Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:59
@rubenos hmm, die gedachte kan ik volgen. Mijn idee was dat de warmte langs die spleet enigszins kan ontsnappen en daardoor het verschil binnen- en buitentemperatuur van de betreffende glasplaat minder groot is maar dat lijkt dus niet de oorzaak bij een thermische breuk.
Dus doet het meer kwaad dan goed en moet ik dat dus juist niet doen. Dank voor de reactie, heeft me aangezet om er wat over te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Vraagje, iemand enig idee hoeveel stof/viezigheid er vrij komt bij schuren (kalkzand en gibo) van de muren en egaliseren van de vloer? Twijfel of we al gelijk de "dure" hue lampen ophangen of dat we eerst bouwfittingen gebruiken.

Plafond is al gespoten vanuit de bouw dus daar zit iig geen isssue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:02
Vraagje, kan dit kwaad? Flinke natte plekken op het metselwerk na de buien van afgelopen week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOmaNcMEbBum7Qv2FDgfWjS_Lq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VFQkUDn1eSMqrmoASnN5heJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
SlayaStone schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:40:
Vraagje, iemand enig idee hoeveel stof/viezigheid er vrij komt bij schuren (kalkzand en gibo) van de muren en egaliseren van de vloer? Twijfel of we al gelijk de "dure" hue lampen ophangen of dat we eerst bouwfittingen gebruiken.

Plafond is al gespoten vanuit de bouw dus daar zit iig geen isssue.
Egaliseren komt vooral veel vocht bij vrij, schuren geeft wel stof, ik zou eerst verbouw fittingen doen en als alles af is pas je “echte” lampen op te hangen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Blik1984 schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:57:
Vraagje, kan dit kwaad? Flinke natte plekken op het metselwerk na de buien van afgelopen week.

[Afbeelding]
Tja.. kwaad in de zin van?

Als mij dit zou gebeuren en de woning heeft nog garantie: aannemer aanschrijven.
Als de aannemer niets doet, zou ik er zelf naar (laten)kijken. Dit zou wellicht geen kwaad kunnen, maar het kan je wel lelijke plekken op je metselwerk geven na xx jaar.

Waarschijnlijk iets met afschot van je daktrim?

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 24-09-2023 19:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:15

[Afbeelding]
is het geen lekkage vanaf het 'plakdak' aan de linkerkant? Wellicht ergens slechte/losse 'lasnaad'?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Afbeelding]
Als er langdurige verzadiging optreedt en het vele vocht niet meer uit de spouwmuurconstructie kan zal de isolatie nat worden en sterk achteruit gaan, spouwankers zullen sneller roesten en hierdoor stuk gaan. Op de bakstenen kan vorstschade ontstaan en het metselwerk zal door het vele vocht gaan uitzetten met scheurvorming tot gevolg, waardoor nog meer water- indringing en verzadiging optreedt en isolatiewaarden sterk omlaag gaan.
https://www.thorlogical.nl/natte-gevels-en-consequenties/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
Brains Bush schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:44:
[...]

is het geen lekkage vanaf het 'plakdak' aan de linkerkant? Wellicht ergens slechte/losse 'lasnaad'?
Waarschijnlijk komt het van het platte dak inderdaad. Maar alsnog leek het mij ook niet de bedoeling.

Heb een bericht naar de aannemer gestuurd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:04
Heb je een oplever keuring al bij de voor oplevering of bij de finale oplevering ? Wat is handig om te doen?

[ Voor 13% gewijzigd door Smartbikers op 25-09-2023 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Smartbikers schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:23:
Heb je een oplever keuring al bij de voor oplevering of bij de finale oplevering ? Wat is handig om te doen?
Handigst is bij de vooroplevering. Dan kun je evt zelf bij de oplevering de zaken afstrepen die zijn opgelost. Er van uit gaande dat bij de vooroplevering de woning eigenlijk al klaar is en er geen nieuwe 'opleverpunten' bij komen.

Als je budget het toelaat zou ik gewoon in beide gevallen iemand meenemen, maar is mogelijk een klein beetje overbodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 25-09-2023 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Draakje5 schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:27:
[...]

Handigst is bij de vooroplevering. Dan kun je evt zelf bij de oplevering de zaken afstrepen die zijn opgelost. Er van uit gaande dat bij de vooroplevering de woning eigenlijk al klaar is en er geen nieuwe 'opleverpunten' bij komen.

Als je budget het toelaat zou ik gewoon in beide gevallen iemand meenemen, maar is mogelijk een klein beetje overbodig.
Meestal gebeurt er nog genoeg tussen vooroplevering en de echte oplevering inclusief nog krasjes en andere schades. Ik zou daarom juist zeggen dat je sowieso iemand bij de finale oplevering moet meenemen qua keuring, bij de vooroplevering is optioneel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:07
Smartbikers schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:23:
In het algemeen wordt het bij de finale oplevering gedaan. Dan wordt er ook een proces verbaal opgemaakt.

In ons geval waren de deuren bijvoorbeeld ook nog niet binnen tijdens de vooroplevering.

[ Voor 12% gewijzigd door kw_nl op 25-09-2023 15:32 ]

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Blik1984 schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:30:
[...]

Meestal gebeurt er nog genoeg tussen vooroplevering en de echte oplevering inclusief nog krasjes en andere schades. Ik zou daarom juist zeggen dat je sowieso iemand bij de finale oplevering moet meenemen qua keuring, bij de vooroplevering is optioneel
Ja, zit ook wat in.
Als je zaken tijdens de vooroplevering niet ziet en pas bij de oplevering moet je wel realiseren dat deze zaken dus pas na oplevering opgepakt worden. Vaak zal een aannemer proberen om de puntjes na de vooroplevering zo veel mogelijk op te lossen voor de finale oplevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Draakje5 schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:27:
[...]

Hier ook bij de vooroplevering gedaan, En gevraagd, wat er nog gebeuren moest tot de oplevering.
Hier mee heb ik punten gekregen waar ik op moet gaan letten bij de oplevering. (geen gekke dingen)

Onze lijst bestond eigenlijk (gelukkig) alleen uit cosmetichse zaken. Dus bij de echte oplevering besloten er geen een mee te hoeven nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:34

IkWilbert

Het is mij!

