Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:17
Draakje5 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:13:
[...]

En wat is de oplossing van je aannemer? Woning moet luchtdicht gebouwd zijn denk ik?

De enige manier om er bij te kunnen lijkt mij het metselwerk open breken. Maar als ze dat overal zijn vergeten zou ik op een winderige dag ook eens goed checken of er niks uit je centraaldozen komt of andere kieren ( bijv. Bij je trappengat ).

In onze vorige woning (2016) kwam er tocht uit het toiletreservoir (kon helaas niet bij de kruipruimte) en tocht uit de houten afwerking bij het trappengat via de kanaalplaat.
In ons nieuwbouwhuis uit 2021 zit er in de lepe hoek van de trap een tochtstroom en in de koof naast de meterkast ook. Ze zijn teruggeweest om in de kruipruimte van onderen wat te purren (daar zat helemaal geen afdichting naar de koof, gewoon vergeten) maar in de meterkast voelt het hout van de koof nog steeds koud aan. Het is nu uiteraard niet meer te controleren of alles netjes dicht is gezet.

Ben inderdaad ook de houding tegengekomen: 'wat zeur je nou'. Een luchtdicht huis, écht luchtdicht, heb je alleen als je erbovenop zit want er wordt in veel te veel gevallen maar wat aangeknoeid.

[ Voor 4% gewijzigd door 896gerard op 27-06-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 22:22
896gerard schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:25:
[...]

In ons nieuwbouwhuis uit 2021 zit er in de lepe hoek van de trap een tochtstroom en in de koof naast de meterkast ook. Ze zijn teruggeweest om in de kruipruimte van onderen wat te purren (daar zat helemaal geen afdichting naar de koof, gewoon vergeten) maar in de meterkast voelt het hout van de koof nog steeds koud aan. Het is nu uiteraard niet meer te controleren of alles netjes dicht is gezet.

Ben inderdaad ook de houding tegengekomen: 'wat zeur je nou'. Een luchtdicht huis, écht luchtdicht, heb je alleen als je erbovenop zit want er wordt in veel te veel gevallen maar wat aangeknoeid.
Dit wordt mijn eerste nieuwbouwhuis, maar het valt mij nu al op hoeveel er wordt dichtgepurred. Misschien dat het wel tochtdicht is, maar dit heeft toch niet dezelfde isolatiewaarde.

Op sommige plekken ben ik benieuwd hoe ze het ‘opvullen’. Zo zijn door de begane grond flinke happen eruit, waar dan een leiding door heen gaat. (geen foto gemaakt, stom). Maar alle ruimte eromheen dichtpurren lijkt mij niet bepaald hetzelfde als het beton en vloerisolatie die er zat.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
gdvm schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:13:
[...]

Begrijp ik goed dat het boilervat van een itho daalderop makkelijk kan worden geupgrade? Wij krijgen voor zover we dat nu weten een alpha innotec maar upgraden (boilervat naar 300L of een extra electrische boiler) was dus zo duur dat we daar voorlopig maar vanaf gezien hebben.

Moet er voor een groter boilervat van een bodemwarmtepomp ook niet een grotere bodembron ofzo?
Technisch is dat mogelijk ja, maar zoals geschreven ligt het met name aan de bron in de grond die je niet zomaar even aanpast. Maar qua vat kun je gewoon diverse maten krijgen. Qua adviesprijs krijg je een beetje gevoel bij de meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:45
rubenos schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:49:
[...]

Dit wordt mijn eerste nieuwbouwhuis, maar het valt mij nu al op hoeveel er wordt dichtgepurred. Misschien dat het wel tochtdicht is, maar dit heeft toch niet dezelfde isolatiewaarde.

Op sommige plekken ben ik benieuwd hoe ze het ‘opvullen’. Zo zijn door de begane grond flinke happen eruit, waar dan een leiding door heen gaat. (geen foto gemaakt, stom). Maar alle ruimte eromheen dichtpurren lijkt mij niet bepaald hetzelfde als het beton en vloerisolatie die er zat.
Volgens mij zij iemand me hier ooit dat PUR uitstekend isoleert. Ik heb ook liever beton in de gaten of isolatie als PUR, maar als het goede flexibele pur is..

Bedoel je zoiets als gat in de vloer?
Ik verwacht dat ze een plank oid tegen de onderkant bevestigen en het gat vervolgens dichtstorten met beton ??
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:19

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
rubenos schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:49:
[...]

En purren doen ze. Echt alles wat je later niet kan zien wordt gewoon helemaal vol geblubberd met pur schuim.

En mocht pur geen oplossing zijn dan wordt het kit :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:57:
[...]

Volgens mij zij iemand me hier ooit dat PUR uitstekend isoleert. Ik heb ook liever beton in de gaten of isolatie als PUR, maar als het goede flexibele pur is..

Ik verwacht dat ze een plank oid tegen de onderkant bevestigen en het gat vervolgens dichtstorten met beton ??

***members only***
Waar kijken we naar? Sowieso wordt dit lastig want pers koppelingen stort je niet in beton/ZC

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 27-06-2023 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Een gat in de BG vloer met 2 water leidingen :+
Volgens mij is de vraag hoe zoiets dichtgestort gaat worden.

Zou kunnen met een plank en dan volstorten.
Of purren en dan volstorten?
Of..?

Dat perskoppelingen niet in beton gestort worden verklaart waarom ze die 10 cm verderop hebben afgeknipt waar het wel al dichtgestort was.

[ Voor 17% gewijzigd door Draakje5 op 27-06-2023 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:00:
[...]

Een gat in de BG vloer met 2 water leidingen :+
Volgens mij is de vraag hoe zoiets dichtgestort gaat worden.

Zou kunnen met een plank en dan volstorten.
Of purren en dan volstorten?
Of..?
Mwah, hooguit vol purren en een laagje zandcement er overheen voor de sier. Maar liever niet want dan heb je ook meteen die koppelingen in het beton zitten en dat wil je niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Toppe schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:02:
[...]

Mwah, hooguit vol purren en een laagje zandcement er overheen voor de sier. Maar liever niet want dan heb je ook meteen die koppelingen in het beton zitten en dat wil je niet
Hmm. Natuurlijk beton is iets anders als zandcement.
Op de badkamer idem (persleidingen) maargoed geen gat dus daar zal alleen zandcement ( dekvloer ) overheen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
Draakje5 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:25:
Ik vind de positie van open stootvoegen nog steeds een beetje vaag.
Bij ons zitten ze boven de rollaag, op de tekening zoals eerder gedeeld staan ze in de rollaag getekend.

Ik was toevallig net aan het wandelen en liep langs wat nieuwe huizen, daar zitten de open stootvoegen ook in de rollaag.

Men geeft hier aan dat afwatering boven kozijnen niet via de open stootvoegen loopt maar via kozijn-latei opening.

Waarom kiest men hier onder dan voor open stootvoegen in de rollaag? Als ventilatie de enige reden is dan is dat toch niet mooi, en werkt het uberhaupt wel met de latei er achter?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die stootvoegen zoals op de foto zitten er om het water van de latei af te laten lopen, dit is puur theoretisch en dat water komt er ook zonder stootvoeg wel tussen uit want de stenen zijn nooit zo strak van vorm dat het hermetisch afgesloten is tussen steen en stalen latei. Bij jouw foto zitten ze inderdaad aan de hoge kant en hebben ze geen enkele functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 19:25
Onlangs hebben bewoners van het appartementen complex hun laatste kijkdag gehad en sommige al hun voorschouw.

Ik heb begrepen van een aantal medebewoners dat hun stuccadoor geadviseerd heeft om enkel de muren licht te schuren en waar nodig licht te stuccen / herstellen waar nodig. Dit, omdat de muren al redelijk strak zijn. Het zou anders geld weggooien zijn. Nu is het zo dat mijn stuccadoor nog langs kan gaan.

Nou vroeg ik mij af, los van het financiele aspect, zijn er ook nog (technische) "nadelen" als je enkel een muur schuurt e.d en daarop gaat sausen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
D.deJong schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:19:
[...]

Die stootvoegen zoals op de foto zitten er om het water van de latei af te laten lopen, dit is puur theoretisch en dat water komt er ook zonder stootvoeg wel tussen uit want de stenen zijn nooit zo strak van vorm dat het hermetisch afgesloten is tussen steen en stalen latei. Bij jouw foto zitten ze inderdaad aan de hoge kant en hebben ze geen enkele functie.
Dankjewel. Dus ik kan de conclusie trekken dat open stootvoegen direct boven latei mogelijk sneller veel water kunnen afvoeren, maar dat niet noodzakelijk is want het loopt toch wel door de onderkant rollaag stenen en latei door?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
Draakje5 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:23:
[...]

Dankjewel. Dus ik kan de conclusie trekken dat open stootvoegen direct boven latei mogelijk sneller veel water kunnen afvoeren, maar dat niet noodzakelijk is want het loopt toch wel door de onderkant rollaag stenen en latei door?
Juist, de hoeveelheid water op die plek is te verwaarlozen.

