No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ik tel 2 huizen in dat rijtje met een te koop bordje...Freeaqingme schreef op zondag 19 juli 2020 @ 15:43:
[Afbeelding]
NOS: Zeven huizen in Heesch ontruimd vanwege instortingsgevaar
Daar zie je dat 1 huis een te koop bordje heeft staan, dat is deze woning op Funda.
Denk dat ik als koper die 't onder optie heeft heel snel de boel zou ontbinden op basis van verborgen gebreken...
Op foto 35 zie je al iets wat lijkt op een voorbode voor een verzakking.Freeaqingme schreef op zondag 19 juli 2020 @ 15:43:
[Afbeelding]
Daar zie je dat 1 huis een te koop bordje heeft staan, dat is deze woning op Funda.
Denk dat ik als koper die 't onder optie heeft heel snel de boel zou ontbinden op basis van verborgen gebreken...
Zonder deze nakennis zou je daar niks achter zoeken; er zijn huizen, honderden jaren ouder, die erger verzakt er uit zien en nog niet onbewoonbaar zijn verklaard.
Ben wel benieuwd wat de oorzaak zou kunnen zijn, alsof ze een setje heipalen zijn vergeten / te korte in de grond hebben geduwd.Wilf schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:03:
[...]
Op foto 35 zie je al iets wat lijkt op een voorbode voor een verzakking.
Zonder deze nakennis zou je daar niks achter zoeken; er zijn huizen, honderden jaren ouder, die erger verzakt er uit zien en nog niet onbewoonbaar zijn verklaard.
Daklijn loopt niet zuiver recht. Dus de bovenste pannenrijBorromini schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:19:
Naar welk detail moet je dan juist kijken? Want deze leek zie niks op foto 35. Ook niet als hij inzoomt.
Je ziet ook een duidelijke knik in de nokpannen.significant schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:20:
Daklijn loopt niet zuiver recht. Dus de bovenste pannenrij
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
offtopic: Ah die heten nokpannen, weer wat geleerd...Matis schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:21:
[...]
Je ziet ook een duidelijke knik in de nokpannen.
[ Voor 2% gewijzigd door significant op 19-07-2020 20:32 . Reden: Small ]
Weet je wat pas vreemd is:significant schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:20:
[...]
Daklijn loopt niet zuiver recht. Dus de bovenste pannenrij
Afgelopen juli / week is nummer 25 verkocht, dat koop je toch niet als het dak er zo uit ziet??
:strip_exif()/f/image/IYDdgVTTl93H1JfVudiCoeEg.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.funda.nl/koop...s-41924652-biezenloop-25/
[ Voor 31% gewijzigd door Vorkie op 19-07-2020 20:38 ]
Vorkie schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:37:
[...]
Weet je wat pas vreemd is:
:fill(white):strip_exif()/f/image/7I9WlBXRbcdSGdyUHVkqx6wL.png?f=user_large)
Dit vind ik ook vreemd.
Misschien stond de koper op de shortlist van de makelaar en heeft al geboden voor het huis op Funda werd aangemeld, en is dat meteen de verkoopdatum geworden? En misschien wordt 'ie zolang men nog in onderhandeling is wel op de site gezet?
Maar ik weet het ook niet zeker.
[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 19-07-2020 20:49 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Of de makelaar wilde 'm z.s.m. van Funda halen toen dit naar boven kwam, en heeft 'm maar even gemarkeerd als verkocht? Ik weet het ook niet...
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Het is daar gewoon een stevige zandbodem dus geen heipalen nodig. Denk echt dat het in de constructie van het dak moet worden gezocht...Vorkie schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:08:
[...]
Ben wel benieuwd wat de oorzaak zou kunnen zijn, alsof ze een setje heipalen zijn vergeten / te korte in de grond hebben geduwd.
Of er is geen bouwkundige keuring gedaan of de bouwkundige is minder kundig dan men zou mogen verwachten... Op deze foto zie je het nog beter dan bij de eerdere...Vorkie schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:37:
[...]
Afgelopen juli / week is nummer 25 verkocht, dat koop je toch niet als het dak er zo uit ziet??
[Afbeelding]
Of de bouwkundige ging er (gemakshalve) van uit dat, bij zo'n nieuwe woning, er een aantal punten van aandacht overgeslagen konden worden.significant schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:05:
Of er is geen bouwkundige keuring gedaan of de bouwkundige is minder kundig dan men zou mogen verwachten... Op deze foto zie je het nog beter dan bij de eerdere...
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
"Nee hoor meneer, het was helemaal niet verborgen maar zelfs duidelijk zichtbaar!"Freeaqingme schreef op zondag 19 juli 2020 @ 15:43:
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Lijkt me dat een dakconstructie na 15 jaar niet spontaan begint te verzakken. Gezien de locatie van de verzakkingen moet er vrijwel zeker iets in de ondergrond van de dragende muren fout zitten. Ik zou er zelfs niet van op kijken als blijkt dat er toch een veenlaag(je) in de ondergrond zit die door de extreme droogteperiodes is gaan inklinken.FoxLenny schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:01:
[...]
