Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Komende week gaan we alvast een groot deel inpakken en naar de berging in het nieuwe huis brengen. Of nouja dat was het plan. We hadden een tijd terug een lekkage, dat zou opgelost zijn. Hygrometer gekocht om het vocht te kunnen monitoren. Maar ja na die bui van gisteren moeten we maar even iets anders verzinnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBpT4kN1NK5HjzOjfOSjYd1XAh4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TYb3dFVIdTkHXCQ9uPB2XJQM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
-edit: knip-

[ Voor 98% gewijzigd door Aubergine op 26-01-2024 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Aubergine schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:21:
[...]

Waarom is iedereen er zo op tegen dat men gaat kijken?
Aansprakelijkheid denk ik. Mocht je daar iets gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:33
Gewoon waarderen dat je überhaupt mag gaan kijken. :)

Tijdens de Corona pandemie had de aannemer hier een mooie reden om iedereen op afstand te houden. Er is welgeteld 1 kijkdag geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:28
Ach. We kregen hier zelfs de melding dat de jurist van de aannemer aan het onderzoeken was of het wettelijk mogelijk was om te verbieden met drones bij je woning te vliegen ( ja buiten werktijd, als terrein afgesloten was ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Draakje5 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:45:
Ach. We kregen hier zelfs de melding dat de jurist van de aannemer aan het onderzoeken was of het wettelijk mogelijk was om te verbieden met drones bij je woning te vliegen ( ja buiten werktijd, als terrein afgesloten was ).
Ik vind het heerlijk om even met de drone te koekeloeren :)
Maar ja ook de aannemer hier vind het niet prettig dat je op het bouwterein komt
(Geen statement over er boven vliegen tough...)

De aannemer wil het zo graag zelfs hier dat je wegblijft van het terein dat ze nadrukkelijk vertellen in updates dat ze camera's verzetten voor betere beveiliging en alle toeters en bellen die er aan vast zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Toppe schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:09:
We gaan misschien weer afscheid nemen van onze nieuwe oude woning uit ‘22.

Vandaag wezen kijken bij een boerderijtje (296m2 woon oppervlakte) uit 1899 :D
Whut! :D

Ik zou trouwens zelf niet makkelijk meer kunnen wennen aan het comfort van zo'n oude boerderij denk ik , tenzij je alles gaat strippen enzo. Je gaat in comfort wel een paar stappen terug. Daar al bij stilgestaan?

En qua tuin moet ik @GeeMoney gelijk geven,dat is echt een werk. Het scheelt dat we een tuinman hebben voor het grove werk :P

[ Voor 39% gewijzigd door Sport_Life op 28-07-2023 19:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVe9091
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-01-2024
Draakje5 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:18:
@Toppe Bevalt de huidige woning / wijk niet, of toch toe aan iets groters?
296m2 is wel een joekel. Wij gaan ons pas orienteren op een (woon)boederij wanneer de kinderen wat groter zijn.. ;-)

Update:
We hebben eindelijk bericht gehad over het bouwrijp maken van de wijk. Ze beginnen ergens in Oktober.
Gelukkig hebben we 1 wethouder en een zoon van, die in de wijk komen te wonen, dat zal allicht iets schelen.

Verrassend genoeg, geen update ontvangen voor de bouwvak van mijn 'tussentijdse' bevindingen tijdens de kijkdag (waarvan enkele tot op heden maar half opgelost worden, dus meer werk voor aannemer na vooroplevering). Wel een dreigement van de aannemer in de nieuwsbrief net voor de bouwvak aan bewoners die het bouwterrein op gaan. Als ze dat nog een keer doen zonder toestemming dan komt er voor niemand meer een kijkdag. Jammer genoeg zitten er een paar bewoners bij (in de app) die het ook niet onder stoelen en banken schuiven dat ze na werktijd het bouwterrein op gaan en een pool vragen of ze even mogen kijken.
Wij toevallig deze week ook een nieuwsbrief ontvangen met een soortgelijke dreigement. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
xantus schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:40:
Na lang meelezen ook en voorstellen. Wij hebben in oktober 2021 een optie genomen op een CLT woning. Langs de notaris in januari 2022, start bouw in april 2022 en oplevering verwacht Q3 2023.

CLT betekend dat alle structurele delen van ons huis uit massief (vuren) hout worden gemaakt. Deze panelen zijn allemaal gemaakt in Oostenrijk en toen met een vrachtwaren naar Nederland gebracht. Het idee is dat deze delen ook in het zicht blijven. In ons project worden de zichtbare delen uitgevoerd in kwaliteit IVI (Industrial Visual quality). Nadeel hiervan is dat achteraf een leiding verplaatsen/bijplaatsen zo goed als onmogelijk is. Fouten tijdens de bouw zijn niet onzichtbaar te herstellen :/.

***members only***

Houten panelen worden op hun plek gehesen en vastgeschroefd. De langste delen zijn 13 bij 2.6 meter _/-\o_
[Afbeelding]

Voorbereiding voor leidingwerk al in de muur aanwezig.
[Afbeelding]

Toekomstig slaapkamers
[Afbeelding]

Begonnen met afbouw
[Afbeelding][Afbeelding]

Buitenkant is afgewerkt met bamboo
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat gaaf! Is dit bij Buurtschap te Veld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:57
Sport_Life schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:23:
[...]

Ik zou trouwens zelf niet makkelijk meer kunnen wennen aan het comfort van zo'n oude boerderij denk ik , tenzij je alles gaat strippen enzo. Je gaat in comfort wel een paar stappen terug. Daar al bij stilgestaan?

En qua tuin moet ik @GeeMoney gelijk geven,dat is echt een werk. Het scheelt dat we een tuinman hebben voor het grove werk :P
Dat grove werk wordt hier ook al gedaan inderdaad en dan dus nog genoeg werk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:59:
@Toppe wees gewaarschuwd, ik heb een kleine 800m2 perceel en je hebt geen moment rust :9 .
Valt mij ook toch tegen, je wilt ook geen betonplaat dus hier aardig wat borders, gras, potten, zwembad, trampoline, automatische maaier met strakke kanten en opsluitbandjes overal maar ik ben echt veel in de tuin bezig. Soms ook heerlijk maar met 3 kinderen laat ik het ook weleens voor wat het is maar dat is dan vrij snel zichtbaar. Om nog maar te zwijgen over het schoonhouden van 230m2 wo in mijn geval en ook daar ga je dik overheen >:)
Hier maar 315 m2 perceel, maar wel aardige wat tuin aangelegd en 213 m2 wo om aan kant te houden.
Ook maar 2 ipv 3 kinderen, maar kan dit alleen maar onderschrijven. Ben eigenlijk wel blij dat we geen grotere tuin hebben.
Tuin is ruim genoeg om lekker in te zitten en de kinderen kunnen er wat spelen. Voor de rest spelen de kinderen lekker op straat en ik mijn hardloop en racefiets rondjes doe ik (uiteraard) ook lekker in de omgeving.

Mijn ouders hadden ook ruim 1000 m2 tuin en dat hield ik tijdens hun vakanties bij. Was alleen te doen omdat ik in die tijd zelf alleen een appartement met balkon had.

Als de kinderen het huis uit zijn lijkt wat meer buitenaf wonen met wat meer grond me wel wat, maar als jong gezin toch liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
@PrixV zeker even navragen, een extra hotfill boiler wil je absoluut niet namelijk.