Wij hebben geen officiële vooroplevering, deze is gedaan door iemand van onze aannemer (wc eend?).
Ik was een paar dagen terug in ons huis en daar lag het formulier van de vooroplevering, daar heb ik snel even een foto gemaakt zodat ik weet wat er is geconstateerd. Kan dan met de oplevering controleren of er wat aan gedaan is.

Was een behoorlijke lijst, wel allemaal kleine dingen voor zover ik kan inschatten.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 18:51
Rubenus schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:44:
[...]

Een thermische breuk ontstaat door temperatuurverschillen in het glas. Dus een stukje open laten vergroot de kans op een breuk.
Is dat zo ja? Ik laat ze ook een stuk open waardoor het een stuk minder warm is achter de plisse. Als ik hem helemaal dicht doe wordt het veel heter, maar dan zou de kans op breuk minder moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Laatst online: 05-07-2024
Vandaag vanuit de VvE gesprek met de aannemer gehad over de stand van zaken mbt het wegwerken van alle openstaande punten.

Ze willen het project zelf ook graag zsm afmaken. Het komt er op neer dat de hoofdaannemer eigenlijk geen overzicht meer heeft op welke onderaannemer waar bezig is, wanneer en voor wat precies. Dat de bouwvak nog in de 3 maanden viel, was ook niet heel handig.

De onderaannemers komen niet opdagen, lopen de kantjes er van af en doen alleen wat ze moeten doen. Dat ze daarbij schade aanrichten aan dingen waardoor er weer andere problemen ontstaan (lekkages) boeit ze niet. De hoofdaannemer moet hier dus veel strakker bovenop zitten.

EN dit naar alle bewoners communiceren. Ze hebben sinds de oplevering 3 maanden terug geen enkele update of nieuwsbrief meer verstuurd waardoor er allemaal verhalen de rondes doen die niet klopt of uit zijn verband zijn getrokken. Ze gaan nu tweewekelijks een nieuwsbrief versturen.

Heb ik er weer vertrouwen in? Op zich wel, de uitvoerder wist precies te vertellen wat de status was bij de verschillende oplerpunten en wat en precies waar speelt bij welke onderaannemer. Het is gewoon heel vervelend dat dingen blijven vertragen of maar half gedaan worden.

Ik hoop op beterschap de komende weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Gewetens vraagje. Ik heb voor de keuken een extra stopcontact laten maken.
Dat werd aangeduid als Enkele wandcontactdoos in betonwand a 295 euro.
(Een enkele wandcontactdoos in een lichte scheidingswand kost 195 euro).

Bij alle andere wanden met optie "in betonwand" is het netjes in de betonnen muren gefreesd, maar bij de keuken hebben ze het uitgevoerd als een opbouw wandcontactdoos. Ik er eigenlijk geen punt van maken, want het valt toch achter de kasten, maar toch vind ik het ergens niet correct. Op het prijskaartje van het hele huis is het peanuts, maar toch weer een slordige 100 euro..

Wel of niet aankaarten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:16
@Eierkoekie ik zou dat wel melden, het is duur zat allemaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:38

tomtom901

Moderator General Chat
Eierkoekie schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:01:
Gewetens vraagje. Ik heb voor de keuken een extra stopcontact laten maken.
Dat werd aangeduid als Enkele wandcontactdoos in betonwand a 295 euro.
(Een enkele wandcontactdoos in een lichte scheidingswand kost 195 euro).

Bij alle andere wanden met optie "in betonwand" is het netjes in de betonnen muren gefreesd, maar bij de keuken hebben ze het uitgevoerd als een opbouw wandcontactdoos. Ik er eigenlijk geen punt van maken, want het valt toch achter de kasten, maar toch vind ik het ergens niet correct. Op het prijskaartje van het hele huis is het peanuts, maar toch weer een slordige 100 euro..

Wel of niet aankaarten?
Aankaarten, je kan het ook omdraaien; juist voor de (meer)prijs moet het gewoon goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:07
Weet iemand hoe het zit mbt kromtrekken van binnendeuren?

Aannemer was bezig met de plafondverlaging en heeft de binnendeuren gestalt in de interne berging (onderdeel van de woonkamer, heeft een ventilatierooster in de deur). Ramen staan op een kier open alsmede de schuifpui. De interne bergingsdeur zelf is dicht en de WTW-unit staat uit. De deuren zijn afgelakt (Berkvens , RAL 9005).

Kan ik de deuren hier veilig laten staan, of moet ik de 5-tal deuren liever buiten het appartement (in de hal) positioneren voor wanneer de stuccadoor aan de slag gaat bijv?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdw9qDpKULN5UX7YtzZKpTicoL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQ1p8u8CQURZUWtyrDbeYNJx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:25
Als het kan zou ik de deuren in een hoek van de ruimte zetten, zo recht als mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Rob-T6 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:49:
Als het kan zou ik de deuren in een hoek van de ruimte zetten, zo recht als mogelijk.
Dit sowieso.
Dat was ook de tip die onze bouwkeurder gaf voor de luiken van de knieschotten. Rechtop in een hoek.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Laatst online: 28-07 15:30
Vandaag eindelijk na 2 jaar de oplevering gehad.
Keurder van eigen huis was prima, iets van 27 opleverpunt maar grotendeels klein bier, vergeten sleuteltje, latje hier en daar.

Enige grote punten zijn een enorme deuk in mijn openslaande deuren, die moet vervangen worden, 1 gescheurd kozijn buiten , en 2 ramen met een belletje erin die ook vervangen moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Een VEH keuring blijft een visuele keuring. Verwacht ook niet dat er veel uitkomt met grote impact, want veel is in afgewerkte staat niet meer te zien. Daarvoor is het ook verstandig in de ruwbouw een (VEH) keurder uit te nodigen. Maar er wordt ook echt niet op alle technische details gelet bij zo'n keuring zoals je kookgroep, geluidsoverlast wtw, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 06:36:
Een VEH keuring blijft een visuele keuring. Verwacht ook niet dat er veel uitkomt met grote impact, want veel is in afgewerkte staat niet meer te zien. Daarvoor is het ook verstandig in de ruwbouw een (VEH) keurder uit te nodigen. Maar er wordt ook echt niet op alle technische details gelet bij zo'n keuring zoals je kookgroep, geluidsoverlast wtw, etc.
Welk bedrijf/organisatie raad je wel aan voor een keuring?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Tdem schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:21:
[...]

