Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:56
Als je voornemens bent de oplevering te weigeren dan betaal je die laatste termijn 10% aanneemsom over te maken voor oplevering van de woning waarvan 5% naar notaris gaat toch niet?

En dan kan de aannemer mogelijk over gaan op retentierecht omdat jij niet betaald terwijl oplevering volgens de aannemer mogelijk wel gegrond is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:45:
Als je voornemens bent de oplevering te weigeren dan betaal je die laatste termijn 10% aanneemsom over te maken voor oplevering van de woning waarvan 5% naar notaris gaat toch niet?

En dan kan de aannemer mogelijk over gaan op retentierecht omdat jij niet betaald terwijl oplevering volgens de aannemer mogelijk wel gegrond is?
De aannemer heeft tot aan de oplevering de tijd om alle eventuele gebreken op te lossen. Als jij al twee weken van de voren het geld gaat vast houden dan hou je je sowieso niet aan het contract. Aannemer past dan inderdaad naar volledig recht z’n retentie recht toe.

Het recht om de oplevering te weigeren is zeer klein.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:10
Zo ik kan mij (waarschijnlijk) ook melden in dit topic!

Ingeloot op twee nieuwbouwprojecten tegelijk met ook nog eens de bouwnummers van mijn eerste voorkeur (beide hoekhuizen) :D De minste (en duurste) optie heb ik al afgeketst en de makelaar is nu de koop/aannemingsovereenkomst in orde aan het maken, dus binnenkort tekenen.

Echter een vraag waar ik mee zit: in de situatiekaart, technische omschrijving en KO/AO is bepaald dat er door de aannemer hek/gaaswerk als afscheiding wordt geplaatst inclusief een (houten)toegangspoort aan de achterzijde van de tuin. In de KO/AO staat dat deze erfafscheiding niet verwijderd dan wel aangepast mag worden. Echter rij ik motor en ben ik er vrij zeker van dat mijn motor niet door een standaard poortje past zonder gedoe.

In hoeverre kun je zoiets aan laten passen, eigenlijk wil ik alleen maar een bredere toegangspoort en wil ik geen gezeik achteraf hebben als ik zelf ga lopen klussen eraan omdat ik me dan niet aan de KO/AO hou.

Ben tevens ook bang dat ik van het standaard houten berginkje niet af ga komen, omdat de fundering en scheidingswand en HWA met de buren gedeeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ShininNL schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:15:

Ingeloot op twee nieuwbouwprojecten tegelijk met ook nog eens de bouwnummers van mijn eerste voorkeur (beide hoekhuizen) :D De minste (en duurste) optie heb ik al afgeketst en de makelaar is nu de koop/aannemingsovereenkomst in orde aan het maken, dus binnenkort tekenen.

Echter een vraag waar ik mee zit: in de situatiekaart, technische omschrijving en KO/AO is bepaald dat er door de aannemer hek/gaaswerk als afscheiding wordt geplaatst inclusief een (houten)toegangspoort aan de achterzijde van de tuin. In de KO/AO staat dat deze erfafscheiding niet verwijderd dan wel aangepast mag worden. Echter rij ik motor en ben ik er vrij zeker van dat mijn motor niet door een standaard poortje past zonder gedoe.

In hoeverre kun je zoiets aan laten passen, eigenlijk wil ik alleen maar een bredere toegangspoort en wil ik geen gezeik achteraf hebben als ik zelf ga lopen klussen eraan omdat ik me dan niet aan de KO/AO hou.

Ben tevens ook bang dat ik van het standaard houten berginkje niet af ga komen, omdat de fundering en scheidingswand en HWA met de buren gedeeld is.
Ik zou me er niet druk om maken en later (na oplevering) het laten aanpassen in de zelfde stijl.

Dat soort bepalingen zijn vooral er op gericht dat het allemaal redelijk het zelfde er uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
In de akte van levering (notaris) staan dergelijke kettingbedingen vaak iets nader toegelicht. Ook zijn er vaak boetes verbonden als je het beding overtreed.

Zo kan het best zijn dat in je leveringsakte alleen staat dat je een erafscheiding in stand moet houden op perceelgrens. Waar bij een andere akte wellicht is vastgelegd dat de hele haag in stand gehouden moet worden en er geen aanpassingen aan de erfafscheiding mogen plaatsvinden.

In de praktijk, zal het niet zo'n storm lopen als je de poort van 1 meter aanpast naar 2 meter. Maar exacte details hangen af van wat er bij de notaris is vastgelegd en gevolgen van hoe (vervelend) je (over)buurman is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:11

Aan het eind doen de bobo's even oeh en ahh wat is het mooi geworden. Als dat feestje geweest is en je zorgt dat je het netjes maakt kraait er in de praktijk geen haan meer naar dat soort aanpassingen. Zolang ze er geen gezeik mee krijgen vooral, dan hebben ze zelf ook geen zin om er achter aan te gaan.

Mogelijk kun je het ook van te voren aankaarten en vragen of ze er bij jou een iets bredere poort in zetten.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Echter rij ik motor en ben ik er vrij zeker van dat mijn motor niet door een standaard poortje past zonder gedoe.
Zonder gedoe past het allicht niet. Maar als je even wiebelt met je spiegels om ze een voor een door de poort te halen zou het gewoon goed moeten passen.

Het past hier "gewoon" door de stanaard poort in iedergeval en het is geen kleine motor!

Dus allicht dat het mee gaat vallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb mijn vrij grote motor (Honda Africa Twin) ook altijd door het poortje gekregen bij onze vorige woning. Probleem is vaak meer het gangetje achter de tuin en of je de draai kan maken.

Hier bij ons in de wijk hebben meerdere mensen aanpassingen gedaan in poorten, hekwerk etc. De toezichthouder van de gemeente zei er letterlijk over dat zolang er niemand klaagt er ook niks mee gedaan wordt. Dus als jij er eenzelfde, maar net iets bredere poort in zet, dan kom je daar gewoon mee weg waarschijnlijk.

Schuurtje in je tuin is een verplichting vanuit het Bouwbesluit, maar het staat je vrij hem aan te passen. Uitdaging is dan wellicht hoe dat zo te doen dat je buren er geen nadeel van ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:06
De adviezen zijn elke keer afhankelijk van 1 persoon/afdeling van de gemeente. Vraag je dus wel even goed af of het representatief voor jou toezichthouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Laatst online: 14:10
Dank voor de reacties :)!

Even kijken dus of er via de kopersbegeleider wat te regelen valt en anders inderdaad zelf een vergelijkbaar breder hekwerk laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:27

Waarschijnlijk kun je die poort als extra optie voor veel geld inruilen voor een bredere. Zou de vraag bij de makelaar neerleggen, lijkt me sterk dat de aannemer gaat weigeren je veel geld afhandig te maken voor een simpel verzoek. :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Krijgertje1979 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:20:
[...]