@Toppe wees gewaarschuwd, ik heb een kleine 800m2 perceel en je hebt geen moment rust :9 .
Valt mij ook toch tegen, je wilt ook geen betonplaat dus hier aardig wat borders, gras, potten, zwembad, trampoline, automatische maaier met strakke kanten en opsluitbandjes overal maar ik ben echt veel in de tuin bezig. Soms ook heerlijk maar met 3 kinderen laat ik het ook weleens voor wat het is maar dat is dan vrij snel zichtbaar. Om nog maar te zwijgen over het schoonhouden van 230m2 wo in mijn geval en ook daar ga je dik overheen >:)
Ga het vragen al vermoed ik dat het zoiets wordt.. (antwoord zal wel volgen na de bouwvak)

https://www.krootinstalla...pomp-3-12kw-300l-boiler-/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Aubergine schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:21:
[...]

Waarom is iedereen er zo op tegen dat men gaat kijken?
omdat de mensen die gaan kijken ook het mail adres van de aannemer hebben en ze gek worden van alle vragen, eisen en opmerkingen. :+

het heeft ook met veiligheid te maken, komt er controle of zelfs een ongeluk is de aannemer de eerste die wordt aangesproken.

tijdens werktijd is het ook gewoon een grote afleiding.

En je kan je vraag ook omdraaien: Je mag bijna nergens een productie ruimte in. En je mag dan ook niet even inbreken om naar je bestelde product te kijken, dus waarom wel op een bouwplaats?

Wat trouwens ook nog best vaak gebeurd is dat de aannemer contact heeft met 1 of meer van de omwonende van de bouwplaats die bellen bij onraad, steeds vals alarm omdat het een "bewoner" is maakt dat systeem een stuk minder effectief.

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 28-07-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantus
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:48
Deleon78 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:15:
[...]

Leuk om te zien!

Ik zou zelf niet de term massief hout gebruiken voor CLT trouwens :)
Ok, vuren houten sandwich dan ;) Afhankelijk van de toepassing 10cm tot 30cm dik.
420Wp panelen met Enphase micro-omvormer. Prijs is nog incl. 21% BTW. Konden geen installateur vinden die het significant goedkoper wilde doen. Denk de buren ook niet want ze zijn zo goed als allemaal voor het maximale aantal panelen via de bouwer gegaan.
PrixV schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:35:
[...]

Wat gaaf! Is dit bij Buurtschap te Veld?
Is in Bosrijk.

Hier tot nu toe 4 "kijkdagen" (1 uurtje van 15:00 tot 16:00) gehad. Daarbuiten niet welkom op de bouw. Aantal keer gevraagd om de voortgang van een factuur te controleren, maar was nooit mogelijk i.v.m. de veiligheid.

[ Voor 7% gewijzigd door xantus op 28-07-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Zeker waar maar groot voordeel is dat het een redelijk onderhoudsvrije tuin is en vrouwlief graag in de tuin bezig is.

Wij hadden zelf graag nog een iets grotere tuin gewild, helaas hier niet mogelijk.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Sport_Life schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:23:
[...]

Yep. Gelukkig is het energielabel C en niet nog lager. Het enige wat mij tegenhoud is het lage plafond op de begaande grond, die tikt met de 205cm aan op bepaalde stukjes.

Verder gaan we er qua ruimte op vooruit en we kunnen onze eigen bioscoop realiseren :D 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
xantus schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:11:
Hier tot nu toe 4 "kijkdagen" (1 uurtje van 15:00 tot 16:00) gehad. Daarbuiten niet welkom op de bouw. Aantal keer gevraagd om de voortgang van een factuur te controleren, maar was nooit mogelijk i.v.m. de veiligheid.
Dus toen heb je een foto van het werk gevraagd?

4 kijkdagen zijn er best veel. Hier krijgen we er 2. Eén normale kijkdag en daarna een keer een 'inmeetdag'.

Het siert de aannemer wel, we kopen geen pakje boter voor 7 ton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Toppe schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:28:
[...]

Yep. Gelukkig is het energielabel C en niet nog lager. Het enige wat mij tegenhoud is het lage plafond op de begaande grond, die tikt met de 205cm aan op bepaalde stukjes.

Verder gaan we er qua ruimte op vooruit en we kunnen onze eigen bioscoop realiseren :D 8)
Label zegt op zich niet zoveel, zeker niet als het voor 2021 voor 5 euro online is aangevraagd. Zou me niet verbazen als je ondanks label C nog boven de 2500-3000m3 gas zit met een woonboerderij uit 1900.

Als ik jou was zou ik een apart topic openen als het allemaal serieus wordt, want een bestaande woning verbouwen is echt veel complexer dan een nieuwbouwwoning voorzien van keuken+ vloer ed ..

Oh bioscoop hebben wij ook trouwens (onze woning is volledig onderkelderd), dat is zeker met kinderen echt top!! (Kids op bed en wij film kijken)

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 28-07-2023 22:44 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
[...]

Ok, vuren houten sandwich dan ;) Afhankelijk van de toepassing 10cm tot 30cm dik.

[...]

420Wp panelen met Enphase micro-omvormer. Prijs is nog incl. 21% BTW. Konden geen installateur vinden die het significant goedkoper wilde doen. Denk de buren ook niet want ze zijn zo goed als allemaal voor het maximale aantal panelen via de bouwer gegaan.

[...]

Is in Bosrijk.

Ik heb spijt dat ik niet die extra panelen heb genomen van de bouw. Destijds was t 5 extra voor 3k. Vond ik toen te duur. Nu achteraf denk ik: dan had ik iig alvast wat zonnepanelen. Schijnt dat ze ook nog btw crediteren ivm regelgevingen per 1jan2023.

Wat betreft de kijkdagen. Wij hebben er 2 gehad. Allebei precies 4 weken van elkaar, dus niet echt veel veranderingen kunnen zien. Ik ben wel zelf een aantal keren gaan kijken na zo'n factuur. Mijn tegelwerk waren ze nog aan het doen terwijl t 1 week eerder al gefactureerd was. Heb t maar laten varen, want die pool die daar zat leverde wel super kwaliteit af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat

Ahja, wij krijgen ook Enphase met 380 WP panelen, kost ongeveer 450 per paneel, maar Enphase is al een goede reden dat het duurder is. Weet je wel of je de Enphase standard of metered krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuz14
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-04 15:33
Blik1984 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:28:
Wat is de huidige mening over opstookprotocol. Aannemer en VEH gaven bij oplevering aan dat het niet nodig is en ouderwets is omdat de verschillen tussen min/max aanvoertemperatuur heel laag zijn. De vloerenlegger is heel stellig en wil dat het opstookprotocol doorlopen is.

Is het wel/niet nuttig om te doen
Mij hebben ze hetzelfde verteld.. Toch heb ik hem maar direct aangezet voor de zekerheid. Vandaag zou ie toevallig klaar zijn 🥳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuz14
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-04 15:33
Wij hebben mechanische ventilatie via een ocron box.

Nu zitten er ook lelijke afzuigventielen in het plafond die ik wil laten vervangen door een minder zichtbare variant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfKylo6fP39xrCfb8CEwX8WaAG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xh9tMu5yo1hP040zFo5i2arn.jpg?f=fotoalbum_large

Van de week komt de stucadoor, het liefste zou ik de ventielen op dezelfde hoogte willen hebben als het stuc werk maar we hebben geen verlaagd plafond.

Wat raden jullie aan? Kan je ook afzuigventielen van een ander merk pakken? (ik weet dat ik daarna het systeem opnieuw moet inregelen overigens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
deuz14 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 06:30:

Wat raden jullie aan? Kan je ook afzuigventielen van een ander merk pakken? (ik weet dat ik daarna het systeem opnieuw moet inregelen overigens)
Zolang je maar het correctie debiet in kunt stellen zijn die roosters, voor zover ik weet, gewoon uitwisselbaar.
Die Duco ventilatieroosters die ik een stukje terug gelinkt heb zijn in meerdere vormen verkrijgbaar en traploos instelbaar. Dus dan hoef je ook niet je hele systeem opnieuw in te regelen.