[ Voor 7% gewijzigd door D.deJong op 27-06-2023 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4vocado
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:37
Iemand ervaring mbt bouwdepot voor nieuwbouw bij ING? Zou je die nog met een jaar kunnen verlengen (dus max 3 jaar in totaal)? Ik zie geen informatie hierover op de website van ING staan (vergeleken met andere banken zoals ABN AMRO).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 22:22
Draakje5 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:57:
[...]

***members only***
Ja, exact dit. Had mijn foto kunnen zijn. We gaan het zien (of niet). :+

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picaxew
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 21:27
Hoi allemaal,

Ik hoop dat ik de juiste plek heb gevonden om jullie ideeën te kunnen horen.

Onze nieuwbouwwoning bevindt zich nu in de fase van de vooroplevering.

Tijdens de vorige kijkdag hadden we al, teleurgesteld, verschillende dingen gezien die we de kwaliteit gewoon slecht vinden.

Een voorbeeld is hier de linker foto, er warem een gat tussen de trap-wand en de wand.
Vandaag tijdens de vooroplevering, zien we de "oplossing" zoals op de rechter foto, gewoon een witte beplating maar blijft naar mijn mening lelijk en niet echt een oplossing is.
Als we ernaar vragen, dringt de aannemer er gewoon op aan dat er niets aan te doen is, en dit is constructiewerk, het is wat het is.

Ik vraag me af:

1) Is dit soort van kwaliteit echt normaal is en hoort bij de constructiewerk?

2) Wat zouden jullie me op dit moment aanraden om te doen?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifagokW1jAQSao4ER6WyOfq_Ahw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P76HHh5dv6081gfubfBJqoeE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
picaxew schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:51:
Hoi allemaal,

Ik hoop dat ik de juiste plek heb gevonden om jullie ideeën te kunnen horen.

Onze nieuwbouwwoning bevindt zich nu in de fase van de vooroplevering.

Tijdens de vorige kijkdag hadden we al, teleurgesteld, verschillende dingen gezien die we de kwaliteit gewoon slecht vinden.

Een voorbeeld is hier de linker foto, er warem een gat tussen de trap-wand en de wand.
Vandaag tijdens de vooroplevering, zien we de "oplossing" zoals op de rechter foto, gewoon een witte beplating maar blijft naar mijn mening lelijk en niet echt een oplossing is.
Als we ernaar vragen, dringt de aannemer er gewoon op aan dat er niets aan te doen is, en dit is constructiewerk, het is wat het is.

Ik vraag me af:

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Ze zullen het nog even afkitten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:25
Ik ben even benieuwd naar het volgende. Onze woning heeft een witte soort steen (Hubertus Snowdust - Vandersanden). De stenen zijn ergens in april geplaatst, eigenlijk net voordat de droogteperiode van afgelopen weken begon.

Als ik nu naar onze gevel kijk, lijkt deze totaal niet op te drogen. En dan vooral de bovenkant
Zie onderstaand:

Members only:

Hoe lang is de gemiddeld droogtijd van bakstenen ongeveer, en binnen hoeveel tijd zou de gevel zijn daadwerkelijk kleur moeten krijgen? Na de droogte van afgelopen weken had ik verwacht dat het er al een stuk droger uit zou zien namelijk.

Misschien ben ik gewoon te ongeduldig, dat zou ook goed kunnen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door NeonovA op 28-06-2023 04:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 23:58
picaxew schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:51:

Ik vraag me af:

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Als ze het idd afkitten is het niks bijzonders. Wij hadden een op sommige plekken zoveel ruimte dat je er een vinger in kon steken. Buren hadden dat ook.

Trap gaat ook nog werken, dus waarschijnlijk moet je het later nog eens kitten.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
kw_nl schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:34:
[...]

Als ze het idd afkitten is het niks bijzonders. Wij hadden een op sommige plekken zoveel ruimte dat je er een vinger in kon steken. Buren hadden dat ook.

Trap gaat ook nog werken, dus waarschijnlijk moet je het later nog eens kitten.
De trap of de muur is gewoon scheef. Als je goed kijkt zie je dat het latje bij het eind terugvalt tov de plaat er onder. Vooraan zitten ze gelijk.

Dit moet netter kunnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jweetje
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:20
Dank voor alle reacties! Gelukkig delen de meeste mijn gevoel dat dit wel een beetje gek is en vooral onzuinig.
Bij navraag onder andere (toekomstige) bewoners blijken ze ongeveer hetzelfde gedaan te hebben.

Zoals ik het nu begrijp (bij oplevering heb ik meer info) hebben ze een domme elekrische boiler als hotfill ophangen. Deze wordt gevoed via de interne boiler van de warmtepomp. Dus als je de warmtepomp leeg gemaakt hebt begin je pas aan de elektrische boiler. Echter zit mij hier nog iets stoms, de elektrische boiler stookt op minimaal 65 graden, de warmtepomp boiler op max 58 graden( zonder legionella run). De elektrische boiler moet dus altijd meeverwarmen en heeft dus geen aparte legionella run nodig. Dat deze meerwerk optie meer elektra vebruik met zich meebrengt snap ik, echter had het veel netter gekund. De aannemer zal waarschijnlijk gaan zeggen: er staat toch dat dit effect op het NOM principe kan hebben. :?
Draakje5 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:24:
Andere vraag. Wat is het aantal slaapkamers van je 2kapper?
Ik dacht dat er eisen gesteld worden aan de minimale inhoud van een boilervat vd warmtepomp bij nieuwbouw. En ik dacht dat bij 3+ slaapkamers dit minimaal ergens rond de 290L is.

Woningborg welliswaar:
[Afbeelding]
Zonder bad en met 3 slaapkamers kom je inderdaad onder de 200L uit.
Aantal slaapkamers is 3 en er is een douche-pijp WTW aanwezig. Volgens de brochure over de warmtepomp van de aannemer en dit overzichtje is er in de basis net genoeg. Ik wilde graag wat marge, ben altijd de laatste die mag douchen ;) .
Farmerwood schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 07:43:
[...]

Ik, en zo te zien iedereen hier boven, deelt je gevoel dat het niet is wat je op basis van de verkooptekst zou verwachten. Maar ik durf je zo niet te zeggen of deze oplossing van de aannemer binnen de regels valt.

Wellicht goed om hier VEH of Woningborg eens voor te benaderen en het hen voor te leggen.

En misschien ook goed om te kijken of je kan achterhalen of, zoals de verkooptekst aangeeft, er idd rekening gehouden is met het boren van de bron voor de extra capaciteit.
Als de bron nog steeds berekend is op de oude capaciteit en dus niet is aangepast, dan ben je dus inderdaad volledig elektrisch bij aan het verwarmen en dat lijkt me niet in overeenkomst met wat je had mogen verwachten. Dan ben je zoals @Toppe ook al zei waarschijnlijk beter af met een doorstromer.

Ik had in mijn eerste woning (appartement) precies zo'n model elektrische boiler hangen van 70L capaciteit. Die had een aardige impact op de energierekening, maar dat water moest wel verwarmd worden door die boiler en de aannemer hier lijkt erop in te steken dat het water al warm de boiler in gaat en dus alleen warm gehouden hoeft te worden
Ik heb woningborg benaderd maar werd door verwezen naar de raad van arbitrage omdat het om een leveringsgeschil zou gaan. Daar moet je eerst kosten maken voordat ze iets gaan doen.
Bij de VEH navraag gedaan wat er gangbaar is maar de meneer aan de telefoon vond dat er uberhaubt geen warmtepomp met geintergreerde boiler bestond en dat dit altijd een elektrische boiler was. Heb hem maar vriendelijk bedankt :+
Ik heb WKO tool bekeken en onze bron lijkt precies hetzelfde als die van de buren die de optie op het voorraadvat niet hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjNqdzJHkrf0BgBiPvUyAOikYlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2OZwKEHs2WObLWG0BLLqEmS.jpg?f=fotoalbum_large
Wolly schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:01:
Hoe werkt dit sommetje eigenlijk?

[...]

Daarnaast, wat heeft die berekening te maken met het feit dat je een boilerinhoud van 350 liter hebt besteld (en gekregen)? Die 459 liter heeft er helemaal niets mee te maken!
Ik krijg hem op basis van de aannemer ook niet kloppend, hij zit hier niet correct volgens mij. Dit type warmtepomp (wat LordBusiness al noemde) heeft 241 liter water van 40 graden onboard. Maar die overkill wordt nu verkocht als mooi meegenomen maar vind ik dus eigenlijk een flink onnodig nadeel. in de woningborg tekst, boven het tabelletje wat hierboven genoegd is doen ze de uitleg hoe ze rekenen
LordBusiness schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:09:
[...]
Hoe komt de aannemer bij die warmtepomp op 200 liter? Dit type is 178 liter en geeft 240 liter ipv 251 die ze stellen. Mits je woning onder woningborg valt, kun je hier teruglezen wat er minimaal moet zitten (zonder bijbetalen).

