Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:28
twu schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:19:
Binnenkort wordt ook onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Een algemene vraag omtrent erfgrens en plaatsen van schuttingen. Hoe worden deze normaliter bij een nieuwwoning aangegeven waar de erfgrens is en hoe horen de eigenaren deze te kunnen bewaken?

De woningen van onze achtertuin buren worden één maand eerder opgeleverd dan onze woning. Hoe kunnen we waken dat zij niet per ongeluk cm's/meters van onze tuin afsnoepen door het plaatsen van hun schutting? Ben heilig ervan overtuigd dat ze het niet gaan doen, maar ben wel benieuwd hoe dat normaliter in zijn werking gaat.
Ik neem aan dat je ook al eerder een vooroplevering hebt, dan al foto's maken van de paaltjes en afstanden meten.
Weet de situatie niet hoe alle tuinen aan elkaar grenzen en of er dan nog bouwhekken op jouw deel staan, anders onder een smoes langs bij de achterburen en vragen of je je eigen achtertuin op mag meten voor het tuin design O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:31
Draakje5 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:32:
[...]

Wil je delen hoe je het nu hebt opgelost? Blijft de schutting op jouw perceel staan?
Het is een hek vanuit het project. Enkel de palen staan op mijn grond, het gaas vh hek staat op de erfgrens. Netto scheelt het 2 cm ongeveer. Daar ga ik me geen gezeik mee op de hals halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ucello schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:05:
Wij hebben een nieuwbouwwoning met daaraan vast een garage gekocht. Deze garage wordt volledig geïsoleerd. In de garage laten we vloerverwarming aanleggen. En er komt ook een deur vanuit de woonkamer.

Nu willen we ook de wasmachine en droger aansluiting laten plaatsen in de garage.

Omdat de droger/wasmachine warmte en vocht produceren geeft het bouwbedrijf aan dat er ventilatie moet worden aangebracht. Kosten als zij dat uitvoeren is ca 900 euro.

Bij navraag: het bouwbedrijf geeft ook aan dat er nu geen enkele ventilatie in de garage komt.

Ik had altijd begrepen dat een garage feitelijk een ruimte is voor het stallen van motorvoertuigen en dat die conform bouwbesluit geventileerd moet worden. Even los van het feit dat we er in de praktijk wss geen motorvoertuigen gaan stallen. Dus dat er gewoon om niet ventilatie aangebracht dient te worden.
Nu weet ik niet of ze zich hierbij op een "oud ontwikkelaars trucje" gaan beroepen: ze spreken zelf van garage, op de tekeningen staat garage, maar in de technische omschrijving staat uitpandige bergruimte/garage / bouwbesluit: berging.

Wat is wijsheid; we vinden EUR 900 voor ventilatie in de garage gewoon erg veel geld. Heeft iemand ervaring hiermee hoe dit aan te vliegen?
Het Bouwbesluit maakt onderscheid tussen Garage, Berging en onbenoemde ruimte. Zoals hierboven al opgemerkt zal je aannemer de ruimte nu waarschijnlijk klassificeren als een onbenoemde ruimte waar geen ventilatie eisen aan verbonden zijn.

De eisen m.b.t opstelplaats van de wasmachine die @Vendetta_X noemt komen niet uit het Bouwbesluit, maar zijn aanvullende eisen vanuit Woningborg. Geen idee of bv SWK iets vergelijkbaars heeft.
Ik moet hem even opzoeken, maar Woningborg maakt ook onderscheid in 2 categorien voor die ventilatie. Als de ruimte > 2.5m2 groot is, en dat zal bij jou wel zo zijn, dan geldt er een eis van 50 m3/h voor die ruimte.

Als je dus via de aannemer je opstelplaats voor de wachmachine naar de berging verplaatst hebt en bij Woningborg zit, dan kun je de aannemer op dat artikel wijzen en aangeven dat die ventilatie dus al bij de prijs in zit en ze daar geen extra geld voor mogen vragen.
Uiteraard wel beetje afhankelijk van hoe groot de berging is en wat je ermee gaat doen of die 50 m3/h voldoende is of niet.
Als je minimaal 0.7 dm3/s haalt per m2 dan zit je wel goed.

Edit:
Laatste pagina: https://www.woningborg.nl...geling-nieuwbouw-2020.pdf
Gek genoeg noemen ze hier dat onderscheid niet tussen < & > 2.5 m2, maar elke ventilatieberekening die je online kan vinden noemt dit verschil wel...

[ Voor 13% gewijzigd door Farmerwood op 05-07-2023 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuz14
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-04 15:33
Thomas19903 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:24:
Wij zijn op dit moment bezig met de raambekleding voor onze woningen en zojuist via een speciaalzaak offerte gekregen en schrokken behoorlijk van het bedrag. We gaan dus op zoek naar een goedkoper alternatief. We horen goede verhalen over kwaliteit en prijs van Kwantum, iemand ervaring met hun? Of een andere goede partij?
Wij laten ook de kwantum komen, prijs kwaliteit klonk goed en hebben ook smart plissé mogelijkheden 😌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:05
deuz14 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:35:
[...]

Wij laten ook de kwantum komen, prijs kwaliteit klonk goed en hebben ook smart plissé mogelijkheden 😌
6 jaar geleden in onze vorige woning raambekleding van Leen Bakker genomen.
Jalozieen op maat (aluminium) boven. En gordijnen. Voor 8 jalozieen toen (maar) iets van 1200 euro kwijt.

Was er tevreden over. Ook over de service, want achteraf bleek 1 gordijn te kort te zijn gemaakt (kwamen we pas na 2 maanden achter) en zonder al te veel gedoe hadden ze deze vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 05-07-2023 08:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10-09 22:08
Wij hebben drie jaar geleden in onze (tijdelijke) huurwoning ook duo rolgordijnen en overgordijn over de volledige 7 meter raampui op maat laten maken bij Leen Bakker. Prima!! Het gordijn heb ik zelf 'smart' gemaakt met een systeem van Zemismart. Zeer eenvoudig te doen en nog steeds tevreden over.

Dus voor ons nieuwbouw appartement alvast voor alle zes de raampartijen een Zemismart smart gordijnrails en smart rolgordijn systeem/motor gekocht. Was al binnen 1,5 week binnen. Alles alvast getest en gecheckt. Werkt perfect!! Kan straks alle gordijnen met met m;n stem, via wifi of via rf AB bedienen.
Dien het wel zelf te plaatsen, maar vind ik leuk om te doen en ja zal wel weer gepaard gaan met wat gevloek ;)

Ter indicatie: 6x smart rolgordijn (diameter buis 27-35mm, daar schuift de elctro motor in) en 6 x 3 meter smart gordijnrails = $1200. Die 3 meter is variabel met tussenstukken rails 1 meter tot 3 meter volledig zelf op maat te maken.

Nu de (rol)gordijnen zelf nog. Eerst komende donderdag ons eerste kijk- en meetmoment in ons stulpje en dan bestellen bij Leen Bakker.

Tip (zelf dus in het verleden verkeerd gedaan): Als je electrische gordijnrails hebt over grotere afstand zorg dan dat links en rechts apart te bedienen is. Nu kan bij ons het gordijn alleen tegelijk dicht/open, ,dus niet afzonderlijk...handig.

==

Bummer: dacht in mijn enthousiasme nog even met de kopersbegeleider te pingen. Bouw gaat lekker snel en tijdens het laatste kijkmoment in april zei men terloops dat de verwachte (!) oplevermoment ergens in november is ipv Q1 2024. We dienen vooralsnog toch no vast te houden aan Q124. In ons gebouw is het 'alleen nog' het binnenwerk. Wellicht houden ze extra buffer aan mbt bv NUTS/openbare weg die nog aangelegd moet worden?

Yep had liever vernomen dat het oktober wordt....meneertje ongeduld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 21:57
Brains Bush schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:20:

Yep had liever vernomen dat het oktober wordt....meneertje ongeduld ;)
Met elke update kwam bij ons de opleverprognose ook naar voren. Voor elke fase nemen ze natuurlijk een flinke buffer voor onvoorziene omstandigheden. Grote kans dat het alsnog naar voren komt, maar dat is nog te vroeg voor ze om te kunnen beloven. Tenzij jouw bouwer een waterdichte planning heeft en nu al weet wanneer het wordt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
lizard87 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:29:
[...]

Met elke update kwam bij ons de opleverprognose ook naar voren. Voor elke fase nemen ze natuurlijk een flinke buffer voor onvoorziene omstandigheden. Grote kans dat het alsnog naar voren komt, maar dat is nog te vroeg voor ze om te kunnen beloven. Tenzij jouw bouwer een waterdichte planning heeft en nu al weet wanneer het wordt :P
Dank! Dat is ook mijn vermoeden inderdaad. Snap dat ze informeel wel eens wat roepen vanaf de bouwplaats en die weten wel waar ze het over hebben. Formeel houden ze nog even de lippen stijf op elkaar.

Onze bouwer, onder leiding van Dura Vermeer, is goed bezig. Ze werken hard door, ook in de weekenden. Ze moeten wel de bouwplaats drie weken sluiten in de zomervakantie/bouwvak. Is blijkbaar eerder afgesproken met omwonenden die hun rust willen hebben als ze in de tuin zitten. Snap ik ook wel weer.
Het is dus een nieuwbouwproject in een reeds bestaande woonwijk.