[ Voor 46% gewijzigd door Farmerwood op 29-07-2023 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:28:
[...]

Gelukkig.... 8)7

Zou toch maar eens naar de huidige energierekening vragen...

Maargoed, helemaal strippen, isoleren, fundering (if any) uitdiepen etc kan natuurlijk allemaal gewoon, maar wel veel meer werk dan nieuwbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M1605
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:43
Draakje5 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:11:
300L boilervat zijn de (woningborg) eisen voor een woning met minimaal 3 slaapkamers en een bad in de badkamer. Lijkt me sterk dat ze een 165+300L vat plaatsen. De omschrijving leest wel vrij ongelukkig ja.
Heb je hier toevallig een link van? Wij hebben best veel geld moeten betalen voor een upgrade vanuit de aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
M1605 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:32:
[...]

Heb je hier toevallig een link van? Wij hebben best veel geld moeten betalen voor een upgrade vanuit de aannemer.
https://www.woningborg.nl...e-en-waarborgregeling.pdf
even zoeken op boiler ergens onderin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:14
Draakje5 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:11:
300L boilervat zijn de (woningborg) eisen voor een woning met minimaal 3 slaapkamers en een bad in de badkamer. Lijkt me sterk dat ze een 165+300L vat plaatsen. De omschrijving leest wel vrij ongelukkig ja.
Volgens het Woningborg document moet de boiler minimaal 247 liter zijn?

3 slaapkamers = 4 personen en dan incl bad.
Of lees ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bamiblik schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:29:
[...]

Volgens het Woningborg document moet de boiler minimaal 247 liter zijn?

3 slaapkamers = 4 personen en dan incl bad.
Of lees ik dit verkeerd?
Je hebt gelijk. Wij hebben standaard een 300L vat met 3 slaapkamers en een bad wellicht was ik daarmee in de war. Maar minimum is inderdaad 247 bruto.

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 29-07-2023 23:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
Staat je overigens niet blind op die 247 liter er zitten de nodige variabele omheen waardoor een kleinere boiler met een hoger bruikbaar volume (Neto inhoud) bijv door een platenwisselaar ipv een spiraal in de boiler alsnog voldoet aan de eis van Woningborg.

Ik zou gewoon de vraag stellen en verwijzen naar het document

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-09 20:48

twu

Lupadi schreef op zondag 30 juli 2023 @ 06:43:
Staat je overigens niet blind op die 247 liter er zitten de nodige variabele omheen waardoor een kleinere boiler met een hoger bruikbaar volume (Neto inhoud) bijv door een platenwisselaar ipv een spiraal in de boiler alsnog voldoet aan de eis van Woningborg.

Ik zou gewoon de vraag stellen en verwijzen naar het document
Wij hadden in 2022 een nieuwbouw 2-onder-1 kap woning gekocht met daarin standaard een boiler van 178 liter. Hadden ook nog kunnen kiezen voor een upgrade naar 300 liter voor extra 3500 euro, niet gedaan..

Woning is standaard niet geleverd met een bad, maar wij hebben dat wel via de bouw gedaan als meerwerk. Zou mijn aannemer dan ook ervoor moeten zorgen dat de boiler minimaal 247 liter moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:25
twu schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:41:
[...]

Wij hadden in 2022 een nieuwbouw 2-onder-1 kap woning gekocht met daarin standaard een boiler van 178 liter. Hadden ook nog kunnen kiezen voor een upgrade naar 300 liter voor extra 3500 euro, niet gedaan..

Woning is standaard niet geleverd met een bad, maar wij hebben dat wel via de bouw gedaan als meerwerk. Zou mijn aannemer dan ook ervoor moeten zorgen dat de boiler minimaal 247 liter moet zijn?
Wij hebben in ons nog opgeleverde huis precies hetzelfde. Ervaren jullie problemen met niet altijd warm water ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-09 20:48

twu

Smartbikers schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:42:
[...]

Wij hebben in ons nog opgeleverde huis precies hetzelfde. Ervaren jullie problemen met niet altijd warm water ?
Ons huis moet ook nog opgeleverd worden (Q4 2023), dus misschien dat we nog aanspraak hierop kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

twu schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:41:
[...]

Lijkt me wel, bij ons was het, na het kiezen voor de meerwerkoptie van het bad, een verplichte optie om de capaciteit op te waarderen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Bekijk Het Klokhuis: Warmtepomp op https://www.npostart.nl/VPWON_1345331

Net met mijn zoontje deze aflevering van het Klokhuis (15 min) zitten kijken waarin uitgelegd wordt hoe een bodemwarmtepomp werkt.

Leuk voor degenen die er een krijgen in hun nieuwe woning en nog niet weten hoe een warmtepomp werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 31-07-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Vandaag even wat gevlogen met de drone. Nieuwsgierig aangelegd, even bij dezelfde soort woningen gekeken die door een andere aannemer gebouwd worden. Hier viel me op dat deze gevels m.u.v. de scheiding met de buren helemaal geen dilatatievoeg hebben. Bijzonder, niet?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:07
Het is hier misschien al eens gevraagd / besproken, maar ik kom met enkele zoektermen geen posts tegen.
Wij waren gisteren bij vrienden die een ouder ( 50 + jaren oud) houten huis hebben. De man aldaar zei "voor mij never nooit meer een houten huis". Beton is altijd beter.
Ik kan me voorstellen dat een ouder houten huis bepaalde nadeeltjes kan hebben. Bijvoorbeeld gehorig als iemand boven loopt. Het kraakt misschien wat meer. De mensen beneden horen het misschien.
Maar als ik zo het internet af ga kom je vooral sites tegen waar alle nadelen als fabeltje worden weggewuifd. Tegenwoordig wordt er goed materiaal gebruikt, heeft een houten huis niet persé meer (of eerder) onderhoud nodig, etc. En qua gehorigheid valt dat ook reuze mee.
Zijn hier mensen die bij volledig vrije woning keuze hebben gekeken naar een houten nieuwbouw woning? En waarom heb je daar wel of niet voor gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:38
technoaddict schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:13:
Het is hier misschien al eens gevraagd / besproken, maar ik kom met enkele zoektermen geen posts tegen.
Wij waren gisteren bij vrienden die een ouder ( 50 + jaren oud) houten huis hebben. De man aldaar zei "voor mij never nooit meer een houten huis". Beton is altijd beter.
Ik kan me voorstellen dat een ouder houten huis bepaalde nadeeltjes kan hebben. Bijvoorbeeld gehorig als iemand boven loopt. Het kraakt misschien wat meer. De mensen beneden horen het misschien.
Maar als ik zo het internet af ga kom je vooral sites tegen waar alle nadelen als fabeltje worden weggewuifd. Tegenwoordig wordt er goed materiaal gebruikt, heeft een houten huis niet persé meer (of eerder) onderhoud nodig, etc. En qua gehorigheid valt dat ook reuze mee.
Zijn hier mensen die bij volledig vrije woning keuze hebben gekeken naar een houten nieuwbouw woning? En waarom heb je daar wel of niet voor gekozen?
In het zelfbouw-topic is hsb wel vaker voorbij gekomen, misschien kan je daar nog wat vinden :)
(Zie topicwaarschuwing)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:59
Draakje5 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:03:
Vandaag even wat gevlogen met de drone. Nieuwsgierig aangelegd, even bij dezelfde soort woningen gekeken die door een andere aannemer gebouwd worden. Hier viel me op dat deze gevels m.u.v. de scheiding met de buren helemaal geen dilatatievoeg hebben. Bijzonder, niet?

