Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:25
Is de deur naar de berging niet een (geisoleerde) buitendeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Bedankt voor het meedenken allemaal. Erg fijn hierin niet alleen te staan. :)
Draakje5 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:28:Vraag me even hardop af of je uberhaupt wel iets van ventilatie in dat hokje wilt hebben, als je toch al een 'binnendeur' tussen de woonkamer en berging hebt zitten?
Reden dat ik erover begonnen ben is omdat hier oorspronkelijk een afzuigpunt stond en deze zonder verdere toelichting opeens van de tekening af was gehaald en buiten ook daadwerkelijk niet is meegenomen. Daarbij komt dat ik het wel prettig vind dat als je met een natte fiets, jas, etc binnenkomt via de berging deze fatsoenlijk kan drogen en dat het vocht netjes weg kan. Vermoed dat daar de basis van de eis van Woningborg vandaan komt, omdat deze ook geldig is voor wasruimtes.

Tevens heb ik de berging een wasbak met warm/koud water mee laten nemen. Mocht het in de toekomst om wat voor reden nodig zijn, bouw ik de kamer om naar een slaapkamer en wordt de berging een badkamer. Dan is een afzuigpunt ook wel prettig.
Deleon78 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:19:
Is de deur naar de berging niet een (geisoleerde) buitendeur?
Nee, de deur van buiten naar de berging is geisoleerd (vermoed ik). De andere deur naar de speelkamer/tuinkamer is een normale Svedex opdekdeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quito
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 13:14
Sharonh schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:39:
Iemand al eens bezig geweest met een zwevend tv-meubel icm een hangende tv in zijn/haar nieuwbouwwoning? Volgens de projectbegeleiding is de loze leiding van 19mm of een leiding tbv cai/data er te dun voor. Toen ik zei dat we dan wel gingen frezen was haar reactie: "frezen in een betonwand zal lastig worden en raden we af".:-(
Ik heb een soortgelijke vraag net in onderstaand forum gesteld;
doobieters in "[Samsung The Frame TV's] Ervaringen & Discussie"
Wij willen een frame TV waarmee je een kabel (moet je wel losmaken anders is deze te groot) door een loze leiding moet kunnen trekken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:07
Farmerwood schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:41:
[...]

Ik heb van hangende Ikea keukenkasten en een custom houten blad een kast gemaakt. wcd en utp zitten in de kast achter de meest linker lade en via een sleuf die in de houten plank gefreesd is komen de kabels achter de TV naar buiten.

[Afbeelding][Afbeelding]

De kamer is inmiddels wel een stuk sfeervoller valt me op nu ik deze oude foto's terug kijk.
Hier ongeveer hetzelfde, ook met Ikea meubelen :*)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Farmerwood schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:41:
[...]

Ik heb van hangende Ikea keukenkasten en een custom houten blad een kast gemaakt. wcd en utp zitten in de kast achter de meest linker lade en via een sleuf die in de houten plank gefreesd is komen de kabels achter de TV naar buiten.

[Afbeelding][Afbeelding]

De kamer is inmiddels wel een stuk sfeervoller valt me op nu ik deze oude foto's terug kijk.
Welke Plissé hebben jullie hangen, zelfs die lijkt hetzelfde :9

[ Voor 104% gewijzigd door Source90 op 30-08-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006

KoudeAardbei

Moderator

Bij onze buren zie je de leidingen door het renovlies heen. Jullie nog tips om dit bij ons te voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rd1r9js3/B1-D96816-C443-466-F-B91-C-537728-B4-EB6-C-1-102-o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
KoudeAardbei schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:19:
Bij onze buren zie je de leidingen door het renovlies heen. Jullie nog tips om dit bij ons te voorkomen?
Hebben ze dat laten doen door iemand?
Lijkt er op alsof de muur echt niet goed behang klaar gemaakt is (schuren/opvullen/gladmaken).

Ook het hoekje bij de deur is matig, en aan de onderkant zijn er duidelijk stukjes puin achter gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:30

[Afbeelding]
Voor de volledigheid: ik heb dit niet gehad en dus niet hoeven troubleshooten. Onderstaande is een gok :)

Ik denk inderdaad dat dit met voorbereiding te maken heeft. Alles egaliseren en schuren, daarna met spackmes op dit soort lokale oneffenheden controleren. Ook voorstrijk niet vergeten, zuigingsverschil ga je zien.

Als dit uitbesteed is, is het de moeite waard voor je buren om in overleg met de partij te gaan. Zelfs als zij zelf verantwoordelijk waren voor de voorbereiding heeft een professional een bepaalde adviseringsplicht.

Edit: Tweakers heeft een prachtige afbeeldings upload functie. Waarom die brakke site vol met ads?

[ Voor 5% gewijzigd door monkey7 op 30-08-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei

KoudeAardbei

Moderator

monkey7 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:28:
[...]
Voor de volledigheid: ik heb dit niet gehad en dus niet hoeven troubleshooten. Onderstaande is een gok :)

Ik denk inderdaad dat dit met voorbereiding te maken heeft. Alles egaliseren en schuren, daarna met spackmes op dit soort lokale oneffenheden controleren. Ook voorstrijk niet vergeten, zuigingsverschil ga je zien.

Als dit uitbesteed is, is het de moeite waard voor je buren om in overleg met de partij te gaan. Zelfs als zij zelf verantwoordelijk waren voor de voorbereiding heeft een professional een bepaalde adviseringsplicht.

Edit: Tweakers heeft een prachtige afbeeldings upload functie. Waarom die brakke site vol met ads?
Heb jij ervaring met Muurglad? Is dat handig om wat te egaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 18:38

[Afbeelding]
Nou, dit is toch gewoon schandalig? Misschien kan je eens vragen welke dikte ze hebben gebruikt en is het geschuurd inderdaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:30
KoudeAardbei schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:31:
[...]

Heb jij ervaring met Muurglad? Is dat handig om wat te egaliseren?
Onze muren waren al vrij goed, bij oplevering al de 2 meter waterpas erop gezet. We hebben lokaal gevuld met Alabastine en een goedje dat we met het behang meekochten. Daarna k120 met een hbm 225mm muurschuurmachine. Beide vulmiddelen zijn niet terug te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei

KoudeAardbei

Moderator

Bteq schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:33:
[...]

Nou, dit is toch gewoon schandalig? Misschien kan je eens vragen welke dikte ze hebben gebruikt en is het geschuurd inderdaad?
Dikte is 130 gram, geschuurd... kan ik me niet voorstellen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16
@LordBusiness Ga hier zo snel mogelijk achteraan, eventueel samen met Woningborg en een externe deskundige.

Je wil echt niet dat er naast de balansventilatie nog een extra mechanische doorvoer gemaakt wordt. Die twee ventilatiesystemen gaan elkaar tegen werken. Een gewone dakdoorvoer doet helemaal niets als er verder balansventilatie is (aangezien de rest van het huis in balans is, is er dus geen ventilatie). Een extra mechanische afzuiging verstoort de balans van de balansventilatie, om nog maar te zwijgen van de warmteverliezen waardoor ook die berekeningen niet meer kloppen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
-edit: knip-

[ Voor 95% gewijzigd door Aubergine op 26-01-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:40:
@LordBusiness Ga hier zo snel mogelijk achteraan, eventueel samen met Woningborg en een externe deskundige.

Je wil echt niet dat er naast de balansventilatie nog een extra mechanische doorvoer gemaakt wordt. Die twee ventilatiesystemen gaan elkaar tegen werken. Een gewone dakdoorvoer doet helemaal niets als er verder balansventilatie is (aangezien de rest van het huis in balans is, is er dus geen ventilatie). Een extra mechanische afzuiging verstoort de balans van de balansventilatie, om nog maar te zwijgen van de warmteverliezen waardoor ook die berekeningen niet meer kloppen.
Morgenochtend kan ik Woningborg weer bereiken en dan ga ik het even met ze overleggen. Klinkt een beetje alsof ze makkelijkste/snelste oplossing hebben gekozen, waar ik een integrale oplossing verwacht. :)

[ Voor 0% gewijzigd door LordBusiness op 30-08-2023 14:00 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:17
Source90 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:11:
[...]

***members only***
Is dat een akoestisch paneel achteraan of gewoon latjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:13
Quito schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:04:
[...]

