Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:30
twi schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:25:
[...]

***members only***

Zelf net een kijkdag gehad. Apart wel dat we eigenlijk gewoon werden gewezen naar waar het huis stond. Verder niemand van de aannemer gesproken.

Nog nooit nieuwbouw gekocht, maar de bouwplaats was erg netjes, en hetzelfde in het huis. Alle meerwerkopties staan er zoals verwacht, en ik was meer onder de indruk van hoe het huis er bij stond dan van veel foto's bij inmeetdagen of zelfs opleveringen die ik hier voorbij zie komen.

***members only***
Ziet er goed uit. d:)b

Dat gat in de muur wordt vanzelfsprekend nog wel dichtgezet, anders kunnen ze niet behangklaar opleveren.

Dat gapend plafondgat wordt ook nog dichtgezet, dat is waarschijnlijk een prefab gat ivm leidingdoorvoeren.

Die beugel is denk ik nog van het metsel stelwerk en moet nog verwijderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
13k voor een keuken zijn denk ik prijzen van 3 jaar terug, daar krijg je nu misschien een paar kasten en een aanrechtblad voor maar een beetje apparatuur moet je dan vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Onze aanneemsom was 255K en meerwerk (incl sanitair, excl keuken) 115K. Als ik dit zo lees zijn wij eerder uitzondering. Enfin, onze uitbouw was al iets van 25K, isoleren van de garage was al rond de 20K en dakkapel was ook al 14K en een deur van de woning naar de garage ook al 4K.

Ik denk dat je vooral gewoon de meerwerklijst moet bekijken. Vaak kun je die van te voren downloaden of bij de makelaar opvragen daar staan ook prijzen op en de opties die je kan nemen. Soms is een uitbouw niet mogelijk, soms kun je een garage aanbouwen enz enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:20

tomtom901

Moderator General Chat
Draakje5 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:16:
Onze aanneemsom was 255K en meerwerk (incl sanitair, excl keuken) 115K. Als ik dit zo lees zijn wij eerder uitzondering.
Denk dat je met die aanneemsom ook een uitzondering bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
tomtom901 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:19:
[...]

Denk dat je met die aanneemsom ook een uitzondering bent.
Incl de grondprijs kwam dat uit op 540K von voor een 2 kapper (zonder het meerwerk dus). Is dat niet redelijk 'gemiddeld'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:51

twi

Draakje5 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:21:
[...]

Incl de grondprijs kwam dat uit op 540K von voor een 2 kapper (zonder het meerwerk dus). Is dat niet redelijk 'gemiddeld'?
Voor dit topic wel ;) Ik blijf het idioot vinden, wat je voor het geld eigenlijk krijgt. Hier von van 627k en 87k
voor ruwbouw/afbouw begroot en meegenomen in de hypotheek/overwaarde. Verwacht uiteindelijk daar bovenop nog wel 40k aan spaargeld er doorheen te jagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:56
[...]

Ik denk dat @tomtom901 er vanuit ging dat dat de totaalprijs was, niet de prijs excl. grond.

Tenminste, dat dacht ik namelijk wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:14
[...]

Nee, misschien gemiddeld buiten de Randstad maar in ons project gaan 2 kappers vanaf 770K (met een houten garage). In een ander project in de buurt ruim boven de 8 ton.
Van sommige woningen die ik langs zie komen kunnen wij alleen dromen, al zouden we ze prima kunnen betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
twi schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:41:
[...]

Voor dit topic wel ;) Ik blijf het idioot vinden, wat je voor het geld eigenlijk krijgt. Hier von van 627k en 87k
voor ruwbouw/afbouw begroot en meegenomen in de hypotheek/overwaarde. Verwacht uiteindelijk daar bovenop nog wel 40k aan spaargeld er doorheen te jagen.
Nu je t zegt. Dit topic zit wel wat bovengemiddeld. De meerwerk opties die ik hier voorbij zie komen durf ik niet eens over na te denken.

Hier VON 625 + 73k (voorlopig ;( )
Geen villa, geen riante tuin. Gewoon een rijtjeshuis zonder eigen parkeerplaats 8)7

De lichting na mij mocht daar een kleine ton bovenop tellen von.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi

twi

Is dit overigens de manier om leidingen door gipsblokken aan te leggen? Oók iets waar ik me niet druk om maak, maar wel verwonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXAosMTJ7cIudgEUebrmrjjDgHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7zwXwH7xmP8z1M91tul1pSB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYEOKDITIFJDZihIt7eZlen2aHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Uj7YjyhyueZZfLHYHbF6Ukr.jpg?f=fotoalbum_large

Bij ons ziet het er ook precies zo uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deuz14
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-04 15:33
deuz14 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 00:04:
Afgelopen donderdag de sleutel gehad 🥳🥳

Beperkt aantal oplever punten die ook allemaal snel worden opgelost. Bij twee vensterbank waren hoeken afgebroken, hebben ze geprobeerd bij te schaven. Vonden we niet mooi, dus krijg nu twee nieuwe vensterbanken 😁

Niks dan lof voor dit bouwbedrijf.
Wel 1 punt is de gevel, een latei is te kort ondersteund waardoor deze doorzakt. Enige oplossing lijkt de gevel eruit te halen en nieuwe erin te metselen (wat ze geen probleem vinden) maar ze waarschuwen wel voor kleur verschil in stenen en de voegen.
Constructief maakt dit niet veel uit (volgens diverse bronnen waaronder VEH) maar mooi is wat anders.

Wat zouden jullie doen?
[Afbeelding]
Gesproken met de uitvoerder, kreeg een kleine vergoeding ter compensatie maar toch besloten om de hele gevel eruit te halen en te vernieuwen.. Thnx voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:48

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:28:
[...]

Wel als de kosten van die bankgarantie niet opwegen tegen de kosten van het herstel en hij er gewoon geen zin in heeft. Er wordt dan op gegokt dat jij het uiteindelijk in eigen beheer doet, of dat je er mee leert leven.

Als jij na 3 maanden de aannemer niet in gelegenheid hebt gesteld om het herstelwerk te doen, omdat je zelf aan de slag gegaan bent, heb je geen grond meer om de bankgarantie vast te houden.
Klopt, maar het ging over wat kleinere punten. 5% op 3 ton is best een leuk bedrag om vast te houden. Zeker als de aannemer met een bank garantie van woningborg werkt, als je je limiet het behaald dan krijg je geen nieuwe certificaten meer.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:19:
[...]
5) Bestrating buiten. Dat wil je niet zelf doen en een goede oprit (dus voorzien van een gebroken puinlaag) kost je zeker een euro of 50 per m2 inclusief arbeid.
Ik snap echt niet dat mensen maar blijven hameren op die laag gebroken puin. Mijn oprit ligt op zand en ik heb geen rijplekken er in. Mijn buren met puin hadden binnen 3 maanden als de eerste plekken er in.

