij voor de meeste toegankelijke vloerspecialisten.
Dat is wel iets waar je financiëel adviseur je op had mogen wijzen. De voorwaarden voor bouwdepots verschillen nogal. Bij de goedkoopste aanbieders kan het depot vaak maximaal 1 jaar lopen (dus geen optie voor nieuwbouw), bij andere krijg je een lagere rentevergoeding of stopt de rentevergoeding na een jaar.rubenos schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:40:
[...]
Dank voor de reacties, goed om te weten dat het 'normaal' is (maar iets beter had gekund qua voorwaarden wat dit betreft). Gezien de voortgang van de bouw maar gewoon vanuit gaan dat ik sowieso al aardig wat termijnen heb afgetikt zodra dit speelt.
Omdat nieuwbouw vaak langer duurt dan de standaard 18 maanden van een bouwdepot is dat wel iets om rekening mee te houden bij het vergelijken van hypotheken en dus iets wat imho onderdeel van het duur betaalde advies zou moeten zijn.
Overigens kan dit voor jou nog steeds de optimale keuze zijn geweest. Als de aanbieders die langer een vergoeding op het bouwdepot geven een significant hogere hypotheekrente hadden kan het nu onder de streep voordeliger uitpakken omdat die rente wel 10/20/30 jaar doorloopt.
Ja, ondanks de onverwachtte extra kosten, zal ik de komende 20 jaar elke dag tijdens een bakkie koffie nog even genieten van mijn hypotheek, dus ik zal er niet over klagen. Weer wat geleerd!dixet schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:53:
[...]
Dat is wel iets waar je financiëel adviseur je op had mogen wijzen. De voorwaarden voor bouwdepots verschillen nogal. Bij de goedkoopste aanbieders kan het depot vaak maximaal 1 jaar lopen (dus geen optie voor nieuwbouw), bij andere krijg je een lagere rentevergoeding of stopt de rentevergoeding na een jaar.
Omdat nieuwbouw vaak langer duurt dan de standaard 18 maanden van een bouwdepot is dat wel iets om rekening mee te houden bij het vergelijken van hypotheken en dus iets wat imho onderdeel van het duur betaalde advies zou moeten zijn.
Overigens kan dit voor jou nog steeds de optimale keuze zijn geweest. Als de aanbieders die langer een vergoeding op het bouwdepot geven een significant hogere hypotheekrente hadden kan het nu onder de streep voordeliger uitpakken omdat die rente wel 10/20/30 jaar doorloopt.
Eind volgende week zijn voor ons de 3 maanden na oplevering voorbij en er staat nog een heel waslijst met punten open (50+). Van de lijst bij de oplevering heb ik er pas 1 op akkoord kunnen zetten. En dat was iets niet afkitten. Naast de punten die niet goed waren bij oplevering missen we ook nog dingen zoals de screens, beplating aan de buitenkant en nieuwe kozijnen/ruiten vanwege beschadiging.
Vanuit de VvE hebben we een voorbeeldbrief gehad om de notaris in te lichten dat we de 5% vast willen houden. Er wordt door de aannemer wel gewerkt aan de openstaande punten, maar dat gaat super traag (bouwvak hielp ook niet mee) en via via gehoord dat de hoofdaannemer in de clinch ligt met een aantal onderaannemers.
Dat wordt nog wat de komende tijd
Vanuit de VvE hebben we een voorbeeldbrief gehad om de notaris in te lichten dat we de 5% vast willen houden. Er wordt door de aannemer wel gewerkt aan de openstaande punten, maar dat gaat super traag (bouwvak hielp ook niet mee) en via via gehoord dat de hoofdaannemer in de clinch ligt met een aantal onderaannemers.
