Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Er is zelfs behang dat per strekkende meter gaat voor een paar honderd euro. Ook met behang kan je het dus zo gek maken als je zelf wil. Voor een beetje gewild Arte behang (focus, spiral, facet) ben je zo 140-150 per rol kwijt. Heb je wel een Insta proof huis :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
Alic3 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:11:
Er is zelfs behang dat per strekkende meter gaat voor een paar honderd euro. Ook met behang kan je het dus zo gek maken als je zelf wil. Voor een beetje gewild Arte behang (focus, spiral, facet) ben je zo 140-150 per rol kwijt. Heb je wel een Insta proof huis :)
Tot je je kinderen er in los laat, dan is niks meer insta proof ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Lupadi schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:22:
[...]

Tot je je kinderen er in los laat, dan is niks meer insta proof ;)
Die had je er dan al gelijk achter moeten plakken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 11:14
Ik wil graag een nieuwe deur + kozijn laten plaatsen. De huidige deur is opdek. De nieuwe zal stomp zijn.
M.b.t de volgorde van werkzaamheden had ik het volgende in gedachte:

- Voordat de afbouw start(stuccen,verven,vloer), de huidige deur + kozijn eruit.
- Nadat de tegelvloer erin is, de nieuwe deur + kozijn erin.
- Rekening houden dat het stalen kozijn op maat gemaakt/gezaagd moet worden ivm dat het op de vloer rust

Met name het laatste punt. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
cacao70 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:44:
- Rekening houden dat het stalen kozijn op maat gemaakt/gezaagd moet worden ivm dat het op de vloer rust

Met name het laatste punt. Klopt dit?
Stalen deur moet meestal deels in de vloer. Daarom moeten ze er waarschijnlijk rekening mee houden met de vloerverwarming. Bij ons was daar iig een meerprijs voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cacao70
Diablow schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:43:
[...]

Stalen deur moet meestal deels in de vloer. Daarom moeten ze er waarschijnlijk rekening mee houden met de vloerverwarming. Bij ons was daar iig een meerprijs voor.
Ah, voor wat context: enkel het kozijn is van staal (of alu), verder geen taatsdeur oid. De deur is zelf niet van staal. Het gaat om een berkvens deur in het zwart. Enkel het kozijn is niet van hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:55
cacao70 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:47:
[...]

Ah, voor wat context. enkel het kozijn is van staal (of alu), verder geen taatsdeur oid. De deur is zelf niet van staal. Het gaat om een berkvens deur in het zwart. Enkel het kozijn is niet van hout.
Welk berkvens kozijn is het? Ik had van die Berkvens VerdiWood RZ kozijnen die bovenin een zelfstellend stuk hadden, daardoor kon je de zijkanten gewoon op de vloer plaatsen en sloot het aan de bovenzijde toch altijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Homer-Simpson schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:51:
[...]

Welk berkvens kozijn is het? Ik had van die Berkvens VerdiWood RZ kozijnen die bovenin een zelfstellend stuk hadden, daardoor kon je de zijkanten gewoon op de vloer plaatsen en sloot het aan de bovenzijde toch altijd aan.
Bij mij gaat het om het Berdo RZ kozijn (zwart, stomp, staal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:55
cacao70 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:55:
[...]

Bij mij gaat het om het Berdo RZ kozijn (zwart, stomp, staal)
Check even de handleiding/catalogus pagina 4-5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Draakje5 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:30:
[...]

Wij hebben deze documenten ook, het zijn algemene/standaard woningborg documenten wanneer je minderwerk laat uitvoeren door de aannemer.

Je hebt geen andere keus dan deze te tekenen als je het werk casco wilt laten uitvoeren. Ik begrijp dat het best risicovol lijkt als je al die uitsluitingen leest. Maar uiteindelijk gaat het erom dat de aannemer niet aansprakelijk is voor "gebreken aan materialen en constructies ten gevolge van het niet leveren en / of aanbrengen van een (bijv. keukeninrichting)".

Dus je moet het ook weer niet spannender maken dan wat het is. Als je riolering verstopt raakt bij je keuken zal de aannemer zich wellicht beroepen op de keukeninstallatie. Maar is de verstopping verder in het rioleringstraject is en blijft de aannemer gewoon verantwoordelijk.
Super thanks. Ik had al zo'n vermoeden maar wilde even bevestiging omdat het me nogal documenten leken. Maar dan ga ik ze tekenen en retourneren!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:08

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Aubergine schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:44:
Hoe kan het dat alle nieuwbouwhuizen 260cm hoog zijn maar dat er zo weinig kant-en-klaar gordijnen 260cm hoog zijn? :+
volgens mij is het de standaard maat bij kwantum, bij ikea is het geloof ik 300cm dat past altijd :9

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-09 22:19
Wij hebben vandaag weer een kijkdag gehad. Alle dwc zijn dicht gezet met pleister werk. Is dat normaal ? Lijkt me voor die lui vooral sneller maar voor ons weer een kut werk dat netjes zichtbaar te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Smartbikers schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:08:
Wij hebben vandaag weer een kijkdag gehad. Alle dwc zijn dicht gezet met pleister werk. Is dat normaal ? Lijkt me voor die lui vooral sneller maar voor ons weer een kut werk dat netjes zichtbaar te krijgen.
Wordt gewoon opgeleverd met schakelmateriaal mag ik hopen? Er zit een traceerbare deksel op dus die weten ze zo terug te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door LordBusiness op 24-08-2023 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:20
Smartbikers schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:08:
Gemiddelde gedachtegang van de stukadoor: not my job, is voor de archeoloog elektriciën om het eruit te hakken. :+

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:46
Met een aantal huizen hebben we vooroplevering gehad. Een aantal kleinere punten wat logisch is. Echter viel ons ook op dat het dak een golvende beweging heeft (zakt in tussen de zijkanten waar steun is). De dakdelen zijn compleet als prefab op de woningen getakeld.

Hoe serieus moeten we dit nemen? Is dit iets wat vaker voorkomt? Is dit iets wat iemand van VEH kan beoordelen bij oplevering of kunnen we beter een 2nd opinion van een bouwkundige oid in gang gaan zetten?

Edit: zie nu dit topic en ben er helemaal niet gerust op
Verzakking dakconstructie woningen Heesch

[ Voor 11% gewijzigd door Patox op 24-08-2023 15:58 ]

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:44
Patox schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:41:
Met een aantal huizen hebben we vooroplevering gehad. Een aantal kleinere punten wat logisch is. Echter viel ons ook op dat het dak een golvende beweging heeft (zakt in tussen de zijkanten waar steun is). De dakdelen zijn compleet als prefab op de woningen getakeld.

Hoe serieus moeten we dit nemen? Is dit iets wat vaker voorkomt? Is dit iets wat iemand van VEH kan beoordelen bij oplevering of kunnen we beter een 2nd opinion van een bouwkundige oid in gang gaan zetten?

Hoe ziet het er aan de binnenkant uit?
En wat zegt de aannemer?

Desnoods gewoon de bouw en toezichthouder van de gemeente bellen en laten langskomen, zoals ook daar in Heesch is gebeurd. Zij controleren ook tijdens de bouw ( aangezien dit nog niet opgeleverd is ).

[ Voor 13% gewijzigd door Draakje5 op 24-08-2023 16:16 ]

• Patox
Draakje5 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:12:
[...]

Hoe ziet het er aan de binnenkant uit?
En wat zegt de aannemer?

