Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06:31
Blurk62 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:40:
[...]

Allemachtig, hoe groot is die benedenverdieping? Moet je 's avonds je zonnebril opzetten?
Alsof een keuken/badkamer/vloer/etc.. uitzoeken al niet moeilijk genoeg is moeten we voor ons nieuwe huis blijkbaar ook al gaan nadenken over een lichtplan. Als ik rondkijk in onze woonkamer zie ik twee plafondlampen die nooit aanstaan (die noemen we de koeienstalverlichting), een hanglamp boven de eettafel die alleen tijdens het eten aanstaat, een staande lamp die alleen aanstaat als we willen lezen, een (gedimde) lamp aan de muur die 's avonds wel altijd aanstaat en een ledstrip achter de TV. Meer licht is niet nodig.
Met spotjes kan het hard gaan hoor, in de keuken bij mijn ouders hangen er al 10 boven het (toegegeven, 7 meter lange) eiland. Maar vrijwel nooit boven 50% gedimt waardoor je genoeg licht hebt overal maar niet fel.
Als je spotjes langs de hele wand doet telt het aardig ook op.

[ Voor 3% gewijzigd door ThePsycho op 08-09-2023 12:53 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 21:33
Wellicht leuk/een idee om lichtplannen te delen? Of, zoals in mijn geval, een simpele bouwtekening met wat gekalk in Paint?

Ik ben wel benieuwd naar de licht-indeling van andere. Mogelijk gaat dat hier over een tijdje nog op de schop en hoop hier dan wat inspiratie op te doen :+ .

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hier geen spectaculair lichtplan/indeling qua lampen.
In de woonkamerL
Rood: Rail met spots (Hue kleur GU10), schijnen op de muur links. Meestal rond de 40% helderheid op zacht licht.
Blauw: 2 tafellampen. Bij de achtergevel met Hue kleur en bij de haard met Hue filament.
Bruin: de haard, staat ook vaak aan als sfeerverlichting

Keuken:
Lichtblauw: Hanglamp met 3x Hue filament boven eettafel
Oranje: Houten balk met 2x Hue lichtstrips (boven en onder)
Groen: 2 spotjes (LED) van Innr, te bedienen met Hue app.

Hal en trap heb ik niet meegenomen hierin, uiteraard ook verlicht (met sensor).

Zeker die Hue filament vinden wij een uitkomst. Zacht licht en oogt wat speelser dan de harde enkel-wit lampen van Hue:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/66437/files/392680653/image.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 08-09-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:03

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blurk62 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:40:
[...]

Allemachtig, hoe groot is die benedenverdieping? Moet je 's avonds je zonnebril opzetten?
Alsof een keuken/badkamer/vloer/etc.. uitzoeken al niet moeilijk genoeg is moeten we voor ons nieuwe huis blijkbaar ook al gaan nadenken over een lichtplan. Als ik rondkijk in onze woonkamer zie ik twee plafondlampen die nooit aanstaan (die noemen we de koeienstalverlichting), een hanglamp boven de eettafel die alleen tijdens het eten aanstaat, een staande lamp die alleen aanstaat als we willen lezen, een (gedimde) lamp aan de muur die 's avonds wel altijd aanstaat en een ledstrip achter de TV. Meer licht is niet nodig.
Is niet zo goed qua aantallen hoor. Heb er hier ook 26 mis soms nog verlichting (gelukkig nog wel plafond puntjes vrij) dus daar komt komende winter wel wat te hangen

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
Krijgertje1979 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:22:
[...]

Hebben wij ook laten doen achteraf en bij ons was het geen enkel probleem om het te laten doen door de stucadoors. Waarom denk je dat het stuccen van een plafond voor een badkamer anders is dan het stuccen van plafonds elders in de woning?
In mijn logica kunnen ze er niet goed bij omdat het bad in de weg staat :+, en mijn ervaring is dat stucen (veel) rotzooi geeft. Afplakken is dan uiteraard de oplossing daar voor. Maar misschien denk ik hier gewoon te moeilijk over

[ Voor 9% gewijzigd door Lupadi op 08-09-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:30
Lupadi schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:30:
[...]

In mijn logica kunnen ze er niet goed bij omdat het bad in de weg staat :+, en mijn ervaring is dat stucen (veel) rotzooi geeft. Afplakken is dan uiteraard de oplossing daar voor. Maar misschien denk ik hier gewoon te moeilijk over
Ik heb ook een bad in mijn badkamer en dat ging gewoon prima, hardstikke netjes gestuct en geverfd. Als je fatsoenlijke stucadoors hebt dan gaat dat normaal gesproken gewoon goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
Krijgertje1979 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:41:
[...]

Ik heb ook een bad in mijn badkamer en dat ging gewoon prima, hardstikke netjes gestuct en geverfd. Als je fatsoenlijke stucadoors hebt dan gaat dat normaal gesproken gewoon goed komen.
Top! Het hele huis moet gedaan worden en de stel post is ruim genomen dus dat zou wel moeten lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 22:25
Source90 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:03:
Wellicht leuk/een idee om lichtplannen te delen? Of, zoals in mijn geval, een simpele bouwtekening met wat gekalk in Paint?

Ik ben wel benieuwd naar de licht-indeling van andere. Mogelijk gaat dat hier over een tijdje nog op de schop en hoop hier dan wat inspiratie op te doen :+ .

***members only***

In de woonkamerL
Rood: Rail met spots (Hue kleur GU10), schijnen op de muur links. Meestal rond de 40% helderheid op zacht licht.
Blauw: 2 tafellampen. Bij de achtergevel met Hue kleur en bij de haard met Hue filament.

Keuken:
Lichtblauw: Hanglamp met 3x Hue filament

Zeker die Hue filament vinden wij een uitkomst. Zacht licht en oogt wat speelser dan de harde enkel-wit lampen van Hue:
[Afbeelding]
Leuk om te zien. Maarre, waar is je eettafel? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Draakje5 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:50:
[...]

Leuk om te zien. Maarre, waar is je eettafel? :P
Wij eten op de grond :Y)

Onder lichtblauw staat de eettafel (4 personen, als verlengde van het eiland). Het eiland staat op de bouwtekening te veel naar de wand, in werkelijkheid iets kleiner en verder van de wand. Eettafel van 140x100.

In de veranda/serre staat een eettafel van 8 personen die we gebruiken met bezoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Weet iemand hoe deze zwarte kunstof strip heet en waar het voor dient?
Het lijkt aan het eind van de dampopen folie te zitten.

Vraag dit omdat ze bij ons die kunstof strip niet plaatsen maar bij de buren wel ... :?
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
@Blurk62 teveel licht kan je dimmen, te weinig licht doe je niets aan ;).
Toegegeven, ik heb wel een vrij grote woning. Beneden is 120m2 maar zoals velen al aangeven, het loopt rap op. Allemaal GU10 spots welke op niet meer dan 10% staan over het algemeen. (Sfeer verlichting dus)

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 08-09-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten16
  • Laatst online: 19-09 14:44
Ik heb een vraag, en ik hoop dat ik hier in het juiste topic ben én jullie ons kunnen helpen.

Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht, en hebben over enkele weken de oplevering. Het is zo'n hippe loft: een oud kantoorpand uit de jaren '70 omgebouwd tot appartementen. Alleen het betonnen skelet bleef gehandhaafd. De woning wordt met een industrieel karakter opgeleverd. Dat wil zeggen, met onafgewerkte betonnen plafonds en paddestoelkolommen.