Ik heb een soortgelijke vraag net in onderstaand forum gesteld;
doobieters in "[Samsung The Frame TV's] Ervaringen & Discussie"
Wij willen een frame TV waarmee je een kabel (moet je wel losmaken anders is deze te groot) door een loze leiding moet kunnen trekken.
Volgens mij (maar kan ik nog even checken) kan je de kabel zelf niet loshalen van de stekkers, en die stekkers zijn nog best groot!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKgD9zBWZ0qRSXOg8dvMDrphOfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VhdeJjhTmT2hSV7Vnsu8IGPw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
[...]

***members only***
Bevalt die elektrische haard en is die alleen optisch of komt er ook echt warmte vanaf? en heb je dat ding nou vaak aanstaan? ken een hoop mensen met een gashaard die hem sinds de oorlog eigenlijk nooit meer aan hebben staan hooguit met kerst (voor de gezelligheid) elektrisch heb ik nog weinig gezien bij vrienden thuis.
En heb je een ventilator aan het plafond? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Aubergine schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:50:
[...]

Hoe heb je dat witte boven de open haard zo mooi strak wit gekregen?
Dat is uit de losse pols van mijn vader :Y)
MDF paar keer opschuren, de naad van de twee MDF panelen plamuren (en schuren) daarna grondverf en houtlak. Geen bijzondere technieken zover ik weet.
Danferno schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

Is dat een akoestisch paneel achteraan of gewoon latjes?
Klopt, is WoodUpp. Kleur Rustiek Natuurlijk Eiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:17
Source90 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Klopt, is WoodUpp. Kleur Rustiek Natuurlijk Eiken.
Tevreden van? Na een paar oorverdovende etentjes in strak gerenoveerde woningen ben ik wat aan't kijken geweest naar akoestische panelen, maar vind het moeilijk om in te schatten hoeveel verschil het nu echt maakt (en een muur van 2.3 x 2.6m is al snel €800)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Lupadi schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Bevalt die elektrische haard en is die alleen optisch of komt er ook echt warmte vanaf? en heb je dat ding nou vaak aanstaan? ken een hoop mensen met een gashaard die hem sinds de oorlog eigenlijk nooit meer aan hebben staan hooguit met kerst (voor de gezelligheid) elektrisch heb ik nog weinig gezien bij vrienden thuis.
Staat hier toch wel vaak aan, meer als sfeerverlichting. Zit ook een verwarmingsfunctie in (dacht iets van 2200-2500Watt), echter nog nooit aan gehad. Is ook niet nodig in een nieuwbouwhuis verwacht ik (en niet te koop zonder de verwarming: :') )
Enkel als verlichting gebruikt het ook amper stroom.

Achteraf gezien had ik een maatje kleiner kunnen nemen. Dat ding is 152cm 8)7
Maar altijd lastig inschatten als het een kaal huis is.

Enige jammere vind ik, is de weerspiegeling in het glas. Er zijn ook merken met anti-mirror glas, echter niet bij dit model. Bij meerdere showrooms gezien en daar viel het amper op (ook een stuk donkerder in de showroom). Ik zal nog een foto maken in de avond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Danferno schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:09:
[...]

Tevreden van? Na een paar oorverdovende etentjes in strak gerenoveerde woningen ben ik wat aan't kijken geweest naar akoestische panelen, maar vind het moeilijk om in te schatten hoeveel verschil het nu echt maakt (en een muur van 2.3 x 2.6m is al snel €800)
Was voorheen een behoorlijke galmkast, dat het een U-woning is helpt ook niet mee.
Al kan ik niet beoordelen of het enkel door de Woodupp komt, sinds er nu ook meer meubilair en raamdeco aanwezig is.

Volgens mij heeft ook iemand hier Woodupp in zijn trap. @Farmerwood of @GeeMoney?

Zijn trouwens ook goedkopere panelen nu, toen ik keek (2020-2021) was het voornamelijk Woodupp en Akupanel, nu ligt het bij elke bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
[...]
Die is nog uit de vorige woning en heb ik bij sleuteloverdracht aan het plafondpunt opgehangen voor wat ventilatie/luchtverplaatsing. Hangt er nog steeds, al is hij al bijna een jaar niet aan geweest. Staat nog ergens op het lijstje om eraf te halen :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:53
LordBusiness schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:20:
[...]
Correct, vanuit de TO staat ook aangeven dat de berging onverwarmd is en op tekening staat het symbool voor vloerverwarming hier niet op aangegeven. De vloerverwarmingverdeler voor de woonkamer/tuinkamer zit hier wel en dus verwacht ik dat daar nog wel wat restwarmte vanaf zal komen om de ruimte niet ijskoud te laten worden.

Bij ons zit geen geisoleerde deur naar de woonkamer, het is een simpele Svedex opdekdeur. Omdat het een afzuigpunt is zal er inderdaad geen kou volgen maar warmte verloren gaan. Juist wat je niet wil en de reden dat je een WTW hebt.

[...]
De achterdeur naar de berging is bij ons ook geisoleerd ga ik even vanuit. Maar heeft voor zover ik weet geen roosters om lucht binnen te laten. Zou dit wel zo zijn dan heb je een mooie stroming naar binnen en verlaat het via de nieuwe dakdoorvoer weer de berging.

Echter omdat er dus nog een gat onder de deur zit naar de woonkamer, zuig je dan dus ook warmte mee vermoed ik.

[...]
Nee, zoals hierboven besproken is het een gewone Svedex opdekdeur. De situatie op de verkooptekening:

[Afbeelding]
Kan me vergissen, maar dit toch een geisoleerde berging? Wel een stelletje knieperds om dan geen vloerverwarming door te trekken als de verdeler daar toch al staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:14

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

***members only***
Mijn eerste gedachten, hoe ga je dat aquarium onderhouden als je de bovenkant dicht gipst?

* Toppe moet beter kijken

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
[...]

***members only***

[...]

Welke Plissé hebben jullie hangen, zelfs die lijkt hetzelfde :9
Ziet er goed uit! Ik overweeg de latjes eigenlijk aan de andere kant, achter de bank. Gewoon als decoratie. Achter de tv is de kleinste wand en de meest logische om een (fellere) kleur te geven. Maar als ik de prijzen voor de betonman lees hier, word ik niet echt enthousiast :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
Source90 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:17:
[...]

Was voorheen een behoorlijke galmkast, dat het een U-woning is helpt ook niet mee.
Al kan ik niet beoordelen of het enkel door de Woodupp komt, sinds er nu ook meer meubilair en raamdeco aanwezig is.

Volgens mij heeft ook iemand hier Woodupp in zijn trap. @Farmerwood of @GeeMoney?

Zijn trouwens ook goedkopere panelen nu, toen ik keek (2020-2021) was het voornamelijk Woodupp en Akupanel, nu ligt het bij elke bouwmarkt.
Yup, ik heb ze in de trapopgang (wood-lines ipv woodup maar zelfde laken en pak).
Ik moet wel eerlijk bekennen dat het bij ons puur esthetisch is en dat het akoestische voordeel vooral door de leveranciers van die panelen wordt benoemd maar die vilt laag is zo dun dat ik mij niet kan voorstellen dat het daadwerkelijk veel gaat uitmaken. Als dat zo was hadden ze dat wel onderbouwd met meet rapporten en die kon ik niet vinden in ieder geval :) .
Hout en vilt "dempen" van nature natuurlijk iets tov een betonnen vlakke wand of een raam dus het doet wel iets maar je moet niet verwachten dat je met enkele dB's kan gaan dempen.

Woodlines heeft als voordeel dat ze langere panelen kunnen leveren waardoor ik in onze trapopgang dus geen naad heb van 2 panelen op elkaar gezien de hoogte (2,72m had ik nodig) Woodup gaat ging maar tot 240cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quito
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 13:14
kepler schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:04:
[...]

Volgens mij (maar kan ik nog even checken) kan je de kabel zelf niet loshalen van de stekkers, en die stekkers zijn nog best groot!

[Afbeelding]
https://eu.community.sams...s-in-de-muur/td-p/2119802
Hier staat een instructie, ik ga er vanuit dat het nog steeds hetzelfde is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
GeeMoney schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:53:
[...]

