Plaats de relevante stukken hier maar, desnoods in MO tags. Het zijn namelijk heel aparte zaken en zelfs de toestemming tot inankeren is vaak ook aan een bepaalde tijd na oplevering gebonden.Iamthefish schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:52:
[...]
Je hebt gelijk denk ik. Ik weet dat als ik later een uitbouw wil, hun muur hiervoor mag gebruiken (inankering etc). Ik dacht dat dat werd bedoeld met mandelig.
Wij hebben samen met de buren een offerte opgevraagd en het bedrijf waar we de schuttingen kopen heeft zelf per huis een aparte offerte/factuur gemaakt(50/50). Hoeft er verder geen discussie over gevoerd te worden. Gaat dat bij jullie anders @Iamthefish ?
Overigens verwacht ik ook niet dat mijn buren hier moeilijk over hadden gedaan als we zelf gingen bepalen hoe we het verrekenen. Gaat nergens over...
Overigens verwacht ik ook niet dat mijn buren hier moeilijk over hadden gedaan als we zelf gingen bepalen hoe we het verrekenen. Gaat nergens over...
[ Voor 13% gewijzigd door Midan op 01-08-2023 14:04 ]
Wolly schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:53:
[...]
Plaats de relevante stukken hier maar, desnoods in MO tags. Het zijn namelijk heel aparte zaken en zelfs de toestemming tot inankeren is vaak ook aan een bepaalde tijd na oplevering gebonden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik verwar erfdienstbaarheid met mandeligheid.
@Midan we zijn nog niet zo ver dat we een bedrijf hebben benaderd. Dan zal het inderdaad ook ter sprake komen.
[ Voor 3% gewijzigd door Iamthefish op 01-08-2023 14:08 ]
Ik vind die schuttingen ook een lastig onderwerp hoor. Iedereen wil weer wat anders, maar gezien we zo'n kleine tuin krijgen wil ik het zelf ook het liefste volledig naar eigen smaak laten plaatsen. Verticaal of horizontaal smalle latten of Deens rabat. De algemene tendens bij de buren is echter om het hekwerk met hedera door te gaan trekken, of m.b.v. kokos panelen. Dan is het plaatsen van hetgeen wat ik wil, me wel wat extra geld waard. Zeker als het me door een smalle schutting 10-20cm extra breedte oplevert aan beide kanten in m'n tuin.
Heb ook wel de angst dat wanneer de ene kant een houten schutting is, en de andere kant volgehangen wordt met groen, ik alsnog met een schutting zit die langzaam wordt weggevreten. Mocht iemand een goede ervaring hebben met een partij die flexibel meedenkt bij projectbouw, dan zijn tips welkom
Members only:
Inloggen
Heb ook wel de angst dat wanneer de ene kant een houten schutting is, en de andere kant volgehangen wordt met groen, ik alsnog met een schutting zit die langzaam wordt weggevreten. Mocht iemand een goede ervaring hebben met een partij die flexibel meedenkt bij projectbouw, dan zijn tips welkom
Een groene erf scheiding voelt veel ruimer dan een houten schutting. En anders het hekwerk met kokosmatten aan de kant van de buren en jouw kant gewoon kaal. Is het later toch groen en kost het je vrijwel geen ruimte, want de plant groeit aan de kant van de buren.twi schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:02:
Ik vind die schuttingen ook een lastig onderwerp hoor. Iedereen wil weer wat anders, maar gezien we zo'n kleine tuin krijgen wil ik het zelf ook het liefste volledig naar eigen smaak laten plaatsen. Verticaal of horizontaal smalle latten of Deens rabat. De algemene tendens bij de buren is echter om het hekwerk met hedera door te gaan trekken, of m.b.v. kokos panelen. Dan is het plaatsen van hetgeen wat ik wil, me wel wat extra geld waard. Zeker als het me door een smalle schutting 10-20cm extra breedte oplevert aan beide kanten in m'n tuin.
***members only***
True.Z___Z schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:41:
[...]
Een groene erf scheiding voelt veel ruimer dan een houten schutting. En anders het hekwerk met kokosmatten aan de kant van de buren en jouw kant gewoon kaal. Is het later toch groen en kost het je vrijwel geen ruimte, want de plant groeit aan de kant van de buren.
Wij zijn verplicht een type schutting + hedra’s te plaatsen. Scheelt wel het geneuzel over smaak. Wat je dan net voor die schutting zet is je eigen keuze.
Ruim aanvoelen vind ik zelf minder belangrijk dan de beperkte ruimte praktisch kunnen benutten. Door bijvoorbeeld een mooie lounge set direct tegen de erfafscheiding kunnen zetten, of verlichting op te hangen in plaats van lichtpaaltjes in de grond.Z___Z schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:41:
[...]
Een groene erf scheiding voelt veel ruimer dan een houten schutting. En anders het hekwerk met kokosmatten aan de kant van de buren en jouw kant gewoon kaal. Is het later toch groen en kost het je vrijwel geen ruimte, want de plant groeit aan de kant van de buren.
Zelf iets ervoor plaatsen heeft met klimop geen zin natuurlijk. Sta je alsnog 4 keer per jaar dat spul uit/onder/door de schutting heen te trekken.
We hebben een woning met, helaas, een massieve woningscheidende wand. Nu zijn er wat klachten van buren over geluidsoverlast, soms waren buren woordelijk te verstaan en kon je ruiken wat er gekookt werd. Dit lijkt te komen doordat de blokken niet altijd even netjes zijn dichtgesmeerd, later is hier overheen gestuct en is het niet meer zichtbaar. Nu ervaren wij eigenlijk de eerder genoemde klachten niet maar zou ik wel graag willen controleren of alles goed is dichtgesmeerd. Iemand een tip hoe dit te controleren is? Zou het bijvoorbeeld zichtbaar zijn op een warmtebeeldcamera of zijn die niet nauwkeurig genoeg.
Je geeft aan dat er een massieve woningscheidende wand aanwezig is, maar ook dat er met blokken gewerkt is. Voor mij zijn dit twee verschillende soorten wanden. Ik begrijp dat je geen (ankerloze) spouwmuur hebt met de buren.
Je geeft aan dat de buren jullie soms konden horen. Het verstaan van stemgeluiden is een andere geluidsoverdracht dan bijv. stampen op de vloer of trap (contactgeluiden). Daarmee denk ik dat je mogelijk wel op de goede koers zit mbt de oorzaak, die ergens te vinden is in de muren of wandafsluiting.
Zomaar een andere ingeving. Heb je een WTW systeem en kan mogelijk de uitvoer van de buren dicht bij jouw aanvoer zitten (of andersom) waardoor je de kooklucht ruikt? Of kan het door een ventilatierooster naar binnen komen?
Met een warmtebeeld camera ga je niks zien in een woningscheidende wand, helemaal niet zonder spouw. Tenzij de temperatuur bij je buren mogelijk flink kouder of warmer is dan bij jullie.
Je geeft aan dat de buren jullie soms konden horen. Het verstaan van stemgeluiden is een andere geluidsoverdracht dan bijv. stampen op de vloer of trap (contactgeluiden). Daarmee denk ik dat je mogelijk wel op de goede koers zit mbt de oorzaak, die ergens te vinden is in de muren of wandafsluiting.