M'n gevoel is inderdaad dat ze gewisseld zijn (tijdens voorbereiding van de bouw) van een Itho daalderop warmtepomp (die je makkelijk kan upgraden naar een grotere voorraadvat) naar een Alpha Innotec met een vaste ingebouwde boiler.
Ik snap er ook niet van hoe die knakker aan die 251 komt, aan de woningborg eisen lijken ze te voldoen. Ik hoorde vandaag dat iemand inderdaad Itho had gehoord als uitgangspunt voor de warmtepomp. Blijkbaar geswitched. Echter hoor ik ook weer uit een voorgaande fase dat ze daar ook al Alpha Innotec hebben. Snap je het nog? 8)7

Ik begin te overwegen de boiler na oplevering eruit te halen en te kijken hoe het gaat, leiding werk laat dat wel toe denk ik. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78qKi248hlG3R2oQjCZklVWuasE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJIchdEJI31JaAaTK9ZvFGoh.jpg?f=fotoalbum_large

Ook mijn rechtsbijstand maar eens benaderen.
Tnx voor de reacties allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jweetje schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:10:

Zoals ik het nu begrijp (bij oplevering heb ik meer info) hebben ze een domme elekrische boiler als hotfill ophangen. Deze wordt gevoed via de interne boiler van de warmtepomp. Dus als je de warmtepomp leeg gemaakt hebt begin je pas aan de elektrische boiler.
Ik begrijp niet hoe dit zou werken, de electrische boiler zit toch na je warmtepomp boiler?

Als je water van 50 graden in je boiler van 65 graden laat doorstromen dan koelt die boiler van 65 graden af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picaxew
Dank jullie wel voor de reacties!
Draakje5 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:09:
[...]

De trap of de muur is gewoon scheef. Als je goed kijkt zie je dat het latje bij het eind terugvalt tov de plaat er onder. Vooraan zitten ze gelijk.

Ja precies, het feit dat de trap of de muur gewoon scheef is, is wat ons niet blij hebt gemaakt. Hier zei de aannemer dat het gewoon zo is, omdat het bouwwerkzaamheden zijn en het geen kunstwerk is, misschien een is scheef en ze met elkaar gewoon niet passen.
Ik heb meerdere keer gevraagd, hoe kan dat een muur scheef is, of hoe kan dat de trap niet kunnen worden geduwd om volledig met de muur te verbinden, eigenlijk hier in de hoek van de trap, is het geen juiste hoek van 90º. "ja ja het is wat het is, hier kan niets meer gedaan worden"
We vinden de uitleg oneerlijk, maar weten ook niet of dit echt toch normaal is, binnen de bouwwerkzaamheden vak zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jweetje
Wolly schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:22:
[...]

Ik begrijp niet hoe dit zou werken, de electrische boiler zit toch na je warmtepomp boiler?

Als je water van 50 graden in je boiler van 65 graden laat doorstromen dan koelt die boiler van 65 graden af.
Precies, of hij hij gaat bijverwarmen. Alleen maar op temperatuur houden kan dus volgens mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[...]

Ik heb woningborg benaderd maar werd door verwezen naar de raad van arbitrage omdat het om een leveringsgeschil zou gaan. Daar moet je eerst kosten maken voordat ze iets gaan doen.
Bij de VEH navraag gedaan wat er gangbaar is maar de meneer aan de telefoon vond dat er uberhaubt geen warmtepomp met geintergreerde boiler bestond en dat dit altijd een elektrische boiler was. Heb hem maar vriendelijk bedankt :+
Ik heb WKO tool bekeken en onze bron lijkt precies hetzelfde als die van de buren die de optie op het voorraadvat niet hebben.
[Afbeelding]

[...]
Dan kun je op basis van onderstaande tekst uit je optieomschrijving al claimen dat je niet gekregen hebt waarvoor je betaald hebt.
Deze opwaardering heeft invloed op de uitvoering van de bron en is
derhalve een ruwbouw keuze!
Je kiest tenslotte voor zo'n (dure) optie omdat de bron achteraf niet meer dieper te boren is en het dus een nu of nooit optie is.
Zo'n losse boiler kun je ook achteraf zelf nog ophangen als je het echt nodig hebt.
En als de bron hetzelfde is als die van je buren dan wist je aannemer dus al van te voren dat ze het zo gingen opleveren en is het geen noodgreep vanwege leveringsproblemen.

Ik zou in ieder geval eens in gesprek gaan met je aannemer om hier onderling financieel uit te komen en als er echt niet over te praten valt kun je er altijd nog een opleverpunt van maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 27-06-2023 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:29
Draakje5 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:09:
[...]

Dat ze in 50 jaar niet beter zijn gaan bouwen is toch wel verbazend te noemen, en dat je niet serieus genomen wordt hoort natuurlijk helemaal bij deze tijd. Ik zou iemand van VEH meenemen naar de oplevering, want die ziet nog veel meer. Of is dit een project waarbij leerlingen worden opgeleid? En dan nog, als bouwer/aannemer wil je toch ook een beetje eer van je werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:58:
[...]

Waar kijken we naar? Sowieso wordt dit lastig want pers koppelingen stort je niet in beton/ZC
Zijn geen perskoppelingen. Sowieso moeten ze dan ook de mantel doortrekken, als ze dat willen instorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 23:09:
[...]

Zijn geen perskoppelingen. Sowieso moeten ze dan ook de mantel doortrekken, als ze dat willen instorten.
Wat voor koppelingen zijn het volgens jou dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 06:18:
[...]

Wat voor koppelingen zijn het volgens jou dan?
Edit: shit je hebt gelijk. Je ziet de pershulzen net niet goed zitten, was misleid door de kunststof body.
Leken op het eerste gezicht insteekkoppelingen.

[ Voor 31% gewijzigd door bbbrumbrum op 28-06-2023 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picaxew
pman63 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:43:
[...]

Dat ze in 50 jaar niet beter zijn gaan bouwen is toch wel verbazend te noemen, en dat je niet serieus genomen wordt hoort natuurlijk helemaal bij deze tijd. Ik zou iemand van VEH meenemen naar de oplevering, want die ziet nog veel meer. Of is dit een project waarbij leerlingen worden opgeleid? En dan nog, als bouwer/aannemer wil je toch ook een beetje eer van je werk.
Precies mijn gedacht… Helaas blijkbaar dat de bouwer en aannemer helemaal don’t care. Ze zeggen dat ook direct.

We gaan zeker iemand van VEH meenemen tijdens de oplevering.

Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
bbbrumbrum schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 23:09:
[...]

Met doorstorten bedoel je het beton? En niet de zandcement dekvloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Wij krijgen straks een Itho Daalderop HRU Eco 350 LP WTW Unit het viel mij op dat als je de WTW stand in bijvoorbeeld de badkamer (is inpandig dus regelmatig nodig) wat hoger zet dit apparaat op zolder toch best wel veel geluid maakt. Ik vond het maar een herrie apparaat.

Zijn er hier Tweakers die dit herkennen en dit apparaat hebben geisoleerd?

[ Voor 5% gewijzigd door Strider op 28-06-2023 09:36 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Farmerwood schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:10:
[...]

Dan kun je op basis van onderstaande tekst uit je optieomschrijving al claimen dat je niet gekregen hebt waarvoor je betaald hebt.

[...]

Je kiest tenslotte voor zo'n (dure) optie omdat de bron achteraf niet meer dieper te boren is en het dus een nu of nooit optie is.
Zo'n losse boiler kun je ook achteraf zelf nog ophangen als je het echt nodig hebt.
En als de bron hetzelfde is als die van je buren dan wist je aannemer dus al van te voren dat ze het zo gingen opleveren en is het geen noodgreep vanwege leveringsproblemen.

Ik zou in ieder geval eens in gesprek gaan met je aannemer om hier onderling financieel uit te komen en als er echt niet over te praten valt kun je er altijd nog een opleverpunt van maken.
Ik zou inderdaad op basis van bovenstaande je claim inschieten, op basis van dat heb je tenslotte ook de keuze gemaakt. Daarvan is afgewerken en dat is niet vooraf besproken. Achteraf had je dan anders gekozen. Lijkt me duidelijk verhaal, ben geen meester in de rechten maar zoiets lijkt me een sterke zaak. :)

[...]

Ik snap er ook niet van hoe die knakker aan die 251 komt, aan de woningborg eisen lijken ze te voldoen. Ik hoorde vandaag dat iemand inderdaad Itho had gehoord als uitgangspunt voor de warmtepomp. Blijkbaar geswitched. Echter hoor ik ook weer uit een voorgaande fase dat ze daar ook al Alpha Innotec hebben. Snap je het nog? 8)7

[...]
Ik zit nogmaals even te kijken naar dit schema van Woningborg. Volgens mij zou je met 3 slaapkamers en een douche WTW uit moeten komen op een bruto inhoud van 185 liter en is gebaseerd op een warmwatertemperatuur van 55°C en een nuttige inhoud van 80%.

Nu geeft Alpha Innotec aan op het model WZSV 62K3M: 178 liter (netto-inhoud) warmtapwaterbuff ervat met elektronische beschermanode (stortvermogen 240 l conform ErP bij 40 °C, afname van 10 l / min).

M'n vraag is: kun je nu zomaar zeggen dat die 178 liter netto inhoud, voldoet aan de geeisde 185 liter (bruto inhoud)? Die 240 liter is namelijk maar bij 40 graden. :?

