Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Ascension schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:59:
[...]
Van wie mag het niet? Wie houdt je tegen als je het na oplevering doet? Heb meerdere mensen in onze wijk gezien die dit gewoon doen.
Dat ze het doen, wil niet zeggen dat het mag. Bij ons zit de keuken ook aan de straatkant. Dus waarschijnlijk staat er iets over in het contract. Als de afvoer aan de tuinkant zit, mag het mogelijk wel, maar dan loopt er een koof door het woongedeelte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Niwla schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:55:
[...]

En ik "stook" electrisch en heb een overschot dus is dat voor mij helemaal geen factor.

Iedereen bedankt voor de info ten aanzien van de aansluiting naar buiten. Ik ga prijzen opvragen bij partijen die deze aansluiting voor mij kunnen maken.
Wij hebben afvoer naar buiten in ons huis wat 1 jaar geleden opgeleverd is. Qua warmteverlies is het niet merkbaar. Misschien als je het met de buren vergelijkt, maar wij stoken ook 22 graden, terwijl de buren 20 graden stoken in de woonkamer.

Qua luchttoevoer, dit is inderdaad nodig als je WTW en luchtdicht gebouwd huis hebt. Onze inpandige berging heeft een dak doorvoer. Dus zolang we de berging deur open hebben, komt er genoeg lucht binnen. Als die deur dicht en de afzuiger staat op een hoge stand, dan komt er onderdruk in de kamer en probeert de lucht bij de voordeur naar binnen te komen. Deels heb ik dit opgelost door de toevoer iets te verhogen, zodat er standaard een klein beetje overdruk in het huis is. Dit is in principe voldoende om de afzuiger te gebruiken op stand 1 en 2 (afzuiger heeft 3 standen + turbo). Kwa tocht uit de afzuigkap hebben we geen last van. Ik heb een Naber THERMOBOX 3 laags terugslagklep in de gevel en in de afzuigkap zelf zit ook nog een terugslagklep. De buis zelf zit nog in een koof op het plafond, dus als er een beetje kou binnenkomt zal dat niet verder dan de koof komen. De buis zelf is van kunststof, dus dat geleid ook weinig warmte.
https://afzuigkap.nl/thermobox-150-naber-1680/

Geluid van de afzuiger is vooral afhankelijk van de kwaliteit van je afzuigsysteem. In ons oude huis (ook afzuiging naar buiten) was de afzuiging slecht en maakte veel lawaai. Nu hebben we een Novy met randafzuiging, wat in stand 1 meestal al genoeg is. Stand 3 of turbo alleen nodig als je net het vlees in de hete pan stopt om de eerste rook op te vangen.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je niet binnen 2 meter van de erfgrens je vuile lucht mag afvoeren. Dus in een rijtjeshuis kan het eigenlijk alleen als je afvoer in het midden van je huis naar buiten gaat, wat niet altijd mogelijk is. Denk dat dit alleen gehandhaafd wordt als je buren gaan klagen.

[ Voor 9% gewijzigd door Z___Z op 06-10-2023 14:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Diablow schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:54:
[...]

Dat ze het doen, wil niet zeggen dat het mag. Bij ons zit de keuken ook aan de straatkant. Dus waarschijnlijk staat er iets over in het contract. Als de afvoer aan de tuinkant zit, mag het mogelijk wel, maar dan loopt er een koof door het woongedeelte.
Het mag wel, zolang het 2 meter van de erfgrens vandaan is. Het mag vaak niet van de project ontwikkelaar, omdat een extra gat in de gevel een nieuwe EPC berekening betekent. Wij hebben het gat dan ook na de bouw gerealiseerd. Voorgevel was bij ons een gipsplaat + houtskelet met isolatie en daarna buitengevelbekleding. Dus dat was vrij eenvoudig te realiseren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iCdTXY1wm82e5IULsUhqFJnunw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gliPHfe7uPLorXXV0B12Unvv.jpg?f=fotoalbum_large

Bijna klaar. NUTS is ook al volop bezig.

Hopelijk krijgen we komende dinsdag tijdens het laatste kijkmoment (en tevens inmeten) ook te horen wat de te verwachten opleverdatum gaat worden. Fingers crossed. "Ons gebouw" is eigenlijk al wel klaar, begreep ik van de harde werkers op de bouwplaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-09 09:31
kw_nl schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:48:
Maandje geleden is ons huis opgeleverd. Nu wil ik een UTP door de tuin naar de schuur aanleggen. Er loopt al een stroomkabel vanuit de meterkast naar de schuur. Mijn idee is om naast die kabel een gat te boren en dan door een mantelbuis een UTP naar de schuur te trekken.

Nu ben ik niet zo handig, maar dit lijkt me nog wel te doen. Alleen wat voor type mantelbuis heb je nou nodig?
Bijvoorbeeld deze: https://www.elektramat.nl...k-40mm-rood-rol-50-meter/

Heeft een diameter van 40mm, dan moet er ook een gat van 40mm worden geboord neem ik aan?

Of kan ik hiermee ook uit de voeten:
https://www.elektramat.nl...m-creme-per-rol-20-meter/
Met z'n 16mm een stuk makkelijker te boren.

Sowieso, als iemand nog tips heeft, dan hoor ik het graag.
Ik zou niet voor de rode ribbelbuis gaan.
Is vervelend als je later iets anders wilt doortrekken.
Kan je geen gladde PVC buis nemen van een willekeurige diameter.
Steekt die in de grond 2meter diep bvb en plaats er ook trekkabel in.
Dan hoef je later bij uitbereiding nooit meer opgraven en steek je zo kabel door.

Heb deze voor al mijn kabels buiten.
https://www.gamma.nl/asso...-110-mm-2-meter/p/B301558

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 21:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AESJZ0VSuOYSslgGUT3SRcUJUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMCz7PS0PZdgzqDErtsYOOJm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEbY1YZbJnqBJ-lqSdvoJmtRxFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nt5NZMOK7c5Fs0YU5EmcD1Dt.jpg?f=fotoalbum_large

Rolluiken inmiddels ook geplaatst. Oke...het is niet Solar, maar voor hoe wij het gebruiken prima. Ik ben benieuwd wat het in de winter en zomer scheelt qua temperatuur ten opzichte van vorig jaar.

Niet dat ik mag klagen met vloerverwarming en vloerkoeling, maar toch. Iemand dat verschil in temperatuur zelf al eens gemeten of ervaringen mee? Mijn zoontje zit nu in de fase dat hij bang is in het donker, dus vervelen = rolluik dicht! <+:)

Op foto 2 staat inmiddels het kinderledikant, dus niks meer van te zien. Ik zal hierna niks meer spammen...tijd voor echte nieuwbouwfoto's van anderen haha.

[ Voor 9% gewijzigd door Bteq op 06-10-2023 16:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-07 15:30
KerstmanSint schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:03:
[...]

Binnenkort hier zelf ook een kijkdag en bezig met het opstellen van een checklist dus ik zou het zeker waarderen als je wat van het rapport zou willen delen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwsxTjWjDgFqAnw02caHuSFfDvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8FLUVCElAU2U8RgPoy1XlO8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyUKUdGqQbfNu04bSvIerfoYL1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BwbkIgvafirzEuuUmaO4S44.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBxQDxcqS1B5kVN4ZWdxUKc55mk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvSmMwSwxbWGxxYw7KYGIiGz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mVOmSa4LQQoh-x6IYZc-IVVvAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPMulVTJ3oQLzs05aTes5hUj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JT3cRUpEYAV81Gzh8euf1eB9aok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBE5SVkR0g2I6l33NENxEacn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59CXLu2ZUJGFKMulAJWsVLtJI_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VVZ38ajJJv2u9oIy2kWk3pK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrCAHsbEB6TLI670uUgUGlSEtWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzB0NPJ8FBVIk2hu237mgMxW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:13
@Bteq je verwacht dat je minder moet stoken door je rolluiken in de winter? Bij een nieuwbouw zal dat echt minimaal zijn, sterker nog, overdag kan je in de winter beter de zon op je ramen laten schijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
GeeMoney schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:28:
@Bteq je verwacht dat je minder moet stoken door je rolluiken in de winter? Bij een nieuwbouw zal dat echt minimaal zijn, sterker nog, overdag kan je in de winter beter de zon op je ramen laten schijnen.
Nee, ik doe het puur voor de temperatuur + donker voor het slapen etc. Wat ik vooral bedoel, ondanks goede isolatie en vloerkoeling werd het met de zon erop (zuidkant) toch nog aardig warm boven. Zou nu toch wel een merkbaar verschil moeten voelen toch? Het huis is gasloos (aardwarmtepomp) en n.o.m. dus het gaat mij niet om het stoken hoor haha. En in de winter mag zeker overdag de zon erop, maar ik hoop gewoon dat de temperatuur wat minder schommelt?