Het valt en staat met de ondergrond en de kwaliteit van de mensen die het komen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Blik1984 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:05:
[...]

Ik denk dat @tomtom901 er vanuit ging dat dat de totaalprijs was, niet de prijs excl. grond.

Tenminste, dat dacht ik namelijk wel
Zo las ik hem ook inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Eierkoekie schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:34:
[...]

Nu je t zegt. Dit topic zit wel wat bovengemiddeld. De meerwerk opties die ik hier voorbij zie komen durf ik niet eens over na te denken.

Geen villa, geen riante tuin. Gewoon een rijtjeshuis zonder eigen parkeerplaats 8)7

Jeetje, randstad zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Blihi schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:19:
[...]

Normaal gesproken wordt hier gerekend met 10% tot 25% van de basisprijs, waarbij je wel even goed moet kijken hoe het met de grote opties zit.

6) Raambekleding: Je zult voor alle ramen nieuwe gordijnen/zonwering nodig hebben. Dat is een forse kostenpost. Via Internet kun je al best wat indicaties krijgen. (oh, en blijf weg bij de xxx-Discount.nl in Ravenstein. Goedkoop is duurkoop).
Mooi overzichtje, maar ik pik deze er even tussenuit. Deze kun je in principe niet gebruiken voor je bouwdepot, enkel screens zou je wel kunnen aftrekken van een bouwdepot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Eierkoekie schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:34:
[...]

De VON prijs is inclusief grond, wat is de KAO prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi

twi

Toppe schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:13:
[...]

Hier ook randstad. VON 627 en AO 252. Grond is van 113m2, huis 135m2 zonder meerwerk. En dat is een van de goedkopere huizen van het project.

[ Voor 19% gewijzigd door twi op 18-07-2023 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
twi schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:36:
Is dit overigens de manier om leidingen door gipsblokken aan te leggen? Oók iets waar ik me niet druk om maak, maar wel verwonder.

[Afbeelding]
Lijkt de norm te zijn, zo kan je leidingen door het plafond leggen zonder je zorgen te maken over de gipsblokken de leiding ligt dan "in de buurt" en dat is in die fase van de bouw prima..

Met een muur vrees trekken ze dat door naar de juiste locatie en dan is het dicht smeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
twi schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:18:
[...]

Hier ook randstad. VON 627 en KAO 252. Grond is van 113m2, huis 135m2 zonder meerwerk. En dat is een van de goedkopere huizen van het project.
Ik begrijp hem niet helemaal. Want KAO is toch koop/aanneemovereenkomst en dat is gelijk aan je VON prijs. Bij ons in ieder geval was de koopovereenkomst de grond, de aanneemovereenkomst de bouw van de woning ( 2 overeenkomsten, 2 bedragen).

Hier (arnhem-nijmegen) 876 euro per m2 voor de koopovereenkomst ( 325m2 grond ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
[...]

Zo uit mijn hoofd 1/3 van de VON. Maar ik heb geen riante tuin of perceel oppervlakte.
Was allang blij dat ik een huis had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi

twi

Draakje5 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:36:
[...]

Ik begrijp hem niet helemaal. Want KAO is toch koop/aanneemovereenkomst en dat is gelijk aan je VON prijs. Bij ons in ieder geval was de koopovereenkomst de grond, de aanneemovereenkomst de bouw van de woning ( 2 overeenkomsten, 2 bedragen).

Hier (arnhem-nijmegen) 876 euro per m2 voor de koopovereenkomst ( 325m2 grond ).
Je hebt gelijk. Ik noemde de AO prijs. Grond was 375k en dus 3300/m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:58
Agostino schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:51:
Weet iemand nog een goede partij voor een deurmat / schoonloopmat op maat?
Wij hebben een Mattador Admiral met een 3mm opvulmat er onder om het hoogteverschil gelijk te krijgen, bevalt erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-06 20:21
Toppe schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:03:
[...]

Ik snap echt niet dat mensen maar blijven hameren op die laag gebroken puin. Mijn oprit ligt op zand en ik heb geen rijplekken er in. Mijn buren met puin hadden binnen 3 maanden als de eerste plekken er in.

Het valt en staat met de ondergrond en de kwaliteit van de mensen die het komen doen.
Nou precies, hier ook met het advies meegegaan van de loonwerker om er wel een baan puin onder te leggen. En nu ook al (na maand of 5) sporen in de oprit.. en heb gewoon een middenklasser auto.
Vorige woning alleen zand.. geen verzakking -.-

Nu zegt de stratenmaker: ja, te grof puin gebruikt :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-06 11:07
Fethoz69 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:07:
[...]

Nou precies, hier ook met het advies meegegaan van de loonwerker om er wel een baan puin onder te leggen. En nu ook al (na maand of 5) sporen in de oprit.. en heb gewoon een middenklasser auto.
Vorige woning alleen zand.. geen verzakking -.-

Nu zegt de stratenmaker: ja, te grof puin gebruikt :'(
Op openbare parkeerplaatsen wordt ook geen puin gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:05
Len020 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:19:
[...]

Wel hoor...

Ligt natuurlijk ook een beetje aan de plek in Nederland waar je woont ivm ondergrond.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-06 17:07
Len020 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:19:
[...]

Bij de openbare parkeerplaatsen hier weer wel, grond eronder is volgens mij ook gewoon zand. Misschien dat het met een klei achtige ondergrond eronder te maken heeft bij de probleem gevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-06 11:07
Takkeding schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:24:
[...]

Bij de openbare parkeerplaatsen hier weer wel, grond eronder is volgens mij ook gewoon zand. Misschien dat het met een klei achtige ondergrond eronder te maken heeft bij de probleem gevallen?
Hier kleigrond en zeker geen puin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:08

Volgens mij zegt die aanneemsom niet zoveel. Ik heb tenminste het idee dat ontwikkelaars/aannemers de grondprijs opdrijven, zodat ze alvast meer geld krijgen dan wanneer ze de werkelijke grondprijs zouden rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Blik1984 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:10:
[...]