De bijlage zegt namelijk ook wat over omrekenen: De nuttige inhoud kan desgewenst ook worden bepaald door een aaneensluitende tapping uit te voeren met een mengtemperatuur van 40°C, bij een koudwatertemperatuur van 10°C en een minimale taphoeveelheid van 5 ltr./min. Door de getapte hoeveelheid boven de 40°C te vermenigvuldigen met 30/45 (omrekening naar 55°C) en vervolgens te vermenigvuldigen met 100/80 (omrekening nuttige inhoud) kan de uitkomst worden getoetst aan de bruto inhoud in de tabel.

Voor ik die rekensom uit, kom je op 240 liter * (30/45) * (100/80) = 200 liter. En dat is dan meer dan 184 liter dus voldoet het. Maar dat is wel wat anders dan die 251 liter die je aannemer claimt. Ik zie echter door de bomen 't bos niet meer, wie helpt me? :)

[ Voor 15% gewijzigd door LordBusiness op 28-06-2023 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Laatst online: 21:42
@Jheroun als het alleen bij harde wind optreedt, verwacht ik eerder dat er water opgestuwd wordt, over het dak, onder het lood door. Dan zou ik dus eerder eens kijken of het voetlood goed op de muur aansluit en of de bitumen daar ook goed tegen de muur vast zitten.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
NeonovA schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:25:
Ik ben even benieuwd naar het volgende. Onze woning heeft een witte soort steen (Hubertus Snowdust - Vandersanden). De stenen zijn ergens in april geplaatst, eigenlijk net voordat de droogteperiode van afgelopen weken begon.

Als ik nu naar onze gevel kijk, lijkt deze totaal niet op te drogen. En dan vooral de bovenkant
Zie onderstaand:

***members only***

Hoe lang is de gemiddeld droogtijd van bakstenen ongeveer, en binnen hoeveel tijd zou de gevel zijn daadwerkelijk kleur moeten krijgen? Na de droogte van afgelopen weken had ik verwacht dat het er al een stuk droger uit zou zien namelijk.

Misschien ben ik gewoon te ongeduldig, dat zou ook goed kunnen. :)
Dit kan heel lang zo blijven en het kan zelfs zo zijn dat het blijvend is. Verschillende batches stenen, verschillende batches cement, verschillende condities bij het metselen hebben allemaal invloed.

In ons project (nu 3 jaar geleden opgeleverd) zie je dit soort kleurverschillen nog steeds in de lichte stenen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

jweetje schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:09:
Dag allemaal, erg veel info uit dit topic gehaald. Dank iedereen! 😊
Ik heb een vraag m.b.t. het uitgevoerde meerwerk voor het opwaarderen van het voorraadvat warm water.
Sorry voor de lap tekst, hou even vol _/-\o_

Wij hebben onderstaande meerwerk optie afgenomen:
“Opwaarderen voorraadvat twee-onder-een-kapwoning
Opwaarderen van het voorraadvat wat standaard opgenomen is bij de twee-onder-een-kapwoningen. Vat wordt van 200 liter opgewaardeerd naar
350 liter. Opties kunnen gevolgen hebben voor het 'nul op de meter' principe. Deze opwaardering heeft invloed op de uitvoering van de bron en is
derhalve een ruwbouw keuze! Optie is alleen mogelijk indien genoeg beschikbare ruimte zoals bij een techniekruimte of zolder.”

Op basis van deze tekst en het informatieblad over de warmtepomp zijn wij in de veronderstelling dat de bron en warmtepomp zelf aangepast zouden worden aan het grotere voorraadvat warm water. Het betreft een warmtepomp met bodem bron, Alpha Innotec WZSV62K3M.

Tijdens het laatste kijkmoment zag ik tot mijn stomme verbazing dat er een simpele elektrische boiler bij gehangen was. Op de meerwerk tekening stond een plaats gereserveerd voor een extra boiler. Toen der tijd was er niets bekend over welke warmtepomp etc geinstalleerd zou gaan worden. Er lijkt dus niets aan de bodem bron of warmtepomp zelf veranderd,. er is alleen een 120 liter Itho Daaldrop Mono-Plus koper, type 07.14.25.053 opgehangen.

De reactie van de aannemer:

De eerste reactie:

“U heeft gekozen voor een opwaardering naar 350 liter.
De warmtepomp zorgt voor een effectieve netto-inhoud van 80% (conform Woningborg) dit zorgt voor een capaciteit van circa 251 liter warmwater van 40 graden.
Bij de gekozen opwaardering naar 350 liter is bij u een aanvullend een 150 liter elektrische boiler geplaatst.
De elektrische boiler zorgt voor een effectieve netto-inhoud van 80% (conform Woningborg) dit zorgt voor een capaciteit van circa 208 liter warmwater van 40 graden.
De boiler in de warmtepomp (251 liter) + de elektrische boiler (208 liter) maakt samen een capaciteit van 459 liter warmwater van 40 graden.
Wat betekend dat u veel meer liters capaciteit heeft, dan u eigenlijk heeft gekocht”

De tweede reactie na wat doorvragen om verduidelijking over de werking:

“Met optie xxxx is de capaciteit van het warmwater vergroot door een extra elektrisch boilervat bij de warmtepomp te plaatsen.
Het warmwater wordt door de warmtepomp verwarmd en hierdoor het boilervat in de warmtepomp en het externe boilervat gevuld.
De warmtepomp houd als het ware het water in zijn interne boilervat elektrisch warm. Het externe vat houd ook het water elektrisch warm.
Echter zijn deze vaten zo geïsoleerd dat dit niet continue gebeurt.
Dat u meer energie gebruikt door de uitbreiding van de warmwater capaciteit is uiteraard aannemelijk en tevens aangegeven in de omschrijving van de optie.
Zodra je ergens in de woning warm water tapt (dit geldt niet voor verwarming) zal het warme water uit de boilervaten stromen”

Wat denken jullie van deze gang van zaken? Is dit logisch en hebben wij teveel verwacht voor de gevraagde 5000 euro of probeert de aannemer zich er hier makkelijk vanaf te maken? Zo op het eerste oog lijkt het niet heel slim en energie zuinig zo met een externa, ouderwetse boiler. :?
Je bent genaaid. Deze boiler kost je makkelijk 2kwh per dag aan stroom zonder dat je iets gebruikt. De boiler zelf heb je voor een prikkie, installatie kost hooguit een half uur.

Het vat wordt opgewaardeerd staat in de tekst, dat betekent niet dat er een extra boiler in serie met hofill geplaatst wordt. Dat betekent dat ze een groter boilervat moeten plaatsen.

Niet akkoord mee gaan en desnoods je laten helpen. Het is broddelwerk. Ze maskeren het met hoeveelheden water van 40 graden en bouwnormen. Jij hebt gewoon een 350l boilervat besteld. Niet 1 van 200 en 1 van 150.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:04:
[...]

Met doorstorten bedoel je het beton? En niet de zandcement dekvloer?
Beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Maar hier (ander voorbeeld) wordt toch gewoon een zandcement dekvloer op gestort? Hoe moet dit anders opgelost worden?

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:59:
[...]

Maar hier (ander voorbeeld) wordt toch gewoon een zandcement dekvloer op gestort? Hoe moet dit anders opgelost worden?

***members only***
Bij mij zitten dit soort koppelingen enkel in de ruimte achter de meterkast of op 1 centrale plek achter het toilet. In de vloeren/wanden komen deze koppelingen niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:59:
[...]

***members only***
Dit is nóg fouter!

Warme en koude leidingen mogen niet kruisen/elkaar te dicht passeren ivm legionella.

Wss hebben ze niet genoeg vloerhoogte.
Ze hadden hier kruiskoppelingen kunnen gebruiken voor de hoogte, ivm warmte overdracht is dat echter nog steeds fout.

Voor de duidelijkheid: pers koppelingen mogen ingestort worden, je moet echter zorgen dat de leidingen kunnen bewegen ivm thermisch uitzetten/krimpen van leidingen, koppelingen en vloer. Dus alles in mantelbuis of isolatie.

[ Voor 17% gewijzigd door bbbrumbrum op 28-06-2023 14:50 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:10
Lijkt mij tijd voor een "Projectmatige nieuwbouw woning draakje5" topic :o
Jeetje wat veel twijfelachtig werk in jouw woning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
bbbrumbrum schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:47:
[...]

Dit is nóg fouter!

Warme en koude leidingen mogen niet kruisen/elkaar te dicht passeren ivm legionella.

Wss hebben ze niet genoeg vloerhoogte.
Ze hadden hier kruiskoppelingen kunnen gebruiken voor de hoogte, ivm warmte overdracht is dat echter nog steeds fout.

Voor de duidelijkheid: pers koppelingen mogen ingestort worden, je moet echter zorgen dat de leidingen kunnen bewegen ivm thermisch uitzetten/krimpen van leidingen, koppelingen en vloer. Dus alles in mantelbuis of isolatie.
Is volgens mij - weet ik wel zeker - het water naar de vloerverwarmingsverdeler. Als je wat verder kijkt zie je nog een andere koud en warm water die niet kruisen en niet geïsoleerd zijn?

De koppelingen moeten in ieder geval of in isolatie of in mantelbuis als ik het begrijp - ivm krimp en uitzetten enz?
Hier zandcement op storten is uit den boze ivm lekkage kans?

