Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:11
oinkoink12 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 22:43:
dat je 60 kWh per rmeter opwekt, en 44 gebruikt.
*ja maar een kwh warmtebehoefte wek je hopelijk.op.met een warmtepomp en kost dus slechts 0,3 kwh elektriciteit ofzo.

de warmtebehoefte zegt dus iets over hoeveel.warmte ze denken dat je nodig hebt voor ruimteverwarming obv bepaalde normtemperaturen (22c in de badkamer :-0) etc. stel je huis is 100m2, dan kun je op 4400 kwh thermische benodigde energie rekenen. dat is iets van 550 m3 aardgas equivalent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:15
Onlangs zag ik tijdens "Van woonvilla naar droomvilla" reclame van een bedrijf die voor wifi oplossingen in huis zorgt. Zij plaatsen de wifi access points via de spot sparing in het (verlaagd) plafond. Nu was ik benieuwd of iemand hier bekend mee is (bijv wel merk, type product er gebruikt word).

Hier is een video van.

Nu is het zo dat ik voor 3 AP's gewoon de UniFi Lite 6 gewoon aan het plafond ga hangen, dmv centraal doos montage. Maar zo een oplossing waarbij het in het verlaagd plafond kan rustig ziet er ook wel mooi uit.

[ Voor 10% gewijzigd door cacao70 op 01-10-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

d0s

sssst

Toppe schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:43:
[...]

Wat weegt die lamp? 20 kilo?

Dat zou elke plug moeten kunnen hebben :D
Was een zware lamp met 3 glazen bollen inderdaad.

Ik kan je uit praktijkervaring vertellen dat zeker niet iedere standaard hollewandplug dat kan hebben op een gips plafond ;) zonder in de rachels te schroeven dan.

[ Voor 9% gewijzigd door d0s op 01-10-2023 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beesting
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Vanuit de bouw is hier een simpel houten (grenen?) schuurtje/berging geplaatst van grofweg 2.5x3m, met die van de buren er direct tegenaan met een gedeeld plat dak (scheidingswandje binnen van osb). Wanden van houten staanders met rabatplanken er tegenaan. In de hoeken ventilatieroosters. Dak met dwarsbalken, osb erop en daarop bitumen lijkt het.

Zoiets (foto van internet), schuurtje wat vast velen ongeveer zullen herkennen hier:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0259/7899/4791/files/Prefab-Berging-Bergingen-Houtskeletbouw-Houten-HSB-Leverancier.jpg?v=1570309083

Nu leek het me fijn deze te isoleren ivm minder roesten gereedschap en evt qua geluid en warmte (zomer/winter) als je aan het klussen bent. Heb nog glaswol liggen van toen de dakkapel geplaatst werd. Online kom ik veel tegen over zelf je dak isoleren, of een grote/stenen schuur waar je een kantoor van maakt. Maar hier is het dus maar een simpel schuurtje zonder dat de ruimte verder verwarmd is.

Iemand dit eerder gedaan? Of kennis van hoe te doen? Zit vooral even met de folie (waar/hoe/welke) en of ik een luchtspouw nodig heb. En of het zinvol is om het dak ook mee te nemen en hoe.

Verder niet te ingewikkeld, maar wil uiteraard geen houtrot. En mss ook interessant voor anderen hier. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
beesting schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:06:
Vanuit de bouw is hier een simpel houten (grenen?) schuurtje/berging geplaatst van grofweg 2.5x3m, met die van de buren er direct tegenaan met een gedeeld plat dak (scheidingswandje binnen van osb). Wanden van houten staanders met rabatplanken er tegenaan. In de hoeken ventilatieroosters. Dak met dwarsbalken, osb erop en daarop bitumen lijkt het.

Zoiets (foto van internet), schuurtje wat vast velen ongeveer zullen herkennen hier:
[Afbeelding]

Nu leek het me fijn deze te isoleren ivm minder roesten gereedschap en evt qua geluid en warmte (zomer/winter) als je aan het klussen bent. Heb nog glaswol liggen van toen de dakkapel geplaatst werd. Online kom ik veel tegen over zelf je dak isoleren, of een grote/stenen schuur waar je een kantoor van maakt. Maar hier is het dus maar een simpel schuurtje zonder dat de ruimte verder verwarmd is.

Iemand dit eerder gedaan? Of kennis van hoe te doen? Zit vooral even met de folie (waar/hoe/welke) en of ik een luchtspouw nodig heb. En of het zinvol is om het dak ook mee te nemen en hoe.

Verder niet te ingewikkeld, maar wil uiteraard geen houtrot. En mss ook interessant voor anderen hier. :)
Als je er geen koeling of verwarming in plaatst heeft isoleren geen nut lijkt mij. In de winter blijft het steenkoud want geen warmtebron, in de zomer blijft het heet omdat het gebouwtje gewoon opwarmt en geen mogelijkheid heeft tot afkoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:23

[Afbeelding]

Ik heb hier dampwerende folie geplaatst op een frame van vuren latten (de latten ook gebeits tegen schimmel/rot), daaroverheen groene (vochtwerende) gipsplaten.

Dit heeft bij ons de luchtvochtigheid flink doen dalen.
Enige wat nu nog op het lijstje staat is een mechanische ventilatie op tijdschema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:22:
[...]

Als je er geen koeling of verwarming in plaatst heeft isoleren geen nut lijkt mij. In de winter blijft het steenkoud want geen warmtebron, in de zomer blijft het heet omdat het gebouwtje gewoon opwarmt en geen mogelijkheid heeft tot afkoelen.
Dit lees ik vaker. Maar ik heb nu nog een dubbele stenen berging zonder isolatie. Puur een holle spouw. Toch is tijdens de winter binnen warmer dan “buiten”. En in de zomer beduidend koeler binnen.

Zou je met dat schuurtje wat hier beschreven wordt niet een dergelijk effect kunnen bereiken door een extra binnenwandje te plaatsen met eventueel isolatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Eierkoekie schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:49:
[...]

Dit lees ik vaker. Maar ik heb nu nog een dubbele stenen berging zonder isolatie. Puur een holle spouw. Toch is tijdens de winter binnen warmer dan “buiten”. En in de zomer beduidend koeler binnen.

Zou je met dat schuurtje wat hier beschreven wordt niet een dergelijk effect kunnen bereiken door een extra binnenwandje te plaatsen met eventueel isolatie?
Het voelt misschien warmer omdat je lichaamswarmte niet meteen de kieren uit vliegt. Heb je het ook met een thermometer geconstateerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:16
Source90 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:47:
[...]
Ik heb hier dampwerende folie geplaatst op een frame van vuren latten (de latten ook gebeits tegen schimmel/rot), daaroverheen groene (vochtwerende) gipsplaten.

Enige wat nu nog op het lijstje staat is een mechanische ventilatie op tijdschema.
En waarom voor gips gekozen en niet voor bijv. osb beplating?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
d0s schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:51:
[...]

Was een zware lamp met 3 glazen bollen inderdaad.

Ik kan je uit praktijkervaring vertellen dat zeker niet iedere standaard hollewandplug dat kan hebben op een gips plafond ;) zonder in de rachels te schroeven dan.
De meest voorkomende fout: een hollewandplug in het plafond

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
El-Vder schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:16:
[...]

En waarom voor gips gekozen en niet voor bijv. osb beplating?
Osb V313 is een tikkeltje duurder dan groene gipsplaten. Daarnaast wilde ik met een berging van 2,5x3 buitenmaat ook zo dun mogelijk materiaal gebruiken

Vergeten te vermelden: de houten berging hebben wij afgebroken, deze stond op een onderheide betonnen plaat. Hierop een nieuwe berging gemetseld in half steens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marc0_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 11:16
Wolly schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:22:
[...]

Gelukkig werkt het niet zo. De buitentemperatuur schommelt op een gemiddelde dag zomaar 10 graden tussen overdag en nacht. Een geïsoleerde schuur dempt dat uit en zorgt vooral dat het binnen s nachts minder afkoelt en dus de relatieve vochtigheid minder hoog wordt en overdag dus minder warm wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Tuinhout nemen :9

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Niet online
Source90 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:41:
[...]

Vergeten te vermelden: de houten berging hebben wij afgebroken, deze stond op een onderheide betonnen plaat. Hierop een nieuwe berging gemetseld in half steens.
Ja dat is wel ideaal. Geen gedeelde berging met de buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
[...]

Dat is inderdaad precies wat ik ook hoop te bereiken (naast evt wat aangenamere temperaturen en minder potentiele herrie voor de buren), dus klinkt goed!

Even dubbelchecken @Source90 is dit dan de opbouw die ik zou moeten aanhouden, van buiten naar binnen:
  1. grenen rabat
  2. glaswol met grenen staanders ertussen
  3. vuren latten (evt gebeitst)
  4. dampwerende folie met alutape
  5. vochtwerende gipsplaten/OSB
Klopt dat?

Ook dank aan de rest voor het meedenken. Ik verwacht/hoop idd minder temperatuurschommelingen en daarmee betere luchtvochtigheid en dus ook minder roest.

Ohja, dak kan ik zo laten? En de scheidingswand met de buren van OSB denk ik ook?

[ Voor 3% gewijzigd door beesting op 01-10-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
beesting schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:23:
[...]