Waarschijnlijk kun je die poort als extra optie voor veel geld inruilen voor een bredere. Zou de vraag bij de makelaar neerleggen, lijkt me sterk dat de aannemer gaat weigeren je veel geld afhandig te maken voor een simpel verzoek. :( :(
Simpel verzoek of niet, vaak worden dit soort zaken uitbesteed aan een plaatselijke hovenier/grondwerker/timmerman en ook die moeten weten dat de deur van koper A op perceel 123 geleverd moet worden in een breedte maat van 100cm breed ipv 80. De inkoper moet dat óók weten want die poort heeft als enige een breder scharnier nodig. Palen moeten aangepast worden enzo.

Voor ons lijkt het een heel simpel verzoek wat niet veel tijd kost maar aan de achterkant kost het tijd en geld. En vaak als ze er eenmaal aan beginnen dan wil iedereen het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Toppe schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:28:
[...]

Simpel verzoek of niet, vaak worden dit soort zaken uitbesteed aan een plaatselijke hovenier/grondwerker/timmerman en ook die moeten weten dat de deur van koper A op perceel 123 geleverd moet worden in een breedte maat van 100cm breed ipv 80. De inkoper moet dat óók weten want die poort heeft als enige een breder scharnier nodig. Palen moeten aangepast worden enzo.

Voor ons lijkt het een heel simpel verzoek wat niet veel tijd kost maar aan de achterkant kost het tijd en geld. En vaak als ze er eenmaal aan beginnen dan wil iedereen het.
Dat klopt inderdaad, maar het is simpel in de zin dat de hovenier dit process volledig onder controle heeft en van niemand anders afhankelijk is om de optie mogelijk te maken. Dat is bij andere opties wel eens anders. Daarom vermoed ik dat het wel mogelijk zal zijn tegen een prijs waarbij de aannemer daar een mooie winst op kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Laatst online: 16:27
[...]Ben tevens ook bang dat ik van het standaard houten berginkje niet af ga komen, omdat de fundering en scheidingswand en HWA met de buren gedeeld is.
Gefeliciteerd!

Zo'n schuurtje is wel aan te passen hoor, heeft mijn buurman ook gedaan (schuurtje slopen, grotere fundering, nieuw schuurtje bouwen de de aansluiting met mijn schuurtje netjes afwerken en waterdicht maken.

Wel handig om vooraf even met je buren overleggen wat de impact op hun schuurtje gaat zijn. Bij mij zat er ineens zonder overleg vooraf een regenpijp aan mijn kant die vanuit de bouw op de erfafscheiding zat.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcdxH26pL6u0f1dPv_EjvuEKBvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K98srQjmlqdNiUitDiZqEP1x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
dixet schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:17:
[...]

Gefeliciteerd!

Zo'n schuurtje is wel aan te passen hoor, heeft mijn buurman ook gedaan (schuurtje slopen, grotere fundering, nieuw schuurtje bouwen de de aansluiting met mijn schuurtje netjes afwerken en waterdicht maken.

Wel handig om vooraf even met je buren overleggen wat de impact op hun schuurtje gaat zijn. Bij mij zat er ineens zonder overleg vooraf een regenpijp aan mijn kant die vanuit de bouw op de erfafscheiding zat.

***members only***

[Afbeelding]
Niet te hopen dat dat nog steeds de actuele stand van zaken is, dat water kan niet weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Laatst online: 16:27
Toppe schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:24:
[...]

Niet te hopen dat dat nog steeds de actuele stand van zaken is, dat water kan niet weg
Foto van 5 minuten geleden. En dat is al een jaar zo.
Dat water stroomt gelukkig zijn tuin in, niet de mijne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
dixet schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:17:
[...]

Gefeliciteerd!

***members only***

[Afbeelding]
Ook interessant dat de panelen plat op zijn dak lijken te liggen en aanzienlijk lelijker zijn als jou mooie groendak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
In de berging wil ik een wasbak plaatsen, om mijn handen etc te wassen wat ik niet in de keuken wil doen. Ik zal vast niet de enige zijn, wat voor wasbak hebben jullie geplaatst?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:34

j4y

Lupadi schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:49:
[...]

Ook interessant dat de panelen plat op zijn dak lijken te liggen en aanzienlijk lelijker zijn als jou mooie groendak
Zou zomaar een Tweaker kunnen zijn die z'n inspiratie uit Erwin_83 in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"
gehaald heeft :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Strider schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:54:
In de berging wil ik een wasbak plaatsen, om mijn handen etc te wassen wat ik niet in de keuken wil doen. Ik zal vast niet de enige zijn, wat voor wasbak hebben jullie geplaatst?
https://www.bol.com/nl/nl...OptionButton#productTitle

?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
https://www.techniekwebsh...m-720-mm-60-l-300-mm.html

Echt 100x beter dan welke andere bak dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Bij mij is alles opbouw dus zoiets gaat niet mooi passen. Dan moet ik de waterleidingen langs de wasbak omhoog laten lopen.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:58
Vandaag eerste gesprek gehad met kopersbegeleiding, optie voor uitstortgootsteen in de berging hebben we nu in het portaal staan als extra meerwerk met warm en koudwater kraan dat is best fijn, kosten €810.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:09
Hij vraagt om een wasbak, niet een badkuip ;)

Wij hebben die van Plieger twee post hierboven, die werkt prima voor handen wassen en af en toe emmertje vullen/legen

Edit: ben alweer te langzaam...

[ Voor 3% gewijzigd door kepler op 26-07-2023 17:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leeri003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Niet iedereen heeft zulke grote kolenschoppen als @Toppe en daarom een 60L bak nodig om de handen te wassen. :+

Wij hebben een simpel Ikea keukenblok in de berging geplaatst incl normale wasbak en mengkraan. Voor een schappelijke prijs een complete extra keuken.

Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/havsen-spoelbak-met-zichtbaar-front-wit__0568387_pe665442_s5.jpg?f=s

[ Voor 30% gewijzigd door Farmerwood op 26-07-2023 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:07:
Niet iedereen heeft zulke grote kolenschoppen als @Toppe en daarom een 60L bak nodig om de handen te wassen. :+

Wij hebben een simpel Ikea keukenblok in de berging geplaatst incl normale wasbak en mengkraan. Voor een schappelijke prijs een complete extra keuken.

[Afbeelding]
En toch is het ideaal voor afwassen van vazen, frituur schoonmaken, planten poten enzo. Groot voordeel: kunststof dus er gaat niets in kapot :D

Gister avond hebben m’n ouders zelfs de kleine van 3 maanden er in gehad :D

@Strider vraagt om een bak waarin hij werk kan doen die hij niet in z’n reguliere bak wil.

Echt top deze bak. Ook lekker diep, kraan wat hoger dan doorgaans dus kan er ook gewoon een hoge emmer in vullen zonder me zorgen te maken over wat dan ook :D

#YOLO :+

[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 26-07-2023 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lupadi schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:49:
[...]

Wat is daar precies interessant aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
leeri003 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:03:
[...]

