TheTMC schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 07:30:
[...]
Hoe goed werkte dit met tegenhouden van evt vocht? Wij hebben een vergelijkbare berging als OP en merken nu al dat deze enorm vochtig wordt.
Als ik wat rond zoek op het internet zie ik veel opmerkingen dat isoleren het potentieel alleen maar erger maakt doordat vocht dan minder makkelijk weg kan.
Zelf ben ik hier niet zo bang voor aangezien we de buiten unit van de lucht-water warmtepomp daar hebben staan en er dus behoorlijk roosters zitten die we toch open moeten laten. Maar minder vocht in de berging zou wel prettig zijn.
Nooit vocht issues gehad, ook niet na natte fietsen of natte regenjas er in ophangen. Er zaten 5 ventilatie roostertjes in de wanden, in de lange wanden boven en onder en in de korte kant alleen bovenin.
Maar begrijp ik het goed dat de WP buiten unit in jouw berging staat en de aan-/afvoer van lucht via roosters in de wanden gaat ipv via buizen tussen de unit en buiten?
Kan me voorstellen dat dit wel voor problemen kan zorgen, aangezien je alles door die ruimte haalt...
Ja, zo ongeveer hebben wij het ook gedaan, alleen zonder de regels tussen het rabat en de folie.
De folie aan 1 kant vast nieten op de staander, dan de folie middels de isolatie (4cm polystyreen plaat in ons geval) tussen de staanders drukken en de folie weer op de volgende staander vast nieten.
Tussen de folie en het rabat bleef hierdoor vanzelf nog ruimte over.
De dampremmende folie achter de osb plaat hebben wij niet gedaan.
[
Voor 29% gewijzigd door
Rouske op 02-10-2023 21:10
]