Het is daar gewoon een stevige zandbodem dus geen heipalen nodig. Denk echt dat het in de constructie van het dak moet worden gezocht...
Steam: Evert
Edit: Aan de foto uit het NOS artikel lijkt het inderdaad de dakconstructie te zijn. De nok van het huis ligt lager dan de buren, maar de goot is juist verder omhoog/naar voren gekomen.
[ Voor 29% gewijzigd door jordje op 19-07-2020 22:39 ]
In dat geval zou je ook verzakkingen of scheuren in de muren verwachten. Aangezien daar geen sprake van lijkt te zijn (ondanks de behoorlijke 'verzakking' van het dak) lijkt het mij toch iets wat specifiek in het dak zit.synoniem schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:18:
[...]
Lijkt me dat een dakconstructie na 15 jaar niet spontaan begint te verzakken. Gezien de locatie van de verzakkingen moet er vrijwel zeker iets in de ondergrond van de dragende muren fout zitten. Ik zou er zelfs niet van op kijken als blijkt dat er toch een veenlaag(je) in de ondergrond zit die door de extreme droogteperiodes is gaan inklinken.
Uit de berichtgeving kan ik niet afleiden of die scheuren er wel of niet zitten. Maar als het alleen het dak is dan hadden ze ook het dak provisorisch kunnen stutten en hoefde de bewoners er niet halsoverkop eruit vanwege instortingsgevaar.Rubbergrover1 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:36:
[...]
In dat geval zou je ook verzakkingen of scheuren in de muren verwachten. Aangezien daar geen sprake van lijkt te zijn (ondanks de behoorlijke 'verzakking' van het dak) lijkt het mij toch iets wat specifiek in het dak zit.
Een inspecteur moet ook snel beslissingen nemen en dan snap ik ook wel dat je kiest voor ‘Better safe than sorry’ en de uiteindelijke validiteit van die beslissing laat toetsen op een moment dat er geen mensen in de panden aanwezig zijn. Een zeer verdedigbare beslissing hoe dan ook.synoniem schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:41:
[...]
Uit de berichtgeving kan ik niet afleiden of die scheuren er wel of niet zitten. Maar als het alleen het dak is dan hadden ze ook het dak provisorisch kunnen stutten en hoefde de bewoners er niet halsoverkop eruit vanwege instortingsgevaar.
Ik denk dat koper recht heeft op 10% boete, omdat verkoper de woning als zodanig niet kan leverenFreeaqingme schreef op zondag 19 juli 2020 @ 15:43:
[Afbeelding]
Eea afhankelijk van wat er in het koopcontract staat.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Zoek de verschillen:
:strip_exif()/f/image/8qxM976XipKrYcLa3F3o66Gm.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cIAbUv8LFWZAFo9FDxOHHWlz.jpg?f=user_large)
https://www.funda.nl/koop/heesch/huis-41937194-zijpseloop-6/
(Tweede woning is dus nog gewoon bewoond)
Ik ben natuurlijk geen bouwkundige, maar zou je bij zo'n zolder ook geen horizontale balkverbinding tussen de twee daken verwachten?
:strip_exif()/f/image/ehOEtmI3TCzqWLQRO0KA739n.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.funda.nl/koop...s-87364553-biezenloop-18/
Anoniem: 39993
Nee, dat staat in een (standaard NVM) overeenkomst beschreven. Niet dat dat het leuker maakt...Sport_Life schreef op maandag 20 juli 2020 @ 00:00:
[...]
Ik denk dat koper recht heeft op 10% boete, omdat verkoper de woning als zodanig niet kan leveren.
Eea afhankelijk van wat er in het koopcontract staat.
Nee, het is een nieuwbouwwoning en daar zie je dit soort (mega) zolders heel vaak.Rubbergrover1 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 04:34:
Ik ben natuurlijk geen bouwkundige, maar zou je bij zo'n zolder ook geen horizontale balkverbinding tussen de twee daken verwachten?
[Afbeelding]
Het dak ligt denk ik op de woning scheidende wanden.
Maar hier is dat blijkbaar fout gegaan.
Misschien afgeweken van tekening en/of constructie berekening.
Vriend van me heeft een zolder die nog een slag groter is dan op jouw foto, en die heeft er een complete extra verdieping in gezet.
[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 20-07-2020 06:45 ]
Bij nieuwbouw is het dak vaak een zogenaamde prefab dooskap. Dit heeft mijn huis uit 1999 ook (met dezelfde dakpannen als in Heesch).FRANQ schreef op maandag 20 juli 2020 @ 06:42:
[...]
Nee, het is een nieuwbouwwoning en daar zie je dit soort (mega) zolders heel vaak.
Het dak ligt denk ik op de woning scheidende wanden.
Maar hier is dat blijkbaar fout gegaan.
Misschien afgeweken van tekening en/of constructie berekening.
Vriend van me heeft een zolder die nog een slag groter is dan op jouw foto, en die heeft er een complete extra verdieping in gezet.