Vandaag eerste gesprek gehad met kopersbegeleiding, optie voor uitstortgootsteen in de berging hebben we nu in het portaal staan als extra meerwerk met warm en koudwater kraan dat is best fijn, kosten €810.
Hoe gaan ze dat warmwater regelen? Boiler (=veel energieverlies) of doorstromer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
Vanuit de boiler, zal niet zo vaak warm water pakken in de garage, we dachten eerst aan alleen koud water maar ze boden direct beide aan. Staat wel in meerwerk iets over dat het langer duurt voordat het warme water daar is.

“ Bij een warmtapwateraansluiting in de berging kunnen wij niet voldoen aan de wachttijden zoals voorgeschreven in de VEWIN-werkbladen, dit in verband met de afstand tot het warmwatertoestel.
*Let op: u dient de berging te isoleren en vorstvrij te houden tegen bevriezingsgevaar van de waterleiding*

[ Voor 41% gewijzigd door leeri003 op 26-07-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
leeri003 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:21:
Vanuit de boiler, zal niet zo vaak warm water pakken in de garage, we dachten eerst aan alleen koud water maar ze boden direct beide aan. Staat wel in meerwerk iets over dat het langer duurt voordat het warme water daar is.

“ Bij een warmtapwateraansluiting in de berging kunnen wij niet voldoen aan de wachttijden zoals voorgeschreven in de VEWIN-werkbladen, dit in verband met de afstand tot het warmwatertoestel.
*Let op: u dient de berging te isoleren en vorstvrij te houden tegen bevriezingsgevaar van de waterleiding*
Ah, gewoon uit de boiler in je woonhuis? Ik had eigenlijk verwacht dat ze voor die 800 euro wel een doorstromertje ophingen of zo'n instant warmwaterkraan van een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:31:
[...]

Ah, gewoon uit de boiler in je woonhuis? Ik had eigenlijk verwacht dat ze voor die 800 euro wel een doorstromertje ophingen of zo'n instant warmwaterkraan van een paar tientjes.
Hier ook gewoon warm + koud leiding en een afvoer + uitstortgootsteen in de garage.

Voor de mooie prijs, van schrik niet, 1400 euro.

Mogen we dan een gouden kraan verwachten? :+

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 26-07-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:18:
[...]

Hier ook gewoon warm + koud leiding en een afvoer + uitstortgootsteen in de garage.

Wij hebben alleen ‘t leidingwerk laten doen. Afvoer was de hoofdprijs. Aangegeven dat Ik meer wou dan alleen een T stuk: afvoer kon wel gratis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 19:25
Ik heb eindelijk een opleverdatum gehad! Yaay, 11 sept.
Nu ben ik bezig met de planning met de afbouwer (plafondverlaging, stuccen, verven) en de vloerenspecialist (schuren van anhydriet vloer, leggen van keramisch parket).

Vloerenspecialist geeft aan de vloer liever te willen leggen wanneer de muren niet geschilderd zijn (i.v.m stof en eventuele schade aan de muren), tenzij ik het afplak.

Echter, als ik de vloerenlegger zou laten komen wanneer het stucwerk droog is, dan zal ik alsnog de vloer moeten afplakken voor de schilder.

Ik vraag mij af ; wat was jullie voorkeur en waarom? Welke voor- en nadelen zijn er in jouw optiek.
Daarnaast vraag ik mij ook af: is het raadzaam om de deurkozijnen te verwijderen (stalen stompe kozijnen) voor de vloerenlegger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
cacao70 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:02:
Nu ben ik bezig met de planning met de afbouwer (plafondverlaging, stuccen, verven) en de vloerenspecialist (schuren van anhydriet vloer, leggen van keramisch parket).

Vloerenspecialist geeft aan de vloer liever te willen leggen wanneer de muren niet geschilderd zijn (i.v.m stof en eventuele schade aan de muren), tenzij ik het afplak.

Echter, als ik de vloerenlegger zou laten komen wanneer het stucwerk droog is, dan zal ik alsnog de vloer moeten afplakken voor de schilder.

Ik vraag mij af ; wat was jullie voorkeur en waarom? Welke voor- en nadelen zijn er in jouw optiek.
Daarnaast vraag ik mij ook af: is het raadzaam om de deurkozijnen te verwijderen (stalen stompe kozijnen) voor de vloerenlegger?
standaard regel is van boven naar beneden werken. dus eerst muur schilderen, daarna pas vloer. ik snap ook niet helemaal hoe er schade aan de muur zou moeten ontstaan door de vloerenlegger? sowieso is het al een stofbende bij de oplevering van je woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prodat
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-09 23:26

Hier vergelijkbare clausule, maar goed ik heb de achterpoort eruit gesloopt, verplaatst naar de zijkant (hoekhuis en lang doorlopende schutting ), poort daarna dicht gezet met exact hetzelfde type gaashekwerk en alsof de bouwer het zo had opgeleverd (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Il 2 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:35:
[...]

standaard regel is van boven naar beneden werken. dus eerst muur schilderen, daarna pas vloer. ik snap ook niet helemaal hoe er schade aan de muur zou moeten ontstaan door de vloerenlegger? sowieso is het al een stofbende bij de oplevering van je woning.
Misschien door het schuren van de anhydriet vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:02

Spetters van egaline zou ik me voor kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:03
@cacao70 Het probleem is dat ze allemaal het liefste in een casco ruimte werken. Scheelt afplakken, schades aan ander werk noem maar op. Zoals @Il 2 al zei wordt de afwerking in principe van boven naar beneden gedaan. Oplossing zou kunnen zijn dat de vloerenboer misschien eerst het schuurwerk doet, dan de schilder, dan keramisch parket leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Hier komt eerst de keramische tegelvloer op de begane grond. Dan het hele huis in de renovlies en dan komt er boven op de 1e etage laminaat. Dat is een eigen keuze, maar de vloer pak ik wat makkelijker met stucloper in dan gesausde wanden. Daarbij komt dat een tegelvloer werken is met relatief zware tegels, snijden, tegellijm, etc. Dat is toch wat lomper werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
LordBusiness schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:44:
Hier komt eerst de keramische tegelvloer op de begane grond. Dan het hele huis in de renovlies en dan komt er boven op de 1e etage laminaat. Dat is een eigen keuze, maar de vloer pak ik wat makkelijker met stucloper in dan gesausde wanden. Daarbij komt dat een tegelvloer werken is met relatief zware tegels, snijden, tegellijm, etc. Dat is toch wat lomper werken.
Psies een handje op de muur is snel gezet, dus muur afplakken is eigenlijk wel noodzaak daarnaast kan je ook netjes de plint kitten en schilderen in de juiste volgorde.

Het wordt genoeg in andere volgordes gedaan maar ik zou

tegelen -> kitten -> schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sinds anderhalve week verhuisd naar nieuwbouw, bevalt erg goed. Lekker weinig lawaai van buiten, comfortabel qua klimaat in tegenstelling tot onze oude jaren 30 woning.

Wel behoorlijk vochtig door al het bouwvocht (75-80 %). Ik weet dat het een jaar kan duren voordat dat weg is.
Hoe doen jullie dat? Er zit een wtw systeem in die doorgaans op stand 2 staat. Is die ventilatie voldoende om het bouwvocht af te voeren? Of zal ik ook af en toe de ramen open moeten zetten om al dat vocht af te voeren? De badkamerventilatie werkt ook niet geweldig, maar dat zal ook wel (extra) door het bouwvocht komen, vermoed ik.

