Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Ik vind de bedragen die hier voorbij komen voor meerwerk altijd heel heftig. Ben blij dat ik dat niet had gezien voordat ik een nieuwbouwwoning kocht. Schrikt een beetje af als je geen hoog budget hebt. Ik was totally clueless en had maar 15k laten begroten voor meerwerk in de hypotheek (ik wilde zelfs maar 5k maar m'n hypotheekadviseur zei: doe maar 15k😂). Toen kwam ik op dit Forum erachter dat veel mensen 15-20k kwijt zijn alleen voor de keuken. Ik had al wel de lijst met meerwerk gekregen en de prijzen maar ik dacht dit allemaal optionele dingen waren die ik toch niet nodig had. Maarja ik had ook niet zulke hoge wensen aangezien ik m'n hele leven in sociale huurwoningen had gewoond. Ik had daarna gelukkig overwaarde gekregen van de verkoop van m'n oude woning (een oud sociale huurwoning) anders had ik wel een probleem gehad. Maar eigenlijk wilde ik de overwaarde ook niet besteden aan meewerk.rubenos schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:50:
[...]
Hier:
Geen uitbouw
Elektra en leidingwerk oa keuken - 8k
Keuken - 25k
Vloeren - 15k
Stucwerk en latex - 9k
Extra 2e badkamer - 13k
Sanitair aanpassingen: 1k
Master-master - 2k
Trapopties - 1k
Overig - 1k
Verder al aardig voorzien qua standaard badkamer, hardhouten trap, stompe deuren, groot boilervat etc. Dus relatief weinig op dat vlak.
Begroot:
Extra panelen budget: 7k
Tuin budget: 20k - 25k
Ook over de 100k+ dus. Had ik zeker niet verwacht bij aankoop. Op 740k v.o.n. (Tussenwoning)
Hierbij het budget van iemand die alles zo goedkoop mogelijk probeerde te doen en zelf geen niks wilde doen .
Uitbouw 2,4 met lichtstraat 28k
Keuken 8k
renovlies en latex 5k
Vloer (tegels+ laminaat) 4k
Raambekleding 300 euro
Meerwerk badkamer 2k
Aanpassingen electra 2k
Tuin+schutting 8k
Trapkast 1k
Het gaat om een hoekwoning van ongeveer 136m2. Dit zijn de prijzen die ik heb betaald in 2022.
Keuken is geen duur merk en b-merk apparaat. Maar het ziet er leuk uit en zal wel geen 30 jaar meegaan maar dat vind ik ook niet nodig. Gordijnen zijn kant en klaar gordijnen van de bouwmarkt die ik bij de Turkse kleermaker voor €10 per stuk op maat heb laten maken. Op de benedenverdieping tegels.
En ik heb boven en op zolder Ikea laminaat dat door iemand van marktplaats is gelegd voor €350. Tuin is gelegd door een vage kennis, hij vroeg 1700 euro.
Voor de rest waren het werklieden die ik vond via Werkspot met veel positieve reviews. Als ik nog meer handige mensen in mijn netwerk kende had ik het geprobeerd nog goedkoper te doen.
De reden dat ik alles goedkoop moest doen was omdat dat ik last minute besloot een grote uitbouw te nemen. Dit moest ik financieren van m'n spaargeld/overwaarde. Achteraf wel blij met deze keuze want ik ben sowieso iemand die altijd voor de goedkoopste optie gaat. En ikdan besteed ik liever 28k voor een grote uitbouw dan dat ik dat neertel voor een keuken met Siemens apparatuur. Maar ieder z'n ding.
Ik krijg complimenten op mijn woning (ook van m'n buren die vaak 3x zoveel hebben betaald voor alles) dus op basis daarvan ga ik er maar van uit dat het niet te zien is dat mijn woning goedkoper is afwerkt. Ik vind de muren van de buren ook niet gladder ogen.
Ben nu op zoek naar zonnepanelen. M'n buurman liet me zijn offerte zien voor de panelen die hij heeft. Hij heeft 7k betaald en ik heb nu ook een offerte binnen voor panelen met dezelfde opbrengst voor 4.7k. Gewoon doorzoeken tot je iemand vindt die het goedkoper wil doen.
Al met al: voor iedereen die dit leest en en minder kan of wil besteden het kan allemaal voor minder.
Top dat je een ander geluid laat horenMemeMaster schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:17:
[...]
Al met al: voor iedereen die dit leest en en minder kan of wil besteden het kan allemaal voor minder.
Een stuk later in ieder geval, ergens in 2022.Blihi schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:50:
[...]
Van wanneer is de vergunning?
De regels van de erfgrens gelden voor vergunningen aangevraagd na 1 april 2021.
Maak er in ieder geval een opleverpunt van als je denkt dat het niet goed zit.
Ben benieuwd wat de omgevingsdienst vd gemeente er over zegt.
Meningen zijn hierover verdeeld. In theorie heb je (waarschijnlijk) een koudebrug via je buitenmuur/dak.rufio64 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:19:
Wij hebben ons nieuwbouwhuis opgeleverd gekregen, en zijn bezig met werkzaamheden die we na de oplevering wilde doen. Een van die dingen is het na-isoleren van onze garage. Het is een enkelsteens garage die tegen onze woning is aangemetseld. Wat ik me afvraag is of het nodig is om voorzetwanden te plaatsen tegen het woninggedeelte aan (immers is dat een geisoleerde spouwmuur). Hebben mensen daar ervaringen mee of tips voor?
Zit met hetzelfde dilemma, ik denk dat ik er 2cm pir tegenaan zet.
-----------
Prijs voor 60m2 plafond + toilet ca. 4m2 stucen. Goede 2k => 32€/m klinkt als erg veel? Kom weinig recente prijzen hier tegen, dus even een check vraag.
[ Voor 10% gewijzigd door Vendetta_X op 20-07-2023 22:39 ]
Ik heb dat niet gedaan maar wat ga je in de garage doen?rufio64 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:19:
Wij hebben ons nieuwbouwhuis opgeleverd gekregen, en zijn bezig met werkzaamheden die we na de oplevering wilde doen. Een van die dingen is het na-isoleren van onze garage. Het is een enkelsteens garage die tegen onze woning is aangemetseld. Wat ik me afvraag is of het nodig is om voorzetwanden te plaatsen tegen het woninggedeelte aan (immers is dat een geisoleerde spouwmuur). Hebben mensen daar ervaringen mee of tips voor?
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Het voordeel is dat door het isoleren en niet eens actief verwarmen het nu niet kouder wordt dan een graad of 9-10 in de winter. Omdat ik ook een motor en een zwembadinstallatie daar heb staan en in de winter ook mijn beregeningspomp in de garage zet hoef ik nu niet bang te zijn dat de boel alsnog bevriest.
Buren zonder geïsoleerde berging hadden afgelopen winter bevroren frisdrank en bier namelijk.
Het isoleren van het enkelsteens muurtje kwam vanuit de bouw op iets van €6000,- wat ik nu achteraf heb laten doen voor €1100,- . Er is 12cm isolatie met een houten framework geplaatst en houten platen zodat ik daar gewoon gereedschap en alles aan op kan hangen.
Al is het maar als je er gereedschap wilt opslaan dat niet verroest of etenswaar dat niet klam wordt.
En als je het een beetje goed aanpakt en een deur naar je woning hebt, dan heb je ook nog een mogelijkheid om er m2 GBO van te maken = meerwaarde woning.
Bij ons is die vanuit de bouw geisoleerd, en hieronder zie je de tekening. De muur van de garage aan de kant vd woning lijkt niet geisoleerd ( luchtspouw ), dus dat vind ik nog een beetje vreemd. Maar mogelijk heb je er iets aan.
Edit: let wel even op de belasting op de vloer, kalkzandsteen blokken zijn mogelijk niet geschikt zoals bij ons. Bij ons is hiervoor namelijk de fundering breder uitgevoerd en zit er een extra funderingspaal onder de garage (ivm gewicht).
[ Voor 14% gewijzigd door Draakje5 op 21-07-2023 08:44 ]
Wij hebben een garage met bitumen, op een houten balk constructie.tomtom901 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:37:
Nu het toch over garages gaat;Wij hebben de garage ook geisoleerd (incl loopdeur naar de woning), alleen jammer van het dak (houten balklaag), die wordt weliswaar ook geisoleerd maar de balklaag blijft. Had die graag in steen uitgevoerd, maar dat kon niet. Iemand met dezelfde situatie en de balklaag dichtgezet met gipsplaten of iets anders?