Yup, ik heb ze in de trapopgang (wood-lines ipv woodup maar zelfde laken en pak).
Ik moet wel eerlijk bekennen dat het bij ons puur esthetisch is en dat het akoestische voordeel vooral door de leveranciers van die panelen wordt benoemd maar die vilt laag is zo dun dat ik mij niet kan voorstellen dat het daadwerkelijk veel gaat uitmaken. Als dat zo was hadden ze dat wel onderbouwd met meet rapporten en die kon ik niet vinden in ieder geval :) .
Hout en vilt "dempen" van nature natuurlijk iets tov een betonnen vlakke wand of een raam dus het doet wel iets maar je moet niet verwachten dat je met enkele dB's kan gaan dempen.

Woodlines heeft als voordeel dat ze langere panelen kunnen leveren waardoor ik in onze trapopgang dus geen naad heb van 2 panelen op elkaar gezien de hoogte (2,72m had ik nodig) Woodup gaat maar tot 240cm.
Woodupp heeft wel een rapport beschikbaar, echter kan ik als leek op dat gebied er geen chocolade van maken :+
https://woodupp.co.uk/wp-...oodUpp-Akupanel-65-mm.pdf

Lijkt mij ook dat het vilt het belangrijkste component is voor akoestiek, niet de houten latjes.

Ondanks de geringe dikte, breekt het wel lijkt mij.
Van een willekeurige site (Werkaandemuur) geplukt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BC02P0MapsMQQ09XN4uq87mU_So=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qE1PyNsS2mMjnJi4phW1CqOh.png?f=fotoalbum_large

Woodupp komt trouwens ook met grotere panelen nu.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 30-08-2023 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Source90 dat het wat scheelt geloof ik best maar dat is niet omdat ze unieke materialen gebruiken of een speciaal proces. Het is gewoon MDF met een lamineer laag en wat vilt.
Als je dit zelf bij de bouwmarkt koopt en op elkaar plakt krijg je dezelfde akoestische waardes gok ik :9 .
Een kleed en/of gordijnen gebruiken in een ruimte zal meer doen.
Wij hebben het voornamelijk voor het esthetische gekozen.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 30-08-2023 16:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 09:02
Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:16

Cordon

Lievelings jankert

Woooo! Gefeliciteerd *O*

Normaliter heb je toch een vooroplevering en/of een inmeetdag voor de echte oplevering? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:10
Om 07:30 oplevering? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Quito schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:56:
[...]

https://eu.community.sams...s-in-de-muur/td-p/2119802
Hier staat een instructie, ik ga er vanuit dat het nog steeds hetzelfde is.
Zit de stekker er nog steeds aan ;) , maar als het dan wel past prima natuurlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 09:02
Ja, vind het ook vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:09
Mijn vriendin vind dit soort sierlijsten op het plafond wel mooi staan. Iemand ervaring mee? Is dat gewoon een kwestie van zo'n lijst kopen, op maat zagen, erop kitten, afkitten en daarna verven. Of is het een hoop priegelwerk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJhgYYip6aMI4ync_uaxr6wPR4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKTXCsgs36ZzweqQtGm1BN5F.jpg?f=fotoalbum_large

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
Strider schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:05:
Mijn vriendin vind dit soort sierlijsten op het plafond wel mooi staan. Iemand ervaring mee? Is dat gewoon een kwestie van zo'n lijst kopen, op maat zagen, erop kitten, afkitten en daarna verven. Of is het een hoop priegelwerk?

[Afbeelding]
De echte stucadoor stuct het. Maar zo kan het ook wel denk ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:11
Gewoon zeggen dat je om 07:30 niet kan en dit minstens 08:30 moet worden. Mij lijkt het ook te donker nog?

07:30 😂 ja daaaaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
7:30 is een ding.. maar 2 weken van te horen krijgen dat je de sleutel krijgt is ook wel kort dag he...

Bij ons willen ze dat 4 tot 6 weken van te voren doen dan kan je nog wat plannen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei

KoudeAardbei

Moderator

vormulier schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:33:
[...]

7:30 is een ding.. maar 2 weken van te horen krijgen dat je de sleutel krijgt is ook wel kort dag he...

Bij ons willen ze dat 4 tot 6 weken van te voren doen dan kan je nog wat plannen zeg maar.
Bij ons was het 1 week :9 Het was dat of aan de 2 weken+ houden en voor niks een week wachten :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
Deleon78 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:14:
[...]

De echte stucadoor stuct het. Maar zo kan het ook wel denk ik ;)
Ah ze smeren dan gewoon een laag dikke knauf en vormen dat gewoon?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Er bestaan ook moderne plafondlijsten, link.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
[...]

Dit is in de avond;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkkHyVrO9ZIzcO9tH9bE6vnD-qU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3mgRRYHPfEreUxmOjDGf7xo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQzhXWmDilSQhEChL_AhDZXJ9hM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lx0YvBLkgTFTBmADf6uO8ERb.jpg?f=fotoalbum_tile

Is in tientallen kleuren in te stellen, met mogelijkheid om in vijf standen blauwe vlammen, rode vlammen of gele vlammen uit/feller te laten zien. Snelheid van vlammen is instelbaar, achtergrond verlichting is instelbaar en de kleur van de lampjes onder het hout is instelbaar in verschillende kleurtinten rood.

@Draakje5, dit is de "Modern Fires Triple FX 152"

[ Voor 24% gewijzigd door Source90 op 30-08-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Welke is dat? Wij hebben de british fires new forest gezien die lijkt er wel op.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
vormulier schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:33:
[...]

2 weken is gewoon de termijn die er voor staat. Niets geks aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Strider schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:05:
Mijn vriendin vind dit soort sierlijsten een joodse plint op het plafond wel mooi staan. Iemand ervaring mee? Is dat gewoon een kwestie van zo'n lijst kopen, op maat zagen, erop kitten, afkitten en daarna verven. Of is het een hoop priegelwerk?

[Afbeelding]
FTFY :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
Source90 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:17:
[...]

Hier ook achter de trap, maar dan over 3 verdiepingen helemaal naar boven. Het haalt de scherpe randjes er een beetje af, daardoor veel minder galm naar boven. Bij de eettafel hebben we ook 2 bedrukte doeken hangen met daar achter geluiddempende matten. Samen met de gordijnen en stoffen meubelen helpt dat genoeg gelukkig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3H3qMHayU53a79h1ARFpWawBrWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEDDRxXieCFqeQ22oD1SzKuA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:14
Danferno schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:09:
[...]

Kan natuurlijk niet beoordelen wat er al allemaal aanwezig is/was. Maar gordijnen, kleed en meubels maken ook al een enorm verschil qua akoestiek.

Heb eergisteren mijn oude huis leeggehaald, en toen het kleed en de bank eruit was begon het flink te galmen in huis. Daarvoor nergens last van gehad.

• LordBusiness
  • Niet online
LordBusiness schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:57:
[...]
Morgenochtend kan ik Woningborg weer bereiken en dan ga ik het even met ze overleggen. Klinkt een beetje alsof ze makkelijkste/snelste oplossing hebben gekozen, waar ik een integrale oplossing verwacht. :)
Woningborg gesproken, ze bemiddelen eigenlijk pas na oplevering en dit een leveringsprobleem. Goed, heb gevraagd dat ik graag een toelichting zou willen bij de eis uit Bijlage A. Die komt tenslotte bij hun vandaan. Mocht een mail sturen en dan gingen ze er naar kijken. To be continued.

Heb in ieder geval begrepen dat het een dakdoorvoer wordt met een zelfde ventiel als de WTW-punten. Zou mij niks verbazen dat ze die bij het inregelen gewoon dichtdraaien in de berging en dan doorgaan zoals de situatie was... :+

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
Blik1984 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:21:
[...]

Kan natuurlijk niet beoordelen wat er al allemaal aanwezig is/was. Maar gordijnen, kleed en meubels maken ook al een enorm verschil qua akoestiek.