Zomaar een andere ingeving. Heb je een WTW systeem en kan mogelijk de uitvoer van de buren dicht bij jouw aanvoer zitten (of andersom) waardoor je de kooklucht ruikt? Of kan het door een ventilatierooster naar binnen komen?
Met een warmtebeeld camera ga je niks zien in een woningscheidende wand, helemaal niet zonder spouw. Tenzij de temperatuur bij je buren mogelijk flink kouder of warmer is dan bij jullie.
@Draakje5 de wand bestaat uit kalkzandsteenblokken, geen spouwmuur vandaar dat ik het massief noem al is dat misschien niet helemaal de juiste bouwterm. Het zijn in ieder geval blokken van 25cm breed.
Bij oplevering was er al geconstateerd dat de voegen waren dichtgesmeerd nadat de trappen geplaatst zijn, achter de trappen was het dus open, dit heeft wsl. een groot deel van de geur en geluidsklachten veroorzaakt. Maar ik denk dat ze op andere muren ook niet altijd even goed zijn dichtgesmeerd en dat er in sommige gevallen een dun laagje stucwerk overheen zit.
Bij oplevering was er al geconstateerd dat de voegen waren dichtgesmeerd nadat de trappen geplaatst zijn, achter de trappen was het dus open, dit heeft wsl. een groot deel van de geur en geluidsklachten veroorzaakt. Maar ik denk dat ze op andere muren ook niet altijd even goed zijn dichtgesmeerd en dat er in sommige gevallen een dun laagje stucwerk overheen zit.
Toch erg bijzonder dat er nog steeds zo gebouwd wordt. Dacht dat een ankerloze spouwmuur inmiddels wel standaard zou zijn.Ascension schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:21:
@Draakje5 de wand bestaat uit kalkzandsteenblokken, geen spouwmuur vandaar dat ik het massief noem al is dat misschien niet helemaal de juiste bouwterm. Het zijn in ieder geval blokken van 25cm breed.
Wij hebben iemand ingehuurd voor een externe inspectie tijdens de bouwdagen. Hij controleerde onder andere op rommel tussen de spouwmuren. Dit zou volgens hem in potentie contactgeluid kunnen veroorzaken. Denk aan isolatieresten, puin en andere rommel die niet in de spouw hoort tussen de buren. Dacht wellicht kan dit nog de reden zijn bij je. Maar blijkbaar is er geen spouw. Dan hoor je al snel van alles ja.
Moet zeggen dat wij nu echt 0,0 horen van de buren. Zelf als ze met een betonboor aan de slag gaan hoor je het slechts heel vaag. Jouw klachten lijken me dan ook zeker niet normaal, zou toch eens kijken of je met een aantal buren dit kan laten uitzoeken en aanhangig maken bij de bouwer.
In september krijgen we eindelijk de sleutel. Nu wil ik de TV en de Sonos speakers zo strak mogelijk hebben. Voor de TV geen probleem, laat een sleuf freezen waar dan een leiding is gaat.
De Sonos One SL speakers wil ik hoog aan de muur bevestigen, de stroomkabel kan ook in een sleuf worden weggewerkt. De opening waar de kabel uitkomt wil ik laten wegvallen onder de Sonos wall mount. Alleen hoe maak ik de opening beneden zo netjes mogelijk? Hebben jullie daar over?
ideeën
De Sonos One SL speakers wil ik hoog aan de muur bevestigen, de stroomkabel kan ook in een sleuf worden weggewerkt. De opening waar de kabel uitkomt wil ik laten wegvallen onder de Sonos wall mount. Alleen hoe maak ik de opening beneden zo netjes mogelijk? Hebben jullie daar over?
ideeën
:strip_exif()/f/image/m9Qo0BUgjXTQ7KeVc2wWMAjE.jpg?f=fotoalbum_large)
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Er bestaan kleine lasdoosjes:kw_nl schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:29:
In september krijgen we eindelijk de sleutel. Nu wil ik de TV en de Sonos speakers zo strak mogelijk hebben. Voor de TV geen probleem, laat een sleuf freezen waar dan een leiding is gaat.
ideeën[Afbeelding]
https://www.elektrobode.n...iaal-boveninvoer-7101-110
En daar zijn dan ook kapjes voor:
https://www.elektrobode.n...asdoos-3101-3121-7160-100
Hie kan je dan een gaatje in boren ofzo
Waarom breng je het stopcontact niet gewoon naar boven toe? Als je toch bereid bent om te sleuven. Kan je alles achter die wall mount verbergen.kw_nl schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:29:
ideeën[Afbeelding]
Extra wcd op hoogte maken vanaf bestaande wcd?kw_nl schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:29:
ideeën[Afbeelding]
Dan kun je alles netjes wegwerken in de muur en omdat je vlakbij een raam zit kun je er evt ook van profiteren voor elektrische bediening van je raambekleding.
Edit: Spuit11 met @NACrat zie ik.
Ik vind het ook bijzonder en treurig dat er nog steeds gebouwd wordt met een woningscheidende wand zonder (ankerloze)spouw.
25cm dikte is voldoende volgens bouwbesluit, het minimum is dan ook 25 cm.
Maar bij fabrikanten en bijv. Joostdevree, staat ook dat een blok van 30cm +5 dB beter geluid isoleert en geprefereerd wordt.
EH250: woningscheidende wanden (geluidsisolatie Bouwbesluit-eis)
EH300: comfortklasse m.b.t. geluidwering (Bouwbesluit + 5 dB)
Ik kan me dus voorstellen dat er geluidsoverdracht mogelijk is in een dergelijke constructie en dat ook niet te voorkomen is.
Wellicht kunnen je buren een geluidsmeting laten uitvoeren.
Het enige dat ik verder kan bedenken is dat er ook in kalkzandstenen wanden een dilatatievoeg zit, wellicht dat die niet goed is dichtgezet.
25cm dikte is voldoende volgens bouwbesluit, het minimum is dan ook 25 cm.
Maar bij fabrikanten en bijv. Joostdevree, staat ook dat een blok van 30cm +5 dB beter geluid isoleert en geprefereerd wordt.
EH250: woningscheidende wanden (geluidsisolatie Bouwbesluit-eis)
EH300: comfortklasse m.b.t. geluidwering (Bouwbesluit + 5 dB)
Ik kan me dus voorstellen dat er geluidsoverdracht mogelijk is in een dergelijke constructie en dat ook niet te voorkomen is.
Wellicht kunnen je buren een geluidsmeting laten uitvoeren.
Het enige dat ik verder kan bedenken is dat er ook in kalkzandstenen wanden een dilatatievoeg zit, wellicht dat die niet goed is dichtgezet.
Als je twijfelt of je woning wel luchtdicht is kun je een BlowerDoortest laten uitvoeren volgens mij.
[ Voor 25% gewijzigd door LordBusiness op 02-08-2023 14:49 ]
Ik vindt het sowieso krom dat ik een stukje van mijn grond moet ‘inleveren’ als mijn buren een uitbouw willen.Draakje5 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:44:
Een uitbouw van de buren bij een nieuwbouwproject is volgens mij zelden tot nooit mandelig.