Het dak zit dan juist niet vast aan de scheidende wanden, maar is vastgeschroefd aan de vloer + een constructie-element als knieschot (met een waarschuwing dat deze niet verwijderd mag worden).
Bij het huis in Heesch lijkt de bevestiging aan de vloer bezweken te zijn en komt het dak naar voren.
Als die constructie bouwkundig stevig genoeg is lijkt me dat niet te hoeven. Hout kan best wel wat hebben.Rubbergrover1 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 04:34:
[Afbeelding]
Wat ik ironisch vind is die twee babystoelen die aan een bureau staan... Die moesten ze nog ergens kwijt voor de aankleding blijkbaar
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
die tripp trapp stoel is zeker niet alleen voor baby's. Groeit namelijk mee. Die kun je zelfs ook als volwassene nog prima gebruiken. Heeft als één van de voordelen dat je de zitting op verschillende hoogtes kunt monteren, wat erg handig is als je lang of juist kort bent.
[ Voor 12% gewijzigd door Rubbergrover1 op 20-07-2020 09:10 ]
Beide huizen die te koop zijn (geweest) hebben een dakkapel op het dak.kees_1 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 07:39:
[...]
Bij nieuwbouw is het dak vaak een zogenaamde prefab dooskap. Dit heeft mijn huis uit 1999 ook (met dezelfde dakpannen als in Heesch).
Het dak zit dan juist niet vast aan de scheidende wanden, maar is vastgeschroefd aan de vloer + een constructie-element als knieschot (met een waarschuwing dat deze niet verwijderd mag worden).
Bij het huis in Heesch lijkt de bevestiging aan de vloer bezweken te zijn en komt het dak naar voren.
Dit is ook het eerste waar ik aan dacht: Daar heeft iemand de knieschotten weggehaald. Dak zakt in op de plek van de knieschotten en 'glijdt' dan weg op de buitenmuren.Aganim schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:52:
Tja, of iemand dacht dat het wel los zou lopen met het weghalen van zijn knieschotten. "Die oranje stickers zitten er toch voor de bouwers op?"
Vriend van mij dacht ook dat dat wel kon, had je mooi meer bergruimte...., was verbaasd toen ik hem uitlegde dat die stempels/waarschuwingen er echt niet voor niks op zaten, want het waren toch maar dunne balkjes en die konden toch nooit zijn dak ondersteunen? We hadden al moeite om de 'balkjes' terug te plaatsen...

En toch, toch snap ik niet dat woning met dergelijke constructies opgeleverd worden.Aganim schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:52:
Tja, of iemand dacht dat het wel los zou lopen met het weghalen van zijn knieschotten. "Die oranje stickers zitten er toch voor de bouwers op?"
Veel mensen zullen de stickers naleven. Sommigen zullen de stickers verwijderen omdat ze toch een beetje teveel opvallen, maar wel de melding in hun achterhoofd houden. Een ander trekt zich er niets van aan of koopt de woning met verwijderde stickers en verwijderd de knieschotten ook.
Kortom, vroeg of laat gaat dat bij een woning een keer fout zoals hier misschien wel het geval is en dat hoeft dus niet bewust het negeren van waarschuwingen te betreffen.
De ellende lijkt me aardig groot. Is het makkelijk te herstellen door de knieschotten terug te plaatsen en het dak opnieuw te leggen? Moet het dak van de buren ook (deels) gerepareerd worden? Of is de schade misschien wel structureel en moet er nog veel meer gebeuren?
Zo te zien zitten de verstevigingen bij no. 18 er nog gewoon in, en ik zou zelfs verwachten dat onder de betimmering van de dakkapel nog een extra steun zou zitten. Het is lastig/niet te zien of boven de dakkapel wel of geen verplaatsing te zien is.Aganim schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:52:
Bij een dergelijke constructie zit het dak tussen de binnenmuren. Alleen dakpannen en waterdichte folie overlappen met de buren. Dus als de schade is ontstaan door het weghalen van een knieschot dan blijft de schade grotendeels tot 1 huis beperkt.B-Real schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:57:
[...]
En toch, toch snap ik niet dat woning met dergelijke constructies opgeleverd worden.
Veel mensen zullen de stickers naleven. Sommigen zullen de stickers verwijderen omdat ze toch een beetje teveel opvallen, maar wel de melding in hun achterhoofd houden. Een ander trekt zich er niets van aan of koopt de woning met verwijderde stickers en verwijderd de knieschotten ook.
Kortom, vroeg of laat gaat dat bij een woning een keer fout zoals hier misschien wel het geval is en dat hoeft dus niet bewust het negeren van waarschuwingen te betreffen.
De ellende lijkt me aardig groot. Is het makkelijk te herstellen door de knieschotten terug te plaatsen en het dak opnieuw te leggen? Moet het dak van de buren ook (deels) gerepareerd worden? Of is de schade misschien wel structureel en moet er nog veel meer gebeuren?
Bij mijn vorige huis waren het geen stickers maar was het in de balken 'gestempeld', dus heel makkelijk krijg je het niet weg. Maar hoe ver moet je gaan met waarschuwen? In je nokbalk staat ook geen stempel/sticker, toch zal (bijna?B-Real schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:57:
[...]
