Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:54
Ik heb hem van de buurman gekregen, maar vond hem toch even hilarisch (en triest tegelijkertijd) om hier te posten.
Typisch voorbeeldje van it's not my job. Het was waarschijnlijk te veel moeite gevraagd voor de stukadoor om collega's te vragen (te helpen) de doos van de boiler te verplaatsen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

M.b.t. onze kijkdag, mixed feelings over de (nrbi) expert. Hij was het grotendeels eens met mijn constateringen vanuit bouwtechnisch oogpunt dus dat was fijn om te horen. Hier zijn wat vragen uitgezet bij de aannemer om zaken te onderzoeken of te verklaren waarom het anders dan op de bouwtechnische tekening is gedaan. 400 euro vond ik echter fors aan de prijs voor 1 uurtje aanwezigheid en een rapportje dat alleen de punten opsomt die we geconstateerd hebben. Ik had hierin meer verwacht. Maar desalnittemin was mijn doel om iemand mee te nemen die mijn constateringen kon bevestigen of verwerpen vanuit zijn expertise en mogelijk nieuwe punten kon aandragen.

Ik vond hem ook een beetje nors of bot overkomen naar de aannemer toe. Begrijp dat hij geen relatie met de aannemer heeft maar ik moet nog wel 4 maanden (en mogelijk langer) met ze door één deur. Dit vond ik jammer. Ook was er al een aanvaring met deze expert en de kopersbegeleiding, iets met het parkeren van zijn auto op het bouwterrein en verzekeringskwestie.

Totaal 26 punten van aandacht genoteerd en we gaan zien de komende tijd hoe het opgepakt gaat worden. Ik heb er wel redelijk vertrouwen in, maar tegelijkertijd zien we ook dat er slordig gewerkt wordt en dat verschillende bouwvakkers met verschillende verantwoordelijkheden niet met elkaar communiceren en in 'silo's werken, waardoor bijvoorbeeld een vensterbank er weer afgesloopt moet worden omdat het kozijn nog niet luchtdicht was gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
@Draakje5 Ik kom ook wel terug op mijn ervaring met de NRBI expert. Tijdens de oplevering keek hij goed mee en zag veel dingen die we niet zagen. Maar ik heb sindsdien geen rapportage meer gehad. Ook geen factuur trouwens 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Draakje5 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:31:
Typisch voorbeeldje van it's not my job.
dat lijkt het te zijn, meestal heeft het een hele voorgeschiedenis, waar de uitvoerder gewoon dik faalt
tijdens de lunch: "heej uitvoerder, ik heb die grote doos verplaatst met jan de vonkenboer die toevallig voorbij liep op de zolder van bouwnummer 2 "

uitvoerder: "ok, bedankt, hoe gaat het veder met de kinderen , blablabla.."

dag later: hey uitvoerder er stond weer zoon grote doos tegen de muur die ik moet smeren.

Uitvoerder: "Haha, die bulgaar die je hebt lopen is zo dun, die kan toch wel achter die doos langs? "

tegelijk door zijn baas: "hej kees waarom loop je achter op schema?" kees: "ja ik moet steeds zoeken naar een "collega" om die grote doos te verplaatsen, maar niemand wil me meer helpen, ze hebben natuurlijk ook gewoon hun eigen werk. "
Haha, je gaat toch naar de sportschool, schuif je zo aan de kant!, haha grapje, ik zal even praten met de uitvoerder. (en dat vervolgens niet of maar half doet)

Tegen de tijd dat je bij situatie 30 bent krijg je wat er op de foto staat. bijna niemand wil dergelijk werk afleveren, doorgaans het resultaat van iemand die voor zijn gevoel met zijn rug tegen de muur staat.

mijn ervaring is dat bouwplaatsen waar dit gebeurd doorgaans bomvol fouten zitten omdat de uitvoering gewoon ruk is.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 12-07-2023 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:17
j4y schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:37:
Dat dingen niet zijn zoals verwacht heb ik ook last van.

Expectation:
[Afbeelding]

Reality:
[Afbeelding]

Los van dat het niet strak langs onder ligt zoals op de tekening, had er als er iets beter getekend of ingemeten was nog wel wat panelen bij gepast. Dus nu heb ik bijbetaald voor een installatie die niet voldoet (had gevraagd om maximaal vol te leggen) |:( en volgens de kopersbegeleiding "is het niet mogelijk extra panelen te plaatsen" 8)7
Hoger op de dakrand is in principe maximaliseren van de opbrengst, hoe hoger het ligt des te langer heb je opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Aubergine schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:14:
Wij zijn bezig met de vloer uitzoeken. Men zegt vaak dat keramische tegels duurder zijn dan pvc. Alleen dat zie ik niet terug in de prijzen? Kijk ik verkeerd?
De tegels zelf zijn vaak niet perse duurder. Prijzen zitten volgens mij een beetje tussen de 30-70 euro per m2. Bij PVC zit dat een beetje tussen de 30-50 euro per m2. Het laten leggen scheelt vaak wel significant bij tegels. Ik kwam bij keramisch parket toch al snel uit op 130 euro per m2 all-in, bij PVC op de helft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
twain4me schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:06:
[...]
mijn ervaring is dat bouwplaatsen waar dit gebeurd doorgaans bomvol fouten zitten omdat de uitvoering gewoon ruk is.
Ik weet niet of het gebruikelijk is meerdere uitvoerders te hebben op een bouwplaats, maar mijn gevoel zegt dat het aantal woningen (80) te veel is voor deze ene uitvoerder om allemaal goed te managen. En dat zien we dan ook in de uitvoering die inderdaad onnodige fouten bevat ( vensterbank die er weer af moet, kanaalplaat die verkeerd om gelegd wordt, ventilatie die vergeten wordt, enz ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Alic3 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:01:
@Draakje5 Ik kom ook wel terug op mijn ervaring met de NRBI expert. Tijdens de oplevering keek hij goed mee en zag veel dingen die we niet zagen. Maar ik heb sindsdien geen rapportage meer gehad. Ook geen factuur trouwens 8)7
Ik had via LexTool de communicatie met deze expert en ook de factuur / het rapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:06:
[...]

dat lijkt het te zijn, meestal heeft het een hele voorgeschiedenis, waar de uitvoerder gewoon dik faalt
tijdens de lunch: "heej uitvoerder, ik heb die grote doos verplaatst met jan de vonkenboer die toevallig voorbij liep op de zolder van bouwnummer 2 "

uitvoerder: "ok, bedankt, hoe gaat het veder met de kinderen , blablabla.."

dag later: hey uitvoerder er stond weer zoon grote doos tegen de muur die ik moet smeren.

Uitvoerder: "Haha, die bulgaar die je hebt lopen is zo dun, die kan toch wel achter die doos langs? "

tegelijk door zijn baas: "hej kees waarom loop je achter op schema?" kees: "ja ik moet steeds zoeken naar een "collega" om die grote doos te verplaatsen, maar niemand wil me meer helpen, ze hebben natuurlijk ook gewoon hun eigen werk. "
Haha, je gaat toch naar de sportschool, schuif je zo aan de kant!, haha grapje, ik zal even praten met de uitvoerder. (en dat vervolgens niet of maar half doet)

Tegen de tijd dat je bij situatie 30 bent krijg je wat er op de foto staat. bijna niemand wil dergelijk werk afleveren, doorgaans het resultaat van iemand die voor zijn gevoel met zijn rug tegen de muur staat.