Even dubbelchecken @Source90 is dit dan de opbouw die ik zou moeten aanhouden, van buiten naar binnen:
  1. grenen rabat
  3. vuren elatten (evt gebeitst)
Volgens mij zou het zo al goed zijn. @Source90 heeft die latten nodig ivm stenen buitenblad. Zelf denk ik het ook zo te gaan doen en dan wel ivm robuustheid, aangezien de luchtvochtigheid wel echt enorm is. Heb het een jaar aan kunnen zien en voelen.

Ik vraag mij wel nog af hoe goed het werkt met een gekoppelde schuur (die ik zelf ook heb) aangezien de buren dan weer het grote lek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04

[Afbeelding]

Bij ons vorige huis hadden wij ook zo een houten berging, alles zat steeds helemaal onder het zand/vuil/stof wat door de kieren van het rabat binnen kwam.

Daarom hebben we toen de wanden voorzien van folie (paar cm van het rabat af en dan zigzaggend langs alle staanders), 4cm isolatie materiaal tussen de staanders en osb platen op de staanders geschroefd, De ventilatie openingen verlengd met wat grijze pvc afvoerbuis door de folie/isolatie/Osb heen.

Hoog zomer was het duidelijk merkbaar dat de hitte alleen door het dak heen sloeg en niet via de wanden, maar nooit tijd/zin gehad om het dak later toch ook nog te isoleren (vanuit binnen) aangezien het doel, niet steeds alles onder het vuil, al bereikt was.
En ja, dat hadden we ook kunnen bereiken door alleen de osb platen te plaatsen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Breud schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 18:50:
[...]

Moet ik deze kWh nog delen door de COP van mijn warmtepomp? Of zijn dit al de kwh’s die door de meterkast lopen?
Hiervoor is al gecorrigeerd. Verbruik van wp is als het goed is netto meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08 21:16
Rouske schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:36:
[...]

Bij ons vorige huis hadden wij ook zo een houten berging, alles zat steeds helemaal onder het zand/vuil/stof wat door de kieren van het rabat binnen kwam.

Daarom hebben we toen de wanden voorzien van folie (paar cm van het rabat af en dan zigzaggend langs alle staanders), 4cm isolatie materiaal tussen de staanders en osb platen op de staanders geschroefd, De ventilatie openingen verlengd met wat grijze pvc afvoerbuis door de folie/isolatie/Osb heen.

Hoog zomer was het duidelijk merkbaar dat de hitte alleen door het dak heen sloeg en niet via de wanden, maar nooit tijd/zin gehad om het dak later toch ook nog te isoleren (vanuit binnen) aangezien het doel, niet steeds alles onder het vuil, al bereikt was.
En ja, dat hadden we ook kunnen bereiken door alleen de osb platen te plaatsen... :+
Hoe goed werkte dit met tegenhouden van evt vocht? Wij hebben een vergelijkbare berging als OP en merken nu al dat deze enorm vochtig wordt.
Als ik wat rond zoek op het internet zie ik veel opmerkingen dat isoleren het potentieel alleen maar erger maakt doordat vocht dan minder makkelijk weg kan.

Zelf ben ik hier niet zo bang voor aangezien we de buiten unit van de lucht-water warmtepomp daar hebben staan en er dus behoorlijk roosters zitten die we toch open moeten laten. Maar minder vocht in de berging zou wel prettig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:34
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:56:
[...]

Nogmaals, wacht tot het netjes is afgewerkt en afgelakt. Dan ziet het er prima uit.

En geloof me, de eerste paar maanden zie je alles en ben je super kritisch op alles, daarna ga je gewoon lekker wonen in je huis en kijk je nooit meer naar zulke details.

En als je je dan echt nog steeds stoort aan dit, kun je altijd nog even met de zaag er langs, maar dan wordt het vaak alleen maar lelijker.
De timmermannen kwamen vorige week weer op de bouw. Voorzichtig even gepolst hoe zij het zagen. Alleen even kort navraag gedaan. Ze kwamen er zelf mee dat het achteraf mogelijk wel wat fraaier had gekund. Afgelopen vrijdag kwamen de timmerlieden er uit zichzelf mee dat ze de latten eraf gaan halen en gaan kijken naar een net iets mooiere oplossing.

Wou het toch even terugkoppelen.

Ik heb geen idee wat ze gaan doen. Dat zie ik vanzelf. Ik had me er ook bij neergelegd als ze het zo hadden gelaten. Schijnbaar helpt een goede band met de timmerlieden wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:17
V

Ik heb er voor gekozen dat niet te doen. Schuur is bij ons iets groter, 3 x 3,5 met een betonplaat met daarom een stenen border.
Verder totaal niet geisoleerd. In de winter komt het niet onder nul en in de zomer is het wel eens een beetje warm.

En mijn gereedschap roest kennelijk niet/weinig. Het ligt netjes in kisten / koffers en blijft perfect.
Oude meuk, roeste wel ;)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
beesting schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:23:
[...]

Dat is inderdaad precies wat ik ook hoop te bereiken (naast evt wat aangenamere temperaturen en minder potentiele herrie voor de buren), dus klinkt goed!

1. grenen rabat
  3. vuren latten (evt gebeitst)
Klopt dat?

Ook dank aan de rest voor het meedenken. Ik verwacht/hoop idd minder temperatuurschommelingen en daarmee betere luchtvochtigheid en dus ook minder roest.

Ohja, dak kan ik zo laten? En de scheidingswand met de buren van OSB denk ik ook?
El-Vder schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:35:
[...]

Volgens mij zou het zo al goed zijn. @Source90 heeft die latten nodig ivm stenen buitenblad. Zelf denk ik het ook zo te gaan doen en dan wel ivm robuustheid, aangezien de luchtvochtigheid wel echt enorm is. Heb het een jaar aan kunnen zien en voelen.

Ik vraag mij wel nog af hoe goed het werkt met een gekoppelde schuur (die ik zelf ook heb) aangezien de buren dan weer het grote lek zijn.
Lijkt mij dat er toch wel latten nodig zijn (ter dikte van de isolatie). Als je de OSB/Gipsplaten op het rabat schroeft plet je anders de isolatie en kan je het net zo goed niet er tussen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqF1zmcaKq5tHm2na0HkJz0UQZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/neiTSBujJ4AdJheFxKjIF1Nd.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook een vrij dunne isolatie ertussen (RD 1,20), het ging mij meer om de luchtvochtigheid buiten houden dan de temperatuur.

Ik heb hier:
Gemetselde buitenmuur -> Latten -> Isolatie (tussen de latten) -> Miofol 125AV dampdicht -> Alutape over de naden -> groene gipsplaten

Heb wat meer latten gebruikt dan noodzakelijk, zodat ik gelijk "ondergrond" heb om gereedschap(shouders) aan op te hangen.

Indien je voor Miofol gaat, raad ik aan om op Martkplaats te kijken. Staat vaak genoeg een restpartij van 15-20 meter van bijvoorbeeld die 125AV op, voor een leuk prijsje. Voor een berging meer dan genoeg.
Standaard is die 125AV iets van 80€/rol, ik heb 3 tientjes betaald voor reststuk van 18meter.

[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 02-10-2023 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
Het ligt natuurlijk wel aan de afmeting van de stijlen en de dikte van isolatie.

Volgens mij is de opbouw van buiten naar binnen bij jou linker plaatje:
  1. rabatdelen
  2. houten latten
  3. waterkerende folie
  4. stijlen en isolatie
  5. dampremmende folie
  6. binnen afwerking
Die houten latten aan de buitenzijde zorgen voor een kleine spouw zodat vocht in het hout aan de achterzijde ook drogen.

[ Voor 15% gewijzigd door El-Vder op 02-10-2023 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Niet online
El-Vder schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:49:
Het ligt natuurlijk wel aan de afmeting van de stijlen en de dikte van isolatie.

Volgens mij is de opbouw van buiten naar binnen bij jou linker plaatje:
  1. rabatdelen
  2. houten latten
  3. waterkerende folie
  4. stijlen en isolatie
  5. dampremmende folie
  6. binnen afwerking
Die houten latten aan de buitenzijde zorgen voor een kleine spouw zodat vocht in het hout aan de achterzijde ook drogen.
Denk dat dit plaatje t meest duidelijk is. Al zou ik denk ik voor een dun-isolatie (20mm) gaan ivm de ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://www.hout-bouwer.nl/wp-content/uploads/2020/12/Hout-bouwer_Wandisolatie_bovenaanzicht-e1609258133445-199x300.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
TheTMC schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 07:30:
[...]
Hoe goed werkte dit met tegenhouden van evt vocht? Wij hebben een vergelijkbare berging als OP en merken nu al dat deze enorm vochtig wordt.
Als ik wat rond zoek op het internet zie ik veel opmerkingen dat isoleren het potentieel alleen maar erger maakt doordat vocht dan minder makkelijk weg kan.

Zelf ben ik hier niet zo bang voor aangezien we de buiten unit van de lucht-water warmtepomp daar hebben staan en er dus behoorlijk roosters zitten die we toch open moeten laten. Maar minder vocht in de berging zou wel prettig zijn.
Nooit vocht issues gehad, ook niet na natte fietsen of natte regenjas er in ophangen. Er zaten 5 ventilatie roostertjes in de wanden, in de lange wanden boven en onder en in de korte kant alleen bovenin.

