Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:45
IkWilbert schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:02:
[...]

Heb de foto net even terug gekeken maar dat ziet er inderdaad niet uit, zou dat niet accepteren.
Ben ik ook niet van plan, maar baal er verschrikkelijk van want dit gaat geheid discussie opleveren als er straks hele muren voor opengebroken moeten worden. Was een kleine moeite voor de aannemer om het even goed aan te pakken toen het nog toegankelijk was.

[ Voor 11% gewijzigd door Draakje5 op 19-06-2023 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-07 15:30
Nav hiervan vanavond maar een ingebrekestelling gestuurd naar de bouwer en makelaar, aangezien ze beide nergens op reageren.

Mocht dit geen zin hebben de media en omgevingsdienst maar eens opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Blihi schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:13:
[...]

Euhmm, ja, je moet de delen op maat zagen (dat geldt voor elke zelfgemaakte schutting).

Ook zul je dit moeten bewerken, bijvoorbeeld door het twee keer per jaar in de olie te zetten, of te beitsen.

De palen zullen om de 70 cm moeten staan om dit netjes te krijgen en dan moet je spijkeren met RVS bolkop schroefnagels (voorboren, anders splijt het hout en RVS, anders krijg je zwarte vlekken door reactie van het metaal met de tanines in het hout). Al met al is dit een bewerkelijke schutting, maar wel met een mooi resultaat.

Ik heb hem zelf uit Iroko blokprofielen gemaakt, afgewisseld met schanskorven. Iroko is ook een hardhout en was bij ons al in de kozijnen gebruikt, dus vandaar die keuze. De schutting gaat twee keer per jaar in de hardhoutolie. Dat is heel eenvoudig, eerst borstelen en dan met een kwast opbrengen. Dat is met een uurtje of twee gebeurd.

[Afbeelding]
Heb je echt om de 70cm een paal nodig? Wat voor palen zouden jullie adviseren?
Is zo'n type schutting eenvoudig te monteren voor iemand zonder ervaring met het plaatsen van schutting? Ik neem aan dat het niet meer dan het volgende is:

1. Uitlijnen van de plekken waar de palen gaan komen.
2. Met een elektrische grondboor de gaten boren. Hoe diep moeten deze gaten worden en hoe voorzorg je ervoor dat alle palen even diep komen te staan? Moeten de palen in de beton komen te staan?
3. Gevelbekleding op maat zagen.
4. Gevelbekleding voorboren. Moet de gevelbekleding op een betonnen band geplaatst worden? Om contact met de ondergrond (indien van zand) te vermijden?
5. Gevelbekleding monteren met RVS bolkop schroefnagels, heb je hier een specifiek apparaat voor nodig? Gewoon met RVS schroeven is wellicht niet mooi?
6. Bovenkant schutting afwerken met een dakje, gewoon een plank of waar hebben jullie voor gekozen?

Het dilemma waar ik een beetje mee zit is dat mijn buren niet handig zijn en het liefst een zo goedkoop mogelijke maar toch mooie schutting willen. Ik denk als ik zo'n schutting (11/12m) zelf wil gaan plaatsen ik hier wel een paar dagen mee zoet ga zijn.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:38
Constructie van schutting is ook weer erg specifiek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-09 13:31
In onze nieuwbouwwoning (oplevering eind september) hebben wij gekozen om beneden een PVC vloer te laten leggen en boven een laminaatvloer. Nu heb ik even nagevraagd hoe ze op de bovenverdieping om de deurkozijnen leggen en dit doen zij met plakplinten. Dit moet toch anders kunnen? Ik vind plakplinten zo cheap...

*Wij hebben houten kozijnen.

[ Voor 4% gewijzigd door ColeJ op 20-06-2023 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:36
ColeJ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:01:
In onze nieuwbouwwoning (oplevering eind september) hebben wij gekozen om beneden een PVC vloer te laten leggen en boven een laminaatvloer. Nu heb ik even nagevraagd hoe ze op de bovenverdieping om de deurkozijnen leggen en dit doen zij met plakplinten. Dit moet toch anders kunnen? Ik vind plakplinten zo cheap...

Hoge plint is geen optie? In combinatie met transparante kit?

[ Voor 3% gewijzigd door Rubenus op 20-06-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Er komt wel een hoge plint maar dit kan niet om de deurkozijnen heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
PVC kiezen bij je bovenverdieping? Dan heb je geen (plak)plinten nodig om je kozijn.
Ik zou persoonlijk niet voor laminaat kiezen boven, tenzij het uit budgetoverweging is.

Andere opties:
- Laminaatvloer onder houten kozijn doorleggen;
- Afkitten met een kitrandje in zelfde kleur als laminaat of kozijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:23
ColeJ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:17:
Er komt wel een hoge plint maar dit kan niet om de deurkozijnen heen.
Ik leg mijn vloeren onder de kozijnen door. Ik heb de kozijnen een paar mm ingekort. Daarna onder het kozijn netjes afkitten. Plinten tegen de kozijnen aan. Strakker wordt her niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Rubenus schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:13:
[...]

Hoge plint is geen optie? In combinatie met transparante kit?
Die Svedex metalen kozijnen zetten ze meestal vast nog met montageschuim. Check de handleiding. Als die kozijnen er nog niet opzitten kun je vragen of ze de kozijnen op stelblokjes van #mm stellen voor je of dat ze ze nog niet definitief vastzetten. Dan kun je je vloer eronder doorleggen en het kozijn laten zakken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Draakje5 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:17:
PVC kiezen bij je bovenverdieping? Dan heb je geen (plak)plinten nodig om je kozijn.
Ik zou persoonlijk niet voor laminaat kiezen boven, tenzij het uit budgetoverweging is.

Andere opties:
- Laminaatvloer onder houten kozijn doorleggen;
- Afkitten met een kitrandje in zelfde kleur als laminaat of kozijn.
Eigenlijk niet echt over nagedacht om eerlijk te zijn. Ik deze week even langs om het te bespreken en anders moet het toch echt PVC worden. Wij hebben een behoorlijke premium betaald om in het hele huis houten kozijnen te hebben, dan wil ik zeker geen plakplinten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
Strider schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:14:
[...]

Heb je echt om de 70cm een paal nodig? Wat voor palen zouden jullie adviseren?
Ik zou ze niet verder dan 70cm uit elkaar zetten om golven in het hout te voorkomen. Ik heb gewoon geimpregneerd hout gebruikt voor de palen, lengte 275cm. Een hardhouten paal kan natuurlijk ook.
Is zo'n type schutting eenvoudig te monteren voor iemand zonder ervaring met het plaatsen van schutting?
Ja en nee. Je stelt vragen waarvan ik denk dat het een klus is die wellicht te hoog gegrepen is, maar ik zal proberen antwoord te geven.
Ik neem aan dat het niet meer dan het volgende is:

1. Uitlijnen van de plekken waar de palen gaan komen.
Uiteraard. Gewoon een stuk koord spannen.
2. Met een elektrische grondboor de gaten boren.
Waarom elektrisch? Gewoon een gat graven met een schep, paal er in, zak snelbeton er omheen en klaar.
Hoe diep moeten deze gaten worden en hoe voorzorg je ervoor dat alle palen even diep komen te staan?
Een cm of 70 de grond in, of dieper. Ik heb palen van 275 voor een schutting van 200cm gebruikt. Je tekent op alle palen een lijntje op een vaste hoogte en dat stel je gelijk met het koord dat je in stap 1 gespannen hebt. Of je gebruikt een uitlijnlaser als je die toevallig hebt, maar het principe is hetzelfde.
Moeten de palen in de beton komen te staan?
Ja, een zak snelbeton per paal.
3. Gevelbekleding op maat zagen.
Uiteraard. Rekening houden met eventuele naden. Die moeten OP een paal komen en niet tussen de palen in voor het mooiste resultaat.
4. Gevelbekleding voorboren.
Ja, boortje met een net iets kleinere diameter dan de nagels.
Moet de gevelbekleding op een betonnen band geplaatst worden? Om contact met de ondergrond (indien van zand) te vermijden?
Heb ik wel gedaan. Ik heb bloekbakken voor de schutting. Het hout loopt niet door achter de bloembak, daar staan gewoon (gratis opgehaalde) tuintegels rechtop onder. Is ook aanzienlijk goedkoper.
5. Gevelbekleding monteren met RVS bolkop schroefnagels, heb je hier een specifiek apparaat voor nodig? Gewoon met RVS schroeven is wellicht niet mooi?
Die dingen sla je er in met een hamer. Netjes op 1 lijn en op de naden dus 2 lijntjes, 1 in iedere plank. Sla een nagel per profiel in, dus 3 op een rij per plank. Bij 12 meter schutting, met 70cm palen en blokprofiel van 5 cm (180cm hoog) heb je zo'n 800 spijkers nodig voor elke kant van de schutting.

