Thanks! Ik heb het op deze manier gedaan nuDraakje5 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:39:
[...]
Lijkt mij geen probleem. Factuurbedrag is dus meer dan 50.000 euro ga ik van uit.
Ik zou gewoon 1 vd 2 en 2 vd 2 o.i.d. vermelden bij je omschrijving van de overboeking. En desnoods stuur je een berichtje naar de aannemer.
Uiteindelijk gaat het er om dat je betaald en dat je aannemer het geld heeft (al boek je 500 keer 100 euro over)
Ik kende ze na een jaar en dan 8 opleveringen per week wel ongeveer allemaal. er kwam maar heel erg zelde een echt nieuwe langs, zo groot is de bouwwereld niet. Of ze nu via VEH kwamen of niet maakt daarin niet uit en sommige zag je elke week (of meerdere keren per week) en ze zijn hoe kan ook niet onpartijdig ze zijn juist de ogen van de koper. en zoals in elk vakgebied, sommige doen dat heel veel beter dan andere.Toppe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:34:
[...]
Mijn buren hadden VEH. Aannemer wachten binnen, koper liep samen met VEH naar binnen: Hey ‘naam’ hoe is het? Nog beetje bijgekomen na afgelopen weekend? Ik had echt te veel gezopen hoor
Lekker onpartijdig dus
Maar om profesioneel te blijven kan je de "lullo, nog geneukt" gesprekken idd beter even achterwegen laten.
Dus dat is ook een wassen neustwain4me schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:12:
[...]
Ik kende ze na een jaar en dan 8 opleveringen per week wel ongeveer allemaal. er kwam maar heel erg zelde een echt nieuwe langs, zo groot is de bouwwereld niet. Of ze nu via VEH kwamen of niet maakt daarin niet uit en sommige zag je elke week (of meerdere keren per week) en ze zijn hoe kan ook niet onpartijdig ze zijn juist de ogen van de koper. en zoals in elk vakgebied, sommige doen dat heel veel beter dan andere.
Maar om profesioneel te blijven kan je de "lullo, nog geneukt" gesprekken idd beter even achterwegen laten.
de tijd waar ik het over heb waren net de deurhoogtes aangepast en de fabrikanten hadden nog wat moeite met die dingen netjes maken opslaan en transporteren, dus 50% van de tijd ging op aan het heel nauwkeurig nakijken van de binnen deuren. je weet wel die dingen die een paar tientjes kosten, nu kan je beschadigingen bijtippen, maar als je weet waar, blijf je het zien.
grappige is dat een "afgekeurde" deur gewoon 10 huizen veder weer werd in gehangen en bijna altijd goed werd bevonden. soms nog door dezelfde keurder.
zelf geloof ik niet zo in oplever keuringen. ik keur veel liever eerder in het proces op het moment dat het over veel meer gaat dan alleen een kras in het raam of een hoekje uit een deur. Maargoed de meeste aannemers zien dat niet zitten in projectbouw. gelukkig heb je nog steeds hier en daar opzichters. en hoewel die net als de aannemer meestal door de projectontwikkelaar worden betaald is daar de kwaliteit vaak wel hoger.
Maarja, hoe moeten wij als leek en koper dan weten of de belangrijke zaken in orde zijn. Ik weet ook nog niet of wij het gaan doen (via VEH of iets anders).twain4me schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:58:
[...]
zelf geloof ik niet zo in oplever keuringen. ik keur veel liever eerder in het proces op het moment dat het over veel meer gaat dan alleen een kras in het raam of een hoekje uit een deur.
En dat vind ik meteen het nadeel van zo'n VEH keurder. Een binnendeur controleren kan ik zelf ook nog wel. En een krasje in het raam ook.twain4me schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:58:
[...]
de tijd waar ik het over heb waren net de deurhoogtes aangepast en de fabrikanten hadden nog wat moeite met die dingen netjes maken opslaan en transporteren, dus 50% van de tijd ging op aan het heel nauwkeurig nakijken van de binnen deuren. je weet wel die dingen die een paar tientjes kosten, nu kan je beschadigingen bijtippen, maar als je weet waar, blijf je het zien.
grappige is dat een "afgekeurde" deur gewoon 10 huizen veder weer werd in gehangen en bijna altijd goed werd bevonden. soms nog door dezelfde keurder.
zelf geloof ik niet zo in oplever keuringen. ik keur veel liever eerder in het proces op het moment dat het over veel meer gaat dan alleen een kras in het raam of een hoekje uit een deur. Maargoed de meeste aannemers zien dat niet zitten in projectbouw. gelukkig heb je nog steeds hier en daar opzichters. en hoewel die net als de aannemer meestal door de projectontwikkelaar worden betaald is daar de kwaliteit vaak wel hoger.
Waar je pas echt wat aan hebt is iemand die technische aspecten ( die dan nog te zien zijn) keurt waar je echt wel een beetje bouwkundig verstand van moet hebben. Helaas keurt de gemiddelde VEH keurder ook nog gewoon de meterkasten goed met kookgroep die hier al vaker de revue is gepasseerd.
En waarom zien aannemers keuren tijdens het proces niet zitten? M.i. omdat er te veel fout gaat en ze bang zijn om verstoord te worden in het wereldje dat voor hun projectbouw heet. Een keuring laten uitvoeren tijdens een kijkdag tijdens het ruwbouw proces hoeft niet zo ingewikkeld te zijn allemaal.
Bij ons gaf de aannemer aan dat je ca 15 cm moet rekenen vanaf jouw kant richting de buren.Diablow schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:45:
Ik vraag me nu af, als de een wel een uitbouw heeft, en de ander niet, hoe zet je erfafscheiding dan goed? Want als je de buitenkant van de uitbouw als 'midden' neemt klopt het niet.
Dat hebben we dan ook zo uitgevoerd en de buren vonden dat verder ook oke.
Je laat je auto toch ook niet APK keuren als hij op de brug staat voor een nieuwe uitlaat?Draakje5 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:22:
[...]
En waarom zien aannemers keuren tijdens het proces niet zitten?
ik snap je punt, ben het er ook deels wel mee eens maar zo werkt het nou eenmaal niet.
Misschien nu nieuwbouw wat meer op z’n gat komt te liggen dat er weer meer mogelijk is, al heb ik daar een hard hoofd in.
[ Voor 28% gewijzigd door Toppe op 02-08-2023 20:07 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik zou sowieso nooit zonder keurder doen, daarvoor gaat mijn kennis echt niet ver genoeg. Zo is er een raam afgekeurd wegens productiefout en dat had ik zelf nooit opgemerkt. En zo nog wel een paar voorbeelden waarvan ik echt niet had geweten of het wel/niet goed zou zijntomtom901 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:02:
[...]
Maarja, hoe moeten wij als leek en koper dan weten of de belangrijke zaken in orde zijn. Ik weet ook nog niet of wij het gaan doen (via VEH of iets anders).
Ik ben wel benieuwd of dit bij je buren net zo is?MemeMaster schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:26:
Ik heb zoals velen 3 "schaampanelen" vanuit de bouw gekregen. Vandaag worden nieuwe zonnepanelen geïnstalleerd op mijn dak. Maar de installeur van de nieuwe panelen heeft gezien dat ze oude panelen nooit goed waren aansloten (zie fotos). Hoewel het maar drie panelen zijn van elk 320 w ben ik sinds begin vorig jaar na oplevering en nu wel wat energie/geld misgelopen. De kabels lagen niet zo in zicht als op de foto ze waren weggemoffeld achter de buizen. Bij de oplevering is nog gezegd dat alles goed is aangesloten toen we bij de meterkast zonden.
Er werd door de meneer van vereniging eigen huis die mee was voor de keuring nog een opmerking gemaakt als: "van 3 panelen hoef je niet zoveel te verwachten hoor"... Ik ben sowieso niet te spreken over de oplevering keuring van vereniging eigen huis maar das een ander verhaal.
Ik had de zonnepanelen wel aangemeld maar zag op m'n jaarafschrift van de energie Maatschappij niks staan over zonne energie maar ik dacht dat ik gewoon dom was en het niet begreep 🤦🏾
Anyway, is dit normaal? Zo niet, wat zou een goede compensatie zijn vanuit de aannemer?
[Afbeelding]
het zijn bouwkundige die keuren, bouwkundige hebben 0,0 verstand van electrische instaties, valt ook gewoon niet onder hun werk/opleiding.Draakje5 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:22:
[...]
En dat vind ik meteen het nadeel van zo'n VEH keurder. Een binnendeur controleren kan ik zelf ook nog wel. En een krasje in het raam ook.
Waar je pas echt wat aan hebt is iemand die technische aspecten ( die dan nog te zien zijn) keurt waar je echt wel een beetje bouwkundig verstand van moet hebben. Helaas keurt de gemiddelde VEH keurder ook nog gewoon de meterkasten goed met kookgroep die hier al vaker de revue is gepasseerd.
En waarom zien aannemers keuren tijdens het proces niet zitten? M.i. omdat er te veel fout gaat en ze bang zijn om verstoord te worden in het wereldje dat voor hun projectbouw heet. Een keuring laten uitvoeren tijdens een kijkdag tijdens het ruwbouw proces hoeft niet zo ingewikkeld te zijn allemaal.
er zijn niet veel mensen die meer bouwkundige opleiding hebben genoten dan ik en ik heb het ook hier op het forum moeten leren.
Overegens moet een huis aan zoveel regels voldoen dat het nagenoeg onmogelijk is om ze allemaal te kennen, maar het is inderdaad jammer dat de kookgroepen nog altijd of 3 fase aansluitingen worden gemaakt en de keurders daa niet op acteren.
wat ik nog wel eens doe voor vrienden is foto's maken tijdens de bouw met name op de kijkdag bij dingen waarvan ik denk dat ze het gaan vergeten ( herstellen beschadigde isolatie ofzo) stuur ik (of eigenlijk de koper) ze de foto met de meldig dat we er vanuit ga dat ze het fixen. en de dag na de oplevering boor ik gewoon een gat in de gevel om te kijken met een endoscoop. ik heb al eens gehad dat er 3 m2 metselwerk open is gemaakt om de isolatie te herstellen en de aansluiting van het buitenlicht te fatsoeneren.
Maare, zoekte gij nog een keurdersklusje voor een krat pils en een paar zakken worstenbroodjes, bossche bollen enz. Gaat nie met honger naar huis in elk geval.twain4me schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:05:
[...]
er zijn niet veel mensen die meer bouwkundige opleiding hebben genoten dan ik en ik heb het ook hier op het forum moeten leren.