En toch, toch snap ik niet dat woning met dergelijke constructies opgeleverd worden.
Een nokbalk is doorgaans wel wat groffer uitgevoerd en daarvoor is het voor een leek een stuk duidelijker dat je deze niet zomaar weg moet halen.BB-One schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:34:
[...]
Bij mijn vorige huis waren het geen stickers maar was het in de balken 'gestempeld', dus heel makkelijk krijg je het niet weg. Maar hoe ver moet je gaan met waarschuwen? In je nokbalk staat ook geen stempel/sticker, toch zal (bijna?) niemand deze weghalen...
Als ik een aantal reacties hier zo lees dan lijken die knieschotten er op het oog te zitten voor de afwerking en zijn het geen hele stevige balken, iets wat blijkbaar ook niet hoeft voor de constructie.
Ik snap dus heel goed dat mensen die verwijderen/aanpassen als ze iets met de zolder willen gaan doen, zou mij zelf misschien ook wel overkomen als er verder geen waarschuwingen te bekennen zijn. Ik ben namelijk net zo'n leek, heb wel gezond boerenverstand, maar ik zou zelf echt niet kunnen bedenken dat een knieschot zo'n structureel onderdeel van de constructie zou uitmaken.
We leven in een ontzettende rubberen-tegel-maatschappij, dit soort dingen kunnen we er dan prima aan toevoegen en dus verbieden. Dan wordt een woning wel iets duurder om te bouwen, maar dat voorkomt ook een hoop ellende.
check ook die HWAFreeaqingme schreef op zondag 19 juli 2020 @ 15:43:
[Afbeelding]
Tering je zou maar geen ontbindende voorwaarden hebben opgenomen, ben je goed zuur! Of een mooie case voor een rechter. "onder bod" dus snel intrekken!
Do { Ping } while ( LOL )
nokvorst heet zo'n pan helemaal officieelsignificant schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:31:
[...]
offtopic: Ah die heten nokpannen, weer wat geleerd...
Do { Ping } while ( LOL )
[ Voor 16% gewijzigd door Señor Sjon op 20-07-2020 14:45 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Zo verborgen is dit anders niet.Freeaqingme schreef op zondag 19 juli 2020 @ 15:43:
…op basis van verborgen gebreken...
Dit zal wel een verzekeringskwestie zijn, mits het natuurlijk niet uitgesloten is. Hierdoor gaat de waarde van deze woning aardig naar beneden. Waarschijnlijk gaat een hypotheker hier ook geen 100% financiering op geven, aangezien er nu nog een aardige klus geklaard moet worden om de boel netjes en veilig te maken.
In eerste instantie leek de foto in de OP op een screenshot van Google Streetview. Bij nader inzien was het dus het ingezakte dak
Ik heb gisteren naar wat jurisprudentie van een opstalverzekering gekeken. In die specifieke polis waren constructiefouten uitgesloten. Ook is er een apart garantiefonds hiervoor, maar die leverde standaard maar 10 jaar garantie.sypie schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:01:
[...]
Zo verborgen is dit anders niet.
Dit zal wel een verzekeringskwestie zijn, mits het natuurlijk niet uitgesloten is. Hierdoor gaat de waarde van deze woning aardig naar beneden. Waarschijnlijk gaat een hypotheker hier ook geen 100% financiering op geven, aangezien er nu nog een aardige klus geklaard moet worden om de boel netjes en veilig te maken.
Grote vraag lijkt mij of dit dan alleen bij deze 7 woningen zo is, of ook bij de andere identieke woningen in de wijk.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
https://nos.nl/artikel/23...s-nog-niet-naar-huis.htmlJvS schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:08:
ZIjn die mensen dan weer terug hun huis in als het alleen de kap is zonder toegang tot zolder? Of is er risico dat het hele huis instort?
Ben bang dat ze voorlopig even uit logeren mogen (moeten).Maar door het inzakken kunnen delen van het dak naast de woningen terecht komen. Dat maakt het volgens de gemeente te gevaarlijk om er weer te gaan wonen, schrijft Omroep Brabant.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
En als je het nog groter bekijkt is deze methodiek überhaupt wel toereikend dan en zijn we niet doorgeslagen in het optimaliseren.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:50:
Vandaag te lezen dat de bevestigingsconstructie van de kap op de zeven woningen in Heesch in Noord-Brabant inderdaad ontoereikend was. Omdat het bij alle 7 zo lijkt te zijn, is het vermoedelijk niet door een onbekende amateur bij een enkel huis gemold, maar lijkt het mij dat dit bij de bouw mis gegaan is.
Grote vraag lijkt mij of dit dan alleen bij deze 7 woningen zo is, of ook bij de andere identieke woningen in de wijk.
In de regel wordt hierbij volgens mij een hoop doorgerekend. Maar dat dit voorvalt op een moment dat er geen storm, sneeuw of andere grote dakbelasting was, doet het ergste vermoeden. Gevalletje AZ stadion...? Of bouwvakkers die de bouwkundige aard van de montagemethode niet kennen?ocrammarco schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:54:
[...]
