Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21-06 08:01
GIsterenmiddag ons eerste binnen kijkmoment, al twee keer buiten kijkmoment gehad en dat geloven we nu wel. Binnen moeten we zijn.

Netjes verzorgd en ook voor de mensen die wat mobiliteitsproblemen hebben, was hiervoor een speciaal pad 'aangelegd'. Trap lopen (lift is er nog niet) was wel noodzakelijk om boven te komen.

Ons appartement komt op de 1e etage en we hebben nu voor de eerste keer vanuit het appartement een indruk gekeken hoe we bv uitkijken over het park. Blij verrast met de ligging van het 5x3 balkon.

Binnenwerk vordert ook al snel. Heb wat foto's gemaakt. Ze zijn al volop bezig met leidingwerk en de vloerverwarming etc.
Denk wel dat na de bouwvak ons gebouw even stil komt te liggen qua werkzaamheden en dat ze gebouw 1 en 3 bijtrekken, zodat ze alledrie min of meer tegelijk klaar zijn. Denk ook aan NUTS oplevering en nieuw aan te leggen openbare weg. Daar mag blijkbaar voor de gebouwoplevering niet te veel tijd tussen zitten.

Dan wordt oplevering november best spannend. Vooralsnog blijft men vasthouden aan Q124. Sommige mensen hebben hun huis al verkocht op basis van informeel bericht van november. Da's (voor mij begrijpelijk) voor hun eigen risico. Begonnen er wel een paar over te 'piepen' op de verzamelplaats. Tja...kun je geen rechten aan ontlenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pf8_5_iLmRKbHyKdp7NdgRrnoQ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HhJyr9XfA3bqZGWZdC7vrq6e.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZdUwvQCl0VNsBozEkVyom26daE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Uo7mgzvBlLrpITSD2Z9pnvm7.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:09
Brains Bush schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:46:
GIsterenmiddag ons eerste binnen kijkmoment, al twee keer buiten kijkmoment gehad en dat geloven we nu wel. Binnen moeten we zijn.

Netjes verzorgd en ook voor de mensen die wat mobiliteitsproblemen hebben, was hiervoor een speciaal pad 'aangelegd'. Trap lopen (lift is er nog niet) was wel noodzakelijk om boven te komen.

Ons appartement komt op de 1e etage en we hebben nu voor de eerste keer vanuit het appartement een indruk gekeken hoe we bv uitkijken over het park. Blij verrast met de ligging van het 5x3 balkon.

Binnenwerk vordert ook al snel. Heb wat foto's gemaakt. Ze zijn al volop bezig met leidingwerk en de vloerverwarming etc.
Denk wel dat na de bouwvak ons gebouw even stil komt te liggen qua werkzaamheden en dat ze gebouw 1 en 3 bijtrekken, zodat ze alledrie min of meer tegelijk klaar zijn. Denk ook aan NUTS oplevering en nieuw aan te leggen openbare weg. Daar mag blijkbaar voor de gebouwoplevering niet te veel tijd tussen zitten.

Dan wordt oplevering november best spannend. Vooralsnog blijft men vasthouden aan Q124. Sommige mensen hebben hun huis al verkocht op basis van informeel bericht van november. Da's (voor mij begrijpelijk) voor hun eigen risico. Begonnen er wel een paar over te 'piepen' op de verzamelplaats. Tja...kun je geen rechten aan ontlenen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo, beetje recht frezen was teveel gevraagd voor de bouwer? Je ziet er straks niks meer van natuurlijk maar wel onhandig als je in de muur wilt boren straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:52
Rubenus schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:26:
[...]

Zo, beetje recht frezen was teveel gevraagd voor de bouwer? Je ziet er straks niks meer van natuurlijk maar wel onhandig als je in de muur wilt boren straks.
Was denk frezen na de vrijdagmiddagborrel 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-06 11:30
[...]

Voelt soms misschien als zeuren, maar ik snap dit gewoon echt niet. Hier zijn toch prima machines voor om dit gewoon lekker kaarsrecht te doen (waar mogelijk). Eén keer netjes werken, heb je voor altijd plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhinosaur
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Voor mijn nieuwbouwwoning heb ik binnenkort een inmeetmoment. Ik vraag me af wat verstandig is. Ik heb de keuken en badkamer via het project aangeschaft en voor de rest vraag ik me af wat ik dan zou moeten meten.

Kan iemand mij adviseren?

Is het bijvoorbeeld handig om iemand mee te nemen die vloeroppervlakte kan uitrekenen?

Wellicht iets anders waar ik rekening mee moet houden?

Hoe lang duurt het na het inmeten nog tot er opgeleverd wordt?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon niet heel snel goede antwoorden vinden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Crescendo
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-01 21:10
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:21

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rhinosaur schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:51:
Voor mijn nieuwbouwwoning heb ik binnenkort een inmeetmoment. Ik vraag me af wat verstandig is. Ik heb de keuken en badkamer via het project aangeschaft en voor de rest vraag ik me af wat ik dan zou moeten meten.

Is het bijvoorbeeld handig om iemand mee te nemen die vloeroppervlakte kan uitrekenen?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon niet heel snel goede antwoorden vinden.
Inmeten is geen vast moment tijdens de bouw. Wij konden pas inmeten toen de hele buitenkant klaar was en de trappen geplaatst waren binnen. Toen hadden we nog een half jaar te gaan met de afwerking aan de binnenkant van 20 woningen in ons project.

Als je nieuwe meubels gaat kopen bij de speciaalzaken, houdt rekening met 15-20 weken levertijd. Dus dan is het handig om bepaalde ruimtes enigszins op te meten om de indeling te bepalen.

Raamwering op maat kan ook enkele maanden tijd in beslag nemen, afhankelijk van formaten ramen en je wensen/eisen. Daarvan moet je wel de maten heel exact weten natuurlijk, bij ons konden we dat pas na de oplevering met 100% zekerheid doen want de tegelvloeren werden in de laatste 2-3 weken voor oplevering gedaan.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
EnduronDon schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:19:
[...]

Voelt soms misschien als zeuren, maar ik snap dit gewoon echt niet. Hier zijn toch prima machines voor om dit gewoon lekker kaarsrecht te doen (waar mogelijk). Eén keer netjes werken, heb je voor altijd plezier van.
Volgens mij doen ze bet niet kaarsrecht zodat er wat spanning op de buis komt en deze beter blijft zitten. Bovendien moeten ze om elkaar heen. 90 graden bochten lijkt me niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:31

tomtom901

Moderator General Chat
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenus

-Raambekleding zou je kunnen doen om voor offerte doeleinden. Zou ik uiteindelijk pas doen voor het eggie als ook stucwerk gedaan is. Houd ook rekening met plinten bij lage ramen in het geval van bijvoorbeeld jaloezen/plisse.
-Vloer zou je kunnen laten doen voor offerte doeleinden. Zou ik wel goed controleren, sommige vloerenzaken zijn boeven.
-Stucadoor kan vast lang komen om de muren te inspecteren en oppervlakte te meten.
-Stopcontacten/lichtputnen etc. controleren op juiste plaatsing
-Voor meubels waar wat meer precisiewerk voor nodig is (hangende tv meubel bijv.) zou je wat kunnen meten. Meubels kunnen een fikse levertijd hebben, sommigen wel 4 maand bij ons. Is toch wel lekker hoor als al je meubels er vanaf het begin zijn.
-Grondwerk zou je kunnen doen. Grondwerk hebben wij direct na oplevering gedaan dus dan is het handig als je de afmetingen weet. O.a. mantelbuizen, drainage, lijngoot, zwart zand, geel zand (bouwplaats is soms nog lange tijd afgesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
Members only:
.

