Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Stringer schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 23:06:
Omdat de tuin toch veel duurder uit gaat pakken dan begroot, probeer ik op de laatste dingen die nog openstaan te besparen.

Een ding die naar voren komt: wellicht de wanden en vloeren bij 1 bedrijf laten doen. Hebben mensen hier goede ervaringen mee?

Nu is het budget totaal 20k voor 150m2.
10-12 voor stucken de wanden, 10-11K voor de pvc vloer), afzonderlijke opdrachten. (Nog niets definitief)

Zit er nog wat ruimte ie: moet ik Renovlies gaan overal, of alleen boven.? Of laminaat op de zolder?

Of toch maar door deze zoette appel heen bijten :O
Wij hebben 200 m2 vloeroppervlak. overal wanden renovlies met accentkleur schilderen en pvc overal. Begane grond in visgraat en boven planken. Totaal komt dat op 22k uit bij 2 verschillende partijen.

Dus dat moet voor 20k wel lukken zou ik denken

Overigens heb ik niet het idee dat werkzaamheden door 1 partij te laten doen goedkoper uitvalt. Eerder juist andersom

[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 16-07-2023 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-06 14:25
KoudeAardbei schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:27:
Wij hebben 28 juli de oplevering, nu rept de aannemer nergens over de 5% regeling.
Is het nog aan te raden dit wel te gaan doen? We hebben woningborg.
Check je koop overeenkomst. Wordt ook vaak geregeld via een bankgarantie. Goed om dit wel te checken voor het betalen van de laatste factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-06 15:44

KoudeAardbei

Moderator

Rubenus schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:44:
[...]

Check je koop overeenkomst. Wordt ook vaak geregeld via een bankgarantie. Goed om dit wel te checken voor het betalen van de laatste factuur.
Dank! Dit is inderdaad geregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Een paar weken terug een perceel bekeken wat te koop staat. De plek voldoet aan al onze wensen en is met 800 m2 groot genoeg.
Begin september sluit de optie om te bieden. Dus wat doe je in de tussentijd? Huizen kijken... Maar het is verdomd lastig om te bepalen welk huis geaccepteerd wordt door de Gemeente als in de brochure staat dat de woning één moet zijn met de omgeving (op moet gaan in de natuur). Er worden enkele voorbeelden getoond in de brochure met de meest exentrieke woningen waar een doorsnee gezin niet in gaat wonen. Groene sedumdaken, veel hout.. En de maximale nokhoogte mag 8 meter zijn.
Tijdens de bezichtiging uiteraard de vraag gesteld of zij meer konden zeggen over de eisen. Waar moeten wij aan denken? Maar echt duidelijk is het niet geworden.
Ons budget voor de woning is door de hoge perceelprijs natuurlijk ook niet onbeperkt, en ik denk dat als wij een woning helemaal door een architect laten ontwerpen waarbij rekening gehouden wordt met de eisen de woning toch al snel boven budget uit komt. Om binnen budget te blijven denk ik dat we toch vooral moeten kijken naar woningen die als soort van blauwdruk op websites staan van bouwers. Denk aan dit: https://www.groothuisbouw.nl/laagbouw/schuurwoning
Maar de vraag is dan wel weer of de Gemeente zo'n woning accepteert. Het is vooral hout, dus gaat het op in de natuur? :) Tja, wie weet is dat een prima argument. Maar wat als dat niet zo is? Wat als je 10k kwijt ben aan architectkosten en de Gemeente gaat niet akkoord? Die onzekerheid vind ik niet prettig, en het lijkt me vooral niet prettig als die onzekerheid er is terwijl je het perceel al hebt gekocht. Dus eigenlijk wil je dit helemaal uitgezocht hebben voordat je het perceel hebt gekocht. Nadeel dan is weer dat je niet weet of jij de gene ben met het hoogste bod! Dus al het voorwerk zou dan weer voor niks kunnen zijn.
Omdat je dus geen vrije woningkeus hebt bezorgd dit hele traject (nu al) de nodige stress :) Aan de andere kant is het wel een spannend traject, vooral als je weet dat je het perceel hebt mogen kopen en je je eigen woning laat bouwen.
Als iemand hier een soortgelijke situatie heeft meegemaakt hoor ik daar graag van hoe het bij jou is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
technoaddict schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:12:
Een paar weken terug een perceel bekeken wat te koop staat. De plek voldoet aan al onze wensen en is met 800 m2 groot genoeg.
Begin september sluit de optie om te bieden. Dus wat doe je in de tussentijd? Huizen kijken... Maar het is verdomd lastig om te bepalen welk huis geaccepteerd wordt door de Gemeente als in de brochure staat dat de woning één moet zijn met de omgeving (op moet gaan in de natuur). Er worden enkele voorbeelden getoond in de brochure met de meest exentrieke woningen waar een doorsnee gezin niet in gaat wonen. Groene sedumdaken, veel hout.. En de maximale nokhoogte mag 8 meter zijn.
Tijdens de bezichtiging uiteraard de vraag gesteld of zij meer konden zeggen over de eisen. Waar moeten wij aan denken? Maar echt duidelijk is het niet geworden.
Ons budget voor de woning is door de hoge perceelprijs natuurlijk ook niet onbeperkt, en ik denk dat als wij een woning helemaal door een architect laten ontwerpen waarbij rekening gehouden wordt met de eisen de woning toch al snel boven budget uit komt. Om binnen budget te blijven denk ik dat we toch vooral moeten kijken naar woningen die als soort van blauwdruk op websites staan van bouwers. Denk aan dit: https://www.groothuisbouw.nl/laagbouw/schuurwoning
Maar de vraag is dan wel weer of de Gemeente zo'n woning accepteert. Het is vooral hout, dus gaat het op in de natuur? :) Tja, wie weet is dat een prima argument. Maar wat als dat niet zo is? Wat als je 10k kwijt ben aan architectkosten en de Gemeente gaat niet akkoord? Die onzekerheid vind ik niet prettig, en het lijkt me vooral niet prettig als die onzekerheid er is terwijl je het perceel al hebt gekocht. Dus eigenlijk wil je dit helemaal uitgezocht hebben voordat je het perceel hebt gekocht. Nadeel dan is weer dat je niet weet of jij de gene ben met het hoogste bod! Dus al het voorwerk zou dan weer voor niks kunnen zijn.
Omdat je dus geen vrije woningkeus hebt bezorgd dit hele traject (nu al) de nodige stress :) Aan de andere kant is het wel een spannend traject, vooral als je weet dat je het perceel hebt mogen kopen en je je eigen woning laat bouwen.
Als iemand hier een soortgelijke situatie heeft meegemaakt hoor ik daar graag van hoe het bij jou is gegaan.
Spannend traject lijkt me! Dit is echter het projectmatig nieuwbouw topic. Jouw probleem speelt hier dus niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Rubenus schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:28:
[...]

Spannend traject lijkt me! Dit is echter het projectmatig nieuwbouw topic. Jouw probleem speelt hier dus niet zo.
Excuus, onterecht een relatie gelegd met dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:43
Aanstaande woensdag hebben wel de oplevering, al sinds april heb ik een verschil in mening over de opgeleverde badkamer. Het tegelwerk strookt gewoon niet zoals wij hebben afgesproken, idem voor de nissen, kit en de algehele afwerking.

Aannemer blijft aangeven dat alles in orde is en ze er niets aan gaan doen. Nu vraag ik mij af wat ik woensdag het beste kan gaan doen, want in het opleverrapport wat ik moet gaan ondertekenen komen geen badkamer punten te staan. Als ik dat onderteken krijg ik de sleutel maar blijft de badkamer zoals het nu is en is de zaak voor de aannemer ook afgesloten.
Dan is het de overige opleverpunten binnen 3 maanden oplossen en daarna ben ik verplicht om de resterende 5% te betalen.

Ik twijfel nu om het rapport niet te gaan ondertekenen als de badkamer niet meegenomen gaat worden, maar ik weet niet of mij dat wel gaat helpen.

Tips?

Ps. tips voor toekomstige kopers, als je vaak telefonisch contact met je aannemer hebt, neem dan de gesprekken op. Met mij is telefonisch afgesproken dat de badkamer opnieuw gedaan zou worden, maar achteraf schriftelijk aangegeven dat alles volgens de normen is en ze er niets aan gaan doen.
Idem voor loze leidingen, mondeling afgesproken dat alle loze leidingen als glad worden uitgevoerd en dan achteraf toch flex gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Strider op 16-07-2023 15:12 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Strider schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:11:
en dan achteraf toch flex gebruiken.
Dis is bij ons ook al wel "opgevallen" het is niet zo dat alles flex is overigens maar alleen de laatste 40/50CM van elke leiding is flex dit zullen ze wel doen omdat het makkelijker achter af op de lasdoosjes te prikken is.. maar toch wel vervelend..

