Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:03
Blihi schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:41:
[...]

Ik denk dat je van veel te veel vocht uit gaat. Het regent niet binnen. De spouw wordt geventileerd. Vocht verdampt dus gewoon weer.

Ik denk dat jouw vragen op zich heel interessant zijn, maar ik vermoed dat de bouwer niet echt zin heeft om in zoveel detail antwoord te geven. Je zou het in ieder geval niet moeten presenteren als een zorg, maar meer als echt interesse hoe bouwen nu eigenlijk werkt. En de uitvoerder of aannemer hebben natuurlijk niet de tijd om jou op te leiden.

Mocht je echt twijfelen, dan is het verstandig om een bouwkundige in te huren en die eens mee te laten kijken, maar dat is dan niet een keurder van VEH, maar echt iemand die gewoon per uur factueert. Goedkoop zal dat dus niet zijn.
Thanks! Het is ook uit interesse en omdat ik afwijkingen van tekeningen zie wat ik niet begrijp maar wel wil kunnen begrijpen :) De uitvoerder is overigens niet te beroerd om uitleg te geven, maar die wil ik ook niet iedere week lastig vallen. We hebben binnenkort een kijkdag gelukkig!
Ik heb veel over vocht / condens gelezen, gezien maar ook ervaren in onze vorige nieuwbouwwoning, vandaar ook de interesse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:53
Wat vooral vochtproblemen in nieuwbouw kan geven is als er gebouwd wordt met kalkzandsteen, dit vervolgens zeik en zeiknat regent en er dan isolatie tegenaan gaat met een metalen kant. Het vocht wordt dan door de isolatie uit de muur gezogen en kan niet weg. Uiteindelijk verdampt die isolatie wel, door de binnenmuren heen via de binnenkant van de woning. Dat kan jaren duren en al die tijd heb je dus extra stookkosten en mogelijk vochtproblemen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
@Blihi @LordBusiness @El-Vder @Blik1984 @lizard87 Ik snap jullie reacties (en medeleven ;) ) prima, als ik het project niet kende was ik ook huiverig. Je kan het nooit zeker weten natuurlijk, maar de aannemer staat niet op het punt om failliet te gaan. Er is zó ontzettend veel personeel op de bouwplaats en in het weekend werken ze door.

Ik heb de grove planning van de uitvoerder gezien (vanuit mijn rol als VvE bestuur) en als ik kijk naar hoeveel er ten opzichte van gisteren (en vorige week) is gebeurd dan heb ik daar wel vertrouwen in. Loop ik een risico? Ongetwijfeld, maar ik heb er vertrouwen in.

Aan de buitenkant is er al 30% meer afgewerkt ten opzichte van gisteren. We kunnen weer bouwstroom gebruiken gelukkig, korte lijntjes met de uitvoerder en die staat er heel welwillend in.

De uitloop van de werkbare dagen komt nog door de leverprobelen na corona en wat tegenvallers helemaal aan het begin van de bouw met de grondwerkzaamheden. Daarom zetten ze nu alles op alles.

Ik heb nooit gezegd dat het ideaal is, maar ik sta hier pragmatisch in :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Dat is natuurlijk helemaal prima! Iedereen moet de afweging maken, maar dit topic wordt door veel mensen gelezen en dan is het wel belangrijk dat er ook waarschuwingen komen.

Ik ga ervan uit dat het helemaal goed komt!

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:54:
Wat vooral vochtproblemen in nieuwbouw kan geven is als er gebouwd wordt met kalkzandsteen, dit vervolgens zeik en zeiknat regent en er dan isolatie tegenaan gaat met een metalen kant. Het vocht wordt dan door de isolatie uit de muur gezogen en kan niet weg. Uiteindelijk verdampt die isolatie wel, door de binnenmuren heen via de binnenkant van de woning. Dat kan jaren duren en al die tijd heb je dus extra stookkosten en mogelijk vochtproblemen.
Interessant inderdaad. Dat is onze situatie. Maar ook met steenwol? Dacht dat steenwol geen regen / vocht opnam.

We hebben wel redelijk geluk gehad, voor deze week redelijk lang droog geweest en in die tijd is isolatie en metselwerk gedaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deuz14
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-04 15:33
IkWilbert schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:07:
Lees net dit bericht en word er wel zenuwachtig van.

https://www.telegraaf.nl/...len-van-nederland-op-slot

Eerste buurtbewoners (oplevering eind augustus) hebben al bericht gehad dat ze de nuts niet op tijd aangesloten krijgen. Wij staan gepland voor tweede week september.
Betreft Overijssel
Wij hebben net te horen gekregen dat onze oplevering toch nog gaat lukken.

Op 1 juni kregen we bericht dat het krap werd ivm de nuts, maar die hebben miraculeus toch in 3 weken onze woning aangesloten 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Fijn! Die ruimte komt ook echt wel weer terug nu overal minder gebouwd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:40

IkWilbert

Het is mij!

deuz14 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:37:
[...]

Wij hebben net te horen gekregen dat onze oplevering toch nog gaat lukken.

Op 1 juni kregen we bericht dat het krap werd ivm de nuts, maar die hebben miraculeus toch in 3 weken onze woning aangesloten 😁
Wij hebben te horen gekregen dat we toch met uitstel te maken krijgen. Planning was eerst week september en is nu verplaatst naar eind okt/begin nov.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-07 12:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URlfZ55doOZUC-FQKCDkV3r0hQM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z7OByvayVVDdx5pHW405QgeV.jpg?f=user_large

Springt op fiets en gaat weer checken. Foto momentje

Komt allemaal wel heel dichtbij zo. En we tikken weer 5% af. Dat het maar snel november wordt, de zomer kan me - qua bouwtempo- gestolen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-07 17:04
Bij ons helaas nu ipv vlak voor bouwvak, vlak na bouwvak :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnionNebula
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 25-07 08:47
Wij staan op het punt om een nieuwbouwappartement aan te schaffen maar ze hebben zichzelf 500 werkbare dagen gegeven voor de bouw. Dit is toch echt best wel lang. Heeft iemand ervaring met appartementen gebouwen en de duur van de bouw daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
OnionNebula schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:55:
Wij staan op het punt om een nieuwbouwappartement aan te schaffen maar ze hebben zichzelf 500 werkbare dagen gegeven voor de bouw. Dit is toch echt best wel lang. Heeft iemand ervaring met appartementen gebouwen en de duur van de bouw daarvan?
Hier ook appartement --> volgens Aanneem Overeenkomst 370 werkdagen.

Praktijk: aanvang bouw nov 22, voorlopige prognose oplevering nov 23. Is nog een planning en zou nog kunnen schuiven (hoop het niet) Echter de aannemer wil ook na aanvang bouw zsm de facturen innen. Mits voldoende materiaal, personeel, nuts aansluitingen etc. Tot nu toe lopen ze voor op schema.

Is maar één ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnionNebula
Brains Bush schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:05:
[...]

Hier ook appartement --> volgens Aanneem Overeenkomst 370 werkdagen.

Praktijk: aanvang bouw nov 22, voorlopige prognose oplevering nov 23. Is nog een planning en zou nog kunnen schuiven (hoop het niet) Echter de aannemer wil ook na aanvang bouw zsm de facturen innen. Mits voldoende materiaal, personeel, nuts aansluitingen etc. Tot nu toe lopen ze voor op schema.

Is maar één ervaring.
Oh wow, dat zou dus maar een jaar aan bouwtijd zijn?
Ik schrok er wel een beetje van hoor, er werd ons mondeling verteld dat het 2 jaar zou duren maar als gemiddeld aantal werkbare dagen 180 per jaar zijn dat zou het dus bijna naar 3 jaar gaan ;(
Misschien dat het meevalt en dat het veel eerder klaar is maar ze geven zichzelf zo wel echt ruim de tijd om eventueel kosten met vertraging te kunnen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08
OnionNebula schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:26:
[...]

Ik schrok er wel een beetje van hoor, er werd ons mondeling verteld dat het 2 jaar zou duren maar als gemiddeld aantal werkbare dagen 180 per jaar zijn dat zou het dus bijna naar 3 jaar gaan ;(
Misschien dat het meevalt en dat het veel eerder klaar is maar ze geven zichzelf zo wel echt ruim de tijd om eventueel kosten met vertraging te kunnen voorkomen.
Ik had dacht ik 420 werkbare dagen. Start bouw november 2020 oplevering april 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
OnionNebula schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:26:
[...]

wellicht relevant? Bij ons nieuwbouwproject komen drie appartement gebouwen van 13, 10, 10 woningen.
Misschien is dat wat kleinschaliger en daarom sneller klaar?
Blok 2 (het middelste) ons gebouw is op dit moment het meest gevorderd.
Oorsponkelijke planning was Q124. Nu vervroegd naar nov23. Maar zou morgen anders kunnen zijn. Kunnen we dus geen rechten oid aan ontlenen --> Het is een indicatieve 'ruwe' planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Ons stukje betreft 69 woningen. Voorlopige voorzichtige verwachting is dat de eerste daarvan binnen een jaar na start heien opgeleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
OnionNebula schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:55:
Wij hadden 450 werkbare dagen en die verlopen volgende week. Start was april 2021 en het gaat om een complex met 55 appartementen en een parkeergarage. Mijn appartement is gisteren op het nippertje opgeleverd. Maar zoals je hierboven kan lezen wel in een eigenlijk nog niet opleverbare staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-07 21:11
Heb begrepen dat plinten voor het appartement iets boven de vloer moeten "hangen", circa 2mm,ivm geluidsreductie. Nou zag ik dat je plinten hebt waar je een rubberen strip onder kunt plaatsen.