Ik heb de laatste keer tijdens de kijkdag iemand van het NRBI (nederlands register bouwkundig inspecteurs) meegenomen. Was ik niet extreem enthousiast over, maar hij had zeker wel goede ervaring en had overal een (duidelijk) antwoord op.
Bij onze vorige woning iemand van VEH meegenomen bij de opleverkeuring. Ondanks dat hij één goed punt had gezien, had hij er 20 over het hoofd gezien waar ik pas zelf na oplevering achter kwam, die wat belangrijker zijn dan een krasje op het glas.

Ik waardeer het om te weten wie er komt en de mogelijkheid te hebben om op voorhand vragen te stellen. Voor zover ik weet kan beide bij VEH niet. Je moet dan maar hopen dat je iemand treft die zeer scherp is en een brede bouwkundige / technische achtergrond heeft.

Ik heb ook huiskeur.nl en prosperos.nl voorbij zien komen waar iemand tevreden over was. Zo zijn er wel verschillende organisaties. Uiteindelijk staat of valt het met de ervaring en expertise van de individuele keurder die je meeneemt, de organisatie maakt dan niet zo gek veel uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 27-09-2023 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:20
Draakje5 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:57:
[...]
Bij onze vorige woning iemand van VEH meegenomen bij de opleverkeuring. Ondanks dat hij één goed punt had gezien, had hij er 20 over het hoofd gezien waar ik pas zelf na oplevering achter kwam, die wat belangrijker zijn dan een krasje op het glas.
In het kader hiervan, vrijdag 6 oktober hebben we als buurt onze eerste kijkdag op de bouwplaats. We zitten nog in de ruwbouwfase en je kan nog alles zien. Ik ben zelf redelijk technisch aangelegd en weet ongeveer wat wel en niet gangbaar is in de bouw, maar ik zit nog steeds een beetje te tobben of ik een keurder mee zal nemen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oinkoink12
Draakje5 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:57:
[...]

Ik heb de laatste keer tijdens de kijkdag iemand van het NRBI (nederlands register bouwkundig inspecteurs) meegenomen. Was ik niet extreem enthousiast over, maar hij had zeker wel goede ervaring en had overal een (duidelijk) antwoord op.

Ik waardeer het om te weten wie er komt en de mogelijkheid te hebben om op voorhand vragen te stellen. Voor zover ik weet kan beide bij VEH niet. Je moet dan maar hopen dat je iemand treft die zeer scherp is en een brede bouwkundige / technische achtergrond heeft.

Ik heb ook huiskeur.nl en prosperos.nl voorbij zien komen waar iemand tevreden over was. Zo zijn er wel verschillende organisaties. Uiteindelijk staat of valt het met de ervaring en expertise van de individuele keurder die je meeneemt, de organisatie maakt dan niet zo gek veel uit.
Wij waren denk ik huis nummer 13 qua keuring, in de whatsapp groep waren de reacties ook gemixed. De persoon die er het beste uit kwam, heb ik met alle 4 de buren op die dag VEH gebeld, toen hebben we hem gewoon een hele dag geboekt.

Ik vond het op zich een goede keuring.

Mocht iemand interesse hebben om zo'n rapport een keer te zien, kan ik hier wel wat pagina's plaatsen. Met eventueel foto's erbij.

[ Voor 4% gewijzigd door oinkoink12 op 27-09-2023 18:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
Tdem schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:21:
[...]

Wij hebben via via een zelfstandige ingehuurd, was niet extreem duurder dan normaal. Vroeg wel van te voren alle documenten bij ons op, zoals tekeningen, meer- minderwerk, etc. Daardoor kwam hij ook goed voorbereid. Daarnaast waren er nog wat andere kwesties tussen aannemer en ons, daarin heeft hij ons nog geadviseerd.
Hij doet volgens mij normaal enkel regio Utrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
Ik kom ergens niet uit, wellicht helpen wat inzichten van anderen.

Na oplevering heb ik een muurtje laten plaatsen, welke dient om een kast in te laten bouwen.
Volgens de technische tekening zou de binnenmaat 118cm moeten worden.
Ik had aangegeven om 120cm te doen voor de totale breedte.
Nu is het zo dat de totale breedte 126cm is geworden en de binnenmaat 120cm (ik had mij verkeken op de dikte van het wanddeel).
De 'doorgang' is circa 97cm - 98cm.

Zo op het eerste gezicht moet ik erg wennen aan de nu smallere doorgang. Maar toch heb ik een twijfel om de doorgang te verbreden.

Members only:
(deze tekening niet op schaal)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnFnMGfeso5Bo3lKwphikNejXYk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z96eCY2GI52jRhUkqLsFSiys.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vg8Y7vpBMJWxVxlVCAO3XVaxtcE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEH8Qt1nigum62YT0G9vKFDp.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat gaat er door mij heen:
  • Is de doorgang niet te smal?
  • De muur waar de tv komt moet nog plaatmateriaal krijgen waar achter kabel loopt, dan neemt ook 2 cm in beslag
  • Het muurtje van de kast word nog gestucct. 0,5cm
  • Ook komen er nog gordijnen, die ook wat breedte innemen
Echter, andere mensen die langs zijn gekomen gaven het volgende aan:
  • Het is gewoon even wennen. Met een doorgang van 98cm zit je breder dan de gemiddelde doorgang: 90cm
  • 5cm smaller zal niet veel uitmaken. Te smal, dan verlies je kastruimte
  • Als het is gestucct en geverfd dan krijg je een ander aanzicht
Daarnaast bedacht ik mij ook dat er sowieso passtukken komen en de kastbreedte dus sowieso minder word. Deze nemen 5cm in beslag ong?

Wat vinden jullie? de kast iets minder breed maken? Zo ja, met hoeveel?

context
De kamer is een multifunctionele kamer: vaste werkplek en een logeerkamer, waarbij de kast wel altijd wat kleding zal bevatten van familie die grotendeels in het buitenland verblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Ik zie geen probleem als die doorgang breder is dan 93cm. Lekker zo laten @cacao70 .

Ziet er overigens netjes uit. Had alleen zelf de kastenwand iets verder richting het bed geplaatst zodat je iets meer ruimte hebt bij de werkplek en de binnenkomst vd kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
Draakje5 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:03:
Ik zie geen probleem als die doorgang breder is dan 93cm. Lekker zo laten @cacao70 .