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 28-06-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Enfin. De badkamer is wel drinkwater:
Ook fout?
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Legionella gaat toch om verstuiving en inademen, niet om drinken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Welke bouwer heb je, Draakje? Heb zelf Heijmans als bouwer en hoop daar toch dat de zaken goed geregeld zijn :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:36
Deleon78 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:12:
Legionella gaat toch om verstuiving en inademen, niet om drinken?
Dat klopt, maar ook via kranen kan water vernevelen (al hoewel minder). En nog belangrijker, legionella verspreid zich door de leidingen waardoor het uiteindelijk wel bij een douche kan komen waar het water verneveld. Daarom is dit dit ook een probleem bij kranen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Draakje5

perskoppelingen mogen technisch doorgaans gewoon ingestort worden en ook de buis hoeft niet in een mantel bv bij henco mag het zonder beperkingen. even de fabrikant vragen en je weet het.

op het eerste gezicht gaat er wel iets mis met koud/warm als het gaat om legionellapreventie.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 28-06-2023 15:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:09:
Enfin. De badkamer is wel drinkwater:
Ook fout?

***members only***
Zie https://documenten.isso.n...list-hotspots-bewerkt.pdf

Gezien de foto’s die je tot nu toe in dit topic hebt gepost zou ik wel een deskundige erbij halen want die aannemer levert half werk afgaande op de foto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:39
[...]

Dit is nóg fouter!

Is dit omdat het koude water op kan warmen door de warme leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
@Midan ja precies, als er dan te weinig doorstroom is bestaat de kans op legionella besmetting in de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:47:
[...]

Gezien de foto’s die je tot nu toe in dit topic hebt gepost zou ik wel een deskundige erbij halen want die aannemer levert half werk afgaande op de foto’s.
Kruising van koud boven warm is niet toegestaan en kruising van warm boven koud wel, mits geen onderling contact. Begrijp ik dat document dan juist?

En paralel aan elkaar mag ook mits geen onderling contact? Het document is me vrij technisch.

Verder lijken de leidingen wel in een uitsparing los van elkaar verwerkt te zijn. Maar zitten ze wel dicht onder de vloerverwarming. Wat vinden jullie van deze situatie?
Members only:

De afstand mag 10cm ipv 15cm zijn bij een medium aanvoertemperatuur van 30 graden van de vloerverwarming.

[ Voor 34% gewijzigd door Draakje5 op 28-06-2023 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
twain4me schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:33:
@Draakje5

perskoppelingen mogen technisch doorgaans gewoon ingestort worden en ook de buis hoeft niet in een mantel bv bij henco mag het zonder beperkingen. even de fabrikant vragen en je weet het.

op het eerste gezicht gaat er wel iets mis met koud/warm als het gaat om legionellapreventie.
Ik moet ff kijken welk merk dit is dan. Of kan iemand dat adv de foto's zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:47:
[...]

Geregeld. Maar dan ligt de dekvloer er helaas wel al in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Tdem schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:14:
Welke bouwer heb je, Draakje? Heb zelf Heijmans als bouwer en hoop daar toch dat de zaken goed geregeld zijn :o
Geen Heijmans ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]
Hoe kom je daarbij? Uponor geeft je bij de S-Press geen enkele garantie en bij de S-Press PLUS wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:22:
[...]

Ik moet ff kijken welk merk dit is dan. Of kan iemand dat adv de foto's zeggen?
Uponor

[ Voor 20% gewijzigd door Toppe op 28-06-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
En dit zijn s press koppelingen en geen S Press Plus te zien aan het plastic grijze middenstuk wat bij de Plus er uit ziet als rvs?

Ik lees ergens dat het wel kan, maar de perskoppelingen beschermd dienen te worden door ze af te tapen oid.

[ Voor 17% gewijzigd door Draakje5 op 28-06-2023 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Nu online
LordBusiness schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:18:

Ik zit nogmaals even te kijken naar dit schema van Woningborg. Volgens mij zou je met 3 slaapkamers en een douche WTW uit moeten komen op een bruto inhoud van 185 liter en is gebaseerd op een warmwatertemperatuur van 55°C en een nuttige inhoud van 80%.

Nu geeft Alpha Innotec aan op het model WZSV 62K3M: 178 liter (netto-inhoud) warmtapwaterbuff ervat met elektronische beschermanode (stortvermogen 240 l conform ErP bij 40 °C, afname van 10 l / min).

M'n vraag is: kun je nu zomaar zeggen dat die 178 liter netto inhoud, voldoet aan de geeisde 185 liter (bruto inhoud)? Die 240 liter is namelijk maar bij 40 graden. :?

De bijlage zegt namelijk ook wat over omrekenen: De nuttige inhoud kan desgewenst ook worden bepaald door een aaneensluitende tapping uit te voeren met een mengtemperatuur van 40°C, bij een koudwatertemperatuur van 10°C en een minimale taphoeveelheid van 5 ltr./min. Door de getapte hoeveelheid boven de 40°C te vermenigvuldigen met 30/45 (omrekening naar 55°C) en vervolgens te vermenigvuldigen met 100/80 (omrekening nuttige inhoud) kan de uitkomst worden getoetst aan de bruto inhoud in de tabel.

Voor ik die rekensom uit, kom je op 240 liter * (30/45) * (100/80) = 200 liter. En dat is dan meer dan 184 liter dus voldoet het. Maar dat is wel wat anders dan die 251 liter die je aannemer claimt. Ik zie echter door de bomen 't bos niet meer, wie helpt me? :)
Ik vraag me ook af hoe dit werkt. Die omrekening begrijp ik niet. En hoe zit het met dat bruto/netto inhoud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:28:
[...]

En dit zijn s press koppelingen en geen S Press Plus te zien aan het plastic grijze middenstuk wat bij de Plus er uit ziet als rvs?

Ik lees ergens dat het wel kan, maar de perskoppelingen beschermd dienen te worden door ze af te tapen oid.
Alles kan, het is alleen de vraag of je garantie krijgt.

Overigens vermoed ik dat dit gewoon PLUS koppelingen zijn aangezien de oude S-Press vanuit 2020 uitgefaseerd werden, of je aannemer moet toen de hele voorraad hebben gekocht :)

[ Voor 17% gewijzigd door Toppe op 28-06-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Toppe schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:54:
[...]

Alles kan, het is alleen de vraag of je garantie krijgt.

Overigens vermoed ik dat dit gewoon PLUS koppelingen zijn aangezien de oude S-Press vanuit 2020 uitgefaseerd werden, of je aannemer moet toen de hele voorraad hebben gekocht :)
Oh nu ik verder zoek zie ik inderdaad dat de PLUS variant er ook in kunstof is. Dus.. conclusie dan: er is wel garantie op het storten in de zandcement dekvloer van deze koppelingen (volgens jouw eerder bericht)? (Uitgaande dat het de PLUS variant is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:06:
[...]

Oh nu ik verder zoek zie ik inderdaad dat de PLUS variant er ook in kunstof is. Dus.. conclusie dan: er is wel garantie op het storten in de zandcement dekvloer van deze koppelingen (volgens jouw eerder bericht)? (Uitgaande dat het de PLUS variant is).
In de basis: Ja.

Uitgebreid: ik heb deze koppelingen jaren lang verkocht en weet (uit ervaring) dat elke fabrikant zijn best zal doen om onder de garantie uit te komen. Uponor (Nathan) zal er ook alles aan doen om geen garantie te hoeven verlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:12:
@Jheroun als het alleen bij harde wind optreedt, verwacht ik eerder dat er water opgestuwd wordt, over het dak, onder het lood door. Dan zou ik dus eerder eens kijken of het voetlood goed op de muur aansluit en of de bitumen daar ook goed tegen de muur vast zitten.
Dat zit allemaal netjes, bovendien zit er rondom beide stukken plat dak een hoge rand van een cm of 60 waardoor de wind niet direct op het lood blaast. En het begint pas na een halve dag te lekken.

Maar ik neem deze gedachte zeker mee, mochten we bij storm weer lekkage krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Jheroun schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:40:
[...]

Dat zit allemaal netjes, bovendien zit er rondom beide stukken plat dak een hoge rand van een cm of 60 waardoor de wind niet direct op het lood blaast. En het begint pas na een halve dag te lekken.

Maar ik neem deze gedachte zeker mee, mochten we bij storm weer lekkage krijgen.
Misschien ongewenst, maar je kan ook gewoon de aannemer de tuinslang geven en op zoek gaan naar het lek door bepaalde stukken alleen nat te spuiten.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 21:55
Vandaag onze oplevering gehad, dus nu echt echt trotste eigenaar van een nieuwbouwwoning! :*)

VEH inspecteur was erg fijn. Zijn toch zo 22 punten uit gekomen. Grotendeels slordig kitwerk, cementresten hier en daar. Grootste punt was een kromme deur (zal wss vervangen moeten worden), alle bedieningspaneeltjes voor verwarming doen niets, en de ventilatie/WTW unit(een Itho Daalderop) die lijkt te willen opstijgen als deze op de hoogste stand staat. Enorm hard fluit geluid. Zowel bouwkundige van VEH als van de aannemer stonden er van te kijken. Ooit iets eerders gehoord/gezien? Gevalletje niet goed afgesteld, of moet er een hele nieuwe unit in?