***members only***
Niet perse. Dilatatie moet conform fabrieksvoorschrift bakstenen worden uitgevoerd, meestal circa 8 tot 10 meter. Voor geluidsisolatie oid is het niet nodig.
Maar bij dezelfde woningen en dezelfde bakstenen zou je gelijke dilataties in de uitvoering verwachten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bas.013 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:42:
[...]

Niet perse. Dilatatie moet conform fabrieksvoorschrift bakstenen worden uitgevoerd, meestal circa 8 tot 10 meter. Voor geluidsisolatie oid is het niet nodig.
Maar bij dezelfde woningen en dezelfde bakstenen zou je gelijke dilataties in de uitvoering verwachten…
Woning is hetzelfde. Baksteen is wel anders.
De gevel hier van voor tot achter is 10meter. Dan nog 5.7 meter de hoek om tot eerste dilatatievoegen.

[ Voor 10% gewijzigd door Draakje5 op 30-07-2023 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Draakje5 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:46:
[...]

Woning is hetzelfde. Baksteen is wel anders.
De gevel hier van voor tot achter is 10meter. Dan nog 5.7 meter de hoek om tot eerste dilatatievoegen.
Joost heeft een uitgebreide pagina over dit onderwerp.
Op basis van mijn eigen kennis over dit onderwerp zou ik ze wel verwachten in die gevel ja. De beging bij mij van 7 m lang heeft er zelfs 2. Zowel aan de voor- als achterzijde.

Valt me ook op dat ze de hwa op dezelfde plek als waar jou aannemer hem nu geplaatst heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vizion88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 11:37

vizion88

Modereer deze reactie

Ik zie bij een modelwoning van de Firma U Veenstra in Drachten deze achtergevel. Daarbij valt het op dat er veel open stootvoegen te zien zijn. Tevens blijkt een andere modelwoning een behoorlijke witte waas op de muren te geven. Duidt dit op het gebruik van slechte stenen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vE3cQJui4NaEecY_E335nQp4LM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gejXSURJDANRW7dC0aMn00a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door vizion88 op 31-07-2023 13:00 . Reden: Foutieve woordkeuze ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 13:27
vizion88 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:57:
Ik zie bij een modelwoning van de Firma U Veenstra in Drachten deze achtergevel. Daarbij valt het op dat er veel open stootvoegen te zien zijn. Tevens blijkt een andere modelwoning een behoorlijke witte waas op de muren te geven. Duidt dit op het gebruik van slechte stenen?

[Afbeelding]
Ik vermoed dat het niet op projectmatige bouw gaat, maar om zelfbouw, dan je kun je beter in deze topic met je vraag terecht

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1786099

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
@vizion88 Ze vallen goed op, ivm het gekeimd metselwerk. Maar dit ziet er voor mij uit als normaal. Wat je kan doen, om de open stootvoegen minder te laten opvallen is een wit bijenbekje er in te plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://www.bijenbekje.nl/website/wp-content/uploads/Kleur-4vrb-NL-300x199.jpg

Als je met witte waas uitbloei bedoeld, dat ontstaat vaak door het metselen tijdens regenachtige dagen en niet goed afdekken van vers metselwerk. Hierdoor zetten de mineralen uit de cementspecie zich uit over de stenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
vizion88 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:57:

[Afbeelding]
Mijn ervaring is doorgaans niet dat ze hier direct besparen op materiaal.

De andere gevel is neem ik aan een onbehandelde steen? Die witte waas zou kunnen duiden op kalk uitbloeing.

Overigens is dat best lang aangezien die 3 model woningen er al een jaar of 4/5 staan. Ze zullen eerdaags ook de verkoop in gaan begreep ik

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 31-07-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Farmerwood schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:15:
[...]

Joost heeft een uitgebreide pagina over dit onderwerp.
Op basis van mijn eigen kennis over dit onderwerp zou ik ze wel verwachten in die gevel ja. De beging bij mij van 7 m lang heeft er zelfs 2. Zowel aan de voor- als achterzijde.

Valt me ook op dat ze de hwa op dezelfde plek als waar jou aannemer hem nu geplaatst heeft.
Ja, daar zijn ze ook geplaatst zoals op de tekening.
Dit was overigens net een woning met allebei eenzelfde scharnierkap. Bij de woning die exact dezelfde goot heeft als de onze, hebben ze (conform tekening) de goot in het midden geplaatst. Dit lijkt mij ook veel logischer en mooier. Waarschijnlijk had die aannemer/ontwikkelaar hier van te voren wel over nagedacht 8)

Ook daar geen dilatatievoegen in de hoek voor. Ik vind het toch maar frappant.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:30:
[...]

Ja, daar zijn ze ook geplaatst zoals op de tekening.
Dit was overigens net een woning met allebei eenzelfde scharnierkap. Bij de woning die exact dezelfde goot heeft als de onze, hebben ze (conform tekening) de goot in het midden geplaatst. Dit lijkt mij ook veel logischer en mooier. Waarschijnlijk had die aannemer/ontwikkelaar hier van te voren wel over nagedacht 8)

Ook daar geen dilatatievoegen in de hoek voor. Ik vind het toch maar frappant.

***members only***
*knip*
Een topic report is voldoende.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 01-08-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
*off-topic*

[ Voor 99% gewijzigd door tweakduke op 01-08-2023 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
*off-topic*

[ Voor 113% gewijzigd door tweakduke op 01-08-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
*off-topic*

[ Voor 98% gewijzigd door tweakduke op 01-08-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
*off-topic*

[ Voor 105% gewijzigd door tweakduke op 01-08-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:20
@Draakje5 ik ben nu wel echt benieuwd wat er op jouw contract tekeningen en documenten staat over hwa en dilatatie posities, dat je niet zoveel moeite in steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
Ik zit zo enorm te twijfelen over een nieuwbouwwoning in Zwolle. Volgens de hypotheek kunnen we het betalen. Het huis en de ligging in een groene woonwijk is fantastisch. Maar ik zie nieuwbouwprojecten in bijvoorbeeld Hasselt waar je meer krijgt voor je geld. Daardoor heb ik het idee dat die in Zwolle te duur is. (Wil trouwens niet in Hasselt wonen). Ook bestaande oude woningen zijn vaak groter qua woningen én tuin. En kosten dan minder. Maar die zien er vaak niet uit van buiten. Ik hou gewoon heel erg van de strakke moderne nieuwbouw look en alles zelf uitkiezen is ook top. De dubbele lasten zijn trouwens dan weer geen feest natuurlijk.
Hoe hebben jullie de koop doorgehakt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:24
Sharonh schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 07:14:
Ik zit zo enorm te twijfelen over een nieuwbouwwoning in Zwolle. Volgens de hypotheek kunnen we het betalen. Het huis en de ligging in een groene woonwijk is fantastisch. Maar ik zie nieuwbouwprojecten in bijvoorbeeld Hasselt waar je meer krijgt voor je geld. Daardoor heb ik het idee dat die in Zwolle te duur is. (Wil trouwens niet in Hasselt wonen). Ook bestaande oude woningen zijn vaak groter qua woningen én tuin. En kosten dan minder. Maar die zien er vaak niet uit van buiten. Ik hou gewoon heel erg van de strakke moderne nieuwbouw look en alles zelf uitkiezen is ook top. De dubbele lasten zijn trouwens dan weer geen feest natuurlijk.
Ten eerste was voor ons de prijs in andere woonplaatsen irrelevant aangezien we er toch niet wilden wonen. De vraag is of het huis en de plek voor jou zelf het geld waard is. Net zo met oudere/bestaande huizen, als je minder geld kwijt bent maar je vind het er zelf niet uit zien is het toch geen aankoop waar je plezier van krijgt als je de woning die je wel mooi vond kon betalen?