Mooi overzichtje, maar ik pik deze er even tussenuit. Deze kun je in principe niet gebruiken voor je bouwdepot, enkel screens zou je wel kunnen aftrekken van een bouwdepot
Klopt helemaal, maar je zult ze wel moeten begroten. Die moet je dus inderdaad uit eigen geld betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:13:
13k voor een keuken zijn denk ik prijzen van 3 jaar terug, daar krijg je nu misschien een paar kasten en een aanrechtblad voor maar een beetje apparatuur moet je dan vergeten.
Euhmm. De keuken die ik op de foto's zette heeft 13k gekost en die is afgelopen februari geplaatst. Inclusief alle apparatuur (koelkast, vaatwasser, combi-oven, afzuigkap en kookplaat).

Je moet alleen wegblijven bij de DMG zaken (en dat zijn er echt enorm veel). Zoek een kleine, zelfstandige keukenzaak en de prijzen zullen veel schappelijker zijn. Bij je projectleverancier hoef je met 13k niet aan te komen nee. Kijk vooral eens bij zaken op deze site: https://www.dekeukendesigners.nl/

Het maakt natuurlijk wel uit of je kiest voor top-of-the-line Siemens apparatuur waar je tegen kunt praten of dat je kiest voor een basislijn van AEG. Ook de keuze van werkblad maakt veel uit. Een blad van gelamineerd hout is helemaal niet zo duur. Een rondom afgewerkt Dekton blad van 2 cm, tja....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:16:
Onze aanneemsom was 255K en meerwerk (incl sanitair, excl keuken) 115K. Als ik dit zo lees zijn wij eerder uitzondering. Enfin, onze uitbouw was al iets van 25K, isoleren van de garage was al rond de 20K en dakkapel was ook al 14K en een deur van de woning naar de garage ook al 4K.

Ik denk dat je vooral gewoon de meerwerklijst moet bekijken. Vaak kun je die van te voren downloaden of bij de makelaar opvragen daar staan ook prijzen op en de opties die je kan nemen. Soms is een uitbouw niet mogelijk, soms kun je een garage aanbouwen enz enz.
Meerprijs is niet 15% van de aanneemsom, maar 15% van de koopsom (dus inclusief grond).

Dus op een huis van 540k VON verwacht je al een meerprijs van 81k. Met jouw meerprijs van 115k zit je dus net boven de 20%.

Onze basisprijs was in 2018 bijna 538k. De begroting uiteindelijk 730k (bijna 40% meer dus). Maar dat kwam voornamelijk door de uitbouwen.

Inclusief de grote, vooraf bekende standaardopties, was de basisprijs 620k en daar kwam dus nog eens 110k bovenop. Dat was 18% en was in 2018 aan de forse kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:13
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:25
10% is ook denk niet meer van deze tijd.
Nieuwbouw wordt tegenwoordig zo karig opgeleverd (Geen keuken, sociale huurwoning badkamer)
En als je uitbouw erbij neemt gaat het gewoon hard.

Ook zijn de prijzen hoog van gordijnen, tuin etc.
Denk dat je beter kan rekenen op 20%

Of uiteraard echt zaken laten zitten. Een badkamer met standaard witte tegels is geen luxe maar je kan er uiteraard prima in douchen.

Ons huis was standaard 530K, wij zullen uitkomen op 630K. Wel grote uitbouw (2.4meter).

[ Voor 9% gewijzigd door mentalozzie op 19-07-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Ik denk dat we door het uitbreiden van de m2, de volledige afwerking uitbesteden aan een aannemer (want twee linkerhanden), het uitdagingen die komen met een loftappartement en onze eigen smaak met gemak op minstens +40% komen.

Ik heb het kort voor oplevering opnieuw moeten laten taxeren voor het aanvullende bouwdepot (eerste inschatting meerwerk kwam bij lange na niet uit :+ ). Ten opzichte van de aankoopprijs toen is de geschatte marktwaarde na verbouwing (bedacht vanaf papier) al +43%. Ik wil het eigenlijk opnieuw laten taxeren als alles daadwerkelijk klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Ligt er natuurlijk ook aan wat je al standaard 'krijgt'. Bij ons was het redelijk compleet, met standaard een keuken, en minstens 1 loze leiding naar alle kamers. Denk/hoop dat we rond de 15% uitkomen, ex zonwering, ex tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wij hebben/krijgen een groene (coax?) kabel in de meterkast van Ziggo.
Dit verbaasde mij, ik dacht dat Ziggo ook van wijkstation naar woning over ging op glasvezel.

Wie sluit er dan nog Ziggo af in zijn nieuwe woning? Tenminste, ik heb persoonlijk geen trek om coax kabels in mijn woning te gaan trekken (bijv. naar de TV toe), maar alleen UTP kabels. Dat wordt dan waarschijnlijk (weer) KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:58

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Draakje5 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:24:
Dit verbaasde mij, ik dacht dat Ziggo ook van wijkstation naar woning over ging op glasvezel.

Wie sluit er dan nog Ziggo af in zijn nieuwe woning? Tenminste, ik heb persoonlijk geen trek om coax kabels in mijn woning te gaan trekken (bijv. naar de TV toe), maar alleen UTP kabels. Dat wordt dan waarschijnlijk (weer) KPN.
Ziggo heeft nu de Next Mini die heeft geen COAX meer nodig ;)

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow

Bij ons was het een optie om UTP in plaats van coax voor de TV te hebben. De coax zal nog steeds wel de meterkast binnen komen, maar verder niet. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om het coax te laten, en een deel van de loze leidingen naar andere kamers ook van coax te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online

Ik, Niet van harte mind you... Maar 6 maanden 20 euro verhuis korting, en direct na sleutel over dracht internet hebben was wel aantrekkelijk.. (glasvezel)

KPN zei met de postcode check pas 6 maanden later internet (via glas) te kunnen leveren dus die hebben we moeten overslaan.. Volgend jaar kunnen we onze overstap naar een andere provider heroverwegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
De Next.Mini kende ik nog niet, het ontbreekt een beetje aan duidelijke informatie op de Ziggo site.
Maar bedankt @Mr.Viper, in principe kan ik dus gewoon overal UTP kabels trekken en dan kunnen we ook nog voor Ziggo kiezen (Next.Mini) zonder ergens coax kabels te hoeven trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit

In onze woning (opgeleverd in 2021) zat groene coax (Ziggo) en oranje glasvezel (Reggefiber).
T-Mobile Thuis glasvezel draaide de dag na de sleuteloverdracht :D .