Afbouwer geeft aan dat dit duurder is en ook iets lelijker oogt, omdat je de plint nog steeds zwevend ziet. Bij kitwerk sluit het nog steeds prima aan.

Ik dacht dat plinten met rubberen strip iets goedkoper zijn, omdat er minder manuren voor nodig is.

Voor welke optie hebben jullie gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mysterie
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-07 12:00
Kan het niet specifiek vinden, maar heeft iemand ooit het volgende meegemaakt en hoe hebben jullie/je dit opgelost;

Afgelopen week getekend bij notaris voor nieuwbouw. Daar is direct eerste factuur voor grond voldaan. Nu krijgen we amper 4 dagen later de volgende factuur, terwijl we nog niet in het hypotheek/bouwdepot portaal kunnen. Dat duurt namelijk (minimaal) twee weken, plus nog 5 werkdagen verwerkingstijd van de factuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:13
Mysterie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:09:
Kan het niet specifiek vinden, maar heeft iemand ooit het volgende meegemaakt en hoe hebben jullie/je dit opgelost;

Afgelopen week getekend bij notaris voor nieuwbouw. Daar is direct eerste factuur voor grond voldaan. Nu krijgen we amper 4 dagen later de volgende factuur, terwijl we nog niet in het hypotheek/bouwdepot portaal kunnen. Dat duurt namelijk (minimaal) twee weken, plus nog 5 werkdagen verwerkingstijd van de factuur.
Aannemer even bellen? Aangezien zij ook de notaris hebben geregeld kun je vast rekenen op begrip. In het ergste geval moet je rente betalen aan de aannemer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:42
Mysterie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:09:

Gewoon even bellen met de financiële afdeling van de aannemer en de situatie uitleggen. Dan bellen met je bank en een formulier opvragen waarmee de betaling ook doorgegeven kan worden aan de bank.

Ik was met mijn eerste factuur een maand te laat, omdat ik de email had gemist... als dat bij 1x blijft is dat geen probleem. 😅

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Sinds 2023 zit er geen btw meer op zonnepanelen als je deze koopt.

Bij nieuwbouwprojecten betaal je echter nog steeds 21% btw over je panelen, aangezien ze onderdeel van de te bouwen woning zijn.

Kan deze btw in 2023 teruggevraagd worden bij de belastingdienst?
En is de aannemer verplicht de factuur voor de panelen te delen, of mag hij dit ook weigeren zodat je dus geen gespecificeerde factuur hebt en niks kan terugvragen?

[ Voor 23% gewijzigd door Draakje5 op 23-06-2023 23:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-07 16:05
Daar is uitgebreid antwoord op gegeven door Bouwend Nederland. Is hier ook behandeld in het topic. Zou het even op moeten zoeken maar is een documentje van PWC dacht ik.

https://www.bouwendnederl...zonnepanelen-v3-final.pdf

[ Voor 24% gewijzigd door Vitruvius op 23-06-2023 23:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jorusz
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-07 13:51
Draakje5 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:25:

Bij nieuwbouwprojecten betaal je echter nog steeds 21% btw over je panelen, aangezien ze onderdeel van de te bouwen woning zijn.

En is de aannemer verplicht de factuur voor de panelen te delen, of mag hij dit ook weigeren zodat je dus geen gespecificeerde factuur hebt en niks kan terugvragen?
Wij kregen een credit factuur voor die btw te verrekenen met de laatste termijn. Dit op initiatief van de aannemer zelf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
We zijn er bijna maar nog niet helemaal. :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 20:55:
We zijn er bijna maar nog niet helemaal. :)

***members only***
Isoleren kan je leren maar blijkbaar hebben ze die cursus nog niet gevolgd :X

Ik zie kieren en matraseffecten. Op papier zal het een goed geisoleerde woning zijn maar de praktijk is helaas niet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:02:
[...]

Isoleren kan je leren maar blijkbaar hebben ze die cursus nog niet gevolgd :X

Ik zie kieren en matraseffecten. Op papier zal het een goed geisoleerde woning zijn maar de praktijk is helaas niet hetzelfde.
Het raamkozijn daar, van de zolder, hebben ze ook niet aan de buitenkant dichtgemaakt met liquid rubber, dat waren ze vergeten. Toen ik ze er op wees voordat het metselwerk er tegenaan zat, waren ze te lui om het op te lossen en geven ze aan dat het van binnenuit luchtdicht wordt gemaakt.

Er zijn wel meer plaatsen waar de isolatie niet je van het is:
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:40
Draakje5 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:25:

In principe zou je geld retour moeten krijgen, zoals het eerder aangehaalde artikel ook aangeeft.

Mijn aannemer heeft in een eerder stadium al aangegeven dit niet te doen. Ik laat het dus sowieso als opleverpunt opnemen en dit gaat ook richting de notaris waar de 5% staat inclusief het artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blik1984 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:40:
[...]

In principe zou je geld retour moeten krijgen, zoals het eerder aangehaalde artikel ook aangeeft.

Mijn aannemer heeft in een eerder stadium al aangegeven dit niet te doen. Ik laat het dus sowieso als opleverpunt opnemen en dit gaat ook richting de notaris waar de 5% staat inclusief het artikel.
Ja, volgens de Q&A van PWC heb je inderdaad recht op teruggave door de aannemer van dat btw verschil op de factuur van het zonnepanelensysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brains Bush
[...]

Onze kopersbegeleider (via Dura Vermeer) kwam hier ook zelf pro-actief mee. De BTW op zonnepanelen wordt bij ons in mindering gebracht op de eindnota.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-12-2024
Jorusz schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 01:20:
[...]

Wij kregen een credit factuur voor die btw te verrekenen met de laatste termijn. Dit op initiatief van de aannemer zelf
Goed punt!
Niets van onze aannemer gehoord (KBK), ook niet opgenomen in de verrekening van de laatste termijn. Ik neem even contact op met onze koperbegeleider..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-07 19:50
[...]

Ik meen eerder in het topic gelezen te hebben dat dit doodsimpel btw-fraude is als ze het niet terugstorten, daar lacht de belastingdienst niet mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Danferno schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:03:
[...]

Ik meen eerder in het topic gelezen te hebben dat dit doodsimpel btw-fraude is als ze het niet terugstorten, daar lacht de belastingdienst niet mee
zolang ze die 21% gewoon afdragen (wat ze zullen doen gezien het op de factuur staat) is het volgens mij geen fraude. Het is in iedergeval wel een onrechtmatige daad richting de koper.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 24-06-2023 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnionNebula
Alic3 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:07:
[...]

Wij hadden 450 werkbare dagen en die verlopen volgende week. Start was april 2021 en het gaat om een complex met 55 appartementen en een parkeergarage. Mijn appartement is gisteren op het nippertje opgeleverd. Maar zoals je hierboven kan lezen wel in een eigenlijk nog niet opleverbare staat :)
Onze situatie is vrijwel hetzelfde; 60 appartementen en een parkeergarage. ;(
Hopen dat het uiteindelijk allemaal meevalt.

Wel erg bedankt voor de ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

twain4me schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:10:
[...]

zolang ze die 21% gewoon afdragen (wat ze zullen doen gezien het op de factuur staat) is het volgens mij geen fraude. Het is in iedergeval wel een onrechtmatige daad richting de koper.
Als ze die 21% btw factureren dan zullen (moeten) ze die ook afdragen inderdaad.
Wat ze eigenlijk moeten doen is een aparte factuur met 0% btw voor de panelen sturen, en dat bedrag in mindering brengen op de laatste termijn factuur oid. Dan kost het hun verder niets.

Iig kunnen ze die btw nooit in eigen zak steken, ik denk dat het meer gebrek aan kennis is.. (of teveel gedoe wat voor hun niets oplevert).

Als koper zou ik aangeven dat de factuur niet juist is (teveel btw berekend) en dat bedrag inhouden. Dan sturen ze vanzelf 2 nieuwe facturen (Credit/debit).

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 25-06-2023 02:32 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 19:06
Bij ons staat bij de veelgestelde vragen van het project dat de zonnepanelen niet apart gefactureerd worden, want ze zitten in de totale koopsom van de woning. Zonder aparte factuur kan ik niet controleren of wij wel of niet die BTW aan de bouwer betalen..
De overeenkomst is van 2022 en oplevering wordt 2024. Wat zouden jullie hiermee doen? Blijkbaar is het al vaker gevraagd door andere kopers…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:44
Draakje5 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:29:
Regelmatig goede adviezen hier, dus nog een poging tot het krijgen van één.

Ik heb een detailtekening van de gevellatei (boven voordeur) en de metselrollaag waar volgens tekening een OS (open stootvoeg) in moet.
De OS ontbreekt bij de ene woning, bij de andere zit die boven de rollaag.

Vraag: Wat is het doel van deze OS. Ventilatie of waterafvoer?
Het lijkt alsof de OS voor ventilatie dient omdat die vrij hoog zit, maar als je op de detailtekening kijkt dan lijkt het dat de gevellatei daar iets terug in de spouw valt, waardoor wellicht op dat punt regenwater via de OS naar buiten zou kunnen?

Bij alle kozijnen zitten de OS boven de rollaag (rond het punt waar de gevellatei begin).

***members only***
Die open stootvoegen voegen op deze plek niks toe. Ventilatie en afwatering van de spouw is geregeld door de naad tussen stalen latei en bovenzijde kozijn. Eerder een automatisme van een metselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
twain4me schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:10:
[...]

