+1 schutting > straatwerk
Verdeeld? Als je eerst de bestrating doet mag deze er deels weer uit voor het zetten van de schutting, lijkt me nooit handig.KoudeAardbei schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:12:
Internet is een beetje verdeeld, dus op zoek naar jullie opinie.
Eerst schutting of eerst bestrating?
<tegendraads> ik heb het andersom gedaan. Maar ik heb dan ook nauwelijks bestrating in m'n tuin en helemaal niet tegen de schutting aan. Daar is het lekker groen 🌳🌹🌷praliwi schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:13:
[...]
Verdeeld? Als je eerst de bestrating doet mag deze er deels weer uit voor het zetten van de schutting, lijkt me nooit handig.
Als je je tuin bestraat is het inderdaad handiger om de schutting eerst te plaatsen
Ja ik ging er vanuit dat er bestrating tegen de schutting lag. Zo niet, dat maakt het natuurlijk niks uitdixet schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:19:
[...]
<tegendraads> ik heb het andersom gedaan. Maar ik heb dan ook nauwelijks bestrating in m'n tuin en helemaal niet tegen de schutting aan. Daar is het lekker groen 🌳🌹🌷
Als je je tuin bestraat is het inderdaad handiger om de schutting eerst te plaatsen
Na de hoerabrief is de volgende horde de notaris! als alles goed is gaan we eind van de week passeren
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Kadaster komt bij projectbouw doorgaans pas na de oplevering definitief de erfgrens vastleggen. Dan weet je ook pas het oppervlak.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Hi allemaal,
Wij zijn recent ingeloot voor een nieuwbouw woning! Super fijn, maar nu kwamen we er in het proces achter dat het niet mogelijk is om uit te bouwen. Deze optie staat wel op de optielijst, ook voor ons bouwnummer. Het blijkt zo te zijn dat het project een subsidie krijgt, waardoor de aankoopwaarde van de woning niet boven de NHG grens mag komen. Ook niet als we de aanbouw met eigen middelen zouden betalen. Ik zie veel mensen zeggen dat een aanbouw voor hen onder de 'ruwbouw' opties valt. Bij deze ontwikkelaar zijn er 'Grote bouwkundige opties', 'Ruwbouw opties' en 'Afbouw opties'. De G opties, waaronder de aanbouw, moeten voor het tekenen van de aankoop overeenkomst worden doorgegeven, maar hebben een uiterlijke sluitingsdatum van 18-8-2023 (Dus sluitingsdatum óf datum tekenen overeenkomst, óf 18-8-2023). We hebben op dit moment nog geen enkel gesprek gehad met een koperbegeleider.
Heeft iemand ervaring met een uitbouw die al voor gesprekken met een begeleider (of anderszins met de aannemer) moet worden gekozen? We hebben op dit moment alleen de verkoopmakelaar van het project gesproken. We vragen ons af of het niet mogelijk is om toch nog na het tekenen van de overeenkomst de uitbouw te kiezen, waardoor deze niet op de verkoopovereenkomst komt en dus buiten beschouwing van de aanneemsom wordt gelaten. De verkoopmakelaar heeft namelijk bevestigd dat ruwbouw opties buiten deze grens vallen.
Niet uitbouwen is ook geen ramp, maar omdat het overal wordt aangeraden dit tijdens de bouw te doen zijn we redelijk teleurgesteld. En ik vind het ook best vreemd dat we G opties moeten kiezen zonder verdere informatie van de kopersbegeleider. Andere G opties zijn bv ook een dakraam, andere pui, zolderindeling. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen.
Wij zijn recent ingeloot voor een nieuwbouw woning! Super fijn, maar nu kwamen we er in het proces achter dat het niet mogelijk is om uit te bouwen. Deze optie staat wel op de optielijst, ook voor ons bouwnummer. Het blijkt zo te zijn dat het project een subsidie krijgt, waardoor de aankoopwaarde van de woning niet boven de NHG grens mag komen. Ook niet als we de aanbouw met eigen middelen zouden betalen. Ik zie veel mensen zeggen dat een aanbouw voor hen onder de 'ruwbouw' opties valt. Bij deze ontwikkelaar zijn er 'Grote bouwkundige opties', 'Ruwbouw opties' en 'Afbouw opties'. De G opties, waaronder de aanbouw, moeten voor het tekenen van de aankoop overeenkomst worden doorgegeven, maar hebben een uiterlijke sluitingsdatum van 18-8-2023 (Dus sluitingsdatum óf datum tekenen overeenkomst, óf 18-8-2023). We hebben op dit moment nog geen enkel gesprek gehad met een koperbegeleider.
Heeft iemand ervaring met een uitbouw die al voor gesprekken met een begeleider (of anderszins met de aannemer) moet worden gekozen? We hebben op dit moment alleen de verkoopmakelaar van het project gesproken. We vragen ons af of het niet mogelijk is om toch nog na het tekenen van de overeenkomst de uitbouw te kiezen, waardoor deze niet op de verkoopovereenkomst komt en dus buiten beschouwing van de aanneemsom wordt gelaten. De verkoopmakelaar heeft namelijk bevestigd dat ruwbouw opties buiten deze grens vallen.
Niet uitbouwen is ook geen ramp, maar omdat het overal wordt aangeraden dit tijdens de bouw te doen zijn we redelijk teleurgesteld. En ik vind het ook best vreemd dat we G opties moeten kiezen zonder verdere informatie van de kopersbegeleider. Andere G opties zijn bv ook een dakraam, andere pui, zolderindeling. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen.
Lees net dit bericht en word er wel zenuwachtig van.
https://www.telegraaf.nl/...len-van-nederland-op-slot
Eerste buurtbewoners (oplevering eind augustus) hebben al bericht gehad dat ze de nuts niet op tijd aangesloten krijgen. Wij staan gepland voor tweede week september.
Betreft Overijssel
Eerste buurtbewoners (oplevering eind augustus) hebben al bericht gehad dat ze de nuts niet op tijd aangesloten krijgen. Wij staan gepland voor tweede week september.
Betreft Overijssel
I intend to live forever. So far, so good.
Dat leek mij ook dus nu al er 7m2 vanaf snoepen vindt ik echt heel vreemd. Als het op basis van coördinaten al minder is dan wisten ze dit op voorhand (toch?) en hadden ze het niet voor meer moeten verkopenBastien schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:51:
Kadaster komt bij projectbouw doorgaans pas na de oplevering definitief de erfgrens vastleggen. Dan weet je ook pas het oppervlak.
Bij ons was het zo dat er een veilige marge werd aangehouden omdat er inderdaad achteraf ingemeten werd. Het werd dus in werkelijkheid altijd meer vierkante meters.Lupadi schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:26:
Na de hoerabrief is de volgende horde de notaris! als alles goed is gaan we eind van de week passeren
***members only***
Bij ons project is Liander al de nuts aan het aanleggen. Slimme meters hangen al en de meterkast wordt aangesloten. En dan te bedenken dat de oplevering pas over een paar maanden is. Van enige vertraging van stroom nuts is hier niets te merken, bijzonder genoeg.
Vanmiddag 1e kijkmiddag met binnenmuren
Controle van meerwerk/elektra en de keukenboer komt de keuken opmeten. Ben erg benieuwd

PS; wel vooral ondernemers volgens mij. Particuliere huizen zijn anders

Controle van meerwerk/elektra en de keukenboer komt de keuken opmeten. Ben erg benieuwd
Ik wil het niet horen, hier ook Overrijssel met oplevering ~ oktoberIkWilbert schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:07:
Lees net dit bericht en word er wel zenuwachtig van.
Betreft Overijssel
PS; wel vooral ondernemers volgens mij. Particuliere huizen zijn anders
[ Voor 4% gewijzigd door vuurtjih op 14-06-2023 10:37 ]
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Jij valt onder regio Arnhem toch? Zie hier in Nijmegen ook dat de meters steeds al ruim voor de oplevering hangen bij woningen. Aka lijken hier in de regio geen tekorten te zijn momenteel.Draakje5 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:59:
Bij ons project is Liander al de nuts aan het aanleggen. Slimme meters hangen al en de meterkast wordt aangesloten. En dan te bedenken dat de oplevering pas over een paar maanden is. Van enige vertraging van stroom nuts is hier niets te merken, bijzonder genoeg.
Bij ons hangen er ook al slimme meters, maar ze missen een communicatie-chip, volgens Liander. Dus een dynamische energieleverancier kan ik voorlopig vergeten
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Top, ga ik de installateur eens vragen om dit te regelen voor mij. Ze moeten toch terugkomen, want ze zijn vergeten gaten vanuit de meterkast naar de kruipruimte te maken. Dat ga ik niet zelf doen omdat ze in een hoek van 30 moeten aangezien het anders niet kan...Bravertal schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:09:
[...]
Ik had dat probleem ook en heb het op jouw manier opgelost. Vanuit de meterkast omlaag naar de kruipruimte (er zat al een gat omlaag ivm glasvezel), vervolgens met een kabel door de kruipruimte getijgerd naar de achterkant vd woning om via een ventilatie ding naar buiten te laten gaan.
Vervolgens buiten aan een Ubiquiti aangesloten en rondom perfecte wifi. Binnen een uur (inclusief douchen had ik wifi buiten).
Prima alternatief lijkt mij zo.. heb jij nog een speciale UTP kabel voor buiten genomen? Of heb je dit er ergens zitten zitten?
- The Neo and Only -
Vergeten gaten te boren in de meterkast?NeoFoX schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:20:
[...]
Top, ga ik de installateur eens vragen om dit te regelen voor mij. Ze moeten toch terugkomen, want ze zijn vergeten gaten vanuit de meterkast naar de kruipruimte te maken. Dat ga ik niet zelf doen omdat ze in een hoek van 30 moeten aangezien het anders niet kan...
Prima alternatief lijkt mij zo.. heb jij nog een speciale UTP kabel voor buiten genomen? Of heb je dit er ergens zitten zitten?
Zit er niet gewoon een bodem met voorgeboorde gaten (en deksels) in?

Was het maar zo'n mooie oplossing geweest... ze hebben alleen de hoognodige leidingen naar beneden (nuts) en die zijn voorzien van een mantelbuis die ik niet ga 'slopen' om daar gebruik van te maken.Source90 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:39:
[...]
Vergeten gaten te boren in de meterkast?
Zit er niet gewoon een bodem met voorgeboorde gaten (en deksels) in?
[Afbeelding]
De rest is allemaal volgestort met een mooi laagje beton
- The Neo and Only -
Lupadi schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:26:
***members only***
Members only:
Inloggen
Bij ons is de oppervlakte in de stukken van de notaris, koopovereenkomst grond en website van het project allemaal hetzelfde.
Ik zou het ook vreemd vinden als daar verschil in zat. Is de 5% marge dan over oppervlakte geadverteerd op de website of over oppervlakte - 7m2?
Vreemd genoeg is de oppervlakte zoals te zien via kadastralekaart.com wel 2m2 kleiner bij ons.