Overegens moet een huis aan zoveel regels voldoen dat het nagenoeg onmogelijk is om ze allemaal te kennen, maar het is inderdaad jammer dat de kookgroepen nog altijd of 3 fase aansluitingen worden gemaakt en de keurders daa niet op acteren.
@Kromme_plank , Nogmaals bedankt voor je uiteenzetting. Op basis hiervan heb ik een mogelijke volgorde gemaakt, welke ik wil voorstellen aan de betrokken partijen. Heb dit gedaan om een beetje te voorkomen dat een van de partijen iets op zijn manier wil pushen. Zou graag je mening erover willen weten.Kromme_plank schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:45:
[...]
Ik heb inmiddels al een hoop totaalrenovaties uitgevoerd als (nu nog) parttime aannemer en persoonlijk vind ik de onderstaande volgorde het fijnste werken:
1. Plafond raggelen
(tip: metal stud plafond profielen. Is niet onderhevig aan temperatuur en vochtschommelingen en ze zijn recht. Werkt sneller en minder kans op scheuren in je stucwerk)
2. Elektrawerkzaamheden in verlaagd plafond / verlichting / centraaldozen / spots en dergelijke
3. Plafond gipsen (haaks op de raggel!)
(tip: gebruik stucplaten. Deze hoeven niet meer voorgestreken te worden)
4. Vloeren! Schuren / tegelen / laminaat leggen / PVC lijmen
5. Afdekken van de vloeren. Gebruik hiervoor een zelfklevend waterdicht afdekvlies. Het is wat prijziger dan normale stucloper maar biedt een veel betere bescherming.
6. Stukadoorswerkzaamheden: wanden -> plafond
7. Vliezen van de wanden (ja ik laat de wanden altijd vliezen, zelfs als het gestukadoord is)
8. Afdekvlies op de randen 2 cm terug trekken
9. Plinten plakken (voorgelakt) + afwerken gezaagde kanten/verstekjes
10. Afdekvlies weer terug plaatsen tegen de plinten
11. Kitten bovenzijde plinten (Acryl)
12. Sauzen wanden
13. Afplakken wanden
13. Spuiten plafonds
14. Afplak materiaal verwijderen
15. Bier drinken
Betrokken partijen
- Afbouwer
- Vloerenman
- Keukenleverancier
Wie doet wat?
AfbouwerPlafondverlaging + elektra
Elektra verplaatsen (binnenmuren)
Muurtje plaatsen in slaapkamer2 (komt een kast in)
Stuccen
Muren verven
Plafond spuiten
Plinten in muurkleur verven + plaatsen
Vloerenman
Zwevende Anhydrietvloer schuren
Keramisch parket tegels plaatsen (150x25)
Keukenleverancier
Keuken kasten ombouw plaatsen
Keuken plaatsen
Mogelijke planning
- Plafond raggelen
- Elektrawerkzaamheden in verlaagd plafond / verlichting / centraaldozen / spots en dergelijke
- Elektra verplaatsen (binnenmuren)
- Muurtje plaatsen
- Plafond gipsen (haaks op de raggel!)
- Plaatsen keukenkast opbouw
- Stukadoorswerkzaamheden: wanden -> plafond
- Vloeren! Schuren / tegelen
- Afdekken van de vloeren. Gebruik hiervoor een zelfklevend waterdicht afdekvlies.
- Afdekvlies op de randen 2 cm terug trekken
- Plinten plakken (gegrond?) + afwerken gezaagde kanten/verstekjes
- Afdekvlies weer terug plaatsen tegen de plinten
- Kitten bovenzijde plinten (Acryl)
- Sauzen wanden
- Afplakken wanden
- Spuiten plafonds
- Plaatsen keuken
Mijn vragen
- Wat vind je van het bovenstaande?
- Moet voor het plafond spuiten de gehele muren afgeplakt worden? Als we eerst zouden plafond spuiten en dan muren sauzen, moet dan nog steeds de gehele muren afgeplakt worden?
- Voor het appartement zweven de plinten een stukje boven de vloer. De onderkant kan ik dan laten kitten. Of adviseer je rubberen strips?
- Ik ben best gecharmeerd van het laten vliezen van de muren na het stuccen. Maar indien men dat doet, is dunpleister dan voldoende op de muren? Of adviseer je gewoon stucwerk
Nee bij de andere buren in het project nietLordBusiness schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:03:
[...]
Ik ben wel benieuwd of dit bij je buren net zo is?
Onze keurder (Freelancer, geen VEH) heeft eigenlijk de hele oplevering gedaan, alles uitgelegd, tips gegeven, die dus bijv. voor de vensterbanken. De aannemer heeft in die 2 uur tijd niets gedaan, beetje met zin iPad achter de keurder aangelopen om het 1 en ander te registreren. Na een tijdje kwam ik erachter dat de aannemer soms even weg was, dan was hij met een lakstipje de genoteerde beschadigingen aan het bijtippentwain4me schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:58:
[...]
De oplevering maakte het door onze keurder gelijk een stuk leuker en uiteindelijk vond ik het geld wel waard. Ik had natuurlijk ook liever gehad dat de keuring ook tijdens de bouw zelf plaats had mogen vinden maar eigenlijk wil je er ook wel vanuit kunnen gaan dat de bouwer wel weet hoe hij een huis moet bouwen en hoe hij dat proces moet controleren.
BlaBlaBla
Bij onze vorige woning werd er met Tipp-Ex schade op stalen deurkozijnen weggewerkt (toen maar geaccepteerd). Het is me in al die jaren verder eigenlijk nooit opgevallen, tenzij je er bewust naar ging kijken. Maar dat gaan we deze keer niet accepteren aangezien we flink hebben bijgelapt voor stompe deurkozijnen (beneden hout, boven staal).
Wij hadden soortgelijke ervaring maar dan met iemand via VEH.Strider schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:24:
[...]
Onze keurder (Freelancer, geen VEH) heeft eigenlijk de hele oplevering gedaan, alles uitgelegd, tips gegeven, die dus bijv. voor de vensterbanken.
Veel tips gehad, bijvoorbeeld vlierinkje in schuur, die inmiddels weer door andere buren is gekopieerd.
Of hij dingen heeft gevonden die ik niet zelf zou hebben gezien? Geen idee, maar als ik zelf onder de vloer kruip weet ik echt niet wat ik moet gaan zien.
Was dus gewoon prima tevreden.
Die VEH zzp-er kende de oplevering man zeker, want de bouwer had ook weer iemand ingehuurd of in dienst speciaal voor de oplevering. De bouwopzichter was er niet bij. Daar hadden we na oplevering tijdens het fixen van de laatste punten (badkamer meubels monteren bijvoorbeeld, maar ook de standaard krassen uit ruiten poetsen) prima contact mee. Die wilde graag de boel in orde maken en dacht goed mee.
Het hangt gewoon heel erg af van de persoon die je treft. Je kunt zelf alleen maar je best doen met positieve instelling om te zorgen dat het fijn verloopt zonder teveel negatieve energie.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Ik weet niet of je er direct zo hard in moet gaan, er is natuurlijk geen norm die voorschrijft dat het lakwerk op je kozijnen 100% glad moet zijn. Als het 1 kleine beschadiging op je kozijn is dan lijkt mij wat bijtippen prima, ik zou het alleen zelf doen. Want zo'n aannemer is zelf niet zo secuur.Draakje5 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:31:
Bij onze vorige woning werd er met Tipp-Ex schade op stalen deurkozijnen weggewerkt (toen maar geaccepteerd). Het is me in al die jaren verder eigenlijk nooit opgevallen, tenzij je er bewust naar ging kijken. Maar dat gaan we deze keer niet accepteren aangezien we flink hebben bijgelapt voor stompe deurkozijnen (beneden hout, boven staal).
Als het er niet uitziet zou ik er nog steeds niet hard in gaan en vragen of een schilder dit niet even opnieuw kan lakken.
Soms is opnieuw verven overigens ook niet wat je misschien wilt. Mijn voor- en garagedeur waren beschadigd, die zijn dus opnieuw geverfd. Die waren af-fabriek gespoten en nu zijn ze geverfd dat is natuurlijk niet zo mooi als gespoten, vooral als de zon erop staat...
Maar goed, ik heb ook panelen bij mijn ramen hangen en die kleur matched nu niet 100% meer met mijn voor- en garagedeur. Panelen zijn mat en er zit nu een zijdeglans in de deuren. De aannemer heeft dat weg gebagatelliseerd met de opmerking dat de verf zelf degradeert en daarmee de glans wegtrekt. Uiteindelijk maar geaccepteerd, ik kon niet verwachten dat ze de beide deuren opnieuw door de fabriek gingen laten spuiten.
BlaBlaBla
Wow, ik heb ook geklaagd maar moest wel gewoon betalen. Was speciaal voor de keuring lid geworden van VEH door wat ik in dit topic had gelezen.Sport_Life schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:20:
[...]
Dat was ook mijn ervaring, heb VEH ook niet hoeven betalen na een klacht hierover.
In mijn geval begon de bouwer een heel gesprek met de VEH man, die bleken elkaar regelmatig tegen te komen..
De 'keurder' wilde vooral laten zien hoeveel hij wel niet wist van de systemen in huis en nam de oplevering bijna over van de aannemer en ging zelfs nog met me in discussie toen ik zei dat de voorbereiding voor 2e badkamer onjuist was uitgevoerd... Totdat ik hem er op wees dat ik de aannemer wilde laten opleveren en niet hem. Daarna zei ie bijna niets meer, ook niets waar ik wat aan had... Daardoor wel wat opleverzaken gemist helaas (geen sleutels binnendeuren aanwezig, 'tralies' op de voordeur ontbrekend, etc.). Ondanks dat ik me had voorbereid, is zo'n oplevering toch wel een hoop info in heel korte tijd. Daardoor mis je als leek gewoon zaken.