Maar begrijp ik het goed dat de WP buiten unit in jouw berging staat en de aan-/afvoer van lucht via roosters in de wanden gaat ipv via buizen tussen de unit en buiten?

Kan me voorstellen dat dit wel voor problemen kan zorgen, aangezien je alles door die ruimte haalt...
Eierkoekie schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:13:
[...]
Denk dat dit plaatje t meest duidelijk is. Al zou ik denk ik voor een dun-isolatie (20mm) gaan ivm de ruimte.

[Afbeelding]
Ja, zo ongeveer hebben wij het ook gedaan, alleen zonder de regels tussen het rabat en de folie.
De folie aan 1 kant vast nieten op de staander, dan de folie middels de isolatie (4cm polystyreen plaat in ons geval) tussen de staanders drukken en de folie weer op de volgende staander vast nieten.
Tussen de folie en het rabat bleef hierdoor vanzelf nog ruimte over.
De dampremmende folie achter de osb plaat hebben wij niet gedaan.

[ Voor 29% gewijzigd door Rouske op 02-10-2023 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTMC
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08 21:16
Rouske schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:47:
[...]

Nooit vocht issues gehad, ook niet na natte fietsen of natte regenjas er in ophangen. Er zaten 5 ventilatie roostertjes in de wanden, in de lange wanden boven en onder en in de korte kant alleen bovenin.

Maar begrijp ik het goed dat de WP buiten unit in jouw berging staat en de aan-/afvoer van lucht via roosters in de wanden gaat ipv via buizen tussen de unit en buiten?

Kan me voorstellen dat dit wel voor problemen kan zorgen, aangezien je alles door die ruimte haalt...

[...]

Ja, zo ongeveer hebben wij het ook gedaan, alleen zonder de regels tussen het rabat en de folie.
De folie aan 1 kant vast nieten op de staander, dan de folie middels de isolatie (4cm polystyreen plaat in ons geval) tussen de staanders drukken en de folie weer op de volgende staander vast nieten.
De dampremmende folie achter de osb plaat hebben wij niet gedaan.
Ja correct de buiten unit staat in de berging met een groot rooster voor de inlaat en een groot rooster voor de uitlaat van de lucht. Voor de uitlaat zit er volgens mij wel een soort kanaal (met de afmetingen van t hele rooster) naar de warmtepomp.

Dit geeft misschien een beetje beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7y6m2MJi4Mqkx7k7RVmVnk3RRLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nal6owGOSBiOvdNtjHdlpSr8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
TheTMC schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:06:
[...]
Ja correct de buiten unit staat in de berging met een groot rooster voor de inlaat en een groot rooster voor de uitlaat van de lucht. Voor de uitlaat zit er volgens mij wel een soort kanaal (met de afmetingen van t hele rooster) naar de warmtepomp.

Dit geeft misschien een beetje beeld:
[Afbeelding]
Duidelijk.
Als dit de enige 2 roosters zijn en het afvoer rooster zit met een kanaal op de unit, dan zal er in de berging zelf weinig luchtverplaatsing zijn lijkt mij.
Dan zou je wellicht beter ook het aanvoer rooster via een kanaal aansluiten op de unit en dan andere kleinere ventilatie roostertjes plaatsen, zoals hier. Aan de andere lange kant zitten ook nog 2 van die roostertjes.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0r6rHVL0/Screenshot-20231002-220503-Maps.jpg

Hebben de buurtgenoten ook allemaal problemen met vocht? Anders bij de aannemer neerleggen en een oplossing hiervoor vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29
Wat doe je met een aannemer die weigert terugkoppeling te geven op bouwkundige gebreken en ze niet oplost tijdens het bouwproces? |:(

Ik noem maar iets: afschot van het dak bewust niet oplossen en dak toch verder afwerken, vensterbanken afkitten die foutief geplaatst zijn omdat ze over de ventiklik https://www.joostdevree.nl/shtmls/raamdorpel.shtml zitten en er dus geen ventilatie van raamkozijn is. Vensterbanken binnen plaatsen en aftimmering rondom kozijn plaatsen zonder dat kozijn -binnenspouwblad is afgepurd (luchtdicht gemaakt).

Gewoon maar de oplevering afwachten? Of zou woningborg daar iets in kunnen betekenen? Dit doet me namelijk weinig vertrouwen geven dat het na oplevering wel opgelost wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• El-Vder
Eerlijk gezegd snap ik die aannemer wel, als iemand zich constant met mijn werk bemoeit zou ik ook zeker niet harder gaan lopen.
Ze horen natuurlijk netjes en conform richtlijnen te werken, maar als je als betweter overkomt dan werk je ze wel tegen je het harnas in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
El-Vder schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:24:
Eerlijk gezegd snap ik die aannemer wel, als iemand zich constant met mijn werk bemoeit zou ik ook zeker niet harder gaan lopen.
Ze horen natuurlijk netjes en conform richtlijnen te werken, maar als je als betweter overkomt dan werk je ze wel tegen je het harnas in.
Ja, ik begrijp dat het vervelend voor de aannemer is als hij zo veel fouten maakt en een klant hem daar keer op keer op moet wijzen. Je kan het ook positief zien en meenemen om je proces te verbeteren en verdere faalkosten te beperken.

De opmerkingen zijn gelukkig niet mijn mening, maar bouwkundig onderbouwd door een bouwkundige. Ik wist namelijk ook niet van de ventilatienoodzaak onder een kozijn om maar iets te noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Draakje5 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:14:
Wat doe je met een aannemer die weigert terugkoppeling te geven op bouwkundige gebreken en ze niet oplost tijdens het bouwproces? |:(

Ik noem maar iets: afschot van het dak bewust niet oplossen en dak toch verder afwerken, vensterbanken afkitten die foutief geplaatst zijn omdat ze over de ventiklik https://www.joostdevree.nl/shtmls/raamdorpel.shtml zitten en er dus geen ventilatie van raamkozijn is. Vensterbanken binnen plaatsen en aftimmering rondom kozijn plaatsen zonder dat kozijn -binnenspouwblad is afgepurd (luchtdicht gemaakt).

Gewoon maar de oplevering afwachten? Of zou woningborg daar iets in kunnen betekenen? Dit doet me namelijk weinig vertrouwen geven dat het na oplevering wel opgelost wordt.
documenteren en bij de oplevering geen enkel excuus voor et gebrek accepteren, ik zou nu alvast opzoek gaan naar een goede bouwkundige voor de keuring die je van te voren kan spreken/inlichten. als slot op de deur heb je de laatste betaling, en mocht dat de kosten niet dekken kan je zelfs nog naar de geschillen comissie/rechter en gaat je dossier heel veel helpen, dat bewijst namelijk dat jij alles hebt gedaan om grotere schade te voorkomen door te waarschuwen. zoals ik eerder heb aangegeven heb ik ooit een dag na oplevering een gevel geinspecteerd op eerder geconstateerde gebreken met isolatie. die bleken niet hersteld en ze hebben toen uiteindelijk de halve gevel overnieuw mogen doen. (na heel wat pushen, ze wilde eerst de spouw na-isoleren met inblaas spul)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:06

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Klachtprocedure in gaan… dat is niet zo ingewikkeld. Als bouwpunt heb je er straks alleen maar last van.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
Is een laagpolig vloerkleed (van ong 2 bij 2) nou geen probleem of af te raden bij vloerverwarming? Lees online echt zulke verschillende dingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 22:23
Het zal niet zo gek veel uitmaken, warmte zal er wat langer over doen om er doorheen te trekken waardoor daar je vloer wat minder efficiënt warmte afgeeft. Maar dat weegt imo niet op tegen het comfort, geluiddempende effect en de sfeer die zo'n kleed met zich meebrengt :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sharonh schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:16:
Is een laagpolig vloerkleed (van ong 2 bij 2) nou geen probleem of af te raden bij vloerverwarming? Lees online echt zulke verschillende dingen
In een nieuwbouwwoning die doorgaans zeer goed is geïsoleerd (weinig warmteverlies) zal het niet veel uitmaken.

Dat is anders als je een bestaande woning met minder isolatie hebt.

Onze (vorige) nieuwbouwwoning had zelfs houten parket en dat ging ook prima .

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 04-10-2023 09:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als je vloer 2x3 is dan wellicht wel, anders niet….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online

Wat vind de omgevingsdienst (oude bouw en woningtoezicht) hier eigenlijk van? Woningborg is pas achteraf, als er 3 maanden na oplevering niks met je opleverpunten is gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 23:27
Sharonh schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:16:
Zo lang je isolatie tussen vloerverwarming en buitenwereld aanzienlijk sterker is dan de isolatie tussen vloerverwarming en je leefruimte, maakt het allemaal niet zoveel uit heb ik het idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
LordBusiness schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:43:
[...]
Wat vind de omgevingsdienst (oude bouw en woningtoezicht) hier eigenlijk van? Woningborg is pas achteraf, als er 3 maanden na oplevering niks met je opleverpunten is gedaan.
De toezichthouder geeft aan wel te kunnen supporten door het doorsturen van de opgesomde gebreken en druk te zetten bij de aannemer, maar dat veel punten privaatrechtelijk zijn. Hij zal vanuit zijn functie echt niet gaan bemiddelen, maar kan evt wel wat druk zetten.
De vraag is of ik dat wil, denk het namelijk (nog) niet, want dat zal de verhouding met de aannemer alleen maar verslechteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:40:
[...]