[ Voor 8% gewijzigd door Crescendo op 07-07-2023 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Crescendo schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:14:
[...]

EDIT: Hoe maak ik hier members only van? :o
Tussen [ mo ] en [ / mo ] tags plaatsen.

[ Voor 51% gewijzigd door tomtom901 op 07-07-2023 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb je tekst alvast even verwijderd, maar op zich komt dit best vaak voor.

Ik zie het in elk geval meer terugkomen, ook bij een vriend die in de regio Nijmegen heeft gekocht en bij de rijtjeshuizen tegenover (180k!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
finsdefis schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:22:
[...]

Ik heb je tekst alvast even verwijderd, maar op zich komt dit best vaak voor.

Ik zie het in elk geval meer terugkomen, ook bij een vriend die in de regio Nijmegen heeft gekocht en bij de rijtjeshuizen tegenover (180k!).
Thanks! Heb het inmiddels hersteld. Dus we kunnen weer over naar de orde van de dag. 180k klinkt helemaal fantastisch. Ik was al blij met mijn 215k. Krijg veel huis voor mijn geld, vergeleken met de flatjes die ik in diezelfde periode heb bekeken (die voor minstens 230k weggingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21-06 08:01
[...]

Was mijn reactie ook: "was die slijpert met de lunch naar het cafe geweest"?
Heb een leidingzoeker maar daarom nu ook foto's van de leidingen in alle ruimtes gemaakt.

Deze vind ik ook wel bijzonder: dubbel wastafel aansluiting en de electra buis rakelings er langs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAuTM14Ei-mXXEtpTodhLY5QFp4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HSOzSNqq1Ea7OXrTynmKKCb9.jpg?f=user_large ff 90 graden draaien...

[ Voor 33% gewijzigd door Brains Bush op 07-07-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:55
Deleon78 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:56:
[...]

Volgens mij doen ze bet niet kaarsrecht zodat er wat spanning op de buis komt en deze beter blijft zitten. Bovendien moeten ze om elkaar heen. 90 graden bochten lijkt me niet ideaal.
Dit inderdaad, altijd frezen in ‘S-bochten’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-06 11:30
tomas123 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:31:
[...]

Dit inderdaad, altijd frezen in ‘S-bochten’.
Je ziet toch ook een aantal leidingen lopen die gewoon kaarsrecht hadden gekund? Tweede van links, helemaal op rechts. Die set van 3 rechts snap ik, daar moet je om heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
EnduronDon schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:32:
[...]

Je ziet toch ook een aantal leidingen lopen die gewoon kaarsrecht hadden gekund? Tweede van links, helemaal op rechts. Die set van 3 rechts snap ik, daar moet je om heen.
Volgens mij is dat ook expres inderdaad om een beetje spanning op de pijpen te houden. Niet omdat ze het niet kunnen maar omdat het dus beter is en makkelijker werkt voor de wandafwerking. Als je hem kaarsrecht maakt dan komt de buis naar buiten zetten en zal je dus met pluggen of wat dan ook aan de gang moeten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:15
Hier loopt ook alles in bochten. Zou me er niet zo druk om maken, zoals hier ook gezegd is het met een reden ivm de spanning op de leiding.

Genoeg foto's maken zodat je goed ziet hoe ze lopen mocht je dit achteraf nog willen weten of inderdaad een leidingzoeker aanschaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:51

twi

Draakje5 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:06:
Hier loopt ook alles in bochten. Zou me er niet zo druk om maken, zoals hier ook gezegd is het met een reden ivm de spanning op de leiding.
Maar als de praktijk dit uitwijst, dan is het ongeschreven regeltje "Alle elektra loopt vertical boven / onder de wandcontactdozen en daar moet je niet boren" ook onzin. Wil ik niet meer horen. Dat mag dan veranderen naar "Je moet een kwalitatief goede leidingzoeker kopen want er zijn totaal geen richtlijnen".

Ik wist het verhaaltje over spanning op de buizen ook niet, dus heb blijkbaar jarenlang Russisch roulette gedaan zonder dat ik het wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
twi schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:17:
[...]

Maar als de praktijk dit uitwijst, dan is het ongeschreven regeltje "Alle elektra loopt vertical boven / onder de wandcontactdozen en daar moet je niet boren" ook onzin. Wil ik niet meer horen. Dat mag dan veranderen naar "Je moet een kwalitatief goede leidingzoeker kopen want er zijn totaal geen richtlijnen".

Ik wist het verhaaltje over spanning op de buizen ook niet, dus heb blijkbaar jarenlang Russisch roulette gedaan zonder dat ik het wist.
Ook al zou de regel zijn dat ze recht zouden lopen en het zo uitgevoerd wordt lijkt het me nog russisch roulette om zomaar te boren zonder foto of leidingzoeker, want het is niet zo dat boven iedere enkele WCD een nieuw gat in je plafond zit voor de leidingdoorvoer.

Wellicht is er iets doorgelust en/of komen meerdere kabels uit één locatie uit je plafond (zie vb bij ons met 3 leidingen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uF6oxl5-YSGcS3u2dHp9bEkaG2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7etEYPl8aLE7ItZLrBtQUkE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchmilan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:20

Je zou het kunnen gebruiken om je vloerenleverancier de vloer te kunnen laten beoordelen. In mijn geval wilde ik marmoleum laten leggen, maar moest de vloer flink geëgaliseerd worden. Verder precies opmeten van wandjes om te zien of je meubels gaan passen. Balen als je standaardikeakasten niet gaan passen, maar fijn om dat te weten voor je ze in huis haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:05
Draakje5 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:49:
[...]

Ook al zou de regel zijn dat ze recht zouden lopen en het zo uitgevoerd wordt lijkt het me nog russisch roulette om zomaar te boren zonder foto of leidingzoeker, want het is niet zo dat boven iedere enkele WCD een nieuw gat in je plafond zit voor de leidingdoorvoer.

Wellicht is er iets doorgelust en/of komen meerdere kabels uit één locatie uit je plafond (zie vb bij ons met 3 leidingen):
[Afbeelding]
Gelukkig wel allemaal flex buizen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Lupadi schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:33:
[...]

Gelukkig wel allemaal flex buizen ;(
Ze zijn al bedraad.
De LL zijn gele PVC pijpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Sowieso is het een goed idee om een leidingzoeker aan te schaffen.

Hier in de wijk nog een buurman die vorige week ineens om tips voor een electricien vroeg. Hij had op zolder een gaatje geboord en daar bleek de elektra voor een lamp te lopen. Dwars doorheen geboord.

