Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:02
Luukdg schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:53:
[...]

[...]

als je verder naar onder scrollt bij de veel gestelde vragen staat punt 1, daar had ik het gelezen. zal in de loop van tijd wel veranderd zijn en niet aangepast.
[flauw]
Bij punt 1 in de FAQ gaat het om interieuradvies en bij punt 4 een stukje hoger om interieuradvies.
[/flauw]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:22
Stufferdt schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:51:
[...]

Aan het einde kregen we een offerte en was de vraag: dus, maar bestellen? :) We liepen uit de tijd dus daar bleef het bij. Uiteindelijk niks gekocht daar. Wij hebben bij Piet Klerkx een soortgelijke afspraak gemaakt (gratissss) en toen werd er ook integekend, rondgelopen, meegedacht etc. Gevoel en aanbod (voor onze smaak) was beter.
Voor ons inderdaad de reden om bij een onafhankelijke partij te doen (zijn er honderden online, met genoeg reviews). Proberen je niets te verkopen en enkel advies te geven waarvoor je betaald hebt. Altijd een dingetje met koppelverkoop als je bij een partij komt die zelf ook de spullen kan leveren. Wordt er wel iets (kleur meubels bijvoorbeeld) aangeraden wat zij zelf niet kunnen leveren, of enkel het pallet wat in de showroom staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-10 16:37
Wij zijn nog met vakantie. Maar als ik onze dochter mag geloven die nu, door mij vrijwillig aangewezen, de verkenner voor ons nieuwbouw project is, zijn ze vorige week alweer begonnen met doorbouwen (ook regio Zuid/Middelburg). Komt overeen met de eerdere nieuwsbrief dat Dura Vermeer weer in week 33 zou beginnen.

Ben erg benieuwd als we volgende week terugkomen wat de vorderingen zijn. Toen wij weggingen hadden ze de leidingen voor de vloerverwarming, isolatie, electrabuizen etc al gedaan. Wordt de oplevering dan toch ergens in November 23 of houden ze vast aan de tot nu toe enige formeel gecommuniceerde Q124?! Time will tell. Kan me niet snel genoeg gaan...herkenbaar?!

Tav interieuradvies hebben wij 'gratis' advies bij HoogenBoezem (Xooon/Inhouse) Breda gekregen. Zijn wij tevreden over. En dus daar ook alvast onze nieuwe meubelen gekocht met levertijden van 0-21 weken. Dus alles op afroep vanaf begin november, maar mag ook veel later zijn.

Nu gaat het allemaal echt gebeuren, komt wel erg dichtbij zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
Source90 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:39:
[...]

Wij hebben een onafhankelijke interieurstylist ingehuurd op uurtarief.
In eerste instantie wilde hij een heel lichtplan en 3D schets maken voor een vast tarief, echter had ik die zelf al in Sketchup gemaakt :Y)

Zodoende langsgekomen voor een consult van 2 uur (volgens mij €250 kwijt geweest met reiskosten). Hierin advies gekregen over kleurgebruik (muren, behang), indeling van woning en materiaalkeuzes.

Uiteindelijk zijn we uitgekomen op hele andere kleuren dan eerst gedacht (en hebben we nu welgeteld 1 witte muur beneden), plus behangkeuzes die we zelf nooit zouden hebben gemaakt (deze beneden en deze boven). Erg mooi uitgepakt en blij met de keuzes (die wij zelf nooit hadden uitgekozen).

Volgens mij heeft hij ook een aandeel gehad in de uiteindelijke kleur van de gordijnen.

Had de volgende samples/dingen liggen in de (nog kale) woning:
- Tegel van vloer beneden
- Stuk PVC dat boven ligt
- 100.000 kleurstaaltjes van gordijnen van Veneta (gratis aan te vragen)
- Diverse kleurstalen van verf (bouwmarkt), om alvast een indicatie te geven welke kleurrichting wij naar zochten.

Hij kwam met twee koffers binnen met:
- tientallen mappen met behangsamples (voornamelijk Eijffinger en Arte)
- Evenveel mappen met kleurstalen (mappen van Sikkens, Sigma, Flexa en RAL)
- Staaltjes van Woodupp

Zijn daarna heel het huis doorgegaan (met focus op woonkamer waar meeste vragen waren).

Vond het die prijs zeker waard.
Zou je willen delen bij wie je dit gedaan hebt? Via prive bericht mag ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Zaterdag gekeken op de bouwplaats. Nu alleen nog fundering, maar nog een stuk of tien woningen voor de eerste verdieping bij ons er komt. Volgende week donderdag kijkdag, vanaf vandaag bouwen ze weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:50
Diablow schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:44:
Zaterdag gekeken op de bouwplaats. Nu alleen nog fundering, maar nog een stuk of tien woningen voor de eerste verdieping bij ons er komt. Volgende week donderdag kijkdag, vanaf vandaag bouwen ze weer.
Eindelijk weer wat beweging in de bouw ( en helaas slechte weersvoorspelling met veel regen komende tijd ).
Ik zie dat ze hier overal ook al een beetje beginnen, bij ons alleen de onderaannemer en begint de aannemer zelf vanaf volgende week.

Hier heeft het ook al een week of 4 stilgelegen. Al moet ik zeggen, was dat voor mijzelf ook wel een beetje vakantie want er was niks om te zien of op te volgen 8)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:26

tomtom901

Moderator General Chat
Draakje5 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:53:
[...]
Hier heeft het ook al een week of 4 stilgelegen. Al moet ik zeggen, was dat voor mijzelf ook wel een beetje vakantie want er was niks om te zien of op te volgen 8)
Met hoe dicht jij erop zit kan ik me dat wel voorstellen ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-10 09:23

twu

twu schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:30:
[...]

Hoeveel liter wordt er momenteel bij jullie geleverd?

Wij hebben dezelfde vraag nu gesteld aan de kopersbegeleiding. Volgens de Technische Omschrijving krijgen wij het volgende "Uw woning is voorzien van een Alpha Innotec warmtepomp met 178 liter boiler die de woning voorziet van verwarming, (ver)koeling en warm tapwater bereidt."

Maar vervolgens zou ik ook 247 liter moeten hebben volgens de Woningborg eisen, dus ben benieuwd hoe dit dan werkt in mijn situatie.
Ik heb antwoord terug van de projectbegeleider, die mij weer wees naar een andere pagina van de TO (Technische Omschrijving). Conclusie is eigenlijk dat warmtepomp geleverd wordt door een derde partij en buiten de Waarborg- en garantieregeling van Woningborg valt. Bij vragen zou ik hier verder contact moeten opnemen met de warmtepomp leverancier.

Heeft iemand hier ervaring mee. Kan de aannemer de verantwoordelijkheid hiervoor afschuiven en dit buiten de Woningborg laten lopen? Of zou ik dit moeten aankaarten bij de warmtepomp leverancier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:10
twu schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:38:
[...]

Ik heb antwoord terug van de projectbegeleider, die mij weer wees naar een andere pagina van de TO (Technische Omschrijving). Conclusie is eigenlijk dat warmtepomp geleverd wordt door een derde partij en buiten de Waarborg- en garantieregeling van Woningborg valt. Bij vragen zou ik hier verder contact moeten opnemen met de warmtepomp leverancier.

Heeft iemand hier ervaring mee. Kan de aannemer de verantwoordelijkheid hiervoor afschuiven en dit buiten de Woningborg laten lopen? Of zou ik dit moeten aankaarten bij de warmtepomp leverancier?
Dit lijkt me vrij onaannemelijk. Je hebt immers een contract met met de aannemer, niet met de derde partij lijkt me. Uitsluitingen op de woningborg regeling kan niet zomaar zonder dit expliciet overeen te zijn gekomen. Ik zou dit bij Woningborg neerleggen zodat je een sterk verhaal hebt richting de aannemer.