Desnoods gewoon de bouw en toezichthouder van de gemeente bellen en laten langskomen, zoals ook daar in Heesch is gebeurd. Zij controleren ook tijdens de bouw ( aangezien dit nog niet opgeleverd is ).
Binnenkant is het niet waar te nemen zonder dat je in de nok klimt met een lange lat om het te meten.
Ongeacht wat de aannemer zegt, wil ik geen doorgezakt dak, zeer slecht voor verkoopbaarheid, ook al is het puur esthetisch.
Welke onafhankelijke derde partij zouden we het beste kunnen raadplegen?
Waarborg SWK? Dit lijkt alleen 3 mnd na oplevering over betwiste kwesties te kunnen bemiddelen.
VEH inspecteur bij oplevering? Vrees te weinig kennis / tijd om dit goed te onderzoeken tijdens een oplevering?
Bouwinspecteur van de gemeente? Tel nr lijkt niet te vinden voor zo iemand en vraag me af of ze zomaar komen voor een willekeurige particulier.

• Wolly
  • Niet online
Patox schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:41:

Ik zou dat heel serieus nemen, lijkt mij sterk dat het in de loop van de jaren een strakker dak wordt :X

Eerder het tegenovergestelde.

Zit er een dakkapel aan 1 kant?

• Patox
Wolly schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:12:
[...]

Ik zou dat heel serieus nemen, lijkt mij sterk dat het in de loop van de jaren een strakker dak wordt :X

Eerder het tegenovergestelde.

Zit er een dakkapel aan 1 kant?
Nog geen enkele dakkapel geplaatst.

• deuz14
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-04 15:33
Yes, kostte wel bijna 3000 euro maar heeft ons zoveel tijd, discussie etc bespaart. Hebben het hele huis laten doen, inclusief een aankoop lijst van alle spullen.

Je moet al zoveel keuzes maken, wij vonden dit 1 van de beste investeringen tijdens de bouw.
Sharonh schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:14:
Heeft iemand zn interieur laten schetsen/ intekenen door bijv. een stylist? En zo ja: tips waar ik wel of niet moet zijn?

• Draakje5
Word je mooie nieuwe appartement gebouwd in 024.....
Gelukkig geen 026 erop. :Y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOvQOyPMijeK4TMKMQTv4HaQ-JQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PP4DKtWLcI9P88P9Pg14jgst.jpg?f=fotoalbum_large

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
-edit: knip-

[ Voor 95% gewijzigd door Aubergine op 26-01-2024 14:52 ]

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Heeft iemand nog een tip voor wat luxere schuttingen, waarbij er voor projectbouw ook nog wat individuele keuzes te maken vallen voor alle deelnemende buren? Ik kom zoveel partijen tegen die alléén het hout leveren, of alléén die verschrikkelijke betonschuttingen-met-houtpanelen zetten. En de enkele partij die lijkt te bieden wat ik zoek, brengt geen offerte uit voor onze regio (Leiden).

Zelf ben ik op zoek naar iets van een triple rhombus / deens rhombus schutting (verticaal, horizontaal, maakt me niet uit), of een andere redelijk trendy erfafscheiding (beetje akupanelen look) waarbij je alléén het hout ziet , en niet de palen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Sharonh schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:14:
Heeft iemand zn interieur laten schetsen/ intekenen door bijv. een stylist? En zo ja: tips waar ik wel of niet moet zijn?
Zeker, en 1 van de beste beslissingen geweest. Ze heeft super goed werk geleverd en vooral er gezorgd dat we buiten onze comfortzone keuzes hebben gemaakt, maar wat erg goed heeft uitgepakt. Als je in de buurt van Delft zit, zeker een aanrader:

https://www.studiopling.nl/

Onze huis staat nog op haar site :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tiele87
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 22:30
twi schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:43:
Heeft iemand nog een tip voor wat luxere schuttingen, waarbij er voor projectbouw ook nog wat individuele keuzes te maken vallen voor alle deelnemende buren? Ik kom zoveel partijen tegen die alléén het hout leveren, of alléén die verschrikkelijke betonschuttingen-met-houtpanelen zetten. En de enkele partij die lijkt te bieden wat ik zoek, brengt geen offerte uit voor onze regio (Leiden).

Zelf ben ik op zoek naar iets van een triple rhombus / deens rhombus schutting (verticaal, horizontaal, maakt me niet uit), of een andere redelijk trendy erfafscheiding (beetje akupanelen look) waarbij je alléén het hout ziet , en niet de palen.
Wij hebben gekozen voor Thermo frake triple blokprofiel. Tussen beide tuinen zijn hardhouten palen geplaatst met daartussen een raamwerk. Op het raamwerk zijn de planken bevestigd. De buren kunnen hun kant naar wens bekleden.

In eerste instantie wilden we graag Ayous, maar dit is een kwetsbare houtsoort die snel beschadigd. Met de maanden vergrijsd het hout op een mooie manier. Wij zijn ieder geval erg blij met het resultaat.

Tip: optisch zorgt verticaal voor een ''diepere'' tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYI0IjX8w3ITGNwaWrzHmWXJfz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAHqKNLZRCepSZlCUKrKDvle.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HY996LWn84mkqFcZeLNeVE7vjSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Rcnk2dc1PdSDBvc1ysOWznk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16
twi schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:43:

Wij hebben Iroko blokprofiel, afgewisseld met schanskorven. Dit kun je wel laten doen, maar dit is geen schutting in dezelfde prijsklasse als betonpalen met geimpregneerd hout. Deze schutting kostte me alleen aan materiaal al ruim 3k en dat is voor 15 meter enkelzijdig, want de achterburen hebben betonpalen met betonelementen er tussen. De schutting staat wel zelfstandig. Vervolgens is zo'n schutting ook erg bewerkelijk, want je moet heel veel palen zetten (om de 50 cm ofzo) en je moet ze vastspijkeren met 2 spijkers per plank per paal, waarbij je alle gaatjes moet voorboren. Er zitten zo'n 1000 rvs bolkop schroefnagels in de schutting, dus 1000 voorgeboorde gaatjes en achter de schanskorven loopt het hout niet door, dus het had nog erger kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMigpi7Zl2NpTp_X3ovgj50sPvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7o20BBrUIiKYzG6AJb3ysX7.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
tiele87 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:25:
[...]

Wij hebben gekozen voor Thermo frake triple blokprofiel. Tussen beide tuinen zijn hardhouten palen geplaatst met daartussen een raamwerk. Op het raamwerk zijn de planken bevestigd. De buren kunnen hun kant naar wens bekleden.

In eerste instantie wilden we graag Ayous, maar dit is een kwetsbare houtsoort die snel beschadigd. Met de maanden vergrijsd het hout op een mooie manier. Wij zijn ieder geval erg blij met het resultaat.

Tip: optisch zorgt verticaal voor een ''diepere'' tuin.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi! Dat verticale vereist inderdaad nog een extra raamwerk, dus ook meer materiaal.

Om de kleur mooi te houden moet je hem eigenlijk twee keer per jaar even in de hardhoutolie zetten. Gewoon een bus transparante hardhoutolie van de bouwmarkt met een 50mm blokkwast opzetten. Dan blijft het hout mooi. Dat is echt een klusje van niets, zeker als je er zo goed bij kunt (wel even de tegels afdekken met een doek).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:11
Blihi schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:36:
[...]

Wij hebben Iroko blokprofiel, afgewisseld met schanskorven. Dit kun je wel laten doen, maar dit is geen schutting in dezelfde prijsklasse als betonpalen met geimpregneerd hout. Deze schutting kostte me alleen aan materiaal al ruim 3k en dat is voor 15 meter enkelzijdig, want de achterburen hebben betonpalen met betonelementen er tussen. De schutting staat wel zelfstandig. Vervolgens is zo'n schutting ook erg bewerkelijk, want je moet heel veel palen zetten (om de 50 cm ofzo) en je moet ze vastspijkeren met 2 spijkers per plank per paal, waarbij je alle gaatjes moet voorboren. Er zitten zo'n 1000 rvs bolkop schroefnagels in de schutting, dus 1000 voorgeboorde gaatjes en achter de schanskorven loopt het hout niet door, dus het had nog erger kunnen zijn.