Balen, net bericht gehad dat de oplevering van begin september is uitgesteld tot eind oktober/begin november.
Ik had gehoop voor de winter weg te zijn uit van onze tijdelijk huur caravan op de camping.
Ik had gehoop voor de winter weg te zijn uit van onze tijdelijk huur caravan op de camping.
Gewoon een standaard utp kabel en daar een ubiquiti (https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp) op aangesloten.NeoFoX schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:20:
[...]
Top, ga ik de installateur eens vragen om dit te regelen voor mij. Ze moeten toch terugkomen, want ze zijn vergeten gaten vanuit de meterkast naar de kruipruimte te maken. Dat ga ik niet zelf doen omdat ze in een hoek van 30 moeten aangezien het anders niet kan...
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Balen!IkWilbert schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:35:
Balen, net bericht gehad dat de oplevering van begin september is uitgesteld tot eind oktober/begin november.
Uit nieuwsgierigheid, wat was de reden?
Even een vraagje.
Onze nieuwbouwwoning wordt naar verwachting in September opgeleverd.
Nu zijn wij aan het nadenken over de planning.
De schilder zegt eerst de keuken plaatsen en daarna behangen/schilderen.
De keukenboer zegt muren klaar en daarna de keuken. Wat is nou wijsheid 🫣
Eerst schilderen, geen geklaai rond de nieuwe keuken en 100% netjes rond de randen.Rick13 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:26:
Even een vraagje.
Ja dat is ook mijn twijfel maar ik ga uit van de overeenkomst want dat is wat we afgesproken hebben.. we hebben het over de mail met de notaris clerc er over gehad die vond het allemaal super logisch ben benieuwd wat de notaris vrijdag zelf te zeggen heeftMidan schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:25:
[...]
Bij ons is de oppervlakte in de stukken van de notaris, koopovereenkomst grond en website van het project allemaal hetzelfde.
Ik zou het ook vreemd vinden als daar verschil in zat. Is de 5% marge dan over oppervlakte geadverteerd op de website of over oppervlakte - 7m2?
Vreemd genoeg is de oppervlakte zoals te zien via kadastralekaart.com wel 2m2 kleiner bij ons.
Uit de mail:mentalozzie schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:02:
[...]
Balen!
Uit nieuwsgierigheid, wat was de reden?
Nutsvoorzieningen
Wij doen er alles aan om de nutsvoorzieningen op tijd aanwezig te laten zijn, zodat we jouw nieuwe woning volgens planning kunnen opleveren. Helaas hebben sommige nutsbedrijven momenteel echter een achterstand in hun planning. Tot onze grote spijt hebben wij hier geen invloed op. Wij realiseren ons dat we je met dit bericht misschien onnodig ongerust maken, maar willen je hier toch over informeren.
Oplevering woningen
Als de werkzaamheden op de bouw volgens planning blijven verlopen, verwachten wij de woningen eind oktober/begin november 2023 op te kunnen leveren. We zijn heel iets naar achter geschoven doordat we bij de eerste woningen in het project wat tegenvallers hebben gehad qua nuts en de levering van het sanitair en tegels. Onvoorziene omstandigheden Natuurlijk spelen bij de bouw veel factoren mee die van invloed zijn op de planning. Denk bijvoorbeeld aan slecht weer, de eerdergenoemde vertraging door nutsbedrijven, ziekte of andere onvoorziene factoren. Als er door omstandigheden iets in bovenstaande planning verandert, laten we dat uiteraard weten
.
Exacte opleverdatum
Op dit moment is het nog lastig om de exacte opleverdatum aan te geven. 5 weken voor de oplevering ontvangt u een mail van ons.
[ Voor 73% gewijzigd door IkWilbert op 14-06-2023 22:10 ]
Allemaal niet te veel waarde hechten aan wat de aannemer / projectontwikkelaar zegt.Lupadi schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:03:
[...]
Ja dat is ook mijn twijfel maar ik ga uit van de overeenkomst want dat is wat we afgesproken hebben.. we hebben het over de mail met de notaris clerc er over gehad die vond het allemaal super logisch ben benieuwd wat de notaris vrijdag zelf te zeggen heeft
Hier was ook onduidelijkheid over de achtergrens van de kavels. Aannemer iemand gestuurd om met GPS in te meten en daar kwam resultaat A uit. Paar dagen later komt het kadaster met GPS meten en kwam resultaat B uit.
Resultaat B is waarheid geworden. Lekker wachten op het kadaster. Notaris en aannemer gaan toch niks doen. Zeker niet zo lang het binnen de marges uit het contract valt.
Wanneer komen ze eigenlijk langs ? Wij hebben van die houten paaltjes met oranje verf erop maar die zijn er al vaak uitgehaald en ergens anders geplaatst omdat dat handiger was.SquareOne schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:32:
[...]
Allemaal niet te veel waarde hechten aan wat de aannemer / projectontwikkelaar zegt.
Hier was ook onduidelijkheid over de achtergrens van de kavels. Aannemer iemand gestuurd om met GPS in te meten en daar kwam resultaat A uit. Paar dagen later komt het kadaster met GPS meten en kwam resultaat B uit.
Resultaat B is waarheid geworden. Lekker wachten op het kadaster. Notaris en aannemer gaan toch niks doen. Zeker niet zo lang het binnen de marges uit het contract valt.
Meten ze het nogmaals na tijdens of na de oplevering ?
Dat meten is gewoon wat je met de buren overeen komt, vaak obv de schutting zetter die weer het paaltje van de aannemer aanhoudt. Kadaster zie je maanden later pas weer om maten definitief te maken.
Je zou verwachten dat je samen met het kadaster de paaltjes uit zet, maar dat gebeurt niet voor zover ik weet.
Je zou verwachten dat je samen met het kadaster de paaltjes uit zet, maar dat gebeurt niet voor zover ik weet.
Hebben jullie ook de verplichting om bij de warmtepomp lucht/water een onderhoudscontract af te sluiten binnen het eerste jaar? Bij ons claimt men dat anders de twee jarige garantie vervalt. Ook moet het contract afgesloten worden bij de partij die het apparaat geïnstalleerd heeft.
Herkennen jullie dit verhaal? Of is het gewoon complete kul? Ik kreeg namelijk een offerte met een bedrag van € 24 basis (ex arbeid) en comfort €32 (inclusief arbeid) euro per maand. Daar schrok ik wel ff van.
Snelle zoektocht bij o.a. Energiewacht.nl blijkt dit rond de 12 euro te liggen..
Herkennen jullie dit verhaal? Of is het gewoon complete kul? Ik kreeg namelijk een offerte met een bedrag van € 24 basis (ex arbeid) en comfort €32 (inclusief arbeid) euro per maand. Daar schrok ik wel ff van.
Snelle zoektocht bij o.a. Energiewacht.nl blijkt dit rond de 12 euro te liggen..
Lijkt mij een gevalletje koppelverkoop, niet dat bouwers daar erg vies van zijn.Fethoz69 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:21:
Hebben jullie ook de verplichting om bij de warmtepomp lucht/water een onderhoudscontract af te sluiten binnen het eerste jaar? Bij ons claimt men dat anders de twee jarige garantie vervalt. Ook moet het contract afgesloten worden bij de partij die het apparaat geïnstalleerd heeft.
(=<`#9]~6ZY32Vx/4Rs+0No-&Jk)"Fh}|Bcy?`=*z]Kw%oG4UUS0/@-ejc(:'8dc
Zelf heb ik begrepen dat een onderhoudscontract nog niet nodig was gezien het nog onder de garantie van woningborg valt. Er waren wel wat aanloop problemen met onze warmtepomp dus ga van de winter maar eens zoeken.Fethoz69 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:21:
Twee jaar garantie kan niet vervallen, je hebt zelfs wettelijk recht op een langere levensduur want het is geen apparaat wat na 2 jaar mag uitvallen.Fethoz69 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:21:
Maar ze gokken er natuurlijk op dat er mensen zijn die elk jaar 360+euro aftikken de komende 15 jaar, waarna ze zeggen "Uw apparaat is nu te oud en valt niet meer binnen ons onderhoudsabonnement".
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Inderdaad, ik mag toch aannemen dat het monsterlijk dure apparaat het wel langer volhoud van 2 jaar..
Herkent ook iemand de aangeboden prijzen? Het is een systeem wat verwarmt én kan "koelen". En zou dan 'logboek plichtig' zijn.
Maar kan dat ook nergens ergens terugvinden.
Inderdaad, ik mag toch aannemen dat het monsterlijk dure apparaat het wel langer volhoud van 2 jaar..
Herkent ook iemand de aangeboden prijzen? Het is een systeem wat verwarmt én kan "koelen". En zou dan 'logboek plichtig' zijn.
Logboek is regelgeving vanaf een bepaalde systeemgrootte, zie bijvoorbeeld hier de uitleg van Alklima.Fethoz69 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:49:
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Het kan natuurlijk zijn dat vanuit de fabrikant bepaald onderhoud is voorgeschreven, controleer dat wel even want daar is je garantie wel van afhankelijk. Staat natuurlijk los van een onderhoudsabo oid.
[ Voor 14% gewijzigd door Wolly op 15-06-2023 16:12 ]
Ik zie dat ze de zonnepanelen klaar hebben staan voor montage. Op de voorste lijkt een behoorlijke kras te zitten... kan dat kwaad?
Heb het zojuist in ieder geval gemeld bij de kopersbegeleiding.
:strip_exif()/f/image/uimNLPH0D4rUTtyIz67pxG56.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uimNLPH0D4rUTtyIz67pxG56.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xaOg5ITvoNgCgPucNmAksOtB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door IkWilbert op 15-06-2023 20:33 ]
Als jij ze in de winkel had gekocht, had je het dan geaccepteerd?IkWilbert schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:14:
Ik zie dat ze de zonnepanelen klaar hebben staan voor montage. Op de voorste lijkt een behoorlijke kras te zitten... kan dat kwaad?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Om op je vraag terug te komen, het is niet zoals het hoort en het zal in ieder geval vervuiling aantrekken. In het slechtste geval is er sprake van microcracks en dan is dit het paneel wat je als eerste moet controleren als er sprake is van problemen met je installatie.
Nee zeker niet geaccepteerd, goede opmerkingWolly schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:54:
[...]
Als jij ze in de winkel had gekocht, had je het dan geaccepteerd?
Om op je vraag terug te komen, het is niet zoals het hoort en het zal in ieder geval vervuiling aantrekken. In het slechtste geval is er sprake van microcracks en dan is dit het paneel wat je als eerste moet controleren als er sprake is van problemen met je installatie.
Hopelijk is de rest wel goed, kan ik niet controleren helaas.
Hoi allemaal, ik heb wat hulp/suggesties nodig.