Wat is overigens de exacte passage in de TO? Weet je ook of de TO bindend is in jouw geval (vanuit het de koop-/aanneemovereenkomst bijvoorbeeld?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
GeeMoney schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:59:
@PrixV zeker even navragen, een extra hotfill boiler wil je absoluut niet
Helaas dus toch een extra boiler zo te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QTe_VhaD2TIc3U-_OJL0hCiMB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oA5batV4KTBhQvdYKTdYKJbi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 18:59
PrixV schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:46:
[...]

[Afbeelding]
Extra 300 liter dus dan heb je in totaal 500 liter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
PrixV schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:46:
[...]

[Afbeelding]
boiler, boiler vat, hot fill boiler dat lijken mij 3 verschillende apparaten, Zoals ze het hier vertellen lijkt het gewoon op een domme watertank met goede isolatie die naast je andere installatie komt te staan en daar mee "een" boiler gaan vormen.

Neemt niet weg dat het weer een hoop extra ruimte in beslag neemt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu

twu

Rubenus schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:43:
[...]

Dit lijkt me vrij onaannemelijk. Je hebt immers een contract met met de aannemer, niet met de derde partij lijkt me. Uitsluitingen op de woningborg regeling kan niet zomaar zonder dit expliciet overeen te zijn gekomen. Ik zou dit bij Woningborg neerleggen zodat je een sterk verhaal hebt richting de aannemer.

Wat is overigens de exacte passage in de TO? Weet je ook of de TO bindend is in jouw geval (vanuit het de koop-/aanneemovereenkomst bijvoorbeeld?).
Bedankt, ik ga het via de Woningborg proberen, maar verwacht niet zoveel als ik nu naar de TO en AO kijk.

Technische omschrijving:
"Dit warmtepompsysteem (bodemlus en warmtepomp) is eigendom van Eteck en wordt door Eteck aangeleverd, gerealiseerd en beheerd. U betaalt een maandelijkse vaste vergoeding en Eteck garandeert langjarig de performance van het systeem. Daarbij is alles inbegrepen, service, onderhoud en vervanging. Het is bij aankoop van de woning ook mogelijk om deze huur op de warmtepomp eenmalig af te kopen. Meer informatie over de werking van de warmtepomp, de huurvoorwaarden en afkoopregeling van Eteck vindt u terug in het informatiepakket van Eteck. Deze voorziening valt buiten de Waarborg- en garantieregeling van Woningborg"

Aannemersovereenkomst:
"De Verkrijger geeft opdracht en de Ondernemer neemt aan, conform de betreffende technische
omschrijving en tekening(en) en voor zover aanwezig staten van wijziging, al welke tot deze
overeenkomst behoren en door beide partijen zijn gewaarmerkt, op het hiervoor in de overweging
genoemd perceel grond de daarop geprojecteerde / in aanbouw zijnde opstal(len), (af) te bouwen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Lupadi schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:50:
[...]

Extra 300 liter dus dan heb je in totaal 500 liter?
Als ik haar goed begrijp hebben we straks inderdaad 180+300 liter. Blijf het wel vreemd vinden dat ze nog geen type voor me heeft. Bij de vrijstaande huizen is dit allang bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:26
Sharonh schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:14:
Heeft iemand zn interieur laten schetsen/ intekenen door bijv. een stylist? En zo ja: tips waar ik wel of niet moet zijn?
Jazeker.

Heb het hele appartement laten ontwerpen (kleuren, materialen, stoffen, indeling, lichtplan)
Daarnaast heb ik ook nog technische tekeningen gehad, welke als leiddraad gebruikt kunnen/konden worden.

Voor mij het geld wel waard.
Het is wel handig om te kijken wat je nodig hebt. Soms is een brainstorm sessie al voldoende voor iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
vormulier schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:52:
[...]

boiler, boiler vat, hot fill boiler dat lijken mij 3 verschillende apparaten, Zoals ze het hier vertellen lijkt het gewoon op een domme watertank met goede isolatie die naast je andere installatie komt te staan en daar mee "een" boiler gaan vormen.

Zo klinkt het voor mij ook ja. Ik heb hier verder echt 0 verstand van maar is dit dus verder wel een oke oplossing? Los van de ruimte die het in beslag neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:42
twu schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:56:
[...]

Bedankt, ik ga het via de Woningborg proberen, maar verwacht niet zoveel als ik nu naar de TO en AO kijk.

Technische omschrijving:
"Dit warmtepompsysteem (bodemlus en warmtepomp) is eigendom van Eteck en wordt door Eteck aangeleverd, gerealiseerd en beheerd. U betaalt een maandelijkse vaste vergoeding en Eteck garandeert langjarig de performance van het systeem. Daarbij is alles inbegrepen, service, onderhoud en vervanging. Het is bij aankoop van de woning ook mogelijk om deze huur op de warmtepomp eenmalig af te kopen. Meer informatie over de werking van de warmtepomp, de huurvoorwaarden en afkoopregeling van Eteck vindt u terug in het informatiepakket van Eteck. Deze voorziening valt buiten de Waarborg- en garantieregeling van Woningborg"

Aannemersovereenkomst:
"De Verkrijger geeft opdracht en de Ondernemer neemt aan, conform de betreffende technische
omschrijving en tekening(en) en voor zover aanwezig staten van wijziging, al welke tot deze
overeenkomst behoren en door beide partijen zijn gewaarmerkt, op het hiervoor in de overweging
genoemd perceel grond de daarop geprojecteerde / in aanbouw zijnde opstal(len), (af) te bouwen."
Wij zitten ook aan Eteck vast (helaas). Daarnaast bij ons geen mogelijkheid om de warmtepomp te kopen.
Los daarvan is het belangrijk om ook de standaard verwarmingstemperatuur van de warmtepomp te checken. Heijmans (onze aannemer) heeft handig opgelost door het als volgt neer te zetten in de TO:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVtVHr2jjhd6rjrO1CyuOQcGq4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zgUABtrDn8PtbGPYNMxQVcIW.png?f=fotoalbum_large

Hierdoor heb je als bewoner extra verwarmingskosten om op hogere temperatuur te stoken icm een kleiner vat (180liter). Pas als je de standaard verwarmings-temperatuur, aantal bewoners (=aantal slaapkamers +1) en de boilerinhoud weet kun je er wat zinnigs over zeggen. Er is zowel voor Woningborg als SWK een tabel beschikbaar met de minimale vereisten van de warmtepomp.

SWK is hier te vinden. Onderaan pagina 2.
Woningborg is ongetwijfeld te vinden via google.

[ Voor 3% gewijzigd door Frietkot op 21-08-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Source90 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:59:
[...]

Voor ons inderdaad de reden om bij een onafhankelijke partij te doen (zijn er honderden online, met genoeg reviews). Proberen je niets te verkopen en enkel advies te geven waarvoor je betaald hebt. Altijd een dingetje met koppelverkoop als je bij een partij komt die zelf ook de spullen kan leveren. Wordt er wel iets (kleur meubels bijvoorbeeld) aangeraden wat zij zelf niet kunnen leveren, of enkel het pallet wat in de showroom staat?
Enkel wat in de winkel staat. Maar dat gaat bij de meeste/alle winkels wel zo zijn. Dan moet je inderdaad bij een "onafhankelijk" iemand zijn.

Bank was een bepaald merk a 6k die niet in de door ons gewenste specifieke opstelling te vinden was. Daar hadden we toch wat moeite mee maar deed de adviseur verder niks mee. Ze vond het maar lastig hadden we het gevoel...

Maar dit is natuurlijk N=1. :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu

twu

Frietkot schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:14:
[...]

Wij zitten ook aan Eteck vast (helaas). Daarnaast bij ons geen mogelijkheid om de warmtepomp te kopen.
Los daarvan is het belangrijk om ook de standaard verwarmingstemperatuur van de warmtepomp te checken. Heijmans (onze aannemer) heeft handig opgelost door het als volgt neer te zetten in de TO:
[Afbeelding]

Hierdoor heb je als bewoner extra verwarmingskosten om op hogere temperatuur te stoken icm een kleiner vat (180liter). Pas als je de standaard verwarmings-temperatuur, aantal bewoners (=aantal slaapkamers +1) en de boilerinhoud weet kun je er wat zinnigs over zeggen. Er is zowel voor Woningborg als SWK een tabel beschikbaar met de minimale vereisten van de warmtepomp.