Oef, als iemand ooit een voorbeeld zoekt om aan te tonen dat de projectbouw-markt nood heeft aan een beetje extra regulering ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Danferno schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:26:
[...]

Oef, als iemand ooit een voorbeeld zoekt om aan te tonen dat de projectbouw-markt nood heeft aan een beetje extra regulering ...
Gezien de topic waarschuwing hieronder laat ze eerst maar aan de bestaande regulering voldoen. Die 5% bij de notaris lijkt ook maar een wassen neus want ik hoor vrijwel niets van onze aannemer. Tot de overdracht was de communicatie super, maar met de details wordt het lastig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Danferno schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:26:
[...]

Wat heeft btw afdracht met regulering te maken?
Je suggereert dat er met btw fraude wordt gepleegd, dat is echt niet zo . In ieder geval niet bij de grote bouwers want die worden geaudit en onderdeel daarvan is de btw controle (optelsom alle btw op verkoopfacturen = btw aangifte te betalen btw).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
Sport_Life schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:36:
[...]

Wat heeft btw afdracht met regulering te maken?
Je suggereert dat er met btw fraude wordt gepleegd, dat is echt niet zo . In ieder geval niet bij de grote bouwers want die worden geaudit en onderdeel daarvan is de btw controle (optelsom alle btw op verkoopfacturen = btw aangifte te betalen btw).
Als de verkoper (een niet te verwaarlozen deel van) het product 21% goedkoper kan aanbieden zonder daar zelf een cent aan te verliezen, en dan kiest om het niet te doen, dan is de verhouding tussen koper en verkoper wel zeer scheef in deel van het proces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Danferno schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:39:
[...]

Als de verkoper (een niet te verwaarlozen deel van) het product 21% goedkoper kan aanbieden zonder daar zelf een cent aan te verliezen, en dan kiest om het niet te doen, dan is de verhouding tussen koper en verkoper wel zeer scheef in deel van het proces.
Als iemand een bestaande regel niet toepast kan je toch gewoon naar de geschillencomissie of de rechter
je bent immers gewoon beschermd door de wet, juist omdat de verhouding tussen consument en bedrijf altijd scheef is, wat wil je nog meer?
Meer regels gaat het toepassen ervan echt niet beter maken, rond het totale bouwproces zijn het er al zoveel dat niemand het kan toetsen, laat staan juist kan toepassen. Rotterdam heeft het ooit geprobeerd om ze te tellen en er achter te komen waarom er zovaak dingen worden gedaan die niet mogen. en het antwoord is simpel er zijn zoveel regels dat het aantal je al doet duizelen en je eigenlijk van niemand kan verwachten dat die ze allemaal kent en juist toepast en die regels zijn vaak ook nog eens ondoorzichtig en onbegrijpbaar en soms zelfs tegenstrijdig geschreven.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 25-06-2023 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Danferno schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:39:
[...]

Ik denk dat het meer een juridische kwestie is. In de KOA zal waarschijnlijk opgenomen zijn dat er overal 21% btw op wordt geheven, tenzij overheid besluit het btw bedrag aan te passen. (Het kan ook 23% worden, bouwers dekken zich hiervoor in).
Dat laatste is het geval (minder btw in dit geval), dus daar kun je naar verwijzen. Conform KOA heb je dan recht op een 0% factuur voor de panelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 25-06-2023 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:46
Bij ons was op de laatste factuur heel goed te zien dat er over de PV installatie 0% BTW verrekend werd. Let wel even op, indien je PV panelen geïntegreerd zijn in je dak betaal je nog steeds 21% BTW over je PV installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Batata007 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:57:
Medetweakers,

Onze oplevering is over pak 'm beet 2 maanden, dus we zijn uiteraard druk met alle laatste puntjes.
Ik zou in onze technische ruimte graag wat kastjes, een blad, kraan en spoelbak willen plaatsen. Als meerwerk optie hebben we vanuit de bouw gekozen voor warm water in deze technische ruimte.

Nu de bouw aardig ver gevorderd is, heb ik een kijkje kunnen nemen in deze ruimte. Hieronder de foto's:

[Afbeelding][Afbeelding]

Inmiddels is de oplevering a.s. woensdag. Mijn renovliezer doet helaas niet de technische ruimte ivm aansprakelijkheid bij schade aan de apparatuur etc. Jullie dezelfde ervaringen? Hoe hebben jullie deze ruimte geverfd? Direct muurverf op een betonnen muur lijkt me niet echt een formule voor succes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Batata007 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:14:
[...]

Direct muurverf op een betonnen muur lijkt me niet echt een formule voor succes..
hangt van je verwachtingen af, met de juiste spullen krijgt de muur echt wel een kleurtje.. er zullen alleen wat gaatjes in zitten.

En of iemand de ruimte wil behangen hangt van de persoon af, je kan ook iemand anders vragen. zal ook wel met de prijs te maken hebben dat soort ruimtes kosten veel meer tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:07
[...]

Inmiddels is de oplevering a.s. woensdag. Mijn renovliezer doet helaas niet de technische ruimte ivm aansprakelijkheid bij schade aan de apparatuur etc. Jullie dezelfde ervaringen? Hoe hebben jullie deze ruimte geverfd? Direct muurverf op een betonnen muur lijkt me niet echt een formule voor succes..
Hij bedoelt eigenlijk dat hij er geen zin in heeft ;).
Die ruimtes zijn altijd krap, veel zaken aan de muur waardoor hij er slecht bij kan of veel stroken moet maken. Dat kost verschrikkelijk veel tijd en is irritant. Die mannen willen snel veel meters maken, letterlijk en figuurlijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:41:
[...]

Ik denk dat je van veel te veel vocht uit gaat. Het regent niet binnen. De spouw wordt geventileerd. Vocht verdampt dus gewoon weer.
Dat hangt heel erg van de situatie af. Ik heb sinds oplevering (2019) een lekkageprobleem in mijn nieuwbouwwoning. Bij zuidwestenstorm en veel regen lekt het onder de overgang van muur naar plat dak. Aannemer werkt prima mee en heeft al vanalles geprobeerd. Dit jaar is men, na jaren van dichtzetten van allerlei kieren en voegen, stootvoegen gaan openen. Hopelijk helpt dat. Bij ons spookt het al gauw qua wind, richting het zuidwesten vrij zicht op sloten en een recreatieplas, ons huis is het eerste dat de regen dan tegenkomt. Dat gaat een dag goed maar op de tweede dag is er toch echt teveel water door de gevel heen gekomen en komt dat er binnen uit. Ik moet de najaarsstormen nog afwachten maar hopelijk helpt dit wel, het is ook wel het eerste logische verhaal...

Anyhow, als het huis waar jullie het over hebben in de binnenstad staat zal het weinig problemen geven. Als het vrij staat en deze gevel zuidwest gericht is met een kilometer vrij zicht kan het anders zijn. Een open stootvoeg is niet per definitie voor ventilatie, die kan ook zijn voor afvoer van doorslag van regen.

Als iemand hier andere ideeën heeft die mijn lekkage op kunnen lossen hoor ik die overigens graag, ik vertrouw zeker nog geen 100% op dit nieuwste idee van de bouwer ;)

Vakmensen die hier verder bij kunnen helpen zijn verdomd lastig te vinden. Wij hebben 2x lekdetectie langsgehad die aankloot met warm water en een hittecamera maar niet tot oorzaken komt. Slechte voegen, werd geroepen, die heeft de aannemer netjes bijgewerkt maar na de volgende storm lekte het weer... En bouwtechnische bureaus vinden dit al snel buiten hun expertise liggen of hebben het te druk ...

Moraal van het verhaal: als de bouwtekening zegt dat er een open stootvoeg moet zitten en hij zit er niet, zorg dat ze hem maken:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

Hetzelfde hier. heb deze ruimte alleen geschilderd en eerlijk gezegd ziet het er prima uit. Natuurlijk, als je er echt op gaat letten is er genoeg op aan te merken maar het hangt wellicht ook af van hoe strak de muren zijn opgeleverd? . Het is sowieso een beetje een donker hok dus om het perfect te laten renovliezen is een beetje overkill vond ik.

(+de muren zie je uiteindelijk toch nauwelijks omdat er een grote WTW installatie staat, aan de andere kant staan de wasmachine en droger voor de muur, en aan weer de andere muur komen allerlei rekjes met spullen, dus tja uiteindelijk zie je de muur sowieso niet/nauwelijks.

[ Voor 5% gewijzigd door Il 2 op 25-06-2023 23:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Jheroun schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:45:
[...]

Als iemand hier andere ideeën heeft die mijn lekkage op kunnen lossen hoor ik die overigens graag, ik vertrouw zeker nog geen 100% op dit nieuwste idee van de bouwer ;)
Ik heb precies dit gehad bij ons eerste huis: Lekkage op de aansluiting van de uitbouw. Bouwjaar was jaren 70 en toen die lekkage bij ons te zien was, was het tijdens de stormen van februari 2007.

Ik ben toen bij de buren gaan vragen of zij daar ook last van hadden en jawel, als sinds de bouw. Ze vonden het gewoon niet erg. Ik wel.

Ook dit was vochtdoorslag door de stenen heen in combinatie met forse wind.

Ik heb toen net boven de uitbouw drie lagen bakstenen uit de muur gehaald en fatsoenlijk spouwlood aangebracht. In de muur trof ik een volledig vergane kunststof slab aan waar spouwlood had moeten zitten. Het zat er simpelweg niet in. Ik heb dus een loodslab ingewerkt op het binnenblad en deze op afschot naar buiten laten komen, over een nieuw voetlood heen. Het hielp dat dit een ongeisoleerde spouw was.