In de vorige woning in dezelfde wijk (opgeleverd in 2012) zat coax, glasvezel en zelfs DSL. De DSL was niet echt bruikbaar voor internet, <1Mbps door de afstand tot de centrale in de volgende wijk.

Ziggo biedt tegenwoordig de Next Mini decoder welke gewoon IPTV is, maar je hebt ook apps voor SmartTV’s waardoor je geen coax meer nodig hebt buiten je meterkast.

Wij hebben nog wel coax naar de woonkamer en de tweede verdieping waar we TV’s hebben gedaan, maar hebben geen abo op Ziggo genomen. Als we NL TV kijken is dat over het algemeen via NLZIET.

De kwaliteit van de HD zenders op DVB-C blijft beter en het signaal komt wel onze woning in voor ongecodeerde zenders.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Wij hebben ook Ziggo (of ik moet zeggen, per 1 augustus hebben we ziggo), kon 9 maanden korting niet laten schieten. En daarna gewoon ieder jaar overstappen tussen KPN en Ziggo voor de overstapkorting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 20:52
Blik1984 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:15:
Wij hebben ook Ziggo (of ik moet zeggen, per 1 augustus hebben we ziggo), kon 9 maanden korting niet laten schieten. En daarna gewoon ieder jaar overstappen tussen KPN en Ziggo voor de overstapkorting
Tip: je hoeft niet ieder jaar over te stappen. Je kan gewoon bellen en zeggen dat je er sterk over zit te denken om over te stappen naar de concurrent. Dan krijg je vaak dezelfde korting als een nieuwe klant. Dat is nou eenmaal het spelletje helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Diablow schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:54:
Ligt er natuurlijk ook aan wat je al standaard 'krijgt'. Bij ons was het redelijk compleet, met standaard een keuken, en minstens 1 loze leiding naar alle kamers. Denk/hoop dat we rond de 15% uitkomen, ex zonwering, ex tuin.
Klopt helemaal, het is van enorm veel factoren afhankelijk. En ik denk dat we uitgaande van alle reacties er wel vanuit mogen gaan dat 15% de nieuwe 10% is. Mede gedreven doordat nieuwbouwhuizen zo schraal mogelijk opgeleverd worden.

Al kan dat met de huidige markt voor nieuwbouw natuurlijk weer snel veranderen. Ik zie in onze wijk bijvoorbeeld dat de huizen die nog niet verkocht zijn met een hoger energielabel verkocht gaan worden en bijvoorbeeld standaard volledig volgelegd worden met zonnepanelen. Dat scheelt alweer een investering van minimaal 5k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
keeperson schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:22:
[...]

Tip: je hoeft niet ieder jaar over te stappen. Je kan gewoon bellen en zeggen dat je er sterk over zit te denken om over te stappen naar de concurrent. Dan krijg je vaak dezelfde korting als een nieuwe klant. Dat is nou eenmaal het spelletje helaas.
Klopt, dat is de andere optie inderdaad. Maar ik ga nooit meer de volle mep betalen voor tv/internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Blihi schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:02:
[...]

Meerprijs is niet 15% van de aanneemsom, maar 15% van de koopsom (dus inclusief grond).

Dus op een huis van 540k VON verwacht je al een meerprijs van 81k. Met jouw meerprijs van 115k zit je dus net boven de 20%.

Onze basisprijs was in 2018 bijna 538k. De begroting uiteindelijk 730k (bijna 40% meer dus). Maar dat kwam voornamelijk door de uitbouwen.
Zul je dan met de stijging in de tussentijd ook wel goed van geprofiteerd hebben :+.

Dat maakt het anders, een hoop meerwerk kan door doorstromers betaald worden uit overwaarde van de eerste woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:03:
[...]

Ligt er ook aan wat je op de oprit zet. Met de juiste onderlaag (en inderdaad, op de juiste manier aangebracht) kun je er een vrachtwagen op rijden. Met de verkeerde onderlaag krijg je al doorzakkingen bij een auto die steeds op dezelfde plek staat.

Het was hier in ieder geval geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
tomtom901 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:31:
[...]

Zul je dan met de stijging in de tussentijd ook wel goed van geprofiteerd hebben :+.
Virtueel wel, maar ik was niet van plan te verhuizen. Het echte profiteren komt altijd pas op het moment dat je daadwerkelijk verkoopt.
Dat maakt het anders, een hoop meerwerk kan door doorstromers betaald worden uit overwaarde van de eerste woning.
Ik ben zelf voorzichtig aangelegd. Ik zou dus begroten met zeker geld (dus laag ingeschatte verkoopwaarde) en pas nadat de woning ook echt definitief verkocht is gaan rekenen met de daadwerkelijke opbrengsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:40:
[...]
Ik ben zelf voorzichtig aangelegd. Ik zou dus begroten met zeker geld (dus laag ingeschatte verkoopwaarde) en pas nadat de woning ook echt definitief verkocht is gaan rekenen met de daadwerkelijke opbrengsten.
Onze financieel adviseur zei het zelfde, Doe een taxatie en neem 60% van de woning waarde.
Als het goed gaat krijg je die 40% als het mee zit meer en als het tegen zit heb je er geen last van.

Geen spijt van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Blihi schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:40:
Ja helemaal eens hoor, bij ons is het de 1e woning dus geen opbrengsten :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:51

IkWilbert

Het is mij!

Wij krijgen zojuist een factuur van onze bouwer, onderwerp is waterdicht platte daken.
Op de uitbouw is die inderdaad dicht maar op onze aangebouwde berging zit nog niet eens een dak...

Wel gewoon betalen dan?

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
IkWilbert schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:54:
Wij krijgen zojuist een factuur van onze bouwer, onderwerp is waterdicht platte daken.
Op de uitbouw is die inderdaad dicht maar op onze aangebouwde berging zit nog niet eens een dak...

Wel gewoon betalen dan?
Bouw je onder woningborg?
Woning borg geeft aan dat een aangebouwd bijgebouw met dezelfde termijn gereed moet komen.
Concreet zou dat dan betekenen dat de factuur nog niet betaald hoeft te worden. Want je hebt een aangebouwde berging.

Ik zie bij ons project overigens hetzelfde gebeuren; facturen sturen alvorens de garage/berging gereed is.

Ik zou het aangeven bij de kopersbegeleider, en kijken wat zij terug koppelen. Je gaat zo de bouwvak in dus waarschijnlijk ben je anders toch een flinke tijd eerder al aan het betalen dan nodig zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
IkWilbert schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:54:

Wel gewoon betalen dan?
Allicht dat ze het nog voor de bouwvak afmaken ?
Er zit 2 weken termijn op de factuur je zou dus een weekje kunnen afwachten.