[ Voor 7% gewijzigd door Bteq op 06-10-2023 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Bteq schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:30:
[...]

Nee, ik doe het puur voor de temperatuur + donker voor het slapen etc. Wat ik vooral bedoel, ondanks goede isolatie en vloerkoeling werd het met de zon erop (zuidkant) toch nog aardig warm boven. Zou nu toch wel een merkbaar verschil moeten voelen toch? Het huis is gasloos (aardwarmtepomp) en n.o.m. dus het gaat mij niet om het stoken hoor haha.
In de zomer zal het vermoedelijk een graad of 2-3 uitmaken mits je ze inderdaad dicht laat icm vloerkoeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 22:23
GeeMoney schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:32:
[...]

In de zomer zal het vermoedelijk een graad of 2-3 uitmaken mits je ze inderdaad dicht laat icm vloerkoeling.
Paar maanden terug met die flinke hittegolf deed de vloerkoeling hier veel meer dan dat en hebben geen rolluiken. Buiten dagenlang 30+ en binnen is het beneden niet warmer dan 23 graden geworden. Wel gordijnen dichtgehouden vanwege raampartij op het zuiden. Boven werkte het niet zo geweldig helaas vanwege ontbrekende vloerverwarming op de zolder dus was nog oncomfortabel warm, maar nooit warmer dan 27 graden geworden.
Toen ook geleerd wat een dauwpunt was :P Vocht sloeg neer op de vloer na een paar uur dus het systeem minder koel ingesteld. Werkt in ieder geval ruim boven verwachting goed hier, vanuit de bouw gaven ze ook aan dat het max 2 graden zou schelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Takkeding schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:20:
[...]

Paar maanden terug met die flinke hittegolf deed de vloerkoeling hier veel meer dan dat en hebben geen rolluiken. Buiten dagenlang 30+ en binnen is het beneden niet warmer dan 23 graden geworden. Wel gordijnen dichtgehouden vanwege raampartij op het zuiden. Boven werkte het niet zo geweldig helaas vanwege ontbrekende vloerverwarming op de zolder dus was nog oncomfortabel warm, maar nooit warmer dan 27 graden geworden.
Toen ook geleerd wat een dauwpunt was :P Vocht sloeg neer op de vloer na een paar uur dus het systeem minder koel ingesteld. Werkt in ieder geval ruim boven verwachting goed hier, vanuit de bouw gaven ze ook aan dat het max 2 graden zou schelen.
Ik doel erop dat met de rolluiken dicht je dus nog makkelijker onder die 23 komt en inderdaad, niet te koud zetten want dan slaat het vocht op je vloer :).

Hier overal vloerkoeling en werkt top, nergens rolluiken al heb ik alles wel voorbereid maar de koeling werkte ook tot onze verbazing zo goed dat ik nog geen rolluiken of screens heb genomen.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 06-10-2023 21:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:23
GeeMoney schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:35:
[...]

Niet te koud zetten want dan slaat het vocht op je vloer :).
Vloerreiniger erop en je kan zonder water dweilen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Takkeding schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:20:
[...]

Ok dan schroef ik ze weer eraf haha. Eens hoor, ook zonder rolluiken is het dankzij vloerkoeling prima te doen. Toch..die 2 graden eraf mag van mij wel + lekker donker, inbraakwerend blabla. Bij welke temperatuur kwam bij jou dat vocht op de vloer dan of hoe koud had je hem gezet @Takkeding ?

[ Voor 12% gewijzigd door Bteq op 07-10-2023 07:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29
Bteq schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 07:07:
[...]

Ok dan schroef ik ze weer eraf haha. Eens hoor, ook zonder rolluiken is het dankzij vloerkoeling prima te doen. Toch..die 2 graden eraf mag van mij wel + lekker donker, inbraakwerend blabla. Bij welke temperatuur kwam bij jou dat vocht op de vloer dan of hoe koud had je hem gezet @Takkeding ?
Ik heb deze altijd veel gebruikt in de vorige woning om te berekenen wanneer vocht op de binnenramen kon slaan etc. Heel gemakkelijk te gebruiken, ook voor de condensatie met je vloer mbt vloerkoeling denk ik.

https://www.weerschip.nl/calc_Td.php

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 18:51
GeeMoney schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:35:
[...]

Ik doel erop dat met de rolluiken dicht je dus nog makkelijker onder die 23 komt en inderdaad, niet te koud zetten want dan slaat het vocht op je vloer :).

Hier overal vloerkoeling en werkt top, nergens rolluiken al heb ik alles wel voorbereid maar de koeling werkte ook tot onze verbazing zo goed dat ik nog geen rolluiken of screens heb genomen.
Hier ook. Maar wat wel belangrijk is, is dat we in 2023 eigenlijk geen enkele plaknacht gehad hebben. Als die er wel zijn dan zal het toch aardig opwarmen vermoed ik, doordat het slecht afkoelt 's nachts. Maar daar helpen rolluiken ook niet tegen, dan is de enige optie een airco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Wolly schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:34:
[...]

Eigenlijk komt hij op 1.1 miljoen BTU maar om het begrijpelijk te houden rekent hij het om naar m3 gas.

Het ´Je verliest er warmte door als hij aan staat´ is waar maar dat is te verwaarlozen.
Het warmteverlies is het probleem niet. Het probleem is dat er geen aanvoer is voor de hoeveelheid afgezogen lucht. De afzuigkap gaat dus door de WTW zelf aanzuigen en dat levert potentieel storingen en garantiegezeur op.

Een balansventilatie heet niet voor niets balansventilatie.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:59:
[...]

Het warmteverlies is het probleem niet. Het probleem is dat er geen aanvoer is voor de hoeveelheid afgezogen lucht. De afzuigkap gaat dus door de WTW zelf aanzuigen en dat levert potentieel storingen en garantiegezeur op.

Een balansventilatie heet niet voor niets balansventilatie.
Het warmteverlies werd hier wel aangedragen als argument, vandaar dat ik erop reageerde.

En ik heb dan wel een simpele WTW uit het jaar kruik, maar dat ding heeft nog nooit een storing gehad omdat ik de afzuiging aan zette. Het is echter voor de bruikbaarheid van de afzuiging wel aan te raden dichtbij een raampje open te zetten zodat hij de volle capaciteit kan benutten en niet alle lucht uit kieren en smalle WTW punten moet zuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
Bteq schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 07:07:
[...]
Bij welke temperatuur kwam bij jou dat vocht op de vloer dan of hoe koud had je hem gezet @Takkeding ?
Weet nog dat ik m op 15 graden had gezet met het idee dat de koeling sowieso maximaal bezig was. Als je online een "dew point calculator" zoekt zie je dat met 35 graden en 40% luchtvochtigheid het dauwpunt rond de 19 graden zit. Daar zat de vloer een ruim onder :P

Erna hield ik de vloerverwarming op 18-19 graden en toen is het eigenlijk niet meer opgevallen. Ook nog een luchtontvochtiger gehaald die beneden stond te loeien als we niet thuis waren of sliepen omdat de luchtvochtigheid binnen toch wel rond de 80-90% zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Takkeding
praliwi schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:28:
[...]

Hier ook. Maar wat wel belangrijk is, is dat we in 2023 eigenlijk geen enkele plaknacht gehad hebben. Als die er wel zijn dan zal het toch aardig opwarmen vermoed ik, doordat het slecht afkoelt 's nachts. Maar daar helpen rolluiken ook niet tegen, dan is de enige optie een airco.
De vloerkoeling zorgt er ook voor dat een flink deel van de massa van je woning niet echt opwarmt en de warmte zelfs afgevoerd wordt, dat doet een airco een stuk minder. Airco's zijn wel veel vlugger met een ruimte op temperatuur te krijgen dan vloerverwarming/koeling en kunnen ook veel verder koelen dan vloerkoeling als ik mij niet vergis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• praliwi
  • Laatst online: 19-09 18:51
Takkeding schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:45:
[...]