SWK is hier te vinden. Onderaan pagina 2.
Woningborg is ongetwijfeld te vinden via google.
Bij ons zou volgens de Woningborg dus een minimale hoeveelheid van 247 liter boiler moeten komen. Alleen heeft onze aannemer dit heel handig opgelost door in de Technische Omschrijving op te nemen dat het geleverd wordt door Eteck en niet onder de Woningborg garantie valt. Ik zal even contact opnemen met Woningborg en vragen of dat zomaar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:32
twu schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:26:
[...]

Bij ons zou volgens de Woningborg dus een minimale hoeveelheid van 247 liter boiler moeten komen. Alleen heeft onze aannemer dit heel handig opgelost door in de Technische Omschrijving op te nemen dat het geleverd wordt door Eteck en niet onder de Woningborg garantie valt. Ik zal even contact opnemen met Woningborg en vragen of dat zomaar kan.
Let op bruto netto en 38 graden of 55 graden.
Bij het toepassen van bijvoorbeeld een douche-wtw kan de inhoud van de boiler ook weer lager zijn etc. In NL zijn we er goed in om alles zo te maken dat het het eigenlijk allemaal net niet is maar toch voldoet :+ .
Een gezin van 5 met een bad moet dus 247 bruto liters hebben. Het zal je niet verbazen dat zelfs de 180 liter boilers daar netto aan voldoen doordat ze dus zo'n 1,5x de hoeveelheid water kunnen leveren op 38 graden dan hun inhoud. Hij geeft dus zeker 270 liter op 38 graden wat dus past in die 247l eis.

Het lijkt mij dat dat extra 300liter vat niet door dezelfde warmtepomp op temp gehouden kan worden en dat dit feitelijk dus een doorstroomboiler wordt wat dus een COP van 1 heeft. (waardeloos dus)
Wellicht dat @bbbrumbrum of @Blihi dit zeker weten adv de summiere beschrijving die gegeven is ?

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 21-08-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
PrixV schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:57:
[...]

Zo klinkt het voor mij ook ja. Ik heb hier verder echt 0 verstand van maar is dit dus verder wel een oke oplossing? Los van de ruimte die het in beslag neemt?
Zo lang dit een ondersteunde configuratie is van de fabrikant zal je er niet veel last van ondervinden.
Behalve dat de tijd die het inbeslag neemt voordat de boiler weer op temperatuur is erg lang kan duren afhankelijk van de mogelijkheden van de boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
vormulier schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:52:
[...]

Naast de ruimte kost het ook een sloot meer aan energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Technische omschrijving:

Aannemersovereenkomst:
Zoek even op eteck dan weet je alvast wat je kan verwachten. Let op, je wordt er niet blij van denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Laatst online: 15-10 20:54
Source90 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:39:
[...]
Uiteindelijk zijn we uitgekomen op hele andere kleuren dan eerst gedacht (en hebben we nu welgeteld 1 witte muur beneden), plus behangkeuzes die we zelf nooit zouden hebben gemaakt (deze beneden en deze boven). Erg mooi uitgepakt en blij met de keuzes (die wij zelf nooit hadden uitgekozen).
...
Ik zou zelf nooit meer voor behang kiezen. Nou vooruit, misschien 1 muur als contrast met de rest. Ooit was de standaard plafondhoogte 2,40m maar dat is voor nieuwbouw al sinds 2004 minimaal 2,60m.
Een rol behang heeft echter nog steeds een lengte van 10,05m waardoor je al 20 jaar slechts 3 ipv 4 banen uit een rol haalt, nog afgezien van het rapport dat de meeste ontwerpen (bewust) hebben. De fabrikanten lachen zich helemaal rot. Sowieso is kwalitatief goed behang schreeuwend duur geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
Wolly schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:57:
[...]

Zoek even op eteck dan weet je alvast wat je kan verwachten. Let op, je wordt er niet blij van denk ik.
Oef zeg, 1.4 sterren op google maps en ze hebben zelfs al een standaardantwoord voor elke negatieve recensie. Sowieso lijkt het me een redelijk onaangename positie om in te zitten dat een externe partij je verwarmingssysteem controleert en factureert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Danferno schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:08:
[...]

Oef zeg, 1.4 sterren op google maps en ze hebben zelfs al een standaardantwoord voor elke negatieve recensie. Sowieso lijkt het me een redelijk onaangename positie om in te zitten dat een externe partij je verwarmingssysteem controleert en factureert
Dit lijkt me zelfs nog een tikkeltje erger dan stadswarmte van de vattenfall of essent waar je aan vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Draakje5 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:16:
[...]

Dit lijkt me zelfs nog een tikkeltje erger dan stadswarmte van de vattenfall of essent waar je aan vast zit.
Nog vervelender, kwam een project tegen een paar jaar terug met een zelfde constructie. Je kon het systeem wel kopen van ze maar goed, zit je nog steeds aan je "warmtenet" en service vast.

Dus moet je eigenlijk nog een WP kopen die je dan op je dak/tuin/gevel kan plaatsen waardoor je helemaal van het systeem af bent en dan hopen dat je niet een VVE hebt die tegen werkt :P

erg duur en niet leuk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:16:
[...]

Het is gewoon een business die veel geld oplevert. De koopprijs van de woning ligt lager, onderhoudskosten flink hoger. En qua service kan je toch nooit makkelijk van ze af dus hoeven ze daar maar weinig geld in te steken.

Als monopolist is het mooi leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Blurk62 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:57:
[...]

Ik zou zelf nooit meer voor behang kiezen. Nou vooruit, misschien 1 muur als contrast met de rest. Ooit was de standaard plafondhoogte 2,40m maar dat is voor nieuwbouw al sinds 2004 minimaal 2,60m.
Een rol behang heeft echter nog steeds een lengte van 10,05m waardoor je al 20 jaar slechts 3 ipv 4 banen uit een rol haalt, nog afgezien van het rapport dat de meeste ontwerpen (bewust) hebben. De fabrikanten lachen zich helemaal rot. Sowieso is kwalitatief goed behang schreeuwend duur geworden.
Wij hebben inderdaad als contrast behang. Een U-woning waarbij het blok van de hal in behang zit. Wij hebben €100 de rol betaald, zie ze nu voor 180+ online.

Rest van de muren hebben wij geverfd in bijpassende kleur. Behang is met 3d effect wel wat anders dan een beetje verf op de muur. Iedereen aait ons behang bij binnenkomst 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Wolly schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:56:
[...]

:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:14
PrixV schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:56:
[...]

Als ik haar goed begrijp hebben we straks inderdaad 180+300 liter. Blijf het wel vreemd vinden dat ze nog geen type voor me heeft. Bij de vrijstaande huizen is dit allang bekend.
Mogelijk een Nibe. Die van mij heeft ook 180liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Gewoon de boiler geforceerd aanzetten om 12 uur als de zon schijnt lever je gelijk minder terug aan het energie net :) (naja in de zomer dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wolly schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:56:
[...]

Kan toch ook door de wp worden aangestuurd of een wpboiler zijn?
Dan valt de extra energie wel mee , al vraag ik me af wat het nut is van 2 boilers en hoe die samenwerken :?

Als we het type nummer weten kunnen we het opzoeken.

1 boiler zal ongetwijfeld efficiënter zijn.

Al zou je met 180l interne boiler kunnen overwegen bij een klein huishouden zonder bad dat extra vat op marktplaats te zetten .

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 21-08-2023 17:53 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frietkot
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:42
vormulier schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:40:
[...]