Je kunt niet zomaar drie lagen baksteen uit de muur halen, dat moet meter voor meter (dus een meter openen, lood aanbrengen, dichtmetselen, voegen en dan een week later de volgende meter) om het gewicht van de bovenliggende muur te blijven dragen.

De overlappende delen van de loodslabben heb ik netjes, zoals het hoort, dubbel gevouwen, zodat er ook geen water tussen de loodslabben door zou kunnen komen.

Members only:

Ook nu zie je rond kozijnen die kunststof slabs. Natuurlijk zal dat nu beter zijn dan toen in de jaren 70, maar er is geen vervanging voor fatsoenlijk aangebracht spouwlood en voetlood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Il 2 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 23:22:
[...]

Hetzelfde hier. heb deze ruimte alleen geschilderd en eerlijk gezegd ziet het er prima uit. Natuurlijk, als je er echt op gaat letten is er genoeg op aan te merken maar het hangt wellicht ook af van hoe strak de muren zijn opgeleverd? . Het is sowieso een beetje een donker hok dus om het perfect te laten renovliezen is een beetje overkill vond ik.

(+de muren zie je uiteindelijk toch nauwelijks omdat er een grote WTW installatie staat, aan de andere kant staan de wasmachine en droger voor de muur, en aan weer de andere muur komen allerlei rekjes met spullen, dus tja uiteindelijk zie je de muur sowieso niet/nauwelijks.
Denk dat ik dit ook maar ga doen dan! Er is inderdaad uiteindelijk niet veel van te zien. Wat voor muurfverf heb je hiervoor gebruikt als ik vragen mag? Nog moeten voorstrijken van te voren, of juist niet? Lees tegenstrijdige berichten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Wij hebben de goedkoopste latex van de HORNBACH erop geschilderd. Het ziet er verrassend goed uit moet ik zeggen. Als je goed kijkt zie je de oneffenheden uit de bouw en bij ons is het een goed verlicht hok met raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
[...]

Dat hangt heel erg van de situatie af. Ik heb sinds oplevering (2019) een lekkageprobleem in mijn nieuwbouwwoning. Bij zuidwestenstorm en veel regen lekt het onder de overgang van muur naar plat dak. Aannemer werkt prima mee en heeft al vanalles geprobeerd. Dit jaar is men, na jaren van dichtzetten van allerlei kieren en voegen, stootvoegen gaan openen. Hopelijk helpt dat. Bij ons spookt het al gauw qua wind, richting het zuidwesten vrij zicht op sloten en een recreatieplas, ons huis is het eerste dat de regen dan tegenkomt. Dat gaat een dag goed maar op de tweede dag is er toch echt teveel water door de gevel heen gekomen en komt dat er binnen uit. Ik moet de najaarsstormen nog afwachten maar hopelijk helpt dit wel, het is ook wel het eerste logische verhaal...

Anyhow, als het huis waar jullie het over hebben in de binnenstad staat zal het weinig problemen geven. Als het vrij staat en deze gevel zuidwest gericht is met een kilometer vrij zicht kan het anders zijn. Een open stootvoeg is niet per definitie voor ventilatie, die kan ook zijn voor afvoer van doorslag van regen.

Vakmensen die hier verder bij kunnen helpen zijn verdomd lastig te vinden. Wij hebben 2x lekdetectie langsgehad die aankloot met warm water en een hittecamera maar niet tot oorzaken komt. Slechte voegen, werd geroepen, die heeft de aannemer netjes bijgewerkt maar na de volgende storm lekte het weer... En bouwtechnische bureaus vinden dit al snel buiten hun expertise liggen of hebben het te druk ...

Moraal van het verhaal: als de bouwtekening zegt dat er een open stootvoeg moet zitten en hij zit er niet, zorg dat ze hem maken:)
Klinkt als onjuist aangebracht slab voor afwatering?
Zie foto hoe het bij ons zit.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Agostino schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:16:
Bij ons was op de laatste factuur heel goed te zien dat er over de PV installatie 0% BTW verrekend werd. Let wel even op, indien je PV panelen geïntegreerd zijn in je dak betaal je nog steeds 21% BTW over je PV installatie.
Ben wel benieuwd hoe je dit kan controleren, want het is niet alleen de BTW over de panelen die mag verrekenen, maar ook de arbeid en andere benodigdheden. Dus hoe ver trek je dat door? Tot de groep in de meterkast? Want dat is lastig te bepalen i.c.m. andere werkzaamheden van een elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:04

tomtom901

Moderator General Chat
LordBusiness schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:36:
[...]
Ben wel benieuwd hoe je dit kan controleren, want het is niet alleen de BTW over de panelen die mag verrekenen, maar ook de arbeid en andere benodigdheden. Dus hoe ver trek je dat door? Tot de groep in de meterkast? Want dat is lastig te bepalen i.c.m. andere werkzaamheden van een elektricien.
Vraag is natuurlijk in hoeverre je dat op de spits gaat drijven. Uitgaande van 20 panelen a 150 euro per stuk heb je het over max een paar honderd euro. Wij krijgen de BTW van de panelen terug (verrekend) en daar laat ik het bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:35
Ik loop met 2 opleverpuntjes vast.

1. Bij het boren van de waterleiding hebben ze een verkeerd gat geboord, ik heb toen aan de verkoopbegeleiding gevraagd of ze de baksteen konden vervangen voor het voegen. Zodat alle stenen mooi heel zijn, aangezien de plek naast de voordeur is. Dit zou gedaan worden, maar hebben ze uiteindelijk toch weer niet gedaan en het gat maar gewoon dicht gevoegd. Nu krijg ik te horen dat ze dit niet gaan repareren omdat je dit altijd gaat blijven zien.
Hoe denken jullie hierover? :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YZS23dS.png

Ik heb een loze leiding boven het garage dak laten intekenen, de eerste loze leiding hebben ze op de plek laten uitkomen waar nu die dak lappen tegenaan zijn gemonteerd. Toen hebben ze maar een tweede gemaakt op de afgesproken plek maar hebben ze een flexbuis gebruikt. Bij het verkoopgesprek is er aangegeven dat ze geen flexbuizen gaan gebruiken voor de extra loze leidingen. Maarja, dit is nu gemonteerd en wel. Ik ben er niet blij mee maar de aannemer vind het wel prima zo. Ik heb verder in het contract ook niet kunnen terugvinden dat ze vaste leidingen gebruiken in de plaats van flexbuizen. Andere loze leidingen zijn wel vast.
Tips? :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KLYYAwX.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
Strider schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:56:

1. Bij het boren van de waterleiding hebben ze een verkeerd gat geboord, ik heb toen aan de verkoopbegeleiding gevraagd of ze de baksteen konden vervangen voor het voegen. Zodat alle stenen mooi heel zijn, aangezien de plek naast de voordeur is. Dit zou gedaan worden, maar hebben ze uiteindelijk toch weer niet gedaan en het gat maar gewoon dicht gevoegd. Nu krijg ik te horen dat ze dit niet gaan repareren omdat je dit altijd gaat blijven zien.

[Afbeelding]
Hoort ook een beetje bij de steensoort (handgevormd)
Het is dat je weet dat er een gat zat, anders was het waarschijnlijk niet opgevallen. Zie ook de grotere voeg eronder

Hebben ze bij jullie standaard bijenbekjes erin gedaan? Dat is wel netjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KD4xPZdMG-NkXt0Sb9LBjr83jc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/91vzZyio3zENS4jFWkotBckB.png?f=fotoalbum_large
Ik heb een loze leiding boven het garage dak laten intekenen, de eerste loze leiding hebben ze op de plek laten uitkomen waar nu die dak lappen tegenaan zijn gemonteerd. Toen hebben ze maar een tweede gemaakt op de afgesproken plek maar hebben ze een flexbuis gebruikt. Bij het verkoopgesprek is er aangegeven dat ze geen flexbuizen gaan gebruiken voor de extra loze leidingen. Maarja, dit is nu gemonteerd en wel. Ik ben er niet blij mee maar de aannemer vind het wel prima zo. Ik heb verder in het contract ook niet kunnen terugvinden dat ze vaste leidingen gebruiken in de plaats van flexbuizen. Andere loze leidingen zijn wel vast.
[Afbeelding]
Hier ook nog twee loze leidingen waar ik niets doorheen krijg omdat er stukjes flex zijn gebruikt waar dat niet zou moeten. Aangekaart bij de bouw.
Eindresultaat: Monteur langs geweest, kreeg er geen kabel doorheen. Geld terug enige optie. Hoe ik die kabel erdoor krijg mag ik zelf uitzoeken.

Wat wil je er doorheen doen? Als het een enkele UTP kabel is, moet dat wel lukken met de trekdraad. Zolang je de UTP (of 3x VD draad) maar goed vast maakt en er maar één keer doorheen moet.

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 26-06-2023 15:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben het eens met hierboven dat je het gat niet ziet als je het niet weet. Denk je dat je het los kan laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-07 13:07
Draakje5 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:22:
[...]

Het raamkozijn daar, van de zolder, hebben ze ook niet aan de buitenkant dichtgemaakt met liquid rubber, dat waren ze vergeten. Toen ik ze er op wees voordat het metselwerk er tegenaan zat, waren ze te lui om het op te lossen en geven ze aan dat het van binnenuit luchtdicht wordt gemaakt.