Nu moet ik er gelukkig wel bijzeggen dat de aannemer deze dingen, ook al gaf ik ze later aan, toch nog netjes heeft opgelost en inmiddels zijn alle vooraf, direct en achteraf gemelde grote en kleine zaken, netjes gefixt. Maar zeker niet dankzij VEH

De eerste weken van september verwachten wij ook de oplevering van onze nieuwbouwwoning, regio Zuid-Holland. Nu zal er een week of twee van te voren een vooroplevering zijn. De bouwer, Heijmans, raadt ook aan om dan een bouwkundige mee te nemen. Dit ben ik dan ook van plan. Ik lees hier verhalen over keurders van VEH die niet al te onafhankelijk zijn en bekende zijn van bepaalde aannemers. Uiteraard wil ik een zo kritisch en scherp mogelijk iemand. Zijn er mensen met goede ervaringen wat betreft (voor)opleverkeurders?
@Toppe heeft gister nog gemeld dat hun een partij uit Nijmegen hebben laten komen omdat die dus niet bij hem in de buurt bekend waren, achteraf wou ik dat ik hetzelfde gedaan had. Sowieso geen VEH in het vervolg meer, bij ons nam de keurder ook het voortouw en legde alles uit. Beste man vond ook dat ruiten controleren niet nodig was, na een paar weken met de eerste zon er op viel op dat er toch flinke krassen in twee ruiten zaten. Maar dat wordt niet meer opgepakt door de bouw want te laat gemeld...
Ach, bij onze buurtgenoten lag de VEH man in de clinch met de aannemer over de plaatsing van de warmtepomp (te ver van de muur). Stevige discussie die nog niet beslecht is. Dus zo mega vriendjes zijn ze ook weer niet.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Ik ben aan het kijken naar een vliering voor op zolder (halve zolder), gisteren een timmerman voor laten komen. Toch al snel weer €3600,-

BlaBlaBla
Wij verwachten pas Q3 2024 de oplevering van onze nieuwbouwwoning, maar ik ben me een beetje aan het oriënteren op vloeren.
Heeft er iemand ervaring met Senso vloeren? Wij kijken naar een terrazzo-style vloer voor de woonkamer, maar echt terrazzo is boven ons budget. Wat me aanspreekt bij Senso is dat ze mooi inzetten op milieuvriendelijk produceren. Ook vind ik een naadloze gietvloer een tof idee voor de woonkamer.
Daarnaast belangrijk voor ons dat de vloer krasbestendig is, i.v.m. een klein kind. Volgens de verkoper is hun product zeer krasbestendig en makkelijk te fixen, maar zou het tof vinden als iemand hier ervaring heeft om te delen.
Heeft er iemand ervaring met Senso vloeren? Wij kijken naar een terrazzo-style vloer voor de woonkamer, maar echt terrazzo is boven ons budget. Wat me aanspreekt bij Senso is dat ze mooi inzetten op milieuvriendelijk produceren. Ook vind ik een naadloze gietvloer een tof idee voor de woonkamer.
Daarnaast belangrijk voor ons dat de vloer krasbestendig is, i.v.m. een klein kind. Volgens de verkoper is hun product zeer krasbestendig en makkelijk te fixen, maar zou het tof vinden als iemand hier ervaring heeft om te delen.
Ligt er natuurlijk aan hoe groot je vliering is, maar ik vind dat opzich nog redelijk. Heb paar timmermannen die €5000 offreren. Als er iemand nog een goede aanrader heeft voor een timmerman omgeving Rotterdam hoor ik het graag (DM me gerust!).Strider schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:56:
Ik ben aan het kijken naar een vliering voor op zolder (halve zolder), gisteren een timmerman voor laten komen. Toch al snel weer €3600,-
Dit heeft een bevriende timmerman voor ons gemaakt voor een vergelijkbaar bedrag. Is hij 3 volle dagen mee bezig geweest. Van deze hoeveelheid hout hadden we ook een vliering kunnen bouwen.Strider schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:56:
Vind het dus helemaal niet zo'n gekke prijs zo zonder details van hoe groot die vliering moet worden.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lc52efUl7fqWzLt43rA233ni.jpg?f=user_large)
Het hele bouwproces steekt redelijk nauwkeurig in elkaar met vele onderaannemers waarvan het werk slim ingepland moet worden. Een keuring tussendoor verstoort dat. Als de keuring bezig is staat de onderaannemer niks te doen maar moet wel doorbetaald worden.Draakje5 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:22:
[...]
Verstandig. Een keurder heeft alles al een keer gezien en ziet afwijkkingen direct. Wij leken kopen misschien eens in de 10 of 20 jaar een nieuw huis. Ieder z'n vak. Een leek ziet waarschijnlijk fouten in onze branche niet zo snel als wij het zien.Blik1984 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:29:
[...]
Ik zou sowieso nooit zonder keurder doen, daarvoor gaat mijn kennis echt niet ver genoeg. Zo is er een raam afgekeurd wegens productiefout en dat had ik zelf nooit opgemerkt. En zo nog wel een paar voorbeelden waarvan ik echt niet had geweten of het wel/niet goed zou zijn
Als dat het excuus zou zijn (onderaannemer die 1 uurtje moet wachten), dan vind ik dat wel een erg slap excuus. Er kan ook geld bespaard worden door fouten die tijdig door een keurder of koper gealarmeerd kunnen worden. Een dekvloer verwijderen of een gevel open breken kost je meer dan dat uurtje dat de onderaannemer heeft moeten wachten.Frame164 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:32:
[...]
Het hele bouwproces steekt redelijk nauwkeurig in elkaar met vele onderaannemers waarvan het werk slim ingepland moet worden. Een keuring tussendoor verstoort dat. Als de keuring bezig is staat de onderaannemer niks te doen maar moet wel doorbetaald worden.
Het is ook niet dat in een nieuwbouwproject van 70 woningen er dagelijks in alle woningen gewerkt wordt, althans niet bij ons project.
De ellende is dat die VEH mannen ook maar ingehuurde zzp’ers zijn, je kan het dus treffen of niet.kw_nl schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:52:
Ach, bij onze buurtgenoten lag de VEH man in de clinch met de aannemer over de plaatsing van de warmtepomp (te ver van de muur). Stevige discussie die nog niet beslecht is. Dus zo mega vriendjes zijn ze ook weer niet.
Als inhuurder heb je daar geen invloed op en dat maakt dat je beter een buro kan zoeken die wel consequent dezelfde aanpak (of hetzelfde kwaliteitsniveau) hanteert.
Mijn timmerman werkt niet op vaste prijzen maar op materieel en uurtarief. Hoewel wij net in de regio wonen was ik voor de vliering volgens mij nog niet de helft kwijt.Strider schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:56:
Zie mijn postdeuz14 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 06:30:
Wij hebben mechanische ventilatie via een ocron box.
Nu zitten er ook lelijke afzuigventielen in het plafond die ik wil laten vervangen door een minder zichtbare variant.
[Afbeelding]
Van de week komt de stucadoor, het liefste zou ik de ventielen op dezelfde hoogte willen hebben als het stuc werk maar we hebben geen verlaagd plafond.
Wat raden jullie aan? Kan je ook afzuigventielen van een ander merk pakken? (ik weet dat ik daarna het systeem opnieuw moet inregelen overigens)
Heb je een idee van de kosten? We zijn ook aan het oriënteren en overwegen voorlopig hout look tegels. Maar dit ziet er ook goed uit, als het klopt.DennisCle schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:59:
Wij verwachten pas Q3 2024 de oplevering van onze nieuwbouwwoning, maar ik ben me een beetje aan het oriënteren op vloeren.
Volgens de vrijblijvende offerte zo'n 9,5k voor 70m2~.Diablow schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:23:
[...]
Heb je een idee van de kosten? We zijn ook aan het oriënteren en overwegen voorlopig hout look tegels. Maar dit ziet er ook goed uit, als het klopt.
Wij hebben dan net een ander soor tvloer, maar misschien deels vergelijkbaar. Wij hebben gekozen voor onze (Q1 2024( voor een siergrindvloer. Dat is dus grind van 1-2 mm op de vloer en dan gesealed met een epoxy-laag. Dat komt neer op ca €3000 voor 41m² of anders gezegd €73/m². Hierbij is het grind dus ook in bijna elke kleur te krijgen.DennisCle schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:59:
Dan heb je een andere als ik, of niet goed gekeken. Wat ik zag was 200 ex btw per m2.. dat wordt me iets te duur.DennisCle schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:13:
[...]
Volgens de vrijblijvende offerte zo'n 9,5k voor 70m2~.
Wij hadden laatst iemand op bezoek voor de raambekleding en die man gaf aan dat hij een keer bij een woning gordijnrails ging ophangen en dat er een flinke plens water uit de kanalen van de kanaalplaatvloer kwam, zo erg dat ze aan een lekkage dachten.
Ik vond dit raar. Water loopt toch weg via de ontwateringsgaatjes in de kanaalplaatvloeren tijdens bouw? En water verdampt toch nog of zakt via het beton door naar beneden de vloerplaat uit?
Ik vond dit raar. Water loopt toch weg via de ontwateringsgaatjes in de kanaalplaatvloeren tijdens bouw? En water verdampt toch nog of zakt via het beton door naar beneden de vloerplaat uit?
Het gebeurd echt, meestal heeft het wel een weg naar buiten gevonden (of komt het er helemaal niet in)Draakje5 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:54:
Wij hadden laatst iemand op bezoek voor de raambekleding en die man gaf aan dat hij een keer bij een woning gordijnrails ging ophangen en dat er een flinke plens water uit de kanalen van de kanaalplaatvloer kwam, zo erg dat ze aan een lekkage dachten.
Helaas mogen we inderdaad niet uitbouwen in onze nieuwe woning. Ingewikkeld, maar iets met een subsidie. In fase 1 is er nog wat onderhands gedaan, maar daarvoor zijn ze door de gemeente op de vingers getikt. Dus nu doen ze het toch maar niet. Staat overigens wel nog steeds in het keuze systeem
ik neig naar aanvinken en kijken wat er gebeurd Wel mogen we alvast twee heipalen laten slaan, en gaan we met de installateur overleggen of we een loze lus kunnen aanleggen in onze vloerverwarming. Hierdoor zou het makkelijker mogelijk zijn om later een uitbouw te realiseren.
Helaas zou het ons dus waarschijnlijk een stuk meer geld kosten om uit te bouwen. We balen er ook flink van, want die 'subsidie' die het project krijgt was ongeveer 1000-2000 per woning. Had ik liever dat geld betaald, was goedkoper geweest
we hebben het er mee te doen, verder is het huis wel heel leuk. We zijn nu bezig met het budget, wat ik vrij complex vind met zoveel onbekende posten (keuken, badkamer, wandafwerking, vloer, uitbouw...). Hoe hebben jullie dit aangepakt? We zijn natuurlijk al bij een aantal zaken geweest om een idee te krijgen van kosten, en ik heb online een aantal gemiddelde prijzen gevonden. Zijn er zaken die jullie verkeerd hadden ingeschat?