Wij hebben de volgende passage in de akte staan, niets meer en niets minder.
[...]
Blijf lekker met je uitbouw op je eigen grond, dat is voor alle partijen het beste. Het is ook niet dat je als buren keus hebt over tegen welke kleur steen je aan kijkt.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Is het in dit geval niet gewoon een stuk gemak voor de aannemer? Gewoon lekker makkelijk bouwen en iedereen tekent die clausule toch wel.Toppe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:50:
[...]
Ik vindt het sowieso krom dat ik een stukje van mijn grond moet ‘inleveren’ als mijn buren een uitbouw willen.
Blijf lekker met je uitbouw op je eigen grond, dat is voor alle partijen het beste. Het is ook niet dat je als buren keus hebt over tegen welke kleur steen je aan kijkt.
Er zit niet voor niets vrijwel altijd een note bij dat het slechts voor een paar jaar geldt.
Ik denk ook om mensen te stimuleren een uitbouw als meerwerk nemen. Als je dat namelijk later doet, na oplevering, staat de uitbouw van de buren deels op je erf en heb je bijna altijd inspringende muren.Farmerwood schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:54:
[...]
Is het in dit geval niet gewoon een stuk gemak voor de aannemer? Gewoon lekker makkelijk bouwen en iedereen tekent die clausule toch wel.
Er zit niet voor niets vrijwel altijd een note bij dat het slechts voor een paar jaar geldt.
Maar hoeveel van ons zouden balen als je ineens te horen krijgt dat je buren geen uitbouw nemen en je een inspringende muur krijgt in je woonkamer/keuken bij je uitbouw?
Als ik tegenwoordig zie hoe veel bewoners er een uitbouw nemen, bij ons project loopt dat wel tegen de 85% aan met 2.4m uitbouw en 5% met 1.2m uitbouw.
Als ik tegenwoordig zie hoe veel bewoners er een uitbouw nemen, bij ons project loopt dat wel tegen de 85% aan met 2.4m uitbouw en 5% met 1.2m uitbouw.
Inderdaad, een uitbouw nemen direct via de aannemer en dan een inspringende muur krijgen als de buren geen uitbouw nemen is natuurlijk echt waardeloos.Draakje5 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:59:
Maar hoeveel van ons zouden balen als je ineens te horen krijgt dat je buren geen uitbouw nemen en je een inspringende muur krijgt in je woonkamer/keuken bij je uitbouw?
Hier hetzelfde. Gros van de mensen heeft een uitbouw genomen.Draakje5 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:59:
Members only:
Inloggen
Komt doordat woningen standaard te klein worden ontworpen en je dus een uitbouw nodig hebt voor een fatsoenlijke ruimte in de woonkamer.
Vroeger waren rijtjeshuizen 6 meter breed 8 meter diep. Dat is een stuk bruikbaarder dan 5x9 wat tegenwoordig een beetje standaard is.
Vroeger waren rijtjeshuizen 6 meter breed 8 meter diep. Dat is een stuk bruikbaarder dan 5x9 wat tegenwoordig een beetje standaard is.
Alles in perspectief natuurlijk. Onze woning was standaard 5.7m breed bij 11.5m diep. Idem voor veel woningen hier. Sommigen ook 6.0m breed. Toch heeft vrijwel iedereen een uitbouw van 2.4m genomen.Z___Z schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:05:
Komt doordat woningen standaard te klein worden ontworpen en je dus een uitbouw nodig hebt voor een fatsoenlijke ruimte in de woonkamer.
Het is een extra stuk luxe, maar echt niet noodzakelijk.
Ons vorige huis had een totale oppervlakte van 27 m2 op de begane grond (woonkamer, keuken, hal en toilet) Dat was een eensgezinswoning met 3 slaapkamers.
Daarnaast; als het financieel kan vaak ook nog een goede business case.Farmerwood schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:09:
[...]
Alles in perspectief natuurlijk. Onze woning was standaard 5.7m breed bij 11.5m diep. Idem voor veel woningen hier. Sommigen ook 6.0m breed. Toch heeft vrijwel iedereen een uitbouw van 2.4m genomen.
Het is een extra stuk luxe, maar echt niet noodzakelijk.
Ons vorige huis had een totale oppervlakte van 27 m2 op de begane grond (woonkamer, keuken, hal en toilet) Dat was een eensgezinswoning met 3 slaapkamers.
De extra m2 leveren bij eventuele verkoop vaak meer op dan het laten bouwen - zelf met het in acht nemen van de kosten voor vloer- en wandafwerking.
Wat zijn de beste verhuisdozen is jullie ervaring? Ik heb een hoop Marley Spoon/Hello Fresh dozen laten verzamelen door vrienden en familie, maar ik heb zeker nog verhuisdozen nodig. Ik heb ook een paar gebruikte dozen gehad van de Action, maar die zijn niet al te best.
Wie is er recent verhuisd en kan iets aanbevelen? Of zit er niet zo veel verschil tussen de dozen van de bouwmarkten/all safe etc?
Wie is er recent verhuisd en kan iets aanbevelen? Of zit er niet zo veel verschil tussen de dozen van de bouwmarkten/all safe etc?
IKEA zijn goedkoop en goed!Alic3 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:16:
Wat zijn de beste verhuisdozen is jullie ervaring? Ik heb een hoop Marley Spoon/Hello Fresh dozen laten verzamelen door vrienden en familie, maar ik heb zeker nog verhuisdozen nodig. Ik heb ook een paar gebruikte dozen gehad van de Action, maar die zijn niet al te best.
Wij hebben deze al meerdere keren gebruikt:Alic3 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:16:
https://www.allsafeshop.nl/nl/ (de normale witte). 30 dozen zijn iets van 1,40/stuk. (gelijk ook wat inpakpapier, noppenfolie en dekens meegenomen).
[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 02-08-2023 15:20 ]
Die van Praxis zijn waardeloos in ieder gevalAlic3 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:16:
-edit: knip-
[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 26-01-2024 14:52 ]
NACrat schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:41:
[...]
Waarom breng je het stopcontact niet gewoon naar boven toe? Als je toch bereid bent om te sleuven. Kan je alles achter die wall mount verbergen.
Het lijkt me niet zo mooi als er een stopcontact naar de Sonos zit. Of is daar iets voor?Farmerwood schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:43:
[...]
Extra wcd op hoogte maken vanaf bestaande wcd?
Dan kun je alles netjes wegwerken in de muur en omdat je vlakbij een raam zit kun je er evt ook van profiteren voor elektrische bediening van je raambekleding.
Edit: Spuit11 met @NACrat zie ik.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Ik heb ze uiteindelijk bij Verhuisdozenloods besteld. Verhuisdozen - Zelfsluitend - Professioneel - 40, volgens mij 2 euro per doos. Niet extreem goedkoop, maar niet duur. En ze waren gewoon prima. Een stuk beter dan die van de Action waar de handvaten van scheurden bij medium belasting. Geen driedubbellaags, maar verhuisdozen zijn niet iets waar je honderden euro's aan kwijt wilt zijn.Alic3 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:16:
@Draakje5 @Mr0BB inderdaad jammer dat er geen ankerloze spuw is toegepast, het huis is gebouwd op een betonnen bak die tegen een dijk aanstaat. De aannemer geeft dit als reden aan, echter twee andere aannemers die hier exact hetzelfde type huis hebben gebouwd hebben wel een ankerloze spouwmuur gebruikt. Zal wel een centenkwestie geweest zijn (het zijn overigens geen woningen aan de onderkant van de markt maar dat geheel terzijde).