Ik zit met een klein dilemma. Mijn huis is recent opgeleverd en nu krijg ik het bericht van mijn buren die er al een aantal jaar wonen (andere huizen), dat hun schutting verkeerd geplaatst is. Dit zou betekenen dat een gedeelte van mijn inrit, waar nu nog geen bestrating ligt, eigenlijk van hun is. Volgens mij is dit iets van 30cm x 4 meter ofzo.
Ik begin dit eigenlijk een vervelende situatie te vinden, want ze hebben jaren de tijd gehad om hun schutting goed te laten plaatsen en dit zelf op te lossen.
Wat zouden jullie doen?
Ik begin dit eigenlijk een vervelende situatie te vinden, want ze hebben jaren de tijd gehad om hun schutting goed te laten plaatsen en dit zelf op te lossen.
Wat zouden jullie doen?
BlaBlaBla
Uhm, wat verwachten de buren verder van je dan? Nu klinkt het meer als een mededeling, maar ik lees geen vraag achter deze mededeling van de buren. Of willen ze hun schutting verplaatst hebben en dat jij er aan mee betaalt?Strider schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:22:
Wat zouden jullie doen?
Sowieso eerst maar eens uitzoeken of ze gelijk hebben en voor welke grond je dan zelf precies betaald hebt.
Sterkte met de afhandeling dan! Hopelijk is de hoofdaannemer financieel gezond.Alic3 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:12:
Eind volgende week zijn voor ons de 3 maanden na oplevering voorbij en er staat nog een heel waslijst met punten open (50+). Van de lijst bij de oplevering heb ik er pas 1 op akkoord kunnen zetten. En dat was iets niet afkitten. Naast de punten die niet goed waren bij oplevering missen we ook nog dingen zoals de screens, beplating aan de buitenkant en nieuwe kozijnen/ruiten vanwege beschadiging.
Ik zat in een zelfde situatie en toen ging de aannemer failliet, dan krijg je (in mijn geval) met Woningborg te maken. Daar word je helemaal niet vrolijk van . . . .
Meestal komt het kadaster na x weken/maanden nog langs om in te meten en de grenzen aan te geven toch? Ik weet niet hoe dat precies werkt als het perceel ernaast al een lange tijd geleden is opgelevert, maar verwacht dat ook daar tzt paaltjes zijn uitgezet.Strider schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:22:
Ik zit met een klein dilemma. Mijn huis is recent opgeleverd en nu krijg ik het bericht van mijn buren die er al een aantal jaar wonen (andere huizen), dat hun schutting verkeerd geplaatst is. Dit zou betekenen dat een gedeelte van mijn inrit, waar nu nog geen bestrating ligt, eigenlijk van hun is. Volgens mij is dit iets van 30cm x 4 meter ofzo.
Wat zouden jullie doen?
Ik zou het in ieder geval goed (laten) onderzoeken door het kadaster. Het is ook wel vreemd dat je een schutting niet op de grens zet, die toch altijd door het kadaster wordt uitgezet. Zelfs bij ons ( in aanbouw ) staan al perceelgrens paaltjes.
Als je buren gelijk hebben, dan heb je denk ik weinig keus en moet je gewoon tot de perceelgrens blijven met je oprit. Het is niet dat hier verjaring oid van toepassing is.
En een beroep op woningborg na oplevering lijkt me ook niet ideaal. Je moet je dan beroepen op de woningborg herstelwaarborg . Hier een eigen risico voor betalen en nog maar de vraag of de zaken nog binnen de termijn en garantie van woningborg vallen.Dronium schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:58:
[...]
Sterkte met de afhandeling dan! Hopelijk is de hoofdaannemer financieel gezond.
Ik zat in een zelfde situatie en toen ging de aannemer failliet, dan krijg je (in mijn geval) met Woningborg te maken. Daar word je helemaal niet vrolijk van . . . .
In alle gevallen beter te voorkomen ja. Er zitten heel veel haken en ogen aan, woningborg kan je zelfs een zak geld geven en dan moet je het zelf maar uitzoeken hoe je de woning (laat) afbouwen.