De paddestoelkolommen willen we sowieso gaan stoffen en impregneren, zodat we niet steeds betonstof op onze kleren krijgen. Maar is dit ook nodig/verstandig bij het plafond? Als in, lopen we het risico dat er gedurende de tijd dat we er wonen regelmatig stof uit het plafond komt zetten als we het niet doen, of is het echt enkel een risico als je regelmatig aan het beton zit (zoals bij bijv. de kolommen).

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Maarten16 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:14:
Ik heb een vraag, en ik hoop dat ik hier in het juiste topic ben én jullie ons kunnen helpen.

Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht, en hebben over enkele weken de oplevering. Het is zo'n hippe loft: een oud kantoorpand uit de jaren '70 omgebouwd tot appartementen. Alleen het betonnen skelet bleef gehandhaafd. De woning wordt met een industrieel karakter opgeleverd. Dat wil zeggen, met onafgewerkte betonnen plafonds en paddestoelkolommen.

De paddestoelkolommen willen we sowieso gaan stoffen en impregneren, zodat we niet steeds betonstof op onze kleren krijgen. Maar is dit ook nodig/verstandig bij het plafond? Als in, lopen we het risico dat er gedurende de tijd dat we er wonen regelmatig stof uit het plafond komt zetten als we het niet doen, of is het echt enkel een risico als je regelmatig aan het beton zit (zoals bij bijv. de kolommen).

Als het budget (en in de smaak valt) het toelaat, zou je ook het plafond kunnen laten stucen of een spanplafond. Gelijk met verlichting en dergelijke weggewerkt.

Bij een dergelijk project heb je, lijkt mij, geen last van krimpen en dergelijke sinds die plafonds al 50 jaar oud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten16
Source90 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:26:
[...]
Als het budget (en in de smaak valt) het toelaat, zou je ook het plafond kunnen laten stucen of een spanplafond. Gelijk met verlichting en dergelijke weggewerkt.

Bij een dergelijk project heb je, lijkt mij, geen last van krimpen en dergelijke sinds die plafonds al 50 jaar oud zijn.
Er zijn inderdaad buren die dat hebben laten doen, maar wij vinden het onbewerkte beton juist z'n charme hebben - dus willen het in ieder geval voor het oog zo laten. Impregneren zouden we dan ook met een onzichtbaar middel doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 06:56
Source90 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:03:

***members only***

In de woonkamerL

Keuken:
Lichtblauw: Hanglamp met 3x Hue filament boven eettafel

[Afbeelding]
Leuk!

Hierbij ons lichtplan.

Spotjes worden van Super Modular Tetrix, richtbare spots worden deze spots maar met de Snoot toevoeging.
Wandlampen van Wever & Ducre Ray Mini 2
Hanglamp boven de bank More Circular Archy (set van 3)
Boven de eettafel komt de lamp van 101 Copenhagen Drop Chandelier

Rail voor boven de keuken ben ik nog niet uit, zoek naar een rail die;
1. Schappelijk geprijsd is
2. Afzonderlijk de lampen kan bedienen op de rails.
3. Waar ze ook nog mooie hanglampen voor hebben (hebben de Modular pista placebo gezien welke we erg mooi vinden, maar die prijzen zijn absurd!)
4. Volledig kan inbouwen in het plafond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhLjnS4FzP-7fqvnAg8p73UlMVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6i8DRroni68OCvgM88kJ5OA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bamiblik schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:06:
[...]

Leuk!

Hierbij ons lichtplan.

Spotjes worden van Super Modular Tetrix, richtbare spots worden deze spots maar met de Snoot toevoeging.
Wandlampen van Wever & Ducre Ray Mini 2
Hanglamp boven de bank More Circular Archy (set van 3)
Boven de eettafel komt de lamp van 101 Copenhagen Drop Chandelier

3. Waar ze ook nog mooie hanglampen voor hebben (hebben de Modular pista placebo gezien welke we erg mooi vinden, maar die prijzen zijn absurd!)

[Afbeelding] van Super
€800 voor een lamp, zoveel geld heb ik niet eens in alle armaturen gestoken 7(8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:09:
[...]
€800 voor een lamp, zoveel geld heb ik niet eens in alle armaturen gestoken 7(8)7
Zo’n reactie zou ik 24 uur geleden waarschijnlijk ook hebben kunnen geven, maar vanmorgen heeft vrouwlief een nieuwe lamp voor boven de eettafel uitgezocht (met mijn goedkeuring uiteraard) en daar mochten we even 1100 euro voor aftikken… :X

En zo’n gek ding is het niet eens. 120x40 cm plaat in vorm Deens ovaal met in totaal 8 glazen kappen en bijbehorende peertjes. En dan hadden we zeker niet de duurste die er ging.

Aka alles wordt steeds duurder.

Foto kan nog niet, want na 3 halve liters Weienstephaner vanmiddag in de volle zon durf ik er nu niet meer vanuit te gaan dat ik die lamp netjes recht op kan hangen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Bamiblik schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:06:
[...]
Deze al gezien?:
https://www.lightinova.com/
(de website is nu even stuk, maar ze zijn in te bouwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamiblik
Toppe schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:09:
[...]

Tja, is inderdaad een hoop geld. Wij waren ook op zoek naar goedkopere opties, maar toen we eenmaal de lampen hadden gezien blijft dat toch in je hoofd zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamiblik
vormulier schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:32:
[...]

Deze al gezien?:
https://www.lightinova.com/
(de website is nu even stuk, maar ze zijn in te bouwen)
Heb deze toevallig gisteren voorbij zien komen, ik ga mij daar eens op inlezen, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:29:
[...]
(“met mijn goedkeuring uiteraard”)
Yeah, right 😏

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
De ervaring van eerdere woningen leert dat er maar weinig lampen zijn die we beiden mooi vinden, dus als we dan eindelijk, we wonen hier inmiddels ruim 2.5 jaar, een lamp hebben die we beiden wel aan het plafond zien hangen dan moet je kiezen: Nog tig winkels langs of de prijs gewoon betalen. (En in Huize Farmerwood is de vrouw de grootverdiener)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:38

tomtom901

Moderator General Chat
Farmerwood schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:16:
[...]
(En in Huize Farmerwood is de vrouw de grootverdiener)
Goed geregeld, ben ik ook voor gegaan, is alleen niet gelukt, :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
[...]

De ervaring van eerdere woningen leert dat er maar weinig lampen zijn die we beiden mooi vinden, dus als we dan eindelijk, we wonen hier inmiddels ruim 2.5 jaar, een lamp hebben die we beiden wel aan het plafond zien hangen dan moet je kiezen: Nog tig winkels langs of de prijs gewoon betalen. (En in Huize Farmerwood is de vrouw de grootverdiener)
Altijd even op marktplaats kijken.....

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]
(En in Huize Farmerwood is de vrouw de grootverdiener)
+1

Hier ook het geval :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Draakje5 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:18:
Weet iemand hoe deze zwarte kunstof strip heet en waar het voor dient?
Het lijkt aan het eind van de dampopen folie te zitten.

Vraag dit omdat ze bij ons die kunstof strip niet plaatsen maar bij de buren wel ... :?