Dat in ieder geval voor vandaag onze 'hut' maar waterdicht is. We hebben de factuur hier al voor gehad en betaald, Dus zit wel goed. We zullen het donderdag zien. Meteen een goede testcase

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Alic3 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:07:
Wij hebben 4 ramen van 370x550 en 5 ramen van 145x550. De eerste offerte voor de gordijngen (inbetween, overgordijn) is opgevraagd. Ik houd mijn hart vast.

De offerte van Jasno hebben we al binnen voor de 2 grote ramen en 2 kleine ramen.

***members only***
Voor GORDIJNEN?!
Heb je gevraagd of ze van eenhoorn haar gemaakt konden worden ofzo?

Meer dan een netto modaal jaarsalaris voor gordijnen. Daar kun je zelf een studie stofverwerking voor doen, en zelf je gordijnen maken en dan ben je nog goedkoper uit _O-

Ga alsjeblieft eens in het buitenland shoppen. Polen, Bulgarije dat soort landen. Daar laat je voor dat geld voor de hele buurt gordijnen op maat maken, en kun je de hele dag met de telefoon tolk kletsen en dan houd je waarschijnlijk nog over voor een leuke tweedehands boodschappen auto of een busje om je nieuwe gordijnen in het Oosten op te gaan halen.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchManticore op 05-07-2023 08:47 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-09 11:10
twu schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:19:
Binnenkort wordt ook onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Een algemene vraag omtrent erfgrens en plaatsen van schuttingen. Hoe worden deze normaliter bij een nieuwwoning aangegeven waar de erfgrens is en hoe horen de eigenaren deze te kunnen bewaken?

De woningen van onze achtertuin buren worden één maand eerder opgeleverd dan onze woning. Hoe kunnen we waken dat zij niet per ongeluk cm's/meters van onze tuin afsnoepen door het plaatsen van hun schutting? Ben heilig ervan overtuigd dat ze het niet gaan doen, maar ben wel benieuwd hoe dat normaliter in zijn werking gaat.
Bij ons stonden bouwhekken om de nog niet opgeleverde kavels heen. Een schutting op de erfgrens plaatsen kon dus niet totdat het aangrenzende huis ook was opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
DutchManticore schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:45:
[...]

Voor GORDIJNEN?!

Meer dan een netto modaal jaarsalaris voor gordijnen. Daar kun je zelf een studie stofverwerking voor doen, en zelf je gordijnen maken en dan ben je nog goedkoper uit _O-

Ga alsjeblieft eens in het buitenland shoppen. Polen, Bulgarije dat soort landen. Daar laat je voor dat geld voor de hele buurt gordijnen op maat maken, en kun je de hele dag met de telefoon tolk kletsen en dan houd je waarschijnlijk nog over voor een leuke tweedehands boodschappen auto of een busje om je nieuwe gordijnen in het Oosten op te gaan halen.
Dat is toch met alles zo... Lokale materialen en arbeid zijn nu eenmaal duurder dan Oostblok/Aziatisch spul.
Gordijnen uit de NL/BE markt zijn gewoon duur, een speciaalzaak zal dus ook een heel ander prijsniveau hebben dan bijv. een Leen Bakker. Als het kwalitatief voldoet (en je kleur/patroontje er is) is de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
DutchManticore schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:45:
[...]

Voor GORDIJNEN?!

Nog een beter idee, jij gaat naar het Oosten en ik betaal maar een klein beetje extra. Dat nog niemand op dit idee gekomen is! |:(

Wij hebben trouwens een offerte van 5k liggen voor overal Duette met top down, buttom op. Komt alleen nog 1k voor gordijnen achter (openslaande deuren) bij. Gewoon bij een lokale partij. De buren waren bij diezelfde partij 15k kwijt maar wilde app bediend hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Vendetta_X schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:16:
[...]

Dat is toch met alles zo... Lokale materialen en arbeid zijn nu eenmaal duurder dan Oostblok/Aziatisch spul.
Gordijnen uit de NL/BE markt zijn gewoon duur, een speciaalzaak zal dus ook een heel ander prijsniveau hebben dan bijv. een Leen Bakker. Als het kwalitatief voldoet (en je kleur/patroontje er is) is de keuze snel gemaakt.
Ja maar ik weiger gewoon. Ik doe er simpelweg niet aan mee. Ik koop in het buitenland of ik koop gewoon niet.

De dag dat ik 32k aan gordijnen uitgeef gaat echt nooit komen haha.

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:54
Vraag me af van de hoeveel offertes een orde worden. 32k rekent toch bijna niemand op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Deze wind voor dat de woning opgeleverd wordt is altijd een mooie test voor de dakpannen enz ..
Bij onze vorige lagen de schoorstenen er 1 week na oplevering af door heftige wind :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Vendetta_X schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:16:
[...]

De kwaliteit stof van een Leen Bakker of Kwantum is echt niet te vergelijken met die van een speciaalzaak. Dat je er minder waarde aan hecht is natuurlijk prima, maar hetzelfde geldt voor vloeren, keukens etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-09 21:22
jweetje schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:31:
[...]

Dat is ook een aanpak :-). Ik was eigenlijk opzoek naar input of het versnelde protocol kwaad kan, m.a.w. gaat het te snel voor de vloer.
Er is al heel veel over dit protocol geschreven. Als de vloer er sinds maart in ligt is het echt niet meer nodig.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
DutchManticore schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:03:
[...]
De dag dat ik 32k aan gordijnen uitgeef gaat echt nooit komen haha.
Toen ik mijn eerste huis (appartement) kocht voor 125k zei ik ook dat ik never nooit 350k voor een woning zou betalen.
Mijn huidige hypotheek is gelukkig nog niet het dubbele van dat bedrag, maar zit wel ver boven die 350k. Dus zeg nooit nooit ;)

Maar wel eens dat 32k heel veel geld is, maar @Alic3 heeft ook wel heel veel en erg grote ramen als ik die afmetingen zo zien... (4 ramen van 370x550 en 5 ramen van 145x550)

We hebben zelf vooral bij Veneta en de Ikea geshopt voor de raambekleding. En in de slaapkamers ook rolluiken. Tikt uiteindelijk ook wel lekker aan. Inclusief die 6 rolluiken en 1 screen waren we ook zeker 6k kwijt waarvan 4k voor die rolluiken/screen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-09 20:50
Vraagje over de afwerking van de vensterbanken. Bij ons zijn deze "ruw" opgeleverd. D.w.z niet afgekit. Volgens de aannemer moeten we dat zelf doen.

Nu wees de renovliezer mij er gisteren op dat hij ze in nieuwbouwwoningen wel altijd afgekit ziet. Is dat ook jullie ervaring? Of is dit iets wat jullie zelf hebben gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Batata007 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:47:
Vraagje over de afwerking van de vensterbanken. Bij ons zijn deze "ruw" opgeleverd. D.w.z niet afgekit. Volgens de aannemer moeten we dat zelf doen.

Nu wees de renovliezer mij er gisteren op dat hij ze in nieuwbouwwoningen wel altijd afgekit ziet. Is dat ook jullie ervaring? Of is dit iets wat jullie zelf hebben gedaan?
Hier was alles gekit, maar de kwaliteit blijkt matig. Nu na 2.5 jaar is veel eigenlijk al bijna aan vervanging toe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:56:
[...]

Nog een beter idee, jij gaat naar het Oosten en ik betaal maar een klein beetje extra. Dat nog niemand op dit idee gekomen is! |:(

Wij hebben trouwens een offerte van 5k liggen voor overal Duette met top down, buttom op. Komt alleen nog 1k voor gordijnen achter (openslaande deuren) bij. Gewoon bij een lokale partij. De buren waren bij diezelfde partij 15k kwijt maar wilde app bediend hebben.
Volgens mij is dit hoe Veneta het doet. Laat de boel in het buitenland op maat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Farmerwood schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:46:
[...]

Toen ik mijn eerste huis (appartement) kocht voor 125k zei ik ook dat ik never nooit 350k voor een woning zou betalen.
Mijn huidige hypotheek is gelukkig nog niet het dubbele van dat bedrag, maar zit wel ver boven die 350k. Dus zeg nooit nooit ;)

Maar wel eens dat 32k heel veel geld is, maar @Alic3 heeft ook wel heel veel ramen als ik die afmetingen zo zie die nodig zijn... (4 ramen van 370x550 en 5 ramen van 145x550)

We hebben zelf vooral bij Veneta en de Ikea geshopt voor de raambekleding. En in de slaapkamers ook rolluiken. Tikt uiteindelijk ook wel lekker aan. Inclusief die 6 rolluiken en 1 screen waren we ook zeker 6k kwijt waarvan 4k voor die rolluiken/screen.
Hier ook Veneta. Dacht dat wij ook circa 2k krijgt een voor raambekleding (voornamelijk top/Bottom plisse).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 20:01
Alic3 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:07:
Wij hebben 4 ramen van 370x550 en 5 ramen van 145x550. De eerste offerte voor de gordijngen (inbetween, overgordijn) is opgevraagd. Ik houd mijn hart vast.

