Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 22:22
roltor schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:53:
[...]

Het grote voordeel van een nieuwbouwwoning vind ik de geluidsisolatie. Wij horen bijna niets van onze buren als we binnen zijn, ik denk door de WtW ventilatie waardoor we geen roosters in de gevel hebben.
Onze buren horen onze kinderen ook niet als ze binnen spelen, terwijl ze dan vaak best hard schreeuwen.
Het enige wat je hoort is contactgeluid van traplopen of vallende dingen. Als ik dat vergelijk met het huis van mijn broer, daar kun je bij wijze van spreken de buren horen praten.

In de tuin is natuurlijk een ander verhaal ;)
Misschien wishful thinking, maar hier ben ik eigenlijk ook wel vanuit gegaan. In ons project ben je eerder uitzondering zónder kinderen. Triple glas, Ventilatie Type-D, ankerloze spouwmuren, dikke isolatie. Binnen ben ik wel veilig... toch? :X :)

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozenburger1
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-08 17:02
Goedenavond, wellicht een rare vraag maar ik ben even het spoor bijster mede dankzij de kopersbegeleider.

Ik wil een extra raam in de zijgevel plaatsen op zolderhoogte voor extra licht in bepaalde kamers(zolder opdelen in kamers na oplevering), ik wil eigenlijk exact hezelfde raam gaan plaatsen zodat het er netjes uitziet. Gevraagd waar de aannemer dit raam heeft aangeschaft zodat ik dezelfde kan bestellen. Ik kreeg dus het antwoord terug dat ik niet zomaar zonder vergunning een raam kan plaatsen en dat de architect 5 jaar recht heeft op zijn ontwerp.

Het komt erop neer dat ik misschien een omgevingsvergunning nodig heb, dat is geen probleem want die vraag ik gewoon aan, alleen het stukje architect snap ik echt niet, mag ik nu 5 jaar lang geen raam plaatsen?

Huis moet nog opgeleverd worden medio oktober.
Overigens heb ik alle mogelijke indelingen geprobeerd, deze met het extra raam is gunstiger dan de indeling met extra dakraam. Als het niet mag moeten we uiteraard de indeling met dakraam kiezen.
Warmtepomp, ventilatie unit etc staan echt op een rotplek btw, vandaar het gepuzzel.

[ Voor 16% gewijzigd door Rozenburger1 op 30-06-2023 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rozenburger1 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:11:
Goedenavond, wellicht een rare vraag maar ik ben even het spoor bijster mede dankzij de kopersbegeleider.

Ik wil een extra raam in de zijgevel plaatsen op zolderhoogte voor extra licht in bepaalde kamers(zolder opdelen in kamers na oplevering), ik wil eigenlijk exact hezelfde raam gaan plaatsen zodat het er netjes uitziet. Gevraagd waar de aannemer dit raam heeft aangeschaft zodat ik dezelfde kan bestellen. Ik kreeg dus het antwoord terug dat ik niet zomaar zonder vergunning een raam kan plaatsen en dat de architect 5 jaar recht heeft op zijn ontwerp.

Het komt erop neer dat ik misschien een omgevingsvergunning nodig heb, dat is geen probleem want die vraag ik gewoon aan, alleen het stukje architect snap ik echt niet, mag ik nu 5 jaar lang geen raam plaatsen?

Huis moet nog opgeleverd worden medio oktober.
De architect heeft auteursrecht en dat loopt in principe na 70 jaar.

Misschien dat de bouwer denkt dat de architect na 5 jaar niet meer komt kijken of geen interesse meer heeft in zijn creaties :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozenburger1
Wolly schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:14:
[...]

Misschien dat de bouwer denkt dat de architect na 5 jaar niet meer komt kijken of geen interesse meer heeft in zijn creaties :+
Maar na 5 jaar, is dat een eis oid? Ik ga zijn "ontwerp" niet verkrachten ofzo alleen een extra raam plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Rozenburger1 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:17:
[...]

Maar na 5 jaar, is dat een eis oid? Ik ga zijn "ontwerp" niet verkrachten ofzo alleen een extra raam plaatsen.
Ik weet niet waar die 5 jaar vandaan komt, komt in ieder geval niet overeen met de duur van het recht.

En je kan natuurlijk altijd doen of je neus bloedt (met risico's) of de architect contacten en vragen of hij het goed vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:38:
[...]
Wij hebben een drummer links en een viool/piano speler rechts.
En jij speelt nu Tuba? :P

Zelf zijn wij heel bewust in een nieuwbouwwijk met veel jonge kinderen gaan wonen. Niet mijn droomplek, maar voor de kinderen is het gewoon het best denkbare.
De helft van de klas van mijn oudste zoon (5) woont binnen 200m van ons huis. Dus spelen na school is altijd mogelijk. En het maakt het voor de ouders ook veel makkelijker om contacten in de wijk te wijk te leggen en zo in een nieuwe omgeving snel een sociaal netwerk op te bouwen.
En ja, er is ook veel herrie van die kinderen op thuiswerkdagen, maar daar leer je wel mee omgaan of je moet een (betere) noice cancelling koptelefoon kopen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

met een extra raam kan je heel veel verkrachten, het is maar net wat het concept was van het ontwerp. :+
maargoed in de meeste gevallen kan het ze hun reet roesten bij projectbouw, daar hebben ze doorgaans toch niet kunnen ontwerpen wat ze wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wolly schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:14:
[...]

kan ook nog dat ze zelf de "architect" zijn. en het voor 5 jaar als referentie ofzo willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

De vraag is waar je de grens trekt, jij vindt een extra raam geen verkrachting terwijl de architect dat wel vind

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:32:
[...]

met een extra raam kan je heel veel verkrachten, het is maar net wat het concept was van het ontwerp. :+
maargoed in de meeste gevallen kan het ze hun reet roesten bij projectbouw, daar hebben ze doorgaans toch niet kunnen ontwerpen wat ze wilde.
Na 5 jaar is de buurt vaak zo verloederd tegenover de initiele plannen uit de verkoopfolder dat een architect zijn naam er niet meer aan wil verbinden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Haha nee. Sterker nog, als we de piano of viool horen zetten we onze eigen muziek uit, dat klinkt namelijk serieus goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dilbert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-09 21:14
THE_BASE schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:41:
[...]

Precies, die kinderen zijn wel een dingetje inderdaad. Om het netjes te zeggen ligt onze voorkeur daar niet bij, maar we ontkomen er ook niet aan. We hebben nu ook veel kinderen om ons heen en die rennen de hele tijd voor de voortuinen langs met ouders er achteraan en dat is vooral heel vervelend. Kinderen als buren in een tuin vind ik persoonlijk al anders. Maar het is zeker iets om rekening mee te houden, al heb je in de regio Utrecht niet heel veel vrijstaand/twee onder één kap met extra ruimte voor een betaalbare prijs. :)
Precies om die reden zijn wij in een nieuwbouwappartement gaan wonen. Maar uitgerekend onze bovenburen hebben kinderen. Het gedreun is niet te doen en we zijn elke dag om om 6.00 wakker... Om over het eindeloze boren/timmeren/klussen van alle andere buren nog maar te zwijgen. Alles overziend (niet alleen vanwege het voorgaande) zou ik niet zo snel nog een keer voor nieuwbouw kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
Dilbert schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:44:
[...]

Precies om die reden zijn wij in een nieuwbouwappartement gaan wonen. Maar uitgerekend onze bovenburen hebben kinderen. Het gedreun is niet te doen en we zijn elke dag om om 6.00 wakker... Om over het eindeloze boren/timmeren/klussen van alle andere buren nog maar te zwijgen. Alles overziend (niet alleen vanwege het voorgaande) zou ik niet zo snel nog een keer voor nieuwbouw kiezen.
Nieuwbouw of appartement nieuwbouw ? Dat is wel een flink verschil (geen bovenburen en soms maar een of geen buur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Dilbert schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:44:
[...]

Wij hebben nu ook een nieuwbouwwoning en die is al aardig geïsoleerd, nooit last gehad van de buren (natuurlijk wordt er weleens geboord) of van de kinderen. Die last is er pas buiten en daar ga ik voor het nieuwe huis ook vanuit.

Maar het is niet alleen de kinderen, ik vind het ook lastig inschatten of ik het benauwd ga vinden om tussen schuttingen te zitten in een tuin, dat ben ik niet gewend nu, we hebben een voortuin en daar mag je geen hoge schuttingen plaatsen. Het kan ook juist heel fijn zijn om privé te zitten. Vandaar de vraag aan ervaringsdeskundige. :)

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dilbert
Smartbikers schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:45:
[...]