Gewoon de boiler geforceerd aanzetten om 12 uur als de zon schijnt lever je gelijk minder terug aan het energie net :) (naja in de zomer dan)
Volgens mij kan dit niet als je op een bronsysteem zit (o.a. bodemwarmtepomp). Eteck heeft bijvoorbeeld een aparte tweede elektriciteitsaansluiting in je woning om daarop zelf te kunnen meten wat het verbruik is van de warmtepomp. Hier mag je ook niet mee knoeien (staan boete's op). Er is daarmee dus geen koppeling met je zonnepanelen, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:50:
[...]

Kan toch ook door de wp worden aangestuurd of een wpboiler zijn?
Dan valt de extra energie wel mee , al vraag ik me af wat het nut is van 2 boilers en hoe die samenwerken :?

Als we het type nummer weten kunnen we het opzoeken.

1 boiler zal ongetwijfeld efficiënter zijn.
Nee, de extra energie die ik bedoel is het stilstandsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:02
Blurk62 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:57:
[...]

Lijkt alsof het voor jou meer een principiële keuze is dan dat het voor uitstraling en uiterlijk is. Klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
Aah krijg zojuist bericht dat alsnog laten plaatsen van een laadpaal bij onze buiten parkeerplaats niet meer mogelijk is. Had zelf in eerste instantie NEE geantwoord maar wilde dit alsnog wijzigen. Had ik maar eerder moeten zijn...Iemand ervaring met later na oplevering laten plaatsen van een laadpaal in combinatie met VVE/Appartement? Dank!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Brains Bush schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:00:
Aah krijg zojuist bericht dat alsnog laten plaatsen van een laadpaal bij onze buiten parkeerplaats niet meer mogelijk is. Had zelf in eerste instantie NEE geantwoord maar wilde dit alsnog wijzigen. Had ik maar eerder moeten zijn...Iemand ervaring met later na oplevering laten plaatsen van een laadpaal in combinatie met VVE/Appartement? Dank!!
Meestal niet heel gemakkelijk, wegens aansluiten op meterkast en graafwerkzaamheden op vve-terrein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:52
Brains Bush schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:00:
Afhankelijk van de datum van vergunning en de grote van het project is de bouwer volgens de huidige regels verplicht dit mogelijk te maken (dus op zijn minst een goed mantelbuis). Maar helaas is de omschrijving van die verplichting in het bouwbesluit van zodanige kwaliteit dat er alweer constructies gevonden zijn waardoor de bouwer hier onderuit kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
Blik1984 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:11:
[...]

Meestal niet heel gemakkelijk, wegens aansluiten op meterkast en graafwerkzaamheden op vve-terrein
Had ik erbij moeten zetten: loze leiding wordt sowieso aangelegd. Alleen de bedrading 1 of 3 fase en aansluiting op meterkast en de paal zelf dient nog te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Dronium schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:42:
[...]

Afhankelijk van de datum van vergunning en de grote van het project is de bouwer volgens de huidige regels verplicht dit mogelijk te maken (dus op zijn minst een goed mantelbuis). Maar helaas is de omschrijving van die verplichting in het bouwbesluit van zodanige kwaliteit dat er alweer constructies gevonden zijn waardoor de bouwer hier onderuit kan komen.
Ook bij een buiten parkeerplaats?
Zoals ik het hier begrijp gaat het niet om een parkeergarage. Ik dacht dat daar onderscheid in werd gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Brains Bush schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:42:
[...]

Had ik erbij moeten zetten: loze leiding wordt sowieso aangelegd. Alleen de bedrading 1 of 3 fase en aansluiting op meterkast en de paal zelf dient nog te gebeuren.
Dan is het al een stuk beter te doen en kunnen de meeste electriciens je prima helpen met het bedraden en aansluiten in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
Draakje5 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:59:
[...]

Ook bij een buiten parkeerplaats?
Zoals ik het hier begrijp gaat het niet om een parkeergarage. Ik dacht dat daar onderscheid in werd gemaakt.
Ook bij een buiten-parkeerplaats.
Begin hier maar mee : https://rijksoverheid.bou...cs/wet/bb2012/hfd5/afd5-4
Of een persbericht hierover : https://www.omgevingsweb....r-elektrische-voertuigen/

[ Voor 14% gewijzigd door Dronium op 21-08-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

En die loze leiding gaat naar je privé meterkast of naar een meterkast van de VVE?

Daarnaast trekt men vaak wel een netwerkkabel mee naar de paal, altijd handig voor nu of later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Dan heel gemakkelijk en waarschijnlijk is dit zelfs de goedkopere manier. Er vanuitgaande dat de lozeleiding dik genoeg is voor alle kabels. Weet alleen niet of je met 19 mm genoeg ruimte hebt, dan wordt een datakabel erbij wel ingewikkeld denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
tomtom901 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:11:
[...]

Dan is het al een stuk beter te doen en kunnen de meeste electriciens je prima helpen met het bedraden en aansluiten in de meterkast.
Denk te begrijpen dat ivm appartement/VVE dit wel eerst in overleg 'goedgekeurd' dient te worden. Ik mag niet zomaar op eigen houtje een paal op de buiten parkeerplaats met daarbij een eigen parkeervak voor één auto, plaatsen. Het daadwerkelijk plaatsen van de paal en een kabel trekken (denk zo'n meter of 20?) zal het werk niet zijn. Alleen de toestemming hiervoor. Aanleggen als optie van het project was zo'n €3800. Daar heb ik dus eerder nee tegen gezegd...

Dit was de oorspronkelijke optielijst mbt laadpaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQyH7KQ4bTxR6dSvVfq6KKaIuws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpIuYXihu5bm1Vfcusm9mAD9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Brains Bush op 21-08-2023 19:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
@twu doe jezelf een lol: zeik de installatie zoveel mogelijk af bij de oplevering. Laat daar echt een specialist naar kijken of deze aan de normen voldoet.

Koop dan de huur zsm af en neem je verlies. Laat de boel vervolgens door een specialist inregelen en afstellen.

Het is echt frustrerend dat aannemers hiermee weg komen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Sharonh schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:14:
Heeft iemand zn interieur laten schetsen/ intekenen door bijv. een stylist? En zo ja: tips waar ik wel of niet moet zijn?
Ja in de eerste fase (3 jaar terug) heeft ze de indeling bedacht waardoor we alle elektra konden intekenen tijdens de ruwbouw. Fase 2 (nu) is kiezen van materialen, kleuren en het finetunen van het eerste ontwerp. Zij heeft ons ook gekoppeld aan onze huidige aannemer voor de afbouw en kent de goede zaken voor vloeren etc.

Waar je moet zijn heeft vooral te maken met je budget, wensen en stijl. Laat je een medewerker in een woonwinkel meedenken of iemand met ervaring die projecten van A-Z begeleid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Vipertje schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:38:
[...]

Mogelijk een Nibe. Die van mij heeft ook 180liter
We krijgen sowieso een Ecoforest, dat weet ik al wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Brains Bush schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:48:
[...]

Denk te begrijpen dat ivm appartement/VVE dit wel eerst in overleg 'goedgekeurd' dient te worden. Ik mag niet zomaar op eigen houtje een paal op de buiten parkeerplaats met daarbij een eigen parkeervak voor één auto, plaatsen. Het daadwerkelijk plaatsen van de paal en een kabel trekken (denk zo'n meter of 20?) zal het werk niet zijn. Alleen de toestemming hiervoor. Aanleggen als optie van het project was zo'n €3800. Daar heb ik dus eerder nee tegen gezegd...
Het kan zijn dat je bij de VVE toestemming moet vragen, maar als het werk netjes uitgevoerd wordt kan ik me niet voorstellen dat ze dat gaan weigeren. Je kan eventueel zelfs in de gaten houden welke partij het doet en die na oplevering benaderen. Als het dezelfde partij hebben ze nog minder om over te zeuren. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
tomtom901 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:18:
[...]