Heb eerst Miofol (125AV uit mijn hoofd) folie erop bevestigd, daarna glaswol tussen de balken en afgewerkt met gipsplaten.
Jij kijkt tegen de isolatie op je dak aan? Heb je een foto?tomtom901 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:37:
Nu het toch over garages gaat;Wij hebben de garage ook geisoleerd (incl loopdeur naar de woning), alleen jammer van het dak (houten balklaag), die wordt weliswaar ook geisoleerd maar de balklaag blijft. Had die graag in steen uitgevoerd, maar dat kon niet. Iemand met dezelfde situatie en de balklaag dichtgezet met gipsplaten of iets anders?
Nog niet, is nog in aanbouw, maar nee, we gaan tegen een houten balklaag aankijken, die ik wil dichtzetten om een "strak" plafond te creeeren. Boven de balklaag bevindt zich de isolatie.Draakje5 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:12:
[...]
Jij kijkt tegen de isolatie op je dak aan? Heb je een foto?
Blijft ook bijzonder dat er wordt gesproken over "maatregelen bij bouwnummer 03" terwijl het de warmtepomp (waar komt de 'P' in jouw warmptepomp overigens vandaan?) van bouwnummer 02 is. Je zou zeggen dat je bij de aanleg van de warmtepomp van bouwnummer 02 maatregelen moet nemen zodat bouwnummer 03 daar geen last van heeft.Draakje5 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:55:
Ik heb bij onze gemeente maar eens gevraagd waarom de omgevingsvergunning met een geluidsdruk van warmptepomp berekening op gevels goedgekeurd is, terwijl volgens bouwbesluit er van de geluidsdruk warmptepomp op perceelgrens moet worden uitgegaan.
Tenzij ik iets mis, maar hier staat toch echt dat er geen maatregelen nodig zijn omdat de geluidsdruk op de gevel <45dB is. Terwijl bouwbesluit nergens over gevels rept maar juist perceelgrenzen.
***members only***
Wat zou de oplossing immers zijn? Dikkere ramen? Andere isolatie? Daar schiet je allemaal niks mee op als je even het raam open zet. De meting is ook op de erfgrens, mede wegens geluid in de tuin, welke maatregelen neem je dan bij bouwnummer 03? Een geluidsdempende schutting van 5 meter hoog?
De warmtepomp van bouwnummer 02 moet gewoon (i) op een andere positie staan, (ii) worden voorzien van geluidsisolatie of (iii) een stiller model worden.
Komt de isolatie niet tussen de balklaag?tomtom901 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:21:
[...]
Nog niet, is nog in aanbouw, maar nee, we gaan tegen een houten balklaag aankijken, die ik wil dichtzetten om een "strak" plafond te creeeren. Boven de balklaag bevindt zich de isolatie.
Situatie bij ons project. volgens mij is dit dak nog niet geisoleerd en komt hier isolatie tussen?
Mijn vermoeden waarom ze spreken geen maatregelen nodig bij 3, door de warmtepomp bij 2, omdat ze dus uitgaan van geluidsdruk op de gevel. Bij enkele andere woningen wordt gesproken over 'hier mogen geen te openen ramen zitten' ivm >45dB.Mr. Stom schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:30:
[...]
Blijft ook bijzonder dat er wordt gesproken over "maatregelen bij bouwnummer 03" terwijl het de warmtepomp (waar komt de 'P' in jouw warmptepomp overigens vandaan?) van bouwnummer 02 is. Je zou zeggen dat je bij de aanleg van de warmtepomp van bouwnummer 02 maatregelen moet nemen zodat bouwnummer 03 daar geen last van heeft.
Wat zou de oplossing immers zijn? Dikkere ramen? Andere isolatie? Daar schiet je allemaal niks mee op als je even het raam open zet. De meting is ook op de erfgrens, mede wegens geluid in de tuin, welke maatregelen neem je dan bij bouwnummer 03? Een geluidsdempende schutting van 5 meter hoog?
De warmtepomp van bouwnummer 02 moet gewoon (i) op een andere positie staan, (ii) worden voorzien van geluidsisolatie of (iii) een stiller model worden.
Ik ben het met je eens, een maatregel zou m.i. bij bouwnummer 2 moeten plaatsvinden, om eventuele geluidsoverlast op perceelgrens van bouwnummer 3 te voorkomen.
Er zijn denk ik voldoende maatregelen:
1: Hoge (kokoswal) schutting (lijkt me volledig onrealistisch, maar kan wel);
2: een warmtepomp die minder herrie maakt dan 68dB;
3: een omkasting om de warmtepomp die met 3-5dB geluid kan verminderen.
4: warmtepomp elders plaatsen.
Maar die noem jij ook al. Dus even afwachten wat de gemeente zegt. Als zij zeggen we hebben geen idee, vraag ik de aannemer om uitleg.
68dB? Zit jij nog naar oude normen te kijken?Draakje5 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:38:
[...]
Mijn vermoeden waarom ze spreken geen maatregelen nodig bij 3, door de warmtepomp bij 2, omdat ze dus uitgaan van geluidsdruk op de gevel. Bij enkele andere woningen wordt gesproken over 'hier mogen geen te openen ramen zitten' ivm >45dB.
Ik ben het met je eens, een maatregel zou m.i. bij bouwnummer 2 moeten plaatsvinden, om eventuele geluidsoverlast op perceelgrens van bouwnummer 3 te voorkomen.
Maar die noem jij ook al. Dus even afwachten wat de gemeente zegt. Als zij zeggen we hebben geen idee, vraag ik de aannemer om uitleg.
Ik denk dat dit boven de balklaag komt, niet? Zo begreep ik het van de aannemer. Tussen de houten balklaag komt bij mijn weten niks, dit zei de aannemer er over;Draakje5 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:34:
[...]
Komt de isolatie niet tussen de balklaag?
Situatie bij ons project. volgens mij is dit dak nog niet geisoleerd en komt hier isolatie tussen?
***members only***
Het dak wordt als warmdak uitgevoerd het dak heeft de zefde isolatie waarden als die van de woning rc 6.3.
Het is niet aan te raden om het dan ook nog eens van onderaf te isoleren dit omdat er dan tussen de isolatie lagen condens kan ontstaan.
Wat bedoel je precies Wolly?
Op de tekening wordt uitgegaan van 68dB (omgevingsvergunning februari 2022).
Bij de buren stond de Panasonic WH-SDC0709J3E5 op zolder. Dit is volgens mij de binnenunit. Ik heb nog niet kunnen zien wat het buitenunit voor typenummer is/wordt. Maar in de omgevingsvergunning staan de berekeningen met buitenunit WH-UD07JE5 (68dB geluid op max capaciteit).
Herkenbaar, wij hebben een soortgelijk lijstje een jaar na oplevering. 2-onder-1 kap, ca 155m2 op 300m2 grond. Uiteraard hier en daar wel wat prijziger i.v.m. oppervlakte. En soms toch gekozen voor de 'makkelijke optie'.MemeMaster schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:17:
[...]
Hierbij het budget van iemand die alles zo goedkoop mogelijk probeerde te doen en zelf geen niks wilde doen .
Uitbouw 2,4 met lichtstraat 28k
Keuken 8k
renovlies en latex 5k
Vloer (tegels+ laminaat) 4k
Raambekleding 300 euro
Meerwerk badkamer 2k
Aanpassingen electra 2k
Tuin+schutting 8k
Trapkast 1k
Ben nu op zoek naar zonnepanelen. M'n buurman liet me zijn offerte zien voor de panelen die hij heeft. Hij heeft 7k betaald en ik heb nu ook een offerte binnen voor panelen met dezelfde opbrengst voor 4.7k. Gewoon doorzoeken tot je iemand vindt die het goedkoper wil doen.
Ondanks dat we hiervoor flink wat overwaarde hebben geïncasseerd voelden we niet de behoefte voor een luxe afwerking.