Verder nog wat tips gevraagd om het bouwvocht er snel uit te krijgen. Woning voelde gewoon ook echt klam/benauwd. VEH mannetje adviseerde alle ramen dicht en ventilatie op hoogste stand. Is alle ramen tegenover elkaar open zetten met dit warme weer niet effectiever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KookSpook
  • Laatst online: 30-08 11:04
WIj gaan ons waarschijnlijk inschrijven voor een nieuwbouw project waarbij de woningen aangesloten worden op het warmtenet van HVC. Ik baal van deze keuze omdat je dan altijd vast zit aan één partij.

Wat ik echter niet kan vinden zijn de contractvoorwaarden die hieraan verbonden zijn. Ik snap dat de woningen zo opgeleverd moeten worden.
Maar mag ik na oplevering het contract met HVC opzeggen en zelf zorgen voor warmte? Of ben ik gebonden aan een lange contractsduur en dus een afnameplicht van HVC. Ik kan hier op de site en projectsite geen nadere info over vinden. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 23:26

tomtom901

Moderator General Chat
KookSpook schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:49:
WIj gaan ons waarschijnlijk inschrijven voor een nieuwbouw project waarbij de woningen aangesloten worden op het warmtenet van HVC. Ik baal van deze keuze omdat je dan altijd vast zit aan één partij.

Wat ik echter niet kan vinden zijn de contractvoorwaarden die hieraan verbonden zijn. Ik snap dat de woningen zo opgeleverd moeten worden.
Maar mag ik na oplevering het contract met HVC opzeggen en zelf zorgen voor warmte? Of ben ik gebonden aan een lange contractsduur en dus een afnameplicht van HVC. Ik kan hier op de site en projectsite geen nadere info over vinden. Iemand hier ervaring mee?
Staat dat wellicht niet in het papierwerk van de notaris. In onze huidige (voormalig nieuwbouw, wel appartement) staat zo'n clausule in de koop/aannemingsovereenkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Op de HVC site staat er wel iets over, even goed de voorwaarden doorlezen.

https://www.hvcgroep.nl/s...20contractvoorwaarden.pdf

https://www.hvcgroep.nl/s...rwaarden%20100%20kWth.pdf

Daarnaast natuurlijk de projectleverancier vragen en dit ook laten vastleggen als je ermee door gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:34
@KookSpook Vaak zit er een verplichting van X jaar op dergelijke contracten. En daarnaast moet je ook alternatieven hebben/maken die zijn vaak nog lastiger te krijgen. Een L/W warmtepomp zal misschien nog lukken maar een eigen bodembron kan je wel vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 19:45

Wij balen al 20 jaar van de (prijs van) warmtelevering door Eneco. Toch hebben we net getekend voor een nieuwbouwproject (Monster) waar HVC actief is. Naar ons idee is dat een net iets minder schofterig bedrijf met in ieder geval een stuk lagere tarieven. Ten tweede zal ons nieuwe huis veel beter geïsoleerd zijn waardoor we rekenen op een lager verbruik. Verder is een eigen warmtepomp ook niet zaligmakend. Genoeg problemen gehoord en gelezen hierover.
Ons is verteld dat je inderdaad het contract met HVC kan opzeggen. Ik zou het echter eerst maar eens een jaar aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KookSpook
Thanks voor alle snelle reacies. Betreft trouwens een eengezinswoningen. Ik snap dat dit voor appartementen mogelijk anders zal zijn.

Project komt volgende week in verkoop (fase 2). Nu zijn er al documenten online gekomen concept koop/aannemingsovereenkomst, tekeningen etc. Maar daar wordt niks in geroepen. Alleen dat het op stadswarmte wordt aangesloten via HVC. Plus nog de brochures van HVC. Maar ook daarin geen info.
Als ik de algemene leveringsvoorwaarden van HVC bekijk, lijkt het er op dat je kunt opzeggen. Alleen wordt er verder weinig vermeld over de eventuele kosten en het wel/niet weghalen van je aansluiting. het gaat mij ook echt alleen om een backup. Als de prijzen echt zo fors stijgen en HVC geen fijne club blijkt te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KookSpook
Blurk62 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:17:
[...]

Wij balen al 20 jaar van de (prijs van) warmtelevering door Eneco. Toch hebben we net getekend voor een nieuwbouwproject (Monster) waar HVC actief is. Naar ons idee is dat een net iets minder schofterig bedrijf met in ieder geval een stuk lagere tarieven. Ten tweede zal ons nieuwe huis veel beter geïsoleerd zijn waardoor we rekenen op een lager verbruik. Verder is een eigen warmtepomp ook niet zaligmakend. Genoeg problemen gehoord en gelezen hierover.
Ons is verteld dat je inderdaad het contract met HVC kan opzeggen. Ik zou het echter eerst maar eens een jaar aankijken.
Toevallig ook monster, eerste fase van noorderduin? Wij gaan proberen voor fase 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Blurk62 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:17:
[...]
Vergis je hier niet in. Zit zelf op een warmtenet van Vattenfall en omdat het warmtenet (in theorie) een groene warmtebron is zijn de eisen aan isolatie een stuk minder hoog. Binnen de EPC-berekening is het dan heel gunstig namelijk. En, je raadt het al, de aannemer brengt niet meer isolatie aan dan strikt noodzakelijk volgens het Bouwbesluit.

Toen ik afgelopen december, tijdens die periode van vorst, ter test een paar avonden 's avonds de verwarming volledig uit gezet heb was het in de ochtend 2 volle graden afgekoeld in huis.
Als je dat dan afzet tegen mensen met een warmtepomp die een week op vakantie gaan en het dan bij terugkomst 0.2 graden afgekoeld is...

Ben heel blij met de L/L-warmtepomp (airco) die we op elke verdieping hebben hangen en waar we nu veel mee (bij)verwarmen. Scheelt me op jaarbasis honderden euro's op de rekening voor het warmtenet, dus die kosten heb ik binnen enkele jaren terug verdiend en als bonus kan ik mijn huis er ook mee koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
Farmerwood schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:57:
[...]

Vergis je hier niet in. Zit zelf op een warmtenet van Vattenfall en omdat het warmtenet (in theorie) een groene warmtebron is zijn de eisen aan isolatie een stuk minder hoog. Binnen de EPC-berekening is het dan heel gunstig namelijk. En, je raadt het al, de aannemer brengt niet meer isolatie aan dan strikt noodzakelijk volgens het Bouwbesluit.
Ik hoop dat je ongelijk hebt, dat zou wel tegenvallen dan. Het is inderdaad wel zo dat het project best zuinigjes is met het aanbieden van verbeterende maatregelen. Wel triple glas in alle ramen maar zonnepanelen worden later via een externe leverancier aangeboden als meerwerk. Slechts één hoekwoning heeft standaard een paar panelen omdat anders de minimum eisen niet worden gehaald.
Toen ik afgelopen december, tijdens die periode van vorst, ter test een paar avonden 's avonds de verwarming volledig uit gezet heb was het in de ochtend 2 volle graden afgekoeld in huis.
Als je dat dan afzet tegen mensen met een warmtepomp die een week op vakantie gaan en het dan bij terugkomst 0.2 graden afgekoeld is...

Ben heel blij met de L/L-warmtepomp (airco) die we op elke verdieping hebben hangen en waar we nu veel mee (bij)verwarmen. Scheelt me op jaarbasis honderden euro's op de rekening voor het warmtenet, dus die kosten heb ik binnen enkele jaren terug verdiend en als bonus kan ik mijn huis er ook mee koelen.
Horrorverhalen van een collega gehoord die een L/L-warmtepomp in een soort schoorsteen op het dak kreeg die niet goed functioneerde. Er moest meerdere keren een hoogwerker aan te pas komen voor reparaties.
Bij mij in de straat nu steeds meer mensen die zo'n ding aan de gevel of op het dak hebben. Zal binnen best comfortabel zijn maar ik hoor ze zoemen met mijn slaapkamerraam open. Blijkbaar ben ik gevoelig voor de frequentie. Muggen hoor ik ook op 100m afstand ;)
Heb je in de winter trouwens niet last van een luchtstroom in huis als ze verwarmen?
Overigens wel een plezierig vooruitzicht dat je ze aan het terugverdienen bent.

@KookSpook , Boomgaerde, de verkoop loopt niet erg hard moet ik zeggen. Woningen die in optie waren komen weer vrij. Noorderduin ziet er ook gaaf uit. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Die schoorsteenverhalen zijn meestal L/W warmtepompen. L/L is airco, L/W is een WP met een buitenunit die CV water opwarmt en W/W zijn grondgebonden warmtepompen, dus met een geboorde bron.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:42
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ook niet zo handig van de buurman om eerst bestrating aan te leggen voordat de schutting/hek geplaatst wordt. Je weet dat men moet graven en vervolgens weer je bestrating er uit moet halen voor de schutting.

Ik voel met je mee.. zou er ook een hele grote zucht voor kunnen laten. Laat je het nu zo? En wordt de schutting jouw eigendom (staat op jouw perceel) of ga je het laten verplaatsen?

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 29-06-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:29
Mooi, dan is het hek nu van jou en mag je er mee doen wat je wilt. Zo zou het in theorie tenminste wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4vocado
  • Laatst online: 23:37
Juridische bijstand: iemand ervaring met een goede provider voor een nieuwbouwwoning? (Het liefst met instanties die niet remote-only zijn). Maakt het eigenlijk in de praktijk veel uit? Ik zit namelijk nu te denken aan DAS.