Het kan zijn dat je bij de VVE toestemming moet vragen, maar als het werk netjes uitgevoerd wordt kan ik me niet voorstellen dat ze dat gaan weigeren. Je kan eventueel zelfs in de gaten houden welke partij het doet en die na oplevering benaderen. Als het dezelfde partij hebben ze nog minder om over te zeuren. :)
Als je slim bent ga je bij de eerste VVE vergadering dit gelijk opgeven als agenda item dan ben je er gelijk vanaf.

Je kan het zelfs dan zo formuleren dat alle laadpalen verder geplaatst mogen worden mits ze aan de "standaard" voldoen zoals bij de andere palen die al staan bij oplevering.

Scheelt nu, en in de toekomst voor nieuwe bewoners een hoop gezeik, plus dat je in meeting 1 niet gelijk je nieuwe buren over de zeik wilt halen dus een ja kans is veel groter

(of niemand zegt wat want ze zijn nog schuw over hoe een VVE werkt neem het vooral in je voordeel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu

twu

Blihi schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:56:
@twu doe jezelf een lol: zeik de installatie zoveel mogelijk af bij de oplevering. Laat daar echt een specialist naar kijken of deze aan de normen voldoet.

Koop dan de huur zsm af en neem je verlies. Laat de boel vervolgens door een specialist inregelen en afstellen.

Het is echt frustrerend dat aannemers hiermee weg komen.
Ik heb de warmtepomp 'gelukkig' gekocht, wordt er behoorlijk ongelukkig van als ik al die Google reviews zie. Klopt het dat ik niet verplicht ben om een servicecontract bij hen af te nemen en dat een derde specialist dit ook mag laten inregelen en afstellen? Was al bang dat ik vast zou komen te zitten aan Eteck.. Hoe vind ik zo'n specialist? Als ik warmtepomp Eteck installatie zoek zie ik alleen maar slechte reviews van Eteck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
Brains Bush schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:48:
[...]

Dit was de oorspronkelijke optielijst mbt laadpaal:

[Afbeelding]
Geen idee hoe de optie(s) nu is (zijn). Maar deze opties beschrijven hoe het zou moeten zijn. Een mantelbuis van jouw meterkast naar jouw parkeerplek.

Maar dat is veel werk (en werk = geld) dus maken ze het parkeer terrein mandelig (als ik me goed herinner) waardoor 'jouw' parkeerplaats niet meer bij 'jouw' woning/appartement hoort. Het is maar een klein verschil en het aantal parkeerplekken blijft gelijk, daar zijn normen voor. Maar zo verplaatst de bouwer de kosten van de voorbereiding naar de bewoners.

En zoals anderen ook al aangeven, binnen een VVE zoiets geregeld krijgen is altijd moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
twu schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:52:
[...]

Ik heb de warmtepomp 'gelukkig' gekocht, wordt er behoorlijk ongelukkig van als ik al die Google reviews zie. Klopt het dat ik niet verplicht ben om een servicecontract bij hen af te nemen en dat een derde specialist dit ook mag laten inregelen en afstellen? Was al bang dat ik vast zou komen te zitten aan Eteck.. Hoe vind ik zo'n specialist? Als ik warmtepomp Eteck installatie zoek zie ik alleen maar slechte reviews van Eteck.
Klopt, je bent zelf vrij om een servicecontract af te sluiten bij een partij naar keuze. Wellicht nog iets met keurmerken of dergelijke om bij een garantieclaim iets te kunnen eisen, dat weet ik niet.
Wij hebben ook bij een derden het servicecontract afgesloten, scheelde driekwart met de prijs van de installateur (Spindler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:32
Source90 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:36:
[...]

Klopt, je bent zelf vrij om een servicecontract af te sluiten bij een partij naar keuze. Wellicht nog iets met keurmerken of dergelijke om bij een garantieclaim iets te kunnen eisen, dat weet ik niet.
Wij hebben ook bij een derden het servicecontract afgesloten, scheelde driekwart met de prijs van de installateur (Spindler)
Wat betaal je per maand aan zo’n contract als ik vragen mag? Ik zie het nut namelijk niet met een bodem warmtepomp. Dat ding heeft feitelijk alleen een compressor, vloeistof, twee expansievaten en wat leiding werk. De bron valt buiten de warmtepomp/service/garantie. Verder zijn er geen onderdelen of filters of branders die vervangen moeten worden en een leeg expansievat of lekkende leidingen merk je snel genoeg.

In ons geval was een contract bij klimaatgarant maar liefst €65,- per maand 8)7 . Daar gaat rechtstreeks je energie besparing. Ik ben mij gek.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 21-08-2023 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
GeeMoney schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:45:
[...]

Wat betaal je per maand aan zo’n contract als ik vragen mag? Ik zie het nut namelijk niet met een bodem warmtepomp. Dat ding heeft feitelijk alleen een compressor, vloeistof, twee expansievaten en wat leiding werk. De bron valt buiten de warmtepomp/service/garantie. Verder zijn er geen onderdelen of filters of branders die vervangen moeten worden en een leeg expansievat of lekkende leidingen merk je snel genoeg.

In ons geval was een contract bij klimaatgarant maar liefst €65,- per maand 8)7 . Daar gaat rechtstreeks je energie besparing. Ik ben mij gek.
Spindler vroeg bijna 40 euro per maand (!!) voor eigenlijk wat?.. Tja, geen idee. Zie ook je eigen opsomming.
Wij betalen nu €150 per twee drie jaar en dan komt er een (lokaal ook nog) de gehele straat controleren.

Wat ik teruglees in de buurtapp (heb het zelf niet geregeld) wordt er onder andere het volgende gedaan:
Controleren van waterdruk bron- en afgiftesysteem, inspectie van leidingen/isolatie/compressor, uitlezen van storingen, functies verwarmen/koelen testen, hoeveelheid van een goedje in de bodembron controleren (?) en nog wat inspecties.

Voor die 6 €4,16/maand zijn wij mee gegaan in het straat-collectief. :7

En tja, of het nodig is/noodzakelijk is.. Geen idee. Maar blijft toch een apparaat van 12k excl. montage.

Edit: net even teruglezen. Is zelfs eens in de drie jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 22-08-2023 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
vormulier schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:46:
[...]

Zo lang dit een ondersteunde configuratie is van de fabrikant zal je er niet veel last van ondervinden.
Behalve dat de tijd die het inbeslag neemt voordat de boiler weer op temperatuur is erg lang kan duren afhankelijk van de mogelijkheden van de boiler.
Misschien een rare vraag maar kan je dat boilervat ook uit zetten? Dat je enkel het geintegreerde 180L vat gebruikt en pas als je merkt dat je koud water hebt je de configuratie wijzigt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
PrixV schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 03:54:
[...]

Misschien een rare vraag maar kan je dat boilervat ook uit zetten? Dat je enkel het geintegreerde 180L vat gebruikt en pas als je merkt dat je koud water hebt je de configuratie wijzigt?
Dat ligt aan de plek van de boiler en het type boiler.

Vraag dat eerst even na. Het is natuurlijk ook nog een aanslag op je duurbetaalde m2’s nu er ineens een vat bij komt dus je zal echt meer info moeten krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
twu schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:52:
[...]

Een servicecontract is helemaal niet nodig voor een WP. Onderhoud zit er eigenlijk niet aan en er is geen gasleiding om je druk over te maken. Een keer per jaar een stofzuiger door de binnenunit is genoeg.

Laat het eventueel door een lokale installateur doen. Dat kan iedere zzp'er zijn.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
PrixV schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 03:54:
[...]

In theorie zou het moeten kunnen, dan zal je 2 kogel kranen tussen het boiler vat en boiler moeten plaatsen en dan de instellingen van de boiler aanpassen (als dat al nodig is).

Daarna kan je het extra vat leeg laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:43:
[...]

Een servicecontract is helemaal niet nodig voor een WP. Onderhoud zit er eigenlijk niet aan en er is geen gasleiding om je druk over te maken. Een keer per jaar een stofzuiger door de binnenunit is genoeg.