En als je het nog groter bekijkt is deze methodiek überhaupt wel toereikend dan en zijn we niet doorgeslagen in het optimaliseren.
Het is daar inderdaad zandgrond, maar of het een stevige zandbodem is, dat weet ik zo net nog niet.FoxLenny schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:01:
[...]
Het is daar gewoon een stevige zandbodem dus geen heipalen nodig. Denk echt dat het in de constructie van het dak moet worden gezocht...
Ik woon daar hemelsbreed 300m vandaan en als ik na een fikse regenbui langsrijdt, staan de straten redelijk blank en staat de WADI gewoon vol.
Daarnaast loopt daar de peelrandbreuk onderdoor.
Dat de dakgoot en de dakpannen helemaal niet recht lopen, dat had een levende Ray Charles nog wel kunnen zien.
Maar of het aan de dakconstructie zelf ligt of aan een verzakking, of zelfs beide..... dat is niet te zien op de foto.
Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.
Volgens een inspecteur ligt het aan de daken:
https://nos.nl/artikel/23...s-nog-niet-naar-huis.html
Betreffend bouwbedrijf heeft trouwens naar eigen zeggen in deze wijk destijds bijna zeventig huizen gebouwd. In totaal zeventien hiervan zijn van hetzelfde type als de zeven in dat betreffende rijtje:
https://www.omroepbrabant...werden-ontruimd-in-heesch
Alhoewel dat staartje nu 180⁰ is omgedraaid trouwens https://www.cobouw.nl/bou...7208-922196354.1594411756
Laat je als aannemer failliet verklaren en de zorgen zijn voor de huiseigenaren ipv de aannemerAshundi schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:35:
Ik denk dat dit nog een aardig staartje kan krijgen. Niet alleen voor de woningen in het rijtje of de hele wijk maar misschien wel door heel Nederland. Denk aan die bollenvloeren die in parkeergarages werden gebruikt maar ook in universiteiten.
Alhoewel dat staartje nu 180⁰ is omgedraaid trouwens https://www.cobouw.nl/bou...7208-922196354.1594411756
Thanks, dat laatste wist ik niet. Bizarre wending kan je het inderdaad wel noemen ja.Ashundi schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:35:
Ik denk dat dit nog een aardig staartje kan krijgen. Niet alleen voor de woningen in het rijtje of de hele wijk maar misschien wel door heel Nederland. Denk aan die bollenvloeren die in parkeergarages werden gebruikt maar ook in universiteiten.
Als ik zo die reactie zie van de aannemer ziet hij neit tegen die verantwoordelijkheid op heb ik het idee.SniperGuy schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:38:
[...]
Laat je als aannemer failliet verklaren en de zorgen zijn voor de huiseigenaren ipv de aannemer
Bedankt voor deze informatie, die had ik nog niet gelezen.Marly schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:28:
@T.C
Volgens een inspecteur ligt het aan de daken:
https://nos.nl/artikel/23...s-nog-niet-naar-huis.html
Betreffend bouwbedrijf heeft trouwens naar eigen zeggen in deze wijk destijds bijna zeventig huizen gebouwd. In totaal zeventien hiervan zijn van hetzelfde type als de zeven in dat betreffende rijtje:
https://www.omroepbrabant...werden-ontruimd-in-heesch
Op basis van de foto's kon ik niet concluderen dat het specifiek aan de dakconstructie lag.
Verder ging ik in op het feit dat het harde zandgrond was, daar ben ik niet helemaal van overtuigd.
Hopelijk kunnen ze het herstellen of iets.
Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.
Op de foto van de achterkant van het huis zie je de verzakking zo mogelijk nog beter:Vorkie schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:37:
[...]
[Afbeelding]
https://www.funda.nl/koop...52-biezenloop-25/#foto-11
Overigens lijkt de verzakking het ergste in het huis náást het verkochte huis en dus zonder dakkapel.
Ashundi schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:35:
De inspectieplicht voor gebouwen met verdachte vloeren wordt gewoon van kracht per 1 april, zoals al was aangekondigd. Alleen de voorwaarden en regels erachter worden aangepast. “De koerswijziging betekent dat de meeste risicogebouwen helemaal niet meer geïnspecteerd hoeven te worden”, meldt directeur Pieter Plass van bouwadviesbureau CBB. “Ze kunnen direct weer in gebruik worden genomen. Daarbij wordt handig gebruik gemaakt van een bestaande ontsnappingsroute uit de NEN 8700, die aangeeft dat gebouwen die in het gebruik geen problemen hebben opgeleverd, bewezen veilig zijn.”

Je wil niet weten wat mensen voor "domme dingen" doen als ze aan het slopen gaan (zonder zich even een beetje in te lezen of laten adviseren).B-Real schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:42:
[...]