Helaas zou het ons dus waarschijnlijk een stuk meer geld kosten om uit te bouwen. We balen er ook flink van, want die 'subsidie' die het project krijgt was ongeveer 1000-2000 per woning. Had ik liever dat geld betaald, was goedkoper geweest
Er is een par weken geleden een soortgelijke vraag geweestNullah schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 00:17:
Helaas mogen we inderdaad niet uitbouwen in onze nieuwe woning. Ingewikkeld, maar iets met een subsidie. In fase 1 is er nog wat onderhands gedaan, maar daarvoor zijn ze door de gemeente op de vingers getikt. Dus nu doen ze het toch maar niet. Staat overigens wel nog steeds in het keuze systeemik neig naar aanvinken en kijken wat er gebeurd Wel mogen we alvast twee heipalen laten slaan, en gaan we met de installateur overleggen of we een loze lus kunnen aanleggen in onze vloerverwarming. Hierdoor zou het makkelijker mogelijk zijn om later een uitbouw te realiseren.
Helaas zou het ons dus waarschijnlijk een stuk meer geld kosten om uit te bouwen. We balen er ook flink van, want die 'subsidie' die het project krijgt was ongeveer 1000-2000 per woning. Had ik liever dat geld betaald, was goedkoper geweestwe hebben het er mee te doen, verder is het huis wel heel leuk. We zijn nu bezig met het budget, wat ik vrij complex vind met zoveel onbekende posten (keuken, badkamer, wandafwerking, vloer, uitbouw...). Hoe hebben jullie dit aangepakt? We zijn natuurlijk al bij een aantal zaken geweest om een idee te krijgen van kosten, en ik heb online een aantal gemiddelde prijzen gevonden. Zijn er zaken die jullie verkeerd hadden ingeschat?
hier is mijn reactie toen, er staan meer reacties rondom die post
En beetje natte vinger werk. Uiteindelijk heb je afhankelijk van wat je wil, best een grote range. 10-20% van de koopsom is niet vreemd. Niemand verplicht je de wanden te dunpleisteren + renovliezen + verven. Niemand verplicht je de tuin vlak na oplevering helemaal klaar te hebben.Nullah schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 00:17:
Hoe hebben jullie dit aangepakt? We zijn natuurlijk al bij een aantal zaken geweest om een idee te krijgen van kosten, en ik heb online een aantal gemiddelde prijzen gevonden. Zijn er zaken die jullie verkeerd hadden ingeschat?
Voorlopig zitten we redelijk volgens verwachting. Keuken en badkamer wel iets duurder als verwacht. Er zat wel een standaard keuken en badkamer vanuit het project, maar dat was echt minimaal.
Het is altijd een beetje gokken, maar reken op zo’n 15-20% van de aanneemsom en dan zit je sowieso wel redelijk goed. Een en ander is best afhankelijk van de ruwbouw-opties die je neemt en wat er al standaard inbegrepen zit. Ik kan me voorstellen dat door het stilvallen van nieuwbouwverkopen er weer een hoop bij de prijs inbegrepen gaat komen zoals een goede keuken/badkamer. Maar kijk ook even naar de posts die @Lupadi benoemt, daar staat een hoop inNullah schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 00:17:
Helaas mogen we inderdaad niet uitbouwen in onze nieuwe woning. Ingewikkeld, maar iets met een subsidie. In fase 1 is er nog wat onderhands gedaan, maar daarvoor zijn ze door de gemeente op de vingers getikt. Dus nu doen ze het toch maar niet. Staat overigens wel nog steeds in het keuze systeemik neig naar aanvinken en kijken wat er gebeurd Wel mogen we alvast twee heipalen laten slaan, en gaan we met de installateur overleggen of we een loze lus kunnen aanleggen in onze vloerverwarming. Hierdoor zou het makkelijker mogelijk zijn om later een uitbouw te realiseren.
Helaas zou het ons dus waarschijnlijk een stuk meer geld kosten om uit te bouwen. We balen er ook flink van, want die 'subsidie' die het project krijgt was ongeveer 1000-2000 per woning. Had ik liever dat geld betaald, was goedkoper geweestwe hebben het er mee te doen, verder is het huis wel heel leuk. We zijn nu bezig met het budget, wat ik vrij complex vind met zoveel onbekende posten (keuken, badkamer, wandafwerking, vloer, uitbouw...). Hoe hebben jullie dit aangepakt? We zijn natuurlijk al bij een aantal zaken geweest om een idee te krijgen van kosten, en ik heb online een aantal gemiddelde prijzen gevonden. Zijn er zaken die jullie verkeerd hadden ingeschat?
Wat ik vond tegenvallen waren de posten voor keuken/badkamer en raambekleding. Die vielen allemaal enkele duizenden euro’s duurder dan oorspronkelijk begroot. En waar ik vantevoren überhaupt geen rekening mee had gehouden was een post voor Airco/screens. Daar gaat toch al snel 10k inzitten.
Net voor de voorschouw zagen ze bij mij zelf een donker plekje in het plafond van een slaapkamer. Doorgeboord, kwam een flinke plens water uit, en nadat het gedroogd was dichtgezet. Heb het ook vaker gehoord, dus maakte me er niet druk over.Draakje5 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:54:
Het is hier niet het huizentopic, maar ik ben wel eens benieuwd of dat gaat gebeuren inderdaad..Blik1984 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:36:
[...]
Ik kan me voorstellen dat door het stilvallen van nieuwbouwverkopen er weer een hoop bij de prijs inbegrepen gaat komen zoals een goede keuken/badkamer.
In een nieuwe fase bij ons project gebeurd het tegenovergestelde:
- Geen eigen parkeerplaats meer
- Geen vloerverwarming op zolder
- Standaard geen loze leiding meer in elke kamer
- Zolder kappen waren standaard wit gegrond, doen ze ook niet meer
Wel allemaal natuurlijk nu een mooie meerwerkoptie geworden :-), huis lijkt daardoor op papier wel goedkoper.
Wel allemaal natuurlijk nu een mooie meerwerkoptie geworden :-), huis lijkt daardoor op papier wel goedkoper.
Je zou denken vraag en aanbod bepaalt de prijs. Minder vraag, lagere prijs of inderdaad meer inbegrepen opties voor dezelfde prijs. Dat lijkt niet helemaal op te gaan in bouw en aannemerswereld.tomtom901 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:49:
[...]
Het is hier niet het huizentopic, maar ik ben wel eens benieuwd of dat gaat gebeuren inderdaad..
Kosten van materialen en uren lijken nog niet echt te dalen.
Ja, zoiets zag ik ook bij ons. Bepaalde kleine opties, of opties die ingekocht worden iets (5%) duurder. De keuken stelpost verdween, de vergoeding voor casco badkamer ging omhoog, terwijl de stelpost hetzelfde is (alsof ze willen dat je het casco doet). Verder kleinere percelen waardoor de m2 prijs weer met 5-7% gestegen is als je het terugrekent.SlayaStone schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:58:
In een nieuwe fase bij ons project gebeurd het tegenovergestelde:
Voor mijn offerte mbt stuccen heb ik het volgende:
Het gaat om een nieuwbouw appartement. Muren zien er goed uit (maar natuurlijk zijn ze niet geheel vlak met oneffenheden en zal je natuurlijk aardig wat zien met strijklicht).
Plafond word verlaagd.
Nu zit ik eraan te denken om stuccwerk te combineren met vliesbehang. Zo zijn er toch strakke (nagenoeg) rechte muren die ook nog wat stevigheid hebben en krimpscheuren dekken.
Indien ik daarvoor ga, dan is er toch geen raaplaag nodig (althans niet zo dik meer)?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Het gaat om een nieuwbouw appartement. Muren zien er goed uit (maar natuurlijk zijn ze niet geheel vlak met oneffenheden en zal je natuurlijk aardig wat zien met strijklicht).
Plafond word verlaagd.
Nu zit ik eraan te denken om stuccwerk te combineren met vliesbehang. Zo zijn er toch strakke (nagenoeg) rechte muren die ook nog wat stevigheid hebben en krimpscheuren dekken.
Indien ik daarvoor ga, dan is er toch geen raaplaag nodig (althans niet zo dik meer)?
We hebben besloten om de (schilders)deur weg te laten tussen hal en woonkamer, om daar eventueel op termijn een glazen deur te zetten. Wij dachten dat zij die opening dan mooi zouden afpleisteren, maar nu blijkt dat ze dat niet gedaan hebben. We hadden gemist dat dit in de meerwerkenlijst stond (nogal cryptisch beschreven en niet duidelijk dat het een optie was, maar ze hebben wel gelijk dat het er in staat).
Is het realistisch om die opening zelf te pleisteren (in afwachting van een eventuele deur, maar dat gaat niet voor de eerste weken zijn) en mee te schilderen, of gaat dat er nooit deftig uitzien? Ik weet niet of een professional gaat willen langskomen voor zo'n mini oppervlak ...
Ik heb al veel gaten opgevuld met plamuur, maar nog nooit gepleisterd, weet niet hoe gelijkaardig de twee zijn.
Is het realistisch om die opening zelf te pleisteren (in afwachting van een eventuele deur, maar dat gaat niet voor de eerste weken zijn) en mee te schilderen, of gaat dat er nooit deftig uitzien? Ik weet niet of een professional gaat willen langskomen voor zo'n mini oppervlak ...
Ik heb al veel gaten opgevuld met plamuur, maar nog nooit gepleisterd, weet niet hoe gelijkaardig de twee zijn.
Members only:
Inloggen
Ik heb deze gebruikt om diverse oneffenheden (ook behoorlijke verschillen) weg te werken en vond het als leek prima om mee te werken.Danferno schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:13:
We hebben besloten om de (schilders)deur weg te laten tussen hal en woonkamer, om daar eventueel op termijn een glazen deur te zetten. Wij dachten dat zij die opening dan mooi zouden afpleisteren, maar nu blijkt dat ze dat niet gedaan hebben. We hadden gemist dat dit in de meerwerkenlijst stond (nogal cryptisch beschreven en niet duidelijk dat het een optie was, maar ze hebben wel gelijk dat het er in staat).