Laat het eventueel door een lokale installateur doen. Dat kan iedere zzp'er zijn.
De garantievoorwaarden kunnen het wel als eis stellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Wolly schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:12:
[...]

De garantievoorwaarden kunnen het wel als eis stellen :+
Tja, ik dacht dat er 15 jaar garantie bij ons op zat.
Tot ik erachter kwam dat ik bij Nefit/Bosch keek en hier een Nibe staat.
Twee jaar garantie op een apparaat van 15k. -O-

Even los van verwachte levensduur/recht halen in rechtszaak bij claimen garantie na twee jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:21:
[...]

Tja, ik dacht dat er 15 jaar garantie bij ons op zat.
Tot ik erachter kwam dat ik bij Nefit/Bosch keek en hier een Nibe staat.

Even los van verwachte levensduur/recht halen in rechtszaak bij claimen garantie na twee jaar.
Ook bij je recht halen zal de eerste vraag zijn wie het onderhoud heeft uitgevoerd en of dat volgens de instructies ging van de leverancier. Heeft de onderhoudspartij de juiste opleiding gevolgd voor dit apparaat? Hebben zij de juiste tools gebruikt? Etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Source90 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:21:
[...]
Hier krijgen we een ecodan, daar zit 3 tot 5 jaar garantie op afhankelijk van wie het installeert, laat je daar als koper van een nieuwbouwhuis geen grip op hebben.

Business Solutions Partner (BSP) = 5 jaar
Accredited Installer (AI) = 3 jaar

Daar komen we dus achter als we er achter aangaan bij de begeleider dan wel bij oplevering
En dan staat in de voorwaarden van deze garantie dat je deze dus ook degelijk onderhouden moet hebben
The Product must be maintained by a Mitsubishi Electric Business Solutions Partner, Accredited Installer, (see above), by a suitably qualified competent maintenance service provider or directly by Mitsubishi Electric within 12 months from commissioning and thereafter at 12 monthly intervals.
En als tweaker is dit ook wel een dingetje :
accidental damage, malicious damage, misuse, any alteration or tampering with a Product, any inappropriate previous repair by a person not approved by Mitsubishi Electric or where the damage has been caused during maintenance servicing by any third party;
Dus dat ding monitoren met een HA zou ook nog eens je garantie kunnen laten vervallen

[ Voor 36% gewijzigd door vormulier op 22-08-2023 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:30

basdej

OutSystems Consultant

Frietkot schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:50:
[...]

Volgens mij kan dit niet als je op een bronsysteem zit (o.a. bodemwarmtepomp). Eteck heeft bijvoorbeeld een aparte tweede elektriciteitsaansluiting in je woning om daarop zelf te kunnen meten wat het verbruik is van de warmtepomp. Hier mag je ook niet mee knoeien (staan boete's op). Er is daarmee dus geen koppeling met je zonnepanelen, of zie ik dat verkeerd?
Wij hebben dit ook, dit is correct. En sterkte met Eteck want het is echt een k*t bedrijf!

Overigens stond bij ons in de papieren die we bij de notaris tekenen dat je verplicht bent om 30 jaar lang een contract af te nemen bij eteck, voor de prijzen die zij bepalen (in december, wanneer de gasprijs het hoogste is), "gereguleerd" door de ACM. Afkoop en zelf een installatie plaatsen gaat dus waarschijnlijk niet lukken

[ Voor 22% gewijzigd door basdej op 22-08-2023 11:20 ]

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:32
[...]

Technische omschrijving:
Als oud Eteck klant heb ik maar één advies, lozen zo snel je het kan betalen. Nog nooit zo'n slechte club meegemaakt. Lukraak prijsverhogingen, bij iedere storing eronderuit proberen te komen, afspraken niet nakomen, etc. Het was echt bizar.

We hebben ons huis verkocht, gezworen om er nooit meer iets mee te maken te willen hebben.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
GeeMoney schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:45:
[...]

Wij hadden met zo'n pomp wel eens gedoe met sensoren die het niet meer deden. Een printplaat die was doorgebrand...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krus
  • Laatst online: 18:55
Frietkot schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:50:
[...]

Klopt, wij hebben Eteck :'(, WP zit aangesloten op een secundair allocatiepunt. Zonnepanelen zitten dus aangesloten op het primair allocatiepunt en omdat je dus deze scheiding hebt kan je niet je opwek gebruiken voor de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krus
basdej schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

Wij hebben dit ook, dit is correct. En sterkte met Eteck want het is echt een k*t bedrijf!

Overigens stond bij ons in de papieren die we bij de notaris tekenen dat je verplicht bent om 30 jaar lang een contract af te nemen bij eteck, voor de prijzen die zij bepalen (in december, wanneer de gasprijs het hoogste is), "gereguleerd" door de ACM. Afkoop en zelf een installatie plaatsen gaat dus waarschijnlijk niet lukken
Installatie van Eteck kan je inderdaad niet vanaf, reden was dat ze dan niet kunnen garanderen dat de systemen van andere bewoners in de wijk nog naar behoren zou werken. Is natuurlijk lulkoek, hoe minder op een (gezamelijke)bron hoe beter lijkt mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Krus op 22-08-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Krus schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Klopt, wij hebben Eteck :'(, WP zit aangesloten op een secundair allocatiepunt. Zonnepanelen zitten dus aangesloten op het primair allocatiepunt en omdat je dus deze scheiding hebt kan je niet je opwek gebruiken voor de WP.
Dat is toch wel verschrikkelijk zeg. Zit je dan met je 0 op de meter huis wat helemaal niet zo is.

Rekent Eteck dan warmtetarieven (per Gj) ipv electriciteitstarieven voor hun warmtepomp die in jouw huis staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 23:12:
[...]

Spindler vroeg bijna 40 euro per maand (!!) voor eigenlijk wat?.. Tja, geen idee. Zie ook je eigen opsomming.
Wij betalen nu €150 per twee drie jaar en dan komt er een (lokaal ook nog) de gehele straat controleren.

Wat ik teruglees in de buurtapp (heb het zelf niet geregeld) wordt er onder andere het volgende gedaan:
Controleren van waterdruk bron- en afgiftesysteem, inspectie van leidingen/isolatie/compressor, uitlezen van storingen, functies verwarmen/koelen testen, hoeveelheid van een goedje in de bodembron controleren (?) en nog wat inspecties.

Voor die 6 €4,16/maand zijn wij mee gegaan in het straat-collectief. :7

En tja, of het nodig is/noodzakelijk is.. Geen idee. Maar blijft toch een apparaat van 12k excl. montage.

Edit: net even teruglezen. Is zelfs eens in de drie jaar.
Welke partij is dit als ik vragen mag? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krus
Wolly schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:26:
[...]

Dat is toch wel verschrikkelijk zeg. Zit je dan met je 0 op de meter huis wat helemaal niet zo is.

Rekent Eteck dan warmtetarieven (per Gj) ipv electriciteitstarieven voor hun warmtepomp die in jouw huis staat?
Ja, vaste kosten en per GJ. We hebben een warmte + koude meter en warm water meter in de technische ruimte.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
Krus schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:40:
[...]

Ja, vaste kosten en per GJ. We hebben een warmte + koude meter en warm water meter in de technische ruimte.

***members only***
Je hebt dus gewoon stadsverwarming exclusief de voordelen zoals onbeperkt warm water en vrijwel geen techniek in huis. Wat een afzetterij.
Krus schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:09:
[...]

Installatie van Eteck kan je inderdaad niet vanaf, reden was dat ze dan niet kunnen garanderen dat de systemen van andere bewoners in de wijk nog naar behoren zou werken. Is natuurlijk lulkoek, hoe minder op een (gezamelijke)bron hoe beter lijkt mij.
Kan je er nog wel van af als je over gaat op een L/W warmtepomp? Dan heb je niets meer met die bron van hen te maken.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Krus schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:40:
[...]