De offerte van Jasno hebben we al binnen voor de 2 grote ramen en 2 kleine ramen.

***members only***
Hebben ze de maten wel goed begrepen, mm vs cm? 32K kan echt niet...

Ik vroeg me ook af hoe anderen hun rolgordijnen/jaloezien etc. plaatsen.
Mij is gewaarschuwd voor thermische breuk van het glas bij plaatsing op het kozijn en ze raadden dus aan het op wat afstand van de raam / voor de muur te plaatsen. Dat laatste vind ik sowieso lelijk, maar bij het tussen de muur plaatsen kan een draai/kiep raam weer niet open....
Ik snap dan ook niet dat ze met dit soort simpele dingen geen rekening houden, diegene die het kozijn maakt dan wel diegene die een rolgordijn bedenkt... draai/kiepramen zijn ondertussen al wel even op de markt en ja klemmen op het kozijn kan dus wel maar nogmaals: risico op thermische breuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 09:02
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 21:57
Brains Bush schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:35:
[...]
Onze bouwer, onder leiding van Dura Vermeer, is goed bezig.
Dura heeft ook mijn huis gebouwd, maar dan direct. Dus herkaanbaar patroon - hier werd ook altijd de officiële communicatie benadrukt. Uiteindelijk is het huis ruim een jaar eerder dan de eerste 'officiele communicatie' opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
@DutchManticore Dat is de prijs voor shutters van Jasno, zij maken alleen shutters en houten jaloezieën. Shutters zijn nou eenmaal enorm duur. Veneta heeft ook shutters maar minder keus, mindere kwaliteit en niet op de manier waarop wij het willen. Prijsvechters hebben nou eenmaal een beperkter assortiment en dat is voor 99% van de mensen helemaal prima.

Gordijnen heb je wel voor minder natuurlijk. Zeker als je niet al te kieskeurig bent. Maar ook daar ga ik niet slagen helaas. Door de afmetingen valt 95% van de raambekleding ook af omdat ze het niet kunnen maken op die formaten. De stoffen voor inbetweens zijn vaak kamerhoog en de ateliers van een Kwantum/Leen Bakker/Veneta beginnen niet een aan die formaten.

Wat @Farmerwood ook zegt, de ramen zijn echt gigantisch. Ik hoor graag wie een betaalbare oplossing heeft voor dit formaat :+

Maar zonder grappen, toen we het appartement kochten wisten we al dat raambekleding een hele dure post zou zijn. Door het hoekappartement hebben we nou eenmaal veel ramen. Door de hoogte zijn de ramen ook nog eens gigantisch hoog. En omdat we op de begane grond zitten aan een park én de straat kunnen we niet zonder.

@Stormstar3 Yes, de afmetingen kloppen ;)

Had ik liever ergens anders mijn geld aan uitgegeven? Natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Alic3 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:16:
Maar zonder grappen, toen we het appartement kochten wisten we al dat raambekleding een hele dure post zou zijn. Door het hoekappartement hebben we nou eenmaal veel ramen. Door de hoogte zijn de ramen ook nog eens gigantisch hoog. En omdat we op de begane grond zitten aan een park én de straat kunnen we niet zonder.
Normaal hou je met raambekleding niet echt rekening met een eventuele verkoop van je woning, maar kan me voorstellen dat wanneer jullie dit appartement (ooit) weer te koop zetten dat de raambekleding ter overname beschikbaar is danwel al bij de prijs in zit. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alic3
Farmerwood schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:20:
[...]

Normaal hou je met raambekleding niet echt rekening met een eventuele verkoop van je woning, maar kan me voorstellen dat wanneer jullie dit appartement (ooit) weer te koop zetten dat de raambekleding ter overname beschikbaar is danwel al bij de prijs in zit. :+
Zeker weten! De elektrische screens (moest vanuit de bouw want specifieke kleur en materiaal) waren alleen al 19k en dan hebben we de noordkant (2x raampartij 370x550) nog overgeslagen.

Laat ik ook vooropstellen dat ik een uitzondering ben in dit heel topic met dit rare (maar ontzettend mooie <3 ) appartement. Mijn ervaring is niet de standaard en niet te vergelijken met een standaard gezinswoning, twee onder een kap of vrijstaande woning. Maar totaal uit je slof schieten dat dit bizar is, zegt meer iets over de onwetendheid van sommige mensen hier over wat materialen kosten en wat de beperkingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
@Alic3, hoe staat het inmiddels met het afronden van de bouw door je aannemer na de vroege oplevering i.v.m werkbare dagen die vrijwel op waren?
En met de eigen verbouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:49
En dan vergeet je hopelijk niet de gordijnen of andere raambekleding aan de binnenkant want 's avonds met het licht aan kijk je zo door de screens naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
lizard87 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:57:
[...]

Dura heeft ook mijn huis gebouwd, maar dan direct. Dus herkaanbaar patroon - hier werd ook altijd de officiële communicatie benadrukt. Uiteindelijk is het huis ruim een jaar eerder dan de eerste 'officiele communicatie' opgeleverd.
Dank dat geeft den burger weer moed. Had ff een zetje in de juiste richting nodig. We gaan het snel zelf van Dura Vermeer vernemen. Ze zijn al met binnenwerk leidingen, vloer etc bezig.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Alic3
Farmerwood schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:28:
@Alic3, hoe staat het inmiddels met het afronden van de bouw door je aannemer na de vroege oplevering i.v.m werkbare dagen die vrijwel op waren?
En met de eigen verbouw?
De opleverpunten staan bijna allemaal nog open. We hebben inmiddels stroom dus dat was het belangrijkste punt voor ons nu. En het terras is meer afgewerkt dan bij oplevering maar nog niet helemaal klaar. Ze zijn druk bezig met het opleveren van de andere appartementen. Daar staan ook nog heel veel opleverpunten open. Vandaag zijn ook de eerste lekkages gemeld. Ik krijg het idee dat de opleverpunten bij de appartementen waar mensen snel naartoe willen verhuizen vlot worden opgepakt. Die van ons hebben iets minder prioriteit maar dat is oke, we gaan er voorlopig toch niet in en we zijn zelf nog wel even bezig met verbouwen.

Onze verbouwing gaat mega vlot! Ik heb een aannemer waar ik tot nu toe heel tevreden over ben. Hij en de projectleider communiceren vlot via mail/WA. Met de projectleider heb ik een direct lijntje voor overleg en hebben zo'n twee keer per week bouwoverleg op locatie. Tot nu toe erg tevreden. En Bob van Kopen zonder Kijken/De Moeite waard zou trots zijn, want ze werken erg netjes. Verder gaan we zelf iedere dag kijken want er gebeurt heel veel!

Vorige week maandag kwam de vergunning vanuit de gemeente binnen en toen is er direct begonnen met de sloop van de badkamer (sanitair doet op MP vrij weinig helaas) en een aantal muren in de woonkamer. In dezelfde week werd een gedeelte al meteen weer terug opgebouwd. Deze week komt het staal voor de constructie van de entresol en wordt de elektra verlegd.

Members only:

@pman63 Naast screens komt er een combinatie van shutters (badkamer), intbetweens en overgordijnen. Afankelijk van de ruimte maken we combinaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
@DutchManticore Dat is de prijs voor shutters van Jasno, zij maken alleen shutters en houten jaloezieën. Shutters zijn nou eenmaal enorm duurrl. Veneta heeft ook shutters maar minder keus, mindere kwaliteit en niet op de manier waarop wij het willen. Prijsvechters hebben nou eenmaal een beperkter assortiment en dat is voor 99% van de mensen helemaal prima.

Gordijnen heb je wel voor minder natuurlijk. Zeker als je niet al te kieskeurig bent. Maar ook daar ga ik niet slagen helaas. Door de afmetingen valt 95% van de raambekleding ook af omdat ze het niet kunnen maken op die formaten. De stoffen voor inbetweens zijn vaak kamerhoog en de ateliers van een Kwantum/Leen Bakker/Veneta beginnen niet een aan die formaten.

Wat @Farmerwood ook zegt, de ramen zijn echt gigantisch. Ik hoor graag wie een betaalbare oplossing heeft voor dit formaat :+

Mijn hele punt is dat je accepteert dat je een jaarlijkse modaal salaris uitgeeft "omdat het nu eenmaal duur is", en dat je voor jouw perceptie van kwaliteit gerechtvaardigd is.

Wat ik zeg, is dat je zonder inleveren op kwaliteit, dezelfde maatoplossing kunt laten realiseren in een land als Polen.

Ik denk dat ze daar met het schaamrood op de kaken je voor dezelfde shutters een maatofferte van 12-15k voorleggen en dan het idee hebben "daar horen we nooit meer wat van" terwijl jij een gat in de lucht springt omdat je de helft betaalt van hier.

Oprecht de moeite waard om daar eens wat in rond te neuzen. Zeker als het om dit soort bedragen gaat.

Ik heb met mijn vorige (dus inmiddels ex) vriendin in Bulgarije meubels op maat laten maken, en kasten op maat laten bouwen.