Er zijn wel meer plaatsen waar de isolatie niet je van het is:

***members only***
Pfff frustrerend hè? Ook echt van 'oh toch mijn huis niet, boeiend'.
Hier zijn ze vergeten de ventilatie gaten of hoe dat heet, dicht te maken bij de plafonds, nu tocht vanuit de meterkast want daar hebben ze stroomleidingen door gelegd. Aannemer; 'ja hadden ze wel moeten doen, maarja kunnen we nu niet meer bij' :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Fethoz69 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:59:
[...]

Pfff frustrerend hè? Ook echt van 'oh toch mijn huis niet, boeiend'.
Hier zijn ze vergeten de ventilatie gaten of hoe dat heet, dicht te maken bij de plafonds, nu tocht vanuit de meterkast want daar hebben ze stroomleidingen door gelegd. Aannemer; 'ja hadden ze wel moeten doen, maarja kunnen we nu niet meer bij' :X
Je bedoelt hopelijk niet die gaten in de zijkant van de kanaalplaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
Wolly schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:05:
[...]

Je bedoelt hopelijk niet die gaten in de zijkant van de kanaalplaten?
Ja die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
En wat is de oplossing van je aannemer? Woning moet luchtdicht gebouwd zijn denk ik?

De enige manier om er bij te kunnen lijkt mij het metselwerk open breken. Maar als ze dat overal zijn vergeten zou ik op een winderige dag ook eens goed checken of er niks uit je centraaldozen komt of andere kieren ( bijv. Bij je trappengat ).

In onze vorige woning (2016) kwam er tocht uit het toiletreservoir (kon helaas niet bij de kruipruimte) en tocht uit de houten afwerking bij het trappengat via de kanaalplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mooie bouwfout, ik zou het er niet bij laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben best wel een zeiker, maar vind het voegwerk redelijk netjes bij het gat van het kraantje. Ik zie geen verschil met ander voegwerk. En het valt eigenlijk nauwelijks op dat er een gat gezeten heeft. Ik zou het zo laten.

Flexbuizen gebruik je volgens mij normaliter niet voor LL.
Bij ons zijn alle flexbuizen voorbedraad en de LL zijn geel (vast, niet geribbeld).
Probeer eerst of je er iets doorheen krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
tomtom901 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:16:
[...]

Vraag is natuurlijk in hoeverre je dat op de spits gaat drijven. Uitgaande van 20 panelen a 150 euro per stuk heb je het over max een paar honderd euro. Wij krijgen de BTW van de panelen terug (verrekend) en daar laat ik het bij.
Het gaat toch om het systeem (ook bedrading, omvormer enz), niet alleen de panelen zijn vrijgesteld van btw voor particulieren.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 26-06-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
Draakje5 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Probeer eerst of je er iets doorheen krijgt?
Ik zou niet proberen om iets erdoor te krijgen. Bij ons wilde ik eerst een trekveer erdoorheen trekken, daarmee is de flexbuis uit de solide buis geduwd (zat bijzonder slecht vast). Trekveer is erdoor gekomen maar een tweede keer gaat niet lukken.

Zou gelijk het juiste erdoorheen duwen en niet iets om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Source90 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:26:
[...]

Ik zou niet proberen om iets erdoor te krijgen. Bij ons wilde ik eerst een trekveer erdoorheen trekken, daarmee is de flexbuis uit de solide buis geduwd (zat bijzonder slecht vast). Trekveer is erdoor gekomen maar een tweede keer gaat niet lukken.

Zou gelijk het juiste erdoorheen duwen en niet iets om te proberen.
Bedankt voor de verduidelijking, dat bedoelde ik ook inderdaad, probeer eerst om de juiste kabel er doorheen te trekken voordat je voor een oplossing met de aannemer zoekt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
Draakje5 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:13:
[...]

En wat is de oplossing van je aannemer? Woning moet luchtdicht gebouwd zijn denk ik?

De enige manier om er bij te kunnen lijkt mij het metselwerk open breken. Maar als ze dat overal zijn vergeten zou ik op een winderige dag ook eens goed checken of er niks uit je centraaldozen komt of andere kieren ( bijv. Bij je trappengat ).

In onze vorige woning (2016) kwam er tocht uit het toiletreservoir (kon helaas niet bij de kruipruimte) en tocht uit de houten afwerking bij het trappengat via de kanaalplaat.
Irritante is, men begint altijd met 'ja we hebben altijd een marge bla bla bla' als je ergens over klaagt. Nu heb ik bij toeval het e.e.a op de foto staan. Ik ben een leek qua bouwen, dus vertrouw de aannemer op z'n blauwe ogen dat alles goed gebouwd wordt O-)
Daar zie ik wel dat ze de gaten aan het dichten zijn. Maar ergens toch eentje gemist, want enorme tocht uit de meterkast.

Nu willen ze dat wel komen dichtpurren (in de meterkast).
Verder geen tocht uit de centraaldozen (had ik bij mn vorige woning wel, the horror).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Dat verhaal met we hebben toleranties gaven ze bij mij ook aan.
Voor esthetische kwesties geloof ik dat en is dat ook zo.
Voor bouwkundige kwesties vraag ik het me af of dat woningborg of het bouwbesluit toleranties hanteert voor zaken als isolatie, luchtdichtheid, betondekking enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:12

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:21:
Dat verhaal met we hebben toleranties gaven ze bij mij ook aan.
Voor esthetische kwesties geloof ik dat en is dat ook zo.
Voor bouwkundige kwesties vraag ik het me af of dat woningborg of het bouwbesluit toleranties hanteert voor zaken als isolatie, luchtdichtheid, betondekking enz.
Daar wordt met de productie van het product al rekening mee gehouden. Wat op een verpakking staat is de minimale waarde en daar zit ook nog wel wat rek in.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Vorige week hebben we naast de aannemer de leverancier van Renolit Nederland, Renolit Duitsland én Gealan op bezoek gehad omtrent de deuren kwestie die helaas nog steeds speelt.

Het werd een aardige discussie want de aannemer hield in eerste instantie vol dat je voor een houtnerf folie een ander productie proces hebt terwijl de 3 vertegenwoordigers bleven herhalen dat dit niet het geval is.

Maar, nu lijkt het er op dat de leverancier van de kozijnen (en dus niet de aannemer) de bescherm folie er te lang op heeft laten waardoor niet zo zeer het vuil in de folie trekt maar wél in de lijm laag. Die lijkt ook de witte waas/vlekken te veroorzaken.

De Duitse collegae van Renolit heeft speciaal reinigingsmiddel waar hij 2 delen van de deur heeft mee behandeld, 2x een stukje van zo’n 50cm.

Aannemer staat alleen mooi voor lul want die bleven volhouden dat de deuren gewoon goed zijn en dat ze niet snappen waar we een punt van maken. Dat de de rekening van de advocaat gaan krijgen ‘had hij van mij uiteraard wel verwacht, maar wel kinderachtig, ik schakel namelijk een advocaat in’.

Dat ze hier 100% fout zitten: ik kan niet alles weten

7(8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVz4pfNWdglEI13TgKGoPogfoKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5BYG8yEc389xYbguwmg3igW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
[...]

Heb je het detail gezien? Neem van deze bouwkundige aan dat tpv de rollaag op de stalen latei een open stootvoeg geen enkele toegevoegde waarde heeft.
Over jouw lekkage; foto’s en detailtekeningen zou helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jweetje
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:27
Dag allemaal, erg veel info uit dit topic gehaald. Dank iedereen! 😊
Ik heb een vraag m.b.t. het uitgevoerde meerwerk voor het opwaarderen van het voorraadvat warm water.
Sorry voor de lap tekst, hou even vol _/-\o_

Wij hebben onderstaande meerwerk optie afgenomen:
“Opwaarderen voorraadvat twee-onder-een-kapwoning
Opwaarderen van het voorraadvat wat standaard opgenomen is bij de twee-onder-een-kapwoningen. Vat wordt van 200 liter opgewaardeerd naar
350 liter. Opties kunnen gevolgen hebben voor het 'nul op de meter' principe. Deze opwaardering heeft invloed op de uitvoering van de bron en is
derhalve een ruwbouw keuze! Optie is alleen mogelijk indien genoeg beschikbare ruimte zoals bij een techniekruimte of zolder.”

Op basis van deze tekst en het informatieblad over de warmtepomp zijn wij in de veronderstelling dat de bron en warmtepomp zelf aangepast zouden worden aan het grotere voorraadvat warm water. Het betreft een warmtepomp met bodem bron, Alpha Innotec WZSV62K3M.

Tijdens het laatste kijkmoment zag ik tot mijn stomme verbazing dat er een simpele elektrische boiler bij gehangen was. Op de meerwerk tekening stond een plaats gereserveerd voor een extra boiler. Toen der tijd was er niets bekend over welke warmtepomp etc geinstalleerd zou gaan worden. Er lijkt dus niets aan de bodem bron of warmtepomp zelf veranderd,. er is alleen een 120 liter Itho Daaldrop Mono-Plus koper, type 07.14.25.053 opgehangen.