Nieuwbouw of appartement nieuwbouw ? Dat is wel een flink verschil (geen bovenburen en soms maar een of geen buur).
Absoluut waar. Een appartement sowieso nooit meer (ook nu nog is een gek aan het boren), maar nieuwbouw heeft toch ook wel nadelen. Liever een woning waar de kinderziektes al uit zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miezziej
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-01 17:01
Met bestaande bouw heb je toch ook best kans op lawaaierige buren? Dat zetten ze er natuurlijk niet bij in de funda tekst :9

Wij hebben ondertussen de factuur binnen gekregen voor de ruwe begane grond. Nog maar 9 termijnen te gaan en dan is het klaar! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

miezziej schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:19:

Wij hebben ondertussen de factuur binnen gekregen voor de ruwe begane grond. Nog maar 9 termijnen te gaan en dan is het klaar! :+
Snel betalen dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dilbert
miezziej schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:19:
Met bestaande bouw heb je toch ook best kans op lawaaierige buren? Dat zetten ze er natuurlijk niet bij in de funda tekst :9

Dat is zeker waar. Bij bestaande bouw kun je er wel naar informeren, maar dan nog heb je inderdaad geen garantie. En wat de één overlast vindt, vindt de ander geen probleem.

Onze volgende woning wordt vrijstaand, dat weet ik wel. Dat valt nog niet mee in Nederland trouwens... Behalve als je boer of multimiljonair bent |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 13:04
THE_BASE schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:47:
[...]

Wij hebben nu ook een nieuwbouwwoning en die is al aardig geïsoleerd, nooit last gehad van de buren (natuurlijk wordt er weleens geboord) of van de kinderen. Die last is er pas buiten en daar ga ik voor het nieuwe huis ook vanuit.

Maar het is niet alleen de kinderen, ik vind het ook lastig inschatten of ik het benauwd ga vinden om tussen schuttingen te zitten in een tuin, dat ben ik niet gewend nu, we hebben een voortuin en daar mag je geen hoge schuttingen plaatsen. Het kan ook juist heel fijn zijn om privé te zitten. Vandaar de vraag aan ervaringsdeskundige. :)
FWIW, de tuin van mijn ouders is redelijk klein en omgeven door bakstenen muren van 3m hoog en heb dat nooit als benauwd ervaren, maar heb natuurlijk ook nooit anders gekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Dilbert schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:27:
[...]

Dat is zeker waar. Bij bestaande bouw kun je er wel naar informeren, maar dan nog heb je inderdaad geen garantie. En wat de één overlast vindt, vindt de ander geen probleem.

Onze volgende woning wordt vrijstaand, dat weet ik wel. Dat valt nog niet mee in Nederland trouwens... Behalve als je boer of multimiljonair bent |:(
Tja, dat zou ik ook graag willen, we kunnen in principe prima 2 onder één kap betalen, maar we willen met de maandlasten niet op onze top zitten, we willen ook nog gewoon lekker onbezorgd kunnen leven én bovendien gewoon ruimte hebben voor goed meerwerk. Consessies en keuzes, ik vind het een stressvolle periode. Eenmaal als de keuze is gemaakt en je bent blij, dan wordt het vast enig. :)

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:26
rubenos schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:00:
[...]

Misschien wishful thinking, maar hier ben ik eigenlijk ook wel vanuit gegaan. In ons project ben je eerder uitzondering zónder kinderen. Triple glas, Ventilatie Type-D, ankerloze spouwmuren, dikke isolatie. Binnen ben ik wel veilig... toch? :X :)
Je verbaast je maar ze bouwen nog steeds huizen (ook vrijstaand en 2 kappers) met ventilatieroosters als BENG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik zit al een maand of 3 zonder nieuwe factuur. Inmiddels ( na laatste factuur ):
Zolderwanden geplaatst, kozijnen geplaatst met beglazing, dak erop, dakpannen erop, zonnepanelen erop, metselwerk bijna klaar, leidingwerk grotendeels klaar, vloerverwarming erin.

Dus ik heb het idee dat er meer is gebeurd in deze 3 maanden zonder factuur dan in de eerste 3 maanden van de bouw met 4 factuurtermijnen :P
De volgende zal wel snel volgen met de dekvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XQ!
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-08 21:44

XQ!

Inmiddels is ons nieuwbouwhuis enkele weken geleden opgeleverd en zijn de stukadoors / schilders al 2 weken bezig geweest. Qua stucwerk leek het ons best prima gedaan, maar we hebben natuurlijk geen referentie wat nou echt goed stucwerk is. Vandaag zijn ze begonnen met het latex spuiten en ze gaven aan morgen al af te ronden. Twee dagen spuiten en afwerken voor 450 m2 leek ons vrij ambitieus, dus we zijn even langs geweest om te checken.

Nadat we met strijklicht een aantal muren op de begane grond hebben bekeken waren wij verbaasd hoe slecht het is afgewerkt. Er zijn verschillende lijntjes, putjes, grove plekken en hoekproefielen waarbij we het metaal nog een klein beetje kunnen zien. Is dit acceptabel of zijn wij te kritisch? Komt dit door het slechte stucwerk of juist het spuitwerk wat niet goed is aangebracht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VcEjJGelTDPaLABoI7gHe_W1qU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwGqjTO7sm0M4gyR71DUB0Th.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5t5tEMxF1N9HH9d0Bh2LcjjMSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCgeMwPgjYsO3tQMkcPZckgc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDeU2zi00ooyJLGXV4vkcoUbgO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvBlK27Yt1vtIf57KSuroTaI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-9HxgOJZrvPezb8BXeP6iOcj4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n5EYkptIJxoIKZhPTaG7Zi1K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjAZ6sU-g4CdszftxUGSHoJ3KGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MnSJ3MQCRvPxNvwLjDcS5a6T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJrfTNzrm8WRa4wlEgFg7SG9E_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vIXHlpF1Upgj08RLZNVgYTAl.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens het eerste gesprek (voordat wij akkoord hebben gegeven) werd er gesproken dat er Sikkens / Sigma muurverf zou worden gebruikt, maar op locatie treffen wij verf van Brander aan. Zou de keuze voor Brander ervoor kunnen zorgen dat het niet zo goed dekt als Sikkens / Sigma en we bovenstaande donkere plekken kunnen zien?

[ Voor 12% gewijzigd door XQ! op 30-06-2023 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:36
XQ! schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:45:
Inmiddels is ons nieuwbouwhuis enkele weken geleden opgeleverd en zijn de stukadoors / schilders al 2 weken bezig geweest. Qua stucwerk leek het ons best prima gedaan, maar we hebben natuurlijk geen referentie wat nou echt goed stucwerk is. Vandaag zijn ze begonnen met het latex spuiten en ze gaven aan morgen al af te ronden. Twee dagen spuiten en afwerken voor 450 m2 leek ons vrij ambitieus, dus we zijn even langs geweest om te checken.

Nadat we met strijklicht een aantal muren op de begane grond hebben bekeken waren wij verbaasd hoe slecht het is afgewerkt. Er zijn verschillende lijntjes, putjes, grove plekken en hoekproefielen waarbij we het metaal nog een klein beetje kunnen zien. Is dit acceptabel of zijn wij te kritisch? Komt dit door het slechte stucwerk of juist het spuitwerk wat niet goed is aangebracht?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tijdens het eerste gesprek (voordat wij akkoord hebben gegeven) werd er gesproken dat er Sikkens / Sigma muurverf zou worden gebruikt, maar op locatie treffen wij verf van Brander aan. Zou de keuze voor Brander ervoor kunnen zorgen dat het niet zo goed dekt als Sikkens / Sigma en we bovenstaande donkere plekken kunnen zien?
Hier was ik ook niet blij mee geweest. Lijkt het stucwerk te zijn bij de putjes. Is dit door dezelfde partij gebeurd?

De strepen zijn wel van het spuiten. Dat moeten zeg gewoon nog een keer doen. Was de muur wel goed droog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XQ!

XQ!

Rubenus schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 23:49:
[...]

Hier was ik ook niet blij mee geweest. Lijkt het stucwerk te zijn. Is dit door dezelfde partij gebeurd?
Is inderdaad door dezelfde partij gedaan. Ze hebben in totaal 12 dagen gespendeerd aan stucen, keuken ombouw en plafond verlagen (badkamer en toilet). En zijn sinds vandaag bezig met latex spuiten

Laatste stucwerkzaamheden afgerond op 23 juni, dus 7 dagen droogtijd gehad. Op enkele kleine plekken moest nog worden gevuld met snelgips vandaag, maar dat zou snel drogen volgens de stukadoors...

Kunnen ze trouwens de strepen lokaal spuiten? Of zal de hele wand dan opnieuw gespoten moeten worden?

[ Voor 26% gewijzigd door XQ! op 01-07-2023 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

XQ! schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 00:07:
[...]

Is inderdaad door dezelfde partij gedaan. Ze hebben in totaal 12 dagen gespendeerd aan stucen, keuken ombouw en plafond verlagen (badkamer en toilet). En zijn sinds vandaag bezig met latex spuiten

Laatste stucwerkzaamheden afgerond op 23 juni, dus 7 dagen droogtijd gehad. Op enkele kleine plekken moest nog worden gevuld met snelgips vandaag, maar dat zou snel drogen volgens de stukadoors...