Zo stonden wij er in ieder geval in, we hadden goedkoper kunnen krijgen, maar we hebben straks een woning waar we echt blij mee hopen te zijn.

De knoop was simpel:
1. We wilden het graag
2. We kunnen het betalen

Misschien heb je hier heel weinig aan, maar een huis blijft ook gewoon niet alleen een rationele aankoop, het moet ook gewoon een goed gevoel geven. (Ook al kost het soms iets meer om dat gevoel te krijgen)

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Je geeft zelf al een beetje antwoord op je vraag met de opmerkingen " (Wil trouwens niet in Hasselt wonen)." en "Ik hou gewoon heel erg van de strakke moderne nieuwbouw look en alles zelf uitkiezen is ook top." :)

Zwolle is populairder en daarom duurder. Locatie, Locatie & Locatie zijn niet voor niets de 3 belangrijkste zaken bij het zoeken van een woning en bepalen de prijs door vraag & aanbod.

Qua bestaande woning en nieuwe woning is het een kwestie van de voor- en nadelen naast elkaar zetten en kijken hoe de balans voor je valt.

Wij hebben zelf meerder bestaande woningen bekeken en daar zaten de nodige voordelen aan idd, maar voor ons toen 1 heel groot nadeel. Wij konden (in 2019) niet zoveel overbieden als andere kopers en kwamen daardoor bij nieuwbouw uit.
Hoewel het misschien niet mijn droomhuis is wonen we er prima en een heel groot voordeel voor ons was dat zowel wij makkelijk een sociaal netwerk op konden bouwen doordat iedereen in de wijk nieuw was. (We kwamen van bijna 200 km verderop)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
We wilden graag een heel recente woning, met het oog op verduurzaming en onderhoud. Dat soort woningen is populair, en we zagen op tegen het doen van veel bezichtigingen en overbieden bij bestaande bouw (in 2022). Inschrijven bij nieuwbouwprojecten vonden we een fijner proces.

We hadden een paar harde eisen en vonden zelfs meerdere projecten waar we enthousiast over waren. Uiteindelijk werden we bij eentje ingeloot. Dat was ook nog een woningtype dat in die buurt verder niet echt beschikbaar was, en het idee dat we alles precies naar onze smaak kunnen kiezen vonden we ook top.

Vergelijken met de prijzen op plekken waar je toch niet wil wonen is zinloos, de huizenmarkt is heel lokaal. Je betaalt deels voor de bouwkosten maar vooral voor de locatie, dat is bij nieuwbouw niet anders dan bestaande bouw. Als je zo enthousiast bent over de nieuwbouw dan zou ik er lekker voor gaan. De hypotheekadviseur kan misschien nog wat doen tegen de dubbele lasten, zoals een rentedepot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Je kunt voor de grap eens naar nieuwbouwprojecten in Utrecht kijken, dan valt Zwolle erg mee. Het is nu een andere markt dan een jaar geleden. Toen hadden we twee woningen gezien. Bij een niet genoeg overboden, en een ander was aan een drukke weg. Nieuwbouw inc kosten voor afwerken zouden rond hetzelfde bedrag uitkomen dan wat we moesten bieden om een bestaande woning te kopen.

Wat je vooral ook niet moet onderschatten is hoe lang het duurt. En dat je dan ook makkelijk een jaar of 2 dubbele lasten hebt. Die gaan deels uit het spaargeld, maar ook deels via een stukje van de hypotheek.

Kort na de tweede bezichtiging was de inschrijving geopend van een project wat precies voldeed. We hebben een top 10 opgegeven, en waren blij te horen dat we waren ingeloot. Verder eigenlijk niet meer getwijfeld. Nu nog wel een jaartje wachten voor het af is en we erin kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharonh
Diablow schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:11:
[...]

Je kunt voor de grap eens naar nieuwbouwprojecten in Utrecht kijken, dan valt Zwolle erg mee. Het is nu een andere markt dan een jaar geleden. Toen hadden we twee woningen gezien. Bij een niet genoeg overboden, en een ander was aan een drukke weg. Nieuwbouw inc kosten voor afwerken zouden rond hetzelfde bedrag uitkomen dan wat we moesten bieden om een bestaande woning te kopen.

Wat je vooral ook niet moet onderschatten is hoe lang het duurt. En dat je dan ook makkelijk een jaar of 2 dubbele lasten hebt. Die gaan deels uit het spaargeld, maar ook deels via een stukje van de hypotheek.

Kort na de tweede bezichtiging was de inschrijving geopend van een project wat precies voldeed. We hebben een top 10 opgegeven, en waren blij te horen dat we waren ingeloot. Verder eigenlijk niet meer getwijfeld. Nu nog wel een jaartje wachten voor het af is en we erin kunnen.
Iedereen bedankt voor het advies. Het helpt wel beetje ruimte scheppen in mijn drukke hoofd. Als je inderdaad naar Utrecht kijkt is het veel duurder. Dus dan valt het wel weer mee.

2 jaar dubbele lasten? Bedoel je vanwege de werkzaamheden die je nog moet uitvoeren in de woning?

[ Voor 7% gewijzigd door Sharonh op 01-08-2023 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Laatst online: 15-09 13:31
Sharonh schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:06:
[...]

2 jaar dubbele lasten? Bedoel je vanwege de werkzaamheden die je nog moet uitvoeren in de woning?
Je hypotheek start met lopen het moment dat je bij de notaris getekend hebt. Je betaalt direct het volledige bedrag min de rente van het geld dat nog in het bouwdepot zit. Bij elke factuur wordt het dan weer iets duurder.

Over de keuze zelf, je kan je afvragen als je het nu niet doet wat doe je dan. Zoek je verder, maar naar wat, of blijf je huren? Bij ons was het antwoord: blijven huren, en dat vonden we niet leuk 😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:10
Let ook op dat je vaak al spaargeld moet hebben. Wij moesten bijvoorbeeld 25k op de bank hebben om te bewijzen dat we de dubbele lasten kunnen dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iamthefish
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-01 19:33
mentalozzie schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:16:
Let ook op dat je vaak al spaargeld moet hebben. Wij moesten bijvoorbeeld 25k op de bank hebben om te bewijzen dat we de dubbele lasten kunnen dragen.
Ligt ook aan je vaste lasten. Als je nu een woning huurt zien ze dat niet als vaste last. Wij kregen met een heel klein spaarbedrag toch de hypotheek geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
mentalozzie schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:16:
Dat is gelukkig het probleem niet. Het probleem is ergens wel dat we geld maar 1 x uit kunnen geven. Wil ik 1 jaar dubbele lasten of wil ik dat geld liever steken in een minder mooie woning :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iamthefish
Aparte situatie hier en ik weet niet wat ik moet denken. Situatie: rijtjeshuis met aan weerszijden buren met een uitbouw. We hebben al leuk contact met de buren van één kant en die hebben een uitbouw van 2,8 meter de tuin in. We hebben kort gesproken over de schutting. Hun voorstel: tuin is 12 meter diep dus normaal gesproken een schutting nodig van 12 meter maar omdat zij een uitbouw hebben wordt dat 9,2m schutting. Je zou dan denken dat je beiden 50% van de 9.2m schutting op je rekening neemt, maar de buren vinden dat ze eigenlijk al 2.8m 'schutting' betalen in de vorm van een uitbouw. Dus hun voorstel is: van die 12 meter diepe tuin beiden 6 meter schutting op rekening nemen en zij hebben dan al 2.8m betaald.