In Nederland waren de offertes gezamelijk 24.000 euro. In Bulgarije, inclusief verzending en assemblage hier waren we voor 9.500 klaar en dat was inclusief daarheen vliegen voor het tekenen van de opdracht, het bekijken van de materialen, en een tussentijdse inspectie. Een tolk hadden we niet nodig omdat mijn vriendin zelf Bulgaarse was, maar met 31k in het spel kun je 3 tolken laten aanrukken en nog winst over houden.

Ik weiger echt om zoveel geld uit te geven alleen voor om maar voor het gemak in Nederland te kunnen bestellen. Een land waar de personeelskosten en dus ook de producten, achterlijk duur zijn.

Ik werk echt te hard voor mijn geld om het zo weg te gooien. Nog even los van het feit dat veel van de partijen met Nederlandse prijzen gewoon fungeren als tussenpersoon voor productie in landen als Polen, Roemenië en Bulgarije.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchManticore op 05-07-2023 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
@DutchManticore Dat is de prijs voor shutters van Jasno, zij maken alleen shutters en houten jaloezieën. Shutters zijn nou eenmaal enorm duur. Veneta heeft ook shutters maar minder keus, mindere kwaliteit en niet op de manier waarop wij het willen. Prijsvechters hebben nou eenmaal een beperkter assortiment en dat is voor 99% van de mensen helemaal prima.

550cm hoogte is ook wel heel extreem ja. Elektrisch denk ik dat er weinig partijen zijn die dat überhaupt kunnen met stof die omhoog getrokken wordt. 'normale' gordijnen zal wel kunnen, maar heb je inderdaad een goede stoffeerder nodig die consistente kwaliteit kan bieden op zo'n groot stuk. Shutters is een heel andere prijsklasse dan stof, zeker sinds Covid waar houtprijzen flink gestegen zijn.

De accugedreven systemen gaan niet verder dan 2,5m hoogte, omdat er simpelweg te weinig kracht zit in een 12V motor, op 230V is er meer mogelijk, maar ook daar zit je met limieten aan oppervlak van 1 stuk raambekleding.

Wij wilden in de meeste kamers specifiek geen 'normale' gordijnen, omdat ik deze zelf lelijk vindt. Ook wisten we zeker dat we rolluiken wilden, dus was het niet nodig om verduisterende raambekleding binnen te hebben.

We hebben in twee kamers elektrische (230V) wave gordijnen gedaan, de overige kamers hebben we 4 elektrische (230V) met 2,85m hoogte en 7 elektrische (12V/accu) vouwgordijnen gedaan aan draai/kiep franse balkondeuren.

We hebben bij verschillende partijen gekeken, maar zeker bij de goedkopere hadden ze geen kleuren die we mooi vonden en geen die ik kon vinden die de hoogte boven 2,5m kon leveren. We wilden ook specifiek elektrisch aangestuurd op basis van Somfy motoren, zodat het allemaal in 1 systeem kon met de rolluiken die we later ook geplaatst hebben. Je zit dan alleen al aan €300-€600 per stuk stof aan elektrische componenten en/of accu bij de 12V versie.
Members only:

Gallery V&A

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Blik1984
DutchManticore schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:23:
[...]

Mijn hele punt is dat je accepteert dat je een jaarlijkse modaal salaris uitgeeft "omdat het nu eenmaal duur is", en dat je voor jouw perceptie van kwaliteit gerechtvaardigd is.

Wat ik zeg, is dat je zonder inleveren op kwaliteit, dezelfde maatoplossing kunt laten realiseren in een land als Polen.

Ik denk dat ze daar met het schaamrood op de kaken je voor dezelfde shutters een maatofferte van 12-15k voorleggen en dan het idee hebben "daar horen we nooit meer wat van" terwijl jij een gat in de lucht springt omdat je de helft betaalt van hier.

Oprecht de moeite waard om daar eens wat in rond te neuzen. Zeker als het om dit soort bedragen gaat.

Ik heb met mijn vorige (dus inmiddels ex) vriendin in Bulgarije meubels op maat laten maken, en kasten op maat laten bouwen.

In Nederland waren de offertes gezamelijk 24.000 euro. In Bulgarije, inclusief verzending en assemblage hier waren we voor 9.500 klaar en dat was inclusief daarheen vliegen voor het tekenen van de opdracht, het bekijken van de materialen, en een tussentijdse inspectie. Een tolk hadden we niet nodig omdat mijn vriendin zelf Bulgaarse was, maar met 31k in het spel kun je 3 tolken laten aanrukken en nog winst over houden.

Ik weiger echt om zoveel geld uit te geven alleen voor om maar voor het gemak in Nederland te kunnen bestellen. Een land waar de personeelskosten en dus ook de producten, achterlijk duur zijn.

Ik werk echt te hard voor mijn geld om het zo weg te gooien. Nog even los van het feit dat veel van de partijen met Nederlandse prijzen gewoon fungeren als tussenpersoon voor productie in landen als Polen, Roemenië en Bulgarije.
Ik zie een gouden business voor je in het verschiet om als tussenpersoon te fungeren hiervoor, als het toch allemaal zo makkelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Blik1984 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:30:
[...]

Ik zie een gouden business voor je in het verschiet om als tussenpersoon te fungeren hiervoor, als het toch allemaal zo makkelijk is...
Wat wil je hier nu precies mee zeggen?
Ik heb een goede carrière, en daarnaast al een eigen bedrijf. Mijn punt is pas valide als ik dit er ook nog bij ga doen?

Ik geef de tip dat dit een mogelijkheid is, en dat er landen in de EU zijn waarmee vrijhandel mogelijk is, waar de gemiddelde lonen op 500 euro per maand liggen waardoor productie daar echt veel goedkoper te doen is.

Ik heb geen enkele behoefte om de interieur fabricatuur in te gaan maar als wij meubels op maat laten maken, ga ik zeker rondkijken na de eerste positieve ervaringen destijds.

Dat kun je cynisch in de wind slaan, of er iets mee doen. Dat maakt mij verder niet uit.

Ik blijf een modaal netto jaarsalaris voor raamblinderingen exorbitant duur vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Even iets anders. Is dit volgens jullie ruwbouw gevels begane grond gereed of niet? :-)
Ik mis nog de geisoleerde garagedeur + het metselwerk aan de voorkant van de garage. De garage is aangebouwd. Ik begrijp dat dit nog niet gereed gemaakt kan / kon worden ivm de steigers.

Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 05-07-2023 14:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Alic3 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:44:
[...]

En Bob van Kopen zonder Kijken/De Moeite waard zou trots zijn, want ze werken erg netjes.
Wees blij dat je Bob niet hebt, die heeft altijd meer budget nodig :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
DutchManticore schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:50:
[...]

Wat wil je hier nu precies mee zeggen?
Ik heb een goede carrière, en daarnaast al een eigen bedrijf. Mijn punt is pas valide als ik dit er ook nog bij ga doen?

Ik geef de tip dat dit een mogelijkheid is, en dat er landen in de EU zijn waarmee vrijhandel mogelijk is, waar de gemiddelde lonen op 500 euro per maand liggen waardoor productie daar echt veel goedkoper te doen is.

Ik heb geen enkele behoefte om de interieur fabricatuur in te gaan maar als wij meubels op maat laten maken, ga ik zeker rondkijken na de eerste positieve ervaringen destijds.

Dat kun je cynisch in de wind slaan, of er iets mee doen. Dat maakt mij verder niet uit.

Ik blijf een modaal netto jaarsalaris voor raamblinderingen exorbitant duur vinden
Ik geef je geen ongelijk over dat het veel geld is. Maar je laat het wel heel makkelijk lijken om even naar oost-europa te gaan om je uitzet daar op maat te laten maken en het kwalitatief op exact hetzelfde niveau neer te zetten als de bedrijven hier in Nederland. Je hebt makkelijk praten met een toendertijd Bulgaarse vriendin, maar voor de gemiddelde persoon is de taalbarrière pas de eerste hoepel waar je doorheen moet springen en dan komt de rest nog.

Daarnaast gaat het hier over maatwerk omdat de grootte van de ramen nogal extreem zijn, dan worden de goedkopere opties al heel snel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Blik1984 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:57:
[...]

Ik geef je geen ongelijk over dat het veel geld is. Maar je laat het wel heel makkelijk lijken om even naar oost-europa te gaan om je uitzet daar op maat te laten maken en het kwalitatief op exact hetzelfde niveau neer te zetten als de bedrijven hier in Nederland. Je hebt makkelijk praten met een toendertijd Bulgaarse vriendin, maar voor de gemiddelde persoon is de taalbarrière pas de eerste hoepel waar je doorheen moet springen en dan komt de rest nog.

Daarnaast gaat het hier over maatwerk omdat de grootte van de ramen nogal extreem zijn, dan worden de goedkopere opties al heel snel minder.
Als de productie van Nederlandse bedrijven al hier gebeuren ja. Dat soort fabrieken draaien vaak massaal op buitenlandse orders in opdracht.

Ik geef ook expliciet aan dat ik een vriendin had die bulgaars sprak maar dat het met een tolk ook goed te doen is. Tolken zijn ook niet duur, Engels spreken ze daar inmiddels ook behoorlijk goed, en je kunt met een budget van 31k behoorlijk wat aan tolken uitgeven voordat je gelijkspel maakt.