De toezichthouder geeft aan wel te kunnen supporten door het doorsturen van de opgesomde gebreken en druk te zetten bij de aannemer, maar dat veel punten privaatrechtelijk zijn. Hij zal vanuit zijn functie echt niet gaan bemiddelen, maar kan evt wel wat druk zetten.
De vraag is of ik dat wil, denk het namelijk (nog) niet, want dat zal de verhouding met de aannemer alleen maar verslechteren.
Wat heb je nog te verliezen? Als je wensen zitten inmiddels al in het meerwerk en je gaat geen cadeautjes meer krijgen van de aannemer. Je kan juist het meeste eruit halen door te handhaven wat is afgesproken en daar boven op te zitten. Dat is ook waar jij uiteindelijk naar streeft als ik je berichten hier zo lees.
Tevens als ik het aantal te verwachten opleverpunten bij jou zo zie gaat de oplevering en het herstel ervan nog zo lang duren dat ik alvast een plan zou maken hoe dit aan te vliegen.

Je kan ook eens een gesprek aanvragen met de aannemer/koopbegeleider en je zorgen nog eens op tafel leggen en daar mag je dan ook best bij waarschuwen, want dit voldoet zo (duidelijk en onderbouwd) niet, daar heeft de aannemer straks bij oplevering ook niks aan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miljanair
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:40
LordBusiness schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:00:
[...]
Wat heb je nog te verliezen? Als je wensen zitten inmiddels al in het meerwerk en je gaat geen cadeautjes meer krijgen van de aannemer. Je kan juist het meeste eruit halen door te handhaven wat is afgesproken en daar boven op te zitten. Dat is ook waar jij uiteindelijk naar streeft als ik je berichten hier zo lees.
Tevens als ik het aantal te verwachten opleverpunten bij jou zo zie gaat de oplevering en het herstel ervan nog zo lang duren dat ik alvast een plan zou maken hoe dit aan te vliegen.

Je kan ook eens een gesprek aanvragen met de aannemer/koopbegeleider en je zorgen nog eens op tafel leggen en daar mag je dan ook best bij waarschuwen, want dit voldoet zo (duidelijk en onderbouwd) niet, daar heeft de aannemer straks bij oplevering ook niks aan.

***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door Miljanair op 04-10-2023 21:34 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:10
Vandaag onze eerste kijkdag gehad. Was erg leuk!

- Alle meerwerk en aansluitingen gecontroleerd of het er was en gemeten (ook van het meerwerk) klopte helemaal.
- Foto's en video's gemaakt van alle leidingwerk

Wat ons wel tegenviel was de zolder. Die is enorm groot met alleen een kleine raam. We wouden een dakraam plaatsen maar omdat de zonnepanelen daar liggen was het niet mogelijk. We zitten er aan te denken om de zonnepanelen op de uitbouw te plaatsen en nog een dakraam te nemen. Dit mag wel na oplevering...
Maar dat kijken we nog even aan.

Ook waren we enorm blij met onze uitbouw van 2.4M.. even gekeken bij een huis zonder uitbouw en dan krijg je toch wel een echte kleine woonkamer. Wel hebben wij een grotere tuin dan de buren dus we begrijpen dat niet iedereen dit gedaan heeft.

Ook was het er echt even doorheen kijken.. we hebben een enorm huis en toch lijkt het klein met die betonnen wanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFTjDPPAzAEgPUCfKX7gL9QlMPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yk9QDBnunlvlymM8LqAt1rJf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door mentalozzie op 04-10-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstmanSint
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-09 07:03
oinkoink12 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:23:
[...]

Wij waren denk ik huis nummer 13 qua keuring, in de whatsapp groep waren de reacties ook gemixed. De persoon die er het beste uit kwam, heb ik met alle 4 de buren op die dag VEH gebeld, toen hebben we hem gewoon een hele dag geboekt.

Ik vond het op zich een goede keuring.

Mocht iemand interesse hebben om zo'n rapport een keer te zien, kan ik hier wel wat pagina's plaatsen. Met eventueel foto's erbij.
Binnenkort hier zelf ook een kijkdag en bezig met het opstellen van een checklist dus ik zou het zeker waarderen als je wat van het rapport zou willen delen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:02
mentalozzie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:44:

Ook was het er echt even doorheen kijken.. we hebben een enorm huis en toch lijkt het klein met die betonnen wanden.
Heel herkenbaar, we hebben een enorme woonkeuken en woonkamer van 76 m2, en het voelde bij oplevering klein aan. Nu alles is ingedeeld en we de keuken en alle meubels hebben staan is het gewoon echt groot en ruim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharonh
Vandaag onze eerste kijkdag gehad. Was erg leuk!

- Alle meerwerk en aansluitingen gecontroleerd of het er was en gemeten (ook van het meerwerk) klopte helemaal.
- Foto's en video's gemaakt van alle leidingwerk

Wat ons wel tegenviel was de zolder. Die is enorm groot met alleen een kleine raam. We wouden een dakraam plaatsen maar omdat de zonnepanelen daar liggen was het niet mogelijk. We zitten er aan te denken om de zonnepanelen op de uitbouw te plaatsen en nog een dakraam te nemen. Dit mag wel na oplevering...

Ook waren we enorm blij met onze uitbouw van 2.4M.. even gekeken bij een huis zonder uitbouw en dan krijg je toch wel een echte kleine woonkamer. Wel hebben wij een grotere tuin dan de buren dus we begrijpen dat niet iedereen dit gedaan heeft.

[Afbeelding]
Hoe lang is het huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik gok 10m diep nu met de uitbouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalozzie
Iets langer dan 11 meter met uitbouw
11210

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6KA3cn7ixLmQ2rKluPTttSj0rk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hNGepAs8CiLNbcob6jhVUZa1.png?f=fotoalbum_large

Bij die 4705 moet er dus 2400 vanaf hou je 2305 over… nou dat is toch een postzegel?

[ Voor 165% gewijzigd door mentalozzie op 04-10-2023 19:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Tja, bij ons worden ook woningen gebouwd met een binnenmaat van 8.8m in lengte en 3.9m in breedte. Groot is het niet als er nog een hal in moet. Maar met een klein huishouden helemaal prima als je niet te veel budget hebt. En allemaal zijn ze al super blij dat ze een woning hebben kunnen bemachtigen. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
Haha ja bedoelde meer van “hoe durven ze er zoveel geld voor te vragen”

Zeker niet denigrerend bedoeld. Uiteraard prima huizen voor kleine huishoudens.

Klein budget zou ik het niet noemen met 530 “kaal” alleen standaard badkamer (witte tegels etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:16
WTW MV : Impulsdrukker in keuken?!

Wij naderen de oplevering en zijn begonnen met opnieuw bestuderen van alle papieren, na 2 twee jaar weer ff een opfris momentje, kan geen kwaad.

In de “technische omschrijving” van de aannemer staat dat er in de woonkamer en slaapkamers een CO2 meter komt voor de aansturing van ventilatie (CO2 te hoog, ventilatie aan). Verderop staat dat de badkamer en keuken worden voorzien van een impuls drukker voor de ventilatie (1 druk, 30 min vol vermogen ventilatie).

Nu kregen we een bericht van de aannemer dat ze een foutje hebben gemaakt in de Technische Omschrijving en dat er in de keuken GEEN impuls drukker komt omdat dat niet nodig zou zijn, wel in de badkamer. Redenatie van de aannemer: In de keuken zorgt de recirculatie afzuigkap voor ventilatie van geurtjes. Het lijkt mij dat je niet alleen voor de geurtjes maar ook voor het afvoeren van het vocht wat er bij koken vrijkomt vertrouwd op de MV. Ook de afzuig kant van de WTW MV zit in de keuken juist boven het kookgedeelte. Los van dat het gewoon in de opdracht staat en de juridische waarde hiervan, de volgende vraag, want praktisch heb ik geen ervaring met WTW MV:

1) Wat is jullie ervaring, zet je naast de recirculatie, als je (flink) aan het koken bent ook de WTW ff op hogere stand?
2) Hebben jullie een impuls drukker in de keuken zitten?

Benieuwd naar jullie ervaring. Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

lucas321 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:38:

Wij naderen de oplevering en zijn begonnen met opnieuw bestuderen van alle papieren, na 2 twee jaar weer ff een opfris momentje, kan geen kwaad.

In de “technische omschrijving” van de aannemer staat dat er in de woonkamer en slaapkamers een CO2 meter komt voor de aansturing van ventilatie (CO2 te hoog, ventilatie aan). Verderop staat dat de badkamer en keuken worden voorzien van een impuls drukker voor de ventilatie (1 druk, 30 min vol vermogen ventilatie).