Heb eergisteren mijn oude huis leeggehaald, en toen het kleed en de bank eruit was begon het flink te galmen in huis. Daarvoor nergens last van gehad.
Dit had ik ook, ik ben extreem gevoelig voor slechte akoestiek, maar mijn lege huis was plots een hel na 7 jaar tevreden wonen. Ik heb wel overwogen in mijn nieuwbouwhuis een akoestisch plafond te laten maken. Dat kan tegenwoordig ook naadloos en glad als een gestuc’ed plafond. Een onderconstructie van knauf met een dunlaags akoestisch pleister. Daar had ik best wat voor over, maar het bleek echter zéér prijzig, circa €200 per m2 wat neer kwam op bijna €12.000 voor de 60m2 woonetage. Een alternatief is Acosorb, maar ook dat ging al snel richting 10k. Ik ga er eerst maar ‘s wonen met gordijnen, spullen etc. En anders lijken ensuite deuren mij ook wel een mooie oplossing aangezien alles nu open is.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:11
Ik mis het elektriciteitscontract nog?
Succes bij de oplevering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
millerman_sf schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:54:
[...]

Hier ook achter de trap, maar dan over 3 verdiepingen helemaal naar boven. Het haalt de scherpe randjes er een beetje af, daardoor veel minder galm naar boven. Bij de eettafel hebben we ook 2 bedrukte doeken hangen met daar achter geluiddempende matten. Samen met de gordijnen en stoffen meubelen helpt dat genoeg gelukkig.
[Afbeelding]
Altijd gezegd dat ik allergisch ben voor al die houtstrookjes in jaren 70 woningen.
Maar opeens vind ik dit wel weer prachtig

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_EXvIAtu3eyhvZaIqamQt4mQ30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLdQQFWsyUUGH2IDAiDbWyPN.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag dus eerste kijkdag gehad. Vooral leuk om de toekomstige buurtbewoners te zien. Als het een beetje opschiet over een maand of 3,4 het dak er op en de trap er in. Dan hebben we weer een kijkmoment.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:12

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

LordBusiness schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:57:
[...]
Ze moeten gewoon een afvoerkanaal van de WTW plaatsen, want dat heb je gekocht. Het gat is de makkelijke niet werkende oplossing die je ventilatie om zeep helpt, ep calculatie, afwijkt van koopovereenkomst, afwijkt van vergunning, etc.

Niet te correct zijn, dit is contractbreuk.

Ps. De verfijning is een vermindering van de afvoer capaciteit van je WTW… en ventilatie met een WTW is conform bouwbesluit al marginaal in het kader van gezondheid. Als begeleiders hierover beginnen proberen ze iets recht te breien.

[ Voor 16% gewijzigd door Miezie op 31-08-2023 23:33 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Echt wel onhandig dat al die leveranciers (tegels/sanitair) niet IN huis leveren zeg en ook niet een beetje mee willen denken. Ik kende de voorwaarden, maar alsnog is het heel vervelend. De gemeente heeft de stoep (deels) afgezet dus alles werd om de hoek afgezet waardoor we alles zelf naar binnen moesten tillen.

En ik had me een beetje verkeken op het solid surface bad :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Alic3 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:44:
Echt wel onhandig dat al die leveranciers (tegels/sanitair) niet IN huis leveren zeg en ook niet een beetje mee willen denken. Ik kende de voorwaarden, maar alsnog is het heel vervelend. De gemeente heeft de stoep (deels) afgezet dus alles werd om de hoek afgezet waardoor we alles zelf naar binnen moesten tillen.

Haha ja dat solid surface bad... Uiteindelijk heb ik een verhuisbedrijf geregeld die voor 150 euro (geloof ik) dat ding via een raam op de 1e verdieping naar binnen heeft getild. Het was gewoon niet te doen om die via ons trapgat (net gestucd en geverfd...) omhoog te tillen, was iets van 180kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

Dat ligt ook wel een beetje aan de leverancier. Zowel mijn warmtepomp als mijn douchewand werden keurig door de chauffeur even binnen gezet en zelfs naar boven getild. Ook de tegels voor in de tuin werden zo ver mogelijk de tuin in gezet. Vrachtwagen achteruit de oprit op en de kraan op zijn maximale lengte door de poort naar binnen.

De bestrating daarentegen werd op straat gelost en een dag later stond de gemeente er. Die wilde de stoep aan gaan leggen en dus moest ik alles met de hand gaan verplaatsen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:53

Ik neem aan dat er bestrating gelegd wordt door een bedrijf dat ingehuurd is door de gemeente. In ons geval moesten we verhuizen terwijl de straat openlag. Het bestratingsbedrijf was erg meewerkend en zorgde ervoor dat ons huis toegankelijk was voor de verhuiswagens zodat ze slechts een paar meter verder moesten lopen. Voor de levering van de keuken deden ze precies hetzelfde. Ze vroegen er niks voor, maar natuurlijk wel voor wat koeken gezorgd bij de koffie. Wellicht dat in overleg er toch iets mogelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Krijgertje1979 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:11:
[...]

Ik neem aan dat er bestrating gelegd wordt door een bedrijf dat ingehuurd is door de gemeente. In ons geval moesten we verhuizen terwijl de straat openlag. Het bestratingsbedrijf was erg meewerkend en zorgde ervoor dat ons huis toegankelijk was voor de verhuiswagens zodat ze slechts een paar meter verder moesten lopen. Voor de levering van de keuken deden ze precies hetzelfde. Ze vroegen er niks voor, maar natuurlijk wel voor wat koeken gezorgd bij de koffie. Wellicht dat in overleg er toch iets mogelijk is?
Verse koffie en koekjes helpt vaak heel veel. De gemeentewerkers die hier bezig waren hebben wekenlang bij ons koffie gedronken. Toen ik mijn zonnepanelen geleverd kreeg hoefde ik die niet zelf naar het dak te tillen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Helaas wordt bij ons de bestrating niet door de gemeente aangelegd en verzorgd. Dat wil zeggen dat vanWonen verantwoordelijk is voor het woonrijp maken, dit is met de gemeente afgesproken.

Hierdoor heeft vanWonen weinig haast en al helemaal geen trek om eerst een tijdelijke bouwweg aan te leggen en daarna pas de wijk volledig woonrijp te maken. Dit schijnt overigens ook vanuit Woningborg niet te mogen :?

Met als resultaat, dat de gemeente en de ontwikkelaar nu wel in gesprek met elkaar gaan, want de eerste woningen zijn klaar voor bewoning. Echter kunnen ze dus nog niet opgeleverd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Miezie schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 23:17:
[...]

Ze moeten gewoon een afvoerkanaal van de WTW plaatsen, want dat heb je gekocht. Het gat is de makkelijke niet werkende oplossing die je ventilatie om zeep helpt, ep calculatie, afwijkt van koopovereenkomst, afwijkt van vergunning, etc.

Niet te correct zijn, dit is contractbreuk.

Ps. De verfijning is een vermindering van de afvoer capaciteit van je WTW… en ventilatie met een WTW is conform bouwbesluit al marginaal in het kader van gezondheid. Als begeleiders hierover beginnen proberen ze iets recht te breien.
Ik snap je punt, maar hoe wil je die nog aanbrengen in een woning die al zo ver gevorderd is? Voor je beeld, het gaat om een punt in de berging, de WTW unit staatop zolder, de vloeren liggen er al gestort/afgewerkt in, het dak zit erop en de wanden zijn gepleisterd. Wellicht niet mijn probleem natuurlijk, maar ik wil wel redelijk blijven in dit verhaal. Het gaat om een aanvullende eis vanuit woningborg, het bouwbesluit eist dit punt niet.

Ik wil vooral dat het voldoet met zo min mogelijk verlies van warmte. Daar zijn ook oplossingen voor zoals een decentrale WTW, maar die kosten meer dan een gat voor natuurlijke ventilatie. Vraag is dus vooral of er ergens een eis is dat deze situatie (natuurlijke ventilatie in geisoleerde schil) niet mag, danwel uit het bouwbesluit danwel uit woningborg eisen.

Momenteel lijkt het er namelijk op, dat dit voldoet aan bijlage A zolang de installatuer z'n berekening rond krijgt . En die zal vast ervoor zorgen dat het rekentechnisch klopt, want hij heeft een fout gemaakt door het punt te vergeten, maar of het dan ook in de realiteit klopt is de vraag...