Ze hebben hier op veel plekken de leidingen in grote bogen gelegd en dus zitten er op volslagen onlogische plekken leidingen in de muur.
Ik heb tijdens de bouw veel foto’s gemaakt en best een goed geheugen voor zulke zaken, maar ik controleer altijd met een leidingzoeker voor ik ergens ga boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:46
Maar ja, wat is een beetje betrouwbare leidingzoeker. Ik heb zelf een Bosch blauw leidingzoeker, maar ook daar twijfel ik wel eens over de uitslag...
In de badkamer boven een drietal schakelaars durfde ik het risico niet aan en heb ik dus maar niet geboord en met dubbelzijdig tape gewerkt voor o.a. de bevestiging van de Duco remote bediening. (en nee, ik had geen foto's van hoe de leidingen lopen)

[ Voor 14% gewijzigd door witterholt op 07-07-2023 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Zou je een cementdekvloer die donderdag ochtend gestort is vochtig moeten houden met deze temperaturen? Of zou dat niet zo veel meer uitmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Draakje5 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:36:
Zou je een cementdekvloer die donderdag ochtend gestort is vochtig moeten houden met deze temperaturen? Of zou dat niet zo veel meer uitmaken?
Dat ligt een beetje aan het mortel dat gebruikt is, meestal is er tot 30 graden niet zoveel aan de hand. Andere worden van zichzelf al een graad of 30 na het storten. Er zijn ook mortels die tot 25 graden gaan. Sommige zijn na 24 uur al beloopbaar, andere pas na 48. Uitharding is meestal een kleine maand.

Aan te raden is wel dat er geen tocht of direct zonlicht op valt, dat veroorzaakt te snel grote temperatuurverschillen. Dat is de reden dat er meestal folie voor de ramen komt.

[ Voor 13% gewijzigd door LordBusiness op 08-07-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
LordBusiness schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:19:
[...]
Dat ligt een beetje aan het mortel dat gebruikt is, meestal is er tot 30 graden niet zoveel aan de hand. Andere worden van zichzelf al een graad of 30 na het storten. Er zijn ook mortels die tot 25 graden gaan. Sommige zijn na 24 uur al beloopbaar, andere pas na 48. Uitharding is meestal een kleine maand.

Aan te raden is wel dat er geen tocht of direct zonlicht op valt, dat veroorzaakt te snel grote temperatuurverschillen. Dat is de reden dat er meestal folie voor de ramen komt.
Blauwe folie zit er nog op indd. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

Alic3 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:16:
[..]

Gordijnen heb je wel voor minder natuurlijk. Zeker als je niet al te kieskeurig bent. Maar ook daar ga ik niet slagen helaas. Door de afmetingen valt 95% van de raambekleding ook af omdat ze het niet kunnen maken op die formaten. De stoffen voor inbetweens zijn vaak kamerhoog en de ateliers van een Kwantum/Leen Bakker/Veneta beginnen niet een aan die formaten.

[..]
Ik ben het niet vaak eens met @DutchManticore maar hier heeft ie gelijk :+.

Een goede gordijnenwinkel kan makkelijk 6m hoge gordijnen maken, die draaien ze dan gewoon om dus dan ga je in principe zo hoog als er op de rol past. En dan kom je nooit in de buurt bij het bedrag dat jij noemde. Ik snap ook niet dat je met zo'n budget bij de Kwantum voor standaard gordijnen kijkt.

Shutters zijn duur en zou ik persoonlijk nooit nemen want dan krijg je een enorme galmbak als je niet oppast, zeker icm een stenen vloer .
Ik snap wel dat je naar Shutters kijkt hoor, vind ze ook wel mooi. Maar gezien bovenstaande nadeel zou ik ze niet nemen (ik luister graag muziek en dan zijn gordijnen fijner).

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 08-07-2023 11:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
@Sport_Life Er worden wat dingen door elkaar gehaald. Die 32k is de prijs voor shutters niet voor alleen gordijnen. Er komt een combinatie van shutters, inbetweens en gordijnen. Onder andere voor de sfeer maar ook voor de galm.

Qua oriëntatie is het denk ik altijd goed om te kijken wat de markt te bieden heeft. Een rondje meubelboulevard en je ziet snel genoeg wat het assortiment van een Kwantum of vergelijkbare winkel is. Overigens hebben die vaak dezelfde stoffen als een wat duurdere winkel maar ze hebben dan maar 1 of 2 kleuren in plaats van de 20 kleuren die een speciaalzaak heeft. Als je daar net je kleur kan vinden, dan kan je zeker besparen. Heb ooit zelf nog gordijnen verkocht in een meubelzaak en herkende toen altijd direct de stoffen die wij ook verkochten voor 4x de prijs ;)

Je hebt kamerhoge en kamerbrede gordijnen. Vitrage en inbetweens zijn in 98% van de gevallen van kamerhoog (300cm), de overige 2% is kamerbreed (150cm). De dikkere overgordijnen zijn sowieso 150cm breed, die zijn het probleem ook niet om te laten maken voor dat soort extreme hoogtes.

De vraag is dus óf de kamerhoge vitrage/inbetween stoffen uberhaupt te draaien zijn (ligt aan hoe ze geweven zijn) en of het atelier dit kan en wil doen. Zo zijn er bij Roobol bijvoorbeeld 3 opties waarbij de kamerhoge stof te draaien is. Als je alleen gaat kijken naar de kamerbrede stoffen dan is er een hele beperkte keuze. En dan heb ik het niet eens of die stof dan ook mooi is of de kleur past bij de rest van het interieur.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is. Maar ik ga natuurlijk ook niet de eerste de beste optie nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:45
twain4me schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:09:
[...]

wellicht kan je van die zuignap dingen proberen?

mijn ervaring is trouwens dat screens prima werken. helaas zijn ze wel prijzig, maar op de kosten van een huis valt het wel mee. hier is het 2% op de kosten van de verbouwing :+
Ik was op zoek naar ervaringen met zonneweringen op zuignappen voor de buitenramen. Ik kwam alleen jouw bericht tegen.

Heb jij toevallig ervaring hiermee. Het leek me namelijk wel een makkelijke manier ipv zo'n uitklapbare zonnescherm. In de winter haal je hem weer weg.

Ik vraag me ook af wat het effect is van het afdekken van alleen de ramen ten opzichte van de hele gevel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:48
Hier hebben de kinderen zonnescherm aan buitenzijde van raam (suneclipse) bevalt prima scheelt aardig in de temperatuur op de kamers en ze hebben storm Poly overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
banaliteit schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:58:
[...]

Ik was op zoek naar ervaringen met zonneweringen op zuignappen voor de buitenramen. Ik kwam alleen jouw bericht tegen.

Heb jij toevallig ervaring hiermee. Het leek me namelijk wel een makkelijke manier ipv zo'n uitklapbare zonnescherm. In de winter haal je hem weer weg.

Ik vraag me ook af wat het effect is van het afdekken van alleen de ramen ten opzichte van de hele gevel.
Nee sorry.zelf geen ervaring mee. Hier op het forum wel meerdere mensen, in het echt ken ik er ook een paar, die zijn er tevreden over, welk merk het is weet ik niet, dat zou ik moeten vragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Draakje5
Tijdje terug was hier een discussie over de zonnepanelen.
Onze aannemer heeft de btw kwestie (ook) uitgezocht en niet geheel verrassend, wordt het (btw) bedrag vergoed , het exacte bedrag is verschillend per bouwnummer ivm verschil in panelen en wordt na de bouwvak bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Draakje5 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:10:
Tijdje terug was hier een discussie over de zonnepanelen.
Onze aannemer heeft de btw kwestie (ook) uitgezocht en niet geheel verrassend, wordt het (btw) bedrag vergoed , het exacte bedrag is verschillend per bouwnummer ivm verschil in panelen en wordt na de bouwvak bekend.
Toch kleine meevaller dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-06 22:48
Vanaf wanneer wordt er in het bouwbesluit faseverdeling toegepast in de groepenkast?