Ik zeg niet dat het een makkie is, maar voor potentieel 15k besparing ben ik bereid ver te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:57:
[...]

8 dagen Bulgarije kost je nog geen €600 pp, een steden trip Londen kost je voor die zelfde 8 dagen al €1000 ofzo... snel uitgeteld je winst.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Toppe schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:03:
[...]

8 dagen Bulgarije kost je nog geen €600 pp, een steden trip Londen kost je voor die zelfde 8 dagen al €1000 ofzo... snel uitgeteld je winst.
8 dagen Londen voor €1000? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Zullen we het wel ontopic houden?

Punt is duidelijk dat er in oost-europa ook mogelijkheden zijn om e.e.a op maat te laten maken. Wie dat ziet zitten heeft genoeg info lijkt me of heeft bij deze iemand om via een prove-bericht meer info te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Farmerwood op 05-07-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
DutchManticore schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:02:
[...]

Als de productie van Nederlandse bedrijven al hier gebeuren ja. Dat soort fabrieken draaien vaak massaal op buitenlandse orders in opdracht.

Ik geef ook expliciet aan dat ik een vriendin had die bulgaars sprak maar dat het met een tolk ook goed te doen is. Tolken zijn ook niet duur, Engels spreken ze daar inmiddels ook behoorlijk goed, en je kunt met een budget van 31k behoorlijk wat aan tolken uitgeven voordat je gelijkspel maakt.

Ik zeg niet dat het een makkie is, maar voor potentieel 15k besparing ben ik bereid ver te gaan
Ik vind het ook wat te gemakkelijk met dat Bulgarije verhaal. Komen ze ook vanuit Bulgarije overvliegen om in te meten? En wat als er week later iets mankeert of het zit niet helemaal goed, komen ze dan ook vanuit daar naar je toe om service te verlenen? In Nederland, en zeker bij de specialistische bedrijven is dat gewoon standaard goed geregeld en in het buitenland is het maar afwachten waar je in verzeilt raakt.

Het is niet voor niets dat we een rijk land zijn met daarbij hoge lonen. Jij werkt toch ook niet gratis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
@DutchManticore Ik heb het netwerk niet, ben nog nooit in Bulgarije geweest en met varianten op 'made to order curtains bulgaria' kom ik in Google op het eerste gezicht ook niet ver. Bovendien heb ik de tijd ook niet om dit uit te zoeken.

Noem me gemakzuchtig maar voor een besparing van 15k-25k op het totale budget van aankoop, verbouwing en afwerking zoek ik hier een leverancier die met me meedenkt en alles komt inmeten en monteren. En waar ik in een uurtje naartoe kan rijden om dingen te bekijken en uit te zoeken. Ik heb er geen moeite mee om lokale ondernemers te ondersteunen en de Nederlandse loonkosten te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Je zit 8 dagen op een hotelkamer, hebt geen activiteiten, vervoerskosten, eetkosten, etc?

Maar goed, laten we verder maar ontopic gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ucello
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-06 11:21
Farmerwood schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:54:
[...]

Het Bouwbesluit maakt onderscheid tussen Garage, Berging en onbenoemde ruimte. Zoals hierboven al opgemerkt zal je aannemer de ruimte nu waarschijnlijk klassificeren als een onbenoemde ruimte waar geen ventilatie eisen aan verbonden zijn.

De eisen m.b.t opstelplaats van de wasmachine die @Vendetta_X noemt komen niet uit het Bouwbesluit, maar zijn aanvullende eisen vanuit Woningborg. Geen idee of bv SWK iets vergelijkbaars heeft.
Ik moet hem even opzoeken, maar Woningborg maakt ook onderscheid in 2 categorien voor die ventilatie. Als de ruimte > 2.5m2 groot is, en dat zal bij jou wel zo zijn, dan geldt er een eis van 50 m3/h voor die ruimte.

Als je dus via de aannemer je opstelplaats voor de wachmachine naar de berging verplaatst hebt en bij Woningborg zit, dan kun je de aannemer op dat artikel wijzen en aangeven dat die ventilatie dus al bij de prijs in zit en ze daar geen extra geld voor mogen vragen.
Uiteraard wel beetje afhankelijk van hoe groot de berging is en wat je ermee gaat doen of die 50 m3/h voldoende is of niet.
Als je minimaal 0.7 dm3/s haalt per m2 dan zit je wel goed.

Edit:
Laatste pagina: https://www.woningborg.nl...geling-nieuwbouw-2020.pdf
Gek genoeg noemen ze hier dat onderscheid niet tussen < & > 2.5 m2, maar elke ventilatieberekening die je online kan vinden noemt dit verschil wel...
Dank je hiervoor! De garage/berging is ca. 6,2 x 3,2 meter. Dus een kleine 20m2. De aannemer zit bij Woningborg en deze bijlage A hebben we dan ook ontvangen bij het tekenen. Als ik het zo lees, dan moet er bij het verplaatsen wasmachine/droger al ventilatie worden meegenomen en proberen ze dus nu de kosten hiervan op ons te verhalen. Of is dat een iets te boute bewering? En moeten we gewoon de kosten zelf dragen aangezien wij het verzoek hebben gedaan om de wasmachine/droger naar de garage/berging te verplaatsen (ik haal uit de bijlage A wel dat er ventilatie eisen zijn, maar niet dat dit dan voor kosten aannemer moet zijn) :?

[ Voor 6% gewijzigd door Ucello op 05-07-2023 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:58

tomtom901

Moderator General Chat
Members only:
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 20:01
Ucello schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:39:
[...]

Dank je hiervoor! De garage/berging is ca. 6,2 x 3,2 meter. Dus een kleine 20m2. De aannemer zit bij Woningborg en deze bijlage A hebben we dan ook ontvangen bij het tekenen. Als ik het zo lees, dan moet er bij het verplaatsen wasmachine/droger al ventilatie worden meegenomen en proberen ze dus nu de kosten hiervan op ons te verhalen. Of is dat een iets te boute bewering? En moeten we gewoon de kosten zelf dragen aangezien wij het verzoek hebben gedaan om de wasmachine/droger naar de garage/berging te verplaatsen (ik haal uit de bijlage A wel dat er ventilatie eisen zijn, maar niet dat dit dan voor kosten aannemer moet zijn) :?
Wat heb je met de garagedeur gedaan als ik vragen mag? Ik wilde destijds ook vloerverwarming laten leggen omdat ik de garage niet als garage ging gebruiken maar dat deden ze niet zonder er een (geisoleerde) pui / garagedeur in te hangen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-09 19:48
Alic3 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:25:
[...]

Zeker weten! De elektrische screens (moest vanuit de bouw want specifieke kleur en materiaal) waren alleen al 19k en dan hebben we de noordkant (2x raampartij 370x550) nog overgeslagen.

Laat ik ook vooropstellen dat ik een uitzondering ben in dit heel topic met dit rare (maar ontzettend mooie <3 ) appartement. Mijn ervaring is niet de standaard en niet te vergelijken met een standaard gezinswoning, twee onder een kap of vrijstaande woning. Maar totaal uit je slof schieten dat dit bizar is, zegt meer iets over de onwetendheid van sommige mensen hier over wat materialen kosten en wat de beperkingen zijn.
Weet niet of het binnen de regels van het topic past, maar zou ondertussen graag een foto zien van die gigantische ramen en raambekleding, moet magnifiek zijn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Danferno schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:56:
[...]

Weet niet of het binnen de regels van het topic past, maar zou ondertussen graag een foto zien van die gigantische ramen en raambekleding, moet magnifiek zijn
Maken we een uitzondering voor want na 2 pagina's over zonwering en raambekleding ben ik ook benieuwd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:55:
Even iets anders. Is dit volgens jullie ruwbouw gevels begane grond gereed of niet? :-)
Ik mis nog de geisoleerde garagedeur + het metselwerk aan de voorkant van de garage. De garage is aangebouwd. Ik begrijp dat dit nog niet gereed gemaakt kan / kon worden ivm de steigers.

***members only***
Woningborg:
Wat verstaan we onder ruwbouw gevels?
Onder ruwbouw gevels verstaan we het (halfsteens) metselwerk, exclusief voegwerk, maar inclusief de (stel)kozijnen en exclusief de beglazing. Het ontbreken van een enkele laag metselwerk, indien dit noodzakelijk is voor het leggen van de verdiepingsvloer, ontslaat dit de koper niet van de betalingsverplichting.

Wanneer mag welke termijn worden gefactureerd?
De termijnen van de aanneemsom betaalt de koper zodra het genoemde moment zich heeft voorgedaan of de genoemde bewerking van of aan de woning (inclusief aangebouwde bijgebouwen) klaar is. De stand van de bouw van eventuele niet aangebouwde bijgebouwen zoals de carport, garage en berging geldt hierbij niet.

Maakt dus wel uit, en factureren lijkt dus niet te mogen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alic3
@Danferno @tomtom901 Het is en blijft nog steeds een nieuwbouwwoning dus dat past prima denk ik. In december is alles klaar naar verwachting en ik ga zeker een update doen van het eindresultaat met stoffering :)

[ Voor 21% gewijzigd door Alic3 op 05-07-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
LordBusiness schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:01:
[...]