Kunnen ze trouwens de strepen lokaal spuiten? Of zal de hele wand dan opnieuw gespoten moeten worden?
Brander maakt in basis prima spul, punt is wel dat je het niet besteld hebt.
Ik zie vooral oneffenheden in het stucwerk,lokaal spuiten kan, maar de hele wand is de normale gang van zaken en geeft beter resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
XQ! schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:45:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Brander Matt? Prima spul. Als ze ook een afwerk laag hebben gesmeerd zal dat denk ik met Brander Plast of Plast KV (kalkvrij) zijn gebeurt.

Spuiten geeft altijd een dunnere laag.

Vrijwel elke stukadoor die ik ken gebruikt liever Brander dan Sikkens/Sigma.

Ja, deze vlekken had je ook gehad met een ander merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Blurk62 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:19:
[...]

Wat dacht je van buren met een Corona-hond. Dat beest van hiernaast, type agressief mormel, heeft 0,0 opvoeding genoten en blaft bij het minste of geringste. Heel fijn ook dat als de buren het huis verlaten, weer naar het werk enzo, het kreng minimaal een uur aan een stuk blaft en jankt. Leuk als je zelf thuis werkt :(
Verhuizen naar een nieuwbouwwoning is een gok. Voor hetzelfde geld heb je straks links en rechts van je zulke buren. Als het kon zou ik mijn andere buren meenemen :)
Wij kregen een half jaar na ingeloot te zijn voor nieuwbouw, in onze bestaande woning een gezin met 8 kinderen als buren. Dat verwacht je in een woning van 115m2 ook niet. Jarenlang hebben we geluk gehad met oudere mensen als buren, maar ik deed wel een extra dansje van geluk (dat deed je in die periode nog bij inloting ;) ) dat we niet uit hebben hoeven vinden hoe zo'n groot gezin 's zomers klinkt. Inmiddels verblijven we tijdelijk elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dilbert
Volgens mij is de afwerking in nieuwbouw standaard matig. Het is lopende band werk en vaak een enorme haastklus. Wij hebben een hele mooie keuken en badkamer laten plaatsen, dat is top gedaan (uitbesteed door de aannemer). Maar de standaarddingen (muren/kozijnen/plafond) zijn echt niet mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dilbert
twi schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:59:
[...]
Wij kregen een half jaar na ingeloot te zijn voor nieuwbouw, in onze bestaande woning een gezin met 8 kinderen als buren. Dat verwacht je in een woning van 115m2 ook niet. Jarenlang hebben we geluk gehad met oudere mensen als buren, maar ik deed wel een extra dansje van geluk (dat deed je in die periode nog bij inloting ;) ) dat we niet uit hebben hoeven vinden hoe zo'n groot gezin 's zomers klinkt. Inmiddels verblijven we tijdelijk elders.
Wow! Dat verwacht je inderdaad niet. Dat moet een enorm kabaal geven (ook al doen ze niks geks). Gelukkig heb je kennelijk een escape gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-08 07:55
Een mooie aanvulling voor nieuwbouw (zelf individueel bouwen) zou zijn Glas.
Daar is zoveel over te vertellen.

Een Slogun kan zijn: Hoemeer glas hoe donkerder het huis in de zomer.
.....dat komt door de hoeveelheid screens die gebruikt gaan worden om de binnen temperatuur niet ver op te laten lopen.

Ook al koel je je huis met aardwarmte of lucht warmtepomp alles wat je buiten kan houden....kost je geen energie.
Dat begint namelijk al bij het ontwerp van een nieuwhuis.

Je hebt keuze uit dubbel of trilple glas (4 platen glas komt er aan)...
Maar dan ben je er nog lang niet.
Je hebt namelijk nog veel meer keuzes....
De dikte van de glasplaten, de tussen spouwruimte en of er een folie(gelaagd) glas aangebracht gaat worden.
Zo heb je ook nog de G waarde ( Percentage warmte wat glas tegen houdt b.v. 40%).
TV waarde hoeveel daglicht er binnen wordt gelaten
ZTA waarde hoeveel znlicht door het glas heen gaat
RA waarde de kleur van het licht wat binnen wordt gelaten.

Dit soort afwijkingen van de standaard lopen de prijzen (erg)snel op.

Met het ontwerp van het huis moet er goed gekeken worden naar de ligging van het huis t.o.v. de zon in de zomer en winter. Een huis met veel glas op het zuiden kan gunstig zijn omdat deze makkelijk door b.v. overstekken van daken (oid) verholpen kunnen worden zodat de zon niet in het glas schijnt.
De zon staat dan namelijk hoog aan de hemel.

Een huis met veel glas op het oosten en westen is een ander verhaal, hier staat de zon vaak lager en is de intrede hoek een stuk rechter op het glas, dus in de zomer meer warmte naar binnen. Een overstek moet vaak zo groot zijn dat het niet meer past(tenzij hyet een veranda wordt).

Als je gaat turner aan de glaswaarde , tegen zon inslag moet je bedenken dat dat in de winter erg donker in je huis kan worden.
Gaat je glas met een Gwaarde verhogen betekent dit in de zomer dat het werkt. maar in de winter werkt dat ook erg goed e betekent dat je extra moet stoken in de winter.

De woon.gebruiks belangen zijn dus erg groot. Mijn ervaring is dat bouwer(s) dat allemaal maar lastig vinden en daar liefst makkelijk van afkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

koningen schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:26:
Een mooie aanvulling voor nieuwbouw (zelf individueel bouwen) zou zijn Glas.
Daar is zoveel over te vertellen.

Een Slogun kan zijn: Hoemeer glas hoe donkerder het huis in de zomer.
.....dat komt door de hoeveelheid screens die gebruikt gaan worden om de binnen temperatuur niet ver op te laten lopen.

Ook al koel je je huis met aardwarmte of lucht warmtepomp alles wat je buiten kan houden....kost je geen energie.
Dat begint namelijk al bij het ontwerp van een nieuwhuis.

Je hebt keuze uit dubbel of trilple glas (4 platen glas komt er aan)...
Maar dan ben je er nog lang niet.
Je hebt namelijk nog veel meer keuzes....
De dikte van de glasplaten, de tussen spouwruimte en of er een folie(gelaagd) glas aangebracht gaat worden.
Zo heb je ook nog de G waarde ( Percentage warmte wat glas tegen houdt b.v. 40%).
TV waarde hoeveel daglicht er binnen wordt gelaten
ZTA waarde hoeveel znlicht door het glas heen gaat
RA waarde de kleur van het licht wat binnen wordt gelaten.

Dit soort afwijkingen van de standaard lopen de prijzen (erg)snel op.

Met het ontwerp van het huis moet er goed gekeken worden naar de ligging van het huis t.o.v. de zon in de zomer en winter. Een huis met veel glas op het zuiden kan gunstig zijn omdat deze makkelijk door b.v. overstekken van daken (oid) verholpen kunnen worden zodat de zon niet in het glas schijnt.
De zon staat dan namelijk hoog aan de hemel.

Een huis met veel glas op het oosten en westen is een ander verhaal, hier staat de zon vaak lager en is de intrede hoek een stuk rechter op het glas, dus in de zomer meer warmte naar binnen. Een overstek moet vaak zo groot zijn dat het niet meer past(tenzij hyet een veranda wordt).

Als je gaat turner aan de glaswaarde , tegen zon inslag moet je bedenken dat dat in de winter erg donker in je huis kan worden.
Gaat je glas met een Gwaarde verhogen betekent dit in de zomer dat het werkt. maar in de winter werkt dat ook erg goed e betekent dat je extra moet stoken in de winter.

De woon.gebruiks belangen zijn dus erg groot. Mijn ervaring is dat bouwer(s) dat allemaal maar lastig vinden en daar liefst makkelijk van afkomen.
Opzich klopt dit wel maar als project koper (dit topic) heb je er doorgaans 0 invloed op komt bij dat de architect er doorgaans ook maar een heel klein beetje invloed op heeft (orientatie en plattegrond worden dooraans niet of niet geheel door hem/haar bepaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
[...]

Ik verwacht dat je inderdaad wel veilig bent. In ieder geval een stuk veiliger dan in een gehorige bestaande woning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dilbert
Ik help het je hopen. Wij dachten ook dat we (vrijwel) niets zouden horen, maar niets blijkt minder waar. Ook van buiten horen we nog genoeg (loeiharde muziek van festivals vooral, maar ook optrekkend verkeer). Sommige geluiden hoor je binnen totaal niet, andere geluiden dreunen juist wel door. In een buitenwijk of gewone woonwijk zul je daar niet dagelijks last van hebben (zoals wij helaas wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koningen
twain4me schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:50:
[...]

Opzich klopt dit wel maar als project koper (dit topic) heb je er doorgaans 0 invloed op komt bij dat de architect er doorgaans ook maar een heel klein beetje invloed op heeft (orientatie en plattegrond worden dooraans niet of niet geheel door hem/haar bepaald.
Dat is helemaal waar.
Vandaar dat ik ook schreef individuele bouwer.