Vind hier wel tekst;
Tegenwoordig raadt de NEN 1010 het gebruik van 4-polige aardlekschakelaars streng af, vandaar dat de drie fasen over de 2-polige aardlekschakelaars moeten worden verdeeld.
Maar niet vanaf wanneer dit in is gegaan, en is streng afraden ook verplichte op 2-polige aardlekschakelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:00
Montaner schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:03:
Vanaf wanneer wordt er in het bouwbesluit faseverdeling toegepast in de groepenkast?

Vind hier wel tekst;

[...]

Maar niet vanaf wanneer dit in is gegaan, en is streng afraden ook verplichte op 2-polige aardlekschakelaars?
Afraden/aanraden is nooit een verplichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:31
Montaner schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:03:

Vind hier wel tekst;
Dit is eigenlijk helemaal niets zo spannend.

Je kunt prima 4-polige aardlekschakelaars hebben en dan de afgaande groepen verdelen over de fases. Of je kunt 2-polige aardlekschakelaars hebben en dan de groepen dus samen per fase.

Voor de verdeling maakt het helemaal geen donder uit. Alleen voor de befaamde kookgroep is dit relevant, want een kookgroep achter een 4-polige aardlek is correct, een kookgroep achter een 2-polige aardlek bij een 25A hoofdaansluiting niet.

In de praktijk zit je 4-polige aardleks vooral bij gebruik van ABB-busboard kasten.

Maar waarom je vraag?
[...]

De groepen verdelen over de fases moet altijd. Het gebruik van 4-polige aardlekschakelaars was 10 jaar geleden heel even verboden en is al geruime tijd afgeraden. Niet omdat het niet goed is, maar omdat je dan in de meeste kasten heel onduidelijke bedrading krijgt. Alleen bij ABB Busboard is het binnen in de groepenkast heel netjes afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
Blihi schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:17:
[...]

Dit is eigenlijk helemaal niets zo spannend.

Je kunt prima 4-polige aardlekschakelaars hebben en dan de afgaande groepen verdelen over de fases. Of je kunt 2-polige aardlekschakelaars hebben en dan de groepen dus samen per fase.

Voor de verdeling maakt het helemaal geen donder uit. Alleen voor de befaamde kookgroep is dit relevant, want een kookgroep achter een 4-polige aardlek is correct, een kookgroep achter een 2-polige aardlek bij een 25A hoofdaansluiting niet.

In de praktijk zit je 4-polige aardleks vooral bij gebruik van ABB-busboard kasten.

Maar waarom je vraag?

[...]

De groepen verdelen over de fases moet altijd. Het gebruik van 4-polige aardlekschakelaars was 10 jaar geleden heel even verboden en is al geruime tijd afgeraden. Niet omdat het niet goed is, maar omdat je dan in de meeste kasten heel onduidelijke bedrading krijgt. Alleen bij ABB Busboard is het binnen in de groepenkast heel netjes afgewerkt.
Ik weet niet wat je verstaat onder onduidelijke bedrading, maar bij mijn groepenkast zijn alle aardlekschakelaars 4-polig en lust door van 1, naar 2 naar 3 naar 4. Hierdoor ontstaat er geen(?) verdeling over de fases, maar hebben alle groepen stroom vanaf alle fases.

De groepen zijn dus verdeeld over de aardlekschakelaars naar maximaal vermogen, maar niet naar fase.

[ Voor 3% gewijzigd door Montaner op 10-07-2023 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Montaner schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:38:
[...]

Ik weet niet wat je verstaat onder onduidelijke bedrading, maar bij mijn groepenkast zijn alle aardlekschakelaars 4-polig en lust door van 1, naar 2 naar 3 naar 4. Hierdoor ontstaat er geen(?) verdeling over de fases, maar hebben alle groepen stroom vanaf alle fases.

De groepen zijn dus verdeeld over de aardlekschakelaars naar maximaal vermogen, maar niet naar fase.
Iedere eindgroep zit op 1 fase, dus er is altijd een verdeling over de fases. Je kunt voor iedere groep zeggen op welke fase deze zit. Je moet groepen zodanig verdelen dat ze per fase niet boven de 25A uit komen.

Dat een aardlek 4-polig is, wil niet zeggen dat iets van fases samengevoegd worden ofzo. het wil puur zeggen dat in geval van een aardlek alle drie de fases tegelijk afschakelen in die aardlekschakelaar.

Of bedoel je dat je een 4-polige aardlekschakelaar zodanig aangesloten hebt dat alle drie de L ingangen op dezelfde fase zitten, want dat is gewoon fout.

[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 10-07-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:52

IkWilbert

Het is mij!

Misschien handig om deze discussie hier te voeren?
Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montaner
Blihi schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:00:
[...]

Iedere eindgroep zit op 1 fase, dus er is altijd een verdeling over de fases. Je kunt voor iedere groep zeggen op welke fase deze zit. Je moet groepen zodanig verdelen dat ze per fase niet boven de 25A uit komen.

Dat een aardlek 4-polig is, wil niet zeggen dat iets van fases samengevoegd worden ofzo. het wil puur zeggen dat in geval van een aardlek alle drie de fases tegelijk afschakelen in die aardlekschakelaar.

Of bedoel je dat je een 4-polige aardlekschakelaar zodanig aangesloten hebt dat alle drie de L ingangen op dezelfde fase zitten, want dat is gewoon fout.
Ah, ik begrijp nu dit gedeelte pas
Door het volgende plaatje
Afbeeldingslocatie: https://123groepenkast.nl//Files/10/222000/222295/ProductPhotos/448/1651447729.jpg.webp
De busboard verdeelt dus over de fases dmv de eindgroepen, ipv een 2-polige aardlekautomaat per fase. Dit heb ik niet aangesloten, het gaat hier over projectbouw ;). Maar ik snapte de werking van het busboard dus niet.

@IkWilbert nee :+ het gaat niet over een kookgroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Een aardlekautomaat / faseverdeling is niet per definitie een kookgroep/over de fornuisaansluiting.
Warmtepomp, PV of EV kan ook op een 4P ALS zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:57
-edit: knip-

[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 26-01-2024 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Aubergine schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:39:
[...]

Is het wel de moeite waard? Voor onze raam zou zuignappen 250 EU zijn en een screen op zonne energie 550 EU. Dan is wmb de keuze snel gemaakt...
Hier ook gekeken voor de veranda, oude foto:
Members only:

Links 6 meter zit een zonnescherm. Rechts wilde ik zuignappen doen (4x een glasoppervlakte van 62,5x240 cm). Totaal bijna 600€ voor wat doek met zuignappen.
Dat doek ook online gevonden, is niet zo heel duur. Vraag me af of het niet te doen is om hier zelf gaten/ringen in te maken.
Ik zie dat ze hun zuignappen ook los verkopen als reserve. Eventueel wel gewoon die kopen :+

Hier bijvoorbeeld:
https://www.zonz.nl/maatw...echthoek/waterdoorlatend/
22€ /m² met al gaten erin. Enkel nog zuignappen kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 10-07-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:43
Wat vinden jullie hiervan, de lichtschakelaar is op deze muur niet netjes in het midden geplaatst. Ik vind het slordig maar de aannemer geeft aan dat er geen maatvoering op de verkooptekening staat en dat daardoor schakelaars op circa maten worden geplaatst. In dit geval is dat dus niet in het midden geweest en blijft dit zo.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hBEdvGZ.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Strider schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:53:
Wat vinden jullie hiervan, de lichtschakelaar is op deze muur niet netjes in het midden geplaatst. Ik vind het slordig maar de aannemer geeft aan dat er geen maatvoering op de verkooptekening staat en dat daardoor schakelaars op circa maten worden geplaatst. In dit geval is dat dus niet in het midden geweest en blijft dit zo.