Ik heb nog geen antwoord gegeven omdat ik geen idee heb wat gangbaar is. Ik wil goed contact houden dus heb de neiging om er in mee te gaan, maar ergens voelt het een beetje uitknijperig. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Voor ons was het ook zo dat de locatie extreem belangrijk was en daardoor ook de keuze aan bestaande woningen beperkt. We wilden een energiezuinige woning en de bestaande woningen die te koop kwamen waren vrijwel zonder uitzondering jaren 60-70 woningen waar behoorlijk aan vertimmerd moest worden om ze naar onze smaak en comfort te krijgen.

Als we de prijzen van bestaande woningen namen + de investering om het naar gewenste smaak en comfort te krijgen dan scheelde het niet extreem veel.

Edit: Ja het is behoorlijk krenterig 8)7 8)7

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Laatst online: 15-09 13:31
Iamthefish schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:45:
Aparte situatie hier en ik weet niet wat ik moet denken. Situatie: rijtjeshuis met aan weerszijden buren met een uitbouw. We hebben al leuk contact met de buren van één kant en die hebben een uitbouw van 2,8 meter de tuin in. We hebben kort gesproken over de schutting. Hun voorstel: tuin is 12 meter diep dus normaal gesproken een schutting nodig van 12 meter maar omdat zij een uitbouw hebben wordt dat 9,2m schutting. Je zou dan denken dat je beiden 50% van de 9.2m schutting op je rekening neemt, maar de buren vinden dat ze eigenlijk al 2.8m 'schutting' betalen in de vorm van een uitbouw. Dus hun voorstel is: van die 12 meter diepe tuin beiden 6 meter schutting op rekening nemen en zij hebben dan al 2.8m betaald.

Ik heb nog geen antwoord gegeven omdat ik geen idee heb wat gangbaar is. Ik wil goed contact houden dus heb de neiging om er in mee te gaan, maar ergens voelt het een beetje uitknijperig. Heeft iemand hier ervaring mee?
Wij zitten nu ook in de schutting discussie en die manier van verdelen is niet eens bij ons opgekomen. De uitbouw van de buren staat ook gewoon over onze erfgrens, dus wat mij betreft hebben ze niks te klagen. Lijkt me niet meer dan redelijk dat ieder gewoon de helft betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979

Lijkt me toch dat een uitbouw geen schutting is.
Jij hebt geen enkel profijt van de uitbouw, maar wel van een schutting en daar gaat het om.
Wordt die schutting van zuiver goud gebouwt of zo dat ze moeilijk doen over 1,4 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:05
Sharonh schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:21:
[...]

Dat is gelukkig het probleem niet. Het probleem is ergens wel dat we geld maar 1 x uit kunnen geven. Wil ik 1 jaar dubbele lasten of wil ik dat geld liever steken in een minder mooie woning :?
Realiseer je wel met die dubbele lasten, dat je normaal gesproken ook twee huizen aan het afbetalen bent. Dus de woning waar je nu in woont, los je ook nog steeds af. Dus je betaalt wel dubbele lasten, maar het gaat niet in een afvoerputje. (alhoewel de rente voor een groot deel wel).

De dubbele lasten beginnen ook niet vanaf het begin. Het bouwt zich in de loop van de bouw op.

Maar normaal gesproken eindig je na 1,5, 2 jaar wel met een woning die veel duurzamer is en veel lagere energiekosten met zich meebrengt.
Maar het blijft altijd je eigen keus, denk je dat je gelukkig wordt in dat nieuwe huis? Dat is de belangrijkste vraag. En ja, misschien moet je dan 1 tot 2 jaar zuinig aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Krijgertje1979 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:57:
[...]

Jij hebt geen enkel profijt van de uitbouw, maar wel van een schutting en daar gaat het om.
Wordt die schutting van zuiver goud gebouwt of zo dat ze moeilijk doen over 1,4 meter?
Die laatste redenatie gaat twee kanten op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5

Toevallig Dagobert Duck als buurman?

Nondeju zeg.

Je moet 10 meter schutting zetten. Dus beide partijen betalen 5 meter.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 01-08-2023 10:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:43

Lol wat een gierige buren heb je.
Hoeveel kost 3 meter schutting nou?

Ik heb ook een uitbouw en mijn buurman niet, we hebben gewoon de totale kosten door de helft gedeeld.

Als mijn nieuwe buren zo zouden doen, zou ik lekker mijn eigen schutting neerzetten op mijn perceel, kunnen ze 9 meter schutting zelf betalen :)
Niet heel bevorderlijk voor de relatie waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Deleon78 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:58:
[...]

Die laatste redenatie gaat twee kanten op.
Zeker, je kan ervoor kiezen om het te slikken in het kader van goede wil naar je nieuwe buren, maar vanuit de buren gezien is het gewoon krenterig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iamthefish
Krijgertje1979 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:57:
[...]

Klopt, ik heb eigenlijk alleen maar last van die uitbouw (uitzicht, lichtinval, staat over de erfgrens in mijn tuin). Van mij had die uitbouw niet gehoeven.
Ik heb ook helemaal geen zin om over dit soort kleine dingen een probleem te maken, maar zij zijn die discussie nu begonnen en ik wil ook niet over mij heen laten lopen. Tenzij dit de normale gang van zaken is, maar zoals ik uit reacties kan opmerken is dat het niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Echte Excel buren, daar ga je nog plezier aan beleven ;w

De schutting is gezamenlijk eigendom, dus allebei de helft betalen.
De uitbouw is betaald door de eigenaar, daar heb jij niets mee te maken aangezien het niet jouw eigendom is. Daarnaast heb jij ook geen inspraak gehad hoe hoog deze zou worden, hoe hij wordt uitgevoerd en hoef je het onderhoud niet te betalen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jvdmeer

Rare manier van rekenen. Gewoon de schutting van 9.2m door tweeën delen. Is het meest gangbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iamthefish
Wolly schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:02:
[...]

Echte Excel buren, daar ga je nog plezier aan beleven ;w

De uitbouw is betaald door de eigenaar, daar heb jij niets mee te maken aangezien het niet jouw eigendom is. Daarnaast heb jij ook geen inspraak gehad hoe hoog deze zou worden, hoe hij wordt uitgevoerd en hoef je het onderhoud niet te betalen.
Dit zijn inderdaad goede argumenten. Bedankt allen, wordt een leuke start zo :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online

Schutting paneel is 1.80 en dan moet je nog een extra paal dus we hebben het over nou 150 euro? dan willen ze dat je daar 83.3% van betaald. (centimeters van de paal en het ophang beslag niet meegerekend)

Dus in plaats van 75/75 word het 124.95/25,05 hebben ze mooi 50 hele euros bespaard :+

(Uit gegaan van "Wordt die schutting van zuiver goud gebouwt of zo dat ze moeilijk doen over 1,4 meter?")