Maar het gaat er nu inderdaad om dat enkele dilitatievoegen niet goed zijn dicht gezet en vraag is hoe je die opspoort. Als iemand een creatief idee heeft hoor ik die graag :-)
Maar het gaat er nu inderdaad om dat enkele dilitatievoegen niet goed zijn dicht gezet en vraag is hoe je die opspoort. Als iemand een creatief idee heeft hoor ik die graag :-)
Ik heb zoals velen 3 "schaampanelen" vanuit de bouw gekregen. Vandaag worden nieuwe zonnepanelen geïnstalleerd op mijn dak. Maar de installeur van de nieuwe panelen heeft gezien dat ze oude panelen nooit goed waren aansloten (zie fotos). Hoewel het maar drie panelen zijn van elk 320 w ben ik sinds begin vorig jaar na oplevering en nu wel wat energie/geld misgelopen. De kabels lagen niet zo in zicht als op de foto ze waren weggemoffeld achter de buizen. Bij de oplevering is nog gezegd dat alles goed is aangesloten toen we bij de meterkast zonden.
Er werd door de meneer van vereniging eigen huis die mee was voor de keuring nog een opmerking gemaakt als: "van 3 panelen hoef je niet zoveel te verwachten hoor"... Ik ben sowieso niet te spreken over de oplevering keuring van vereniging eigen huis maar das een ander verhaal.
Ik had de zonnepanelen wel aangemeld maar zag op m'n jaarafschrift van de energie Maatschappij niks staan over zonne energie maar ik dacht dat ik gewoon dom was en het niet begreep 🤦🏾
Anyway, is dit normaal? Zo niet, wat zou een goede compensatie zijn vanuit de aannemer?
Er werd door de meneer van vereniging eigen huis die mee was voor de keuring nog een opmerking gemaakt als: "van 3 panelen hoef je niet zoveel te verwachten hoor"... Ik ben sowieso niet te spreken over de oplevering keuring van vereniging eigen huis maar das een ander verhaal.
Ik had de zonnepanelen wel aangemeld maar zag op m'n jaarafschrift van de energie Maatschappij niks staan over zonne energie maar ik dacht dat ik gewoon dom was en het niet begreep 🤦🏾
Anyway, is dit normaal? Zo niet, wat zou een goede compensatie zijn vanuit de aannemer?
:strip_exif()/f/image/RC0g5PeJuCowqf9MmdxIw7Qr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ligt er een beetje aan wanneer je de oplevering hebt gehad. Om heel eerlijk te zijn, als dat niet in de afgelopen 8 weken is geweest, is dit gewoon echt een beetje eigen verantwoordelijkheid. Snap sowieso niet waarom je zelfs bij schaampanelen niet eerst even bekijkt hoe dat allemaal nu precies werkt met zonnepanelen, terugleveren en ze zo efficiënt mogelijk gebruiken.MemeMaster schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:26:
Ik heb zoals velen 3 "schaampanelen" vanuit de bouw gekregen. Vandaag worden nieuwe zonnepanelen geïnstalleerd op mijn dak. Maar de installeur van de nieuwe panelen heeft gezien dat ze oude panelen nooit goed waren aansloten (zie fotos). Hoewel het maar drie panelen zijn van elk 320 wp ben ik sinds begin vorig jaar na oplevering en nu wel wat energie/geld misgelopen. De kabels lagen niet zo in zicht als op de foto ze waren weggemoffeld achter de buizen. Bij de oplevering is nog gezegd dat alles goed is aangesloten toen we bij de meterkast zonden.
[Afbeelding]
Dat komt door de spouw en isolatie eisen natuurlijk.Toppe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:50:
[...]
Ik vindt het sowieso krom dat ik een stukje van mijn grond moet ‘inleveren’ als mijn buren een uitbouw willen.
Als iedereen op zijn eigen grond moet blijven dan spring je dus naar binnen bij je uitbouw als je buren dus geen uitbouw hebben want dat betekend dat je zelf een spouw moet realiseren ipv een gedeelde.
Volgens mij wel, heb hetzelfde moeten tekenen voor laten vervallen standaard wasbakken en kranen badkamer.SL65 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:33:
Is het normaal om voor het niet ophangen van de kranen + wasbakken zulke contracten te moeten tekenen?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Voor velen ook gewoon een luxe ding of een simpele business case, aangezien iedere vierkante meter meer oplevert dan het kost.Z___Z schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:05:
Bij ons zijn vrijwel alle woningen standaard 8 meter breed en 11 diep. Lijkt me meer dan voldoende. En alsnog neemt 90% een uitbouw. Wij zijn daarin een uitzondering. Liever een grotere tuin.
Er had natuurlijk al een belletje moeten gaan rinkelen bij jou en bij de keurder van VEH toen er op de slimme meter nog geen data stond bij de teruglevering. Ga maar eens bewijzen dat het zo is opgeleverd.MemeMaster schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:26:
Ik heb zoals velen 3 "schaampanelen" vanuit de bouw gekregen. Vandaag worden nieuwe zonnepanelen geïnstalleerd op mijn dak. Maar de installeur van de nieuwe panelen heeft gezien dat ze oude panelen nooit goed waren aansloten (zie fotos). Hoewel het maar drie panelen zijn van elk 320 w ben ik sinds begin vorig jaar na oplevering en nu wel wat energie/geld misgelopen. De kabels lagen niet zo in zicht als op de foto ze waren weggemoffeld achter de buizen. Bij de oplevering is nog gezegd dat alles goed is aangesloten toen we bij de meterkast zonden.
[Afbeelding]
Dat valt dus wel mee hoe "normaal" het is, hier niks hoeven tekenen voor het vervallen of niet aansluiten van kranen..Krijgertje1979 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:34:
[...]
Volgens mij wel, heb hetzelfde moeten tekenen voor laten vervallen standaard wasbakken en kranen badkamer.
Klopt dat wel? Bij ons is in het contract opgenomen dat wanneer wij later alsnog een uitbouw plaatsen, dat we daar de muur van de uitbouw van de buren voor kunnen gebruiken. Opgemetselde bakstenen mogen we dan afbreken en kunnen gewoon een uitbouw plaatsen zoals het ook zou gebeuren wanneer we het vanuit de bouw zouden plaatsen. Dus zonder inspringing.Iamthefish schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:59:
[...]
Ik denk ook om mensen te stimuleren een uitbouw als meerwerk nemen. Als je dat namelijk later doet, na oplevering, staat de uitbouw van de buren deels op je erf en heb je bijna altijd inspringende muren.