[Afbeelding]
Volgens mij staat er altijd wel ergens in de kleine lettertjes dat een afwijking van +/- 5-10% kan zijn op de maatvoering.
10% is nou net die 3cm.

Denk niet dat je hier veel mee kan. Als het je echt stoort zou je nog de gaten kunnen uitbikken en dicht plamuren.. Maar denk dat het niet eens opvalt als je er eenmaal woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:11
Source90 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:55:
[...]

Volgens mij staat er altijd wel ergens in de kleine lettertjes dat een afwijking van +/- 5-10% kan zijn op de maatvoering.
10% is nou net die 3cm.
Sterker nog, je zou kunnen beargumenteren dat het maar 5% is, aangezien het naar 36.5cm zou moeten aan beide kanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
Dit was 1 van de eerste dingen die mij opviel, ik begrijp niet dat je bij een nieuwe woning van meer dan een half miljoen je dit maar als acceptabel moet zien. Maargoed, ik heb nu wel gemerkt dat het allemaal maar snel en zo goedkoop mogelijk moet, en dat het werken binnen de normen belangrijker is dan een tevreden koper :)

De badkamer en de wc worden ook al niet opgeleverd naar onze verwachtingen (beunhaas werk), aangekaart maar het was gelijk van: volgens onze normen is het goed, we gaan hier niets meer aan doen punt. Ik heb toen wel een paar keer de neiging gehad om te zeggen: ok, als het zo moet dan ga ik hiervoor ook niet betalen. Alleen dan krijg ik straks weer geen sleutel :') en ze te vriend houden lijkt mij wel wat verstandiger.

[ Voor 52% gewijzigd door Strider op 10-07-2023 16:15 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 98% gewijzigd door Aubergine op 26-01-2024 14:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:42
Strider schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:07:
Dit was 1 van de eerste dingen die mij opviel, ik begrijp niet dat je bij een nieuwe woning van meer dan een half miljoen je dit maar als acceptabel moet zien. Maargoed, ik heb nu wel gemerkt dat het allemaal maar snel en zo goedkoop mogelijk moet, en dat het werken binnen de normen belangrijker is dan een tevreden koper :)

De badkamer en de wc worden ook al niet opgeleverd naar onze verwachtingen (beunhaas werk), aangekaart maar het was gelijk van: volgens onze normen is het goed, we gaan hier niets meer aan doen punt. Ik heb toen wel een paar keer de neiging gehad om te zeggen: ok, als het zo moet dan ga ik hiervoor ook niet betalen. Alleen dan krijg ik straks weer geen sleutel :') en ze te vriend houden lijkt mij wel wat verstandiger.
Pick your battles... grote kans dat je nog grotere fouten gaat ontdekken.

Helaas zijn de meeste projectmatige nieuwbouwhuizen handmatige massaproductie van onder-onder-onder aannemers, waarbij het voor bijna iedereen een haastklusje is en het niet wordt benaderd als het bouwen van iemands (droom)huis.

Precies om deze reden ga ik dus nooit meer een projectmatig nieuwbouwhuis nemen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-06 21:03
In mijn huis zit vrijwel geen enkel twee- of drievoudig stopcontact waterpas. ;(

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Strider
Aubergine schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:15:
[...]

Denk dat je huis nog duurder zou zijn gewest als alles op de cm nauwkeurig geplaatst moet worden.
Daar gaat het toch niet over uit, als je een schakelaar op zo'n muurtje gaat plaatsen dan plaats je hem toch gewoon netjes in het midden. Dat kost echt geen extra tijd.
Bij dit soort punten heb ik gelijk het idee dat ik als een zeikert overkom en bijna het gevoel krijg dat ik mijzelf moet gaan verantwoorden waarom ik dit vreemd vind. Maar uiteindelijk betaal je gewoon veel geld voor een nieuwe woning, doe het dan ook gelijk goed en probeer je klant tevreden te houden. Ik heb ook al opmerkingen moeten maken over scheef geplaatste lichtschakelaars, daar wilde ze dan nog wel naar gaan kijken.
Het werkt ook niet mee dat het hele nieuwbouwwoning traject mij enorm is tegengevallen. Bar slechte communicatie en mondelijk afspraken maken en er vervolgens niet meer op terugkomen. Terwijl ik wel netjes op tijd mijn meerwerk heb doorgegeven en altijd direct de rekeningen heb betaald.

2 jaar geleden was ik zo enorm enthousiast over mijn gekochte nieuwbouwwoning maar daar is nu echt heel weinig meer van over.

[ Voor 5% gewijzigd door Strider op 10-07-2023 16:28 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024

Dan zou ik eerder daarop focussen want dat is veel moeilijker te fixxen. Dit stopcontact is super makkelijk te verplaatsen achteraf en opnieuw te stuccen (wat nog moet gebeuren zo te zien?).

Het heet overigens niet voor niets projectmatige nieuwbouw helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door mierenfokker op 10-07-2023 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Strider schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:26:
[...]

Daar gaat het toch niet over uit, als je een schakelaar op zo'n muurtje gaat plaatsen dan plaats je hem toch gewoon netjes in het midden. Dat kost echt geen extra tijd.
Bij dit soort punten heb ik gelijk het idee dat ik als een zeikert overkom en bijna het gevoel krijg dat ik mijzelf moet gaan verantwoorden waarom ik dit vreemd vind. Maar uiteindelijk betaal je gewoon veel geld voor een nieuwe woning, doe het dan ook gelijk goed en probeer je klant tevreden te houden. Ik heb ook al opmerkingen moeten maken over scheef geplaatste lichtschakelaars, daar wilde ze dan nog wel naar gaan kijken.
Het werkt ook niet mee dat het hele nieuwbouwwoning traject mij enorm is tegengevallen. Bar slechte communicatie en mondelijk afspraken maken en er vervolgens niet meer op terugkomen. Terwijl ik wel netjes op tijd mijn meerwerk heb doorgegeven en altijd direct de rekeningen heb betaald.

2 jaar geleden was ik zo enorm enthousiast over mijn gekochte nieuwbouwwoning maar daar is nu echt heel weinig meer van over.
Welkom.
Ik hoop niet dat je zoals mij met een drone hebt rondgevlogen en de ruwbouw goed gevolgd hebt, want dan kom je vast nog meer tegen en of je daar blij van wordt 8)7

Wel jammer dat de aannemer te beroerd is het even netjes te maken. Kleine moeite, maar verplicht? nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Is het wel de moeite waard? Voor onze raam zou zuignappen 250 EU zijn en een screen op zonne energie 550 EU. Dan is wmb de keuze snel gemaakt...
Ik vind die 550 euro enorm meevallen, welke winkel is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:04
Strider schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:26:
[...]

Zoals eerder werd gezegd, pick your battles. Ik ben het 200% met je eens dat je een gigantische bedrag moet betalen, voor soms broddelwerk. Alleen die bouwer/makelaar knipperen niet met hun ogen voor dat soort bedragen.
Als je het er toch ergens niet mee eens bent, check het bij rechtsbijstandsverzekering.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Draakje5
@Strider

Wellicht heb je hier nog iets aan, mocht je het niet eens zijn met de afwerking of andere zaken en er niet uitkomen met de aannemer omdat iets binnen toleranties zou vallen.

https://www.nen.nl/nieuws...delijk-werk-gepubliceerd/ ( even doorklikken en onderaan de pagina staat een link om de PDF te downloaden )

[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 10-07-2023 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:04
Draakje5 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:41:
[...]