Schroeven is veel bewerkelijker en duurder en moet ook voorgeboord worden. Daarbij loop je kans dat je de schroef in het hout trekt en de boel alsnog splijt. De bolkopnagel heeft al deze problemen niet. Kies een lengte die passend is, dus tenminste de dikte van de plank en ongeveer de helft van de balk. Bijvoorbeeld zoiets: https://www.wovar.nl/bolkop-schroefnagels-rvs-32x55mm/ (+/- 190 stuks per doos, dus 5 dozen per kant)
6. Bovenkant schutting afwerken met een dakje, gewoon een plank of waar hebben jullie voor gekozen?
Ik heb dat niet afgewerkt, maar je kunt een liggende plank gebruiken. In mijn geval ging dat niet omdat de achterburen een heel andere schutting hebben staan (beton). Daar heb ik tegenaan gebouwd.
Het dilemma waar ik een beetje mee zit is dat mijn buren niet handig zijn en het liefst een zo goedkoop mogelijke maar toch mooie schutting willen. Ik denk als ik zo'n schutting (11/12m) zelf wil gaan plaatsen ik hier wel een paar dagen mee zoet ga zijn.
Ja, reken op meer dan een paar dagen als je het goed wilt doen en goedkoop is het zeker niet. Zelfs bij zelf doen heeft die hele schutting mij zo'n 4k gekost (15 meter) en dat was eenzijdig, want aan de kant van de achterburen stond al een betonschutting.

Je kunt natuurlijk kiezen voor goedkoper hout. Denk aan een thermisch gemodificeerd Ayous blokprofiel (geen hardhout, maar wel dezelfde uitstraling).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 09:02
Wij hebben net een offerte gekregen voor een schutting voor onze nieuwbouwwoning:
- 21 panelen red class wood a-klasse 180 x 180cm (voor totaal zo'n 38 meter)
- 19 verticale en 2 horizontale planken
- gewapende, antraciet betonpalen en gewapende dubbelzijdige antraciet betonplaten
- betonpalen aanstorten met betonmortel
- red class afdekkap
- red class beugellatten (bedekken de schermbeugels)
- op maat maken pasvakken
- PEFC gecertificeerd en KOMO gekeurd.
- poort op stalen frame incl. hang- en sluitwerk

De prijs voor 15 van de in totaal 38 meter gaat door 2 omdat we die zijde delen met de buren.

Komt incl. transportkosten, plaatsing en btw op €4.340,00

Iemand met verstand van schuttingen die enigszins kan inschatten of dit een goede deal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:00
Korte vraag, de renovlies man gaat bij ons van start aankomende week en gaat de zolder ook spuiten. De zolder heeft nu bruine platen met nietjes, dit ga je erg zien na het overspuiten. Heeft iemand een idee hoe we dit toch zo strak mogelijk kunnen krijgen? Wat hebben jullie eventueel gebruikt voor het opvullen van de niet gaatjes?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:36
BertVK schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:49:
Wij hebben net een offerte gekregen voor een schutting voor onze nieuwbouwwoning:
- gewapende, antraciet betonpalen en gewapende dubbelzijdige antraciet betonplaten
- red class afdekkap

De prijs voor 15 van de in totaal 38 meter gaat door 2 omdat we die zijde delen met de buren.

Iemand met verstand van schuttingen die enigszins kan inschatten of dit een goede deal is?
Dit is een prima prijs hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
BertVK schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:49:
- red class afdekkap

Is dit jouw deel van de prijs? of de volledige prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambo41
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-08 18:54
Voor de keuken van onze nieuwbouwwoning wil ik het ventilatierooster aan de voorkant van de koof graag laten vervallen. Is het volgens jullie mogelijk om een ventilatierooster te plaatsen in de muur tussen de keuken en garage?

De muur is als volgt (van links naar rechts) opgebouwd: kalkzandsteen - isolatie - baksteen.

Ik zat zelf te denken om een aantal gaten te boren en aan de kant van de garage een tweetal roosters te plaatsen zodat de koof geventileerd kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2FDBO4miIbgpyKx6ELejPn8xxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F7ZJKuAizDeeel03wwffgM7J.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuLO_HLKqZfACovGVMirmMJO4vY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aatN5a1F5lk0FrjbvOLlBuvW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
ColeJ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:53:
[...]

Is dit jouw deel van de prijs? of de volledige prijs?
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp.
Dit is voor ons de volledige prijs maar voor 15 van de in totaal 38 meter betalen we de halve prijs omdat we die delen met de buren (we hebben een hoekwoning dus delen maar 1 zijde). De buren betalen dus de andere helft van die 15 meter als dat is wat je bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Thomas19903 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:30:
Korte vraag, de renovlies man gaat bij ons van start aankomende week en gaat de zolder ook spuiten. De zolder heeft nu bruine platen met nietjes, dit ga je erg zien na het overspuiten. Heeft iemand een idee hoe we dit toch zo strak mogelijk kunnen krijgen? Wat hebben jullie eventueel gebruikt voor het opvullen van de niet gaatjes?
Ik zou het opvullen met een middel van Albastin. Ze hebben flexibele vullingen voor mdf en hout. Altijd wel tevreden over geweest. Wel een aanrader om echt goed vlak te schuren, anders zie je de opvulling door het spuitwerk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Rambo41 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:17:
Voor de keuken van onze nieuwbouwwoning wil ik het ventilatierooster aan de voorkant van de koof graag laten vervallen. Is het volgens jullie mogelijk om een ventilatierooster te plaatsen in de muur tussen de keuken en garage?

De muur is als volgt (van links naar rechts) opgebouwd: kalkzandsteen - isolatie - baksteen.

Ik zat zelf te denken om een aantal gaten te boren en aan de kant van de garage een tweetal roosters te plaatsen zodat de koof geventileerd kan worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik dat niet doen door de isolatie heen.
Maar als je het toch wilt, zit je garage binnen of buiten de thermische schil van de woning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
ColeJ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:01:

In ons huidig thuis hebben we boven ook laminaat, bij de kozijnen is dat zo veel als mogenlijk in vorm gezaagd en het laatste beetje afgekit, bij 1 stuk hebben we de dorpel weg gehaald daar ligt hij dus onder het kozijn, dat is wel echt aanzienlijk mooier.

Beneden hebben we PVC dat ligt (veel) mooier om alle kozijnen heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-01 21:10
Blik1984 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:52:
[...]

Mits je niks hoeft te doen aan het plafond lijkt me dit een vrij aardige planning. Devil is uiteindelijk wel in de details. Dus kunnen alle externe partijen uiteindelijk op de gewenste data en komt dat vervolgens overeen met de hoeveelheid werkdagen die nodig zijn.

En, de kans is aanwezig dat die planning nog wel 1-2 x kan gaan verschuiven. Dus hou daar rekening mee. Wij hoopten ook 1 augustus uit ons huurhuis te kunnen, maar dat is nu al 2x verschoven naar 15 september. Met een beetje tegenslag zou dit nog kunnen wijzigen naar eind september als de planning met de werklui niet helemaal overeen komt
Nee plafond is al gereed vanuit de oplevering. Het inplannen van de partijen lijkt vooralsnog goed te gaan. Het is inderdaad de vraag wat de uiteindelijke datum wordt. Heb al wel geanticipeerd dat eind september sleutel ook goed echt pas laatste week september kan worden. Dus in die zin, al iets speling genomen. Bedankt voor je reactie!