De reactie van de aannemer:

De eerste reactie:

“U heeft gekozen voor een opwaardering naar 350 liter.
De warmtepomp zorgt voor een effectieve netto-inhoud van 80% (conform Woningborg) dit zorgt voor een capaciteit van circa 251 liter warmwater van 40 graden.
Bij de gekozen opwaardering naar 350 liter is bij u een aanvullend een 150 liter elektrische boiler geplaatst.
De elektrische boiler zorgt voor een effectieve netto-inhoud van 80% (conform Woningborg) dit zorgt voor een capaciteit van circa 208 liter warmwater van 40 graden.
De boiler in de warmtepomp (251 liter) + de elektrische boiler (208 liter) maakt samen een capaciteit van 459 liter warmwater van 40 graden.
Wat betekend dat u veel meer liters capaciteit heeft, dan u eigenlijk heeft gekocht”

De tweede reactie na wat doorvragen om verduidelijking over de werking:

“Met optie xxxx is de capaciteit van het warmwater vergroot door een extra elektrisch boilervat bij de warmtepomp te plaatsen.
Het warmwater wordt door de warmtepomp verwarmd en hierdoor het boilervat in de warmtepomp en het externe boilervat gevuld.
De warmtepomp houd als het ware het water in zijn interne boilervat elektrisch warm. Het externe vat houd ook het water elektrisch warm.
Echter zijn deze vaten zo geïsoleerd dat dit niet continue gebeurt.
Dat u meer energie gebruikt door de uitbreiding van de warmwater capaciteit is uiteraard aannemelijk en tevens aangegeven in de omschrijving van de optie.
Zodra je ergens in de woning warm water tapt (dit geldt niet voor verwarming) zal het warme water uit de boilervaten stromen”

Wat denken jullie van deze gang van zaken? Is dit logisch en hebben wij teveel verwacht voor de gevraagde 5000 euro of probeert de aannemer zich er hier makkelijk vanaf te maken? Zo op het eerste oog lijkt het niet heel slim en energie zuinig zo met een externa, ouderwetse boiler. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jweetje schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:09:
Ik heb een vraag m.b.t. het uitgevoerde meerwerk voor het opwaarderen van het voorraadvat warm water.

Opwaarderen van het voorraadvat wat standaard opgenomen is bij de twee-onder-een-kapwoningen. Vat wordt van 200 liter opgewaardeerd naar
350 liter. Opties kunnen gevolgen hebben voor het 'nul op de meter' principe. Deze opwaardering heeft invloed op de uitvoering van de bron en is
derhalve een ruwbouw keuze! Optie is alleen mogelijk indien genoeg beschikbare ruimte zoals bij een techniekruimte of zolder.”

Op basis van deze tekst en het informatieblad over de warmtepomp zijn wij in de veronderstelling dat de bron en warmtepomp zelf aangepast zouden worden aan het grotere voorraadvat warm water. Het betreft een warmtepomp met bodem bron, Alpha Innotec WZSV62K3M.

Tijdens het laatste kijkmoment zag ik tot mijn stomme verbazing dat er een simpele elektrische boiler bij gehangen was. Op de meerwerk tekening stond een plaats gereserveerd voor een extra boiler. Toen der tijd was er niets bekend over welke warmtepomp etc geinstalleerd zou gaan worden. Er lijkt dus niets aan de bodem bron of warmtepomp zelf veranderd,. er is alleen een 120 liter Itho Daaldrop Mono-Plus koper, type 07.14.25.053 opgehangen.

De eerste reactie:

De warmtepomp zorgt voor een effectieve netto-inhoud van 80% (conform Woningborg) dit zorgt voor een capaciteit van circa 251 liter warmwater van 40 graden.
Bij de gekozen opwaardering naar 350 liter is bij u een aanvullend een 150 liter elektrische boiler geplaatst.
De elektrische boiler zorgt voor een effectieve netto-inhoud van 80% (conform Woningborg) dit zorgt voor een capaciteit van circa 208 liter warmwater van 40 graden.
De boiler in de warmtepomp (251 liter) + de elektrische boiler (208 liter) maakt samen een capaciteit van 459 liter warmwater van 40 graden.
Wat betekend dat u veel meer liters capaciteit heeft, dan u eigenlijk heeft gekocht”

“Met optie xxxx is de capaciteit van het warmwater vergroot door een extra elektrisch boilervat bij de warmtepomp te plaatsen.
Het warmwater wordt door de warmtepomp verwarmd en hierdoor het boilervat in de warmtepomp en het externe boilervat gevuld.
De warmtepomp houd als het ware het water in zijn interne boilervat elektrisch warm. Het externe vat houd ook het water elektrisch warm.
Dat u meer energie gebruikt door de uitbreiding van de warmwater capaciteit is uiteraard aannemelijk en tevens aangegeven in de omschrijving van de optie.
Zodra je ergens in de woning warm water tapt (dit geldt niet voor verwarming) zal het warme water uit de boilervaten stromen”

Wat denken jullie van deze gang van zaken? Is dit logisch en hebben wij teveel verwacht voor de gevraagde 5000 euro of probeert de aannemer zich er hier makkelijk vanaf te maken? Zo op het eerste oog lijkt het niet heel slim en energie zuinig zo met een externa, ouderwetse boiler. :?
Volgens mij was een doorstroomboiler interessanter

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@jweetje Als je echt 5000 euro hebt betaald om het sanitair warmwater vat te vergroten met 150 liter dan ben je in mijn ogen met deze oplossing flink opgelicht.

Ik krijg het gevoel dat die 5k was berekend op een ander model warmtepomp en vat, maar dat de aannemer tijdens het project ineens een lumineus idee kreeg om het zo op te lossen met meer winst voor hem.

Je gaat ook meer electra gebruiken, je moet dat vat warmhouden met COP1 (je warmtepomp doet zijn vat met iets van COP>3) en je hebt nog je wekelijkse legionellarun in je aparte boiler die je met 100% elektra moet doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Wolly op 26-06-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Blihi Ik weet het verschil tussen spouwlood en voeglood helaas niet, ik weet al meer van gevels en daken dan ik ooit had willen weten dus dit kan er ook nog wel bij ;)

Begin dit jaar heeft iemand er bakstenen uitgehaald om te kijken hoe het zat. Het vermoeden bestond inderdaad dat het lood niet goed zat. Na inspectie bleek het lood netjes achter de isolatie door tegen de binnenmuur te zitten. Maar toen ontstond de vraag wel waar grotere hoeveelheden water bij forse storm heen zou moeten gaan. Toen zijn er dus open stootvoegen gemaakt. ik hoop dat dat helpt. Wij hebben echt alleen bij meer dan een dag meer dan windkracht 5 plus tegelijk meer dan een dag flink regen problemen. Zomertsunamis en wolkbreuken zonder wind leveren geen enkel probleem op.

@Draakje5 Die slab lijkt dus goed bij ons maar hoe het water eruit komt is de vraag. hoe werkt dat bij jouw constructie, zitten daar open stootvoegen of komt het water er op een andere manier uit?

@D.deJong Wat een rollaag precies doet weet ik niet, maar zit er bij zon stalen latei open ruimte waar vocht doorheen kan? Ik ben ver van een bouwkundige maar water dat door de muur slaat, naar beneden loopt, een loodslab tegenkomt, dat moet er toch ergens uit?

Detail info en tekeningen heb ik wat minder handig paraat op mijn vakantieadres. Ga ik op terugkomen :)

De hamvraag bij de oplossing van nu is vooral: Kan een correct aangelegde loodslab nog steeds lekkage geven als er heftige regendoorslag is, en er geen open stootvoegen zijn? Als het antwoord op die vraag ja is zijn we mogelijk geholpen. Als dat eigenlijk niet uitmaakt denk ik graag vast verder, wij zijn er na dik 3 jaar uiteraard wel klaar mee :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
Jheroun schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:27:
@Blihi Ik weet het verschil tussen spouwlood en voeglood helaas niet, ik weet al meer van gevels en daken dan ik ooit had willen weten dus dit kan er ook nog wel bij ;)

Begin dit jaar heeft iemand er bakstenen uitgehaald om te kijken hoe het zat. Het vermoeden bestond inderdaad dat het lood niet goed zat. Na inspectie bleek het lood netjes achter de isolatie door tegen de binnenmuur te zitten. Maar toen ontstond de vraag wel waar grotere hoeveelheden water bij forse storm heen zou moeten gaan. Toen zijn er dus open stootvoegen gemaakt. ik hoop dat dat helpt. Wij hebben echt alleen bij meer dan een dag meer dan windkracht 5 plus tegelijk meer dan een dag flink regen problemen. Zomertsunamis en wolkbreuken zonder wind leveren geen enkel probleem op.

@Draakje5 Die slab lijkt dus goed bij ons maar hoe het water eruit komt is de vraag. hoe werkt dat bij jouw constructie, zitten daar open stootvoegen of komt het water er op een andere manier uit?

@D.deJong Wat een rollaag precies doet weet ik niet, maar zit er bij zon stalen latei open ruimte waar vocht doorheen kan? Ik ben ver van een bouwkundige maar water dat door de muur slaat, naar beneden loopt, een loodslab tegenkomt, dat moet er toch ergens uit?

Detail info en tekeningen heb ik wat minder handig paraat op mijn vakantieadres. Ga ik op terugkomen :)

De hamvraag bij de oplossing van nu is vooral: Kan een correct aangelegde loodslab nog steeds lekkage geven als er heftige regendoorslag is, en er geen open stootvoegen zijn? Als het antwoord op die vraag ja is zijn we mogelijk geholpen. Als dat eigenlijk niet uitmaakt denk ik graag vast verder, wij zijn er na dik 3 jaar uiteraard wel klaar mee :(
De rollaag is de staande rij stenen op de foto, water wat op de stalen latei terecht komt zou tussen de stenen het staal zijn weg moeten vinden, het regent niet in de spouw.
Een loodslabbe hoort tegen het binnenblad aangebracht te worden en af te wateren door open stootvoegen naar buiten, de loodslabbe hoort hoog genoeg te zitten ten opzichte van het platte dak en hoort ook niet zo lang te zijn dat hij horizontaal op de bitumen ligt.
Is deze loodslabbe goed aangebracht tegen de binnengevel en met voldoende overlap bij de naden kan er eigenlijk nooit zo veel water onder komen.
Slaat de geveldeel nog steeds erg door bij slagregen dan zou impregneren nog een redmiddel kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Jheroun schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:27:

Via de open stootvoegen inderdaad, zoals je ziet zitten ze helemaal onderin vanaf de slab.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Mag de aannemer de termijnen factureren op een andere volgorde dan gedefinieerd in de aannemingsovereenkomst?