Woningborg:
Wat verstaan we onder ruwbouw gevels?
Onder ruwbouw gevels verstaan we het (halfsteens) metselwerk, exclusief voegwerk, maar inclusief de (stel)kozijnen en exclusief de beglazing. Het ontbreken van een enkele laag metselwerk, indien dit noodzakelijk is voor het leggen van de verdiepingsvloer, ontslaat dit de koper niet van de betalingsverplichting.

Wanneer mag welke termijn worden gefactureerd?
De termijnen van de aanneemsom betaalt de koper zodra het genoemde moment zich heeft voorgedaan of de genoemde bewerking van of aan de woning (inclusief aangebouwde bijgebouwen) klaar is. De stand van de bouw van eventuele niet aangebouwde bijgebouwen zoals de carport, garage en berging geldt hierbij niet.

Maakt dus wel uit, en factureren lijkt dus niet te mogen.
Dat dacht ik al ja, dankjewel.
Ik ga even nadenken of ik er iets mee ga doen, want wil ook nog wat gunsten van de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ucello
Stormstar3 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:55:
[...]

Wat heb je met de garagedeur gedaan als ik vragen mag? Ik wilde destijds ook vloerverwarming laten leggen omdat ik de garage niet als garage ging gebruiken maar dat deden ze niet zonder er een (geisoleerde) pui / garagedeur in te hangen...
De garage zal gaan bestaan uit houten dubbele stolpdeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Alic3 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:06:
@Danferno @tomtom901 Het is en blijft nog steeds een nieuwbouwwoning dus dat past prima denk ik. In december is alles klaar naar verwachting en ik ga zeker een update doen van het eindresultaat met stoffering :)
Heb je geen impressiefoto uit de folder? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ucello schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:39:
[...]
Ventilatie is een eis vanuit Woningborg op de opstelplaats van de wasmachine.
Ventilatie is ook een eis vanuit Woningborg voor een berging.
Voor een berging kun je vaak wel af met een rooster en een pijpje in het dak, maar voor die opstelplaats zal je waarschijnlijk uit komen op actieve ventilatie.

Vraag is even wat de aannemer je precies aangeboden heeft voor welk bedrag.

Als jij betaalt voor het verplaatsen van de opstelplaats van de wasmachine en daarvoor zijn aanpassingen nodig in de ventilatie dan klinkt 900 euro op zich niet heel gek hoor als bedrag voor die optie.
Er moet een nieuwe ventilatieberekening gemaakt worden en het moet aangelegd worden.

Als de aannemer je echter naast een reeds gekozen (en betaalde) optie nu nog eens 900 euro wil laten betalen voor aanpassingen in de ventilatie dan kun je daar terecht bezwaar tegen maken, want dan moet dat onder het orginele bedrag vallen.

[ Voor 0% gewijzigd door Farmerwood op 05-07-2023 21:28 . Reden: Bouwbesluit -> Woningborg voor ventilatie berging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ucello
Farmerwood schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:34:
[...]

Ventilatie is ook een eis vanuit het Bouwbesluit voor een berging.
Voor een berging kun je vaak wel af met een rooster en een pijpje in het dak, maar voor die opstelplaats zal je waarschijnlijk uit komen op actieve ventilatie.

Als jij betaalt voor het verplaatsen van de opstelplaats van de wasmachine en daarvoor zijn aanpassingen nodig in de ventilatie dan klinkt 900 euro op zich niet heel gek hoor als bedrag voor die optie.
Er moet een nieuwe ventilatieberekening gemaakt worden en het moet aangelegd worden.

Als de aannemer je echter naast een reeds gekozen (en betaalde) optie nu nog eens 900 euro wil laten betalen voor aanpassingen in de ventilatie dan kun je daar terecht bezwaar tegen maken, want dan moet dat onder het orginele bedrag vallen.
De 900 euro voor de ventilatie komt boven op de kosten voor verplaatsing wasmachine/droger aansluiting. Die hebben we al meegenomen in de meer-/minderkosten en bedroeg ongeveer 700 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 14:35
Danferno schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:56:
[...]

En weet niet of het binnen de regels past, maar ben ook wel benieuwd naar foto's uit London óf Bulgarije van @Toppe ! :+

Maar genoeg gegeind. Hier vordert alles ook wel flink. 2e verdieping bijna klaar, veel leiding en elektra werk is al al aanwezig. Waarschijnlijk hebben we voor de bouwvak een dak, en ik heb al even kunnen zwaaien naar mijn Mitsubishi Ecodan waterpomp. :w
Wat een unit, ik begrijp wel dat ze die er nu al in hebben getakeld.
Members only:

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09:48
Farmerwood schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:34:
[...]

Ventilatie is ook een eis vanuit het Bouwbesluit voor een berging.

Heb even zitten zoeken in het bouwbesluit maar kan die eis van ventilatie voor een berging niet vinden? Wij krijgen een berging op de tweede verdieping met, voor zover ik kan zien op de tekeningen, geen ventilatievoorziening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-09 15:24
rubenos schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:56:
[...]

En weet niet of het binnen de regels past, maar ben ook wel benieuwd naar foto's uit London óf Bulgarije van @Toppe ! :+

Maar genoeg gegeind. Hier vordert alles ook wel flink. 2e verdieping bijna klaar, veel leiding en elektra werk is al al aanwezig. Waarschijnlijk hebben we voor de bouwvak een dak, en ik heb al even kunnen zwaaien naar mijn Mitsubishi Ecodan waterpomp. :w
Wat een unit, ik begrijp wel dat ze die er nu al in hebben getakeld.

***members only***
Dat hebben ze bij mij ook gedaan met de warmtepomp idd. Vraag me af hoe het gaat als dat ding ooit vervangen moet worden 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
gdvm schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:00:
[...]
Heb even zitten zoeken in het bouwbesluit maar kan die eis van ventilatie voor een berging niet vinden? Wij krijgen een berging op de tweede verdieping met, voor zover ik kan zien op de tekeningen, geen ventilatievoorziening
Ik meende dat het Bouwbesluit was, maar vind hem terug in het Technisch ABC van Woningborg: https://technischabc.nl/artikelen-abc/bergruimte/

Zal mijn andere post even updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Rubenus schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:24:
[...]

Dat hebben ze bij mij ook gedaan met de warmtepomp idd. Vraag me af hoe het gaat als dat ding ooit vervangen moet worden 😋
In onderdelen naar boven :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ucello schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:43:
[...]
De 900 euro voor de ventilatie komt boven op de kosten voor verplaatsing wasmachine/droger aansluiting. Die hebben we al meegenomen in de meer-/minderkosten en bedroeg ongeveer 700 euro.
Dan kun je dus terecht vragen waarom de aannemer je 900 euro wil laten betalen voor iets waarvoor je al 700 euro betaald hebt en inclusief zou moeten zijn.

Zeker omdat ventilatie ook al verplicht was voor de berging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Members only:

[ Voor 66% gewijzigd door Tdem op 05-07-2023 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Krijg je 3 facturen! Ja drie.

Dan blijkt de ruwbouw gevel bg niet gereed te zijn (garage). En notabene de dekvloer bg er ook niet in te zitten. Maar verwacht dat ze dat niet gedaan hebben ivm regen (nat op de ruwe bg vloer) en het morgen vroeg storten. Enfin, dat gaan we zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 05-07-2023 21:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alic3
@Tdem Gefeliciteerd! Dat project kreeg ik heel lang via social media gesponsord. Ziet er zeker leuk uit.

Is het bouwdepot voor die zaken het enige potje? 35K voor keuken, vloer, wanden en raambekleding is wat krap voor een huis met 3.5 verdieping denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Farmerwood schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:27:
[...]

Ik meende dat het Bouwbesluit was, maar vind hem terug in het Technisch ABC van Woningborg: https://technischabc.nl/artikelen-abc/bergruimte/

Bouwbesluit stelt geen eis aan ventilatie berging.

Toevoeging: wel indien het een opstelplaats is voor auto's, huishoudelijk afval, wasmachine, gasmeter, enz.

[ Voor 13% gewijzigd door Draakje5 op 05-07-2023 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Alic3 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:51:
@Tdem Gefeliciteerd! Dat project kreeg ik heel lang via social media gesponsord. Ziet er zeker leuk uit.

Is het bouwdepot voor die zaken het enige potje? 35K voor keuken, vloer, wanden en raambekleding is wat krap voor een huis met 3.5 verdieping denk ik.
Dank je wel! Geinig dat je het project gesponsord kreeg 😊. De keuken hebben we al gekocht voor 13K. Voor de vloeren en wanden hebben we in totaal 16K begroot (badkamer en toilet worden al geregeld) en raambekleding 6K.

Ondertussen hebben we nog wat tijd om te sparen. Dan kunnen we bijleggen wat we tekort komen. En ook prima als de werkkamers, sportkamer, e.d. nog niet direct raambekleding zouden hebben.

Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Tdem op 05-07-2023 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gdvm
Farmerwood schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:27:
[...]