[ Voor 23% gewijzigd door 4vocado op 29-06-2023 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:30
pman63 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:40:
[...]

Mooi, dan is het hek nu van jou en mag je er mee doen wat je wilt. Zo zou het in theorie tenminste wel zijn.
Ik denk dat dit alleen van toepassing is zodra de definitieve erfgrenzen kadastraal zijn bepaald (zie mijn situatie eerder in dit topic).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:10
4vocado schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:16:
Juridische bijstand: iemand ervaring met een goede provider voor een nieuwbouwwoning? (Het liefst met instanties die niet remote-only zijn). Maakt het eigenlijk in de praktijk veel uit? Ik zit namelijk nu te denken aan DAS.
Het overgrote deel van de rechtsbijstandsverzekeringen zit bij ofwel DAS of ARAG. Meestal kan uw in de voorwaarde van bijvoorbeeld ANWB of Univé wel teruglezen waar het onder gebracht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Nu online

Is de netto inhoud niet hetzelfde als de bruto inhoud x aftapbaarheid? Rare is dan wel dat woningborg uitgaat van bruto inhoud terwijl het de netto inhoud is die dan het belangrijkste is.

En hoe ze bij alpha innotec van 178 L naar 240 L op 40 graden komen begrijp ik ook nog niet. Als ik zelf x(30/45) doe kom ik bijna op 270 liter? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:08
Bizar joh... direct gezeik ook met nieuwe buren die je toch altijd liever and vriend wil houden. Maar je wilt ook niet over je heen laten lopen..

Zucht idd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
gdvm schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:30:
[...]

Is de netto inhoud niet hetzelfde als de bruto inhoud x aftapbaarheid? Rare is dan wel dat woningborg uitgaat van bruto inhoud terwijl het de netto inhoud is die dan het belangrijkste is.

En hoe ze bij alpha innotec van 178 L naar 240 L op 40 graden komen begrijp ik ook nog niet. Als ik zelf x(30/45) doe kom ik bijna op 270 liter? 8)7
Als iemand kan uitleggen hoe deze vermenigvuldiging werkt graag!

Zit zelf met 200L+WTWpijp, max aanvoer 45 graden en 4 slpkamers.
(45-10)/(55-10)*.8*200 = 124L, zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

[...]

Zoals zelfstandig onderhoud moeten plegen en vervangen als het einde levensduur is. Ik zie alleen maar voordelen!

[ Voor 7% gewijzigd door twi op 29-06-2023 18:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jweetje
[...]

Ik zou inderdaad op basis van bovenstaande je claim inschieten, op basis van dat heb je tenslotte ook de keuze gemaakt. Daarvan is afgewerken en dat is niet vooraf besproken. Achteraf had je dan anders gekozen. Lijkt me duidelijk verhaal, ben geen meester in de rechten maar zoiets lijkt me een sterke zaak. :)

[...]

Ik heb een lijntje uitgezet naar de rechtsbijstand, eens kijken wat die ervan zeggen. Dat ik mij gefopt voel moge duidelijk zijn en gelukkig denk ik er niet alleen zo over ;)

Ik denk dat de netto inhoud van 178 liter vs het bruto inhoud van 185 liter misschien minder relevant is. Wat uiteindelijk telt is hoeveel liter van 40 graden je hebt. Hier speelt de nuttige inhoud factor ook mee (woning borg 80%). Ik vermoed dat die van de Alpha Innotec wat anders ligt.

De omrekening die mijn aannemer gebruikt om van de woningborg tabel naar de prestatie-eis op 40 graden te komen klopt volgens mij ook wel:
Uitgangspunt: 4 personen, pijp WTW inclusief bad
Uitgangspunt Woningborg: 185 liter bruto water van 55 graden
Uitgangspunt Aannemer: 222 liter water van 40 graden (prestatie eis)
222 * (30/45)=148*(100/80)=185.

Ik denk dat het niet relevant is wat de bruto inhoud is van het systeem op 55 graden in dit geval. Wat telt is of ik meer dan 222 warmwater beschikbaar heb en dus aan de woningborg eis voldoe. Dat lijkt zo te zijn (zonder de onzinnige upgrade).
Vendetta_X schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:38:
[...]

Als iemand kan uitleggen hoe deze vermenigvuldiging werkt graag!

Zit zelf met 200L+WTWpijp, max aanvoer 45 graden en 4 slpkamers.
(45-10)/(55-10)*.8*200 = 124L, zoiets?
Wat wil je brekenen? Je bruto inhoud? Uitgaande van een eis van 200L @45 graden? Dan moet je niet vermenigvuldigen met 0.8 maar met 1.25 (100/80). Je wilt immers van netto naar bruto en at is in dit geval dus groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
  • Laatst online: 22:25
Blihi schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Dit kan heel lang zo blijven en het kan zelfs zo zijn dat het blijvend is. Verschillende batches stenen, verschillende batches cement, verschillende condities bij het metselen hebben allemaal invloed.

In ons project (nu 3 jaar geleden opgeleverd) zie je dit soort kleurverschillen nog steeds in de lichte stenen.
Ik kan best begrijpen dat er af en toe kleurverschil kan optreden, maar dit verschil vind ik wel heel absurd. Lijkt wel of je een onwijs vochtprobleem hebt.

Members only:

Maar als ik het goed begrijp kan je hier dus niets tegenin brengen en heb je als koper gewoon pech? Hier krijg je toch tranen van in je ogen? Overal nette gevels en dan zie je die van ons.... :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
NeonovA schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:58:
[...]

Ik kan best begrijpen dat er af en toe kleurverschil kan optreden, maar dit verschil vind ik wel heel absurd. Lijkt wel of je een onwijs vochtprobleem hebt.

***members only***

Maar als ik het goed begrijp kan je hier dus niets tegenin brengen en heb je als koper gewoon pech? Hier krijg je toch tranen van in je ogen? Overal nette gevels en dan zie je die van ons.... :X
Wat zegt de fabrikant van de bakstenen? Wellicht kun je die om advies vragen of dat het kleurverschil kan door een nieuwe productie batch of dat er iets aan te doen is.

Gezien dat strookje eronder, lijkt het gewoon de baksteen te zijn.

En als het in de baksteen zit heeft men niet goed opgelet met het openen van de verpakkingseenheden, aldus advies van de KNB-Keramiek.
https://www.knb-keramiek....in_baksteenmetselwerk.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door Draakje5 op 30-06-2023 08:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:03
[...]

Onze buren hadden ook zoiets op de zijgevel (hoekhuis). De aannemer heeft toen iemand gestuurd die de bakstenen heeft geverfd, weet de details niet maar het ziet er nu wel veel beter uit. Dus er zijn zeker mogelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18:10
haha we springen weer op de fiets richting ons nieuwbouw appartement.

Vorige week een factuur ontvangen en zojuist deel 6 op de digitale deurmat. (pittige jongen, uiteraard conform verwachting, maar toch ff slikken --> 25% van totaal AO-bedrag).

Dak op appartement is (water)dicht en dus mogen we betalen.

Ben benieuwd hoeveel tijd er tussen nu en de volgende factuur zit (deel 7 = leidingwerk, muren etc ook 25%). Wellicht gaan ze in de zgn bouwvak periode gewoon door vanwege de vele werklui uit het buitenland, die blijkbaar graag door willen werken.

Officieel nog steeds Q124, informeel heeft men nov 23 geroepen. Is nog steeds 5 maanden. Of wordt het toch oktober. Dromen mag. Volgende week 1e kijkmoment binnen het gebouw. Zin in!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eG2_MAAaLN5bcDWf0en8nljxmXM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bUrebqjDa0MkO805PcWCIwRk.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:36
Brains Bush schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:48:
haha we springen weer op de fiets richting ons nieuwbouw appartement.

Vorige week een factuur ontvangen en zojuist deel 6 op de digitale deurmat. (pittige jongen, uiteraard conform verwachting, maar toch ff slikken --> 25% van totaal AO-bedrag).

Dak op appartement is (water)dicht en dus mogen we betalen.

Ben benieuwd hoeveel tijd er tussen nu en de volgende factuur zit (deel 7 = leidingwerk, muren etc ook 25%). Wellicht gaan ze in de zgn bouwvak periode gewoon door vanwege de vele werklui uit het buitenland, die blijkbaar graag door willen werken.

Officieel nog steeds Q124, informeel heeft men nov 23 geroepen. Is nog steeds 5 maanden. Of wordt het toch oktober. Dromen mag. Volgende week 1e kijkmoment binnen het gebouw. Zin in!

[Afbeelding]
Bij ons duurde het nog 3 maanden vanaf de factuur van het dak tot aan opleverdatum. Nu zijn projecten compleet niet te vergelijken natuurlijk, helemaal omdat het een appartement is, maar toch :9 Het zou best kunnen.helem

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Nullah
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-07 18:14
Hi allemaal,

Wij hebben gisteren getekend voor onze woning, dus bij deze stel ik me voor!

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
[...]