***members only***
ik vermoed een vorm van vogelwering, maar kan niet zien welke. kan zijn dat die bij jou hoger zit, of ze hebben een hekel aan je :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
twain4me schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:58:
[...]

ik vermoed een vorm van vogelwering, maar kan niet zien welke. kan zijn dat die bij jou hoger zit, of ze hebben een hekel aan je :+
Scherp! Bedankt. Daarom stel ik de vraag dus. Dat lijkt hier aardig op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCysjomuhSaDkyz55blPUe8vwa8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YG0nx1xuwVaQWZmsT6GfwQeQ.webp?f=user_large

Dat laatste heb je ook sowieso gelijk in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:07
Ik heb een TV sleuf laten frezen, ik wil hem vullen met pur schuim. Hecht daar renovlies op vroeg ik me opeens af… weet iemand dit toevallig?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
kw_nl schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:18:
Ik heb een TV sleuf laten frezen, ik wil hem vullen met pur schuim. Hecht daar renovlies op vroeg ik me opeens af… weet iemand dit toevallig?
Dat vul je natuurlijk niet op met pur maar met een muurvuller/gips afhankelijk van je gat/sleuf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
GeeMoney schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:26:
[...]

Dat vul je natuurlijk niet op met pur maar met een muurvuller/gips afhankelijk van je gat/sleuf.
De partij die de sleuf kwam maken gaf aan dat het prima met pur kon worden gedaan… omdat het hard een stevig hebben is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kw_nl schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 05:56:
[...]

De partij die de sleuf kwam maken gaf aan dat het prima met pur kon worden gedaan… omdat het hard een stevig hebben is.
Met pur ga je altijd golven zien in je muur. Gewoon muurvuller/stuc voor gebruiken.

Pur is voor isolatie.

Maar om antwoord te geven op de vraag: nee, dat zal niet hechten aangezien pur water afstotend is en je lijm bestaat uit water en een bindmiddel

[ Voor 17% gewijzigd door Toppe op 09-09-2023 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Toppe schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:01:
[...]

Met pur ga je altijd golven zien in je muur. Gewoon muurvuller/stuc voor gebruiken.

Pur is voor isolatie.

Maar om antwoord te geven op de vraag: nee, dat zal niet hechten aangezien pur water afstotend is en je lijm bestaat uit water en een bindmiddel
Ah, oke. Duidelijk. Thnx.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 21:00
Vrouwlief is hier de grootuitgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bteq schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:22:
[...]

Vrouwlief is hier de grootuitgever.
Hier weer niet :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:39

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Lupadi schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:07:
Wij hebben vanuit de bouw er voor gekozen om het plafond spuitwerk te laten vervallen omdat het geen optie was vanuit de bouw de naden in het plafond dicht te laten zetten..
Dit betekent echter dat onze badkamer (die wel in de bouw zit) met een ruw betonnen plafond opgeleverd word (die we dus willen laten stucen). Iemand ervaringen met het laten stucen van een badkamer plafond die verder af is? Ik twijfel of ik moet proberen dit toch vanuit de bouw te laten doen namenlijk

Zelfde geld trouwens ook voor de WCs maar daar moeten waarschijnlijk ook muren gedaan worden dus maak ik me (iets) minder zorgen om.
Ik kreeg als tip om gewoon die optie mee te laten gaan, scheelt je stukadoor voorbewerken, gladstrijken en dunner laagje.... bij ons was de minderprijs ook niet iets om het voor te laten schieten.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Bamiblik schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:45:
[...]

Tja, is inderdaad een hoop geld. Wij waren ook op zoek naar goedkopere opties, maar toen we eenmaal de lampen hadden gezien blijft dat toch in je hoofd zitten..
Herkenbaar. Eenmaal gezien vallen andere dingen toch tegen. Vandaar dat wel bijna helemaal voor Modular gaan. Die Placebo komen bij ons aan het Pista track boven het eiland.

Ik ben trouwens niet echt te spreken over de service van Modular zelf. Onze interieurontwerper heeft contact met ze voor het lichtplan. Maar in haar vakantie had ik een technische vraag vanuit onze aannemer/elektricien Maar ze weigeren contact hebben met iemand anders dan een ontwerper/architect ;(
Maarten16 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:14:

Members only:

We zitten met dezelfde vraag. We laten de betonnen wanden en het plafon kaal. Je hebt van dat impregneer spul waar ze ook van die exposed brick wanden mee behandelen. Maar volgens de aannemer was dat niet echt nodig. Ik ga alle wanden goed schoonmaken met een borstel/vochtige doen en dan ga ik kijken hoeveel stof er nog van de muur komt.

[ Voor 47% gewijzigd door Alic3 op 09-09-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Miezie schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:35:
[...]

Ik kreeg als tip om gewoon die optie mee te laten gaan, scheelt je stukadoor voorbewerken, gladstrijken en dunner laagje.... bij ons was de minderprijs ook niet iets om het voor te laten schieten.
Wij hadden het ook laten vervallen en de stukadoor zei dat hij het liever niet had. Als je het ruwe laat opleveren kan het wel eens meer oneffenheden hebben. Voor het minderwerk hoef je het ook niet te laten. Achteraf is vanwege een verlaagd plafond voor spotjes het badkamer plafond ook gestuc’d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Alic3 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:41:
[...]

Herkenbaar. Eenmaal gezien vallen andere dingen toch tegen. Vandaar dat wel bijna helemaal voor Modular gaan. Die Placebo komen bij ons aan het Pista track boven het eiland.

Ik ben trouwens niet echt te spreken over de service van Modular zelf. Onze interieurontwerper heeft contact met ze voor het lichtplan. Maar in haar vakantie had ik een technische vraag vanuit onze aannemer/elektricien Maar ze weigeren contact hebben met iemand anders dan een ontwerper
Precies dit, en de waanzinnige prijzen, waren de reden dat we bedankt hebben gezegd en zelf de lampen in een ochtend bij een speciaalzaak hebben gekocht.

>10k bespaard en wel contact met de leverancier…

En ook de reden waarom ik zelf achter het stuur zit op dit vlak qua elektra en alles…

Ontwerp, lichtplan, meubels allemaal top, maar dan wel alleen de plannen. De uitvoer sturen we zelf aan. Scheelt op het hele plan serieus veel geld…

Keuken: had ze al niks meer over te zeggen.
Lampen: >10k
Meubels: alleen al dat we het lokaal doen ipv in de randstad… scheelt voor een tafel zo 2-5k
Gordijnen: gaan we achter komen, interieuradviseur begon bij 10k voor de woonkamer, ik denk dat we daar het huis wel goeddeels helemaal voor doen.
Vloeren: beter materiaal voor concurrerende prijs.

Resumé: armaturen kunnen best aan de prijs zijn, maar beetje nuchter blijven. Eenmaal hangend zie je alleen het uiteindelijke resultaat…

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamiblik
[...]

Ik ben trouwens niet echt te spreken over de service van Modular zelf. Onze interieurontwerper heeft contact met ze voor het lichtplan. Maar in haar vakantie had ik een technische vraag vanuit onze aannemer/elektricien Maar ze weigeren contact hebben met iemand anders dan een ontwerper/architect ;(

[...]