Ik snap dus heel goed dat mensen die verwijderen/aanpassen als ze iets met de zolder willen gaan doen, zou mij zelf misschien ook wel overkomen als er verder geen waarschuwingen te bekennen zijn. Ik ben namelijk net zo'n leek, heb wel gezond boerenverstand, maar ik zou zelf echt niet kunnen bedenken dat een knieschot zo'n structureel onderdeel van de constructie zou uitmaken.
We leven in een ontzettende rubberen-tegel-maatschappij, dit soort dingen kunnen we er dan prima aan toevoegen en dus verbieden. Dan wordt een woning wel iets duurder om te bouwen, maar dat voorkomt ook een hoop ellende.
Toen ik hier een hol wandje op zolder ging vervangen omdat het ding zo slecht en lelijk stond, kwam ik tot de ontdekking dat ze voor dat wandje 3 HDF versteviging plaatjes van het A frame verwijderd hadden om de gipsplaten vlak op het frame te kunnen schroeven. Aan de andere kant van de muur zaten wat aansluitingen en daar hadden ze ze gelukkig laten zitten en latten tegen het A frame gezet zodat ze makkelijk electra in de muur weg konden werken.
Maar goed, het ligt dus aan de kap, Verkeerde ankers gebruikt?
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Maar toch lekker 300 euro bespaart op een technische keuringVorkie schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:37:
[...]
[Afbeelding]

Heb je de foto's goed bekeken? Geen keuring nodig om te zien dat dit foute boel is natuurlijk.Ernemmer schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:27:
[...]
Maar toch lekker 300 euro bespaart op een technische keuring
Wellicht hebben de verkopers eieren voor hun geld gekozen en is het huis gedumpt met opgave van een stuk overwaarde en heeft de koper hiervoor het risico op de kosten voor een nieuw dak op zich genomen. Het is waarschijnlijk ook niet voor niets dat 2 van de 7 huizen in het rijtje te koop staat of net verkocht is. Heel gek, maar ik kijk zo nu en dan ook wel even naar het dak van mijn huis om te kijken of ik niets afwijkends zie.
Zou me niets verbazen als dit min of meer een publiek geheim is, want sommige mensen moeten dit gewoon gezien hebben.
wow op een met beton sneldekkers zal het niet snel opvallen, maar met een dermate gladde pan is het toch wel obvious dat er iets aan de hand is.Tehh schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:47:
[...]
Op de foto van de achterkant van het huis zie je de verzakking zo mogelijk nog beter:
https://www.funda.nl/koop...52-biezenloop-25/#foto-11
Overigens lijkt de verzakking het ergste in het huis náást het verkochte huis en dus zonder dakkapel.
Ik blijf het wel vreemd vinden dat de verzakking exact bij de muren tussen de buren optreed. Je zaou verwachten dat (mits er een gestortte- prefab of gelijmde muur (met de buren) juist dat punt het sterkste punt van het dak zou moeten zijn.
Daarom worden er tussen derglijke muren horizontale balken gebruikt om het dak op te laten rusten.
Das wel opvallend idd.ocrammarco schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:11:
Deze scharnierende prefad dakdelen rusten niet op de tussenwanden maar puur op zichzelf. Ze worden op hun plek gehouden door de bevestiging op de vloer. Als deze losschiet dan schuift hij dus op.
Zou zelf verwachten dat een dak constructie bovenop een nokbalk rust waarbij de nokbalk op beide muren rust.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Totaal niet dus. Een zelfde dakconstructie wordt toegepast bij het nieuwe huis wat mijn vriendin en ik gekocht hebben. Toevallig pasgeleden op de zolder gestaan om te kijken hoe groot hij is en langs de muren komt er nu nog een strookje licht naar binnen. De muren staat er met een enkel functie: Muur zijn. Ze dragen niets want de daken zitten inderdaad vast aan de vloer. Een vreemde constructie, het voornaamste voordeel voor mij als bewoner is dat ik geen draagconstructie in mijn zolder hebt (dus meer ruimte). Staat dus tegenover dat het heel anders werkt dan de "ouderwetse" daken.YakuzA schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:41:
[...]
Das wel opvallend idd.
Zou zelf verwachten dat een dak constructie bovenop een nokbalk rust waarbij de nokbalk op beide muren rust.
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Ze zullen de woningen niet voor niets ontruimd hebben. Kennelijk is het gewicht van het dak zelf (incl pannen) al voldoende om het te laten verzakken.Wim-Bart schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:13:
Hoe zit het dan wanneer het, onverwacht eens flink gaat sneeuwen en er 20-30 cm sneeuw op komt te liggen, wordt de druk niet te groot, zeker wanneer je er ook nog een zonnecollectoren op hebt liggen?
Wat bizar dit zeg, vooral dat er zoveel woningen te koop staan/stonden in dit kleine blok met woningen. Zou er een vermoeden zijn geweest bij de verkopers?
Zolang de vloer in horizontale richting de treksterkte (gegenereerd door het dak) kan houden zou het dak erop moeten blijven liggen.Zingo schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:14:
[...]