[Afbeelding]
Wat een bizar mooie tuin man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
mentalozzie schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:06:
[...]

Wat een bizar mooie tuin man!
Thanks. Het enige 'probleem' wat we nu hebben is dat we drie jaar geleden de grond hergebruikt hebben in de borders. Ik zou iedereen aanraden dat niet te doen: Laat de grond afvoeren en vul de borders met fatsoenlijke tuinaarde.

In sommige van de bakken willen de planten gewoon niet groeien. Waarschijnlijk moeten we deze winter de boel afgraven, afvoeren en dan opnieuw vullen en beplanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:47

Shabbaman

Got love?

Blihi schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:36:
[...]

[Afbeelding]
Wat is die muur aan de linkerkant in dezelfde steen als je achtergevel?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Shabbaman schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:15:
[...]

Wat is die muur aan de linkerkant in dezelfde steen als je achtergevel?
Ja, die muur links is dezelfde steen als het huis.

Rechts staat zo'n schutting van klimop. Daar is niemand blij mee, maar toen dat huis gebouwd werd, 10 jaar geleden, was dat verplicht door de gemeente. Om te vermijden dat die klimop de tuin in komt heb ik op de border aan de achterkant een rand van 80cm hoog cortenstaal geplaatst. Dat heeft dezelfde bruine kleur als de schutting en houdt de klimop bij de buren. De bovenste meter moet ik nog steeds af en toe snoeien, maar dat is niet zoveel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:47

Shabbaman

Got love?

Blihi schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:24:
[...]

Ja, die muur links is dezelfde steen als het huis.
Ik bedoelde eigenlijk: wat is dat voor muur? Het lijkt ook een erfscheiding, maar dan serieus uitgevoerd. Ik gok erop dat daarnaast een parkeerplaats is of iets dergelijks? Het ziet er wel leuk uit. Ik vind bakstenen schuttingen niet zo mooi (smaak he...), maar omdat dit een wat afwijkende steen is ziet het er wel mooi uit.

Zo'n klimop ziet er niet uit inderdaad. Als het nou mooi was dichtgegroeid, maar nee...

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

@tiele87 / @Blihi Thanks, inderdaad wat ik zoek. Gezien ik maar 10 meter schutting nodig heb, zal het met de materiaalkosten iets minder zijn. Het enige wat ik ooit in de tuin heb neergezet is een frambozenplant. Daarom heb ik wel de voorkeur om het te laten doen. Al twijfel ik steeds meer om het toch gewoon zelf te proberen met wat hulp t.z.t.

De kosten zijn eerder een principe-kwestie qua verdeling met de buren. Ik ben zelf geneigd de beperkte ruimte die we hebben zo efficient mogelijk te benutten, en daardoor liever wat meer te betalen om precies te krijgen wat ik wil. Dan is het wel zo fijn voor de buren afhankelijk van hun budget aan hun kant zelf kunnen (laten) plaatsen wat ze willen.

De erfafscheiding naar het mandelig terrein met poort is bij ons ook al zo'n klimop. Vind groen in de tuin heel mooi, maar klimop is eigenlijk gewoon onkruid en neemt bij een tuin van ons formaat ook gewoon kostbare ruimte in als je het mooi dicht wilt laten groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
twi schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:37:
Dan is het wel zo fijn voor de buren afhankelijk van hun budget aan hun kant zelf kunnen (laten) plaatsen wat ze willen.
Of je stelt vast wat een (meer standaard) gezamenlijke schutting zou kosten en spreekt af dat jij de meerprijs van dit duurdere materiaal betaald?
Staat hij en op de erfgrens (wat centimeters winst) en zowel jij als de buren zijn goedkoper uit.
Als de buren 100% van de goedkopere schutting aan hun zijde moeten betalen zijn ze waarschijnlijk net zoveel kwijt als 50% van een duurdere gezamenlijk.

Er vanuit gaande dat de buren jouwe materiaalkeuze ook willen natuurlijk.

Of zoals @tiele87 heeft gedaan en het raamwerk gezamenlijk met hierop aan weerszijde eigen bekleding. Staat hij wel op de erfgrens.

[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 25-08-2023 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Shabbaman schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:27:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk: wat is dat voor muur? Het lijkt ook een erfscheiding, maar dan serieus uitgevoerd. Ik gok erop dat daarnaast een parkeerplaats is of iets dergelijks? Het ziet er wel leuk uit. Ik vind bakstenen schuttingen niet zo mooi (smaak he...), maar omdat dit een wat afwijkende steen is ziet het er wel mooi uit.
Die steen is hetzelfde als die van het huis en de muur is met de bouw mee gezet. Dat was een eis van de gemeente om zo de scheiding tussen het openbare groen (sloot, fietspad) en de wijk te markeren. Diezelfde muur (met dezelfde afdekking in RAL 9004 Aluminium) is in het hele project gebruikt. Prijskaartje in 2018-2020: 800 euro per strekkende meter. Bizar hoe duur dat was.
Zo'n klimop ziet er niet uit inderdaad. Als het nou mooi was dichtgegroeid, maar nee...
Op de foto was hij net helemaal gesnoeid. Inmiddels is hij wel iets voller en staat er voldoende voor, maar ik ben ook geen fan van klimop. Je moet het echt blijven snoeien en dan groeit het wel dicht, maar klimop groeit van de zon af, dus de scheuten komen bij mij de tuin in, terwijl de buurman er tegenaan kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:14
Heb een discussie met de vloerenleverancier, die afgelopen week is komen inmeten. Weet even niet wat ik hier nou mee moet

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Probleem is natuurlijk dat ik geen enkele mogelijkheid heb om een andere partij te vinden die begin september een vloer kan leggen. Heb ik een andere keuze dan dit gewoon te slikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:11
Blik1984 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:26:
Heb een discussie met de vloerenleverancier, die afgelopen week is komen inmeten. Weet even niet wat ik hier nou mee moet

***members only***

Probleem is natuurlijk dat ik geen enkele mogelijkheid heb om een andere partij te vinden die begin september een vloer kan leggen. Heb ik een andere keuze dan dit gewoon te slikken.
Nog even morgen rondbellen of je echt niemand anders kan krijgen? Inflatie / tijd zal je niet helpen.

Persoonlijk had ik geprobeerd aan de telefoon zo te lullen om de "schade" te splitten en allebei 5% te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:02

tomtom901

Moderator General Chat

***members only***

Die werkzaamheden die je moet doen, daar zou ik wel iets van vinden. Die offerte is natuurlijk precies wat het is, een offerte. Juist daarom komen ze nog inmeten. Ik zou daarom kijken of je tot elkaar kan komen qua verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox

***members only***

Waren de voorwaarden een beetje duidelijk? Bij ons gaan ze ook binnenkort een vloer leggen en inspecteren, maar daar is duidelijk aangegeven dat er nog een inspectie komt om te bepalen of egaliseren nog nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

tomtom901 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:56:
[...]

Die werkzaamheden die je moet doen, daar zou ik wel iets van vinden. Die offerte is natuurlijk precies wat het is, een offerte. Juist daarom komen ze nog inmeten. Ik zou daarom kijken of je tot elkaar kan komen qua verschil.
Een offerte is doorgaans bindend voor verkoper. Alleen zullen ze vast ergens kleine letters hebben om dit door te belasten.

Bij ons was trouwens ook 10% snijverlies meegenomen, uiteindelijk hadden we heel veel over. Heb nog een tweaker blij gemaakt met een mooi stuk vloer..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
tomtom901 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:56:
[...]