De vloerkoeling zorgt er ook voor dat een flink deel van de massa van je woning niet echt opwarmt en de warmte zelfs afgevoerd wordt, dat doet een airco een stuk minder. Airco's zijn wel veel vlugger met een ruimte op temperatuur te krijgen dan vloerverwarming/koeling en kunnen ook veel verder koelen dan vloerkoeling als ik mij niet vergis.
Daar heb je zeker gelijk in (qua massa). Maar op een gegeven moment met veel warme nachten wordt de luchtvochtigheid in huis ook heel hoog. En een airco is de enige manier om die dan te laten zakken zodat het aangenaam wordt. Het gaat dan nog niet eens zozeer om de temperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:41
Helemaal eens met de voorgaande posters dat nu al drie zomers lang de werking van koeling in de vloer me 100% is meegevallen. Huis wordt ook bij ons niet warmer dan 23-24 graden, helemaal goed. De voorbereiding voor zonwering bleek onnodig (wel op oost), nu hebben we maar een kwalitatief goede grote mobiele parasol gekocht, die we op hele hete ochtenden ook als een soort zonwering inzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 23:13
Magpie schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:53:
Helemaal eens met de voorgaande posters dat nu al drie zomers lang de werking van koeling in de vloer me 100% is meegevallen. Huis wordt ook bij ons niet warmer dan 23-24 graden, helemaal goed. De voorbereiding voor zonwering bleek onnodig (wel op oost), nu hebben we maar een kwalitatief goede grote mobiele parasol gekocht, die we op hele hete ochtenden ook als een soort zonwering inzetten.
Hier precies hetzelfde, ook nog geen behoefte gehad aan zonwering (zelfs ramen op zuid-west). De woonkamer en 1e verdieping blijft netjes ook 23-24gr max (maar eerder 22), en de 2e verdieping ongeveer 25-26gr max.

Voor die paar weken per jaar voor ons totaal niet de moeite om een airco te installeren. We slapen en functioneren prima met die temperaturen :)

Wel een beetje goed opletten dat overdag alles zoveel mogelijk dicht blijft, en als het in de avond/nacht afkoelt af en toe ramen open zetten (en/of als de bypass open staat vol de wtw aan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:20:
[...]

Het warmteverlies werd hier wel aangedragen als argument, vandaar dat ik erop reageerde.

En ik heb dan wel een simpele WTW uit het jaar kruik, maar dat ding heeft nog nooit een storing gehad omdat ik de afzuiging aan zette. Het is echter voor de bruikbaarheid van de afzuiging wel aan te raden dichtbij een raampje open te zetten zodat hij de volle capaciteit kan benutten en niet alle lucht uit kieren en smalle WTW punten moet zuigen.
Het kan prima werken, maar je moet je bewust zijn van de garantieissues. De aannemer zal de eerste zijn die zegt: "hebbie daar nou zelluf aan lope hannese?" En dag garantie.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:04

Kraz

Saving the world

Wij hebben 3 weken geleden te horen gekregen dat we een nieuwbouwhuis toegewezen hebben gekregen in een wijk die nog geen Km bij ons vandaan wordt gebouwd.
Inmiddels alles doorgerekend en het ziet er naar uit dat we het kunnen betalen incl de meeste meerwerkopties die we willen.

Ik zit nu alleen een beetje met de vraag wat wel en niet beter is om achteraf te doen gezien de meerprijzen die gevraagd worden. Vooral het dakkapel á 19K vind ik nogal veel.
De makelaar geeft aan dat als je later een dakkapel laat plaatsen, de garantie van het dak zou vervallen.

Een kleine zoektocht online levert prijzen op van 12-13K.
Is het voor die prijs de moeite om achteraf te (laten) doen ipv direct mee te nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:02
Kraz schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:42:
Wij hebben 3 weken geleden te horen gekregen dat we een nieuwbouwhuis toegewezen hebben gekregen in een wijk die nog geen Km bij ons vandaan wordt gebouwd.
Inmiddels alles doorgerekend en het ziet er naar uit dat we het kunnen betalen incl de meeste meerwerkopties die we willen.

Ik zit nu alleen een beetje met de vraag wat wel en niet beter is om achteraf te doen gezien de meerprijzen die gevraagd worden. Vooral het dakkapel á 19K vind ik nogal veel.
De makelaar geeft aan dat als je later een dakkapel laat plaatsen, de garantie van het dak zou vervallen.

Is het voor die prijs de moeite om achteraf te (laten) doen ipv direct mee te nemen?
Dakkapel achteraf geeft vaak wel meer value for money. Je krijgt vaak een grotere dakkapel en de kosten zijn significant minder. Ook kun je het nog iets meer personaliseren qua verlichting inbouwen, voorbereiding voor een airco, andere look en feel aan de buitenkant, etc. Verder is het nog belangrijk om te weten of het een dakkapel aan de voorkant of achterkant is. Aan de achterkant is vaak minder of niet gebonden aan regels en vergunningen qua uiterlijk. Het zou zelfs kunnen dat een dakkapel aan de voorkant niet eens meer mogelijk is achteraf.

En uiteraard kun je de dakkapel achteraf gewoon meefinancieren via het bouwdepot. Enige nadeel dat ik me kan bedenken van achteraf doen is dat je achteraf nog meer met de zooi zit van de plaatsing, terwijl als je het via de aannemer doet het al direct bij oplevering erbij zit inclusief afwerking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 08:08

Ik ben blij dat ik het achteraf heb laten doen. De standaard dakkapel bij ons ziet er niet uit, van die lelijke goedkope witte kunststof panelen met 'popnagels'. Ook een naad aan de voorkant waar de panelen aansluiten, in plaats van 1 paneel.
Geen keuze uit breedte of hoogte, maar wel de hoofdprijs vragen.
Het vervelendste vond ik nog dat er alleen een tekening was van het design, niet eens een foto ofzo.

Achteraf kun je alles zelf kiezen, en als je naar een goede fabrikant gaat, geeft die garantie op het dak Inclusief de aanpassingen die ze hebben gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door roltor op 08-10-2023 11:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90

Voor de prijs vanuit de bouw, had je achteraf ruim twee maal de afmeting bij ons met meer opties (zonwering in de kozijnen, etc).

Wat betreft de garantie is dat logisch, je laat tenslotte andere bouwvakkers in je dak zagen.
Je hebt echter wel garantie bij de leverancier waar je de dakkapel afneemt.

Mocht je een lekkage aan de andere zijde van het dak krijgen, lijkt het mij wel aan te vechten dat je daar nog garantie vanuit de bouw hebt. Ze (uitgaande van 1 dakkapel) hebben tenslotte maar in één dak gezaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5

19k voor een dakkapel is wel aan de forse kant. De meerwerk prijzen die ik voorbij zie komen zitten meer in de range van 15k. Wellicht een hele brede dakkapel?

Garantie van het dak vervalt natuurlijk niet zomaar. Als je een gebrek hebt dat te wijten valt aan onjuiste bevestiging of constructie van je dakkapel dan is de aannemer van je dak natuurlijk niet verantwoordelijk. Maar het kan niet zo zijn dat je volledige garantie op een dak vervalt door het plaatsen van een dakkapel. Enfin een makelaar is ook geen jurist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Dank allen voor jullie reactie!

Het bevestigd al een beetje ons gevoel; Teveel geld voor wat je uiteindelijk krijgt.
Het gaat in dit geval wel om een dakkapel aan de voorkant aangezien de achterkant pal op het zuiden ligt en vol gelegd gaat worden met zonnepanelen.
Voor de rest zijn er in de optielijst niet veel details over vrijgegeven; "Dakkapel - 3 vaks met onderhoudsarme buitenbeplating. Plafond en wanden worden gelijk aan de dakplaten op zolder afgewerkt. De vensterbank wordt uitgevoerd in hout."

De gesprekken met de koopbegeleider en aannemer moeten nog gaan plaatsvinden, maar we zijn stiekem het hele huis al (virtueel) aan het inrichten. :D
We zullen met de aannemer in overleg gaan om te kijken wat mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:41
Kraz schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:37:

Het bevestigd al een beetje ons gevoel; Teveel geld voor wat je uiteindelijk krijgt.
Het gaat in dit geval wel om een dakkapel aan de voorkant aangezien de achterkant pal op het zuiden ligt en vol gelegd gaat worden met zonnepanelen.
Dakkapel weglaten en jullie kant op noord ook volleggen met panelen.

Waarom een dakkapel?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Bravertal schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:11:
[...]

Dakkapel weglaten en jullie kant op noord ook volleggen met panelen.

Waarom een dakkapel?
Om daar mijn werk/hobby -kamer van te maken. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:20
Kraz schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

Zouden 1 of 2 dakramen dan niet voldoende kunnen zijn? Met die vraag zit ik zelf. Dakramen zijn "schuin" geplaatst en laten daardoor vermoed ik meer licht binnen dan de ramen van een dakkapel. Mijn zolder (met vliering) wordt groot genoeg voor een werk/hobby-kamer waardoor de uitbouw en stahoogte van een dakkapel mij eigenlijk niet zo nodig lijken. Twee dakramen zijn veel minder duur en ik zou er later nog panelen omheen kunnen laten leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
Kraz schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

Zonnepanelen leveren geld/stroom op. Een dakkapel vergt onderhoud.