Dit kan veel korter, het is namelijk niet zijn werk. Als hij die doos verplaatst en er blijkt later wat mee te zijn, dan wordt ie erop aangesproken. Bovendien kan ie nu nog een keer een factuur indienen om terug te komen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
Draakje5 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:54:
[...]

Ik had via LexTool de communicatie met deze expert en ook de factuur / het rapport.
Ik dus helemaal niets. Alleen de communicatie vooraf aan de oplevering. Nouja, iets met slapende honden wakker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 07:43
Tijdje geleden dat ik hier iets gepost heb. Ik heb nu een KAO getekend voor een twee-onder-een-kap woning. De originele aanneemsom was ca. 260k. Hierbij heb ik de garage en dakramen laten schrappen omdat het anders voor mij niet te doen was met de hypotheek (4% in plaats van 1,4% toen we begonnen met het CPO-project ;w). Daar is toen minderwerk afgesproken (à ca. 30k) en in een concept-minderwerkovereenkomst gezet. Het concept kon nog niet definitief gemaakt worden omdat er nog een aantal punten veranderd moesten worden en een aantal andere prijzen waren nog niet bekend. Dit zou dan verrekend worden met de termijnen. Die wijzigingen zijn ook doorgevoerd (bijvoorbeeld: de fundering van de garage is niet gegraven), maar het minderwerk is nooit definitief ondertekend.

Ik kreeg vorige week de factuur voor de eerste termijn -- en je raad het al -- het minderwerk is niet meegenomen in de factuur. Gelijk bij de projectbegeleider vanuit de aannemer aangegeven. Die probeerde het af te schuiven op een artikel uit de KAO waarna ik hem het letterlijke artikel citeerde en daarna *krekels*. Er nog achteraan gebeld en hij zou het uit gaan zoeken. Nu ook bij onze projectbegeleider (niet vanuit de aannemer, wij betalen hem) aangegeven en die krijgt er ook niet echt vat op wat die aannemer nu precies aan het uitvreten is. Heeft iemand hier ervaringen mee en hoe ik dit het handigste aan kan pakken? Ik kan natuurlijk zeggen dat ik die factuur weiger te betalen totdat het duidelijk geworden is, maar dan verlies je natuurlijk alle goodwill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-06 09:16
keeperson schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:45:
Tijdje geleden dat ik hier iets gepost heb. Ik heb nu een KAO getekend voor een twee-onder-een-kap woning. De originele aanneemsom was ca. 260k. Hierbij heb ik de garage en dakramen laten schrappen omdat het anders voor mij niet te doen was met de hypotheek (4% in plaats van 1,4% toen we begonnen met het CPO-project ;w). Daar is toen minderwerk afgesproken (à ca. 30k) en in een concept-minderwerkovereenkomst gezet. Het concept kon nog niet definitief gemaakt worden omdat er nog een aantal punten veranderd moesten worden en een aantal andere prijzen waren nog niet bekend. Dit zou dan verrekend worden met de termijnen. Die wijzigingen zijn ook doorgevoerd (bijvoorbeeld: de fundering van de garage is niet gegraven), maar het minderwerk is nooit definitief ondertekend.

Ik kreeg vorige week de factuur voor de eerste termijn -- en je raad het al -- het minderwerk is niet meegenomen in de factuur. Gelijk bij de projectbegeleider vanuit de aannemer aangegeven. Die probeerde het af te schuiven op een artikel uit de KAO waarna ik hem het letterlijke artikel citeerde en daarna *krekels*. Er nog achteraan gebeld en hij zou het uit gaan zoeken. Nu ook bij onze projectbegeleider (niet vanuit de aannemer, wij betalen hem) aangegeven en die krijgt er ook niet echt vat op wat die aannemer nu precies aan het uitvreten is. Heeft iemand hier ervaringen mee en hoe ik dit het handigste aan kan pakken? Ik kan natuurlijk zeggen dat ik die factuur weiger te betalen totdat het duidelijk geworden is, maar dan verlies je natuurlijk alle goodwill.
Heb je wel wat op papier? Het lijkt me dat je hier wel begrip mee kan kweken. Ondanks dat het even schrikken is, zou ik het gewoon vriendelijk aankaarten. Een redelijk voorstel zou denk ik zijn om bij de Facturatie uit te gaan van de concept overeenkomst en die te verrekenen met de eerst volgende termijn zodra de definitieve overeenkomst beschikbaar is.

Overigens erg onhandig dat de meerwerk overeenkomst nog niet getekend is terwijl er wel begonnen is met bouwen. Dat is wel hoogst ongebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 07:43
Rubenus schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:53:
[...]

Heb je wel wat op papier? Het lijkt me dat je hier wel begrip mee kan kweken. Ondanks dat het even schrikken is, zou ik het gewoon vriendelijk aankaarten. Een redelijk voorstel zou denk ik zijn om bij de Facturatie uit te gaan van de concept overeenkomst en die te verrekenen met de eerst volgende termijn zodra de definitieve overeenkomst beschikbaar is.

Overigens erg onhandig dat de meerwerk overeenkomst nog niet getekend is terwijl er wel begonnen is met bouwen. Dat is wel hoogst ongebruikelijk.
Er is een conceptovereenkomst die de aannemer en ik gezien hebben. Toen we de KAO getekend hebben werd de mondelinge afspraak gemaakt dat ik de definitieve versie toegestuurd zou krijgen ter ondertekening als alle prijzen bekend waren. Bijvoorbeeld: elektrabuizen die nog verschoven moesten worden, zonnepanelen die verplaatst moest worden, enz.

De bouw is inderdaad begonnen, door persoonlijke omstandigheden heb ik veel moeten schuiven in mijn financiering en dat zorgde bij de aannemer ook wel voor wat spanningen rondom de planning. Zij zijn ook behoorlijk coulant geweest rondom deadlines voor het tekenen van documenten.

[ Voor 17% gewijzigd door keeperson op 12-07-2023 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Aan maatvoering kan geen rechten ontleent worden.
Positie dakdoorvoer is indicatief.

Zo twee clausules van onze woningtekening (contract).

Zegt dit iets over de vrijheid van plaatsen hwa op de gevel?
We hebben een situatie waar de hwa op een andere hoek van de gevel geplaatst wordt, niet op de positie van contracttekening. Hierdoor is ook de dilatatievoeg zichtbaar want hier zou de hwa anders over heen vallen.

Mijn stelling: hwa moet op positie van de tekening, dus over de dilatatievoeg. De hwa is geen dakdoorvoer en de maatvoering van iets gaat niet zo ver als de vrijheid iets op een hele andere kant /positie van de gevel te plaatsen. Overigens is discutabel of maatvoering hetzelfde betekend als positie van iets, ik denk dat dit twee verschillen zijn. Heb ik een punt?