Ziet er overigens netjes uit. Had alleen zelf de kastenwand iets verder richting het bed geplaatst zodat je iets meer ruimte hebt bij de werkplek en de binnenkomst vd kamer.
dankje. Even ter verduidelijking. Als er een gordijn komt (en deze loopt ook langs de linkerdraagmuur (waar de tv ook komt) dan zal ongetwijfeld de doorgang minder dan 93 zijn. Ik weet niet hoeveel dit dan zal zijn, maar zie je dat dan als 'minder erg'?

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:59
Voor die paar cm die je er misschien mee wint zou ik de muur laten staan. Anders de muur weghalen en vervangen voor een houten zijwand, dan levert het je wel een echt bredere doorgang op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Die spiegel zou ik wellicht wat groter doen dan wat je nu getekend hebt, dit gaat je ook weer een hoop ruimte terug geven. Ik denk persoonlijk dat het wel mee zal vallen. Ja het ruimtelijke gevoel had wellicht op een andere manier beter geweest, maar met die paar cm nu ga je dat niet winnen. Met de juiste kleur verf, raambekleding luchtig houden en een spiegel gaat dat meer winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
LordBusiness schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:26:
Die spiegel zou ik wellicht wat groter doen dan wat je nu getekend hebt, dit gaat je ook weer een hoop ruimte terug geven. Ik denk persoonlijk dat het wel mee zal vallen. Ja het ruimtelijke gevoel had wellicht op een andere manier beter geweest, maar met die paar cm nu ga je dat niet winnen. Met de juiste kleur verf, raambekleding luchtig houden en een spiegel gaat dat meer winnen.
Goeie tip van de spiegel. Zal ik doen!
De kleur van de kamer zal licht worden. Kleur zal richting de Farrow & Ball Strong White, nr. 2001 (maar zal t laten mengen ipv F&B verf zelf).
Zou je kunnen toelichten wat je met raambekleding luchtig houden bedoeld?

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:55
cacao70 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:35:
[...]

Goeie tip van de spiegel. Zal ik doen!
De kleur van de kamer zal licht worden. Kleur zal richting de Farrow & Ball Strong White, nr. 2001 (maar zal t laten mengen ipv F&B verf zelf).
Zou je kunnen toelichten wat je met raambekleding luchtig houden bedoeld?

***members only***
Ik denk dat die paar CM extra je niet perse een ruimer gevoel gaan geven als je het weer breder zou maken. Daarom denk ik dat je er lekker zo moet laten. het is een heel stijlvolle kamer toch op deze manier? echt een hotelkamer zo! als dit je logeerkamer is ziet dat er zeer luxe uit zo vind ik!

Als je het luchtig wilt houden zou je kunnen kiezen voor luchtige in betweens als gordijnen en eventueel verduisterende vouw/rol (misschien zels plisse als dat er verduisterend is) gordijnen in de dag zodat alleen de gordijnen in de ruimte vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
@cacao70 ik zou mij eerder druk maken om de ruimte tussen muur en bed, maar daar ga je niks aan veranderen. Die ca 90/95 cm is breed zat om tussendoor te lopen (tenzij je logees 7x per week beuken in de sportschool)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cacao70
Aurum schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:32:
[...]

Ik denk dat die paar CM extra je niet perse een ruimer gevoel gaan geven als je het weer breder zou maken. Daarom denk ik dat je er lekker zo moet laten. het is een heel stijlvolle kamer toch op deze manier? echt een hotelkamer zo! als dit je logeerkamer is ziet dat er zeer luxe uit zo vind ik!

Als je het luchtig wilt houden zou je kunnen kiezen voor luchtige in betweens als gordijnen en eventueel verduisterende vouw/rol (misschien zels plisse als dat er verduisterend is) gordijnen in de dag zodat alleen de gordijnen in de ruimte vallen.
Dankjewel! Het zal idd nu gebruikt worden als logeerkamer. Stel dat ik uiteindelijk iemand heb en een kind, dan zal de functie veranderen (ik hoop dat zo een kast voldoende ruimte bied :P) . Het lastige met deze ramen is dat als je iets als plisse of vouwgordijnen in de dag wilt plaatsen, dat de draaikiep niet meer open kan. En het raam bestaat uit een gedeelte draaikiep en daarnaast een 'normale' raam. Heel lastig, ahah. Maar dat is weer een ander hoofdstuk.

Bedankt voor je input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:59
@cacao70 als aanvulling op de reeds geplaatste berichten: de huidige draairichting van de deur lijkt mij onhandig. Die gaat richting de werkplek. Zou die deur niet beter open kunnen slaan richting de muur van de kast?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:15
Vanochtend even met onze kopersbegeleidster gebeld.
Ons appartementenblok is zo goed als klaar. Wat hun betreft in november de oplevering, echter...wat ik al vermoedde van andere projecten...de NUTS voorzieningen zouden mogelijk vertraging kunnen oplopen.
Ze doen er alles aan een deel van het gehele bouwproject nog dit jaar op te leveren (vindt directie van bouwbedrijf ook wel prettig/noodzakelijk ivm $$$€€€).

Echter NUTS/Stedin, denk dat zij het werk hebben uitbesteed aan DNWG, kan nu niet garanderen dat de vereiste menskracht en/of materiaal tijdig beschikbaar is.

We wachten even af.

En eerder meldde ik dat de buitenkant 'anders dan in de verkoopfolder' wordt. Dat is dus niet zo...De open tussenstukken onder de ramen en de rest van het metselwerk wordt aan de buitenkant voorzien van 'trespa plaat'.

foto begin sept:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-4DuQRvXGcRwlZaZE2yub25Ebo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAWZzfCSEY7VOqZqTb3rZA3M.jpg?f=fotoalbum_large

foto 28 sept met aan de linkerzijde de eerste plaatafwerking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJdykDKcAh2evzbYg8BGftKDYuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5E0VIwi4SIMLP2nIB3WrptDO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:48
cacao70 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:54:

Na oplevering heb ik een muurtje laten plaatsen, welke dient om een kast in te laten bouwen.
Nu is het zo dat de totale breedte 126cm is geworden en de binnenmaat 120cm (ik had mij verkeken op de dikte van het wanddeel).

Zo op het eerste gezicht moet ik erg wennen aan de nu smallere doorgang. Maar toch heb ik een twijfel om de doorgang te verbreden.