In onze nieuwbouwwoning (opgeleverd in 2021) kwam een dakkapel (noordkant) ook ter sprake. Voordat er een discussie kwam heb ik er 13 panelen op laten plaatsen.

Heb je het echt nodig, bij ons is de noordkant een slaapkamer voor dochterlief met een groot dakraam, geen klachten van haar.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Draakje5
Niet alles draait om geld toch. Als @Kraz blij wordt van een dakkapel dan is dat toch prima. Dan maar 4 panelen minder op je dak op het noorden die toch al weinig opleveren. Ik ben er blij mee. Niet alleen vanwege de extra ruimte, ook het daglicht en kan makkelijker naar buiten kijken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Edit; en de andere kant een dakraam ter vergelijk.
Members only:

[ Voor 24% gewijzigd door Draakje5 op 08-10-2023 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Bravertal schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:11:
[...]

Zonnepanelen leveren geld/stroom op. Een dakkapel vergt onderhoud.

In onze nieuwbouwwoning (opgeleverd in 2021) kwam een dakkapel (noordkant) ook ter sprake. Voordat er een discussie kwam heb ik er 13 panelen op laten plaatsen.

Heb je het echt nodig, bij ons is de noordkant een slaapkamer voor dochterlief met een groot dakraam, geen klachten van haar.
Ik hoef mijn volledige stroomverbruik niet uit mijn zonnepanelen te gaan halen. Dat redden we (waarschijnlijk) toch niet.
Draakje5 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:26:
Niet alles draait om geld toch. Als @Kraz blij wordt van een dakkapel dan is dat toch prima. Dan maar 4 panelen minder op je dak op het noorden die toch al weinig opleveren. Ik ben er blij mee. Niet alleen vanwege de extra ruimte, ook het daglicht en kan makkelijker naar buiten kijken.

***members only***

Edit; en de andere kant een dakraam ter vergelijk.

***members only***
Dit idd. Ik heb de ruimte stiekem al ingedeeld voor mijn hobbies en andere doeleinden. Dat gaat in een van de slaapkamers niet lukken. :)

Dank voor de fotos! Dat ziet er erg netjes uit. O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 08:08

Voor de rest zijn er in de optielijst niet veel details over vrijgegeven; "Dakkapel - 3 vaks met onderhoudsarme buitenbeplating. Plafond en wanden worden gelijk aan de dakplaten op zolder afgewerkt. De vensterbank wordt uitgevoerd in hout."

De gesprekken met de koopbegeleider en aannemer moeten nog gaan plaatsvinden, maar we zijn stiekem het hele huis al (virtueel) aan het inrichten. :D
Aan de voorkant is wel lastiger om na afloop te regelen, i.v.m. vergunning.
Onderhoudsarme buitenbeplating, dat klinkt als kunststof.
Ik zou om een voorbeeld vragen. Wij hebben kunststof met houtlook, dat vind ik persoonlijk echt veel mooier dan de gladde platen.
Al zou je voor 19k zinken zijkanten verwachten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
roltor schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:00:
[...]

Onderhoudsarme buitenbeplating, dat klinkt als kunststof.
Ik zou om een voorbeeld vragen. Wij hebben kunststof met houtlook, dat vind ik persoonlijk echt veel mooier dan de gladde platen.
Al zou je voor 19k zinken zijkanten verwachten ;)
19k, hoe groot is dat dakkapel. Het is allemaal persoonlijk. Zelf zie ik de meerwaarde niet van een klein dakkapel, maar goed, zoveel mensen zoveel mensen.

Denk er goed over na, wel/geen dakkapel en/of wel geen panelen op noord (kost relatief een stuk minder dan alleen op zuid plaatsen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
roltor schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:00:
[...]

Bij ons project was standaard bij elke woning al een vergunning aangevraagd en goedgekeurd voor een dakkapel aan de achter- en voorkant vd woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bravertal schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:19:
[...]

Bij ons project was standaard bij elke woning al een vergunning aangevraagd en goedgekeurd voor een dakkapel aan de achter- en voorkant vd woning.
Aangevraagd wel, maar hier niet goed gekeurd. Het dakkapel met een buitenmaat van 2 meter was “te druk”. Heb inmiddels wel een offerte voor één aan de achterzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Nu we het over dakkapellen (op nieuwbouw) hebben, kon niet exact terugvinden wat de regelgeving is omtrent type dakkapel.

Zover ik weet, dien je eenzelfde soort dakkapel te nemen (afmetingen, aanzicht) als de buren. Hoe zit dat met tweekappers?

Is dat enkel hetzelfde als de andere zijde van de woning, hetzelfde als het rijtje woningen of zelfs als het hofje/straat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
Andere buren bij ons hebben de verrekening met de PV panelen inmiddels ontvangen ( wij nog niet ). Ze hebben 1600 euro terug gekregen ( ivm geen btw ). De hele pv installatie factuur kwam op 7600 euro uit. Viel me niet tegen. 17 panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Het ligt gewoon enorm aan welk dakkapel je krijgt vanuit de bouw. We hebben ook lang getwijfeld, maar geen seconde spijt gehad omdat het aan de voorkant geen recht-toe-recht-aan dakkapel is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBlk_DcSgt5Vp5XCJv_avSgvFvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mo6piXuUbqLkbv8OLSZ0kWm.jpg?f=fotoalbum_large

Dakkapel aan de achterkant hebben we inderdaad niet genomen. Om de kosten hoef je het denk ik niet te doen. Men vraagt een vermogen voor het plaatsen van een beetje een dakkapel.Offerte voor een standaard dakkapel kwam bij mij vorig jaar al op rond de 10-12k uit. En dat kostte deze ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:26

HollovVpo1nt

I like gadgets

Hallo allen,

Vraagje, onze woning is opgeleverd met zonnepanelen met micro omvormers. Nu lees ik bij de garantievoorwaarden van de omvormer fabrikant Enphase:

quote: https://enphase.com/nl-nl...d-warranty-netherlands-v2
Continue verbinding: De Gedekte Producten dienen gedurende de toepasselijke
Garantieperiode voortdurend met het internet verbonden te zijn, behalve wanneer deze verbinding
wordt onderbroken door oorzaken waarover de Gedekte Eigenaar redelijkerwijs geen controle
heeft. Met deze bepaling wordt zeker gesteld dat mogelijke defecten in het Gedekte Product op
afstand kunnen worden gediagnosticeerd en dat het Gedekte Product ‘over-the-air firmwareupdates’ kan ontvangen
Wij hebben geen kastje die de omvormers met het internet in verbinding laten staan: een IQ Gateway of Envoy. Had dit kastje er bij oplevering moeten zijn? Nu hebben we in principe geen continue verbinding waardoor we ook geen garantie hebben. Dat is raar toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:22

tomtom901

Moderator General Chat
HollovVpo1nt schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:32:
Hallo allen,

Vraagje, onze woning is opgeleverd met zonnepanelen met micro omvormers. Nu lees ik bij de garantievoorwaarden van de omvormer fabrikant Enphase:

[...]

Wij hebben geen kastje die de omvormers met het internet in verbinding laten staan: een IQ Gateway of Envoy. Had dit kastje er bij oplevering moeten zijn? Nu hebben we in principe geen continue verbinding waardoor we ook geen garantie hebben. Dat is raar toch?
Volgens mij heb je altijd een Envoy of een Envoy Metered nodig om de set compleet te krijgen. Dus volgens mij is wat jij hebt inderdaad niet compleet. De Envoy Metered kan meer (monitoring dmv CT klemmen), dus dat die extra kost is logisch. Maar ik zou je vraag ook zeker even in het Enphase topic melden, daar zit meer kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
Hallo allen,

[...]

Hier hetzelfde, de buren hadden er expliciet naar gevraagd face-to-face en de toezegging op monitoring met app gekregen. Puntje bij paaltje hebben ze gezegd dat ze zelf zo'n gateway kunnen aanschaffen en de monitoring maandelijks op de energierekening staat. Ze hebben er best een probleem van gemaakt maar het is uiteindelijk verworpen. Hoop dat het jullie wel lukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Hallo allen,

[...]

De aannemer moet de garantie leveren, niet de fabrikant. Het feit dat de aannemer geen monitoring aangelegd heeft, betekent dat deze dus niet bij de fabrikant kan aankloppen als er iets mis is, maar zelf het risico loopt.

Je hebt dus wel garantie, alleen niet van Enphase. Persoonlijk zou ik niet snel iets aanschaffen wat verplicht de hele dag een verbinding met Internet nodig heeft. Dat brengt alleen maar veiligheidsrisico's met zich mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:58:
[...]