[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 12-07-2023 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:53
@Draakje5 je kan ook even vragen waarom hij naar de andere kant verplaatst is? Dat doen ze niet omdat ze dat opeens grappig lijkt natuurlijk. Waarschijnlijk is het afschot dan beter of zit de hwa in de grond op een andere plek etc.
Ik verwacht niet dat je hier veel mee kan, net zoals de plek van een dilatatie of stootvoeg etc. kan afwijken. Dit kan bouwkundige redenen hebben en het valt je nu extra op omdat je overal op let en met je neus bovenop staat natuurlijk.

Sommige zaken pakken in de praktijk nu eenmaal anders uit dan op de tekentafel.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 12-07-2023 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
GeeMoney schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:17:
@Draakje5 je kan ook even vragen waarom hij naar de andere kant verplaatst is? Dat doen ze niet omdat ze dat opeens grappig lijkt natuurlijk. Waarschijnlijk is het afschot dan beter of zit de hwa in de grond op een andere plek etc.
Ik verwacht niet dat je hier veel mee kan, net zoals de plek van een dilatatie of stootvoeg etc. kan afwijken. Dit kan bouwkundige redenen hebben en het valt je nu extra op omdat je overal op let en met je neus bovenop staat natuurlijk.

Sommige zaken pakken in de praktijk nu eenmaal anders uit dan op de tekentafel.
Mocht het technische redenen hebben dat die net 10cm de andere hoek om moet en echt niet anders kunnen dan begrijp ik het inderdaad.

Regenpijpen worden natuurlijk vaak wel op dilatatievoegen gezet om esthetische redenen. Ik had tijdens mijn optiewerk expres 10cm naast de hwa een wcd laten plaatsen.

Architectonisch wordt het er niet mooier op.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:36
Draakje5 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 06:00:
[...]

Mocht het technische redenen hebben dat die net 10cm de andere hoek om moet en echt niet anders kunnen dan begrijp ik het inderdaad.

Regenpijpen worden natuurlijk vaak wel op dilatatievoegen gezet om esthetische redenen. Ik had tijdens mijn optiewerk expres 10cm naast de hwa een wcd laten plaatsen.

Architectonisch wordt het er niet mooier op.

***members only***
Wij zijn nu de Electra tekeningen definitief aan het maken dus oprechte vraag. Waarom laat je buiten 10cm van je HWA een stopcontact maken? Kerstverlichting? Of is dit gewoon een “normaal” stopcontact zodat je buiten stroom hebt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Lupadi schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 06:06:
[...]

Wij zijn nu de Electra tekeningen definitief aan het maken dus oprechte vraag. Waarom laat je buiten 10cm van je HWA een stopcontact maken? Kerstverlichting? Of is dit gewoon een “normaal” stopcontact zodat je buiten stroom hebt,
Kerstverlichting indd! :+ ( idee dat wcd beetje uit zicht was vanaf de voorkant )

Maar kunnen we ook gebruiken om onze phev op te laden. Nabij de voordeur hebben we ook nog een wcd aan de buitenkant zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 13-07-2023 06:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 06:14:
[...]

Kerstverlichting indd! :+ ( idee dat wcd beetje uit zicht was vanaf de voorkant )

Maar kunnen we ook gebruiken om onze phev op te laden. Nabij de voordeur hebben we ook nog een wcd aan de buitenkant zitten.
Vaste stopcontacten in de gevel is mij altijd af geraden i.v.m. inbraakgevoeligheid. Dan wel om gereedschap te gebruiken danwel om kortsluiting te veroorzaken. Hopelijk zit deze dus op een aparte groep en kun je deze bij afwezigheid, uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
LordBusiness schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 07:46:
[...]
Vaste stopcontacten in de gevel is mij altijd af geraden i.v.m. inbraakgevoeligheid. Dan wel om gereedschap te gebruiken danwel om kortsluiting te veroorzaken. Hopelijk zit deze dus op een aparte groep en kun je deze bij afwezigheid, uitschakelen.
Helaas niet, hier zal het bouwbesluit dan ook geen regelgeving over hebben? (wat jammer is).
Goede tip, maar helaas niet over nagedacht.

Zie nu ook dat de WCD buiten op dezelfde groep zit als de WCD in de meterkast. De groep uitzetten tijdens vakantie is dan ook niet mogelijk, want ik heb natuurlijk wel dingen in de meterkast op de WCD aangesloten die ik aan wil houden (zij het internet router, philips hue kastje etc.)

Gelukkig heben we een camerapunt op de oprit zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 13-07-2023 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Vond het zelf eigenlijk wat overdreven, maar voor mij genoeg reden om de stopcontacten gewoon los aan te leggen op een groep voor buiten. Mochten ze nu bij jou kortsluiting maken, dan ligt dus de groep van je meterkast eruit, en daarmee je internet en dus je 'live'-camerazicht.

Ik heb deze op het oog.

[ Voor 48% gewijzigd door LordBusiness op 13-07-2023 08:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik heb ook meerdere buitenstopcontacten maar die zitten gewoon op een aparte groep en aardlekautomaat. Hetzelfde geldt voor alles in je tuin natuurlijk, daar kunnen ze ook kortsluiting mee maken, ergens houd het gewoon op natuurlijk.

Ik denk dat ze eerder de buren pakken die een raam open laten staan dan dat ze mijn camera’s bekijken, besluiten kortsluiting te maken in de hoop/veronderstelling dat dan de camera’s dus niet meer werken om vervolgens een kwartier lang te zoeken naar een raam of deur die ze gaan forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Absoluut eens, vandaar ook m'n mening dat ik het wat overdreven vond. Echter, het is wel iets om je bewust van te zijn daarom deel ik het. Het systeem is maar zo sterk als je zwakste schakel. Zolang jij sterker bent dan je buren, gaat het goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:28
Al mijn camera's zijn PoE op een andere groep dan tuin/zonwering/etc.
De deurbelcamera zit daarnaast weer op een andere groep dan de camera's.
Op beeld komen ze sowieso wel 😋

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 13-07-2023 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
LordBusiness schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:10:
Absoluut eens, vandaar ook m'n mening dat ik het wat overdreven vond. Echter, het is wel iets om je bewust van te zijn daarom deel ik het. Het systeem is maar zo sterk als je zwakste schakel. Zolang jij sterker bent dan je buren, gaat het goed. :)
apparte groep+ apparte aardlek (ALAMAT) is in basis al verstandig zodat de ijskast oid niet uitgaat op het moment dat er een buitenlamp (of stopcontact) last heeft van een beetje vocht. het zijn in potentie de meest storingsgevoelige elementen, over inbreken heb ik echt geen seconde nagedacht. zou het een waarschuwing uit een ander (1 fase) land zijn? ik zie het echt niet gebeuren dat ze via het buitenstopcontact hier alarm en/of camera's kunnen uitschakelen.. heb je meer kans bij de 3fase warmtepomp. :+

edit: owh ik snap hem, het idee is om de verlichting uit te schakelen, zodat ze niet gezien worden, naja dat kan er idd mee.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 13-07-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:23:
[...]

Helaas niet, hier zal het bouwbesluit dan ook geen regelgeving over hebben? (wat jammer is).
Goede tip, maar helaas niet over nagedacht.