Maar voor kopers van project woningen is het goed om te kijken hoe het licht inval is.
Projecten vragen BENG aan m.b.v. tekeningen waarin doorleuk screens getekend worden.
In de kleine letters staat in de koopovereenkomst dat die buiten de aanneemsom vallen.

Ook al heb je een WP lucht die een beetje kan koelen, is dat vaak niet voldoende.

Helaas komen de meeste kopers er pas later achter dat ze een te warm huis hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dilbert schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:42:
Ik help het je hopen. Wij dachten ook dat we (vrijwel) niets zouden horen, maar niets blijkt minder waar. Ook van buiten horen we nog genoeg (loeiharde muziek van festivals vooral, maar ook optrekkend verkeer). Sommige geluiden hoor je binnen totaal niet, andere geluiden dreunen juist wel door. In een buitenwijk of gewone woonwijk zul je daar niet dagelijks last van hebben (zoals wij helaas wel).
Ergens is een beetje omgevinsgeluid ook niet zo erg. ik heb sinds kort een Ev en irriteer me mateloos aan alles wat ik heen en weer hoor schuiven/ tikken/ kraken met een verbrandinsmoter en versnellinsbak geluid had ik daar helemaal geen last van. In hele stille huizen hoor ik vaatwassers, adapters, inductieplaten , ventilatie kanalen etc ook allemaal zoveel beter. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:32
twain4me schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:49:
[...]

Ergens is een beetje omgevinsgeluid ook niet zo erg. ik heb sinds kort een Ev en irriteer me mateloos aan alles wat ik heen en weer hoor schuiven/ tikken/ kraken met een verbrandinsmoter en versnellinsbak geluid had ik daar helemaal geen last van. In hele stille huizen hoor ik vaatwassers, adapters, inductieplaten , ventilatie kanalen etc ook allemaal zoveel beter. 8)7
Oef, zeker waar! Ik woon sinds kort in een stadscentrum in een apprtement uit 17-nogwat. Ik verwachtte eerst dat ik er enorm last van zou hebben, maar het is meer alsof je een kabbelend riviertje naast je huis hebt lopen. Alle kleine dingen vallen inderdaad weg in de white noise. Ik kom nog in mn oude nieuwbouw woning, die heerlijk stil is, maar daar hoor je werkelijk alles :)
Had er nog niet zo bij stil gestaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
[...]

Haha, dat is wel echt met een EV ja. Ga je je opeens irriteren aan rolgeluid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 22:22
[...]

Klopt, een van de redenen dat je echt een ankerloze spouwmuur wil in goed geïsoleerde (tussen)woningen. Geluiden gaan juist meer opvallen, want een deel van het achtergrondgeluid is weg.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XQ!

XQ!

Toppe schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:39:
[...]

Brander Matt? Prima spul. Als ze ook een afwerk laag hebben gesmeerd zal dat denk ik met Brander Plast of Plast KV (kalkvrij) zijn gebeurt.

Spuiten geeft altijd een dunnere laag.

Vrijwel elke stukadoor die ik ken gebruikt liever Brander dan Sikkens/Sigma.

Ja, deze vlekken had je ook gehad met een ander merk.
Brander Bravo Muur en Plafond is het blijkbaar. Maar fijn om te horen dat Brander ook een prima merk is - waren even bang dat ze budget producten hadden gebruikt :P

Ze gaan de openstaande punten afwerken en het hele huis opnieuw checken voor oneffenheden. Bereidheid om op te lossen is er gelukkig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter24
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05 21:17
Ik hoop dat ik hier aan het goede adres ben. Ik heb een optie op een nieuwbouwwoning. Semiblij mee, het was namelijk de laatste in mijn keuzelijst ;). Maar nu is mij nadrukkelijk verteld door de aannemer dat de woning niet uitgebouwd kan worden bij de bouw. Dit omdat het een 'waaier' woning betreft. Doordat ik een beetje werd overvallen door het telefoongesprek heb ik het ook niet meer kunnen vragen. Maandag verwachten ze bericht terug van ons. Hebben jullie enig idee waarom het niet uit te bouwen zou zijn? Kost het ze teveel moeite. Zo ja, kan ik het dan later zelf laten doen? Of heeft het te maken met een constructie waar ik geen weet van heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Dexter24 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:20:
Ik hoop dat ik hier aan het goede adres ben. Ik heb een optie op een nieuwbouwwoning. Semiblij mee, het was namelijk de laatste in mijn keuzelijst ;). Maar nu is mij nadrukkelijk verteld door de aannemer dat de woning niet uitgebouwd kan worden bij de bouw. Dit omdat het een 'waaier' woning betreft. Doordat ik een beetje werd overvallen door het telefoongesprek heb ik het ook niet meer kunnen vragen. Maandag verwachten ze bericht terug van ons. Hebben jullie enig idee waarom het niet uit te bouwen zou zijn? Kost het ze teveel moeite. Zo ja, kan ik het dan later zelf laten doen? Of heeft het te maken met een constructie waar ik geen weet van heb?
Ik heb even een project bij ons in de buurt opgezocht met waaierwoningen (nieuwbouw). Ook daar is uitbouw bij waaierwoningen (waarvan de muren dus schuin lopen) niet mogelijk.

Technisch zou het wellicht kunnen, maar je krijgt dan een enorm smalle uitbouw omdat ook je tuin waarschijnlijk schuin toeloopt. De vraag is of je dat achteraf zou willen, want vooral dan krijg je waarschijnlijk inspringende muren (niet op perceel buren bouwen) en is je binnenmaat nog smaller bij de uitbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:27
Echt geen idee wat een 'waaier' woning is . . . Staat daar niets over in de brochure of op de website van het project?

In ieder geval voor jezelf bepalen of nu, en evetueel later, geen uitbouw een showstopper voor je/jullie is. En dan maandag eens vragen hoe dat zit en of uitbouw later dan wel kan en mag. Daar zul je je beslissing op moeten baseren. Uiteindelijk is de reden waarom dit niet zou kunnen minder van belang.

Gelukkig zijn er anderen die wel weten wat een waaier woning is.

[ Voor 3% gewijzigd door Dronium op 01-07-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter24
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05 21:17
Draakje5 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:34:
[...]

Ik heb even een project bij ons in de buurt opgezocht met waaierwoningen (nieuwbouw). Ook daar is uitbouw bij waaierwoningen (waarvan de muren dus schuin lopen) niet mogelijk.

Technisch zou het wellicht kunnen, maar je krijgt dan een enorm smalle uitbouw omdat ook je tuin waarschijnlijk schuin toeloopt. De vraag is of je dat achteraf zou willen, want vooral dan krijg je waarschijnlijk inspringende muren (niet op perceel buren bouwen) en is je binnenmaat nog smaller bij de uitbouw.
De tuin loopt dan weer gewoon recht. Het is een van de zijmuren die schuin loopt. Qua uitbouw zit je dan op ‘gewoon’ 5,4 meter breedte die recht de tuin in loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
Voor je de definitieve keus maakt kun je sowieso vragen of een van de andere woningen vrij is gekomen dan zou je nog kunnen switchen naar een andere woning die meer je voorkeur is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Dexter24 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:45:
[...]

De tuin loopt dan weer gewoon recht. Het is een van de zijmuren die schuin loopt. Qua uitbouw zit je dan op ‘gewoon’ 5,4 meter breedte die recht de tuin in loopt.
Houd er in ieder geval rekening mee dat als je naderhand een uitbouw wilt doen, 2.4 meter diep en 5.4 meter breed je snel richting de 40k+ gaat. Ook 50k is niet gek.
Tevens het risico er is dat je inspringende muren krijgt, omdat je niet op grond van de buren mag bouwen.

Als je echt een uitbouw wilt, zou ik persoonlijk een woning zoeken waar het tijdens de bouwfase al kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:43
Draakje5 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:28:
Als je echt een uitbouw wilt, zou ik persoonlijk een woning zoeken waar het tijdens de bouwfase al kan.
Of gewoon een huis met een grotere woonkamer/begane grond.

Terugkomend op de vraag @Dexter24 over waaierwoningen en uitbouwen. Dat is zeker mogelijk wij wonen er ook in één (zonder uitbouw), maar daarbij is de achterzijde wel breder dan de voorzijde. Meerde mensen in het rijtje hebben de uitbouw wel en nu een halve postzegel als achtertuin/betonveld.

Zijn jullie later ingeloot, dan zou het kunnen dat de ruwbouw opties misschien niet meer mogelijk zijn ivm bestellen van materiaal (heipalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik stond er van te kijken dat het voegwerk zo snel bij ons ging (zelfde dag).
Nou blijkbaar gebeurt dat 'doorstrijken' heel vaak tegenwoordig:
https://www.joostdevree.nl/shtmls/doorstrijken.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Draakje5 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:28:
[...]