[ Voor 8% gewijzigd door LordBusiness op 01-09-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
LordBusiness schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:37:
[...]
Ik snap je punt, maar hoe wil je die nog aanbrengen in een woning die al zo ver gevorderd is? Voor je beeld, het gaat om een punt in de berging, de WTW unit staatop zolder, de vloeren liggen er al gestort/afgewerkt in, het dak zit erop en de wanden zijn gepleisterd. Wellicht niet mijn probleem natuurlijk, maar ik wil wel redelijk blijven in dit verhaal. Het gaat om een aanvullende eis vanuit woningborg, het bouwbesluit eist dit punt niet.

Ik wil vooral dat het voldoet met zo min mogelijk verlies van warmte. Daar zijn ook oplossingen voor zoals een decentrale WTW, maar die kosten meer dan een gat voor natuurlijke ventilatie. Vraag is dus vooral of er ergens een eis is dat deze situatie (natuurlijke ventilatie in geisoleerde schil) niet mag, danwel uit het bouwbesluit danwel uit woningborg eisen.

Momenteel lijkt het er namelijk op, dat dit voldoet aan bijlage A zolang de installatuer z'n berekening rond krijgt . En die zal vast ervoor zorgen dat het rekentechnisch klopt, want hij heeft een fout gemaakt door het punt te vergeten, maar of het dan ook in de realiteit klopt is de vraag...
Het feit dat het met het bouwbesluit klopt is een bewering vanuit de aannemer. Die heeft er alle baat bij om dat te zeggen. Gezien de problemen die er in mijn project met de ventilatie zijn zou ik de aannemer in dezen niet op zijn blauwe ogen vertrouwen. Oftewel: Laat dit nu al schriftelijk vastleggen en onafhankelijk toetsen.

Bij mij week de ventilatie ook af van de tekeningen en van wat er besproken was. Er ontbraken twee kanalen. Ik heb er toen geen opleverpunt van gemaakt, omdat de documentatie leek te kloppen. Er lag een meetrapport.

Ik kwam er pas ruim een half jaar na oplevering achter dat:
  • de ingestorte leidingen niet de juiste diameter haddenli]
  • dat meetrapport niet klopte, omdat de woning niet kierdicht was bij de metingen
  • de waardes in dat meetrapport niet aan de wettelijke eisen voldeden
  • de venitlatiebox verkeerd geplaatst was, waardoor deze zijn debiet niet haalde
Met als gevolg dat we het eerste stookseizoen een vochtig huis hadden, waar letterlijk het water op de ramen stond, ondanks dat de ventilatie maximaal stond.

Ik heb uiteindelijk zelf het hele systeem aangepakt. Dat wil zeggen, ik heb de domme box vervangen door een correct geplaatst zone-gestuurd systeem en ik heb leidingen bijgemaakt om zowel in de woonkamer als op de bovenverdieping extra ventilatiepunten te creeeren. De badkamer is nu een eigen zone en er staat nooit meer vocht op de muur of het raam en de rest van het huis is CO2 gestuurd.

Een van de buren is tot op de dag van vandaag aan het ruzien met de aannemer over de ventiatie. Daar heeft de aannemer een tweede ventilatie-unit geplaatst, waardoor er nu dus twee afzuigingen elkaar in de weg zitten. Zij hebben nog steeds vochtproblemen in de badkamer.

De aannemer kan zeggen wat hij wil over bouwbesluit en woningborg en afwijkingen daartussen. Feit blijft dat hij zich aan de Woningborg regels dient te houden en dat jij onafhankelijke toetsing moet eisen als het een en ander niet klopt met de tekening. Wees niet te lief voor de aannamer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-09 15:57
@LordBusiness met een 1 pijps decentraal wtw systeem heb je een systeem dat lucht om en om aan- en afvoert, niet beide tegelijk. Feitelijk betekent dat dan over de hele woning gezien het ventilatiesysteem continu uit balans draait.
Persoonlijk zou ik daarom nooit een 1 pijps decentraal systeem combineren met een centraal wtw systeem. Als een extra systeem de enige oplossing is, neem dan een 2 pijps decentraal systeem. Daar zijn ook genoeg varianten van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]
Vraag is dus vooral of er ergens een eis is dat deze situatie (natuurlijke ventilatie in geisoleerde schil) niet mag, danwel uit het bouwbesluit danwel uit woningborg eisen.
Ik ben het spoor een beetje bijster met jouw posts en de reacties die niet altijd quoten, maar als jij een woning hebt gekocht met WTW ventilatie mag je natuurlijk verwachten dat dit zo is en niet dat de aannemer zegt "Oh maar dat kamertje heeft geen WTW ventilatie daar moet je een raampje openzetten".

Dat raampje is in feite wat een ventilatiepijpje in je dak is behalve dat je dat pijpje niet in de winter kunt sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

[...]

Er zijn geen oplossingen… je zit in dezelfde isolerende schil. De architect heeft niet voor niks dat in de initiële tekening gezet.

Hoe je dit oplost is vrij simpel… open breken en aanbrengen. Dat kan gewoon… of ze het willen is een tweede.

In mijn vorige en in mijn huidige nieuwbouw hadden en hebben we ook dit soort gedoe, als je op je strepen staat weten ze vaak niet hoe snel het anders moet.
Rekenkundig kan je alles wat krom is rond rekenen, maar je trias energetica, bijwerking op de beng, dichte schil,etc. Kloppen allemaal niet meer. Komt je comfort en leefkwaliteit nog bij.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:01:
[...]

Het feit dat het met het bouwbesluit klopt is een bewering vanuit de aannemer. Die heeft er alle baat bij om dat te zeggen. Gezien de problemen die er in mijn project met de ventilatie zijn zou ik de aannemer in dezen niet op zijn blauwe ogen vertrouwen. Oftewel: Laat dit nu al schriftelijk vastleggen en onafhankelijk toetsen.

Bij mij week de ventilatie ook af van de tekeningen en van wat er besproken was. Er ontbraken twee kanalen. Ik heb er toen geen opleverpunt van gemaakt, omdat de documentatie leek te kloppen. Er lag een meetrapport.

Ik kwam er pas ruim een half jaar na oplevering achter dat:
  • de ingestorte leidingen niet de juiste diameter haddenli]
  • dat meetrapport niet klopte, omdat de woning niet kierdicht was bij de metingen
  • de waardes in dat meetrapport niet aan de wettelijke eisen voldeden
  • de venitlatiebox verkeerd geplaatst was, waardoor deze zijn debiet niet haalde
Met als gevolg dat we het eerste stookseizoen een vochtig huis hadden, waar letterlijk het water op de ramen stond, ondanks dat de ventilatie maximaal stond.

Ik heb uiteindelijk zelf het hele systeem aangepakt. Dat wil zeggen, ik heb de domme box vervangen door een correct geplaatst zone-gestuurd systeem en ik heb leidingen bijgemaakt om zowel in de woonkamer als op de bovenverdieping extra ventilatiepunten te creeeren. De badkamer is nu een eigen zone en er staat nooit meer vocht op de muur of het raam en de rest van het huis is CO2 gestuurd.

Een van de buren is tot op de dag van vandaag aan het ruzien met de aannemer over de ventiatie. Daar heeft de aannemer een tweede ventilatie-unit geplaatst, waardoor er nu dus twee afzuigingen elkaar in de weg zitten. Zij hebben nog steeds vochtproblemen in de badkamer.

De aannemer kan zeggen wat hij wil over bouwbesluit en woningborg en afwijkingen daartussen. Feit blijft dat hij zich aan de Woningborg regels dient te houden en dat jij onafhankelijke toetsing moet eisen als het een en ander niet klopt met de tekening. Wees niet te lief voor de aannamer!
Poah, dat klinkt niet best. Ik heb 't geluk dat deze woning al een kleine 20 keer is gebouwd in de wijk. Heb van de bewoners deze problemen niet gehoord en heb gezien dat er slechts enkele een uitlaatje hebben op de berging, ik ga daar nog even langs dit weekend om te vragen hoe of wat daar de reden van is.

Een opleverpunt wil ik er zeker van maken en ik wil ook antwoord van Woningborg + de situatie verder controleren en ervaren op locatie. Goed om te checken of diameters kloppen. Hoe ben je achter de maatvoering/waardes/eisen etc gekomen?