Totaal niet dus. Een zelfde dakconstructie wordt toegepast bij het nieuwe huis wat mijn vriendin en ik gekocht hebben. Toevallig pasgeleden op de zolder gestaan om te kijken hoe groot hij is en langs de muren komt er nu nog een strookje licht naar binnen. De muren staat er met een enkel functie: Muur zijn. Ze dragen niets want de daken zitten inderdaad vast aan de vloer. Een vreemde constructie, het voornaamste voordeel voor mij als bewoner is dat ik geen draagconstructie in mijn zolder hebt (dus meer ruimte). Staat dus tegenover dat het heel anders werkt dan de "ouderwetse" daken.
Aparte constructie, maar als het werkt zal het ongetwijfeld voordelen hebben (oa de ruimte die je noemt en prefab in de fabriek opgebouwd ipv op 2 hoog met alle veiligheidsvoorschriften voor medewerkers van dien...)
Ik ben soms wel blij dat ik in een goed gebouwd jaren 80 huis woon wat volledig betongestort is (incl vloeren, muv voor- en achtergevel) totdat je iets constuctiefs in/met die betonmuren wil gaan doen (slijpen, freezen diamantboren). Qua isolatie niet het beste (maar mijn gasrekenning is heel netjes), maar wel solide
Als je licht ziet is dat niet goed, deze bouwmethode zou luchtdicht moeten zijn.Zingo schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:14:
[...]
Totaal niet dus. Een zelfde dakconstructie wordt toegepast bij het nieuwe huis wat mijn vriendin en ik gekocht hebben. Toevallig pasgeleden op de zolder gestaan om te kijken hoe groot hij is en langs de muren komt er nu nog een strookje licht naar binnen. De muren staat er met een enkel functie: Muur zijn. Ze dragen niets want de daken zitten inderdaad vast aan de vloer. Een vreemde constructie, het voornaamste voordeel voor mij als bewoner is dat ik geen draagconstructie in mijn zolder hebt (dus meer ruimte). Staat dus tegenover dat het heel anders werkt dan de "ouderwetse" daken.
Overigens is deze methode niet nieuw ofzo je hebt altijd gording constructie of spoor constructie gehad. Bij de
gording rust het op de scheidingsmuur en bij spoort is zelfdragend en vormt een driehoek met de vloer.
https://www.kliknieuws.nl...izen-biezenloop-in-heeschBij een steekproef bij 2 andere woningen van hetzelfde type en dezelfde bouwer, is gebleken dat ook daar de kap niet geheel op de juiste wijze vastzit. Hierover zijn de opstalverzekeraars, de gemeente en het bouwbedrijf met elkaar in contact. Het bouwbedrijf heeft inmiddels een voorlopige inventarisatie gemaakt van de door hem gebouwde gelijke woningen. Het gaat om nog 20 woningen, naast de 7 woningen aan de Biezenloop.
Die mensen zullen niet lekker slapen vannacht denk ik.........
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
10-20mm speling teken ik altijd, dus als het nog niet afgewerkt is zal er gewoon licht naar binnen komen.ocrammarco schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:03:
[...]
Als je licht ziet is dat niet goed, deze bouwmethode zou luchtdicht moeten zijn.
Overigens is deze methode niet nieuw ofzo je hebt altijd gording constructie of spoor constructie gehad. Bij de
gording rust het op de scheidingsmuur en bij spoort is zelfdragend en vormt een driehoek met de vloer.
Bijna elk nieuwbouw huis uit projectbouw wordt met een scharnierkap gebouwd en het gaat altijd goed. Na het bekijken van de foto's van funda is te zien dat hier een ander soort kap op zit.
De berekeningen van daken houden ook rekening met wind, regen, sneeuw en werklui op het dak.
[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 29-07-2020 21:07 ]
Ik heb niet het idee dat dit een scharnierdak is of iets wat daar op lijkt. Daar gebruiken ze toch geen balken en raveeldragers aan de binnenkant? Het lijkt er eerder op dat het hele dak rust op 3 stuks balken in /\ formatie met daartussen nog wat liggers. Dat lijkt me nogal ontoereikend om een pannendak te dragen. Als ik kijk wat er aan hout in mijn scharnierdak zit dan heb je het al over 2 a 3x zoveel balken in /\ formatie en zo te zien zijn die ook nog een formaatje groter. Dan heb ik ook nog knieschotten die wat dragen.ocrammarco schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:11:
Deze scharnierende prefad dakdelen rusten niet op de tussenwanden maar puur op zichzelf. Ze worden op hun plek gehouden door de bevestiging op de vloer. Als deze losschiet dan schuift hij dus op.
Niet als je het niet deugdelijk bevestigdSniperGuy schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:30:
[...]
Zolang de vloer in horizontale richting de treksterkte (gegenereerd door het dak) kan houden zou het dak erop moeten blijven liggen.
Betonnen dak ja?SniperGuy schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:30:
offtopic:
Ik ben soms wel blij dat ik in een goed gebouwd jaren 80 huis woon wat volledig betongestort is (incl vloeren, muv voor- en achtergevel) totdat je iets constuctiefs in/met die betonmuren wil gaan doen (slijpen, freezen diamantboren). Qua isolatie niet het beste (maar mijn gasrekenning is heel netjes), maar wel solide
[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-07-2020 20:47 ]
De balken op de foto hier zijn waarschijnlijk grotendeels verscholen achter isolatie.leecher schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:40:
[...]