***members only***

[Afbeelding][Afbeelding]

• De muur waar de tv komt moet nog plaatmateriaal krijgen waar achter kabel loopt, dan neemt ook 2 cm in beslag
  • Het is gewoon even wennen. Met een doorgang van 98cm zit je breder dan de gemiddelde doorgang: 90cm
Daarnaast bedacht ik mij ook dat er sowieso passtukken komen en de kastbreedte dus sowieso minder word. Deze nemen 5cm in beslag ong?

context
De kamer is een multifunctionele kamer: vaste werkplek en een logeerkamer, waarbij de kast wel altijd wat kleding zal bevatten van familie die grotendeels in het buitenland verblijft.
We hebben dezelfde stituatie in onze slaapkamer, alleen zit bij ons wordt de opening gebruikt om bij de kledingkasten te komen. Doorgang is 95 cm en voelt totaal niet krap aan. Bij onze moesten er ook 1m brede kastdelen doorheen en dat was geen enkel probleem. Als ik erop moet gokken dan vermoed ik zo dat het ruim genoeg gaat aanvoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 21:00
cacao70 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:54:

***members only***

[Afbeelding][Afbeelding]

context
Wat er door mij heengaat: Het bed is te smal!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 21:00
Wat er door mij heengaat: Het bed is te smal!!!
Ontopic: 95 is prima, zeker qua functie van de kamer toch?

[ Voor 36% gewijzigd door Bteq op 28-09-2023 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefjuh
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 11:21
Vraagje… bij onze nieuwbouw is de verkeerde tekening gebruik voor het aanleggen van de elektra. Bij een tussentijdse bezichtiging kwamen wij hier achter. Grootste issue, in totaal 20 spotboxen missen voor de woonkamer/keuken. De verdiepingsvloer is al dicht. Nu geeft het installatiebedrijf aan dit te kunnen oplossen… ik twijfel of dit constructief zomaar kan. Wat zouden jullie adviseren? Ik wil voorkomen dat er nu snel wordt gehandeld en wij hier later problemen mee krijgen. Los van alle risico’s van het boren ten aanzien van alle techniek/ventilatie/watervoorziening die al in de vloer zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:38

tomtom901

Moderator General Chat
stefjuh schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:19:
Vraagje… bij onze nieuwbouw is de verkeerde tekening gebruik voor het aanleggen van de elektra. Bij een tussentijdse bezichtiging kwamen wij hier achter. Grootste issue, in totaal 20 spotboxen missen voor de woonkamer/keuken. De verdiepingsvloer is al dicht. Nu geeft het installatiebedrijf aan dit te kunnen oplossen… ik twijfel of dit constructief zomaar kan. Wat zouden jullie adviseren? Ik wil voorkomen dat er nu snel wordt gehandeld en wij hier later problemen mee krijgen. Los van alle risico’s van het boren ten aanzien van alle techniek/ventilatie/watervoorziening die al in de vloer zit.
Zou schriftelijk mijn zorgen uiten en vragen hoe ze dat kunnen doen zonder de constructie te verzwakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
stefjuh schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:19:
opzich is dat niet onmogelijk, ik heb ook wel eens achteraf spots laten boren, ik zou wel even vragen hoe ze het gaan doen en of ze ook een constructeur raadplegen. hoe dan ook dossier aanleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
@stefjuh Ik zou vermoeden dat dit zeker door een constructeur beoordeeld en goedgekeurd moet worden alvorens ze daar aan gaan beginnen.

Zo is bij ons in het legplan en de constructieplaten iedere plaat individueel (op sterkte) berekend inclusief in het werk te boren sparingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treepata
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 10:04
Hallo allen,

Heb al flink rondgekeken op dit forum, maar nog niet het antwoord gevonden. Daarom even deze vraag:

We zijn ons aan het oriënteren op houtlook keramische tegels, en hebben aantal opties.

Een daarvan is de Hornbach, die voor een prijs van 30,- p/m2 tegels verkoopt. De eerstvolgende aanbieder vraagt 48,- p/m2.

Zit er een groot verschil in kwaliteit tussen bouwmarkt en volwaardig tegelbedrijf? Iemand ervaring met bijvoorbeeld Hornbach tegels? Want gaat om verschil van meer dan 1000 euro uiteindelijk.

Alvast dank voor de reacties!

Modern technology owes nature an apology.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:23
Treepata schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:03:
Hallo allen,

Heb al flink rondgekeken op dit forum, maar nog niet het antwoord gevonden. Daarom even deze vraag:

We zijn ons aan het oriënteren op houtlook keramische tegels, en hebben aantal opties.

Een daarvan is de Hornbach, die voor een prijs van 30,- p/m2 tegels verkoopt. De eerstvolgende aanbieder vraagt 48,- p/m2.

Zit er een groot verschil in kwaliteit tussen bouwmarkt en volwaardig tegelbedrijf? Iemand ervaring met bijvoorbeeld Hornbach tegels? Want gaat om verschil van meer dan 1000 euro uiteindelijk.

Dat zijn aardig hoge prijzen. Is dat enkel de tegel of incl. leggen?
Heb je een specifieke tegel in gedachte?

Met grotere aantallen zou ik zeker ook een offerte opvragen bij bijvoorbeeld Regge tegels, Tegelfabriek-Nederland of Tegelhuis Montfoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Source90 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:07:
[...]
Dat zijn aardig hoge prijzen. Is dat enkel de tegel of incl. leggen?
Heb je een specifieke tegel in gedachte?

Met grotere aantallen zou ik zeker ook een offerte opvragen bij bijvoorbeeld Regge tegels, Tegelfabriek-Nederland of Tegelhuis Montfoort.
De tegel die wij gekocht hebben heeft een adviesprijs van 86 euro per m2 alleen voor de tegel. Op de offerte zaten we ergens rond de 67 euro per m2. Maar dezelfde tegel in een kleinere maat is al weer een stuk goedkoper. Dan zit er ook nog verschil in de manier waarop de tegels geprint worden. Ik vind 48 euro per m2 voor een keramische houtlook tegel zeker niet duur.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 29-09-2023 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
Hallo allen,

Er is ook een topic voor keramisch parket. Je kunt het daar ook nog even nazoeken of vragen eventueel. Wij waren inclusief leggen zo'n 133 per m2 kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Hallo allen,

Er zit dichtbij een tegel discounter met soms 50% korting. Ons idee is vooralsnog om daar binnenkort flink in te slaan. Beneden willen we iig ook houtlook tegels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treepata
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 10:04
Ik kom thuis met de kinderen en nu al 4 reacties, dank daarvoor!