UIteraard, daar heb ik ook begrip voor. Maar de offerte is gemaakt obv een bouwtekening die erg secuur was. Dan is een foutmarge van 10% toch wel aan de grote kant wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
mentalozzie schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:40:
[...]

Nog even morgen rondbellen of je echt niemand anders kan krijgen? Inflatie / tijd zal je niet helpen.

Persoonlijk had ik geprobeerd aan de telefoon zo te lullen om de "schade" te splitten en allebei 5% te pakken.
Die vloerenboer gaat gewoon zeggen dat ze zich terug kunnen trekken als we er niet mee akkoord gaan. Voor hun geen probleem want de legger is een zzp'er en de vloer is nog niet besteld. En ik zit dan met een probleem want ik heb een keuken die een week later komt en de meubels zijn ook aanstaande. Dus kappen is zogezegd geen optie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:15
Blik1984 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:57:
[...]

UIteraard, daar heb ik ook begrip voor. Maar de offerte is gemaakt obv een bouwtekening die erg secuur was. Dan is een foutmarge van 10% toch wel aan de grote kant wat mij betreft.
Maar je hebt dit zelf toch ook wel ff nagerekend?
Hier was de 10% overigens heel krap wat betreft snijverlies. Kwam door visgraat die niet heel ideaal uit kwam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
Bij start zomervakantie misten we nog een deel van de 2e verdieping. Inmiddels hebben we een dak, vliering (3e verdieping), zitten alle kozijnen erin, is isolatie en metselwerk bijna klaar en liggen zowel de dakpannen als de in-dakpanelen klaar op het dak om gelegd te worden. Ook denk ik dat de trappen geplaatst zijn. Wow! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door rubenos op 26-08-2023 09:35 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
rubenos schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:35:
Bij start zomervakantie misten we nog een deel van de 2e verdieping. Inmiddels hebben we een dak, vliering (3e verdieping), zitten alle kozijnen erin, is isolatie en metselwerk bijna klaar en liggen zowel de dakpannen als de in-dakpanelen klaar op het dak om gelegd te worden. Ook denk ik dat de trappen geplaatst zijn. Wow! _/-\o_
Kan je zien wat een vakantie voor elkaar krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
vormulier schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:45:
[...]

Kan je zien wat een vakantie voor elkaar krijgt :)
We hadden ook wel mazzel, het project lag aardig stil in bouwvak, maar gevel (isolatie + metselwerk) ging blijkbaar wel door en was precies bij ons blok aangekomen. Daardoor plots meer in lijn met de blokken voor ons die voorheen aardig voorliepen.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
Blik1984 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:59:
[...]

Die vloerenboer gaat gewoon zeggen dat ze zich terug kunnen trekken als we er niet mee akkoord gaan. Voor hun geen probleem want de legger is een zzp'er en de vloer is nog niet besteld. En ik zit dan met een probleem want ik heb een keuken die een week later komt en de meubels zijn ook aanstaande. Dus kappen is zogezegd geen optie
Weet je zeker dat men het nog zo druk heeft?

Laatst ook dakpannen offerte gehad(6k all in). Konden relatief snel leveren voor een OK prijs. Ik moest nog even een toilet laten doen. Kon ook over 3 week voor 1500 euro. (Zelf materiaal aanleveren.)

Ik heb het gevoel dat men de schijn hoog probeert te houden qua "vraag". En proberen overal de laatste centen uit te knijpen voordat men echt door heeft dat de materiaal prijzen aan het dalen zijn. En de vraag ook.

Zou gewoon tegen hun zeggen dat je er nog even een weekend over wil nadenken(Verzin iets met, past niet in budget moet even kijken of ik nog wat kan schuiven.. bla bla bla beetje tijd rekken), en als de malle rond gaan bellen overal.

Wisten ze vanaf het begin van die keuken?

[ Voor 11% gewijzigd door Immutable op 26-08-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Laatst online: 12:07
Ik vind het erg lastig om te kunnen zien. volgens de technische documentatie zouden we een zandcement dekvloer krijgen, echter hoorde ik ineens ergens dat het anhydriet is. Valt er zo te zien wat het is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pe7pK6FYRO2x-g_ZljoJywEQyBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KvDC8zqDHrNwzuklL5Fn9Tbj.jpg?f=fotoalbum_large

Dekvloer was hier zo'n maand oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 22:23
Ben geen expert maar als ik plaatjes Google durf ik wel te zeggen dat ze een verkeerde vloer gestort hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:15
SlayaStone schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:03:
Ik vind het erg lastig om te kunnen zien. volgens de technische documentatie zouden we een zandcement dekvloer krijgen, echter hoorde ik ineens ergens dat het anhydriet is. Valt er zo te zien wat het is?
[Afbeelding]

Dekvloer was hier zo'n maand oud.
Lijkt inderdaad anhydriet! Dat is overigens niet slechter. Waarschijnlijk kwam de aannemer hoogte tekort en kon een zandcement dekvloer niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dat is anhydriet inderdaad. Die mag niet in vochtige ruimtes liggen (badkamer, toilet). Verder moet je die vloer laten schuren voor afwerking.

Als in de TO zandcement staat zou ik er bij de aannemer op aandringen dat hij het schuren voor zijn rekening neemt. Dat is namelijk een extra bewerking en daardoor duurder voor jou in de afwerkfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cug1Ks7OpEdiPnhkcLiJOf2tgDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2o3z3g8HUrg2eZx12yHlQsu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMc7bPL9vxs2nox2BWOGq2NH5Zs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUr6GyXK9P4zBw0Wq3aJLfwu.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is wel typisch dan, want de vloer loopt gewoon strak door de badkamer en toilet in, terwijl dat stuk echt zandcement zou moeten zijn toch vanwege de vocht, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja. Anhydriet is niet geschikt voor natte ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Misschien is dat dan de reden dat ze bij ons afzien van anhydriet. Aanstaande donderdag eens kijken hoe het erbij staat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlayaStone
SlayaStone schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:53:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat is wel typisch dan, want de vloer loopt gewoon strak door de badkamer en toilet in, terwijl dat stuk echt zandcement zou moeten zijn toch vanwege de vocht, toch?
Voor de volledigheid nagevraagd bij de aannemer en het is wel gewoon zandcement alleen dan vloeibaar gegoten ipv gesmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:09
Vandaag viel het mij op dat de latjes in het kozijn boven 2 ramen scheef staan.
Niet geconstateerd tijdens de oplevering, zou dit binnen de norm moeten vallen?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nVykdRCs/Kozijn.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Strider schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:09:

[Afbeelding]
Wanneer was de oplevering? En alleen binnen latjes of staan ze buiten ook scheef?

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 28-08-2023 11:29 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

[Afbeelding]
Afhankelijk van wanneer de oplevering was zou ik dit wel even melden. Dit is wel heel storend, althans, ik zou er gillend gek van worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diablow

[Afbeelding]
Lijkt het niet veel erger door het dak er achter? Hoeveel graden staan ze echt scheef?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:03

[Afbeelding]
Heb je het al nagementen met een winkelhaak?

Als ik een rechte lijn er op trek lijken de latjes toch wel aardig recht te zitten. Door de schuine lijnen van het dak er achter kan het een vertekend beeld geven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qPs_4AvLsEdXZS3MUUsbXp10Q8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/75RHPYyO1b2SA8QiNBBhjOyI.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
dixet schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:56:
[...]