We zitten in de eindfase van ons project, de huizen zijn 99% af, en de gecommuniceerde oplevering van "voor de bouwvak" lijken ze te gaan halen, ze zijn nu bezig met het "hofje" parkeerplaatsen en zo. Ons terrein was een oud kassenterrein, en was heel veel asbest en verontreinigde grond. Hiervoor is voor het bouwen een analyse (a 1535 pagina's) gedaan en hebben ze van ongeveer het hele terrein 15 cm moeten afgraven, en van verder verontreinigde stukken (waaronder ons rijtje van 8 huizen) hebben ze 80 centimeter af moeten graven.
Ze hebben die 80 centimeter voor 40 centimeter vervangen met schone grond, met bewijsjes alles, maar de overige 40 centimeter hebben ze de grond uit de putten die ze later hebben moeten maken voor het riool gebruikt.
Het resultaat is nu dat er fysiek brokken asbest liggen van soms wel 10 bij 10 centimeter. Ik heb gisteren met twee grondwerkers rondgelopen en die hebben gezegd dat dit niet normaal af te voeren valt. Zonder zelfs 1 schep in de grond gedaan te hebben.
Van al deze zichtbare brokken heb ik fotos gemaakt.
Na wat navragen bij de directe buren was 1 buurman dat al 4 weken eerder opgevallen, en die heeft vragen gesteld aan de makelaar (ons aanspreekpunt). We merken dat het niet zo soepel meer loopt tussen de makelaar en de uitvoerder, want er komt op niks een antwoord en sowieso geen antwoorden waar je wat aan hebt.
1 van de buren aan de andere kant (waar dit probleem niet is), die is een "kennis" van de uitvoerder, en die belde die buurman vandaag op met een heel verhaal dat "als die mensen over die grond blijven zeiken dat alles sowieso over de bouwvak heen getrokken gaat worden, en ze merken vanzelf wel wat hun gevolgen worden" soort verkapte dreigementen.
Persoonlijk heb ik niks met de uitvoerder te maken, maar wil ik dus morgen de makelaar bellen, en dezelfde dag een mail sturen naar de aannemer, de bouwer, de grondwerker, met een verhaal waarmee ik een beetje beslagen ten ijs kom.
Als ik online zoek, komt het scenario asbest een nieuwbouw bijna niet voor, en kan ik bijna niks vinden over wet en regelgeving.
Ik heb de volgende vragen:
1: Hebben jullie informatie over asbest icm oplevering nieuwbouw?
2: hebben jullie nog goede suggesties over hoe ik dit het beste aan kan pakken, ik heb niet gelijk zin om te dreigen met de inspectiedienst omgeving of de arbo oid, maar als het nodig is is het nodig.
alvast bedankt!
We zitten in de eindfase van ons project, de huizen zijn 99% af, en de gecommuniceerde oplevering van "voor de bouwvak" lijken ze te gaan halen, ze zijn nu bezig met het "hofje" parkeerplaatsen en zo. Ons terrein was een oud kassenterrein, en was heel veel asbest en verontreinigde grond. Hiervoor is voor het bouwen een analyse (a 1535 pagina's) gedaan en hebben ze van ongeveer het hele terrein 15 cm moeten afgraven, en van verder verontreinigde stukken (waaronder ons rijtje van 8 huizen) hebben ze 80 centimeter af moeten graven.
Ze hebben die 80 centimeter voor 40 centimeter vervangen met schone grond, met bewijsjes alles, maar de overige 40 centimeter hebben ze de grond uit de putten die ze later hebben moeten maken voor het riool gebruikt.
Het resultaat is nu dat er fysiek brokken asbest liggen van soms wel 10 bij 10 centimeter. Ik heb gisteren met twee grondwerkers rondgelopen en die hebben gezegd dat dit niet normaal af te voeren valt. Zonder zelfs 1 schep in de grond gedaan te hebben.
Van al deze zichtbare brokken heb ik fotos gemaakt.
Na wat navragen bij de directe buren was 1 buurman dat al 4 weken eerder opgevallen, en die heeft vragen gesteld aan de makelaar (ons aanspreekpunt). We merken dat het niet zo soepel meer loopt tussen de makelaar en de uitvoerder, want er komt op niks een antwoord en sowieso geen antwoorden waar je wat aan hebt.
1 van de buren aan de andere kant (waar dit probleem niet is), die is een "kennis" van de uitvoerder, en die belde die buurman vandaag op met een heel verhaal dat "als die mensen over die grond blijven zeiken dat alles sowieso over de bouwvak heen getrokken gaat worden, en ze merken vanzelf wel wat hun gevolgen worden" soort verkapte dreigementen.
Persoonlijk heb ik niks met de uitvoerder te maken, maar wil ik dus morgen de makelaar bellen, en dezelfde dag een mail sturen naar de aannemer, de bouwer, de grondwerker, met een verhaal waarmee ik een beetje beslagen ten ijs kom.
Als ik online zoek, komt het scenario asbest een nieuwbouw bijna niet voor, en kan ik bijna niks vinden over wet en regelgeving.
2: hebben jullie nog goede suggesties over hoe ik dit het beste aan kan pakken, ik heb niet gelijk zin om te dreigen met de inspectiedienst omgeving of de arbo oid, maar als het nodig is is het nodig.
alvast bedankt!
1. Niet met asbest maar wel met vervuilde grond (olie): dat is in ons geval netjes door de gemeente afgevoerd (de ontwikkelaar had een schoon grond verklaring van de gemeente, die bleek niet helemaal goed en toen mochten ze mooi 30 vrachtwagens vervuilde grond afvoeren op koste van de gemeente) bij ons was dit nog voor oplevering gefikst maar was anders bij mij ook wel een reden geweest om niet op te laten leveren, zeker bij asbest, ik vind er al wat van dat mijn kiddos zand eten en wil zeker niet dat mijn kiddos lekker stukjes asbest uit de tuin etenoinkoink12 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:52:
Heel verhaal over vervuilde grond
alvast bedankt!
2. Ga het redelijke gesprek aan, mocht er voorschouw zijn kaart het dan aan met de side note er wordt niet opgeleverd met deze troep in mijn tuin. Mocht die vooroplevering te kort op de definitieve oplevering zijn dan zou ik gewoon random het gesprek met je aanspreekpunt bij de bouwer aangaan, maar zeker alles bevestigen op de mail. (Dossier opbouw)
Bij een project van ons was er ook asbest aangetroffen in het bouwterrein waar de keten stonden en autos parkeren. Dat was daar als puin gedumpt als bouwplaatsvoorziening. Dus daarom net een andere situatie. Wat ik daarvan heb meegekregen is dat er na monstername werd geconcludeerd dat het terrein gewoon gebruikt mocht worden omdat het onder een bepaalde % van de totale toegevoerde puin viel. Je kan dus asbest-afval ergens dumpen zolang je maar genoeg schoon grond bij doet… Verdere details heb ik me helaas niet in verdiept.
Overigens wilt een aannemer ook gewoon snel opleveren, daar hebben ze immers zelf heel veel baat bij qua kosten. Dus dit moet niet dreigmiddel zijn vanuit de aannemer, maar juist van de koper. (Hangt er natuurlijk wel deels vanaf of je de luxe hebt om het ook uit te stellen mocht de discussie te hoog oplopen)
Overigens wilt een aannemer ook gewoon snel opleveren, daar hebben ze immers zelf heel veel baat bij qua kosten. Dus dit moet niet dreigmiddel zijn vanuit de aannemer, maar juist van de koper. (Hangt er natuurlijk wel deels vanaf of je de luxe hebt om het ook uit te stellen mocht de discussie te hoog oplopen)
Als je er niet uitkomt dan kun je altijd nog vragen aan de milieudienst van de gemeente of die eens een kijkje willen komen nemen. Kan me niet voorstellen dat ze vuile grond gebruiken dat krap aan aan de voorwaarden zou voldoen. Daar schieten ze zichzelf mee in de voeten mochten metingen uitwijzen dat het toch te vervuild is. Sowieso een domme actie van de uitvoerder om een paar centen te besparen.
Heeft iemand ook toevallig een wettelijke basis of een NEN norm of iets dergelijks waar ik naar toe kan verwijzen?
Ik heb van iemand de omgevingswet en de bijbehorende zorgplicht gekregen.
[ Voor 25% gewijzigd door oinkoink12 op 16-06-2023 09:29 ]
Kun je niet toezichthouder van de gemeente/provincie aanspreken of in ieder geval jouw verontrusting melden?oinkoink12 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:24:
Heeft iemand ook toevallig een wettelijke basis of een NEN norm of iets dergelijks waar ik naar toe kan verwijzen?
Zij zijn verantwoordelijk voor de controle. Belletje naar de omgevingsdienst en je krijgt zo zijn/haar nummer of email.
Inmiddels een kleine week verder en besloten de optie in te trekken, er zijn gewoon een groot aantal minpunten, waaronder de te kleine woonkamer en keuken. Maar vooral dat er in de afwerking veel te veel mist. Alles is zeer basis en voor vrijwel al onze wensen wordt extra gevraagd.El-Vder schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:22:
@kepler wij hebben ook wel een ruime overloop, maar een hal en trap die ongeveer 1/4de van je begane grond inneemt vind ik echt te gortig.
Ik zou eerlijk gezegd, hoe langer ik er naar kijk deze woning laten schieten vanwege de hoeveelheid meerwerk. Entree geen wcds, keuken enkel 2 een loze leiding. En een woonkamer van zo’n 20m2 met één plafond aansluiting 4 wcds en een loze leiding is wel erg karig.
We hebben nu een andere woning in optie in een andere plaats en daar krijgen we bijna al onze wensen in één huis voor iets minder geld. Keurig netjes overal wcd’s, data-aansluitingen, loze leidingen… in elk geval een betere keuze. Nu eens kijken of we de knoop door gaan hakken na gesprek met de makelaar.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Omdat spanningsafhankelijke aardlekschakelaars niet mogen in een kast die door leken bediend wordt.
Nog even los van het feit dat er een reden is dat EMAT zo goedkoop is. Dat is niet omdat het top-kwaliteit is en zeker bij een PV groep die vaak lange tijd vol belast wordt is dat niet handig.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Op dit forum is er een grote aversie tegen dat merk, of dat terecht is moet iemand zelf bepalen. Vooralsnog voldoen ze aan de vereiste normen en keurmerken.Blihi schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:28:
[...]
Omdat spanningsafhankelijke aardlekschakelaars niet mogen in een kast die door leken bediend wordt.
Nog even los van het feit dat er een reden is dat EMAT zo goedkoop is. Dat is niet omdat het top-kwaliteit is en zeker bij een PV groep die vaak lange tijd vol belast wordt is dat niet handig.
Dat is toch gewoon een laag(je) zandcement. Daaronder zit die grijze plaat, als je foto’s hebt gemaakt en ziet hoe de leidingen nu zitten kan je mooi door zo’n rond gat boren wat nu nog dicht zit!NeoFoX schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:57:
[...]
Was het maar zo'n mooie oplossing geweest... ze hebben alleen de hoognodige leidingen naar beneden (nuts) en die zijn voorzien van een mantelbuis die ik niet ga 'slopen' om daar gebruik van te maken.