Uitbouw 2,4 met raampartij over de gehele breedte: 24k
Keuken: 8k --> IKEA, zelf gemonteerd, hoekkeuken
licht stucwerk beneden en verf boven: 3,5k --> wanden werden al redelijk goed opgeleverd, dus hoefde niet veel mee te gebeuren
Vloer: 3k --> laminaat + cheapass laminaat boven
Raambekleding: 2,3k --> 3 sets gordijnen, levertijd was wel echt een ding, rest meegenomen uit oude huis / goedkope rolgordijnen
Meerwerk badkamer: 4k via aannemer (had voor 2k gekund, maar hier vonden we het 't gemak wel waard dat het meteen bij oplevering erin zat)
Tuin+schutting: 9k --> stratenmaker laten komen voor oprit + terras, het groen zelf omgeploegd/aangelegd met een bodemfrees, schutting met buren laten doen
Trapkast: 1,5k
Dakraam voor: 1k
Zonnepanelen 5250 Wp: 5k (+ oude schaampanelen á 560 Wp laten verwijderen en zelf op garagedak gelegd)
Trapafwerking: 0,8k --> zelf geverfd met Sikkens Rubbol + Glitsa Traplak
Rest: 3k --> omhoog afgerond voor allerlei zaken, zoals elektra buiten, lampen, dorpels, kit, etc.
Al met al zitten we hier net boven de 15% t.o.v. de prijs v.o.n. (412,5k). Maar aan de andere kant: precies hetzelfde huis zou in de stad waar we eerst woonden 50% duurder zijn, dus die percentages zeggen ook niet alles. Maar misschien hadden we iets meer last gehad van Keeping up with the Joneses als we daar nog woonden
Beneden (PVC visgraat met band en bies:
Egaliseren
IPC - Opal Visgraat (Zen) 57m2
Band en Bies
Hoge plinten
Boven (PVC rechte stroken)
Egaliseren
Avanto Dryback 49m2
Hoge plinten
Dit alles inclusief leggen voor een bedrag van EUR 9.400
Ik heb geen idee of dit een scherpte prijs is, hebben jullie een idee?
Is denk ik vrij conform inclusief plinten en een gedeelte visgraat.ColeJ schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:10:
De volgende offerte heb ik gehad met betrekking tot onze nieuwbouw PVC vloer beneden en eerste verdieping:
Egaliseren
Band en Bies
Hoge plinten
Egaliseren
Avanto Dryback 49m2
Hoge plinten
Heb je een voor en na foto? Ben wel benieuwdGeeMoney schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:11:
@rufio64 Ik heb mijn garage ook laten na isoleren maar vanuit de bouw had ik wel een vol geïsoleerd dak (gelijk aan de bijkeuken/woning) en dus een geïsoleerde spouwmuur grenzend aan de woonkamer en aan de bijkeuken. Ook de vloer is vanuit de bouw vol geïsoleerd.
Het voordeel is dat door het isoleren en niet eens actief verwarmen het nu niet kouder wordt dan een graad of 9-10 in de winter. Omdat ik ook een motor en een zwembadinstallatie daar heb staan en in de winter ook mijn beregeningspomp in de garage zet hoef ik nu niet bang te zijn dat de boel alsnog bevriest.
Buren zonder geïsoleerde berging hadden afgelopen winter bevroren frisdrank en bier namelijk.
Het isoleren van het enkelsteens muurtje kwam vanuit de bouw op iets van €6000,- wat ik nu achteraf heb laten doen voor €1100,- . Er is 12cm isolatie met een houten framework geplaatst en houten platen zodat ik daar gewoon gereedschap en alles aan op kan hangen.
BlaBlaBla
Op de bovenverdiepingen is egaliseren + PVC technisch gezien niet nodig als je dit doet vanwege vloerverwarming. Laminaat is iets trager, maar warmte stijgt op dus de meeste warmtevraag komt meestal vanaf de benedenverdieping. Zonder PVC wordt/blijft het op de bovenverdiepingen net zo goed warm.ColeJ schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:10:
De volgende offerte heb ik gehad met betrekking tot onze nieuwbouw PVC vloer beneden en eerste verdieping:
Egaliseren
Band en Bies
Hoge plinten
Egaliseren
Avanto Dryback 49m2
Hoge plinten
Als je het doet omdat je PVC mooier vindt kan je bovenstaand advies natuurlijk negeren.
Niet duur die uitbouw, ook de garage niettomtom901 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:11:
[...]
Zal ook maar een duit in het zakje doen;
Uitbouw 2.4 - 17k
Garage bij de woning trekken (isoleren, vloerverwarming en kozijn) 7k
Vloerverwarming op zolder: 1k
Deuren: 4k
Zonnepanelen (uitbereiding naar 17x 380 WP met Enphase omvormers) - 6k
Keuken 15k
Badkamer / wc en tegelwerk - 7k
Vloeren - 8k (PVC)
Stucwerk 8k gebudgetteerd (dunpleister + latex spuiten van de wanden + plafond raapwerk op de BG, 1e en 2e spack)
Meerwerk electra en leidingen 2k
Op 475k VON ook zo'n 20% meerwerk.
Heb geen idee wat ik daar voor zou moeten reserveren of wat dat gaat kosten, we hebben geen super grote tuin (70m2) dus die schuif ik voor me uitmierenfokker schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:15:
[...]
Niet duur die uitbouw, ook de garage niet. Tuin vergeten?
Ligt eraan wat je wilt he :-). Alleen maar tegels is niet zo duur, of alleen gras. Ligt ook aan wat je ondergrond is, ik wilde bijvoorbeeld wel wat planten hebben en heb 15 kuub zandgrond laten afgraven en er nieuwe vruchtbare grond in gegooidtomtom901 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:17:
[...]
Heb geen idee wat ik daar voor zou moeten reserveren of wat dat gaat kosten, we hebben geen super grote tuin (70m2) dus die schuif ik voor me uit. Denk dat we zo’n 5-10k overhouden om daar iets mee te doen.
Helemaal met je eensMarcoC schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:35:
[...]
Op de bovenverdiepingen is egaliseren + PVC technisch gezien niet nodig als je dit doet vanwege vloerverwarming. Laminaat is iets trager, maar warmte stijgt op dus de meeste warmtevraag komt meestal vanaf de benedenverdieping. Zonder PVC wordt/blijft het op de bovenverdiepingen net zo goed warm.
Als je het doet omdat je PVC mooier vindt kan je bovenstaand advies natuurlijk negeren.
Bij onze huidige woning hebben ze alle kozijnen ingekort met een multitool en loopt het laminaat netjes onder het kozijn door, dus zonder plakplinten, maar nog wel met afstand tot de muur.ColeJ schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:16:
[...]
Helemaal met je eens. Wij hadden eerst laminaat in de offerte voor boven maar toen kwam ik erachter dat ze deurposten met plakplinten afwerken. Dat is voor mij echt een no-go en zijn we voor PVC gegaan.
Heb dit uiteindelijk ook zelf op zolder later gedaan, is heel eenvoudig.
Moet je wel houten kozijnen hebben, en geen goedkope opdekkozijnen zoals wij haddenQocel schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:44:
[...]
Bij onze huidige woning hebben ze alle kozijnen ingekort met een multitool en loopt het laminaat netjes onder het kozijn door, dus zonder plakplinten, maar nog wel met afstand tot de muur.
Bij goedkope opdekkozijnen is het nog makkelijker, die schuif je gewoon een stukje omhoogmierenfokker schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:05:
[...]
Moet je wel houten kozijnen hebben, en geen goedkope opdekkozijnen zoals wij hadden
Wij hebben wel houten kozijnen dus dat zou een optie zijn. Maar je zit dan nog steeds dat je niet overal kan "klikken" toch? Ik kan me herinneren dat ik dat zelf ook eens gelegd heb en bij het ene kozijn lukte dat wel en het andere niet - net hoe je uitkomt.Qocel schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:44:
[...]
Bij onze huidige woning hebben ze alle kozijnen ingekort met een multitool en loopt het laminaat netjes onder het kozijn door, dus zonder plakplinten, maar nog wel met afstand tot de muur.
Was wel bij stalen kozijnen, is misschien nog wel simpeler, je hoeft alleen maar een dun randje door te slijpen.mierenfokker schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:05:
[...]
Moet je wel houten kozijnen hebben, en geen goedkope opdekkozijnen zoals wij hadden
Soms moet je dan inderdaad dat opstaande randje wegsnijden.ColeJ schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:20:
[...]
