Dank voor alle reacties! Gelukkig delen de meeste mijn gevoel dat dit wel een beetje gek is en vooral onzuinig.
Bij navraag onder andere (toekomstige) bewoners blijken ze ongeveer hetzelfde gedaan te hebben.
Zoals ik het nu begrijp (bij oplevering heb ik meer info) hebben ze een domme elekrische boiler als hotfill ophangen. Deze wordt gevoed via de interne boiler van de warmtepomp. Dus als je de warmtepomp leeg gemaakt hebt begin je pas aan de elektrische boiler. Echter zit mij hier nog iets stoms, de elektrische boiler stookt op minimaal 65 graden, de warmtepomp boiler op max 58 graden( zonder legionella run). De elektrische boiler moet dus altijd meeverwarmen en heeft dus geen aparte legionella run nodig. Dat deze meerwerk optie meer elektra vebruik met zich meebrengt snap ik, echter had het veel netter gekund. De aannemer zal waarschijnlijk gaan zeggen: er staat toch dat dit effect op het NOM principe kan hebben.

Draakje5 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:24:
Andere vraag. Wat is het aantal slaapkamers van je 2kapper?
Ik dacht dat er eisen gesteld worden aan de minimale inhoud van een boilervat vd warmtepomp bij nieuwbouw. En ik dacht dat bij 3+ slaapkamers dit minimaal ergens rond de 290L is.
Woningborg welliswaar:
[Afbeelding]
Zonder bad en met 3 slaapkamers kom je inderdaad onder de 200L uit.
Aantal slaapkamers is 3 en er is een douche-pijp WTW aanwezig. Volgens de brochure over de warmtepomp van de aannemer en dit overzichtje is er in de basis net genoeg. Ik wilde graag wat marge, ben altijd de laatste die mag douchen

.
Farmerwood schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 07:43:
[...]
Ik, en zo te zien iedereen hier boven, deelt je gevoel dat het niet is wat je op basis van de verkooptekst zou verwachten. Maar ik durf je zo niet te zeggen of deze oplossing van de aannemer binnen de regels valt.
Wellicht goed om hier VEH of Woningborg eens voor te benaderen en het hen voor te leggen.
En misschien ook goed om te kijken of je kan achterhalen of, zoals de verkooptekst aangeeft, er idd rekening gehouden is met het boren van de bron voor de extra capaciteit.
Als de bron nog steeds berekend is op de oude capaciteit en dus niet is aangepast, dan ben je dus inderdaad volledig elektrisch bij aan het verwarmen en dat lijkt me niet in overeenkomst met wat je had mogen verwachten. Dan ben je zoals @
Toppe ook al zei waarschijnlijk beter af met een doorstromer.
Ik had in mijn eerste woning (appartement) precies zo'n model elektrische boiler hangen van 70L capaciteit. Die had een aardige impact op de energierekening, maar dat water moest wel verwarmd worden door die boiler en de aannemer hier lijkt erop in te steken dat het water al warm de boiler in gaat en dus alleen warm gehouden hoeft te worden
Ik heb woningborg benaderd maar werd door verwezen naar de raad van arbitrage omdat het om een leveringsgeschil zou gaan. Daar moet je eerst kosten maken voordat ze iets gaan doen.
Bij de VEH navraag gedaan wat er gangbaar is maar de meneer aan de telefoon vond dat er uberhaubt geen warmtepomp met geintergreerde boiler bestond en dat dit altijd een elektrische boiler was. Heb hem maar vriendelijk bedankt
Ik heb WKO tool bekeken en onze bron lijkt precies hetzelfde als die van de buren die de optie op het voorraadvat niet hebben.
:strip_exif()/f/image/G2OZwKEHs2WObLWG0BLLqEmS.jpg?f=fotoalbum_large)
Wolly schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:01:
Hoe werkt dit sommetje eigenlijk?
[...]
Daarnaast, wat heeft die berekening te maken met het feit dat je een boilerinhoud van 350 liter hebt besteld (en gekregen)? Die 459 liter heeft er helemaal niets mee te maken!
Ik krijg hem op basis van de aannemer ook niet kloppend, hij zit hier niet correct volgens mij. Dit type warmtepomp (wat LordBusiness al noemde) heeft 241 liter water van 40 graden onboard. Maar die overkill wordt nu verkocht als mooi meegenomen maar vind ik dus eigenlijk een flink onnodig nadeel. in de woningborg tekst, boven het tabelletje wat hierboven genoegd is doen ze de uitleg hoe ze rekenen
LordBusiness schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:09:
[...]
Hoe komt de aannemer bij die warmtepomp op 200 liter? Dit type is
178 liter en geeft 240 liter ipv 251 die ze stellen. Mits je woning onder woningborg valt, kun je
hier teruglezen wat er minimaal moet zitten (zonder bijbetalen).
M'n gevoel is inderdaad dat ze gewisseld zijn (tijdens voorbereiding van de bouw) van een Itho daalderop warmtepomp (die je makkelijk kan upgraden naar een grotere voorraadvat) naar een Alpha Innotec met een vaste ingebouwde boiler.
Ik snap er ook niet van hoe die knakker aan die 251 komt, aan de woningborg eisen lijken ze te voldoen. Ik hoorde vandaag dat iemand inderdaad Itho had gehoord als uitgangspunt voor de warmtepomp. Blijkbaar geswitched. Echter hoor ik ook weer uit een voorgaande fase dat ze daar ook al Alpha Innotec hebben. Snap je het nog?
Ik begin te overwegen de boiler na oplevering eruit te halen en te kijken hoe het gaat, leiding werk laat dat wel toe denk ik.
Ook mijn rechtsbijstand maar eens benaderen.
Tnx voor de reacties allemaal!