Als ik een rechte lijn er op trek lijken de latjes toch wel aardig recht te zitten. Door de schuine lijnen van het dak er achter kan het een vertekend beeld geven
[Afbeelding]
Bedankt, nog niet, ga ik doen!
Omdat ik niet kan geloven dat ik niet meer op mijn ogen af kan gaan, heb ik zelf ook 2 lijntjes in Photoshop op pixel niveau naast het kozijn gelegd, het is toch echt wel duidelijk dat het scheef is.

Ik heb nog geen contact met mijn aannemer gehad waar ik op dit gebied niets van verwacht. Maar zou dit een niet acceptabel opleverpunt moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/idp7fqA.jpg

Ik vind het eigenlijk wel vervelend dat mijn ingehuurde opleveringskeurman dit niet heeft gezien, die geeft nu ook het volgende aan: Je kunt dit aangeven maar waarschijnlijk valt dit binnen de tolerantie. :?
Toppe schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:29:
[...]

Wanneer was de oplevering? En alleen binnen latjes of staan ze buiten ook scheef?
Midden juli, buiten nog niet gechecked.

[ Voor 45% gewijzigd door Strider op 28-08-2023 15:14 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
dixet schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:56:
[...]

[Afbeelding]
Haha, inderdaad. Even in paint de achtergrond weghalen geeft al een heel ander plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Strider schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:31:
[...]

Bedankt, nog niet, ga ik doen!
Omdat ik niet kan geloven dat ik niet meer op mijn ogen af kan gaan, heb ik zelf ook 2 lijntjes in Photoshop op pixel niveau naast het kozijn gelegd, het is toch echt wel duidelijk dat het scheef is.

Ik heb nog geen contact met mijn aannemer gehad waar ik op dit gebied niets van verwacht. Maar zou dit een niet acceptabel opleverpunt moeten zijn?

[Afbeelding]

Ik vind het eigenlijk wel vervelend dat mijn ingehuurde opleveringskeurman dit niet heeft gezien, die geeft nu ook het volgende aan: Je kunt dit aangeven maar waarschijnlijk valt dit binnen de tolerantie. :?

[...]

Midden juli, buiten nog niet gechecked.
Kan je (nog) gewoon melden, je hebt normaal gesproken daar drie maanden de tijd voor. Tolerantie of niet, ik vindt dit wel (erg) veel. Daarbij is het ook even de vraag of het alleen sierlatten zijn of dat ook je glas er scheef in zit / onder spanning staat

Sowieso is het leuk om lijntjes over een foto te leggen maar de foto is niet haaks genomen, je lijn gaat dus sowieso niet kloppen!

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 28-08-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-09 19:14
Toppe schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:21:
[...]

Kan je (nog) gewoon melden, je hebt normaal gesproken daar drie maanden de tijd voor. Tolerantie of niet, ik vindt dit wel (erg) veel. Daarbij is het ook even de vraag of het alleen sierlatten zijn of dat ook je glas er scheef in zit / onder spanning staat

Sowieso is het leuk om lijntjes over een foto te leggen maar de foto is niet haaks genomen, je lijn gaat dus sowieso niet kloppen!
Toch lijkt het een optische illusie. Ben benieuwd naar de winkelhaak methode!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Wat is jullie ervaring met laminaat in combinatie met vloerverwarming en vloerkoeling. Ik wil op de eerste verdieping (slaapkamers + kantoor) het liefst geen PVC ivm. onduidelijkheid over weekmakers. PVC fabrikanten die pretenderen bio weekmakers te gebruiken, gebruiken bijna allemaal Dioctyl Tereftalaat (DOTP/DEHT). Dat lijkt ok te zijn maar er zijn ook nauwelijks studies van. Ik vind het zelf ook belachelijk dat PVC fabrikanten zoals Vivafloors aangeven dat hun PVC vloeren niet schadelijk voor de gezondheid zijn zonder echt bewijs te leveren dat dit ook zo is. Ze strooien alleen met wat keurmerken en certificaten die ook weer werken met eigen maatstaven of Europese verouderde richtlijnen.

Tapijt vind ik niets meer, marmoleum is vrij prijzig en vind ik niet altijd even mooi (houtlook vind ik gewoon mooier). Gietvloer is prijzig en lijkt mij op blote voeten ook niet echt warm aanvoelen.

Dus dan kom ik toch weer op laminaat uit. Maarja, laminaat heeft wel weer een ondervloer nodig wat het rendement denk ik niet ten goede gaat komen. Silencio heeft dan wel weer een ondervloer die volgens hun geschikt is voor vloerverwarming en vloerkoeling.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Marmoleum is een merknaam van een soort linoleum, mogelijk dat je daar voordeliger opties in kan vinden. Marmoleum heeft, voor jou, wel het voordeel dat het een natuur product heeft.

Zelf hebben wij in het hele huis voor PVC gekozen. Ik maak mij eerlijk gezegd niet zoveel zorgen om false gezondheid claims maar wij hebben ook geen instapvloer gekozen maar commerciële kwaliteit die je ook in winkels gelegd wordt. In ons vorige huis was na 8 jaar nog geen enkele verkleuring te zien, enkel wat krassen maar daar hebben we nu genoeg reserve stroken voor om te vervangen.

Laminaat blijf ik persoonlijk van weg vanwege de platte plinten om deurposten en ze gaan altijd kraken lijkt het..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 15-09 12:47
Blihi schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:42:
Dat is anhydriet inderdaad. Die mag niet in vochtige ruimtes liggen (badkamer, toilet).
Van wie niet?
Verder moet je die vloer laten schuren voor afwerking.
Al een jaar of 15 niet meer, wel even trekproefje doen voor de zekerheid voor je er iets op gaat verlijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:02
Deveon schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:20:
Marmoleum is een merknaam van een soort linoleum, mogelijk dat je daar voordeliger opties in kan vinden. Marmoleum heeft, voor jou, wel het voordeel dat het een natuur product heeft.

Zelf hebben wij in het hele huis voor PVC gekozen. Ik maak mij eerlijk gezegd niet zoveel zorgen om false gezondheid claims maar wij hebben ook geen instapvloer gekozen maar commerciële kwaliteit die je ook in winkels gelegd wordt. In ons vorige huis was na 8 jaar nog geen enkele verkleuring te zien, enkel wat krassen maar daar hebben we nu genoeg reserve stroken voor om te vervangen.

Laminaat blijf ik persoonlijk van weg vanwege de platte plinten om deurposten en ze gaan altijd kraken lijkt het..
Je kunt de laminaat ook gewoon netjes (deels) onder de kozijnen doorleggen :)
En als je stalen kozijnen hebt, kun je het ook gewoon netjes (met paar mm speling) eromheen leggen en afkitten.
Dat kraken gebeurt mijn inziens alleen bij slechte voorbereiding v/d ondergrond en/of slechte kwaliteit laminaat, waarbij de verbindingen niet heel geweldig zijn. Ik gebruik al jaren Quickstep (en bekenden ook) en heb nergens last van.

Persoonlijk ben ik ook weggebleven van PVC, gezien de onduidelijkheid over de weekmakers. Over asbest werd vroeger ook vrij nonchalant gedaan. Het feit dat het blijkbaar dusdanig moeilijk is om fatsoenlijke keurmerken te maken over een product wat veelvuldig wordt gebruikt, komt voor mij heel tegenstrijdig over. Ik hoop dat de argwaan in de toekomst ongegrond blijkt te zijn, maar better safe than sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Strider schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:32:
Wat is jullie ervaring met laminaat in combinatie met vloerverwarming en vloerkoeling. Ik wil op de eerste verdieping (slaapkamers + kantoor) het liefst geen PVC ivm. onduidelijkheid over weekmakers. PVC fabrikanten die pretenderen bio weekmakers te gebruiken, gebruiken bijna allemaal Dioctyl Tereftalaat (DOTP/DEHT). Dat lijkt ok te zijn maar er zijn ook nauwelijks studies van. Ik vind het zelf ook belachelijk dat PVC fabrikanten zoals Vivafloors aangeven dat hun PVC vloeren niet schadelijk voor de gezondheid zijn zonder echt bewijs te leveren dat dit ook zo is. Ze strooien alleen met wat keurmerken en certificaten die ook weer werken met eigen maatstaven of Europese verouderde richtlijnen.