Wij hebben wel houten kozijnen dus dat zou een optie zijn. Maar je zit dan nog steeds dat je niet overal kan "klikken" toch? Ik kan me herinneren dat ik dat zelf ook eens gelegd heb en bij het ene kozijn lukte dat wel en het andere niet - net hoe je uitkomt.
Er zijn 2 normen: de warmtepomp mag niet meer dan 45 dB op de erfgrens produceren en een gevel mag niet met meer dan een bepaalde dB waarde op de gevel belast worden.Draakje5 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:38:
[...]
Mijn vermoeden waarom ze spreken geen maatregelen nodig bij 3, door de warmtepomp bij 2, omdat ze dus uitgaan van geluidsdruk op de gevel. Bij enkele andere woningen wordt gesproken over 'hier mogen geen te openen ramen zitten' ivm >45dB.
Nu is een gevel een zijkant van een woning waar openingen in zitten. Zitten er geen opening in, dan is het geen gevel

Als de aannemer schrijft dat er geen ramen in mogen, dan is dat omdat de berekeningen laten zien dat de geluidsbelasting te hoog is. Die telt alleen niet als er geen openingen in zitten.
Maak je een opening, dan is het een gevel en moet het aan de normen voldoen....
Zo krom als een hoepel, maar zo is het echt.
Ok, maar @Wolly gaf aan dat er iets mis met mijn beredenering is van een warmtepomp (en normen) die 68dB geluid produceert (buitenunit), zoals ik het begreep.Blihi schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:52:
[...]
Er zijn 2 normen: de warmtepomp mag niet meer dan 45 dB op de erfgrens produceren en een gevel mag niet met meer dan een bepaalde dB waarde op de gevel belast worden.
Nu is een gevel een zijkant van een woning waar openingen in zitten. Zitten er geen opening in, dan is het geel gevel. In de volksmond wordt dat een dove gevel genoemd.
Als de aannemer schrijft dat er geen ramen in mogen, dan is dat omdat de berekeningen laten zien dat de geluidsbelasting te hoog is. Die telt alleen niet als er geen openingen in zitten.
Maak je een opening, dan is het een gevel en moet het aan de normen voldoen....
Zo krom als een hoepel, maar zo is het echt.
Bovenstaande punten ben ik inderdaad bekend mee. De 45dB is zelfs 40dB in de avond/nacht.
Ja excuus, ik dacht dat je 68dB op de gevel bedoelde.Draakje5 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:06:
[...]
Ok, maar @Wolly gaf aan dat er iets mis met mijn beredenering is van een warmtepomp (en normen) die 68dB geluid produceert (buitenunit), zoals ik het begreep.
Bovenstaande punten ben ik inderdaad bekend mee. De 45dB is zelfs 40dB in de avond/nacht.
Is dat standaard met laminaat ?ColeJ schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:16:
[...]
Helemaal met je eens. Wij hadden eerst laminaat in de offerte voor boven maar toen kwam ik erachter dat ze deurposten met plakplinten afwerken. Dat is voor mij echt een no-go en zijn we voor PVC gegaan.
Wij hebben voor beneden en boven pvc (120m2) een offerte gehad a 11K. Dan hebben we de
Zolder nog niet eens meegenomen.
Dus we zijn ook aan het overwegen beneden pvc te doen en boven en zolder laminaat. Puur een kosten beweging.
Keramisch parket heeft een R waarde van 0,02 en PVC rond de 0,05, dus zo heel veel scheelt dat niet denk ik? Ben wel benieuwd naar ervaringen daarin.Draakje5 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:13:
En volgens mij gaf iemand hier ook eerder deze week aan dat keramisch parket beter de warmte van de vloerverwarming geleid dan pvc.
De wand in de garage is nu helemaal vlak als het ware. De beertjes zijn als dikte aangehouden voor de isolatie. Het beertje zelf heeft daardoor geen extra isolatie maar wel een folie gekregen. Achter het isolatiemateriaal zit ook een folie maar ik weet niet wat voor.
Dus opbouw van buiten naar binnen:
Enkel steen -> folie -> isolatie - 18mm spaanplaat .
Op foto 2 ging hij dubbel checken of de rol deur er nog gewoon langs kan. Daar zit denk ik 1,5cm nu tussen dus dit was maximaal qua isolatie om een vlakke wand te houden.
[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 21-07-2023 23:17 ]
Lukt dit ook met opdekkozijnen zonder bovenlicht?Wolly schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:09:
[...]
Bij goedkope opdekkozijnen is het nog makkelijker, die schuif je gewoon een stukje omhoog
Nooit geen? Je neemt dus voortaan altijd pvcDraakje5 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:13:
Bij ons beneden keramisch parket. Nooit geen pvc meer (schade,verkleuringen). En volgens mij gaf iemand hier ook eerder deze week aan dat keramisch parket beter de warmte van de vloerverwarming geleid dan pvc.
Ik heb geen flauw idee, plakplinten is natuurlijk wel de makkelijkste weg. Aangezien 9 van de 10 winkels allemaal de eerste de beste zzper inhuren om het te leggen ben ik bang dat het dus ook 9 van de 10 keer met plakplinten is afgewerkt.Smartbikers schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:13:
[...]
Is dat standaard met laminaat ?
Wij hebben voor beneden en boven pvc (120m2) een offerte gehad a 11K. Dan hebben we de
Zolder nog niet eens meegenomen.
Dus we zijn ook aan het overwegen beneden pvc te doen en boven en zolder laminaat. Puur een kosten beweging.
Wij laten nu op de eerste etage de PVC vloer vervangen voor nieuwe PVC vloer, komen standaard gewoon al hoge plinten in. Plakplint uitsluitend langs de trap enzo.ColeJ schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 00:24:
[...]
Ik heb geen flauw idee, plakplinten is natuurlijk wel de makkelijkste weg. Aangezien 9 van de 10 winkels allemaal de eerste de beste zzper inhuren om het te leggen ben ik bang dat het dus ook 9 van de 10 keer met plakplinten is afgewerkt.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Vind het duur. Wij betaalden 7400,- voor 75m2 PVC A-merk in visgraat incl. leggen, excl. plinten. En 90m2 click PVC rechte stroken voor boven en op zolder, excl. leggen.ColeJ schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:10:
Egaliseren
Band en Bies
Hoge plinten
Egaliseren
Avanto Dryback 49m2
Hoge plinten
Ik heb begrepen dat 75 per m2 voor visgraat plakpvc incl. egaliseren en leggen een nette prijs is. Dus je kan voor jezelf uitrekenen hoeveel je daar op de begane grond boven zit.
Ik blijf hiermee worstelen. Wil je eens meefilosoferen?MarcoC schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:35:
[...]
Op de bovenverdiepingen is egaliseren + PVC technisch gezien niet nodig als je dit doet vanwege vloerverwarming. Laminaat is iets trager, maar warmte stijgt op dus de meeste warmtevraag komt meestal vanaf de benedenverdieping. Zonder PVC wordt/blijft het op de bovenverdiepingen net zo goed warm.
Wij krijgen zoneverwarming. Stel: onze wens is 19 graden op de slaapkamer (eerste verdieping). Dan loont het toch om daar pvc te hebben liggen t.o.v. laminaat, omdat met pvc de deltaT groter is? Waardoor de warmtepomp de ruimte sneller warmer heeft? En dus efficiënter werkt?
Ik snap wel dat de warmte niet verloren gaat omdat het 'in het huis' blijft; maar met zoneverwarming en de wens om een specifieke slaapkamer te verwarmen, geldt nog steeds dat pvc voorkeur heeft boven laminaat, toch?
Ja. maar er spelen meer factoren.alcx schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:04:
[...]
Ik blijf hiermee worstelen. Wil je eens meefilosoferen?
Wij krijgen zoneverwarming. Stel: onze wens is 19 graden op de slaapkamer (eerste verdieping). Dan loont het toch om daar pvc te hebben liggen t.o.v. laminaat, omdat met pvc de deltaT groter is? Waardoor de warmtepomp de ruimte sneller warmer heeft? En dus efficiënter werkt?
