jorn188 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:28:
Ik heb een goede optie toegewezen gekregen. Ik was benieuwd wat ik ongeveer kan verwachten aan meerwerk kosten? De woning is ongeveer 130m2. Er zit een standaard badkamer & toiletten inclusief tegelwerk bij de te bouwen woning maar geen keuken. Ik vind het erg lastig om een goede begroting te maken van het meerwerk.
Van de hypotheek houden we in onze huidige berekening 30k over voor meerwerk/keuken. Uiteraard hebben we ook nog wat spaargeld van ongeveer 10k, maar ik betwijfel of 40k genoeg zou zijn om nu het nieuwbouw traject in te stappen. De woning is wel heel tof en zou zeker een boost zijn voor ons woongenot (we wonen nu op 55m2 in de stad, de nieuwbouwwoning is buiten de stad).
We proberen zoveel mogelijk in te kunnen schatten hoe het begrotingsplaatje eruit komt te zien.
Binnenkort hebben we een gesprek met een hypotheekadviseur en de makelaar om de knoop door te kunnen hakken. Heeft iemand een soortgelijke situatie gehad? Ben benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt
Normaal gesproken wordt hier gerekend met 10% tot 25% van de basisprijs, waarbij je wel even goed moet kijken hoe het met de grote opties zit.
Zaken die duur zijn:
1) Uitbouwen die je tijdens de bouw laat doen. De prijzen daarvan staan vaak al in de documenten.
2) Vloeren. Als je dit laat doen, reken op 100 euro/m2. Kun je het een en ander zelf, dan kan dat natuurlijk goedkoper. Je kunt prima op de bovenverdieping een Ikea laminaatvloer leggen voor 25 euro/m2, maar dan moet je het zelf doen.
3) Keuken. Een keuken kost je tussen de 13k en 30k bij een goede keukenzaak. Het een en ander hangt af van de apparatuur. Hieronder twee voorbeelden. Links de keuken in een appartement, kosten 13k, rechts onze keuken, die iets boven de 25k zat, maar dat is dan ook geen kleintje, met een totaal oppervlak van 26 m2. Beide keukens zijn ontworpen en geplaatst door SteinKeukens in Nuenen.
Alternatief is natuurlijk ook hier zelf doen. Een Ikea keuken kun je voor weinig geld neerzetten, maar dan moet je wel handig zijn. Ik heb er zelf genoeg gezet en qua budget zit je dan op de helft, dus 5k tot 15k.
4) Wandafwerking. Renovlies of stucwerk. Als ik dat hier zo lees zou ik zeker 25 tot 50 euro/m2 reserveren.
5) Bestrating buiten. Dat wil je niet zelf doen en een goede oprit (dus voorzien van een gebroken puinlaag) kost je zeker een euro of 50 per m2 inclusief arbeid.
6) Raambekleding: Je zult voor alle ramen nieuwe gordijnen/zonwering nodig hebben. Dat is een forse kostenpost. Via Internet kun je al best wat indicaties krijgen. (oh, en blijf weg bij de xxx-Discount.nl in Ravenstein. Goedkoop is duurkoop).
7) "kleine aanpassingen". Met name het elektraplan valt vaak duur uit. Kleine wijzigingen in de plaats van een stopcontact zijn meestal erg prijzig. Reserveer hier een paar duizend euro voor. Je kunt het allemaal standaard laten natuurlijk.