Hopelijk kan de begeleider in het project hier antwoord op geven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
vormulier schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:08:
[...]

Allicht dat ze het nog voor de bouwvak afmaken ?
Er zit 2 weken termijn op de factuur je zou dus een weekje kunnen afwachten.

Hopelijk kan de begeleider in het project hier antwoord op geven :)
Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, factuur sturen en het werk later afmaken ( al is het binnen 14 dagen ).

In geval van bouwdepot moet je de factuur ook al eerder indienen bij je hypothekeverstrekken omdat er enkele dagen verwerkingstijd over heen gaat.

En als ik zie hoe lang men bij ons bezig is met de platte daken ( prefab garage dak erop en waterdicht maken van dak dmv EPDM enz ) dan gaat daar best een flinke tijd overheen (meer dan 2 weken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:51

IkWilbert

Het is mij!

Draakje5 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:02:
[...]

Bouw je onder woningborg?
Woning borg geeft aan dat een aangebouwd bijgebouw met dezelfde termijn gereed moet komen.
Concreet zou dat dan betekenen dat de factuur nog niet betaald hoeft te worden. Want je hebt een aangebouwde berging.

Ik zie bij ons project overigens hetzelfde gebeuren; facturen sturen alvorens de garage/berging gereed is.

Ik zou het aangeven bij de kopersbegeleider, en kijken wat zij terug koppelen. Je gaat zo de bouwvak in dus waarschijnlijk ben je anders toch een flinke tijd eerder al aan het betalen dan nodig zou zijn.
Ja onder woningborg.
Heb onze kopersbegeleiding een mail gestuurd hierover. Zal later vandaag wel reactie op komen.

[ Voor 6% gewijzigd door IkWilbert op 19-07-2023 12:57 ]

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
IkWilbert schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:23:
[...]

Ja onder woningborg.
Heb onze kopersbegeleiding een mail gestuurd hierover. Zal later vandaag wel reactie op komen.
Dan comform; https://mijn.woningborg.n...gelingen-eengezinshuizen/

De termijnen van de aanneemsom worden verschuldigd zodra het genoemde moment zich heeft voorgedaan of de genoemde bewerking van of aan de woning (inclusief aangebouwde bijgebouwen) gereed is. De stand van de bouw van eventuele niet aangebouwde bijgebouwen, zoals carports, garages, bergingen e.d. wordt hierbij niet in aanmerking genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:32:
[...]

Ligt er ook aan wat je op de oprit zet. Met de juiste onderlaag (en inderdaad, op de juiste manier aangebracht) kun je er een vrachtwagen op rijden. Met de verkeerde onderlaag krijg je al doorzakkingen bij een auto die steeds op dezelfde plek staat.

Het was hier in ieder geval geen overbodige luxe.
De grond hier is knetter hard. Laatst een waterleiding geprobeerd in te graven: Schop op de grond zetten en met een voorhamer de grond in slaan, anders ging echt niet.

Ons zand is opgebracht terwijl het echt zeik en zeik nat was, het egaliseerde nog net niet, maar dat hielp wel om de grond mooi te laten inklinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:29
Zo ons huis is opgeleverd.

Nu valt het ons op dat de WTW Unit echt veel geluid maakt, je hoort de unit op iedere kamer in het huis.

Heeft er hier al iemand een geluidsdichte kast omheen gebouwd?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Strider schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:08:

Nu valt het ons op dat de WTW Unit echt veel geluid maakt, je hoort de unit op iedere kamer in het huis.

Ik zal er eens op letten komend weekend, al moet ik zeggen dat er rondom de wtw al een aardige bak isolatie heenzit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit

Heb je de verschillende standen geprobeerd van de WtW? Stand 1 is normaal onhoorbaar, Stand 2 geeft wat geluid, maar enkel echt hoorbaar als je in de buurt van de unit bent en Stand 3 is normaal vol vermogen, dus luid.

Als de Auto stand steeds naar Stand 3 zou gaan, terwijl er geen mensen binnen zijn, kan het zijn dat de luchtvochtigheid hoog is in huis. Tegenwoordig is een vochtsensor wel standaard in een WtW lijkt me. En in de woonkamer een CO2 sensor

Bij ons zit de WtW in een technische ruimte, waar we ook de wasmachine/droger hebben staan, dat isoleert al enorm.

[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 19-07-2023 20:05 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:43
Blihi schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:02:
[...]

Inclusief de grote, vooraf bekende standaardopties, was de basisprijs 620k en daar kwam dus nog eens 110k bovenop. Dat was 18% en was in 2018 aan de forse kant.
Hier ook. 549 von. En uiteindelijk dus rond de 120k aan meerwerk. En dit alles voor een hoekhuis, waar je in 2018 nog een vrijstaand huis voor kocht ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 20:52
PrixV schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:40:
[...]

Hier ook. 549 von. En uiteindelijk dus rond de 120k aan meerwerk. En dit alles voor een hoekhuis, waar je in 2018 nog een vrijstaand huis voor kocht ;(
Alsof je een emmer water leeggooit... Wat waren de grotere posten en eventueel onverwachte posten waar je het aan kwijt was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-06 21:54

Onze nieuwbouwwoning heeft wel glasvezel van Ziggo. Niet dat ik ziggo ga afnemen, mijn woning heeft 3 glasvezelaansluitingen: ziggo, kpn en e-fiber _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:09
Wij hebben een dilemma.
We hebben een dressoir kast gezien van 240 cm. Hij komt tegen een muur te staan van 270 cm. Maar er komt nog een kastje om het leidingwerk tbv van vloerverwarming weg te werken. Gaat dit passen?En hoe diep is dit kastje meestal?
De aannemer is nu ziek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Rick13 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:57:
Wij hebben een dilemma.
We hebben een dressoir kast gezien van 240 cm. Hij komt tegen een muur te staan van 270 cm. Maar er komt nog een kastje om het leidingwerk tbv van vloerverwarming weg te werken. Gaat dit passen?En hoe diep is dit kastje meestal?
De aannemer is nu ziek..
De diepte van zo’n kastje is niet zo diep, 10-15 cm gok ik. Breedte en hoogte heel erg afhankelijk van het aantal benodigde lussen voor de verdieping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:09
Blik1984 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:03:
[...]