Tapijt vind ik niets meer, marmoleum is vrij prijzig en vind ik niet altijd even mooi (houtlook vind ik gewoon mooier). Gietvloer is prijzig en lijkt mij op blote voeten ook niet echt warm aanvoelen.

Dus dan kom ik toch weer op laminaat uit. Maarja, laminaat heeft wel weer een ondervloer nodig wat het rendement denk ik niet ten goede gaat komen. Silencio heeft dan wel weer een ondervloer die volgens hun geschikt is voor vloerverwarming en vloerkoeling.
We hebben laminaat op de verdieping vloeren en parket op de begane grond. Geen enkel issue met koeling/verwarming en gewoon normaal energie rekening.

Ik heb het als eens eerder gezegd, maar naar mijn idee is er veel meer rendement te halen uit het goed afstellen van je warmtepomp dan een betere vloer kiezen puur voor warmtegeleiding. Niet wetenschappelijk onderbouwd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Van de fabrikant. Alleen als er sprake is van naadloze opvang van water kan dit. Aangezien de meeste badkamers betegeld worden is hier geen sprake van. De voegen van tegels zijn niet waterdicht en op den duur lost het anydriet dus op.
[...]

Al een jaar of 15 niet meer, wel even trekproefje doen voor de zekerheid voor je er iets op gaat verlijmen.
Schuren moet echt nog steeds, want er vormt een vlies op de vloer, ook nu nog. Dat is een chemische eigenschap van het materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 15-09 12:47
Blihi schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:51:
[...]

Van de fabrikant. Alleen als er sprake is van naadloze opvang van water kan dit. Aangezien de meeste badkamers betegeld worden is hier geen sprake van. De voegen van tegels zijn niet waterdicht en op den duur lost het anydriet dus op.
Het droogt langzamer en er is een ander type lijm benodigd, je kan gewoon tegelwerk op anhydriet aanbrengen.

Als je voegen niet waterdicht zijn zou ook de zandcementvloer op een gegeven moment verzadigen en heb je alsnog problemen. Voegmiddel is dus weldegelijk waterdicht.
[...]
Schuren moet echt nog steeds, want er vormt een vlies op de vloer, ook nu nog. Dat is een chemische eigenschap van het materiaal.
De anhydriet van 15 jaar geleden is anders dan nu, die vloeren moesten standaard geschuurd worden ivm de drijflaag. Nu hoeft het enkel nog als de specifieke vloerafwerking een hogere treksterkte vraagt (die is bij zandcement ook maatgevend btw). Vaak is het het helemaal niet nodig.

Zandcement is ook wel een achterhaald materiaal, schandalige omstandigheden voor de vakmensen die deze aanbrengen voor een schijtloontje vaak. Gegoten dekvloeren zijn de toekomst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
De Rikster schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:59:
[...]

Het droogt langzamer en er is een ander type lijm benodigd, je kan gewoon tegelwerk op anhydriet aanbrengen.

Als je voegen niet waterdicht zijn zou ook de zandcementvloer op een gegeven moment verzadigen en heb je alsnog problemen. Voegmiddel is dus weldegelijk waterdicht.

[...]

De anhydriet van 15 jaar geleden is anders dan nu, die vloeren moesten standaard geschuurd worden ivm de drijflaag. Nu hoeft het enkel nog als de specifieke vloerafwerking een hogere treksterkte vraagt (die is bij zandcement ook maatgevend btw). Vaak is het het helemaal niet nodig.

Zandcement is ook wel een achterhaald materiaal, schandalige omstandigheden voor de vakmensen die deze aanbrengen voor een schijtloontje vaak. Gegoten dekvloeren zijn de toekomst..
Bij ons wordt de zandcement dus gegoten, dus blijkbaar bestaat dat ook tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Dat er andere lijm nodig is klopt.
Er zijn speciale waterdichte voegmiddelen, maar niet elk voegmiddel is waterdicht. Zandcement lost niet op in water, anhydriet wel. Een zandcementvloer droogt dus weer, terwijl anhydriet als het goed nat wordt niet droogt, maar zijn eigenschappen verliest en verpoedert.
[...]

Bijzonder dat vrijwel elke fabrikant/leverancier/aannemer aangeeft dat de vloer echt geschuurd moet worden na aanbrengen. Sterker nog, dit is een traditioneel discussiepunt, want VEH vindt dat dit onderdeel is van de bouw, terwijl aannemers dit onderdeel van de afbouw vinden.
Dat ben ik met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:12:
Er zijn speciale waterdichte voegmiddelen, maar niet elk voegmiddel is waterdicht. Zandcement lost niet op in water, anhydriet wel. Een zandcementvloer droogt dus weer, terwijl anhydriet als het goed nat wordt niet droogt, maar zijn eigenschappen verliest en verpoedert.
eurocol 705 is gewoon waterdicht hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:51:
[...]

[...]

Ik vraag me af hoe nat het moet worden voordat het schadelijk is voor de dekvloer. Als je tegels in de woonkamer legt kan je die vloer ook dweilen. Dat je het niet in je inloopdouche kan gebruiken snap ik wel, maar een badkamer met een douchebak lijkt me geen probleem.

Een tegelvoeg is wellicht niet 100% waterdicht, maar het duurt wel een tijdje voordat het water er doorheen is. Zolang dit langer duurt dan het weer opdrogen van de voeg is er niks aan de hand (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 18:38
[...]

[...]

Ik wil niet zeggen dat je ongelijk hebt, maar bij onze anhy(ver)drietvloer (zo werd hij vroeger vaak genoemd), werd wel degelijk zowel door de bouwer als onze tegelaar geadviseerd om goed te schuren, zodat de hechting goed is.

Gelukkig was vanuit de bouw de vloer al aardig egaal en droog, de oplevering in maart 2022 (goeie droge maanden) en ergens rond juni ofzo werden de tegels gelegd, zowel boven als beneden. Echter de vochtmeting en schuren waren volgens beide zeer belangrijk!°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-09 22:19
Al beantwoord

[ Voor 97% gewijzigd door Smartbikers op 29-08-2023 18:10 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-07 15:30
Oplevering 26-09, eindelijk na ruim 2 jaar wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
Iemand al eens bezig geweest met een zwevend tv-meubel icm een hangende tv in zijn/haar nieuwbouwwoning? Volgens de projectbegeleiding is de loze leiding van 19mm of een leiding tbv cai/data er te dun voor. Toen ik zei dat we dan wel gingen frezen was haar reactie: "frezen in een betonwand zal lastig worden en raden we af".:-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:18

vliegnerd

Nintendo fan.

Sharonh schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:39:
Iemand al eens bezig geweest met een zwevend tv-meubel icm een hangende tv in zijn/haar nieuwbouwwoning? Volgens de projectbegeleiding is de loze leiding van 19mm of een leiding tbv cai/data er te dun voor. Toen ik zei dat we dan wel gingen frezen was haar reactie: "frezen in een betonwand zal lastig worden en raden we af".:-(
Ik heb een Samsung The Frame. Die heeft 1 kabel tussen de TV aan de muur een kastje in zwevende kast onder de TV.

In die zwevende kast zit een stopcontact en UTP. (Er was al wel een stopcontact plek gepland). De kast heeft geen achterwand. Dus die is over het stopcontact gemonteerd.