De rest is allemaal volgestort met een mooi laagje beton
Aangezien jullie al wat meer gebouwde huizen hebben. Vraagje. Hoe snel ging het opbouwen van het huis? Dus letterlijk de betonnen wanden en de verdiepingen?
Ze hebben met ons een globale planning gedeeld, maar daar lijken ze al aardig op in te lopen.
Ze zouden in juni/juli de begaande grond vloer leggen, die ligt er sinds eind mei. En in september/oktober komt de vloer verdieping 1 er op. Alleen zijn ze nu al de wanden aan het plaatsen op de begaande grond. Dus zit even te kijken, hoe snel ging het bij jullie? Of lopen ze echt in op de planning? 👀
Het zijn wel 50+ huizen, een toren van 16 verdiepingen, en nog een klein appartementencomplexje die ze moeten doen, maar 't gaat opeens hard. De kopersbegeleider gaat natuurlijk nooit zeggen dat ze voorlopen, want dan is er stront aan de knikker als het mis gaat
Ze hebben met ons een globale planning gedeeld, maar daar lijken ze al aardig op in te lopen.
Ze zouden in juni/juli de begaande grond vloer leggen, die ligt er sinds eind mei. En in september/oktober komt de vloer verdieping 1 er op. Alleen zijn ze nu al de wanden aan het plaatsen op de begaande grond. Dus zit even te kijken, hoe snel ging het bij jullie? Of lopen ze echt in op de planning? 👀
Het zijn wel 50+ huizen, een toren van 16 verdiepingen, en nog een klein appartementencomplexje die ze moeten doen, maar 't gaat opeens hard. De kopersbegeleider gaat natuurlijk nooit zeggen dat ze voorlopen, want dan is er stront aan de knikker als het mis gaat
Dit soort dingen is van zoveel zaken afhankelijk dat het niet te vergelijken is. Elke bouwplaats probeert z'n treintje op een bepaalde manier in te richten zodat het zo (kosten)efficient mogelijk is. Neem daarbij nog het seizoen, de verdere planning van een aannemer qua bezetting van personeel over de projecten etc etc. en nog de invloed van omgevingsfactoren en nutsaansluitingen etc... Ik snap dat je er een gevoel bij wilt krijgen maar het enige antwoord is dat je gewoon geduld zal moeten hebben en het goed zelf moet volgen. Het zichtwerk zal straks af zijn en dan lijkt het opeens straks trager te gaan als ze binnen druk bezig zijn met schilderen, tegelen en aansluiten van installaties incl. inregelen.Cordon schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:45:
Aangezien jullie al wat meer gebouwde huizen hebben. Vraagje. Hoe snel ging het opbouwen van het huis? Dus letterlijk de betonnen wanden en de verdiepingen?
Op deze vraag kreeg ik wat vriendelijke antwoorden die mij hielpen om iig grofweg een beeld te krijgen van voortgang:Cordon schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:45:
https://gathering.tweaker...message/71589764#71589764
Uiteraard verschilt dit zeer, zoals @LordBusiness al aanstipt.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Vraagje.. wij krijgen vandaag onze eerste factuur met "start bouw" en meteen ook een 2e factuur met 25% van het meerwerk. Terwijl onze grondslagen er nog niet in liggen. Moet ik die 2e wel betalen? De zaken die daar op staan zijn nog niet voor 25% afgerond.
Staat vaak in de voorwaardes van de meerwerklijst, volgens mij is 25% bij opdracht niet ongewoon.PrixV schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:02:
Vraagje.. wij krijgen vandaag onze eerste factuur met "start bouw" en meteen ook een 2e factuur met 25% van het meerwerk. Terwijl onze grondslagen er nog niet in liggen. Moet ik die 2e wel betalen? De zaken die daar op staan zijn nog niet voor 25% afgerond.
Heb het even nagezocht en staat er inderdaad in, thanks!tomtom901 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:06:
[...]
Staat vaak in de voorwaardes van de meerwerklijst, volgens mij is 25% bij opdracht niet ongewoon.
Onze nieuwbouwwoning is deze week opgeleverd, en aanstaande maandag gaat de stukadoor aan de slag. Afplakken doen we zelf, maar nu gaf de VEH inspecteur bij oplevering aan de ramen niet te bedekken ivm thermische scheurvorming. Mijn vraag: hoe doen jullie dit icm stucen?
We hebben vandaag een voorlopige opleverdatum ontvangen. Ze hopen 13 juli de sleutel te kunnen overdragen. Nu maar hopen dat ze het waar kunnen maken
Thermische breuk gebeurt alleen bij gedeeltelijk afplakken, dus of het hele raam of helemaal niksJazzle schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 18:09:
Onze nieuwbouwwoning is deze week opgeleverd, en aanstaande maandag gaat de stukadoor aan de slag. Afplakken doen we zelf, maar nu gaf de VEH inspecteur bij oplevering aan de ramen niet te bedekken ivm thermische scheurvorming. Mijn vraag: hoe doen jullie dit icm stucen?
Again, de rol in BE is precies toch echt wel anders. Neem nu een andere context. Stel dat ik voor het eerst in mijn leven schade berokken aan een derde partij en deze spant een rechtzaak aan tegen mij. De advocaat van de tegenpartij stelt een minnelijke schikking voor en ik laat die door mijn advocaat (ook wel raadsman genoemdDraakje5 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 06:37:
Het is wel een beetje simpel gedacht hoor.
Je verwacht toch niet dat de notaris gaat zeggen, he Danferno let u er op dat uw aannemer 450 werkbare dagen heeft en dat dit wel heeel erg veel is. En de boete van 25 euro per dag, is ook wel wat aan de lage kant.
Zolang de bepalingen rechtsgeldig zijn..
Je hebt zelf ook een plicht de contracten door te lezen en vragen te stellen als iets niet duidelijk is of je het er niet mee eens bent.
Maar in NL hebben we geen twee notarissen. Bij de koop van een woning kiest de koper bijvoorbeeld de notaris.
Maar goed, ik vermoed dat we gewoon gaan moeten accepteren dat we andere verwachtingen hebben.
Hier gewoon matte folie op de voordeur gehad (zuiden) tot halverwege. Nooit problemen gehad. En het werd er abnormaal heet aan die gevel.Jazzle schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 18:09:
Klopt, maar spanningsafhankelijk mag gewoon niet en dat hoort een installateur te weten.Wolly schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:36:
[...]
Op dit forum is er een grote aversie tegen dat merk, of dat terecht is moet iemand zelf bepalen. Vooralsnog voldoen ze aan de vereiste normen en keurmerken.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens normDraakje5 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:14:
[...]
Gewoon standaard 3x25a inderdaad.
Niet goed dus? Deze opzet vd kookgroep?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 23:18
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
De kookgroep vraag is naar het betreffende topic verplaatst.
Hoe goed bedoeld het attenderen op elkaar, hou het aub bij een topic report.
Hoe goed bedoeld het attenderen op elkaar, hou het aub bij een topic report.
Helaas wordt er tegenwoordig vaak niet meer onafhankelijk getest voor een norm/keurmerk. De fabrikant/importeur verklaard dat het voldoet aan de norm of keurmerk, oftewel "wij van wc eend..." Daarom zou ik gewoon ver weg blijven van gevaarlijke chinese meuk als Emat, gacia, chint etc..Wolly schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:36:
[...]
Op dit forum is er een grote aversie tegen dat merk, of dat terecht is moet iemand zelf bepalen. Vooralsnog voldoen ze aan de vereiste normen en keurmerken.
Bij Emat is er ook sprake van KEMA keur, zoals ik het begrijp wordt dat onafhankelijk getest.Prutsertje13 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:35:
[...]
Helaas wordt er tegenwoordig vaak niet meer onafhankelijk getest voor een norm/keurmerk. De fabrikant/importeur verklaard dat het voldoet aan de norm of keurmerk, oftewel "wij van wc eend..." Daarom zou ik gewoon ver weg blijven van gevaarlijke chinese meuk als Emat, gacia, chint etc..
Het KEMA-KEUR garandeert dat je elektrische eindproduct veilig is. Fabrikanten laten hun producten door DEKRA keuren en mogen vervolgens wel of niet het keurmerk voeren.
BronFabrikanten die het KEMA-KEUR voeren worden doorlopend door DEKRA gemonitord. Hierbij wordt gekeken of de producten én de productieplaats voldoen aan de veiligheidsnormen.
Klopt bovenstaande info dan niet?
Komende donderdag krijgen we de sleutel! Inmiddels ben ik ook verkozen in het VvE bestuur.
Het interessante als VvE bestuurslid is dat we de algemene ruimtes ook moeten opleveren met de aannemer. Dat doen we verdeeld over 5 dagen vanwege de grootte van het gebouw. Daarvoor heeft onze aannemer een externe bouwkundig inspecteur ingehuurd (zelfde als bij de voorschouw van de appartementen zelf). Vanuit de VvE hebben we zelf nog iemand ingehuurd en liepen er 3 bestuursleden mee.
Ik liep afgelopen donderdag een hele dag mee met de inspectie van de trappenhuizen. Toch wel interssant om te doen! Ook lekker geschaft in de keet, is weer eens een andere omgeving dan het kantoor waar ik normaal ben.
Je hoort veel meer over het verloop van de bouw, de tegenslagen en problemen waar ze tegenaan zijn gelopen. Verder was het op zoek naar beschadigingen om vervolgens stickers te plakken, foto's maken en de schade te beschrijven. Daat gaat de aannemer de komende week nog mee aan de slag vlak voor oplevering van de eerste appartementen. De schades op mijn inspectiedag waren vooral cosmetisch. Vrijdag was de tweede dag en toen waren er wel serieuze issues met het brandveiligheidsplan. De brandweer komt maandag ook nog kijken. Dat zou een showstopper kunnen zijn voor de oplevering van mijn eigen appartement.
Wel grappig om te zien hoe pietluttig de verschillende bestuursleden waren. Ik ben wat pragmatischer ingesteld en ga geen heisa maken om elk vlekje op de muur. Gelukkig bestaan er bepaalde marges waarbinnen een beschadiging kan vallen.
Het was ook meteen een moment om in alle andere appartementen te kijken. Wat heb ik toch een hoop opdekdeuren, spack spuitwerk en V-naden gezien zeg
Over smaak valt niet te twisten zeggen ze dan he.
En goed nieuws voor mijn eigen appartement, na de voorschouw ontbraken er nog 2 belangrijke stroompunten. Waaronder eentje voor de tv in de woonkamer, die ligt er inmiddels via de buitenmuur! De andere in een betonnen muur voor de gordijnen zit er niet, maar die is eventueel nog wel anders op te lossenl.