@RonnieKo , jij ook bedankt! De woning zelf is niet megagroot. Het is een starterswoning van zo'n 85 m². Twee lagen met een vliering erop. Dus qua schilderen, vloeren leggen etc.. hebben ze waarschijnlijk niet eens een week nodig qua tijd.

[ Voor 10% gewijzigd door Crescendo op 20-06-2023 23:41 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ColeJ
Crescendo schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:40:
[...]

Nee plafond is al gereed vanuit de oplevering. Het inplannen van de partijen lijkt vooralsnog goed te gaan. Het is inderdaad de vraag wat de uiteindelijke datum wordt. Heb al wel geanticipeerd dat eind september sleutel ook goed echt pas laatste week september kan worden. Dus in die zin, al iets speling genomen. Bedankt voor je reactie!

@RonnieKo , jij ook bedankt! De woning zelf is niet megagroot. Het is een starterswoning van zo'n 85 m². Twee lagen met een vliering erop. Dus qua schilderen, vloeren leggen etc.. hebben ze waarschijnlijk niet eens een week nodig qua tijd.
Is dit je eerste keer dat je dit gaat meemaken? Een week is veel te kort - altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:37
Eens met @ColeJ , de schilder is hier zelf maar 2 dagen bezig geweest met schilderen, maar ook 3 dagen met afplakken. Dat was voor de benedenverdieping en de 1ste verdieping, de zolder hebben we zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:32
Krijgen nu van de aannemer opties om het een pad (voor+achter) + terras achter vast zand te laten leggen.
Iemand die iets weet van wit-zand prijzen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
vuurtjih schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:53:
Krijgen nu van de aannemer opties om het een pad (voor+achter) + terras achter vast zand te laten leggen.

***members only***
Je kan toch zelf googlen wat ophoogzand kost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:39
BertVK schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:19:
[...]

Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp.
Dit is voor ons de volledige prijs maar voor 15 van de in totaal 38 meter betalen we de halve prijs omdat we die delen met de buren (we hebben een hoekwoning dus delen maar 1 zijde). De buren betalen dus de andere helft van die 15 meter als dat is wat je bedoelt.
Dat zou bij jullie dan op ongeveer 142 euro per meter komen klopt dat? Dat is geen gekke prijs. Ligt in lijn met de offertes die ik heb ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:40
vuurtjih schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:53:

***members only***
Tja, kan altijd goedkoper door het zelf te doen (beetje straatzand kost ongeveer €30/kuub excl. bezorgen). Aantal kuub zou je zelf kunnen uitrekenen.

Ligt er puur aan of je deze indeling (waar zij zand storten) wilt aanhouden voor je tuin. Als straks op de plek van het zand aarde moet komen en visa versa ben je werk aan het verschaffen voor de hovenier (of voor jezelf).

Als het exact komt waar jullie een tegelpad/terras willen, zou ik het laten storten voor die paar honderd euro verschil (en je rug besparen) i.v.m. zelf doen. Met een gemiddelde kruiwagen moet je ongeveer 13 keer heen en weer rijden (/laden en lossen) voor 1 kuub.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 18:14

skate master

Autodesk Educator Expert

Source90 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:48:
[...]

Als het exact komt waar jullie een tegelpad/terras willen, zou ik het laten storten voor die paar honderd euro verschil (en je rug besparen) i.v.m. zelf doen. Met een gemiddelde kruiwagen moet je ongeveer 13 keer heen en weer rijden (/laden en lossen) voor 1 kuub.
Dit inderdaad en vergis je er niet in, daar waar zand komt moet er grond uit. Als je dit met de hand moet doen kost je dit een paar dagen + je rug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:42
ColeJ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:03:
[...]

Is dit je eerste keer dat je dit gaat meemaken? Een week is veel te kort - altijd.
een week is te kort voor de vloeren en schilderen samen, dat ben ik met je eens. Maar dat is niet de planning van @Crescendo. Er staat nu 1 week voor behangen, 1 week voor schilderen en 1 week voor de vloer. En dat voor een woning van 85 m2. Mijn woning is ruim 2x zo groot daarvoor worden exact dezelfde hoeveelheid dagen gerekend.

Dus waarschijnlijk is die 3 weken die daarvoor staat wel wat sneller te realiseren. maar better safe then sorry en ruim rekenen zodat je niet in de knel komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 23:58
Ik moet nog even wachten, maar ben een shoplist aan het maken voor m'n nieuwe netwerk. Aangezien ik zeer tevreden ben over Ubiquiti wil ik dit in het nieuwe huis ook aan gebruiken.

Heeft iemand toevallig ervaring met de In-Wall accesspoints? https://eu.store.ui.com/e...y/all-wifi/products/u6-iw

Zien er wel strak uit, ben alleen wel benieuwd of ik ze ook netjes opgehangen krijg. We krijgen alle netwerkaansluitingen opgeleverd met een wall outlet. Terwijl de In-Wall uitgaat van een gat in je muur met daaruit een UTP kabel.

Ik kan natuurlijk wel de wall outlet er vanaf halen, maar ben dus wel benieuwd hoe andere dat gedaan hebben.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:57
@kw_nl die in wall kan je op een blinde doos monteren. Dus perfect als er een loze leiding opgeleverd wordt.

Hij ligt dus als het ware “op” je blinde doos. Hetgeen wat inwall is, is de aansluiting :).

[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 21-06-2023 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 22:43
kw_nl schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:28:
Ik moet nog even wachten, maar ben een shoplist aan het maken voor m'n nieuwe netwerk. Aangezien ik zeer tevreden ben over Ubiquiti wil ik dit in het nieuwe huis ook aan gebruiken.

Heeft iemand toevallig ervaring met de In-Wall accesspoints? https://eu.store.ui.com/e...y/all-wifi/products/u6-iw

Zien er wel strak uit, ben alleen wel benieuwd of ik ze ook netjes opgehangen krijg. We krijgen alle netwerkaansluitingen opgeleverd met een wall outlet. Terwijl de In-Wall uitgaat van een gat in je muur met daaruit een UTP kabel.

Ik kan natuurlijk wel de wall outlet er vanaf halen, maar ben dus wel benieuwd hoe andere dat gedaan hebben.
Ik heb de Inwall met Wifi 6, top ding! Zeer eenvoudig netjes vlak af te monteren op de lege doos. Hoe het afmonteren op een wall outlet zou moeten gaan zie ik zo snel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
GeeMoney schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:32:
@kw_nl die in wall kan je op een blinde doos monteren. Dus perfect als er een loze leiding opgeleverd wordt.

Hij ligt dus als het ware “op” je blinde doos. Hetgeen wat inwall is, is de aansluiting :).
Dus zou ik dus de wall outlet er vanaf moeten halen en een UTP kabelschoentje op de kabel moeten monteren. Thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:20
Bedenk wel dat je misschien wat knutselwerk moet toepassen als je utp/loze leiding in een 2,3 of 4 raam zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
El-Vder schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:51:
Bedenk wel dat je misschien wat knutselwerk moet toepassen als je utp/loze leiding in een 2,3 of 4 raam zit.
Daar ben ik dus wel een beetje bang voor... Ik weet nu nog niet hoe ze het gaan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 22:43
kw_nl schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:56:
[...]

Daar ben ik dus wel een beetje bang voor... Ik weet nu nog niet hoe ze het gaan opleveren.
Als je er zeker van bent dat je voor dit Ubiquiti apparaat wilt gaan zou je nog kunnen vragen of ze die netwerkaansluiting als losliggende (loze) leiding willen opleveren, niet onder hetzelfde raam. Mogelijk is dit nog door te voeren in het bouwproces.
Scheelt de aannemer mogelijk ook weer wat werk/noodzakelijke netheid van werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
Homer-Simpson schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:58:
[...]