Nu kregen we een bericht van de aannemer dat ze een foutje hebben gemaakt in de Technische Omschrijving en dat er in de keuken GEEN impuls drukker komt omdat dat niet nodig zou zijn, wel in de badkamer. Redenatie van de aannemer: In de keuken zorgt de recirculatie afzuigkap voor ventilatie van geurtjes. Het lijkt mij dat je niet alleen voor de geurtjes maar ook voor het afvoeren van het vocht wat er bij koken vrijkomt vertrouwd op de MV. Ook de afzuig kant van de WTW MV zit in de keuken juist boven het kookgedeelte. Los van dat het gewoon in de opdracht staat en de juridische waarde hiervan, de volgende vraag, want praktisch heb ik geen ervaring met WTW MV:

1) Wat is jullie ervaring, zet je naast de recirculatie, als je (flink) aan het koken bent ook de WTW ff op hogere stand?

Juist in de keuken wil je die knop hebben en al helemaal bij recirculatie. Je moet na koken fijnstof van het koken, kookvocht, etc. weg kunnen ventileren. Het gaat niet om de geurtjes, maar alles er omheen. Daarnaast heb je het gewoon gekocht... Dat knopje is vaak gewoon draadloos, dus wat wil die aannemer nou eigenlijk?

Het is geen foutje in de TO. Het is gewoone en foutje van de aannemer in het nakomen van de TO.

Ik had het, maar heb het gewoon geautomatiseerd in mijn vorige woning en ga het ook in de aanstaande woning weer lekker wegautomatiseren... Maar dat knopje moet er wel gewoon zijn.

Juridisch: hoe denkt de aannemer aan de nominale ventilatie voor een keuken te voldoen bij vraagsturing, zonder een knopje met respect voor de BENG/EP Calculatie waarbij vraagsturing betekent dat je energie bespaard door vraagsturing en dus niet continue vol gas staat te ventileren? Ze moeten volgens bouwbesluit ventilatiecapaciteit halen...

[ Voor 11% gewijzigd door Miezie op 05-10-2023 11:52 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubenus
  • Laatst online: 19-09 22:37
Miezie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:49:
[...]

Juist in de keuken wil je die knop hebben en al helemaal bij recirculatie. Je moet na koken fijnstof van het koken, kookvocht, etc. weg kunnen ventileren. Het gaat niet om de geurtjes, maar alles er omheen. Daarnaast heb je het gewoon gekocht... Dat knopje is vaak gewoon draadloos, dus wat wil die aannemer nou eigenlijk?

Het is geen foutje in de TO. Het is gewoone en foutje van de aannemer in het nakomen van de TO.

Ik had het, maar heb het gewoon geautomatiseerd in mijn vorige woning en ga het ook in de aanstaande woning weer lekker wegautomatiseren... Maar dat knopje moet er wel gewoon zijn.
Volgens mij is het niet bepaald standaard zo'n knop in de keuken te hebben. Wij hebben hem ieder geval ook alleen in de badkamer. En de aannemer heeft wel degelijk een punt wat betreft de afzuigkap. Sowieso is fijnstof al veel minder een ding bij koken op inductie lijkt me.

Als het in de TO staat zal je juridusch een punt hebben, maar redelijk is het mijn inziens niet om hier een punt van te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:48

Wij doen het persoonlijk niet en hebben er ook geen impulsdrukker voor. Wel een mogelijkheid om de ventilatie hoog te zetten via het bedieningspaneel en co2 sensor van het systeem. Maar die zit in het woonkamer gedeelte.

Als er echt veel vocht vrij komt gaat de wtw hier sowieso harder draaien.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Rubenus schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:56:
[...]

Volgens mij is het niet bepaald standaard zo'n knop in de keuken te hebben. Wij hebben hem ieder geval ook alleen in de badkamer. En de aannemer heeft wel degelijk een punt wat betreft de afzuigkap. Sowieso is fijnstof al veel minder een ding bij koken op inductie lijkt me.

Als het in de TO staat zal je juridusch een punt hebben, maar redelijk is het mijn inziens niet om hier een punt van te maken.
Kan je me uitleggen waarom het niet redelijk is een punt te maken van iets wat ten nadele van de koper afwijkt van het gekochte? Doe je dat ook in gevallen waarbij het iets anders dan een huis is?

De aannemer heeft allicht een punt, maar voor de gezondheid en long term schimmels voorkomen zou ik het gewoon niet accepteren in het geval van recirculatie. Wanneer het geen recirculatie was geweest, was het een ander verhaal...

Ventilatieeisen zijn gewoon nog niet op het niveau van gezond en zoals het bedoelt is.... als ze dan ook nog gaan beknibbelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Miezie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:40:
[...]

Kan je me uitleggen waarom het niet redelijk is een punt te maken van iets wat ten nadele van de koper afwijkt van het gekochte? Doe je dat ook in gevallen waarbij het iets anders dan een huis is?

De aannemer heeft allicht een punt, maar voor de gezondheid en long term schimmels voorkomen zou ik het gewoon niet accepteren in het geval van recirculatie. Wanneer het geen recirculatie was geweest, was het een ander verhaal...

Ventilatieeisen zijn gewoon nog niet op het niveau van gezond en zoals het bedoelt is.... als ze dan ook nog gaan beknibbelen...
Je zet het nogal zwaar aan. Er zijn miljoenen woningen gebouwd zonder een dergelijke functie (zelfs mijn net opgeleverde woning heeft het niet) zonder schimmelvorming in de keuken.

Maar het punt is gewoon, als het in de TO staat moet het ook als zodanig opgeleverd worden. Niks meer en niks minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenus
  • Laatst online: 19-09 22:37
Miezie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:40:
[...]

Mijn inziens is het niet redelijk omdat overduidelijk is dat hier een foutje is gemaakt door de aannemer, de koper hiervan geen nadeel gaat ondervinden en dat herstel een onvenredige inspanning levert in verhouding tot het voordeel voor de koper (ervan uitgaande dat de bouw is al aardig ver is gevorders). Onder het mom van 'choose your battles' zou ik hier geen tijd aan besteden.

[ Voor 10% gewijzigd door Rubenus op 05-10-2023 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Blik1984 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:43:
[...]

Je zet het nogal zwaar aan. Er zijn miljoenen woningen gebouwd zonder een dergelijke functie (zelfs mijn net opgeleverde woning heeft het niet) zonder schimmelvorming in de keuken.

Maar het punt is gewoon, als het in de TO staat moet het ook als zodanig opgeleverd worden. Niks meer en niks minder.
Klopt, principes wegen voor mij zwaar :). Miljoenen vind ik in deze ook wat zwaar.

Wat voor mij belangrijk is in ventilatie is gezondheid, de bouwnormen hebben dit niet als uitgangspunt... want dan zouden we met zwaardere maatregelen moeten komen omdat je meer gaat ventileren. Onderzoek wijst er ook op dat de normen voor de toekomst strikter mogen. Dat doen ze niet voor niks. Specifiek voor de keuken...

En tja, met de ervaringen met aannemers gaat elke wijziging bij mij linksaf de vangrail in als het op aanpassingen contract aankomt... verwachtingen overtreffen doen ze meestal niet namelijk, eerder minder...

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 05-10-2023 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 21:00
mentalozzie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:56:
11210

[Afbeelding]

Bij die 4705 moet er dus 2400 vanaf hou je 2305 over… nou dat is toch een postzegel?
De warmtepomp linksonder bij de voordeur in een hok (zodat je trapkast echt hebt voor voorraad) en de gang dus gewoon recht qua lopen, was dat geen optie? Verder uiteraard gefeliciteerd! Met uitbouw een mooie grote ruimte toch?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
In m'n huidige woning zit in de keuken een MV schakelaar met stand 1/2/3 en in de badkamer 1/2/3 + timer (per klik 10 min). Bij het douchen gebruik ik dit standaard, bij het koken eigenlijk nooit ondanks dat ik inductie/recirculatie heb. In het kopersinformatieboek staat het volgende:
Ventilatietips
Als er overdag niemand thuis is, ’s nachts, of als u op vakantie gaat, zet dan de schakelaar op de stand
1. Bent u overdag thuis, zet de schakelaar dan op stand 2. Wanneer u gaat koken, douchen, of als er
veel was te drogen hangt, zet dan de schakelaar op stand 3. Laat na het douchen of koken de ventilator
nog 20 minuten doordraaien op deze stand. Hierdoor verwijdert u (bijna) alle vocht- en kookdampen.

Wasemkap/afzuigkap
Het is mogelijk een motorloze wasemkap aan te sluiten op het systeem. Het achterste ventiel in de
keuken is daarvoor bedoeld. U dient de slang van de wasemkap in de opening van het achterste
ventilatiekanaal vast te zetten, nadat het achterste ventiel is verwijderd. Let er bij het aansluiten op, dat
de pijp niet te ver in het kanaal gestoken wordt. Ook met een wasemkap moet u tijdens en na het koken
de schakelaar op de “kookstand” zetten.
Het aansluiten van een wasemkap met motor op het ventilatiesysteem is niet mogelijk. Via een dergelijke
aansluiting, worden in de keuken afgezogen kookgeuren op andere plaatsen weer de woning ingeblazen.
Een alternatief voor een motorloze afzuigkap is een recirculatie afzuigkap met motor. Hierbij gaat de
afgezogen lucht door een koolstoffilter en wordt daarna weer in de ruimte geblazen.
Wat de kookstand is is me dan niet duidelijk, maar ik vermoed stand 3.