En nog iets anders doms. Ik had tijdens de voorschouw gezien dat de enige wcd die was afgemonteerd, afgemonteerd was met de verkeerde variant van het schakelmateriaal. De glanzende Jung LS990 in alpine wit ipv de LS990 sneeuwwit mat. Dit hebben we toen meteen doorgegeven. Maar nu zag ik dat inmiddels 75% van het schakelmateriaal erop zit en je raadt het al, allemaal de glanzende variant ipv de matte variant
Ik vind het ook weer zoiets om het er allemaal af te laten halen. We hebben echt giga veel aansluitingen en het is wel kapitaalvernietiging. Dan maar sturen op een financiële vergoeding? Wat zou redelijk zijn? De upgrade heeft 1500 euro gekost en de glanzende variant is 40% goedkoper dan de matte variant. Glanzend is niet lelijk en als dit nu het grootste opleverpunt is dan tel ik mijn zegeningen.
Members only:
Inloggen
Het interessante als VvE bestuurslid is dat we de algemene ruimtes ook moeten opleveren met de aannemer. Dat doen we verdeeld over 5 dagen vanwege de grootte van het gebouw. Daarvoor heeft onze aannemer een externe bouwkundig inspecteur ingehuurd (zelfde als bij de voorschouw van de appartementen zelf). Vanuit de VvE hebben we zelf nog iemand ingehuurd en liepen er 3 bestuursleden mee.
Ik liep afgelopen donderdag een hele dag mee met de inspectie van de trappenhuizen. Toch wel interssant om te doen! Ook lekker geschaft in de keet, is weer eens een andere omgeving dan het kantoor waar ik normaal ben.
Je hoort veel meer over het verloop van de bouw, de tegenslagen en problemen waar ze tegenaan zijn gelopen. Verder was het op zoek naar beschadigingen om vervolgens stickers te plakken, foto's maken en de schade te beschrijven. Daat gaat de aannemer de komende week nog mee aan de slag vlak voor oplevering van de eerste appartementen. De schades op mijn inspectiedag waren vooral cosmetisch. Vrijdag was de tweede dag en toen waren er wel serieuze issues met het brandveiligheidsplan. De brandweer komt maandag ook nog kijken. Dat zou een showstopper kunnen zijn voor de oplevering van mijn eigen appartement.
Wel grappig om te zien hoe pietluttig de verschillende bestuursleden waren. Ik ben wat pragmatischer ingesteld en ga geen heisa maken om elk vlekje op de muur. Gelukkig bestaan er bepaalde marges waarbinnen een beschadiging kan vallen.
Het was ook meteen een moment om in alle andere appartementen te kijken. Wat heb ik toch een hoop opdekdeuren, spack spuitwerk en V-naden gezien zeg
En goed nieuws voor mijn eigen appartement, na de voorschouw ontbraken er nog 2 belangrijke stroompunten. Waaronder eentje voor de tv in de woonkamer, die ligt er inmiddels via de buitenmuur! De andere in een betonnen muur voor de gordijnen zit er niet, maar die is eventueel nog wel anders op te lossenl.
En nog iets anders doms. Ik had tijdens de voorschouw gezien dat de enige wcd die was afgemonteerd, afgemonteerd was met de verkeerde variant van het schakelmateriaal. De glanzende Jung LS990 in alpine wit ipv de LS990 sneeuwwit mat. Dit hebben we toen meteen doorgegeven. Maar nu zag ik dat inmiddels 75% van het schakelmateriaal erop zit en je raadt het al, allemaal de glanzende variant ipv de matte variant

Ik vind het ook weer zoiets om het er allemaal af te laten halen. We hebben echt giga veel aansluitingen en het is wel kapitaalvernietiging. Dan maar sturen op een financiële vergoeding? Wat zou redelijk zijn? De upgrade heeft 1500 euro gekost en de glanzende variant is 40% goedkoper dan de matte variant. Glanzend is niet lelijk en als dit nu het grootste opleverpunt is dan tel ik mijn zegeningen.
Als je het niet geleverd is zou ik sowieso die 1500 terugvragen en (afhankelijk van de hoeveelheid schakelmateriaal waar het echt belangrijk is) gewoon lekker andere kapjes kopen op elektramat ofzo waarschijnlijk ben je nog goedkoper uit ook… voor het afwerken van de wand moeten die dingen er waarschijnlijk toch af dus zo veel extra werk is het nietAlic3 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:43:
Komende donderdag krijgen we de sleutel! Inmiddels ben ik ook verkozen in het VvE bestuur.
***members only***
Het was ook meteen een moment om in alle andere appartementen te kijken. Wat heb ik toch een hoop opdekdeuren, spack spuitwerk en V-naden gezien zegOver smaak valt niet te twisten zeggen ze dan he.
En nog iets anders doms. Ik had tijdens de voorschouw gezien dat de enige wcd die was afgemonteerd, afgemonteerd was met de verkeerde variant van het schakelmateriaal. De glanzende Jung LS990 in alpine wit ipv de LS990 sneeuwwit mat. Dit hebben we toen meteen doorgegeven. Maar nu zag ik dat inmiddels 75% van het schakelmateriaal erop zit en je raadt het al, allemaal de glanzende variant ipv de matte variant![]()
Ja alles moet er inderdaad af voor de stucadoor. En op de belangrijkste plekken (keuken, slaapkamer) wil ik sowieso de messing of gekleurde variant nemen. In de andere ruimtes vind ik deze ook wel prima. Zeker als ik nog geld terug krijg.Lupadi schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:05:
[...]
Als je het niet geleverd is zou ik sowieso die 1500 terugvragen en (afhankelijk van de hoeveelheid schakelmateriaal waar het echt belangrijk is) gewoon lekker andere kapjes kopen op elektramat ofzo waarschijnlijk ben je nog goedkoper uit ook… voor het afwerken van de wand moeten die dingen er waarschijnlijk toch af dus zo veel extra werk is het niet
Was er bij jullie veel animo voor de bestuursrollen? Hier bij de VVE (200+ mensen) moest de beheerder de mensen bijna aanwijzen omdat letterlijk niemand het bestuur in wilde. (behalve de appartementsvilla's, daar wilde iedereen bestuurder zijn , omdat het ook een soort mini VVE binnen de VVE is en zelf kunnen die dan alles regelen wat ze willen omdat het alleen hunzelf aangaat.)Alic3 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:43:
***members only***
Het was ook meteen een moment om in alle andere appartementen te kijken. Wat heb ik toch een hoop opdekdeuren, spack spuitwerk en V-naden gezien zegOver smaak valt niet te twisten zeggen ze dan he.
En nog iets anders doms. Ik had tijdens de voorschouw gezien dat de enige wcd die was afgemonteerd, afgemonteerd was met de verkeerde variant van het schakelmateriaal. De glanzende Jung LS990 in alpine wit ipv de LS990 sneeuwwit mat. Dit hebben we toen meteen doorgegeven. Maar nu zag ik dat inmiddels 75% van het schakelmateriaal erop zit en je raadt het al, allemaal de glanzende variant ipv de matte variant![]()
Uiteindelijk met veel gemor en mitsen en maren een bestuur samengesteld. 'oh nou dan loop ik wel mee, maar alleen als een soort interim bestuurder en dan kijk ik over 6 maanden wel of ik ermee doorga'

Er waren vooraf 4 aanmeldingen: 3 voor bestuur 1 voor kascontrolecommissie. Tijdens de vergadering zijn we uitgekomen op 5 leden voor het bestuur, 2 voor de kascontrolecommissie en 1 in de technische commissie.Il 2 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:54:
[...]
Was er bij jullie veel animo voor de bestuursrollen? Hier bij de VVE (200+ mensen) moest de beheerder de mensen bijna aanwijzen omdat letterlijk niemand het bestuur in wilde. (behalve de appartementsvilla's, daar wilde iedereen bestuurder zijn , omdat het ook een soort mini VVE binnen de VVE is en zelf kunnen die dan alles regelen wat ze willen omdat het alleen hunzelf aangaat.)
Uiteindelijk met veel gemor en mitsen en maren een bestuur samengesteld. 'oh nou dan loop ik wel mee, maar alleen als een soort interim bestuurder en dan kijk ik over 6 maanden wel of ik ermee doorga', en iemand die zich alleen met de zonnepanelen wou bemoeien en verder niets met alles te maken wilde hebben. Over elk punt werd ook oeverloos gesteggeld en uiteindelijk stemde toch iedereen unaniem voor alle punten die de beheerder op tafel legde. Het was een vrij aparte vergadering zal ik maar zeggen.
Bij ons was het ook een vrij aparte vergadering. Er zijn totaal 55 appartementen en ik denk dat er max 2/3e aanwezig was bij de oprichtingsvergadering.
Er wonen veel gepensioneerden met een mening over werkelijk álles die ter plekke nog eisen gingen stellen aan de kandidaten. Tot de VvE beheerder de boel temperde omdat de drempel anders wel heel hoog zou worden en hij al lang blij is dat er best wat mensen zich vrijwillig hadden aangemeld.
Iemand had een praatje over zichzelf voorbereid en dat in 15 voud op papier gezet om uit te delen. Toen werd er gevraagd om jezelf te pitchen. Ik had niets voorbereid dus moest a la minute vertellen wie ik was, wat mijn achtergrond en motivatie was om in de het bestuur te gaan

De leden met de grootste mond stelden zich uiteraard niet verkiesbaar. Wel zeuren, maar bijdragen ho maar he? Ik ben veruit de de jongste, de overige bestuursleden zijn 55+. Ik ben benieuwd hoe lang ik het leuk vind om in het bestuur te zitten
Ik doe zakelijk gezien (brandveiligheid) redelijk veel zaken met VvE’s en het is altijd drama wat we tot nu toe hebben mee gemaakt.Alic3 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:11:
[...]
Er waren vooraf 4 aanmeldingen: 3 voor bestuur 1 voor kascontrolecommissie. Tijdens de vergadering zijn we uitgekomen op 5 leden voor het bestuur, 2 voor de kascontrolecommissie en 1 in de technische commissie.
Bij ons was het ook een vrij aparte vergadering. Er zijn totaal 55 appartementen en ik denk dat er max 2/3e aanwezig was bij de oprichtingsvergadering.
Er wonen veel gepensioneerden met een mening over werkelijk álles die ter plekke nog eisen gingen stellen aan de kandidaten. Tot de VvE beheerder de boel temperde omdat de drempel anders wel heel hoog zou worden en hij al lang blij is dat er best wat mensen zich vrijwillig hadden aangemeld.
Iemand had een praatje over zichzelf voorbereid en dat in 15 voud op papier gezet om uit te delen. Toen werd er gevraagd om jezelf te pitchen. Ik had niets voorbereid dus moest a la minute vertellen wie ik was, wat mijn achtergrond en motivatie was om in de het bestuur te gaanUiteindelijk is iedereen toen verkozen.
De leden met de grootste mond stelden zich uiteraard niet verkiesbaar. Wel zeuren, maar bijdragen ho maar he? Ik ben veruit de de jongste, de overige bestuursleden zijn 55+. Ik ben benieuwd hoe lang ik het leuk vind om in het bestuur te zitten
Wij werken relatief veel met VvE beheerders (derde partij) en die zijn an sich prima maar de leden en hun vergaderingen zijn altijd drama.