Als je er zeker van bent dat je voor dit Ubiquiti apparaat wilt gaan zou je nog kunnen vragen of ze die netwerkaansluiting als losse leiding willen opleveren, niet onder hetzelfde raam. Mogelijk is dit nog door te voeren in het bouwproces.
Scheelt de aannemer mogelijk ook weer wat werk/noodzakelijke netheid van werken.
Helaas zijn ze zo flexibel als een blok beton. Sowieso was een loze leiding niet mogelijk. In het verleden kwamen ze nog weleens verstopt te zitten. Daarom willen ze alleen met kabel opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:57
[...]

Ook dat past, ik heb hem hier op een 3-raam zitten van Jung.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
[...]

Ik heb de top-link in-wall modellen en die heb ik op mijn raam gemonteerd. Het verdient niet de schoonheidsprijs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrMHX_Vewcpd9iFNbv0AV2Omm0Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VuogMCcAQWHXxfhMlWeh2Ti2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PCrQSm38LDa7MBlAdpPNGny12k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLTmz9fHGvHkIQNMXNNd2Ui0.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik heb op iedere verdieping een loze leiding laten aanleggen voor een utp kabel tbv een AP. Inderdaad omdat ik geen wall outlet wil maar gewoon alleen een utp kabeltje uit de muur. Ik heb een paar van die ubiquity ufo's maar die built ins zien er ook wel strak uit.

Het moet makkelijk te coordineren zijn voor de aannemer, want aansluitingen voor thermostaten e.d. worden ook alleen met een kabeltje uit de muur gemonteerd.

Maar nu ik dit typ bedenk ik me dat die loze leidingen waarschijnlijk ook gewoon in een lege inbouwdoos gemonteerd worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 21-06-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Testen jullie bij de opleveringskeuring alle lichtpunten in de woning? En doe je dat met een verhuislampje?

Ik zit te twijfelen om een verhuisfitting nog last minute te kopen om morgenochtend mee te nemen bij de oplevering. Nu is het wel een gedoe omdat alle plafondlichtpunten in alle ruimtes op 5,5m hoog zitten (leuk een loft ;) ) en ik (nog) niet eens een ladder/steiger heb om dit eventueel te kunnen checken op die onhandige hoogte. De wandlichtpunten zijn wat makkelijker te checken.

Er vanuit gaan dat het allemaal in orde is, is het makkelijkste maar ja is dat slim? Gezien de hoogte is het nogal een gedoe en het verlichtingsplan wordt pas over een maand of 3 gerealiseerd. Beetje laat om dan te constateren dat het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:34
Alic3 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:18:
Testen jullie bij de opleveringskeuring alle lichtpunten in de woning? En doe je dat met een verhuislampje?

Ik zit te twijfelen om een verhuisfitting nog last minute te kopen om morgenochtend mee te nemen bij de oplevering. Nu is het wel een gedoe omdat alle plafondlichtpunten in alle ruimtes op 5,5m hoog zitten (leuk een loft ;) ) en ik (nog) niet eens een ladder/steiger heb om dit eventueel te kunnen checken op die onhandige hoogte. De wandlichtpunten zijn wat makkelijker te checken.

Er vanuit gaan dat het allemaal in orde is, is het makkelijkste maar ja is dat slim? Gezien de hoogte is het nogal een gedoe en het verlichtingsplan wordt pas over een maand of 3 gerealiseerd. Beetje laat om dan te constateren dat het niet werkt.
Gaat het om nieuwbouw? Dan kun je volgens mij zulke gebreken na oplevering nog steeds kenbaar maken, tot drie maanden na oplevering.
Gaat het om een bestaande woning, dan kun je de verkoper ook expliciet vragen of alle lichtpunten/stopcontacten naar behoren functioneren. Is het antwoord ja en de praktijk nee, dan heeft verkoper een probleem, maar jij ook (want zie het dan maar vergoed te krijgen).

Is het een woning waar je reden hebt te denken dat elektra niet goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

De opleverkeuring is vooral voor dingen die je vlak na de oplevering kapot kan maken en dus daarna niet meer te controleren is of deze voor of na de oplevering ontstaan zijn. Dus krassen op kozijnen, deuken in muren etc.

Alle andere punten vallen gewoon onder garantie. Dus als je lichtpunt het niet doet een half jaar na de overdracht dan kan je dit nog steeds aanmelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
@Toke_gt @Z___Z Het is nieuwbouw inderdaad en dan hebben we nog garantie. Dan ga ik het morgen niet testen maar wacht ik tot de stucadoors en schilders steigers hebben staan zodat we er veel beter bij kunnen.

Ik heb geen reden om te denken dat het niet werkt. Zeker niet als ik de rest wel kan testen.

Shit, zie nu dat ik in het verkeerde topic heb gepost. Moest uiteraard het nieuwbouw topic zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Alic3 op 21-06-2023 16:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Mijn iw, oudere versie. Heb het drie raam vervangen voor een twee en de iw zit op de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MxyIFdJYlN69pDn7KG5fwyRJKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VGIqXfI0Jc3rBr3xV9hG01m.jpg?f=fotoalbum_large

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding

De wall outlet eraf gehaald en er een RJ45 connector op gemaakt, in de meterkast deze Unifi switch via de V&A opgepikt bij iemand. Vanuit de bouw hadden ze besloten dat 3x een losse doos mooi is en ze vervolgens nog op verschillende hoogtes ingebouwd, wat nu mooi verbloemd wordt door de AP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Mz1hF2rJBMHWtLQrxdjp3w2fG0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1lcSxd77O6UM8ucfpiyzpuGB.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:03
Alic3 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:29:
@Toke_gt @Z___Z Het is nieuwbouw inderdaad en dan hebben we nog garantie. Dan ga ik het morgen niet testen maar wacht ik tot de stucadoors en schilders steigers hebben staan zodat we er veel beter bij kunnen.

Ik heb geen reden om te denken dat het niet werkt. Zeker niet als ik de rest wel kan testen.
Steekproefje zou ik doen. En vooral kijken of schema en documentatie van alle techniek aanzwezig is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:34
Alic3 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:29:

Shit, zie nu dat ik in het verkeerde topic heb gepost. Moest uiteraard het nieuwbouw topic zijn.
Ook best handig in dit topic hoor. Algemene tip: als je loze leidingen hebt laten aanleggen, check dan of ze doorgankelijk zijn. Meestal hangt er wel een draad in, als je die aan beide zijde makkelijk kunt bewegen, is het goed. Merk je dat een uiteinde niet of nauwelijks in beweging is te krijgen, maak daar dan melding van. Als je gaat stucen en anderszins afwerken is het best lastig bewijzen dat dit niet door de werkzaamheden komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:48
Bij ons liet de uitvoerder (Dura Vermeer) in elke ruimte zien dat de lampen goed werkten, inclusief hotelschakelingen. Dit omdat er vaak klachten kwamen dat iets niet werkte, waarna in 99% van de gevallen bleek dat dit door beunhaas stucadoors of andere werklui kwam die iets na afloop anders hadden verbonden. Ik zou dus zeker wel dit tijdens de oplevering (laten) checken, want anders kan het alsnog een welles/nietes verhaal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-01 21:10
ColeJ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:03:
[...]

Het is inderdaad de eerste keer ja. Ik heb met alle afzonderlijke vaklui gesproken en de vloerenleverancier verwacht vier dagen nodig te hebben in die week. Verder geven ze aan 3-4 dagen. Dan is een week per activiteit er voor uittrekken prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi

Pak je er dan meer per verdieping? Ik heb even lopen spelen en kwam al snel uit om gewoon op elke verdieping een plafond unit (maar partner is nog niet helemaal aan boord met dat idee)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:38
Takkeding schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:43:
[...]

De wall outlet eraf gehaald en er een RJ45 connector op gemaakt, in de meterkast deze Unifi switch via de V&A opgepikt bij iemand. Vanuit de bouw hadden ze besloten dat 3x een losse doos mooi is en ze vervolgens nog op verschillende hoogtes ingebouwd, wat nu mooi verbloemd wordt door de AP.
[Afbeelding]
Hoe zijn al deze modellen in hemelsnaam “in wall”?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Ik heb het niet tijdens de oplevering gechecked. Een week later pas, toen ik de verhuisfittingen overal erin had gezet, kwam ik erachter dat een lichtpunt was omgedraaid met een andere lichtknop.
Toen heb ik daar een melding gemaakt en daarna was het alsnog vrij vlot opgelost.