Allicht dat het dus bij jullie ook alleen de laatste X CM is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
vormulier schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:20:
[...]

Dis is bij ons ook al wel "opgevallen" het is niet zo dat alles flex is overigens maar alleen de laatste 40/50CM van elke leiding is flex dit zullen ze wel doen omdat het makkelijker achter af op de lasdoosjes te prikken is.. maar toch wel vervelend..

Als dit in het zicht ligt is het toch niet zo erg? Kun je het stuk er gewoon af halen en dan de kabel trekken. Laatste stuk flex lijkt me ook onvermijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Rubenus schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:45:
[...]

Als dit in het zicht ligt is het toch niet zo erg? Kun je het stuk er gewoon af halen en dan de kabel trekken. Laatste stuk flex lijkt me ook onvermijdelijk.
Helaas smeren ze het allemaal weer dicht en is het dus uit het zicht.

Maar ja ik snap waarom en is ook wel begrijpelijk daar niet van maar op sommige plekken is de flex bocht wel jammer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:48
(jarig!)
Aanstaande woensdag hebben wel de oplevering, al sinds april heb ik een verschil in mening over de opgeleverde badkamer. Het tegelwerk strookt gewoon niet zoals wij hebben afgesproken, idem voor de nissen, kit en de algehele afwerking.

[...]
[/i]
Ik weet natuurlijk niet wat er de KAO stond, maar bij ons is expliciet vermeld dat tegelwerk niet-strokend wordt uitgevoerd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
vormulier schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:56:
[...]

Helaas smeren ze het allemaal weer dicht en is het dus uit het zicht.

Maar ja ik snap waarom en is ook wel begrijpelijk daar niet van maar op sommige plekken is de flex bocht wel jammer..
Dat is dan wel heel jammer idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:54

Aannemer blijft aangeven dat alles in orde is en ze er niets aan gaan doen. Nu vraag ik mij af wat ik woensdag het beste kan gaan doen, want in het opleverrapport wat ik moet gaan ondertekenen komen geen badkamer punten te staan. Als ik dat onderteken krijg ik de sleutel maar blijft de badkamer zoals het nu is en is de zaak voor de aannemer ook afgesloten.
Dan is het de overige opleverpunten binnen 3 maanden oplossen en daarna ben ik verplicht om de resterende 5% te betalen.

Ik twijfel nu om het rapport niet te gaan ondertekenen als de badkamer niet meegenomen gaat worden, maar ik weet niet of mij dat wel gaat helpen.

Tips?

Ps. tips voor toekomstige kopers, als je vaak telefonisch contact met je aannemer hebt, neem dan de gesprekken op. Met mij is telefonisch afgesproken dat de badkamer opnieuw gedaan zou worden, maar achteraf schriftelijk aangegeven dat alles volgens de normen is en ze er niets aan gaan doen.
Idem voor loze leidingen, mondeling afgesproken dat alle loze leidingen als glad worden uitgevoerd en dan achteraf toch flex gebruiken.
Waarom komen er geen badkamer punten in je opleverrapport te staan? Dat hoort toch ook gewoon bij het (meer)werk van je aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Draakje5 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:46:
[...]

Waarom komen er geen badkamer punten in je opleverrapport te staan? Dat hoort toch ook gewoon bij het (meer)werk van je aannemer.
Niet de punten waarover wij het niet eens zijn.

BlaBlaBla

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:48

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Nog even 4 meter er bij aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGpw8G_VfP0JLp7NYFjEf_EmjZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gf2d3n3WksEjnK8oqUg1pKY0.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ke76meOxNXtHQTDDQyxuvR79dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88kRi1a140Oj3bG1s2p4EpYq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Toppe op 16-07-2023 19:53 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:18
@Strider neem je een keurder mee? Die kan je van tevoren even je zorgen laten weten en hij kan op basis van zijn ervaring wel de badkamer meenemen als deze echt niet zou voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
GeeMoney schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:08:
@Strider neem je een keurder mee? Die kan je van tevoren even je zorgen laten weten en hij kan op basis van zijn ervaring wel de badkamer meenemen als deze echt niet zou voldoen.
Jep, al contact mee gehad. Omdat er in de offerte staat: Deze tekening is niet bindend & ca maten kan hij er geen opleverpunt van maken.

Nog een andere vraag, tijdens de vooroplevering viel het mij op dat veel muren schimmelplekken hebben. De aannemer gaf aan dat dit normaal is en het vanzelf wel weer verdwijnt. Volgens de NEN leidraad is dat niet acceptabel. Maarja, als je het gaat stucen verdwijnt het vanzelf achter de stuclaag en wat zou een bouwer er anders mee moeten doen?

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:53
technoaddict schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:12:
Hierboven enkel melding verkeerde topic. Hierbij ook de verwijzing naar waarschijnlijk zelfgestemde ;)

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Strider schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:00:
[...]

Niet de punten waarover wij het niet eens zijn.
Als je je eigen keuringsrapport laat opstellen dan zou kan je het daar sowieso in vermelden.

De aannemer kan gewoon vermelden dat ‘badkamer is volgens koper niet correct geïnstalleerd, aannemer is van mening dat deze conform de gestelde eisen is geïnstalleerd’

Wij hebben nu een juridisch conflict lopen over de deuren. Onder aan de streep ben ik de enige die de staat van de deuren heeft laten opnemen in het PV. 2 kopers zijn nog binnen de gestelde termijn en bij mijn buurman hebben ze de deuren ook al eens vervangen waardoor de termijn opnieuw start.

De andere 16 woningen hebben allemaal dikke pech: je hebt niet geklaagd tijdens de oplevering en niet binnen de gestelde termijn van 6 maanden (ik dacht dat dit 3 was, niet dus) melding hebben gedaan. Juridisch gezien hoeft de aannemer helemaal niets op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XQ!
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 02:41

XQ!

Verlaagd plafond gemaakt maar adapter voor ledstrip was net te groot om via de achterkant van het verlaagd plafond erin te stoppen. De timmerman stelde voor om een gat in het plafond te maken en het af te dichten met een afdekplaat. Nou heeft de beste man teveel aan de rand een gat geboord waardoor het de latten heeft geraakt en de adapter alsnog niet erin kon. Hij heeft dus het gat dusdanig groter en ovaler (circa 17 cm in de breedte) gemaakt waardoor een normale afdekplaat niet past...

Hoe kan ik dit het beste oplossen? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J12CTO23hWvm7uqZgaBlkmKokis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JD9cxuUhhNCkveRqeZrUICat.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Ben benieuwd of het op een warme zomerdag het daaronder lekker blijft. Vriend van mij heeft zo’n overkapping en op een warme zomerdag wordt het er alsnog stikheet onder omdat de warmte gewoon door de polycarbonaat platen heen trekt.

(Werkt ook niet mee dat die ook kunstgras in de achtertuin heeft liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Toppe schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:26:
[...]

Als je je eigen keuringsrapport laat opstellen dan zou kan je het daar sowieso in vermelden.

De aannemer kan gewoon vermelden dat ‘badkamer is volgens koper niet correct geïnstalleerd, aannemer is van mening dat deze conform de gestelde eisen is geïnstalleerd’

Wij hebben nu een juridisch conflict lopen over de deuren. Onder aan de streep ben ik de enige die de staat van de deuren heeft laten opnemen in het PV. 2 kopers zijn nog binnen de gestelde termijn en bij mijn buurman hebben ze de deuren ook al eens vervangen waardoor de termijn opnieuw start.

De andere 16 woningen hebben allemaal dikke pech: je hebt niet geklaagd tijdens de oplevering en niet binnen de gestelde termijn van 6 maanden (ik dacht dat dit 3 was, niet dus) melding hebben gedaan. Juridisch gezien hoeft de aannemer helemaal niets op te lossen.
Ah dit vind ik wel een interessante opmerking. Dus de aannemer moet noteren als ik het ergens niet mee eens ben ondanks dat de aannemer het daar niet mee eens is?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:32:
[...]

Ben benieuwd of het op een warme zomerdag het daaronder lekker blijft. Vriend van mij heeft zo’n overkapping en op een warme zomerdag wordt het er alsnog stikheet onder omdat de warmte gewoon door de polycarbonaat platen heen trekt.