Wij krijgen nu termijn 9 terwijl 7 en 8 nog niet gefactureerd is.

Even aangenomen dat werkzaamheden van termijn 9 daadwerkelijk gedaan is.

[ Voor 78% gewijzigd door ObiTewodros op 26-06-2023 22:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:13
ObiTewodros schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:30:
Mag de aannemer de termijnen factureren op een andere volgende dan gedefinieerd in de aannemingsovereenkomst? Wij krijgen nu termijn 9 terwijl 7 en 8 nog niet gefactureerd is.

Even aangenomen dat werkzaamheden van termijn 9 daadwerkelijk gedaan is.
Jahoor. Dat is niet ongewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno

€5000 voor een elektrische boiler en wat leidingwerk? Tenzij ik iets mis, slaat dat echt helemaal nergens op. Voor die prijs zou je effectief verwachten dat er een heel andere warmtepomp aangekocht wordt en dan nog is het duur.

De redenering van de aannemer is ergens ook tegenstrijdig: ofwel wordt het meeste werk nog gedaan door de warmtepomp en betaal je 5000€ voor een geïsoleerd vat water ofwel betaal je 5000€ voor een oldschool elektrische boiler. In beide gevallen is het enorm veel geld voor weinig. Een veel goedkopere oplossing had geweest om een doorstroomverwarmer te plaatsen, een douche warmtewisselaar te zetten of zelfs gewoon een aparte warmtepompboiler te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Andere vraag. Wat is het aantal slaapkamers van je 2kapper?
Ik dacht dat er eisen gesteld worden aan de minimale inhoud van een boilervat vd warmtepomp bij nieuwbouw. En ik dacht dat bij 3+ slaapkamers dit minimaal ergens rond de 290L is.

Woningborg welliswaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y16q2VhU5mz_ZRLhvvFzs-yIJN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVUqH7OkRjuPfmndoiC7qdLS.jpg?f=fotoalbum_large
Zonder bad en met 3 slaapkamers kom je inderdaad onder de 200L uit.

[ Voor 50% gewijzigd door Draakje5 op 26-06-2023 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

De eerste reactie:

Ik, en zo te zien iedereen hier boven, deelt je gevoel dat het niet is wat je op basis van de verkooptekst zou verwachten. Maar ik durf je zo niet te zeggen of deze oplossing van de aannemer binnen de regels valt.

Wellicht goed om hier VEH of Woningborg eens voor te benaderen en het hen voor te leggen.

En misschien ook goed om te kijken of je kan achterhalen of, zoals de verkooptekst aangeeft, er idd rekening gehouden is met het boren van de bron voor de extra capaciteit.
Als de bron nog steeds berekend is op de oude capaciteit en dus niet is aangepast, dan ben je dus inderdaad volledig elektrisch bij aan het verwarmen en dat lijkt me niet in overeenkomst met wat je had mogen verwachten. Dan ben je zoals @Toppe ook al zei waarschijnlijk beter af met een doorstromer.

Ik had in mijn eerste woning (appartement) precies zo'n model elektrische boiler hangen van 70L capaciteit. Die had een aardige impact op de energierekening, maar dat water moest wel verwarmd worden door die boiler en de aannemer hier lijkt erop in te steken dat het water al warm de boiler in gaat en dus alleen warm gehouden hoeft te worden

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 27-06-2023 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hoe werkt dit sommetje eigenlijk?
Daarnaast, wat heeft die berekening te maken met het feit dat je een boilerinhoud van 350 liter hebt besteld (en gekregen)? Die 459 liter heeft er helemaal niets mee te maken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:01:
Hoe werkt dit sommetje eigenlijk?

[...]

Daarnaast, wat heeft die berekening te maken met het feit dat je een boilerinhoud van 350 liter hebt besteld (en gekregen)? Die 459 liter heeft er helemaal niets mee te maken!
Oh god. Gaan ze serieus een COP1 boiler plaatsen?
8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
:F :F :F :F :F :F :F :F :F

Echt, snappen die mensen uberhaubt wel iets?
Dan kunnen ze beter een E-element in de normale boiler erbij hangen en die je geld laten verbranden, scheelt iig nog wat ruimte dan.

Die kun je dan iig nog aansturen met solar of op lage (/negatieve) day ahead uren laten verwarmen.

[ Voor 23% gewijzigd door bbbrumbrum op 27-06-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Draakje5 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:24:
Andere vraag. Wat is het aantal slaapkamers van je 2kapper?
Ik dacht dat er eisen gesteld worden aan de minimale inhoud van een boilervat vd warmtepomp bij nieuwbouw. En ik dacht dat bij 3+ slaapkamers dit minimaal ergens rond de 290L is.

Woningborg welliswaar:
[Afbeelding]
Zonder bad en met 3 slaapkamers kom je inderdaad onder de 200L uit.
Dat gaat dan weer over netto liters bij 38 graden. We zijn er altijd goed in de regels zo te maken dat het net waardeloos is.
Een 200l vat geeft netto op 38 graden ruim 330l water.
Een elektrische boiler is natuurlijk waardeloos voor je rendement en al helemaal voor je stroom rekening.

@jweetje voor dat bedrag mag je absoluut verwachten dat de warmtepomp en bron uitgebreid zouden worden, anders ga ik als de sodemieter in elektrische boilers :+ .
Heb je eventueel rechtsbijstand of een jurist achter de hand? Ik zou beginnen met VEH even benaderen als je daar lid van bent.

Last resort is die boiler ertussen uit laten slopen en proberen je bedrag grotendeels terug te krijgen.
Met je 200l vat en een beetje plannen moet je uitkomen. (Je moet hem waarschijnlijk alleen niet op eco stand zetten maar op comfort).

Ik heb een gezin met 3 kleine kinderen, twee badkamers en een bad en ik heb totaal 2x koud gestaan in bijna 4 jaar en dat kwam door eigenlijk achter elkaar te gaan douchen en in bad. Nu gaan de kinderen gewoon eerder en na een uurtje stap ik er pas onder. Door hem in comfort stand te zetten warmt hij gelijk het vat weer op tijdens en na het tappen van warm water ipv 1x per dag in de nacht. Kost dus iets meer stroom maar dan sta je nagenoeg nooit zonder warm water tenzij je dus extreem verbruikt of verkeerd plant.

Toegegeven, ik vind het ook een beetje armoe maar ik weiger een elektrische boiler te gaan gebruiken.

[ Voor 37% gewijzigd door GeeMoney op 27-06-2023 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gdvm
GeeMoney schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:17:
[...]

@jweetje voor dat bedrag mag je absoluut verwachten dat de warmtepomp en bron uitgebreid zouden worden, anders ga ik als de sodemieter in elektrische boilers :+ .
Bij ons vroegen ze in de optielijst toch echt ruim 5000 voor het plaatsen van een electrische boost boiler 90L…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
gdvm schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:25:
[...]

Bij ons vroegen ze in de optielijst toch echt ruim 5000 voor het plaatsen van een electrische boost boiler 90L…
Dat staat helemaal niet in verhouding met wat je als consument voor dat bedrag mag verwachten. Een 90l doorstroom boiler is er al voor €500,- met wat leiding werk en arbeid komt dat hooguit op €1000,- .
Ik kan mij niet voorstellen dat als het uiteindelijk voorkomt dat een rechter meegaat in een dergelijk abnormaal bedrag voor het plaatsen van zo’n boiler en dat je dat als consument dus redelijkerwijs kan verwachten.

Nu heeft projectbouw natuurlijk “last” van al abnormale prijzen voor normale opties maar er zijn grenzen.
Dit is hetzelfde als een extra stopcontact aanbieden voor €1500,- ipv €250,- (en die laatste is al veel te fors om dus even aan te geven hoe scheef deze verhouding is).

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 27-06-2023 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20

KoudeAardbei

Moderator

gdvm schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:25:
[...]

8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-07 12:12
Bij ons vroegen ze €450 voor het vergroten van het vat van 150L naar 200L.
Verdere vergroting kon ook. Weet niet meer wat ze daar voor vroegen, maar was bij lange na niet in de richting van 5K. Dat is echt absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20

KoudeAardbei

Moderator

Bij ons was het vergroten van 180 naar 300 liter het volgende;

Een boilervat van 300L kunnen we overigens aanbieden voor een meerprijs van €2115,70 incl. BTW
(Voor diegene die dit nog overwegen). Wellicht maakt dit de keuze makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online

De eerste reactie:

Hoe komt de aannemer bij die warmtepomp op 200 liter? Dit type is 178 liter en geeft 240 liter ipv 251 die ze stellen. Mits je woning onder woningborg valt, kun je hier teruglezen wat er minimaal moet zitten (zonder bijbetalen).