Ik snap wel dat de warmte niet verloren gaat omdat het 'in het huis' blijft; maar met zoneverwarming en de wens om een specifieke slaapkamer te verwarmen, geldt nog steeds dat pvc voorkeur heeft boven laminaat, toch?
Over het algemeen lopen die leidingen door de gang.. Die verwam je ook mee, dus niet echt alleen die kamer.
En je gedrag ten aanzien van snel willen verwarmen moet je aanpassen. Het is langzamere verwarming dan radiatoren. Even de thermostaat omhoog en 5 minuten later is alles behaaglijk warm, is er niet bij.
En dan heb je ook nog de bouw van het huis / ligging van die ene kamer ten opzichte van de zon (warmte) of juist wind.
Dat totaal aan factoren heeft meer invloed dan het verschil laminaat of PVC.
[ Voor 0% gewijzigd door Loft op 22-07-2023 12:45 . Reden: typo ]
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Ik heb ook een nieuwbouwwoning met vloerverwarming en verschillende zones.alcx schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:04:
[...]
Het is in de praktijk niet echt mogelijk om 1 kamer extra te verwarmen.
Dat hoeft ook niet, aangezien de slaapkamers überhaupt niet verwarmd hoeven te worden, alleen gekoeld.
Het hele idee van een warmtepomp met lage temperatuur verwarming is dat je huis gewoon constant op temperatuur is. Dus niet enkele ruimtes opstoken overdag en weer af laten koelen 's nachts, gewoon instellen op de gewenste temperatuur en niet meer aankomen. Hoogstens 1 of 2 graden lager 's nachts
Dit is handiger, omdat het vermogen van de lage temperatuur verwarming lager is dan hoge temperatuur radiatoren. De vloerverwarming zou er te lang over doen om een kamer meerdere graden op te warmen.
Bij mij betekent dat dat de verwarming pas aangaat als het richting het vriespunt gaat. De watertemperatuur is dan 24 graden, dan snap je misschien wel dat het lang zou duren om het huis meerdere graden op te warmen.
Het gevolg is dat mijn warmtepomp dan heel weinig energie gebruikt, afgelopen jaar minder dan 1000 kWh voor verwarming en warm water.
Het voordeel van de zoneregeling is wel dat de slaapkamers dus automatisch niet verwarmd worden in de winter, omdat de temperatuur daar boven het ingestelde minimum blijft. En in de zomer wordt er automatisch gekoeld, omdat het dan warmer is dan de ingestelde temperatuur.
Ik heb boven laminaat en beneden pvc, bevalt prima.
Op zolder is het merkbaar frisser in de winter, maar dat komt omdat dat een onbenoemde ruimte is waar de vloerverwarmingsbuizen 30 cm uit elkaar liggen vs 15 cm in de woonkamer en slaapkamers. Ik verwacht niet dat pvc dat erg had verbeterd.
Kortom, een systeem met vloerverwarming werkt wat anders dan verwarming met radiatoren op hoge temperatuur. In een moderne nieuwbouwwoning past dit systeem heel goed, maar het was voor mij wel even omschakelen de eerste winter.
Met vloerverwarming moet je het idee van "opwarmen" en "afkoelen" loslaten. Je stelt een temperatuur in en that's it. Die moet je niet op dagelijkse basis aanpassen. Met zoneregeling kan je bijv. de werkkamer op 22 graden houden en de slaapkamer op 19 graden. Maar dat moet je niet doen door elke dag aan de knop te draaien.alcx schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:04:
[...]
Eventjes opwarmen van een ruimte naar 19 graden kun je vergeten met een warmtepomp.alcx schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:04:
[...]
Je zult op elke ruimte een constante temperatuur moeten instellen en die zal de WP proberen te behouden. Verschil tussen ruimtes kan niet te groot zijn en je kunt ook niet koelen en verwarmen tegelijk.
PVC reageer sneller dan laminaat. Tegels nog iets sneller. Door de hogere Rc waarde zal er meer verlies zijn aan de onderkant. Bij de eerste verdieping zal dus het plafond van de begane grond warmer worden (en ja, dat is meetbaar).
Op de begane grond zal er meer verlies zijn naar beneden, hoewel dat heel beperkt is.
In de praktijk kunnen alle vloeren, maar je moet je stookgedrag er op aanpassen. Hoe hoger de Rc, hoe trager de boel opwarmt en hoe eerder je dus moet beginnen met stoken (of koelen). Ook krijg je meer 'doorschietgedrag'.
Als je gaat koelen let dan wel op. Niet alle laminaat kan daar tegen.
Het wordt denk ik feitelijk een bergingshok, waar ook spullen in komen te staan die niet goed kunnen tegen bijvoorbeeld echt vriezen. Verder heeft de keuken een doorloop naar de garage. Dat betreft een geisoleerde deur, maar die zal vast wel eens openstaan (al is het om tijdelijk wat spullen te verplaatsen). Het isoleren van de garage heeft daarvoor denk ik nog wel extra meerwaarde.Bravertal schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:18:
Ik heb dat niet gedaan maar wat ga je in de garage doen?
Eigenlijk is dat ook de kernvraag van mijn post: is het nodig om de kant de isoleren van de garage die grenst aan de woning als dat een volwaardige spouwmuur is? (en zo niet: plaats je dan voor de consistente afwerking wel iets voor zoals een gipsplaat oid?).Draakje5 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:42:
De muur van de garage aan de kant vd woning lijkt niet geisoleerd ( luchtspouw ), dus dat vind ik nog een beetje vreemd. Maar mogelijk heb je er iets aan.
Bij ons is het dak van hout, maar is de vloer wel volledig geisoleerd, en is er dus aan een zijde een spouwmuur die gedeeld wordt met de woning. Verder is de achterdeur gesioleerd uitgevoerd, en de sectionaaldeur is ook enigszins isolerend uitgevoerd.GeeMoney schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:11:
@rufio64 Ik heb mijn garage ook laten na isoleren maar vanuit de bouw had ik wel een vol geïsoleerd dak (gelijk aan de bijkeuken/woning) en dus een geïsoleerde spouwmuur grenzend aan de woonkamer en aan de bijkeuken. Ook de vloer is vanuit de bouw vol geïsoleerd.
Zodoende laat ik het houten dak en in ieder geval de enkelsteensmuren isoleren, en de buitenkant van de garage impregneren.
Dit is exact de uitkomst die ik nastreefGeeMoney schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:11:
Het voordeel is dat door het isoleren en niet eens actief verwarmen het nu niet kouder wordt dan een graad of 9-10 in de winter.
Vanuit de bouw was bij ons iets van EUR 7500,- daarvoor kreeg je dan wel volledig zandstenen spouw en betonnen dak. Maar ik vond dat te veel geld voor ons (beperktere) gebruiksdoel. Ook verlies je daarmee flink wat ruimte (maar dat zal met naisoleren ook wel zo zijn).GeeMoney schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:11:
Het isoleren van het enkelsteens muurtje kwam vanuit de bouw op iets van €6000,- wat ik nu achteraf heb laten doen voor €1100,- .
Uitsluitend langs de trap enzo - wat is de definitie van "enzo"? Zijn dat deurkozijnen?Toppe schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:27:
[...]
Wij laten nu op de eerste etage de PVC vloer vervangen voor nieuwe PVC vloer, komen standaard gewoon al hoge plinten in. Plakplint uitsluitend langs de trap enzo.
Ik wil nergens plakplinten.
Alles waar wel een plint moet maar waar een hoge plint niet kan. Bij een kozijn zou je de vloer er onder kunnen doodleggen.ColeJ schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:46:
[...]
Uitsluitend langs de trap enzo - wat is de definitie van "enzo"? Zijn dat deurkozijnen?
Ik wil nergens plakplinten.
Bij een balustrade, overgang naar (bijvoorbeeld) dorpel richting de badkamer en dergelijke krijg je nooit een hoge plint kwijt.
150 grams renovlies van progold (sigma) voor 14,50 per m2 goedSmartbikers schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:37:
Heeft iemand van jullie nog goede adresjes voor behangers (renovlies) in omgeving Den Bosch?
Mijn ouders hebben ons op een partij gewezen en die gebruiken we nu zelf ook erg tevreden over!
DM maar als je interesse hebt.
Ik denk dat ik bij deze partij ook een offerte heb opgevraagdvormulier schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:41:
[...]