Daarnaast: er zitten behoorlijke kieren onder de binnendeuren. Ventilatie natuurlijk. Voor de slaapkamers en badkamer begrijp ik dat (zitten alleen aanzuigventielen), maar voor woonkamer en keuken lijkt me dat niet persé nodig (aanzuig en afvoer in de kamer zelf) ? Ik vind het namelijk best gehorig bij de trappen door de flinke kieren (3-4 cm onder de deur).
Is het verstandig om dit zo te laten, of zou ik er bij die 2 deuren ook rubbers/borstels onder kunnen zetten?

Bij de technische ruimte, onder schuin dak, zit aan de bovenkant van de wand een kier om beweging van het dak bij flinke sneeuwdekken op te kunnen vangen. Dat zorgt ook voor geluidsoverlast naar naastgelegen slaapkamer, want de wasmachine/droger/wtw/warmtepomp staan daar. Ik zou daar iets van (geluids) isolatie tussen willen hebben. Het gaat om zo'n 3 cm kier. Glaswol ertussen? Of tochtband? Of schuim of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Rubenus schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:22:
[...]

Spetters van egaline zou ik me voor kunnen stellen.
Muren afplakken is een stuk lastiger dan de vloer maar aan de andere kant moet je er behoorlijk een zooitje van maken om egaline, boven de plintrand, op de muur te krijgen. Ik kan het weten wat ik heb onze afneembare muren mogen testen na het mixen van de egaline. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:44:
[...]

Muren afplakken is een stuk lastiger dan de vloer maar aan de andere kant moet je er behoorlijk een zooitje van maken om egaline, boven de plintrand, op de muur te krijgen. Ik kan het weten wat ik heb onze afneembare muren mogen testen na het mixen van de egaline. :+
Onze vloerenlegger had een eigen schilder mee om de muren waar egaline op gekomen was meteen te herstellen. Was op een paar plekken nodig en is na de verfbeurt niks meer van te zien.

Blijkbaar was die schilder meenemen voor hen goedkoper dan afplakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Farmerwood schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:50:
[...]

Blijkbaar was die schilder meenemen voor hen goedkoper dan afplakken...
Of gewoon voorzichtig werken.. Dat een stucadoor alles moet afplakken begrijp ik wel, maar met vloer de vloer werkt de zwaartekracht juist wel in je voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
koelkast schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:08:
Sinds anderhalve week verhuisd naar nieuwbouw, bevalt erg goed. Lekker weinig lawaai van buiten, comfortabel qua klimaat in tegenstelling tot onze oude jaren 30 woning.

Wel behoorlijk vochtig door al het bouwvocht (75-80 %). Ik weet dat het een jaar kan duren voordat dat weg is.
Hoe doen jullie dat? Er zit een wtw systeem in die doorgaans op stand 2 staat. Is die ventilatie voldoende om het bouwvocht af te voeren? Of zal ik ook af en toe de ramen open moeten zetten om al dat vocht af te voeren? De badkamerventilatie werkt ook niet geweldig, maar dat zal ook wel (extra) door het bouwvocht komen, vermoed ik.

Daarnaast: er zitten behoorlijke kieren onder de binnendeuren. Ventilatie natuurlijk. Voor de slaapkamers en badkamer begrijp ik dat (zitten alleen aanzuigventielen), maar voor woonkamer en keuken lijkt me dat niet persé nodig (aanzuig en afvoer in de kamer zelf) ? Ik vind het namelijk best gehorig bij de trappen door de flinke kieren (3-4 cm onder de deur).
Is het verstandig om dit zo te laten, of zou ik er bij die 2 deuren ook rubbers/borstels onder kunnen zetten?
W.b. de wtw-unit werd tegen ons ook gezegd door meerdere experts: ramen eigenlijk altijd dicht laten, anders werkt het systeem niet goed meer. Ook wel logisch omdat de flow dan anders wordt.

Maar dat terzijde hebben wij op droge zomerdagen zeker de ramen opengedaan. Ook omdat we nog veel aan het doen waren in huis. En ook nu zetten we de ramen op zolder nog wel eens flink open om bijv. 's nachts te koelen, ook al doet de wtw-unit dat ook wel.

Wat betreft die kier: bij ons zit er ook een ventiel op de wc, die zou je ook nog mee moeten nemen in je overweging, denk ik. Vraag me ook wel af of het veel scheelt om die kier af te dichten of dat het ook aan het type deur ligt? (veel mensen in dit topic hebben voor zwaardere deuren gekozen, wij hebben de standaard opdek).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06:56

Ik heb inmiddels al een hoop totaalrenovaties uitgevoerd als (nu nog) parttime aannemer en persoonlijk vind ik de onderstaande volgorde het fijnste werken:

1. Plafond raggelen
(tip: metal stud plafond profielen. Is niet onderhevig aan temperatuur en vochtschommelingen en ze zijn recht. Werkt sneller en minder kans op scheuren in je stucwerk)
2. Elektrawerkzaamheden in verlaagd plafond / verlichting / centraaldozen / spots en dergelijke
3. Plafond gipsen (haaks op de raggel!)
(tip: gebruik stucplaten. Deze hoeven niet meer voorgestreken te worden)
4. Vloeren! Schuren / tegelen / laminaat leggen / PVC lijmen
5. Afdekken van de vloeren. Gebruik hiervoor een zelfklevend waterdicht afdekvlies. Het is wat prijziger dan normale stucloper maar biedt een veel betere bescherming.
6. Stukadoorswerkzaamheden: wanden -> plafond
7. Vliezen van de wanden (ja ik laat de wanden altijd vliezen, zelfs als het gestukadoord is)
8. Afdekvlies op de randen 2 cm terug trekken
9. Plinten plakken (voorgelakt) + afwerken gezaagde kanten/verstekjes
10. Afdekvlies weer terug plaatsen tegen de plinten
11. Kitten bovenzijde plinten (Acryl)
12. Sauzen wanden
13. Afplakken wanden
13. Spuiten plafonds
14. Afplak materiaal verwijderen
15. Bier drinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:54

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Kromme_plank schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:45:
[...]

Ik heb inmiddels al een hoop totaalrenovaties uitgevoerd als (nu nog) parttime aannemer en persoonlijk vind ik de onderstaande volgorde het fijnste werken:

1. Plafond raggelen
(tip: metal stud plafond profielen. Is niet onderhevig aan temperatuur en vochtschommelingen en ze zijn recht. Werkt sneller en minder kans op scheuren in je stucwerk)
2. Elektrawerkzaamheden in verlaagd plafond / verlichting / centraaldozen / spots en dergelijke
5. Afdekken van de vloeren. Gebruik hiervoor een zelfklevend waterdicht afdekvlies. Het is wat prijziger dan normale stucloper maar biedt een veel betere bescherming.
7. Vliezen van de wanden (ja ik laat de wanden altijd vliezen, zelfs als het gestukadoord is)
12. Sauzen wanden
13. Afplakken wanden
13. Spuiten plafonds
15. Bier drinken
Waarom zou je de vloer eerst doen boven de wanden afmaken?
Ik zou eerst plafond + wanden afmaken incl texen, vervolgens pas vloeren gaan doen.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kromme_plank
Sjoerdfoto schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:14:
[...]