Zelf kunnen ze zaken goedkoper, elke partij is te duur en 8/10 denken boven de wet te staan door maar even na te denken of ze bepaalde verplichtingen vanuit het bouwbesluit wel willen doorvoeren.
Mooi voorbeeld, week of 8 geleden uitgenodigd via een van onze vaste VvE beheerders om een pand te inspecteren en kijken welke verplichtingen er zijn. Pand staat er nu 30 jaar en volgens de VvE hebben ze nog nooit een controle van de brandweer gehad.
Nu ligt er een offerte van dik 60K, alle doorvoeren moeten brandwerend worden gemaakt, 4 deur kozijnen moeten vervangen worden ivm verkeerde draai richting en deze zijn 24/7 op slot, sleutelbediend, moet een nieuwe sectional deur mét loop deur in én er moet een bewaakte brandmeldinstallatie in.
Je raad het al, wij zijn te duur, een loop deur is niet nodig, brandmeldinstallatie is alleen voor winkels, een brandwerende doorvoer is zinloos en die 4 deuren? Alle bewoners hebben een sleutel dus in geval van nood kunnen ze gewoon de kelder in vluchten, om vervolgens dood te gaan aan een koolmonoxide/rook vergiftiging, of om levend te verbanden: er zit geen deur meer naar buiten. Hun reactie? We zijn allemaal oud.
Uiteindelijk draait het altijd om geld.
Oef, dat is duidelijk bezuinigen op de verkeerde zaken.Toppe schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:58:
[...]
Ik doe zakelijk gezien (brandveiligheid) redelijk veel zaken met VvE’s en het is altijd drama wat we tot nu toe hebben mee gemaakt.
Wij werken relatief veel met VvE beheerders (derde partij) en die zijn an sich prima maar de leden en hun vergaderingen zijn altijd drama.
Zelf kunnen ze zaken goedkoper, elke partij is te duur en 8/10 denken boven de wet te staan door maar even na te denken of ze bepaalde verplichtingen vanuit het bouwbesluit wel willen doorvoeren.
Mooi voorbeeld, week of 8 geleden uitgenodigd via een van onze vaste VvE beheerders om een pand te inspecteren en kijken welke verplichtingen er zijn. Pand staat er nu 30 jaar en volgens de VvE hebben ze nog nooit een controle van de brandweer gehad.
Nu ligt er een offerte van dik 60K, alle doorvoeren moeten brandwerend worden gemaakt, 4 deur kozijnen moeten vervangen worden ivm verkeerde draai richting en deze zijn 24/7 op slot, sleutelbediend, moet een nieuwe sectional deur mét loop deur in én er moet een bewaakte brandmeldinstallatie in.
Je raad het al, wij zijn te duur, een loop deur is niet nodig, brandmeldinstallatie is alleen voor winkels, een brandwerende doorvoer is zinloos en die 4 deuren? Alle bewoners hebben een sleutel dus in geval van nood kunnen ze gewoon de kelder in vluchten, om vervolgens dood te gaan aan een koolmonoxide/rook vergiftiging, of om levend te verbanden: er zit geen deur meer naar buiten. Hun reactie? We zijn allemaal oud.
Uiteindelijk draait het altijd om geld.
Het draait zeker altijd om geld. Het MJOP was begroot op basis van de ervaringen van de beheerder met vergelijkbare panden. Maar nee, er gingen meteen een aantal handen de lucht in dat het toch veel goedkoper moet kunnen. En of we het niet over een jaar konden bekijken. De voorgestelde verzekering? Dat was in de VvE waar hij nu zat (totaal ander en ouder pand) véél goedkoper.
Ik ben hier misschien makkelijk in, maar goedkoop is duurkoop, liever wat teveel begroot dan veel te weinig en liever wat oververzekerd dan onderverzekerd. Ik doe niet moeilijk en vertrouw de experts als die er zijn. Maar sommige mensen

Ik vind het wel vreemd dat een bestuur tijdens de oprichtingadering besluit dat je toestemming krijgt. Daar zal het bestuur minimaal een mandaat van de leden voor nodig hebben, het bestuur voert immers de wil uit van de leden.Alic3 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:43:
***members only***
Aan de andere kant snap ik ook wel dat mensen een beetje vreemd opkijken als 'opeens' een rekening van 60k gepresenteerd wordt, en met een nieuwbouw pand zou je de eerste jaren sowieso minder onderhoudskosten verwachten dus dat mensen daarmee rekening willen houden in de MJOP snap ik ook wel. En vergeet niet dat sommige mensen al een behoorlijk maandbedrag kwijt zijn aan hypotheek, en als de VvE dan ook nog met maandelijkse kosten a 200 euro komen terwijl dat ook 150 had kunnen zijn bijvoorbeeld, scheelt dat voor mensen misschien wel het wel of niet kunnen rondkomen per maand.Alic3 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:08:
[...]
Oef, dat is duidelijk bezuinigen op de verkeerde zaken.
Het draait zeker altijd om geld. Het MJOP was begroot op basis van de ervaringen van de beheerder met vergelijkbare panden. Maar nee, er gingen meteen een aantal handen de lucht in dat het toch veel goedkoper moet kunnen. En of we het niet over een jaar konden bekijken. De voorgestelde verzekering? Dat was in de VvE waar hij nu zat (totaal ander en ouder pand) véél goedkoper.
Ik ben hier misschien makkelijk in, maar goedkoop is duurkoop, liever wat teveel begroot dan veel te weinig en liever wat oververzekerd dan onderverzekerd. Ik doe niet moeilijk en vertrouw de experts als die er zijn. Maar sommige mensen
Mijn vorige ervaring met een VvE was in ieder geval dat je niet de experts op hun blauwe ogen kon vertrouwen, want daar werd je echt opgelicht waar je bij stond. en er werd gewoon een hoop werk schilderwerk niet uitgevoerd wat wel besproken was, en de halve vergadering haalde toen daarna zijn schouders op van 'jammer dan'. terwijl voor meer dan 10k aan schilderwerk gewoon aantoonbaar niet is uitgevoerd.
[ Voor 12% gewijzigd door Il 2 op 17-06-2023 15:37 ]
Ik betaal nu liever €200 per maand en dat blijkt dat we over 3 jaar naar €100 kunnen dan andersom.Il 2 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:32:
[...]
Aan de andere kant snap ik ook wel dat mensen een beetje vreemd opkijken als 'opeens' een rekening van 60k gepresenteerd wordt, en met een nieuwbouw pand zou je de eerste jaren sowieso minder onderhoudskosten verwachten dus dat mensen daarmee rekening willen houden in de MJOP snap ik ook wel. En vergeet niet dat sommige mensen al een behoorlijk maandbedrag kwijt zijn aan hypotheek, en als de VvE dan ook nog met maandelijkse kosten a 200 euro komen terwijl dat ook 150 had kunnen zijn bijvoorbeeld, scheelt dat voor mensen misschien wel het wel of niet kunnen rondkomen per maand.
Mijn vorige ervaring met een VvE was in ieder geval dat je niet de experts op hun blauwe ogen kon vertrouwen, want daar werd je echt opgelicht waar je bij stond. en er werd gewoon een hoop werk schilderwerk niet uitgevoerd wat wel besproken was, en de halve vergadering haalde toen daarna zijn schouders op van 'jammer dan'. terwijl voor meer dan 10k aan schilderwerk gewoon aantoonbaar niet is uitgevoerd.
Daar werd direct over gestemd. Eerste punt was bestuur vormen, een van de ingebrachte agendapunten was toestemming krijgen en het mandaat werd verleend.Wolly schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:01:
[...]
Ik vind het wel vreemd dat een bestuur tijdens de oprichtingadering besluit dat je toestemming krijgt. Daar zal het bestuur minimaal een mandaat van de leden voor nodig hebben, het bestuur voert immers de wil uit van de leden.
Wel een vervelende situatie, heb je daar ook geen rechtsbijstand voor? Ik had het niet gepikt als lid.Il 2 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:32:
[...]
Aan de andere kant snap ik ook wel dat mensen een beetje vreemd opkijken als 'opeens' een rekening van 60k gepresenteerd wordt, en met een nieuwbouw pand zou je de eerste jaren sowieso minder onderhoudskosten verwachten dus dat mensen daarmee rekening willen houden in de MJOP snap ik ook wel. En vergeet niet dat sommige mensen al een behoorlijk maandbedrag kwijt zijn aan hypotheek, en als de VvE dan ook nog met maandelijkse kosten a 200 euro komen terwijl dat ook 150 had kunnen zijn bijvoorbeeld, scheelt dat voor mensen misschien wel het wel of niet kunnen rondkomen per maand.
Ik heb nu een hele prettige ervaring met mijn huidige VvE en de beheerder. We wonen boven een winkelcentrum met veel overlast en ze pakken alle storingen en overlastmeldingen op, zelfs in het weekend. Ik heb (nog) geen reden om wantrouwend te zijn, kan me wel voorstellen dat dat voor anderen anders is. De beheerder van mijn nieuwe appartement doet ook net beheer van de gebouwen naast die van ons. Die zijn qua bouw en samenstelling heel vergelijkbaar en staan er al 0,5-1 jaar dus ik geloof wel dat ze een goede inschatting kunnen maken.
Ben het met @Toppe eens, ik betaal liever nu te veel zodat we op een later moment kunnen afschalen.
[ Voor 65% gewijzigd door Alic3 op 17-06-2023 16:52 ]
Hoewel ik het hier geheel mee eens ben en dit ook mijn voorkeur heeft zal niet iedereen zich dit kunnen veroorloven of om een andere reden niet willen doen.Alic3 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:43:
[...]
Ben het met @Toppe eens, ik betaal liever nu te veel zodat we op een later moment kunnen afschalen.
Voorbeelden uit de VVE waar ik tot 8 jaar terug deel van uit maakte:
- Een oudere dame had weinig geld te besteden en kwam nauwelijks rond. Als je elke euro al een keer extra om moet draaien om maandelijks rond te komen...
- Meerdere mensen hadden hun appartement gekocht met de insteek er max enkele jaren te wonen en daarna door te schuiven naar een echt huis. Toen het voorstel kwam om elke maand dik 100 euro extra in te leggen om over enkele jaren overal het enkel glas in houten kozijnen te vervangen door dubbel glas in kunststof kozijnen hadden die daar geen zin in. Dat zou voor hen weggegooid geld zijn omdat ze er dan niet meer zouden wonen. Idem met vast sparen voor vervanging van het dak dat er binnen 10 jaar aan kwam.
Vandaag was de dag van de Bouw en dat was een mooie gelegenheid om hier vlakbij eens te gaan kijken bij de bouw van Hof van Holland (Lent) waar ook enkele mensen uit dit topic terecht gaan komen.
Bereid jullie maar vast voor op de bekende kookgroepdiscussie
(in het desbetreffende topic)
Ik maakte er in de modelwoning een opmerking over tegen mijn buurman die mee was en toen vroeg een van de medewerksters daar wat ik bedoelde. Dus die maar meteen een klein lesje gegeven in de betreffende NEN-norm. Ben benieuwd of ze er wat mee gaan doen.