***members only***

We zitten met dezelfde vraag. We laten de betonnen wanden en het plafon kaal. Je hebt van dat impregneer spul waar ze ook van die exposed brick wanden mee behandelen. Maar volgens de aannemer was dat niet echt nodig. Ik ga alle wanden goed schoonmaken met een borstel/vochtige doen en dan ga ik kijken hoeveel stof er nog van de muur komt.
Ik heb juist andere ervaringen met Modular, in de vakantie daarheen gebeld omdat ik wat vragen had, konden die dag erna langskomen om alles te bekijken en kregen ook nog een goede uitleg erbij! Is de Pistra 48v track afzonderlijk dimbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten16

***members only***

Klopt helemaal! Bij de voorschouw kregen we inderdaad te horen dat het voor het plafond niet nodig was, omdat het echt niet zomaar gaat dwarrelen. Maar ik ben toch benieuwd naar jullie mening hierover.

De kolommen gaan we uiteraard impregneren zodat dat niet gaat afgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
Miezie schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:12:
[...]

Precies dit, en de waanzinnige prijzen, waren de reden dat we bedankt hebben gezegd en zelf de lampen in een ochtend bij een speciaalzaak hebben gekocht.

>10k bespaard en wel contact met de leverancier…

En ook de reden waarom ik zelf achter het stuur zit op dit vlak qua elektra en alles…

Ontwerp, lichtplan, meubels allemaal top, maar dan wel alleen de plannen. De uitvoer sturen we zelf aan. Scheelt op het hele plan serieus veel geld…

Keuken: had ze al niks meer over te zeggen.
Lampen: >10k
Meubels: alleen al dat we het lokaal doen ipv in de randstad… scheelt voor een tafel zo 2-5k
Gordijnen: gaan we achter komen, interieuradviseur begon bij 10k voor de woonkamer, ik denk dat we daar het huis wel goeddeels helemaal voor doen.
Vloeren: beter materiaal voor concurrerende prijs.

Resumé: armaturen kunnen best aan de prijs zijn, maar beetje nuchter blijven. Eenmaal hangend zie je alleen het uiteindelijke resultaat…
Ik ga zeker niet alles bij Modular zelf bestellen. Ik vraag offertes op bij een aantal zaken om te kijken wat de beste deal is. Peeq is online scherp en doen aan projectoffertes, Flinders haalt er meestal ook zelf wel wat af.

Waar heb jij besteld? Of uiteindelijk toch iets anders?
Bamiblik schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:27:
[...]

Ik heb juist andere ervaringen met Modular, in de vakantie daarheen gebeld omdat ik wat vragen had, konden die dag erna langskomen om alles te bekijken en kregen ook nog een goede uitleg erbij! Is de Pistra 48v track afzonderlijk dimbaar?
Dan heb je een vriendelijker iemand getroffen. Ik werd uiteindelijk genegeerd en onze interieurontwerper kreeg een boze mail of ze nooit meer cliënten in de cc wilde zetten. Lekker dan. Het is niet alsof we voor 2k lampen van ze willen afnemen.

Zoals wij de Pista nu hebben samengesteld zijn de lampen afzonderijk dimbaar door de aparte Casambi module die de DALI armaturen aanstuurt.
Maarten16 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:34:
[...]

Klopt helemaal! Bij de voorschouw kregen we inderdaad te horen dat het voor het plafond niet nodig was, omdat het echt niet zomaar gaat dwarrelen. Maar ik ben toch benieuwd naar jullie mening hierover.

De kolommen gaan we uiteraard impregneren zodat dat niet gaat afgeven.
Ik denk dat je met goed stofvrij maken ook al een eind komt. Dat wil ik eerst proberen, ik zou het jammer vinden als de betonnen muren van kleur veranderen of dat het gaat vlekken door een coating. Bijna alles is bij ons afgestemd op de kleur van het beton zoals het nu is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@Alic3 het is alleen de top laag. Goed reinigen met water :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
Toppe schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:53:
@Alic3 het is alleen de top laag. Goed reinigen met water :D
Dat ga ik zeker proberen, makkelijkste en goedkoopste oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
Deveon schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:55:
[...]

Wij hadden het ook laten vervallen en de stukadoor zei dat hij het liever niet had. Als je het ruwe laat opleveren kan het wel eens meer oneffenheden hebben. Voor het minderwerk hoef je het ook niet te laten. Achteraf is vanwege een verlaagd plafond voor spotjes het badkamer plafond ook gestuc’d.
Je bedoeld dat de Stucadoor liever had dat het wel gespoten was? Dan ga ik misschien even navraag doen en kijken of ik nog kan regelen dat ze het toch spuiten… het minder werk was een paar 100 euro als ik me niet vergis dus daar werden we idd niet rijk van…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamiblik
Alic3 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:52:
[...]

Ik ga zeker niet alles bij Modular zelf bestellen. Ik vraag offertes op bij een aantal zaken om te kijken wat de beste deal is. Peeq is online scherp en doen aan projectoffertes, Flinders haalt er meestal ook zelf wel wat af.

[...]

Dan heb je een vriendelijker iemand getroffen. Ik werd uiteindelijk genegeerd en onze interieurontwerper kreeg een boze mail of ze nooit meer cliënten in de cc wilde zetten. Lekker dan. Het is niet alsof we voor 2k lampen van ze willen afnemen.

Zoals wij de Pista nu hebben samengesteld zijn de lampen afzonderijk dimbaar door de aparte Casambi module die de DALI armaturen aanstuurt.

[...]

Ik denk dat je met goed stofvrij maken ook al een eind komt. Dat wil ik eerst proberen, ik zou het jammer vinden als de betonnen muren van kleur veranderen of dat het gaat vlekken door een coating. Bijna alles is bij ons afgestemd op de kleur van het beton zoals het nu is.
Dank! Is inderdaad een interessante optie! Zie dat de Casambi module ook weer een extra €200 is :/ ik wil uiteindelijk gebruik gaan maken van Shelly voor de verlichting en screens etc.
Het zou dus mogelijk moeten zijn om op de track de Casambi te zetten met als slimme schakelaars die van Shelly lijkt mij?

Peeq lijkt inderdaad nu de meest voordelige optie, ik ga daar ook nog een project offerte aanvragen met de benodigde verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
Lupadi schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:16:
[...]

Je bedoeld dat de Stucadoor liever had dat het wel gespoten was? Dan ga ik misschien even navraag doen en kijken of ik nog kan regelen dat ze het toch spuiten… het minder werk was een paar 100 euro als ik me niet vergis dus daar werden we idd niet rijk van…
€350 per plafond bij ons. Voor 3 verdiepingen toch €1050 minderwerk, dus als je weet dat je sowieso een glad plafond wil (en het budget hebt voor stucwerk) lijkt mij het wel zonde om niet te laten vervallen.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:16
V&B Architectura toilet- vraag

We krijgen standaard V&B Architectura wandcloisetten geleverd. Met standaard bril en deksel.
Weet iemand of je deze, zonder de pot er helemaal af te moeten halen of je hier softclose op kunt zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Lupadi schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:16:
[...]

Yea, hij zij dat het bij ons wel netjes was maar “ruw opleveren” gebruikt de aannemer ook om met slechter op te leveren. Als het afgewerkt wordt vullen ze bijvoorbeeld bepaalde gaten of oneffenheden op en hoeft je stukadoor dat niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
Bamiblik schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:28:
[...]