Waarom zou je de vloer eerst doen boven de wanden afmaken?
Ik zou eerst plafond + wanden afmaken incl texen, vervolgens pas vloeren gaan doen.
Probeer maar eens 120x120 cm tegels of keramisch parket van 180 cm te leggen zonder een muur aan te raken. En dan hebben we het nog niet gehad over het aanmaken van lijm. Als je een zak lijm van 25kg in een kuip giet dan komt daar behoorlijk stof vanaf wat overal neerslaat. Bij het mengen van de lijm / terug trekken van de garde en spoelen in water kan ik je garanderen dat je wat rondvliegende spetters hebt.

Tevens is het mooi als je plinten al op de muur zitten wanneer je gaat sauzen. Op die manier kan je netjes kitten op de plint/muuraansluiting. Acrylkit zal je altijd moeten overschilderen anders wordt het geel en kleeft al het stof eraan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Kromme_plank schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:45:
[...]

1. Plafond raggelen
12. Sauzen wanden
13. Afplakken wanden
13. Spuiten plafonds
15. Bier drinken
Dank voor je uiteenzetting. Kun je toelichten waarom je de wanden ook nog laat vliezen? Is dat ivm stevigheid + dekken van scheuren?

De vloerenman stelde voor om de vloer te leggen nadat het stucwerk erin ligt en dan de afwerking te doen nadat de vloer erin ligt. Afgaande van je andere reactie, als er stof vrijkomt, dan is dat ook niet bevorderlijk toch? Vooral als het stof zich gaat hechten aan het stucwerk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Mis eigenlijk nog het moment van je keuken plaatsen in deze opstelling, die komt hier ook regelmatig terug haha. Die zit bij mij tussen stap 14/15 in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:57

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Draakje5 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:18:
[...]

Hier hadden we 2 opties:

1. Geëmailleerde plaatstalen uitstortgootsteen excl. rooster in de berging met koud- en warmwaterkraan. € 505,00
2. In de berging een (op twee plaatsen) afgedopte warm- en koudwaterleiding + afvoer plaatsen t.b.v. door koper later te plaatsen keukenblokje. De leidingen dienen door de koper zelf nog te worden aangesloten op het leidingnet. € 430,00

We gaan voor een simpel IKEA keukenblokje dus daarom gekozen voor optie 2. Maar voor 1400 euro ging ik er nog wel een nachtje over slapen of ik het zelf niet alsnog kan (laten) doen via de kruipruimte.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:19

IkWilbert

Het is mij!

Vraagje, was net even door de foto's aan het scrollen en het viel mij op dat er een buisje te zien is in de gevel. Iemand enig idee wat dit is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsheTdU1yo_f7IF5xv8vFofFBVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkqLTX27ms0Gtl2sTA33fy1a.jpg?f=fotoalbum_large

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Mr.Viper schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:38:
[...]

Hier hadden we 2 opties:

1. Geëmailleerde plaatstalen uitstortgootsteen excl. rooster in de berging met koud- en warmwaterkraan. € 505,00
2. In de berging een (op twee plaatsen) afgedopte warm- en koudwaterleiding + afvoer plaatsen t.b.v. door koper later te plaatsen keukenblokje. De leidingen dienen door de koper zelf nog te worden aangesloten op het leidingnet. € 430,00

We gaan voor een simpel IKEA keukenblokje dus daarom gekozen voor optie 2. Maar voor 1400 euro ging ik er nog wel een nachtje over slapen of ik het zelf niet alsnog kan (laten) doen via de kruipruimte.
Begrijp ik, de afvoer gaat hier door de fundering heen, dat had ik zelf achteraf nooit kunnen doen aangezien ik niet door de fundering kan/mag boren met de wapening die er in zit. Ook vond ik het boren door een kanaalplaat vloer wel een dingetje. Nu zat er een mooi prefab gat in de vloer vanuit de fabrikant voor de waterleidingen en de afvoer.
Een afvoer onder de fundering door leggen lijkt mij niet gewenst.

Edit: Kanaalplaatvloer = Ribcasettevloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
IkWilbert schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:40:
Vraagje, was net even door de foto's aan het scrollen en het viel mij op dat er een buisje te zien is in de gevel. Iemand enig idee wat dit is?

[Afbeelding]
Lijkt een electra buisjeToevallig daar een WCD laten plaatsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

vormulier schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:05:
[...]

Lijkt een electra buisjeToevallig daar een WCD laten plaatsen ?
Nee...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ploon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:28
IkWilbert schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:40:

[Afbeelding]
Buiten temp sensor voor de warmtepomp?

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Ploon schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:17:
[...]

Buiten temp sensor voor de warmtepomp?
Warmtepomp staat beneden in de hal naast de meterkast. Dit buisje zit aan de achterkant onder het raam van een slaapkamer (1e verdieping). Mijn schoonvader had het erover dat het gebruikt kan worden om de steiger vast te zetten?

[ Voor 12% gewijzigd door IkWilbert op 27-07-2023 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
IkWilbert schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:18:
[...]

Warmtepomp staat beneden in de hal naast de meterkast. Dit buisje zit aan de achterkant onder het raam van een slaapkamer (1e verdieping). Mijn schoonvader had het erover dat het gebruikt kan worden om de steiger vast te zetten?
Voor een steiger laten ze meestal 4 bakstenen en wat isolatie weg, zo dra de steiger dan weg is maken ze de muur nettjes dicht en blijft er niks achter (zoals dit buisje).

Het buisje zal straks vast ergens voor dienen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
[...]

Zou wel heel slordig zijn. Bij ons zitten die pinnen in de voeg ( en steken ze uit ) en worden ze naderhand verwijderd en dicht gevoegd. Of voordat er gemetseld is in je binnenspouwblad en is er een stuk isolatie weggelaten. Bij jou lijkt alsof het van binnen uit naar buiten is geboord. De steen is ook in tweeën gehakt.

Ik zou de aannemer gewoon vragen waar dit voor dient en waarom die steen in 2 stukken is. Als op de tekening niets zichtbaar is dan is dat wel bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Geen buisje tbv eventuele zonwering op de achtergevel?

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Bastien schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:34:
Geen buisje tbv eventuele zonwering op de achtergevel?
Nee ook niet. Ik zal na de bouwvak de uitvoerder even vragen. Dank voor het meedenken allen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kromme_plank
cacao70 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:43:
[...]

Dank voor je uiteenzetting. Kun je toelichten waarom je de wanden ook nog laat vliezen? Is dat ivm stevigheid + dekken van scheuren?