***members only***
Is een soort pasta/fondant idee qua structuur en niet zo stug.
Met de flexibiliteit waarbij er bij ons meer- en minderwerk wordt toegevoegd via het portaal, valt daar toch met de kopersbegeleiding nog wat voor te regelen? Het is niet zo dat ze iets constructiefs moeten aanpassen. Zie dat ze nog het nodige andere af moeten werken ook bij het kozijn in de achtergrond.Danferno schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:13:
***members only***
@Lupadi
Heb ik gelezen inderdaad, ik bedoelde meer de posten an sich. Ik heb net even de percentages uitgerekend zoals wij ze nu hebben ingeschat, en zonder uitbouw zitten we dan inderdaad op 15%.
@Diablow
Wij hebben de tuin inderdaad nauwelijks begroot (3,5k nu, met de gedachte dat dat ruim is), genoeg om in eerste instantie een schutting te plaatsen met de buren. Verder halen we dan wat tegels van marktplaats, dan kunnen we het eerste jaar in ieder geval buiten zitten. De rest komt later wel. Wij krijgen inderdaad ook een standaard badkamer, maar willen kijken of we daar iets aan upgrades kunnen doen (andere tegel, wastafelmeubel, bad). Het liefst natuurlijk helemaal naar wens maar denk niet dat we dat redden met 10k budget.
@Blik1984
Ik ben bang dat wij daar dan net voor zitten, er ziet niets ‘extra’ inbegrepen helaas. We krijgen bijvoorbeeld wel twee zonnepanelen
Badkamer vind ik ook lastig, vooral omdat ik heb begrepen dat het plaatsen daarvan ontzettend duur kan zijn. Ook staan er nauwelijks prijzen op de meerwerklijst mbt elektra opties, dat wordt allemaal op offerte gedaan.
Ik ben benieuwd wat jullie van onze inschatting vinden:
Heb ik gelezen inderdaad, ik bedoelde meer de posten an sich. Ik heb net even de percentages uitgerekend zoals wij ze nu hebben ingeschat, en zonder uitbouw zitten we dan inderdaad op 15%.
@Diablow
Wij hebben de tuin inderdaad nauwelijks begroot (3,5k nu, met de gedachte dat dat ruim is), genoeg om in eerste instantie een schutting te plaatsen met de buren. Verder halen we dan wat tegels van marktplaats, dan kunnen we het eerste jaar in ieder geval buiten zitten. De rest komt later wel. Wij krijgen inderdaad ook een standaard badkamer, maar willen kijken of we daar iets aan upgrades kunnen doen (andere tegel, wastafelmeubel, bad). Het liefst natuurlijk helemaal naar wens maar denk niet dat we dat redden met 10k budget.
@Blik1984
Ik ben bang dat wij daar dan net voor zitten, er ziet niets ‘extra’ inbegrepen helaas. We krijgen bijvoorbeeld wel twee zonnepanelen
Badkamer vind ik ook lastig, vooral omdat ik heb begrepen dat het plaatsen daarvan ontzettend duur kan zijn. Ook staan er nauwelijks prijzen op de meerwerklijst mbt elektra opties, dat wordt allemaal op offerte gedaan.
Members only:
Inloggen
Ik denk dat een aantal posten te conservatief is ingeschat, maar het hangt helemaal af van de keuzes die je uiteindelijk maakt.Nullah schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:52:
@Lupadi
@Diablow
@Blik1984
***members only***
Raambekleding bijv; enkel de gordijnen aan de achterzijde en en erker waren bij ons al bijna dat bedrag... En het huis heeft heel veel meer kamers. Nu nog bezig met aanvragen offertes voor plisse's in de erker, maar die kosten ook al snel 1000 euro, of bij luxaflex zelfs 2000 euro.
Vloeren; met PVC of laminaat gaat het wellicht lukken, maar met tegels niet
Een extra stopcontact was hier al ca. 200 euro. Verplaatsen 100 euro per stuk. Extra elektra rekening was rond de 4k bij ons
De tuin is de post waar volgens mij iedereen zich op verkijkt. Wat een geld gaat daar in zitten

Kan natuurlijk later zoals je schetst.
Ik vind de inschatting erg laag. Maar alles staat of valt met de keuzes en kwaliteit.Nullah schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:52:
@Lupadi
@Diablow
@Blik1984
***members only***
Tuin: 3500 ben je al snel kwijt voor alleen het uitgraven en aanvullen. (tbh: voor 3500 kun je een gemiddelde tuin niet eens laten uitgraven en aanvullen)
10.000 euro voor badkamer en toilet zou wellicht kunnen, maar dan zou je veel standaard moeten doen. Ik vraag me af of je dit haalt met arbeidskosten en tegelwerk + sanitair, ook als het om een simpele badkamer gaat. Een wastafel onderkast kost je al snel 1000 euro.
Maar ook raambekleding. Als je alles bij de ikea haalt dan lukt dat wel. Dus iets meer details zijn er denk ik nodig om hier iets over te kunnen zeggen.
[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 04-08-2023 13:07 ]
Ja raambekleding was inderdaad een dingetje, die waren we in eerste instantie compleet vergetenSquareOne schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:58:
[...]
Ik denk dat een aantal posten te conservatief is ingeschat, maar het hangt helemaal af van de keuzes die je uiteindelijk maakt.
Raambekleding bijv; enkel de gordijnen aan de achterzijde en en erker waren bij ons al bijna dat bedrag... En het huis heeft heel veel meer kamers. Nu nog bezig met aanvragen offertes voor plisse's in de erker, maar die kosten ook al snel 1000 euro, of bij luxaflex zelfs 2000 euro.
Vloeren; met PVC of laminaat gaat het wellicht lukken, maar met tegels niet
Een extra stopcontact was hier al ca. 200 euro. Verplaatsen 100 euro per stuk. Extra elektra rekening was rond de 4k bij ons
De tuin is de post waar volgens mij iedereen zich op verkijkt. Wat een geld gaat daar in zitten![]()
Ons idee is om beneden tegels te doen, op de eerste verdieping middenmoot pvc / laminaat die we zelf leggen en op zolder een restpartij, ook zelf leggen.
Members only:
Inloggen
Ik baal inderdaad dat er geen (richt)prijzen op de meerwerklijst staan voor elektra, zo hebben we echt geen idee. Maar dat klinkt alsof die gaat tegenvallen

Wow, ik vond onze €80/stopcontact al afzetterij, die prijzen gaan elk jaar x2 precies.SquareOne schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:58:
[...]
De tuin is de post waar volgens mij iedereen zich op verkijkt. Wat een geld gaat daar in zitten![]()
@twi , heb gevraagd hoeveel het zou zijn, bedoel je dat de pleisteraar sowieso nog langs moet komen voor de afwerking? Want dat zou wel een groot verschil maken natuurlijk.
@Source90, merci. Na het schilderen zie je geen verschil meer tov gepleisterde stukken?
Met de tegels red je dat niet, wat ik hier lees is ongeveer 100 per m2 en PVC rond de 70 per m2.Nullah schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:07:
[...]
Ja raambekleding was inderdaad een dingetje, die waren we in eerste instantie compleet vergetenMaar ik vind IKEA gordijnen om te beginnen prima, en we hebben ook al wat aan gordijnen die we mee kunnen nemen.
Ons idee is om beneden tegels te doen, op de eerste verdieping middenmoot pvc / laminaat die we zelf leggen en op zolder een restpartij, ook zelf leggen.
***members only***
Ik baal inderdaad dat er geen (richt)prijzen op de meerwerklijst staan voor elektra, zo hebben we echt geen idee. Maar dat klinkt alsof die gaat tegenvallendank voor je input!
Ik zou voor de rest proberen te spenderen op datgeen wat achteraf moeilijk te doen is, denk aan bouwkundige zaken, electra, de dakramen, etc. Vloeren kun je desnoods nog met een laminaat doen de eerste jaren, zonnepanelen kunnen ook achteraf, maar een badkamer ga je minder snel weer helemaal aanpakken.
Ik bedoel dat er ongetwijfeld nog iemand in het project rondloopt die hier en daar wat dingen moet gaan afwerken. En zolang dat het geval is, valt er vaak nog wel een extra kostenpost op de afbouw toe te voegen door de verkoopbegeleider. Even onder de aanname dat de aannemer dit netter kan dan een leek. Dus zou inderdaad even afwachten wat ze er voor gaan rekenen.Danferno schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:14:
Wow, ik vond onze €80/stopcontact al afzetterij, die prijzen gaan elk jaar x2 precies.
@twi , heb gevraagd hoeveel het zou zijn, bedoel je dat de pleisteraar sowieso nog langs moet komen voor de afwerking? Want dat zou wel een groot verschil maken natuurlijk.
Dit lijkt me net zo'n klus waar je niet op zit te wachten als het niet goed lukt. Afhankelijk van je vervolgplannen met die muur kan het als het niet netjes gebeurt zomaar voor zorgen dat er vertraging optreedt bij de schilder, vloerlegger, keuken. Het lijkt namelijk wel een prominente plek in het huis.
Het is ook ons eerste huis, dus iets te wensen over laten in afwerking is niet verkeerdDraakje5 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:06:
[...]
Ik vind de inschatting erg laag. Maar alles staat of valt met de keuzes en kwaliteit.
Tuin: 3500 ben je al snel kwijt voor alleen het uitgraven en aanvullen. (tbh: voor 3500 kun je een gemiddelde tuin niet eens laten uitgraven en aanvullen)
10.000 euro voor badkamer en toilet zou wellicht kunnen, maar dan zou je veel standaard moeten doen. Ik vraag me af of je dit haalt met arbeidskosten en tegelwerk + sanitair, ook als het om een simpele badkamer gaat. Een wastafel onderkast kost je al snel 1000 euro.
Maar ook raambekleding. Als je alles bij de ikea haalt dan lukt dat wel. Dus iets meer details zijn er denk ik nodig om hier iets over te kunnen zeggen.
De post tuin gaat nu echt over schutting + wat tegels, we hebben ons totaal niet verdiept wat de kosten zijn van een volledige tuin omdat dat nu niet aan de orde is. Gelukkig krijgen we ook niet zo'n grote tuin, scheelt weer
Wij dachten eerst ook casco te gaan, maar dan ontbreekt ook de dekvloer + vloerverwarming op de badkamer. Uiteindelijk bleek, in het gesprek met de projectleverancier, dat er nog redelijk schappelijke prijzen gehanteerd werden. Uiteindelijk waren het verkoopprijzen - 20%, wat, gemiddeld genomen, nog steeds 10-20% boven de laagste internetprijs was. Maar dan wel inclusief arbeid (garantie), dekvloer + vloerverwarming en gewoon op dag 1 erin.Nullah schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:24:
[...]