Zie nu ook dat de WCD buiten op dezelfde groep zit als de WCD in de meterkast. De groep uitzetten tijdens vakantie is dan ook niet mogelijk, want ik heb natuurlijk wel dingen in de meterkast op de WCD aangesloten die ik aan wil houden (zij het internet router, philips hue kastje etc.)

Gelukkig heben we een camerapunt op de oprit zitten.
Klinkt als iets wat heel makkelijk op te lossen is dan! een nieuwe groep in de meterkast voor je stopcontacten binnen en het is gescheiden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
LordBusiness schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:26:
Vond het zelf eigenlijk wat overdreven, maar voor mij genoeg reden om de stopcontacten gewoon los aan te leggen op een groep voor buiten. Mochten ze nu bij jou kortsluiting maken, dan ligt dus de groep van je meterkast eruit, en daarmee je internet en dus je 'live'-camerazicht.

Ik heb deze op het oog.
Deze niko paaltjes zijn ook erg mooi overigens:
https://www.niko.eu/nl-nl...9c-4f83-8bb5-27fcb316396b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
vormulier schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:37:
[...]

Klinkt als iets wat heel makkelijk op te lossen is dan! een nieuwe groep in de meterkast voor je stopcontacten binnen en het is gescheiden :)
Geen idee, maar ik zal het de electricien vragen :)
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:02:
[...]

Geen idee, maar ik zal het de electricien vragen :)

***members only***
Deze opbouw stopcontacten kan je zeker heel makkelijk scheiden, ook achter af nog mocht je het willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Bij ons zijn recent een hoop wijzigingen doorgevoerd. Meeste wel met onderbouwing. Onder andere dat de onbenoemde ruimte toch benoemd wordt. Waar ik wel een beetje van baal, want dat was een dure optie. Natuurlijk heb ik nog steeds muren, deuren, ventilatie per kamer, vloerverwarming per kamer, maar voel me toch een beetje bekocht. Maar is nodig om te voldoen aan het bouwbesluit.

Verder ook wat dingen die goed uitpakken, zoals bel op een logischer plek, en standaard omkisting voor de verdelers als ze in een kamer staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-06 15:15
Diablow schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:42:
Bij ons zijn recent een hoop wijzigingen doorgevoerd. Meeste wel met onderbouwing. Onder andere dat de onbenoemde ruimte toch benoemd wordt. Waar ik wel een beetje van baal, want dat was een dure optie. Natuurlijk heb ik nog steeds muren, deuren, ventilatie per kamer, vloerverwarming per kamer, maar voel me toch een beetje bekocht. Maar is nodig om te voldoen aan het bouwbesluit.

Verder ook wat dingen die goed uitpakken, zoals bel op een logischer plek, en standaard omkisting voor de verdelers als ze in een kamer staan.
Bedoel je dat benoemde ruimte onbenoemd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Midan schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:37:
[...]

Bedoel je dat benoemde ruimte onbenoemd wordt?
Nee, anderom. De hele bovenverdieping was onbenoemd. En er was een optie om er kamers te maken, dan zou hij wel onbenoemd blijven. Maar nu komt er standaard iets van ventilatie en vloerverwarming om hem benoemd te maken. Het is nog niet duidelijk hoe, en voor ons ook niet echt relevant.

Ik probeer nu voor het oude huis een schilder te vinden , en dat is niet makkelijk. Daarmee begin ik me een beetje zorgen te maken over de vloeren en de muren in het nieuwe huis. Hoe lang van tevoren is het verstandig dat te regelen? Oplevering is waarschijnlijk over ongeveer een jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:14
Diablow schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:19:
[...]

Ik probeer nu voor het oude huis een schilder te vinden , en dat is niet makkelijk. Daarmee begin ik me een beetje zorgen te maken over de vloeren en de muren in het nieuwe huis. Hoe lang van tevoren is het verstandig dat te regelen? Oplevering is waarschijnlijk over ongeveer een jaar.
Ik ben relatief vroeg, onze oplevering duurt ook nog een jaar maar heb de stukadoor, schilder en vloeren al bijna een half jaar geleden geregeld.

Er zijn nu wel meer buren mee bezig, dus het lijkt niet gek om een jaar vantevoren te regelen.

(Wat mij betreft liever iets te vroeg dan wachten)

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:51

KoudeAardbei

Moderator

Diablow schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:19:
[...]

Nee, anderom. De hele bovenverdieping was onbenoemd. En er was een optie om er kamers te maken, dan zou hij wel onbenoemd blijven. Maar nu komt er standaard iets van ventilatie en vloerverwarming om hem benoemd te maken. Het is nog niet duidelijk hoe, en voor ons ook niet echt relevant.

Wij hebben het vorig jaar april geregeld toen we de meerwerk opties hadden doorgegeven, oplevering is over 2 weken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Bedankt, ergens wilden we de verkoop van de huidige woning afwachten. Maar dan we ons een beetje haasten. Heeft iemand misschien ervaring met uwnieuwbouwwoning.nl? Het lijkt wel erg handig als alles bij 1 partij zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Diablow schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:34:
Bedankt, ergens wilden we de verkoop van de huidige woning afwachten. Maar dan we ons een beetje haasten. Heeft iemand misschien ervaring met uwnieuwbouwwoning.nl? Het lijkt wel erg handig als alles bij 1 partij zit.
Dat ze duur zijn, renevlies behang was daar 20,- per vierkante meter.. zelf een goede partij gevonden voor 14...scheelt al snel 1500,-

Verder wel goed contact als je het nodig hebt.. dat kan de prijs waard zijn

[ Voor 7% gewijzigd door vormulier op 13-07-2023 14:42 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blik1984
Vandaag de sleutel gekregen, al met al erg tevreden. Meestal kleine punten die al direct vandaag of morgen opgelost zijn. Paar grotere punten zoals 2x ontbreken van een deurkozijn, 1x verkeerd hang/sluitwerk, 1x fabricagefout van een raam. Maar niks ernstigs allemaal.

Morgen direct de stucadoor aan de slag zodat die voor de bouwvak klaar is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:05

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:42:
Vandaag de sleutel gekregen, al met al erg tevreden. Meestal kleine punten die al direct vandaag of morgen opgelost zijn. Paar grotere punten zoals 2x ontbreken van een deurkozijn, 1x verkeerd hang/sluitwerk, 1x fabricagefout van een raam. Maar niks ernstigs allemaal.

Morgen direct de stucadoor aan de slag zodat die voor de bouwvak klaar is
Hoe kan je een deurkozijn vergeten? :?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]
Aparte groep zal ook niet helpen, als er een keiharde kortsluiting komt op dat stopcontact vliegt vaak ook je gemeentezekering eruit.

Oplossing kan zijn om je beveiligingszaken op een andere fase aan te sluiten :+

Het is trouwens wel een verzonnen probleem want hoe vaak hoor je nu dat inbrekers de boel gesaboteerd hebben door de buitenlamp kort te sluiten?

