WTW-unit geluid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:53
Op zolder hebben we een technische ruimte (WTW-unit en 2x omvormers). Het is een open ruimte, zodra de WTW-unit op volle toeren gaat blazen is dat goed hoorbaar.

Op zolder heb ik ook mijn werkplek, dus niet echt fijn als ik de WTW-unit hoor werken. Om die reden heb ik een muurtje gerealiseerd, zodat het enigszins minder hoorbaar is. Dat werkt redelijk maar nog niet helemaal zoals ik het had gewild.

In het muurtje heb ik een opening gemaakt zodat ik ten alle tijden bij de technische ruimte kan komen.

Muur bestaat uit metal stud, isolatie 45mm, 2x 12,5mm gipsplaten (1 plaat per zijde).

Zie tekening hieronder.
Wit = gipsplaten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eKC3Cezw1EgpLy-bBTfvG7Q7IM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FbEMnAVisjZV3AT8yUkInEIR.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens heb ik het muurtje bekleed met wandpanelen. In de opening heb ik een frame gemaakt met vurenhout, de panelen gemonteerd aan het houten frame. Zie foto's hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAw5aBN_a8ieDVRxHCaUkrtSgao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2vJD3moBRYZ2KLcVyTxEnOls.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GI-2Uq3YUrhNvQ5LpLTZka8uEP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4g6UjUrx9vJBM1yrnd4DSy2r.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_8sx9CgvQGNx1vwyOfp_I8kEdA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qnJi9vxYOGaYRoUpH7ZrK3s9.png?f=fotoalbum_large

Het geluid komt voornamelijk door de opening heb ik het idee, het wandpaneel isoleert het geluid niet voldoende :D

Nu dacht ik er aan om tussen het frame isolatie materiaal te plaatsen. Eventueel weer afsluiten met een paneel er tegenaan. Gaat dat helpen en gaat het voldoende helpen? Welk materiaal is aan te raden?

Owja en let niet op de zooi, er wordt nog volop verbouwd :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Ik heb een kast gemaakt tussen 2 kamers waar in de 1 dus ook de WTW hangt en de ander is een slaapkamer. Die uitgerust met aan beide kanten gipsplaat en glaswol er tussen en overgangen van de metal studs met isolatieband. Dat is zo goed als geluidsdicht ik kan praten in de kast en dat hoor je eigenlijk niet in andere kamer.
Dus 2 laagjes gips en glaswol er tussen zal zeker wel helpen.
.
Dan blijft je "deur" wel over, als je die niet net zo zwaar uitrust is dat je zwakste punt en zal je daar je geluidsbron houden. Dus als je m er uit wil kunnen blijven tillen heb je wel een probleem. Wellicht kozijn en deur ophanging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:53
Barrycade schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:21:
Ik heb een kast gemaakt tussen 2 kamers waar in de 1 dus ook de WTW hangt en de ander is een slaapkamer. Die uitgerust met aan beide kanten gipsplaat en glaswol er tussen en overgangen van de metal studs met isolatieband. Dat is zo goed als geluidsdicht ik kan praten in de kast en dat hoor je eigenlijk niet in andere kamer.
Dus 2 laagjes gips en glaswol er tussen zal zeker wel helpen.
.
Dan blijft je "deur" wel over, als je die niet net zo zwaar uitrust is dat je zwakste punt en zal je daar je geluidsbron houden. Dus als je m er uit wil kunnen blijven tillen heb je wel een probleem. Wellicht kozijn en deur ophanging maken.
Het gaat ook enkel om de "deur". De rest van de muur bestaat al uit 2 gipsplaten, 1x 45mm glaswol en aan 1 zijde wandpanelen.

De vraag is dus hoe ik de "deur" het beste kan aanpakken.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:31
Beter steenwol gebruiken, dat is zwaarder en dempt geluid beter.

Mooie oplossing zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:10
c-nan schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:23:
[...]

Het gaat ook enkel om de "deur". De rest van de muur bestaat al uit 2 gipsplaten, 1x 45mm glaswol en aan 1 zijde wandpanelen.

De vraag is dus hoe ik de "deur" het beste kan aanpakken.
Zwaarder maken en zorgen dat het goed vast zit. Massa dempt geluid, maar is nutteloos als ernaast kieren of gaten zijn. Dus ook de opening met rubber afdichten waardoor je paneel meer klemt kan helpen.
Nadeel is dat het dan moeilijker wordt als dat paneel eruit moet. Kun je dat nog scharnierend maken?? Dat zou helpen.

If I agreed with you, we'd both be wrong.