- De tegel van 48,- p/m2 is de ELISIR DORATO van Marca Corona. We hebben deze gezien bij Gigategelstore in Breda (waar we ook wonen). Een fijne winkel waar niet moeilijk werd gedaan met hoe laag de verkoper kon gaan met de prijs (de adviesprijs ligt hoger).

- Die tegel van Hornbach is de Star Roble 23x120 geretificeerd. 30 euro p/m2 bij grote afname. Bij andere doe het zelvers komen we gelijkbare prijzen tegen (bijv. Gamma), maar die liggen dus beduidend lager dan gewone tegelbedrijven.

- Het leggen laten we apart door een vakman doen. Prijs hebben we al overeen gekomen, 35,- p/m2 (incl. materiaal en BTW). Dus we komen dan uit op 83 euro of 65 euro per m2 voor alles totaal.

Ik had dat topic over keramisch tegels wel voorbij zien komen, maar kon daar niet veel info vinden. Daarnaast is dit topic wat actiever.

Modern technology owes nature an apology.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Draakje5 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:14:
[...]

De tegel die wij gekocht hebben heeft een adviesprijs van 86 euro per m2 alleen voor de tegel. Op de offerte zaten we ergens rond de 67 euro per m2. Maar dezelfde tegel in een kleinere maat is al weer een stuk goedkoper. Dan zit er ook nog verschil in de manier waarop de tegels geprint worden. Ik vind 48 euro per m2 voor een keramische houtlook tegel zeker niet duur.
Mijn tegels hebben een adviesprijs van €80,- per vierkante meter (Ragno Woodtale, 120x30). Uiteindelijk in de BlackFriday voor €32,50 per/m² gekocht (afname van 100m²). Gewoon een Italiaans merk, geen huismerk oid. (Ragno is onderdeel van de Marazzi Group). Bij Regge Tegels.

Er zit zo belachelijk veel marge op die tegels..
Bovenstaande excl. leggen trouwens.

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 29-09-2023 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
Treepata schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:01:

- De tegel van 48,- p/m2 is de ELISIR DORATO van Marca Corona. We hebben deze gezien bij Gigategelstore in Breda (waar we ook wonen). Een fijne winkel waar niet moeilijk werd gedaan met hoe laag de verkoper kon gaan met de prijs (de adviesprijs ligt hoger).

- Die tegel van Hornbach is de Star Roble 23x120 geretificeerd. 30 euro p/m2 bij grote afname. Bij andere doe het zelvers komen we gelijkbare prijzen tegen (bijv. Gamma), maar die liggen dus beduidend lager dan gewone tegelbedrijven.

- Het leggen laten we apart door een vakman doen. Prijs hebben we al overeen gekomen, 35,- p/m2 (incl. materiaal en BTW). Dus we komen dan uit op 83 euro of 65 euro per m2 voor alles totaal.

Ik had dat topic over keramisch tegels wel voorbij zien komen, maar kon daar niet veel info vinden. Daarnaast is dit topic wat actiever.
Vergeet je geen lijm voegsel e.d?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
Patox schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:18:
[...]

Vergeet je geen lijm voegsel e.d?

Neem aan dat de basisspullen onder materiaal vallen :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Treepata schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:01:

Members only:

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
Buiten ging het al vlot sinds de bouwvak: gevel klaar, dakpannen en panelen erop. Deze week kijkmiddag gehad en wel positief verrast wat er binnen al gedaan was: vloerverwarming en dekvloeren, trappen geplaatst, maar ook al de binnenmuren en elektra werd nu aangelegd. Alle opties en aanpassingen lijken - voorlopig- goed te zijn gegaan. Geeft de burger weer moed ;)

Verder niet echt iets te melden, maar ik vind het altijd geinig om foto's van anderen te zien hier, dus bij deze :-)

Members only:

[ Voor 21% gewijzigd door rubenos op 29-09-2023 14:24 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefjuh
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 11:21
@tomtom901 @Draakje5 @twain4me Dank voor jullie reactie! Ik heb schriftelijk verduidelijking gevraagd en wil misschien later nog een second opinion ten aanzien van de sterkteberekening opvragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 23:27
rubenos schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:15:
Buiten ging het al vlot sinds de bouwvak: gevel klaar, dakpannen en panelen erop. Deze week kijkmiddag gehad en wel positief verrast wat er binnen al gedaan was: vloerverwarming en dekvloeren, trappen geplaatst, maar ook al de binnenmuren en elektra werd nu aangelegd. Alle opties en aanpassingen lijken - voorlopig- goed te zijn gegaan. Geeft de burger weer moed ;)

Verder niet echt iets te melden, maar ik vind het altijd geinig om foto's van anderen te zien hier, dus bij deze :-)

***members only***
Ik geef het toe, ik ben jaloers op die 3m hoge plafonds

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTMC
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08 21:16
Onze nieuwbouw woning is inmiddels een maandje opgeleverd en we zijn bezig met deze naar ons zin maken. We willen hierbij aan de muren van de voor en achtergevels her en der wel wat dingen ophangen (kapstok, schilderij, etc).
Deze wanden zijn pre-fab geplaatst met binnenspouwbladen.

Deze lijken bijna karton te zijn. Hebben jullie een idee of hier met hollewand pluggen wel wat aan op te hangen is?

Hieronder 2 foto's met hoe de wanden eruit zagen voor we deze hebben laten afwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4mdlzf1pORl_MTg-vGwYEz0grs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lnk5Pza7PkiSgWUe5U1aQSQ3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtaSpJQug-uX3vklRDgLqBNkyDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjS83IzCvgzeysFInVVUQopN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
TheTMC schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:21:
Onze nieuwbouw woning is inmiddels een maandje opgeleverd en we zijn bezig met deze naar ons zin maken. We willen hierbij aan de muren van de voor en achtergevels her en der wel wat dingen ophangen (kapstok, schilderij, etc).
Deze wanden zijn pre-fab geplaatst met binnenspouwbladen.

Deze lijken bijna karton te zijn. Hebben jullie een idee of hier met hollewand pluggen wel wat aan op te hangen is?