Dank! Is inderdaad een interessante optie! Zie dat de Casambi module ook weer een extra €200 is :/ ik wil uiteindelijk gebruik gaan maken van Shelly voor de verlichting en screens etc.
Het zou dus mogelijk moeten zijn om op de track de Casambi te zetten met als slimme schakelaars die van Shelly lijkt mij?

Peeq lijkt inderdaad nu de meest voordelige optie, ik ga daar ook nog een project offerte aanvragen met de benodigde verlichting.
Die module is 445 zelfs bij Peeq :X . Casambi heeft zelf een aantal schakelaars. Gordijnen gaan via Somfy dus we hebben een Homey hub nodig. Alles rondom smart home besteed ik verder uit, want ik krijg er een punthoofd van :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:48
Enige tijd geleden had ik een vraag gesteld m.b.t het inschakelen van een eigen elektricien i.p.v de 'eigen' elektricien (in principe ingehuurd door de partij).

Inmiddels enige tijd verder.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

[...]

[...]

Wij hebben uiteindelijk alles zelf geregeld in de passende kleurstijl en armaturen die we in de winkel mooi vonden. Kleur is toch wel generiek hip.

Casambi was een absolute no-go. Zigbee doet hetzelfde… en is een fractie van de prijs. Ik weet dat sommige lampen de boel allemaal ingebouwd hebben, maar dan nog is zo’n dimmodule vergelijkbaar. Beide protocollen draaien op 2.4ghz… mij sprongen de tranen in de ogen.

Al met al, zou ik kritisch kijken naar met name de prijs van verlichting en de slimme aansturing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Daarom heb ik voor universele GU10 gekozen in bijna al mijn lampen. Dat gezeik met trafo’s, gegroepeerd moeten dimmen, eigen dimmers, eigen protcollen wat een ellende en dan nog grof betalen voor het “design”.
In mijn zoektocht werd ik er echt helemaal gek van en heb toen bij de bouwer om inbouw spots gevraagd :+.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 10-09-2023 01:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GeeMoney schreef op zondag 10 september 2023 @ 01:12:
Daarom heb ik voor universele GU10 gekozen in bijna al mijn lampen..
Heerlijk die armaturen met gewoon verwisselbare lampen….. al die flitsende armaturen waarvan je bijna zeker weet dat je er over 20jaar geen vervangende cob meer voor kan krijgen.

En ook in design is er gelukkig nog genoeg te krijgen met verwisselbare lampen ipv al dat gedoe met vaste led’s die vaak ook totaal niet aansluiten in kleurbereik en cri van andere armaturen. Helaas is de trend wel om alles vast in te bouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2023 01:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
lucas321 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:02:
V&B Architectura toilet- vraag

We krijgen standaard V&B Architectura wandcloisetten geleverd. Met standaard bril en deksel.
Weet iemand of je deze, zonder de pot er helemaal af te moeten halen of je hier softclose op kunt zetten?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:27
Verwijderd schreef op zondag 10 september 2023 @ 01:29:
[...]

Heerlijk die armaturen met gewoon verwisselbare lampen….. al die flitsende armaturen waarvan je bijna zeker weet dat je er over 20jaar geen vervangende cob meer voor kan krijgen.

En ook in design is er gelukkig nog genoeg te krijgen met verwisselbare lampen ipv al dat gedoe met vaste led’s die vaak ook totaal niet aansluiten in kleurbereik en cri van andere armaturen. Helaas is de trend wel om alles vast in te bouwen.
Voor mij dezelfde overweging. Heb gewoon rails en armaturen naar onze smaak uitgekozen waarin GU10 past. Daarin komen hoogstwaarschijnlijk allemaal Hue lampjes voor de verschillende behoeftes qua licht (geen kleur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Blik1984 schreef op zondag 10 september 2023 @ 07:47:
[...]

Voor mij dezelfde overweging. Heb gewoon rails en armaturen naar onze smaak uitgekozen waarin GU10 past. Daarin komen hoogstwaarschijnlijk allemaal Hue lampjes voor de verschillende behoeftes qua licht (geen kleur)
Wij dus eigenlijk ook :). Op een paar lampen na…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
cacao70 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 23:50:
Enige tijd geleden had ik een vraag gesteld m.b.t het inschakelen van een eigen elektricien i.p.v de 'eigen' elektricien (in principe ingehuurd door de partij).

Inmiddels enige tijd verder.

***members only***
Ik neem aan dat dit over het afbouwen na de oplevering van je nieuwbouwwoning gaat, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Homer-Simpson schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:50:
[...]

Ik neem aan dat dit over het afbouwen na de oplevering van je nieuwbouwwoning gaat, klopt dat?
Exact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten16

Maar zit jij ook in
Members only:
dan? Want de muren zijn daar niet van beton, of bedoel je de palen bij de erkers?

Meerdere buren hebben met succes en zonder kleurverschil dit impregneermiddel gebruikt. Dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Deveon schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:11:
[...]

Yea, hij zij dat het bij ons wel netjes was maar “ruw opleveren” gebruikt de aannemer ook om met slechter op te leveren. Als het afgewerkt wordt vullen ze bijvoorbeeld bepaalde gaten of oneffenheden op en hoeft je stukadoor dat niet te doen.
Bij ons werden de plafonds met structuurpleisterwerk afgewerkt wat we zelf niet mooi vonden, laten vervallen Onze stucadoor gaf aan dat het dan verwijderd moest worden, wat meer zou kosten dan wanneer ze het zelf meteen goed konden stuccen inclusief een paar oneffenheden aanpassen..Inderdaad gewoon even navragen bij de stucadoor waar ze de voorkeur aangeven, maar de 4 stucadoors die bij ons een offerte hebben afgegeven, gaven allemaal aan dat ze liever een kale betonplaat hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
Maarten16 schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:44:
[...]

Maar zit jij ook in
***members only***
dan? Want de muren zijn daar niet van beton, of bedoel je de palen bij de erkers?

Meerdere buren hebben met succes en zonder kleurverschil dit impregneermiddel gebruikt. Dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om.
Nee ik zit heel ergens anders waar ik de gewone gestorte muren en het plafond niet ga stucen, ik heb wel naar dat project gekeken :)

Goeie tip, ik lees wel 'Dit impregneermiddel zorgt voor een beschermlaag die licht glanst.'. Heb jij een idee van de glansgraad, of viel het niet echt op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten16
Alic3 schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:51:
[...]

Nee ik zit heel ergens anders waar ik de gewone gestorte muren en het plafond niet ga stucen, ik heb wel naar dat project gekeken :)

Goeie tip, ik lees wel 'Dit impregneermiddel zorgt voor een beschermlaag die licht glanst.'. Heb jij een idee van de glansgraad, of viel het niet echt op?
Aahh, vandaar. Durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik heb het nog niet in het echt gezien. Daarvoor moet ik nog langs wat buren. Maar van wat ik heb begrepen valt het echt niet op. Maar wellicht dat je een middel vindt waarbij expliciet vermeldt staat dat het niet glanst, dan loop je het risico ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
-edit: knip-

[ Voor 93% gewijzigd door Aubergine op 26-01-2024 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Aubergine schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:50:
Onze kopersbegeleider beweert dat de nis op het toilet niet met spack kan worden afgewerkt vanwege het bouwbesluit.