Welkom.
Ik hoop niet dat je zoals mij met een drone hebt rondgevlogen en de ruwbouw goed gevolgd hebt, want dan kom je vast nog meer tegen en of je daar blij van wordt 8)7

Wel jammer dat de aannemer te beroerd is het even netjes te maken. Kleine moeite, maar verplicht? nee.
Nu maak je mij toch nieuwsgierig wat er allemaal mis is gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06 19:20

Dit is wel echt een beetje de tendens. Als je iets vraagt word je behandeld als een vervelende vlieg op de muur. Je moet vooral betalen en niet te moeilijk doen. Wij wachten al ruim een jaar!! Op antwoord over ons boilervat wat niet voldoet en in de updates die er vanuit de bouw komen zit ons blok van rij- en hoekwoningen nooit bij. Wel altijd de vrijstaande huizen van richting het miljoen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-06 10:08
[...]

Wij zijn aant kijken om gewoon voor 20€ zuignappen met schroef en dop te kopen en die door een laken te steken. Hebben het nu met duct-tape proberen op te hangen en als het hangt werkt het zeer goed (de deur ernaast hebben we niet bedekt en je voelt het verschil direct), maar helaas blijft het absoluut niet goed hangen, hopelijk meer succes met de zuignappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Draakje5 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:46:
@Strider

Wellicht heb je hier nog iets aan, mocht je het niet eens zijn met de afwerking of andere zaken en er niet uitkomen met de aannemer omdat iets binnen toleranties zou vallen.

https://www.nen.nl/nieuws...delijk-werk-gepubliceerd/ ( even doorklikken en onderaan de pagina staat een link om de PDF te downloaden )
Dit is een interessante pdf, thanks. Zijn dit nu de officiële richtlijnen en normen die de bouwer moet opvolgen?

BlaBlaBla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
PrixV schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:22:
[...]

Dit is wel echt een beetje de tendens. Als je iets vraagt word je behandeld als een vervelende vlieg op de muur. Je moet vooral betalen en niet te moeilijk doen. Wij wachten al ruim een jaar!! Op antwoord over ons boilervat wat niet voldoet en in de updates die er vanuit de bouw komen zit ons blok van rij- en hoekwoningen nooit bij. Wel altijd de vrijstaande huizen van richting het miljoen :-(
Hier ook al belachelijk lang aan het wachten op teruggave van verstopte loze leidingen.
Bouwer legt het bij installatiebedrijf neer, die vraagt weer [bijzonder traag] de meest onzinnige dingen aan de bouwer en herhaal het cirkeltje nog 10x.
December 2022 ingediend, in maart 2023 is een monteur wezen kijken/proberen, nu zijn ze nog aan het steggelen over wie het moet crediteren.

In the mean time.. Heb ik nog steeds geen loze leiding en krijg ik een luttele 100€ terug maar geen manier om fatsoenlijk een kabel op zolder te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06 19:20
Source90 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:36:
[...]
Hier ook al belachelijk lang aan het wachten op teruggave van verstopte loze leidingen.
Bouwer legt het bij installatiebedrijf neer, die vraagt weer [bijzonder traag] de meest onzinnige dingen aan de bouwer en herhaal het cirkeltje nog 10x.
December 2022 ingediend, in maart 2023 is een monteur wezen kijken/proberen, nu zijn ze nog aan het steggelen over wie het moet crediteren.

In the mean time.. Heb ik nog steeds geen loze leiding en krijg ik een luttele 100€ terug maar geen manier om fatsoenlijk een kabel op zolder te krijgen.
Om je kapot te ergeren :(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:17
PrixV schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:33:
[...]

Om je kapot te ergeren :(
ja... of vooral ook niet.
Ik ergerde me in het begin ook aan al dit soort dingen. Na verloop van tijd ben ik er wat makkelijker in geworden en in 'acceptatie' modus gegaan. Dat helpt voor je gemoedstoestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Strider schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:06:
[...]

Dit is een interessante pdf, thanks. Zijn dit nu de officiële richtlijnen en normen die de bouwer moet opvolgen?
De bouwer moet goed en deugdelijk werk afleveren. Dat is hij verplicht.

Dit document is opgesteld door NEN. Dus geen wet of verplichting (voor iedereen). Zie het als een leidraad. En als je ergens niet uit komt is het uiteindelijk toch de waarborgende instantie of de rechter die uitsluitsel moet geven en mogelijk ook naar deze normen kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Draakje5 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:00:
[...]

De bouwer moet goed en deugdelijk werk afleveren. Dat is hij verplicht.

Dit document is opgesteld door NEN. Dus geen wet of verplichting (voor iedereen). Zie het als een leidraad. En als je ergens niet uit komt is het uiteindelijk toch de waarborgende instantie of de rechter die uitsluitsel moet geven en mogelijk ook naar deze normen kijkt.
Waar komen de normen dan vandaan bij de eindoplevering van je woning?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Strider schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 07:17:
[...]

Waar komen de normen dan vandaan bij de eindoplevering van je woning?
Er zijn geen concrete normen van goed en deugdelijk werk die in de wet of het bouwbesluit staan vastgelegd.
De aannemer kan dus vinden dat hij deugdelijk werk heeft afgeleverd, terwijl jouw perceptie is van niet.

Ik lees echter dat in de rechtspraak normen van goed en deugdelijk werk vaak door rechters getoetst worden aan bijvoorbeeld de NEN normen, algemeen aanvaarde STABU normen, verwerkingsvoorschriften van producenten, etc.

Dus, mijn advies zou zijn pak die lijst van NEN er bij en als NEN vindt dat het niet binnen de norm goed en deugdelijk werk valt ( bijv. stootvoegen in metselwerk wijken te veel van elkaar af (dit is estetisch)) ga hier mee naar de aannemer en je hebt een redelijk plausibele case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Draakje5 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:41:
[...]

Welkom.

Zoals? :P :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Draakje5
Ik heb vandaag een kijkdag, zal later een update geven met de stand van zaken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:52
Onze aannemer doet het uitstekend. Gewoon geen kijkdagen inplannen. Geen gezeik voor ons allemaal 😂

Na de bouwvak hebben we onze eerste kijkdag. Maja dan is er al zoveel niet meer te zien of het correct gedaan is. Al heb ik er ook geen verstand van. Uiteraard nemen we wel iemand mee van de VvE.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
MarcoC schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:19:
In mijn huis zit vrijwel geen enkel twee- of drievoudig stopcontact waterpas. ;(
Ik heb bij de vooroplevering een waterpas meegenomen en aan de uitvoerder gevraagd of de waterpas van de elektricien soms lek was. Dat is over het algemeen wel hersteld voor de daadwerkelijke oplevering, want het was echt diep triest.

Alle, maar dan ook echt alle raampjes liepen van links naar rechts af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-06 00:00

j4y

Dat dingen niet zijn zoals verwacht heb ik ook last van.