De meeste WTW's kun je gewoon met een draadloze controler aansturen, als ik jou was zo ik gewoon zelf zo'n extra kastje kopen. In onze nieuwe woning hangt de schakelaar straks naast de deur van de hal (centraal in de woning) en in de badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Eerst even een vraag. Zijn keuken en woonkamer bij jou een gezamenlijke open ruimte of zijn het 2 gescheiden ruimtes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucas321
Farmerwood schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:48:
[...]

Eerst even een vraag. Zijn keuken en woonkamer bij jou een gezamenlijke open ruimte of zijn het 2 gescheiden ruimtes?
De woonkamer en keuken zijn niet gescheiden door deuren ofzo. Het is een U setup. En de CO2 meter (waar waarschijnlijk ook een impuls knopje opzit) zit aan de woonkamer zijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43

Dat vind ik ook pure kapitaalvernietiging. In al die nieuwbouw woningen wordt standaard een ultra klein dakraampje geplaatst, wie kiest daar nou voor? Uiteindelijk belanden al die raampjes weer in de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
LordBusiness schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:48:
In m'n huidige woning zit in de keuken een MV schakelaar met stand 1/2/3 en in de badkamer 1/2/3 + timer (per klik 10 min). Bij het douchen gebruik ik dit standaard, bij het koken eigenlijk nooit ondanks dat ik inductie/recirculatie heb. In het kopersinformatieboek staat het volgende:

[...]
Wat de kookstand is is me dan niet duidelijk, maar ik vermoed stand 3.

De meeste WTW's kun je gewoon met een draadloze controler aansturen, als ik jou was zo ik gewoon zelf zo'n extra kastje kopen. In onze nieuwe woning hangt de schakelaar straks naast de deur van de hal (centraal in de woning) en in de badkamer.
U setup, woonkamer in 1 been van de U en de keuken in andere been van de U. Geen deur of andere afscheiding ertussen. De CO2 meter hangt in het woonkamer gedeelte.

[ Voor 10% gewijzigd door lucas321 op 05-10-2023 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucas321
Miezie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:49:
[...]

Juridisch: hoe denkt de aannemer aan de nominale ventilatie voor een keuken te voldoen bij vraagsturing, zonder een knopje met respect voor de BENG/EP Calculatie waarbij vraagsturing betekent dat je energie bespaard door vraagsturing en dus niet continue vol gas staat te ventileren? Ze moeten volgens bouwbesluit ventilatiecapaciteit halen...
Thanks ja ook mijn gedachte, ik wil lekker kunnen luchten. En zeker met een pot dicht geïsoleerd huis, wil ik juist tijdens het koken kunnen doorluchten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lucas321
Rubenus schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:56:
[...]

Mijn ervaring juist met zo’n recirculatie kap, is het maakt veel lawaai maar effectief is het niet. En los van de geuren , je hebt ook veel vocht, zet maar een pan op met water aan de kook. Dat gaat niet weg met recirculatie. Dus ik zou graag zo’n knop onder hand bereik hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucas321
ThePsycho schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:25:
[...]

Wij doen het persoonlijk niet en hebben er ook geen impulsdrukker voor. Wel een mogelijkheid om de ventilatie hoog te zetten via het bedieningspaneel en co2 sensor van het systeem. Maar die zit in het woonkamer gedeelte.

Als er echt veel vocht vrij komt gaat de wtw hier sowieso harder draaien.
De WTW die wij krijgen gaat alleen aan met te hoog CO2 en niet op basis van vocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
11210

[Afbeelding]

Draakje5 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:53:
Tja, bij ons worden ook woningen gebouwd met een binnenmaat van 8.8m in lengte en 3.9m in breedte. Groot is het niet als er nog een hal in moet. Maar met een klein huishouden helemaal prima als je niet te veel budget hebt. En allemaal zijn ze al super blij dat ze een woning hebben kunnen bemachtigen. d:)b
Smalle huisjes tegenwoordig 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024

En als je nu geen recirculatie afzuigkap hebt? En overigens is dat (kan het fout hebben hoor) juist niet de functie van een recirculatie afzuigkap? Die zorgt toch alleen voor het verwijderen van vieze kookluchtjes.

Tip: Ik heb zelf een recirculatie afzuigkap (plasmaMade), maar volgende keer zou ik gewoon een afzuigkap naar buiten toe doen.

[ Voor 8% gewijzigd door mierenfokker op 05-10-2023 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Kan gekker, deze zijn 3300 breed, kom je binnen in de keuken. Qua prijs heeft de ontwikkelaar de plicht betaalbare woningen aan te bieden, dan krijg je dus dit. Minimale oppervlakte i.v.m. grondprijs maar wel elke woning een warmtepomp, wtw, PV-panelen etc. Bizar in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharonh
11210

[Afbeelding]

Oei dan ben ik nu al bang voor hoe klein die van ons gaat ogen/zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
LordBusiness schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:32:
[...]
Kan gekker, deze zijn 3300 breed, kom je binnen in de keuken. Qua prijs heeft de ontwikkelaar de plicht betaalbare woningen aan te bieden, dan krijg je dus dit. Minimale oppervlakte i.v.m. grondprijs maar wel elke woning een warmtepomp, wtw, PV-panelen etc. Bizar in mijn ogen.
"Betaalbaar", hoge prijzen voor een zo op het oog niet super aantrekkelijke wijk met nauwelijks voorzieningen (zie zo snel alleen een Albert Heijn, binnenstad en station 15-20 minuten fietsen?). 3.3m breed is wel echt krap, zo m'n heel erg opgesloten gevoel geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:20
Ik dacht dat die 5,5 meter van mijn woning al smal was, holy smokes... :$ In mijn woning had ik in eerste instantie twee dakramen, maar die heb ik eruit laten halen omdat ik de zolder in eerste instantie nog niet ga gebruiken. Idealiter wil ik er later een dakkapel op zetten, maar dan hebben we het pas over een jaar of 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:20

Niwla

dat dus....

mierenfokker schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:24:
[...]

Tip: Ik heb zelf een recirculatie afzuigkap (plasmaMade), maar volgende keer zou ik gewoon een afzuigkap naar buiten toe doen.
Wij overwegen onze recirculatie afzuigkap een afvoer naar buiten te geven. Reden: Geluid tijdens gebruik en een afdruk op het plafond ter plaatse van de huidige "afvoer".
Kan je dit straffeloos doen? Wat is het effect op de WTW en, aangezien de afvoer aan voorzijde van het huis komt, heb je hier toestemming voor nodig (architect bijvoorbeeld?).

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Ascension schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:50:
[...]

"Betaalbaar", hoge prijzen voor een zo op het oog niet super aantrekkelijke wijk met nauwelijks voorzieningen (zie zo snel alleen een Albert Heijn, binnenstad en station 15-20 minuten fietsen?). 3.3m breed is wel echt krap, zo m'n heel erg opgesloten gevoel geven.
De wijk is nog in ontwikkeling, heeft lang op zich laten wachten na de vorige crisis. Eigenlijk zijn ze nu pas aangekomen bij de as met voorzieningen. Als je het overkoepelende plan leest met de visie dan gaat het wel veranderen. Vergelijkbaar aan Utrecht Leidsche Rijn, het centrum ging daar ging pas 6 jaar geleden open terwijl er al tienduizende mensen woonde. Vanuit het aan te leggen Vijfde Dorp komt er straks ook een snelle busverbinding naar de stad en om een station daar wordt ook al jaren geroepen... dat loopt vast los. :) Maar persoonlijk vind ik de prijs ook hoog voor zo'n smalle woning en is betaalbaar wellicht een gekke term, maar relatief gezien in nieuwbouw in de randstad is dit betaalbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Niwla schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:13:
[...]

Wij overwegen onze recirculatie afzuigkap een afvoer naar buiten te geven. Reden: Geluid tijdens gebruik en een afdruk op het plafond ter plaatse van de huidige "afvoer".
Kan je dit straffeloos doen? Wat is het effect op de WTW en, aangezien de afvoer aan voorzijde van het huis komt, heb je hier toestemming voor nodig (architect bijvoorbeeld?).
Kan gewoon. Check wel even of de kap het kan.

Airco, zonwering, etc vraag je ook geen toestemming voor toch? Reden dat aannemers het niet meer doen is vanwege luchtdicht bouwen en het effect op de beng enzo..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Miezie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:07:
[...]

Klopt, principes wegen voor mij zwaar :). Miljoenen vind ik in deze ook wat zwaar.

Wat voor mij belangrijk is in ventilatie is gezondheid, de bouwnormen hebben dit niet als uitgangspunt... want dan zouden we met zwaardere maatregelen moeten komen omdat je meer gaat ventileren. Onderzoek wijst er ook op dat de normen voor de toekomst strikter mogen. Dat doen ze niet voor niks. Specifiek voor de keuken...