(Werkt ook niet mee dat die ook kunstgras in de achtertuin heeft liggen)
56% energie zou het tegen moeten houden. Zijkanten zijn lekker hoog dus het windje hebben we gewoon :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Strider schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:47:
[...]

Ah dit vind ik wel een interessante opmerking. Dus de aannemer moet noteren als ik het ergens niet mee eens ben ondanks dat de aannemer het daar niet mee eens is?
Ja, de aannemer is niet de keizer ofzo

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• deuz14
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-04 15:33
Afgelopen donderdag de sleutel gehad 🥳🥳

Beperkt aantal oplever punten die ook allemaal snel worden opgelost. Bij twee vensterbank waren hoeken afgebroken, hebben ze geprobeerd bij te schaven. Vonden we niet mooi, dus krijg nu twee nieuwe vensterbanken 😁

Niks dan lof voor dit bouwbedrijf.
Wel 1 punt is de gevel, een latei is te kort ondersteund waardoor deze doorzakt. Enige oplossing lijkt de gevel eruit te halen en nieuwe erin te metselen (wat ze geen probleem vinden) maar ze waarschuwen wel voor kleur verschil in stenen en de voegen.
Constructief maakt dit niet veel uit (volgens diverse bronnen waaronder VEH) maar mooi is wat anders.

Wat zouden jullie doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ma925DnKAKN6r8KMJTwjh_4QUmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9HHebnH857XH9otL37ZxulNs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Draakje5
@deuz14 het valt minimaal , maar wel op.
De vraag is ook of het zo blijft of hoe het er na 2 jaar uit ziet.

Ik zou het laten vervangen. Ook om gedoe over 2 jaar te voorkomen ( van, je vond het toen prima ) en om gedoe ooit met nieuwe kopers mogelijk te voorkomen waarvan een andere bouwkundige expert of koper het toch een risico vind.

Wat mij betreft eerder wat kleurverschil in metselwerk dan een doorgezakte latei.
En anders goed laten documenteren als je het toch wilt accepteren: geen bouwkundig risico volgens aannemer, garant als het verder doorzakt etc.

[ Voor 25% gewijzigd door Draakje5 op 17-07-2023 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
deuz14 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 00:04:

Beperkt aantal oplever punten die ook allemaal snel worden opgelost. Bij twee vensterbank waren hoeken afgebroken, hebben ze geprobeerd bij te schaven. Vonden we niet mooi, dus krijg nu twee nieuwe vensterbanken 😁

Wel 1 punt is de gevel, een latei is te kort ondersteund waardoor deze doorzakt. Enige oplossing lijkt de gevel eruit te halen en nieuwe erin te metselen (wat ze geen probleem vinden) maar ze waarschuwen wel voor kleur verschil in stenen en de voegen.
Constructief maakt dit niet veel uit (volgens diverse bronnen waaronder VEH) maar mooi is wat anders.

Wat zouden jullie doen?
[Afbeelding]
Laten vervangen. Kleur verschil trekt wel bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 13:24
Strider schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:30:
[...]

Jep, al contact mee gehad. Omdat er in de offerte staat: Deze tekening is niet bindend & ca maten kan hij er geen opleverpunt van maken.

Nog een andere vraag, tijdens de vooroplevering viel het mij op dat veel muren schimmelplekken hebben. De aannemer gaf aan dat dit normaal is en het vanzelf wel weer verdwijnt. Volgens de NEN leidraad is dat niet acceptabel. Maarja, als je het gaat stucen verdwijnt het vanzelf achter de stuclaag en wat zou een bouwer er anders mee moeten doen?
We hadden ook last van behoorlijk wat schimmel op de zolder en dat is door zowel de aannemer en de keurder van VEH genoteerd. Omdat de platen tegen het dragend knieschot zo hard waren vastgeschroefd konden we daar niet kijken en die zijn opgenomen in proces verbaal dat er waarschijnlijk daar ook schimmel zat, maar dat we daar later een foto van moesten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-06 13:58
XQ! schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:19:
Verlaagd plafond gemaakt maar adapter voor ledstrip was net te groot om via de achterkant van het verlaagd plafond erin te stoppen. De timmerman stelde voor om een gat in het plafond te maken en het af te dichten met een afdekplaat. Nou heeft de beste man teveel aan de rand een gat geboord waardoor het de latten heeft geraakt en de adapter alsnog niet erin kon. Hij heeft dus het gat dusdanig groter en ovaler (circa 17 cm in de breedte) gemaakt waardoor een normale afdekplaat niet past...

Hoe kan ik dit het beste oplossen? :+

[Afbeelding]
Ik heb zulke gaten gevuld met een stukje gips en dan dichtgesmeerd met dat spul wat je ook voor de naden gebruikt. Nadeel is dat je dan weer moet verven.
Google op California patch drywall en je vind genoeg uitleg over hoe je zoiets kunt fixen als je een beetje handig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha1911
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:29
Door ons huis worden ventilatieventielen (aan- en afvoer) geplaatst. We laten het plafond na oplevering voorzien van stucwerk. Hoe zouden jullie dit aanpakken qua (de)monteren van de ventilatieventielen? Er komt namelijk een aantal cm stucwerk op het plafond, ik kan me voorstellen dat de plaat (?) waar het ventiel op wordt geschroefd (ook) moet worden geplaatst op het stucwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenus
Uchiha1911 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:38:
Door ons huis worden ventilatieventielen (aan- en afvoer) geplaatst. We laten het plafond na oplevering voorzien van stucwerk. Hoe zouden jullie dit aanpakken qua (de)monteren van de ventilatieventielen? Er komt namelijk een aantal cm stucwerk op het plafond, ik kan me voorstellen dat de plaat (?) waar het ventiel op wordt geschroefd (ook) moet worden geplaatst op het stucwerk?
Ventielen die kun je er gewoon afhalen (trekken). Wel zijn de ventielen ingeregeld, dus je moet uitkijken dat je de verstelling niet verandert en dat de ventielen niet onderling worden verwisseld (nummeren dus!). En probeer de stuclaag zo dun mogelijk te houden anders passen ze er niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Uchiha1911 een paar cm stuc ? Wat zijn ze van plan joh :+ .
Ik neem toch aan dat het om een paar mm gaat, dan kan je prima het huidige ventiel er even uit trekken en daarna weer terug plaatsen. Er zit hier in ieder geval een centimeter of 1,5 wel speling in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Waarom zo'n dikke laag stucwerk? Bij ons was de laag stucwerk dun genoeg om de ventielen gewoon in het bestaande gat terug te kunnen plaatsen zonder gekkigheden.

Heb er wel andere ventielen in geplaatst, want vond die standaard dingen erg lelijk in de woonkeuken, maar qua bevestigingsdiepte is het volgens mij gelijk.

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/cache/catalog/product/cache/bfaef8903186bd59f4508f62db03c632/d/u/800x800_co_ar_tr_100/ducovent_design_rond-1.webpAfbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/cache/catalog/product/cache/bfaef8903186bd59f4508f62db03c632/d/u/800x800_co_ar_tr_100/duco-rond-3.webp

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 17-07-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Een paar centimeter is geen probleem, bij ons is echter het plafond van de badkamer verlaagd en lopen we hier wel tegenaan dat het ventiel niet meer goed blijft zitten. Ik zat zelf te denken om de spirobuis erachter een stukje te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Laatst online: 10-06 20:45
Draakje5 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 07:32:
[...]

Het lijkt mij toch wel dat iemand met de vloerverwarming rekening houd. Helemaal achterlijk zijn ze ook niet, zou het.
Achterlijk niet. Het is meer een algemene houding: "niet mijn probleem.", tenzij de woning door 1 bedrijf gebouwd wordt, met alleen maar eigen personeel.

Op de meeste bouwplaatsen lopen mensen rond die het echt geen reet kan schelen wat de ander doet, niet doet, nog opnieuw moet doen of gedaan heeft. Als Piet de opdracht krijgt om een sleuf te maken met flex er in, dan maakt hij een sleuf met flex er in. Dat de vloerverwarming die Jan daar gelegd heeft dan stuk gaat is niet het probleem van Piet.

En Kees, die de opdracht krijgt om de sleuf van Piet dicht te smeren gaat ervan uit dat de uitvoerder nagedacht heeft over die opdracht, dus die kijkt niet eens of er iets stuk is, die flikkert er een emmer zandcement in en klaar is Kees.

(Vervang in bovenstaande verhaal alle namen door Poolse, Bulgaarse of Roemeense namen M/V).
Volgens mij loopt ie nog iets verder door want ergens zat daar een prefab gat in de vloer die leeg was.