Wel eens. Dat zie je dan ook niet aan de binnenkant. Bij ons is de woonkamer 5.8 meter breed en 10.5 meter lang. We gaan voor een uitbouw van 1.2 meter, waardoor we effectief straks op 11.7 meter uit gaan komen. Kosten voor uitbouw zijn zo’n 24K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
koningen schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:45:
[...]

Helaas komen de meeste kopers er pas later achter dat ze een te warm huis hebben.
Wij hebben nu een huis op het Zuidwesten met enorme raampartijen. Elke verdieping 4 openslaande deuren met ramen tot 2.60 meter. Op zolder zelfs tot 4.50 meter. Het is niet te doen heet in de zomer, helaas met HR++ glas. Nooit meer zoveel raam op het zuiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

Hier hetzelfde, dus hopelijk zijn wij ook veilig. In elk geval zal het beter zijn dan nu met HR++ glas en ventilatieroosters met een open voortuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Dit hebben wij ook. Alleen de buitendeuren horen we. En nu de auto’s die over kunststof rijplaten heen rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:57
[...]

In mijn nieuwe woning en ook oude woning komt er geluid van de buren via het ventilatiesysteem de woning binnen, dat is wel een beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Laatst online: 12:53
THE_BASE schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:56:
[...]

Wij hebben nu een huis op het Zuidwesten met enorme raampartijen. Elke verdieping 4 openslaande deuren met ramen tot 2.60 meter. Op zolder zelfs tot 4.50 meter. Het is niet te doen heet in de zomer, helaas met HR++ glas. Nooit meer zoveel raam op het zuiden.
Dat is precies waarom wij bij de bouw al hebben voorbereid op airco.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
De keuze wel of niet doen, ligt natuurlijk helemaal aan jullie zelf.

Een waaierwoning is een woning die aan de voor en of achterzijde scheve muren hebben.
Dit kan voordelen hebben m.b.t. het ontwerp, zonlicht inval en eventueel warmte ontwikkeling in de betreffende woning. Dan is er over nagedacht.
Maar het kan ook zijn dat het puur estetisch is ofdat de kavels zo lopen.

De zij(binnen) muren zijn waarschijnlijk recht. Het is (iets)duurder om de woning door te trekken bij een uitbouw. Ik kan me niet voorstellen dat het niet mag vanwege de omgevingsvergunning. De reden is dat dat inprincipe vergunningsvrij is bij aanvang nieuwbouw.
Wel wordt er gekeken of het past. Mar het zal nooit afgekeurd worden.

Je mag namelijk een bepaald percentage (vaak 10% vankavel oppervlak met een min van 50 en max van 100 m2). Bij projectmatige bouwe is het meestal 50 m2.
Soms is het maximaal 50% van de achtertuin. (bij vrijstaand is vaak de 2 meter links en rechts van de tuin niet meetellend). Ook de laatste paar meter (als je aan het water woond) als talud telt dan vaak niet mee.

Vraag of er kabels, waterleidingen,gas of andere dingen in de tuin lopen/zitten. Soms kunnen die ook roet in het eten gooien. Meestal is dat niet het geval, als het het geval is kom je er vaak pas bij de notaris achter bij het passeren. Want dan is er een zakelijk recht gevestigd..Niet alle aannemers of gemeentes vertellen dat netjes. (mogelijk weten ze dat niet bij het verkooppunt).

Vraag duidelijk waarom het niet kan.
Als het woord inprincipe niet, dan kan het wel onder bepaalde voorwaarde.
Meestal is dan de extra voorwaarde een verhoogde prijs.

Je kan ook nog vragen of ze bij alle woningen deze vraag willen neerleggen.
Als iedereen dat wenst is het voor de bouwer (en de gemeente )erg aantrekkelijk om het te doen.
Kopers krijgen wat ze wensen....bouwer verdiend extra.
Als het veel woningen in de rij zijn zal dat wellicht lastig worden maar als het een beperkt aantal is maak je een grote kans.

Doe het zo snel mogelijk zodat medekopers dan rekening kunnen houden met een verhoogde hypotheek.
Eenmaal geregeld gaan ze dat niet zomaar omgooien. Zeker als het moeite heeft gekost.

Succes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:36
koningen schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:22:
[...]

De keuze wel of niet doen, ligt natuurlijk helemaal aan jullie zelf.

Een waaierwoning is een woning die aan de voor en of achterzijde scheve muren hebben.
Dit kan voordelen hebben m.b.t. het ontwerp, zonlicht inval en eventueel warmte ontwikkeling in de betreffende woning. Dan is er over nagedacht.
Maar het kan ook zijn dat het puur estetisch is ofdat de kavels zo lopen.

De zij(binnen) muren zijn waarschijnlijk recht. Het is (iets)duurder om de woning door te trekken bij een uitbouw. Ik kan me niet voorstellen dat het niet mag vanwege de omgevingsvergunning. De reden is dat dat inprincipe vergunningsvrij is bij aanvang nieuwbouw.
Wel wordt er gekeken of het past. Mar het zal nooit afgekeurd worden.

Je mag namelijk een bepaald percentage (vaak 10% vankavel oppervlak met een min van 50 en max van 100 m2). Bij projectmatige bouwe is het meestal 50 m2.
Soms is het maximaal 50% van de achtertuin. (bij vrijstaand is vaak de 2 meter links en rechts van de tuin niet meetellend). Ook de laatste paar meter (als je aan het water woond) als talud telt dan vaak niet mee.

Vraag of er kabels, waterleidingen,gas of andere dingen in de tuin lopen/zitten. Soms kunnen die ook roet in het eten gooien. Meestal is dat niet het geval, als het het geval is kom je er vaak pas bij de notaris achter bij het passeren. Want dan is er een zakelijk recht gevestigd..Niet alle aannemers of gemeentes vertellen dat netjes. (mogelijk weten ze dat niet bij het verkooppunt).

Vraag duidelijk waarom het niet kan.
Als het woord inprincipe niet, dan kan het wel onder bepaalde voorwaarde.
Meestal is dan de extra voorwaarde een verhoogde prijs.

Je kan ook nog vragen of ze bij alle woningen deze vraag willen neerleggen.
Als iedereen dat wenst is het voor de bouwer (en de gemeente )erg aantrekkelijk om het te doen.
Kopers krijgen wat ze wensen....bouwer verdiend extra.
Als het veel woningen in de rij zijn zal dat wellicht lastig worden maar als het een beperkt aantal is maak je een grote kans.

Doe het zo snel mogelijk zodat medekopers dan rekening kunnen houden met een verhoogde hypotheek.
Eenmaal geregeld gaan ze dat niet zomaar omgooien. Zeker als het moeite heeft gekost.

Succes
Die vlieger gaat niet op als het een woning onder NHG grens is en met de uitbouw over de grens van 405k gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brrrtje?
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:28:
[...]
Maar de NEN1010:2020 is voorlopig nog geen eis.
@Blihi Waarop baseer je dat als ik vragen mag?
Voor zover ik zie is hij gewoon geldig...

Ik speel met de gedachte om een extra WCD in mijn keuken te maken en de vaatwassergroep is het best bereikbaar als aftakpunt.
Ik kan best berekenen of ik binnen de 3680VA blijf (230 x 16). Het gaat om de bestaande vaatwasser (2400W) en een kleine Nespresso (1260W), die nu zijn stopcontact moet delen (handmatig wisselen) met de waterkoker of de KitchenAid.
Alleen strookt dat niet met de norm >2000W = eigen groep.

Natuurlijk ga ik voor veilig, maar goldoe ook graag aan de geldende norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dilbert
[b][
Goh, dat klinkt bekend. We hadden een schilder die ons hetzelfde trucje heeft geflikt. We hebben sindsdien meerdere schilders over de vloer gehad en die zeiden allemaal: Brander is leuk voor op het plafond, verder is het volstrekt geen alternatief voor Sikkens/Sigma. We hebben specifiek gevraagd om schrobvast en die rommel van Brander komt er al af als je er naar kijkt. Ik zou hier zeker een punt van maken, want je hebt sowieso te veel betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Brrrtje? schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:24:
[...]

Ik speel met de gedachte om een extra WCD in mijn keuken te maken en de vaatwassergroep is het best bereikbaar als aftakpunt.
Ik kan best berekenen of ik binnen de 3680VA blijf (230 x 16). Het gaat om de bestaande vaatwasser (2400W) en een kleine Nespresso (1260W), die nu zijn stopcontact moet delen (handmatig wisselen) met de waterkoker of de KitchenAid.

Je kan jezelf ook nog afvragen hoe vaak je een kopje koffie zet als de vaatwasser aan staat. Hier gaat de vaatwasser altijd op timer in de nacht aan, dan zet ik geen koffie.

Die 2400w/h is natuurlijk alleen met opwarmen. Daarnaast is een koffiezet apparaat eveneens met opwarmen piek belasting en is dit maar voor zeer korte duur.

Ik zou een koffiemachine gerust naast de vaatwasser op dezelfde groep zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:58
Blihi schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:37:
[...]