Expectation:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pVBrF6pyMG1Itehs3H-E3hCKJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ggOvqaLkY52iwPtotLF8FxfD.jpg?f=fotoalbum_large

Reality:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PGIVn26L7CaAUoPrNMEoCMjOtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtyWAkZFuStCB20onuVRWyn4.jpg?f=fotoalbum_large

Los van dat het niet strak langs onder ligt zoals op de tekening, had er als er iets beter getekend of ingemeten was nog wel wat panelen bij gepast. Dus nu heb ik bijbetaald voor een installatie die niet voldoet (had gevraagd om maximaal vol te leggen) |:( en volgens de kopersbegeleiding "is het niet mogelijk extra panelen te plaatsen" 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
j4y schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:37:

Expectation:
[Afbeelding]

Reality:
[Afbeelding]

Los van dat het niet strak langs onder ligt zoals op de tekening, had er als er iets beter getekend of ingemeten was nog wel wat panelen bij gepast. Dus nu heb ik bijbetaald voor een installatie die niet voldoet (had gevraagd om maximaal vol te leggen) |:( en volgens de kopersbegeleiding "is het niet mogelijk extra panelen te plaatsen" 8)7
Het ligt niet exact op dezelfde positie als op de tekening. Maar betwijfel of er nog een rij bij zou passen. Panelen worden (vrijwel) nooit tot straks op de rand gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Expectation:
[Afbeelding]

Reality:
[Afbeelding]

Ziet er prima uit toch? Beter zo dan dat ze met verschillende oriëntaties nog een paneeltje extra kwijt kunnen. Een extra rij gaat echt niet passen. Verder denk ik dat jij misschien gevraagd heb om het dak vol te leggen maar dat het antwoord was X panelen. Persoonlijk vind ik ze wel erg hoog liggen, een dakpannenrij lager was mooier geweest en minder kans dat de wind er boven onder schiet.

Bij ons in het project is het een wisseling tussen de 6 excuuspaneeltjes zoals bij ons tot hier en daar een paneel (buren hebben amper dak op het zuiden) of wie bijgekocht heeft maar niet genoeg om het dak vol te leggen en nu halve rijen liggen.

Betreffende onze excuuspaneeltjes wacht ik het nog even een jaar af. Als het goed is vandaag de dakramen en mogelijk nog een dakkapel. Daarna even kijken of er nog ruimte is. De excuuspanelen kunnen dan eventueel naar de overkapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Draakje5 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:02:
[...]

Er zijn geen concrete normen van goed en deugdelijk werk die in de wet of het bouwbesluit staan vastgelegd.
De aannemer kan dus vinden dat hij deugdelijk werk heeft afgeleverd, terwijl jouw perceptie is van niet.

Ik lees echter dat in de rechtspraak normen van goed en deugdelijk werk vaak door rechters getoetst worden aan bijvoorbeeld de NEN normen, algemeen aanvaarde STABU normen, verwerkingsvoorschriften van producenten, etc.

Dus, mijn advies zou zijn pak die lijst van NEN er bij en als NEN vindt dat het niet binnen de norm goed en deugdelijk werk valt ( bijv. stootvoegen in metselwerk wijken te veel van elkaar af (dit is estetisch)) ga hier mee naar de aannemer en je hebt een redelijk plausibele case.
Ik heb zelf even bij het bedrijf dat ik wil gaan inhuren voor de oplevering nagevraagd wat voor normen zij hanteren en NEN normen vallen daar niet onder. Die worden kennelijk bij een nieuwbouwwoning niet gebruikt.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Strider schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:49:
[...]

Ik heb zelf even bij het bedrijf dat ik wil gaan inhuren voor de oplevering nagevraagd wat voor normen zij hanteren en NEN normen vallen daar niet onder. Die worden kennelijk bij een nieuwbouwwoning niet gebruikt.
Welke normen hanteren zij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Expectation:
[Afbeelding]

Reality:
[Afbeelding]

Zelfde hier :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:06

basdej

OutSystems Consultant

Expectation:
[Afbeelding]

Reality:
[Afbeelding]

ik hoop dat ze de balken nog even afzagen want dit ziet er ook niet uit natuurlijk

Hoi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y

j4y

Deveon schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:47:
[...]

Ziet er prima uit toch? Beter zo dan dat ze met verschillende oriëntaties nog een paneeltje extra kwijt kunnen. Een extra rij gaat echt niet passen.
Mwa is de achterkant dus verschillende oriëntaties zie ik zelf toch niet liggen en 3 panelen is toch weer 1000 wp. En als het geheel 1 dakpan naar links was geplaatst hadden er onder de ventilatiepijpen rechts ook nog wel 2 gepast tegen de grens. Weer 600wp.

Maar goed de bouwert wil er niet aan beginnen en iemand ervoor langs laten komen zal ook wel lastig/niet uit kunnen. Achteraf; zaken die je belangrijk vindt gewoon in eigen beheer doen is in ieder geval de les voor mij. Dan was er iig een partij gekomen die het netjes had ingemeten en wellicht met een ander type paneel een betere dekking kunnen bereiken.
basdej schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:12:
[...]
ik hoop dat ze de balken nog even afzagen want dit ziet er ook niet uit natuurlijk
Uiteraard, is een oude foto.

[ Voor 11% gewijzigd door j4y op 11-07-2023 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Expectation:
[Afbeelding]

Reality:
[Afbeelding]

Ik zie op beide tekeningen 15 panelen.

De rails zijn nog niet helemaal afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus

Expectation:
[Afbeelding]

Reality:
[Afbeelding]

Verwacht je dan dat er meer panelen worden geplaatst dan ingetekend? Dat lijkt me een verkeerde verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
j4y schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:26:
[...]

Mwa is de achterkant dus verschillende oriëntaties zie ik zelf toch niet liggen en 3 panelen is toch weer 1000 wp. En als het geheel 1 dakpan naar links was geplaatst hadden er onder de ventilatiepijpen rechts ook nog wel 2 gepast tegen de grens. Weer 600wp.
[...]
Dan krijg je precies van die rare vlakken zoals ik bedoelde en als je de panelen opschuift komen ze veel te dicht op de rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y

j4y

Blihi schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:33:
[...]

Ik zie op beide tekeningen 15 panelen.
Rubenus schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:39:
[...]
Verwacht je dan dat er meer panelen worden geplaatst dan ingetekend? Dat lijkt me een verkeerde verwachting.
Uitgangspunt was een vol dak. Ik denk dat er meer uit gehaald had kunnen worden.

Maar los daarvan was het gewoon mooier geplaatst iets naar beneden. Zoals op de tekening dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
j4y schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:45:
[...]

[...]

Uitgangspunt was een vol dak. Ik denk dat er meer uit gehaald had kunnen worden.

Maar los daarvan was het gewoon mooier geplaatst iets naar beneden. Zoals op de tekening dus :P
Eens dat naar beneden mooier was geweest. Wel vreemd dat de tekening wel erg schematisch lijkt te zijn? Er lijken 2 schoorstenen bij zijn gekomen en de afmeting (of verhouding) van de panelen ten opzichte van het dak lijken ook niet te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-06 15:01
Deveon schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:47:
Bij ons in het project is het een wisseling tussen de 6 excuuspaneeltjes zoals bij ons tot hier en daar een paneel (buren hebben amper dak op het zuiden) of wie bijgekocht heeft maar niet genoeg om het dak vol te leggen en nu halve rijen liggen.
Bij ons was dat helaas niet mogelijk. Aantal panelen wordt bepaald met de BENG norm (dus op de verwarmingsbehoefte) en als je meer wilt moet je het na oplevering zelf bij laten plaatsen.

Opgegeven reden was dat ze het niet tegen marktconforme tarieven konden aanbieden dus dat toch niemand het zou doen. Klinkt in mijn oren als bullshit als je voor 125 huizen zonnepanelen in moet kopen dan kan je er toch wel 6 bij kopen tegen een lagere prijs dan ik als particulier zou kunnen? Vermoed dat de echte reden is: geen zin.