***members only***
Tja. Dat gat was leeg, maar blijkbaar is niemand op het idee gekomen dat daar nog iets in moest voor het afstorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha1911
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:29
GeeMoney schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:30:
@Uchiha1911 een paar cm stuc ? Wat zijn ze van plan joh :+ .
Ik neem toch aan dat het om een paar mm gaat, dan kan je prima het huidige ventiel er even uit trekken en daarna weer terug plaatsen. Er zit hier in ieder geval een centimes of 1,5 wel speling in.
Duidelijk! Ik ging er vanuit dat er een flinke laag stuc op komt, maar dat zal dan meevallen. Eraf en erop dus, thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Draakje5 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 07:32:
[...]

Het lijkt mij toch wel dat iemand met de vloerverwarming rekening houd. Helemaal achterlijk zijn ze ook niet, zou het.

Volgens mij loopt ie nog iets verder door want ergens zat daar een prefab gat in de vloer die leeg was.

***members only***
Vrienden van mij wilden graag een kachel in hun nieuwbouwhuis en lieten dus via de aannemer een rookkanaal aanleggen.
Dit was in eerste instantie vergeten en moest dus achteraf nog geboord worden.

Toen ze op een volgende kijkdag op de eerste verdieping eens goed naar dat gat keken zagen ze de kapot geboorde slangen van de vloerverwarming uitsteken...

Op oudere foto's was duidelijk te zien dat met verf op de vloer wel gemarkeerd was dat daar geen vloerverwarming mocht komen. Degene die de vloerverwarming gelegd heeft heeft die markering dus compleet genegeerd en vervolgens heeft degene die het gat geboord heeft die kapotte vloerverwarming weer totaal genegeerd.

Uiteindelijk is de hele vloer in die kamer weer opengebroken en moest alles opnieuw. Moet een flinke kostenpost geweest zijn voor de aannemer.

Het toont voor mij ook wel weer aan hoe er gewerkt wordt in de bouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 20:43
-edit: knip-

[ Voor 98% gewijzigd door Aubergine op 26-01-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Strider schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:47:
[...]

Ja! Zeker doen. Ik heb op laten nemen dat het stucwerk te slordig was en volgens mij niet aan de eisen voldeed en dat het glas te vuil was om te beoordelen.

Het stucwerk moesten ze uiteindelijk opnieuw komen doen omdat ook de baas van het stukadoorsbedrijf het met mij eens was, nadat hij de beschrijving had gelezen die ik getekend had (en hij niet gezien had in de opdracht).

Het glas is meerdere keren vervangen omdat er na het schoonmaken grote fouten in bleven zitten (ik heb zelfs het expertisecentrum glas daarvoor ingeschakeld).

Alles wat jij wil opmerken moet je op laten schrijven door de aannemer (niet door VEH, controleer dat goed, alleen het PV van de aannemer is rechtsgeldig als het er op aan komt). De aannemer kan dat "onder protest" doen en dat zal hij dan ook opschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
deuz14 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 00:04:

Wat zouden jullie doen?
[Afbeelding]
Ben je nog iets van plan met screens aan de buitenkant? Wellicht kun je een deal maken met de aannemer om de kosten daarvan te delen, zodat het niet opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
vormulier schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:20:
[...]

Vervelende is dat je vaak betaalt voor 19mm leidingen en dat er dan stukjes 16mm flex in zitten om verbindingen te maken... Dat moet gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

Tips?

Let ook op: Een tactiek van aannemers met punten waar ze het niet mee eens zijn is om uit te stellen.

Stel: Het stucwerk voldoet volgens jou niet, maar de aannemer vindt je een zeurpiet. Dan plant hij gewoon "verbeteren stucwerk" aan het einde van de 3 maanden. Jij kunt dan niets doen en de aannemer staat in zijn recht. Ga je wel aan de gang, kan de aannemer er onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:37:
[...]

Let ook op: Een tactiek van aannemers met punten waar ze het niet mee eens zijn is om uit te stellen.

Stel: Het stucwerk voldoet volgens jou niet, maar de aannemer vindt je een zeurpiet. Dan plant hij gewoon "verbeteren stucwerk" aan het einde van de 3 maanden. Jij kunt dan niets doen en de aannemer staat in zijn recht. Ga je wel aan de gang, kan de aannemer er onderuit.
Ik begin vast met Bruynzeel bellen om de keuken uit te stellen van 5 weken na oplevering nsar 13 weken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:37:
[...]

Een aannemer heeft er niets aan om het herstel zo laat mogelijk te plannen, je houdt namelijk centjes vast wat ze goed kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Blihi schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:31:
[...]

Ja! Zeker doen. Ik heb op laten nemen dat het stucwerk te slordig was en volgens mij niet aan de eisen voldeed en dat het glas te vuil was om te beoordelen.

Het stucwerk moesten ze uiteindelijk opnieuw komen doen omdat ook de baas van het stukadoorsbedrijf het met mij eens was, nadat hij de beschrijving had gelezen die ik getekend had (en hij niet gezien had in de opdracht).

Het glas is meerdere keren vervangen omdat er na het schoonmaken grote fouten in bleven zitten (ik heb zelfs het expertisecentrum glas daarvoor ingeschakeld).

Alles wat jij wil opmerken moet je op laten schrijven door de aannemer (niet door VEH, controleer dat goed, alleen het PV van de aannemer is rechtsgeldig als het er op aan komt). De aannemer kan dat "onder protest" doen en dat zal hij dan ook opschrijven.
Stel we pakken jouw stucwerk voorbeeld. Stel de aannemer en de ingehuurde keurder geven allebei aan dat het stucwerk volgens de normen is gedaan en het daarom geen opleverpunt is en het daarom ook niet genoteerd gaat worden. Wat ga je dan als tegenreactie geven?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dan zeg je: "schrijf het maar onder protest op."

Vergeet niet dat het ook in het belang van de aannemer is om de oplevering te regelen. Als je besluit niet op te leveren heb je voor beiden een vervelende situatie.

[ Voor 63% gewijzigd door Blihi op 17-07-2023 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Ook daar zijn volgens mij gewoon allemaal toleranties voor vastgesteld in goed en deugdelijk werk NEN normen of bij woningborg garantiefonds: https://www.woningborg.nl...enheden-aan-binnenwanden/

Hierin staat bijv. als richtlijn geldt een maximaal toegestane afwijking in vlakheid van 5 mm, gemeten over een lengte van 2 meter., tja, waarschijnlijk ziet het er niet uit maar het mag dus wel. Tenzij je onderling iets anders hebt afgesproken...

Net zoals dat je dekvloer scheef mag zijn over 2 meter afstand.

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 17-07-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:55:
Ook daar zijn volgens mij gewoon allemaal toleranties voor vastgesteld in goed en deugdelijk werk NEN normen of bij woningborg garantiefonds: https://www.woningborg.nl...enheden-aan-binnenwanden/

Hierin staat bijv. als richtlijn geldt een maximaal toegestane afwijking in vlakheid van 5 mm, gemeten over een lengte van 2 meter., tja, waarschijnlijk ziet het er niet uit maar het mag dus wel. Tenzij je onderling iets anders hebt afgesproken...
Precies. Hier was stucwerk klasse 1 afgesproken. Dan is de maximale afwijking 2 mm op 1 meter, 5 mm op 2 meter en 1 mm op 40cm.

Ik kon in de meeste hoeken mijn vinger achter de waterpas krijgen..... Een afwijking van 1cm op 1 meter dus. Dat is 5 keer meer dan de norm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Blihi schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:58:
[...]

Precies. Hier was stucwerk klasse 1 afgesproken. Dan is de maximale afwijking 2 mm op 1 meter, 5 mm op 2 meter en 1 mm op 40cm.

Ik kon in de meeste hoeken mijn vinger achter de waterpas krijgen..... Een afwijking van 1cm op 1 meter dus. Dat is 50 keer meer dan de norm.
Dat is 5 keer de norm toch? Nog steeds veel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Typefout even gefixt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:42
Wij hebben afgelopen week de offerte binnengekregen voor het laten leggen van de pvc vloer (lijm). Daarbij rekenen zij het volgende

1) schuren vloer 3,50 per m2
2) egaliseren 27,50 per m2
3) type pvc rond de 33,50 per m2 (de standaard typische kleur licht bruin)
Alles bij elkaar op tellend komen we dus uit rond een bedrag van 10.500 voor alleen de begane grond en eerste verdieping (dan laten we de zolder nog niet eens doen) voor 120m2.

Ik vind dit (schandalig) duur maar misschien ben ik wel de krenterige hollander.