Dat is precies waarom wij bij de bouw al hebben voorbereid op airco.
Ik ben wel nieuwsgierig naar wat je voorbereiding was voor airco, ben ook bezig met nieuwbouwhuis aanschaf en wil ook in toekomst airco inbouwen. @Blihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:45
leeri003 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:46:
[...]

Ik ben wel nieuwsgierig naar wat je voorbereiding was voor airco, ben ook bezig met nieuwbouwhuis aanschaf en wil ook in toekomst airco inbouwen. @Blihi
Zoek contact met een goede installateur en laat het leiding werk alvast in de muren frezen, bepaal alvast waar je de buitenunit(s) gaat plaatsen en zorg voor loze leidingen of alvast een aparte groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Laatst online: 09:58
Thanks
Loze leidingen en aparte groep had ik ook al aan gedacht maar hoe en wat er van de binnenunit naar buitenunit gaat heb ik geen idee wat voor formaat dat is of soort leiding star of flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 21:55
Brrrtje? schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:24:
[...]

Normen worden aangewezen via de staatscourant, dat het NEN een nieuwe norm uitbrengt houdt niet in dat deze gelijk van toepassing is. Dat is maar goed ook aangezien er nog wel het één en ander op aan te merken valt als er net een nieuwe versie uitgebracht is.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Laatst online: 18:45
@leeri003 het boren kan wel na oplevering. Je binnenunits hebben ook nog afwatering nodig voor condenswater. Idealiter laat je die naar beneden stromen zodat je geen pompje nodig hebt, ook iets om rekening mee te houden. Maar je kan het beste alvast gaan zitten met een airco installateur om alvast een plan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Laatst online: 18:29
leeri003 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:50:
Thanks
Loze leidingen en aparte groep had ik ook al aan gedacht maar hoe en wat er van de binnenunit naar buitenunit gaat heb ik geen idee wat voor formaat dat is of soort leiding star of flexibel.
Voor een 2,5/3,5kw airco gaan de volgende leidingen/kabels van binnenunit naar buiten: 2x airocoleiding (enigzins flexibel geïsoleerde koperbuis, buigstraal>10cm diameter 25 & 30mm, condenswaterafvoerslang 18mm, en een 4 aderige kabel. Hiervoor boor je meestal een gat van 65mm, bij een zwaardere unit worden de airocoleidingen nog een slag dikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jweetje
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:20
Sorry, ben ik weer met een vraagje :)
Het misschien wel bekende opstook protocol. De dekvloer ligt er bij ons sinds maar in, oplevering donderdag a.s. 8) .
De aannemer heeft aangegeven de vloer verwarming uitgebreid te testen maar voert niet echt een opstook protocol uit. Dit testen was nog niet gebeurd bij de voorschouw. De tegelzetter heeft aangegeven de verwarming maximaal te zetten voor een paar dagen omdat hij verschillende meningen hoort. Maximaal zetten lijkt mij wat kort door de bocht. Aangezien er wat wisselende meningen zijn over de noodzaak van een opstook protocol bij LTV met warmtepomp weet ik niet zo goed wat te doen.

Helaas heb ik niet veel tijd om het volledige protocol zonder aanpassingen uit te voeren. Oplevering 6 juli 7:30 en tegelzetter begint met de BG vloer op maandag ochtend 7:00.

Ik zit te twijfelen tussen twee opties: Een opstook protocol tot minder dan 40 graden maar wel de 24 uur aanhouden per stap of de 24 uur per stap verkorten naar 12 of iets tussen 12 en 24 uur in. Met 12 uur per stap zou ik de 40 graden wel halen. Iemand enige nog een tip hier mischien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enLg5xaVSFMVyjWlhUj9Dv1NPaQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IqlA4Pn3Ddb8AALekNP9Z36A.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfQjZGsqasKk22xB8om1UuBINVE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vhX5snpnwGpwgQnwupUSnwYx.jpg?f=user_large

M.b.t. het boiler verhaal, ik wacht nog op input van de rechtsbijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[...]

Hier ook airco aan laten leggen na de oplevering. Hoewel we het nog prima weg hebben kunnen werken had ik achteraf misschien meer kunnen plannen. Vooral omdat 2 slaapkamers op noord nu geen airco hebben omdat de zon er toch niet op staat, maar we er achteraf nu ook mee verwarmen was het achteraf toch handig geweest.

Ga zoals gezegd vast zitten met een installateur voor een plan. De binnenunits goed plaatsen vergt enige kennis van zaken.
Zodra de beste plekken bekend zijn kun je daar de benodigde wcd's (op eigen groep), afvoer en locaties van leidingwerk intekenen.

Hou er rekening mee dat veel installateurs niet (graag) aansluiten op leidingwerk dat een ander aangelegd heeft. Dit i.v.m garantie. Dus regel liever met je aannemer dat op de gewenste plekken geen leidingen door de muur of vloer lopen (zacht blok) en laat je installateur alles zelf aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Source90 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:34:
[...]

Die vlieger gaat niet op als het een woning onder NHG grens is en met de uitbouw over de grens van 405k gaat.
Dat is helemaal waar, maar alleen voor sommige van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Vooral over de leidingtrajecten nadenken. Een insallateur wil toch zijn eigen leidingen trekken en geen voorgeinstalleerde leidingen gebruiken.

Je hebt stroom nodig bij de buitenunit, verder kabels tussen buiten- en binnenunits en bij de binnenunits mogelijkheid condenswater om af te voeren.

Ik heb bijvoorbeeld zachte blokken in de vloer laten maken waar ik zeker weet dat ik leidingen door de vloer kon maken (6cm gaten per set leidingen).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:27
Blihi schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:28:
[...]

Vooral over de leidingtrajecten nadenken. Een insallateur wil toch zijn eigen leidingen trekken en geen voorgeinstalleerde leidingen gebruiken.

Je hebt stroom nodig bij de buitenunit, verder kabels tussen buiten- en binnenunits en bij de binnenunits mogelijkheid condenswater om af te voeren.

Ik heb bijvoorbeeld zachte blokken in de vloer laten maken waar ik zeker weet dat ik leidingen door de vloer kon maken (6cm gaten per set leidingen).
Ik moet zeggen dat ik dus ook dacht dat ik veel afwijzingen zou krijgen om airco aan te sluiten op de voorbereide leidingen, maar heb 4 bedrijven benaderd en allemaal hadden ze er geen probleem mee omdat de aannemer alles netjes voorbereid had op de locatie van de afvoerbuizen na waardoor een klein (niet estetisch het allermooiste) verlooppijpje voor nodig is.. Een van die bedrijven is ingehuurd om maandag het te komen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Krijgertje1979 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:03:
[...]

Ik moet zeggen dat ik dus ook dacht dat ik veel afwijzingen zou krijgen om airco aan te sluiten op de voorbereide leidingen, maar heb 4 bedrijven benaderd en allemaal hadden ze er geen probleem mee omdat de aannemer alles netjes voorbereid had op de locatie van de afvoerbuizen na waardoor een klein (niet estetisch het allermooiste) verlooppijpje voor nodig is.. Een van die bedrijven is ingehuurd om maandag het te komen plaatsen.
Dat is fijn, want dat is natuurlijk wel de netste oplossing. Dan zit al het leidingwerk netjes in de muur.

Bij ons zijn de leidingen wel zichtbaar, maar alleen in de technische ruimte, een stukje van de hal en in een 'onbenoemde ruimte' die als opbergkast gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
jweetje schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:20:
Sorry, ben ik weer met een vraagje :)
Het misschien wel bekende opstook protocol. De dekvloer ligt er bij ons sinds maar in, oplevering donderdag a.s. 8) .
De aannemer heeft aangegeven de vloer verwarming uitgebreid te testen maar voert niet echt een opstook protocol uit. Dit testen was nog niet gebeurd bij de voorschouw. De tegelzetter heeft aangegeven de verwarming maximaal te zetten voor een paar dagen omdat hij verschillende meningen hoort. Maximaal zetten lijkt mij wat kort door de bocht. Aangezien er wat wisselende meningen zijn over de noodzaak van een opstook protocol bij LTV met warmtepomp weet ik niet zo goed wat te doen.

Helaas heb ik niet veel tijd om het volledige protocol zonder aanpassingen uit te voeren. Oplevering 6 juli 7:30 en tegelzetter begint met de BG vloer op maandag ochtend 7:00.

Ik zit te twijfelen tussen twee opties: Een opstook protocol tot minder dan 40 graden maar wel de 24 uur aanhouden per stap of de 24 uur per stap verkorten naar 12 of iets tussen 12 en 24 uur in. Met 12 uur per stap zou ik de 40 graden wel halen. Iemand enige nog een tip hier mischien?
[Afbeelding]
[Afbeelding]

M.b.t. het boiler verhaal, ik wacht nog op input van de rechtsbijstand.
Mijn idee: Zeg tegen de tegelzetter dat je netjes aan zijn verzoek voldaan hebt om de verwarming een paar dagen maximaal te zetten en de vloer weer hebt laten afkoelen. Er is geen enkele manier waarop dat te controleren valt.