[ Voor 3% gewijzigd door vormulier op 01-08-2023 10:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jvdmeer

Misschien moet je hen nog wel een rekening sturen als vergoeding voor het feit dat je tegen een blinde muur van 2.8m zit te kijken, waar jij niet voor gekozen hebt en geen inspraak in had op het moment dat je tekende voor de woning. >:)

Doordat wij onze nieuwbouw hebben vanuit de reserverlijst, waren de ruwbouw-opties al vastgelegd op het moment dat we tekenden. Maar toen we de woning aangeboden kregen, was 1 van mijn eerste vragen aan de projectmakelaar of onze toekomstige buren een uitbouw hadden gekozen. Gelukkig hadden ze die beiden niet, maar als je twee buren hebt met een uitbouw, zit je toch mooi ingeklemd en tegen twee blinde muren te kijken die een stuk hoger zijn dan een normale schutting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-09 14:14
Iamthefish schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:01:
[...]

Klopt, ik heb eigenlijk alleen maar last van die uitbouw (uitzicht, lichtinval, staat over de erfgrens in mijn tuin). Van mij had die uitbouw niet gehoeven.
Ik heb ook helemaal geen zin om over dit soort kleine dingen een probleem te maken, maar zij zijn die discussie nu begonnen en ik wil ook niet over mij heen laten lopen. Tenzij dit de normale gang van zaken is, maar zoals ik uit reacties kan opmerken is dat het niet.
EDIT: nvm. cryptisch omschreven maar de schutting gaat dus wél van uitbouw tot einde tuin en is géén schutting van 12m.

Klinkt als fijne buren, een uitbouw over jouw grond en dan nóg verder beknibbelen :+ Ik zou een factuur terug suggereren voor de huur van de gebruike m2 [/sarcasm] 8)7

"Ha buren, kijk eens wat die uitbouw met mijn tuin doet. Hij staat zelfs op mijn grond. Moet u eens kijken hoe u mij heeft ingesloten. Ik had daar geen inspraak op en mag ook niks met die muur omdat deze uw eigendom is. Daar moet ik maar akkoord mee gaan en dan vervolgens óók een paar honderd euro straf betalen voor het feit dat u dat gedaan hebt? Allemaal leuk en wel, maar ik heb nog nooit zoiets onredelijks gehoord. De schutting gaat gewoon op 50%. Anders kunt u ook een jaarlijks huurbedrag aftikken voor de m2 die u hier gebruikt. Ik wil de relatie goed houden maar als u zo onredelijk doet dan wordt dat wel lastig." :>

[ Voor 44% gewijzigd door Mr. Stom op 01-08-2023 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

Ik zou zeggen dat je ook een aanbouw gaat plaatsen en dus die muur (deels) gaat weghalen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Er wordt veel afgegeven op de buren, maar ik zie wel verdomd veel zure reacties.
Spiegel kopen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-09 14:14
Deleon78 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:54:
Er wordt veel afgegeven op de buren, maar ik zie wel verdomd veel zure reacties.
En die dan aan de buren geven zodat ze kunnen zien wat voor enorme krenten ze zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
Mr. Stom schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:55:
[...]

En die dan aan de buren geven zodat ze kunnen zien wat voor enorme krenten ze zijn?
Whoooosh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 23:58
Deleon78 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:54:
Het is toch gewoon een rare gedachten kronkel van de buren? Ook geen leuke eerste kennismaking met je nieuwe buren.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:58

Dit is niet gangbaar, het is onzin wat jouw buren zeggen. In feite willen zij dat jij meebetaalt aan hun aanbouw die over jouw erfgrens heen komt waar jij niks over te zeggen hebt gehad. Bij ons heeft iedereen gewoon de helft betaald van het aantal meter schutting aan weerszijden van de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
kw_nl schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

Het is toch gewoon een rare gedachten kronkel van de buren? Ook geen leuke eerste kennismaking met je nieuwe buren.
Het is inderdaad raar. Je kiest niet voor de uitbouw van je buren. Ik zou zelf hun redenatie afhouden door te zeggen dat ik niet gekozen heb voor die uitbouw en daar ook geen inspraak in heb gehad, en vol blijven houden op 50% (eerlijke) verdeling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Iamthefish
Ik heb een bericht naar ze gestuurd en antwoord terug:

' Beste buurman, laten we het er tzt over hebben. We komen er wel uit. ...........' (bericht gaat verder over andere onderwerpen).

Gadver, krijg hier een naar gevoel bij. Ik vind een goede relatie met buren heel belangrijk maar als hij bij zijn standpunt blijft, zal het toch uitlopen op een discussie. Voor mij is het duidelijk dat ik niet ga betalen. Zoals hierboven wordt geadviseerd plaats ik dan nog liever mijn hele eigen schutting. Ik laat het rusten voor nu en in de tussentijd hoop ik dat de buurman niet op Tweakers zit/kijkt. Of misschien juist wel, dan ziet hij aan jullie reacties hoe belachelijk zijn voorstel is. Ik zal jullie laten weten hoe het is afgelopen. Oplevering is medio 2024.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Dit kan overigens wel een grappige wending geven. Als @Iamthefish nu hier mee akkoord gaat en laat vastleggen met de buurman dat de uitbouw van de buren inderdaad dient als gezamelijke erfafscheiding, kan de muur van de uitbouw daarmee mandelig worden en dan kan je dit ook bij het kadaster zo laten vastleggen dat de helft van de muur eigendom van jou is.

( Dit is een klein beetje hypothetisch wellicht )

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 01-08-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 9man
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:39
Draakje5 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:15:
Dit kan overigens wel een grappige wending geven. Als @Iamthefish nu hier mee akkoord gaat en laat vastleggen met de buurman dat de uitbouw van de buren inderdaad dient als gezamelijke erfafscheiding, kan de muur van de uitbouw daarmee mandelig worden en dan kan je dit ook bij het kadaster zo laten vastleggen dat de helft van de muur eigendom van jou is.
Meestal word in de te tekenen overeenkomsten rekening gehouden met de meerwerkoptie uitbouw met over en weer reeds opgenomen verplichtingen zoals toestaan dat er op of zelfs over de erfgrens wordt gebouwd maar ook dat bij latere uitbouw ook gebruik mag worden gemaakt van de al bestaande muur van de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Iamthefish schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:14:

' Beste buurman, laten we het er tzt over hebben. We komen er wel uit. ...........' (bericht gaat verder over andere onderwerpen).

Gadver, krijg hier een naar gevoel bij. Ik vind een goede relatie met buren heel belangrijk maar als hij bij zijn standpunt blijft, zal het toch uitlopen op een discussie. Voor mij is het duidelijk dat ik niet ga betalen. Zoals hierboven wordt geadviseerd plaats ik dan nog liever mijn hele eigen schutting. Ik laat het rusten voor nu en in de tussentijd hoop ik dat de buurman niet op Tweakers zit/kijkt. Of misschien juist wel, dan ziet hij aan jullie reacties hoe belachelijk zijn voorstel is. Ik zal jullie laten weten hoe het is afgelopen. Oplevering is medio 2024.
Kan je niet gewoon vriendelijk t.z.t. het volgende reageren?

"Beste buurman,

Het lijkt mij het eerlijkst om de kosten van de schutting 50/50 te verdelen. Ik heb zelf niet gekozen voor de uitbouw en deze wordt ook niet mijn eigendom, daarom lijkt het mij fair om deze buiten beschouwing te laten in de verdeling van de kosten van de schutting. Zie jij dit ook zo?

Groeten,
Iamthefish"

Stel dat jullie geen schutting zouden nemen, zouden de buren dan ook een rekening sturen voor hun uitbouw?

[ Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 01-08-2023 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Iamthefish schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:14:

Wat ik zou doen: parkeer het gewoon even. Weet niet of de buurman aan de andere kant ook een buur heeft, maar als hij daar hetzelfde in zit dan zal hij daar ook waarschijnlijk wel weerstand krijgen. Zeker als de oplevering nog een jaar weg is kun je t.z.t. dat gesprek wel opnieuw doen. Het heeft denk ik weinig zin nu al veel weerstand op te gaan wekken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 19:05
Kan toch ook wel genieten van dit topic hoor.