Kan me voorstellen dat dit tijdens de oplevering niet zo handig is, zeker omdat je ook weer een trap/ladder moet hebben etc, en qua tijd heb je ook niet onbeperkt tijdens zo'n oplevermoment. en later is het dus alsnog vrij makkelijk te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Lupadi schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:45:
[...]

Pak je er dan meer per verdieping? Ik heb even lopen spelen en kwam al snel uit om gewoon op elke verdieping een plafond unit (maar partner is nog niet helemaal aan boord met dat idee)
Minimaal 1 per verdieping. Waarschijnlijk bij de slaapkamers van de kinderen twee. Voor beneden moet ik nog even kijken.

Ik heb nu van die Lite Accesspoints, die hebben het echt goed gedaan vergeleken met alle andere spul wat ik daarvoor had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Meerdere AP's per verdieping is helemaal niet handig, en vooral in een woning wordt dat volgens mij ook niet aanbevolen. Ze storen elkaar dan. 1 is meer dan voldoende. Ik had al uitdagingen met inregelen van 2 AP's van ubiquiti op BG en 1e Verdieping omdat ze eigenlijk al een heel sterk signaal kunnen uitsturen.

[ Voor 30% gewijzigd door Draakje5 op 21-06-2023 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Draakje5 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:14:
Meerdere AP's per verdieping is helemaal niet handig, en vooral in een woning wordt dat volgens mij ook niet aanbevolen. Ze storen elkaar dan. 1 is meer dan voldoende. Ik had al uitdagingen met inregelen van 2 AP's van ubiquiti op BG en 1e Verdieping omdat ze eigenlijk al een heel sterk signaal kunnen uitsturen.
Ligt helemaal aan de oppervlakte en de hoeveelheid muren.

Gebruik je wel een controller?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
kw_nl schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:25:
[...]

Ligt helemaal aan de oppervlakte en de hoeveelheid muren.

Gebruik je wel een controller?
Yes, de UniFi Controller.

Een gemiddelde woning met 3, 4 of 5 slaapkamers heeft mijn inziens voldoende aan 1 AP per verdieping en nog een in je (achter)tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Deleon78 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:45:
[...]

Hoe zijn al deze modellen in hemelsnaam “in wall”?!
On Wall was een betere product naam ja, maar gok dat het een evolutie is van deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 21:23
Lupadi schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:45:
[...]

Een plafond unit hoeft niet perse (zichtbaar) aan het plafond. Beneden hangt er eentje in de trapkast, op de eerste zit er eentje in een kastje op de gang en op zolder ook in een kastje. Overal goede wifi ontvangst, maar geen lelijke ufo in het zicht :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
kepler schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:47:
[...]

Een plafond unit hoeft niet perse (zichtbaar) aan het plafond. Beneden hangt er eentje in de trapkast, op de eerste zit er eentje in een kastje op de gang en op zolder ook in een kastje. Overal goede wifi ontvangst, maar geen lelijke ufo in het zicht :P
Of je doet ze in lijn met de lelijke ventilatie ventielen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
[...]

Hoe groot zijn jou verdiepingen ongeveer? We hebben straks beneden een klassieken U woning met de hal in het midden, ik vind het nog lastig inschatten hoe veel bereik een tussenwand/wc (en natuurlijk de stalen deur) weg neemt.

Edit:typo’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 21:23
Lupadi schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 06:05:
[...]

Hoe groot zijn jou verdiepingen ongeveer? We hebben straks beneden een klassieken U woning met de hal in het midden, ik vind het nog lastig inschatten hoe veel bereik een tussenwand/wc (en natuurlijk de stalen deur) weg neemt.

Ongeveer 70m2. Volgens mij kan je een tooltje van Ubiquiti gebruiken om te kijken hoeveel bereik je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
[...]
Overal goede wifi ontvangst, maar geen lelijke ufo in het zicht :P
Ik vind het wel wat hebben en best 'mooi' de ufo's aan de muur of plafond. Maar mijn vriendin denkt daar wel anders over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:03
Draakje5 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:14:
Niet op elke 2.4ghz aanzetten, 5ghz heeft genoeg kanalen om zonder overlap goede dekking te kunnen bieden (tenzij je misschien 80 of 160mhz channel bonding doet maar dat is nergens voor nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
[...]

Wij hebben ook een U-woning.
Ik heb er één in de keuken (U6-lite), in het kastje van de gootsteen gemonteerd.
Eén in de woonkamer aan het plafond, in lijn met inblaas ventielen (u6-pro)
Op de eerste verdieping in de hal (u6+)
Op de tweede verdieping aan de technische ruimte (U6-lite).
Aan de buitengevel (achtertuin, veranda) hangt een U6-Mesh.

Zonder de keuken u6 had de apparatuur wat moeite met verbinding behouden, ligt denk ik ook meer aan de wifi chip van de ovens. Sinds de module in een keukenkast nergens meer last van.

In de meterkast heb ik trouwens nog een AP/AC LR liggen die tegen de buitengevel aan zit (in de meterkast), deze zendt enkel een wifi signaal voor de G4-Doorbell uit. Wat heeft dat ding een ruk signaal zeg. Jammer dat internet nog steeds niet over PoE kan bij de deurbel camera's.

[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 22-06-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 17:08
Source90 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:51:
[...]

Of je doet ze in lijn met de lelijke ventilatie ventielen :D
Daar zijn ook mooiereveel minder lelijke varianten van te vinden gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Ik heb het heel anders opgelost. Ik heb een doos als huis: binnenmaten 8,5 meter breed, 13 meter lang, twee verdiepingen hoog met plat dak.

Het modem van KPN (XPeriaBox) hangt onder de trap in de hal. Daar heb ik een stopcontact en 2xUTP aan laten leggen en met zelfgemaakt beugeltje hangt dat modem daar. Daarmee bedien ik de wifi in het hele huis en de tuin, zonder problemen, op beide verdiepingen. Hoewel de vaste apparatuur wel een een vaste aansluiting heeft (TV, computers, etc). In de meterkast hangt een managed switch waar alles op aangesloten is en een PoE switch (op een UPS) voor twee camera's.

Een accesspoint per verdieping leek me een beetje overkill en dat blijkt inderdaad niet nodig. Moet wel bij gezegd worden dat de muren van kalkzandsteen zijn, dus daar zit geen wapening in. De vloeren/plafonds zijn van gewapend beton.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Regelmatig goede adviezen hier, dus nog een poging tot het krijgen van één.

Ik heb een detailtekening van de gevellatei (boven voordeur) en de metselrollaag waar volgens tekening een OS (open stootvoeg) in moet.
De OS ontbreekt bij de ene woning, bij de andere zit die boven de rollaag.

Vraag: Wat is het doel van deze OS. Ventilatie of waterafvoer?
Het lijkt alsof de OS voor ventilatie dient omdat die vrij hoog zit, maar als je op de detailtekening kijkt dan lijkt het dat de gevellatei daar iets terug in de spouw valt, waardoor wellicht op dat punt regenwater via de OS naar buiten zou kunnen?

Bij alle kozijnen zitten de OS boven de rollaag (rond het punt waar de gevellatei begin).

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
Zijn hier mensen die hun plinten hebben laten leggen door plintenfabriek.nl of plintenconcurrent.nl?
Wij hebben beide bedrijven benaderd en de offerte van plintenconcurrent.nl is zo'n 33% goedkoper voor 77 strekkende meter.
Verschil is dusdanig fors dat je er bijna wantrouwig door wordt. Wat ik aan reviews kan vinden op internet is voor beide positief maar dat kan natuurlijk nep zijn. Iemand tips?