De vloerenman stelde voor om de vloer te leggen nadat het stucwerk erin ligt en dan de afwerking te doen nadat de vloer erin ligt. Afgaande van je andere reactie, als er stof vrijkomt, dan is dat ook niet bevorderlijk toch? Vooral als het stof zich gaat hechten aan het stucwerk?
Naar mijn mening is stucen niets meer en niets minder dan het egaliseren/waterpas maken van de wanden. Ik vind het niet geschikt als afwerklaag omdat het:
1. Niet stootvast is.
2. Niet scheur overbruggend is.

Door het naderhand te vliezen los je de bovenstaande 2 punten op. En goed vliesbehang ziet er hetzelfde uit als glad stucwerk.

Vaak zien muren, bijvoorbeeld in de nieuwbouw, er recht uit. Echter als je er een lange rei tegen aanhoud zal je zien dat het alles behalve recht/vlak is. Wanneer je een mooi verlaagd plafond met spots plaatst zal je de afwijkingen in een niet gestukadoorde muur duidelijk zien door het strijklicht.

Aan de andere kant, alles laten stukadoren kost een hele hoop extra centjes. Dus ik kan ook heel goed begrijpen als mensen alleen voor vliezen kiezen.

Wat betreft het voorstel van je vloerenman: ik vind het een prima plan. De schilder zal de wanden sowieso nog schuren en stofvrij maken voordat die gaat sauzen. Dus het eventuele stof van de tegellijm zal dan ook gesaneerd worden.
LordBusiness schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:29:
Mis eigenlijk nog het moment van je keuken plaatsen in deze opstelling, die komt hier ook regelmatig terug haha. Die zit bij mij tussen stap 14/15 in. :)
Eens! Alleen zou ik dan proberen het grootste gedeelte van het afdekvlies te laten liggen en alleen de plekken waar de keuken komt te staan verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

[...]

De positie van de warmtepomp heeft niets te maken met de positie van de voeler. Is dit een noordgevel of iets in die richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Greebs schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:49:
[...]

De positie van de warmtepomp heeft niets te maken met de positie van de voeler. Is dit een noordgevel of iets in die richting?
De achterkant van het huis ligt op het oosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:02
Deveon schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:44:
[...]

Dat dacht ik ook. Toch is het gebeurd. Sommigen geven nou eenmaal weinig om dit soort zaken (helaas). Spetters, proberen schoon te maken, vervolgens de hele muur een zwarte waas te zien :'( . Plinten even aandrukken met de voetzolen… Ik spreek helaas ook uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:40
Wat is de huidige mening over opstookprotocol. Aannemer en VEH gaven bij oplevering aan dat het niet nodig is en ouderwets is omdat de verschillen tussen min/max aanvoertemperatuur heel laag zijn. De vloerenlegger is heel stellig en wil dat het opstookprotocol doorlopen is.

Is het wel/niet nuttig om te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Blik1984 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:28:
Wat is de huidige mening over opstookprotocol. Aannemer en VEH gaven bij oplevering aan dat het niet nodig is en ouderwets is omdat de verschillen tussen min/max aanvoertemperatuur heel laag zijn. De vloerenlegger is heel stellig en wil dat het opstookprotocol doorlopen is.

Is het wel/niet nuttig om te doen
In mijn geval heeft de bouwer het reeds uitgevoerd. Tijdens de voorschouw gaven ze aan dat het in mijn geval in principe niet hoefde - omdat ik op een van de lagere verdiepingen woon en het appartement al allerlei seizoenen heeft meegemaakt - en de leidingen al voldoende hebben uitgezet. Maar ook omdat het inderdaad om lage tempverschillen gaat.

Ze hebben het volgende uitgevoerd:
Week 1 25 graden water door vloerverwarming
Week 2 30 graden water door vloerverwarming
Week 3 35 graden water door vloerverwarming
Week 4 40 graden water door vloerverwarming

De vloerverwarming is dus iedere week 5 graden omhoog gezet vanaf het moment dat deze is aangezet.
Wellicht wilt de vloerenlegger gewoon het zekere voor het onzekere nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
cacao70 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:47:
[...]

In mijn geval heeft de bouwer het reeds uitgevoerd. Tijdens de voorschouw gaven ze aan dat het in mijn geval in principe niet hoefde - omdat ik op een van de lagere verdiepingen woon en het appartement al allerlei seizoenen heeft meegemaakt - en de leidingen al voldoende hebben uitgezet. Maar ook omdat het inderdaad om lage tempverschillen gaat.

Ze hebben het volgende uitgevoerd:

[Week 1 25 graden water door vloerverwarming
Week 2 30 graden water door vloerverwarming
Week 3 35 graden water door vloerverwarming
Week 4 40 graden water door vloerverwarming

De vloerverwarming is dus iedere week 5 graden omhoog gezet vanaf het moment dat deze is aangezet.

Wellicht wilt de vloerenlegger gewoon het zekere voor het onzekere nemen?
Hebben ze het ook weer rustig afgebouwd, want juist daar gaat het om bij een opstookprotocol. Gecontroleerd de vloer ook weer af laten koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Farmerwood schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:51:
[...]

Hebben ze het ook weer rustig afgebouwd, want juist daar gaat het om bij een opstookprotocol. Gecontroleerd de vloer ook weer af laten koelen.
Ah ja, inderdaad dat hebben ze ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miezziej
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-01 17:01
Wij waren vandaag ook langs de vloerenboer en die had het ook al over het opstookprotocol. Geen idee of de aannemer dat bij ons zal doen eigenlijk. We gaven aan bij de verkoper dat er in onze oude PVC vloer lijnen waren ontstaan, toen begon hij over het opstookprotocol en gaf aan dat ze sowieso een vochtmeting doen voor het leggen en dan zou het goed moeten komen...

We hebben een offerte voor Ambiant spigato visgraat incl. schoonloopmat en hoge plint voor 6350 (70 m2 ex snijverlies). Is dat een beetje een redelijke prijs? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:16

tomtom901

Moderator General Chat
miezziej schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:26:
Wij waren vandaag ook langs de vloerenboer en die had het ook al over het opstookprotocol. Geen idee of de aannemer dat bij ons zal doen eigenlijk. We gaven aan bij de verkoper dat er in onze oude PVC vloer lijnen waren ontstaan, toen begon hij over het opstookprotocol en gaf aan dat ze sowieso een vochtmeting doen voor het leggen en dan zou het goed moeten komen...

We hebben een offerte voor Ambiant spigato visgraat incl. schoonloopmat en hoge plint voor 6350 (70 m2 ex snijverlies). Is dat een beetje een redelijke prijs? :9
Volgens mij doe je het met visgraat incl plinten voor < 100 de m2 niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wij moeten ook weer aan de slag met de (offerte voor) de vloeren.

Beneden nemen we keramisch parket. De offerte was 56 euro per m2 voor keramisch parket (Novabell Eiche Natur 26x160cm ) en 50 euro per m2 voor het leggen. Egaliseren zat er niet bij in want dat was waarschijnlijk niet nodig ( afhankelijk vd dekvloer ).

Totaal voor 77m2 beneden kwamen we uit op 8190 euro.