150 grams renovlies van progold (sigma) voor 14,50 per m2 goed?
Mijn ouders hebben ons op een partij gewezen en die gebruiken we nu zelf ook erg tevreden over!
DM maar als je interesse hebt.
Vlak voor de bouwvak hebben wij nog even een factuur gekregen
En daarom wil ik juist PVC - dan wordt het tot de millimeter nauwkeurig afgesneden en hoeft het niet geklikt te worden. Oftewel, het kan op het scherpst van de snede zonder enkele plakplint. Niet bij een balustrade, niet bij een deurkozijn (zonder in het kozijn te zagen).Toppe schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:38:
[...]
Alles waar wel een plint moet maar waar een hoge plint niet kan. Bij een kozijn zou je de vloer er onder kunnen doodleggen.
Bij een balustrade, overgang naar (bijvoorbeeld) dorpel richting de badkamer en dergelijke krijg je nooit een hoge plint kwijt.
Bij plak PVC wel.ColeJ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:29:
[...]
En daarom wil ik juist PVC - dan wordt het tot de millimeter nauwkeurig afgesneden en hoeft het niet geklikt te worden. Oftewel, het kan op het scherpst van de snede zonder enkele plakplint. Niet bij een balustrade, niet bij een deurkozijn (zonder in het kozijn te zagen).
Volgens mij, of ik begrijp het niet goed, heeft @Toppe ook plakplinten voor zijn pvc vloer?ColeJ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:29:
[...]
En daarom wil ik juist PVC - dan wordt het tot de millimeter nauwkeurig afgesneden en hoeft het niet geklikt te worden. Oftewel, het kan op het scherpst van de snede zonder enkele plakplint. Niet bij een balustrade, niet bij een deurkozijn (zonder in het kozijn te zagen).
Wij hadden in onze vorige woning op de 1e verdieping ook PVC, maar nergens plakplinten, inderdaad 'strak' afgesneden tegen de houten trapdelen aan of om de kozijnen heen.
NeeDraakje5 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:43:
[...]
Volgens mij, of ik begrijp het niet goed, heeft @Toppe ook plakplinten voor zijn pvc vloer?
Wij hadden in onze vorige woning op de 1e verdieping ook PVC, maar nergens plakplinten, inderdaad 'strak' afgesneden tegen de houten trapdelen aan of om de kozijnen heen.
Dus wil ik plak PVC
Maakt mij niet uit wat voor pvc als er maar geen plakplinten komen, nergens. Vind ik voor sociale woningbouw woningen. Maar dat is mijn bescheiden mening
[ Voor 33% gewijzigd door ColeJ op 23-07-2023 21:10 ]
Nadat we bij de aannemer hebben aangegeven dat ons opviel dat de HWA aan de verkeerde zijde van de gevel gemonteerd wordt (itt de tekening, contract) hebben zij een erratum verzonden van deze wijziging.
De wijziging is echter niet geinitieerd door de fabrikant van de goot (voor zover ik aannemer begrijp), die kan de goot prima uitleveren zoals volgens tekening (te zien op andere praktijkvoorbeelden van dezelfde goot van deze leverancier). Echter, beroept de aannemer zich op (wat mij betreft een beetje ver gezochte argumenten) de waterdichtheid van de constructie en langere levensduur van de goot.
Een wijziging in de uitvoering van de woning mag volgens woningborg (ons contract) niet zomaar, maar alleen wanneer aantoonbaar noodzakelijk geacht. En ook wanneer aantoonbaar noodzakelijk, en dit impact heeft op het aanzien/uiterlijk van de woning, is er een schadevergoeding verschuldigd volgens woningborg.
Nu ben ik alles behalve uit op een schadevergoeding, want ik wil die afvoerpijp op de goede plek hebben zitten over die dilatatievoeg in mijn gevel. Wordt waarschijnlijk vervolgd na oplevering, tenzij beide juristen onderling in de komende maanden hier verder uitsluitsel over kunnen geven.
Als de aannemer dit van te voren goed beoordeeld had, hadden ze waarschijnlijk de dilatatievoeg ook aan de voorgevel kunnen plaatsen. Helaas fout na fout door deze aannemer.
Je maakt je erg druk over erg veel dingen. Ik kan niet zeggen dat je onredelijk bent ofzo, maar het lijkt me een erg vermoeiend traject voor alle partijen. Is dit nou echt belangrijk?
[ Voor 57% gewijzigd door Deleon78 op 25-07-2023 01:39 ]
Het is inderdaad esthetisch. Daar kunnen meningen dus over verschillen. Wij vinden dit een aantasting van het aanzicht van de woning, en de technische noodzaak is niet voldoende kenbaar gemaakt.
@twi Wat zou je dan advisern. Er is geen alternatief, want wij komen hier met de aannemer niet uit. De aannemer wilt het niet uitvoeren zoals contractueel overeengekomen en vind deze aanpassing geen aantasting van het aanzicht om daar een schadevergoeding voor te geven. Dan is er vaak nog maar 1 andere optie (of 2: slikken en doorgaan).
Het speelt ook nog mee dat de stootvoegen links van de dilatatievoeg niet netjes zijn aangebracht (afwijkingen van dik 2cm tov andere stootvoegen), dat had mogelijk nog een beetje gebroken kunnen worden of minder kunnen opvallen door de HWA.
Gelukkig voor de aannemer(s) is niet iedereen zo kritisch
[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 24-07-2023 17:31 ]
Ik kan niet de hele woning overzien, maar zoals ik die foto nu zie, zou ik de HWA zeker over de dilitatie voeg willen hebben. Dat is bij ons ook het geval en dat schermt het mooi en netjes af.twi schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:11:
Wat is nu precies het probleem als 'ie niet bij de dilatatievoeg naar beneden gaat? Esthetisch gezien? En jammer dat de elektra-aansluiting daar ook (esthetisch) niet matched? Of is het ook praktisch nog een ding? Vind dit soort dingen via juristen laten lopen inderdaad wel een klein beetje azijnzeikerij.
Deze dilitatievoeg ziet er wel netjes uit, maar is visueel een verstoring van je bouw/aanzicht.
Als in de voorwaarden en tekening staat dat die over de dilitatie voeg staat, dan zou ik dat zeker zo wensen.
De aannemer geeft als 1 van de redenen aan dat waterdichtheid een issues kan worden. Dat klopt, op de plek die nu bedoeld is voor de HWA. Die moet men repareren en dat kan een iets hoger risico opleveren.
Dat kun je in het opleverrapport laten opnemen, dat zij daar voor verantwoordelijk zijn.
Dat risico is het grootste in de eerste maanden... Daarna is dat al veel minder.
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Volgens mij liep ik afgelopen dinsdag (samen met enkele duizenden anderen) langs jouw project. Kom eigenlijk nooit in dat deel, want mijn vaste route ligt meer door het centrum.Draakje5 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:33:
***members only***
Wel mooi plekje daar waar jullie zitten!
Klopt, daar ben je langsgelopen! Hopelijk heb je vrijdag de finish gehaald met niet al te veel pijn aan je voeten ;-)Farmerwood schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:26:
[...]
Volgens liep ik afgelopen dinsdag (samen met enkele duizenden anderen) langs jou project. Kom eigenlijk nooit in dat deel, want mijn vaste route ligt meer door het centrum.
Wel mooi plekje daar waar jullie zitten!
Ik heb de architect vandaag aangeschreven en gevraagd naar zijn of haar mening. Dus dat weet ik nog niet.Alic3 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:42:
@Draakje5 Wat vindt de architect van de nieuwe plek van de regenpijp?
Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad zo getekend / bedoeld dat deze hwa over de dilatatievoeg valt. Ook hebben we in de tussentijd van het bouwproces nog expliciet met de aannemer gesproken over de positie van de HWA, ivm het elektrapunt dat onder aan de gevel (naast/achter) de hwa zit. Ik vraag me af of dit (mooi) op te lossen is zonder een nieuwe goot te plaatsen. Dit zijn prefab aluminium goten die uit 1 stuk bestaan: https://www.meilofriks.nl/zelfdragende-plafondgoten/gvip/ (overigens zie je een mooi voorbeeld op foto 2 bij die link van de fabrikant hoe het eigenlijk bij ons bedoeld was)Loft schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:10:
[...]