***members only***
En dan de maximale tarieven van de ACM aanhouden, die alsnog gekoppeld zijn aan de gasprijs.
Verhoog de tarieven alleen als dat nodig is
U stelt zelf uw tarieven vast. Maar u mag niet over het maximumtarief heen gaan en ook niet te veel winst maken. Consumenten kunnen niet overstappen. U mag hier geen misbruik van maken. Daarom stellen wij ieder jaar de maximale tarieven vast en vragen wij om alleen de tarieven te verhogen als dat nodig is. Wij vinden het belangrijk dat u tegen uw klanten duidelijk en open bent over uw tarieven.
Daarvan zijn al heel wat oproepen gedaan aan de overheid, maar lijkt weinig schot in de zaak te zitten. :)

[ Voor 27% gewijzigd door LordBusiness op 22-08-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:30

basdej

OutSystems Consultant

Wolly schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:26:
[...]

Ja, afrekenen in Gj

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:33

IkWilbert

Het is mij!

Zie net dit voorbij komen mbt deze discussie:

Nieuwe regels voorkomen woekerwinsten leveranciers stadswarmte

https://www.rtlnieuws.nl/...-leveranciers-stadswarmte

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
IkWilbert schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:25:
Zie net dit voorbij komen mbt deze discussie:

Nieuwe regels voorkomen woekerwinsten leveranciers stadswarmte

https://www.rtlnieuws.nl/...-leveranciers-stadswarmte
Het ellende is dan wel, is deze constructie "stadswarmte" of heb je een eigen systeem met gedeelde bron?

Ze zullen er vast wel iets op verzinnen waardoor het n.v.t. is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krus
ThePsycho schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:47:
[...]

Je hebt dus gewoon stadsverwarming exclusief de voordelen zoals onbeperkt warm water en vrijwel geen techniek in huis. Wat een afzetterij.
[...]

Kan je er nog wel van af als je over gaat op een L/W warmtepomp? Dan heb je niets meer met die bron van hen te maken.
Lijkt me niet, twee quotes uit de algemene leveringsvoorwaarden:
3.13. Voor Contractanten die Warmte afnemen van een Warmte
Koude Opslag systeem (WKO) geldt dat opzegging van de
Overeenkomst en beëindiging van de Aansluiting niet
mogelijk is, omdat voor een technisch adequaat,
verantwoord en voor alle Contractanten efficiënt
functioneren van een WKO is vereist dat het aantal
Aansluitingen waarvoor een WKO in een desbetreffend
project is ontworpen, gedimensioneerd en gerealiseerd, ook
daadwerkelijk aangesloten blijft op die WKO. Voor zover
afsluiting van een (beperkt) percentage van het aantal
Aansluitingen op een WKO al technisch mogelijk zou zijn,
wordt mede ter vermijding van het maken van
ongerechtvaardigd onderscheid door Leverancier jegens
Contractanten (artikel 2 lid 4 Warmtewet) en ter vermijding
van aanzienlijk blijvend nadeel voor de andere
Contractanten, opzegging van de Overeenkomst voor alle
Contractanten die zijn aangesloten op de desbetreffende
WKO, uitgesloten.
3.14. De Contractant zal gedurende de looptijd van de
Overeenkomst geen warmte van andere leveranciers
betrekken dan van de Leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Keihard wurgcontract dus met Eteck.

Hoe zit het dan als je die warmtepomp koopt zoals @twu doet? Dan zit die toch nog steeds aangesloten op de WKO van Eteck?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Ik heb een vraagje. Gezien ons boilerprobleem nu opgelost is is de aannemer ineens snel met het tekenen van de papieren van de garantie volgens Woningborg. Toch heb ik een beetje moeite met het tekenen hiervan omdat er mijn inziens punten in staan die onzinnig zijn en niks te maken hebben met het niet installeren van een keuken. Is dit een gebruikelijk formulier of is dit inderdaad een beetje overdreven? Oftewel, zou ik in de problemen kunnen komen als ik dit teken?

We hebben eenzelfde formulier voor de badkamer en wc en het vervallen van al het tegelwerk.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu

twu

kw_nl schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:19:
[...]

Als oud Eteck klant heb ik maar één advies, lozen zo snel je het kan betalen. Nog nooit zo'n slechte club meegemaakt. Lukraak prijsverhogingen, bij iedere storing eronderuit proberen te komen, afspraken niet nakomen, etc. Het was echt bizar.

We hebben ons huis verkocht, gezworen om er nooit meer iets mee te maken te willen hebben.
Had je de warmtepomp gehuurd met een verplichte servicecontract of ook afgekocht? Ik heb namelijk mijn warmtepomp en bijbehorende installatie afgekocht voor een behoorlijke bedrag en had de aanname dat ik niks meer met Eteck te maken zou hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Wolly schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:04:
[...]

Dat ligt aan de plek van de boiler en het type boiler.

Vraag dat eerst even na. Het is natuurlijk ook nog een aanslag op je duurbetaalde m2’s nu er ineens een vat bij komt dus je zal echt meer info moeten krijgen.
Type heb ik gevraagd maar konden ze ons nog niet geven dus daar zal ik toch weer op moeten wachten. De plek is in de technische ruimte naast de boiler zelf.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
twu schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:17:
[...]

Had je de warmtepomp gehuurd met een verplichte servicecontract of ook afgekocht? Ik heb namelijk mijn warmtepomp en bijbehorende installatie afgekocht voor een behoorlijke bedrag en had de aanname dat ik niks meer met Eteck te maken zou hebben?
Het was bij ons een leaseconstructie, dus onderhoud zat erbij. Ik ben verhuisd en had toentertijd niet het geld om te af te kopen. Ik heb de nieuwe bewoners echt op het hart gedrukt dat wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:41
PrixV schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:18:
[...]

Type heb ik gevraagd maar konden ze ons nog niet geven dus daar zal ik toch weer op moeten wachten. De plek is in de technische ruimte naast de boiler zelf.

***members only***
Bij ons verviel de 180L boiler als je kiest voor de 300L variant. Je krijgt dan een andere versie warmtepomp zonder ingebouwde boiler.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
PrixV schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:18:
[...]

***members only***
Ik denk dat ze de boiler nu achter het boilervat van je WP installeren, je WP zal beide vaten dus verwarmen.
Het extra vat zal geen eigen verwarmingsmogelijkheid hebben.

Dan kan je het extra vat dus ook niet uitschakelen.

Maar het kan evengoed anders zijn, ligt echt aan het type boiler(vat) wat ze plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
Wolly schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:33:
[...]

Ik denk dat ze de boiler nu achter het boilervat van je WP installeren, je WP zal beide vaten dus verwarmen.
Het extra vat zal geen eigen verwarmingsmogelijkheid hebben.

Dan kan je het extra vat dus ook niet uitschakelen.

Maar het kan evengoed anders zijn, ligt echt aan het type boiler(vat) wat ze plaatsen.
Dat wordt een leuke legionellacyclus op 480 liter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
Danferno schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:46:
[...]

Dat wordt een leuke legionellacyclus op 480 liter
En dat voor een hoekhuis van 140m2, enorme overkill dus :'(
LuPo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:30:
[...]

Bij ons verviel de 180L boiler als je kiest voor de 300L variant. Je krijgt dan een andere versie warmtepomp zonder ingebouwde boiler.
Bij ons is het en en helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Laatst online: 15-10 20:54
Blik1984 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:54:
[...]

Lijkt alsof het voor jou meer een principiële keuze is dan dat het voor uitstraling en uiterlijk is. Klopt?
Nou, dat is ook weer overdreven. Ik ben echter al zo oud dat ik me nog herinner dat de keuze van muurafwerking zo ongeveer bestond uit behangen of "granollen".
Behang kan erg mooi zijn maar wie behangt tegenwoordig nog z'n hele huis? En dan bedoel ik natuurlijk niet renovlies wat tegenwoordig zo'n beetje standaard lijkt te zijn maar behang van €100 per rol. Vergeleken met vroegah een aanzienlijk bedrag.