Wat vinden jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Smartbikers schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:42:
Wij hebben afgelopen week de offerte binnengekregen voor het laten leggen van de pvc vloer (lijm). Daarbij rekenen zij het volgende

Alles bij elkaar op tellend komen we dus uit rond een bedrag van 10.500 voor alleen de begane grond en eerste verdieping (dan laten we de zolder nog niet eens doen) voor 120m2.

Ik vind dit (schandalig) duur maar misschien ben ik wel de krenterige hollander.

Is dit excl de pvc vloer en alleen arbeid en materiaal voor egaliseren/schuren/lijmen?

Incl vloer en incl leggen vind ik het best een ok prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 17-07-2023 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979

Ik neem aan dat 27.5 voor het leggen is inclusief egaliseren?
Ik was 3700 kwijt voor het leggen van 105m2 vloer + 39m plint inclusief schuren en egaliseren + 5k voor de pvc en plinten (Parramatta - Dryback - Warm Brown). Ik zou als ik het evenredig extrapoleer naar je oppervlak iets goedkoper uitkomen, maar mag niet echt een naam hebben. Overigens is gewoon recht gelegd, dus geen hongaarse punt of iets dergelijks. Er zijn partijen die PVC leveren en laten leggen voor 60-70 euro per m2, maar dat moet dan maar net met je smaak overeenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Nu online

Wellicht goed om het hier te plaatsen:
PVC vloer, ervaringen mee?

Qua prijs lijkt het redelijk in lijn te liggen met wat ik zelf daar postte (mits het inclusief egaliseren, leggen en plinten is).

[ Voor 7% gewijzigd door SL65 op 17-07-2023 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
SL65 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:55:
[...]

Wellicht goed om het hier te plaatsen:
PVC vloer, ervaringen mee?

Qua prijs lijkt het redelijk in lijn te liggen met wat ik zelf daar postte (mits het inclusief egaliseren, leggen en plinten is).
Een topic van 2017?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Maar prima als naslag en de laatste reactie niet uit 2017 toch.

Ik snap eigenlijk niet hoe je aan 10.500 komt.
Met de bedragen die je noemt kom je toch onder de 7,7k uit? Of komen er nog plinten bovenop.

Al denk ik dat je nog wat extra offertes op moet vragen.

De meeste offertes Incl plinten, egaliseren, pvc leggen en bezorgen kwam ik rond de €70 /m2 (met een pvc in de prijsklasse 35-40 euro)

Met wat onderhandelen kom je al richting €65,- /m2

Ik heb uiteindelijk getekend voor €59,5 /m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:42
Eierkoekie schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:16:
[...]

Maar prima als naslag en de laatste reactie niet uit 2017 toch.

Ik snap eigenlijk niet hoe je aan 10.500 komt.
Met de bedragen die je noemt kom je toch onder de 7,7k uit? Of komen er nog plinten bovenop.

Al denk ik dat je nog wat extra offertes op moet vragen.

De meeste offertes Incl plinten, egaliseren, pvc leggen en bezorgen kwam ik rond de €70 /m2 (met een pvc in de prijsklasse 35-40 euro)

Met wat onderhandelen kom je al richting €65,- /m2

Ik heb uiteindelijk getekend voor €59,5 /m2
prijzen zijn exclusief btw en er moest nog plinten a 1250 bij opgeteld worden.

Ik heb alles even incl de btw gedaan en dan kom je uit op een 92 euro per m/2 :X Dat is dus schuren, egaliseren, pvc, arbeid

[ Voor 7% gewijzigd door Smartbikers op 17-07-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Niet online
Smartbikers schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:19:
[...]

prijzen zijn exclusief btw en er moest nog plinten a 1250 bij opgeteld worden.

Ik heb alles even incl de btw gedaan en dan kom je uit op een 92 euro per m/2 :X Dat is dus schuren, egaliseren, pvc, arbeid
Ow dat is wel duur in verhouding met je vloer prijsklasse.

Moet wel erbij vermelden dat ik geen visgraat heb. Maar ik zie regelmatig aanbieding met all-in prijs. Van 71,95 met visgraat. En zelfs dan valt er tegenwoordig wel een paar procent eraf te onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Weet iemand nog een goede partij voor een deurmat / schoonloopmat op maat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:36
Agostino schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:51:
Weet iemand nog een goede partij voor een deurmat / schoonloopmat op maat?
Na eerder advies in dit topic voor Forbo Coral gegaan.
Bij een hoop zaken (online) te verkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Enkele punten van de week dus aangegeven bij de aannemer. Nu heb ik nog geen terugkoppeling gehad, maar ik zie ook wel dat ze enkele punten hebben 'opgepakt'.
Maar of ik er nu blij van moet worden?

1: Er leek iets van schade oid te zitten op de gevel. Zie foto 1. Dit hebben ze op een of andere manier proberen op te lossen, geen idee waarmee maar de halve steen is weggevaagd.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bij dakkapel stak oranje folie ver onder de dakpannen uit. Dit hebben ze afgescherd of met een botte schaar afgeknipt. Helaas niet zoals ik aangaf dat het bij de buren is gemonteerd, daar zit iets van een zwarte strip er nog op. Wat is dat?
Members only:

Oh dat voorgeboorde gat past niet, want dan zitten we in de dilatatievoeg. Dan maar ernaast schroeven en het gat open laten.
Members only:

Wel ruwbouw gevels factureren maar dit gewoon nog slordig open laten. Pff.
Members only:

[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 17-07-2023 21:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@Draakje5 heb je toevallig dezelfde bouwer als @Blihi ? :+
Het kan soms even tegen zitten maar dit lijkt wel een haast klus voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
GeeMoney schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:46:
@Draakje5 heb je toevallig dezelfde bouwer als @Blihi ? :+
Het kan soms even tegen zitten maar dit lijkt wel een haast klus voor ze.
Ik weet niet of hij ook een bouwer uit Rijssen heeft.

Haast lijkt het wel, want de steigers moesten asap weg ivm metselen andere woningen. Al is oplevering pas voor eind vh jaar. Wellicht de factuurtermijnen snel innen voor de bouwvak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-06 13:24
Draakje5 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:28:
Enkele punten van de week dus aangegeven bij de aannemer. Nu heb ik nog geen terugkoppeling gehad, maar ik zie ook wel dat ze enkele punten hebben 'opgepakt'.

1: Er leek iets van schade oid te zitten op de gevel. Zie foto 1. Dit hebben ze op een of andere manier proberen op te lossen, geen idee waarmee maar de halve steen is weggevaagd.

***members only***

Bij dakkapel stak oranje folie ver onder de dakpannen uit. Dit hebben ze afgescherd of met een botte schaar afgeknipt. Helaas niet zoals ik aangaf dat het bij de buren is gemonteerd, daar zit iets van een zwarte strip er nog op. Wat is dat?

***members only***

Oh dat voorgeboorde gat past niet, want dan zitten we in de dilatatievoeg. Dan maar ernaast schroeven en het gat open laten.

***members only***

***members only***
Volgens mij zie ik op die laatste foto ook nog een kapotte dakpan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 16:53

IkWilbert

Het is mij!

Draakje5 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:50:
[...]

Ik weet niet of hij ook een bouwer uit Rijssen heeft.

Haast lijkt het wel, want de steigers moesten asap weg ivm metselen andere woningen. Al is oplevering pas voor eind vh jaar. Wellicht de factuurtermijnen snel innen voor de bouwvak.
RT?

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Geen RT @IkWilbert en @Joris-Jansen dank voor je oplettendheid, omdat de buren daar een andere kap hebben zijn de dakpannen daar schuin afgeslepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-05 16:01
RT heeft ons huis gebouwd en ben er zeer over te spreken. :) Niet over de kopersbegeleiding overigens, wel over de bouwkwaliteit, meerwerkmogelijkheden en -prijzen en afhandeling opleverpuntjes.

[ Voor 26% gewijzigd door NCSmits op 18-07-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

***members only***

***members only***

***members only***

***members only***
Oei. In ieder geval alles later nog een keer bekijken en laten noteren bij zowel de vooroplevering en de oplevering. In jouw geval is het wellicht verstandig om beide keren een eigen expert mee te nemen, en niet alleen bij de oplevering zoals gebruikelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorn188
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-06 15:19
Ik heb een goede optie toegewezen gekregen. Ik was benieuwd wat ik ongeveer kan verwachten aan meerwerk kosten? De woning is ongeveer 130m2. Er zit een standaard badkamer & toiletten inclusief tegelwerk bij de te bouwen woning maar geen keuken. Ik vind het erg lastig om een goede begroting te maken van het meerwerk.