Ik heb geen idee of dit een redelijke prijs is en of dat ik voor zo'n prijs ook incl egaliseren mag verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Draakje5 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:54:

Beneden nemen we keramisch parket. De offerte was 56 euro per m2 voor keramisch parket (Novabell Eiche Natur 26x160cm ) en 50 euro per m2 voor het leggen. Egaliseren zat er niet bij in want dat was waarschijnlijk niet nodig ( afhankelijk vd dekvloer ).

Ik heb geen idee of dit een redelijke prijs is en of dat ik voor zo'n prijs ook incl egaliseren mag verwachten?
Wat voor dekvloer heb je? Ik heb een zwevende anhydriet dekvloer en deze moet eerst geschuurd worden.

Ik ben in totaal EUR 9950,= (Incl btw) kwijt voor tegel + leggen + schuren + materiaal.
- Tegel: 25 x 150 cm Atlas Concorde Nid Cashmere - 57,81 / m2 -> EUR 5202,08 voor 90m2
- Arbeid: EUR 2706,91
- Schuren: EUR 502,07

Bestelling was wel geplaatst in oktober 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Draakje5 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:54:

het maakt niet uit of ze egaliseren of uitvullen met lijm, zolang het resultat maar binnen de normen is (je kan navragen welke normen ze hanteren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Wat een verschil wel tussen die vloerafwerkingen zeg. We gaan voor zo'n 150m2 visgraat eiken (1 bis) geolied en gelakt en komen uit op 30-35k. Heb nu een aantal offertes liggen en wacht op de proefstalen om een keuze te kunnen maken. Het is dat ik alle andere opties echt niet mooi vind waardoor ze echt geen optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
We zijn druk om alle zaken definitief te maken voor de aannemer (Electra, grote bouwopties, badkamer etc etc)
Ik heb op mijn lijstje van grotere dingen "buiten de aannemer" het volgende staan
- plafond hoge tussendeur (van staal)
- Vloeren
- Afwerking (Stucen/schilderen)
- inrichting (bijv. gordijnen)
- Screens/rolluiken (als er nog geld over is ;))

Ik kan moeilijk inschatten hoe lang de wachttijden zijn, hoe ver voor de oplevering zijn jullie begonnen met offertes opvragen/dingen regelen (en definitief maken) en was dat optijd of was je liever eerder/later er mee begonnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Lupadi schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:32:
We zijn druk om alle zaken definitief te maken voor de aannemer (Electra, grote bouwopties, badkamer etc etc)
Ik heb op mijn lijstje van grotere dingen "buiten de aannemer" het volgende staan
- Vloeren

Ik kan moeilijk inschatten hoe lang de wachttijden zijn, hoe ver voor de oplevering zijn jullie begonnen met offertes opvragen/dingen regelen (en definitief maken) en was dat optijd of was je liever eerder/later er mee begonnen?
Ik ben er nu mee bezig en mijn ervaring is dat de levertijden weer vrij normaal zijn. Alleen de vakantie/bouwvak zorgt een beetje voor vertraging. Maar het is niet meer de chaos en de levertijden van een hele tijd terug. Heel fijn, want nu kan ik heel last minute nog dingen regelen.

Het is wel handig om goede vaklui wel ruim vooraf in te plannen. Maar materialen kunnen vlot geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Lupadi schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:32:
- Vloeren

De ergste drukte is er wel een beetje af nu. Goede vakmannen hebben altijd genoeg werk, maar dat je maanden vooruit moet plannen is niet meer echt nodig. Dat heeft overigens ook te maken dat de prijzen wel nog een stuk hoger liggen, waardoor mensen ook wel afhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Bedankt voor de uitstortgootsteen adviezen hierboven, @Toppe, jouw wasbak is wat te groot voor mijn berging. Wellicht in de toekomst.

Omdat mijn warm en koud waterleiding vanuit de grond komen en opbouw gemonteerd gaan worden gaat een normale uitstortgootsteen er niet fraai uitzien. Want dan lopen de waterleidingen er langs naar boven toe.

Nu zag ik op Amazon deze wasbak, wat is jullie eerste indruk?
Komt natuurlijk uit China, maar ziet er voor € 130,- wel grappig uit, helaas 0 reviews en geen spatbord aan de muurzijde.
Maatvoering lijkt ook wel oke: (48*35cm) | (53*38cm) | (58*43cm).

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61J5uPud8YL._AC_SL1500_.jpg

https://www.amazon.nl/wan...%2Caps%2C120&sr=8-99&th=1

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Voor mij ziet het er uit als een onding. Maar voor je handen wassen wellicht voldoende.

Vind je het een probleem om je leidingwerk over de muur naast je uitstortgootsteen te laten lopen? Het gaat om een garage ruimte met halfsteens muur? Als je een (kalkzandsteen)wand hebt zou je mogelijk gewoon het leidingwerk nog in je muur kunnen frezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o91BGz9ZWM-mmumoNRy1YPn_9lk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xcHTLLANDjhiRr9PRbBeuM9T.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
Garage met halfsteens muur moet je voorzichtig zijn met bevriezing van je leidingen.
ik heb ook de optie dat ze alleen de leidingen aan leggen voor €605 misschien toch een betere optie dan kan ik nog even denken over hoe ik dat wil hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Kleine winst behaald 🥳

Members only:

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• xantus
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:37
Na lang meelezen ook en voorstellen. Wij hebben in oktober 2021 een optie genomen op een CLT woning. Langs de notaris in januari 2022, start bouw in april 2022 en oplevering verwacht Q3 2023.

CLT betekend dat alle structurele delen van ons huis uit massief (vuren) hout worden gemaakt. Deze panelen zijn allemaal gemaakt in Oostenrijk en toen met een vrachtwaren naar Nederland gebracht. Het idee is dat deze delen ook in het zicht blijven. In ons project worden de zichtbare delen uitgevoerd in kwaliteit IVI (Industrial Visual quality). Nadeel hiervan is dat achteraf een leiding verplaatsen/bijplaatsen zo goed als onmogelijk is. Fouten tijdens de bouw zijn niet onzichtbaar te herstellen :/.

Members only:

Houten panelen worden op hun plek gehesen en vastgeschroefd. De langste delen zijn 13 bij 2.6 meter _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkTgYM1tPKrosMRuwuXyB8FcuVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dejyVYYWOpwRZXZOXlP4cZYe.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbereiding voor leidingwerk al in de muur aanwezig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfliJJC8XXRoSO1nbMWnaPz7Mj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25ArqxHBpttrXDzdWLud5fS9.jpg?f=fotoalbum_large

Toekomstig slaapkamers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Clq9pt4ukcQ6lYlsNisHWb4NtzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGfC3nNnkVZVBxPh5UMrh44n.jpg?f=fotoalbum_large

Begonnen met afbouw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRbnEMRT67UijSRf_STButcFw4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfoDes4vZr11KnQd9AkWgvc2.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTBYmHeKYmRjSPkoXc5eq9BQxDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1UMtzYRP2jSqY9eIqlMb7iL.jpg?f=fotoalbum_large

Buitenkant is afgewerkt met bamboo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nhiapbd94xoM6zuDBVNAGoL4ndE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xup2hmQNgZwSPnOvSWLI5CAo.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzLnNpjVheaV43D9u7SklJCoThw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u66sjN4jWMaoxkE0O86lC5bI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lizard87
  • Laatst online: 14-09 21:16
PrixV schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:17:
Kleine winst behaald 🥳

***members only***
Als ik het goed lees krijg je nu dus 2 boilers? Is dat niet heel inefficiënt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
300L boilervat zijn de (woningborg) eisen voor een woning met minimaal 3 slaapkamers en een bad in de badkamer. Lijkt me sterk dat ze een 165+300L vat plaatsen. De omschrijving leest wel vrij ongelukkig ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:06
xantus schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:40:
Na lang meelezen ook en voorstellen. Wij hebben in oktober 2021 een optie genomen op een CLT woning. Langs de notaris in januari 2022, start bouw in april 2022 en oplevering verwacht Q3 2023.