[ Voor 5% gewijzigd door BertVK op 22-06-2023 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:33
BertVK schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:44:
Zijn hier mensen die hun plinten hebben laten leggen door plintenfabriek.nl of plintenconcurrent.nl?
Wij hebben beide bedrijven benaderd en de offerte van plintenconcurrent.nl is zo'n 33% goedkoper voor 77 strekkende meter.
Verschil is dusdanig fors dat je er bijna wantrouwig door wordt. Wat ik aan reviews kan vinden op internet is voor beide positief maar dat kan natuurlijk nep zijn. Iemand tips?
Hier plintenfabriek. Tevreden met het resultaat!
Plintenconcurrent niet overwegen, kwamen waarschijnlijk destijds niet voor bij m'n google search.

Even onderzoeken of ze hetzelfde hout gebruiken en dezelfde afwerking leveren. Wij hebben voor gelakte plinten gekozen, op die manier was het na het plaatsen gelijk af.

Edit: check ook of kitten is inbegrepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 17:08
Hier ook Plintenfabriek, erg tevreden met het resultaat. Als je in dit topic zoekt heb ik wel ergens foto's gepost van de hoekjes die ze bij 14 kamerhoge raamkozijnen hebben moeten maken. Dat heeft ze heel veel extra uren gekost, die ze niet hebben doorberekend. De meterprijs bleef gewoon staan. Erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
SquareOne schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:09:
[...]

Hier plintenfabriek. Tevreden met het resultaat!
Plintenconcurrent niet overwegen, kwamen waarschijnlijk destijds niet voor bij m'n google search.

Even onderzoeken of ze hetzelfde hout gebruiken en dezelfde afwerking leveren. Wij hebben voor gelakte plinten gekozen, op die manier was het na het plaatsen gelijk af.

Edit: check ook of kitten is inbegrepen
Kitten tussen vloer en plint of plint en muur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Ik raad je aan even te bellen. Meestal kun je wel zo'n 15% korting krijgen vanuit een buurtkadoos box bijvoorbeeld, bron. De code werkt nog steeds:

Members only:

Hier trouwens ook goeie ervaring, incl. plaatsen en afkitten. Super netjes gewerkt en geen 1 overgang zichtbaar op verzoek.

[ Voor 10% gewijzigd door LordBusiness op 22-06-2023 16:05 . Reden: Code toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
Nou ik heb de oplevering gehad. Elektra aan het plafond checken had geen zin, we hebben (nog) geen stroom :+ Het project wordt eigenlijk te vroeg opgeleverd. De werkbare dagen verlopen de 28e en de aannemer zit nu als een gek de appartementen op te leveren. Daarom hebben wij (en de buren) ook een waslijst een opleverpunten. Op de bovenste etages moeten ze de ramen nog plaatsen, de gemeenschappelijke gedeeltes zijn nog niet af, parkeerliften nog niet gekeurd, speedgate ontbreekt en er ligt nog geen straat voor de deur... Maar goed, wij hebben de sleutel zodat we kunnen starten met de verbouwing.

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Mag ik vragen of je er over na hebt gedacht om het te weigeren en of er iemand heeft meegelopen om te keuren?

Members only:

[ Voor 20% gewijzigd door LordBusiness op 22-06-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:40

KoudeAardbei

Moderator

Alic3 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:11:
Nou ik heb de oplevering gehad. Elektra aan het plafond checken had geen zin, we hebben (nog) geen stroom :+ Het project wordt eigenlijk te vroeg opgeleverd. De werkbare dagen verlopen de 28e en de aannemer zit nu als een gek de appartementen op te leveren. Daarom hebben wij (en de buren) ook een waslijst een opleverpunten. Op de bovenste etages moeten ze de ramen nog plaatsen, de gemeenschappelijke gedeeltes zijn nog niet af, parkeerliften nog niet gekeurd, speedgate ontbreekt en er ligt nog geen straat voor de deur... Maar goed, wij hebben de sleutel zodat we kunnen starten met de verbouwing.

***members only***
Dat ze dit zo als ‘opgeleverd’ durven te zien 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alic3
LordBusiness schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:12:
Mag ik vragen of je er over na hebt gedacht om het te weigeren en of er iemand heeft meegelopen om te keuren? Lijkt op Park Avenue trouwens, klopt dat?
Zeker! We hebben iemand van NRBI mee laten lopen. Die heeft heel veel punten naar boven gehaald.

Ik (en de overige bewoners ook trouwens) wilde niet nog langer wachten. De kans was groot dat het anders over de bouwvak heen werd getild. Ik heb exact 3 jaar geleden getekend en ik wil dóór met de verbouwing zodat we dit jaar nog kunnen verhuizen. De punten zijn allemaal te fixen en dat mogen ze ook lekker doen de komende tijd. Ideaal is het zeker niet want het is een puinhoop op de bouwplaats, maar het is nog geen showstopper.

Wij kunnen vanaf morgen starten met de afbouw van het appartement. Dat is óók wat waard.

Members only:

@KoudeAardbei Dit is ook wel de extreemste foto die ik heb gemaakt vanochtend :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 13:04
Alic3 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:21:
[...]
Ik heb exact 3 jaar geleden getekend en ik wil dóór met de verbouwing zodat we dit jaar nog kunnen verhuizen.
I feel your pain

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Alic3 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:21:
[...]

Zeker! We hebben iemand van NRBI mee laten lopen. Die heeft heel veel punten naar boven gehaald.

Ik (en de overige bewoners ook trouwens) wilde niet nog langer wachten. De kans was groot dat het anders over de bouwvak heen werd getild. Ik heb exact 3 jaar geleden getekend en ik wil dóór met de verbouwing zodat we dit jaar nog kunnen verhuizen. De punten zijn allemaal te fixen en dat mogen ze ook lekker doen de komende tijd. Ideaal is het zeker niet want het is een puinhoop op de bouwplaats, maar het is nog geen showstopper.

Wij kunnen vanaf morgen starten met de afbouw van het appartement. Dat is óók wat waard.

***members only***

@KoudeAardbei Dit is ook wel de extreemste foto die ik heb gemaakt vanochtend :9
Mag ik vragen wie je van het nrbi hebt gehad? mag ook via dm.

Ik dacht dat het allemaal zo snel ging daar in Hof van Holland. Hopelijk wordt alles netjes afgewerkt de komende tijd. Succes met het klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

***members only***
Ik neem aan dat je anders t.z.t. de 5% achterhoudt die in de meeste KAO's staat. (Of een beroep doet op de bankgarantie daarvoor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
finsdefis schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:58:
[...]

Ik neem aan dat je anders t.z.t. de 5% achterhoudt die in de meeste KAO's staat. (Of een beroep doet op de bankgarantie daarvoor)
Uiteraard, de 5% staat bij de notaris vast. De punten staan duidelijk geregistreerd dus we gaan het zien de komende tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:29:
Regelmatig goede adviezen hier, dus nog een poging tot het krijgen van één.

Ik heb een detailtekening van de gevellatei (boven voordeur) en de metselrollaag waar volgens tekening een OS (open stootvoeg) in moet.
De OS ontbreekt bij de ene woning, bij de andere zit die boven de rollaag.

Vraag: Wat is het doel van deze OS. Ventilatie of waterafvoer?
Het lijkt alsof de OS voor ventilatie dient omdat die vrij hoog zit, maar als je op de detailtekening kijkt dan lijkt het dat de gevellatei daar iets terug in de spouw valt, waardoor wellicht op dat punt regenwater via de OS naar buiten zou kunnen?

Bij alle kozijnen zitten de OS boven de rollaag (rond het punt waar de gevellatei begin).

***members only***
Leuke vraag.

De tekening is wat bijzonder, want de stalen gevellatei die getekend is, sluit de open stootvoeg volledig af. Dat is normaal gesproken niet hoe het zit.

Regenwater slaat door de bakstenen heen (bakstenen zijn niet waterdicht) en wordt aan de binnenkant van het buitenspouwblad (de bakstenen) afgevoerd naar beneden. Dit wordt normaal gesproken afgevoerd door een spouwlood. Dat is een loodslab die tegen het binnenspouwblad (de kalkzandsteen blokken, of beton) aan zit en onder het buitenspouwblad door naar buiten loopt.

Nu staat er op tekening ook nog een streep/stippellijn. Het zou kunnen dat dat een spouwlood is, dus dat daar nog een barriere zit voor condenswater wat eventueel tegen de isolatie aan naar beneden loopt.