Van de hypotheek houden we in onze huidige berekening 30k over voor meerwerk/keuken. Uiteraard hebben we ook nog wat spaargeld van ongeveer 10k, maar ik betwijfel of 40k genoeg zou zijn om nu het nieuwbouw traject in te stappen. De woning is wel heel tof en zou zeker een boost zijn voor ons woongenot (we wonen nu op 55m2 in de stad, de nieuwbouwwoning is buiten de stad).

We proberen zoveel mogelijk in te kunnen schatten hoe het begrotingsplaatje eruit komt te zien.
Binnenkort hebben we een gesprek met een hypotheekadviseur en de makelaar om de knoop door te kunnen hakken. Heeft iemand een soortgelijke situatie gehad? Ben benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:54

tomtom901

Moderator General Chat
jorn188 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:28:
Ik heb een goede optie toegewezen gekregen. Ik was benieuwd wat ik ongeveer kan verwachten aan meerwerk kosten? De woning is ongeveer 130m2. Er zit een standaard badkamer & toiletten inclusief tegelwerk bij de te bouwen woning maar geen keuken. Ik vind het erg lastig om een goede begroting te maken van het meerwerk.

Van de hypotheek houden we in onze huidige berekening 30k over voor meerwerk/keuken. Uiteraard hebben we ook nog wat spaargeld van ongeveer 10k, maar ik betwijfel of 40k genoeg zou zijn om nu het nieuwbouw traject in te stappen. De woning is wel heel tof en zou zeker een boost zijn voor ons woongenot (we wonen nu op 55m2 in de stad, de nieuwbouwwoning is buiten de stad).

We proberen zoveel mogelijk in te kunnen schatten hoe het begrotingsplaatje eruit komt te zien.
Binnenkort hebben we een gesprek met een hypotheekadviseur en de makelaar om de knoop door te kunnen hakken. Heeft iemand een soortgelijke situatie gehad? Ben benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt
Staat echt een hoop in dit topic over budget, je kan het zo gek maken als je zelf wil, maar gemiddeld genomen zit een stukje meerwerk, afwerking en dingen als keuken/vloeren/etc rond de 10-20% van de koopsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Voor 40k kan het wel, maar mogelijk moet je dan minder luxe opties kiezen dan je wenst. Grootste kostenposten zijn de keuken, vloeren en muren. Daarnaast tikt het ook nog aan als je toch net wat anders wil in de badkamer, extra stopcontacten, dat soort werk.

Ter indicatie: wij hebben een grote keuken bij Bruynzeel voor zo'n 13k inclusief plaatsen. Dit had goedkoper gekund, bijvoorbeeld door het eiland weg te laten en een ander merk apparaten te kiezen. Of door bij de Ikea te gaan kijken.

Als er vloerverwarming is, heb je al snel een duurdere vloer nodig. Prijzen van 100 euro/m2 voor pvc of tegels zijn niet ongewoon. Maar er zijn ook soorten laminaat die samen kunnen met vloerverwarming en dat is een stuk voordeliger.

Voor stucwerk gaan we uit van zo'n 25 euro/m2, maar je kan ook kijken naar de kosten van renovlies voor op de muren.

Aan stopcontacten en het verplaatsen van aansluitingen van de keuken waren we zo'n 3k kwijt.

Misschien kun je ook nog wat sparen terwijl je wacht op de nieuwbouwwoning? Of misschien sommige dingen pas later doen? Als je enthousiast bent over het project zou ik persoonlijk proberen het mogelijk te maken, ook als je dan misschien wat concessies moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-06 20:03

Let ook op wat je qua uitbouw wil doen. Dat was bij ons iig flink duur.

Evt als je in een sector werkt waar je makkelijk loonsverhoging krijgt (IT) kan je ook kijken of je van de baas al een soort bevestiging kan krijgen dat je op termijn (half jaar meestal) een loonsverhoging krijgt. Wij hadden die beide geregeld en daar konden we mooi de uitbouw van financieren. (of in jouw geval de keuken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miljanair
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:26

In ons geval was ons huis 405K (in sept 2021) voor een hoek van 123m2. We hebben er een geisoleerde garage laten bijbouwen voor c.a. 32K, aanbouw voor 22K en de gevel van de aanbouw aangepast a 3k. Verder waren de duurste posten de PVC vloer (c.a. 10K), stuc/verfwerk (11k), keuken (13K) en badkamer meerwerk t.o.v. standaard badkamer (8K). Met alle aanbouwsels zitten we nu op 155m2.

Schuttingen zijn ook erg duur! Vergis je daar niet in. We hebben 24 meter samen gedaan met onze buren voor 1,7K per huishouden. En dan moeten we nog c.a. 32 meter zelf bijplaatsen voor eigen rekening omdat we een hoek zijn.

Voordeel van nieuwbouw is dat je kan sparen gedurende het traject (was ons eerste huis en ik was thuiswonend dus ik had zelfs helemaal geen woonlasten). Je zou dus grofweg kunnen uitrekenen wat je over c.a. 1,5 a 2 jaar kan sparen. Kosten voor bijv schuttingen hoef je pas na oplevering te maken.

Met c.a. 40K budget kom je best een eind, als je gedurende het traject van c.a. 1,5 a 2 jaar nog c.a. 20K kan bijsparen moet het goed kunnen (dat is al ons meerwerk exl geisoleerde garage).

Dingen zoals tuin etc kan je eventueel weer een jaar later doen, maar schutting is wel handig om vlak na oplevering te hebben staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

NCSmits schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:36:
[...]

RT heeft ons huis gebouwd en ben er zeer over te spreken. :) Niet over de kopersbegeleiding overigens, wel over de bouwkwaliteit, meerwerkmogelijkheden en -prijzen en afhandeling opleverpuntjes.
Ah kijk, RT is nu ook bezig met ons huis. Ervaringen met kopersbegeleiding zijn hier wel goed, krijg vlot reactie op vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:03

Reken vooral op dat alles nog duurder wordt dan je begroot :+

Wij zitten hier op 13.9k keuken, 13.6k badkamer, 7.7k zonnepanelen, in totaal meerwerk via de aannemer zit nu op 48k. Vloer en wanden etc. scharen wij niet onder het meerwerk.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits

Ons huis was 540k, ruwbouw opties 65k (uitbouw, garage, extra elektra etc), keuken 22k, badkamer +8k. Na oplevering stuccen 6.5k, tegelvloer bg 4k (zelf gelegd), pvc eerste + tweede verdieping 1k (zelf gelegd, op Troostwijk gescoord), raambekleding 4k, straatwerk + graszoden 4k en dan alle Bouwmaat en Hornbach bonnetjes nog. Vergis je ook niet in alle lampen, meubels etc die je straks nog (extra) nodig hebt.

Wij zijn wel voor luxe afwerking gegaan, maar heb daarentegen op het stuccen na echt alles zelf gedaan. Anders was er nog zo’n 30-40k bijgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCSmits
IkWilbert schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:55:
[...]

Ah kijk, RT is nu ook bezig met ons huis. Ervaringen met kopersbegeleiding zijn hier wel goed, krijg vlot reactie op vragen.
Toen het nog om verkoop (van meerwerk ;) ) ging kreeg ik ook snel antwoord. Toen het wat kritischer / inhoudelijker werd had ik meer aan de uitvoerder haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

NCSmits schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:02:
[...]

Toen het nog om verkoop (van meerwerk ;) ) ging kreeg ik ook snel antwoord. Toen het wat kritischer / inhoudelijker werd had ik meer aan de uitvoerder haha.
Haha :-) Contact met de uitvoerder is hier ook goed gelukkig. Heb nog geen kritische vragen gesteld aan KB dus dat is dan even afwachten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Normaal gesproken wordt hier gerekend met 10% tot 25% van de basisprijs, waarbij je wel even goed moet kijken hoe het met de grote opties zit.

Zaken die duur zijn:

1) Uitbouwen die je tijdens de bouw laat doen. De prijzen daarvan staan vaak al in de documenten.

2) Vloeren. Als je dit laat doen, reken op 100 euro/m2. Kun je het een en ander zelf, dan kan dat natuurlijk goedkoper. Je kunt prima op de bovenverdieping een Ikea laminaatvloer leggen voor 25 euro/m2, maar dan moet je het zelf doen.