Als ze eroverheen kunnen behangen (renovliezen) zou dat ook prima zijn natuurlijk. En dan laat je gewoon de draden er wel uit komen (met een kleine opening dus) zodat je ze kan gebruiken voor de wandplank?Deveon schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:50:
[...]
Je kan alles dichtsmeren maar dan kan je er dus later ook niet meer bij. Persoonlijk zou ik eroverheen laten behangen zonder het dicht te smeren en vervolgens de plank iets aan de onderkant van de inbouwdoos monteren (bij een hoge plank) zodat de onevenheden van de inbouwdoos er boven uit het zicht blijft.
Aan de andere kant kan dichtsmeren niet veel kwaad mits je nog een schakelaar hebt. Schakelaars zou ik nooit dichtsmeren.
Het is geen wcd, maar een lichtpunt (maar dat komt wss op hetzelfde neer). Bedoel je de inbouwdoos eruit halen en die aanpassen naar een stukje flexleiding (ter grootte van de diepte van de inbouwdoos) en de rest dan dichtsmeren en er overheen laten renovliezen?LordBusiness schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:52:
[...]
Ik heb bij de uitbreiding van de keuken in m'n vorige huis gewoon 2x een bedrade flexleiding laten eindigen. Willen ze dat niet denk dan na over flex met enkel een trekdraad. Scheelt je dichtsmeren. Ben je de al in de fase na oplevering dan zou ik gewoon de wcd eruit halen, stukje flex eraan vast en de rest dichtsmeren.
Heeft hier iemand een uitgesproken mening over het al dan niet betegelen van een apart (hang)toilet? Volgens de projectontwikkelaar wil je sowieso de toiletwand betegelen omdat je een gyproc plaat niet mooi kunt schilderen (kieren in plaat etc) en omdat de drukplaat dan uitsteekt (die is uitgerekend op tegels).
Wij hebben in eerste instantie gekozen om dit niet te doen (ega vindt het niet mooi) en de argumenten van de ontwikkelaar lijken me nogal wiedes, maar check het toch graag even...
Wij hebben in eerste instantie gekozen om dit niet te doen (ega vindt het niet mooi) en de argumenten van de ontwikkelaar lijken me nogal wiedes, maar check het toch graag even...
Anders zet je er nog een laag fermacell/ diamondboard tegen aan, eventueel platen van 120? (let op, wel zwaar). Of is je toilet in de breedte of diepte meer dan 1m20?Danferno schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:43:
Heeft hier iemand een uitgesproken mening over het al dan niet betegelen van een apart (hang)toilet? Volgens de projectontwikkelaar wil je sowieso de toiletwand betegelen omdat je een gyproc plaat niet mooi kunt schilderen (kieren in plaat etc) en omdat de drukplaat dan uitsteekt (die is uitgerekend op tegels).
It's time to play the music, it's time to light the lights
Wij hebben ons toilet beneden laten stucen, alleen tegels op de vloer en een strook onder de wasbak (voor de looks, niet omdat het nodig is). Ook achter het het toilet dus. Het kan dus wel, geen idee wat onze aannemer daarvoor heeft moeten doen.
Hebben er Tweakers hier ervaring met het verwijderen van de houten latjes die standaard rondom de kozijnen geplaatst worden vanuit de bouw en dit gewoon af te werken met stucwerk/renovlies?
Bij ons leek het stucwerk redelijk strak tegen het kozijn aan te zitte voordat de latjes er op kwamen.
Is er een bijzondere noodzaak voor deze houten latjes? Bijv. werking van kozijn t.o.v. de muur? Afwerking tussen muur en kozijn wat uit pur kan bestaan en niet stootvast is? Of iets anders wat we over het hoofd zien?
Bij ons leek het stucwerk redelijk strak tegen het kozijn aan te zitte voordat de latjes er op kwamen.