M'n gevoel is inderdaad dat ze gewisseld zijn (tijdens voorbereiding van de bouw) van een Itho daalderop warmtepomp (die je makkelijk kan upgraden naar een grotere voorraadvat) naar een Alpha Innotec met een vaste ingebouwde boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVQJE0A8ym6Fc7Mk880Y4As2Bsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jnrd0DpU6Goat96xv4tLeh2x.jpg?f=fotoalbum_large

Dit hebben wij. Ons geadviseerd omdat we een bad nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:35
Source90 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:04:
[...]

Hoort ook een beetje bij de steensoort (handgevormd)
Het is dat je weet dat er een gat zat, anders was het waarschijnlijk niet opgevallen. Zie ook de grotere voeg eronder

Hebben ze bij jullie standaard bijenbekjes erin gedaan? Dat is wel netjes.

[Afbeelding]

[...]

Hier ook nog twee loze leidingen waar ik niets doorheen krijg omdat er stukjes flex zijn gebruikt waar dat niet zou moeten. Aangekaart bij de bouw.
Eindresultaat: Monteur langs geweest, kreeg er geen kabel doorheen. Geld terug enige optie. Hoe ik die kabel erdoor krijg mag ik zelf uitzoeken.

Wat wil je er doorheen doen? Als het een enkele UTP kabel is, moet dat wel lukken met de trekdraad. Zolang je de UTP (of 3x VD draad) maar goed vast maakt en er maar één keer doorheen moet.
Dus jullie zouden die baksteen gewoon laten zitten? Het is ook een nieuw huis dat strookt dan altijd bij mij, het is nieuw dus lever het dan ook als nieuw op. Daar betaal ik ook voor.
Ik heb de sleutel nog niet, dus ik kan nog niet kijken wat ik door die flexbuis kan krijgen. Ik ga denk ik hier toch nog even wat moeilijk over doen. Het is bij zo'n project soms wat frustrerend dat de standaarden waar je op hoopt gewoon niet gehaald worden.

Bij de vooroplevering liepen we nog tegen een ander punt aan. We zijn niet echt tevreden met het tegelwerk in de badkamer en de wc en ook niet met de gebruikte kit. Voor dat laatste, veels te dik (ook om oneffenheden bij visgraat weg te werken ;( ) en naar onze mening een niet een passende kleur. Maar dat ziet de aannemer toch anders, hij vind dat de kit een mooie passende kleur heeft en er strak in zit.
Het tegelwerk strookt niet mooi symetrisch, aannemer is het daar niet mee eens en geeft aan dat het gemaakte tegelwerk aansluit bij hetgeen wat getekend is.
Daarnaast hebben we 2 nisjes laten bouwen, die zouden op 120cm hoogte moeten komen, 1 nis zit nu op 122cm en de andere nis op 127cm (de 1 onder de voeg en de ander boven de voeg..). Aannemer geeft aan dat de posities op de tekeningen circa maten zijn en het in de werkelijkheid altijd kan afwijken.
Als laatste, de tegels in de wc liggen niet vlak op de vloer.

In het contract staat: Leg- en zetpatronen-verdelingen door tegelzetter op bouwkavel te bepalen. Verder staat er overal vermeld: deze tekening is niet bindend, maten kunnen afwijken.

Ik vraag me nu af wat ik hier nu mee aan moet. Aannemer heeft nu per mail laten weten dat de badkamer en wc naar behoren zijn opgeleverd en dat ze er niets mee gaan doen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@D.deJong @Draakje5 Dank voor de antwoorden! Het zou dus zomaar kunnen zijn dat het ontbreken van stootvoegen waar de slab naar buiten komt bij ons het probleem was.

Ik ga het merken als het ergens dit najaar weer een paar dagen flink regent bij windkracht 6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik vind de positie van open stootvoegen nog steeds een beetje vaag.
Bij ons zitten ze boven de rollaag, op de tekening zoals eerder gedeeld staan ze in de rollaag getekend.

Ik was toevallig net aan het wandelen en liep langs wat nieuwe huizen, daar zitten de open stootvoegen ook in de rollaag.

Men geeft hier aan dat afwatering boven kozijnen niet via de open stootvoegen loopt maar via kozijn-latei opening.

Waarom kiest men hier onder dan voor open stootvoegen in de rollaag? Als ventilatie de enige reden is dan is dat toch niet mooi, en werkt het uberhaupt wel met de latei er achter?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fir5KTKr49uoBOcFT4OuV13LCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66eCMmOq5v9cvRYSuC2Ns5sM.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5S39y2zBV0Pha2WH8zeDUZ1bKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CoPkyIBMsOWsVsaqddXolBzY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 211% gewijzigd door Draakje5 op 27-06-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
mentalozzie schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:42:
[Afbeelding]

Dit hebben wij. Ons geadviseerd omdat we een bad nemen.
Zo, lekker nietszeggend. Wat is een solo warmtepomp? Een VWP? WPB?
ALs dat zo is, is het niet eens te duur, maar wel verschrikkelijk moeilijk tov gewoon een groter vat plaatsen op de bestaande LWWP. Want deze twee moeten dan in cascade oid staan/werken.

Weet je merk, type?

Geadviseerd door de bouwer, of door iemand met verstand van zaken?

Wat is je standaard config? Want met een 200ltr boiler @ 65gr kun je ook gewoon een bad vullen.

[ Voor 16% gewijzigd door bbbrumbrum op 27-06-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
LordBusiness schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:09:
[...]
Hoe komt de aannemer bij die warmtepomp op 200 liter? Dit type is 178 liter en geeft 240 liter ipv 251 die ze stellen. Mits je woning onder woningborg valt, kun je hier teruglezen wat er minimaal moet zitten (zonder bijbetalen).

M'n gevoel is inderdaad dat ze gewisseld zijn (tijdens voorbereiding van de bouw) van een Itho daalderop warmtepomp (die je makkelijk kan upgraden naar een grotere voorraadvat) naar een Alpha Innotec met een vaste ingebouwde boiler.
Begrijp ik goed dat het boilervat van een itho daalderop makkelijk kan worden geupgrade? Wij krijgen voor zover we dat nu weten een alpha innotec maar upgraden (boilervat naar 300L of een extra electrische boiler) was dus zo duur dat we daar voorlopig maar vanaf gezien hebben.

Moet er voor een groter boilervat van een bodemwarmtepomp ook niet een grotere bodembron ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:18
bbbrumbrum schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:48:
[...]

Zo, lekker nietszeggend. Wat is een solo warmtepomp? Een VWP? WPB?
ALs dat zo is, is het niet eens te duur, maar wel verschrikkelijk moeilijk tov gewoon een groter vat plaatsen op de bestaande LWWP. Want deze twee moeten dan in cascade oid staan/werken.

Weet je merk, type?

Geadviseerd door de bouwer, of door iemand met verstand van zaken?

Wat is je standaard config? Want met een 200ltr boiler @ 65gr kun je ook gewoon een bad vullen.
Goede vragen… wij hadden weinig tijd voor meerwerk keuzes en over dit stukje heb ik (te) weinig nagedacht. Zat ook midden in een honeymoon 😂
Keuze is nu al gemaakt dus er nog over nadenken heeft weinig nut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danferno
gdvm schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:13:
[...]

Begrijp ik goed dat het boilervat van een itho daalderop makkelijk kan worden geupgrade? Wij krijgen voor zover we dat nu weten een alpha innotec maar upgraden (boilervat naar 300L of een extra electrische boiler) was dus zo duur dat we daar voorlopig maar vanaf gezien hebben.

Moet er voor een groter boilervat van een bodemwarmtepomp ook niet een grotere bodembron ofzo?
Tenzij je warmtepomp zeer nauw gedimensioneerd is, zit er normaal best wel wat rek op hoe groot het boilervat kan zijn. Het droomscenario (versimpeld) bij een warmtepomp is dat hij 24/7 draait, waarvan 22u om het huis te verwarmen en 1-2u om de boiler op temperatuur te brengen*. Als je een grotere boiler neemt kan het zijn dat de warmtepomp 3u nodig heeft ipv 2.

Dat is geen ramp want je vloer heeft zo'n grote thermische massa dat je huis over die drie uur misschien 0.1° afkoelt. Om dat te compenseren zal de warmtepomp iets harder werken in de eerste uren na het opwarmen van het boilervat.

Het grote probleem zit hem er eerder in dat veel warmtepompen geleverd worden als een combi-unit: het boilervat en de warmtepomp worden geleverd als één ding. Omdat warmtepompen enorm moeilijk vast te krijgen zijn momenteel, kan het best zijn dat je aannemer niet zomaar een andere versie met een groter boilervat kan bemachtigen.

Ik ken zelf enkel de mitsubishi warmtepompen, daar heb je de hydrobox (linksboven) die je op een apart boilervat aansluit, maar dus ook de cilinderunit (170L) waar het boilervat geintegreerd is. Als de aannemer met een systeem zoals het laatste werkt, kan het zijn dat hij niet zomaar aan een versie geraakt met een grotere boiler. Dan is een elektrische boiler bijplaatsen mogelijks de enige manier om de inhoud te verhogen, maar dat mag dan uiteraard geen €5000 kosten.

Ben je trouwens zeker dat je meer inhoud nodig hebt? Vaak kan je ook gewoon de temperatuur van het boilervat wat verhogen (minder efficiente verwarming, maar wel meer "warm water" per liter "heet water"). Als je vaak samen of na elkaar doucht kan je ook al veel winnen met een douche warmtewisselaar (die verwarmt het inkomende koud water met het warm water dat uit je douche stroomt) of gewoon een ouderwetse spaarkop ;)

* Soms kan nachtverlaging zin hebben bij een warmtepomp, zeer context-afhankelijk
Pagina: 1 ... 224 ... 355 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.