Hieronder 2 foto's met hoe de wanden eruit zagen voor we deze hebben laten afwerken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gipsplaten.

Je hebt daar mooie pluggen voor maar als je kan ook met een schroef in de balk of stud erachter schroeven voor wat stevigheid.

Even kloppen en je merkt waar je moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTMC
Dat was al wat ik dacht. Ik zie zowel holle wand als specifieke gipsplaat pluggen. Maakt dat nog veel verschil?

Achter de gipsplaat zit natuurlijk isolatie materiaal (minerale wol).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18-09 12:16
TheTMC schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:46:
Dat was al wat ik dacht. Ik zie zowel holle wand als specifieke gipsplaat pluggen. Maakt dat nog veel verschil?

Achter de gipsplaat zit natuurlijk isolatie materiaal (minerale wol).
Een nieubouwwoning met isolatie & gipsplaten aan de binnenkant?
Dat heb ik nu nog nooit gehoord en snap ik ook niets van 8)7

Gewoon voor gipsplaatpluggen gaan. Als de gipsplaat op een houten kader zit kan je ook proberen de balkjes te vinden en (deels) daaraan bevestigen voor meer draagkracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Jammer dat het al afgewerkt is. Anders had je ook de plek waar je wat wilt ophangen de gipsplaat eraf kunnen halen, een balk kunnen plaatsen en gipsplaat weer terug zetten. Had je alles in de balk kunnen boren ipv Hollewand pluggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:20
nightgold schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:24:
[...]

Gewoon voor gipsplaatpluggen gaan. Als de gipsplaat op een houten kader zit kan je ook proberen de balkjes te vinden en (deels) daaraan bevestigen voor meer draagkracht.
Isolatie in binnenwanden van metalstud (of houtstud) wanden met gisplaten is helemaal niet zo raar hoor. Anders krijg je echt gehorigheid van jewelste.

Voor OP: als het metalstud is, dan kun je er eigenlijk niks zwaars aan hangen en moet je met hollewandpluggen werken. Hier een mooi overzichtje van alle soorten pluggen die je hebt: YouTube: How Much Can a Drywall Anchor Actually Hold?. Is het houtstud, dan moet je het echt op de houten stud erin schroeven en dan heb je geen pluggen nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTMC
Bedankt voor jullie reacties. Hier kunnen we zeker wel wat mee!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• El-Vder
@TheTMC kijk eens naar de (gipsplaat)pluggen van Toggler. Zijn zeer goede pluggen, voor mij niks anders meer dan Toggler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alic3
  • Laatst online: 05-07-2024
Al mijn binnenwanden zijn metalstud vanwege de hoogte van 550, we hebben aan het begin doorgegeven welke wanden we met achterhout wilden hebben voor dit soort dingen. Een kastje, schilderij, kapstok etc hangt dan toch net wat lekkerder.

Inmiddels hebben we met de afbouw een aantal metalstud wanden afgebroken en gewoon in HSB opnieuw opgebouwd. Stuk steviger wel!

De afbouwfase ligt een beetje stil door personeelstekort bij leveranciers. We hebben Arlu invisidoors gekozen en blijkbaar is dat zo lastig dat een specialist deze moet plaatsen. De timmermannen van onze aannemer durven er niet zelf aan te beginnen. De specialist kan pas in week 44 :'( Daarna kunnen pas de stukadoors starten... Dat is toch weer 4 weken vertraging. Tussendoor kan de loodgieter/tegelzetter/elektricien wel kleine klusjes doen, maar de vaart is er een beetje ut.

[ Voor 39% gewijzigd door Alic3 op 30-09-2023 10:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krijgertje1979
El-Vder schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:40:
@TheTMC kijk eens naar de (gipsplaat)pluggen van Toggler. Zijn zeer goede pluggen, voor mij niks anders meer dan Toggler.
Dat kan ik bevestigen, zolderindeling is opgebouwd met gipsplaten en verbaasd me hoe stevig vast die pluggen komen te zitten. Een kapstok die niet extreem beladen wordt zou ik wel aandurven om die daar tegen te bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 13:18
we hebben inmiddels via de gemeente de BENG berekening ontvangen en ook gevonden op ep-online.nl

op de website van ep-line kom ik de volgende BENG waarden tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tdm6sniNCBDaVz3b70hMN4QLBXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UVTqrFUR0ev9vEagw7uSiu8f.png?f=fotoalbum_large

Ik wil graag een idee krijgen van mijn elektra verbruik voor de woonfunctie van ons nieuwe huis (dus excl het electra voor lampen, koelkasten, tv etc.) Kan ik dat op basis van deze waarden/indicatoren afleiden ?

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Breud schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:07:
we hebben inmiddels via de gemeente de BENG berekening ontvangen en ook gevonden op ep-online.nl

[Afbeelding]

Ik wil graag een idee krijgen van mijn elektra verbruik voor de woonfunctie van ons nieuwe huis (dus excl het electra voor lampen, koelkasten, tv etc.) Kan ik dat op basis van deze waarden/indicatoren afleiden ?
23,39 x 301,4 = 7050 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Breud
Moet ik deze kWh nog delen door de COP van mijn warmtepomp? Of zijn dit al de kwh’s die door de meterkast lopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:08

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dan heb jij nog nooit met echt goeie pluggen gewerkt ;)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
nightgold schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:24:
[...]

Ons hele huis bestaat uit isolatie en gipsplaat aan de binnenkant, wat snap jij daar niet aan dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Laatst online: 16:34

IkWilbert

Het is mij!

Onze oplevering is de 19e oktober om 08.00 uur smorgens. Ik vermoed dat het dan nog schemerig is en zaken lastig te zien zijn binnen. Moet ik zelf iets van een bouwlamp meenemen of neemt de keurder van VEH deze mee?

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
Toppe schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:06:
[...]

Ons hele huis bestaat uit isolatie en gipsplaat aan de binnenkant, wat snap jij daar niet aan dan?
Omdat men in onze regionen isoleert via de buitenkant zodat je een volledig geïsoleerde schil kan bereiken waar je binnenspouwblad ook inzit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
nightgold schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:30:
[...]

Omdat men in onze regionen isoleert via de buitenkant zodat je een volledig geïsoleerde schil kan bereiken waar je binnenspouwblad ook inzit.
Hoe zit dat dan met houtskeletbouw volgens jou?