Ik kan niet de hele woning overzien, maar zoals ik die foto nu zie, zou ik de HWA zeker over de dilitatie voeg willen hebben. Dat is bij ons ook het geval en dat schermt het mooi en netjes af.
Deze dilitatievoeg ziet er wel netjes uit, maar is visueel een verstoring van je bouw/aanzicht.
Als in de voorwaarden en tekening staat dat die over de dilitatie voeg staat, dan zou ik dat zeker zo wensen.
De aannemer geeft als 1 van de redenen aan dat waterdichtheid een issues kan worden. Dat klopt, op de plek die nu bedoeld is voor de HWA. Die moet men repareren en dat kan een iets hoger risico opleveren.
Dat kun je in het opleverrapport laten opnemen, dat zij daar voor verantwoordelijk zijn.
Dat risico is het grootste in de eerste maanden... Daarna is dat al veel minder.
[ Voor 15% gewijzigd door Draakje5 op 24-07-2023 19:36 ]
Draakje5 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:31:
[...]
Klopt, daar ben je langsgelopen! Hopelijk heb je vrijdag de finish gehaald met niet al te veel pijn aan je voeten ;-)
Heb de finish gehaald en sinds gisteren ook weer enigszins normaal gevoel in mijn voeten en benen.
Begin mei geblesseerd geraakt en sindsdien niet meer dan 8 km per training kunnen lopen.
Dus moest vertrouwend op bestaande conditie met een beetje pijnlijke heup 4x 50km lopen.
Maar het lokale motto is niet voor niets ‘al mot ik krupe’
In hoeverre is het nou handig om de architect bij dit soort conflicten te betrekken. Ik heb erover getwijfeld voor de vergeten ventilatieroosters bij ons. Die horen volgens ontwerp boven de ramen in de gevel, maar de aannemer wil ze in de ramen plaatsen. Ben een beetje bang dat de architect, die vaker voor deze aannemer werkt, daarmee akkoord gaat om de relatie met de aannemer goed te houden en dan is mijn positie ineens een stuk zwakker.Draakje5 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:32:
[...]
Ik heb de architect vandaag aangeschreven en gevraagd naar zijn of haar mening. Dus dat weet ik nog niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 24-07-2023 19:58 ]
ik zou vooral zorgen dat de aannemer welwillend blijft voor het oppakken van oplever punten. Voor je het weet sturen ze beunhaas&co om de laatste zaken af te ronden.
[ Voor 26% gewijzigd door El-Vder op 24-07-2023 21:39 ]
Als ik jou was zou ik nooit meer projectbouw kopen. Als je voor dit soort zaken juristen nodig gaat hebben.Draakje5 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:33:
Wij hebben nu dus een meningsverschil met de aannemer.
Nadat we bij de aannemer hebben aangegeven dat ons opviel dat de HWA aan de verkeerde zijde van de gevel gemonteerd wordt (itt de tekening, contract) hebben zij een erratum verzonden van deze wijziging.
De wijziging is echter niet geinitieerd door de fabrikant van de goot (voor zover ik aannemer begrijp), die kan de goot prima uitleveren zoals volgens tekening (te zien op andere praktijkvoorbeelden van dezelfde goot van deze leverancier). Echter, beroept de aannemer zich op (wat mij betreft een beetje ver gezochte argumenten) de waterdichtheid van de constructie en langere levensduur van de goot.
Een wijziging in de uitvoering van de woning mag volgens woningborg (ons contract) niet zomaar, maar alleen wanneer aantoonbaar noodzakelijk geacht. En ook wanneer aantoonbaar noodzakelijk, en dit impact heeft op het aanzien/uiterlijk van de woning, is er een schadevergoeding verschuldigd volgens woningborg.
Nu ben ik alles behalve uit op een schadevergoeding, want ik wil die afvoerpijp op de goede plek hebben zitten over die dilatatievoeg in mijn gevel. Wordt waarschijnlijk vervolgd na oplevering, tenzij beide juristen onderling in de komende maanden hier verder uitsluitsel over kunnen geven.
Als de aannemer dit van te voren goed beoordeeld had, hadden ze waarschijnlijk de dilatatievoeg ook aan de voorgevel kunnen plaatsen. Helaas fout na fout door deze aannemer.
***members only***
Wij gaan nog een stapje verder. We willen helemaal geen plint. De vloerenboer vindt het niet zo’n goed idee maar gaat het komende zaterdag wel plakken (afgelopen zaterdag geegaliseerd). Wij vinden plinten gewoon lelijk en je kan als het niet bevalt altijd nog plinten doen.ColeJ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:29:
[...]
Hoe heb je de muren aan de onderkant ook overal super strak gekregen dan? Extra geïnvesteerd in de stukadoor die dit kon bewerkstelligen?blottle schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 06:15:
[...]
Wij gaan nog een stapje verder. We willen helemaal geen plint. De vloerenboer vindt het niet zo’n goed idee maar gaat het komende zaterdag wel plakken (afgelopen zaterdag geegaliseerd). Wij vinden plinten gewoon lelijk en je kan als het niet bevalt altijd nog plinten doen.
Nee niks gedaan, de muren zijn volgens de stoffeerders strak zat. Geen idee of dat door onze bouwer komt (prefab via RT) , maar bij ons zijn de buren echt heel strak van beneden tot boven.Homer-Simpson schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:06:
[...]
Hoe heb je de muren aan de onderkant ook overal super strak gekregen dan? Extra geïnvesteerd in de stukadoor die dit kon bewerkstelligen?
Tel je zegeningen zou ik zeggen. Bij veel traditionele projectbouw zijn de muren niet strak aan de onderkant.blottle schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:10:
[...]
Nee niks gedaan, de muren zijn volgens de stoffeerders strak zat. Geen idee of dat door onze bouwer komt (prefab via RT) , maar bij ons zijn de buren echt heel strak van beneden tot boven.
Weet je zeker dat je geen familie bent van @Toppe ?Draakje5 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:33:
Wij hebben nu dus een meningsverschil met de aannemer.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Dit vind ik wel heel kort door de bocht. Want projectbouw is prima, zolang je te maken hebt met een aannemer die zijn afspraken en contractuele verplichtingen nakomt.oinkoink12 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 00:41:
[...]
Als ik jou was zou ik nooit meer projectbouw kopen. Als je voor dit soort zaken juristen nodig gaat hebben.
Projectbouw is geen vrijbrief voor een aannemer om contractbreuk te plegen. En heel eenvoudig, er wordt hier contractbreuk gepleegd zolang de pure noodzaak van deze aanpassing niet evident is. En ook wanneer die noodzaak er is en (negatieve) impact heeft op het aanzicht van de woning, is het de bedoeling dat een aannemer (projectbouw of niet) zijn klant hierover informeerd (op voorhand- niet achteraf) zodat je beide tot een vergelijk / schadevergoeding kan komen. En dit heb ik niet verzonnen, dat staat in het contract.
Natuurlijk, wij zien ook best wel wat fouten/afwijkingen door de vingers waar we niet over gaan muggenziften, die noem ik hier niet want dat behoeft verder geen discussie. Ik vind ook wel dat beide partijen soms water bij de wijn moeten doen. Bij deze aannemer is het helaas (te) vaak eenrichtingsverkeer.
Ze hadden de goot langer kunnen maken. (hoe ziet het er dan aan de ander kant uit).
Andere optie is met 2 45graden bochten net onder de goot werken wat zeker niet schoonheidsprijs verdiend.
Metselwerk ziet er heel netjes uit en dilatatie ook.
Dilatatie advies wordt normaal gesproken gemaakt door de stenen leverancier.
Kortom ik denk dat de aannemer een mooie oplossing heeft gemaakt.
Wil je het aansluitpunt ergens anders dan moet heel de goot (incl hoekstukken) worden vervangen.
Dit lijkt mij niet redelijk en billijk.
Eventueel zou je aankunnen sturen op een financiële compensatie.
[ Voor 4% gewijzigd door Sjembecks op 25-07-2023 08:54 ]
Mijn juridische kwestie met de aannemer loopt ook nog steeds. Lang verhaal kort: Ja, de deuren waren met de oplevering niet goed schoon gemaakt en nee de aannemer is daarvoor niet verantwoordelijkkw_nl schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:56:
[...]
Weet je zeker dat je geen familie bent van @Toppe ?