Ook het wel of niet uitvoeren van een opstookprotocol is niet controleerbaar. Het droogprogramma in de WP (let op: dat is dus geen opstookprotocol, maar een betondroogprogramma) onderbreken geeft een foutmelding die je gewoon kunt wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:44
Wij zijn op dit moment bezig met de raambekleding voor onze woningen en zojuist via een speciaalzaak offerte gekregen en schrokken behoorlijk van het bedrag. We gaan dus op zoek naar een goedkoper alternatief. We horen goede verhalen over kwaliteit en prijs van Kwantum, iemand ervaring met hun? Of een andere goede partij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 10:53
Thomas19903 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:24:
Wij zijn op dit moment bezig met de raambekleding voor onze woningen en zojuist via een speciaalzaak offerte gekregen en schrokken behoorlijk van het bedrag. We gaan dus op zoek naar een goedkoper alternatief. We horen goede verhalen over kwaliteit en prijs van Kwantum, iemand ervaring met hun? Of een andere goede partij?
Wij hebben binnenkort een afspraak met Veneta. Wellicht is dat iets voor je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
Tompouce schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:29:
[...]

Wij hebben binnenkort een afspraak met Veneta. Wellicht is dat iets voor je?
Wij hebben in ons huidige huis Veneta hangen zijn er erg tevreden over, er was bij 1 raam verkeerd gemeten zonder problemen een nieuwe gekregen die iets kleiner was (en dus wel paste).

Niet alleen over het product maar ook over de service dus erg tevreden :)

Enige nadeel is overigens dat ze geen standaard slimme oplossingen hebben ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Lupadi op 03-07-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wij hebben toevallig volgende week een afspraak staan van iemand die bij ons aan huis komt voor raambekleding. Ik heb ook nog geen idee wat ik kan verwachten.

Laatst een keer voor shutters gekeken bij wooninrichting aanhuis, toen werd ons verteld dat shutters 500 euro per m2 kosten, voor een raampartij van 10m2 vonden we dat wel aardig aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:35
Herkenbaar, vrij prijzig, zeker als je een niet standaard stofje wilt hebben. Wij hebben ook een offerte via een speciaalzaak lopen, en we gaan die wel doen voor de benedenverdieping. Maar voor de badkamers gaan we voor de goedkopere variant via Veneta. Hoor daar veel goede verhalen over qua prijs/kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hier gekozen voor inbetweens + overgordijnen. Ook wel flink aan de prijs maar geen spijt van, ziet er prachtig uit al zeg ik het zelf ;) heb de prijs vantevoren ook erg onderschat en hoor van de meeste mensen dat ze raambekleding als een restpostje zien, maar het maakt je kamers echt totaal anders met mooie gordijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Kwantum, LeenBakkker, Hema, Karwei, Veneta en dat soort zaken hebben een beperkte collectie per stof. Dus als jouw stof en kleur er tussen zitten dan heb je geluk. Zoek je iets anders (printje, kleur, hoogte) dan kom je bij speciaalzaken uit en dan kan de prijs flink oplopen. Ik was vorig weekend bij Roobol en die hebben ook best een flinke collectie en mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Handig om in dit topic de richtprijzen een beetje te delen zodat lezers in dit topic zich mentaal voor kunnen bereiden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Laatst online: 20:40

KoudeAardbei

Moderator

twi schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:41:
Handig om in dit topic de richtprijzen een beetje te delen zodat lezers in dit topic zich mentaal voor kunnen bereiden? ;)
Wij hadden voor een jaloezie van een lokale stoffeerder een prijs van 2500 (!) voor 1 stuk van 3,40x2.25.
Bij Veneta echt 1/3e van de prijs 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
twi schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:41:
Voor inbetweens rond de 50 euro per meter, overgordijnen 70 de meter. En als je dubbele plooi kiest het aantal meters nog eens maal 2 (minstens), en dan nog rails ophangen a 30 de meter; dus dat loopt allemaal wel aardig op als je een flinke raamkant hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Wij hebben 4 ramen van 370x550 en 5 ramen van 145x550. De eerste offerte voor de gordijngen (inbetween, overgordijn) is opgevraagd. Ik houd mijn hart vast.

De offerte van Jasno hebben we al binnen voor de 2 grote ramen en 2 kleine ramen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rozenburger1
Wolly schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:22:
[...]

Ik weet niet waar die 5 jaar vandaan komt, komt in ieder geval niet overeen met de duur van het recht.

En je kan natuurlijk altijd doen of je neus bloedt (met risico's) of de architect contacten en vragen of hij het goed vindt.
Ik heb inmiddels contact gehad met de architect en hij vond het geen probleem, hij kwam zelfs nog met adviezen en een tekening met het extra ingetekende raam. Bedankt voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Il 2 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:05:
[...]

Voor inbetweens rond de 50 euro per meter, overgordijnen 70 de meter. En als je dubbele plooi kiest het aantal meters nog eens maal 2 (minstens), en dan nog rails ophangen a 30 de meter; dus dat loopt allemaal wel aardig op als je een flinke raamkant hebt.
Dat zijn dure rails.
Rails van Forest zijn er al vanaf 11€/m op maat
https://www.roederails.nl...ds-wave-gordijnrails.html

Heb net 2x 289cm Somfy elektrische rails gekocht voor 290/stuk, viel ook nog wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-09 20:48

twu

Binnenkort wordt ook onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Een algemene vraag omtrent erfgrens en plaatsen van schuttingen. Hoe worden deze normaliter bij een nieuwwoning aangegeven waar de erfgrens is en hoe horen de eigenaren deze te kunnen bewaken?

De woningen van onze achtertuin buren worden één maand eerder opgeleverd dan onze woning. Hoe kunnen we waken dat zij niet per ongeluk cm's/meters van onze tuin afsnoepen door het plaatsen van hun schutting? Ben heilig ervan overtuigd dat ze het niet gaan doen, maar ben wel benieuwd hoe dat normaliter in zijn werking gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Meestal zoek je contact met de buren over erfscheiding zodat je smaak kan afstemmen en ook kosten kan delen. Als je wilt dat de schutting niet teveel jou kant op staat dan is de enige manier om erbij te zijn wanneer die geplaatst wordt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Draakje5
Het metselwerk is klaar.
Nu maar hopen dat we geen witte uitbloei krijgen op het metselwerk :+
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jweetje
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:20
Blihi schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:47:
[...]

Mijn idee: Zeg tegen de tegelzetter dat je netjes aan zijn verzoek voldaan hebt om de verwarming een paar dagen maximaal te zetten en de vloer weer hebt laten afkoelen. Er is geen enkele manier waarop dat te controleren valt.

Ook het wel of niet uitvoeren van een opstookprotocol is niet controleerbaar. Het droogprogramma in de WP (let op: dat is dus geen opstookprotocol, maar een betondroogprogramma) onderbreken geeft een foutmelding die je gewoon kunt wissen.
Dat is ook een aanpak :-). Ik was eigenlijk opzoek naar input of het versnelde protocol kwaad kan, m.a.w. gaat het te snel voor de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ucello
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-06 11:21
Wij hebben een nieuwbouwwoning met daaraan vast een garage gekocht. Deze garage wordt volledig geïsoleerd. In de garage laten we vloerverwarming aanleggen. En er komt ook een deur vanuit de woonkamer.

Nu willen we ook de wasmachine en droger aansluiting laten plaatsen in de garage.

Omdat de droger/wasmachine warmte en vocht produceren geeft het bouwbedrijf aan dat er ventilatie moet worden aangebracht. Kosten als zij dat uitvoeren is ca 900 euro.

Bij navraag: het bouwbedrijf geeft ook aan dat er nu geen enkele ventilatie in de garage komt.

Ik had altijd begrepen dat een garage feitelijk een ruimte is voor het stallen van motorvoertuigen en dat die conform bouwbesluit geventileerd moet worden. Even los van het feit dat we er in de praktijk wss geen motorvoertuigen gaan stallen. Dus dat er gewoon om niet ventilatie aangebracht dient te worden.
Nu weet ik niet of ze zich hierbij op een "oud ontwikkelaars trucje" gaan beroepen: ze spreken zelf van garage, op de tekeningen staat garage, maar in de technische omschrijving staat uitpandige bergruimte/garage / bouwbesluit: berging.

Wat is wijsheid; we vinden EUR 900 voor ventilatie in de garage gewoon erg veel geld. Heeft iemand ervaring hiermee hoe dit aan te vliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:36
Ucello schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:05:
Wij hebben een nieuwbouwwoning met daaraan vast een garage gekocht. Deze garage wordt volledig geïsoleerd. In de garage laten we vloerverwarming aanleggen. En er komt ook een deur vanuit de woonkamer.

Nu willen we ook de wasmachine en droger aansluiting laten plaatsen in de garage.

Omdat de droger/wasmachine warmte en vocht produceren geeft het bouwbedrijf aan dat er ventilatie moet worden aangebracht. Kosten als zij dat uitvoeren is ca 900 euro.