3) Keuken. Een keuken kost je tussen de 13k en 30k bij een goede keukenzaak. Het een en ander hangt af van de apparatuur. Hieronder twee voorbeelden. Links de keuken in een appartement, kosten 13k, rechts onze keuken, die iets boven de 25k zat, maar dat is dan ook geen kleintje, met een totaal oppervlak van 26 m2. Beide keukens zijn ontworpen en geplaatst door SteinKeukens in Nuenen.
Alternatief is natuurlijk ook hier zelf doen. Een Ikea keuken kun je voor weinig geld neerzetten, maar dan moet je wel handig zijn. Ik heb er zelf genoeg gezet en qua budget zit je dan op de helft, dus 5k tot 15k.

4) Wandafwerking. Renovlies of stucwerk. Als ik dat hier zo lees zou ik zeker 25 tot 50 euro/m2 reserveren.

5) Bestrating buiten. Dat wil je niet zelf doen en een goede oprit (dus voorzien van een gebroken puinlaag) kost je zeker een euro of 50 per m2 inclusief arbeid.

6) Raambekleding: Je zult voor alle ramen nieuwe gordijnen/zonwering nodig hebben. Dat is een forse kostenpost. Via Internet kun je al best wat indicaties krijgen. (oh, en blijf weg bij de xxx-Discount.nl in Ravenstein. Goedkoop is duurkoop).

7) "kleine aanpassingen". Met name het elektraplan valt vaak duur uit. Kleine wijzigingen in de plaats van een stopcontact zijn meestal erg prijzig. Reserveer hier een paar duizend euro voor. Je kunt het allemaal standaard laten natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trl3APvILs4LU-7a5vekd0w2Sxo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/G2Me1iXdJLfVjqwEPckALug1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKtFN2dMzAmJrpnXbxxv70X3aoU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5t6Zp45O3qls4LB2IKwslGB1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFT7PjL6VKwsADrFKk-ApYXPLcc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBlszqWH91lrS2jHncbDGTw4.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:13:
[...]

Een aannemer heeft er niets aan om het herstel zo laat mogelijk te plannen, je houdt namelijk centjes vast wat ze goed kunnen gebruiken.
Wel als de kosten van die bankgarantie niet opwegen tegen de kosten van het herstel en hij er gewoon geen zin in heeft. Er wordt dan op gegokt dat jij het uiteindelijk in eigen beheer doet, of dat je er mee leert leven.

Als jij na 3 maanden de aannemer niet in gelegenheid hebt gesteld om het herstelwerk te doen, omdat je zelf aan de slag gegaan bent, heb je geen grond meer om de bankgarantie vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:24

***members only***
Maar, hoe krijgen ze dit nu fatsoenlijk dicht dan? Want je kunt er nu met geen mogelijkheid meer bij nu de goten er hangen! :X
Worden er standaard geen bijenbekjes geplaatst in de stootvoeg? Geen idee of het verplicht is qua bouwbesluit, bij ons is dat iig wel geplaatst. Scheelt een boel ongedierte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luukdg
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-02 12:49
IkWilbert schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:55:
[...]

Dit kan zelfs binnen hetzelfde project verschillen, wij spraken toekomstige mede bewoners van ons project en hun hadden een andere kopersbegeleider dan wij hebben. Wij hebben goed contact met onze kopersbegeleider, en zij alleen maar ellende met die van hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Fethoz69 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:35:
[...]

Maar, hoe krijgen ze dit nu fatsoenlijk dicht dan? Want je kunt er nu met geen mogelijkheid meer bij nu de goten er hangen! :X
Worden er standaard geen bijenbekjes geplaatst in de stootvoeg? Geen idee of het verplicht is qua bouwbesluit, bij ons is dat iig wel geplaatst. Scheelt een boel ongedierte.
Geen idee hoe ze het nog dicht gaan maken. Volgens mij is het metselwerk 3 steenlagen achter de dakgoot nog niet gedaan in die hoek. Verder zit daar de houten balk (maar in die hoek loopt die iets eerder al omhoog), wellicht zijn ze nog op zoek naar een metselaar met een lange arm.
Members only:

We hebben geen bijenbekjes maar wel open stootvoegroosters inderdaad die er tijdens het metselen ingezet zijn. Hier ben ik wel blij om, bij onze vorige woning ben ik 2 dagen bezig geweest om bijenbekjes te plaatsen want ze pasten ook niet in alle open stootvoegen (de ene open stootvoeg weer net te smal etc).

Overigens hebben we ook van die soort vogelpinnen aan de onderkant van het dak zitten. Geen idee of dat verplicht is, kan me niet herinneren dat we dat bij de vorige woning hadden.
Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door Draakje5 op 18-07-2023 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Fethoz69 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:35:
[...]

Het bouwbesluit schrijft voor dat een opening in de gevel maximaal 1 cm is. Open stootvoegen mogen dus niet meer. Die zijn te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:24
Draakje5 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:51:
[...]

Geen idee hoe ze het nog dicht gaan maken. Volgens mij is het metselwerk 3 steenlagen achter de dakgoot nog niet gedaan in die hoek. Verder zit daar de houten balk (maar in die hoek loopt die iets eerder al omhoog), wellicht zijn ze nog op zoek naar een metselaar met een lange arm.

***members only***

We hebben geen bijenbekjes maar wel open stootvoegroosters inderdaad die er tijdens het metselen ingezet zijn. Hier ben ik wel blij om, bij onze vorige woning ben ik 2 dagen bezig geweest om bijenbekjes te plaatsen want ze pasten ook niet in alle open stootvoegen (de ene open stootvoeg weer net te smal etc).

Overigens hebben we ook van die soort vogelpinnen aan de onderkant van het dak zitten. Geen idee of dat verplicht is, kan me niet herinneren dat we dat bij de vorige woning hadden.

***members only***
Ah wel voegroosters. Ik kon het niet goed zien op de foto.. leek alsof er niets zat. Vandaar :)
Die pinnen naast je dakpan, volgens mij drukken ze daar de pan op, anders heb je kans dat er vogels onder gaan nestelen. Meende dit ook bij mn ouders gezien te hebben.

Hoop dat ze het iig netjes gaan afwerken voor je! Want dit ziet er niet uit man..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-02 00:10
Toppe schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:34:
[...]

Onzin. Een stukadoor die dat als excuus gebruikt is gewoon te lui om het te doen.

Knauf heeft daar bijvoorbeeld Gitex voor in 25 of zelfs 100cm breed. Als je dat er op plakt scheurt er echt helemaal niets kan ik je verzekeren.
Is er nog een groot verschil tussen Gitex en Gitex LW, behalve het lagere gewicht en de blauwe lijn (i.p.v. de blauwe strook)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:34:
[...]

Onzin. Een stukadoor die dat als excuus gebruikt is gewoon te lui om het te doen.

Knauf heeft daar bijvoorbeeld Gitex voor in 25 of zelfs 100cm breed. Als je dat er op plakt scheurt er echt helemaal niets kan ik je verzekeren.
Dat is iets te simpel. Die vezel helpt zeker tegen scheuren, maar helemaal voorkomen kun je het eigenlijk nooit. Die platen kunnen zich echt nog zetten, doordat je gewicht toe gaat voegen aan de verdieping. Ook kun je nog spanningen krijgen door opwarming en afkoeling in het eerste jaar. Je kunt bij ons bijvoorbeeld heel goed zien waar er staal in de wand zit. Daar zit ook dit soort gaas overheen, maar staal en steen zetten heel anders uit, dus die scheuren zie je goed.

Ook rondom de badkamer kun je in het dunpleister alle individuele kalkzandsteen blokken zien. Daar komt het doordat de badkamer de hele winter verwarmd wordt (en dus lekker op temperatuur blijft), terwijl alles er omheen afkoelt tot een graad of 18/19. Eigenlijk moeten al die muren opnieuw gepleisterd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:25:
[...]

Dat is iets te simpel. Die vezel helpt zeker tegen scheuren, maar helemaal voorkomen kun je het eigenlijk nooit. Die platen kunnen zich echt nog zetten, doordat je gewicht toe gaat voegen aan de verdieping. Ook kun je nog spanningen krijgen door opwarming en afkoeling in het eerste jaar. Je kunt bij ons bijvoorbeeld heel goed zien waar er staal in de wand zit. Daar zit ook dit soort gaas overheen, maar staal en steen zetten heel anders uit, dus die scheuren zie je goed.

Ook rondom de badkamer kun je in het dunpleister alle individuele kalkzandsteen blokken zien. Daar komt het doordat de badkamer de hele winter verwarmd wordt (en dus lekker op temperatuur blijft), terwijl alles er omheen afkoelt tot een graad of 18/19. Eigenlijk moeten al die muren opnieuw gepleisterd worden.
Was dit alles te voorkomen met glasvliesbehang ipv pleisterwerk?