De diepte van zo’n kastje is niet zo diep, 10-15 cm gok ik. Breedte en hoogte heel erg afhankelijk van het aantal benodigde lussen voor de verdieping
Bedankt, dan zou het moeten passen 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Verschil tussen stand 2 en 3 vind ik nauwelijks merkbaar, ongeveer hetzelfde geluidsniveau. stand 1 nog niet echt geprobeerd omdat de bouwer adviseerde eigenlijk altijd stand 2 te gebruiken bij normaal gebruik, en stand 3 bij koken en douchen. (en stand 1 bij op vakantie gaan). Hier staat de WTW ook in de technische ruimte maar vanuit de slaapkamer is het toch lichtjes hoorbaar als je erop let.

[ Voor 9% gewijzigd door Il 2 op 19-07-2023 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:43
keeperson schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:47:
[...]

Alsof je een emmer water leeggooit... Wat waren de grotere posten en eventueel onverwachte posten waar je het aan kwijt was?
Uitbouw was ruim 20k
Keuken 20k ipv bedachte 10k
Badkamer en wc casco dus 27k ipv bedachte 10k
Tuin vermoedelijk 20k
Vloer beneden en boven 9k
Renovlies 5k
Daarnaast nog alle aanpassingen in huis qua trap, deuren, stopcontacten. Paar rolgordijnen en lampen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:32

Hoor je de box zelf of hoor je de ventielen?

Wij hebben een Zehnder, en met stand 1 hoor je bij niks, standje 2 hoor je de ventielen heel lichtjes e stand 3 is de turbo :D Maar alleen in gebruik bij douchen of hoge co2 in huiskamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Tompouce schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:55:
[...]

Onze nieuwbouwwoning heeft wel glasvezel van Ziggo. Niet dat ik ziggo ga afnemen, mijn woning heeft 3 glasvezelaansluitingen: ziggo, kpn en e-fiber _/-\o_
Dus jij hebt geen groene coax kabel in je meterkast van Ziggo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
kepler schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 07:03:
[...]

Hoor je de box zelf of hoor je de ventielen?

Wij hebben een Zehnder, en met stand 1 hoor je bij niks, standje 2 hoor je de ventielen heel lichtjes e stand 3 is de turbo :D Maar alleen in gebruik bij douchen of hoge co2 in huiskamer
Het is echt de box zelf (HRU ECO 350), die staat bij ons op de zolder waar geen deur in zit.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Strider schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:24:
[...]

Het is echt de box zelf (HRU ECO 350), die staat bij ons op de zolder waar geen deur in zit.
Heb je al gekeken of het geluid matcht met de producteigenschappen?
Dit vind ik terug in het technisch productblad van de hru eco 350.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3QdumQciQFq0H_MiXo9ENXxuxI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lFPvNSog8MLEsNaYGG6comk4.png?f=user_large

Bij stand 3 maximum kan ik begrijpen dat het overal hoorbaar is. Stand 2 zou mee moeten vallen, al kan 49 dBA ook best luidruchtig overkomen in een verder stille woning.

https://ithodaalderop.com...lad%20HRU%20ECO%20350.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 20-07-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:45
De WTW box hoor je bij ons ook door het hele huis in stand 3. De unit staat op zolder (open ruimte). Ik heb er inmiddels een muur omheen gebouwd.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:28
Hij maakt inderdaad vrij veel geluid. Meestal wordt deze om die reden geplaatst in een aparte technische ruimte, met deur. Dat voorkomt echt al enorm veel geluid. Bij ons is de 2e verdieping een volwaardige verdieping en zijn vanwege de geluidseisen de binnenwanden van de technische ruimte zelfs uitgevoerd in dezelfde blokken als de buitenwanden, i.p.v. de Ytong-blokken voor de overige binnenwandjes. We hebben er zelf nog een extra geluidswerende deur in laten zetten.

Het verbaast me oprecht dat de aannemer er niet zelf een wand en deur omheen heeft geplaatst. Wellicht is het de moeite waard even in de geluidsnormen te duiken bij nieuwbouw? Ik kan me niet voorstellen dat onze aannemer het voor de lol beter heeft uitgevoerd dan noodzakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
In mijn oude huis hoorde je de wtw unit ook als die hard ah blazen was. Gebeurde vooral als er gedoucht was en het vochtgehalte hoog was. Hierbij stond de wtw ook in een open ruimte op zolder die niet afgesloten was met een deur.

Nieuwbouwhuis, staat de wtw (hru eco 400) in de technische ruimte waar ook de wasmachine/droger staat, en die is afgesloten met een deur. Hoor ik helemaal niks van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
PrixV schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 01:45:
[...]

Uitbouw was ruim 20k
Keuken 20k ipv bedachte 10k
Badkamer en wc casco dus 27k ipv bedachte 10k
Tuin vermoedelijk 20k
Vloer beneden en boven 9k
Renovlies 5k
Daarnaast nog alle aanpassingen in huis qua trap, deuren, stopcontacten. Paar rolgordijnen en lampen
Soortgelijke lijstje hier.

Geen uitbouw genomen.
Keuken 20k
Badkamer/wc casco, 25k
Tuin vermoedelijk 20k (offerte zou deze week komen)
Vloer beneden boven 12k
Stucwerk 10k

Zo een +/- 90k dus.

Voor een simpele hoekwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
c-nan schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:53:
[...]

Geen uitbouw genomen.
Keuken 20k
Badkamer/wc casco, 25k
Vloer beneden boven 12k
Stucwerk 10k

Zo een +/- 90k dus.

Geen uitbouw? Geen spijt van? Weet niet hoeveel m2 je anders hebt (en hoeveel tuin over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Geen uitbouw genomen.
Keuken 20k
Badkamer/wc casco, 25k
Vloer beneden boven 12k
Stucwerk 10k

Zo een +/- 90k dus.

Uitbouw 21k
Tuin 37k
Keuken 27k
Stuc/renovlies 16k
Badkamer 17k
Vloer 14k
Deuren 2k
Elektra en overig meer/minderwerk 5k
Trap 4k
Zonnepanelen 8k

140k, en dan heb ik een aantal dure dingen zoals screens, raambekleding, gordijnen hier nog niet inzitten. Daar komt denk ik al snel 20k bij en dan zit ik op 160k.

Wel een grotere vrijstaande woning, daarom ook de duurdere tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
tomtom901 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:56:
[...]