[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 13-07-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
[...]
Of met een schakelaar, veel makkelijker. Zo hebben wij het iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Laatst online: 10:56
Mijn voorkeur gaat uit naar de spanningsonafhankelijke aardlekautomaten van Siemens, zijn 1 module breed.
Zou daar dan zeker de buitengroepen apart op zetten.
Begin dit jaar al profijt van gehad toen energieservice monteur bij controle van de ketel de toevoerende waterslang losmaakt zonder de kraan dichtgedraaid te hebben. Met een waterballen tot gevolgd bij de wasmachine stroom aansluiting, alleen die groep klapt er dan uit. Later drooggemaakt en het werkte weer.

https://support.industry....dependent)?dti=0&lc=en-OM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-06 19:59

KRC

Toppe schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:19:
[...]

Hahah dit was ook mijn gedachte, hoe kan je die vergeten.. waar is de deur dan?

Oplever mankementen vallen mee dus, mooi! Heb het idee dat dit afgelopen jaren steeds beter is geworden of komt het ook nog voor dat veel mis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:20
Hoe soepel zijn ze normaliter bij jullie (geweest)?

Wij hebben een in aanbouw nieuwbouw woning gekocht. Datum passeren vorige week en oplevering oktober. Vorige eigenaren konden via de aannemer nog een vrije kavel bemachtigen.

Nu waren er dus al meetmomenten ingepland . Dit hadden wij uiteraard niet voorzien omdat we niet wisten dat we een koopwoning zouden kopen en onze vakantie was al gepland.

Ik wil graag bij die meetmomenten aanwezig zijn maar de begeleider blijft
Volhouden dat er maar 1 moment is (en dat is in onze vakantie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubenus
Smartbikers schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:30:

Wij hebben een in aanbouw nieuwbouw woning gekocht. Datum passeren vorige week en oplevering oktober. Vorige eigenaren konden via de aannemer nog een vrije kavel bemachtigen.

Nu waren er dus al meetmomenten ingepland . Dit hadden wij uiteraard niet voorzien omdat we niet wisten dat we een koopwoning zouden kopen en onze vakantie was al gepland.

Dat was bij ons ook lastig inderdaad.

Ik weet niet wat je precies wilt meten, maar onze stucadoor is er gewoon heen gegaan. Op onze reactie dat dit alleen op meetmomenten mocht, was de reactie van de stucadoor ‘maar ik ben ook bouwvakker’. En dat is gewoon gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:34
@Smartbikers bij ons werd er niet heel moeilijk over gedaan. Mijn schoonouders waren al eerder ons huis binnengelopen toen ze een keer gingen kijken. Werklui die zeiden kom maar kijken hoor. Dus kans dat je eerder even langs gaat en het met de uitvoerder bespreekt, wellicht is er dan wat mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

Wat vind jij belangrijker? Je huis of een vakantie?

Ik zou het wel weten...

en er is er maar 1 die antwoord kan geven, die moet je bellen en vragen of het misschien mogelijk is op een ander moment snel te doen (en wees dan extreem flexibel dus niet alleen op dat x om tijd y)

[ Voor 12% gewijzigd door Bezulba op 14-07-2023 08:52 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei

KoudeAardbei

Moderator

Wij zaten 6 maanden van het traject in het buitenland geweest, alle momenten via ouders laten lopen.
Kan wel aanraden dat niet te doen, we hadden echt een hoop dingen anders willen laten doen en dat had wel gekund als we er bij waren geweest :9

Zou als ze echt moeilijk doen het huis voor de vakantie kiezen maar dat is je eigen keuze natuurlijk

[ Voor 5% gewijzigd door KoudeAardbei op 14-07-2023 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Heb je de uitvoerder van het project al eens benaderd? Vaak zijn die wel begripvol en is er meer mogelijk dan wat de koopbegeleider doet overkomen. Die wil gewoon geen precedent scheppen voor elke koper omdat iedereen dan op zijn beste moment wil komen uiteraard.

[ Voor 0% gewijzigd door LordBusiness op 14-07-2023 09:18 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
LordBusiness schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:10:
Heb je de uitvoerder van het project al eens benaderd? Vaak zijn die wel begripvol en is er meer mogelijk dan wat de koopbegeleider doet overkomen, die wil gewoon geen precedent scheppen voor elke koper omdat iedereen dan op zijn beste moment wil komen uitaard.
Dit is inderdaad ook onze ervaring. De kopersbegeleiders zegt op alles nee, maar de uitvoerder is er veel makkelijker in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubenus
Bezulba schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:51:
[...]

Wat vind jij belangrijker? Je huis of een vakantie?

Ik zou het wel weten...

en er is er maar 1 die antwoord kan geven, die moet je bellen en vragen of het misschien mogelijk is op een ander moment snel te doen (en wees dan extreem flexibel dus niet alleen op dat x om tijd y)
Voor een inmeetdag had ik heus mijn vakantie niet afgezegd/onderbroken. Veel kun je ook nog wel inmeten vlak na oplevering of op basis van tekeningen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Rubenus schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:16:
[...]

Voor een inmeetdag had ik heus mijn vakantie niet afgezegd/onderbroken. Veel kun je ook nog wel inmeten vlak na oplevering of op basis van tekeningen doen.
Dit dus, Bij onze eerste kijkdag gaf de bouwer die meeliep dat dit vaker voorkomt dat ze soms nog een 2e ronde doen vanwege vakanties en dergelijke.

Er is meer mogelijk dan je denkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
vormulier schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:30:
[...]

Dit dus, Bij onze eerste kijkdag gaf de bouwer die meeliep dat dit vaker voorkomt dat ze soms nog een 2e ronde doen vanwege vakanties en dergelijke.

Er is meer mogelijk dan je denkt :)
Aannemer een doos worstenbroodjes of wat dan ook sturen doet wonderen. Recent gedaan naar de aannemer en alle betrokken onderaannemers qua elektra en loodgieter, kost misschien 100 euro maar moet je eens zien wat die mensen in de meewerkstand zitten.

Meerwerk na datum, keer de bouw op op eigen tijd, extra inmeetmomentje met stucadoor, allemaal geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
tomtom901 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:32:
[...]

Aannemer een doos worstenbroodjes of wat dan ook sturen doet wonderen. Recent gedaan naar de aannemer en alle betrokken onderaannemers qua elektra en loodgieter, kost misschien 100 euro maar moet je eens zien wat die mensen in de meewerkstand zitten.

Meerwerk na datum, keer de bouw op op eigen tijd, extra inmeetmomentje met stucadoor, allemaal geen probleem.
Stichting hongerige bouwvakker, doneer nu en red uw bouwvakker van een lege maag tijdens de lunch :9 :P

Bij onze aannemer lijkt dat wat lastiger die zitten strak op de regels maar goed het is het zeker waard om te kijken of het bouw project een postbus heeft voor etenswaren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Alic3 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:11:
[...]

Dit is inderdaad ook onze ervaring. De kopersbegeleiders zegt op alles nee, maar de uitvoerder is er veel makkelijker in.
Dit merken wij ook. Op alles zei onze kopersbegeleider nee. En elke keer als we de (onder)aannemers direct contacteerden was van alles nog mogelijk. Ook zonder worstenbroodjes.