Technisch gezien hebben we daar 12.000 voor als we de badkamer casco laten opleveren, toilet beneden doen we sowieso standaard. We hebben over twee weken het gesprek met de projectleverancier, ik ben benieuwd wat we daar kunnen laten doen voor 10.000. Als dat alleen het bad en een wastafelkast is, laten we de rest standaard.
Dingen die we bijvoorbeeld weg hebben gelaten vanaf de standaard zijn de elektrische bijverwarming en de spiegel, de spiegel doen we zelf wel en vloerverwarming lijkt ons voldoende (in appartement nu ook geen bijverwarming). Het meubel kun je eventueel zelf ook doen, maar dan wel de leidingen op de juiste plek laten komen.
[ Voor 3% gewijzigd door tomtom901 op 04-08-2023 13:31 ]
Verschilt ook per project. Bij ons lag er wel vloerverwarming op rasters. Inderdaad geen dekvloer, maar dat zijn de kosten niet.tomtom901 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:30:
[...]
Wij dachten eerst ook casco te gaan, maar dan ontbreekt ook de dekvloer + vloerverwarming op de badkamer.
Doordat er geen dekvloer was, konden wij zelf nog schuiven met de vloerverwarmingsbuizen en op een andere plek dan standaard de douchegoot uithakken.
Douchegoot zat eerst kwartslag gedraaid.
:strip_exif()/f/image/uE5segYNMaK3PAtB9dCjIe16.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door Source90 op 04-08-2023 13:35 ]
Fair, bij de meeste projecten inclusief de onze ontbreken dan beide (ik heb niet doorgevraagd of vloerverwarming leggen wel een optie was).Source90 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:33:
[...]
Verschilt ook per project. Bij ons lag er wel vloerverwarming op rasters. Inderdaad geen dekvloer, maar dat zijn de kosten niet.
Dat is inderdaad hoe we ernaar proberen te kijken. Hmm, ik begreep van een paar winkels dat tegels ongeveer even duur waren als PVC, maar dat valt tegen dan.tomtom901 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:15:
[...]
Met de tegels red je dat niet, wat ik hier lees is ongeveer 100 per m2 en PVC rond de 70 per m2.
Ik zou voor de rest proberen te spenderen op datgeen wat achteraf moeilijk te doen is, denk aan bouwkundige zaken, electra, de dakramen, etc. Vloeren kun je desnoods nog met een laminaat doen de eerste jaren, zonnepanelen kunnen ook achteraf, maar een badkamer ga je minder snel weer helemaal aanpakken.
@tomtom901
Ik geloof dat de vloerverwarming er wel in blijft bij casco, maar dat zal ik nog navragen. Helaas mogen we de bijverwarming niet laten vervallen ivm bepaalde temperatuur regels in het bouwbesluit, we gaan wel kijken of we hem mogen verplaatsen. Onze voorkeur ligt ook voor de project leverancier, is ook gewoon makkelijker
Als je casco doet, kan je toch zelf bepalen of je de verwarming ophangt of niet? Wij kregen er inderdaad ook niets voor terug.Nullah schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:38:
[...]
Dat is inderdaad hoe we ernaar proberen te kijken. Hmm, ik begreep van een paar winkels dat tegels ongeveer even duur waren als PVC, maar dat valt tegen dan.
@tomtom901
Ik geloof dat de vloerverwarming er wel in blijft bij casco, maar dat zal ik nog navragen. Helaas mogen we de bijverwarming niet laten vervallen ivm bepaalde temperatuur regels in het bouwbesluit, we gaan wel kijken of we hem mogen verplaatsen. Onze voorkeur ligt ook voor de project leverancier, is ook gewoon makkelijker
Bij ons stond dit in de optielijst:
Hieropvolgend de kopersbegeleiding even haarfijn op gewezen dat er nergens over vloerverwarming wordt gerept (enkel dekvloer). Na wat geklaag vanuit diverse casco-badkamer woningen, is de vloerverwarming wel door gelegd.Casco opleveren van de Badkamer (Type ---)
De wand- en vloertegels vervallen, evenals evt. spuitwerk op de wanden.
Het spuitwerk op het plafond wordt wel aangebracht.
Het sanitair vervalt, de leidingen (afvoer, warm- koudwater) worden
op de standaard plaats afgedopt.
De dekvloer in de badkamer vervalt, de dorpel bij de binnendeur wordt los geleverd.
Elektrapunten worden op de standaard plaats afgemonteerd.
De standaard elektrische radiator wordt geplaatst.
Hierbij komt de SWK-garantie te vervallen voor de onderdelen die hierop betrekking,
hebben, en is de "Gelimiteerde Garantie- en waarborgregeling" van toepassing.
zie bijlagen
Op basis van hoeveel zonnepanelen is inschatting van 2740? En is dat een meerwerkoptie bij jullie?Nullah schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:52:
@Lupadi
@Diablow
@Blik1984
***members only***
Zonnepanelen gaan ons ongeveer 500 euro per paneel kosten. En dat was een van de goedkoopste offertes. Voor 2740 kan je dan 5 panelen kopen.
Deuren lijkt ook erg laag ingeschat, maar ik weet niet wat jullie precies willen doen aan de deuren.
Wijzigen aansluitingen keuken was bij ons flink meer. En dat was voor een aantal wcd's plaatsen/verplaatsen en vloerverwarming vrije zone creëren onder de kastenwand.
Ik hoop dat je een beetje schappelijke projectleveranciers hebt.Nullah schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:24:
[...]
Het is ook ons eerste huis, dus iets te wensen over laten in afwerking is niet verkeerdWat we wel meteen goed willen doen is de keuken, en het liefst ook de badkamer. Bij de badkamer bedoel ik dan net niet standaard, we hoeven geen gouden toiletpot
Technisch gezien hebben we daar 12.000 voor als we de badkamer casco laten opleveren, toilet beneden doen we sowieso standaard. We hebben over twee weken het gesprek met de projectleverancier, ik ben benieuwd wat we daar kunnen laten doen voor 10.000. Als dat alleen het bad en een wastafelkast is, laten we de rest standaard.
De post tuin gaat nu echt over schutting + wat tegels, we hebben ons totaal niet verdiept wat de kosten zijn van een volledige tuin omdat dat nu niet aan de orde is. Gelukkig krijgen we ook niet zo'n grote tuin, scheelt weer
Wij waren alleen al 10.000 kwijt voor het meerwerk tegelwerk.
Ik zou echter nog steeds geen casco badkamer nemen. Onze buren hebben een casco badkamer genomen en zijn alsnog ruim 25.000 kwijt extern. Je zit met beperkte bewingsvrijheid ivm vloerverwarming die casco gelegd wordt (incl dekvloer), of die wordt weggelaten waardoor je een lus hebt liggen waarvan je je moet afvragen of dat slim is om door te leggen. Daarnaast balen ze enorm want ze weten niet wanneer de woning opgeleverd wordt en komen mogelijk in de knoei met de tegelzetter.
Wij kunnen straks meteen douchen en naar het toilet gaan, met alle garanties bij één en hetzelfde bedrijf.
Wij waren in totaal nog geen €1.350 aan tegels kwijt (en dan gewoon een Italiaans A-merk Marazzi). Gehele badkamer had bijna 25k gekocht via project en dan was ons douchescherm niet mogelijk (merk hadden zij niet). Wij waren nu inclusief arbeid net geen €16.000 kwijt met sanitair van Grohe Supersteel, maatwerk meubelblad, keramiek van V&B en douchescherm van Novellini.Draakje5 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:42:
[...]
Ik hoop dat je een beetje schappelijke projectleveranciers hebt.
Ik zou echter nog steeds geen casco badkamer nemen. Onze buren hebben een casco badkamer genomen en zijn alsnog ruim 25.000 kwijt extern. Je zit met beperkte bewingsvrijheid ivm vloerverwarming die casco gelegd wordt, of die wordt weggelaten waardoor je een lus hebt liggen waarvan je je moet afvragen of dat slim is om door te leggen. Daarnaast balen ze enorm want ze weten niet wanneer de woning opgeleverd wordt en komen mogelijk in de knoei met de tegelzetter.
Wij kunnen straks meteen douchen en naar het toilet gaan, met alle garanties bij één en hetzelfde bedrijf.
Die zin over vloerverwarming snap ik ook niet helemaal. Je hebt juist de vrijheid om de vloerverwarmingsmat en buizen aan te passen naar een andere vorm/indeling bij casco.
Members only:
Inloggen
Tegels zijn Merazzi Clays Hexagon (douchewand) en Merazzi Clays 60x40. Volgens mij €40/m² betaald.
[ Voor 23% gewijzigd door Source90 op 04-08-2023 13:58 ]
Naar mijn ervaring is 20k voor keuken en 10k voor badkamer bij een eerste huis van 114m2 wel te doen. Uiteraard kan je het zo duur maken als je wilt.Nullah schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:24:
[...]
Het is ook ons eerste huis, dus iets te wensen over laten in afwerking is niet verkeerdWat we wel meteen goed willen doen is de keuken, en het liefst ook de badkamer. Bij de badkamer bedoel ik dan net niet standaard, we hoeven geen gouden toiletpot
Wij waren ongeveer 15k kwijt voor een parallel keuken met allemaal siemens apparatuur.
Voor badkamer hebben we ongeveer 6,5k betaald(nieuwe wasmeubel, bad, douchewand, douchedeur, etc.) Als we ook andere tegels wilden zou het om en nabij 10k uitkomen.
In je badkamer en toilet? Jeetje, wat heb je dan aan tegels?Draakje5 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:42:
[...]
Ben op zoek naar echte terrazzo tegels voor in de keuken en wellicht badkamer. Heb al wat gevonden bij onlinetegelgigant en designtegels.nl.
Alleen de maat bij designtegels is maar 41x41cm, en ik wil eigenlijk minimaal wel 60x60 (liever nog groter)
Hebben jullie nog tips waar ik terecht kan?
Alleen de maat bij designtegels is maar 41x41cm, en ik wil eigenlijk minimaal wel 60x60 (liever nog groter)
Hebben jullie nog tips waar ik terecht kan?