In hoeverre klopt dit? De tegelboer vraagt namelijk 450 euro om een stuk van 1,1 m2 af te werken...
Bij ons is alles wat niet betegeld is met spack afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukdg
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-02 12:49
Ik heb een aantal berichten gezien in dit topic over het veranderen van de plafondventielen voor modernere versies of zelfs die ingestuct kunnen worden.

nu zie ik dat je deze ventielen kan instellen op hoeveel luchtstroom erdoorheen gaat. mijn vraag is, hoe weet je nou hoever je een ventiel open moet zetten? en kan je dit nameten of het goed staat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubenus
  • Laatst online: 19-09 22:37
Luukdg schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:16:
Ik heb een aantal berichten gezien in dit topic over het veranderen van de plafondventielen voor modernere versies of zelfs die ingestuct kunnen worden.

nu zie ik dat je deze ventielen kan instellen op hoeveel luchtstroom erdoorheen gaat. mijn vraag is, hoe weet je nou hoever je een ventiel open moet zetten? en kan je dit nameten of het goed staat?
Je hoort een rapport te krijgen bij oplevering. Je moet er dan niet aanzitten of de ventielen er voorzichtig uithalen en te nummeren (niet onderling verwisselen). Als je nieuwe ventielen erin zit zul je ze dus opnieuw moeten inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Aubergine schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:50:
Onze kopersbegeleider beweert dat de nis op het toilet niet met spack kan worden afgewerkt vanwege het bouwbesluit.

In hoeverre klopt dit? De tegelboer vraagt namelijk 450 euro om een stuk van 1,1 m2 af te werken...
Heb je het over de nis vanaf plusminus 1.2m hoogte? Lijkt me nogal bijzonder dat in het bouwbesluit staat dat je dit niet met spackspuitwerk kan afwerken. Maar je kan natuurlijk vragen welk artikel van het bouwbesluit dat dan is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Na wat over en weer met de aannemer over de BTW op de inbegrepen zonnepanelen heb ik zojuist de bevestiging binnen dat we de BTW erop terugkrijgen (TL;DR aanneemovereenkomst in 2022 getekend incl btw, per 1-1 panelen met 0% BTW). Scheelt toch 365 euro die we even terugzien :D.

Volgende link en met name de casus op pagina 3 zijn erg sterk. Het document is onderbouwd door accountantskantoor PWC.

https://www.bouwendnederl...zonnepanelen-v3-final.pdf

Mocht iemand met hetzelfde zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:51

HollovVpo1nt

I like gadgets

Beste mensen, ik heb een vraagje. Ik overweeg in onze nieuwbouwwoning op een aantal plekken inbouw ledstrips te laten verwerken in de stuclaag, zoals dit:

Afbeeldingslocatie: https://ledsmania.nl/data/articles/images/lightbox/big/led-stuc-en-gips-profiel---binnenmaat--12-5-mm_803_2.jpg?h=c1ca5ef5

Ik wil dat grotendeels zelf doen maar er is één ding wat ik niet helemaal snap: hoe verzorg je de elektra van dergelijke oplossingen? Centraaldoos plafond? Want als ik dat weet is het simpelweg profielen plaatsen waar je ze wilt hebben en stucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

HollovVpo1nt schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:50:
Beste mensen, ik heb een vraagje. Ik overweeg in onze nieuwbouwwoning op een aantal plekken inbouw ledstrips te laten verwerken in de stuclaag, zoals dit:

[Afbeelding]

Ik wil dat grotendeels zelf doen maar er is één ding wat ik niet helemaal snap: hoe verzorg je de elektra van dergelijke oplossingen? Centraaldoos plafond? Want als ik dat weet is het simpelweg profielen plaatsen waar je ze wilt hebben en stucen.
Een centraaldoos is niks anders dan een centraal verdeelpunt waar wij altijd maar lampen aan hangen :). Vanaf die centraaldoos kun je prima een leiding met draden trekken (of laten plaatsen in de bouw) die op het punt uit komt waar je het nodig hebt in muur of plafond voor die strip.
Lichtpunt of wandlichtpunt zonder armatuur heet het bij ons op de elektratekening... (oftewwel: een pijp met draden zonder doosje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
tomtom901 schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:57:
Na wat over en weer met de aannemer over de BTW op de inbegrepen zonnepanelen heb ik zojuist de bevestiging binnen dat we de BTW erop terugkrijgen (TL;DR aanneemovereenkomst in 2022 getekend incl btw, per 1-1 panelen met 0% BTW). Scheelt toch 365 euro die we even terugzien :D.

Volgende link en met name de casus op pagina 3 zijn erg sterk. Het document is onderbouwd door accountantskantoor PWC.

https://www.bouwendnederl...rland-qa-zonnepanelen.pdf

Mocht iemand met hetzelfde zitten.
Hoeveel panelen heb je? 365 euro klinkt niet als een enorm bedrag voor de btw op panelen en alle bijbehorende zaken. Dit zou dan dan ongeveer 1738 euro zijn excl. btw. Zie ook deze toelichting. De laatste versie van het PWC document staat hier.

"De leveringen en diensten die direct noodzakelijk zijn voor het aanbrengen en functioneren van de
zonnepanelen, zoals het aanleggen van kabels, het aanpassen (en de ombouw) van de meterkast in
verband met de aanschaf van zonnepanelen, de levering van elektrakabels, omvormers, microomvormers, montagemateriaal, producten om de panelen aan het dak te bevestigen
(zonnepaneelsteunen) en zogenoemde optimizers vallen onder (of gaan op in de) ‘installatie’ in de
zin van dit wetsvoorstel en kunnen dus ook tegen 0% btw in rekening worden gebracht."

[ Voor 37% gewijzigd door LordBusiness op 11-09-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
LordBusiness schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:00:
[...]
Hoeveel panelen heb je? 365 euro klinkt niet als een enorm bedrag voor de btw op panelen en alle bijbehorende zaken. Zie ook deze toelichting. De laatste versie van het PWC document staat hier.
Inbegrepen helaas maar 5 panelen, dus het zou wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:33
tomtom901 schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:09:
[...]

Inbegrepen helaas maar 5 panelen, dus het zou wel kunnen.
Bij ons was het 508,20 voor 4 panelen. Of de panelen vanuit de bouw waren erg goedkoop of er gaat iets mis :+

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
vuurtjih schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:54:
[...]

Bij ons was het 508,20 voor 4 panelen. Of de panelen vanuit de bouw waren erg goedkoop of er gaat iets mis :+
Kan ik er weer achteraan _O- maar ik heb de vraag gesteld.

Wat voor type panelen heb jij?

[ Voor 5% gewijzigd door tomtom901 op 11-09-2023 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:33
tomtom901 schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:01:
[...]

Kan ik er weer achteraan _O- maar ik heb de vraag gesteld.

Wat voor type panelen heb jij?
Exact welke geen idee, minimaal 400 wP.
Ze hebben 605 per stuk gerekend op de credit zie ik en dan daarvan 21% verrekend. Of nouja, we moesten het zelf maar in mindering brengen op de deelfactuur voor het meerwerk _O-

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
vuurtjih schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:04:
[...]

Ze hebben 605 per stuk gerekend op de credit zie ik en dan daarvan 21% verrekend.
Ook wel flinke prijs, dus wellicht verklaart dat ook e.e.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bij ons vroegen ze 1000 euro per paneel als meerwerkoptie.
Dat wordt een leuke BTW teruggaaf >:) We hebben overigens ook al bevestiging gehad dat er een BTW verrekening gaat plaatsvinden.