Wel leuk om even in de keuken van, in dit geval, Dura Vermeer te kunnen kijken bij de realisatie van winkels (incl parkeerdek), appartementen en penthouses.
Bereid jullie maar vast voor op de bekende kookgroepdiscussie
Ik maakte er in de modelwoning een opmerking over tegen mijn buurman die mee was en toen vroeg een van de medewerksters daar wat ik bedoelde. Dus die maar meteen een klein lesje gegeven in de betreffende NEN-norm. Ben benieuwd of ze er wat mee gaan doen.
Wel leuk om even in de keuken van, in dit geval, Dura Vermeer te kunnen kijken bij de realisatie van winkels (incl parkeerdek), appartementen en penthouses.
Een gevulde VVE is altijd een plus bij de verkoop.Farmerwood schreef op zondag 18 juni 2023 @ 00:48:
[...]
Hoewel ik het hier geheel mee eens ben en dit ook mijn voorkeur heeft zal niet iedereen zich dit kunnen veroorloven of om een andere reden niet willen doen.
Voorbeelden uit de VVE waar ik tot 8 jaar terug deel van uit maakte:
- Een oudere dame had weinig geld te besteden en kwam nauwelijks rond. Als je elke euro al een keer extra om moet draaien om maandelijks rond te komen...
- Meerdere mensen hadden hun appartement gekocht met de insteek er max enkele jaren te wonen en daarna door te schuiven naar een echt huis. Toen het voorstel kwam om elke maand 100 euro extra in te leggen om over enkele jaren overal het enkel glas in houten kozijnen te vervangen door dubbel glas in kunststof kozijnen hadden die daar geen zin in. Dat zou voor hen weggegooid geld zijn omdat ze er dan niet meer zouden wonen. Idem met vast sparen voor vervanging van het dak dat er binnen 10 jaar aan kwam.
En als die dame amper rond komt dan heeft ze wellicht teveel hooi op haar vork genomen. “Service” kosten horen er nu eenmaal bij, dat kan geen verrassing zijn.
Het is alsnog allemaal tientjes werk als je er op tijd bij bent in ieder geval. Als er niets in de pot zit en het hele dak moet gerenoveerd worden stijgt iedereen ook uit zijn vel terwijl ze jaren daarvoor dus niets hebben opgespaard.
Ik ben blij dat ik geen VVE meer heb, mijn vorige woning had een gezamenlijke overdekte en afgesloten parkeerplaats voor 30 woningen waarvan ik penningmeester was.
Let op: woningen vanaf 300k euro’s en als je weet hoeveel ik erachter aan moest om de premie van €150,- (per jaar!) te moeten incasseren, wat een verdriet.
11 maanden niets betalen na herhaaldelijke oproepen en als ik dan in december aan de deur kom dan komt het niet uit want Sinterklaas en Kerst vallen in die maand, ben je even helemaal joh
Het is bizar hoe sommige mensen redeneren.
Eens, maar in de praktijk kijkt men voor een beslissing tot koop toch eigenlijk alleen of de VVE 'gezond' is en wordt er nauwelijks naar overige details gekeken. Beetje afhankelijk van hoe de woningmarkt is natuurlijk.GeeMoney schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:59:
Een gevulde VVE is altijd een plus bij de verkoop.
In haar verdediging, Ze woonde er al sinds de oplevering ake tegen de 30 jaar en als iemand dan ineens voorstelt om de servicekosten bijna te verdubbelen van 140 naar 250 euro per maand, dan is het niet helemaal fair om te zeggen dat iemand teveel hooi op de vork genomen heeft.GeeMoney schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:59:
En als die dame amper rond komt dan heeft ze wellicht teveel hooi op haar vork genomen. “Service” kosten horen er nu eenmaal bij, dat kan geen verrassing zijn.
Overigens is de verhoging er uiteindelijk wel gekomen, want er was een meerderheid voor. Toen ik enkele jaren later in een moeilijke markt mijn appartement verkocht was de helft van de kozijnen al vervangen en stond de rest voor een jaar later gepland. Dat heeft zeker wel geholpen met de verkoop toen.
Maargoed, mijn punt was dat het waarschijnlijk veel mensen graag iets extra's aan de VVE zouden betalen om genoeg in kas te hebben, maar dat niet iedereen zich dat zal kunnen veroorloven. Hier op Got lijkt de gemiddelde deelnemer in dit topic financieel toch iets ruimer in zijn/haar jasje te zitten dan veel andere mensen.
Grootste probleem van VVE's is dat ze vaak niet professioneel beheerd worden. Mensen hebben geen flauw idee hoe financien werken en hoeveel je moet reserveren voor bepaalde uitgaven. Een professioneel bedrijf kan dat wel, maar die kosten weer geld.
Zeker in gebouwen met liften moet je serieuze reserves aanleggen. Het vervangen van een lift is echt een heel dure aangelegenheid. Je moet dus met behoorlijke servicekosten beginnen en deze ook met de inflatie mee laten stijgen. Dat is vaak jarenlang niet gedaan, met als gevolg gaten in de begroting en onvoldoende reserves als er echt iets aan de hand is.
Dan wordt een lekkend dak maar geplakt, in plaats van vervangen, want dat is goedkoper. Dat het dan de komende 10 jaar meerdere keren per jaar geplakt moet worden wordt vergeten en zodra er dan een keer echt iets mis gaat is er geen geld voor vernieuwing.
Zeker in gebouwen met liften moet je serieuze reserves aanleggen. Het vervangen van een lift is echt een heel dure aangelegenheid. Je moet dus met behoorlijke servicekosten beginnen en deze ook met de inflatie mee laten stijgen. Dat is vaak jarenlang niet gedaan, met als gevolg gaten in de begroting en onvoldoende reserves als er echt iets aan de hand is.
Dan wordt een lekkend dak maar geplakt, in plaats van vervangen, want dat is goedkoper. Dat het dan de komende 10 jaar meerdere keren per jaar geplakt moet worden wordt vergeten en zodra er dan een keer echt iets mis gaat is er geen geld voor vernieuwing.
Ben zelf ook bestuurder geweest bij mijn vorige VvE - eens maar nooit meer. Wat een geneuzel met alle bewoners die denken dat je dan ook direct alles regelt. In de frontlinie staan tegenover schilders en aannemers - ook juridisch. Kost veel tijd met weinig dankbaarheid.
Het eerste wat ik overigens deed toen ik bestuurder werd (al reeds bestaande VvE) was een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering afsluiten.
Aldus mijn ervaring (N=1).
Het eerste wat ik overigens deed toen ik bestuurder werd (al reeds bestaande VvE) was een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering afsluiten.
Aldus mijn ervaring (N=1).
[ Voor 34% gewijzigd door ColeJ op 19-06-2023 12:18 ]
Al mijn vrienden hebben ook slechte ervaring met VvE. Al besloten mij nergens mee te bemoeien en gewoon netjes betaal zodat ze ook geen last van mij hebben.
Misschien een los topic voor vve’s? Heeft weinig met projectbouw te maken
:strip_exif()/f/image/RlxXZ6T4lQq20qPHfApOZ5wS.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben inmiddels een dak! Volgens mij zijn ze wel lekker bezig. Opleveringsdatum nog niet gehad maar ze hopen op december. Huidige huis nog niet verkocht. Regio Amersfoort
Wij hebben het eerste huis vanaf links. (naast het appartement)
Best spannend allemaal 👍 toch best wel lang van begin tot het einde (2 jaar als ze december halen)
Toch zeer blij dat ik mijn vrouw heb kunnen overtuigen maximale uitbouw (2.4m) mijn vrouw nu ook.
:strip_exif()/f/image/j3mXU7AT6kZgzqYA1AHRck4r.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door mentalozzie op 19-06-2023 12:36 ]
Hoi allen! Ik heb ook advies nodig over de volgorde van de klussen in mijn nieuwbouwwoning. Verwachte oplevering is nu eind september, dus ik ben voorzichtig al een globale planning aan het maken met de verschillende klussers. Ik heb nu een huurappartement en het liefste zou ik niet onnodig nog een maand huren. Maar ik vraag me af of hetgeen ik in gedachten heb, haalbaar is en of dat in een maand lukt.
1e week oktober: klein klusbedrijf over de vloer voor vlizotrap en ombouw in de keuken.
2e week oktober: behangen
3e week oktober: schilderen
4e week oktober: egaliseren / plaatsen pvc vloer en vinyl boven
5e week oktober: op maandag/dinsdag plaatsen keuken.
Zo zou ik het laatste weekend van oktober kunnen verhuizen en dan wordt maandag/dinsdag de keuken geleverd.
Alternatief is dat ik vloer en keuken begin november in plan en zo veel meer speling heb. Ik ben benieuwd naar wat jullie mij zouden aanraden. Gevoelsmatig denk ik dat het kan, maar ik kan niet zo goed inschatten wat voor stress ik me op de hals haal. Ik heb de klussen uitbesteed en hoef alleen te coördineren.
1e week oktober: klein klusbedrijf over de vloer voor vlizotrap en ombouw in de keuken.
Zo zou ik het laatste weekend van oktober kunnen verhuizen en dan wordt maandag/dinsdag de keuken geleverd.
Alternatief is dat ik vloer en keuken begin november in plan en zo veel meer speling heb. Ik ben benieuwd naar wat jullie mij zouden aanraden. Gevoelsmatig denk ik dat het kan, maar ik kan niet zo goed inschatten wat voor stress ik me op de hals haal. Ik heb de klussen uitbesteed en hoef alleen te coördineren.
Mag ik vragen wat voor planken je hier tegen je schutting palen hebt gemonteerd?Farmerwood schreef op maandag 4 juli 2022 @ 06:49:
[...]
Hoe vaak gebruik je die deuren overdag? Als je een screen gaat plaatsen en die overdag dicht doet als zonwering, dan wil je hem niet iedere keer dat je even naar binnen of buiten wilt open en weer dicht moeten doen. Dan gaat hij in de praktijk alleen als zonwering werken op dagen dat je niet thuis bent.
Wij hebben om die reden nu als zonwering bij de schuifpui een pergola geplaatst die we laten begroeien met een druif.
Binnen hangt bij ons nu ook alleen een inbetween, maar we hebben geen inkijk vanaf de straat aan die kant. Anders hadden we er een gordijn bij gehangen.
[Afbeelding]
BlaBlaBla
Red Class Wood gevelbekleding Triple profiel 2,2x14,0x360 cmStrider schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:34:
[...]
Mag ik vragen wat voor planken je hier tegen je schutting palen hebt gemonteerd?