Zogenaamd een duurzaam project, maar ze werken niet echt mee in dat opzicht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:29
DennisCle schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:32:
[...]

Bij ons was dat helaas niet mogelijk. Aantal panelen wordt bepaald met de BENG norm (dus op de verwarmingsbehoefte) en als je meer wilt moet je het na oplevering zelf bij laten plaatsen.

Opgegeven reden was dat ze het niet tegen marktconforme tarieven konden aanbieden dus dat toch niemand het zou doen. Klinkt in mijn oren als bullshit als je voor 125 huizen zonnepanelen in moet kopen dan kan je er toch wel 6 bij kopen tegen een lagere prijs dan ik als particulier zou kunnen? Vermoed dat de echte reden is: geen zin.

Zogenaamd een duurzaam project, maar ze werken niet echt mee in dat opzicht.
Ze kunnen die panelen misschien wel voor een mooie prijs inkopen, maar in projectmatige bouw is elke niet-standaard taak gewoon duur. Die moet gecontroleerd, gepland, gecalculeerd etc, etc, etc worden. Dat maakt al dat meerwerk zo duur.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:29
Rubenus schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:51:
[...]

Eens dat naar beneden mooier was geweest. Wel vreemd dat de tekening wel erg schematisch lijkt te zijn? Er lijken 2 schoorstenen bij zijn gekomen en de afmeting (of verhouding) van de panelen ten opzichte van het dak lijken ook niet te kloppen.
Die andere twee schoorstenen zullen van de buren zijn.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-06 21:03
[...]

[...]

Het is voor de aannemer lastig om te commiteren aan een vol dak. Het kan misschien wel iets voller, maar de afmetingen per type paneel kunnen wel eens verschillen, dus als het type panelen verandert door leveringsproblemen kan het legplan de prullenbak in. Daar zit de aannemer niet op te wachten.

Meer naar beneden plaatsen zou inderdaad misschien mooier zijn, maar nu zou je zelf nog eventueel kunnen uitbreiden. Het is wat het is :) . 15 panelen is wel een heel mooi aantal trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
[...]

[...]

Mooi is niet iets waar de zonnepaneel-leggers zich zorgen over maken. Zij moeten hun haken in de dakconstructie doen en dat zorgt voor de hoogte.

Of er meer op hadden gepast? Misschien als je ze 90 graden draait dat er dan nog een rij bij kan, maar dat brengt veel meer installatiekosten met zich mee. In plaats van 6 balken, heb je er dan 12 nodig, dus veel meer dakhaken, meer werk, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5

Expectation:
[Afbeelding]

Reality:
[Afbeelding]

Dus nu heb ik bijbetaald voor een installatie die niet voldoet (had gevraagd om maximaal vol te leggen)
Even advocaat van de duivel. Op de tekening staan er 15. Je hebt er 15 gekregen. Op de tekening lijken er ook niet meer te passen dan deze 15. Hoe kan je dan verwachten dat je er meer dan 15 zou krijgen? Want blijkbaar was dat de verwachting omdat je bijbetaald hebt voor de installatie?

Iets verder onder de nok gelegd was netter geweest imo, een aantal panelen verticaal onderin nog lijkt me niet heel handig, ook met kans op regenwater wat dan over je dakgoot heen valt bij (harde) regen ipv er in?

In ieder geval een mooi voorbeeld van miscommunicatie weer tussen koper en aannemer/bouwer of scheppen van onjuiste verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y

j4y

Draakje5 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:34:
[...]
Even advocaat van de duivel. Op de tekening staan er 15. Je hebt er 15 gekregen. Op de tekening lijken er ook niet meer te passen dan deze 15. Hoe kan je dan verwachten dat je er meer dan 15 zou krijgen? Want blijkbaar was dat de verwachting omdat je bijbetaald hebt voor de installatie?
Ik had verwacht dat ik zoals de tekening laat zien een vol dak zou krijgen met inderdaad 15 panelen (en enigszins in het midden). Het ene is gehaald het andere niet. De tekenaar had met correcte maten kunnen tekenen, de solar partij had kunnen inmeten. Bij mijn huidige solar installatie kon ik ook bijbetalen voor XL panelen van 2mtr ipv 1,7mtr zo'n optie was misschien ook nog mogelijk.

Ik vind het vooral een beetje jammer dat ik dus niet het eindstation heb gehaald wat ik voor ogen had (met die tekening in gedachten). Dus ermee doen of extra geld tegenaan voor een externe partij. Had dus liever het geld van de extra panelen in de zak gehad achteraf

[ Voor 3% gewijzigd door j4y op 11-07-2023 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

j4y schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:45:
[...]

Ik had verwacht dat ik zoals de tekening laat zien een vol dak zou krijgen met inderdaad 15 panelen (en enigszins in het midden). Het ene is gehaald het andere niet. De tekenaar had met correcte maten kunnen tekenen, de solar partij had kunnen inmeten. Bij mijn huidige solar installatie kon ik ook bijbetalen voor XL panelen van 2mtr ipv 1,7mtr zo'n optie was misschien ook nog mogelijk.

Ik vind het vooral een beetje jammer dat ik dus niet het eindstation heb gehaald wat ik voor ogen had (met die tekening in gedachten). Dus ermee doen of extra geld tegenaan voor een externe partij. Had dus liever het geld van de extra panelen in de zak gehad achteraf
Als ik bij ons project kijk naar de luchtfoto's die door een lokale fotograaf gemaakt worden elke week zitten er op het ene dak 15 en op andere daken 17 panelen (Zelfde huizen). Ook zitten op dak A de panelen wat meer naar onderen richting dakgoot (ook 15 stuks) en op dak B liggen de panelen (15 stuks) weet wat meer naar de nok toe....

Misschien eens contact opnemen met het bedrijf dat de panelen heeft gelegd?

[ Voor 3% gewijzigd door IkWilbert op 11-07-2023 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Draakje5 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:51:
[...]

Welke normen hanteren zij dan?
Bouwbesluit nieuwbouw

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 89% gewijzigd door Aubergine op 26-01-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Aubergine schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:14:
Wij zijn bezig met de vloer uitzoeken. Men zegt vaak dat keramische tegels duurder zijn dan pvc. Alleen dat zie ik niet terug in de prijzen? Kijk ik verkeerd?
Kijk je naar keramisch parket (houtlook tegels) of naar keramische tegels? Keramisch parket is wel duurder ivm pvc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
In dit topic staan wat ervaringen met tegels en de prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:51

twi

Over zonnepanelen en plaatsing gesproken. Ik zie eindelijk waarom er op ons dak (ander huis, maar gespiegeld wel zelfde plaatsing in het project) maar 13 panelen passen in plaats van 14. Wel suf hoor. Krijg er netjes geld voor terug, maar het staat natuurlijk erg knullig dat het niet past door het dak van de buren.
Members only:

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• SquareOne
twi schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:46:
Over zonnepanelen en plaatsing gesproken. Ik zie eindelijk waarom er op ons dak (ander huis, maar gespiegeld wel zelfde plaatsing in het project) maar 13 panelen passen in plaats van 14. Wel suf hoor. Krijg er netjes geld voor terug, maar het staat natuurlijk erg knullig dat het niet past door het dak van de buren.

***members only***
Wat dan wel weer mooi gedaan is, is het dakraam :)
Zie regelmatig soort van Tetris om een dakraam heen :D
Pagina: 1 ... 228 ... 351 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.