Of zou de aannemer stieken een eurotje of 700 winst per paneel gerekend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Draakje5 schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:50:
Bij ons vroegen ze 1000 euro per paneel als meerwerkoptie.
Dat wordt een leuke BTW teruggaaf >:) We hebben overigens ook al bevestiging gehad dat er een BTW verrekening gaat plaatsvinden.

Of zou de aannemer stieken een eurotje of 700 winst per paneel gerekend hebben.
Hangt er vanaf hoe ze het doen, want bij meerwerk geldt het voor ons niet, alleen die in de basis BENG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:13

inXs

known as inXs

Even een vraag, er is voor ons nog geen verkoopbegeleider vanuit de ontwikkelaar, maar ben wel even vooraf wat zaken aan het uitpluizen. Wij hebben nu (voorbehoud financiering) een appartement gekocht (nieuwbouw) op de 7e verdieping (Clinckenbergh). Nu is er de optie om een airco aan te sluiten (achteraf kan dit niet meer) en binnen deze optie hebben we 2 mogelijkheden. A. alleen buitenunit en buizen en B. ook binnenunits. Nu ben ik niet zo thuis met de airco's, maar ik vroeg mij af of je zomaar alle typen binnenunits op een buitenunit kunt aansluiten, of horen bepaalde typen bij elkaar? (ik heb nog geen merk van de buitenunit, vraag staat wel uit bij de makelaar....). Want dan lijkt optie A het meest voordelig!

Dan willen we graag de bovenlichten dicht hebben (als in, gewoon muur doortrekken), dit is geen optie in de meerwerklijst, is zoiets 'vraagbaar?' denken jullie?

Verder is er de optie om de plafonds 'spuitvrij' op te laten leveren (gelijk alles of niets). Nu vind ik die gleuven namelijk heel erg lelijk en éénmaal gesploten is het natuurlijk lastig dit weg te werken (en levert veel schuurwerk op). Ik twijfel er over dus om het spuitvrij op te laten leveren en dan alles te laten dichtsmeren, maar is dit slim qua scheurwerk? Dat ik het na een paar jaar evt. wat bij moet werken vind ik niet zo'n probleem overigens.

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
inXs schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:09:
Even een vraag, er is voor ons nog geen verkoopbegeleider vanuit de ontwikkelaar, maar ben wel even vooraf wat zaken aan het uitpluizen. Wij hebben nu (voorbehoud financiering) een appartement gekocht (nieuwbouw) op de 7e verdieping (Clinckenbergh). Nu is er de optie om een airco aan te sluiten (achteraf kan dit niet meer) en binnen deze optie hebben we 2 mogelijkheden. A. alleen buitenunit en buizen en B. ook binnenunits. Nu ben ik niet zo thuis met de airco's, maar ik vroeg mij af of je zomaar alle typen binnenunits op een buitenunit kunt aansluiten, of horen bepaalde typen bij elkaar? (ik heb nog geen merk van de buitenunit, vraag staat wel uit bij de makelaar....). Want dan lijkt optie A het meest voordelig!

Dan willen we graag de bovenlichten dicht hebben (als in, gewoon muur doortrekken), dit is geen optie in de meerwerklijst, is zoiets 'vraagbaar?' denken jullie?

Verder is er de optie om de plafonds 'spuitvrij' op te laten leveren (gelijk alles of niets). Nu vind ik die gleuven namelijk heel erg lelijk en éénmaal gesploten is het natuurlijk lastig dit weg te werken (en levert veel schuurwerk op). Ik twijfel er over dus om het spuitvrij op te laten leveren en dan alles te laten dichtsmeren, maar is dit slim qua scheurwerk? Dat ik het na een paar jaar evt. wat bij moet werken vind ik niet zo'n probleem overigens.
1 - Zou dan gelijk de binnen unit meenemen.
2 - Meestal pak je die tegelijk met je deuren, via bijvoorbeeld een Bervkens mijndeur of die andere deurentoko. Staat er zoiets in je optielijst / TO? Anders gewoon vragen, bovenlichten dicht is een vrij standaard wens (waar ze gewoon goed geld op verdienen), dus lijkt me haast niet dat het niet zou kunnnen.
3 - Misschien kan je de V-naden dicht laten maken via de aannemer en alsnog spack nemen. Het nadeel van volledig gladde plafonds is dat het inderdaad nog gaat werken. Ik heb nu ook nog een nieuwbouw appartement en daar zie je inderdaad hier en daar scheurtjes. Stoor ik me verder overigens niet enorm aan, en een stuk minder dan aan die V-naden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979

Wij hebben vanuit de bouw alleen de voorbereiding laten doen en de apparatuur later aangeschaft en laten plaatsen. Bij ons scheelde dat 3k euro, ten opzichte van alles laten doen, dus het was de moeite waard. Ik heb nog nooit gezien dat verschillende merken binnenunits en buitenunits gecombineerd werden dus als het al kan vraag ik me af of het verstandig is. Lijkt me dat hetzelfde merk binnen en buiten het meest optimaal samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ik heb alle voorbereidingen laten doen maar het vinden van een geschikte (bereidwillige) installateur is er één van lange adem geweest.

Ze verdienen meer op de gehele installatie dus ze zullen het gooien op leidingwerk: ‘wij nemen er geen verantwoordelijkheid voor’.

Ik weet niet wat het prijs verschil is maar als ‘ie €2000 duurder is dan zou ik je verlies nemen en het lachend aftikken. Een losse binnen unit ‘moet speciaal besteld worden’ en dus betaal je er gewoon de hoofdprijs voor.

En mocht je er ooit ellende mee hebben, je hebt 1 partij die alles aansluit en waar de garantie loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:13

inXs

known as inXs

Toppe schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:54:
[...]

Ik heb alle voorbereidingen laten doen maar het vinden van een geschikte (bereidwillige) installateur is er één van lange adem geweest.

Ze verdienen meer op de gehele installatie dus ze zullen het gooien op leidingwerk: ‘wij nemen er geen verantwoordelijkheid voor’.

Ik weet niet wat het prijs verschil is maar als ‘ie €2000 duurder is dan zou ik je verlies nemen en het lachend aftikken. Een losse binnen unit ‘moet speciaal besteld worden’ en dus betaal je er gewoon de hoofdprijs voor.

En mocht je er ooit ellende mee hebben, je hebt 1 partij die alles aansluit en waar de garantie loopt.
Qua indicatie…. Buitenunit en leidingen voor 4 kamers is 10.000 euro (achteraf kan het dus niet meer…). Binnenunits voor 4 kamers is 5.000 euro extra… kan het verlies nemen overigens, maar als het goedkoper is…

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:08
HollovVpo1nt schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:50:

[Afbeelding]

Centraaldoos is een optie, maar dan moet in plafond wel op de goede plek uitkomen... Of vrezen in het plafond, of hele plafond stucen.

Ik zou navragen bij je bouwer welke vloeren er komen.
De zandcement vloeren bij ons hebben alle leidingen die naar de lage punten gaan / stopcontacten gaan e.d.
Als het zo eruit komt te zien als op de foto dan kun je dat het makkelijkst doen. Veel flexibeler en ik vermoed ook goedkoper

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
inXs schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:20:
[...]