Ik ben in bezit van de bouwbesluitberekening, met daarin de uitgangspunten van het ventilatiesysteem, de ventilatietoevoer/afvoer, overstroomvoorzieningen en spuiventilatie. Daarin wordt voor de bergruimte 7,0 dm³/s meegenomen en zou oorspronkelijk theoretisch 13,0 dm³/s aanwezig zijn. De overstroomvoorziening van de speel/tuinkamer naar de berging zou daarmee ook 13,0 dm³/s zijn, vanuit de aansluitende woonkamer naar de keuken zou 20 dm³/s zijn, al met al dus een groot aandeel dat verloren gaat vanuit de beganegrond i.p.v. naar de WTW.

De woning wordt trouwens voorzien van een Itho Daalderop HRU 400 (Duo Zone). Een belletje met Itho Daalderop gaf aan dat de situatie kon, maar dat het echt aan de installateur is om met een juiste, situatie afhankelijke berrekening te komen. Dit staat er online bij: Met de HRU 400 DuoZone set in combinatie met de HRU 400 (03-00632) wordt er gerichter geventileerd op de toevoer naar de woon- en slaapzone. Dit heet zonering. Dit op basis van CO2 meting door CO2-sensoren in de woon- en hoofdslaapkamer. Dit is energiezuiniger, reduceert geluid en zorgt voor een gezond binnenklimaat waar het op dat moment nodig. De set bestaat uit 2 zonekleppen die eenvoudig op de unit of in het kanaal geplaatst kunnen worden en 2 CO2-sensoren. De HRU 400 heeft een interne vochtsensor.

Daarmee hoop ik dat het vocht op de ramen wel bespaard blijft.
Franciesco schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:01:
@LordBusiness met een 1 pijps decentraal wtw systeem heb je een systeem dat lucht om en om aan- en afvoert, niet beide tegelijk. Feitelijk betekent dat dan over de hele woning gezien het ventilatiesysteem continu uit balans draait.
Persoonlijk zou ik daarom nooit een 1 pijps decentraal systeem combineren met een centraal wtw systeem. Als een extra systeem de enige oplossing is, neem dan een 2 pijps decentraal systeem. Daar zijn ook genoeg varianten van.
Goeie tip, ik ga er is naar kijken. :)
Wolly schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:08:
[...]

Ik ben het spoor een beetje bijster met jouw posts en de reacties die niet altijd quoten, maar als jij een woning hebt gekocht met WTW ventilatie mag je natuurlijk verwachten dat dit zo is en niet dat de aannemer zegt "Oh maar dat kamertje heeft geen WTW ventilatie daar moet je een raampje openzetten".

Dat raampje is in feite wat een ventilatiepijpje in je dak is behalve dat je dat pijpje niet in de winter kunt sluiten.
Correct en daarom voelt het niet goed, maar goed, waar staat dat het niet mag? Enkel het feit dat niet conform overeenkomst is ben ik met je eens. Voor de rest kan ik 'm nog niet onderbouwen en zoek ik nu naar stokken om mee te slaan. ;) Ik wil zeker niet te lief zijn voor de aannemer, maar ik wil wel sterk staan met onderbouwde argumenten in plaats van enkel schreeuwen dat het niet goed is.

[ Voor 5% gewijzigd door LordBusiness op 01-09-2023 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LordBusiness schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:41:

[...]
Correct en daarom voelt het niet goed, maar goed, waar staat dat het niet mag? Enkel het feit dat niet conform overeenkomst is ben ik met je eens. Voor de rest kan ik 'm nog niet onderbouwen en zoek ik nu naar stokken om mee te slaan. ;) Ik wil zeker niet te lief zijn voor de aannemer, maar ik wil wel sterk staan met onderbouwde argumenten in plaats van enkel schreeuwen dat het niet goed is.
Niet conform overeenkomst is toch voldoende? Je hebt A besteld en wilt A geleverd krijgen, wat heb je aan die praatjes met 'Van het bouwbesluit mag het ook zo'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Laatst online: 05-07-2024
kepler schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:00:
[...]

Haha ja dat solid surface bad... Uiteindelijk heb ik een verhuisbedrijf geregeld die voor 150 euro (geloof ik) dat ding via een raam op de 1e verdieping naar binnen heeft getild. Het was gewoon niet te doen om die via ons trapgat (net gestucd en geverfd...) omhoog te tillen, was iets van 180kg.
Deze was 150kg. Gelukkig moesten we op de begane grond zijn. Maar anders is dit toch amper te doen? Die baden zijn erg mooi, maar wat een gewicht.
Krijgertje1979 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:11:
[...]

Ze zijn al een paar weken gestopt/gepauzeerd dus niemand te bekennen van de gemeente. Ze hebben maar een deel van de stoep bestraat. Ik denk dat ze het begin/einde hebben afgezet zodat de vrachtwagens niet op de net bestrate stoep gaan rijden. Slim van ze, maar onhandig voor ons.

Ik heb meer dan genoeg koffie, frisdrank en het volledige koekassortiment van de supermarkt in huis. Maar ja, heeft allemaal niet geholpen.

Goed, alle zware dingen staan nu binnen met wat hulp. Nu spierpijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

LordBusiness schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:41:
[...]
Poah, dat klinkt niet best. Ik heb 't geluk dat deze woning al een kleine 20 keer is gebouwd in de wijk. Heb van de bewoners deze problemen niet gehoord en heb gezien dat er slechts enkele een uitlaatje hebben op de berging, ik ga daar nog even langs dit weekend om te vragen hoe of wat daar de reden van is.

Een opleverpunt wil ik er zeker van maken en ik wil ook antwoord van Woningborg + de situatie verder controleren en ervaren op locatie. Goed om te checken of diameters kloppen. Hoe ben je achter de maatvoering/waardes/eisen etc gekomen?

Ik ben in bezit van de bouwbesluitberekening, met daarin de uitgangspunten van het ventilatiesysteem, de ventilatietoevoer/afvoer, overstroomvoorzieningen en spuiventilatie. Daarin wordt voor de bergruimte 7,0 dm³/s meegenomen en zou oorspronkelijk theoretisch 13,0 dm³/s aanwezig zijn. De overstroomvoorziening van de speel/tuinkamer naar de berging zou daarmee ook 13,0 dm³/s zijn, vanuit de aansluitende woonkamer naar de keuken zou 20 dm³/s zijn, al met al dus een groot aandeel dat verloren gaat vanuit de beganegrond i.p.v. naar de WTW.

De woning wordt trouwens voorzien van een Itho Daalderop HRU 400 (Duo Zone). Een belletje met Itho Daalderop gaf aan dat de situatie kon, maar dat het echt aan de installateur is om met een juiste, situatie afhankelijke berrekening te komen.

[...]
Goeie tip, ik ga er is naar kijken. :)

[...]
Zeker met die hru van Itho wil je voldoende afzuig in je 2 zones en een correcte installatie met 0,0 flexbuis…
Itho zegt snel dat het goed is en trekt tevens zijn handen snel af van een foutieve installatie…

Vraag de mensen die er wonen eens of ze prikkende ogen ervaren of wel eens moe wakker worden of frequent licht slapen als de ramen volgens voorschrift dicht zijn. Bij een ja of twijfelachtige ja weet je voldoende. En ik denk ook wel dat het niet moeilijk moet zijn om co2 metingen boven de 1000ppm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:43:
[...]

Niet conform overeenkomst is toch voldoende? Je hebt A besteld en wilt A geleverd krijgen, wat heb je aan die praatjes met 'Van het bouwbesluit mag het ook zo'?
Eens, op basis daarvan heb ik ook de melding gemaakt. Een aannemer heeft ook recht op herstel. Als de eis van Woningborg is Aanvullend op de ventilatie-eisen zoals vermeld in het van toepassing zijnde Bouwbesluit dienen onderstaande ruimten voorzien te zijn van een natuurlijke of mechanische ventilatievoorziening met een capaciteit van ten minste 7 dm³/s en de aannemer plaats vervolgens een natuurlijke ventilatie ben je toch uitgepraat? Enkel dan kun je je nog beroepen op de tekening waarbij MV staat aangeven maar op diezelfde tekening staat dat er geen recht ontleent kunnen worden aan aantal/positie van ventilatiepunten...