Is er een bijzondere noodzaak voor deze houten latjes? Bijv. werking van kozijn t.o.v. de muur? Afwerking tussen muur en kozijn wat uit pur kan bestaan en niet stootvast is? Of iets anders wat we over het hoofd zien?
Bij onze vooroplevering bleek dat ze zonder latjes worden opgeleverd en dat er rondom wat kit zou moeten zitten.Draakje5 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:29:
Hebben er Tweakers hier ervaring met het verwijderen van de houten latjes die standaard rondom de kozijnen geplaatst worden vanuit de bouw en dit gewoon af te werken met stucwerk/renovlies?
Het advies was om wel eerst te behangen en dan te kitten, en om er dus geen opleverpunt van te maken (want mooier).
Na dit bericht heb ik toch nog even snel gecheckt bij onze adviseur. Dus toch bedanktdixet schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:53:
[...]
Dat is wel iets waar je financiëel adviseur je op had mogen wijzen. De voorwaarden voor bouwdepots verschillen nogal. Bij de goedkoopste aanbieders kan het depot vaak maximaal 1 jaar lopen (dus geen optie voor nieuwbouw), bij andere krijg je een lagere rentevergoeding of stopt de rentevergoeding na een jaar.
Iemand überhaupt een idee hoe dit werkt bij nieuwbouw? Kadaster komt pas heel laat in het proces als iedereen zelf zijn kavel al heeft bepaalt (o.b.v. paaltjes aannemer). Kadaster pakt de maten van de 'as is' situatie. Stel de aannemer plaatst een paaltje verkeerd, of op een andere manier wordt dit verplaatst. Hoe weet je wat jouw officiële kavel is?Draakje5 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:20:
[...]
Meestal komt het kadaster na x weken/maanden nog langs om in te meten en de grenzen aan te geven toch? Ik weet niet hoe dat precies werkt als het perceel ernaast al een lange tijd geleden is opgeleverd, maar verwacht dat ook daar t.z.t. paaltjes zijn uitgezet.
-edit: knip-
[ Voor 98% gewijzigd door Aubergine op 21-09-2023 14:58 ]
Ze willen de schutting laten verplaatsen, als bekend is wat de kosten hiervan zijn.Hathi schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:25:
[...]
Uhm, wat verwachten de buren verder van je dan? Nu klinkt het meer als een mededeling, maar ik lees geen vraag achter deze mededeling van de buren. Of willen ze hun schutting verplaatst hebben en dat jij er aan mee betaalt?
Sowieso eerst maar eens uitzoeken of ze gelijk hebben en voor welke grond je dan zelf precies betaald hebt.
Maar het probleem is dat door het ontbreken van Kadaster paaltjes het niet duidelijk meer is waar precies de erfgrens ligt. Ze hebben wel een idee hoe het zou moeten zijn, maar niets staat op papier.
Als ik op https://kadastralekaart.com/ kijk dan lijkt de huidige situatie wel min of meer te kloppen.
Maargoed, ik heb ook maar voorgenomen dat ik straks geen gedoe wil met mijn nieuwe buren, dus ik heb even bij het Kadaster zelf gekeken, grensreconstructie is €699,-
Ik ga wel eens bij mijn aannemer vragen wat ik hier nu mee aan moet. Maar die heeft denk ik ook geen zin om hiervoor het Kadaster in te gaan schakelen.
BlaBlaBla
Waarschijnlijk heeft het kadaster die grens ook bepaalt op de schutting die zij hebben neergezet.Strider schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:52:
[...]
Als ik op https://kadastralekaart.com/ kijk dan lijkt de huidige situatie wel min of meer te kloppen.
Toch vraag ik mij af waarom ze die dan initieel niet op de grens hebben geplaatst.
@Strider hebben ze bewijs?
Foto's? Kadaster informatie die jij niet hebt?