De gevellatei zoals deze getekend is voert het water wat aan de binnenkant van het buitenblad komt onder de rollaag door naar buiten toe af. Je wilt daar stootvoegen hebben voor ventilatie, niet voor afvoer van water (daarvoor is genoeg ruimte tussen de rollaag en de latei die verder los op elkaar liggen).

Ik denk dat de open stootvoeg op de tekening gewoon fout staat. Deze kan sowieso niet in de rollaag, want daar heb je heel hoge stootvoegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 22-06-2023 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

***members only***
Onbegrijpelijk dat jij en de externe keurder hiermee akkoord gegaan zijn. Dit is gewoon niet af en de laatste termijn had helemaal niet gefactureerd mogen worden. Door akkoord te gaan met de oplevering loop je een enorm financieel risico, veel groter dan de 5% (die je ook niet meer hebt, maar waarvoor waarschijnlijk een bankgarantie gesteld is. Die is bij een faillissement niet veel meer waard).

Je had hooguit een sleutelverklaring kunnen doen, waarbij jij al wel de sleutels krijgt om verder te kunnen, maar waarbij er nog niet opgeleverd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
Blihi schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:44:
[...]

Onbegrijpelijk dat jij en de externe keurder hiermee akkoord gegaan zijn. Dit is gewoon niet af en de laatste termijn had helemaal niet gefactureerd mogen worden. Door akkoord te gaan met de oplevering loop je een enorm financieel risico, veel groter dan de 5% (die je ook niet meer hebt, maar waarvoor waarschijnlijk een bankgarantie gesteld is. Die is bij een faillissement niet veel meer waard).

Je had hooguit een sleutelverklaring kunnen doen, waarbij jij al wel de sleutels krijgt om verder te kunnen, maar waarbij er nog niet opgeleverd is.
Wat is het financieële risico dan? Ja er zijn wat punten, maar niks onoverkoombaars. En ze krijgen de tijd om het te fiksen.

Buitenkant/terras is overigens VvE en dat is nog niet opgeleverd, wel een opleverpunt van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:33
lonehitman schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:55:
[...]

Kitten tussen vloer en plint of plint en muur?
Plint en muur.
Op de vloer is het gevoegd. Op een aantal plekken was het voegsel niet strak genoeg tegen de muur gelegd dus was er een gat tussen plint en tegels. Dat heeft de tegelzetter dichtgezet met voegsel. Toen maar gelijk rondje laten maken om voegsel tegen de plinten aan te leggen. Daarmee geen kier meer tussen plint en vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:11:
[...]

Leuke vraag.

De tekening is wat bijzonder, want de stalen gevellatei die getekend is, sluit de open stootvoeg volledig af. Dat is normaal gesproken niet hoe het zit.

Regenwater slaat door de bakstenen heen (bakstenen zijn niet waterdicht) en wordt aan de binnenkant van het buitenspouwblad (de bakstenen) afgevoerd naar beneden. Dit wordt normaal gesproken afgevoerd door een spouwlood. Dat is een loodslab die tegen het binnenspouwblad (de kalkzandsteen blokken, of beton) aan zit en onder het buitenspouwblad door naar buiten loopt.

Nu staat er op tekening ook nog een streep/stippellijn. Het zou kunnen dat dat een spouwlood is, dus dat daar nog een barriere zit voor condenswater wat eventueel tegen de isolatie aan naar beneden loopt.

De gevellatei zoals deze getekend is voert het water wat aan de binnenkant van het buitenblad komt onder de rollaag door naar buiten toe af. Je wilt daar stootvoegen hebben voor ventilatie, niet voor afvoer van water (daarvoor is genoeg ruimte tussen de rollaag en de latei die verder los op elkaar liggen).

Ik denk dat de open stootvoeg op de tekening gewoon fout staat. Deze kan sowieso niet in de rollaag, want daar heb je heel hoge stootvoegen.
Ik was inderdaad ook van mening dat de OS op de tekening zinloos was, omdat de latei de rollaag volledig afsluit aan de achterkant, op de tekening.

De vraag is dan, zou de latei verkeerd getekend zijn en had er ruimte tussen de latei en achter de rollaag moeten zitten, of is inderdaad de OS verkeerd getekend en moet die boven aan bij de latei zitten ( zoals op 1 foto is uitgevoerd ). En dient die dan als ventilatie of afvoer water.

Vwb spouwlood. Voor de waterafvoer lijkt het erop dat er een zwarte slab boven aan de kozijnen zit ( lijkt overeen te komen met de stippellijn op de tekening ). Alhoewel die op de tekening thv de vloerplaten vast zit, op de foto duidelijk lager en anders ( zo staat op de tekening een blokje met ander type isolatie waar de slab voorlangs loopt alvorens achter de normale isolatie te gaan ).
Members only:

Als ik het goed begrijp, is de bedoeling van de gevellatei het afvoeren van regenwater op de binnenkant van het buitenspouwblad en de (lood)slab het afvoeren van condens op de buitenkant isolatie.

Ik begrijp niet hoe deze latei op de tekening water kan afvoeren van binnenkant buitenblad onder de rollaag. Die is toch helemaal dichtgemetseld? Het metselwerk steunt op de latei?

Tussen kozijn en latei vind alleen afvoer van condens via de loodslab plaats?

Blauw regenwater, maar hoe loopt het?
Oranje condenswater?
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 22-06-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:59

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:44:
[...]

Ik was inderdaad ook van mening dat de OS op de tekening zinloos was, omdat de latei de rollaag volledig afsluit aan de achterkant, op de tekening.

De vraag is dan, zou de latei verkeerd getekend zijn en had er ruimte tussen de latei en achter de rollaag moeten zitten, of is inderdaad de OS verkeerd getekend en moet die boven aan bij de latei zitten ( zoals op 1 foto is uitgevoerd ). En dient die dan als ventilatie of afvoer water.

Vwb spouwlood. Voor de waterafvoer lijkt het erop dat er een zwarte slab boven aan de kozijnen zit ( lijkt overeen te komen met de stippellijn op de tekening ). Alhoewel die op de tekening thv de vloerplaten vast zit, op de foto duidelijk lager en anders ( zo staat op de tekening een blokje met ander type isolatie waar de slab voorlangs loopt alvorens achter de normale isolatie te gaan ).

***members only***

Als ik het goed begrijp, is de bedoeling van de gevellatei het afvoeren van regenwater op de binnenkant van het buitenspouwblad en de (lood)slab het afvoeren van condens op de buitenkant isolatie.

Ik begrijp niet hoe deze latei op de tekening water kan afvoeren van binnenkant buitenblad onder de rollaag. Die is toch helemaal dichtgemetseld? Het metselwerk steunt op de latei?

Oranje condenswater?

***members only***
Waarom in een MO tag? Er staat niets geks op je afbeeldingen of überhaupt iets wat naar een bepaald huis te herleiden is.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dat soort bedrijven werken vrijwel allemaal met PPC (https://www.plintenenprofielencentrale.nl/). Ze hebben daar doorgaans geen rommel maar wel A(+/++/+++) kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
Source90 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:22:
[...]

Wij hebben ook een U-woning.
Ik heb er één in de keuken (U6-lite), in het kastje van de gootsteen gemonteerd.
Eén in de woonkamer aan het plafond, in lijn met inblaas ventielen (u6-pro)
Op de eerste verdieping in de hal (u6+)
Op de tweede verdieping aan de technische ruimte (U6-lite).
Aan de buitengevel (achtertuin, veranda) hangt een U6-Mesh.

Zonder de keuken u6 had de apparatuur wat moeite met verbinding behouden, ligt denk ik ook meer aan de wifi chip van de ovens. Sinds de module in een keukenkast nergens meer last van.