Een oprechte vraag, aangezien wij nog steeds twijfelen tussen glasvliesbehang en stuc/pleisterwerk.

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 18-07-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Voor wandafwerking zie ik bijna alleen renovlies of stuc als opties. Ik vroeg me af of schuren, dan voorstrijk, dan verven, zo veel minder resultaat geeft. In de hoop daar op te kunnen bezuinigen.

In de huidige woning, zo'n 20 jaar oud, komen nu ook kleine scheurtjes, als dat min of meer toch een gegeven is, dan lijkt het me allemaal weinig uit te maken..

[ Voor 29% gewijzigd door Diablow op 18-07-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Diablow schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:51:
Voor wandafwerking zie ik bijna alleen renovlies of stuc als opties. Ik vroeg me af of schuren, dan voorstrijk, dan verven, zo veel minder resultaat geeft. In de hoop daar op te kunnen bezuinigen.

In de huidige woning, zo'n 20 jaar oud, komen nu ook kleine scheurtjes, als dat min of meer toch een gegeven is, dan lijkt het me allemaal weinig uit te maken..
Bezuinigen, allicht, maar je zal dan waarschijnlijk een dikkere renovlies er voor terug moeten kopen om je verf te compenseren dus of je er heel veel mee op schiet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 20:43
-edit: knip-

[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 26-01-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Aubergine schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:26:
[...]

Dit is echt spotgoedkoop. Waar was dit? Je mag ook PM'en als je dat fijner vindt.
Weet niet of het echt goedkoop is, totaal nog steeds 8700 euro, wat gemiddeld 83 EUR is per m2.
Volgens mij voor strokend leggen een redelijke reguliere prijs.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
vormulier schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:12:
[...]

Bezuinigen, allicht, maar je zal dan waarschijnlijk een dikkere renovlies er voor terug moeten kopen om je verf te compenseren dus of je er heel veel mee op schiet..
Hoezo dikkere renovlies? Gewoon na een paar jaar de scheurtjes dicht maken:

"Daarna kan je je nieuwbouw muren weer afwerken en schilderen. Dit kan dus ook gerust nog na 2 of 3 jaar, geen probleem. Je zit alleen eerst een tijdje tegen die scheuren aan te kijken en daar heb je met renovlies behang geen last van." van mamsatwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:51

twi

Krijgertje1979 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:52:
[...]

Weet niet of het echt goedkoop is, totaal nog steeds 8700 euro, wat gemiddeld 83 EUR is per m2.
Volgens mij voor strokend leggen een redelijke reguliere prijs.

***members only***
Members only:

Zelf net een kijkdag gehad. Apart wel dat we eigenlijk gewoon werden gewezen naar waar het huis stond. Verder niemand van de aannemer gesproken.

Nog nooit nieuwbouw gekocht, maar de bouwplaats was erg netjes, en hetzelfde in het huis. Alle meerwerkopties staan er zoals verwacht, en ik was meer onder de indruk van hoe het huis er bij stond dan van veel foto's bij inmeetdagen of zelfs opleveringen die ik hier voorbij zie komen.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
twi schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:25:
[...]

***members only***

Zelf net een kijkdag gehad. Apart wel dat we eigenlijk gewoon werden gewezen naar waar het huis stond. Verder niemand van de aannemer gesproken.

Nog nooit nieuwbouw gekocht, maar de bouwplaats was erg netjes, en hetzelfde in het huis. Alle meerwerkopties staan er zoals verwacht, en ik was meer onder de indruk van hoe het huis er bij stond dan van veel foto's bij inmeetdagen of zelfs opleveringen die ik hier voorbij zie komen.

***members only***
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Niet online

Indicatie is ongeveer 10% van de aankoopwaarde.

Wij hebben gewoon 50k destijds genomen (1,5 jaar geleden) met een natte vinger. Nu naderen we de eindstreep en met laatste berekening kom ik op 73k. Deels door inflatie (zonnepanelen, bouwmaterialen, keuken :X ) en deels door extra wensen.

Misschien een vreemde hersenspinsel vanaf dit punt:
Maar achteraf gezien had ik gewoon veel ruimer moeten nemen… wat mijn maximale hypotheek toelaatbaar zou zijn. Een bouwdepot levert namelijk net zoveel rente op als dat het kost. En als je aan het einde van de je bouw nog wat geld in de depot heb zitten, dan wordt dat ingelost.

Mijn inziens voordelen:
* je betaalt niets meer (tenzij je bouwproject flink vertraagd wordt
* als je weer inlost en het is significant, dan zit je misschien in een lagere rente risico opslag
* mocht zaken duurder worden, dan kan je het iig financieren (valkuil hier is wel. Zorg dat de uiteindelijk maandelijkse kosten haalbaar zijn).

Edit: ik speel nu in hindsight met deze gedachte omdat mijn rente beduidend lager is. Nu de rentes hoger zijn zou dat namelijk een gouden greep zijn geweest. Dan had ik beter die 23k-30k extra in een deposito gestopt en daarmee de hypotheekrente kunnen betalen met winst.
Voor jou is dat natuurlijk anders met de huidige hypotheekrente standen. En je 10k spaargeld zou ik echt achter de hand houden voor crisis momenten… niet aanbreken voor verbouwingen en luxes..

[ Voor 10% gewijzigd door Eierkoekie op 18-07-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Eierkoekie schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:27:
[...]

Een bouwdepot levert namelijk net zoveel rente op als dat het kost. En als je aan het einde van de je bouw nog wat geld in de depot heb zitten, dan wordt dat ingelost.
Niet altijd, bij ASR zit er 1% verschil in. Maar dan nog, stel dat je 50k teveel leent voor 3 jaar, dan nog kost je dat 'maar' 1,5k voor de zekerheid dat je genoeg hebt geleend. Later aanpassen is sowieso veel duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-06 19:37
[...]

Wij hebben gewoon 50k destijds genomen (1,5 jaar geleden) met een natte vinger. Nu naderen we de eindstreep en met laatste berekening kom ik op 73k. Deels door inflatie (zonnepanelen, bouwmaterialen, keuken :X ) en deels door extra wensen.

Maar achteraf gezien had ik gewoon veel ruimer moeten nemen… wat mijn maximale hypotheek toelaatbaar zou zijn. Een bouwdepot levert namelijk net zoveel rente op als dat het kost. En als je aan het einde van de je bouw nog wat geld in de depot heb zitten, dan wordt dat ingelost.

Mijn inziens voordelen:
* je betaalt niets meer (tenzij je bouwproject flink vertraagd wordt
* als je weer inlost en het is significant, dan zit je misschien in een lagere rente risico opslag
* mocht zaken duurder worden, dan kan je het iig financieren (valkuil hier is wel. Zorg dat de uiteindelijk maandelijkse kosten haalbaar zijn).
Ik sluit me hier bij aan. Wij hadden 80k begroot maar inclusief tuin wordt het 120k. Veel geld maar we kunnen niets zelf en hebben de badkamer casco laten opleveren. Dan is wel ook alles af. Helaas moet die 40k extra wel uit eigen middelen komen nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
[...]

Ik vind 10% persoonlijk aan de lage kant en ik denk dat het merendeel van de mensen hier richting de 15%-20% gaan. Al is dat wel flink afhankelijk van een aantal factoren:
- hoe groot is de aankoopsom (duhh)
- heb je een tuin en hoe groot is die?
- hoe acceptabel is de badkamer die je krijgt?
- hoe groot en speciaal wordt je keuken?
- wat zijn de kosten voor ruwbouw meerwerk?

Uiteindelijk kom ik uit op ongeveer 15% meerwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:50:
[...]

Ik vind 10% persoonlijk aan de lage kant en ik denk dat het merendeel van de mensen hier richting de 15%-20% gaan. Al is dat wel flink afhankelijk van een aantal factoren:
- hoe groot is de aankoopsom (duhh)
- heb je een tuin en hoe groot is die?
- hoe acceptabel is de badkamer die je krijgt?
- hoe groot en speciaal wordt je keuken?
- wat zijn de kosten voor ruwbouw meerwerk?

Uiteindelijk kom ik uit op ongeveer 15% meerwerk
Ja jullie hebben wel gelijk. Die 10% zat nog in mijn hoofd van de financiële adviseurs die ik heb gesproken. En als ik de offertes van Renovlies, tegels bekijk van een paar jaar terug dan klopte het wel enigszins. Tegenwoordig is het wel minimaal 15% ja 🥲
Pagina: 1 ... 230 ... 350 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.