Thanks, Woningborg stelt dezelfde eisen voor de ruimte met opstelplaats wasmachine/droger (bij ons de technische ruimte). Ook daar zie ik op de tekeningen geen symbooltje voor ventilatie. Ik heb er niet echt een gevoel bij hoeveel ventilatie 7 dm3/s is, misschien allemaal niet zo boeiend, maar toch. Heb de vraag neergelegd bij kopersbegeleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:54:
[...]

Bouwbesluit stelt geen eis aan ventilatie berging.

Toevoeging: wel indien het een opstelplaats is voor auto's, huishoudelijk afval, wasmachine, gasmeter, enz.
Zit het even na te lezen in het bouwbesluit, want zo'n 2 weken terug is bij ons de afvoer komen te vervallen op tekening. Het viel me al eerder op dat er niks was meegenomen voor de WTW in de plafondplaten, maar had hoop dat het wellicht anders is opgelost. De bouwbesluitberekening van de woning geeft aan dat er 7,0dm3/s is vereist voor een bergruimte (niet zijnde een trapkast) en dat er oorspronkelijk 13,0 dm3/s aanwezig was. Dat is dus nu 0.

Nu is de berging bij ons te bereiken via de woonkamer, en was het voor natte fietsen, jassen, etc wel prettig geweest als er iets van ventilatie was geweest. Maar zit de aannemer nu fout of is het opeens toch conform bouwbesluit? Binnenkort een kijkdag, zal het eens aan de bouwbegeleider vragen. :) Ben benieuwd naar de reactie bij jou @gdvm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozenburger1
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-08 17:02
Draakje5 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:50:
Krijg je 3 facturen! Ja drie.

Dan blijkt de ruwbouw gevel bg niet gereed te zijn (garage). En notabene de dekvloer bg er ook niet in te zitten. Maar verwacht dat ze dat niet gedaan hebben ivm regen (nat op de ruwe bg vloer) en het morgen vroeg storten. Enfin, dat gaan we zien.
3 facturen klinkt bekend, bergen op zoom toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Rozenburger1 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:38:
[...]

3 facturen klinkt bekend, bergen op zoom toevallig?
Haha, nee. Factuur voor ruwe gevel bg, ruwe gevels verdiepingen en alle dekvloeren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Tdem schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:58:
[...]

Dank je wel! Geinig dat je het project gesponsord kreeg 😊. De keuken hebben we al gekocht voor 13K. Voor de vloeren en wanden hebben we in totaal 16K begroot (badkamer en toilet worden al geregeld) en raambekleding 6K.

Ondertussen hebben we nog wat tijd om te sparen. Dan kunnen we bijleggen wat we tekort komen. En ook prima als de werkkamers, sportkamer, e.d. nog niet direct raambekleding zouden hebben.

***members only***
Raambekleding mag in principe niet uit het bouwdepot, tenminste niet als je er ook hra over zou willen krijgen. Screens dan weer wel. Ik weet niet hoe groot je woning is (139 m2?), maar dan kan 16k voor plafond, wand en vloer aan de krappe kant zijn met de huidige prijzen. Verder weet ik niet of je nog iets aan een tuin moet doen, maar die kosten kunnen snel oplopen met afgraven, bestrating, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
LordBusiness schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:37:
[...]
Zit het even na te lezen in het bouwbesluit, want zo'n 2 weken terug is bij ons de afvoer komen te vervallen op tekening. Het viel me al eerder op dat er niks was meegenomen voor de WTW in de plafondplaten, maar had hoop dat het wellicht anders is opgelost. De bouwbesluitberekening van de woning geeft aan dat er 7,0dm3/s is vereist voor een bergruimte (niet zijnde een trapkast) en dat er oorspronkelijk 13,0 dm3/s aanwezig was. Dat is dus nu 0.

Nu is de berging bij ons te bereiken via de woonkamer, en was het voor natte fietsen, jassen, etc wel prettig geweest als er iets van ventilatie was geweest. Maar zit de aannemer nu fout of is het opeens toch conform bouwbesluit? Binnenkort een kijkdag, zal het eens aan de bouwbegeleider vragen. :) Ben benieuwd naar de reactie bij jou @gdvm.
Met wat tips van @Draakje5 inmiddels gevonden dat in bijlage A van woningborg op blz 6 het gewoon een eis is. Op naar de bouwbegeleider. :)

"Ventilatie
Aanvullend op de ventilatie-eisen zoals vermeld in het van toepassing zijnde Bouwbesluit dienen onderstaande
ruimten voorzien te zijn van een natuurlijke of mechanische ventilatievoorziening met een capaciteit van ten
minste 7 dm³/s:
• (een) opstelruimte(n) voor wasautomaat en/of wasdroger;
• (een) bergruimte(n) (niet zijnde een trapkast)."

[ Voor 12% gewijzigd door LordBusiness op 05-07-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-09 16:56
Rubenus schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:24:
[...]

Hier konden ze de warmtepompen niet op tijd geleverd krijgen en is het 180L vat een week voor de eerste poging tot oplevering omhoog gebracht via de trap door 2 man en aardig wat gevloek. Dus het kan zeker zolang de arbo er niets van hoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Niet online
Source90 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:35:
[...]

In onderdelen naar boven :Y)
Bij ons 'gewoon' via trap naar boven, zon unit komt toch kant en klaar aan? Wel benieuwd met hoeveel man ze dat ding oppakken.. Ken ook projecten waar verplicht een dakraam is ingetekend om de unit mogelijk te kunnen vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:49
Als ze nu die 180 liter er eerst uit hadden laten lopen, dan was het misschien makkelijker gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Die van ons is leeg 190kg, die til je niet via de trap omhoog in zijn geheel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxm5RGizxzbx-m8KsCk4VOehnC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qchUDDTemulXl7hbLAl4T2nF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Zie net onderstaand artikel in de Gelderlander over een project in Huissen (naast Arnhem). Interessante ontwikkeling in de markt.

Prijs nieuwbouwhuis met ton omlaag; ontwikkelaar neemt verlies om ‘koste wat kost’ te kunnen bouwen

Samenvatting:
Om ‘koste wat kost’ te kunnen bouwen, verlaagt een projectontwikkelaar de woningprijzen van een project in Huissen met wel 100.000 euro. Gevolg van tegenvallende verkoopcijfers en de hoge bouwkosten. De ontwikkelaar neemt het verlies voor lief.
Te vroeg gekocht @Draakje5? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Farmerwood schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:34:
Zie net onderstaand artikel in de Gelderlander over een project in Huissen (naast Arnhem). Interessante ontwikkeling in de markt.

Prijs nieuwbouwhuis met ton omlaag; ontwikkelaar neemt verlies om ‘koste wat kost’ te kunnen bouwen

Samenvatting:

[...]

Zouden degene die al getekend hebben ook omlaag gaan? Tenslotte nog niet langs de notaris geweest in deze fase.
Zo niet wel zou ik daar wel wat van vinden (wetende dat je buurman en ton minder heeft betaald voor hetzelfde).

Wellicht staat het in het artikel, kan ik niet lezen dit paywall.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Source90 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:39:
[...]

Zouden degene die al getekend hebben ook omlaag gaan? Tenslotte nog niet langs de notaris geweest in deze fase.
Zo niet wel zou ik daar wel wat van vinden (wetende dat je buurman en ton minder heeft betaald voor hetzelfde).

Wellicht staat het in het artikel, kan ik niet lezen dit paywall.
Members only:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFCs6wlddG98JXoiPexAyhrIR00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnYO51qbR5vsWckW1KT2cvTa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7GCE7v6GuRqKmdmSWcl-AtOPXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9kzGQhli2UHRJOOBjo0Z22K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Farmerwood schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:34:

Samenvatting:

[...]

Las hem ook ja. Prijzen gaan van 40.000 tot 100.000 omlaag, niet allemaal met een ton.
Was een geschil met de gemeente, die eist dat de woningen eind 2024 klaar zijn en geen geld wilt toeleggen ( en terrecht ). Ook moeten ze snel beginnen want er komt ook een parkeergarage en anders worden de bouwkosten in de winter weer duurder ivm water in deze bouwput.

Maar we hebben gezien bij een ander project in dezelfde stad dat de kwaliteit toch echt minder werd na de prijsverlaging..

Met 540k von voor een tweekapper met een halve hypotheek tegen 1.3% rente hadden we het nooit beter kunnen doen :+

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 06-07-2023 06:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Draakje5 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 06:16:
[...]

Maar we hebben gezien bij een ander project in dezelfde stad dat de kwaliteit toch echt minder werd na de prijsverlaging..
Geloof ook nooit dat de aannemer op een VON prijs van 650k 100k marge draait, dus het zal linksom of rechtsom toch ergens vandaan moeten komen. Zeker met gestegen loonkosten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:29

Cordon

Lievelings jankert

Blik1984 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:15:
[...]

Raambekleding mag in principe niet uit het bouwdepot, tenminste niet als je er ook hra over zou willen krijgen. Screens dan weer wel. Ik weet niet hoe groot je woning is (139 m2?), maar dan kan 16k voor plafond, wand en vloer aan de krappe kant zijn met de huidige prijzen. Verder weet ik niet of je nog iets aan een tuin moet doen, maar die kosten kunnen snel oplopen met afgraven, bestrating, etc.
Scheelt dat het plafond al word afgewerkt door de bouwer. Wat wij prima vinden. En verder moeten we gewoon kijken wat het kost. Als het niet uit het bouwdepot kan, dan maar zelf direct lappen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMaster
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-03-2024
(jarig!)
Source90 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:39:
[...]