We wonen er sinds begin 2022. Ja ik ben me nu pas gaan verdiepen in zonnepanelen. Bij oplevering zeiden bij de meterkast:" hier kun je zien dat de zonnepanelen werken" en dat was voor mij genoeg. Ik zou verwachten dat de aannemer zelf bij oplevering zou zien dat de zonnepanelen niet werken.twi schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:32:
[...]
Ligt er een beetje aan wanneer je de oplevering hebt gehad. Om heel eerlijk te zijn, als dat niet in de afgelopen 8 weken is geweest, is dit gewoon echt een beetje eigen verantwoordelijkheid. Snap sowieso niet waarom je zelfs bij schaampanelen niet eerst even bekijkt hoe dat allemaal nu precies werkt met zonnepanelen, terugleveren en ze zo efficiënt mogelijk gebruiken.
Bij mij staat precies hetzelfde. Toen ik de kopersbegeleiding vroeg of ik dan inspringende muren zou krijgen als ik later een uitbouw zou plaatsen, antwoordde hij van wel. Met een uitleg erbij die ik niet kon volgenMr0BB schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:37:
[...]
Klopt dat wel? Bij ons is in het contract opgenomen dat wanneer wij later alsnog een uitbouw plaatsen, dat we daar de muur van de uitbouw van de buren voor kunnen gebruiken. Opgemetselde bakstenen mogen we dan afbreken en kunnen gewoon een uitbouw plaatsen zoals het ook zou gebeuren wanneer we het vanuit de bouw zouden plaatsen. Dus zonder inspringing.
Als ik namelijk naar de bouwtekening kijk en de opbouw van de muren leek het alsof ik geen inspringing zou krijgen. Misschien heeft iemand anders hier ervaring mee?
Als er nu nog steeds 0 is teruggeleverd is enigszins aan te tonen dat de installatie nooit gewerkt heeft.Blik1984 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:35:
[...]
Er had natuurlijk al een belletje moeten gaan rinkelen bij jou en bij de keurder van VEH toen er op de slimme meter nog geen data stond bij de teruglevering. Ga maar eens bewijzen dat het zo is opgeleverd.
Nog wel binnen de 2 jaar. Of/hoe ze dit gaan compenseren is een tweede.
Wellicht sturen ze een mannetje om een lasdoosje tussen de kabelbreuk te zetten, waar je niets aan hebt sinds er een tweede installatie komt. Zou mij benieuwen als ze een vergoeding voor niet opgebrachte stroom gaan toekennen.
[ Voor 25% gewijzigd door Source90 op 02-08-2023 15:43 ]
Ik vraag me nu af, als de een wel een uitbouw heeft, en de ander niet, hoe zet je erfafscheiding dan goed? Want als je de buitenkant van de uitbouw als 'midden' neemt klopt het niet.
@Ascension Heb je een bouwfoto van de wanden (op bg) voordat deze behangklaar zijn afgewerkt?
Anders mogelijk aannemer vragen of hij tekeningen heeft van waar deze dilatatievoeg zit. Normaal is het er maar 1 op een lange wand van 10-12meter.
Bij een andere buurman in ons project kon ik zo de (ankerloze)spouw in kijken tussen zijn dilatatievoeg van de kalkzandstenen. Als dat niet goed is dichtgezet zou ik (lees de buurman) het stucwerk open maken en er pur in spuiten. Zoiets kan wel voor een geluidslek zorgen.
Ik weet niet of een blowerdoortest zin heeft, want als er een laag stucwerk voor zit dan lijkt me daar geen lucht doorheen te gaan.
Maar mogelijk eerst de aannemer vragen om advies / reactie voordat je zelf aan de gang gaat.
Anders mogelijk aannemer vragen of hij tekeningen heeft van waar deze dilatatievoeg zit. Normaal is het er maar 1 op een lange wand van 10-12meter.
Bij een andere buurman in ons project kon ik zo de (ankerloze)spouw in kijken tussen zijn dilatatievoeg van de kalkzandstenen. Als dat niet goed is dichtgezet zou ik (lees de buurman) het stucwerk open maken en er pur in spuiten. Zoiets kan wel voor een geluidslek zorgen.
Ik weet niet of een blowerdoortest zin heeft, want als er een laag stucwerk voor zit dan lijkt me daar geen lucht doorheen te gaan.
Maar mogelijk eerst de aannemer vragen om advies / reactie voordat je zelf aan de gang gaat.
Gewoon volgens de kadastrale grens. Dus iets tegen de uitbouw van je buren. Meestal +- 15cm. De buitenkant van de uitbouw staat immers op jouw grond. Bij ons hebben ze keurig paaltjes geslagen op de grens dus was het eenvoudig.Diablow schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:45:
Ik vraag me nu af, als de een wel een uitbouw heeft, en de ander niet, hoe zet je erfafscheiding dan goed? Want als je de buitenkant van de uitbouw als 'midden' neemt klopt het niet.
Je precies volgens mij is dat ook mijn "bewijs".... En anders wil de aannemer bewering dat ik zelf de kabels heb doorgeknipt om iets te komen verhalen bij ze? Ik heb wel wat beters te doen met mijn tijd. Ik vind het gewoon heel slordig (ja ja eigen onderzoeksplicht) maar een hele kabel dat doorgeknipt is /niet aangesloten niet opmerken is ook wat.Source90 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:42:
[...]
Als er nu nog steeds 0 is teruggeleverd is enigszins aan te tonen dat de installatie nooit gewerkt heeft.
Eerlijk gezegd werd tijdens de oplevering zo denigrerend gedaan over de schaampanelen dat ik me zelfs bezwaard voelde om te veel naar door te vragen. Zowel de aannemer als de keurder van eigen haard deden echt van: "Ach ja hebt er toch niks aan, laten we doorgaan".
Erfdienstbaarheid uitbouw in de notariele akte, percelgrens blijft daarmee gelijk en recht door de buitenmuur van de uitbouw lopen.Diablow schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:45:
Bij ons staat uitgeschreven opgenomen dat we onder meer een deel van het buitenspouwblad van de uitbouw van de buren mogen verwijderen. Zou niet weten waarom je dan uiteindelijk alsnog een inspringing over zou houden.Iamthefish schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:41:
[...]
Bij mij staat precies hetzelfde. Toen ik de kopersbegeleiding vroeg of ik dan inspringende muren zou krijgen als ik later een uitbouw zou plaatsen, antwoordde hij van wel. Met een uitleg erbij die ik niet kon volgen![]()
Als ik namelijk naar de bouwtekening kijk en de opbouw van de muren leek het alsof ik geen inspringing zou krijgen. Misschien heeft iemand anders hier ervaring mee?
Staat namelijk ook aangegeven dat wanneer wij de uitbouw later dieper maken dan degene van de buren die het vanuit de bouw al hebben gedaan, dat we de uitbouw deels op hun perceel mogen plaatsen. Zodat we dus geen inspringing krijgen.
Zolang het maar gebouwd is volgens de oorspronkelijke meerwerkopties, in ons geval 1.2m of 2.4. Daarmee behoudt je dat recht volgens de koopakte.
Mijn uitbouw stond ook op grond van m'n buren. Maar mijn buren hebben na oplevering een uitbouw gerealiseerd zonder verspringing ze hebben gewoon een deel van m'n muur gesloopt.GeeMoney schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:33:
[...]