Geen uitbouw? Geen spijt van? Weet niet hoeveel m2 je anders hebt (en hoeveel tuin over)
Ja, wel spijt van. Tijdens het kopen van de woning was niet bekend hoe groot de tuin zou worden. Daar waren geen tekeningen of maten van. Daarom twijfelden we enorm. Na het verstrijken (2-3 weken later) van de deadline om alle opties door te geven wilden we toch nog uitbouw als optie, maar helaas was dat niet meer mogelijk. Ook niet tegen een meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
c-nan schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:58:
[...]

Ja, wel spijt van. Tijdens het kopen van de woning was niet bekend hoe groot de tuin zou worden. Daar waren geen tekeningen of maten van. Daarom twijfelden we enorm. Na het verstrijken (2-3 weken later) van de deadline om alle opties door te geven wilden we toch nog uitbouw als optie, maar helaas was dat niet meer mogelijk. Ook niet tegen een meerprijs.
Hoeveel tuin heb je over dan? Enige wat ik jammer vind is dat door de 2.4 uitbouw, onze tuin 7x10 is, als die nog 10x10 was geweest was het helemaal ideaal. Maar bij keuze tussen de 2, liever de ruimte binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
tomtom901 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:01:
[...]

Hoeveel tuin heb je over dan? Enige wat ik jammer vind is dat door de 2.4 uitbouw, onze tuin 7x10 is, als die nog 10x10 was geweest was het helemaal ideaal. Maar bij keuze tussen de 2, liever de ruimte binnen.
9.3x7.

Bij 1.2 uitbouw zou het (afgerond) 8x7m worden.
Bij 2.4 uitbouw zou het (afgerond) 7x7 worden.
Hier zit ook nog een berging van 3x2 in.

Maar destijds was het allemaal dus niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
[...]

Geen uitbouw genomen.
Keuken 20k
Badkamer/wc casco, 25k
Vloer beneden boven 12k
Stucwerk 10k

Zo een +/- 90k dus.

Zal ook maar een duit in het zakje doen;

Uitbouw 2.4 - 17k
Garage bij de woning trekken (isoleren, vloerverwarming en kozijn) 7k
Vloerverwarming op zolder: 1k
Deuren: 4k
Zonnepanelen (uitbereiding naar 17x 380 WP met Enphase omvormers) - 6k
Keuken 15k
Badkamer / wc en tegelwerk - 7k
Vloeren - 8k (PVC)
Stucwerk 8k gebudgetteerd (dunpleister + latex spuiten van de wanden + plafond raapwerk op de BG, 1e en 2e spack)
Meerwerk electra en leidingen 2k

Op 475k VON ook zo'n 20% meerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
tomtom901 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:11:
[...]

Uitbouw 2.4 - 17k
Keuken 15k
Vloeren - 8k (PVC)
Stucwerk 8k gebudgetteerd (dunpleister + latex spuiten van de wanden + plafond raapwerk op de BG, 1e en 2e spack)

Netjes. Hier was alles bijna 2x zo duur. Uitbouw 2.4m, garage isoleren, deuren, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Draakje5 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:23:
[...]

Netjes. Hier was alles bijna 2x zo duur. Uitbouw 2.4m, garage isoleren, deuren, enz.
Die deuren zitten me nog wel wat in mijn maag, we hebben 2 van die berkolight dingen a 1k p.s. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 14:09
Blik1984 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:52:
In mijn oude huis hoorde je de wtw unit ook als die hard ah blazen was. Gebeurde vooral als er gedoucht was en het vochtgehalte hoog was. Hierbij stond de wtw ook in een open ruimte op zolder die niet afgesloten was met een deur.

Nieuwbouwhuis, staat de wtw (hru eco 400) in de technische ruimte waar ook de wasmachine/droger staat, en die is afgesloten met een deur. Hoor ik helemaal niks van
Zelfde merk en type hier op zolder zonder muur en deur (kon niet eenvoudig in combinatie met hoe we de zolder in kamers hebben ingedeeld)

Stand 1 horen we er (vrijwel) niks van.
Stand 2 en 3 maakt hij geluid alsof de wasdroger aan het draaien is.
Op 1ste verdieping hoor je dat wel goed, maar op begane grond amper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-06 21:54
Draakje5 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 07:59:
[...]

Dus jij hebt geen groene coax kabel in je meterkast van Ziggo?
Inderdaad. Alleen een oranje glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
c-nan schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:49:
De WTW box hoor je bij ons ook door het hele huis in stand 3. De unit staat op zolder (open ruimte). Ik heb er inmiddels een muur omheen gebouwd.
Stand 3 is echt niet uit te houden hier, dan is er niets leuks meer aan om te gaan wonen in je nieuwe huis.
Wat voor muur heb jij er omheen gebouwd?

Ik heb nog wel eens gekeken of hier eisen voor staan in het bouwbesluit, niet helemaal duidelijk hoe ik dit moet interpreteren:

Om te voorkomen dat men een voor een gezond binnenmilieu noodzakelijke installatie wegens geluidoverlast uitschakelt is een maximum gesteld aan de geluidsproductie van installaties voor warmteopwekking, warmteterugwinning en luchtverversing. Het volgens NEN 5077 bepaalde karakteristieke installatiegeluidsniveau in een verblijfsruimte is voor de hiervoor genoemde installaties tezamen ten hoogste 30 of 35 dB (zie tabel). Dit geldt zowel wanneer er sprake is van een gecombineerd systeem als voor afzonderlijke apparaten. Opgemerkt wordt dat bij de berekening van het karakteristieke installatiegeluidsniveau wordt uitgegaan van het niveau dat optreedt in de hoogste stand van het voorgeschreven regelbereik van die installatie (dit is de voorgeschreven ventilatiecapaciteit als bedoeld in artikel 3.38) voor normale langdurige aanwezige ventilatiestromen.

https://rijksoverheid.bou...gewijs/hfd3/afd3-2/art3-9

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Strider schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:46:
[...]

Stand 3 is echt niet uit te houden hier, dan is er niets leuks meer aan om te gaan wonen in je nieuwe huis.