Bij mij in de aannemingsovereenkomst stond erin dat de aannemer zich het recht voorbehoudt om zaken aan te passen aan het project, waaronder verkoopprijzen. Maar ook bijvoorbeeld het verhuren van woningen tot zelfs het wijzigen/schrappen van onverkochte woningen. Voor zover ik weet is een koop-/aannemingsovereenkomst al bindend en is juist dat jouw overeenkomst met de aannemer, de notaris doet enkel het overdragen van de grond en je eventuele hypotheek.

Enige mogelijkheid die je misschien nog hebt is als je in de periode van het financieringsvoorbehoud zit. Je zou dan misschien bij de bank aan kunnen geven dat je toekomstige 'buurman' te koop staat voor 100K minder. Wellicht dat de bank dan je woningwaarde naar beneden kan aanpassen waardoor financiering niet mogelijk is.

Meer (of minder) betalen dan je buren is wel gebruikelijk bij bestaande bouw natuurlijk. Als ik zie hoe lang projecten er hier over doen om uit te verkopen nu dan snap ik dat je iets van de marktontwikkelingen terug gaat zien in de prijzen. Hier in de wijk zelfs eentje 1+ jaar in de verkoop en nog 26% beschikbaar, bouw wel al een paar maanden gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stringer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-07 08:39

Stringer

Casual Sim liefhebber.

Tja, mijn buren hebben ook een uitbouw van 30K gehad. Wel jammer, maar niets aan te doen...

i5 3570k @ 4.2 | MSI Z77A-G45 | 16GB RAM | GTX 1070 TI 8GB |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 07:20
Een appartement voor 6000 euro per meter in een dorp naast Arnhem is ook wel érg scheutig. Ontwikkelaars zijn volledig de realiteit kwijtgeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
t14wo schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:26:
[...]

Een appartement voor 6000 euro per meter in een dorp naast Arnhem is ook wel érg scheutig. Ontwikkelaars zijn volledig de realiteit kwijtgeraakt.
Hier moet ik even inspringen, het is een stad, geen dorp. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 07:20
Draakje5 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:27:
[...]

Ah, we hebben een Huissenaar hier. ;)
Het is een dorp met stadsrechten. :+

offtopic:
Ik ook

[ Voor 3% gewijzigd door t14wo op 06-07-2023 10:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Draakje5 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:27:
[...]

Zegt iedereen die eigenlijk in een dorp woont.
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
LordBusiness schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:37:
[...]

De reactie is dat er wel mechanische ventilatie komt in zowel de technische ruimte als de berging. Die hadden zij wel in hun tekening staan, dus heb meteen up-to-date tekeningen opgevraagd.

Een andere vraag: wij willen na oplevering waarschijnlijk extra PV panelen laten installeren. We krijgen een 2-kapper met een uitbouw aan de zijkant van de woning met plat dak van ongeveer 3,5x 5,8 m, die ligt op het zuid-zuidwesten. Lijkt mij een prima plek voor wat panelen. Zouden jullie adviseren alvast een loze leiding te laten trekken door de muur naar buiten die uitkomt op het platte dak? Moet die loze leiding dan naar de meterkast lopen, of van het plat dak naar de technische ruimte omdat daar meestal de omvormer komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
gdvm schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:40:
[...]
Een andere vraag: wij willen na oplevering waarschijnlijk extra PV panelen laten installeren. We krijgen een 2-kapper met een uitbouw aan de zijkant van de woning met plat dak van ongeveer 3,5x 5,8 m, die ligt op het zuid-zuidwesten. Lijkt mij een prima plek voor wat panelen. Zouden jullie adviseren alvast een loze leiding te laten trekken door de muur naar buiten die uitkomt op het platte dak? Moet die loze leiding dan naar de meterkast lopen, of van het plat dak naar de technische ruimte omdat daar meestal de omvormer komt?
Dan klinkt het het meest logisch om een loze leiding van het dak naar de technische ruimte te trekken EN van de technische ruimte naar de meterkast.
Evt 2 stuks vanaf de meterkast naar de technische ruimte zodat je ook UTP naar je omvormer kan trekken.

Let erop dat voor 3-fase een standaard 19 mm leiding niet voldoende is. Vraag om een 25 mm buis of laat 2x 19mm leggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 06-07-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Farmerwood schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:06:
[...]

Dan klinkt het het meest logisch om een loze leiding van het dak naar de technische ruimte te trekken EN van de technische ruimte naar de meterkast.

Let erop dat voor 3-fase een standaard 19 mm leiding niet voldoende is. Vraag om een 25 mm buis of laat 2x 19mm leggen.
Que? 5x2.5mm2 VD past perfect in 19mm.

Van dak naar omvormer zijn dubbele buizen wel een goed idee, om de 2 polen gescheiden te houden.

[ Voor 10% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-07-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:23:
[...]

Que? 5x2.5mm2 VD past perfect in 19mm.

Van dak naar omvormer zijn dubbele buizen wel een goed idee, om de 2 polen gescheiden te houden.
Het is hier al vaker voorbij gekomen dat het niet voldoende is/mag. Mijn installateur gaf het toen ook aan. Had gelukkig overal 25 mm laten leggen vanwege de zeer geringe meerprijs, dus toen hebben ze het wel door 1 buis gelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Farmerwood schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:27:
[...]

Het is hier al vaker voorbij gekomen dat het niet voldoende is/mag. Mijn installateur gaf het toen ook aan. Had gelukkig overal 25 mm laten leggen vanwege de zeer geringe meerprijs, dus toen hebben ze het wel door 1 buis gelegd.
Bron?

Want dan moet ik ook nog eea gaan aanpassen.

Edit: ff snel forum search:
blackd schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:51:
[...]

Omdat de vulgraad van 5x VD draad lager (in %) is dan de kabel die de zonnepaneleninstallateur voorstelt door een 19mm buis proppen. Hierdoor heb je veel minder problemen (of eigenlijk: geen probleem) met warmteontwikkeling.

5x2,5mm2 VD draad in 19mm buis is een veelvoorkomende oplossing. Zie bijv. de toelichting hier:
https://www.elektramat.nl/kennisbank/installatiebuizen/

In feite is deze oplossing het toepassen van dezelfde aders qua dikte als de kabel die de zonnepaneleninstallateur voorstelt, maar dan zonder de buitenmantel eromheen. Doordat je die mist, kan de warmte beter weg. De buis is dan de tweede bescherming.
Maar: wel zorgen dat het traject lekker loopt, dus niet meer dan 2 (liefst geen) haakse bochten.
Heb hier zelf naar PV, laadpaal, WTW, kookplaat, schuur allemaal 5x2.5mm2 liggen in 19mm lowfriction, geen probleem.

[ Voor 55% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-07-2023 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Hier zelf ook diverse malen 5x2,5mm² door 19mm buizen getrokken.
Het gaat in deze denk ik niet om niet mogen maar niet kunnen. Gok dat het gros van de PV-installateurs met een YMvK kabel aankomt die én stroef is en 14mm niet lekker buigbaar PVC. Dat door een 3/4 BUITENdiameter buis gaat gewoon niet lekker. Dan heb je 2,5mm speling wat in bochten gewoon te krap is.

Diameter (inch) 3/4″
Diameter (uitwendig) 19
Diameter (inwendig) 16.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
Farmerwood schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:06:
[...]

Evt 2 stuks vanaf de meterkast naar de technische ruimte zodat je ook UTP naar je omvormer kan trekken.

Er is dus al leidingwerk naar de technische ruimte voor de (omvormer van) de standaard panelen. Ik had in eerste instantie al wel bedacht dat een extra loze leiding naar de technische ruimte wellicht handig zou zijn, dat is er een van 19mm zie ik nu.
Misschien halen we de standaard panelen er af en verkopen we die, en laten we dan overal nieuwe installeren. Dan denk ik dat we genoeg hebben aan de bekabeling die er ligt? Behalve dus van de technische ruimte (2e verdieping) naar het platte dak van de uitbouw (1 verdieping). Ga eens navragen of dat nog mogelijk is.
en dan dus bij voorkeur grotere diameter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:01
We hadden bij onze woning een voorbereiding voor een badkamer op zolder aangevraagd. Nu is de warmwaterleiding al gelegd, maar niet aangesloten vanwege legionellabesmetting. Op zolder zijn de leidingen al aangesloten op kranen, maar de waterleiding ligt open langs de boiler in de trapkast.

Onze loodgieter geeft aan dat ze het zelf niet aan durven/kunnen om het aan te sluiten, maar in hoeverre is die zorg terecht? Is dit daadwerkelijk iets bijzonders vergeleken met ander loodgieterwerk? Probleem zit voornamelijk in de timing, de kans dat de installateur iemand gaat sturen 9 dagen voor de bouwvak lijkt me vrij klein.
Pagina: 1 ... 227 ... 358 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.