Uiteindelijk hadden we dit eerder moeten weten. Zo zagen we dat toekomstige buren van ons allerlei watervoorzieningen op zolder voor elkaar hadden gekregen terwijl dat bij ons niet kon volgens KB. Ook andere dingen zoals muurtjes weglaten of juist verlengen etc.

Balen er nog steeds van, want nu hebben we achteraf veel meer werk aan de woning.

Het beste is de kopersbegeleider beleefd en schijnvriendelijk behandelen. In conflict gaan werkt in een beginstadia alleen maar averechts.
Vaak zijn ze ook nog gewoon zzp’ers. En zit er iemand boven ze die daadwerkelijk voor de aannemer werkt en besluiten mag nemen. Bij die persoon krijg je ook meer voor elkaar.
Een goede KB voor de aannemer is iemand die van alles tegenhoud. En daarnaast het is ook gewoon een spelletje: plausible deniability voor allerlei mondelinge uitspraken.

Klinkt vrij negatief, maar ik had had wat meer verwacht van kopersbegeleider. Als je die verwachting bijstelt, dan weet je ook hoe je het spelletje kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
LordBusiness schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:10:
Heb je de uitvoerder van het project al eens benaderd? Vaak zijn die wel begripvol en is er meer mogelijk dan wat de koopbegeleider doet overkomen. Die wil gewoon geen precedent scheppen voor elke koper omdat iedereen dan op zijn beste moment wil komen uiteraard.
Dit inderdaad. onze koopbegeleider was erg streng en niets mocht, niets kon. Bij de uitvoerder totaal anders, heel begripvol, meedenkend, en alles was te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Il 2 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:54:
[...]

Dit inderdaad. onze koopbegeleider was erg streng en niets mocht, niets kon. Bij de uitvoerder totaal anders, heel begripvol, meedenkend, en alles was te regelen.
Het vervelende is dat onze KBer tegen ons zij "dit kan niet" en tegen de buren zei "geen probleem" voor het zelfde item.
(stopcontact buiten op de achter muur)

Dus hoe vriendelijk je ze ook moet behandelen soms is het zeker waard om dingen eens extra na te vragen bij ze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Het lijkt inderdaad wel alsof iedereen hier op dezelfde lijn zit. Wellicht dat het woord kopersbegeleider anno 2023 beter aangepast kan worden naar iets anders.

Al moet ik zeggen wij zien wel een wijziging in deze trend bij onze kopersbegeleiders. In het begin kon inderdaad niks en was het vaak ook te veel moeite om iets uit te zoeken (werkdruk?). Maar inmiddels zijn ze bereidwilliger, reageren ze binnen 24H op een berichtje en heeft een koper het zelfs voor elkaar gekregen om een nis in het metselwerk te maken voor montage van een 'steen met tekst'.

Een heel mooi voorbeeld hiervan nog is dat wij de enige in het hele project zijn met een dakraam als optie aan de achterzijde van de woning. Op de optietekeningen stond dat een dakraam achter niet mogelijk was. De reden hiervoor was niet heel duidelijk en uiteindelijk was het gewoon een fout bij de optietekening. Maar alle kopers hebben zich hierbij neergelegd en hebben dus geen dakraam of dakkapel aan de achterzijde woning kunnen realiseren. Mij kennende, gingen we daar niet mee akkoord en hebben we alsnog een dakraam gekregen op de achterzijde van de woning na herhaaldelijk stellen van kritische vragen.

Dus, blijf realistisch maar blijf kritische en onderbouwde vragen stellen als iets moeizaam gaat :)

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 14-07-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik denk inderdaad dat de kopersbegeleiding van hogerhand gewoon opgelegd krijgen om zo min mogelijk 'gedoe' te creëren. En verder vooral een doorgeefluik zijn voor informatievoorziening en standaardvragen. maar het is niet de bedoeling dat ze een soort 'personal adviser' zijn dus de term koopbegeider is inderdaad niet helemaal passend.

Overigens was ze op de bezoekdag van de projectkeukenleverancier ook aanwezig en heel vriendelijk/behulpzaam bij het uitzoeken van tegels en dergelijke dus het zijn wel aardige mensen in real life ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-06 22:20
Ze begeleiden de koper binnen de processen van de bouwer, niet in de aankoop van hun nieuwe huis. Wellicht dat daar het misverstand zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:50
Eierkoekie schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:54:
[...]

Dit merken wij ook. Op alles zei onze kopersbegeleider nee. En elke keer als we de (onder)aannemers direct contacteerden was van alles nog mogelijk. Ook zonder worstenbroodjes.

Uiteindelijk hadden we dit eerder moeten weten. Zo zagen we dat toekomstige buren van ons allerlei watervoorzieningen op zolder voor elkaar hadden gekregen terwijl dat bij ons niet kon volgens KB. Ook andere dingen zoals muurtjes weglaten of juist verlengen etc.

Balen er nog steeds van, want nu hebben we achteraf veel meer werk aan de woning.

Het beste is de kopersbegeleider beleefd en schijnvriendelijk behandelen. In conflict gaan werkt in een beginstadia alleen maar averechts.
Vaak zijn ze ook nog gewoon zzp’ers. En zit er iemand boven hun die daadwerkelijk voor de aannemer werken. Bij die persoon krijg je ook meer voor elkaar.
Een goede KB voor de aannemer is iemand die van alles tegenhoud. En daarnaast het is ook gewoon een spelletje: plausible deniability voor allerlei mondelinge uitspraken.

Klinkt vrij negatief, maar ik had had wat meer verwacht van kopersbegeleider. Als je die verwachting bijstelt, dan weet je ook hoe je het spelletje kan spelen.
Misschien een stomme vraag maar hoe regel je dat dan? Loop je naar de bouwplaats en spreek je zomaar iemand aan of heb je dan contactgegevens van de (onder)aannemers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
PrixV schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:57:
[...]
Misschien een stomme vraag maar hoe regel je dat dan? Loop je naar de bouwplaats en spreek je zomaar iemand aan of heb je dan contactgegevens van de (onder)aannemers?
Met wat online research kun je een heel eind komen, soms zitten er ook documenten van onderaannemers bij de contractdocumenten of bij de gegevens van de omgevingsdienst. Heb hier zelf een complete lijst gevonden omdat een medewerker van het bedrijf een startpost deed op Linkedin met alle onderaannemers, dankjewel. :)

Verder staan er op de bouw natuurlijk ook flink wat busjes en met wat rond vragen/bellen ben je meestal zo een heel eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:28
LordBusiness schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:05:
[...]
Met wat online research kun je een heel eind komen, soms zitten er ook documenten van onderaannemers bij de contractdocumenten of bij de gegevens van de omgevingsdienst. Heb hier zelf een complete lijst gevonden omdat een medewerker van het bedrijf een startpost deed op Linkedin met alle onderaannemers, dankjewel. :)

Verder staan er op de bouw natuurlijk ook flink wat busjes en met wat rond vragen/bellen ben je meestal zo een heel eind.
En meestal zitten de bouwvakkers met enige bevoegdheid allemaal in de keet :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
PrixV schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:57:
[...]