De aannemer moet de garantie leveren, niet de fabrikant. Het feit dat de aannemer geen monitoring aangelegd heeft, betekent dat deze dus niet bij de fabrikant kan aankloppen als er iets mis is, maar zelf het risico loopt.

Je hebt dus wel garantie, alleen niet van Enphase. Persoonlijk zou ik niet snel iets aanschaffen wat verplicht de hele dag een verbinding met Internet nodig heeft. Dat brengt alleen maar veiligheidsrisico's met zich mee.
Ik betwijfel of de aannemer de 25 jaar garantie op die zaken gaat overnemen van de fabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:14:
[...]

Ik betwijfel of de aannemer de 25 jaar garantie op die zaken gaat overnemen van de fabrikant.
Nee, maar dat hoeft hij ook niet. Binnen woningborg/SWK zijn termijnen geregeld voor garantie op installaties. Dat is zeker geen 25 jaar.

Dat de fabrikant meer levert als je jouw ziel aan hun verkoopt is leuk, maar niet een verplichting voor de aannemer. Bedenk wel dat 25 jaar garantie ook gewoon geld kost en als dat dus gratis is, ben jij het product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het is gewoon een garantie net zoals op alle andere producten….

Je hebt wettelijke garantie / conformiteit van de partij die je de spullen heeft verkocht.
En je hebt eventueel een aanvullende garantie die door de fabrikant wordt aangeboden.

De eerste garantie moet gewoon de wet volgen. Voor de tweede (optionele) garantie mag een fabrikant elke voorwaarde stellen die ze willen. Dus ook dat verhaal over internet. Betekend helemaal niets voor de wettelijke garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:20:
[...]

Nee, maar dat hoeft hij ook niet. Binnen woningborg/SWK zijn termijnen geregeld voor garantie op installaties. Dat is zeker geen 25 jaar.

Dat de fabrikant meer levert als je jouw ziel aan hun verkoopt is leuk, maar niet een verplichting voor de aannemer. Bedenk wel dat 25 jaar garantie ook gewoon geld kost en als dat dus gratis is, ben jij het product.
Maar als jij als koper de volle prijs betaald voor panelen zit de fabrieksgarantie er al bij.

Nu betaalt hij de volle prijs en krijgt hij maar een paar jaar garantie (van een partij die zonnepanelen verkopen helemaal niet als core business heeft). En wat mijn ziel te maken heeft met het koppelen van een apparaatje wat mijn omvormers ontsluit tbv monitoring is mij onduidelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:06

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik zeur altijd veel over ventilatie en dat het goed moet. Wij zitten tegen onze oplevering aan, ik zal nog even een keer zo'n intropost ding doen misschien... en kreeg zojuist (na wat clashen) het eindresultaat van onze C4c/VST4 ventilatie met complete vraagsturing (incl. garage):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWQcQid23Kw-VuxtF4rf0DzxnX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJ8nNmzNhlb73nKURSzc22Qj.jpg?f=fotoalbum_large

Zo hoort het als je het mij vraagt. Star, bochten minimaliseren, goede buizen... mijn hart maakt een huppeltje.

Het was voor ons in het project een vereiste om dit custom te krijgen naar onze spec. Dit kon. Kostprijs zo rond de 10k... achteraf doe je het echt niet meer. Op de algehele som en qua gezondheid valt het wel weer weg...

[ Voor 12% gewijzigd door Miezie op 09-10-2023 12:35 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Miezie schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:34:
Ik zeur altijd veel over ventilatie en dat het goed moet. Wij zitten tegen onze oplevering aan, ik zal nog even een keer zo'n intropost ding doen misschien... en kreeg zojuist (na wat clashen) het eindresultaat van onze C4c/VST4 ventilatie met complete vraagsturing (incl. garage):
[Afbeelding]

Zo hoort het als je het mij vraagt. Star, bochten minimaliseren, goede buizen... mijn hart maakt een huppeltje.

Het was voor ons in het project een vereiste om dit custom te krijgen naar onze spec. Dit kon. Kostprijs zo rond de 10k... achteraf doe je het echt niet meer. Op de algehele som en qua gezondheid valt het wel weer weg...
Op je laatste statement, ventileer je de keuken met deze setup wel direct naar buiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Z___Z schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:39:
[...]

Op je laatste statement, ventileer je de keuken met deze setup wel direct naar buiten?
Daar dub ik nog over. We krijgen een onderdruk als ik het zou doen en raampje open betekent schuifpui open of een kamerhoog raam elders...... Dat is op de momenten dat je het doet (en er niet al wat open staat) nogal fris waarschijnlijk....

Maar ik denk het wel, want in ons vorige huis vonden we het koolstoffilter maar vervelend ;).

We hebben in elk geval wel de keuzemogelijkheid in de gekozen afzuigkap.

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 09-10-2023 12:43 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Laatst online: 16:34

IkWilbert

Het is mij!

Zojuist ons energielabel ontvangen. We komen uit een energielabel C woning. Dan is dit toch wel een flinke stap omhoog :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4CWCKfe8Kb2l9KfWndcC-80uzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWcMY4aiHguRiWVjxHeD1skG.jpg?f=fotoalbum_large

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
IkWilbert schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:20:
Zojuist ons energielabel ontvangen. We komen uit een energielabel C woning. Dan is dit toch wel een flinke stap omhoog :)

[Afbeelding]
Zou je met die zonneboiler een extra plusje bij je A krijgen?

Verder heel nice! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Laatst online: 16:34

IkWilbert

Het is mij!

Lupadi schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:44:
[...]

Zou je met die zonneboiler een extra plusje bij je A krijgen?

Verder heel nice! :)
Volgens mij bestaat er nog geen A met vijf plusjes

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Bij deze:

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

IkWilbert schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:06:
[...]

Volgens mij bestaat er nog geen A met vijf plusjes
Volgens mij is het ook omschreven als NOM/energiepositief...

Maar met die laatste maatregelen bij A++++ zoals doucheWTW of zonneboiler zit je wel echt in de marginal gains die je niet terugverdient als je al op 150+ procent hernieuwbaar zit. Zelfs niet als salderen verdwijnt is mijn inschatting.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaVe9091
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-01-2024

Kan het zijn dat in de 19k ook andere (verplichte) aanpassingen in zijn verwerkt?Dat bijv bij het plaatsen van een dakkapel het geen onbenoemde ruimte, maar als een slaapkamer wordt aangemerkt? Hierdoor zou de aannemer dan op grond van het bouwbesluit verplicht zijn om ook andere aanpassingen te doen? Denk aan ventilatie, vloerverwarming oid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
@Kraz inderdaad, zoals @DaVe9091 al schrijft: Met alleen de dakkapel ben je er niet. Als dit een verblijfsruimte wordt in plaats van een onbenoemde ruimte heb je ineens allerlei eisen aan ventilatie en verwarming/koeling. Het is vrijwel onmogelijk om de installaties later zodanig aan te passen dat je daar aan voldoet.

Vraag dus heel goed bij de aannemer na of die 19k inderdaad zijn voor het aanpassen van een onbenoemde ruimte naar een verblijfsruimte (en krijg dat op papier).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:46
Blihi schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 07:51:
@Kraz inderdaad, zoals @DaVe9091 al schrijft: Met alleen de dakkapel ben je er niet. Als dit een verblijfsruimte wordt in plaats van een onbenoemde ruimte heb je ineens allerlei eisen aan ventilatie en verwarming/koeling. Het is vrijwel onmogelijk om de installaties later zodanig aan te passen dat je daar aan voldoet.

Vraag dus heel goed bij de aannemer na of die 19k inderdaad zijn voor het aanpassen van een onbenoemde ruimte naar een verblijfsruimte (en krijg dat op papier).
Vraag: die eisen zitten toch alleen in het bouwbesluit? Als hij later iets verbouwd, gelden die niet? (Los van wat je misschien moet willen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
  • Laatst online: 20:20
Deleon78 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:54:
[...]

Vraag: die eisen zitten toch alleen in het bouwbesluit? Als hij later iets verbouwd, gelden die niet? (Los van wat je misschien moet willen).
Ik heb een week in een nieuwbouwhuis gewoond zonder dat de ventilatie het deed. Geloof me, als je twee uur geen raam open zet ren je naar buiten met migraine.

Technisch gezien zou het volgens mij mogen, maar dat betekent niet dat je het zou moeten willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Deleon78 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:54:
[...]

Het bouwbesluit geldt ook bij elke latere verbouwing. Soms moet je blijven voldoen aan het bouwbesluit van de eerdere bouwdatum, soms moet je voldoen aan het nieuwe bouwbesluit.