CLT betekend dat alle structurele delen van ons huis uit massief (vuren) hout worden gemaakt. Deze panelen zijn allemaal gemaakt in Oostenrijk en toen met een vrachtwaren naar Nederland gebracht. Het idee is dat deze delen ook in het zicht blijven. In ons project worden de zichtbare delen uitgevoerd in kwaliteit IVI (Industrial Visual quality). Nadeel hiervan is dat achteraf een leiding verplaatsen/bijplaatsen zo goed als onmogelijk is. Fouten tijdens de bouw zijn niet onzichtbaar te herstellen :/.

***members only***

Houten panelen worden op hun plek gehesen en vastgeschroefd. De langste delen zijn 13 bij 2.6 meter _/-\o_
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toekomstig slaapkamers
[Afbeelding]

Begonnen met afbouw
[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Leuk om te zien!

Ik zou zelf niet de term massief hout gebruiken voor CLT trouwens :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:16

tomtom901

Moderator General Chat
xantus schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:40:

***members only***

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toekomstig slaapkamers
[Afbeelding]

Begonnen met afbouw
[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Members only:

Wat? :|

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
We gaan misschien weer afscheid nemen van onze nieuwe oude woning uit ‘22.

Vandaag wezen kijken bij een boerderijtje (296m2 woon oppervlakte) uit 1899 :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
-edit: knip-

[ Voor 96% gewijzigd door Aubergine op 26-01-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Aubergine schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:20:
[...]

Waar haal jij die energie vandaan joh? :o
Weet ik ook nog niet 7(8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Aubergine schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:20:
[...]

Waar haal jij die energie vandaan joh? :o
Vattenval wrijft al in de handjes om het energie label F >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:09:
We gaan misschien weer afscheid nemen van onze nieuwe oude woning uit ‘22.

Vandaag wezen kijken bij een boerderijtje (296m2 woon oppervlakte) uit 1899 :D
Wel om flink te laten verbouwen toch?

Als er nog een aannemer is die met jou durft te werken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
vormulier schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:39:
[...]

Vattenval wrijft al in de handjes om het energie label F >:)
C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
@Toppe Bevalt de huidige woning / wijk niet, of toch toe aan iets groters?
296m2 is wel een joekel. Wij gaan ons pas orienteren op een (woon)boederij wanneer de kinderen wat groter zijn.. ;-)

Update:
We hebben eindelijk bericht gehad over het bouwrijp maken van de wijk. Ze beginnen ergens in Oktober.
Gelukkig hebben we 1 wethouder en een zoon van, die in de wijk komen te wonen, dat zal allicht iets schelen.

Verrassend genoeg, geen update ontvangen voor de bouwvak van mijn 'tussentijdse' bevindingen tijdens de kijkdag (waarvan enkele tot op heden maar half opgelost worden, dus meer werk voor aannemer na vooroplevering). Wel een dreigement van de aannemer in de nieuwsbrief net voor de bouwvak aan bewoners die het bouwterrein op gaan. Als ze dat nog een keer doen zonder toestemming dan komt er voor niemand meer een kijkdag. Jammer genoeg zitten er een paar bewoners bij (in de app) die het ook niet onder stoelen en banken schuiven dat ze na werktijd het bouwterrein op gaan en een pool vragen of ze even mogen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wolly schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:52:
[...]

Wel om flink te laten verbouwen toch?

Als er nog een aannemer is die met jou durft te werken :X
Meeste doe ik zelf wel, alleen stukadoren niet. Verder valt het an-sich wel mee met wat er moet gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:18:
@Toppe Bevalt de huidige woning / wijk niet, of toch toe aan iets groters?
296m2 is wel een joekel. Wij gaan ons pas orienteren op een (woon)boederij wanneer de kinderen wat groter zijn.. ;-)
Groter hoeft niet. Hebben nu ook 180m2 ofzo. Maar kavel van 1000m2 met vrij uitzicht over de landerijen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:18:
We hebben eindelijk bericht gehad over het bouwrijp maken van de wijk. Ze beginnen ergens in Oktober.
Gelukkig hebben we 1 wethouder en een zoon van, die in de wijk komen te wonen, dat zal allicht iets schelen.

Verrassend genoeg, geen update ontvangen voor de bouwvak van mijn 'tussentijdse' bevindingen tijdens de kijkdag (waarvan enkele tot op heden maar half opgelost worden, dus meer werk voor aannemer na vooroplevering). Wel een dreigement van de aannemer in de nieuwsbrief net voor de bouwvak aan bewoners die het bouwterrein op gaan. Als ze dat nog een keer doen zonder toestemming dan komt er voor niemand meer een kijkdag. Jammer genoeg zitten er een paar bewoners bij (in de app) die het ook niet onder stoelen en banken schuiven dat ze na werktijd het bouwterrein op gaan en een pool vragen of ze even mogen kijken.
Als die pool toestemming geeft is het toch prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Draakje5 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:11:
300L boilervat zijn de (woningborg) eisen voor een woning met minimaal 3 slaapkamers en een bad in de badkamer. Lijkt me sterk dat ze een 165+300L vat plaatsen. De omschrijving leest wel vrij ongelukkig ja.
Ja ik vond de lezing ook ongelukkig.. maar lijkt me dat ze enkel een 300l vat plaatsen nu toch? Of moet ik dat nog navragen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:00
@PrixV zeker even navragen, een extra hotfill boiler wil je absoluut niet namelijk.

@Toppe wees gewaarschuwd, ik heb een kleine 800m2 perceel en je hebt geen moment rust :9 .
Valt mij ook toch tegen, je wilt ook geen betonplaat dus hier aardig wat borders, gras, potten, zwembad, trampoline, automatische maaier met strakke kanten en opsluitbandjes overal maar ik ben echt veel in de tuin bezig. Soms ook heerlijk maar met 3 kinderen laat ik het ook weleens voor wat het is maar dat is dan vrij snel zichtbaar. Om nog maar te zwijgen over het schoonhouden van 230m2 wo in mijn geval en ook daar ga je dik overheen >:)

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 28-07-2023 18:01 ]

Pagina: 1 ... 233 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.