***members only***

Ik zou het zeker blijven aankaarten. Het lijkt inderdaad alsof er meerder batches gebruikt zijn (op de verkeerde manier). Dit kan nagekleurd worden, daar zijn specialistische bedrijven voor.

Overigens zal de architect hier ook niet blij mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Nee, want de grenzen zijn nog niet definitief. Die worden straks definitief gemaakt op het hek en je verliest dus oppervlak aan de buurman.

@Blik1984 Zorg er in ieder geval voor dat je thuis bent als het kadaster komt om definitief in te meten en laat de kavel naast het hek lopen. Dan is het hek vanaf dat moment wel van jou.

Ik kan me voorstellen dat dit geen fijne start is van de relatie met de buren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Spannende tijd hier, we hebben een optie op een mooie tussenwoning waar we best enthousiast over zijn. We gaan van 129m2 naar 171m2 (inclusief uitbouw) en van Energielabel A naar Energielabel A+++. Daarnaast hebben we nu een tuin van 27m2 en gaan we naar ongeveer 60m2, wat voor ons voldoende is. Het huis moet nog worden gebouwd en is naar verwachting begin 2025 af.

De woning wordt duurzaam door de water warmtepomp, minimaal 16 zonnepanelen, overal vloerverwarming en HR+++ glas. Een ruime woonkamer met open keuken, grote slaapkamers, een extra ruime badkamer en separaat tweede toilet en op zolder willen we nog 2 extra kamers met vliering laten creëren.

Het was even schrikken van alle kosten, maar als je het eenmaal gewend bent dan valt het ineens wel mee. Zeker als je ziet wat je er voor terug krijgt. We kijken straks vrij uit over een weiland en dat blijft ook zo volgens bestemmingsplan (ongetwijfeld altijd onder voorbehoud).

En dan zijn er natuurlijk ook twijfels: wij zijn niet gewend om straks de tuin naast buren te hebben of op een andere rij woningen te kijken vanaf de achtertuin. Aan die kant worden er in een hofje ook auto's geparkeerd. Mijn twijfel daarover is enige overlast, ongetwijfeld zijn er mensen die al zo wonen en ik ben ook al benieuwd hoe dit ervaren wordt. Het voelt een beetje 'hutjemutje', maar misschien valt het alles mee. Ons huidige huis heeft namelijk nu een gemeenschappelijke binnentuin waardoor alles wat meer ruimtelijk lijkt en aan de voorkant hebben we ook vrij uitzicht op een rij bomen.

Aanstaande dinsdag mogen we de knoop doorhakken en we zijn al even op de locatie geweest en zien ons er wel wonen. Twijfels houd je natuurlijk altijd en zeker in geval van nieuwbouwwoningen omdat je niet weet wat je krijgt.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:42
Blihi schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:17:
[...]

Nee, want de grenzen zijn nog niet definitief. Die worden straks definitief gemaakt op het hek en je verliest dus oppervlak aan de buurman.

@Blik1984 Zorg er in ieder geval voor dat je thuis bent als het kadaster komt om definitief in te meten en laat de kavel naast het hek lopen. Dan is het hek vanaf dat moment wel van jou.

Ik kan me voorstellen dat dit geen fijne start is van de relatie met de buren....
Ik moet mijn eerdere bericht eigenlijk wat aanpassen, want het was niet de buurman maar zijn tuinman. Zijn tuinman heeft het geplaatst terwijl ze wisten dat er nog een hek geplaatst moest worden. De schade lijkt overigens mee te vallen. De palen zijn 5 cm breed en vallen op mijn grond, maar het gaas zit wel tegen de erfgrens aan. Dus erg veel last ga ik er niet van ondervinden als het zo blijft. Maar dat laat ik even aan de uitvoerder over.

Giede tip vh kadaster, thanks!

[ Voor 20% gewijzigd door Blik1984 op 30-06-2023 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
THE_BASE schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:24:
En dan zijn er natuurlijk ook twijfels: wij zijn niet gewend om straks de tuin naast buren te hebben of op een andere rij woningen te kijken vanaf de achtertuin. Aan die kant worden er in een hofje ook auto's geparkeerd. Mijn twijfel daarover is enige overlast, ongetwijfeld zijn er mensen die al zo wonen en ik ben ook al benieuwd hoe dit ervaren wordt. Het voelt een beetje 'hutjemutje', maar misschien valt het alles mee. Ons huidige huis heeft namelijk nu een gemeenschappelijke binnentuin waardoor alles wat meer ruimtelijk lijkt en aan de voorkant hebben we ook vrij uitzicht op een rij bomen.
Vooral gewoon kijken wat goed voelt. Het feit dat je aan de (voorkant?) vrij uitzicht hebt is al heerlijk!
Maar als je nu al denkt over enige overlast, zou ik er wel even goed over nadenken. Veel staat of valt met de bewoners, zo kun je van 20 huizen geen overlast hebben maar van die ene die misschien dan net je buren zijn wel.

Wij woonde enkele jaren zelf zoals hieronder in onze vorige nieuwbouwwoning. Veel jonge stellen (nieuwbouw..) en daarmee ook heeel veel kinderen. Ik was er heel eerlijk klaar mee na 6 jaar (hutje mutje en soms vanaf 2 uur in de middag eigenlijk niet meer thuis kunnen werken ivm heel veel kinderen in de tuinen om ons heen) ondanks dat we zelf ook jonge kinderen hebben, mijn vriendin had er minder last van. En het huis is goed verkocht, dus de nieuwe bewoners vonden het blijkbaar ook niet erg om 'ingebouwd' te zitten met de achtertuin.
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 30-06-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Draakje5 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:57:
[...]

Wij woonde enkele jaren zelf zoals hieronder in onze vorige nieuwbouwwoning. Veel jonge stellen (nieuwbouw..) en daarmee ook heeel veel kinderen. Ik was er heel eerlijk klaar mee na 6 jaar (hutje mutje en soms vanaf 2 uur in de middag eigenlijk niet meer thuis kunnen werken ivm heel veel kinderen in de tuinen om ons heen) ondanks dat we zelf ook jonge kinderen hebben, mijn vriendin had er minder last van. En het huis is goed verkocht, dus de nieuwe bewoners vonden het blijkbaar ook niet erg om 'ingebouwd' te zitten met de achtertuin.

***members only***
Precies, die kinderen zijn wel een dingetje inderdaad. Om het netjes te zeggen ligt onze voorkeur daar niet bij, maar we ontkomen er ook niet aan. We hebben nu ook veel kinderen om ons heen en die rennen de hele tijd voor de voortuinen langs met ouders er achteraan en dat is vooral heel vervelend. Kinderen als buren in een tuin vind ik persoonlijk al anders. Maar het is zeker iets om rekening mee te houden, al heb je in de regio Utrecht niet heel veel vrijstaand/twee onder één kap met extra ruimte voor een betaalbare prijs. :)

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blurk62
THE_BASE schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:41:
[...]

Precies, die kinderen zijn wel een dingetje inderdaad. Om het netjes te zeggen ligt onze voorkeur daar niet bij, maar we ontkomen er ook niet aan. We hebben nu ook veel kinderen om ons heen en die rennen de hele tijd voor de voortuinen langs met ouders er achteraan en dat is vooral heel vervelend. Kinderen als buren in een tuin vind ik persoonlijk al anders. Maar het is zeker iets om rekening mee te houden, al heb je in de regio Utrecht niet heel veel vrijstaand/twee onder één kap met extra ruimte voor een betaalbare prijs. :)
Wat dacht je van buren met een Corona-hond. Dat beest van hiernaast, type agressief mormel, heeft 0,0 opvoeding genoten en blaft bij het minste of geringste. Heel fijn ook dat als de buren het huis verlaten, weer naar het werk enzo, het kreng minimaal een uur aan een stuk blaft en jankt. Leuk als je zelf thuis werkt :(
Verhuizen naar een nieuwbouwwoning is een gok. Voor hetzelfde geld heb je straks links en rechts van je zulke buren. Als het kon zou ik mijn andere buren meenemen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blurk62 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:19:
[...]

Wat dacht je van buren met een Corona-hond. Dat beest van hiernaast, type agressief mormel, heeft 0,0 opvoeding genoten en blaft bij het minste of geringste. Heel fijn ook dat als de buren het huis verlaten, weer naar het werk enzo, het kreng minimaal een uur aan een stuk blaft en jankt. Leuk als je zelf thuis werkt :(
Verhuizen naar een nieuwbouwwoning is een gok. Voor hetzelfde geld heb je straks links en rechts van je zulke buren. Als het kon zou ik mijn andere buren meenemen :)
Wij hebben een drummer links en een viool/piano speler rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:43
Blurk62 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:19:
[...]

Het grote voordeel van een nieuwbouwwoning vind ik de geluidsisolatie. Wij horen bijna niets van onze buren als we binnen zijn, ik denk door de WtW ventilatie waardoor we geen roosters in de gevel hebben.
Onze buren horen onze kinderen ook niet als ze binnen spelen, terwijl ze dan vaak best hard schreeuwen.
Het enige wat je hoort is contactgeluid van traplopen of vallende dingen. Als ik dat vergelijk met het huis van mijn broer, daar kun je bij wijze van spreken de buren horen praten.

In de tuin is natuurlijk een ander verhaal ;)
Pagina: 1 ... 225 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.