Een onbenoemde ruimte blijft onbenoemd zolang je niet aan de eisen van het bouwbesluit voldoet, ook als je een dakkapel plaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 22:46
Dus min of meer “jee” ;) De regels (al dan niet de meest actuele) blijven van kracht, maar onbenoemd blijft onbenoemd en dus geen regels aan bv ventilatie (ook al wil je zelf wel ventileren als je er verblijft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:20
Deleon78 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:14:
Dus min of meer “jee” ;) De regels (al dan niet de meest actuele) blijven van kracht, maar onbenoemd blijft onbenoemd en dus geen regels aan bv ventilatie (ook al wil je zelf wel ventileren als je er verblijft).
Volgens mij gelden er ook voor "Onbenoemde ruimten"gelukkig gewoon eisen voor ventilatie. Als ik even de samenvatting pak van NEN1087:
https://alphaventilatie.n...ouwbesluit-en-ventilatie/
Overige “droge kamers” (studeerkamer, hobbykamer, berging, zolder): 1 dm3 per seconde, per m2 netto vloeroppervlak, met een minimum van 7 dm3 per seconde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 00:11
[Afbeelding]

Netjes!

Ik ben van plan binnenkort zelf MV te plaatsen (renovatie) en volgens mijn informatie worden er geluidsdempende flexibels gebruikt voor de aansluiting tussen spirobuis en MV unit.
Het gaat bij mij wel om een systeem C.
Enig idee waarom dit bij jou niet het geval is of is mijn informatie onjuist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:09

Niwla

dat dus....

Z___Z schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:07:
[...]

Wij hebben afvoer naar buiten in ons huis wat 1 jaar geleden opgeleverd is. Qua warmteverlies is het niet merkbaar. Misschien als je het met de buren vergelijkt, maar wij stoken ook 22 graden, terwijl de buren 20 graden stoken in de woonkamer.

Qua luchttoevoer, dit is inderdaad nodig als je WTW en luchtdicht gebouwd huis hebt. Onze inpandige berging heeft een dak doorvoer. Dus zolang we de berging deur open hebben, komt er genoeg lucht binnen. Als die deur dicht en de afzuiger staat op een hoge stand, dan komt er onderdruk in de kamer en probeert de lucht bij de voordeur naar binnen te komen. Deels heb ik dit opgelost door de toevoer iets te verhogen, zodat er standaard een klein beetje overdruk in het huis is. Dit is in principe voldoende om de afzuiger te gebruiken op stand 1 en 2 (afzuiger heeft 3 standen + turbo). Kwa tocht uit de afzuigkap hebben we geen last van. Ik heb een Naber THERMOBOX 3 laags terugslagklep in de gevel en in de afzuigkap zelf zit ook nog een terugslagklep. De buis zelf zit nog in een koof op het plafond, dus als er een beetje kou binnenkomt zal dat niet verder dan de koof komen. De buis zelf is van kunststof, dus dat geleid ook weinig warmte.
https://afzuigkap.nl/thermobox-150-naber-1680/

Geluid van de afzuiger is vooral afhankelijk van de kwaliteit van je afzuigsysteem. In ons oude huis (ook afzuiging naar buiten) was de afzuiging slecht en maakte veel lawaai. Nu hebben we een Novy met randafzuiging, wat in stand 1 meestal al genoeg is. Stand 3 of turbo alleen nodig als je net het vlees in de hete pan stopt om de eerste rook op te vangen.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je niet binnen 2 meter van de erfgrens je vuile lucht mag afvoeren. Dus in een rijtjeshuis kan het eigenlijk alleen als je afvoer in het midden van je huis naar buiten gaat, wat niet altijd mogelijk is. Denk dat dit alleen gehandhaafd wordt als je buren gaan klagen.
Bedankt voor je zeer uitgebreide toelichting. die twee meter vanuit de erfgrens gaat wel een dingetje zijn denk ik aangezien onze keuken tegen de tussenmuur met de buren gebouwd is en de afvoer dus ook langs die muur zou gaan.
Ik ga sowieso eerst de bouwer even vragen naar hun mening hierin.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Laatst online: 28-06 20:01
Even een vraag over mijn WTW/onderhoud daarvan, ik zal proberen het zo kort mogelijk uit te leggen.

Mijn woning is zo'n 2 jaar geleden opgeleverd en ik heb recent iemand gezocht voor het (2) jaarlijks onderhoud aan de WTW / warmtepomp.
Bij de WTW aangekomen melde de monteur al snel dat deze niet in onderhoud kan worden genomen bij hun omdat er buizen voorlangs lopen. Blijkbaar moet bij sommige reparaties het gehele front eraf gehaald worden.

Natuurlijk heb ik contact opgenomen met de projectontwikkelaar, zij hebben weer contact opgenomen met de installateur en melden dat er contact opgenomen kan worden met hun indien iets gedemonteerd moet worden.
Met deze melding heb ik nogmaals het onderhoudsbedrijf bericht en zij bevestigen nog steeds dat het onderhoud niet bij hun kan door bovenstaande situatie.

Het bijzondere aan dit alles is dat de sticker van het onderhoudsbedrijf al wel op de WTW zit "In onderhoud bij: xxx" (zat vast aan de sticker van de installateur...) en ze nu dus weigeren. Als "consument" was ik er op deze manier natuurlijk van overtuigd dat alles gewoon in orde is en dat er onderhoud gepleegd kan worden, anders had ik het wel bij oplevering gemeld.

Ik heb nu nog een mail uitstaan naar de installateur maar ik heb er geen goed gevoel over dat de ontwikkelaar/installateur/onderhoudsbedrijf er uit gaan komen.

Kortom, ik zit met een WTW unit waar geen onderhoud aan gepleegd kan worden en zelfs al zouden ze de situatie accepteren, weiger ik natuurlijk te gaan betalen voor demontage bij reparatie omdat ze zelf zo dom geweest zijn om het op die manier te installeren. Hier moet in mijn ogen toch gewoon rekening mee gehouden worden?

Ik kom nu ook een beetje op het punt uit dat ik niet goed weet wat ik moet gaan doen. Valt dit ergens onder bepaalde bouw eisen waarop ik ze kan aanspreken, moet ik rechtsbijstand inschakelen, iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZsaJ5rDyLKB9afQV-bVSYChXAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/apzdpg9KwfSWDxknzJkMqjaL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
[Afbeelding]

Als het apparaat 20cm naar links was verplaatst had het toch een aantal bochten gescheeld :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Stormstar3 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:14:
Bij de WTW aangekomen melde de monteur al snel dat deze niet in onderhoud kan worden genomen bij hun omdat er buizen voorlangs lopen. Blijkbaar moet bij sommige reparaties het gehele front eraf gehaald worden.
Het ziet er redelijk dramatisch uit…. En dat is het ook wel een beetje.

Maar je monteur weet ook niet waar ie het over heeft. Je hebt een HRU 400 en die heeft voor het onderhoud van de interne componenten (niet de filters) een demontage van de bovenplaat nodig. En dan moet je altijd de buizen losmaken.

De voorplaat openmaken doe je bij de andere Itho modellen, bij deze blijft het beperkt tot het “luikje”.

Dus dat aan laten passen door je installateur, die had gewoon in de handleiding kunnen lezen dat er 40cm ruimte aan de bovenkant nodig is voor onderhoud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cti3-KK79ch2rnHlLEAHlDYitBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhaUwnBfaH8H3RfWZ5f0xpxf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2023 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaccohierden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 13:38
Onze oplevering komt steeds dichterbij, de vooroplevering ook gehad. Veel optische punten die ze nog moeten verbeteren zoals kozijnen/muren/tegels.

Ook zijn de zonnepanelen aangesloten op de omvormer (voor het eerst gezien). Omdat wij 6 extra panelen op het dak hebben en dus totaal 9 (370 Wp per stuk) stuks hebben wil ik controleren of de "standaard" omvormer wel deze hoeveelheid panelen aan kan. Model omvormer is: Solis S6-GR1P2.5K-M.
Panelen liggen op het dak op het zuiden.

Weet iemand hoe ik dit kan berekenen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:40

j4y

jaccohierden schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:02:
Onze oplevering komt steeds dichterbij, de vooroplevering ook gehad. Veel optische punten die ze nog moeten verbeteren zoals kozijnen/muren/tegels.

Ook zijn de zonnepanelen aangesloten op de omvormer (voor het eerst gezien). Omdat wij 6 extra panelen op het dak hebben en dus totaal 9 (370 Wp per stuk) stuks hebben wil ik controleren of de "standaard" omvormer wel deze hoeveelheid panelen aan kan. Model omvormer is: Solis S6-GR1P2.5K-M.
Panelen liggen op het dak op het zuiden.