Misschien denken ze oprecht dat ze gelijk hebben maar hebben ze het niet. Toch bijzonder dat je willens en wetens een schutting niet op de erfgrens plaatst?
Foto's? Kadaster informatie die jij niet hebt?
Misschien denken ze oprecht dat ze gelijk hebben maar hebben ze het niet. Toch bijzonder dat je willens en wetens een schutting niet op de erfgrens plaatst?
Je kunt via Mijn Overheid gratis een Kadastrale kaart van je eigen perceel downloaden. Dan heb je een idee. Voor exacte maten zal iemand moeten gaan betalen jaStrider schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:52:
[...]
Ze willen de schutting laten verplaatsen, als bekend is wat de kosten hiervan zijn.
Maar het probleem is dat door het ontbreken van Kadaster paaltjes het niet duidelijk meer is waar precies de erfgrens ligt. Ze hebben wel een idee hoe het zou moeten zijn, maar niets staat op papier.
Maargoed, ik heb ook maar voorgenomen dat ik straks geen gedoe wil met mijn nieuwe buren, dus ik heb even bij het Kadaster zelf gekeken, grensreconstructie is €699,-![]()
Ik ga wel eens bij mijn aannemer vragen wat ik hier nu mee aan moet. Maar die heeft denk ik ook geen zin om hiervoor het Kadaster in te gaan schakelen.

Wat ik nog wel eens heb gedaan is via pdok viewer de kadastrale grens en gebouwen kaart gepakt. En vervolgens met de meetfeature aan de gang.Sharonh schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:25:
[...]
Je kunt via Mijn Overheid gratis een Kadastrale kaart van je eigen perceel downloaden. Dan heb je een idee. Voor exacte maten zal iemand moeten gaan betalen ja
Ik weet niet of het gebouw exact klopt ( ik heb het idee dat dit iets afwijkt ) maar het kan je helpen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/OC6Vjbn3iTboOChowxEXnQnn.png?f=user_large)
Volgens mijn Kadaster collega's klopt dit ongeveer. Heb ze er wel eens over horen praten.Draakje5 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:29:
[...]
Wat ik nog wel eens heb gedaan is via pdok viewer de kadastrale grens en gebouwen kaart gepakt. En vervolgens met de meetfeature aan de gang.
Ik weet niet of het gebouw exact klopt ( ik heb het idee dat dit iets afwijkt ) maar het kan je helpen.
[Afbeelding]
Bij ons kwam het kadaster langs om de erfgrens te bepalen. Die kan je vertellen waar jij vindt waar de grens is. De buurman kan dit ook doen. Als je het eens bent maken ze de grens definitief. Ik heb beargumenteerd aan de hand van de verkooptekening waar de grens moet zijn.
We kregen als tip van onze kopersbegeleiding om bij oplevering zo snel mogelijk de vensterbanken te impregneren i.v.m. koffie kringen van werklui. Hebben jullie tips voor een product? Ik weet niet zo goed waar ik op moet zoeken. Het gaat om een composieten, witte vensterbank.
p.s. Het liefst een product waarmee ik ook mijn composieten aanrecht meteen mee kan behandelen.
p.s. Het liefst een product waarmee ik ook mijn composieten aanrecht meteen mee kan behandelen.
Of anders simpelweg dikke stucloper eroverheen plakken?marit-rk schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:03:
We kregen als tip van onze kopersbegeleiding om bij oplevering zo snel mogelijk de vensterbanken te impregneren i.v.m. koffie kringen van werklui. Hebben jullie tips voor een product? Ik weet niet zo goed waar ik op moet zoeken. Het gaat om een composieten, witte vensterbank.
Bijenwas wordt geadviseerd bij natuursteen.marit-rk schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:03:
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Dit helpt wel een beetje, jammer dat de luchtfoto's niet recent zijn.Draakje5 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:29:
[...]
Wat ik nog wel eens heb gedaan is via pdok viewer de kadastrale grens en gebouwen kaart gepakt. En vervolgens met de meetfeature aan de gang.