Dat komt door de spouw en isolatie eisen natuurlijk.
Als iedereen op zijn eigen grond moet blijven dan spring je dus naar binnen bij je uitbouw als je buren dus geen uitbouw hebben want dat betekend dat je zelf een spouw moet realiseren ipv een gedeelde.
Ik hoorde steeds dat je een verspringing krijgt in je muur als je later een uitbouw plaats maar dat hoeft dus niet.
Lasdoosje? Hoort daar niet de omvormer tussen te zitten?Source90 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:42:
[...]
Wellicht sturen ze een mannetje om een lasdoosje tussen de kabelbreuk te zetten, waar je niets aan hebt sinds er een tweede installatie komt. Zou mij benieuwen als ze een vergoeding voor niet opgebrachte stroom gaan toekennen.

Ik mag toch aannemen dat die verderop zit. Als ze die "vergeten" zijn, heeft Mememaster helemaal een zaak.dixet schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:59:
[...]
Lasdoosje? Hoort daar niet de omvormer tussen te zitten?

Valt toch prima te bewijzen, hij heeft waarschijnlijk nooit wat teruggeleverdBlik1984 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:35:
[...]
Er had natuurlijk al een belletje moeten gaan rinkelen bij jou en bij de keurder van VEH toen er op de slimme meter nog geen data stond bij de teruglevering. Ga maar eens bewijzen dat het zo is opgeleverd.
Het zijn panelen met micromvormers.dixet schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:59:
[...]
maar ik heb een klacht ingediend bij de aannemer.. Ik hoop dat ze de fout erkennen en niet moeilijk gaan doen. Anders rest mij niks anders dan een negatieve Google review inclusief fotos te plaatsen🤡, mogen toekomstige klanten zien hoe goed werk ze leveren. Ik ga in ieder geval niet met ze in discussie.
Dus er stond anderhalf jaar lang spanning op die kabel

Gelukkig mag je vaak het buitenblad van de aanbouw van je buren slopen en de muur gebruiken zodat je zelf ook geen inspringende muur krijgt als je die aanbouw later wilt zettenIamthefish schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:59:
[...]
Ik denk ook om mensen te stimuleren een uitbouw als meerwerk nemen. Als je dat namelijk later doet, na oplevering, staat de uitbouw van de buren deels op je erf en heb je bijna altijd inspringende muren.
Ik had ook nog een beetje hoop dat je VEH aansprakelijk kon stellen.MemeMaster schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:05:
[...]
Het zijn panelen met micromvormers.
maar ik heb een klacht ingediend bij de aannemer.. Ik hoop dat ze de fout erkennen en niet moeilijk gaan doen. Anders rest mij niks anders dan een negatieve Google review inclusief fotos te plaatsen🤡, mogen toekomstige klanten zien hoe goed werk ze leveren. Ik ga in ieder geval niet met ze in discussie.
De voorwaarden namelijk:
Maar helaas artikel 2:1 De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor
schade van Opdrachtgever, die is veroorzaakt door
een toerekenbare tekortkoming in de uitvoering
van de opdracht, is beperkt tot een bedrag van
ten hoogste € 50.000,-. Iedere aansprakelijkheid
voor schade in verband met de uitsluitingen zoals
genoemd in artikel 2 wordt nadrukkelijk uitgesloten.
Onderzoek en/of controle van gas-, water- en/of
elektrische installaties;
3 panelen totaal 900wp, indien gunstige ligging dan zo'n 750 kWh a 16,8ct = 126euro..MemeMaster schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:05:
[...]
Het zijn panelen met micromvormers.
Ik zou zeggen wees blij met je nieuwbouwwoning en laat het rusten.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
:strip_exif()/f/image/dalJcYdsqORXlqCZRwyjoFwH.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is tekening van de uitbouw en hiermee wilde hij uitleggen dat de muren wel degelijk zullen verspringen mochten wij later een uitbouw nemen. Ik begreep het niet helemaal maar heb het toen gelaten, we namen toch geen uitbouw. Aan de hand van de tekening zou ik juist zeggen dat er geen inspringende muren hoeven te komen.
Oei daar heb ik niet eens aan gedacht. Is levensgevaarlijk toch? .... De kabels waren niet in zicht maar we moesten daar wel een keer zijn omdat we onze wtw apparaat uit moesten doen en op de tast op zoek waren naar de stekker... stel dat mij man per ongeluk die losse kabel had aangeraakt.Source90 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:05:
Gelukkig had de installeur van de nieuwe zonnepanelen de stroom eraf gehaald voordat hij op zoek ging naar de kabel.
Ik ben niet thuis in micro-omvormers. Het lijkt mij echter dat de zonnepanelen, via de micro omvormers, stroom leveren aan het net/de meterkast via de kabel die nu onderbroken is. Mogelijk/waarschijnlijk zit er wel een fail-safe op die dingen?MemeMaster schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:10:
[...]
Oei daar heb ik niet eens aan gedacht. Is levensgevaarlijk toch? .... De kabels waren niet in zicht maar we moesten daar wel een keer zijn omdat we onze wtw apparaat uit moesten doen en op de tast op zoek waren naar de stekker... stel dat mij man per ongeluk die losse kabel had aangeraakt.
Gelukkig had de installeur van de nieuwe zonnepanelen de stroom eraf gehaald voordat hij op zoek ging naar de kabel.

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 02-08-2023 16:14 ]
Los van het geld, wat dacht je van het feit dat het slordig en gevaarlijk is om zo'n kabel ergens weg te moffelen?Sport_Life schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:08:
[...]
3 panelen totaal 900wp, indien gunstige ligging dan zo'n 750 kWh a 16,8ct = 126euro..
Ik zou zeggen wees blij met je nieuwbouwwoning en laat het rusten.
Zal wel meevallen, die omvormers zullen echt wel stroom zelf nodig hebben om dingen te doenSource90 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:05:
Zoals het meten van de fase, huidige spanning (te hoog of te laag)
Dus die grijze kabel zal gewoon dood zijn, of enkel een maal daags wanneer er genoeg stroom op de panelen staat waar door de omvormer zijn controlle gaat doen of hij wel mag/kan terug leveren
(neemt niet weg dat je veilig moet werken, en dat je hoe dan ook de spanning even meten wilt voor dat je iets met die kabel doet)
[ Voor 11% gewijzigd door vormulier op 02-08-2023 16:18 ]
Opleveringkeuring van Vereniging Eigenhaard was sowieso afschuwelijk, want hoe kun je aan de kant van de aannemer staan terwijl ik je betaal? Ik ergde me dood aan die man. Ik had beter alleen kunnen gaan.Draakje5 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:07:
[...]
Ik had ook nog een beetje hoop dat je VEH aansprakelijk kon stellen.
De voorwaarden namelijk:
[...]
Maar helaas artikel 2:
[...]
Dat is slordig. Maar wil je daarvoor een vergoeding of wat denk je precies te bereiken?MemeMaster schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:13:
[...]
Los van het geld, wat dacht je van het feit dat het slordig en gevaarlijk is om zo'n kabel ergens weg te moffelen?