Weet iemand hoe ik dit kan berekenen?
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Topt een beetje af, je mist op jaarbasis 37 kWh geen ramp.

[ Voor 4% gewijzigd door j4y op 10-10-2023 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
LordBusiness schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:00:
[...]
Wat heb je nog te verliezen? Als je wensen zitten inmiddels al in het meerwerk en je gaat geen cadeautjes meer krijgen van de aannemer. Je kan juist het meeste eruit halen door te handhaven wat is afgesproken en daar boven op te zitten. Dat is ook waar jij uiteindelijk naar streeft als ik je berichten hier zo lees.
Tevens als ik het aantal te verwachten opleverpunten bij jou zo zie gaat de oplevering en het herstel ervan nog zo lang duren dat ik alvast een plan zou maken hoe dit aan te vliegen.

Je kan ook eens een gesprek aanvragen met de aannemer/koopbegeleider en je zorgen nog eens op tafel leggen en daar mag je dan ook best bij waarschuwen, want dit voldoet zo (duidelijk en onderbouwd) niet, daar heeft de aannemer straks bij oplevering ook niks aan.

***members only***
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:25
Beste medetweakers,

Ik zou graag jullie advies willen over het volgende. Sinds twee weken is er een aannemer enkele dagen per week bij ons bezig om de wanden van ons nieuwbouwhuis sausklaar te maken. Echter, toen we vanavond een kijkje namen, zagen we vreemde vlekken op het plafond.

Heeft iemand van jullie enig idee wat deze vlekken kunnen zijn? Zouden het vochtplekken kunnen zijn als gevolg van onvoldoende ventilatie (bij aankomst waren alle ramen gesloten)? Of zou er misschien een lekkage van de vloerverwarming kunnen zijn? Boven dit plafond is geen natte ruimte. De woonkamer bevindt zich boven deze ruimte, maar daar is niets ongewoons te zien aan de vloer.

Heeft iemand een suggestie?

Hebben jullie een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JG84jie698MCbZA5CSLS3mRRxJk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3wFJt7e7kFmn6grULYgfihJB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

nightgold schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:55:
[...]

Netjes!

Ik ben van plan binnenkort zelf MV te plaatsen (renovatie) en volgens mijn informatie worden er geluidsdempende flexibels gebruikt voor de aansluiting tussen spirobuis en MV unit.
Het gaat bij mij wel om een systeem C.
Enig idee waarom dit bij jou niet het geval is of is mijn informatie onjuist?
Dat is makkelijker verwerken. Zoek maar eens op flex & ibel op YouTube. Je kan ook spiro met dempers gebruiken.
Spiro met zo weinig mogelijk bochten is het meest wenselijk om de mv box efficiënt te laten werken en stil by design. Dan heb je de minste weerstand te overwinnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

ColeJ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:25:
[...]

Als het apparaat 20cm naar links was verplaatst had het toch een aantal bochten gescheeld :+
Eens. Maar dan zit hij achter de binnenunit warmtepomp… dat is wat onhandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Deleon78 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:14:
jvdmeer schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:48:
[...]

Volgens mij gelden er ook voor "Onbenoemde ruimten"gelukkig gewoon eisen voor ventilatie. Als ik even de samenvatting pak van NEN1087:
https://alphaventilatie.n...ouwbesluit-en-ventilatie/

[...]
Ja, er gelden wel regels inderdaad, maar die zijn anders voor verschillende ruimtes. Ook voor verwarmen/koelen gelden andere regels en het heeft invloed op berekeningen van de totale ventilatie-capaciteit.

Ook is het voor een verblijfsruimte verplicht om te kunnen spuien. Dat is een duur woord voor: Er moet een raam in zitten dat open kan. Nu is dat met een dakkapel meestal geen probleem, maar het kan wel voor verwarring zorgen. Simpelweg een bed op zolder plaatsen maakt de zolder geen slaapkamer, bijvoorbeeld.

Daar was bij het appartementencomplex van mijn vader verwarring over. Op de tekeningen stonden ruimtes ingetekend als "kantoor" of als "study". Daar stonden geen bedden in getekend, maar ook een kantoor is een verblijfsruimte en hoort dus een spui-voorziening te hebben. Dat is alleen technisch niet haalbaar bij ruimtes die uitkomen op een gezamenlijk atrium.

Uiteindelijk zijn die ruimtes wel voorzien van inblaas-ventielen, verwarming en koeling, maar er zijn geen ramen geplaatst, dus formeel mag je het geen verblijfsruimte noemen. Bij de meeste appartementen is het echter wel gewoon een kantoor/logeerkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-09 10:33
symen89 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:21:
Beste medetweakers,

Ik zou graag jullie advies willen over het volgende. Sinds twee weken is er een aannemer enkele dagen per week bij ons bezig om de wanden van ons nieuwbouwhuis sausklaar te maken. Echter, toen we vanavond een kijkje namen, zagen we vreemde vlekken op het plafond.

Heeft iemand van jullie enig idee wat deze vlekken kunnen zijn? Zouden het vochtplekken kunnen zijn als gevolg van onvoldoende ventilatie (bij aankomst waren alle ramen gesloten)? Of zou er misschien een lekkage van de vloerverwarming kunnen zijn? Boven dit plafond is geen natte ruimte. De woonkamer bevindt zich boven deze ruimte, maar daar is niets ongewoons te zien aan de vloer.

Hebben jullie een idee?

[Afbeelding]
Het lijken vegen te zijn, wellicht vieze handen van de aannemer? Lijken mij niet direct lekkage plekken.
Heb je de aannemer al gevraagd?

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:53

Exigence

dnkroz

symen89 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:21:
Beste medetweakers,

Hebben jullie een idee?

[Afbeelding]
Is het plafond geschuurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:25
vuurtjih schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:27:
[...]

Het lijken vegen te zijn, wellicht vieze handen van de aannemer? Lijken mij niet direct lekkage plekken.
Heb je de aannemer al gevraagd?
Dank voor de reacties.

De aannemer heeft niet aan het plafond gewerkt. We hebben inmiddels twee ontvochtigers gehuurd om het stucvocht te verwijderen. Helaas lijken de vlekken niet te verminderen. Het lijkt erop dat de kleur van het beton door het plafond heen komt. De vorm van de vlekken is ook heel vreemd. Het lijken bijna perfecte cirkels waarin de kleur van het beton doorheen komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPWvdmEm4oxuCXDqddZJwe8x5co=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aor3voekHCcxLYwtj6VSJZBA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brains Bush
10 oktober het laatste kijkmoment (en inmeten) gehad. Zo zijn al ver klaar zeg. Paar laatste 'restpunten' electra, kitten etc en dan is het opleverklaar, echter...de gemeente dient ook nog een weg aan te leggen voordat er mag worden opgeleverd. Planning is nu januari 2024 oplevering en nog voor de december feestdagen een vooroplevering, waarbij ik mijn kritische zwager(t), ja Rotterdammert, meeneem als expert. Hij is zelf aannemer en tevens verricht hij ook opleverkeuringen. Hij is -voor dit doel- zónder emotie en loopt rond met z'n schrijfblok. Prima! Ikzelf heb al een aantal schades geconstateerd, door waarschijnlijk lomp beuken tegen schuifpui of tegen binnenkozijn. Fixen ze wel maar is toch zonde...zal wel allemaal ingecalculeerd zijn bij dit soort projecten. Overigens hadden meerdere toekomstige bewoners al her en daar schade plekken gezien. Duur grapje voor ze!?

Plaatjes willen we zien.. Bijvoorbeeld de dekvloer wordt binnenkort nog gerepareerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waBKQFm8EOscD0sv6-VYXOX0ztg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0KPpPq3GzvHIV49yAtDQIa7Z.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dv6dSoHwB-akfT1ozhpmFW6VzyI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nw4qhTM9Ejs5uP4Fy3eVvGgv.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJsaWRTbg3LlIg-QgZrXwvJytf4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eN9caGnpNZfhPsBg6O8Pllgn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6djbXFB-CIU8YoEiad37VqTfBA8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GDDyzROrc4an3OlL6g2LCbL7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJNN96aKUBvwY9hSTxLhWnFF3uE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t1DPmChKXw68VRJ3EgDTr5N2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iEeKiJOa_PeF6bf5hgKHMdQgSw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xt2GLxtTDNY3iPCM9bxhtl91.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6yd4V_fpi3OAS59l3R0hinfAFQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vppRIJPUhP7dXdeQeQO9yryy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUkOFxomVRFrRcAn9DpIGDGgQbY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DSvQgSn4ZjbmKnPgoWYeXBfQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:55
Hoe zouden jullie deze randen tussen de (tegel)vloer en dorpels / trappen / kozijnen afwerken? Kit?
De vloerenzaak doet er verder niets meer aan blijkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQUSz9lBG0dgIeu2ydr309J0BpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emZQd2PSlluhxOSxKmfZhUkY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Qdop19OB7mLHDy1l43uMfQWO7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIJ47clFYbnhecarviynshMq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Patox ik zou het kitten ja. Die eerste had echter wel wat strakker gekund bij die dorpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
GeeMoney schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:02:
@Patox ik zou het kitten ja. Die eerste had echter wel wat strakker gekund bij die dorpel.
Eens.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Patox schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:42:
Hoe zouden jullie deze randen tussen de (tegel)vloer en dorpels / trappen / kozijnen afwerken? Kit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoeveel mm is die eerste foto?
Het ziet er op de foto niet zo netjes uit , ik zou toch verzoeken of ze daar even een nieuwe tegel in willen leggen want dit is zonde .
Ze kunnen hem er eenvoudig uit tikken.