Misschien zie ik dan wat over het hoofd of ben ik te kort door de bocht... Ben erg blij met jullie weerwoord. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

LordBusiness schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:50:
[...]
Eens, op basis daarvan heb ik ook de melding gemaakt. Een aannemer heeft ook recht op herstel. Als de eis van Woningborg is Aanvullend op de ventilatie-eisen zoals vermeld in het van toepassing zijnde Bouwbesluit dienen onderstaande ruimten voorzien te zijn van een natuurlijke of mechanische ventilatievoorziening met een capaciteit van ten minste 7 dm³/s en de aannemer plaats vervolgens een natuurlijke ventilatie ben je toch uitgepraat? Enkel dan kun je je nog beroepen op de tekening waarbij MV staat aangeven maar op diezelfde tekening staat dat er geen recht ontleent kunnen worden aan aantal/positie van ventilatiepunten...

Misschien zie ik dan wat over het hoofd of ben ik te kort door de bocht... Ben erg blij met jullie weerwoord. :)
Je mist een afzuigkanaal voor de hru en hebt wel een bepaald aantal dm3/s te halen qua invoer. De algehele systeem druk en geluid neemt toe om af te zuigen. Dit vertaalt zich in lagere capaciteit, meer herrie van de unit, meer geluid op je ventielen, marginaal voldoen aan de minimale eisen van luchtkwaliteit, grotere kans op schimmel, etc.
Daarnaast heb je een warmte en luchtlek naar de berging in dezelfde geïsoleerde schil.

Exact deze houding en gedrag van bouwers is de reden waarom ik blij ben juist geen WTW te hebben… bouwbesluit is sowieso niet gedimensioneerd op die dingen qua gezond leven.

Rechten over positie en aantal is juist vaak om het minder fraaie aangezicht van die dingen. Niet om het goed te doen… je hebt wel degelijk recht op een correcte installatie conform wat je gekocht hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 01-09-2023 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LordBusiness schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:50:
[...]

Ik vind het maar een rare discussie. Stel je koopt je huis en in je bestek/documentatie staat dat alle ramen worden uitgevoerd in triple glas HR+++.

Vervolgens zijn 2 ramen maar HR++ en geen triple glas, ook conform bouwbesluit, dat accepteer je toch ook niet?

Of staat overal in jouw documenten dat de WTW onder voorbehoud van wijzigingen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVe9091
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-01-2024
Deze week hadden wij een inmeetmoment. Het standaard tegelwerk hadden wij nog niet bekeken dus daar waren wij wel benieuwd naar. In de badkamer (2,6 mtr x 2,3 mtr ) viel ons de volgende naad op, net buiten ons douchegedeelte. De bevestiging van een nog te plaatsen glazen douchewand zal in dezelfde tegels moeten gebeuren.

Het blijkt om een dilatatievoeg te gaan. Ondanks dat het nog wel gevoegd zal worden, weet ik nog niet wat ik ervan moet vinden.

Hebben jullie dit zo eerder gezien en levert dit problemen op bij het plaatsen van een douchescherm, vermoedelijk niet ver van de naad af?

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 14:08
DaVe9091 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:19:
Deze week hadden wij een inmeetmoment. Het standaard tegelwerk hadden wij nog niet bekeken dus daar waren wij wel benieuwd naar. In de badkamer (2,6 mtr x 2,3 mtr ) viel ons de volgende naad op, net buiten ons douchegedeelte. De bevestiging van een nog te plaatsen glazen douchewand zal in dezelfde tegels moeten gebeuren.

Het blijkt om een dilatatievoeg te gaan. Ondanks dat het nog wel gevoegd zal worden, weet ik nog niet wat ik ervan moet vinden.

Hebben jullie dit zo eerder gezien en levert dit problemen op bij het plaatsen van een douchescherm, vermoedelijk niet ver van de naad af?

***members only***
mmmm matige keuze om daar op die manier een extra dilatatie te zagen: als de tegelzetter goed had gerekend (gewoon met een hele tegel tegen het raam beginnen) had dit voorkomen kunnen worden. Als je douchescherm er overheen wordt geplaatst, zou ik wel de vraag stellen of er kimband achter de dilatatie is geplaatst, want dit blijft een zwakke plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVe9091
Sammy_tukker schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:35:
[...]

mmmm matige keuze om daar op die manier een extra dilatatie te zagen: als de tegelzetter goed had gerekend (gewoon met een hele tegel tegen het raam beginnen) had dit voorkomen kunnen worden. Als je douchescherm er overheen wordt geplaatst, zou ik wel de vraag stellen of er kimband achter de dilatatie is geplaatst, want dit blijft een zwakke plek.
Douchescherm zal erover of niet ver daarnaast komen. Vanwege het raam heb ik ook niet veel ruimte.
Is het zinvol om de aannemer dringend te verzoeken voor een andere oplossing. En mogelijk later een opleverpunt van te maken?

Ik zit niet op kapotte tegels te wachten bij het, na oplevering, afmaken van de badkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

***members only***
Ze hebben dus dit betegeld en daarna die sleuf erin geslepen?

Is het zo'n lange tegelmuur? Wat is de ondergrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVe9091
Wolly schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:02:
[...]

Ze hebben dus dit betegeld en daarna die sleuf erin geslepen?

Is het zo'n lange tegelmuur? Wat is de ondergrond?
Daar lijkt het wel op. Woning is met kalkzandsteen gebouwd (als je dat bedoelt). Muur is 2,60mtr lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Dit lijkt niet achteraf ingeslepen, als je inzoomt op de tegels zie je dat het bij overloop van de tegels scheef loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVe9091
Draakje5 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:14:
Dit lijkt niet achteraf ingeslepen, als je inzoomt op de tegels zie je dat het bij overloop van de tegels scheef loopt.
Dan maakt dit geen kwetsbaar stuk voor de douchescherm?

Het kon beter of het moet beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessedg90
  • Laatst online: 22-02 21:42

***members only***
Bij ons staat deze naad op de badkamer tekening en dat het gekit wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVe9091
Jessedg90 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:29:
[...]

Zowel in de tekening als in de offerte is hier niks over opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jessedg90 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:29:
[...]

Een muur van 260cm heeft toch geen dilatievoeg nodig? Of komt het door het raamkozijn dat het nodig is?

Ik vind het maar een lomp gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessedg90
  • Laatst online: 22-02 21:42
Wolly schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:27:
[...]

Een muur van 260cm heeft toch geen dilatievoeg nodig? Of komt het door het raamkozijn dat het nodig is?

Ik vind het maar een lomp gezicht.
Ik vind het ook gek. Wij krijgen prefab wanden en de voeg zou op dezelfde plek komen. Nu laten we de badkamer niet vanuit het project realiseren dus we gaan kijken of er andere oplossingen zijn en of het daadwerkelijk nodig is. Andere nog ervaring hiermee of goede tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:15

***members only***
Hier zou ik zeker wel een punt van maken. Dit ga je met een douchewand toch niet kunnen verbergen? Volgens mij komt je want net links naast deze naad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Jessedg90 een dilatatievorg betekend dat er daarachter dus twee verschillende materialen de wand vormen en daar de overgang zit. Door regelen zal zo goed als 100% kapotte tegels op gaan leveren omdat die materialen ten opzichte van elkaar anders uitzetten en krimpen.
Je zou deze nog wel kunnen verbergen denk ik door je douchewand strand naast de naad te plaatsen en aangezien die douchewand/profiel van buitenaf afgekit moet worden kan je dat mooi in die naad verwerken denk ik.
Een andere oplossen (los van die wand anders opbouwen) ken ik niet in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVe9091
GeeMoney schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:44:
@Jessedg90 een dilatatievorg betekend dat er daarachter dus twee verschillende materialen de wand vormen en daar de overgang zit. Door regelen zal zo goed als 100% kapotte tegels op gaan leveren omdat die materialen ten opzichte van elkaar anders uitzetten en krimpen.
Je zou deze nog wel kunnen verbergen denk ik door je douchewand strand naast de naad te plaatsen en aangezien die douchewand/profiel van buitenaf afgekit moet worden kan je dat mooi in die naad verwerken denk ik.
Een andere oplossen (los van die wand anders opbouwen) ken ik niet in ieder geval.
Exact over de dilatatievoeg heen kitten lijkt mij ook niet handig vanwege uitzetten/krimpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:00

IkWilbert

Het is mij!