In de meterkast heb ik trouwens nog een AP/AC LR liggen die tegen de buitengevel aan zit (in de meterkast), deze zendt enkel een wifi signaal voor de G4-Doorbell uit. Wat heeft dat ding een ruk signaal zeg. Jammer dat internet nog steeds niet over PoE kan bij de deurbel camera's.
Ik had in onze eerste schets er 1 in het midden van de U hangen (vol in het zicht) maar ga dan misschien voor 2 wall units, één bij de tv (U6 enterpice zodat ik de tv direct bedraad aan kan sluiten) En één in de keuken
En dan 1e en 2e verdieping een op de overloop. Buiten is nog wel een goeie, doet je U6 mesh het goed? Of is het nog nuttig om een loze leiding naar de garage te trekken en daar nog een unit op te hangen (zodat die droog hangt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Alic3 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:54:
[...]

Wat is het financieële risico dan? Ja er zijn wat punten, maar niks onoverkoombaars. En ze krijgen de tijd om het te fiksen.
Een voorwaarde van Woningborg of SWK (of andere verzekeraar) is dat je geen facturen betaalt voor werk wat nog niet uitgevoerd is. Doe je dat wel, en gaat de aannemer alsnog failliet, dan ben je dat geld simpelweg kwijt.

Aangezien de wandbekleding nog niet niet klaar is, terwijl je daar wel voor betaald hebt, is dat een probleem. Daarbij zijn de opleverpunten dusdanig groot dat die gewoon nooit opgeleverd had mogen worden. Het feit dat je nog geen nutsvoorzieningen hebt (geen stroom?) bijvoorbeeld betekent gewoonweg dat de boel niet bewoonbaar is.

Dat de aannemer nu ineens snel wil opleveren, omdat de bouwtermijn in zicht komt, is al een teken dat hij er financieel niet goed voor staat. Zeker op zo'n moment is opleveren niet handig.
Buitenkant/terras is overigens VvE en dat is nog niet opgeleverd, wel een opleverpunt van gemaakt.
Nog niet opgeleverd, maar wel door iedereen betaald....

Als deze partij failliet gaat heb je een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:44:
[...]

***members only***

Nee, de functie van die latei is primair het dragen van de muur. Die kan immers niet op het kozijn rusten, dus die latei draagt het gewicht. Afvoer van vocht is mooi meegenomen.
Ja, maar dat is geen waterdichte constructie. Die stenen zijn al niet waterdicht en het metselwerk ook niet, dus water kan daar gewoon onderdoor. We praten ook niet over liters he, dit gaat echt om doorslag van vocht als het lange tijd zeiknat is buiten en de bakstenen zelf verzadigd raken.

Oranje condenswater?

***members only***
Hier een mooie uitleg over spouwlood en voetlood (die latei zit hier niet in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
Precies dat wat @Blihi zegt, daarnaast hoeveel druk voelt de aannemer om het bij jou af te maken? Lijkt mij dat je in deze stand niet volledig je huis klaar kan maken. @Alic3 hoe graag je ook verder wil, je moet toch uiteindelijk wachten tot de aannemer de klus afgerond heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:48
El-Vder schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:14:
Precies dat wat @Blihi zegt, daarnaast hoeveel druk voelt de aannemer om het bij jou af te maken? Lijkt mij dat je in deze stand niet volledig je huis klaar kan maken. @Alic3 hoe graag je ook verder wil, je moet toch uiteindelijk wachten tot de aannemer de klus afgerond heeft.
De grote vraag is natuurlijk nu hoe snel dat afgewerkt wordt. Zo'n aannemer kan er nu prima maanden over doen als hij er even geen zin in heeft. En dan gaat de planning alsnog de soep in want met sommige dingen kun je echt niet verder, of je moet het zelf gaan afwerken en dan betaal je dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Alic3 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:54:
[...]
De VvE ben jij ook zelf he, die gaat je niks uitkeren als 't niet af komt want dat komt dan uit je eigen portomonnee. :)

Ik hoop oprecht voor je dat de aannemer enkel de kosten van te laat op leveren wil vermijden en niet budget/personeel te kort heeft. Ben ook wel benieuwd hoe je gaat verbouwen zonder stroom maar dat terzijde.

[ Voor 24% gewijzigd door LordBusiness op 23-06-2023 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:14:
[...]

Nee, de functie van die latei is primair het dragen van de muur. Die kan immers niet op het kozijn rusten, dus die latei draagt het gewicht. Afvoer van vocht is mooi meegenomen.

[...]

Ja, maar dat is geen waterdichte constructie. Die stenen zijn al niet waterdicht en het metselwerk ook niet, dus water kan daar gewoon onderdoor. We praten ook niet over liters he, dit gaat echt om doorslag van vocht als het lange tijd zeiknat is buiten en de bakstenen zelf verzadigd raken.

[...]

Hier een mooie uitleg over spouwlood en voetlood (die latei zit hier niet in).
Weet niet of de bedoeling was dat je een afbeelding toevoegde?
Als ik het goed begrijp, eventueel vochtdoorslag dat tussen de binnenkant buitenmuur en latei komt, kan gewoon door de bakstenen/metselwerk terug naar buiten (sijpelen) en een open stootvoeg is daar niet voor nodig?

De conclusie vwb de open stootvoeg is dan dat die je op de foto ziet boven de rollaag bedoeld zijn voor ventilatie van de spouw? En eventueel water/vocht op de isolatie wordt naar buiten gewerkt door de (lood)slab boven op de kozijnen?

En hoe vind de afvoer van water plaats in de spouw, tussen de kozijnen, en dus eigenlijk uiteindelijk onderin de spouw op de fundering terecht komt? Mocht dat (veel) water zijn, dan hoopt dat toch op? (zie blauwe lijn). Op de tekening staat OS, maar hier zitten dikke grijze betonblokken, daar zit geen OS of voeg in, zit ook onder het maaiveld. Die stippellijn, waterwerende laag, zie ik overigens ook niet terug in de praktijk.
Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door Draakje5 op 23-06-2023 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:42

***members only***
Never nooit dat ik dit had geaccepteerd als oplevering. Dit ziet eruit als nog meerdere weken werk en met de bouwvak in het verschiet zou oplevering eigenlijk pas na de bouwvak mogen komen.

Bij ons komt oplevering snel dichterbij. Over 2 weken de vooroplevering en over 3 weken de sleuteloverdracht. #zinin

[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 23-06-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:27:
[...]

Als ik het goed begrijp, eventueel vochtdoorslag dat tussen de binnenkant buitenmuur en latei komt, kan gewoon door de bakstenen/metselwerk terug naar buiten (sijpelen) en een open stootvoeg is daar niet voor nodig?

De conclusie vwb de open stootvoeg is dan dat die je op de foto ziet boven de rollaag bedoeld zijn voor ventilatie van de spouw? En eventueel water/vocht op de isolatie wordt naar buiten gewerkt door de (lood)slab boven op de kozijnen?

En hoe vind de afvoer van water plaats in de spouw, tussen de kozijnen, en dus eigenlijk uiteindelijk onderin de spouw op de fundering terecht komt? Mocht dat (veel) water zijn, dan hoopt dat toch op? (zie blauwe lijn). Op de tekening staat OS, maar hier zitten dikke grijze betonblokken, daar zit geen OS of voeg in, zit ook onder het maaiveld. Die stippellijn, waterwerende laag, zie ik overigens ook niet terug in de praktijk.

***members only***
Waarom in MO tags?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Gewenning bij afbeeldingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:27:
[...]

***members only***
Ik denk dat je van veel te veel vocht uit gaat. Het regent niet binnen. De spouw wordt geventileerd. Vocht verdampt dus gewoon weer.

Ik denk dat jouw vragen op zich heel interessant zijn, maar ik vermoed dat de bouwer niet echt zin heeft om in zoveel detail antwoord te geven. Je zou het in ieder geval niet moeten presenteren als een zorg, maar meer als echt interesse hoe bouwen nu eigenlijk werkt. En de uitvoerder of aannemer hebben natuurlijk niet de tijd om jou op te leiden.

Mocht je echt twijfelen, dan is het verstandig om een bouwkundige in te huren en die eens mee te laten kijken, maar dat is dan niet een keurder van VEH, maar echt iemand die gewoon per uur factueert. Goedkoop zal dat dus niet zijn.

Pagina: 1 ... 223 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.