Zonnepanelen DC kabel rood-zwart-groengeel bij elkaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PremT
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-04-2023
Beste,

Graag zou ik van mensen die NEN 1010 kennis hebben. Of kennis met het aanleggen van DC kabel voor zonnepanelen willen vragen of je Rood-zwart-Geelgroen kabels bij elkaar kan bundelen.

Ik heb sinds vorige week 22 zonnepanelen laten plaatsen door een installateur die werkt met ZZPers. Samen 8300 wattpiek.
Nu heeft de installateur rood-zwart-groengeel kabel zonder buis en bij elkaar onder de dakpan gelegd. En door 1 gat alle 3 DC kabels samen naar de zolder ruimte getrokken. Op de zolder heeft de installateur 3 kabels bij elkaar door een buis naar de omvormer getrokken.

Ik heb de installatie niet veilig gevonden en daarom staat de installatie UIT in de meterkast. Ben bang dat de kabels bij elkaar te heet gaat worden en gaat smelten of erger.

Ik heb zelf geen ervaring met DC kabels.
Kan ik de installatie als brand veilig accepteren.
Wat kan ik hiermee verder doen.

De installateur geeft aan dat dit de nieuwe normen zijn.

Als u verstand heeft van DC kabel of aanleggen van kabeltraject. Graag reageren. 🙏 groet, Prem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Dit heeft niet zoveel te maken met V&A overige. Schopje dus naar Wonen en verbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-05 22:34
Bij 1 string mag het samen in een buis, er wordt wel aanbevolen om plus en min gescheiden te houden.

Wat potentieel gevaarlijk is zijn de 22 panelen op een string, dat kan met hedendaagse panelen alleen veilig als het met optimizers (SolarEdge) gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PremT
MacGregorSound,
Dank u wel voor uw reactie.
Kunt u aangeven waar ik kan vinden dat het aanbevolen is. Staat dat ergens in NEN of kabeltraject vast.

Het is inderdaad 22 panelen 1 string met SolarEdge optimizers.

Persoonlijk denk ik dat het beter is als rood en Zwart DC kabel in andere buis zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
NPR 5310:2017, hoofdstuk 712

DC kabel is dubbel geïsoleerd dus hoeft officieel niet in een mantelbuis.

Ja, je kan ze dus gescheiden doorvoeren maar het hoeft niet (wordt wel aanbevolen) De afstand tussen de + en - dien je daarbij ook niet groter dan 10cm te houden, om een inductielus te voorkomen.

Problemen ontstaan vaker bij de locatie van doorvoer door muur of dak. Dat zijn kritische punten waar vlambogen kunnen ontstaan door beschadigde kabels. Om parallelle vlambogen te vermijden, wordt ook geadviseerd om meerdere strings niet bij elkaar te doen.

Ergo, het is toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
MacgregorSound schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:16:
Wat potentieel gevaarlijk is zijn de 22 panelen op een string, dat kan met hedendaagse panelen alleen veilig als het met optimizers (SolarEdge) gedaan wordt.
Waarom is dat dan? Zoveel is 22 toch niet? Heb zelf ook 3 strings van 20 panelen 400Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:50
Navi schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:45:
[...]

Waarom is dat dan? Zoveel is 22 toch niet? Heb zelf ook 3 strings van 20 panelen 400Wp.
Je zit al snel tegen de 800V DC aan, dat is een mooie vlamboog als het mis gaat. 8) Met die optimizers er tussen heb je een soort van DC schakelaar. Als de omvormer uit staat wordt elk paneel ook afgesloten, minder gevaar op elektrocutie als je draden los haalt terwijl de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
Navi schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:45:
[...]

22 panelen keer de openklemspanning levert bij temperaturen rond of onder het vriespunt al snel een spanning van meer dan 1000V.

Het meeste materiaal en omvormers mag maximaal 1000V hebben.

Bij Solaredge regelen de optimizers naar een vaste stringspanning, dit gaat niet gelijk op met het aantal panelen. De beperkende factor is enkel het maximale DC vermogen, te vinden in de datasheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
PremT schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:03:
MacGregorSound,
Dank u wel voor uw reactie.
Kunt u aangeven waar ik kan vinden dat het aanbevolen is. Staat dat ergens in NEN of kabeltraject vast.

Het is inderdaad 22 panelen 1 string met SolarEdge optimizers.

Persoonlijk denk ik dat het beter is als rood en Zwart DC kabel in andere buis zit.
NEN1010 hoofdstuk 712 en bijbehorende NPR5310 omschrijven de regels omtrent PV.

Ik zou het zelf ook gescheiden uitvoeren, kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PremT
Is er tegenwoordig een werkschakelaar nodig?
Afstand meterkast en omvormer is > 10 meter.

Mijn installateur geeft aan van niet.
( 22 panelen-SolarEdge omvormer 5000 SH - optimizers S500. ) 1 string
Pagina: 1