Mits je niks hoeft te doen aan het plafond lijkt me dit een vrij aardige planning. Devil is uiteindelijk wel in de details. Dus kunnen alle externe partijen uiteindelijk op de gewenste data en komt dat vervolgens overeen met de hoeveelheid werkdagen die nodig zijn.Crescendo schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:34:
Hoi allen! Ik heb ook advies nodig over de volgorde van de klussen in mijn nieuwbouwwoning. Verwachte oplevering is nu eind september, dus ik ben voorzichtig al een globale planning aan het maken met de verschillende klussers. Ik heb nu een huurappartement en het liefste zou ik niet onnodig nog een maand huren. Maar ik vraag me af of hetgeen ik in gedachten heb, haalbaar is en of dat in een maand lukt.
En, de kans is aanwezig dat die planning nog wel 1-2 x kan gaan verschuiven. Dus hou daar rekening mee. Wij hoopten ook 1 augustus uit ons huurhuis te kunnen, maar dat is nu al 2x verschoven naar 15 september. Met een beetje tegenslag zou dit nog kunnen wijzigen naar eind september als de planning met de werklui niet helemaal overeen komt
Ligt een beetje aan de grootte van je woning. Wij deden een maand om ons eengezinswoning (bestaande bouw) gereed te maken. We hebben destijds het volgende gedaan: Keuken slopen, Toilet slopen, Tegelvloer gang en badkamer eruit. De aannemer heeft de tegelvloeren in de keuken, gang, WC en badkamer gedaan. Hangende WC's in toilet en badkamer geplaatst. Alles geschilderd (was al vliesbehang, muren en plafonds) en boven alles behangen en geschilderd. De aannemer heeft ook de keuken gezet. Dat binnen een maand omdat de verhuizer op 31ste van de maand besteld was. En wij het huurhuis met een week later opgezegd hadden.Crescendo schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:34:
Het is even goed plannen. Een lijstje gemaakt met alle belangrijke zaken. Vrijdag sleutel, Zaterdag slopen. (We hadden een weekend om alles eruit te breken). Op maandag / dinsdag begon de aannemer met zijn werk. Goed overleggen wat eerst. We hebben namelijk in de eerste week de boel geschilderd. Mogelijk niet de meest handige volgorde. Eerst de keuken en woonkamer omdat de keukenvloer gelegd moest zijn voor het plaatsen. Deze had even tijd nodig om te drogen. De aannemer had de keuken voor het verhuizen al netjes gezet. De twee dagen voor de verhuizing konden we alles afnemen en schoonmaken. Onder tussen in het oude huis ook alles inpakken. Als we het niet meer nodig hadden in het oude huis: Meteen wegbrengen naar het nieuwe huis. Alleen de grote stukken e.d zijn door de verhuizers gedaan.
Het is vooral goede afspraken maken met alle partijen die je nodig hebt. Ook met betrekking tot leveringen. Soms met een kleine marge aanhouden. In het eerste weekend hebben vrienden en familie ons behoorlijk geholpen. Daarna hebben we veel zelf gedaan. Soms is het iets langer doorgaan dan je mogelijk in de planning had staan.
Zeker weten wanneer je huis opgeleverd gaat worden. Dat is denk ik het grootste probleem in de planning. Bij ons was het vrij simpel. We waren niet afhankelijk van een aannemer.
[ Voor 20% gewijzigd door RonnieKo op 19-06-2023 14:32 ]
Mooie tuin!! Waar heb je de pergola en tafelset vandaan als ik vragen mag?Farmerwood schreef op maandag 4 juli 2022 @ 06:49:
[...]
Hoe vaak gebruik je die deuren overdag? Als je een screen gaat plaatsen en die overdag dicht doet als zonwering, dan wil je hem niet iedere keer dat je even naar binnen of buiten wilt open en weer dicht moeten doen. Dan gaat hij in de praktijk alleen als zonwering werken op dagen dat je niet thuis bent.
Wij hebben om die reden nu als zonwering bij de schuifpui een pergola geplaatst die we laten begroeien met een druif.
Binnen hangt bij ons nu ook alleen een inbetween, maar we hebben geen inkijk vanaf de straat aan die kant. Anders hadden we er een gordijn bij gehangen.
[Afbeelding]
Googlen doet wonderenMiljanair schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:43:
[...]
Mooie tuin!! Waar heb je de pergola en tafelset vandaan als ik vragen mag?
EU DNS: 86.54.11.100
En de pergola is met een paar houten balken zelf te makenMiljanair schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:43:
[...]
Wel beetje kwaliteit bij de houthandelaar kopen en niet bij een bouwmarkt~
Thanks, op jouw foto lijkt het erop dat jouw schutting niet 360cm breed is maar 180cm, heb je deze latjes eerst doormidden gezaagd? Bij de behandeling staat onbehandeld, moet je dit hout blijven bijhouden?
Hoe heb je de schutting opgebouwd, om de 1.8m een houten paal, of heb je bij dit soort gevelbekledingen meer houten palen nodig waar je de gevelbekleding op schroeft?
BlaBlaBla
Ik kan je een tafel met spleten overigens afraden. Drama met schoonmaken en als er een keer een glas omvalt of wat lekt dan valt het zo allemaal op je voeten zonder kans op op tijd terugtrekken (been there done that)Miljanair schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:43:
[...]
Euhmm, ja, je moet de delen op maat zagen (dat geldt voor elke zelfgemaakte schutting).Strider schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:56:
[...]
Thanks, op jouw foto lijkt het erop dat jouw schutting niet 360cm breed is maar 180cm, heb je deze latjes eerst doormidden gezaagd? Bij de behandeling staat onbehandeld, moet je dit hout blijven bijhouden?
Hoe heb je de schutting opgebouwd, om de 1.8m een houten paal, of heb je bij dit soort gevelbekledingen meer houten palen nodig waar je de gevelbekleding op schroeft?
Ook zul je dit moeten bewerken, bijvoorbeeld door het twee keer per jaar in de olie te zetten, of te beitsen.
De palen zullen om de 70 cm moeten staan om dit netjes te krijgen en dan moet je spijkeren met RVS bolkop schroefnagels (voorboren, anders splijt het hout en RVS, anders krijg je zwarte vlekken door reactie van het metaal met de tanines in het hout). Al met al is dit een bewerkelijke schutting, maar wel met een mooi resultaat.
Ik heb hem zelf uit Iroko blokprofielen gemaakt, afgewisseld met schanskorven. Iroko is ook een hardhout en was bij ons al in de kozijnen gebruikt, dus vandaar die keuze. De schutting gaat twee keer per jaar in de hardhoutolie. Dat is heel eenvoudig, eerst borstelen en dan met een kwast opbrengen. Dat is met een uurtje of twee gebeurd.
:strip_exif()/f/image/9Vf2a53JkyZs4OINolvPPDvL.jpg?f=fotoalbum_large)
Check, dat is hem.c-nan schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:52:
[...]
Googlen doet wonderenalthans voor de tuintafel (Houe Circle Tuintafel)
De pergola is idd zelfbouw. Ontwerp is door mij samen met onze hovenier gemaakt. Hout van de handelaar en ertussen zitten standaard steigerbuizen.Source90 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:53:
[...]
En de pergola is met een paar houten balken zelf te maken![]()
Wel beetje kwaliteit bij de houthandelaar kopen en niet bij een bouwmarkt~
Bevalt nog steeds goed al had ik gehoopt dat de druif inmiddels al wat meer schaduw zou geven.
Schutting is 360 cm breed. Zie nu dat je een foto gequote hebt van de vorige panelen die ertussen zaten. Dat waren 2 delen van 180 cm die niet goed aansloten. De leverancier heeft ze na een hoop gezeik weer opgehaald en heb toen de eerder genoemde triple panelen er zelf tegenaan gezet.Strider schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:56:
[...]
Geeft hetzelfde beeld, maar een stuk strakker omdat het nu een doorlopende plank is van 360 cm. Er zitten idd 3 palen achter die elk in beton staan en aan de muur vast.
Baal ik zo van he, dan heb je tot twee keer toe aangegeven dat de isolatie niet goed is aangebracht ( het stuk tussen garage en woonkamer) en is het nu dichtgezet met metselwerk erboven maar is er gewoon niks mee gedaan, dus isolatie nog steeds zo belachelijk tussen gepropt ( en plekken zonder isolatie) .Draakje5 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:29:
[...]
Ja, geen idee, even polsen of dat ik een punt heb of niet, aangezien dat niet altijd zo is. bedankt!
Dit vind ik ook nog steeds jammer dat het niet fatsoenlijk is aangepakt. Enfin, dit ziet er ook nog niet 'af' uit, maar ik vraag me nu ook af of ze hier uberhaupt wel iets aan gaan doen gezien de slordigheid bij het andere stuk. Ik zie ook verschillende maten isolatie.
***members only***
En ook geen ventilatie kruipruimte garage ( bij andere woning wel ).
[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 19-06-2023 21:35 ]
Heb de foto net even terug gekeken maar dat ziet er inderdaad niet uit, zou dat niet accepteren.Draakje5 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:35:
[...]
Baal ik zo van he, dan heb je tot twee keer toe aangegeven dat de isolatie niet goed is aangebracht ( het stuk tussen garage en woonkamer) en is het nu dichtgezet met metselwerk erboven maar is er gewoon niks mee gedaan, dus isolatie nog steeds zo belachelijk tussen gepropt ( en plekken zonder isolatie) .
Heb me hier toevallig laatst even over in zitten lezen omdat bij ons de (geïsoleerde) berging ook geen ventilatie heeft in de kruipruimte. Gek genoeg nooit eerder echt opgevallen tot ik er laatst weer even moest zijn voor wat kabels trekken.Draakje5 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:35:
[...]
Het blijkt niet verplicht om dit te doen vanuit het Bouwbesluit en Woningborg. Bij ons staat het echter wel expliciet in de technische omschrijving benoemd. Weet alleen niet of ik er 2,5 jaar na oplevering nog mee aan kan komen...
Ik heb woningborg hier een tijdje terug over gebeld en zij gaven aan dat het wel aanbevolen wordt, maar inderdaad niet verplicht is. Het staat echter wel in de woningborg abc checklist en in de opleverlijst van ze.Farmerwood schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:12:
[...]
Heb me hier toevallig laatst even over in zitten lezen omdat bij ons de (geïsoleerde) berging ook geen ventilatie heeft in de kruipruimte. Gek genoeg nooit eerder echt opgevallen tot ik er laatst weer even moest zijn voor wat kabels trekken.
Het blijkt niet verplicht om dit te doen vanuit het Bouwbesluit en Woningborg. Bij ons staat het echter wel expliciet in de technische omschrijving benoemd. Weet alleen niet of ik er 2,5 jaar na oplevering nog mee aan kan komen...
Onderscheid tussen garage kruipruimte of woning lijken ze niet echt te maken. Bij problemen in je kruipruimte vanwege onvoldoende ventilatie is aannemer volgens woningborg aansprakelijk. Wij hebben ook een kruipluik in de garage en in de technische omschrijving staat ook dat kruipruimte geventileerd wordt.
Ik vond het vnl ook belangrijk vanwege de 'radongassen' die kunnen ontstaan en blijven hangen of de woning in gaan via kruipluik bij geen ventilatie. En natuurlijk vocht..
[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 19-06-2023 22:55 ]
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.