Tijd terug mocht ik even snel naar binnen in ons nieuwe huis. Snel wat foto's gemaakt.

Gisteren opnieuw mogen kijken en meteen viel onderstaande mijn vrouw op. De foto is van enkele weken geleden toen het nog niet gevoegd was, dat is nu dus wel gedaan. Het is mij toen niet opgevallen maar nu ' what has been seen cannot be unseen'
Mag ik zeggen dat ik dit niet netjes vind van de tegelzetter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oa08rNEBv0NSOTtqNUhCfe0STVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yikb6axSNqSXvdjMAy2ANQpr.jpg?f=fotoalbum_large

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Draakje5
IkWilbert schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:56:
Tijd terug mocht ik even snel naar binnen in ons nieuwe huis. Snel wat foto's gemaakt.

Gisteren opnieuw mogen kijken en meteen viel onderstaande mijn vrouw op. De foto is van enkele weken geleden toen het nog niet gevoegd was, dat is nu dus wel gedaan. Het is mij toen niet opgevallen maar nu ' what has been seen cannot be unseen'

[Afbeelding]
Is dit geen gezichtsbedrog? Het lijkt alsof je tegels daar in de douche(?) lager liggen dan de rest van de badkamer. Mogelijk dat die voeg wel gelijk loopt?

Laat je de muren stucen o.i.d.?
Meestal wordt toch eerst de wand betegeld alvorens de vloer gedaan wordt?

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 01-09-2023 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
IkWilbert schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:56:

[Afbeelding]
Vind het ook niet erg strak nee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Draakje5 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:58:
[...]

Is dit geen gezichtsbedrog? Het lijkt alsof je tegels daar in de douche(?) lager liggen dan de rest van de badkamer. Mogelijk dat die voeg wel gelijk loopt?

Lijkt inderdaad een oploopje zodat het water je douche niet uitloopt als je even op het putje staat of als deze te traag afvoert door teveel haren...

Strokend tegelwerk wordt vaak uitgesloten in de offerte al, ook mede door afwijkingen in tegels. Als dit geen opstapje is en het is dezelfde tegel dan is dit gemiste kans en mag je hier best even wat van zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:00

IkWilbert

Het is mij!

Draakje5 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:58:
[...]

Ik heb er nog niet met de neus bovenop gestaan, dus het zou mogelijk gezichtsbedrog (oploopje) kunnen zijn.
We laten de muren stucen inderdaad met beton cire

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:50
IkWilbert schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:35:
[...]

Ik heb er nog niet met de neus bovenop gestaan, dus het zou mogelijk gezichtsbedrog (oploopje) kunnen zijn.
We laten de muren stucen inderdaad met beton cire
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIHrf6dQ-JfUKq6KdbLbEADQ_-g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xeH0aIlm5mN0aZM2AqzySoLD.png?f=user_large

Als je bovenaan onder het muurtje kijkt, zie je ongeveer dezelfde afwijking. Lijkt verdacht veel op gezichtsbedrog.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:44:
@DaVe9091 geeft aan dat deze muur van kalkzandsteen is, ik leid daaruit af dat het niet twee verschillende materialen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:47
Onze woning is inmiddels bijna anderhalf jaar geleden opgeleverd, maar zitten nog een beetje met de trap. Het is zo'n standaard goedkoop troepvuren houten trap (geen upgrades mogelijk) die vanaf het begin al behoorlijk kraakt. Ons werd verzekerd dat dit na een stookseizoen een stuk beter zou worden, dan zou de trap wel uitgewerkt zijn.

Inmiddels dus anderhalf jaar verder, en de trap kraakt nog steeds absurd hard. Hoe goed je je best ook doet, je kan niet stil de trap op en >80% van de treden kraakt zo hard dat je dit in het hele huis kan horen. Natuurlijk eerst contact opgenomen met de aannemer, welke het heeft doorgestuurd naar de trappen fabrikant. Daar werden we afgewimpeld met een bullshit antwoord dat de trappen volgens een of ander gecertificeerd proces gemaakt werden, en dat daarmee een productiefout onmogelijk was. Melding gesloten, doei.

We hadden ons inmiddels al neergelegd bij een traprenovatie, maar ik twijfel of dat het probleem daadwerkelijk gaat oplossen gezien de ernst van het kraken. Wat mag je verwachten van een nieuwe trap na anderhalf jaar en wat mogen we van de aannemer verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:10
Mythling schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:13:
Onze woning is inmiddels bijna anderhalf jaar geleden opgeleverd, maar zitten nog een beetje met de trap. Het is zo'n standaard goedkoop troepvuren houten trap (geen upgrades mogelijk) die vanaf het begin al behoorlijk kraakt. Ons werd verzekerd dat dit na een stookseizoen een stuk beter zou worden, dan zou de trap wel uitgewerkt zijn.

Inmiddels dus anderhalf jaar verder, en de trap kraakt nog steeds absurd hard. Hoe goed je je best ook doet, je kan niet stil de trap op en >80% van de treden kraakt zo hard dat je dit in het hele huis kan horen. Natuurlijk eerst contact opgenomen met de aannemer, welke het heeft doorgestuurd naar de trappen fabrikant. Daar werden we afgewimpeld met een bullshit antwoord dat de trappen volgens een of ander gecertificeerd proces gemaakt werden, en dat daarmee een productiefout onmogelijk was. Melding gesloten, doei.

We hadden ons inmiddels al neergelegd bij een traprenovatie, maar ik twijfel of dat het probleem daadwerkelijk gaat oplossen gezien de ernst van het kraken. Wat mag je verwachten van een nieuwe trap na anderhalf jaar en wat mogen we van de aannemer verwachten?
Hier kraakt de stap ook nog ontzettend 1,5 jaar na oplevering. Ook als je op je tenen omhoog probeert te sluipen.

Kraken is een feature van zo’n trap… ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:35
Bij ons heeft in een vergelijkbare situatie geholpen of alles te kitten rond de treden.
Wereld van verschil vonden wij.
Mythling schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:13:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:51:
[...]

@DaVe9091 geeft aan dat deze muur van kalkzandsteen is, ik leid daaruit af dat het niet twee verschillende materialen zijn.
Bij mij zit onder 1 raam per kamer zo’n voeg, is ook kalkzandsteen, daar zit nu dus ook een mooie scheur in het stucwerk. Dus het lijkt wel iets wat nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uchiha1911
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 11:01
Wat is voor het aanleggen (specifiek de arbeid) van een oprit met gebakken stenen (met puingranulaat en ophoogzand) op hoofdlijnen een realistische vierkante meterprijs? Oprit is ongeveer 20-25 m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Uchiha1911 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:03:
Wat is voor het aanleggen (specifiek de arbeid) van een oprit met gebakken stenen (met puingranulaat en ophoogzand) op hoofdlijnen een realistische vierkante meterprijs? Oprit is ongeveer 20-25 m2.
Hangt ook af hoe veel er opgehoogd moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 14:08
wortelsoft schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:36:
[...]

Bij mij zit onder 1 raam per kamer zo’n voeg, is ook kalkzandsteen, daar zit nu dus ook een mooie scheur in het stucwerk. Dus het lijkt wel iets wat nodig is.
Jazeker is dit nodig: je raam is aardig vormvast bij temperatuurverschillen, terwijl de wand dat niet is, mede door de dikke pakken isolatie die daar op gaan. Je buitenspouwblad gaat dus bewegen tov het binnenspouwblad en neemt daarbij het raam waarschijnlijk mee, dus het is kiezen uit drie kwaden: deze dilatatie, een ongecontroleerde scheur ergens in je binnen en of buitenspouwblad, of een scheur in je kozijn en glas. Kiest u maar. Maar de keuze waar een dilatatie komt is natuurlijk nog wel een beetje te beïnvloeden: wij hebben ze ook in een lange kzwand, maar wel precies achter de gashaard en een behangen wand, waardoor ze onzichtbaar zijn. Je kunt natuurlijk ook overwegen om de badkamer van een mooi bloemetjes behang te voorzien 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Wolly schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:51:
[...]

Ik ken geen tegelzetter die een dilatatie voeg zet als dat niet nodig zou zijn ;).

@DaVe9091 kit beweegt mee. Voegen kan niet.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 01-09-2023 18:32 ]

Pagina: 1 ... 243 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.