Ja wij waren er ook geen held in hoor. Eerste koopwoning en eerste nieuwbouw woning.

Maar bijvoorbeeld keuken of uhuw voor het sanitair. Alle vragen die je via de KB moest spelen kun je beter direct met de partijen bespreken. Vooral UHUW waren er heel meewerkend in om minderwerk met meerwerk te verrekenen. Dat terwijl KB simpelweg aangaf dat het niet zo werkte en dat je dan beter alles casco kon nemen.

Mijn KB plakte per ongeluk een intern bericht met gegevens van haar leidinggevende/opdrachtgever in een mail naar mij toen. Sindsdien bel ik gewoon de hoofdverantwoordelijk op voor complexere zaken. En die weet dat ik niet gecharmeerd ben over de zzp’er. Echter ze doet er niks aan, want ze is wel tevreden over die zzp’er.

Extra bouwmateriaal vragen doe je bij de opzichter. Die zitten meestal in zo’n hok aan het begin van het bouw terrein. Al moet ik zeggen dat dat wel op het randje is van wat er kan. Ik wilde een extra strook ytong. De blokken die je bij de bouwmarkt kunt kopen zijn max 60x40. De stoken die zij gebruiken zijn 60xPlafond hoogte. Toevallig lag er al overtallig in mijn woning, vandaar dat ze het wel wilde achterlaten, maar konden niet garanderen dat het na opruimen er nog wel zou liggen.

Zonnepanelen wilden de KB niet doorgeven, want verschillende aannemers. Ben maar een keer zelf met bouwhelm en hesje het bouwterrein opgegaan en gaan kijken naar de stikkers op de omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Toppe schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:19:
[...]

Verkeerde draairichting besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Rubenus schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:16:
[...]

Dit hangt er vanaf. Onze keuken leverancier wou, ondanks dat de we rondom 1,5m vrij hebben, een vrijstaand eiland niet leveren zonder meet moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
KRC schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:45:
[...]

Hahah dit was ook mijn gedachte, hoe kan je die vergeten.. waar is de deur dan?

Oplever mankementen vallen mee dus, mooi! Heb het idee dat dit afgelopen jaren steeds beter is geworden of komt het ook nog voor dat veel mis gaat?
Verkeerde draairichting besteld, en levertijden zijn redelijk lang. Qua opleverpunten,eerdere huizen in het project hadden een stuk meer punten, die waren een beetje gerushed opgeleverd. Daar hebben ze blijkbaar van geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:30
Lijkt me echt een nachtmerrie als je na al die tijd wachten een paar dagen voor de sleuteloverdracht tegen brandschade oploopt.

[https://www.destentor.nl/...g-maar-de-vraag~a12fe809/

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 20:43
-edit: knip-

[ Voor 104% gewijzigd door Aubergine op 26-01-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 20:43
-edit: verkeerd gelezen-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weicool
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-12-2023
Ik wil de muren van een nieuwbouw woning witten met de goedkoopste en witste verf: ik zie dat de 10 Liter Witte (niet-gele-RAL9010) Home Vision Wall Paint van 15,95 Euro bij de Action maar beperkt op voorraad is en niet genoeg is voor mijn woning!

Welke goedkoopste alternatieven kan ik nog meer gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Weicool schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:06:
Ik wil de muren van een nieuwbouw woning witten met de goedkoopste en witste verf: ik zie dat de 10 Liter Witte (niet-gele-RAL9010) Home Vision Wall Paint van 15,95 Euro bij de Action maar beperkt op voorraad is en niet genoeg is voor mijn woning!

Welke goedkoopste alternatieven kan ik nog meer gebruiken?
hornbach 17.50 voor 10L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weicool
Bedankt voor de suggestie. Helaas slechte kwaliteit latex…

[ Voor 8% gewijzigd door Weicool op 14-07-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-06 15:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdRxukRToFRX7KR3VdGX3D5Hn04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REkVnz2UykMKFkzcQhJXFAtM.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit een knoest in het hout? Het viel ons op dat een aantal van de kozijnen zulke plekken heeft. Oogt niet heel mooi. Ben je een zeurpiet als je dit gaat melden?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Weicool schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:26:
[...]

Bedankt voor de suggestie. Helaas slechte kwaliteit latex…
Je vraagt de goedkoopste om dan te klagen dat de kwaliteit slecht is :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Midan schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:53:
[Afbeelding]

Is dit een knoest in het hout? Het viel ons op dat een aantal van de kozijnen zulke plekken heeft. Oogt niet heel mooi. Ben je een zeurpiet als je dit gaat melden?
Even wat uit frezen en dan opvullen met 2K component, zou dat lekker door je aannemer laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weicool
Toppe schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:06:
[...]

Je vraagt de goedkoopste om dan te klagen dat de kwaliteit slecht is :?
Nee, deze is niet eens de goedkoopste!
Deze is 1,54 euro duurder per 10 liter dan die bij Action en daar bovenop van mindere kwaliteit. Als het bijvoorbeeld nog goedkoper dan 15,95 euro per 10 liter was, dan hoor je mij niet klagen!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Blik1984
Weicool schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:49:
[...]

Deze is 1,54 euro duurder per 10 liter dan die bij Action en daar bovenop van mindere kwaliteit. Als het bijvoorbeeld nog goedkoper dan 15,95 euro per 10 liter was, dan hoor je mij niet klagen!
Woorden schieten even tekort hiervoor denk ik…

En misschien past je vraag beter hier: Welk merk verf heeft jullie voorkeur?

[ Voor 11% gewijzigd door Blik1984 op 14-07-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weicool
Blik1984 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:02:
[...]

Woorden schieten even tekort hiervoor denk ik…
Ik zocht die van 13 euro uit de Consumentenbond test van kwantum, maar die is nu 18 euro en die van baseline is nu 20 euro: https://www.consumentenbond.nl/muurverf/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
[Afbeelding]

Dit wordt waarschijnlijk eerst nog afgesmeerd aan de zijkant (nadat de pur is afgesneden) en vervolgens komt er nog een afwerklat overheen. Dus van die knoest ga je helemaal niets meer zien.

Dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_iTre6ySDlKrTXBpxsXyc4pz4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAxAi3WzufgvmS9TWUk3aRx1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Draakje5 op 14-07-2023 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Weicool schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:49:
[...]

Je mag latex nog eens 10% verdunnen. Succes er mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Zo maken ze dus een vergeten leiding achteraf.
Maar hopen dat de vloerverwarming heel is gebleven. Wel snel opgepakt door aannemer ( met flexbuis..).

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:34
OMG.

Heel grote kans dat de vloerverwarming dus niet heel gebleven is. Tegenwoordig is de dekking van de vloer boven de vloerverwarming maar 2 cm. Daar past een flexbuis echt maar net in.

Wat een gekloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:34
Lekker bezig aannemer en dan in alle documenten neerzetten dat je niet in de vloer mag boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 07:19:
OMG.

Heel grote kans dat de vloerverwarming dus niet heel gebleven is. Tegenwoordig is de dekking van de vloer boven de vloerverwarming maar 2 cm. Daar past een flexbuis echt maar net in.