[Afbeelding]
BlaBlaBla
Een rechte lijn, paralel aan de zijgevel en halverwege de woning. Dat is misschien wel zelf te doen?
Wij hebben tegels tot ~1.2m hoog, daarboven spack. Is dat wat je bedoelt?Aubergine schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:37:
[...]
De kopersbegeleider blijft stug volhouden dat de muur boven het toilet (doordat in de hoek een koof aanwezig is) per se betegeld moet wordenDoordat er een koof aanwezig is, kan korrelstructuur niet toegepast worden.
Heb zelf net het bouwbesluit doorgenomen m.b.t. toiletruimtes doorgenomen en vind er niks over wat aanstuurt op een verplichte betegeling. Maar ook niet dat spack toegepast kan/mag worden. Is iemand hier bekend mee?
Lijkt me dat je perceeloppervlak dan ook niet meer overeenkomt met wat geleverd is?Strider schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:50:
[...]
Dit helpt wel een beetje, jammer dat de luchtfoto's niet recent zijn.
Even de juiste laag aanzetten: Luchtfoto Beeldmateriaal RGB 25cm en 8cm (1/13) > Luchtfoto 2023 Quick Ortho 8cm RGB. Helpt dat?Krijgertje1979 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:52:
[...]
Lijkt me dat je perceeloppervlak dan ook niet meer overeenkomt met wat geleverd is?
Dit helpt zeker! Met behulp van deze laag en de kadastrale grens lijkt er bij mij volgens mij niets aan de hand te zijn. Maar goed, je kunt niet tot de cm inzoomen en het gaat over centimeters, niet over meters.LordBusiness schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:08:
[...]
Even de juiste laag aanzetten: Luchtfoto Beeldmateriaal RGB 25cm en 8cm (1/13) > Luchtfoto 2023 Quick Ortho 8cm RGB. Helpt dat?
[ Voor 5% gewijzigd door Strider op 14-09-2023 12:46 ]
BlaBlaBla
Heeft iemand wel eens wat uitgezocht m.b.t. een latere opleverdatum omdat de koper niet beschikbaar was in de opleverperiode? Ik vraag dit voor een vriend.
Ik heb enkel dit verhaal terug gevonden, maar weet niet hoe ver je dat nog hebt uitgezocht @BertVK omdat ik onlangs pas je berichten zag van een vooroplevering.
Ik heb enkel dit verhaal terug gevonden, maar weet niet hoe ver je dat nog hebt uitgezocht @BertVK omdat ik onlangs pas je berichten zag van een vooroplevering.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 17% gewijzigd door LordBusiness op 15-09-2023 13:51 . Reden: Aanvulling. ]
Allicht is een andere optie ook om tekenbevoegdheid te regelen al dan niet met/via externe oplever keurder ?LordBusiness schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:46:
Heeft iemand wel eens wat uitgezocht m.b.t. een latere opleverdatum omdat de koper niet beschikbaar was in de opleverperiode? Ik vraag dit voor een vriend.![]()
***members only***
Meestal is de vooroplevering, het moment dat je veelal iemand mee neemt, een week of 2 van te voren. Als je daar wel heen kan, zou ik zoals hierboven aangegeven kijken of je iemand kan machtigen om de sleutel in ontvangst te nemen.
Mogelijk met de lijst aan opleverpunten om die langs te lopen/af te vinken.
Mogelijk met de lijst aan opleverpunten om die langs te lopen/af te vinken.
Ik zou zeggen hangt er van af of je dezelfde aannemer hebt als die wij hebben
Maar dan nog, mogelijk kun je het een weekje verzetten en stem je evt in met een rentevergoeding als het de aannemer daar om te doen is.
Maar dan nog, mogelijk kun je het een weekje verzetten en stem je evt in met een rentevergoeding als het de aannemer daar om te doen is.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.