Om er wat prijzen bij te gooien, wij zijn in totaal €9500 ex. btw (België, oktober 2021, Desco) kwijt voor ons sanitair (bad+inloopdouche+dubbel opbouwlavabo+2x toilet). Daarvan is wel los €3000 naar het bad gegaan, dat kan zeker goedkoper. Maar daar komen dus ook nog tegelkosten etc bij, in ons geval (België, feb 2022, RG Tegels) €1000 voor de vloer (badkamer+toiletten), €600 voor de douche en €600 voor een accent-muur achter het bad. Badkamer is 9m² ofzo. Afhankelijk van wat ze zien als casco kan daar ook nog leidingwerk, vloerverwarming etc bijkomen.Nullah schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:24:
[...]
Douglas en Jones 60x60 cm Sable Mattomtom901 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:49:
[...]
In je badkamer en toilet? Jeetje, wat heb je dan aan tegels?
Douglas en Jones 60x120 cm Choco Mat
Toilet tot plafond betegeld ipv half.
Ja, wij vonden het ook belachelijk. Stelpost van standaard tegels is er zelfs al van af. Maar als ik een tegelzetter moest inhuren en de tegels zelf moest kopen was ik waarschijnlijk ook 9K kwijt. Dat verschil was het mij niet waard om rompslomp met planning op de hals te halen en garantie achteraf over lekkages etc.
[ Voor 34% gewijzigd door Draakje5 op 04-08-2023 13:56 ]
Dat is echt onmogelijk te zeggen. Denk dat je wel in je achterhoofd moet houden dat de legkosten behoorlijk hoog zijn en dat daar lastiger op bezuinigd kan worden. Ik was voor mijn vloer (Gardenia Orchidae Origini Gris Royal) 43EUR per m2 kwijt inclusief BTW. Mijn tegelzetter kostte 55 per m2. Dit was exclusief schuren en plinten. Koop je tegels van 20EUR per m2 dan zit je toch nog snel rond de 80 EUR per m2.Nullah schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:38:
[...]
Dat is inderdaad hoe we ernaar proberen te kijken. Hmm, ik begreep van een paar winkels dat tegels ongeveer even duur waren als PVC, maar dat valt tegen dan.
@tomtom901
Vermoedelijk net als bij ons een leverancier die grof geld rekent voor tegels (80 euro/m2) die op internet veel goedkoper (34 euro/m2) te koop zijn. Wij hadden het volgende in de casco-optie, waar we 1800 euro voor terug zouden krijgen:tomtom901 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:49:
[...]
In je badkamer en toilet? Jeetje, wat heb je dan aan tegels?
Hebben dus ook de route genomen om via het project alléén de zaken naar onze wens te laten leveren die achteraf niet zijn te improviseren. Aanpassing tegelwerk (+2500), ander bad (+500, "goedkoop" gehouden) en de vergroting van badkamer (+4800) / capaciteit warmtepomp (+1800). Voor de rest krijgen we zo'n prachtige porceleinen standaard wastafel die we zelf vervangen door een mooi meubel. En idem met kranen en overig sanitair.Naast alle sanitair, wand- en vloertegelwerk vervallen verder nog de volgende
onderdelen: dekvloer en vloerverwarming (alleen bij badkamer), dorpels, vloergoot, douchewand, wandspuitwerk,
radiator, vochtkeringen, kitwerk. De installatiepunten worden op de standaard plaats
op vloerniveau afgedopt en kunnen binnen de bouwperiode niet worden gewijzigd en/of verplaatst.
Casco opleveren had vermoedelijk minimaal 16-18k gekost.
[ Voor 3% gewijzigd door twi op 04-08-2023 13:54 ]
Damn, wij hebben dan wel echt een fijne aannemer. Zijn voor het projectsanitair naar Galvano gestuurd, dat zijn wel groothandel boeven zonder inzicht in de echte kosten, maar voor de tegels mochten wij naar een leverancier die ongeveer dezelfde prijzen hanteert als online (40 euro per m2 voor 60x60 tegels en 60 per m2 voor kleine visgraat tegels).twi schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:52:
[...]
Vermoedelijk net als bij ons een leverancier die grof geld rekent voor tegels (80 euro/m2) die op internet veel goedkoper (34 euro/m2) te koop zijn. Wij hadden het volgende in de casco-optie, waar we 1800 euro voor terug zouden krijgen:
[...]
Bij ons deden ze zelfs nog moeilijk met zulke idiote prijzen, "omdat ze niet weten wat de markt over 2 jaar doet en dan leveren we tegels voor een heel nieuwbouwproject terwijl we er geld op toe moeten leggen". Helaas had ik de prijs van de tegels toen nog niet online opgezochttomtom901 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:59:
[...]
Damn, wij hebben dan wel echt een fijne aannemer. Zijn voor het projectsanitair naar Galvano gestuurd, dat zijn wel groothandel boeven zonder inzicht in de echte kosten, maar voor de tegels mochten wij naar een leverancier die ongeveer dezelfde prijzen hanteert als online (40 euro per m2 voor 60x60 tegels en 60 per m2 voor kleine visgraat tegels).
Uiteindelijk hebben we alleen bij de vloeren en bij één wand afgeweken van de standaard mat witte tegels. En iemand van Fiverrr ingeschakeld om maar een impressie te renderen. Dat was door de constructie van aannemer / leverancier sanitair / leverancier tegels / aparte tegelaar namelijk door niemand op zich genomen.
Hmm, ik had online geklikt voor een offerte en de quartz vloer aangeklikt. Misschien is er dan wat misgegaan want bij de prijsopgave staat niet duidelijk welke vloer het is.Diablow schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:17:
[...]
Dan heb je een andere als ik, of niet goed gekeken. Wat ik zag was 200 ex btw per m2.. dat wordt me iets te duur.
200 ex btw is mij ook te gortig.
Interessante optie ook misschien. Bij welk merk/winkel?jvdmeer schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:20:
[...]
Wij hebben dan net een ander soor tvloer, maar misschien deels vergelijkbaar. Wij hebben gekozen voor onze (Q1 2024( voor een siergrindvloer. Dat is dus grind van 1-2 mm op de vloer en dan gesealed met een epoxy-laag. Dat komt neer op ca €3000 voor 41m² of anders gezegd €73/m². Hierbij is het grind dus ook in bijna elke kleur te krijgen.
Het ligt er eerlijk gezegd ook een beetje aan wat je voor standaard keuzes al hebt voor de keuze van een badkamer. Casco lijkt wellicht interessant, maar misschien kan je met de standaard opties beter uit de voeten. Het ophangen van een meubel en het wisselen van kranen is misschien goedkoper om zelf te doen. Het tegelen is waarschijnlijk goedkoper via de aannemer zelf.
Bij ons was alles tegen de adviesprijs en kreeg je de kortingsprijs terug voor producten. Tegelen van de WC/badkamer zat op zo'n 50 euro/m2 incl. lijm en voegen als ik het terug reken. Ik heb onze kosten hier wel eens uitgezet voor de badkamer. Wij mochten bijv. kiezen uit deze of (mat) witte 30x60 tegels. We hebben de greige variant gekozen, afwisseld met mat witte op de wanden.

Qua tegelvloer voor de woonkamer zit je wel echt te krap. Wij kwamen incl. arbeid op zo'n 110/m2, waarvan zo'n 42,50/m2 voor enkel de tegel. Ik zou eens kijken naar een echt goede laminaat, bijv. van QuickStep.
Raambekleding kun je zelf eens uitrekenen via bijv. Veneta. Een keuken door via de Keukenkastenfabriek + Apparatuur via Keukenloods oid en een werkblad via een van de online tools, bijv van 123werkbladen oid.
Voor de wanden renovliezen kun je hier terecht voor 14,50/m2 ex btw.
Qua oprit/tuin hoef je ook niet perce een vermogen uit te geven. Wat betonklinkers en schellevis platen en je bent al een heel eind met wat gras nog. Duurste is dan waarschijnlijk het aanvullen van 't grond en de arbeid.
Verschil is echter dat de meeste hier, net als ik, mee gaan in alle mogelijkheden die er zijn. Als je eenmaal wat hebt gezien is het lastig uit je hoofd te zetten en wil je het ook. Maar met een aantal flinke stappen terug kun je een hoop besparen.
Bij ons was alles tegen de adviesprijs en kreeg je de kortingsprijs terug voor producten. Tegelen van de WC/badkamer zat op zo'n 50 euro/m2 incl. lijm en voegen als ik het terug reken. Ik heb onze kosten hier wel eens uitgezet voor de badkamer. Wij mochten bijv. kiezen uit deze of (mat) witte 30x60 tegels. We hebben de greige variant gekozen, afwisseld met mat witte op de wanden.

Qua tegelvloer voor de woonkamer zit je wel echt te krap. Wij kwamen incl. arbeid op zo'n 110/m2, waarvan zo'n 42,50/m2 voor enkel de tegel. Ik zou eens kijken naar een echt goede laminaat, bijv. van QuickStep.
Raambekleding kun je zelf eens uitrekenen via bijv. Veneta. Een keuken door via de Keukenkastenfabriek + Apparatuur via Keukenloods oid en een werkblad via een van de online tools, bijv van 123werkbladen oid.
Voor de wanden renovliezen kun je hier terecht voor 14,50/m2 ex btw.
Qua oprit/tuin hoef je ook niet perce een vermogen uit te geven. Wat betonklinkers en schellevis platen en je bent al een heel eind met wat gras nog. Duurste is dan waarschijnlijk het aanvullen van 't grond en de arbeid.
Verschil is echter dat de meeste hier, net als ik, mee gaan in alle mogelijkheden die er zijn. Als je eenmaal wat hebt gezien is het lastig uit je hoofd te zetten en wil je het ook. Maar met een aantal flinke stappen terug kun je een hoop besparen.
[ Voor 7% gewijzigd door LordBusiness op 04-08-2023 14:51 . Reden: Aanvulling tegel. ]
Dat was bij ons de voornaamste reden om het toch via het project te doen.Draakje5 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:42:
[...]
Tja, als je gelijk bij oplevering gaat verhuizen kan ik daar nog inkomen. Wij hadden het toilet trouwens wel vanuit de bouw, enkel badkamer casco. Beneden gewoon een bruikbaar toilet. Pas na opleveren badkamer hadden wij het toilet beneden onder handen genomen (andere tegeltjes voor reservoir en andere toiletpot (bidet).Diablow schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:33:
[...]