The Frame heeft een kabel met flinke stekker. Daarvoor heb ik een alu koker in laten frezen door een loodgieter. Keiharde dragende prefab betonwand, daar kom je zelf niet makkelijk doorheen met een huur sleuven frees. Maar met haakse slijper was het door die gasten zo gedaan. Zelf dichtgesmeerd.

Ze frezen ook gewoon elektra leidingen in dat prefab beton.

[ Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 29-08-2023 19:13 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
vliegnerd schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:11:
[...]

Ik heb een Samsung The Frame. Die heeft 1 kabel tussen de TV aan de muur een kastje in zwevende kast onder de TV.

In die zwevende kast zit een stopcontact en UTP. (Er was al wel een stopcontact plek gepland). De kast heeft geen achterwand. Dus die is over het stopcontact gemonteerd.

The Frame heeft een kabel met flinke stekker. Daarvoor heb ik een alu koker in laten frezen door een loodgieter. Keiharde dragende prefab betonwand, daar kom je zelf niet makkelijk doorheen met een huur sleuven frees. Maar met haakse slijper was het door die gasten zo gedaan. Zelf dichtgesmeerd.

Sleuvenfrees is ook gewoon een haakse slijper hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
[...]

Oh gelukkig. Klinkt alsof er toch wat mogelijk is. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
[...]

Ik heb ook een Frame, en die hangt op een wand die is behangen. Die kabel loopt recht naar beneden en via de plint naar een kast aan een andere muur. Dus helemaal geen kastje onder de tv, vinden we eigenlijk nog mooier :D

Maar ik was lui en geen sleuf laten frezen (wisten ook niet exact waar de tv kwam en welk type dat zou worden). Ik heb dat op gelost door een stukje behang over dat draadje te plakken :') Niet zo netjes als helemaal wegwerken, maar zeker in het donker valt het praktisch niet op :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:21
Toevallig deze week geregeld. Bij mijn vorige huis zelf geprobeerd met een gehuurde sleuven frees, maar was geen doen. Nu huur ik https://debetonboorder.nl/ in.

Kosten;

· €65,- voorrijkosten
· €80,- per meter tv-sleuf in de wand, 50mm breed en 50mm diep
· €20,- per meter sleuf in de wand, 20mm breed en 26mm diep (tot 10 meter sleuf wordt dit tarief per meter gerekend)
· €15,- per meter sleuf in de wand, 20mm breed en 26mm diep (vanaf 10 meter sleuf wordt dit tarief per meter gerekend)
· €15,- per wandcontactdoos (tot 10 wcd’s wordt dit tarief per wcd gerekend)
· €€€12,50 per wandcontactdoos (vanaf 10 wcd’s wordt dit tarief per wcd gerekend)
· De hoek om frezen (van de ene naar de andere wand) doen we door middel van 2 wandcontactdozen
· Let op, ons minimumtarief is €175,- exclusief btw, inclusief voorrijkosten

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Transparante prijzen, maar wel exclusief BTW :( 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb van hangende Ikea keukenkasten en een custom houten blad een kast gemaakt. wcd en utp zitten in de kast achter de meest linker lade en via een sleuf die in de houten plank gefreesd is komen de kabels achter de TV naar buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNYWl8rPn0Zzq1N8MXnRxFyPsnI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqzvAnecurIHryQjQMMWBpNV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OTJa-4tSfsR-5AS4aYjvUa_j-E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsbWhGH1MoRduj224ALi022c.jpg?f=fotoalbum_tile

De kamer is inmiddels wel een stuk sfeervoller valt me op nu ik deze oude foto's terug kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
LordBusiness schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:15:
[...]
Met wat tips van @Draakje5 inmiddels gevonden dat in bijlage A van woningborg op blz 6 het gewoon een eis is. Op naar de bouwbegeleider. :)

"Ventilatie
Aanvullend op de ventilatie-eisen zoals vermeld in het van toepassing zijnde Bouwbesluit dienen onderstaande ruimten voorzien te zijn van een natuurlijke of mechanische ventilatievoorziening met een capaciteit van ten minste 7 dm³/s:
• (een) opstelruimte(n) voor wasautomaat en/of wasdroger;
• (een) bergruimte(n) (niet zijnde een trapkast)."
Inmiddels antwoord en ben benieuwd naar jullie mening. Korte samenvatting: ik mis een afvoer van lucht in de aanpandige/geisoleerde berging. Eerste reactie was dat dit nog een foutje was op de verkooptekening, toen ik wees op het feit dat Woningborg dit als aanvullende eis had zou het nagekeken worden.

Inmiddels is dat gedaan en dit is de reactie: Tijdens het ontwikkelingsproces is het ventilatiesysteem verder verfijnd, waarbij de locaties voor luchtinlaat en -afvoer lichtelijk zijn aangepast, zoals aangegeven op de tekening van 15-06-2023. Hoewel volgens de voorschriften van het Bouwbesluit ventilatie in de berging niet verplicht is, stelt Woningborg toch eisen aan ventilatie. Om aan deze eisen te voldoen, wordt een vorm van natuurlijke ventilatie geïnstalleerd, via een dakdoorvoer.

Nu heb ik natuurlijk de vraag gesteld wat de invloed hiervan is op de WTW/balanssysteem en de impact van tocht/kou onder de deur naar de woonkamer toe. Hoe zien jullie dit en zijn er nog meer zaken waar ik op moet letten?
Misschien even met woningborg bespreken of dit zo voldoende is. Ik hoop zelf op een deur met tochvaldorpel en dat de dakdoorvoer van binnenuit is af te sluiten/reguleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
LordBusiness schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:48:
[...]
Inmiddels antwoord en ben benieuwd naar jullie mening. Korte samenvatting: ik mis een afvoer van lucht in de aanpandige/geisoleerde berging. Eerste reactie was dat dit nog een foutje was op de verkooptekening, toen ik wees op het feit dat Woningborg dit als aanvullende eis had zou het nagekeken worden.

Inmiddels is dat gedaan en dit is de reactie: Tijdens het ontwikkelingsproces is het ventilatiesysteem verder verfijnd, waarbij de locaties voor luchtinlaat en -afvoer lichtelijk zijn aangepast, zoals aangegeven op de tekening van 15-06-2023. Hoewel volgens de voorschriften van het Bouwbesluit ventilatie in de berging niet verplicht is, stelt Woningborg toch eisen aan ventilatie. Om aan deze eisen te voldoen, wordt een vorm van natuurlijke ventilatie geïnstalleerd, via een dakdoorvoer.

Nu heb ik natuurlijk de vraag gesteld wat de invloed hiervan is op de WTW/balanssysteem en de impact van tocht/kou onder de deur naar de woonkamer toe. Hoe zien jullie dit en zijn er nog meer zaken waar ik op moet letten?
Misschien even met woningborg bespreken of dit zo voldoende is. Ik hoop zelf op een deur met tochvaldorpel en dat de dakdoorvoer van binnenuit is af te sluiten/reguleren.
Wij hebben ook een dakdoorvoer als ventialtie in de geisoleerde berging. Er zit wel een geisoleerde buitendeur tussen de berging en de woning. Qua WTW is het voor ons juist handig voor de luchttoevoer die nodig is om de afzuigkap in de keuken (afvoer naar buiten) goed te laten werken. Als de rest van de woning in balans is, dan zal er weinig koude lucht onder de deur doorkomen.

Ik denk ook niet dat je de berging op je WTW aangesloten wil hebben. Dat zou juist zorgen dat de koude lucht de woning in geduwd wordt (lijkt me dat het een inblaaspunt zou worden). Anders wordt er onnodig warme lucht de berging in gezogen.