Ben al lang blij dat we zwart op wit hebben ze de aannemer de advocaat kosten gaat vergoeden
Balen man. En woningborg (er van uit gaande dat je die garantie hebt) kan daar niets in betekenen als bemiddelaar en garantiestellende onderneming om de aannemer te dwingen zich aan de overeenkomst te houden?Farmerwood schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:21:
***members only***
Heb je dan ook nog een bedrag bij de notaris staan na 2,5 jaar?
Draakje5 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:35:
[...]
Balen man. En woningborg (er van uit gaande dat je die garantie hebt) kan daar niets in betekenen als bemiddelaar en garantiestellende onderneming om de aannemer te dwingen zich aan de overeenkomst te houden?
Heb je dan ook nog een bedrag bij de notaris staan na 2,5 jaar?
Om met een positieve noot te eindigen, er zijn gelukkig nog steeds veel vakmannen en als ik zie hoe bij ons het tegelwerk van de badkamer en toiletten er met precisie en goed doordacht legpatroon in gezet wordt dan kan ik alleen maar lof hebben voor deze mannen. Idem voor het stukwerk in onze woningen, behangklaar heb ik nog nooit zo strak gezien (er is geen kalkzandsteen blok meer zichtbaar).
Ik snap niet zo goed waarom je altijd de helft van je berichten en foto’s, waarop geen enkele referentie is te vinden die naar jou te herleiden is, achter member only tags zet. Met sommige informatie kan je andere bezoekers ook helpen aan de juiste informatie.Draakje5 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:42:
***members only***
Om met een positieve noot te eindigen, er zijn gelukkig nog steeds veel vakmannen en als ik zie hoe bij ons het tegelwerk van de badkamer en toiletten er met precisie en goed doordacht legpatroon in gezet wordt dan kan ik alleen maar lof hebben voor deze mannen. Idem voor het stukwerk in onze woningen, behangklaar heb ik nog nooit zo strak gezien (er is geen kalkzandsteen blok meer zichtbaar).
Je hebt al eens eerder aangegeven dat het automatisme is maar misschien kan je proberen die tag wat minder te gebruiken.
Any how: als je niet alles betaald hebt met de oplevering mogen ze gewoon retentierecht toepassen en krijg jij geen sleutel. Is geen speld tussen te krijgen
Dan is natuurlijk de vraag of dat een probleem is als er echt nog forse gebreken/fouten op te lossen zijn en je er naar eigen idee nog niet kunt gaan wonen.Toppe schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:29:
[...]
Any how: als je niet alles betaald hebt met de oplevering mogen ze gewoon retentierecht toepassen en krijg jij geen sleutel. Is geen speld tussen te krijgen
Heb geen idee wat de juridische rechten en plichten van koper en aannemer hierin zijn en hoe je dit zou moeten spelen.
Mooie toevoeging voor de startpost @Draakje5 als je daar een beeld van hebt. :-)
[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 26-07-2023 10:38 ]
Dat de aannemer de sleutel niet hoeft te overhandigen op dat moment lijkt mij ook vrij logisch, de aannemer moet zich aan het contract houden, dan wij ook om de volledige aanneemsom te betalen voor oplevering.
Dit zal echter vaak uitdraaien op een nadelig spelletje voor de kopende partij wanneer het gebrek een discussiepunt betreft. Aan de andere kant kun je je afvragen of je een sleutel wilt accepteren wanneer volgens het bouwbesluit / woningborg / expert evident is dat er grote gebreken opgelost moeten worden. Het niet volledig betalen van de aanneemsom is dan mogelijk nog de enige stok achter de deur voor de aannemer om (spoedig) naar dit gebrek te kijken en op te lossen.
En een sleutel accepteren wanneer de dekvloer mogelijk nog helemaal open moet en de vloerverwarming opnieuw gelegd moet worden enz. heeft toch niet zo veel zin. Je kan veel zaken zoals stucwerk en je vloer toch pas doen wanneer dat opgelost zou zijn. Dan lijkt het mij veel beter om betaling op te schorten totdat deze conform bouwbesluit wordt uitgevoerd dan 5% via notaris achter te houden.
Helaas is het toezicht via de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) ook maar beperkt. Een toezichthouder van de gemeente komt tegenwoordig nog nauwelijks op de bouwterreinen voor controles.
[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 26-07-2023 11:07 ]
Hier komt ook nog eens bij dat je als koper allicht je huis al hebt verkocht om je nieuwe huis te kunnen betalen. Dit word met de stijgende prijzen ook best reëel scenario.Draakje5 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:03:
Dit zal echter vaak uitdraaien op een nadelig spelletje voor de kopende partij wanneer het gebrek een discussiepunt betreft
Dus dan zit je als koper dubbel in de knel je wilt een goed huis en je wilt er ook in of je moet tijdelijke woning zoeken met alle kosten van dien (en wie dat dan wel of niet gaat betalen / vergoeden en andere stres punten)
De aannemer heeft dan een sterkere positie als de koper (of de koper is geneigd meer door de vingers te zien)
Simpel. Als niet alles betaald is op de dag van de overdracht dan krijg je geen sleutel.Farmerwood schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:37:
[...]
Dan is natuurlijk de vraag of dat een probleem is als er echt nog forse gebreken/fouten op te lossen zijn en je er naar eigen idee nog niet kunt gaan wonen.
Heb geen idee wat de juridische rechten en plichten van koper en aannemer hierin zijn en hoe je dit zou moeten spelen.
Mooie toevoeging voor de startpost @Draakje5 als je daar een beeld van hebt. :-)
Als je er nog niet kan wonen omdat er essentiële zaken ontbreken dan weiger je de oplevering. Dat zijn twee verschillende zaken.
De aannemer hier heeft geprobeerd retentie recht toe te passen omdat er een handtekening ontbrak.
Auto waxKen Wood schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:36:
In veel nieuwbouwhuizen worden kunststeen (marmercomposiet o.i.d.) vensterbanken geplaatst. Heeft iemand tips om deze te impregneren tegen vlekken? HG heeft hiervoor verschillende producten (bijv. HG natuursteen impregnerende beschermer (HG product 32)), maar ik ik ben wel benieuwd of er ervaringen zijn met andere middelen.
Ik kreeg als tip van VEH om de vensterbanken met groene zeep schoon te maken en vervolgens met bijenwas te impregneren. De tip van @Toppe heb ik ook voorbij zien komen online, met autowas.Ken Wood schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:36:
In veel nieuwbouwhuizen worden kunststeen (marmercomposiet o.i.d.) vensterbanken geplaatst. Heeft iemand tips om deze te impregneren tegen vlekken? HG heeft hiervoor verschillende producten (bijv. HG natuursteen impregnerende beschermer (HG product 32)), maar ik ik ben wel benieuwd of er ervaringen zijn met andere middelen.
Een aantal buren wilden de oplevering ook niet accepteren vanwege een in hun ogen groot aantal openstaande punten. Maar dat is niet voldoende om de oplevering te weigeren, de punten waren niet zo groot dat de appartementen onbewoonbaar waren.
Van het laatst te opleveren appartement is bijna al het glas gesneuveld tijdens transport. Het nieuwe glas komt in september en zelfs dat is geen reden om de oplevering te weigeren. Er komt overal OSB.
Pfff, dan ben je ook goed zuur.Alic3 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:07:
Van het laatst te opleveren appartement is bijna al het glas gesneuveld tijdens transport. Het nieuwe glas komt in september en zelfs dat is geen reden om de oplevering te weigeren. Er komt overal OSB.
Retentie recht is financieel, een geweigerde oplevering is wat anders.Alic3 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:07:
Hier wordt op 1 appartement al 4 weken het retentierecht uitgeoefend. De voordeur en brievenbus zijn afgetimmerd en met rood lint afgezet. Op elk raam aan de buitenkant zit een briefje met de boodschap dat de aannemer retentierecht uitoefend. Dat komt waarschijnlijk door een failliesement van de eigenaar en niet door een geweigerde oplevering, maar toch.
Een aantal buren wilden de oplevering ook niet accepteren vanwege een in hun ogen groot aantal openstaande punten. Maar dat is niet voldoende om de oplevering te weigeren, de punten waren niet zo groot dat de appartementen onbewoonbaar waren.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.