En tja, met de ervaringen met aannemers gaat elke wijziging bij mij linksaf de vangrail in als het op aanpassingen contract aankomt... verwachtingen overtreffen doen ze meestal niet namelijk, eerder minder...
Als je gezondheid en ventilatie belangrijk vindt moet je sowieso geen recirculatie nemen en gewoon direct naar buiten ventileren. Vooral als je veel wokt en bakt komt er veel fijnstof en vet in de lucht. Dan helpt de hoge stand van de WTW ook niet, want dan is de fijnstof al verspreid door je huis.
Als je vooral kook in water is ventilatie een stuk minder belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Miezie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:07:
[...]

Begrijp me goed, ik ben met je eens dat de aannemer het gewoon moet leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Niwla schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:13:
[...]
Ik weet dat wij het niet mogen. Dus zou toch even nagaan of het wel mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

keeperson schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:58:
Ik dacht dat die 5,5 meter van mijn woning al smal was, holy smokes...
Die 3.30m is smal. Maar als je 5,50m al smal vindt... Voor een reguliere tussenwoning is dat bovengemiddeld breed. De standaard lijkt op 4.80 - 5.10 te liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:38

tomtom901

Moderator General Chat
keeperson schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:58:
Ik dacht dat die 5,5 meter van mijn woning al smal was, holy smokes... :$ In mijn woning had ik in eerste instantie twee dakramen, maar die heb ik eruit laten halen omdat ik de zolder in eerste instantie nog niet ga gebruiken. Idealiter wil ik er later een dakkapel op zetten, maar dan hebben we het pas over een jaar of 5.
Ons blok is ook 5,40 breed (binnenmaat) maar dat is zeker bovengemiddeld. De rest van de blokken is 5,10 en de nieuwe fase zelfs 4,80.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
En de gemiddelde 2 kapper is ook maar gemiddeld 5.7m breed denk ik, uitzonderingen daar gelaten.

3.3m is extreem, maar dat krijg je inderdaad als je goedkoop moet (laag)bouwen. 5.5m is een prima binnenmaat. Veel breder ga je een gemiddelde nieuwbouwwoning ook niet vinden, helemaal geen tussenwoning.

Mbt de MV in de keuken. Mij is altijd verteld dat je afzuigkap voor de afzuiging van kookspul is en de MV/WTW dien je daar absoluut niet voor te gebruiken. Wellicht alleen NA het koken.

[ Voor 23% gewijzigd door Draakje5 op 06-10-2023 07:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 11:37
Hier ook geen schakelaar in de keuken, maar de centrale bediening van de WTW zit er wel vlak bij dus ook niet nodig wat mij betreft. Volgens de aannemer zit er een vochtsensor in de badkamer, maar geen idee waar die zit, want bij de bouw van de badkamer ben ik die niet tegengekomen en de bouwer volgens mij ook niet. Toch zit hij er wel, want na het douchen gaat de WTW een standje hoger. Hij zal wel in de afvoerbuis zitten o.i.d.

Wij hebben recirculatie in de keuken en ik zou geen afzuiging naar buiten doen. In de winter zuig je dan namelijk ook warme lucht naar buiten (en in de zomer koele). Mijn afzuiging maakt ook niet veel geluid dus om die reden zou ik het al helemaal niet doen. Ook geen last van nare luchtjes, maar wij bakken/braden ook zelden vlees. Volgens mij heeft recirculatie ten onrechte een slechte naam. Het ligt natuurlijk ook aan de apparatuur. In mijn vorige woning was het systeem aanmerkelijk slechter. Die was ook kleiner dus ruimte zal ook een rol spelen. Met pannenkoeken bakken is wel twee keer het brandalarm afgegaan, maar dat lag aan mijzelf :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
Diablow schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:22:
[...]

Ik weet dat wij het niet mogen. Dus zou toch even nagaan of het wel mag.
Van wie mag het niet? Wie houdt je tegen als je het na oplevering doet? Heb meerdere mensen in onze wijk gezien die dit gewoon doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ken Wood schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:58:
Hier ook geen schakelaar in de keuken, maar de centrale bediening van de WTW zit er wel vlak bij dus ook niet nodig wat mij betreft. Volgens de aannemer zit er een vochtsensor in de badkamer, maar geen idee waar die zit, want bij de bouw van de badkamer ben ik die niet tegengekomen en de bouwer volgens mij ook niet. Toch zit hij er wel, want na het douchen gaat de WTW een standje hoger. Hij zal wel in de afvoerbuis zitten o.i.d.

Wij hebben recirculatie in de keuken en ik zou geen afzuiging naar buiten doen. In de winter zuig je dan namelijk ook warme lucht naar buiten (en in de zomer koele). Mijn afzuiging maakt ook niet veel geluid dus om die reden zou ik het al helemaal niet doen. Ook geen last van nare luchtjes, maar wij bakken/braden ook zelden vlees. Volgens mij heeft recirculatie ten onrechte een slechte naam. Het ligt natuurlijk ook aan de apparatuur. In mijn vorige woning was het systeem aanmerkelijk slechter. Die was ook kleiner dus ruimte zal ook een rol spelen. Met pannenkoeken bakken is wel twee keer het brandalarm afgegaan, maar dat lag aan mijzelf :)
Die sensor zit in je kanaal van de wtw. Vaak boven bij de unit kan je een klein sensortje detecteren in zo'n grote buis waar een heel dun kabeltje naartoe loopt.

@Ascension vaak niet van de architect/welstands commissie en vanuit de bouwnormen word het ook afgeraden omdat je theoretisch dus 500m3/h warme lucht naar buiten sodemietert :) .

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 06-10-2023 09:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Ascension schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:59:
[...]

Van wie mag het niet? Wie houdt je tegen als je het na oplevering doet? Heb meerdere mensen in onze wijk gezien die dit gewoon doen.
Grootste probleem is dat je moet zorgen voor toevoer. Je kunt niet zomaar 500 m3/uur naar buiten toe gaan drukken zonder dat je ook 500 m3/uur naar binnen laat. Als dat niet via openingen kan, dan gaat je afzuigkap dus door de WTW installatie aanzuigen en dat is niet goed voor de garantie.

Dus: Zodra je je afzuigkap echt naar buiten toe laat afzuigen moet je ook zorgen voor mechanische toevoer van lucht buiten de WTW om, om garantiegezeur te vermijden. Het argument: "ik zet altijd een raam open als ik kook" zal bij eventuele problemen aan de WTW geen hout snijden.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:07
Maandje geleden is ons huis opgeleverd. Nu wil ik een UTP door de tuin naar de schuur aanleggen. Er loopt al een stroomkabel vanuit de meterkast naar de schuur. Mijn idee is om naast die kabel een gat te boren en dan door een mantelbuis een UTP naar de schuur te trekken.

Nu ben ik niet zo handig, maar dit lijkt me nog wel te doen. Alleen wat voor type mantelbuis heb je nou nodig?
Bijvoorbeeld deze: https://www.elektramat.nl...k-40mm-rood-rol-50-meter/

Heeft een diameter van 40mm, dan moet er ook een gat van 40mm worden geboord neem ik aan?

Of kan ik hiermee ook uit de voeten:
https://www.elektramat.nl...m-creme-per-rol-20-meter/
Met z'n 16mm een stuk makkelijker te boren.

Sowieso, als iemand nog tips heeft, dan hoor ik het graag.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ken Wood schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:58:
Wij hebben recirculatie in de keuken en ik zou geen afzuiging naar buiten doen. In de winter zuig je dan namelijk ook warme lucht naar buiten (en in de zomer koele). Mijn afzuiging maakt ook niet veel geluid dus om die reden zou ik het al helemaal niet doen. Ook geen last van nare luchtjes, maar wij bakken/braden ook zelden vlees.
Dat is echt een totaal onzin argument, het gaat in de praktijk helemaal nergens over….. en afzuiging naar buiten werkt gewoon altijd beter.

Maar je zegt het al zelf, voor jullie kookgewoontes werkt recirculatie voldoende. Maar dat is natuurlijk niet voor iedereen zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ken Wood
Verwijderd schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

Dat is echt een totaal onzin argument, het gaat in de praktijk helemaal nergens over….. en afzuiging naar buiten werkt gewoon altijd beter.

Maar je zegt het al zelf, voor jullie kookgewoontes werkt recirculatie voldoende. Maar dat is natuurlijk niet voor iedereen zo.
Ik ben benieuwd naar je onderbouwing.

Het is overigens niet alleen het afzuigen, maar het 'lek' naar buiten wat de isolatie niet ten goede komt. Zoals met veel dingen is het een kwestie van balans. Afzuiging naar buiten is wellicht beter voor het afzuigen van CO/fijnstof/kooklucht, maar als je hierdoor te veel inlevert op isolatie en tevens het WTW-systeem verstoort zou ik hier niet voor kiezen. Buiten koken is nog beter dan koken met afzuiging naar buiten, maar dat zie ik niemand doen (buitenkeukens die niet als primaire keuken dienen daargelaten).

[ Voor 37% gewijzigd door Ken Wood op 06-10-2023 11:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-09 10:33
Warmtepomp eindelijk geleverd _/-\o_

Aannemer verwacht binnen kort de data voor de (voor)oplevering te kunnen aangeven.
Wij hopen nog steeds op 1e week november de oplevering, dat wordt spannend inmiddels.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ken Wood schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:04:
[...]
Het gaat bij afzuigen naar buiten om hele beperkte volumes die niet via de WTW naar buiten gaan. Logisch ook, een WTW heb je 24uur aan, een afzuigkap een fractie van die tijd. Plus het speelt ook alleen maar in een paar hele koude maanden van het jaar. Gaat dus in de praktijk helemaal nergens over (en al helemaal niet als je een type-C ventilatiesysteem hebt).