Ik heb nog wel eens gekeken of hier eisen voor staan in het bouwbesluit, niet helemaal duidelijk hoe ik dit moet interpreteren:

Om te voorkomen dat men een voor een gezond binnenmilieu noodzakelijke installatie wegens geluidoverlast uitschakelt is een maximum gesteld aan de geluidsproductie van installaties voor warmteopwekking, warmteterugwinning en luchtverversing. Het volgens NEN 5077 bepaalde karakteristieke installatiegeluidsniveau in een verblijfsruimte is voor de hiervoor genoemde installaties tezamen ten hoogste 30 of 35 dB (zie tabel). Dit geldt zowel wanneer er sprake is van een gecombineerd systeem als voor afzonderlijke apparaten. Opgemerkt wordt dat bij de berekening van het karakteristieke installatiegeluidsniveau wordt uitgegaan van het niveau dat optreedt in de hoogste stand van het voorgeschreven regelbereik van die installatie (dit is de voorgeschreven ventilatiecapaciteit als bedoeld in artikel 3.38) voor normale langdurige aanwezige ventilatiestromen.

Het gaat ook afhangen van hoe je huis in elkaar steekt, Bij onze woning is het zo dat de technische ruimte ruimte wordt voorzien van een geluidwerende deur met 3-zijdige kierdichting en een valdorpel. en ook de slaapkamer deuren worden voorzien van een geluidswerende deur om aan de normen te voldoen.

Dit komt omdat de woning een open trap verbinding heeft. Hierdoor dienen alle deuren van de verblijfsruimtes te voldoen aan de 32db eis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• c-nan
Strider schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:46:
[...]

WTW-unit geluid

Metal stud, 45mm glaswol, 2x 12,5mm gips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Over technische ruimtes gesproken. Ik had een discussie met de aannemer hierover. In de technische ruimte (mv-wasruimte volgens plattegrond) zit ook de verdeler van de vloerverwarming. Hier zat geen kast omheen omdat het een “onbenoemde ruimte” betrof.

Ik betwijfel echter een beetje of dit correct is, en of er toch niet gewoon een kast omheen geplaatst moet worden. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Niet geluidsdicht, wel een kast. Wij hadden op de bovenetage een aantal muren weggelaten waardoor de ventilatieunit aan een los muurtje hing. Daar is een kitchenette naast gezet en die ventilatieunit hangt nu in een hoge keukenkast. Er moet wel lucht in kunnen dus in die kastdeur moet een rooster zitten oid (nog niet gedaan dus staat bij ons altijd op een flinke kier). Dat scheelt herrie.

Los daarvan hoor ik dat ding echt alleen als hij op de hoogste stand staat. In principe staat het bij ons op auto en dan hoor ik hem sowieso niet, laat staan door die kast heen. Op de hoogste stand gaat het ding alleen bij het douchen, dan hoor je hem op de gangen wel, maar in kamers met een dichte deur niet.

Maar ik weet niet of een WTW unit meer herrie maakt dan een ouderwetse ventilatiebox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
Blik1984 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:38:
Over technische ruimtes gesproken. Ik had een discussie met de aannemer hierover. In de technische ruimte (mv-wasruimte volgens plattegrond) zit ook de verdeler van de vloerverwarming. Hier zat geen kast omheen omdat het een “onbenoemde ruimte” betrof.

Ik betwijfel echter een beetje of dit correct is, en of er toch niet gewoon een kast omheen geplaatst moet worden. Iemand een idee?
Bij ons komt er alleen een kast omheen als het een kamer is. Dat was eerst standaard nergens een kast. Dus lijkt dat volgens bouwbesluit er alleen een kast om moet als het echt een kamer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Diablow schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:40:
[...]

Bij ons komt er alleen een kast omheen als het een kamer is. Dat was eerst standaard nergens een kast. Dus lijkt dat volgens bouwbesluit er alleen een kast om moet als het echt een kamer is.
Apart. Wij hebben op iedere etage zo'n verdeler, 2x op de gang en 1 x in een onbenoemde ruimte. Die zijn alledrie voorzien van een omkisting. Die verdienen overigens geen schoonheidsprijs dus ik denk dat het fraaier wordt als je er sowieso zelf iets voor regelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik heb bij onze gemeente maar eens gevraagd waarom de omgevingsvergunning met een geluidsdruk van warmptepomp berekening op gevels goedgekeurd is, terwijl volgens bouwbesluit er van de geluidsdruk warmptepomp op perceelgrens moet worden uitgegaan.

Tenzij ik iets mis, maar hier staat toch echt dat er geen maatregelen nodig zijn omdat de geluidsdruk op de gevel <45dB is. Terwijl bouwbesluit nergens over gevels rept maar juist perceelgrenzen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
c-nan schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:37:
[...]

WTW-unit geluid

Metal stud, 45mm glaswol, 2x 12,5mm gips
Interessant en heel mooi gemaakt! Heb jij trouwens geen nippel die in je kantoor moet uitkomen maar nu in je technische ruimte blijft?

Is het een idee om ook geluidsabsorberend materiaal rondom je WTW unit te plaatsen, dus aan de kant van het dak? Dan kan het geluid ook niet vanuit het dak richting je kantoor weerkaatsen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-06 12:58
tomtom901 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:11:
[...]

Uitbouw 2.4 - 17k
Keuken 15k
Vloeren - 8k (PVC)

Hier:
Geen uitbouw
Elektra en leidingwerk oa keuken - 8k
Keuken - 25k
Vloeren - 15k
Stucwerk en latex - 9k
Extra 2e badkamer - 13k
Sanitair aanpassingen: 1k
Master-master - 2k
Trapopties - 1k
Overig - 1k

Verder al aardig voorzien qua standaard badkamer, hardhouten trap, stompe deuren, groot boilervat etc. Dus relatief weinig op dat vlak.

Begroot:
Extra panelen budget: 7k
Tuin budget: 20k - 25k

Ook over de 100k+ dus. Had ik zeker niet verwacht bij aankoop. Op 740k v.o.n. (Tussenwoning)

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Op zolder dan nog een 2e badkamer ofzo? Gezien de tussenwoning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:55:
Ik heb bij onze gemeente maar eens gevraagd waarom de omgevingsvergunning met een geluidsdruk van warmptepomp berekening op gevels goedgekeurd is, terwijl volgens bouwbesluit er van de geluidsdruk warmptepomp op perceelgrens moet worden uitgegaan.

Tenzij ik iets mis, maar hier staat toch echt dat er geen maatregelen nodig zijn omdat de geluidsdruk op de gevel <45dB is. Terwijl bouwbesluit nergens over gevels rept maar juist perceelgrenzen.

***members only***
Van wanneer is de vergunning?

De regels van de erfgrens gelden voor vergunningen aangevraagd na 1 april 2021.

Maak er in ieder geval een opleverpunt van als je denkt dat het niet goed zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 20-07-2023 17:54 ]

Pagina: 1 ... 231 ... 350 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.