Nu ik er wat langer over nadenk, 1 rol behang is 3 banen van 53cmx2,6m = ong. 4m2 = €25/m2 + de kosten van de behanger. Eerlijk gezegd geen idee wat andere wandafwerking kost, daar gaan wij over 1,5 jaar nog achterkomen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Laatst was er volgens mij bij Radar of ergens op NPO2 een item over de pv panelen cowboys. En dat ging oa over het vastbinden van kabels.

Mij kennende natuurlijk ff kijken hoe het bij ons is. Heeft iemand er verstand van of dit acceptabel is? Ik zie connectoren los hangen, lastig te zien of ze op de pannen liggen maar er hangt eea wel los.
Members only:

En mogen alle 3 de kabels door 1 (grote) pvc dakdoorvoer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8BzYyVsWTUFqFHHCkNgxxSKIuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQIdZTokxVkDCo9mzeEmp6KP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Draakje5 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:56:

Mij kennende natuurlijk ff kijken hoe het bij ons is.
Niks toe te voegen, maar: _O-

[ Voor 25% gewijzigd door tomtom901 op 22-08-2023 21:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Laatst was er volgens mij bij Radar of ergens op NPO2 een item over de pv panelen cowboys. En dat ging oa over het vastbinden van kabels.

Mij kennende natuurlijk ff kijken hoe het bij ons is. Heeft iemand er verstand van of dit acceptabel is? Ik zie connectoren los hangen, lastig te zien of ze op de pannen liggen maar er hangt eea wel los.

***members only***

[Afbeelding]
Waar zijn de kantpannen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online

***members only***
Zie zo 123 niet dat er connectoren op de dak pannen liggen, dat het een rommeltje is onder de panelen kunnen we het over eens zijn.
Ja dit mag, (+/- en aarde) ze behoren tot dezelfde installatie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:49
vormulier schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:07:
[...]

Ja dit mag, (+/- en aarde) ze behoren tot dezelfde installatie :)
Hier heeft een apart bedrijf extra panelen geinstalleerd, set compleet vervangen. Hier was het op dezelfde manier aangesloten, door een pijpje de +, - en aarde. Hij zei dat dit al tijden niet meer zo mag ivm spanningsbogen die met gelijkstroom kunnen optreden welke brandgevaarlijk zijn. Daarom moet de + en - altijd minimaal 10CM van elkaar door het dak doorgevoerd worden om de spanningsboog te kunnen onderbreken mocht deze voorkomen. Kan er zo vlug alleen ook niets over vinden, maar wel het vermelden waard imo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Takkeding schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:38:
[...]

Hier heeft een apart bedrijf extra panelen geinstalleerd, set compleet vervangen. Hier was het op dezelfde manier aangesloten, door een pijpje de +, - en aarde. Hij zei dat dit al tijden niet meer zo mag ivm spanningsbogen die met gelijkstroom kunnen optreden welke brandgevaarlijk zijn. Daarom moet de + en - altijd minimaal 10CM van elkaar door het dak doorgevoerd worden om de spanningsboog te kunnen onderbreken mocht deze voorkomen. Kan er zo vlug alleen ook niets over vinden, maar wel het vermelden waard imo.
Hier een draadje er over:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2159902
Ja, je kan ze dus gescheiden doorvoeren maar het hoeft niet (wordt wel aanbevolen) De afstand tussen de + en - dien je daarbij ook niet groter dan 10cm te houden, om een inductielus te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:51

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

***members only***

[Afbeelding]
De NEN zegt niets over de afwerking van bekabeling onder een paneel, ‘t ziet er misschien zo niet uit maar de werking is er niet minder om. Daarbij wees blij dat niet alles vast gemaakt zit in lusjes ivm warmte.

Echt niemand die die panelen voor je er af haalt en alles netjes vast gaat zetten

Wat is die streep op ‘t paneel rechts boven?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Toppe schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:01:
[...]

De NEN zegt niets over de afwerking van bekabeling onder een paneel, ‘t ziet er misschien zo niet uit maar de werking is er niet minder om. Daarbij wees blij dat niet alles vast gemaakt zit in lusjes ivm warmte.

Echt niemand die die panelen voor je er af haalt en alles netjes vast gaat zetten

Wat is die streep op ‘t paneel rechts boven?
Ik denk vogelpoep. Maar dat zijn de panelen van de buurman. Dan was het bij NPO2 waarschijnlijk ook slechts een advies en geen regelgeving m.b.t. vastbinden bekabeling. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Die moeten er nog op. Tijdens de kijkdag was het argument iets met de windveren?
Ze komen over een paar weken er waarschijnlijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
PrixV schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:16:
Ik heb een vraagje. Gezien ons boilerprobleem nu opgelost is is de aannemer ineens snel met het tekenen van de papieren van de garantie volgens Woningborg. Toch heb ik een beetje moeite met het tekenen hiervan omdat er mijn inziens punten in staan die onzinnig zijn en niks te maken hebben met het niet installeren van een keuken. Is dit een gebruikelijk formulier of is dit inderdaad een beetje overdreven? Oftewel, zou ik in de problemen kunnen komen als ik dit teken?

We hebben eenzelfde formulier voor de badkamer en wc en het vervallen van al het tegelwerk.
***members only***
Iemand een idee? Als dit een standaard iets is wat ik zonder grote consequenties kan tekenen (keuken en badkamer laten we sowieso door een externe partij plaatsen) dan kan ik het deze week retourneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
PrixV schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:59:
[...]

Iemand een idee? Als dit een standaard iets is wat ik zonder grote consequenties kan tekenen (keuken en badkamer laten we sowieso door een externe partij plaatsen) dan kan ik het deze week retourneren.
Wij hebben deze documenten ook, het zijn algemene/standaard woningborg documenten wanneer je minderwerk laat uitvoeren door de aannemer.

Je hebt geen andere keus dan deze te tekenen als je het werk casco wilt laten uitvoeren. Ik begrijp dat het best risicovol lijkt als je al die uitsluitingen leest. Maar uiteindelijk gaat het erom dat de aannemer niet aansprakelijk is voor "gebreken aan materialen en constructies ten gevolge van het niet leveren en / of aanbrengen van een (bijv. keukeninrichting)".

Dus je moet het ook weer niet spannender maken dan wat het is. Als je riolering verstopt raakt bij je keuken zal de aannemer zich wellicht beroepen op de keukeninstallatie. Maar is de verstopping verder in het rioleringstraject is en blijft de aannemer gewoon verantwoordelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-09 16:12
Blurk62 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:14:
[...]

Nou, dat is ook weer overdreven. Ik ben echter al zo oud dat ik me nog herinner dat de keuze van muurafwerking zo ongeveer bestond uit behangen of "granollen".
Behang kan erg mooi zijn maar wie behangt tegenwoordig nog z'n hele huis? En dan bedoel ik natuurlijk niet renovlies wat tegenwoordig zo'n beetje standaard lijkt te zijn maar behang van €100 per rol. Vergeleken met vroegah een aanzienlijk bedrag.

Nu ik er wat langer over nadenk, 1 rol behang is 3 banen van 53cmx2,6m = ong. 4m2 = €25/m2 + de kosten van de behanger. Eerlijk gezegd geen idee wat andere wandafwerking kost, daar gaan wij over 1,5 jaar nog achterkomen :'(
Er is ook goedkoper behang hoor. Je doet net alsof € 100 de gemiddelde prijs is. Er is prima behang van Rasch of Eiffinger voor € 25 à € 30 per rol. Maar net als bij alles: je kunt het zo duur maken als je wilt, dus er is ongetwijfeld ook behang van € 100. Behangen is ook prima zelf te doen, dus daar kun je ook kosten besparen.
Pagina: 1 ... 241 ... 361 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.