Beetje hetzelfde als dat je een aantal keren per dag je voordeur open doet. Die buitenlucht gaat ook niet via je WTW.

En afzuiging naar buiten levert gewoon in alle onderzoeken een beter binnenklimaat op.

Het is gewoon prietpraat, en de enige reden om het niet t edoen is omdat het soms niet praktisch is vanwege de afvoer naar buiten. Maar verder is het bijna altijd de meerprijs die mensen laat kiezen voor een andere oplossing. En onkunde natuurlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2023 11:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
kw_nl schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:48:
Maandje geleden is ons huis opgeleverd. Nu wil ik een UTP door de tuin naar de schuur aanleggen. Er loopt al een stroomkabel vanuit de meterkast naar de schuur. Mijn idee is om naast die kabel een gat te boren en dan door een mantelbuis een UTP naar de schuur te trekken.

Nu ben ik niet zo handig, maar dit lijkt me nog wel te doen. Alleen wat voor type mantelbuis heb je nou nodig?
Bijvoorbeeld deze: https://www.elektramat.nl...k-40mm-rood-rol-50-meter/

Heeft een diameter van 40mm, dan moet er ook een gat van 40mm worden geboord neem ik aan?

Of kan ik hiermee ook uit de voeten:
https://www.elektramat.nl...m-creme-per-rol-20-meter/
Met z'n 16mm een stuk makkelijker te boren.

Sowieso, als iemand nog tips heeft, dan hoor ik het graag.
Die flexbuizen zijn niet bedoeld voor buiten. De rode kan je in de grond leggen.
Als je er nog bij kan, kan je ook kijken of je onder de fundering door kan graven. Vanuit buiten een best diep gat graven (2-2,5 meter)* en vanuit de kruipruimte met een schepje op dat punt proberen weg te scheppen.

Ik heb op deze manier ook, zonder te boren, twee mantelbuizen (40 en 63mm) onder de fundering door getrokken.

*afhankelijk of ze vanuit bouw aangevuld hebben met zand/grond.

[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 06-10-2023 13:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:13
Verwijderd schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:17:
[...]

Het gaat bij afzuigen naar buiten om hele beperkte volumes die niet via de WTW naar buiten gaan. Logisch ook, een WTW heb je 24uur aan, een afzuigkap een fratcie van die tijd. Plus het speelt ook alleen maar in een paar maanden van het jaar. Gaat dus in de praktijk helemaal nergens over.

Beetje hetzelfde als dat je een aantal keren oer dag je voordeur ooen doet. Die buietnlucht gaat ook niet via je WTW.

En afzuiging naar buiten levert gewoon in alle onderzoeken een beter binnenklimaat op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2tGwbalxKXSLl-gWMFHv3H-XN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvHLzpqhxNLQVeOxcDsOBlWe.jpg?f=fotoalbum_large
Bora PUXU recirculatie hier. 3 keer raden op welke dag ik een margret de canard heb staan aanschroeien in de pan 8)7
Die andere piekjes zijn ook steeds het koken savonds, alleen dan blijkbaar zonder walmend hete pannen. Als de gemeten waarden in algemeen oplopen naar naar 10-20 ug/m3 dan is de luchtkwaliteit gewoon slecht van buiten (3 oktober - windstil weer), dat meet ik ook direct binnen.

Conclusie: Als je elke dag als een michelin chef tomahawk steaks staat aan te braden dan zou ik zeker een buis naar buiten overwegen. Maar is dit nou extreem slecht ? Mwaoh valt wel mee denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Lollercopter op 06-10-2023 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ken Wood
Verwijderd schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:17:
[...]

Het gaat bij afzuigen naar buiten om hele beperkte volumes die niet via de WTW naar buiten gaan. Logisch ook, een WTW heb je 24uur aan, een afzuigkap een fractie van die tijd. Plus het speelt ook alleen maar in een paar maanden van het jaar. Gaat dus in de praktijk helemaal nergens over (en al helemaal niet als je een type-C ventilatiesysteem hebt).

Beetje hetzelfde als dat je een aantal keren per dag je voordeur open doet. Die buitenlucht gaat ook niet via je WTW.

Het verschil met WTW is dat de WTW koude lucht van buiten verwarmt met de warme lucht van binnen. Bij afzuiging naar buiten gebeurt dit niet.

Ik ben wel benieuwd naar een verwijzing naar 'alle onderzoeken'.

Je hebt misschien een punt, maar iets meer nuance zou je niet misstaan. "totaal onzin argument", "gaat helemaal nergens over" dragen niet echt bij aan de discussie, mijns inziens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:07
Source90 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:17:
[...]

Die flexbuizen zijn niet bedoeld voor buiten. De rode kan je in de grond leggen.
Als je er nog bij kan, kan je ook kijken of je onder de fundering door kan graven. Vanuit buiten een best diep gat graven (2-2,5 meter) en vanuit de kruipruimte met een schepje op dat punt proberen weg te scheppen.

Ik heb op deze manier ook, zonder te boren, twee mantelbuizen (40 en 63mm) onder de fundering door getrokken.
Thnx. Beetje noob vraag, die elektra kabel ligt niet in een mantel. Zijn er dan geen UTP kabels die ook de grond in kunnen?

Zo diep graven gaat hem niet echt worden denk ik.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
kw_nl schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:53:
[...]

Thnx. Beetje noob vraag, die elektra kabel ligt niet in een mantel. Zijn er dan geen UTP kabels die ook de grond in kunnen?

Zo diep graven gaat hem niet echt worden denk ik.
Die elektrakabel zal waarschijnlijk een YMVK-AS kabel zijn, speciaal voor buiten met enige bescherming dat je er met een schop/hark/etc. niet direct doorheen gaat (en als je dat wel doet vliegt de stop/groep eruit).
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/wysiwyg/categoriepagina_Grondkabel.jpg

Die UTP grondkabel stelt echter niet veel voor en is slechts een mantel van PE (Polyethyleen). Of je moet hem heel diep gaan leggen, of je hebt geen garantie dat je hem beschadigd doordat er iets doorheen gaat, zelfs al bij het aantrillen van eventuele tegels of maken van borders straks.(en dan mag je gaan zoeken waar de breuk zit).
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/cache/7254b39789edebd7b7c366a3fbcd6106/2/0/20220719113406428_-356665679-jpg.jpg

Er onderdoor graven lijkt mij minder werk dan vanuit de kruipruimte een gat door de gevel boren. En dan zal je nog steeds moeten graven waarschijnlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ken Wood schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:04:
[...]

Het is overigens niet alleen het afzuigen, maar het 'lek' naar buiten wat de isolatie niet ten goede komt. Zoals met veel dingen is het een kwestie van balans. Afzuiging naar buiten is wellicht beter voor het afzuigen van CO/fijnstof/kooklucht, maar als je hierdoor te veel inlevert op isolatie en tevens het WTW-systeem verstoort zou ik hier niet voor kiezen. Buiten koken is nog beter dan koken met afzuiging naar buiten, maar dat zie ik niemand doen (buitenkeukens die niet als primaire keuken dienen daargelaten).
Iemand heeft een uitgerekend dat het 36m3 extra gasverbruik oplevert als je voor gezonde lucht gaat en de buis naar buiten laat afvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:20

Niwla

dat dus....

Wolly schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:27:
[...]

Iemand heeft een uitgerekend dat het 36m3 extra gasverbruik oplevert als je voor gezonde lucht gaat en de buis naar buiten laat afvoeren.
En ik "stook" electrisch en heb een overschot dus is dat voor mij helemaal geen factor.

Iedereen bedankt voor de info ten aanzien van de aansluiting naar buiten. Ik ga prijzen opvragen bij partijen die deze aansluiting voor mij kunnen maken.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ken Wood
Wolly schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:27:
[...]

Dat het over gas gaat zegt al genoeg. Heel ander huis dan de gemiddelde nieuwbouwwoning dus ook heel andere waarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 20:36

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

tomtom901 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:13:
[...]

Ons blok is ook 5,40 breed (binnenmaat) maar dat is zeker bovengemiddeld. De rest van de blokken is 5,10 en de nieuwe fase zelfs 4,80.
Project hier (Hazenwinkel 2 in Helmond) hebben 6 meter breedte voor de vrijstaande huizen, 5,4 meter voor de 2 onder 1 kap en 5,1 meter voor de rij- en hoekwoningen, het prijsverschil moet ergens vandaan komen nietwaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ken Wood schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:59:
[...]

Dat het over gas gaat zegt al genoeg. Heel ander huis dan de gemiddelde nieuwbouwwoning dus ook heel andere waarden.
Eigenlijk komt hij op 1.1 miljoen BTU maar om het begrijpelijk te houden rekent hij het om naar m3 gas.

Het ´Je verliest er warmte door als hij aan staat´ is waar maar dat is te verwaarlozen.
Pagina: 1 ... 251 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.