Qua indicatie…. Buitenunit en leidingen voor 4 kamers is 10.000 euro (achteraf kan het dus niet meer…). Binnenunits voor 4 kamers is 5.000 euro extra… kan het verlies nemen overigens, maar als het goedkoper is…
€1250 per unit. Vindt ik niet zo heul gek, zeker als je weet dat je garantie enzo ook goed geregeld is. Ze kunnen dan niet vingertje wijzen wie z’n schuld het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
8 euro per m2 incl btw voor pleisterwerk door een ervaren stukadoor in de regio. Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden of moet navragen?
Ik vind het erg goedkoop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

tomtom901 schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:53:
[...]

Hangt er vanaf hoe ze het doen, want bij meerwerk geldt het voor ons niet, alleen die in de basis BENG.
Heb je bij meerwerk dan andere belastingwetgeving?

Zit ook gewoon 21% in, want aan consumenten communiceer je prijzen incl 21% btw. Das ook vastgelegd in regels…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Vandaag de oplevering gehad. 11 punten waarvan er 10 direct opgelost waren.
De technische persoon van VEH gaf aan dat een stopcontact (voor de koel- vriescombinatie) wel erg laag hing en dat dit wellicht problemen kan opleveren voor de vloerenman. De bouwer gaf aan dat dit stukje vloer niet gezien wordt.

We zijn overeengekomen dat ik de vloerenman even een berichtje stuur. Ik ben wel benieuwd hoe jullie ernaar kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MohwqmI0F9jW_PUSnMSU-5k_8Z4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8Tw4o5ykfOrJvt3uxXLhMjx.jpg?f=fotoalbum_large

Er komt uiteindelijk een keramisch parket vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
cacao70 schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:26:
De technische persoon van VEH gaf aan dat een stopcontact (voor de koel- vriescombinatie) wel erg laag hing en dat dit wellicht problemen kan opleveren voor de vloerenman. De bouwer gaf aan dat dit stukje vloer niet gezien wordt.

We zijn overeengekomen dat ik de vloerenman even een berichtje stuur. Ik ben wel benieuwd hoe jullie ernaar kijken:

[Afbeelding]

Is het een inbouwkoelkast? In dat geval legt men niet tot aan de muur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

cacao70 schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:26:

[Afbeelding]

Bij een gietvloer ben je de Sjaak, bij lekkerij ook… ik zou er niet mee akkoord gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Wolly schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:28:
[...]

Is het een inbouwkoelkast? In dat geval legt men niet tot aan de muur.
Het gaat inderdaad om een inbouwkoelkast. Wat bedoel je precies? Waar komt de stopcontact dan wel normaliter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
cacao70 schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:31:
[...]

Het gaat inderdaad om een inbouwkoelkast. Wat bedoel je precies? Waar komt de stopcontact dan wel normaliter?
Tegels legt men normaliter niet tot aan de muur onder de keukenkasten. Tot net voorbij de plint is voldoende.

Maar ik zou het wel verplaatst willen hebben in jouw geval, op de tekening van de keuken die je keukenbouwer aanlevert staat hoe hoog het moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Wolly schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:34:
[...]

Tegels legt men normaliter niet tot aan de muur onder de keukenkasten. Tot net voorbij de plint is voldoende.

Maar ik zou het wel verplaatst willen hebben in jouw geval, op de tekening van de keuken die je keukenbouwer aanlevert staat hoe hoog het moet zitten.
Heb de tekening gekeken. Er staat 50 (ik neem aan 50mm).
het valt mij nupas op. Bij een lekkage ben ik inderdaad de klos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

cacao70 schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:31:
[...]

25cm en rechtstreeks uit de vloer waterdicht, zegt even zoeken. Deze zit dan op een muur, maar zit wel rechtstreeks op de vloer.

https://www.elektra-info.nl/stopcontact/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Hier zijn de tegels wel door gelegd, mocht ik ooit de indeling van de keuken willen veranderen :)

Zou hem een stukje hoger laten plaatsen. Toch zeker 15cm tot het hart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:38:
Hier zijn de tegels wel door gelegd, mocht ik ooit de indeling van de keuken willen veranderen :)

Zou hem een stukje hoger laten plaatsen. Toch zeker 15cm tot het hart.
Als men de keuken verandert neemt men vaak ook de vloer mee :+

En 15cm hoogte is best flink, je moet niet vergeten dat je er pas bij kan als je de plint verwijderd en dan liggend de stekker gaat zoeken met je hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Miezie schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:38:
[...]

25cm en rechtstreeks uit de vloer waterdicht, zegt even zoeken. Deze zit dan op een muur, maar zit wel rechtstreeks op de vloer.

https://www.elektra-info.nl/stopcontact/
25cm hoogte is natuurlijk niet praktisch voor een stekker die bereikbaar is achter een plint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
Wolly schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:40:
[...]

25cm hoogte is natuurlijk niet praktisch voor een stekker die bereikbaar is achter een plint.
Bij ons zit de stekker van de koelkast achter een lade naast de koelkast, dat zou hier ook kunnen zijn dan is 25cm juist wel logisch ;)
(Geen idee hoe dat in dit geval is heb geen tekening gezien)

[ Voor 8% gewijzigd door Lupadi op 11-09-2023 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
cacao70 schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:37:
[...]

Heb de tekening gekeken. Er staat 50 (ik neem aan 50mm).
het valt mij nupas op. Bij een lekkage ben ik inderdaad de klos.
Bij onze keukentekening was ook 5cm boven vloerhoogte aangegeven, is ongeveer anderhalve cm van afgegaan doordat de tegelvloer er onder door is gelegd, maar bij plaatsen keuken vond ik het wel zo fijn om te zien dat ik met een beetje strekken alle stekkers van alle apparatuur er uit kon trekken wanneer nodig. Ik zou het wel laten aanpassen, weet niet je keukenindeling, maar als er een risico is dat bij een lekkage er vocht in die wcd terecht gaat komen zou ik dit toch anders willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Krijgertje1979 schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:59:
[...]

Bij onze keukentekening was ook 5cm boven vloerhoogte aangegeven, is ongeveer anderhalve cm van afgegaan doordat de tegelvloer er onder door is gelegd, maar bij plaatsen keuken vond ik het wel zo fijn om te zien dat ik met een beetje strekken alle stekkers van alle apparatuur er uit kon trekken wanneer nodig. Ik zou het wel laten aanpassen, weet niet je keukenindeling, maar als er een risico is dat bij een lekkage er vocht in die wcd terecht gaat komen zou ik dit toch anders willen zien.
De kraan zit ook in de buurt. Het kook-gedeelte zit op het kookeiland (heb een parallel opstelling).
Tot waar zou je het verhogen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIMCg0Vj6ZDvPthxpqXpVsNap6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/65bZFWPIHbCzlSMamPuEUyId.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucas321
  • Laatst online: 18-09 18:16
cacao70 schreef op maandag 11 september 2023 @ 23:01:
[...]

De kraan zit ook in de buurt. Het kook-gedeelte zit op het kookeiland (heb een parallel opstelling).
Tot waar zou je het verhogen?

[Afbeelding]
Als het om wcd nr. 8 gaat 50 mm boven vloer gemeten vanaf hartlijn. Inbouwmaat is 76 mm

Gedeeld door 2 dus onderkant wcd zou op zo’n 12mm boven de vloer moeten zitten.
Pagina: 1 ... 246 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.