Dat was bij ons de voornaamste reden om het toch via het project te doen.
Planning was hier:
Oplevering - 17 december
Gaten boren stoomoven - 20 december
Kerstvakantie (zelf leidingen stoomoven in kruipruimte gedaan, in deze vakantie)
Badkamer - 3 januari - 17 januari
Tegels benedenvloer - 20 januari
Keuken - februari/maart
Badkamer was als eerste klaar/functioneel, ver voordat wij er überhaupt konden/wilde wonen.
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 06-08-2023 12:43 ]
Het is best een vage mail, er staat boven 'Senso HighDensity Vloersysteem' deze dus. Maar als je via de link in de mail, daarvan de data sheet opvraagt krijg ik een 404. Die is vast ook een stuk minder hard dan de Titan vloer.DennisCle schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:29:
Hmm, ik had online geklikt voor een offerte en de quartz vloer aangeklikt. Misschien is er dan wat misgegaan want bij de prijsopgave staat niet duidelijk welke vloer het is.
Wij hebben de vloer van Invedra, maar er zijn heel veel van leveranciers. We zagen de vloer afgelopen woonbeurs en waren er direct weg van.DennisCle schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:29:
[...]
Interessante optie ook misschien. Bij welk merk/winkel?
Voor de 1e en 2e etage hebben we bij hen ook het PVC besteld. (circa €63 / m² inclusief egaliseren en schuren)
Disclaimer: Heb er geen aandelen.
Door het tegelen kon je voor het bidet zelf zeker de elektra voor door laten trekken? Of had jij een flexibele aannemer die dit al voor je had voorbereid?Source90 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:37:
Pas na opleveren badkamer hadden wij het toilet beneden onder handen genomen (andere tegeltjes voor reservoir en andere toiletpot (bidet).
Ik had daar inderdaad een loze leiding laten plaatsen vanuit de bouw.twi schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:48:
[...]
Door het tegelen kon je voor het bidet zelf zeker de elektra voor door laten trekken? Of had jij een flexibele aannemer die dit al voor je had voorbereid?
Korte vraag ; voor een plafondverlaging van 7 cm. Kan een elektricien onafhankelijk werken of dient deze nog technische aspecten af te stemmen met de timmerman en/of heeft dit invloed op de metal stud plaatsing? Ik zit eraan te denken om een andere elektricien om de arm te nemen dan diegene waarmee de timmerman mee komt (voordeligere prijs )
Na een jaartje nieuwbouwkeuken vonden we het toch wel leeg zonder achterwand en met al het gespetter. Nu bezig met de hexagon achterwand van Isodeco. Best makkelijk te snijden en de matjes plakken goed. Er komt nog een plank op met een ingefreesde hue lichtstrip van 3 meter. De kitrand werkt de ietwat scheef gesneden randen weg (lijkt erger dan dat het is op deze foto, schuin genomen etc).....hoop ik haha.
:strip_exif()/f/image/Fu6F6toFl7whbis6CE0dksOC.jpg?f=fotoalbum_large)
Trapkast maar voorzien van planken, kan mevrouw een hoop troep/voorraad kwijt. Bij vrienden de kast-in trapkast gezien die aan de deur zit. Ook een aanrader.
:strip_exif()/f/image/K2Ynugr9R9JwkTKE3zJnYrQd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XE7PX2Bl6QZYgKIFIz76WQCi.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat betreft de opleverervaringen/VEH maart 2022: Al met al een twintigtal punten die ik zelf niet snel had gezien en hij gelukkig wel, waaronder een controle van het dak, losse tegel in de badkamer, kleine krasjes etc. En... via tweakers de kookgroep...
.
:strip_exif()/f/image/Fu6F6toFl7whbis6CE0dksOC.jpg?f=fotoalbum_large)
Trapkast maar voorzien van planken, kan mevrouw een hoop troep/voorraad kwijt. Bij vrienden de kast-in trapkast gezien die aan de deur zit. Ook een aanrader.
:strip_exif()/f/image/K2Ynugr9R9JwkTKE3zJnYrQd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XE7PX2Bl6QZYgKIFIz76WQCi.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat betreft de opleverervaringen/VEH maart 2022: Al met al een twintigtal punten die ik zelf niet snel had gezien en hij gelukkig wel, waaronder een controle van het dak, losse tegel in de badkamer, kleine krasjes etc. En... via tweakers de kookgroep...

[ Voor 183% gewijzigd door Bteq op 06-08-2023 16:57 ]
9 maanden wachten om wat gaten te boren, heftigSource90 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:37:
[...]
Planning was hier:
Oplevering - 17 december
Gaten boren stoomoven - 20 september
Krijg je eigenlijk bij projectbouw na oplevering nog iets van bouwtekeningen, andere technische documentatie over dakcontructie berekeningen e.d. of blijft het gewoon gewoon bij de verkooptekeningen en de technisch omschrijving? Hoe is dat bij jullie gegaan?
Bouwtekeningen kreeg ik al bij inschrijving.Eierkoekie schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:21:
Krijg je eigenlijk bij projectbouw na oplevering nog iets van bouwtekeningen, andere technische documentatie over dakcontructie berekeningen e.d. of blijft het gewoon gewoon bij de verkooptekeningen en de technisch omschrijving? Hoe is dat bij jullie gegaan?
Alle andere documenten zou je bij de gemeente kunnen opvragen.
Voor aankoop zijn de algemene bouwtekeningen altijd wel al te vinden. Na oplevering hebben we bij onze vorige woning nog een papieren map met informatie gekregen over de installaties (leidingwerk, groepenindeling, handleidingen WTW etc) en gebruikte verfkleuren. Bij onze huidige woning kregen we een USB-stick met deze informatie.
Constructietekeningen en nog veel meer details zaten daar niet bij, die heb ik ook via de gemeente opgevraagd als onderdeel van de vergunningsstukken. Kostte €15 en was het 100% waard.
Constructietekeningen en nog veel meer details zaten daar niet bij, die heb ik ook via de gemeente opgevraagd als onderdeel van de vergunningsstukken. Kostte €15 en was het 100% waard.
Ik dacht altijd dat je alles gewoon kreeg bij opleveren.Source90 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:24:
[...]
Bouwtekeningen kreeg ik al bij inschrijving.
Alle andere documenten zou je bij de gemeente kunnen opvragen.
[ Voor 11% gewijzigd door Liquid op 06-08-2023 21:01 ]
Aha ik ga een poging wagen via de gemeentemillerman_sf schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:30:
Voor aankoop zijn de algemene bouwtekeningen altijd wel al te vinden. Na oplevering hebben we bij onze vorige woning nog een papieren map met informatie gekregen over de installaties (leidingwerk, groepenindeling, handleidingen WTW etc) en gebruikte verfkleuren. Bij onze huidige woning kregen we een USB-stick met deze informatie.
Misschien een domme vraag. Maar hoe vraag je dit aan? Via een mailtje? Of online formulier... En waar moet ik dan precies om vragen? Welke documenten?millerman_sf schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:30:
Wil graag ook alle documentatie van mijn woning straks in bezit hebben.
I intend to live forever. So far, so good.
Dat hangt van de gemeente af. Gewoon even bellen en vragen hoe je de documenten van een verleende bouwvergunning kunt opvragen.IkWilbert schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:12:
[...]
Misschien een domme vraag. Maar hoe vraag je dit aan? Via een mailtje? Of online formulier... En waar moet ik dan precies om vragen? Welke documenten?
En als je aangeeft dat je de nieuwe bewoner bent; mogelijk gratis (in ons geval).
Ik had dit gestuurd via het algemene contact formulier van de gemeente;
Binnen twee werkdagen kostenloos in de mail 👌
Members only:
Inloggen
Geen domme vraag, en als ik het op basis van de app groep met toekomstige buren mag inschatten weet 95% dit niet. Het lijkt iets wat je bij je eerste nieuwbouwwoning alleen via andere buren of, zoals in mijn geval, via Tweakers ontdekt.IkWilbert schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:12:
[...]
Misschien een domme vraag. Maar hoe vraag je dit aan? Via een mailtje? Of online formulier... En waar moet ik dan precies om vragen? Welke documenten?
Op officielebekendmakingen.nl kan je je omgevingsvergunning terugvinden. Via gemeente website is er soms een specifiek mailadres te achterhalen, voor Rotterdam is dit bwt-vergunningen@rotterdam.nl
Bij mij duurde het een paar weken omdat ik de eerste was. In de download zat van alles (bijv de EP berekening van alle bouwnummers), en alles moest nog geanonimiseerd worden. Mijn gemeente stuurde een inlog voor een portal (het was gratis).
Tip: je kan bij de gemeente ook de inrichtingsplannen opvragen voor delen van de wijk.
[ Voor 3% gewijzigd door rubenos op 06-08-2023 18:10 ]
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Ik heb die van mij zojuist opgevraagd. Dankzij dit topic inderdaad.
Ze noemen het dus een, in mijn geval, bouw dossier.
Jullie hebben in ieder geval een veel lievere gemeente. Bij mij koste het een kleine 25 euro. Gaat verder semi-geautomatiseerd met een digid formulier + ideal betaling.
Ze noemen het dus een, in mijn geval, bouw dossier.
Jullie hebben in ieder geval een veel lievere gemeente. Bij mij koste het een kleine 25 euro. Gaat verder semi-geautomatiseerd met een digid formulier + ideal betaling.
Bedankt!Source90 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:31:
En als je aangeeft dat je de nieuwe bewoner bent; mogelijk gratis (in ons geval).
***members only***
Mail zojuist gestuurd, maar eens afwachten wat de reactie is.
I intend to live forever. So far, so good.
Wij kregen alle tekeningen bij de oplevering. Van technische installatie tot water leidingen tot afvoer. Fundering, palen, alles hebben we gekregen.Eierkoekie schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:21:
Nou wonen wij in een schud gebied dus ik weet hier in hoeverre dit een eis vanuit de NAM is geweest. Die stellen soms gekke eisen. Zo moest er een speciale berekening gemaakt worden en gekeurd worden door de NAM of ze überhaupt mochten bouwen. Nu hebben we een uitbouw en daarvoor hoefde geen nieuwe berekeningen gemaakt te worden
[ Voor 25% gewijzigd door Toppe op 06-08-2023 19:02 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.