Bij navraag: het bouwbedrijf geeft ook aan dat er nu geen enkele ventilatie in de garage komt.

Ik had altijd begrepen dat een garage feitelijk een ruimte is voor het stallen van motorvoertuigen en dat die conform bouwbesluit geventileerd moet worden. Even los van het feit dat we er in de praktijk wss geen motorvoertuigen gaan stallen. Dus dat er gewoon om niet ventilatie aangebracht dient te worden.
Nu weet ik niet of ze zich hierbij op een "oud ontwikkelaars trucje" gaan beroepen: ze spreken zelf van garage, op de tekeningen staat garage, maar in de technische omschrijving staat uitpandige bergruimte/garage / bouwbesluit: berging.

Wat is wijsheid; we vinden EUR 900 voor ventilatie in de garage gewoon erg veel geld. Heeft iemand ervaring hiermee hoe dit aan te vliegen?
Betekent dit dat het aangesloten wordt op het WTW leidingwerk? Dan vind ik het een schappelijke prijs. Al weet ik niet wat je betaald hebt voor het isoleren van de garage natuurlijk. En het is ook een nu of nooit optie. Dat ga je later lastig voor elkaar krijgen.

Of ventilatie verplicht is bij een inpandige berging weet ik niet. Dat kun je misschien navragen bij woningborg of vereniging eigen huis.

Hoe is de woning verder verkocht? Is de wasmachine aansluiting verplaatst op jouw verzoek? Of was dit zo verkocht?

[ Voor 7% gewijzigd door Rubenus op 04-07-2023 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
twu schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:19:
Binnenkort wordt ook onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Een algemene vraag omtrent erfgrens en plaatsen van schuttingen. Hoe worden deze normaliter bij een nieuwwoning aangegeven waar de erfgrens is en hoe horen de eigenaren deze te kunnen bewaken?

De woningen van onze achtertuin buren worden één maand eerder opgeleverd dan onze woning. Hoe kunnen we waken dat zij niet per ongeluk cm's/meters van onze tuin afsnoepen door het plaatsen van hun schutting? Ben heilig ervan overtuigd dat ze het niet gaan doen, maar ben wel benieuwd hoe dat normaliter in zijn werking gaat.
Er worden paaltjes geplaatst tbv het kunnen herkennen van de erfgrens. Draadje ertussen spannen en je hebt je erfgrens.

In principe hebben je buren er niet zoveel aan om hun schutting op jouw erf te plaatsen, aangezien je daarmee eigenaar van de schutting wordt. Een groter gevaar is dat ze het op de erfgrens plaatsen waarmee je dus je eigen schutting nog meer op jou grond moet zetten waardoor je tuin verliest.

Wat ik vooral zou doen is kijken of je gezamenlijk een schutting kunt plaatsen, die kan dan op de erfgrens geplaatst worden en je bespaart daarmee kosten plus centimeters van je erf dat je niet aan een schutting besteedt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:21
@Ucello omdat je hem isoleert inclusief vloerverwarming gok ik dat het een onbenoemde ruimte is geworden en geen garage meer. Dan vervalt de ventilatie eis. Je moet even navragen of je voor die €900,- een domme elektrische ventilator krijgt die op basis van vocht of een timer aan gaat of omdat hij inderdaad op de WTW van de woning aangesloten gaat worden.

Ik heb dat laatste en ben daar wel blij mee, een losse ventilator zal een stuk meer herrie maken en je hebt altijd een tocht kanaal of je moet weer met kleppen gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ucello
Rubenus schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:35:
[...]

Betekent dit dat het aangesloten wordt op het WTW leidingwerk? Dan vind ik het een schappelijke prijs. Al weet ik niet wat je betaald hebt voor het isoleren van de garage natuurlijk. En het is ook een nu of nooit optie. Dat ga je later lastig voor elkaar krijgen.

Of ventilatie verplicht is bij een inpandige berging weet ik niet. Dat kun je misschien navragen bij woningborg of vereniging eigen huis.

Hoe is de woning verder verkocht? Is de wasmachine aansluiting verplaatst op jouw verzoek? Of was dit zo verkocht?
Dank je. De isolatie van de garage was al inclusief bij aanschaf. Dus daar hebben we niet extra voor betaald. Wel voor het verplaatsen van de wasmachine aansluiting. Dat was idd op ons verzoek.
Ik zal even navragen of het aangesloten wordt voor dat bedrag op het WTW systeem. Want dan is het inderdaad een ander verhaal (ik begreep uit hun verhaal dat het om slechts ventilatie roosters oid is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ucello
GeeMoney schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:03:
@Ucello omdat je hem isoleert inclusief vloerverwarming gok ik dat het een onbenoemde ruimte is geworden en geen garage meer. Dan vervalt de ventilatie eis. Je moet even navragen of je voor die €900,- een domme elektrische ventilator krijgt die op basis van vocht of een timer aan gaat of omdat hij inderdaad op de WTW van de woning aangesloten gaat worden.

Ik heb dat laatste en ben daar wel blij mee, een losse ventilator zal een stuk meer herrie maken en je hebt altijd een tocht kanaal of je moet weer met kleppen gaan werken.
Top, dank voor de tip. Neem ik mee! Zie ook mijn eerdere reactie ik ga navragen of het op de WTW wordt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ucello schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:05:

Een garage heeft inderdaad flinke ventilatie eisen. Dat ze het garage noemen is eigenlijk misleidend, je mag er niet eens een motorvoertuig stallen. Wat betreft ventilatie zal het waarschijnlijk moeten voldoen aan onderstaande.

Ventilatie
Aanvullend op de ventilatie-eisen zoals vermeld in het van toepassing zijnde Bouwbesluit dienen onderstaande
ruimten voorzien te zijn van een natuurlijke of mechanische ventilatievoorziening met een capaciteit van ten
minste 7 dm³/s:
• (een) opstelruimte(n) voor wasautomaat en/of wasdroger;
• (een) bergruimte(n) (niet zijnde een trapkast)

Ik zie nu pas je vervolg bericht. Ik denk dat ze een fout hebben gemaakt en de kosten proberen te verhalen. Als jij niets doet zijn ze verplicht de ventilatie aan te passen.

[ Voor 4% gewijzigd door Vendetta_X op 04-07-2023 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:55:
[...]

Er worden paaltjes geplaatst tbv het kunnen herkennen van de erfgrens. Draadje ertussen spannen en je hebt je erfgrens.

In principe hebben je buren er niet zoveel aan om hun schutting op jouw erf te plaatsen, aangezien je daarmee eigenaar van de schutting wordt. Een groter gevaar is dat ze het op de erfgrens plaatsen waarmee je dus je eigen schutting nog meer op jou grond moet zetten waardoor je tuin verliest.

Wat ik vooral zou doen is kijken of je gezamenlijk een schutting kunt plaatsen, die kan dan op de erfgrens geplaatst worden en je bespaart daarmee kosten plus centimeters van je erf dat je niet aan een schutting besteedt
En wat als de paaltjes weg zijn bij oplevering en overal de schutting al staat? Kadaster komt pas achteraf inmeten, zorg dan maar eens dat je erachter komt of alles staat zoals het hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Vendetta_X schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:16:
[...]

En wat als de paaltjes weg zijn bij oplevering en overal de schutting al staat? Kadaster komt pas achteraf inmeten, zorg dan maar eens dat je erachter komt of alles staat zoals het hoort.
Dat klopt, verder het beste wat je kan doen is erbij zijn bij plaatsing.

Ik vond het ook een hoop gedoe, afgelopen week 3x gezeik gehad over erfgrens en plaatsing van paaltjes en hekwerk. Overigens allemaal zonder schuld van de buren, maar vnl tuinmannen die gewoon maar wat aankloten zonder na te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blik1984 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:21:
[...]

Dat klopt, verder het beste wat je kan doen is erbij zijn bij plaatsing.

Ik vond het ook een hoop gedoe, afgelopen week 3x gezeik gehad over erfgrens en plaatsing van paaltjes en hekwerk. Overigens allemaal zonder schuld van de buren, maar vnl tuinmannen die gewoon maar wat aankloten zonder na te denken
Wil je delen hoe je het nu hebt opgelost? Blijft de schutting op jouw perceel staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ucello schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:05:
[...]

Dank je. De isolatie van de garage was al inclusief bij aanschaf. Dus daar hebben we niet extra voor betaald. Wel voor het verplaatsen van de wasmachine aansluiting. Dat was idd op ons verzoek.
Ik zal even navragen of het aangesloten wordt voor dat bedrag op het WTW systeem. Want dan is het inderdaad een ander verhaal (ik begreep uit hun verhaal dat het om slechts ventilatie roosters oid is).
Betwijfel of een ventilatierooster voldoende luchtverversing geeft voor een ruimte met opstelplaats wasmachine en droger; ik weet bijna zeker van niet. Volgens mij stelt woningborg 7 liter per seconde voor, hiervoor ook al door iemand genoemd.
Pagina: 1 ... 226 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.