[ Voor 6% gewijzigd door Z___Z op 30-08-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Bij ons is de aanpandige geïsoleerde berging ook voorzien van ventilatie d.m.v natuurlijke ventilatie met een rooster in de achterdeur en een dakdoorvoer aan de voorzijde. Die dakdoorvoer heeft een standaard ventiel met 6 standen.

De deur tussen berging en keuken is volledig tocht dicht.

[ Voor 11% gewijzigd door Farmerwood op 30-08-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De enige reden dat ze het zo doen is kosten…… het is redelijk bizar om je hele huis van WTW kanalen te voorzien en in één ruimte dan gewoon een rooster te maken.

Maar wat doe je eraan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
[...]

Is je tussendeur van de woning naar de garage, uitgevoerd als geisoleerde buitendeur?
Dan heeft dat geen invloed op je WTW in de woning.

Fijn is het niet, als je de deur wilt vervangen voor een binnendeur. Maar er zijn tegenwoordig ook mooie buitendeuren die op binnendeuren lijken verkrijgbaar.

Of 1 dakdoorvoor voldoende is betwijfel ik. Ook bij ons is er een dakdoorvoer én een ventilatierooster (die sowieso dicht kan) in de achterdeur van de garage geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Z___Z schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:53:
[...]
Als de rest van de woning in balans is, dan zal er weinig koude lucht onder de deur doorkomen.
Waarom denk je dit? Lucht kiest de kortste en makkelijkste weg, als dat onder die deur door is dan komt het gewoon daar doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Z___Z schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:53:
[...]

Wij hebben ook een dakdoorvoer als ventialtie in de geisoleerde berging. Er zit wel een geisoleerde buitendeur tussen de berging en de woning. Qua WTW is het voor ons juist handig voor de luchttoevoer die nodig is om de afzuigkap in de keuken (afvoer naar buiten) goed te laten werken. Als de rest van de woning in balans is, dan zal er weinig koude lucht onder de deur doorkomen.

Ik denk ook niet dat je de berging op je WTW aangesloten wil hebben. Dat zou juist zorgen dat de koude lucht de woning in geduwd wordt (lijkt me dat het een inblaaspunt zou worden). Anders wordt er onnodig warme lucht de berging in gezogen.
Correct, vanuit de TO staat ook aangeven dat de berging onverwarmd is en op tekening staat het symbool voor vloerverwarming hier niet op aangegeven. De vloerverwarmingverdeler voor de woonkamer/tuinkamer zit hier wel en dus verwacht ik dat daar nog wel wat restwarmte vanaf zal komen om de ruimte niet ijskoud te laten worden.

Bij ons zit geen geisoleerde deur naar de woonkamer, het is een simpele Svedex opdekdeur. Omdat het een afzuigpunt is zal er inderdaad geen kou volgen maar warmte verloren gaan. Juist wat je niet wil en de reden dat je een WTW hebt.
Farmerwood schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:54:
Bij ons is de aanpandige geïsoleerde berging ook voorzien van ventilatie d.m.v natuurlijke ventilatie met een rooster in de achterdeur en een dakdoorvoer aan de voorzijde. Die dakdoorvoer heeft een standaard ventiel met 6 standen.

De deur tussen berging en keuken is volledig tocht dicht.
De achterdeur naar de berging is bij ons ook geisoleerd ga ik even vanuit. Maar heeft voor zover ik weet geen roosters om lucht binnen te laten. Zou dit wel zo zijn dan heb je een mooie stroming naar binnen en verlaat het via de nieuwe dakdoorvoer weer de berging.

Echter omdat er dus nog een gat onder de deur zit naar de woonkamer, zuig je dan dus ook warmte mee vermoed ik.
Draakje5 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:14:
[...]

Is je tussendeur van de woning naar de garage, uitgevoerd als geisoleerde buitendeur?
....
Nee, zoals hierboven besproken is het een gewone Svedex opdekdeur. De situatie op de verkooptekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t48mmtQnnB1j89rd8b-gXKWrjcA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yyHqilpo29NLFMujqsNuxHLM.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Farmerwood schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:41:
[...]

Ik heb van hangende Ikea keukenkasten en een custom houten blad een kast gemaakt. wcd en utp zitten in de kast achter de meest linker lade en via een sleuf die in de houten plank gefreesd is komen de kabels achter de TV naar buiten.

[Afbeelding][Afbeelding]

De kamer is inmiddels wel een stuk sfeervoller valt me op nu ik deze oude foto's terug kijk.
Wat voor raamdecoratie heb je eigenlijk bij de openslaande/schuifdeuren? Is dat een systeem dat je willekeurig boven/beneden op kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

de woonkamer staat onder lichte overdruk omdat daar de inblaas ventielen zitten, dat helpt al met het voorkomen van tocht. Veder een goede afdichting rond de deur zal nodig zijn en dus nodige aandacht bij de oplevering. maar die deur was vast al gepland het is immers onderdeel van de (lucht dichte) schil. persoonlijk zou ik onderzoeken of een decentrale wtw een optie is. (meerwerk of achteraf)

edit: ik lees nu je andere post pas
is een doorblowertest onderdeel van het proces? want dan valt een standaard deurtje gewoon door de mand.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 30-08-2023 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Eierkoekie schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:25:
[...]
Wat voor raamdecoratie heb je eigenlijk bij de openslaande/schuifdeuren? Is dat een systeem dat je willekeurig boven/beneden op kan zetten?
Het zijn gewoon ramen, maar wel van vloer tot plafond.
Zijn standaard plissegordijnen van Veneta die je op de foto ziet. Inmiddels hangen er ook (blauwe) gordijnen bij. geeft wat meer sfeer en hielp goed met geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:26:
[...]

de woonkamer staat onder lichte overdruk omdat daar de inblaas ventielen zitten, dat helpt al met het voorkomen van tocht. Veder een goede afdichting rond de deur zal nodig zijn en dus nodige aandacht bij de oplevering. maar die deur was vast al gepland het is immers onderdeel van de (lucht dichte) schil. persoonlijk zou ik onderzoeken of een decentrale wtw een optie is. (meerwerk of achteraf)

edit: ik lees nu je andere post pas
is een doorblowertest onderdeel van het proces? want dan valt een standaard deurtje gewoon door de mand.
Had ik reeds gevraagd n.a.v. andere situatie maar is ontwekend op geantwoord. Zou dit standaard moeten zijn eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

LordBusiness schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:09:
[...]
Had ik reeds gevraagd n.a.v. andere situatie maar is ontwekend op geantwoord. Zou dit standaard moeten zijn eigenlijk?
Nee helaas niet, men mag uitgaan van theoretische resultaten . De test eis je in de opdrachtomschrijving soms doet een ontwikkelaar dat voor je maar zeker als de ontwikkelaar dezelfde partij is als de aannemer gebeurd hett meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:15:
[...]

Nee helaas niet, men mag uitgaan van theoretische resultaten . De test eis je in de opdrachtomschrijving soms doet een ontwikkelaar dat voor je maar zeker als de ontwikkelaar dezelfde partij is als de aannemer gebeurd hett meestal niet.
Zelf de rookmachine van vroeger maar eens goed aanslingeren dan. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Maargoed, de berging zit binnen je thermische schil van je woning.
Een ventilatiekanaal in het dak op basis van natuurlijke ventilatie lijkt me dan wel ongewenst.

We hebben ook een ventilatierooster op het zolderraam zitten, maar worden geadviseerd dit ten alle tijden dicht te houden ivm de WTW.

Vraag me even hardop af of je uberhaupt wel iets van ventilatie in dat hokje wilt hebben, als je toch al een 'binnendeur' tussen de woonkamer en berging hebt zitten?
Pagina: 1 ... 242 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.