Net tonnen betaald voor je nieuwe woning. Tezamen gaat het al met al misschien wel om een miljoen euro's.
En dan nog voordat je er woont de relatie met je buren waar je mogelijk nog tientallen jaren naast woont op scherp zetten omdat de een vind dat de ander €100 meer aan de schutting mag betalen _O-

Ik zou zeggen dat de ene buur het betaald en dat de andere buur voor hetzelfde geld een kennismakingsbbq regelt ofzo ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Wolly schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:02:
[...]

Hiermee is alles al gezegd.
Alle andere quasi argumenten maken je verhaal alleen maar zwakker en zijn gebaseerd op negatieve (fight)reacties.

(Ja, het is een gedachtekronkel van de buren, maar heel gek is deze ook weer niet en hoeft helemaal niet vanuit kwade bedoeling gedaan te zijn. Gewoon een gedachte. Benader het ook zo ipv negatief, dan houd je alles open. Negeer alle strijdtaal en negativiteit die dergelijke online omgeving snel oproept. Doe ik zelf helaas ook vaak aan mee haha)

[ Voor 35% gewijzigd door Deleon78 op 01-08-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:10
Bizar joh... goed begin zo inderdaad. Hoop dat de nieuwe buren voor de rest meevallen maar een lekker begin is het niet. Wij hebben ook maximaal uitbouw en de buren niet, maar dit zou niet eens bij mij opkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Richh schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:51:
Kan toch ook wel genieten van dit topic hoor.

Net tonnen betaald voor je nieuwe woning. Tezamen gaat het al met al misschien wel om een miljoen euro's.
En dan nog voordat je er woont de relatie met je buren waar je mogelijk nog tientallen jaren naast woont op scherp zetten omdat de een vind dat de ander €100 meer aan de schutting mag betalen _O-

Ik zou zeggen dat de ene buur het betaald en dat de andere buur voor hetzelfde geld een kennismakingsbbq regelt ofzo ;)
Volgens mij zie ik niemand zeggen dat er meteen ruzie gemaakt moet worden, maar je moet natuurlijk gewoon kunnen aangeven wanneer je iets ziet dat je niet bevalt.
Dat hoeft helemaal niet op hoge poten uitgevochten te worden en kan op een normale manier uitgesproken worden als beide buren interesse hebben om een goede relatie te hebben.

Iamthefish wil niet dat zijn buren 100 euro meer betalen voor de schutting, het is juist andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 22:22
Deleon78 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:03:
[...]

Hiermee is alles al gezegd.
Alle andere quasi argumenten maken je verhaal alleen maar zwakker en zijn gebaseerd op negatieve (fight)reacties.
Dit. Gewoon bij de feiten blijven. Anders beland je straks nog in een discussie over bijv. hún uitbouw (zoals hierboven genoemd), waar ze vanuit overeenkomst gewoon recht op hebben en ben je plots zelf de onredelijke buur.

Vervelende start idd, extra reden om niet te laten sudderen.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iamthefish
Misschien komen we er wel uit. Feit blijft dat ik in ieder geval niet meer ga betalen dan hij betaalt voor die schutting.
Anders plaats ik m'n eigen schutting die aan zijn kant fluoriserend roze is geverfd.
Of ik breek de helft van zijn muur af (muur van de uitbouw is mandelig, staat zo in het contract, dus 50% is van mij).

Geintje natuurlijk. Goede tips hier, allen bedankt voor de inbreng. Mocht het tot een discussie leiden dan blijf ik bij het simpele feit: 50% is van jou, dus jij betaalt 50%. Het feit dat er ooit onderhoud moet komen zal er anders ook in resulteren dat ik meer voor het onderhoud moet betalen.

Deze buurman heeft overigens lopen pronken met tonnen aan overwaarde die zijn huidige huis gaat opleveren. Hij rijdt in een dikke bak, duur horloge om zijn pols. Zit duidelijk in de slappe was. Helemaal fijn voor hem maar dan vraag ik mij toch af waarom er zo moeilijk wordt gedaan over (een paar) honderd euro.
Waarschijnlijk is hij met die gierigheid zo rijk geworden :*) . Hopelijk blijft de relatie goed met hem, dat vind ik toch belangrijker dan honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:42
Iamthefish schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:07:

Deze buurman heeft overigens lopen pronken met tonnen aan overwaarde die zijn huidige huis gaat opleveren. Hij rijdt in een dikke bak, duur horloge om zijn pols. Zit duidelijk in de slappe was. Helemaal fijn voor hem maar dan vraag ik mij toch af waarom er zo moeilijk wordt gedaan over (een paar) honderd euro.
Waarschijnlijk is hij met die gierigheid zo rijk geworden :*) . Hopelijk blijft de relatie goed met hem, dat vind ik toch belangrijker dan honderd euro.
Of hij doet zich rijker voor dan die daadwerkelijk is en moet dus flink zijn hand op de knip doen door middel van dit soort basale dingen. Zal niet de eerste zijn die de kosten van een nieuwbouwwoning flink onderschat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Of ik breek de helft van zijn muur af (muur van de uitbouw is mandelig, staat zo in het contract, dus 50% is van mij).
Dat is wel interessant en nu begrijp ik ook de gedachtengang van de buurman beter. Wel een vreemde constructie als de muur mandelig is, dat zou betekenen dat jij meebetaalt aan het onderhoud ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Een uitbouw van de buren bij een nieuwbouwproject is volgens mij zelden tot nooit mandelig.
Wij hebben de volgende passage in de akte staan, niets meer en niets minder.
de erfdienstbaarheid van overbouw, inhoudende de verplichting van de
eigenaar van het dienende erf om te dulden zonder schadeloosstelling,
dat ten gevolge van de uitvoering van het huidige bouwplan eventueel
een op een naastgelegen perceel te bouwen woonhuis gedeeltelijk op
zijn perceel is gebouwd, casu quo hierboven uitsteekt, casu quo de
versnijdingen van de funderingen of de bij het woonhuis behorende
leidingen gedeeltelijk in zijn perceel zijn aangebracht;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 18:38
Misschien komen we er wel uit. Feit blijft dat ik in ieder geval niet meer ga betalen dan hij betaalt voor die schutting.
Anders plaats ik m'n eigen schutting die aan zijn kant fluoriserend roze is geverfd.

Geintje natuurlijk. Goede tips hier, allen bedankt voor de inbreng. Mocht het tot een discussie leiden dan blijf ik bij het simpele feit: 50% is van jou, dus jij betaalt 50%. Het feit dat er ooit onderhoud moet komen zal er anders ook in resulteren dat ik meer voor het onderhoud moet betalen.

Eigenlijk wat iedereen al zegt, gewoon de gezamenlijke schutting door de helft, zo simpel is het. Nog beter is het om te gaan verhuizen, gewoon nu al, of een dikke uitbouw te pakken, zodat je hem niet hoeft te zien/horen ;). Oh maar de de muur van de uitbouw is mandelig lees ik nu? Da's...gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iamthefish
Draakje5 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:44:
Een uitbouw van de buren bij een nieuwbouwproject is volgens mij zelden tot nooit mandelig.
Wij hebben de volgende passage in de akte staan, niets meer en niets minder.

[...]
Je hebt gelijk denk ik. Ik weet dat als ik later een uitbouw wil, hun muur hiervoor mag gebruiken (inankering etc). Ik dacht dat dat werd bedoeld met mandelig.
Pagina: 1 ... 234 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.