Ik heb niet het idee dat dit een scharnierdak is of iets wat daar op lijkt. Daar gebruiken ze toch geen balken en raveeldragers aan de binnenkant? Het lijkt er eerder op dat het hele dak rust op 3 stuks balken in /\ formatie met daartussen nog wat liggers. Dat lijkt me nogal ontoereikend om een pannendak te dragen. Als ik kijk wat er aan hout in mijn scharnierdak zit dan heb je het al over 2 a 3x zoveel balken in /\ formatie en zo te zien zijn die ook nog een formaatje groter. Dan heb ik ook nog knieschotten die wat dragen.
Dan nog vind ik het er twijfelachtig uit zien. Hier zitten bij dezelfde breedte 13 8 spanten in het dak, hier zie ik er 3. Ik ben er geweest voordat de dekvloeren erin gingen en voor het opvangen van de spatkrachten liepen er stalen banden tussen de uiteinden van de spanten. Ik ga er niet vanuit dat ze de daken op de huizen bij ons extreem hebben overgedimensioneerd, waarom zouden ze. In het filmpje van de NOS zie je dat de dakgoot naar buiten is geduwd, zo te zien hadden ze wel wat extra bandjes en spanten om de kracht naar de bandjes te brengen kunnen gebruikenkabeltjekabel schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:47:
[...]
De balken op de foto hier zijn waarschijnlijk grotendeels verscholen achter isolatie.
Er zijn verschillende constructies he. Heb je ook nog gordingen?leecher schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:57:
[...]
Dan nog vind ik het er twijfelachtig uit zien. Hier zitten bij dezelfde breedte 13 9 spanten in het dak, hier zie ik er 3.
Of ze hebben zo'n dakplaat gewoon niet vastgeschroefdleecher schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:57:
Ik ben er geweest voordat de dekvloeren erin gingen en voor het opvangen van de spatkrachten liepen er stalen banden tussen de uiteinden van de spanten. Ik ga er niet vanuit dat ze de daken op de huizen bij ons extreem hebben overgedimensioneerd, waarom zouden ze. In het filmpje van de NOS zie je dat de dakgoot naar buiten is geduwd, zo te zien hadden ze wel wat extra bandjes en spanten om de kracht naar de bandjes te brengen kunnen gebruiken
Nee alleen spanten (of noem je het dan sporen?). Ik mag aannemen dat als het prima uit kon met minder spanten dat ze hier een grotere hoh afstand hadden genomen. Bij de huizen in kwestie vond men het blijkbaar voldoende om alles aan 3 stuks op te hangenkabeltjekabel schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:07:
Er zijn verschillende constructies he. Heb je ook nog gordingen?
De helft van de constructie kun je helemaal niet zien op de foto. Liggen wellicht zelfdragende dakplaten oid op.leecher schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:11:
[...]
Nee alleen spanten (of noem je het dan sporen?). Ik mag aannemen dat als het prima uit kon met minder spanten dat ze hier een grotere hoh afstand hadden genomen. Bij de huizen in kwestie vond men het blijkbaar voldoende om alles aan 3 stuks op te hangen
Let op dat doorbuiging niet lineair gaat met lengte. Bij gelijk aangebrachte belasting op een tweezijdig horizontal opgelegde balk gaat het midden naar beneden met een functie waar de vierde macht van de lengte in zit. Het is dus heel interessant om er zo'n knieschot onder te zetten
Volgens mij is dat een derde macht, geen 4e. Dat is pas bij tweezijdig ingeklemdkabeltjekabel schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:16:
Bij gelijk aangebrachte belasting op een tweezijdig horizontal opgelegde balk gaat het midden naar beneden met een functie waar de vierde macht van de lengte in zit.
Euh wacht even. Tijdje geleden. Maar no way dat het erger wordt bij inklemming heleecher schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:19:
[...]
Volgens mij is dat een derde macht, geen 4e. Dat is pas bij tweezijdig ingeklemd
Ik heb het wel over verdeeld aangebrachte belasting he, geen puntkracht in het midden.
Ofwel 5*w*L^4 / 384*E*I
Dan krijg je wel degelijk dat je 16x meer doorbuiging krijgt bij 2x grotere overspanning
Bij puntkracht in het midden wel 3e macht.
[ Voor 43% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-07-2020 21:32 ]
correct, ik had het verkeerd. Voor de rotaties van de uiteinden klopt het welkabeltjekabel schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:25:
[...]
Euh wacht even. Tijdje geleden. Maar no way dat het erger wordt bij inklemming he![]()
Ik heb het wel over verdeeld aangebrachte belasting he, geen puntkracht in het midden.
Ofwel 5*w*L^4 / 384*E*I
Dan krijg je wel degelijk dat je 16x meer doorbuiging krijgt bij 2x grotere overspanning
Bij puntkracht in het midden wel 3e macht.