Afbeeldingslocatie: https://www.sleiderink.nl/media/wysiwyg/houtskeletbouw_transpirant.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
Wolly schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:54:
[...]

Hoe zit dat dan met houtskeletbouw volgens jou?

[Afbeelding]
Dat word niet gedaan hier, baksteen in de maag enzo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
IkWilbert schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:29:
Onze oplevering is de 19e oktober om 08.00 uur smorgens. Ik vermoed dat het dan nog schemerig is en zaken lastig te zien zijn binnen. Moet ik zelf iets van een bouwlamp meenemen of neemt de keurder van VEH deze mee?
Meestal heeft een keurder wel een goede zaklamp of bouwlamp bij. Als je er een kan lenen kun je hem voor de zekerheid meenemen en in je auto of fietstas laten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Niet online
IkWilbert schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:29:
Sowieso een goede zaklamp meenemen als je kruipruimtes en inpandige ruimtes wil bekijken.

Maar bij ons tijdens de Voorschouw stonden er mobiele bouwlampen bij slecht verlichte plekken die ze aan konden zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
nightgold schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:58:
[...]

In de maag?

Dat plaatje komt gewoon van een Nederlands bedrijf en ik ken woningen die zo gebouwd zijn projectmatig. Dus wat klopt er niet volgens jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
nightgold schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:58:
[...]

waar is hier?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
HSB is een prima bouwmethode naast kalkzandsteen of prefab. Hout is een stuk duurzamer daar het opnieuw groeit als je je boompje plant én hout slaat CO2 op. Nadeel kan weer zijn zware dingen aan de muur hangen, dat is met Kalkzand weer makkelijker. Zo heeft alles zijn voors en tegens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Niet online
Om eerlijk te zijn verbaasde mij de isolatie en gips wanden aan de binnenkant ook. De projecten die ik heb gezien in de randstad is beton - isolatie - gevel baksteen. Maar mijn kennis is ook maar op 1 hand te tellen. En bij bestaande woningen (in mijn zoektocht heb ik zeker 50 woningen bekeken) heb ik zelf t nog niet meegemaakt. Behalve misschien een scheidingswand op zolder.

Wel goed om te weten dat die bouwstijl ook bestaat. Weer wat geleerd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Fedde schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:30:
HSB is een prima bouwmethode naast kalkzandsteen of prefab. Hout is een stuk duurzamer daar het opnieuw groeit als je je boompje plant én hout slaat CO2 op. Nadeel kan weer zijn zware dingen aan de muur hangen, dat is met Kalkzand weer makkelijker. Zo heeft alles zijn voors en tegens.
De juiste pluggen gebruiken en je kan er net zoveel aanhangen.

Die waardes die ze op de verpakking zetten slaan echt nergens op, wie hangt er 400kg aan de wand aan één plug :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
Toppe schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:17:
[...]

De juiste pluggen gebruiken en je kan er net zoveel aanhangen.

Die waardes die ze op de verpakking zetten slaan echt nergens op, wie hangt er 400kg aan de wand aan één plug :?
Sorry je hebt gelijk. Je moet er wat beter bij stilstaan is wellicht een betere toelichting.

En nog een minpunt van HSB, soms gaan loze leidingen in de wand los. Dat gaat bij KZH wat minder makkelijker dan bij HSB (daar zit hij in de isolatie/tussen de rachels. Overigens ben ik wel echt fan van HSB en zou dat zelf kiezen als ik de vrije keuze had. Want duurzaam, hoog comfort, flexibel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Fedde schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:20:
[...]

Sorry je hebt gelijk. Je moet er wat beter bij stilstaan is wellicht een betere toelichting.

En nog een minpunt van HSB, soms gaan loze leidingen in de wand los. Dat gaat bij KZH wat minder makkelijker dan bij HSB (daar zit hij in de isolatie/tussen de rachels. Overigens ben ik wel echt fan van HSB en zou dat zelf kiezen als ik de vrije keuze had. Want duurzaam, hoog comfort, flexibel.
Heb hier één loze leiding laten leggen en die hebben ze gelijmd, omdat ze dit probleem herkennen.

De rest van alle leidingen zijn voorbedraad dus geen last van :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oinkoink12
Breud schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:07:

[Afbeelding]

Handige site, ik had deze info nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrCyt39tQuY10CRmyq8sfp7YK-g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bjwIWMxNGBbBkTDhi7scPNRI.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breud
oinkoink12 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:37:
[...]

Handige site, ik had deze info nog niet.

[Afbeelding]
Hoe kan je energiegebruik nu een negatieve waarde hebben? Heb je veel zonnepanelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oinkoink12
Breud schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:46:
[...]

Hoe kan je energiegebruik nu een negatieve waarde hebben? Heb je veel zonnepanelen?
15 stuks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEcc58mf6coTAJYNFk192F1htAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yoYROB8oVGJblQXbHgGcQRMQ.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe exact moet ik de waarde van warmtebehoefte lezen tegenover het negatieve getal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oinkoink12
dat je 60 kWh per rmeter opwekt, en 44 gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
Toppe schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:05:
[...]

Dan heb jij nog nooit met echt goeie pluggen gewerkt ;)
Noem maar eens de echt goede pluggen dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oinkoink12
El-Vder schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:11:
[...]

Ook al vroeg je het niet aan mij, ben ik als hobbyist fan van FIscher pluggen-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:15

d0s

sssst

Hier ook goede ervaring met toggler. Zelfs een zware lamp mee opgehangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
El-Vder schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:11:
[...]

Fischer.

Mensen willen tegenwoordig alles met 1 plug ophangen en dat is gewoon onmogelijk.

Ben zelf groot fan van de Duotec voor plafond montage en duoblade voor wand montage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
d0s schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:19:
[...]

Hier ook goede ervaring met toggler. Zelfs een zware lamp mee opgehangen.
Wat weegt die lamp? 20 kilo?

Dat zou elke plug moeten kunnen hebben :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheTMC
Waardevolle inzichten hier. En ik moet zeggen ik was ook verbaasd dat deze muren op deze manier gebouwd zijn. Maar het is tunnelbouw dus de andere muren zijn bikkelhard beton, terplaatse gestort. Daar nog niet in geprobeerd te boren, dat komt nog wel.
Pagina: 1 ... 250 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.