Wat een gekloot.
Het lijkt mij toch wel dat iemand met de vloerverwarming rekening houd. Helemaal achterlijk zijn ze ook niet, zou het.

Volgens mij loopt ie nog iets verder door want ergens zat daar een prefab gat in de vloer die leeg was.
Members only:

[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 15-07-2023 07:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
[Afbeelding]

Dat is een knoest n niet in je kozijn maar in de vurenhouten stellat, die is straks weggetimmerd of gestukadoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
GeeMoney schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:35:
[...]

Bij wijze van natuurlijk mensen mijn god :).
Wat ik bedoel te zeggen is dat je eigen oprit over het algemeen 10-15 jaar moet liggen.

Mijn EV weegt 2500kg. Ik durf er geld op te zetten als ik die 4 maanden op dezelfde plek parkeer bij je dat er duidelijke sporen zullen staan :).
Puingranulaat is juist bij particulieren voor een oprit gemeengoed. Mensen doen het niet altijd maar dat is vaak een kosten kwestie of mensen irriteren zich niet aan banen, dat kan natuurlijk ook.

Hier in de wijk (3 jaar oud) kan ik nu zo de huizen eruit halen waar het niet is gedaan en die hebben niet eens een EV of zware auto.
Wat was jij ongeveer kwijt voor je oprit? Geen idee waar ik aan moet denken qua prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
tomtom901 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:01:
[...]

Wat was jij ongeveer kwijt voor je oprit? Geen idee waar ik aan moet denken qua prijzen.
Dat ligt aan de m2 en de gebruikte materialen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bezig met het plaatsen van de overkapping :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCHx9Qmjp1IQ0DJyzIvD3BFsWfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLrujMNUqpubvFV48JPXxGnN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
bbbrumbrum schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:13:
[...]

Dat ligt aan de m2 en de gebruikte materialen.
Dat snap ik, vandaar dat hier vraag of diegene die dat gedaan hebben wat prijzen en aanpak kunnen delen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:20
tomtom901 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:26:
[...]

Dat snap ik, vandaar dat hier vraag of diegene die dat gedaan hebben wat prijzen en aanpak kunnen delen. :)
Volg :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
tomtom901 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:26:
[...]

Mijn oprit kwam op ongeveer 8-9k uit maar ik heb het meegenomen in een groter geheel waardoor dat nog wat gedrukt werd.
Uit laten graven, grondkabels in een mantel erin, 30cm puin granulaat, 5cm zand, honingraat matten en de flinke stenen (240x120 a 900kg per stuk) met een kraan erin laten leggen.
Oprit is 16x6,5m . Let op, is natuurlijk wel al 3 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
GeeMoney schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:14:
[...]

Mijn oprit kwam op ongeveer 8-9k uit maar ik heb het meegenomen in een groter geheel waardoor dat nog wat gedrukt werd.
Uit laten graven, grondkabels in een mantel erin, 30cm puin granulaat, 5cm zand, honingraat matten en de flinke stenen (240x120 a 900kg per stuk) met een kraan erin laten leggen.
Gotcha, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
GeeMoney schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:14:
[...]

Wat heb je in die honinggraat matten liggen? Grind? En daar bovenop 900kg stenen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Draakje5 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 15:01:
[...]

Wat heb je in die honinggraat matten liggen? Grind? En daar bovenop 900kg stenen?
Nee, tussen de tegels ligt inderdaad bassalt split.
Zie foto’s in mijn verzamelpost:

GeeMoney in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
GeeMoney schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:15:
[...]

Nee, tussen de tegels ligt inderdaad bassalt split.
Zie foto’s in mijn verzamelpost:

GeeMoney in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"
Netjes. Hoe is je ervaring nu na een paar jaar, met name met lopen over de oprit naar je voordeur?
Loop je over het stukje grind of stap je over de tegels heen?

Ik dacht aan eenzelfde principe maar nog wel met een bestraat looppad links tot aan de voordeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Draakje5 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:39:
[...]

Netjes. Hoe is je ervaring nu na een paar jaar, met name met lopen over de oprit naar je voordeur?
Loop je over het stukje grind of stap je over de tegels heen?

Ik dacht aan eenzelfde principe maar nog wel met een bestraat looppad links tot aan de voordeur.
Dit kwam optisch beter uit maar een loop pad is op zich wat prettiger. Ook heb ik nu uit mijn hoofd 45cm grind tussen de tegels einder is achteraf iets teveel. 30-35 was mooier geweest omdat dat voor de meeste mensen een normale stap is.
Oprit an sich is prima, zakken doet het niet :).
De reden dat ik 45 heb is omdat ik nu perfect uitkwam met de stenen en begin van de oprit.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 15-07-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stringer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:37

Stringer

Casual Sim liefhebber.

Omdat de tuin toch veel duurder uit gaat pakken dan begroot, probeer ik op de laatste dingen die nog openstaan te besparen.

Een ding die naar voren komt: wellicht de wanden en vloeren bij 1 bedrijf laten doen. Hebben mensen hier goede ervaringen mee?

Nu is het budget totaal 20k voor 150m2.
10-12 voor stucken de wanden, 10-11K voor de pvc vloer), afzonderlijke opdrachten. (Nog niets definitief)

Zit er nog wat ruimte ie: moet ik Renovlies gaan overal, of alleen boven.? Of laminaat op de zolder?

Of toch maar door deze zoette appel heen bijten :O

[ Voor 26% gewijzigd door Stringer op 15-07-2023 23:38 ]

i5 3570k @ 4.2 | MSI Z77A-G45 | 16GB RAM | GTX 1070 TI 8GB |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stringer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:37

Stringer

Casual Sim liefhebber.

Toppe schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:14:
Bezig met het plaatsen van de overkapping :D
[Afbeelding]
Mooie baksteen! Ben nog niet helemaal gecharmeerd die van ons
Op de bouwtekening en de sample had toch duidelijk een meer uitgesproken handmatige waalvorm look (reliëf op de steen). In de praktjk toch vrij vlak + strakke voeg. Maar ja...

i5 3570k @ 4.2 | MSI Z77A-G45 | 16GB RAM | GTX 1070 TI 8GB |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei

KoudeAardbei

Moderator

Wij hebben 28 juli de oplevering, nu rept de aannemer nergens over de 5% regeling.
Is het nog aan te raden dit wel te gaan doen? We hebben woningborg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:51
KoudeAardbei schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:27:
Wij hebben 28 juli de oplevering, nu rept de aannemer nergens over de 5% regeling.
Is het nog aan te raden dit wel te gaan doen? We hebben woningborg.
Niet over nadenken maar meteen regelen!
Het is je enige stok achter de deur om de bouwer de openstaande punten snel af te laten handelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Slim van de aannemer want die wil gewoon zijn geld, zeker nu.

Ik ken je persoonlijke situatie niet maar dit gaat veelal via de notaris waar vaak de laatste 10% staat. Keren eerst 50% uit en bij akkoord van opleverpunten de resterende 50%. Of via een bankgarantie wat in mijn geval was.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Pagina: 1 ... 229 ... 350 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.