Het levert je alleen maar frustratie op.
Dit laat precies zien waarom je juist geen verspringing krijgt. De muurdelen die wit zijn met streepjes kun je slopen. Dus de bakstenen (dubbel streepjes) en het buitenspouwblad (driehoekjes). Het grijze deel muur blijft staan. Daar werk je vanuit jouw deel gewoon op verder. En dus geen verspringing.Iamthefish schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:09:
[Afbeelding]
Dit is tekening van de uitbouw en hiermee wilde hij uitleggen dat de muren wel degelijk zullen verspringen mochten wij later een uitbouw nemen. Ik begreep het niet helemaal maar heb het toen gelaten, we namen toch geen uitbouw. Aan de hand van de tekening zou ik juist zeggen dat er geen inspringende muren hoeven te komen.
[ Voor 4% gewijzigd door Mr0BB op 02-08-2023 16:21 ]
Helaas hoor je dat wel vaker ja.MemeMaster schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:17:
[...]
Opleveringkeuring van Vereniging Eigenhaard was sowieso afschuwelijk, want hoe kun je aan de kant van de aannemer staan terwijl ik je betaal? Ik ergde me dood aan die man. Ik had beter alleen kunnen gaan.
Wij hadden een onafhankelijke keurder meegenomen met een kijkdag. Hij was nog net niet de aannemer aan het uitkafferen. Soms een beetje tegen het beschofte aan, ook niet helemaal ideaal. Maar ik zou VEH aan niemand adviseren nee. Of neem VEH mee bij een kijkdag en bij je vooroplevering een andere onafhankelijke keurder.
Dat was ook mijn ervaring, heb VEH ook niet hoeven betalen na een klacht hierover.MemeMaster schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:17:
[...]
Opleveringkeuring van Vereniging Eigenhaard was sowieso afschuwelijk, want hoe kun je aan de kant van de aannemer staan terwijl ik je betaal? Ik ergde me dood aan die man. Ik had beter alleen kunnen gaan.
In mijn geval begon de bouwer een heel gesprek met de VEH man, die bleken elkaar regelmatig tegen te komen..
Onze plattegrond zag er ook zo uit. Hieronder zie je hoe mijn buren de uitbouw hebben gerealiseerd zonder verspringing.Iamthefish schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:09:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/SY1OBVt6sxGeFISsiSWXk0yt.jpg?f=fotoalbum_large)
Goed van je. Zie je wel? Ik moet duidelijk meer klagen 😌, bereik je nog eens wat. Ik neem dus niet je advies om dat van de zonnepanelen te laten rusten.Sport_Life schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:20:
[...]
Dat was ook mijn ervaring, heb VEH ook niet hoeven betalen na een klacht hierover.
In mijn geval begon de bouwer een heel gesprek met de VEH man, die bleken elkaar regelmatig tegen te komen..
Het verschil is dat ik nog niet betaald had en jij welMemeMaster schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:22:
[...]
Goed van je. Zie je wel? Ik moet duidelijk meer klagen 😌, bereik je nog eens wat. Ik neem dus niet je advies om dat van de zonnepanelen te laten rusten.
Ik snap het ook wel. Maar vindt het krom dat ik verplicht ben om een muur van te buren op mijn grond moet toestaan en dat je er geen vogelhuisje (lees: überhaupt iets) aan mag ophangen zonder er officieel toestemming voor te krijgen.GeeMoney schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:33:
[...]
Dat komt door de spouw en isolatie eisen natuurlijk.
Gelukkig staat er overal dat ze een uitbouw mogen plaatsen, nergens staat dat je ze op je grond moet laten voor het metselen
Het kan zijn dat ze microomvormers gebruikt hebben onder de panelen. Dat hebben ze ook bij ons gedaan, dan hoefde ze minder dikke bekabeling te leggen ofzo volgens de koperbegeleiding.dixet schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:59:
[...]
Heb de set laten vervangen en meer Wp neergelegd, die microomvormers gingen wel voor een leuke zak geld weg dat het volgens mij meer geld gekost heeft dan bespaard. En die dunnere bekabeling was het bedrijf niet blij mee om te zien, die gaven aan dat het ronduit brandgevaarlijk aangelegd is... 1,5mm2 voor ~2kWp

Mijn buren hadden VEH. Aannemer wachten binnen, koper liep samen met VEH naar binnen: Hey ‘naam’ hoe is het? Nog beetje bijgekomen na afgelopen weekend? Ik had echt te veel gezopen hoorSport_Life schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:20:
[...]
Lekker onpartijdig dus

Klopt dat? Als je zonder toestemming de muur mag slopen om een eigen uitbouw te realiseren (zoals ik mijn geval) vind ik het apart als je zonder hun toestemming niks mag doen met de muur.Toppe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:31:
[...]
Ik snap het ook wel. Maar vindt het krom dat ik verplicht ben om een muur van te buren op mijn grond moet toestaan en dat je er geen vogelhuisje (lees: überhaupt iets) aan mag ophangen zonder er officieel toestemming voor te krijgen.
Gelukkig staat er overal dat ze een uitbouw mogen plaatsen, nergens staat dat je ze op je grond moet laten voor het metselen
Ik heb een vraagje. Ik moet een factuur betalen maar het bedrag is hoger dan het maximale bedrag dat je over mag schrijven volgens Rabobank. Hun advies is het opknippen in 2 delen maar ik kan momenteel niet Hurks vragen of dat een probleem is. Iemand dit ooit ook gehad en hoe heb je dat opgelost?
Niet in je koop overeenkomst nee, maar er bestaat wel een wets artikel over:Toppe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:31:
[...]
https://www.ebhlegal.nl/blog/ladderrecht-buurman-mag-ik-even
Dus nee zeggen tegen je buurman is niet heel makkelijk
Ook dit staat bij ons gewoon in de koopakte. Wij mogen met die muur doen wat we willen, althans, binnen de grenzen. Dus dingen aan ophangen, verankeren, in een kleur schilderen etc. Zolang we het zelf ook maar onderhouden.Toppe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:31:
[...]
Ik snap het ook wel. Maar vindt het krom dat ik verplicht ben om een muur van te buren op mijn grond moet toestaan en dat je er geen vogelhuisje (lees: überhaupt iets) aan mag ophangen zonder er officieel toestemming voor te krijgen.
Het zit me allemaal niet mee vandaag .. ik had de schaampanelen verkocht via marktplaats maar nu hebben de installeurs van de nieuwe panelen het na verwijdering laten stuk vallen (kwam een grote windvlaag toen ze even voor de deur lagen en ze volgen weg).. pfff.. even kijken of ik nu wat korting kan krijgen op de rekening 🙄.
Ja dat dus.. maargoed ik hoor ook sommige mensen die zweren weer bij vehToppe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:34:
[...]
Mijn buren hadden VEH. Aannemer wachten binnen, koper liep samen met VEH naar binnen: Hey ‘naam’ hoe is het? Nog beetje bijgekomen na afgelopen weekend? Ik had echt te veel gezopen hoor
Lekker onpartijdig dus
Hoe staat het trouwens met die woonboerderij?