Ik neem aan dat je ~70-90e per M2 hebt betaald oid, voor dat geld mag het wel wat netter m.i.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 12-10-2023 20:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:17
Patox schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:42:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb een RVS hoekprofiel onder de tegel laten zetten. Op die manier kon de parketeur daar tegenaan werken.... Wellicht niet te laat, maar als je een tegel gaat vervangen dan kan het alsnog.
We hebben overigens meerdere plekken RVS, dus dan komt het terug in het huis.
Een zwart hoekprofiel zou ook nog kunnen bij jou.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox
Sport_Life schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:30:
[...]

Hoeveel mm is die eerste foto?
Het ziet er op de foto niet zo netjes uit , ik zou toch verzoeken of ze daar even een nieuwe tegel in willen leggen want dit is zonde .
Ze kunnen hem er eenvoudig uit tikken.

Ik neem aan dat je ~70-90e per M2 hebt betaald oid, voor dat geld mag het wel wat netter m.i.
Dit zijn wel de twee slechtste plekken. De rest ligt strakker. Heb vrij weinig zin dat ze weer moet hakken om er een nieuwe in te leggen maar je hebt wel gelijk beter nu goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Patox schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:54:
[...]

Dit zijn wel de twee slechtste plekken. De rest ligt strakker. Heb vrij weinig zin dat ze weer moet hakken om er een nieuwe in te leggen maar je hebt wel gelijk beter nu goed.
Ze hebben bij ons ook wat tegels vervangen, dat valt gewoon onder afwerking . Maar ik had nog niet alles betaald. (Overigens ging het bij ons niet via de projectontwikkelaar).

Als het de 1e tegel is dan is het wel lastig.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 12-10-2023 21:32 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox
Sport_Life schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:57:
[...]

Ze hebben bij ons ook wat tegels vervangen, dat valt gewoon onder afwerking . Maar ik had nog niet alles betaald.

De laatste 5% moet ik ook nog betalen. Ik ga het in ieder geval even melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
symen89 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:34:
[...]

[...]

Dank voor de reacties.

De aannemer heeft niet aan het plafond gewerkt. We hebben inmiddels twee ontvochtigers gehuurd om het stucvocht te verwijderen. Helaas lijken de vlekken niet te verminderen. Het lijkt erop dat de kleur van het beton door het plafond heen komt. De vorm van de vlekken is ook heel vreemd. Het lijken bijna perfecte cirkels waarin de kleur van het beton doorheen komt.

[Afbeelding]
Is het plafond gewoon geverfd?
En wat loopt er in die koof?

Hoewel je niet denkt dat t lekkage plekken zijn kan het toch handig zijn om een vochtmeter er tegenaan te houden.

Ik zie die “perfecte rondjes” niet. Zou je ze kunnen omcirkelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Eierkoekie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 06:52:
[...]

Is het plafond gewoon geverfd?
En wat loopt er in die koof?

Hoewel je niet denkt dat t lekkage plekken zijn kan het toch handig zijn om een vochtmeter er tegenaan te houden.

Ik zie die “perfecte rondjes” niet. Zou je ze kunnen omcirkelen?
Ik heb ook 't idee dat 't plafond gewoon geverfd is of met heel dun pleisterwerk, ook als ik kijk naar het centraaldoosje en de rookmelder kan het hier niet heel dik op zitten. Die zouden normaal dan dikker wegvallen toch? Bij de V-naad tussen de plafondplaten, die vermoedelijk net voor de rookmelder zat, zie je duidelijk dat er meer is aangebracht en een keurig witte baan zonder vlekken.

[ Voor 0% gewijzigd door LordBusiness op 13-10-2023 08:49 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brains Bush
Zijn ze niet gewoon vergeten het plafond te stucen? Dit lijkt wel een soort voorstrijk en die plekken zijn een reactie van afstoting. Bv als de ondergrond te vet of 100% hard plastic/PVC is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox
Sport_Life schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:57:
[...]

Ze hebben bij ons ook wat tegels vervangen, dat valt gewoon onder afwerking . Maar ik had nog niet alles betaald. (Overigens ging het bij ons niet via de projectontwikkelaar).

Blijkbaar kwam het net vervelend uit. Dit was namelijk de gehele breedte van de tegel. We gaan er nu een bredere dorpel in zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Een technisch vraagje.

Een hemelwaterafvoer van een plat dak wordt vaak door de muur geboord naar het platte dak. Maar dient dit ook nog verder afgedicht te worden? Het lijkt mij toch bijzonder dat zo'n gat in de gevel open blijft rondom de zinken afvoerpijp? Of is dat toch niet zo bijzonder?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZsAboPTdg5tLOHeVLHxgIj3l0A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8F8PVydyBP6nST9rKt8ZxxMB.png?f=user_large

Wij hebben bij onze vorige woning op het standaard 3x2 schuurtje een lekkage gehad, waarvan de vorige aannemer dacht dat het kwam doordat water via de ijzeren afvoer terug het schuurtje in liep. Dit had hij toen allemaal dicht gekit. De lekkage zat hem overigens ergens anders in bleek later. Maar gaf mij wel de vraag is het logisch dat dit open blijft in de praktijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:16:
Een technisch vraagje.

Een hemelwaterafvoer van een plat dak wordt vaak door de muur geboord naar het platte dak. Maar dient dit ook nog verder afgedicht te worden? Het lijkt mij toch bijzonder dat zo'n gat in de gevel open blijft rondom de zinken afvoerpijp? Of is dat toch niet zo bijzonder?
[Afbeelding]

Wij hebben bij onze vorige woning op het standaard 3x2 schuurtje een lekkage gehad, waarvan de vorige aannemer dacht dat het kwam doordat water via de ijzeren afvoer terug het schuurtje in liep. Dit had hij toen allemaal dicht gekit. De lekkage zat hem overigens ergens anders in bleek later. Maar gaf mij wel de vraag is het logisch dat dit open blijft in de praktijk?
Hahahahaha wat voor loodgieter is hier bezig geweest? Dit is een noodafvoer die naar een stadsuitloop leidt??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:16
Wolly schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 00:53:
[...]

Hahahahaha wat voor loodgieter is hier bezig geweest? Dit is een noodafvoer die naar een stadsuitloop leidt??
Dat dacht ik ook, maar blijkbaar heb je ook zulke doorvoeren. Het ziet er in ieder geval knullig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
El-Vder schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:13:
[...]

Dat dacht ik ook, maar blijkbaar heb je ook zulke doorvoeren. Het ziet er in ieder geval knullig uit.
Soms zie je ze dubbel uitgevoerd. Zo als hier kom ik ze echter ook vaker tegen. Dus lijkt me niet dat dit niet voldoet, @Wolly ? Ik heb laatst geprobeerd eea te lezen over de nooduitstort. We hebben met onze uitbouw en garage dak en die van de buren totaal 4 van deze doorvoeren ( enkel uitgevoerd ). Dus geen noordoverstort erbij. Afvoer van dak woning komt ook op plat dak uit.

Op mijn vraag, Hoort dit verder nog dichtgemaakt te worden ( dat gat )? Of ander advies? :+

[ Voor 21% gewijzigd door Draakje5 op 14-10-2023 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:16
Draakje5 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:21:
[...]

Op mijn vraag, Hoort dit verder nog dichtgemaakt te worden ( dat gat )? Of ander advies? :+
Esthetisch zou je dit mooi afgewerkt willen hebben, technisch gezien is het denk ik niet noodzakelijk. Een afdekkap zou wel netjes zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door El-Vder op 14-10-2023 08:37 ]

Pagina: 1 ... 252 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.