Ik zou meteen een klacht indienen.MemeMaster schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:38:
Het zit me allemaal niet mee vandaag .. ik had de schaampanelen verkocht via marktplaats maar nu hebben de installeurs van de nieuwe panelen het na verwijdering laten stuk vallen (kwam een grote windvlaag toen ze even voor de deur lagen en ze volgen weg).. pfff.. even kijken of ik nu wat korting kan krijgen op de rekening 🙄.
Lijkt mij geen probleem. Factuurbedrag is dus meer dan 50.000 euro ga ik van uit.PrixV schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:36:
Ik heb een vraagje. Ik moet een factuur betalen maar het bedrag is hoger dan het maximale bedrag dat je over mag schrijven volgens Rabobank. Hun advies is het opknippen in 2 delen maar ik kan momenteel niet Hurks vragen of dat een probleem is. Iemand dit ooit ook gehad en hoe heb je dat opgelost?
Ik zou gewoon 1 vd 2 en 2 vd 2 o.i.d. vermelden bij je omschrijving van de overboeking. En desnoods stuur je een berichtje naar de aannemer.
Uiteindelijk gaat het er om dat je betaald en dat je aannemer het geld heeft (al boek je 500 keer 100 euro over)
vormulier schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:37:
[...]
Niet in je koop overeenkomst nee, maar er bestaat wel een wets artikel over:
https://www.ebhlegal.nl/blog/ladderrecht-buurman-mag-ik-even
Dus nee zeggen tegen je buurman is niet heel makkelijk
Leuk als je buren komen en zeggen: we gaan uitbouwen. Maar als buren kan je dus ook gewoon zeggen; toon eerst maar eens aan dat die aannemer fatsoenlijk werk afleverttenzij er voor deze eigenaar gewichtige redenen bestaan dit gebruik te weigeren of tot een later tijdstip te doen uitstellen.
Wel bijzonder dat ze met deze wind nieuwe panelen plaatsen? Bij ons werd het bij iedere zicht wind steeds uitgesteld.
Wij hebben een partij uit Nijmegen laten komen, dik 2 uur rijden. Die kenden elkaar niet.Sport_Life schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:39:
[...]
Ja dat dus.. maargoed ik hoor ook sommige mensen die zweren weer bij veh.
Hoe staat het trouwens met die woonboerderij?
Aannemer vroeg: waarom niet VEH? Die wonen in de buurt.
Gelukkig is dat niet zijn probleem
Dat is al beter maar (volgens mij) niet gebruikelijk?Mr0BB schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:38:
[...]
Ook dit staat bij ons gewoon in de koopakte. Wij mogen met die muur doen wat we willen, althans, binnen de grenzen. Dus dingen aan ophangen, verankeren, in een kleur schilderen etc. Zolang we het zelf ook maar onderhouden.
Daar gaat het ook mis met VEH.. Zij sturen zzpers die om de hoek wonen en dus een band opbouwen met die bouwers.Toppe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:43:
[...]
Wij hebben een partij uit Nijmegen laten komen, dik 2 uur rijden. Die kenden elkaar niet.
Echte gebreken zoals een los kabeltje van schaampanelen halen ze er wel uit, maar meer de kleine dingen bagatelliseren ze weg.
[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 02-08-2023 16:46 ]
Geen enkel probleem, volgens mij heeft elke bank een limiet van 50K bij particulieren.PrixV schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:36:
Was je er tevreden over en kun je evt via PB aangeven welke partij dat was?Toppe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:43:
[...]
Wij hebben een partij uit Nijmegen laten komen, dik 2 uur rijden. Die kenden elkaar niet.
Ik zoek er nog een voor de (voor)oplevering. Die man van het NRBI was wel oké, maar ik vond hem niet dusdanig geweldig dat ik hem nog een keer ga inschakelen.
(en nijmegen is voor ons 10 minuten rijden
PS: Mag evt ook via Member Only tags.
[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 02-08-2023 16:45 ]
Diablow schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:45:
Bij ons precies hetzelfde. MIjn uitbouw staat deels op de grond van mijn buurman, de schutting staat waar de paaltjes van het kadaster stonden. Dan zie je dus gelijk dat de 'buitenmuur' van bakstenen op de grond van de buurman staat.Diablow schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:45:
Huiskeur.nl, wij hadden Kor. Prima vent die redelijk de orde kon bewaren, en de aannemer flink op z’n plek zette na de zoveelste: als het mijn huis was zou ik me er niet zo druk over maken.Draakje5 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:44:
[...]
Was je er tevreden over en kun je evt via PB aangeven welke partij dat was?
Ik zoek er nog een voor de (voor)oplevering. Die man van het NRBI was wel oké, maar ik vond hem niet dusdanig geweldig dat ik hem nog een keer ga inschakelen.
(en nijmegen is voor ons 10 minuten rijden)
Edit: Kor werkt weer bij prosperos.nl
[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 02-08-2023 16:49 ]
Ja ik vond het ook niet allemaal heel veilig gaan. De ladder die tegen mijn huis aan stond waaide ook weg, maar gelukkig stond er toen niemand opSport_Life schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:42:
[...]
Wel bijzonder dat ze met deze wind nieuwe panelen plaatsen? Bij ons werd het bij iedere zicht wind steeds uitgesteld.

Ladder? Grapje zeker?MemeMaster schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:03:
[...]
Ja ik vond het ook niet allemaal heel veilig gaan. De ladder die tegen mijn huis aan stond waaide ook weg, maar gelukkig stond er toen niemand op. De nieuwe panelen liggen er in ieder geval op nu en ik kon in dit geval meteen zien dat deze goed aangesloten zijn en wat opbrengen. Straks ook de app downloaden
70% van de installateurs overtreden de arbeidsomstandigheden wet. Of te wel: 70% zijn boefjes die snel willen verdienen.
Dan heb je geluk, vaak staat er een beperking in tijd waarin dit mogelijk is. Zeg tot 5 jaar na oplevering of korter.Mr0BB schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:49:
[...]
Bij ons staat uitgeschreven opgenomen dat we onder meer een deel van het buitenspouwblad van de uitbouw van de buren mogen verwijderen. Zou niet weten waarom je dan uiteindelijk alsnog een inspringing over zou houden.
Staat namelijk ook aangegeven dat wanneer wij de uitbouw later dieper maken dan degene van de buren die het vanuit de bouw al hebben gedaan, dat we de uitbouw deels op hun perceel mogen plaatsen. Zodat we dus geen inspringing krijgen.
Zolang het maar gebouwd is volgens de oorspronkelijke meerwerkopties, in ons geval 1.2m of 2.4. Daarmee behoudt je dat recht volgens de koopakte.
Arbeidsinspectie zit er ook vol bovenop tegenwoordig begreep ik van onze installateurs van zonnepanelen (coolblue).Toppe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:06:
[...]
Ladder? Grapje zeker?
70% van de installateurs overtreden de arbeidsomstandigheden wet. Of te wel: 70% zijn boefjes die snel willen verdienen.
Bij ABN kan je 250k overschrijven via je app.Ascension schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:44:
[...]
Geen enkel probleem, volgens mij heeft elke bank een limiet van 50K bij particulieren.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.